6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Wel heb ik een paar vragen:
- Het spread verhaal is me niet helemaal duidelijk maar als ik het een beetje begrijp heeft het er mee te maken dat je het laden en ontladen wilt "uit spreiden" over de dag om de accu niet voor langere tijd te belasten. Klopt dit?
- Het laatste stuk ontladen (met 2400 w) van 30% naar 10% gaat erg snel. Kan dit kloppen of is er misschien iets niet helemaal lekker met een of beide batterijen?
:strip_exif()/f/image/jS6UyLbDccl24rJ0gBb75vOi.jpg?f=fotoalbum_large)
- Kan ik de batterij nou ontkoppelen van het internet en volledig lokaal aansturen of moet er nog wel een internet verbinding blijven voor de aansturing dat via de API gaat? Ik dacht het laatste na wat zoeken in het forum, maar kon het niet duidelijk vinden.
Bedankt alvast!
Nee, je wil bij het laden en ontladen een minimaal verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs hebben, die zowel de laad- en ontlaadverliezen als bijv. afschrijving dekt. Daarom is een minimale spread (verschil tussen inkoop en verkoop) belangrijk, anders maak je verlies op het handelen.TopOne01 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:08:
Wel heb ik een paar vragen:
- Het spread verhaal is me niet helemaal duidelijk maar als ik het een beetje begrijp heeft het er mee te maken dat je het laden en ontladen wilt "uit spreiden" over de dag om de accu niet voor langere tijd te belasten. Klopt dit?
Dat heeft met de karakteristieken van een LFP accu te maken. Alleen 100% = 100%, alles daaronder is een aanname, gok en schatting.- Het laatste stuk ontladen (met 2400 w) van 30% naar 10% gaat erg snel. Kan dit kloppen of is er misschien iets niet helemaal lekker met een of beide batterijen?
Hij kan volledig los van internet worden aangestuurd via RestAPI of Local MQTT. Voor sommige zaken heb je nog wel internet nodig, zoals een firmware update, aanpassing van min/max SoC, activeren noodstroomuitgang, etc.- Kan ik de batterij nou ontkoppelen van het internet en volledig lokaal aansturen of moet er nog wel een internet verbinding blijven voor de aansturing dat via de API gaat? Ik dacht het laatste na wat zoeken in het forum, maar kon het niet duidelijk vinden.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Dit is wel een leuke. Ik zat dan eerder te denken dat je je hoofdzekering watt invult en dat de zendure geknepen word als hij aan het laden is en de P1 komt boven de ingestelde hoofdzekering.Freemann schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Zelf zit ik ook met een soortgelijk probleem.
De 2 zendure's kunnen met in totaal 4800W laden en wij hebben een 1x35A aansluiting = ~8000W
Als dan ook de vaatwasser, warmtepomp, Quooker, wasmachine aanstaan, dan krijg ik icm met de Zendure's, een melding van de Tibber app dat de Hoofdzekering overbelast is(geweest).
Heb nu een template helper gemaakt met alle vermogens van de hoog vermogende apparaten erin. Het resultaat daarvan trek ik af van 6000W(=26,x*230) en houd ik een marge over.
Max. beschikbaar vermogen = 6000
====================
Warmtepomp = 1100W
Wasmachine = 2200W
===================+
6000W - 3300W = 2700W beschikbaar voor de zendure's
Dit schrijf ik dan weg in "input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen"
Resultaat is dan;
[Afbeelding]
Mogelijk kan iets als dit ingebouwd worden. Bijvoorbeeld een text veld waar je de power sensor in kunt zetten welke opgeteld worden. Dan max. beschikbare A's opgeven en daaruit de boel laten berekenen.
Stel ik zeg max 8000 watt en de P1 geeft 8500 watt aan dan zal de zendure geknepen worden naar maximaal 1900 watt opladen. De vraag is alleen hoe vaak komt dit voor in een NOM 2027 situatie wanneer hij aan het laden is als er zon is en je hoofdzekering nooit overbelast word lijkt mij.
Of zie ik dat verkeerd?
Ps. iedereen vooral blijven posten, komen vaak mooie ideeën uit.
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Ik overweeg in de toekomst uit te breiden naar 2 x SF2400 op 1 x 16A groep. Laten we voor het gemak even maximaal 3600W aanhouden.gast777 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:22:
Voor wie de Proxy in Node-Red gebruikt om twee Zendure devices aan te sturen met Gielz HA: gebruik minimaal de Proxy versie 20260125 (huidige versie) met de Gielz Maart versie. Dan werkt alles, inclusief het max vermogen instellen vanuit de Gielz HA.
Hoe gaat de proxy hiermee om? Worden de individuele omvormers dan begrensd op 1800W? Of kan een enkele omvormer aangesproken worden tot 2400W en wordt daarboven pas de last evenredig (of naar rato van SoC) verdeeld?
Als je via de Gielz Maart versie het max vermogen op 3600W zet, dan wordt door de proxy op elke Zendure de helft daarvan (1800W) ingesteld als max.Morgion schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:11:
[...]
Ik overweeg in de toekomst uit te breiden naar 2 x SF2400 op 1 x 16A groep. Laten we voor het gemak even maximaal 3600W aanhouden.
Hoe gaat de proxy hiermee om? Worden de individuele omvormers dan begrensd op 1800W? Of kan een enkele omvormer aangesproken worden tot 2400W en wordt daarboven pas de last evenredig (of naar rato van SoC) verdeeld?
Dan werken ze samen als 1 apparaat dat 3600 Max aankan. Als het gevraagde vermogen lager is dan 3600 W, zal dat over de twee Zendures verdeeld worden op de normale manier (een slimme manier).
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Wat nu nog in de proxy zit in het blokje "Vul hier de Zendure IP adressen en serienummers in":
1
2
3
4
| // Optioneel tweakbare variabelen (wees voorzichtig) let maxPower = 2400 // for SF2400AC devices. <<<<<<< deze kun je veranderen naar 1800 //let maxPower = 800 // for SF800Pro devices |
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
Betekent dit dat ik, gebruik makend van de Gielz automatisering op m'n RPI de internet verbinding naar de buitenwereld kan verbreken en dat de aansturing van de accu door HA gewoon blijft werken?
@gielz (je zit waarschijnlijk nu in een vliegtuig dus als iemand anders hier iets over kan zeggen : graag) los van het bovenstaande, ik zie dat m'n accu nu op max ingesteld vermogen staat op te laden terwijl ik standby geselecteerd heb staan. Gisteren zag ik ook al zoiets voorbij komen. Maar toen was de lading 22% terwijl ik een minimum van 25% heb ingesteld. En dit stopte na plm. een half uur. Heel vreemd.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat ie met een volledige ontlading/lading bezig is maar waarom stopt ie dan na een half uur en gaat in standby, en gaat nu, 12 uur later, weer verder ondanks de selectie van standby? Ik snap dit niet ...
One cookie a day keeps the doctor away !
Ik mag niet naar Chinappaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:21:
@Taro , je zegt het volgende : Hij kan volledig los van internet worden aangestuurd via RestAPI of Local MQTT. Voor sommige zaken heb je nog wel internet nodig, zoals een firmware update, aanpassing van min/max SoC, activeren noodstroomuitgang, etc.
Betekent dit dat ik, gebruik makend van de Gielz automatisering op m'n RPI de internet verbinding naar de buitenwereld kan verbreken en dat de aansturing van de accu door HA gewoon blijft werken?
@gielz (je zit waarschijnlijk nu in een vliegtuig dus als iemand anders hier iets over kan zeggen : graag) los van het bovenstaande, ik zie dat m'n accu nu op max ingesteld vermogen staat op te laden terwijl ik standby geselecteerd heb staan. Gisteren zag ik ook al zoiets voorbij komen. Maar toen was de lading 22% terwijl ik een minimum van 25% heb ingesteld. En dit stopte na plm. een half uur. Heel vreemd.
Het enige dat ik kan verzinnen is dat ie met een volledige ontlading/lading bezig is maar waarom stopt ie dan na een half uur en gaat in standby, en gaat nu, 12 uur later, weer verder ondanks de selectie van standby? Ik snap dit niet ...
Je kunt de batterij gewoon verbreken van het internet;
https://github.com/Gielz1...lokkeren-van-het-internet
Wat zegt het log rond de tijd van start laden? Kijk even naar het log van input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
https://github.com/Gielz1...EF%B8%8F-batterij-logboek
En wat zegt;
sensor.zendure_2400_ac_soc_status
De logging laat niets zien voorafgaand aan het starten van het opladen en 1 activiteit bij het stoppen van het opladen (log geselecteerd van een paar dagen geleden tot gisteren 11 PM):
February 1, 2026
⚙️ Maximaal oplaadvermogen aangepast naar 800 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by state of Zendure 2400 AC Max. Oplaadvermogen
10:33:08 PM - 13 hours ago
January 30, 2026
⚠️ Opslagmodus omzetten naar Flash — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by state of Zendure 2400 AC Modus Selecteren
1:17:24 PM - 3 days ago
Zendure 2400 AC Modus Selecteren changed to Standby triggered by action Input select: Select
1:17:24 PM - 3 days ago - paul
⚡ Ontladen balanceren — Vermogen ingesteld op 800 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by time pattern
1:17:00 PM - 3 days ago
En de soc status slechts 1 melding:
Jan 30, 10:00 AM - Feb 2, 1:00 PM
Zendure 2400 AC SOC Status
February 1, 2026
Zendure 2400 AC SOC Status changed to Goed
5:10:46 AM - Yesterday
Oh ja, sinds hij vanochten rond 10 weer is gaan opladen (uit het niets) blijkt dat door SoC bescherming te komen, ik krijg elke 30 seconden gedurende 9 minuten (en dan stopt het weer) deze melding te zien:
⚠️ Batterij SOC bescherming actief — Vermogen ingesteld op 1200 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by time pattern
10:12:35 AM - 2 hours ago
[ Voor 15% gewijzigd door ppaulv op 02-02-2026 12:10 ]
Dan is het juist, de SOC bescherming zorgt ervoor dat het laadpercentage nooit onder het minimaal ingestelde valt. Of zie jij nog wat anders?ppaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:57:
Oh, dat is onverwacht?
De logging laat niets zien voorafgaand aan het starten van het opladen en 1 activiteit bij het stoppen van het opladen (log geselecteerd van een paar dagen geleden tot gisteren 11 PM):
February 1, 2026
⚙️ Maximaal oplaadvermogen aangepast naar 800 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by state of Zendure 2400 AC Max. Oplaadvermogen
10:33:08 PM - 13 hours ago
January 30, 2026
⚠️ Opslagmodus omzetten naar Flash — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by state of Zendure 2400 AC Modus Selecteren
1:17:24 PM - 3 days ago
Zendure 2400 AC Modus Selecteren changed to Standby triggered by action Input select: Select
1:17:24 PM - 3 days ago - paul
⚡ Ontladen balanceren — Vermogen ingesteld op 800 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by time pattern
1:17:00 PM - 3 days ago
En de soc status slechts 1 melding:
Jan 30, 10:00 AM - Feb 2, 1:00 PM
Zendure 2400 AC SOC Status
February 1, 2026
Zendure 2400 AC SOC Status changed to Goed
5:10:46 AM - Yesterday
Oh ja, sinds hij vanochten rond 10 weer is gaan opladen (uit het niets) blijkt dat door SoC bescherming te komen, ik krijg elke 30 seconden gedurende 9 minuten (en dan stopt het weer) deze melding te zien:
⚠️ Batterij SOC bescherming actief — Vermogen ingesteld op 1200 watt — triggered by automation Zendure zenSDK (Gielz) triggered by time pattern
10:12:35 AM - 2 hours ago
In de log zie ik dat ie gisteren rond 18.40 begon te ontladen naar 3%, even later een dipje naar 1% en toen begon op te laden. Tot 25%. Toen langzaam naar 21% terug zakte in 11.30 uur tijd en toen weer volle bak ging opladen naar 80% (dat heb ik nu tijdelijk ingesteld als max).
En die volle bak laden naar 80% heb je zelf gestart met een specifieke modus? De SOC bescherming doet iig zijn werk zie ik dus wat goed is.ppaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:58:
Jazeker, toen ik toevallig keek was de soc 22%. En dan zou niet moeten kunnen.
In de log zie ik dat ie gisteren rond 18.40 begon te ontladen naar 3%, even later een dipje naar 1% en toen begon op te laden. Tot 25%. Toen langzaam naar 21% terug zakte in 11.30 uur tijd en toen weer volle bak ging opladen naar 80% (dat heb ik nu tijdelijk ingesteld als max).
En nee, zodra het ding geladen is naar 25% loopt ie langzaam leeg tot 21%. Dat is dus niet goed. Of ben ik nou gek?
[ Voor 55% gewijzigd door ppaulv op 02-02-2026 13:11 ]
Dan zou ik toch even een print screen willen hebben van het log via DM van het moment dat hij zich gaat bewegen naar de 80% SOC terwijl de minimale SOC 25% is. Want mogelijk is dit een bug want ik heb er nog nooit van gehoord of gezien.ppaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:10:
Nee, ik heb niets gedaan in de afgelopen 24 uur.
Ik heb de Gielz1986 methode gebruikt met een custom P1 sensor:
1
| {{ states('sensor.homewizard_p1_vermogen')|float(0) + states('sensor.solarflow_800_pro_solar_input_power')|float(0) }} |
Edit: het enige nadeel is dat de statistieken vanuit het dashboard van Gielz niet meer kloppen.
[ Voor 18% gewijzigd door Lief Adje op 03-02-2026 15:56 ]
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
Ik zit op het moment in China, denk dat je ons door elkaar haaltppaulv schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:57:
Oh, dat is onverwacht?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
eh ja, dat had ik al gemerkt. Ook excuus aan jou daarvoor.Taro schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:29:
[...]
Ik zit op het moment in China, denk dat je ons door elkaar haalt
Bevalt het daar?
Gewoon de automatisering uitzetten.jakamp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:10:
Ik gebruik momenteel de Gielz aansturing. Dit werkt prima maar stel dat ik tijdelijk terug wil naar HEMS dan moet ik de Gielz aansturing stoppen (twee kapiteins op een schip werkt niet goed). Hoe regel ik dat? Is het stopzetten van de automatisering voldoende of moet er meer ingesteld worden?
Je kan er zelfs een knopje voor maken op je dashboard als entiteit.
[ Voor 92% gewijzigd door R.K op 04-02-2026 19:03 ]
Dankjewel!edjes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:
[...]
Gewoon de automatisering uitzetten.
@gielz Misschien een extra keuze in het modus keuze menu met de titel 'Aansturing uit'' oid?
Dan zet je ook andere zaken uit zoals het maximale oplaad/ontlaad vermogen die naar de API gaat en daar hard ingesteld worden, de SOC bescherming, 100% standby (0 watt) en de Dynamische verversing.edjes schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:
[...]
Gewoon de automatisering uitzetten.
Denk dat je eerder moet kijken waarom zou je willen kiezen tussen HA en HEMS. In HA zou alles moeten zitten zodat HEMS overbodig word. Tenzij je uiteraard iets met Zenki gaat doen dan is het een ander verhaal.
Je kunt hier toch gewoon de modus Stand-By voor gebruiken. En zoals gezegd een knopje voor je automation in je dashboard maken is ook niet erg ingewikkeld.jakamp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:21:
[...]
Dankjewel!
@gielz Misschien een extra keuze in het modus keuze menu met de titel 'Aansturing uit'' oid?
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ff je logbook delen, dat diagnostiseert iets makkelijk, wat was je soc ten tijde van het laden?ppaulv schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:59:
weet iemand waarom mijn sf2400 dit doet en hoe dat is te stoppen?
Ik heb al geruime tijd 'standby' geselecteerd en toch bljft ie opladen zodra hij de kans krijgt.
Eerst tegen de 80% omdat ik dat als max had ingesteld, maar nu ook bij 100%.
[Afbeelding]
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Hmmm .... heb 'm een tijdje op 'slim opladen' gezet. Dat ging goed, zoals je zou verwachten. En vanmorgen weer op standby gezet. En nu doet ie weer normaal. Dus wat dat nou was ....???? Hopelijk was het eenmalig.martinvdm schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:02:
[...]
Ff je logbook delen, dat diagnostiseert iets makkelijk, wat was je soc ten tijde van het laden?
Bedankt voor het meedenken, ook @gielz !!
Dan knalt als je accu staat te laden de zekering er misschien wel uit, maar waarschijnlijk omdat de zekering voor niet al te lange tijd (tot minuten aan toe) een veel grotere belasting accepteert. Zelfde situatie als we geen accu had gestaan maar een draaibank....Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 10:59:
Ik dat zo? En als ik op die groep de afkortzaag ernaast gebruik?
De 800W teruglevering is niet om je zekering te beschermen, maar om je bedrading te beschermen. Die is aangelegd voor 16A zekeringen, en als je er dan 10A extra vanuit de accu bij op propt kan dat problemen geven.
[ Voor 5% gewijzigd door koboy op 07-02-2026 11:38 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Je kunt het ook zo instellen.Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 09:40:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie ik iets over het hoofd? Ik heb op moment nog geen losse groep. Maar zie niet de mogelijkheid om 800/800w te laden/ontladen. Iemand een idee hoe ik dat kan instellen?
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Weet je het zeker? Voor het ontladen werkt dat prima. Voor het laden werd het bij mij al snel weer overschreven door de integratie (versie van een half jaar geleden)martinvdm schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:47:
[...]
Je kunt het ook zo instellen.
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Ja eens, de fireson integratie zal het overschrijven, Gielz versie niet. Maargoed zoals al eerder beantwoord zit het hem met name in maximaal ontladen, niet laden.KikkerMario schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 15:06:
[...]
Weet je het zeker? Voor het ontladen werkt dat prima. Voor het laden werd het bij mij al snel weer overschreven door de integratie (versie van een half jaar geleden)
Als je de officiële integratie download, kan dat inderdaad. Met andere integraties weet ik dat niet.Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:11:
Is het ook mogelijk om uitsluitend de batterij te loggen vanuit de zendure HA intergratie, en de aansturing in de zendure app te laten?
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ok. Moet ik dan de “operation mode” in HA op off zetten, dan blijft de zendure app wel regelen?geert1992 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:23:
[...]
Als je de officiële integratie download, kan dat inderdaad. Met andere integraties weet ik dat niet.
Als je het installeert, en van de fuse group afblijft, doet hij sowieso nooit iets.Gravelist schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 17:26:
[...]
Ok. Moet ik dan de “operation mode” in HA op off zetten, dan blijft de zendure app wel regelen?
Edit: en van de sliders afblijft.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 07-02-2026 18:08 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Bijv hij staat te laden met 10A en als op de fase naar 25A gaat dat hij dan met 9A gaat laden en dan naar 8A als dat nodig is.
Moet niet moeilijk zijn te bouwen, dunkt me. Zeker niet als je ziet wat nu al kan.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Bedankt. Mijn EV lader kan het niet, vandaar dat ik zoek naar loadbalancing voor de batterij.Hieke schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:24:
Zoiets heet loadbalancing. Een EV-lader kan dat vaak wel. Geen idee of de app van Gielz dat ondersteunt. Maar schiet anders feature request in.
Moet niet moeilijk zijn te bouwen, dunkt me. Zeker niet als je ziet wat nu al kan.
Je kunt via de Zendure HA integratie via Manual Charge/Discharge een waarde meegeven. Als je die max 25A minus huidige load in A maakt per fase, dan heb je loadbalancing.Pakhaas schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:40:
[...]
Bedankt. Mijn EV lader kan het niet, vandaar dat ik zoek naar loadbalancing voor de batterij.
En die past dan automatisch aan? Dus als ruim onder de 25A zit gewoon met 10A laden en hoe dichter hij bij de 25A komt hoe lager het laadvermogen. Of is het dan een vast ingesteld laadvermogen?Taro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:20:
[...]
Je kunt via de Zendure HA integratie via Manual Charge/Discharge een waarde meegeven. Als je die max 25A minus huidige load in A maakt per fase, dan heb je loadbalancing.
De waarde is een aparte value, als je die variabel maakt kan je die per call bijsturen. Als dat heel vaak gaat veranderen kan je er wel beter een MQTT iets van maken ivm veel schrijven naar flash geheugen, dat is niet handig.Pakhaas schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:34:
[...]
En die past dan automatisch aan? Dus als ruim onder de 25A zit gewoon met 10A laden en hoe dichter hij bij de 25A komt hoe lager het laadvermogen. Of is het dan een vast ingesteld laadvermogen?
Bij Marstek zijn ze dit nu aan het testen. Zou mooi zijn als dit ook bij Zendure kan.Hieke schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:24:
Zoiets heet loadbalancing. Een EV-lader kan dat vaak wel. Geen idee of de app van Gielz dat ondersteunt. Maar schiet anders feature request in.
Er komt daar ook een soort voorspelling erin zitten die de te laden SOC bepaald voor de volgende dag met dynamisch tarief.
Meer zon = minder dynamisch laden in de nacht.
Heb die vraag tijdens een interview aan Zendure gesteldPakhaas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:31:
[...]
Bij Marstek zijn ze dit nu aan het testen. Zou mooi zijn als dit ook bij Zendure kan.
Wat tof!Taro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:08:
[...]
Heb die vraag tijdens een interview aan Zendure gesteld
Wellicht dat het met HA is te maken @gielz ?
In theorie is dit gewoon te maken, eigenlijk alles kun je in HA maken. Alleen zit ik met tijd en wat de juiste aanvliegroute is.Pakhaas schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:15:
[...]
Wat tof!
Wellicht dat het met HA is te maken @gielz ?
Het makkelijkste is natuurlijk in de API het max vermogen aan te passen wat ik hier al voorbij zag komen. Alleen wat je hier doet is dat je dit constant in het permanente geheugen (flash) gaat aanpassen. Leuk voor een paar keer per dag maar niet voor sturing. Vandaar ook dat de sturing in het ram geheugen zit via smartmode=1.
Dan is er nog een optie dat je het sturende vermogen dynamisch gaat aanpassen. Alleen dan is er wat meer nodig dan een paar regeltjes wat vooralsnog niet in de planning zit. Dit issue speelt ook niet bij NOM (meest gebruikt) omdat je dan altijd de zon volgt waardoor hij juist de zekering aan het dempen is.
Zal hem iig op het wensenlijstje zetten. Kan ook zelf aan de slag en het hier delen.
Maart release - Test vind nu plaats, tig wijzigingen
April release - Dashboard 2.0 (plug-n-play), Bugfixes
:strip_exif()/f/image/6JAvxxapQh9pBJmxelGF6Uf4.gif?f=fotoalbum_large)
*Voorbeeld live weergave met opladen, onderste grafiek;
:strip_exif()/f/image/7wwQWUQw9V9m1Zh9Ho0HZd2g.png?f=user_large)
Mei release en verder - Nog geen idee op het lijstje staat P1 profielkeuze (demping, 1:1, uitsluitingen), Bugfixes
Wanneer er overdag voldoende zon is, is het idd niet belangrijk, maar de wens ligt er bij mij vooral in de winter periode wanneer de zonnepanelen te weinig doen. Dan wil ik eigenlijk nachts de batterij kunnen laden, terwijl ook de EV (domme lader) staat te laden.gielz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:34:
[...]
In theorie is dit gewoon te maken, eigenlijk alles kun je in HA maken. Alleen zit ik met tijd en wat de juiste aanvliegroute is.
Het makkelijkste is natuurlijk in de API het max vermogen aan te passen wat ik hier al voorbij zag komen. Alleen wat je hier doet is dat je dit constant in het permanente geheugen (flash) gaat aanpassen. Leuk voor een paar keer per dag maar niet voor sturing. Vandaar ook dat de sturing in het ram geheugen zit via smartmode=1.
Dan is er nog een optie dat je het sturende vermogen dynamisch gaat aanpassen. Alleen dan is er wat meer nodig dan een paar regeltjes wat vooralsnog niet in de planning zit. Dit issue speelt ook niet bij NOM (meest gebruikt) omdat je dan altijd de zon volgt waardoor hij juist de zekering aan het dempen is.
Zal hem iig op het wensenlijstje zetten. Kan ook zelf aan de slag en het hier delen.![]()
![]()
[Afbeelding]
*Voorbeeld live weergave met opladen, onderste grafiek;
[Afbeelding]
Mei release en verder - Nog geen idee op het lijstje staat P1 profielkeuze (demping, 1:1, uitsluitingen), Bugfixes
Nu lijkt het mij nachts ook wel mee te vallen, want de batterij laadt met max 10A en de auto met max 13A. Dan is er nog 2A over voor de rest, alhoewel ik dan niet de vaatwasser en wasmachine tegelijk moet aanzetten, maar die kan juist met de batterij juist weer overdag aan als de auto niet staat te laden.
Had je verder nog plannen rond het mogelijk maken van het combineren van 2 modi waar een tijdje geleden wat aandacht voor was? Bv. Dynamisch Handelen in dure/goedkope uren en NOM daarbuiten?gielz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:34:
[...]
Ik had deze behoefte ook en heb zelf een automation boven die van @gielz geschreven. Misschien kan je er wat mee, als je je eigen entiteiten invult. Het is een kwestie van logisch nadenken en deze werkt prachtig boven Gielz en dankbaar gebruik maken van die prachtige code (nog de februari update van Gielz)mcurlym schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Had je verder nog plannen rond het mogelijk maken van het combineren van 2 modi waar een tijdje geleden wat aandacht voor was? Bv. Dynamisch Handelen in dure/goedkope uren en NOM daarbuiten?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
| alias: Zendure - zomer-winter-viagielz
description: >
Stuurt Zendure 2400 AC met SOC-limieten, prijs, Nul op de meter,
zomernacht-helper, PV-drempel bij goedkope periodes, spread-check en status
feedback. Gebruik geen andere start-stop automations hiernaast!
triggers:
- entity_id:
- sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
- sensor.dynamisch_duurste_periode
trigger: state
- entity_id:
- sensor.sensor_solaredge_current_power_kwh
above: 0.8
for:
minutes: 10
trigger: numeric_state
- entity_id:
- sensor.sensor_solaredge_current_power_kwh
below: 0.2
for:
minutes: 10
- entity_id: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage
- event: sunset
id: sunset
trigger: sun
- event: sunrise
id: sunrise
trigger: sun
- trigger: time_pattern
minutes: /5
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: trigger
id: sunset
- condition: numeric_state
entity_id: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage
above: 90
- condition: state
entity_id: input_boolean.zendure_zomernacht_nom_toegestaan
state: "off"
sequence:
- target:
action: input_boolean.turn_on
- target:
entity_id: input_text.zendure_automation_status
data:
value: Zomernacht toegestaan – SOC ≥ 90% bij sunset
action: input_text.set_value
- conditions:
- condition: trigger
id: sunrise
state: "on"
sequence:
- target:
action: input_boolean.turn_off
- target:
data:
value: Nieuwe dag – zomernacht reset
- conditions:
below: 15
entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
state: Ja
sequence:
- target:
entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
data:
option: Standby
action: input_select.select_option
- target:
data:
value: SOC < 15% – ontladen geblokkeerd
- conditions:
above: 99
entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
sequence:
- target:
data:
- target:
data:
value: SOC > 99% – laden geblokkeerd
- conditions:
entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
above: 15
sequence:
- target:
data:
option: Nul op de meter
- target:
data:
value: Dure periode – ontladen (nul op de meter)
- conditions:
entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
entity_id: sensor.sensor_solaredge_current_power_kwh
below: 0.2
entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie
above: 25
below: 99
sequence:
- target:
data:
option: Opladen met 2400 watt
- target:
data:
value: >-
Goedkope periode – laden met 2400 W uit net (PV laag, spread
>25%)
- conditions:
- condition: sun
after: sunrise
before: sunset
entity_id: sensor.sensor_solaredge_current_power_kwh
above: 0.8
sequence:
- target:
data:
- target:
data:
value: Goede zon overdag – Nul op de meter actief
- conditions:
after: sunset
before: sunrise
sequence:
- target:
data:
- target:
data:
value: Zomernacht – Nul op de meter actief
- conditions:
after: sunrise
before: sunset
sequence:
- target:
data:
option: Alleen slim opladen
- target:
data:
value: Neutraal overdag – slim opladen
default:
- target:
data:
- target:
data:
value: Neutraal – standby
mode: restart |
Zeker niet vergetenmcurlym schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:39:
[...]
Had je verder nog plannen rond het mogelijk maken van het combineren van 2 modi waar een tijdje geleden wat aandacht voor was? Bv. Dynamisch Handelen in dure/goedkope uren en NOM daarbuiten?
Dat wordt ondersteund, althans op mijn hypers werkte het.Pakhaas schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:28:
Is het met HA ook mogelijk om het laad vermorgen van de Zendure terug te laten schroeven als ik op een fase over de 25A dreig te gaan.
Bijv hij staat te laden met 10A en als op de fase naar 25A gaat dat hij dan met 9A gaat laden en dan naar 8A als dat nodig is.
Ik zet het vermogen wat normaal op 1.200W staat naar 600W als fase 3 gebruikt wordt voor EV laden:
alias: Verminder vermogen Hyper 1 naar 600W als fase3 te veel vermogen neemt
description: ""
triggers:
- entity_id: sensor.XYZ (fase 3 op de P1 meter)
above: 4000
for: "00:00:05"
conditions: []
actions:
- target:
entity_id: number.(Hyper1)
data:
value: 600
action: number.set_value
mode: single
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Gaat bij elke automatisering van onstabiel naar volledig oscilatie.
Komt uiteraard door verlate looptijd (10 sec) van het P1 signaal
Zendure heeft na 6 wk nog geen oplossing.
Mijn idee:
Na wachtijd van 4 sec om bevriezing te voorkomen:
vergelijk verschil van P1 meetwaarde met hulpregister met laatste P1 waarde;
Geen afwijking: (is oude P1 waarde) terug naar vergelijk;
Bij afwijking (= nieuwe P1 waarde), pas set-point naar controller bij met 50%/100% met verschil van P1 en nulpunt;
Store P1 waarde in hulpregister;
Terug naar begin.
Mogelijk is probleem met 4.2 meters en 5.0 welke wel om de seconde maar stiekem de zelfde waarde sturen opgelost.
Kan dit of is dit al eens geprobeerd ?
Ik zou eerst gewoon even de interval gaan verhogen. 9/10 keer is dit direct de oplossing. Van 4 seconden naar bijvoorbeeld 12.mutsaards schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:40:
Giels, ik heb onlangs een SF2400 aangeschaft is gekoppeld op P1 meter van Zendure.
Gaat bij elke automatisering van onstabiel naar volledig oscilatie.
Komt uiteraard door verlate looptijd (10 sec) van het P1 signaal
Zendure heeft na 6 wk nog geen oplossing.
Mijn idee:
Na wachtijd van 4 sec om bevriezing te voorkomen:
vergelijk verschil van P1 meetwaarde met hulpregister met laatste P1 waarde;
Geen afwijking: (is oude P1 waarde) terug naar vergelijk;
Bij afwijking (= nieuwe P1 waarde), pas set-point naar controller bij met 50%/100% met verschil van P1 en nulpunt;
Store P1 waarde in hulpregister;
Terug naar begin.
Mogelijk is probleem met 4.2 meters en 5.0 welke wel om de seconde maar stiekem de zelfde waarde sturen opgelost.
Kan dit of is dit al eens geprobeerd ?
Is het mogelijk om via HA in te stellen dat bijvoorbeeld bij 2 uur (of wat voor tijd dan ook) aaneengesloten afname van 2900w vanuit het huis dat hij de batterij dan op standby zet totdat de vraag van het huis weer zakt naar 1000w (dit is een teken dat het EV laden is gestopt).
Is dat simpel in te bouwen in de aansturing van Gielz?
Ik ben zelf helaas niet kundig genoeg om dat zelf te doen.
Heb ik ook gebouwd met dezelfde gedachte.Pakhaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:48:
Nu Zendure nieuwe producten heeft uitgebracht en wij over 2 maanden overgaan van 1 naar 3 fase wil ik binnenkort de setup bestellen. Nu twijfel ik aan 3 batterijen over 4. Dit komt doordat we nachts ook vaak de EV laden (domme lader). Dan kan 4 batterijen wel, maar vaak is nachts de prijs al laag, dus kan dan beter rechtstreeks in de EV ipv uit de batterij.
Is het mogelijk om via HA in te stellen dat bijvoorbeeld bij 2 uur (of wat voor tijd dan ook) aaneengesloten afname van 2900w vanuit het huis dat hij de batterij dan op standby zet totdat de vraag van het huis weer zakt naar 1000w (dit is een teken dat het EV laden is gestopt).
Is dat simpel in te bouwen in de aansturing van Gielz?
Ik ben zelf helaas niet kundig genoeg om dat zelf te doen.
Let wel, ik heb een automation 'boven' Gielz draaien en zet met deze automation de mijne uit en Gielz op standby. Voor jou zou het voldoende zijn om met deze automation Gielz op standby te zetten en bij zakken van stroom weer op NOM of wat je maar wil. Je hoeft 'm nauwelijks te wijzigen.
De automation zet gielz naar standby als er meer stroom dan 6 kw wordt afgenomen, gaat dan wachten en checkt elk half uur of de stroom gezakt is en zet dan weer aan op NOM
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
| alias: Zendure - auto laden batterij aan/uit
description: Wanneer auto laadt, zet de NOM uit voor het huis
triggers:
- entity_id: sensor.zendure_p1_power_kw
above: 6
for:
minutes: 1
conditions: []
actions:
- condition: not
conditions:
state: Standby
- target:
data:
entity_id: automation.zendure_zomer_winter_goedkoopst_duurst
- target:
action: automation.turn_off
- repeat:
while:
entity_id: sensor.zendure_p1_power_kw
above: 6
sequence:
- delay: "00:30:00"
state: "off"
- target:
action: automation.turn_on
- action: input_select.select_option
metadata: {}
target:
data:
mode: single |
[ Voor 3% gewijzigd door edjes op 10-02-2026 15:03 ]
Super!edjes schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:02:
[...]
Heb ik ook gebouwd met dezelfde gedachte.
Let wel, ik heb een automation 'boven' Gielz draaien en zet met deze automation de mijne uit en Gielz op standby. Voor jou zou het voldoende zijn om met deze automation Gielz op standby te zetten en bij zakken van stroom weer op NOM of wat je maar wil. Je hoeft 'm nauwelijks te wijzigen.
De automation zet gielz naar standby als er meer stroom dan 6 kw wordt afgenomen, gaat dan wachten en checkt elk half uur of de stroom gezakt is en zet dan weer aan op NOMcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46alias: Zendure - auto laden batterij aan/uit description: Wanneer auto laadt, zet de NOM uit voor het huis triggers: - entity_id: sensor.zendure_p1_power_kw above: 6 for: minutes: 1 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren state: Standby - target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Standby action: input_select.select_option - condition: state entity_id: automation.zendure_zomer_winter_goedkoopst_duurst state: "on" - target: entity_id: automation.zendure_zomer_winter_goedkoopst_duurst action: automation.turn_off - repeat: while: - condition: numeric_state entity_id: sensor.zendure_p1_power_kw above: 6 sequence: - delay: "00:30:00" - condition: state entity_id: automation.zendure_zomer_winter_goedkoopst_duurst state: "off" - target: entity_id: automation.zendure_zomer_winter_goedkoopst_duurst action: automation.turn_on - action: input_select.select_option metadata: {} target: entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren data: option: Nul op de meter mode: single
Migreren naar Zendure-HA-zenSDK (gielz) en Zendure-zenSDK-proxy (gast777):
Dit weekend wat zitten knutselen. Ik heb hier twee Zendure-sets staan, beide met drie batterijen. Tot nu toe gebruikte ik Zendure vooral voor netsupport.Met 2027 in het achterhoofd (dat sneller dichterbij is dan je denkt) leek dit een goed moment om stappen te zetten. De dynamische tarieven liggen nu nog relatief dicht bij elkaar, maar juist nu is er tijd om te testen en te finetunen, zodat alles “live” is zodra de verschillen echt groter worden. Tot eind 2026 is daar in ieder geval genoeg mee te doen. Daarna vooral eigen opwek bufferen en NOM draaien.
Ik heb de @gielz-integratie geïnstalleerd en die werkt erg prettig. Veel flexibiliteit. Handelen, NOM, alleen laden, alleen ontladen etc. precies de vrijheid die ik zocht. Omdat ik met twee afzonderlijke sets werk, is de oplossing van @gast777 hier een perfecte aanvulling op gebleken. Beide integraties werken netjes samen en doen wat ze moeten doen. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Support vanuit beide kanten is bovendien gewoon goed. Loop je vast, dan wordt er meegedacht. Thanks beiden!. Als ik bugjes ga vinden dan meld ik ze uiteraard aan jullie.
Dit was meteen een mooi moment om het HA-dashboard aan te pakken. Het stond veel te vol en met alle extra sensoren is de verleiding groot om weer alles dicht te plakken. Uiteindelijk bewust gekozen voor rust en overzicht. Het resultaat:
/f/image/9BwstH6Ms1aUFCq4cQuEQDez.png?f=fotoalbum_large)
Een 2e tabblad met instellingsmogelijkheden :
:strip_exif()/f/image/FAJKnLcsaOJpyXBcFajaXZov.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor nu draait het zoals bedoeld. De komende tijd vooral kijken hoe het zich houdt in de praktijk.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Zelf heb ik een 3x25A aansluiting en heb daarop per fase een 2400AC met 2 batterijen aangesloten. Dan heb ik ook nog een 2400AC met 1 batterij, maar die hangt voor mijn servers als UPS. Dus die doet maar gedeeltelijk mee en mag maar 1200w invoeren en niet meer dan 50% ontladen.
Dat betekent wel dat ik op 1 fase 3600w kan trekken bij vollast laden, dus daar zit nog maar 9A speling op voor andere apparaten. Dat is met zaken als een oven/jacuzzi/sauna/warmtepomp/etc, al gauw te weinig. Dus ik zocht naar een oplossing om die 25A niet (te vaak en te hoog) te overschrijden. Een kleine overschrijding kunnen de smeltzekeringen van Liander wel aan, maar voorkomen is beter dan genezen. Een bezoekje van Liander voor een gesmolten zekering kost toch weer geld...
Ik heb dat opgelost middels NodeRED (ChatGPT heeft me daar ook mooi mee geholpen
Komt de belasting boven de 24A dan wordt "chargeMaxLimit" op de betreffende Zendure bijgesteld naar een veilige waarde.
Bijstellen gebeurt zowel naar boven als naar beneden, dus zodra er weer ruimte vrij komt, gaat de laadstroom weer omhoog.
Het naar boven bijstellen gebeurt overigens in stappen van 200w, omdat ik niet wil dat hij (bijvoorbeeld door een magnetron), steeds met 1000w afschaalt en weer opschaalt, want dan heb je dus steeds kans op een flinke "overload".
Dus dat is zoals anderen ook al zeggen, eigenlijk gewoon loadbalancing. Waarbij het huis altijd voorrang heeft en de Zendures worden teruggeschroefd.
Dat heb ik nu een paar keer live kunnen meekijken en die safeguard werkt zo prima.
2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)
Zeker gaaf dit soort oplossingen maar je schrijft wel die property weg in het flashgeheugen met deze oplossing. En niet in het tijdelijke RAM geheugen. Ik heb geen idee wat dit met de levensduur doet want Zendure is hier vaag over;janssuhhh schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:45:
@Pakhaas Volgens mij haal jij dezelfde uitdaging aan die ik ook heb gehad. Standaard de Zendures met 2400w opladen, tenzij de fase waar ze op zitten, vol dreigt te lopen. Of lees ik jouw vraag verkeerd?
Zelf heb ik een 3x25A aansluiting en heb daarop per fase een 2400AC met 2 batterijen aangesloten. Dan heb ik ook nog een 2400AC met 1 batterij, maar die hangt voor mijn servers als UPS. Dus die doet maar gedeeltelijk mee en mag maar 1200w invoeren en niet meer dan 50% ontladen.
Dat betekent wel dat ik op 1 fase 3600w kan trekken bij vollast laden, dus daar zit nog maar 9A speling op voor andere apparaten. Dat is met zaken als een oven/jacuzzi/sauna/warmtepomp/etc, al gauw te weinig. Dus ik zocht naar een oplossing om die 25A niet (te vaak en te hoog) te overschrijden. Een kleine overschrijding kunnen de smeltzekeringen van Liander wel aan, maar voorkomen is beter dan genezen. Een bezoekje van Liander voor een gesmolten zekering kost toch weer geld...
Ik heb dat opgelost middels NodeRED (ChatGPT heeft me daar ook mooi mee geholpen). Deze kijkt iedere X seconden (in mijn geval 5) naar de belasting op een fase en rekent uit hoeveel vermogen een Zendure moet inleveren om op maximaal 24A op de fase te blijven.
Komt de belasting boven de 24A dan wordt "chargeMaxLimit" op de betreffende Zendure bijgesteld naar een veilige waarde.
Bijstellen gebeurt zowel naar boven als naar beneden, dus zodra er weer ruimte vrij komt, gaat de laadstroom weer omhoog.
Het naar boven bijstellen gebeurt overigens in stappen van 200w, omdat ik niet wil dat hij (bijvoorbeeld door een magnetron), steeds met 1000w afschaalt en weer opschaalt, want dan heb je dus steeds kans op een flinke "overload".
Dus dat is zoals anderen ook al zeggen, eigenlijk gewoon loadbalancing. Waarbij het huis altijd voorrang heeft en de Zendures worden teruggeschroefd.
Dat heb ik nu een paar keer live kunnen meekijken en die safeguard werkt zo prima.
Zelf zou ik dan toch naar een andere oplossing zoeken. Nu zit er gelukkig 10 jaar garantie op de omvormer. Ik verwacht dus zolang ze er niet duidelijk over zijn zal dit wel onder garantie vallen als dit geheugen stuk is.For the device, each time the output mode is switched, it will be written to the flash. Why is it written? It is designed to ensure that the device can maintain the last state after power failure. For the new 2025 products, you can find a property called smartMode. Once the value is 1, the ac mode setting will no longer be written to the flash, so the flash life will be much longer. Therefore, for linkage in ct mode, smartmode will be 1, and acmode can be set repeatedly to achieve a balance in overall household energy input and output.
Je hebt helemaal gelijk dat dit misschien niet de beste oplossing is door die writes naar flash.gielz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:54:
[...]
Zeker gaaf dit soort oplossingen maar je schrijft wel die property weg in het flashgeheugen met deze oplossing. En niet in het tijdelijke RAM geheugen. Ik heb geen idee wat dit met de levensduur doet want Zendure is hier vaag over;
[...]
Zelf zou ik dan toch naar een andere oplossing zoeken. Nu zit er gelukkig 10 jaar garantie op de omvormer. Ik verwacht dus zolang ze er niet duidelijk over zijn zal dit wel onder garantie vallen als dit geheugen stuk is.
Maar for the time being is dit prima, er staat nergens dat je bij het gebruik op deze manier (herhaaldelijk schrijven naar flash), de garantievoorwaarden schaadt. Dus tot dat wel in de voorwaarden komt, maak ik mij daar niet zo druk om.
Daarnaast gebeurt het aanpassen alleen indien de fase 24A of hoger zou uitkomen. In mijn geval is dat misschien een paar keer per maand het geval, puur door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Koud, dus warmtepomp vol aan en jacuzzi gaat vaker verwarmen. En dan ook nog een paar goedkope uren, dan wil het soms "misgaan". Dus die paar writes per maand lijken mij nog niet zorgwekkend.
In de toekomst, wanneer steeds meer apparaten een hoger vermogen gaan vragen, zal ik misschien wel naar een andere oplossing moeten zoeken. Of misschien heeft Zendure dan een extra optie in de firmware zitten waarmee een tijdelijke vermogensrestrictie in RAM kan worden opgeslagen (en dan doel ik niet op de input/output limit die nu door de integraties wordt aangepast.)
We shall see
2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)
Ik heb een sf800pro en een ac2400 en vindt de regeling in de app van zendure slecht.
Nu heb ik de Fireson integratie op homeassistant en beide op een aparte groep.
Hems uitgeschakeld in de app en smart matching actief en hij houdt NOM aan zover ik kan beoordelen (pas actief).
Heb een automation aangemaakt voor laden en ontladen en dit werkt nu (zover ik kan beoordelen)
Is het voldoende om met automations te werken zonder zaken uit te zetten die normaal door de app geregeld worden zodat de veiligheid niet in het gedrang komt?
Dus zoiets als min SOC of kalibreren, doet hij dat nog altijd automatisch 1 x per maand of moet men nu overal een automation voor aanmaken?
[ Voor 59% gewijzigd door GoSolarFlow op 12-02-2026 18:43 ]
Kalibratie wordt nog steeds gedaan, ook zonder HEMS, als hij een maand niet op de 100% geweest is.GoSolarFlow schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:34:
Dus zoiets als min SOC of kalibreren, doet hij dat nog altijd automatisch 1 x per maand of moet men nu overal een automation voor aanmaken?
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Omdat ik geen inzage heb hoe aansturing gedaan wordt en in hoeverre deze anders gaat dan via scripts van @gast777 en @gielz komt bij mij de vraag op waarom die commando's in het flashgeheugen zouden komen?gielz schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:54:
[...]
Zeker gaaf dit soort oplossingen maar je schrijft wel die property weg in het flashgeheugen met deze oplossing. En niet in het tijdelijke RAM geheugen.
Kan iemand dit toelichten?
Daarnaast kan ik zo snel geen toepassing bedenken met een laadsysteem voor EV dat aan loadbalancing doet. Of zie ik iets over het hoofd?
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Wanneer Smartmode op 1 staat gaat het aansturingsgedeelte naar het tijdelijke RAM geheugen. Alle instellingen zitten altijd in het flash geheugen en worden onthouden wanneer je de omvormer herstart.Hieke schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:11:
[...]
Omdat ik geen inzage heb hoe aansturing gedaan wordt en in hoeverre deze anders gaat dan via scripts van @gast777 en @gielz komt bij mij de vraag op waarom die commando's in het flashgeheugen zouden komen?
Kan iemand dit toelichten?
Daarnaast kan ik zo snel geen toepassing bedenken met een laadsysteem voor EV dat aan loadbalancing doet. Of zie ik iets over het hoofd?
Het is alleen onduidelijk wat dit doet met de levensduur om instellingen regelmatig aan te passen. Kijk bijvoorbeeld naar de Hyper 2000, die heeft uberhaupt geen switch van Flash naar RAM.
Gielz - Maart 2026 release
Deze release staat volledig in het teken van fijne verbeteringen én maximale vrijheid. Wat niet verandert? Jij houdt de controle — alles is volledig naar eigen wens in te stellen.Vanaf nu bepaal jij zelf wanneer de batterij gaat laden of ontladen bij gebruik van NOM. Geen zin om al bij -100 watt teruglevering te beginnen met laden? Geen probleem — zet ’m gewoon op bijvoorbeeld -500 watt. Ook het maximale laad- en ontlaadvermogen is nu volledig instelbaar. Superhandig als je batterij op een gedeelde groep zit, of als je met meerdere omvormers werkt in combinatie met Node-RED. Ook handig als je de omvormer wilt knijpen voor een hogere RTE.
Laat de zon nu maar komen.
Melding van release krijgen
1) Zet een Star bij de Github pagina (dan volg je hem wat altijd handig is)2) Klik op Watch en kies waar je exact een melding van wilt krijgen. Bij Custom kun je specifiek alleen releases aanvinken.
3) Bij je profiel onder Notifications kun je aangeven of het via github zelf gaat of naar je mailbox
:strip_exif()/f/image/XRen5F1m2ARG4n8Te0TDnLSb.png?f=user_large)
Release
https://github.com/Gielz1...DK/releases/tag/v20260214https://github.com/Gielz1...are/v20260115...v20260214
Nieuwe installatie mogelijkheid
In de readme is nu beschreven hoe je hem netjes als losse package kunt installeren waardoor de configuration.yaml schoon blijft. Dit werd al veel gebruikt maar was niet in detail beschreven.⚠️Brekende wijziging ⚠️
Modus Opladen met 2400 watt en Ontladen met 2400 watt zijn hernoemd naar Snel opladen en Snel ontladen. Dit omdat het maximale vermogen van de omvormer niet altijd 2400 meer is/was. Hiervoor moeten mogelijk eigen automatiseringen die de modus aanpassen aangepast worden. De oude modus bestaat immers niet meer.Bugfix
Opladen starten en balancerenWanneer het laadpercentage (SOC) onder de ingestelde minimale waarde zakt maar de SOC bescherming is nog niet gestart (2 uur na zonsopkomst). Start het opladen niet correct. Dit komt voornamelijk voor als er een dag niet geladen is en buiten het opwekseizoen. Dit is nu opgelost.
Oplaadmarge en Ontlaadmarge bij balanceren
Wanneer het ingestelde vermogen gelijk was aan het nieuwe in te stellen vermogen dan werd dit alsnog naar API verzonden. Vanaf nu word deze waarde niet meer verzonden.
Homewizard P1 of eigen P1 sensor niet beschikbaar
Wanneer deze sensoren geen data hebben omdat ze offline zijn blijft de aansturing hangen op de laatst bekende waarde. Dit zal vanaf nu standaard 0 watt worden.
Nieuwe configuratie mogelijkheden
Advies Instellingen OvernemenDe geadviseerde instellingen van opladen en ontladen starten bij, oplaadmarge en ontlaadmarge en de standby vertraging kunnen nu met 1 klik ingesteld worden.
Maximaal Oplaadvermogen / Ontlaadvermogen
Vanaf nu ben je extra in control en bepaal je zelf hoeveel vermogen de batterij überhaupt heeft. Dit word niet alleen in Home Assistant gebruikt maar ook netjes in de batterij hard ingesteld via de API.
Ontladen Starten Bij
Vanaf nu ben je extra in control en bepaal je zelf na hoeveel watt import de batterij gaat ontladen. Dit is instelbaar van 100 tot en met 500 watt. Daarna balanceert de batterij naar 0 + de extra ingestelde ontlaadmarge
Opladen Starten Bij
Vanaf nu ben je extra in control en bepaal je zelf na hoeveel watt teruglevering de batterij gaat laden. Dit is instelbaar van 100 tot en met 1000 watt. Daarna balanceert de batterij naar 0 - de extra ingestelde oplaadmarge
Batterij Volgorde
De batterij volgorde klopt niet altijd van de omvormer (1) tot de grond (6). Vanaf nu kun je de volgorde zelf instellen – bijvoorbeeld 1;5;3;4;2 – hiermee bepaal je zelf de volgorde van de batterijen. De juiste volgorde bepaal je mede aan de hand van sensor.zendure_2400_ac_batterij_serienummers en de sticker op de batterij(en). Op deze manier zullen de batterijtemperaturen en het laadpercentage de juiste volgorde hebben zoals die van de batterij(en) in de stapel.
Nieuw RESTful Command
zendure_instellingDit RESTful Command word gebruikt in de configuratie waarbij er instellingen op de batterij aangepast kunnen worden. Wil je deze zelf gaan gebruiken dan kun je hiervoor de onderstaande code gebruiken;
Maximaal oplaadvermogen aanpassen
1
2
3
4
5
| action: rest_command.zendure_instelling
data:
sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
instellingitem: chargeMaxLimit
instellinginhoud: "{{ states('input_number.zendure_2400_ac_max_oplaadvermogen') | int }}" |
1
2
3
4
5
| action: rest_command.zendure_instelling
data:
sn: "{{ states('sensor.zendure_2400_ac_serienummer') }}"
instellingitem: minSoc
instellinginhoud: 200 |
Nieuwe sensoren toegevoegd
P1 NOM DoelDit ter voorbereiding voor het nieuwe dashboard zodat alles netjes inzichtelijk is in een grafiek.
Configuratie Versie
Deze sensor toont de versie van de huidige configuration.yaml / zendure_ha_zensdk_gielz1986.yaml (package).
SOC-limiet Status
Deze sensor kan het volgende aangeven; Normale werking, Laadlimiet bereikt, en Ontlaadlimiet bereikt. Deze word vanaf nu ook gebruikt in de automatisering om zeker te weten dat de batterij bruikbaar is wat bij 1% boven en onder de min/max ingestelde laadpercentage niet altijd het geval was.
Batterij 1-6 Laadpercentage
Vanaf nu kun je per batterij het laadpercentage uitlezen.
Productserie
Ten behoeve van berekening elders.
Wijzigingen in bestaande onderdelen
sensor.zendure_2400_ac_indicatie_beschikbare_energieIs aangepast en word nu anders berekend. Bij de indicatie word nu rekening gehouden met de efficiëntie bij export. Dit is dynamisch en zal eerst naar het 24 uur gemiddelde kijken en als deze onder de 70% is naar je RTE indicatie export. Bij het openklikken van deze sensor kun je bij attributen zien hoe de berekening is gelopen. Tevens is de berekening nu juist voor de 800pro/plus omdat deze batterijen van 1.92 kwh hebben.
input_number.zendure_2400_ac_oplaadmarge
Verhoogt van 50 naar 250 watt. Dit om in de zomermaanden als de batterij snel vol is meer terug te leveren om import 100% te voorkomen gedurende de dag.
input_number.zendure_2400_ac_ontlaadmarge
Verhoogt van 50 naar 250 watt. Dit om in de nacht efficiënter te ontladen op een iets hoger vermogen. Of dit het waard is laat ik aan de gebruiker.
sensor.zendure_2400_ac_relais_schakelingen_totaal_vandaag
Na reactie van Zendure support is toch de sensor weer aangepast. Zodra er vermogen/weerstand op de relais komt moet dit geteld worden. Hier worden nu alleen schakelingen geteld wanneer er vermogen op de relais komt. De slijtage is lager dan gebruikelijk omdat het vermogen opbouwend is bij Zendure. 50-100 keer per dag is gebruikelijk bij een relais met direct 100% vermogen.
Standby>Opladen = 1
Standby>Ontladen = 1
Opladen>Ontladen = 1
Ontladen>Opladen = 1
Opladen>Standby = 0
Ontladen>Standby = 0
sensor.p1_aansturing_vermogen
Word vanaf nu ook in de Long-Term Statistics (LTS) opgeslagen.
Broncode dynamisch opgeschoond
De configuratie is nu 30% kleiner in de configuration.yaml.
input_text.dynamisch_handmatige_periode en input_text.dynamisch_handmatige_periode_morgen
Het is nu mogelijk om bredere periodes in één keer in te stellen. Hier onder een paar voorbeelden;
/f/image/rfO02L8nVfUTcEdw2cNNosYq.png?f=fotoalbum_large)
input_number.dynamisch_duurste_x_periode en input_number.dynamisch_duurste_x_periode_morgen
Het is niet meer noodzakelijk om "Geen" in de handmatige periode te typen als er die dag niets gedaan moet worden. Beide entiteiten kunnen nu op 0 periodes gezet worden en hierdoor worden niet meer alle 24/96 periodes duur getoond.
Maar staat de Smartmode tijdens het laad- of ontlaadproces, zoals NOM, dan ook aan?gielz schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:23:
[...]
Wanneer Smartmode op 1 staat gaat het aansturingsgedeelte naar het tijdelijke RAM geheugen. Alle instellingen zitten altijd in het flash geheugen en worden onthouden wanneer je de omvormer herstart.
Smartmode kan daarvoor toch gewijzigd worden als loadbalancing gewenst is? Zodat flasgeheugen niet belast wordt.
Overigens zie ik loadbalancing voor thuisaccu zich niet vaak voordoen als de laadpaal al terugregelt.
Ligt er aan welke aansturing je gebruikt. Bij de Gielz gaat dit volledig automatisch aan en uit. Waarbij jezelf aangeeft als er geen activiteit is wanneer deze uit gaat. Dit is bewust zo gebouwd want met een nederlands zonnetje of bij zonsopgang of ondergang wil je niet elke seconden de smartmode laten wijzigen bij waarde 0 watt.Hieke schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:03:
[...]
Maar staat de Smartmode tijdens het laad- of ontlaadproces, zoals NOM, dan ook aan?
Smartmode kan daarvoor toch gewijzigd worden als loadbalancing gewenst is? Zodat flasgeheugen niet belast wordt.
Overigens zie ik loadbalancing voor thuisaccu zich niet vaak voordoen als de laadpaal al terugregelt.
:strip_exif()/f/image/LHurHxBfnI1HvX3fSsDG2DRu.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1fOvK2RrHJWesWtWFiupXISO.jpg?f=fotoalbum_large)
Met bestaande functionaliteit hebben de meeste gebruikers zowat alles wat hun hartje begeert.
Het viel me op dat na een periode van slim opladen, waarna de zon minder werd en er geen NOM meer mogelijk was, het laden van de accu's stopte zoals verwacht. Aansturing stond op 0W, maar er bleef wel zo'n 47W richting Zendure gaan. Na verloop van tijd (5 mins timeout geloof ik) ging dit naar 0, in de log kwam dit overeen met dat de opslagmodus weer naar flash werd gezet.
Vervolgens heb ik even met de rest cmd's gespeeld om te verifiëren. Als ik action zendure_opslaan_in_ram uitvoer, gaat verbruik van de Zendure na ongeveer 10 seconden naar 47W en blijft daar staan totdat ik action zendure_standby geef. Verschil tussen smatmode 1 en 0?
Is dit verwacht gedrag en waarom verbruikt het apparaat zoveel stroom bij opslag in RAM?
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?
Dit is het standaard gedrag van de batterij in combinatie met Smartmode. Dit is meerdere keren aangegeven bij Zendure zelf en er is zelf een tweaker @Devke die compensatie heeft gekregen omdat ze het niet gaan oplossen.hapklaar schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:58:
Ik heb iets vreemds geconstateerd aan stroom'verbruik' van mijn 2400AC icm Gielz automation.
Het viel me op dat na een periode van slim opladen, waarna de zon minder werd en er geen NOM meer mogelijk was, het laden van de accu's stopte zoals verwacht. Aansturing stond op 0W, maar er bleef wel zo'n 47W richting Zendure gaan. Na verloop van tijd (5 mins timeout geloof ik) ging dit naar 0, in de log kwam dit overeen met dat de opslagmodus weer naar flash werd gezet.
Vervolgens heb ik even met de rest cmd's gespeeld om te verifiëren. Als ik action zendure_opslaan_in_ram uitvoer, gaat verbruik van de Zendure na ongeveer 10 seconden naar 47W en blijft daar staan totdat ik action zendure_standby geef. Verschil tussen smatmode 1 en 0?
Is dit verwacht gedrag en waarom verbruikt het apparaat zoveel stroom bij opslag in RAM?
Na 5 minuten inactiviteit gaat inderdaad het vermogen naar 0 watt (intern 7 watt). Dit is instelbaar via input_number.zendure_2400_ac_standby_vertraging waarbij 5 minuten het minimum is.
Is bekend of dit werkelijk verbruik is door de Zendure en zo ja waarom dit nodig is? Of wordt deze energie gebruikt om de accu's te laden en gaat het niet verloren in warmte.gielz schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:06:
[...]
Dit is het standaard gedrag van de batterij in combinatie met Smartmode. Dit is meerdere keren aangegeven bij Zendure zelf en er is zelf een tweaker @Devke die compensatie heeft gekregen omdat ze het niet gaan oplossen.
Na 5 minuten inactiviteit gaat inderdaad het vermogen naar 0 watt (intern 7 watt). Dit is instelbaar via input_number.zendure_2400_ac_standby_vertraging waarbij 5 minuten het minimum is.
ps Ik heb ook een incident ingeschoten bij Zendure voor uitleg.
[ Voor 4% gewijzigd door hapklaar op 14-02-2026 13:21 ]
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood ?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| description: Versie 20250826
triggers:
- seconds: /4
trigger: time_pattern
- entity_id:
- input_number.zendure_2400_ac_handmatig_vermogen
- entity_id:
- input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
id: modus_trigger
conditions:
entity_id: sensor.shellyplug_quooker_power
below: 50 |
Versie 20250826, je kunt die beter naar een museum brengen.CopyCatz schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:55:
Ik ben ook nog steeds bezig om de quooker pieken weg te filteren; is dit niet gewoon de makkelijkste oplossing?code:Wanneer de quooker dus zijn piek moment heeft wordt de gielz automatisering overgeslagen (en blijft dus doen wat ie aan het doen was). Alleen wanneer je een modus verandert precies tijdens de 5 seconden piek wordt dat genegeerd, maar zoals ik het lees komt dat 4 seconden later door de getimede actie wel weer goed.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15description: Versie 20250826 triggers: - seconds: /4 trigger: time_pattern - entity_id: - input_number.zendure_2400_ac_handmatig_vermogen trigger: state - entity_id: - input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren id: modus_trigger trigger: state conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.shellyplug_quooker_power below: 50
Enig idee hoe die piek er exact uit ziet (hoeveel vermogen, duur)? Ik ben bezig eens te kijken of het mogelijk is om een p1 profiel te kunnen laten kiezen. Geen idee nog wat de uitkomst is en of het ook goed gaat werken.
De oplossing die je daar hebt zou zo maar in jou geval gewoon goed werken. Vooral lekker testen!
Ik heb deze bug al eens gemeld bij Zendure. Zie deze post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83214288hapklaar schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:14:
[...]
Is bekend of dit werkelijk verbruik is door de Zendure en zo ja waarom dit nodig is? Of wordt deze energie gebruikt om de accu's te laden en gaat het niet verloren in warmte.
ps Ik heb ook een incident ingeschoten bij Zendure voor uitleg.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Maar ok, om nu wat soepeler met jouw updates om te kunnen gaan, ben ik aan het uitzoeken hoe ik mijn eigen toevoegingen in aparte files can 'includen'. Dat is nog een vak apart geloof ik ...
Maar daarop doorbordurend .... is het lastig/handig om alle zaken die te maken hebben met dynamische tarieven in aparte files te zetten zodat mensen die dat niet gebruiken daar ook niet naar om hoeven te kijken en het deel waar ze wel naar moeten kijken substantieel kleiner wordt?
Het is maar een idee.
Kan niet vaak genoeg gezegd worden dat jouw werk mij (en anderen) enorm geholpen heeft (en nog teeds) waarvoor hulde!
Mja ik heb inmiddels zoveel tweaks gedaan dat ik niet meer onder een langdurige migratie uit kan komen dus ik laat het maar zo. De piek van de quooker duurt precies 5 seconden op 1400 watt, en jouw code update per 4. Het uitvlakken van de p1 meting werkt inderdaad niet goed, en zo te zien werkt dit wel aardig.gielz schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:18:
[...]
Versie 20250826, je kunt die beter naar een museum brengen.
Enig idee hoe die piek er exact uit ziet (hoeveel vermogen, duur)? Ik ben bezig eens te kijken of het mogelijk is om een p1 profiel te kunnen laten kiezen. Geen idee nog wat de uitkomst is en of het ook goed gaat werken.
De oplossing die je daar hebt zou zo maar in jou geval gewoon goed werken. Vooral lekker testen!
Het klopt toch dat het verder niet uit maakt als eventueel de selectie van een modus gelijk valt met een quooker piek? 4 seconden later wordt sowieso gecheckt wat de huidige modus is.
Als ik die yaml in packages toevoeg, krijg ik dan geen botsing met
sensor:
en
template:
uit mijn configuration.yaml??
Je kunt uit de configuration.yaml alle zaken halen die met zendure (gielz) te maken hebben en daarvoor alleen de package gebruiken. Je overige zaken in de configuration.yaml blijven dan gewoon werken.edjes schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:10:
Mooi man!! Blij mee!! @gielz
Als ik die yaml in packages toevoeg, krijg ik dan geen botsing met
sensor:
en
template:
uit mijn configuration.yaml??
Maar altijd een tip maak een backup voordat je aan de slag gaat.
Ik weet niet exact hoe het in de museum versie ging maar de huidige versie heeft trigger IDs een modus selecteren staat los van een sturing. Welke dingen heb je handmatig aangepast en zijn dat geen dingen waar andere ook wat aan hebben waardoor ze standaard opgenomen kunnen worden?CopyCatz schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:02:
[...]
Mja ik heb inmiddels zoveel tweaks gedaan dat ik niet meer onder een langdurige migratie uit kan komen dus ik laat het maar zo. De piek van de quooker duurt precies 5 seconden op 1400 watt, en jouw code update per 4. Het uitvlakken van de p1 meting werkt inderdaad niet goed, en zo te zien werkt dit wel aardig.
Het klopt toch dat het verder niet uit maakt als eventueel de selectie van een modus gelijk valt met een quooker piek? 4 seconden later wordt sowieso gecheckt wat de huidige modus is.
Het idee is namelijk dat je de basis automatisering laat zoals die is en een parallelle automatisering zelf aanmaakt voor tweaks op de modus.
Dat includen binnen HA is vrij eenvoudig. Je kunt ervoor kiezen om voor elk onderdeel een eigen .yaml in je packages folder aan te maken. Maar voor de Gielz zou ik één .yaml aanhouden omdat alle volledig verweven zit in de enkele automatisering.ppaulv schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:51:
Hi @gielz , ik zit de laatste tijd wat te stoeien met eigen toevoegingen aan jouw automatisering, zoals dat dingetje over het dagelijks gasverbruik. Na lang stoeien is dat gelukt. Bleek achteraf al in eerste versie te werken maar ik verbruikte op dat moment geen gas dus kreeg geen data-updates ....
Maar ok, om nu wat soepeler met jouw updates om te kunnen gaan, ben ik aan het uitzoeken hoe ik mijn eigen toevoegingen in aparte files can 'includen'. Dat is nog een vak apart geloof ik ...
Maar daarop doorbordurend .... is het lastig/handig om alle zaken die te maken hebben met dynamische tarieven in aparte files te zetten zodat mensen die dat niet gebruiken daar ook niet naar om hoeven te kijken en het deel waar ze wel naar moeten kijken substantieel kleiner wordt?
Het is maar een idee.
Kan niet vaak genoeg gezegd worden dat jouw werk mij (en anderen) enorm geholpen heeft (en nog teeds) waarvoor hulde!
Ja zou gewoon moeten werken voor zover ik heb gezien/meegekregen.ben schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:27:
Gaat deze integratie ook werken met de nieuwe Zendure 2400 AC + ?
Commando's zijn uniform.
Zo ver ik weet alleen niet met aangesloten panelen.
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Volgens mij het doel van de hele gielz automatisering/config is juist, alles op 1 plek, snel te updaten, makkelijker voor minder technische mensen.
Ik draai zelf met een sf800pro met aangesloten panelen, waardoor alles anders wordt qua benadering en verschillende waardes moeten worden gebruikt.
Heb wel enige tijd geleden geprobeerd een soort van sf800pro versie te maken (andere ont-oplaad vermogens, andere accu capaciteit,andere benaming) voor andere om te gebruiken. Maar de updates gingen net even te snel.
Ook ik wil nog een keer updaten naar hogere versie, maar omdat zon opladen niet wordt ondersteund moet ik veel aanpassen en gebruik ook niks van de hele dynamische markt items..
Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV
Ik zou graag nog de zendures met zonnepalen in de basis opnemen. Alleen nog niemand gevonden die exact kan vertellen wat er ander is aan de commandsDrNickB schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:50:
Draai hier ook nog vrolijk op de automatisering 20250826 hoor![]()
Volgens mij het doel van de hele gielz automatisering/config is juist, alles op 1 plek, snel te updaten, makkelijker voor minder technische mensen.
Ik draai zelf met een sf800pro met aangesloten panelen, waardoor alles anders wordt qua benadering en verschillende waardes moeten worden gebruikt.
Heb wel enige tijd geleden geprobeerd een soort van sf800pro versie te maken (andere ont-oplaad vermogens, andere accu capaciteit,andere benaming) voor andere om te gebruiken. Maar de updates gingen net even te snel.
Ook ik wil nog een keer updaten naar hogere versie, maar omdat zon opladen niet wordt ondersteund moet ik veel aanpassen en gebruik ook niks van de hele dynamische markt items..
Ik zal eens kijken of ik een diff kan maken.gielz schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:54:
[...]
Ik zou graag nog de zendures met zonnepalen in de basis opnemen. Alleen nog niemand gevonden die exact kan vertellen wat er ander is aan de commands
Ik had nog wel ergens de originele versie opgeslagen.
Volgens mij het belangrijkste punt zat ergens in de vermogen berekening, waardoor als er zon was dit weer werd afgetrokken van de huis levering ofzo.
Heb ook nog een aantal /reports opgeslagen op verschillende momenten, dus mocht je daar nog ooit wat aan hebben, laat maar weten
Ik heb de TS geupdate met de nieuwe producten. Ze zullen allemaal met HA werken.ben schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:27:
Bij de Zendure integratie moet de productcode altijd even worden toegevoegd, daarna werkt ie bij de volgende nieuwe release ook.ben schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:27:
Edit: Productcode van de 2400 AC+ aan @FireSon doorgegeven. Krijg de Pro en 1600 AC+ komende week binnen, zal die codes ook doorgeven aan hem. Dan werken die bij de volgende Zendure HA integratie (Fireson) ook.
[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 14-02-2026 22:16 ]
Iemand die weet of het gasverbruik ook uit de zendure P1 te halen valt? Of moet ik een P1 splitter bouwen?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Die deelt alleen het elektriciteitsverbruik, niet het gasverbruik.naftebakje schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:43:
Ik heb een 2400AC geïnstalleerd, werkt netjes en ik kan de batterij laad- en ontlaadwaardes in HA zien met de Zendure integratie.
Iemand die weet of het gasverbruik ook uit de zendure P1 te halen valt? Of moet ik een P1 splitter bouwen?
Alles werkt, alleen sinds die verhuizing verliest de Zendure af en toe verbinding.
Of het samenhangt met een HA update heb ik nog niet gecheckt, troubleshooting komt later.
Ik de TS zag ik dat Zendure nu ook een eigen integratie heeft. Enig idee of ze al iets gedaan hebben aan de update interval?
Ik heb ook een Zendure P1, het zou mooi zijn als de updates nu elke seconde gebeuren ipv elke 4.
Zo ja, dan word het eens tijd om over te stappen om te kijken of het een beetje werkt.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
De Zendure integratie was de eerste integratie, alleen stond deze toen nog bekend als de FireSon integratie, dat is later de officiële Zendure variant geworden.DaWizza schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:31:
Van de week is de hele boel op de schop gegaan thuis en staat de zendure samen met HA (en de rest van iotspul) in een apart vlan.
Alles werkt, alleen sinds die verhuizing verliest de Zendure af en toe verbinding.
Of het samenhangt met een HA update heb ik nog niet gecheckt, troubleshooting komt later.
Ik de TS zag ik dat Zendure nu ook een eigen integratie heeft. Enig idee of ze al iets gedaan hebben aan de update interval?
Ik heb ook een Zendure P1, het zou mooi zijn als de updates nu elke seconde gebeuren ipv elke 4.
Zo ja, dan word het eens tijd om over te stappen om te kijken of het een beetje werkt.
De Zendure P1-meter werkt inmiddels op basis van 1-seconde intervallen.
Ik gebruik de integratie van @gielz. Interval zelfs naar 5 seconde gezet. Dat geeft minder na ijlen dan bij 4 bv tijdens het aanspringen van een vriezer. In de nacht goed te zien. Ik denk dat 1 seconde te krap is. HW heeft ook iets langer dan dat. Ik dacht ook een sec of 4. In 1 seconde meter uitlezen. Dat naar batterij sturen, aanpassen vermogen.... dat moet binnen 1 sec vallen anders heb je er al niets meer aan.DaWizza schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:31:
Van de week is de hele boel op de schop gegaan thuis en staat de zendure samen met HA (en de rest van iotspul) in een apart vlan.
@DaWizzaDevke schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:04:
[...]
Ik gebruik de integratie van @gielz. Interval zelfs naar 5 seconde gezet. Dat geeft minder na ijlen dan bij 4 bv tijdens het aanspringen van een vriezer. In de nacht goed te zien. Ik denk dat 1 seconde te krap is. HW heeft ook iets langer dan dat. Ik dacht ook een sec of 4. In 1 seconde meter uitlezen. Dat naar batterij sturen, aanpassen vermogen.... dat moet binnen 1 sec vallen anders heb je er al niets meer aan.
Ik wil hier nog even hier op aanhaken. Wij zijn nu de zon zich weer laat zien en er wat stroom is om te testen alle data aan het doorspitten om te kijken hoe de optimale NOM te bereiken is. De batterij heeft na ontvangst iets meer dan 4 seconden nodig om alles te verwerken. Een 5 seconden interval lijkt nu het beste te zijn. Hier nu een nachtverbruik met NOM van tussen de 0,004 en 0,009 kwh.
Dit is dan wel met de Gielz en niet met de integratie van Zendure zelf.
:strip_exif()/f/image/17dRZ6jHuQNFsTQcx0POQDhv.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/M9RLLKZ22Ui8QGb0o870Bb7X.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/URwqhTXZyvxzCo2h0ZPvGdN5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u1cvzapPdSAM4qQsaRgQHZhz.jpg?f=fotoalbum_large)