• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:39
ondertussen ben ik wat verder met mijn probleem dat binnen Hems de batterij langzaam met circa 20W aan het leeglopen is terwijl deze qua instellingen (basisloadmodus) eigenlijk volledig in standby zou moeten staan, iets wat de app overigens ook prima aangeeft.
binnen de app is dat (kleine) verbruik ook niet te zien met uitzondering dat je ziet dat de batterij met kleine stappen contunue leegloopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzbC19yhxbMKttn5gwjAt9eJf5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgZVXeOoa3d0BQCMq2O712FM.jpg?f=fotoalbum_large
voorbeeld van het leeglopen. hierbij is dus HEMS ingeschakeld. met basisload 24 uur op standby.
hierbij is de SF 2400AC via een HW energie socket aan het net gekoppeld. (grafiek van HW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg0TLd9IwFLcvwgmmbbVe7o0lkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cddT5zxKpQocHtaqt1m9TggH.jpg?f=fotoalbum_large
de volgende dag heb ik om 9:00 het HEMS uitgeschakeld, geen andere instellingen verandard en wat blijkt, het ontladen stopt en blijft nu ook geheel op nul.
ik blijf het vreemd vinden dat hij blijkbaar bij HEMS ontlaad met circa 500Wh/Dag, dus bij 2 batterij modules is je batterij in circa 10 dagen volledig leeg getrokken en dat in de standby stand. terwijl als je hem uit de hems stand haalt hij dit gedrag niet heeft. Zeker in tijden dat je eigenlijk totaal geen PV overcapaciteit hebt vind ik dat je juist dan de batterij dus (deels gevuld) prima zou moeten weg zetten. Ik zal dit ook aan Zendure gaan melden.
Jerryvh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:53:
Ik zet dus nog maar mijn eerste stappen in HA.
Tot op heden draaien mijn 3x4 hypers op NOM (niét via HA).
Omdat tijdens de wintermaanden deze regelmatig leeglopen, dacht ik aan een andere toepassing.

In Belgie betalen we een Capaciteitstarief; waarbij elke verbruikspiek van+2500W beboet wordt met een hoger nettarief. Eén enkele piek van 15min hoger dan 2500w is voldoende om je ganse maandtarief te zien stijgen.
Mijn idee is dus (in plaats van de hypers in de winter te gebruiken voor NOM) om de beschikbare capaciteit aan te wenden voor Peak Shaving - dus enkel te assisteren wanneer het verbruik boven de 2,5kW gaat.
Omdat dit niet zo heel veel/lang gebeurt, zou ik op deze manier zelfs met beperkte capaciteit in de akkus meerdere dagen moeten voortkunnen.

Zou dit lukken met een script?
Zeker, een eigen p1 meter maken in Home Assistant. Waarbij hij alleen NOM gaat draaien bij bijvoorbeeld boven de xxxx watt.

Pak bijvoorbeeld je huidige p1 en haal hier standaard 2000 watt van af dan is dus alles boven de 2000 voor de hyper om NOM op te draaien.

Nu de uitwerking nog ;) heb geloof ik geen gebruikers in belgie anders was er vast al een Peak Shaving NOM modus of iets dergelijks.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

FireSon/Zendure integratie versie 1.2.4 beschikbaar: https://github.com/Zendure/Zendure-HA/releases/tag/1.2.4, bovenop 1.2.3 die eerder vandaag al beschikbaar kwam.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHGJueyvkigpGBpSJ6PCdqSaxNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8qhIabTmXgSVykim9BrHcQzE.png?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds afgelopen donderdag 2x een sf800 pro zonder extra batterij als spielerij voor overstap naar het echte werk
maar volgens mij heb ik de charged and discharge verkeerd om ondanks dat ze naam technische met hass overeenkomen
Klopt dit (even sanity check)
Ik heb de zendure Hass integratie geïnstalleerd met de manager (die relatief traag reageert)
maar de individuele batterij reageren elke 2-3 sec
P1 meter is een homebuilt waar ik een helper bij gemaakt heb voor combinatie consumptie en productie

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:13
xtrme schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:33:
[Afbeelding]

Ik heb sinds afgelopen donderdag 2x een sf800 pro zonder extra batterij als spielerij voor overstap naar het echte werk
maar volgens mij heb ik de charged and discharge verkeerd om ondanks dat ze naam technische met hass overeenkomen
Klopt dit (even sanity check)
Ik heb de zendure Hass integratie geïnstalleerd met de manager (die relatief traag reageert)
maar de individuele batterij reageren elke 2-3 sec
P1 meter is een homebuilt waar ik een helper bij gemaakt heb voor combinatie consumptie en productie
Bij mijn Sf800Pro, welke ik gebruik via aangesloten zonnenpanelen om te laden:
'Zendure 800 Pro Zon Opwek' -> is mijn solar source
'Zendure 800 Pro Energie Export' en '... Import' -> zijn mijn Batterij instellingen.
Export = Geleverd aan het huis/net; Groen zichtbaar; Positief getal.
Import = Wat de batterij in is gegaan; Rood zichtbaar; Negatief getal. (HA: Energy Comming out of the battery)

is via de Gielz integratie, waarbij:
"Zendure 800 Pro Energie Export" -> sensor.zendure_800_pro_vermogen_export -> value_json['properties']['packInputPower']
Die laatste is het getal wat uit de json report wordt gehaald.

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste