• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 20:03
janssuhhh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Ja dat kan ik inderdaad ook op basis van die entiteiten en dat zie ik als een tussenoplossing.
Voor nu kan ik eenvoudig het totale laadvermogen verlagen, maar uiteindelijk wil je dat alleen inleveren wat echt noodzakelijk is en niet meer dan dat.
En juist dat laatste ben ik nog niet achter hoe ik dat op een elegante wijze kan bereiken. :)
Even een gekke gedachte, en sorry als dit niet kan, maar schiet zo in mijn hoofd.
Het meten van hoeveelheid verbruik op je fase is te doen, als je weel welke Zendure je hierop hebt aangesloten,
zou je via een helper kunnen berekenen hoeveel je Jacuzzi en/of andere verbruikers verbruiken op dat moment. (fase verbruik - zendureX verbruik = rest verbruik)
Misschien als met een automation: als Rest verbruik > xxx W for 30sec; set oplaadlimit zendureX naar xxx Watt
en dan weer terug als verbruik gedaald is.
En oplaad limiet dan een veilige marge lager dan de max van je stoppenkast uiteraard.

Dan kunnen je rest van automatiseringen blijven draaien, je limiteerd alleen die ene zendure via zijn max oplaad snelheid.
Wat weer geen invloed heeft op leveren.

Edit: Ik weet alleen niet 100% zeker of de oplaad limit in te stellen is via een commando

[ Voor 3% gewijzigd door DrNickB op 05-01-2026 23:34 ]

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-01 09:58
Goede morgen,
Ik heb 3 hypers (cluster, 3x4 AB2000S) die niets anders doen dan surplus van de zonnepanelen stockeren en NOM draaien. Settings 100%-20%. Tot volle tevredenheid; enige interventie die ik doe in deze wintermaanden is op het eind van een zonnige dag (maar net onvoldoende om de 100% te bereiken) wat extra "bijladen" van het net tot 100%, om aldus een calibratie te forceren.
Nu merk ik dat, zelfs mét deze regelmatige calibraties, de ontlaad% tussen de 3 torens snel uiteen lopen - vermoedelijk omdat de ondergrens niet bij elk dezelfde is.
Ik zou dus meer inzicht willen krijgen in de effectieve SoC, om die ondergrens zonder gevaar te benaderen. En daarvoor heb ik dus HA nodig. Echter, ik ben hoegenaamd niet vertrouwd met deze materie, en de handleidingen schrikken me danig af.

Ik zoek dus iemand die me wil helpen HA voor de Zendure SoC Monitoring op te zetten - draaiend op een Synology NAS. Ben bereid een billijke vergoeding te betalen.
Jerryvh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:27:
Goede morgen,
Ik heb 3 hypers (cluster, 3x4 AB2000S) die niets anders doen dan surplus van de zonnepanelen stockeren en NOM draaien. Settings 100%-20%. Tot volle tevredenheid; enige interventie die ik doe in deze wintermaanden is op het eind van een zonnige dag (maar net onvoldoende om de 100% te bereiken) wat extra "bijladen" van het net tot 100%, om aldus een calibratie te forceren.
Nu merk ik dat, zelfs mét deze regelmatige calibraties, de ontlaad% tussen de 3 torens snel uiteen lopen - vermoedelijk omdat de ondergrens niet bij elk dezelfde is.
Ik zou dus meer inzicht willen krijgen in de effectieve SoC, om die ondergrens zonder gevaar te benaderen. En daarvoor heb ik dus HA nodig. Echter, ik ben hoegenaamd niet vertrouwd met deze materie, en de handleidingen schrikken me danig af.

Ik zoek dus iemand die me wil helpen HA voor de Zendure SoC Monitoring op te zetten - draaiend op een Synology NAS. Ben bereid een billijke vergoeding te betalen.
Ik zou je toch adviseren om het zelf te gaan ontdekken. Want stel je laat het netjes allemaal installeren op een Synology en het gaat stuk bij een update dan ben je weer terug bij af. Het enigste wat je nodig hebt is VM op je Synology en een handleiding; https://community.home-as...al-machine-manager/281608

Je kunt er ook voor kiezen om een HA Green te kopen die is volledig panklaar.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-01 09:58
HA op de Synology krijg ik draaiend hoor (Docker); maar wat daarna moet gebeuren is mij onbekend.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:23

koboy

Heb een idee voor een icon

Jerryvh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 10:52:
HA op de Synology krijg ik draaiend hoor (Docker); maar wat daarna moet gebeuren is mij onbekend.
Begin met het toevoegen van een P1 meter, komt er een mooi energie dashboard bij en krijg je ondertussen ook een beetje gevoel van hoe het in elkaar zit. Daarna vooral de installatie handelingen van de integraties (plugins) volgen, kan niet veel mee misgaan. Ergste wat er kan gebeuren is dat je de docker container weg moet gooien en opnieuw beginnen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 15:10
DrNickB schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:21:
[...]

Even een gekke gedachte, en sorry als dit niet kan, maar schiet zo in mijn hoofd.
Het meten van hoeveelheid verbruik op je fase is te doen, als je weel welke Zendure je hierop hebt aangesloten,
zou je via een helper kunnen berekenen hoeveel je Jacuzzi en/of andere verbruikers verbruiken op dat moment. (fase verbruik - zendureX verbruik = rest verbruik)
Misschien als met een automation: als Rest verbruik > xxx W for 30sec; set oplaadlimit zendureX naar xxx Watt
en dan weer terug als verbruik gedaald is.
En oplaad limiet dan een veilige marge lager dan de max van je stoppenkast uiteraard.

Dan kunnen je rest van automatiseringen blijven draaien, je limiteerd alleen die ene zendure via zijn max oplaad snelheid.
Wat weer geen invloed heeft op leveren.

Edit: Ik weet alleen niet 100% zeker of de oplaad limit in te stellen is via een commando
Helemaal geen gekke gedachte! Mooie duw in de goede richting, thanks!

Uitrekenen hoeveel de Zendure omlaag moet, kan ik inderdaad wel middels helpers (faseX_verbruik+500w-ZendureX_verbruik), dan zit er zelfs een buffertje bij om niet continu volle bak over de fase te gooien.
Dan kan ik de specifieke Zendure wel in een andere fasegroup zetten, maar helaas zijn die maar beperkt tot; 800w, 1200w, 2000w, 2400w en 3600w. En die limiet geldt dan voor alle devices in die groep bij elkaar.

Voor nu kan ik daarmee spelen omdat het maar 1 fase betreft waar ik dit soms zie, maar in de toekomst voorzie ik de andere fasen ook wel te moeten bijsturen.

De parameter "chargeMaxLimit" is read-only, zover ik kan zien. Als ik die nou zou kunnen aanpassen, dan ben ik er volgens mij :o

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 06-01 14:35
janssuhhh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:25:
De parameter "chargeMaxLimit" is read-only, zover ik kan zien. Als ik die nou zou kunnen aanpassen, dan ben ik er volgens mij :o
De parameter "chargeMaxLimit" is R/W, en dus zelf in te stellen.

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

Nieuwe update voor de zenSDK https://github.com/Zendure/zenSDK voor wat het waard is;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm_7IpBO6W-4wKRha9aw1EDnk-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/scLJFJXievePVQJLtZpFdz0U.png?f=fotoalbum_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

janssuhhh schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:17:
Ik heb nu ongeveer 2 maanden 4x 2400AC staan en lees al een tijdje mee in dit topic.

Hier gebruik ik de FireSon integratie en ben tot nu toe heel tevreden. Sinds de laatste update werkt ook het excluden van devices met een actieve off-grid poort, perfect. Keurig +/- 0kw!

Zelf probeer ik het een en ander te automatiseren, want het moet ook interessant blijven om met dit spul te werken en de boel steeds slimmer te maken 😉.
Daarvoor laad ik bijvoorbeeld in de goedkope uren met totaal 8400w (3x 2400w en 1x 1200w ivm C-ratings), verdeeld over de 3x25A fasen. Dat gaat allemaal goed, maar op 1 fase zitten 2 grote verbruikers, jacuzzi en vaatwasser, die samen met de 2400AC ruim 6800w trekken. Dat is voor 25A aansluiting een beetje veel van het goede (overschrijding van bijna 20%...).
De jacuzzi gaat verwarmen wanneer hij dat nodig acht en is niet te automatiseren helaas.
De vaatwasser probeer ik zelf goed te timen, maar niet iedereen in het huishouden heeft daar een boodschap aan. Dus soms gaat die aan, terwijl de accu's volle bak laden en dan ook de jacuzzi aanspringt.

Nu is de vraag, hoe ik ervoor kan zorgen dat Home Assistant met de FireSon integratie, samen met de gegevens van de P1-meter (HW), de laadsnelheid omlaag gooit wanneer beide grootverbruikers onverhoopt tegelijk aan gaan.

Zelf kan ik makkelijk een automatisering maken die het totale vermogen van 8400w naar beneden schroeft, maar dan ga ik op alle fasen inleveren.
Wat ik eigenlijk zou willen bereiken is dat ik alleen op de fase met de overschrijding, de laadsnelheid beperk.

Iemand van jullie daar al iets voor geschreven?
Of misschien zie ik gewoon een super simpele oplossing over het hoofd... Iets met; te lang blindstaren op 1 probleem..
Kan je wel de voeding van de jacuzzi meten/onderbreken? Als je hem kunt meten en je weet welke 2400AC('s) op diezelfde fase zitten, dan kan je het vermogen van die 1-2x 2400AC verlagen door een ZenSDK commando. Is de jacuzzi klaar, dan verhoog je het vermogen weer. En als je de voeding kunt onderbreken kan je zelf bepalen wanneer die mag opwarmen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Wellicht wel de moeite waard om te melden hier. Bij het testen van de Gielz automatisering liepen wij er tegen aan dat er blijkbaar verschillende soorten 2400 AC omvormers in omloop zijn waarbij het standby gedrag anders is 8)7

Issue is bij de huidige firmware en de vorige firmware.

Meeste omvormers
Smartmode zet je op 0 (0 watt opladen/ontladen) dan stopt meteen de hele omvormer aan de DC en AC kant en gaat het standby vermogen naar 0,2 kwh per dag. (te zien via een externe meting)

Klein aantal omvormers
Smartmode zet je op 0 (0 watt opladen/ontladen) dan gaat hij een tijdje 30 watt verbruiken aan de AC kant waardoor de Smartmode constant naar 1 gaat omdat het nooit 0 watt word. Hierdoor is het standby verbruik aanzienlijk hoger omdat hij nooit echt naar standby gaat. Het standby verbruik gaat hierdoor al snel over de 1,00 kwh per dag.

Screenshot is van @martinvdm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5ZOuMar5mK9pnYM16-J542avjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfQPVqGAY2TjsRx3bpP18GW1.png?f=fotoalbum_large
*Geel is DC gemeten, Blauw is AC gemeten via de API.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5BTyyAJuT_z7-3nfFe8r7ByLus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uTTxxC8hm84o5L6vjC8NoiXJ.png?f=fotoalbum_large
*Na aanpassing

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:07

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Dank voor je uitgebreide onderzoek en goed dat we er samen uitgekomen zijn.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• arieh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:24
gielz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:45:
Wellicht wel de moeite waard om te melden hier. Bij het testen van de Gielz automatisering liepen wij er tegen aan dat er blijkbaar verschillende soorten 2400 AC omvormers in omloop zijn waarbij het standby gedrag anders is 8)7

Meeste omvormers
Smartmode zet je op 0 (0 watt opladen/ontladen) dan stopt meteen de hele omvormer aan de DC en AC kant en gaat het standby vermogen naar 0,2 kwh per dag. (te zien via een externe meting)

Klein aantal omvormers
Smartmode zet je op 0 (0 watt opladen/ontladen) dan gaat hij een tijdje 30 watt verbruiken aan de AC kant waardoor de Smartmode constant naar 1 gaat omdat het nooit 0 watt word. Hierdoor is het standby verbruik aanzienlijk hoger omdat hij nooit echt naar standby gaat. Het standby verbruik gaat hierdoor al snel over de 1,00 kwh per dag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
*Na aanpassing
aparte constatering.....is dit gedrag op te lossen middels aanpassing in de HA scripting?
arieh schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:25:
[...]

aparte constatering.....is dit gedrag op te lossen middels aanpassing in de HA scripting?
Zeker, mocht je het ervaren dan zou je dit kunnen melden op de Zendure HA github wanneer je deze gebruikt. Bij mijn variant is dit opgelost in de aankomende versie. Denk zelf dat het echt maar een klein aantal omvormers zijn.

Ik heb hier thuis inderdaad 2 verschillende versies staan. Te herkennen aan:
  1. Vooraan tussen de koelribben wel/niet een rechthoekige rand
  2. Uitstulping Wifi is kleiner/groter
Maar ik zie in gedrag volgens mij geen verschil. Zal het eens in de gaten houden.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• janssuhhh
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01 15:10
c0mplex1 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:35:
[...]

De parameter "chargeMaxLimit" is R/W, en dus zelf in te stellen.
Niet via de Zendure-HA (FireSon) integratie toch? Of doe ik iets verkeerd waardoor deze alleen maar bruikbaar is als RO-entiteit?
Taro schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:03:
[...]

Kan je wel de voeding van de jacuzzi meten/onderbreken? Als je hem kunt meten en je weet welke 2400AC('s) op diezelfde fase zitten, dan kan je het vermogen van die 1-2x 2400AC verlagen door een ZenSDK commando. Is de jacuzzi klaar, dan verhoog je het vermogen weer. En als je de voeding kunt onderbreken kan je zelf bepalen wanneer die mag opwarmen.
Ja die voeding kan ik meten en onderbreken, alleen dat laatste is geen optie. De jacuzzi gaat bij een powerfailure eerst in safe-mode en dan moet ik er fysiek naartoe om hem weer te starten :-(

Die ZenSDK is de restful-api die Zendure-HA ook gebruikt? Overruled de integratie die dan niet als ik het vermogen omlaag gooi? Of doel jij ook op die chargeMaxLimit? Want dan moet ik echt even verdiepen in de ZenSDK en hoe ik die parameter dan kan aanpassen.

2-1-kap (1977) 150m² | Vloerverwarming all the way | Quatt Duo | 18 Zonnepanelen (SolarEdge + GoodWe) | 4x Zendure 2400AC (17,8kWh)

janssuhhh schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Niet via de Zendure-HA (FireSon) integratie toch? Of doe ik iets verkeerd waardoor deze alleen maar bruikbaar is als RO-entiteit?
In de Zendure HA gaat het via Fusegroups en je vult zelf de harde limieten in bij het installeren van je batterij via de app. Maar je kunt uiteraard altijd zelf een commando sturen via de API om dit te veranderen;
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:43
gielz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Maar je kunt uiteraard altijd zelf een commando sturen via de API om dit te veranderen;
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
In mijn ervaring werkte dit geweldig voor de ontlaadlimiet (beter dan de app, want in de app kan je alleen veelvouden van 100 W invoeren), maar werkt het maar tijdelijk eventjes voor de laadlimiet. Die werd al snel weer overschreven door de HA-integratie (Zendure / Fireson).

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:06
Even een mogelijk domme vraag, kun je ook van buiten zien bv via s/n of je een dergelijke speciale omvormer hebt en zou je deze mogelijk bij Zendure kunnen omruilen. :)

Meeste omvormers

Klein aantal omvormers

[Afbeelding]

[Afbeelding]
*Na aanpassing
Jan-tweak schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:38:
[...]
Even een mogelijk domme vraag, kun je ook van buiten zien bv via s/n of je een dergelijke speciale omvormer hebt en zou je deze mogelijk bij Zendure kunnen omruilen. :)

[...]
Ik heb 2 stuks uit de eerste batch:
HOA1NPMCN07XXXX
HOA1NPMCN07XXXX

En 1 uit een latere batch:
HOA1NPN3N20XXXX

Hoe ziet jouw SN er uit minus de laatste 4 digits?

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Hier dus een 2400 met het genoemde stand-by verbruik. Serial
Serial Number : HOA1NPN4N23XXXX
@gielz om nog wat extra context te scheppen. Begrijp ik het goed dat er dus een serie 2400s zijn die wel naar stand-by 0 watt schakelen en dus een serie die dit niet doet en dus verhoogd stand-by verbruik opeisen? En dit heeft dus te maken met de SmartMode variabele die bij de ene serie wel gezet wordt en bij de andere niet?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

martinvdm schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:46:
@gielz om nog wat extra context te scheppen. Begrijp ik het goed dat er dus een serie 2400s zijn die wel naar stand-by 0 watt schakelen en dus een serie die dit niet doet en dus verhoogd stand-by verbruik opeisen? En dit heeft dus te maken met de SmartMode variabele die bij de ene serie wel gezet wordt en bij de andere niet?
Hier dus ook een HOA1NPN4N23xxxx, kan ik iets testen voor je?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

geert1992 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Hier dus ook een HOA1NPN4N23xxxx, kan ik iets testen voor je?
Voor mij niet bijzonder, immers zoals ik eerder schreef werkt de nieuwe versie van Gielz goed omdat deze het stand-by gebruik wel naar 0 zet.
Wellicht kun je bij jezelf nagaan of je in stand-by stand nog steeds verbruik ziet op de sensor.zendure_2400_ac_vermogen_export_dc of je soc dus sneller dan normaal ziet leeglopen.

martinvdm schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Voor mij niet bijzonder, immers zoals ik eerder schreef werkt de nieuwe versie van Gielz goed omdat deze het stand-by gebruik wel naar 0 zet.
Wellicht kun je bij jezelf nagaan of je in stand-by stand nog steeds verbruik ziet op de sensor.zendure_2400_ac_vermogen_export_dc of je soc dus sneller dan normaal ziet leeglopen.
Dus even een report sturen met smart mode op 1? En kijken wat hij doet? Wel eens opgevallen dat hij met smartmode aan blijft laden, in mijn hoofd was dat alleen bij ontladen.

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

martinvdm schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:46:
Klopt mijn omvormer gaat van smartmode 1 naar 0 direct uit zonder enig vermogen. Op zich geen ramp dat dit bij jou en @dennisdew16 anders gaat want wij hebben het nu gewoon netjes opgelost.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:06
Taro schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Ik heb 2 stuks uit de eerste batch:
HOA1NPMCN07XXXX
HOA1NPMCN07XXXX

En 1 uit een latere batch:
HOA1NPN3N20XXXX

Hoe ziet jouw SN er uit minus de laatste 4 digits?
Mijn SF 2400 AC heeft de volgende s/n:
Model : SolarFlow 2400 AC
Serienummer : HOA1NPN4N23xxxx
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste