• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Jessy007 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 09:53:
Heeft iemand als iets slims gemaakt met betrekking warmtepomp stuuring ik wil graag mijn warmtepomp sturen maar niet door de accu. Omdat dit duurder is ik wil dus 0 op de meter maar warmtepomp niet inbegrepen dit is wel lastig denk ik. Via home assistent natuurlijk 😅
Zolang je weet hoeveel watt de warmtepomp trekt is dat vrij simpel te maken. Dan maak je een dummy sensor van je p1 meter.

In de template laat je de volgende berekening uitvoeren: p1 meter - verbruik warmtepomp. Deze nieuwe sensor gebruik je dan weer als input voor de aansturing richting de batterij.

Op dezelfde manier kun je ook je EV of eventuele andere zaken weg laten. Kwestie van de dummy sensor verder uitbouwen.

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:39
jordyc schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:26:
[...]

Zolang je weet hoeveel watt de warmtepomp trekt is dat vrij simpel te maken. Dan maak je een dummy sensor van je p1 meter.

In de template laat je de volgende berekening uitvoeren: p1 meter - verbruik warmtepomp. Deze nieuwe sensor gebruik je dan weer als input voor de aansturing richting de batterij.

Op dezelfde manier kun je ook je EV of eventuele andere zaken weg laten. Kwestie van de dummy sensor verder uitbouwen.
Top 👍 ik wist dat iemand hier slimmer mee was dan ik 😇

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:21
Heeft iemand als iets slims gemaakt met betrekking warmtepomp stuuring ik wil graag mijn warmtepomp sturen maar niet door de accu. Omdat dit duurder is ik wil dus 0 op de meter maar warmtepomp niet inbegrepen dit is wel lastig denk ik. Via home assistent natuurlijk 😅
Waarom zou je nul op de meter willen maar niet de warmtepomp vanuit de accu voeden? Elk kWh-tje dat je niet uit het net trekt is er één, en of die nu in één uur door je warmtepomp wordt opgesnoept of in 5 uur door het sluipverbruik is toch om het even? En je (ont)laadverliezen nemen af zodra het vermogen toeneemt, dus netto gezien ben je beter af wanneer je die stroom juist wél naar je warmtepomp stuurt.

Ik doe niet aan laden van de accu op zonnestroom wanneer dat met minder dan 400W is, en aan ontladen van de accu met minder dan 350W. Onder die vermogens vind ik de omzetverliezen te groot.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:45
Waarom sluit je de warmtepomp uit?
Bij de EV begrijp ik het. Die kun je goed inplannen op de goedkoopste uren. Als ik dat met de warmtepomp doe wordt de WAF niet blij

• Jessy007
Ik wil de warmtepomp op laag tarief schakelen als je door de accu gaat krijg je te maken met de rte van 80%

Bijvoorbeeld. 15 cent voor energie inkoop en dan 10cent voor kosten cyclus accu en energie verlies dan zit je op 25 cent dan kan je beter geen accu nemen

[ Voor 42% gewijzigd door Jessy007 op 28-11-2025 11:15 ]

• Isdatzo
Jessy007 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:06:
Ik wil de warmtepomp op laag tarief schakelen als je door de accu gaat krijg je te maken met de rte van 80%

Bijvoorbeeld. 15 cent voor energie inkoop en dan 10cent voor kosten cyclus accu en energie verlies dan zit je op 25 cent dan kan je beter geen accu nemen
Ja, maar bij sluipverbruik met nul op de meter is je RTE nog lager.

Dan kan je beter een logica hanteren waarbij je de accu alleen inzet wanneer het prijsverschil dat rechtvaardigt op basis van je RTE (die juist toeneemt bij hogere vermogens). Of de warmtepomp dan wel of geen warmte pompt is dan niet zo relevant. Dat doe ik ook:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hGhMkkh/Screenshot-2025-11-28-122254.png

Bovenop groene balkjes: laden (2000W)
Bovenop rode balkjes: ontladen wanneer er meer dan 350W vraag is.
Geen balkjes: laden wanneer er meer dan 400W export is, anders lekker niks doen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Verbruiksmeter corrigeren voor je warmtepomp verbruik door er een aparte sensor van te maken en die gebruiken met Gielz integratie of de Zendure HA integratie.

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:34
Bedankt voor de reacties op mij P1 kabel vraag @gielz, @DrNickB, @fabudop. Ik zal hem nog niet weggooien :+
Leif schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:41:
[...]

Op sossolutions.nl lees ik:
Slimme Meter Kabel (P1 kabel) - 1.8 Meter (nieuwste software)
Iedere maand verfijnen we de software die we speciaal voor deze kabel in eigen huis ontwikkelen, zo bent u altijd verzekerd van een P1 USB kabel die werkt met uw slimme meter.

Maar er staat niet bij hoe je een softwareupdate zou kunnen doorvoeren.

https://www.sossolutions....30ZznFEAQYASABEgJ1-_D_BwE
Klopt dat was ook precies de aanleiding voor mijn vraag. Ik dacht laat ik eens kijken of er een betere versies nu. Omdat mensen het nu vooral hebben over de HomeWizard meter etc. Met zo'n tekst ga je wel denken dat dat zo is. Maar mijn kabel gebruikt iig nog dezelfde chip.

Toch knaagde het nog een beetje dus dacht ik aan het feit dat ik Proxmox gebruik met HassOS in een VM. USB werd dus virtueel doorgegeven. Ik zag op het proxmox forum meerdere mensen het hebben over slechte latency en performance op deze manier. De oplossing is dan de USB-controller direct door te geven met PCI Passthrough. Dat heb ik nu gedaan en nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHnxuHgco47pah5lKvKmhsIUfCU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/dab0OkH3Q57Otoh8zQf29zhK.gif?f=user_large
Naar mijn idee nu een stuk regelmatiger op de 1 seconde. Ik ben er blij mee, al maakt het misschien niet super veel uit voor NOM. O+

En bedankt voor de update Gielz, dat ga ik dit weekend zeker toepassen.
Welk merk WP heb je?

Heb hier een aantal MHI WP's met ingebouwde Esp32Home modules die ik via HA kan aansturen. Zo start ik bijv. de MHI's op tijdens de goedkoopste dynamische momenten tussen uur X en Y en op de achtergrond bepaal ik dan of dat uit de accu's of uit het net komt afhankelijk van de hoogte van het tarief.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Jessy007
Taro schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:37:
[...]

Welk merk WP heb je?

Heb hier een aantal MHI WP's met ingebouwde Esp32Home modules die ik via HA kan aansturen. Zo start ik bijv. de MHI's op tijdens de goedkoopste dynamische momenten tussen uur X en Y en op de achtergrond bepaal ik dan of dat uit de accu's of uit het net komt afhankelijk van de hoogte van het tarief.
Nibe ba svm 20-200/6 e
Hier zit blijkbaar ook een energie meter in wat hij gebruikt mechien kan ik deze info lezen met home assistent.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:25

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Isdatzo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 12:27:
[...]

Ja, maar bij sluipverbruik met nul op de meter is je RTE nog lager.

Dan kan je beter een logica hanteren waarbij je de accu alleen inzet wanneer het prijsverschil dat rechtvaardigt op basis van je RTE (die juist toeneemt bij hogere vermogens). Of de warmtepomp dan wel of geen warmte pompt is dan niet zo relevant. Dat doe ik ook:

[Afbeelding]

Bovenop groene balkjes: laden (2000W)
Bovenop rode balkjes: ontladen wanneer er meer dan 350W vraag is.
Geen balkjes: laden wanneer er meer dan 400W export is, anders lekker niks doen.
Ik zie bij jou ook een paar N/A in je apexchart, ik heb dit ook met Nordpool, lijkt vaak onstabiel, echter dan wel zowat elke middag. In de ochtend vaak niet, en als ik op de sensor klik heb ik wel de waarde in beeld. Heb jij hier ook last van?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:56
Jessy007 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:25:
[...]

Nive ba svm 20-200/6 e
Hier zit blijkbaar ook een energie meter in wat hij gebruikt mechien kan ik deze info lezen met home assistent.
Nibe bedoel je denk ik. Volgens mij kan je daar een modbus accessoire op aansluiten van Nibe. Dan moet je nog van modbus naar HA en kan je veel uitlezen. Hoeveel je ook instellen kan weet ik zo niet.

• Jessy007
fabudop schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:34:
[...]

Nibe bedoel je denk ik. Volgens mij kan je daar een modbus accessoire op aansluiten van Nibe. Dan moet je nog van modbus naar HA en kan je veel uitlezen. Hoeveel je ook instellen kan weet ik zo niet.
Ja klopt aleen 350 euro 🙄 dit is een halfe batterij expantie van marstek d 🤣

Ik moet even kijken als ik ook niet via myuplink iets kan doen en kijken als dit local is of niet.

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17:41
Isdatzo schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 10:39:
[...]

Ik doe niet aan laden van de accu op zonnestroom wanneer dat met minder dan 400W is, en aan ontladen van de accu met minder dan 350W. Onder die vermogens vind ik de omzetverliezen te groot.
Van waar die >400W (laden) en >350W (ontladen)? Ik dacht dat de RTE boven de 200W toch vrij hoog is.
Dus bij een sluipverbruik van <350W, haal jij gedurende de nacht, wat nodig is uit het net?

• Bikkelreal
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:19
Taro schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:35:
[...]

Gebruik hier de volgende YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10154 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

En in de Cheapest Hours helpers Jinja:
Django/Jinja:
1
use_hourly_avg=true

De grafieken tonen dan nog steeds kwartieren, maar je automatisering draait op uren icm Zonneplan tarieven.
Vraag gebruik je Nordpool hacs intregatie of de officiele in home assistant?
Als ik een template maak met je code werkt deze niet namelijk:)

Ik ben vast aan het voorbereiden om van Tibber naar Zonneplan te gaan omdat we per 1 Jan 2,48 cent per KWh gaan betalen voor terug leveren.
Bikkelreal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:06:
[...]

Vraag gebruik je Nordpool hacs intregatie of de officiele in home assistant?
Als ik een template maak met je code werkt deze niet namelijk:)

Ik ben vast aan het voorbereiden om van Tibber naar Zonneplan te gaan omdat we per 1 Jan 2,48 cent per KWh gaan betalen voor terug leveren.
Gebruik nog de oude HACS versie inderdaad.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Bikkelreal
Taro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:07:
[...]

Gebruik nog de oude HACS versie inderdaad.
Ik heb de oude ook de HACS, waar vul je die code in dan helper template of?
Bikkelreal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:09:
[...]

Ik heb de oude ook de HACS, waar vul je die code in dan helper template of?
Volg even de pinned post; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:33
Maakt het uit welke p1 meter je gebruikt als je een home assistant - zendure opstelling voor ogen hebt? Ik was voornemens om de slimme lezer+ bekabeld te kopen, of raden jullie dit af?

• Bikkelreal
Deze heb ik al was benieuwd waar ik deze ergens zet, zodat ik hem daar niet meer hoeft aan te passen maar ik een file of helper.

{% set VAT = 0.21 %}
Bikkelreal schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:23:
[...]

Deze heb ik al was benieuwd waar ik deze ergens zet, zodat ik hem daar niet meer hoeft aan te passen maar ik een file of helper.

{% set VAT = 0.21 %}
Bij die van de pinned zet je niets in de yaml. Maar zit alles in de integratie.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

fissa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:21:
Maakt het uit welke p1 meter je gebruikt als je een home assistant - zendure opstelling voor ogen hebt? Ik was voornemens om de slimme lezer+ bekabeld te kopen, of raden jullie dit af?
Zolang je hem per seconden beschikbaar hebt in home assistant is het prima. Je kunt dan beide integraties gebruiken of voor zelfbouw gaan.

• Isdatzo
martinvdm schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:28:
[...]

Ik zie bij jou ook een paar N/A in je apexchart, ik heb dit ook met Nordpool, lijkt vaak onstabiel, echter dan wel zowat elke middag. In de ochtend vaak niet, en als ik op de sensor klik heb ik wel de waarde in beeld. Heb jij hier ook last van?
Nee, ik heb geen problemen met de Noordpool-data.

Die 2 N/A'tjes horen bij de charge/discharge windows. Op zich voegen ze nu niks toe in de header maar ik wilde daar de tijdsduur van de nog resterende windows in weergeven. Nog niet aan toegekomen...

• Isdatzo
mmarchan schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:44:
[...]

Van waar die >400W (laden) en >350W (ontladen)? Ik dacht dat de RTE boven de 200W toch vrij hoog is.
Dus bij een sluipverbruik van <350W, haal jij gedurende de nacht, wat nodig is uit het net?
Klopt.

Op basis van mijn metingen kom ik bij 300W ontladen op een efficiëntie van 85% (als in: 1 kWh opgeslagen in de accu levert me 0.85 kWh op). Bij het laden met minder dan 400W duik je onder de 80%.

Stel je laadt met 400W en je ontlaadt vervolgens met 300W dan zit je op een RTE van 0.85*0.80=0.68,en bij 200W keldert dat naar 0.60*0.80=0.48.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:09
Jessy007 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 08:47:
[...]

Ja klopt aleen 350 euro 🙄 dit is een halfe batterij expantie van marstek d 🤣

Ik moet even kijken als ik ook niet via myuplink iets kan doen en kijken als dit local is of niet.
zoek in dit forum even naar NibeGW, kost een paar tientjes.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:06
@gielz ik heb gisteren jouw automatisering / configuratie in gebruik genomen maar dat wil nog niet heel erg lukken. Misschien komt dat door mijn onstellende gebrek aan ervaring met deze zaken.
Situatie: ik heb je handleiding heel precies gevolgd en krijg inderdaad een paar entiteiten te zien die ik in een dashboardje kan hangen. Maar dan stopt het wel een beetje. Eigenlijk blijven alle sensoren op 0 of unknwon hangen.
Vervolgens heb ik geprobeerd m'n 2400AC zichtbaar te krijgen in het standaard in HA meegeleverde Energy dashboard maar daar moet je dan 2 statistics toevoegen (import en export) voor de accu en die zijn daar niet zichtbaar. Volgens de toelichting omdat ze de device_class = energy moeten hebben en in jouw config is dat power. Ik heb al, heel gedurfd, op (bijna) alle plaatsen in jouw config dat veranderd in energy maar dat helpt niet. Ze blijven niet zichtbaar.
Geen idee hoe nu verder. Heb jij een (paar) tip(s) ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmWlsDFyq47Fx0apSki-_KbPY4Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OnBpayiIG7uITOIKUei6eePx.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJLis0qcCts3PLvu0A2TFwsAxCA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MRxMir67bZSVLGeEve0AJVL3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDBD7leHAvvL9eVr8Gi_UyAFcQ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bReU0eU9AaFjsSIbbnuNL0zu.jpg?f=user_large

One cookie a day keeps the doctor away !

ppaulv schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:22:
@gielz ik heb gisteren jouw automatisering / configuratie in gebruik genomen maar dat wil nog niet heel erg lukken. Misschien komt dat door mijn onstellende gebrek aan ervaring met deze zaken.
Situatie: ik heb je handleiding heel precies gevolgd en krijg inderdaad een paar entiteiten te zien die ik in een dashboardje kan hangen. Maar dan stopt het wel een beetje. Eigenlijk blijven alle sensoren op 0 of unknwon hangen.
Vervolgens heb ik geprobeerd m'n 2400AC zichtbaar te krijgen in het standaard in HA meegeleverde Energy dashboard maar daar moet je dan 2 statistics toevoegen (import en export) voor de accu en die zijn daar niet zichtbaar. Volgens de toelichting omdat ze de device_class = energy moeten hebben en in jouw config is dat power. Ik heb al, heel gedurfd, op (bijna) alle plaatsen in jouw config dat veranderd in energy maar dat helpt niet. Ze blijven niet zichtbaar.
Geen idee hoe nu verder. Heb jij een (paar) tip(s) ?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou niets veranderen en terug gaan naar de basis. Heb je wel de juiste ip-adressen ingevoerd conform de readme?

Ik zie bij je zendure ip al unknown staan.

• ppaulv
Dat IP heb ik uit de app gehaald, en die doet het 'gewoon'.
Sorry, niet waar, dat ip komt uit de DHCP settings van m'n router. Fixed ip.
Maar blijkbaar ziet HA 'm niet of is dat de verkeerde conclusie?
De rpi waarop het draait doet gewoon een ping, geen probleem.

[ Voor 67% gewijzigd door ppaulv op 02-12-2025 16:47 ]

• ppaulv
Gewetensvraag : waar in de tekst / code zou dat ip-adres terug te vinden moeten zijn? Ik twijfel nu aan alles ....

• denneappel
Misschien kun je je yaml eens delen @ppaulv ?

Ik zie dat de config best groot is geworden inmiddels dus yamls plakken is niet handig.
Je IP adres zou in input_text.homewizard_p1_ip_adres moeten staan. Wat geeft dat @ppaulv ?

[ Voor 67% gewijzigd door denneappel op 02-12-2025 17:33 ]

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:34
En voor het Energy dashboard zul je eerst zelf helpers moeten maken (utility meters) om van de import en export kWh standen, dagelijkse waarden te krijgen. Tenminste zo heb ik het gedaan.
Nee sorry dat is niet waar. Ik verwar het met de power/energy flow plus cards, die hebben wel een helper nodig. Het Energy dashboard is slim genoeg om je meterstanden om te rekenen naar dagelijkse metingen. Dus als het goed is kan je gewoon de "Energie Import" en Export gebruiken voor Energy dashboard.

[ Voor 45% gewijzigd door Bakko op 02-12-2025 17:39 ]

• ppaulv
@denneappel het is de onveranderde yaml van @gielz , op 2 ip-adressen na.
Ik had begrepen dat die ip-adressen in de yaml gezet moesten worden :
Dit is het eerte stukje:
rest:
- resource_template: "http://{{ states('192.168.2.33') }}/properties/report"
scan_interval: 1
sensor:

en dit is het tweede stukje:
- resource_template: "http://{{ states('192.168.2.4') }}/api/v1/data"
sensor:
- name: "Homewizard P1 Vermogen"

maar ook hier:
zendure_snel_laden:
url: http://{{ states('192.168.2.33') }}/properties/write
method: POST

Ik heb zo'n vermoeden dat ik ergens de verkeerde afslag genomen heb ......

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

ppaulv schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:09:
Dit is het eerte stukje:
rest:
sensor:

sensor:

maar ook hier:
zendure_snel_laden:

Nee die yaml laat je gewoon verwijzen naar de input text zoals het voorbeeld is. In de input_text verwerk je het ip adres door deze in te geven in home assistant inde gui. Dus
input_text.homewizard_p1_ip_adres Of input_text.zendure_2400_ac_ip_adres

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• denneappel
Dat gaat inderdaad fout. Ik zou je adviseren alles weg te doen en opnieuw te beginnen. Lees de instructies van Gielz heel nauwkeurig door.

Hier zit je fout: states('192.168.2.4') }
Daarin staat de home assistant entity. Deze entity moet je de waarde van je IP adres geven. Het is een input select en dus vanuit de ui mogelijk.
ppaulv schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:09:
Dit is het eerte stukje:
rest:
sensor:

sensor:

maar ook hier:
zendure_snel_laden:

Stap 1 in de handleiding, de configuration.yaml is 1:1 in gebruik te nemen. Wanneer je deze zelf gaat aanpassen dan krijg je dit; -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjTJjkIP6znxx8jceSwhJXH0szs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c0xACU9lyzTtLGDTctJ0trSF.png?f=user_largew

• ppaulv
Hier was ik al enigzins bang voor, ik snap niet hoe het dan werkt als je in die gui die waardes invult en dan herstart. Als je dat niet in een configuratie vastlegt is ie dat meteen weer kwijt. Lijkt me logisch. Maar het zit dus anders. Blijkbaar heb ik ergens een afslag gemist want die gui gezien te hebben kan ik me niet meer herinneren eigenlijk.
We gaan het opnieuw proberen. Dank voor jullie geduld!

ppaulv schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:31:
Hier was ik al enigzins bang voor, ik snap niet hoe het dan werkt als je in die gui die waardes invult en dan herstart. Als je dat niet in een configuratie vastlegt is ie dat meteen weer kwijt. Lijkt me logisch. Maar het zit dus anders. Blijkbaar heb ik ergens een afslag gemist want die gui gezien te hebben kan ik me niet meer herinneren eigenlijk.
We gaan het opnieuw proberen. Dank voor jullie geduld!
Zodra je de yaml heb toegevoegd moet je de entiteiten even zelf toevoegen op een dashboard. Vervolgens kun je de gegevens invullen.

Volhouden 😜

• ppaulv
denneappel schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:23:
Dat gaat inderdaad fout. Ik zou je adviseren alles weg te doen en opnieuw te beginnen. Lees de instructies van Gielz heel nauwkeurig door.

Hier zit je fout: states('192.168.2.4') }
Daarin staat de home assistant entity. Deze entity moet je de waarde van je IP adres geven. Het is een input select en dus vanuit de ui mogelijk.
Een vaker voorkomend iets, ik lees dat iets gedaan moet worden maar heb geen idee hoe. Input select klinkt prima maar hoe en waar zou ik niet weten. Heb het gevoel een auto te willen bouwen terwijl ik nog nooit een ringsleutel heb gezien. Komt vast goed uiteindelijk 🤣

ppaulv schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:38:
[...]

Een vaker voorkomend iets, ik lees dat iets gedaan moet worden maar heb geen idee hoe. Input select klinkt prima maar hoe en waar zou ik niet weten. Heb het gevoel een auto te willen bouwen terwijl ik nog nooit een ringsleutel heb gezien. Komt vast goed uiteindelijk 🤣
Zal je nog 1 hint geven. Voeg dit even toe aan een dashboard als je de configuration.yaml ctrl+c en ctrl+v hebt gedaan. En je Home Assistant hebt herstart. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgqHbQlBGxMqPcCBM0L8HNN6mB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/XMGvsKKkEH61j2t2JQiBihKv.gif?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
type: entities
entities:
  - entity: input_text.homewizard_p1_ip_adres
  - entity: input_text.zendure_2400_ac_ip_adres
  - entity: input_text.afwijkende_p1_sensor
  - entity: input_text.dynamisch_nordpool_sensor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruPxVTL8eayEDSvH8lj8aC0rg8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6WFexyf2zj4Bu0749xJfCCgx.png?f=fotoalbum_large

• ppaulv
And then the magic happens !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBjlRWeLkvstpJUwv1vuGHmBG5M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/olDc5AMsnIkpCMT6vqL53hL8.jpg?f=user_large

Zonder je laatste hint was ik daar nooit uit gekomen vrees ik ...... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door ppaulv op 02-12-2025 21:56 ]

• ppaulv
@gielz is het normaal dat m'n accu in stijgende lijn gaat ontladen bij NOM ? Dus met grote voorzichtigheid en geleidelijkheid? Wat ik prachtig vind overigens .... !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNeC3amdeU4prFgVY9j1jxGamu8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qEFQmcvzHaYxhS5sIjRVd1zi.jpg?f=user_large

ppaulv schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:11:
@gielz is het normaal dat m'n accu in stijgende lijn gaat ontladen bij NOM ? Dus met grote voorzichtigheid en geleidelijkheid? Wat ik prachtig vind overigens .... !

[Afbeelding]
Je kunt op de github even kijken welke entiteiten er allemaal beschikbaar zijn (zijn er veel inmiddels). Belangrijkste is de modus selecteren entiteit waarbij je aangeeft welke modus je wilt. Dit kan bijvoorbeeld nul op de meter zijn.

De import en export zijn altijd stijgende waarde zoals je ook ziet op je p1 meter van bijvoorbeeld homewizard of een andere p1.

• ppaulv
Ah, kwartje valt. Ik kijk hier op deze grafiek (zie mijn vorige plaatje) niet naar het afgegeven vermogen op dat moment maar het totale afgegeven vermogen tot dan toe (opgeteld dus). Vandaar dat ie stijgt.
Ik dacht dat het afgegeven vermogen per seconde/minuut/whatever langzaam steeg.
Hoe bepaalt jouw logica hoeveel A de accu moet gaan leveren ?

ppaulv schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:23:
Ah, kwartje valt. Ik kijk hier op deze grafiek (zie mijn vorige plaatje) niet naar het afgegeven vermogen op dat moment maar het totale afgegeven vermogen tot dan toe (opgeteld dus). Vandaar dat ie stijgt.
Ik dacht dat het afgegeven vermogen per seconde/minuut/whatever langzaam steeg.
Hoe bepaalt jouw logica hoeveel A de accu moet gaan leveren ?
Je hebt als het goed is een P1 ingesteld. Of via het ip-adres van je Homewizard P1 of een sensor van een afwijkende P1 via bijvoorbeeld esp32 of Zendure P1.

Bij de modus Nul op de meter of Dynamisch NOM gaat hij deze P1 balanceren naar 0 watt wanneer je stroom afneemt. Wek je te veel op dan gaat hij dit opslaan en balanceren naar -40 watt (buffer).

Wanneer je klikt op de entitieit modus selecteren kun je zien wat hij nu exact aan het doen is;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTer0GpPAVY_ORLNN961bZJCdMc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UEZIQOJ3L9OJUyznT6bxnTLj.png?f=fotoalbum_large

Wanneer je in Home Assistant naar Instellingen > Apparaten en diensten > (tabblad) Entiteiten gaat. Vervolgens zoekt naar Zendure 2400 AC in het filter zie je alles wat beschikbaar is wat je kunt toevoegen aan je dashboard en je kunt ze openklikken om te zien wat de waarde is + historie.

Voorbeeld;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Wa5UMrmFZZ3V7TEt7_UZWk5tE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UaUbWMuZ54win0UrQZyU0mLW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door gielz op 03-12-2025 11:09 ]

@ppaulv Nog een extra tip. Nu er weinig zon is en je wilt wel gewoon een beetje rommelen. Dan kun je de modus op Handmatig zetten. Daarna kun je gewoon zelf instellen laad maar lekker op met xxxx watt.

Leuk speelgoed ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3mcgrx_Z37eoJ6KIki1MNEUkPg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/mgqHY7Y5kIKUqRAhlwFZALhv.gif?f=user_large

• ppaulv
Ik heb 'm op de HW P1 meter ingesteld (heb ook de Zendure P1 overigens).
Ik zie bij mij bijvoorbeeld 'Vermogen ingesteld op 749 W' terwijl op dat moment dat overeen lijkt te komen met de netto levering/gebruik volgens de P1 meter PLUS het door de accu afgegeven vermogen. Zie plaatjes.
Dus de melding 'Vermogen ingesteld' slaat dus op het totale verbruik in huiswat uit het grid getroken wordt , minus wat m'n panelen leveren, PLUS wat de accu levert. Correct? De cijfers in mijn plaatjes kloppen niet helemaal omdat ik niet snel genoeg kan switchen tussen de 2 dashboards waarop die dingen te zien zijn.

Met als resultaat dat de P1 richting 0 gemanaged wordt (wat NOM betekent natuurlijk). Stel dat ik die 0 wil vervangen door bijvoorbeeld 1000 W (dus ik wil die accu met rust laten zolang er minder dan 1000W uit het grid gehaald wordt volgens de P1 meter.). Kan ik dat ergens 'eenvoudig' aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YmwH9-gtmlcGTExbGmINUbUDZ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bJ9I9O2sxbMiIyIl2Z9EX3C7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijS4WUOFaPicG0UIu36obVfg4ZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Syscmx46kQ7A1owC43gxubeH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ppaulv op 03-12-2025 11:27 ]

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21
snap ik het nu goed?
ik wil de batterij op basis van mijn dashboard nu 6 uur laten laten (omdat dit de goedkoopste uren zijn.) en in de 2 duurste uren mag hij ontladen. hij staat nu op dynamisch nom en omdat de minimale spread 20% is en het vandaag 83% is zal dit toch moeten laden?

wat ik niet snap:
goedkoopste periode staat op nee?
hij staat nu op standby

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sH94lB5a8xOF4NKkmihmDY2WAdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZED8vnIuQKx6KdniztZGuvb.png?f=fotoalbum_large

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

remcoXP schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:30:
snap ik het nu goed?
ik wil de batterij op basis van mijn dashboard nu 6 uur laten laten (omdat dit de goedkoopste uren zijn.) en in de 2 duurste uren mag hij ontladen. hij staat nu op dynamisch nom en omdat de minimale spread 20% is en het vandaag 83% is zal dit toch moeten laden?

wat ik niet snap:
goedkoopste periode staat op nee?
hij staat nu op standby

[Afbeelding]
Zie ik het nou goed, sneeuwt het in Home Assistant. ;)

Het klopt dat hij nu op goedkoop NEE staat. Hij zal nu op de 6 goedkoopste periode op JA schieten en gaan laden tenzij je spread lager is dan 20%. Ontladen zal hij niet doen in deze modus, Ontladen gaat alleen maar op basis van de P1 en niet geforceerd tenzij je hier zelf een automatisering tegen aan hangt.

[ Voor 19% gewijzigd door gielz op 03-12-2025 11:40 ]

• mcurlym
  • Laatst online: 15-12 16:43
Net overgestapt naar een Zonneplan Dynamisch contract. Nu ik geen terugleverboete meer heb, maken teruggeleverde kwH niet zoveel meer uit. Daarom zit ik te denken aan volgend schema voor de mijn zendure batterij 5,5KwH, een combo van @gielz met een andere automatisatie. Heb wel zonnepanelen, maar geen EV en geen warmtepomp.

- Goedkoop uur = ja --> opladen met 2400W - als ik de twee goedkoopste uren selecteer zit hij wel aan 90%SOC
- Duur uur = ja --> ontladen met 1000W - als ik de 4 duurste uren selecteer zit ik wel tegen de 10%SOC. Wat ik ontlaad boven eigen gebruik gaat dan gewoon het net op.
- Alle andere uren --> Standby

Is dit een schema wat ergens op slaat?
Ik twijfel nog of ik voor de uren tussen 8-18u Slim Opladen moet kiezen, zodat de stroom de batterij in gaat ipv op het net. Maar de opwek is minimaal, dus of het is al opgebruikt, of er gaat maar weinig het net op/de batterij in. Is het dan ivm kosten van de batterij bij opladen met lage vermogens beter om ze gewoon uit te zetten in die tussen uren?

Nu nog uitvogelen hoe ik zelf zo'n automatisatie in elkaar krijg (i.e,. die van @gielz zo kan aanpassen)

ps. wist niet goed in welk topic dit hoorde

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Zou een mooie toevoeging zijn in @gielz versie. Dynamisch NOM incl. 2400w ontladen dure uren. :)
Maargoed je kunt dit zelf ook in een automation maken.

mcurlym schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:02:
Net overgestapt naar een Zonneplan Dynamisch contract. Nu ik geen terugleverboete meer heb, maken teruggeleverde kwH niet zoveel meer uit. Daarom zit ik te denken aan volgend schema voor de mijn zendure batterij 5,5KwH, een combo van @gielz met een andere automatisatie. Heb wel zonnepanelen, maar geen EV en geen warmtepomp.

- Goedkoop uur = ja --> opladen met 2400W - als ik de twee goedkoopste uren selecteer zit hij wel aan 90%SOC
- Duur uur = ja --> ontladen met 1000W - als ik de 4 duurste uren selecteer zit ik wel tegen de 10%SOC. Wat ik ontlaad boven eigen gebruik gaat dan gewoon het net op.
- Alle andere uren --> Standby

Is dit een schema wat ergens op slaat?
Ik twijfel nog of ik voor de uren tussen 8-18u Slim Opladen moet kiezen, zodat de stroom de batterij in gaat ipv op het net. Maar de opwek is minimaal, dus of het is al opgebruikt, of er gaat maar weinig het net op/de batterij in. Is het dan ivm kosten van de batterij bij opladen met lage vermogens beter om ze gewoon uit te zetten in die tussen uren?

Nu nog uitvogelen hoe ik zelf zo'n automatisatie in elkaar krijg (i.e,. die van @gielz zo kan aanpassen)

ps. wist niet goed in welk topic dit hoorde
Of het schema ergens op slaat kunnen andere beter beoordelen. Maar ik zou er een automatisering tegen aanhangen die de juiste modus voor je kiest. De gielz automatisering neemt dan het volgende nog voor zijn rekening; dynamische instellingen, soc bescherming, modus verwerken in opdrachten.

• denneappel
@mcurlym Zou je niet iets willen maken dat ook na salderen fijn werkt?

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20-12 22:52

R.K

Ik kom er zelf niet zo uit. Ik heb de Zen SDK draaien met de gielz automatisering. Nu heb ik zelf twee automatiseringen gemaakt ééntje die de batterij in standby zet onder een bepaalde spread en één die op het duurste uur teruglevert aan het net. Beide werken op zich prima. Heb ook twee automatiseringen gemaakt die deze automatiseringen weer terugschakelen naar Dynamisch NOM.

Ik ben er achter gekomen dat als ik nu in de @Gielz automatisering handmatig de AC modus verander, hij automatisch terugspringt naar Dynamisch NOM, de eindstand die ik bij de twee eerder genoemde automatiseringen heb ingesteld. Die krijgen m.i.dan prioriteit op de Gielz automatisering.

Wat kan ik veranderen zodat mijn automatiseringen blijven werken en ik toch handmatig de modus kan aanpassen van de Gielz automatisering? Kun je ergens automatiseringen prioriteren?
R.K schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:00:
Ik kom er zelf niet zo uit. Ik heb de Zen SDK draaien met de gielz automatisering. Nu heb ik zelf twee automatiseringen gemaakt ééntje die de batterij in standby zet onder een bepaalde spread en één die op het duurste uur teruglevert aan het net. Beide werken op zich prima. Heb ook twee automatiseringen gemaakt die deze automatiseringen weer terugschakelen naar Dynamisch NOM.

Ik ben er achter gekomen dat als ik nu in de @Gielz automatisering handmatig de AC modus verander, hij automatisch terugspringt naar Dynamisch NOM, de eindstand die ik bij de twee eerder genoemde automatiseringen heb ingesteld. Die krijgen m.i.dan prioriteit op de Gielz automatisering.

Wat kan ik veranderen zodat mijn automatiseringen blijven werken en ik toch handmatig de modus kan aanpassen van de Gielz automatisering? Kun je ergens automatiseringen prioriteren?
Ik zou ze even hier delen die je zelf hebt gemaakt.

• JSven
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-12 21:17
Ik loop vast op een automation dat mijn batterij manueel moet opladen snachts naar de minimale soc, maar dat die niet wilt beginnen met laden. Ik gebruik de Zendure Home Assistant Integration.
Ik heb een andere automation lopen die controleert als de komende 24h een minimale verwachten van zonneproductie is, dan zet die de minimale soc op 10%, anders op 20%. Dit om diep ontladen te voorkomen omdat ik zag dat mijn batterij bij smart matching al op 8% stond zonder dat die begon te laden en de min soc op 10% stond. Dit is mijn automation voor het laden te starten, wat mis ik hier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Zendure - Start nachtelijk laden bij lage forecast en lage SoC
description: ""
triggers:
  - at: "01:00:00"
    trigger: time
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ states('sensor.power_production_next_24hours') | float < 1.5 }}"
    value_template: |
      {{ states('sensor.zendure_batterij_electric_level') | float
         < states('number.zendure_batterij_min_soc') | float }}
actions:
  - target:
      entity_id: select.zendure_manager_operation
    data:
      option: manual
    action: select.select_option
  - delay: "00:00:05"
  - target:
      entity_id:
        - number.zendure_manager_manual_power
        - number.zendure_batterij_input_limit
    data:
      value: 1000
    action: number.set_value
mode: single
JSven schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:59:
Ik loop vast op een automation dat mijn batterij manueel moet opladen snachts naar de minimale soc, maar dat die niet wilt beginnen met laden. Ik gebruik de Zendure Home Assistant Integration.
Ik heb een andere automation lopen die controleert als de komende 24h een minimale verwachten van zonneproductie is, dan zet die de minimale soc op 10%, anders op 20%. Dit om diep ontladen te voorkomen omdat ik zag dat mijn batterij bij smart matching al op 8% stond zonder dat die begon te laden en de min soc op 10% stond. Dit is mijn automation voor het laden te starten, wat mis ik hier?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
triggers:
conditions:
    value_template: "{{ states('sensor.power_production_next_24hours') | float < 1.5 }}"
actions:
  - target:
    data:
  - target:
      entity_id:
    data:
      value: 1000
Ik zie in eerste instantie niet iets vreemds maar mocht hij wel gaan werken dan stopt hij dus nooit meer met laden? Want hij stuurt 1000 watt daarna komt hij boven de minimale soc en komt hij nooit meer door de automatisering heen. Doet hij het wel zonder value_template: "{{ states('sensor.power_production_next_24hours') | float < 1.5 }}"

En ter test zou je de trigger even op elke 5 seconden kunnen zetten. En daarna je minimale SOC op bijvoorbeeld 90% zetten.

Je kunt ook even in de gielz automatisering kijken daar zit hij al werkend in. Waarbij de SOC bescherming altijd geforceerd start ook wanneer de modus op alles behalve handmatig staat. Hij stopt vervolgens netjes bij de minimale SOC en de gebruiker hoeft hier dus niets zelf voor te doen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYzX3lUUE2Nh0cjqvUjzwvRJkSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M41nqINinZTQG2nsXYyAz15R.jpg?f=fotoalbum_large

• R.K

R.K

gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:33:
[...]

Ik zou ze even hier delen die je zelf hebt gemaakt.
Dit zijn de automatiseringen die ik gemaakt heb, die worden elke minuut geactiveerd. En dus wordt elke minuut Dynamisch Nom geactiveerd, en overruled de Gielz automatisering. Of er moet nog een voorwaarde bij of de actie moet anders worden aan het eind. Ik zie het even niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Solarflow duur uur ontladen uit
description: Zet Zendure modus via input_select afhankelijk van prijsuren
triggers:
  - trigger: time_pattern
    hours: "*"
    minutes: "*"
    seconds: "1"
conditions:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.duurste_uur
    state:
      - "off"
actions:
  - action: input_select.select_option
    metadata: {}
    data:
      option: Dynamisch NOM
    target:
      entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Solarflow uit standby na goedkope uren
triggers:
  - trigger: time_pattern
    hours: "*"
    minutes: "*"
    seconds: "1"
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie_nom
    above: 22
actions:
  - action: input_select.select_option
    metadata: {}
    data:
      option: Dynamisch NOM
    target:
      entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren

• JSven
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-12 21:17
gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:04:
[...]

Ik zie in eerste instantie niet iets vreemds maar mocht hij wel gaan werken dan stopt hij dus nooit meer met laden? Want hij stuurt 1000 watt daarna komt hij boven de minimale soc en komt hij nooit meer door de automatisering heen. Doet hij het wel zonder value_template: "{{ states('sensor.power_production_next_24hours') | float < 1.5 }}"

En ter test zou je de trigger even op elke 5 seconden kunnen zetten. En daarna je minimale SOC op bijvoorbeeld 90% zetten.

Je kunt ook even in de gielz automatisering kijken daar zit hij al werkend in. Waarbij de SOC bescherming altijd geforceerd start ook wanneer de modus op alles behalve handmatig staat. Hij stopt vervolgens netjes bij de minimale SOC en de gebruiker hoeft hier dus niets zelf voor te doen;

[Afbeelding]
Ik heb het probleem gevonden, moet de manuele vermogen op -1000 zetten ipv 1000. Dus nu heb ik dit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
triggers:
conditions:
actions:
  - target:
    data:
  - target:
      entity_id:
    data:
      value: "-1000"
  - target:
      entity_id:
    data:
      value: "1000"

Ik heb ook een andere automation die controleert als hij moet stoppen met laden of niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Zendure - Stop laden wanneer min SoC bereikt is
triggers:
  - entity_id: sensor.zendure_batterij_electric_level
    trigger: state
conditions:
         >= states('number.zendure_batterij_min_soc') | float }}
  - condition: state
    state: manual
actions:
  - target:
    data:
      option: smart
  - target:
      entity_id:
    data:
      value: "0"

• ppaulv
@gielz op zich lijkt je werk prima te functioneren, ds hoop dat je een lekkere kop koffie erbij hebt kunnen nemen ;-)
Maar het lijkt erop dat ik last heb van m'n trage 'slimme' meter, versie 4.2 bij gebruik van de NOM instelling.
Ten eerste heb ik vandaag gezien dat m'n panelen een beetje stroom produceren en nu de accu voortdurend aan en uit schakelt, waardoor ik telkens even stroom uit het grid trek en in het grid lever. Hij gaat dus flipperen.
Denk dat de automatisering wat trager moet worden, dus pas na 10 seconden of zo mag gaan reageren. Kan ik dat ergens instellen? Neem aan van wel maar vind het te gevaarlijk zomaar ergens te gaan zitten rommelen zonder te weten wat ik aan het doen ben.
Ten tweede zou ik graag de meter niet rond de nul willen managen maar rond de 500 of 1000 of zoiets. Kan ik dat ergens instellen?
Of beter : pas gaan opladen als er minstens 10 sec minstens 1000W wordt terug geleverd en pas gaan ontladen als er minstens 10 sec minstens 1000W wordt verbruikt uit het net. Een grotere hysterese inbouwen dus.
Bvd

[ Voor 11% gewijzigd door ppaulv op 04-12-2025 12:33 ]

• Hieke
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:10
@gielz Zonder afbreuk te willen doen aan je mooie produkt (ik draai versie december 2025) een klein aandachtspuntje:

De entiteit Zendure 2400 AC Resterende Ontlaad Tijd is in mijn situatie volgens mij niet reëel in relatie tot het actueel vermogen. Dat vermogen blijft nog wel even doorgaan tot de warmtepomp rond 21:00 uitschakelt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcV7E3Uo3r-AzbzopL-om_R_BgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nSrphYxUvcMhN6cblkFq5qj1.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat jij de berekening maakt op basis van minimale laadpercentage van 10%. Bij mij is die ingesteld op 40%. Ik heb een torentje van 4 accu's met daarop een SF 2400 AC.

Of ben ik abuis?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Hieke schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:52:
@gielz Zonder afbreuk te willen doen aan je mooie produkt (ik draai versie december 2025) een klein aandachtspuntje:

De entiteit Zendure 2400 AC Resterende Ontlaad Tijd is in mijn situatie volgens mij niet reëel in relatie tot het actueel vermogen. Dat vermogen blijft nog wel even doorgaan tot de warmtepomp rond 21:00 uitschakelt..

[Afbeelding]

Ik denk dat jij de berekening maakt op basis van minimale laadpercentage van 10%. Bij mij is die ingesteld op 40%. Ik heb een torentje van 4 accu's met daarop een SF 2400 AC.

Of ben ik abuis?
Dit wordt bepaald door remainOutTime die de Zendure zelf doorgeeft en hangt samen met het op dat moment geldende output en capaciteit van de batterij. Ik denk echter wel dat dit berekend wordt tot 0 en niet tot de minimaal ingestelde SoC.

• Hieke
Als dat zo is dan moet ik dus Zendure een bugfix insturen..
Zal straks een een report opvragen.

Of misschien wil @gielz er een patch in zijn applicatie voor maken?

Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | EV | PV 9,6 kWp | Zendure SF 2400 AC, 12 kWh

Hieke schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:12:
Als dat zo is dan moet ik dus Zendure een bugfix insturen..
Zal straks een een report opvragen.

Of misschien wil @gielz er een patch in zijn applicatie voor maken?
Het is een fout in de zendure app en de API. Ze rekenen altijd de resterende duur met een 0% soc. Ik heb het ook gemeld en hoop eigenlijk op een update van de Zendure software zelf;
https://github.com/Zendure/zenSDK/issues/24

• Hieke
gielz schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:46:
[...]

Het is een fout in de zendure app en de API. Ze rekenen altijd de resterende duur met een 0% soc. Ik heb het ook gemeld en hoop eigenlijk op een update van de Zendure software zelf;
https://github.com/Zendure/zenSDK/issues/24
Oh, daar had ik nog niet gekeken.. :X
Men maakt er dus niet veel haast mee. Het is ook maar minder relevante informatie.

Dank voor je reactie.

ppaulv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:43:
@gielz op zich lijkt je werk prima te functioneren, ds hoop dat je een lekkere kop koffie erbij hebt kunnen nemen ;-)
Maar het lijkt erop dat ik last heb van m'n trage 'slimme' meter, versie 4.2 bij gebruik van de NOM instelling.
Ten eerste heb ik vandaag gezien dat m'n panelen een beetje stroom produceren en nu de accu voortdurend aan en uit schakelt, waardoor ik telkens even stroom uit het grid trek en in het grid lever. Hij gaat dus flipperen.
Denk dat de automatisering wat trager moet worden, dus pas na 10 seconden of zo mag gaan reageren. Kan ik dat ergens instellen? Neem aan van wel maar vind het te gevaarlijk zomaar ergens te gaan zitten rommelen zonder te weten wat ik aan het doen ben.
Ten tweede zou ik graag de meter niet rond de nul willen managen maar rond de 500 of 1000 of zoiets. Kan ik dat ergens instellen?
Of beter : pas gaan opladen als er minstens 10 sec minstens 1000W wordt terug geleverd en pas gaan ontladen als er minstens 10 sec minstens 1000W wordt verbruikt uit het net. Een grotere hysterese inbouwen dus.
Bvd
Je kunt de automatisering zelf vertragen door de eerste regel aan te passen in de automatisering zodra je hem open klikt. Maar ik zou eerder kijken of je een 1 seconden slimme meter kunt aanvragen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt-5t5oH0EudTDD-esIpXlV2rq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/inGmyzIBMAFeXxWWOsX91Lxv.png?f=user_large

• ppaulv
@gielz heb dit een paar weken geleden al nagezocht maar daar zijn ze al mee bezig.... De komende 2 jaar.... Dus kansloos tot ik aan de beurt ben. Ik ga kijken of het lukt.

• ppaulv
Ehhh.... Heb 'm al op 15 sec staan maar hij regelt zichzelf veel vaker. In de orde van 1 of 2 sec. Enig idee hoe dat kan?

ppaulv schreef op donderdag 4 december 2025 @ 22:25:
Ehhh.... Heb 'm al op 15 sec staan maar hij regelt zichzelf veel vaker. In de orde van 1 of 2 sec. Enig idee hoe dat kan?
Wanneer je hem zo instelt, dan staat hij op 15 seconden. Er staan zoals je ziet nog andere triggers in maar deze kunnen de aansturing niet beïnvloeden van de nom. Vervolgens kun je input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren open klikken om het logboek te bekijken wat hij exact doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UORwG7hZ_dyXQZ0ryqaQYKwWack=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cvrE1slLHqTLNX8u6pIXOLFe.png?f=user_large

• mcurlym
  • Laatst online: 15-12 16:43
gielz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:44:
[...]
Maar ik zou er een automatisering tegen aanhangen die de juiste modus voor je kiest.
Sorry, ik ben echt nog niet thuis in de HA automatiseringen. Als ik het goed begrijp:
1. verander ik niets aan de huidige gielz automatisatie

2. maak ik een tweede automatisatie
2a. trigger bv. elke 1ste minuut van elk uur
2b. doe: check Dynamisch uur Goedkoop
2c. doe: check Dynamisch uur Duur
2d. doe: check evt andere uur parameters die ik aanmaak
2e. doe: selecteer de gewenste Zendure Modus

3. laat vervolgens beide automatisaties naast elkaar lopen. Waarbij de ene de Modus instelt en de andere (de originele gielz) alles binnen die modus regelt

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zo, ik ben weer een paar uur van mijn leven kwijt :P Ik probeer Gielz HA integratie aan de praat te krijgen. Ik heb de IP adressen aangepast maar er staat nog geen informatie bij de items op het dashboard. Op de github zie ik iets over lokale API aanzetten, maar hoe ik dat in de zendure app doe is mij niet helder. Ik zie alleen de MQTT knoppen maar die vereisen dan meteen nog een hele berg configuratie lijkt het.

Morgen weer een dag :P

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:48

Aardedraadje

Met kabelschoen

Jheroun schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:30:
Zo, ik ben weer een paar uur van mijn leven kwijt :P Ik probeer Gielz HA integratie aan de praat te krijgen. Ik heb de IP adressen aangepast maar er staat nog geen informatie bij de items op het dashboard. Op de github zie ik iets over lokale API aanzetten, maar hoe ik dat in de zendure app doe is mij niet helder. Ik zie alleen de MQTT knoppen maar die vereisen dan meteen nog een hele berg configuratie lijkt het.

Ik kan me niet herinneren dat ik iets in moest schakelen om ZenSDK werkend te krijgen. Wat krijg je te zien als je naar http://<Zendure IP>/properties/report gaat in de browser?

(let op dat je niet de serienummers volledig overneemt)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 06-12-2025 04:46 ]

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Jheroun schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:30:

Die API cloud key, als je dat bedoeld, zit onder je account eigenschappen in de app. Dit heb je echter alleen nodig met de ZenSDK fireson versie niet met de Gielz versie, aangezien deze de aansturing doet via REST commands rechtstreeks naar de Zendure.

• c0mplex1
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-12 16:29
Knip

[ Voor 109% gewijzigd door c0mplex1 op 07-12-2025 16:49 ]

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• Hieke
c0mplex1 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:22:
[...]

Je zou de code in de @gielz configuratie kunnen overschrijven met het onderstaande stukje code....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  # Geschatte ontlaadtijd
      - name: "SF2400AC-1 - Estimated Discharge Time"
        unique_id: 5c816525-fc37-4621-b667-9f422dfafaa9
        value_template: >
          {% set socmin = value_json['properties']['minSoc'] / 10 %}
          {% set batlvl = value_json['properties']['electricLevel'] %}
          {% set discha = value_json['properties']['packInputPower'] %}
          {% set batsta = value_json['properties']['packState'] %}
          {% set batnum = value_json['properties']['packNum'] %}
          {% if batsta == 2 and batnum != 0 and discha != 0 %}
            {% set batpwr = batnum * 2880 / 87 %}
            {% set time = ((batlvl - socmin) / (discha / batpwr) * 60) |int(0) %}
            {{ time // 60 ~ 'u ' ~ time % 60 ~ 'm' }}
          {% else %}
            --- ---
          {% endif %}
        icon: mdi:battery-clock

[Afbeelding]
Gevonden en aangepast in Configuration.yaml. Deze schatting lijkt er beter op. En de weergave bij Niet ontladen is naar mijn mening cosmetisch fraaier :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaNFrNdYqsPk8_Oi2NRJmH54Sbw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dyCubNv07wraYcmF61sc0EYc.png?f=user_large

T'is allemaal geen halszaak en kunnen wel wachten maar we streven naar beter en mooier als tweakers.
Dank je voor deze workaround! _/-\o_

Edit: Huh, terwijl ik dit typ knip jij je bijdrage? Mag ik de reden weten?

[ Voor 1% gewijzigd door Hieke op 07-12-2025 16:57 . Reden: De knip ]

• c0mplex1
Was geen reactie op m'n post, dus geen interesse in een mogelijke oplossing, dan de post maar verwijderd. Klaar.

PV 4340Wp OW | SF2400AC + 4*AB3000X | EV 65kWh | Dynamisch contract | HA OS op RPi5

• Hieke
@c0mplex1 Gelukkig heb je mij nog kunnen blijmaken. Nogmaals dank

[ Voor 9% gewijzigd door Hieke op 07-12-2025 19:11 ]

• Leguan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-12 21:58
Ik heb sinds afgelopen week ook een Zendure installatie geplaatst en ben voorzichtig gestart met een combinatie van HA integratie en aansturing vanuit de Zendure app. Voor de geïnteresseerden hierbij de opstelling:

3x Solarflow 2400 AC + 6x AB3000X, i.v.m. de trage DSMR4.2 meter heb ik de Zendure Smart 3CT geplaatst. Ik heb speciaal voor de accu's een nieuwe 3P+N 16A groep geplaatst en de omvormers in een kabeldoos direct op de 3 fase groep aangesloten. Iedere omvormer voedt dus in op 1 van de fasen.

Eerste indruk: erg degelijk spul, en het doet precies wat het moet doen. Ben nog even in afwachting van de machine learning voordat Zenki de boel aan kan sturen. De nom opties laten nog wat te wensen over, omdat je met absolute kWh prijzen moet aangeven wanneer de goedkoopste momenten zijn. Daardoor zit je zonder interactie met de app nog vaak met een lege accu. Wordt in de komende updates vast verholpen, want ze hebben de afgelopen week alweer nieuwe updates uitgebracht waar o.a. ook een Tesla integratie mee live is gekomen. Daarmee kun je instellen dat de accu niet ontlaadt op het moment dat de auto gaat laden (want die heeft zijn eigen slimmigheid om op de voordeligste uren te laden).

Foto's van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2BSkvLvOcJSAh8QdTylHJ817mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jysOlcWBvNCvrdgXgreuwUO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEmYre3Wt-oTNcklW9KCm2AZivc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTGVDAbu1XdAgNMhgnKDNYS7.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder links de grafiek voor de meetwaarden van de Zendure Smart 3CT (update frequentie 1x per sec), rechts de tibber pulse p1 meetwaarden (update frequentie 1x per 10 sec ivm DSMR 4.2 meter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrTeHItVp3rNhFrl_nKvM71vau8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GrSPe9wV75iTARhQvzyIvO1.jpg?f=fotoalbum_large

@ppaulv , hieronder hoe Zendure in NOM stand rond de nullijn danst vanwege de trage berichtgeving uit de P1 poort (1x per 10sec een update). Op basis daarvan besloten om eerst maar de 3CT te installeren en zodra de meter is vervangen voor een SMR5 exemplaar te bepalen of het verstandig is om weer over te stappen naar de P1 meter van Zendure.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z7GaRD5npfa7HOJJxEIfhD9i0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQaaeXhNLj4lfX94fDyf9MqM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Leguan op 08-12-2025 15:15 ]

• denneappel
@Leguan Zou je de units eventueel nog 180 graden willen draaien? Dan heb je de kabels mooi weggestopt en ipv de WiFi antennes.

• Leguan
denneappel schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:08:
@Leguan Zou je de units eventueel nog 180 graden willen draaien? Dan heb je de kabels mooi weggestopt en ipv de WiFi antennes.
Nu steekt alleen die stekker uit, als ik ze omdraai steekt de hele accu uit. Daarnaast kan ik nu nog bij de off-grid uitgang.

• denneappel
Leguan schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:12:
[...]

Nu steekt alleen die stekker uit, als ik ze omdraai steekt de hele accu uit. Daarnaast kan ik nu nog bij de off-grid uitgang.
Check! logisch :)

• ppaulv
@Leguan .... wist niet dat er zoiets als een 3ct bestond, laat staan dat het mijn probleem zou oplossen .... ik ga kijken. Jammer alleen dat het weer geld moet kosten terwijl het naar mijn gevoel ook (en misschien net zo goed) softwarematig kan.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:48

Aardedraadje

Met kabelschoen

ppaulv schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:04:
@Leguan .... wist niet dat er zoiets als een 3ct bestond, laat staan dat het mijn probleem zou oplossen .... ik ga kijken. Jammer alleen dat het weer geld moet kosten terwijl het naar mijn gevoel ook (en misschien net zo goed) softwarematig kan.
Het kan zeker softwarematig, ook met 10s interval kun je prima NOM draaien. Allemaal niet zo strak als met 1s, nee. Maar nog steeds vrij goed NOM, want als je eenmaal kijkt hoe watt-secondes zich vertalen naar watt-uur, blijft er nagenoeg niks van pieken over.

Ik draai hier (als de prijzen zich ervoor lenen) NOM met een HomeWizard P1 op een DSMR4-meter en ZenSDK (Gielz) die aangepast is om te triggeren zodra de P1 een nieuwe waarde geeft. En dat werkt goed.

• ppaulv
OKeee ..... @Aardedraadje . Wat mij stoort aan de pieken en dalen is dat de accu dan (bij mij) zo'n 50 keer binnen een paar uur heen en weer geschakeld heeft tussen opladen en ontladen op een moment dat ik zonder accu bemoeienis en paar honderd watt verbruikte.
Terwijl ik een veel rustiger schakel gedrag zou willen zien. Pas ontladen bij een X-aantal watts (500 of zo) gebruik uit het net en pas opladen bij een Y-aantal watts (ook zoiets) levering aan het net.
En hoe heb je dit ( die aangepast is om te triggeren zodra de P1 een nieuwe waarde geeft.) gedaan? Ik gebruik ook de ZenSDK van @gielz . Heb de trigger al op 10 en 15 gehad, maakte niet uit. Heb nu niet meer de mogelijkheid om dat te testen omdat het donker is.

• c0mplex1
In de afgelopen 3 maanden heeft de automatisering bij nooit meer dan 30 keer op een dag hoeven te schakelen tussen opladen en ontladen. Ik gebruik wel een 100% zelf gemaakte automatisering, dus niet de Gielz software.
Het moet dus wel kunnen. Rust in de tent, is mijn motto.

c0mplex1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:41:
In de afgelopen 3 maanden heeft de automatisering bij nooit meer dan 30 keer op een dag hoeven te schakelen tussen opladen en ontladen. Ik gebruik wel een 100% zelf gemaakte automatisering, dus niet de Gielz software.
Heb je deze toevallig op github staan? Of mogelijkheid deze op github te kunnen zetten?

Dan kan ik deze toevoegen aan de TS. Hoe meer variatie hoe beter.

• Isdatzo
c0mplex1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:41:
Yep, zelfde hier. Tussen de 350W afname en de 400W overschot, met naar beide kanten een hysterese, wil ik dat de omvormer precies niks doet. Of wanneer het niet rendabel is.

• c0mplex1
gielz schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:01:
[...]

Heb je deze toevallig op github staan? Of mogelijkheid deze op github te kunnen zetten?

Dan kan ik deze toevoegen aan de TS. Hoe meer variatie hoe beter.
Deze staat niet op GitHub, want hoe meer automatiseringen gepubliceerd worden, hoe meer verwarring kan ontstaan.
Je kunt het beter bij 1 automatisering houden... en dat is die van jou, toch? :)

c0mplex1 schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:39:
[...]

Deze staat niet op GitHub, want hoe meer automatiseringen gepubliceerd worden, hoe meer verwarring kan ontstaan.
Je kunt het beter bij 1 automatisering houden... en dat is die van jou, toch? :)
Wellicht werkt die van jou beter met een DSMR4 en dat zou een mooie aanvulling zijn. Is hij een beetje plug-n-play om makkelijk over te nemen voor de gemiddelde Tweaker?

• ppaulv
Isdatzo schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:45:
[...]

Yep, zelfde hier. Tussen de 350W afname en de 400W overschot, met naar beide kanten een hysterese, wil ik dat de omvormer precies niks doet. Of wanneer het niet rendabel is.
Kijk, dát is wat ik zoek. Opladen als het royaal kan, ontladen als het echt de moeite waard wordt en verder rust in de tent.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-12 23:29
Leguan schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:49:
Wordt in de komende updates vast verholpen, want ze hebben de afgelopen week alweer nieuwe updates uitgebracht waar o.a. ook een Tesla integratie mee live is gekomen. Daarmee kun je instellen dat de accu niet ontlaadt op het moment dat de auto gaat laden (want die heeft zijn eigen slimmigheid om op de voordeligste uren te laden).
Is jou het gelukt om in de Zendure in te stellen niet te laten ontladen als de Tesla staat te laden? Ik kon mijn Tesla wel koppelen maar de slimme functies zag ik niet. Ik heb hem weer uit de integratie gehaald en zet het 'ontladen uit' via HA als de Tesla laadt. Dat trek ik met mijn beperkte HA kennis nog net. Maar liever regel ik het via de app.

Analoog komt weer helemaal terug

• Leguan
bert pit schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 16:00:
[...]

Is jou het gelukt om in de Zendure in te stellen niet te laten ontladen als de Tesla staat te laden? Ik kon mijn Tesla wel koppelen maar de slimme functies zag ik niet. Ik heb hem weer uit de integratie gehaald en zet het 'ontladen uit' via HA als de Tesla laadt. Dat trek ik met mijn beperkte HA kennis nog net. Maar liever regel ik het via de app.
Het is nog vrij beperkt, maar als je je huis bemeterd hebt met shelly stekkers en je hebt ook de Tesla geïntegreerd dan kun je in de geavanceerd > slimme stekker modus kiezen welke bemeten apparaten batterijstroom krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXen7JoNIE6zHzQZNilPxzlipzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsKcf44Hs5BT78QKuNeSyij4.jpg?f=fotoalbum_large

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Het heeft bijna 2 weken geduurd voordat ik de AB3000X'en in handen had van MarcMax. Helaas geen inverter, deze lijkt "kwijt". Daarom afgelopen weekend toch maar in NL met één dag levering een inverter besteld en draait hij nu.

Ben nu "druk" bezig om alles uit te zoeken en acceptabel aan de gang te krijgen.
Eerst met de P1 meter van Tibber, maar toch een HomeWizard P1 meter gekocht.
Nadeel van de Tibber P1 is, is dat hij import/export apart weergeeft en HomeWizard doet dat in één sensor.
Nu kan ik wel een template sensor er tussen zetten, maar ja... keuzes.

Nu aan het stoeien met de spread, wat moet de minimale spread zijn en hoe bereken ik die.
In de verschillende topic gezocht naar hoe je de minimale spread berekend, maar kan er niet echt iets eenduidigs over vinden. Dan is de keuze; in welk topic plaats je deze vraag... tja ook weer keuzes...

Hem toch maar hier plaatsen, mede ook omdat ik de minimale Spread (deels) dynamisch wil berekenen.
Dus de vraag;
Hoe bereken je de spread?
Logische parameters zijn;
Inkoopprijs accu, in/ver -koopprijs kWh, RTE(Round Trip Efficiëntie), afschrijving,
Welke zie ik over het hoofd?

Hoe berekenen jullie uiteindelijk uit deze paramaters de spread?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• ppaulv
@gielz ik probeer al een tijdje het logbook.log te vinden dat in jouw automation genoemd wordt. Kun je me vertellen of en waar die zou moeten staan?

ppaulv schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:32:
@gielz ik probeer al een tijdje het logbook.log te vinden dat in jouw automation genoemd wordt. Kun je me vertellen of en waar die zou moeten staan?
Deze kun je makkelijk vinden via 2 wegen;
1) Je kunt aan de linkerkant naar Activiteit gaan. Dan krijg je het HA logboek te zien waarbij je dan bij doel Zendure 2400 AC Modus Selecteren invoert.
2) Bij de entiteit waar je aangeeft in welke modus je batterij draait kun je ook tevens op klikken. Dit is Zendure 2400 AC Modus Selecteren

• R.K

R.K

Freemann schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:50:

Hoe bereken je de spread?
Logische parameters zijn;
Inkoopprijs accu, in/ver -koopprijs kWh, RTE(Round Trip Efficiëntie), afschrijving,
Welke zie ik over het hoofd?

Hoe berekenen jullie uiteindelijk uit deze paramaters de spread?
Heb ooit eens ergens gelezen maar kan het niet meer terug vinden, dat de (ideale) minimale spread ergens tussen de 20 en 25% ligt. Je hebt sowieso al te maken met een RTE van rond 80%. Dus onder een spread van 20% ga je er in dat geval dan geld op bijleggen als je gaat laden van het net.. Dan is het de vraag of je je investering wilt terugverdienen en over hoeveel tijd. Ervan uitgaande dat je systeem in die tijd niet kapot gaat, want dan kom je zeker niet uit met een (te lage) spread, ligt volgens mij allemaal nogal gecompliceerd.

Wellicht kan een ander mij aanvullen cq verbeteren.

• Hieke
Het is hier in dit topic erg stil t.a.v. @FireSon met Znedure integratie in HA.
Mogelijk is daar tegenwoordig een apart topic voor? De startpagina geeft er overigens wel info over, daarom toch maar een poging. Als ik mij elders beter kan informeren hoor ik dat graag.

Sinds gisteren de tweede SF 2400 AC aangesloten, geconfigureerd in Zendure app en de accu's netjes in 2 gelijke stapels verdeeld. Na inschakelen van nieuwe omvormer begon die spontaan te calibreren..
Dat maakt het onderscheid tussen de accu's wel inzichtelijker. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsgSZfTBmmWP-qWzcJmdrsxS0ic=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zSKQPOzNM1h9UtAsa2e7sAbM.jpg?f=user_large
Daarna de Zendure integratie in HACS toegevoegd en Integratie Versie 1.1.3 geïnstalleerd.
Ik krijg dan 6 apparaten met veel entiteiten maar ik mis de tweede inverter. Terwijl er wel actuele data van de accu's wordt aangeleverd via die omvormer...
Systeem draait nu al enkele uren terwijl er elke 5 minuten gescand zou worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdLMPXWN1XEOL9nkP2SFVbDqKw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RRU9Gw224RldBCgkTjkGbFx.jpg?f=fotoalbum_large

Item toevoegen wordt niet geaccepteerd.. Iemand een idee hoe die tweede omvormer ook gedetecteerd kan worden?
BTW; m.b.t. Fusegroup: Apparaat is aangesloten op aparte groep of fase

EDIT:
zie in de logboeken van HA Core wel de volgende regel:
code:
1
2
3
4
2025-12-10 14:10:09.234 DEBUG (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Updating Zendure data
2025-12-10 14:10:09.234 DEBUG (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Update device: SolarFlow 2400 AC (4EJxxxxxx)
2025-12-10 14:10:09.234 DEBUG (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Update device: SolarFlow 2400 AC (8mJxxxxxx)
2025-12-10 14:10:09.235 DEBUG (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Finished fetching Zendure Manager data in 0.001 seconds (success: True)

Nummers hier deels afgeschermd; kan ze overigens niet herleiden tot serienummers o.i.d.

Edit 2:
Nader onderzoek in de log leert dat de nieuwe omvormer wel herkend wordt:
code:
1
2
2025-12-10 13:41:38.979 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Adding device: 4EJVjVUX SolarFlow 2400 AC => {'protocol': '', 'server': '', 'username': '', 'password': '', 'port': 0, 'enable': False, 'deviceName': 'SolarFlow 2400 AC', 'productKey': 'BC8B7F', 'deviceKey': '4EJVjVUX', 'productModel': 'SolarFlow 2400 AC', 'snNumber': 'HOA1NPNxxxxx0', 'online': True, 'lcnSupport': 2, 'ip': '192.168.1.177'}
2025-12-10 13:41:38.983 INFO (MainThread) [custom_components.zendure_ha.manager] Adding device: 8mJ5y6V9 SolarFlow 2400 AC => {'protocol': '', 'server': '', 'username': '', 'password': '', 'port': 0, 'enable': False, 'deviceName': 'SolarFlow 2400 AC', 'productKey': 'BC8B7F', 'deviceKey': '8mJ5y6V9', 'productModel': 'SolarFlow 2400 AC', 'snNumber': 'HOA1NPNxxxxx3', 'online': True, 'lcnSupport': 2, 'ip': '192.168.1.175'}

Vanavond het probleem opgelost!
De integratie (weer) eens verwijderd en na herstart opnieuw toegevoegd..
Met onderstaand resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWk8mMYWyQ_ztl3cTIYsLklwFFo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DII3X7zVSHIgrj2fYrxjrd7X.jpg?f=user_large
Het kan verkeren. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Hieke op 11-12-2025 21:28 . Reden: Problem solved ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

gielz schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:31:
Hierbij de grafiek, ik heb het config-template-card gedeelte er even uitgehaald voor de zonsopkomst en ondergang. In de header heb ik 2 dagelijkse nutsmeters die ik ook elders gebruik maar die kan je eventueel ook weghalen.

Voor het P1 vermogen inclusief batterij hanteer ik de onderstaande template sensor;

code:
1
2
3
4
{{
            (states('sensor.p1_meter_power') | float +
            (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen') | float * -1)) | round(0)
          }}

[Afbeelding]

[...]

[...]
code:
1
{{ (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen') | float * -1)}}

Zou graag deze grafiek ook gebruiken, maar krijg niet hetzelfde beeld eruit. Ben ff de draad kwijt met import/export icm de * -1

Hoe heb je deze sensor opgesteld? Zit hier ook een template achter? Dit gezien de huidige ac_vermogen _import/_export sensoren.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Freemann schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:47:
[...]

code:
1
{{ (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen') | float * -1)}}

Zou graag deze grafiek ook gebruiken, maar krijg niet hetzelfde beeld eruit. Ben ff de draad kwijt met import/export icm de * -1

Hoe heb je deze sensor opgesteld? Zit hier ook een template achter? Dit gezien de huidige ac_vermogen _import/_export sensoren.
Ik heb 2 Nutsmeters (helpers) aangemaakt die dagelijks de import en export verwerken. En 1 Template sensor (helper) met de volgende code;

p1_vermogen_met_batterij
code:
1
2
3
4
{{
            (states('sensor.p1_aansturing_vermogen') | float +
            (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing') | float * -1)) | round(0)
          }}

Vervolgens deze apex;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
type: custom:apexcharts-card
cache: true
update_interval: 5min
stacked: true
header:
  show: true
  show_states: true
  title: ""
graph_span: 24h
span:
  start: day
series:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing
    name: Batterij
    group_by:
      func: avg
      duration: 15min
    type: area
    transform: return -x;
    stroke_width: 0
    opacity: 1
    extend_to: now
    color: "#f1b605"
    float_precision: 0
    yaxis_id: energy
    show:
      in_header: false
  - entity: sensor.p1_vermogen_met_batterij
    name: P1 met batterij
    group_by:
    color: "#46474c"
    show:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_laadpercentage
    name: Laadpercentage
    type: line
    color: "#fff"
    opacity: 0
    stroke_width: 2
    curve: straight
    group_by:
      func: min
    show:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_import_dagelijks
    yaxis_id: header_only
    name: Vandaag (geladen)
    show:
      in_header: true
      in_chart: false
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_export_dagelijks
    name: Vandaag (ontladen)
    show:
    name: SOC
    show:
apex_config:
  tooltip:
    x:
      format: HH:mm
      show: false
  xaxis:
    labels:
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 0
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
  chart:
    height: 270px
  legend:
  markers:
    size: 0
    hover:

Hier ziet het er zo uit op de tablet aan de muur;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ot88-AHKw292qG3DdPrsCHZuXic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZPaCnyDdhCgi6FuK8C4sGDdc.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door gielz op 11-12-2025 19:40 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

gielz schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:38:
[...]

Ik heb 2 Nutsmeters (helpers) aangemaakt die dagelijks de import en export verwerken. En 1 Template sensor (helper) met de volgende code;

p1_vermogen_met_batterij
code:
1
2
3
4
{{
            (states('sensor.p1_aansturing_vermogen') | float +
            (states('sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing') | float * -1)) | round(0)
          }}

Vervolgens deze apex;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
type: custom:apexcharts-card
cache: true
update_interval: 5min
stacked: true
header:
  show_states: true
  title: ""
graph_span: 24h
span:
  start: day
series:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing
    name: Batterij
    group_by:
    transform: return -x;
    color: "#f1b605"
    show:
  - entity: sensor.p1_vermogen_met_batterij
    name: P1 met batterij
    group_by:
    color: "#46474c"
    show:
    name: Laadpercentage
    type: line
    color: "#fff"
    opacity: 0
    stroke_width: 2
    curve: straight
    group_by:
      func: min
    show:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_import_dagelijks
    name: Vandaag (geladen)
    show:
  - entity: sensor.zendure_2400_ac_export_dagelijks
    name: Vandaag (ontladen)
    show:
    name: SOC
    show:
apex_config:
  tooltip:
    x:
      format: HH:mm
  xaxis:
    labels:
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 0
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
  chart:
    height: 270px
  legend:
  markers:
    hover:

Hier ziet het er zo uit op de tablet aan de muur;
[Afbeelding]
Ah super, zie het verschil al :)

Je oorspronkelijke post heeft het over
code:
1
'_ac_vermogen'

en in de laatste post;
code:
1
'_ac_vermogen_aansturing'

Ik heb hem aangepast en ben benieuwd naar het resultaat :)

• fabudop
  • Laatst online: 16:56
@gielz , ik krijg sinds kort deze waarschuwing in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZWfg5VfYaWAx0z0sYER20RGa4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RR8xI3XAjiu0E1gjBc3zuVV8.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om de p1_nul_import_actief sensor die je in de automation heb toegevoegd. Herken je dit?

NB: ik draai nu HA versie 2025.12.1
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste