• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-11 12:12
iwanovich schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:43:
[...]
Wat was jouw motivatie, of welke redenen zijn te bedenken, om voor deze oplossing te kiezen t.o.v. de Fireson integratie?
Ik gebruikte al de Gielz oplossing met 1 Zendure, naar grote tevredenheid. Ik heb er echter een tweede omvormer bijgekocht (voor een mooi prijsje bij marcmax.de toen) zodat ik meer vermogen heb. Voorheen 1 stapel van 6 batterijen, nu twee stapels van 3. Nu kan ik de pieken van de zonnepanelen mooi meepikken in plaats van terug te leveren.

Aangezien ik het leuk vind om te knutselen met Node-Red ben ik eens gaan kijken of een proxy van 1 naar 2 Zendures te maken was. Dat bleek goed te kunnen en werkt nu prima. Het vermogen wordt gelijk verdeeld over de twee Zendures. Als de SoC percentages niet gelijk zijn, zal degene die achterloopt een groter aandeel van het vermogen toegewezen krijgen. Mooi om te zien hoe goed ze gelijk blijven lopen. En ook nog steeds dezelfde mooie NOM van de Gielz aansturing realizeren.

Wat ik nu nog wil toevoegen is dat bij lage vermogens slechts 1 van de 2 Zendures tegelijk gaat laden/ontladen en de andere op 0 Watt blijft (en omwisselen als de SoC percentages niet meer gelijk zijn). Dat zou beter voor de RTE moeten zijn bij lage vermogens. Leuke uitdaging waar ik vandaag eens mee ga beginnen.

Ik kan je de huidige versie geven als je wilt. Zo'n flow kun je importeren in Node-Red, even de juiste IP adressen en serienummers invullen, een paar kleine aanpassingen in de Gielz aanbrengen en klaar.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

gast777 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:27:
[...]

Ik gebruikte al de Gielz oplossing met 1 Zendure, naar grote tevredenheid. Ik heb er echter een tweede omvormer bijgekocht (voor een mooi prijsje bij marcmax.de toen) zodat ik meer vermogen heb. Voorheen 1 stapel van 6 batterijen, nu twee stapels van 3. Nu kan ik de pieken van de zonnepanelen mooi meepikken in plaats van terug te leveren.

Aangezien ik het leuk vind om te knutselen met Node-Red ben ik eens gaan kijken of een proxy van 1 naar 2 Zendures te maken was. Dat bleek goed te kunnen en werkt nu prima. Het vermogen wordt gelijk verdeeld over de twee Zendures. Als de SoC percentages niet gelijk zijn, zal degene die achterloopt een groter aandeel van het vermogen toegewezen krijgen. Mooi om te zien hoe goed ze gelijk blijven lopen. En ook nog steeds dezelfde mooie NOM van de Gielz aansturing realizeren.

Wat ik nu nog wil toevoegen is dat bij lage vermogens slechts 1 van de 2 Zendures tegelijk gaat laden/ontladen en de andere op 0 Watt blijft (en omwisselen als de SoC percentages niet meer gelijk zijn). Dat zou beter voor de RTE moeten zijn bij lage vermogens. Leuke uitdaging waar ik vandaag eens mee ga beginnen.

Ik kan je de huidige versie geven als je wilt. Zo'n flow kun je importeren in Node-Red, even de juiste IP adressen en serienummers invullen, een paar kleine aanpassingen in de Gielz aanbrengen en klaar.
Wellicht een mooie aanvulling voor de TS. Is dit iets wat je op github kunt plaatsen met een stappenplan? _/-\o_

Altijd gaaf om te zien dat de mogelijkheden eigenlijk eindeloos zijn met deze batterij.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• gast777
gielz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:32:
[...]
Wellicht een mooie aanvulling voor de TS. Is dit iets wat je op github kunt plaatsen met een stappenplan? _/-\o_
Zeker, goed idee. Ik zal je de link sturen wanneer hij op github staat.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

[...]
Altijd gaaf om te zien dat de mogelijkheden eigenlijk eindeloos zijn met deze batterij.
Eens, doordat eigenlijk alles* mooi aan te sturen is blijft Zendure wat mij betreft boven vele andere merken uitspringen. Draai hier nu al maanden stabiel met Fireson/Zendure integratie icm 3x 2400AC waarbij de omvormer met hoogste/laagste SoC meer vermogen krijgt of minder vermogen levert zodat ze eigenlijk altijd gelijk opgaan. Durf gerust op vakantie te gaan wetende dat het bijv. 2-3 weken stabiel blijft draaien. Had ik met eerdere versies van de integratie icm Hypers helaas niet, maar met de huidige versie en 2400AC's wel.

Kijk je naar andere merken PiB's, dan hebben die nog grote stappen te zetten en pas als je daar een tijdje mee hebt gestoeid weet je echt te waarderen hoe belangrijk goede externe aansturing is. Sommige mensen moeten nu bijv. nog hun thuisaccu's op pauze zetten om de EV te kunnen laden, daar wil je echt niet iedere dag aan moeten denken, heerlijk :)

* Op helaas de ventilator na, maar ooit gaat het ons lukken die ook beschikbaar te krijgen :D

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:50
@gielz

Vraagje: ik zou graag de mogelijkheid hebben om via "dynamische Nom" een mogelijk hebben om alleen dynamisch te laden en verder Nom te draaien.
Misschien zit dat er wel in, maar heb ik dat dan niet begrepen.
Kan altijd wel een automatisering maken die dit kan regelen maar heb het liever binnen de standaard automatisering. :)

[ Voor 21% gewijzigd door tweetyvogel op 09-11-2025 11:19 ]

Ik zie dat als de Fake Power Meter van een bepaalde mode naar Smart Charging gaat dat de omvormers dan in hun vorige/oude vermogen blijven hangen. Zet ik de Fireson/Zendure integratie even op Off vanuit Smart NOM, wacht ik totdat alle omvormers weer op 0 staan en daarna weer op Smart Matching, dan gaat het goed.

Gebruik dus deze 2 naast elkaar, de linker wisselt, de rechter (Fireson) staat eigenlijk altijd op Slimme Matching.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCox3aCY1SkeD3lSoQbYSRanF6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4MmN4O22Pl22W7qrBibI4Sca.png?f=user_large

Vermoedelijk kan ik dit oplossen door bij Smart Charging (Fake meter, niet Fireson) nooit meer dan 0 als uitkomst te hebben voor de Fake Meter, maar moet ik daar nog wel het huidige Zendure Manager Power mee verrekenen om die weer op 0 te krijgen, eens? Dus 0 + Zendure Manager Power, maar krijg ik dan geen loopje? Loop heel even vast in de denkwijze....

Edit: Wat ik ook kan doen is Slim opladen op de Fireson integratie aanzetten, die neemt automatisch het Zendure Manager Vermogen mee, heb ik voorheen bewust voorkomen ivm extra relaisschakelingen maar weet niet eens of dat daadwerkelijk zo is.

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 08-11-2025 13:41 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• gast777
[...]

Zie hier de github locatie van de proxy: https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy

Nieuwe Fireson/Zendure 1.1.4 pre8-release beschikbaar: https://github.com/Zendur...A/releases/tag/1.1.4-pre8.
Improved power distribution in combination with solar panels, thanks to Rene
Improved bypass handling
Improved solaronly discharge
Optimize inverter working range
Added AB2000X model identifier by @tmhrzgr in #857
Added fan entities for SolarFlow 800 Pro and friendly names by @tmhrzgr in #853
Fix and add aggr total sensors by @tmhrzgr in #855
Added gridOffMode translations by @blaubaer in #859
Fix: Improve exception handling to prevent silent failures by @swissky in #870
Add support for SuperBase v4600 by @harrymayr in #881

Zelf al geupdate? Is hij veilig te downloaden?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

geert1992 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:18:
[...]

Zelf al geupdate? Is hij veilig te downloaden?
The eagle has landed.

Please tell me the eagle didn’t shit on your Intel NUC?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• pulsarz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:57
Smart charge only is weer kaput in 1.1.4 pre8.. 🙃

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Een beetje een gekke vraag voor in dit topic, maar ik ga het toch proberen. Wat zijn fijne apps voor het kunnen zien van de energieprijzen voor op een iPhone. Het is hierbij even niet belangrijk dat het een API heeft, maar ik wil graag op de telefoon een makkelijk snel overzicht van de prijzen zodat ik dit in de gaten kan houden. Ik heb nu "EnergyPricing" maar die geeft maar 1 dag weer. Ik heb er een paar geprobeerd maar nog niets handigs kunnen ontdekken. Voor veel apps moet je klant zijn. Dat wil ik juist niet. Ik zoek iets universeels waarbij de exacte prijzen niet van belang zijn maar het verloop van de prijzen wel.

Iemand suggesties?

UNOX: The worst operating system

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59
Korvaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:04:
Een beetje een gekke vraag voor in dit topic, maar ik ga het toch proberen. Wat zijn fijne apps voor het kunnen zien van de energieprijzen voor op een iPhone. Het is hierbij even niet belangrijk dat het een API heeft, maar ik wil graag op de telefoon een makkelijk snel overzicht van de prijzen zodat ik dit in de gaten kan houden. Ik heb nu "EnergyPricing" maar die geeft maar 1 dag weer. Ik heb er een paar geprobeerd maar nog niets handigs kunnen ontdekken. Voor veel apps moet je klant zijn. Dat wil ik juist niet. Ik zoek iets universeels waarbij de exacte prijzen niet van belang zijn maar het verloop van de prijzen wel.

Iemand suggesties?
Als je al Home Assistant hebt kun je Nordpool integratie installeren via HACS, die geeft de huidige en de volgende dag weer.

• Korvaag
Acidrain schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
[...]

Als je al Home Assistant hebt kun je Nordpool integratie installeren via HACS, die geeft de huidige en de volgende dag weer.
Die heb ik, maar ik wil een makkelijke app op m'n telefoon en niet telkens een VPN starten om bij m'n HA te komen. Die HA is voor de automation. Ik wil op m'n telefoon een app waarmee ik snel een overzicht heb, bij voorkeur met een widget.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 10-11-2025 13:33 ]

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:59
Ik denk dat je je vraag beter kan stellen in 1 van de energie topics dan. Hier gaat het eigenlijk specifiek over Zendure icm HA.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:18
Korvaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
[...]

Die heb ik, maar ik wil een makkelijke app op m'n telefoon en niet telkens een VPN starten om bij m'n HA te komen. Die HA is voor de automation. Ik wil op m'n telefoon een app waarmee ik snel een overzicht heb, bij voorkeur met een widget.
Of overweeg het Opensource project eens te steunen en maak gebruik van de nabu.casa proxy. Die 70 euro per jaar vind ik een goede deal als je het gebruikt om onder andere je thuisbatterij aan te sturen.

• Korvaag
denneappel schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:11:
[...]

Of overweeg het Opensource project eens te steunen en maak gebruik van de nabu.casa proxy. Die 70 euro per jaar vind ik een goede deal als je het gebruikt om onder andere je thuisbatterij aan te sturen.
Bedankt voor de suggestie, maar ik heb geen behoefte aan cloud access van HA vanuit principeoverwegingen. Ik wil het juist expliciet niet ontsloten hebben via Cloud :+

Edit: mocht iemand nog suggesties hebben. Ik heb inmiddels hier gepost (algemeen topic day ahead en dynamische prijzen):
Korvaag in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 10-11-2025 17:21 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
[...]

Mijn iPhone verbind automatisch met VPN als ie niet op thuis wifi zit en pakt alleen bepaalde routes (lees home assistant etc) via die VPN tenzij ik dat zelf aanpas. Werkt super soepel en veilig ongeacht waar ik ben
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste