Ik gebruikte al de Gielz oplossing met 1 Zendure, naar grote tevredenheid. Ik heb er echter een tweede omvormer bijgekocht (voor een mooi prijsje bij marcmax.de toen) zodat ik meer vermogen heb. Voorheen 1 stapel van 6 batterijen, nu twee stapels van 3. Nu kan ik de pieken van de zonnepanelen mooi meepikken in plaats van terug te leveren.iwanovich schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:43:
[...]
Wat was jouw motivatie, of welke redenen zijn te bedenken, om voor deze oplossing te kiezen t.o.v. de Fireson integratie?
Aangezien ik het leuk vind om te knutselen met Node-Red ben ik eens gaan kijken of een proxy van 1 naar 2 Zendures te maken was. Dat bleek goed te kunnen en werkt nu prima. Het vermogen wordt gelijk verdeeld over de twee Zendures. Als de SoC percentages niet gelijk zijn, zal degene die achterloopt een groter aandeel van het vermogen toegewezen krijgen. Mooi om te zien hoe goed ze gelijk blijven lopen. En ook nog steeds dezelfde mooie NOM van de Gielz aansturing realizeren.
Wat ik nu nog wil toevoegen is dat bij lage vermogens slechts 1 van de 2 Zendures tegelijk gaat laden/ontladen en de andere op 0 Watt blijft (en omwisselen als de SoC percentages niet meer gelijk zijn). Dat zou beter voor de RTE moeten zijn bij lage vermogens. Leuke uitdaging waar ik vandaag eens mee ga beginnen.
Ik kan je de huidige versie geven als je wilt. Zo'n flow kun je importeren in Node-Red, even de juiste IP adressen en serienummers invullen, een paar kleine aanpassingen in de Gielz aanbrengen en klaar.
6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh
:strip_exif()/f/image/4MmN4O22Pl22W7qrBibI4Sca.png?f=user_large)