• gast777
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 01-12 21:00
iwanovich schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:43:
[...]
Wat was jouw motivatie, of welke redenen zijn te bedenken, om voor deze oplossing te kiezen t.o.v. de Fireson integratie?
Ik gebruikte al de Gielz oplossing met 1 Zendure, naar grote tevredenheid. Ik heb er echter een tweede omvormer bijgekocht (voor een mooi prijsje bij marcmax.de toen) zodat ik meer vermogen heb. Voorheen 1 stapel van 6 batterijen, nu twee stapels van 3. Nu kan ik de pieken van de zonnepanelen mooi meepikken in plaats van terug te leveren.

Aangezien ik het leuk vind om te knutselen met Node-Red ben ik eens gaan kijken of een proxy van 1 naar 2 Zendures te maken was. Dat bleek goed te kunnen en werkt nu prima. Het vermogen wordt gelijk verdeeld over de twee Zendures. Als de SoC percentages niet gelijk zijn, zal degene die achterloopt een groter aandeel van het vermogen toegewezen krijgen. Mooi om te zien hoe goed ze gelijk blijven lopen. En ook nog steeds dezelfde mooie NOM van de Gielz aansturing realizeren.

Wat ik nu nog wil toevoegen is dat bij lage vermogens slechts 1 van de 2 Zendures tegelijk gaat laden/ontladen en de andere op 0 Watt blijft (en omwisselen als de SoC percentages niet meer gelijk zijn). Dat zou beter voor de RTE moeten zijn bij lage vermogens. Leuke uitdaging waar ik vandaag eens mee ga beginnen.

Ik kan je de huidige versie geven als je wilt. Zo'n flow kun je importeren in Node-Red, even de juiste IP adressen en serienummers invullen, een paar kleine aanpassingen in de Gielz aanbrengen en klaar.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

gast777 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:27:
[...]

Ik gebruikte al de Gielz oplossing met 1 Zendure, naar grote tevredenheid. Ik heb er echter een tweede omvormer bijgekocht (voor een mooi prijsje bij marcmax.de toen) zodat ik meer vermogen heb. Voorheen 1 stapel van 6 batterijen, nu twee stapels van 3. Nu kan ik de pieken van de zonnepanelen mooi meepikken in plaats van terug te leveren.

Aangezien ik het leuk vind om te knutselen met Node-Red ben ik eens gaan kijken of een proxy van 1 naar 2 Zendures te maken was. Dat bleek goed te kunnen en werkt nu prima. Het vermogen wordt gelijk verdeeld over de twee Zendures. Als de SoC percentages niet gelijk zijn, zal degene die achterloopt een groter aandeel van het vermogen toegewezen krijgen. Mooi om te zien hoe goed ze gelijk blijven lopen. En ook nog steeds dezelfde mooie NOM van de Gielz aansturing realizeren.

Wat ik nu nog wil toevoegen is dat bij lage vermogens slechts 1 van de 2 Zendures tegelijk gaat laden/ontladen en de andere op 0 Watt blijft (en omwisselen als de SoC percentages niet meer gelijk zijn). Dat zou beter voor de RTE moeten zijn bij lage vermogens. Leuke uitdaging waar ik vandaag eens mee ga beginnen.

Ik kan je de huidige versie geven als je wilt. Zo'n flow kun je importeren in Node-Red, even de juiste IP adressen en serienummers invullen, een paar kleine aanpassingen in de Gielz aanbrengen en klaar.
Wellicht een mooie aanvulling voor de TS. Is dit iets wat je op github kunt plaatsen met een stappenplan? _/-\o_

Altijd gaaf om te zien dat de mogelijkheden eigenlijk eindeloos zijn met deze batterij.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• gast777
gielz schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 09:32:
[...]
Wellicht een mooie aanvulling voor de TS. Is dit iets wat je op github kunt plaatsen met een stappenplan? _/-\o_
Zeker, goed idee. Ik zal je de link sturen wanneer hij op github staat.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

[...]
Altijd gaaf om te zien dat de mogelijkheden eigenlijk eindeloos zijn met deze batterij.
Eens, doordat eigenlijk alles* mooi aan te sturen is blijft Zendure wat mij betreft boven vele andere merken uitspringen. Draai hier nu al maanden stabiel met Fireson/Zendure integratie icm 3x 2400AC waarbij de omvormer met hoogste/laagste SoC meer vermogen krijgt of minder vermogen levert zodat ze eigenlijk altijd gelijk opgaan. Durf gerust op vakantie te gaan wetende dat het bijv. 2-3 weken stabiel blijft draaien. Had ik met eerdere versies van de integratie icm Hypers helaas niet, maar met de huidige versie en 2400AC's wel.

Kijk je naar andere merken PiB's, dan hebben die nog grote stappen te zetten en pas als je daar een tijdje mee hebt gestoeid weet je echt te waarderen hoe belangrijk goede externe aansturing is. Sommige mensen moeten nu bijv. nog hun thuisaccu's op pauze zetten om de EV te kunnen laden, daar wil je echt niet iedere dag aan moeten denken, heerlijk :)

* Op helaas de ventilator na, maar ooit gaat het ons lukken die ook beschikbaar te krijgen :D

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• tweetyvogel
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:18
@gielz

Vraagje: ik zou graag de mogelijkheid hebben om via "dynamische Nom" een mogelijk hebben om alleen dynamisch te laden en verder Nom te draaien.
Misschien zit dat er wel in, maar heb ik dat dan niet begrepen.
Kan altijd wel een automatisering maken die dit kan regelen maar heb het liever binnen de standaard automatisering. :)

[ Voor 21% gewijzigd door tweetyvogel op 09-11-2025 11:19 ]

Ik zie dat als de Fake Power Meter van een bepaalde mode naar Smart Charging gaat dat de omvormers dan in hun vorige/oude vermogen blijven hangen. Zet ik de Fireson/Zendure integratie even op Off vanuit Smart NOM, wacht ik totdat alle omvormers weer op 0 staan en daarna weer op Smart Matching, dan gaat het goed.

Gebruik dus deze 2 naast elkaar, de linker wisselt, de rechter (Fireson) staat eigenlijk altijd op Slimme Matching.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCox3aCY1SkeD3lSoQbYSRanF6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4MmN4O22Pl22W7qrBibI4Sca.png?f=user_large

Vermoedelijk kan ik dit oplossen door bij Smart Charging (Fake meter, niet Fireson) nooit meer dan 0 als uitkomst te hebben voor de Fake Meter, maar moet ik daar nog wel het huidige Zendure Manager Power mee verrekenen om die weer op 0 te krijgen, eens? Dus 0 + Zendure Manager Power, maar krijg ik dan geen loopje? Loop heel even vast in de denkwijze....

Edit: Wat ik ook kan doen is Slim opladen op de Fireson integratie aanzetten, die neemt automatisch het Zendure Manager Vermogen mee, heb ik voorheen bewust voorkomen ivm extra relaisschakelingen maar weet niet eens of dat daadwerkelijk zo is.

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 08-11-2025 13:41 ]

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• gast777
[...]

Zie hier de github locatie van de proxy: https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy

Nieuwe Fireson/Zendure 1.1.4 pre8-release beschikbaar: https://github.com/Zendur...A/releases/tag/1.1.4-pre8.
Improved power distribution in combination with solar panels, thanks to Rene
Improved bypass handling
Improved solaronly discharge
Optimize inverter working range
Added AB2000X model identifier by @tmhrzgr in #857
Added fan entities for SolarFlow 800 Pro and friendly names by @tmhrzgr in #853
Fix and add aggr total sensors by @tmhrzgr in #855
Added gridOffMode translations by @blaubaer in #859
Fix: Improve exception handling to prevent silent failures by @swissky in #870
Add support for SuperBase v4600 by @harrymayr in #881

Zelf al geupdate? Is hij veilig te downloaden?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

geert1992 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:18:
[...]

Zelf al geupdate? Is hij veilig te downloaden?
The eagle has landed.

Please tell me the eagle didn’t shit on your Intel NUC?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

• pulsarz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 23:58
Smart charge only is weer kaput in 1.1.4 pre8.. 🙃

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55
Een beetje een gekke vraag voor in dit topic, maar ik ga het toch proberen. Wat zijn fijne apps voor het kunnen zien van de energieprijzen voor op een iPhone. Het is hierbij even niet belangrijk dat het een API heeft, maar ik wil graag op de telefoon een makkelijk snel overzicht van de prijzen zodat ik dit in de gaten kan houden. Ik heb nu "EnergyPricing" maar die geeft maar 1 dag weer. Ik heb er een paar geprobeerd maar nog niets handigs kunnen ontdekken. Voor veel apps moet je klant zijn. Dat wil ik juist niet. Ik zoek iets universeels waarbij de exacte prijzen niet van belang zijn maar het verloop van de prijzen wel.

Iemand suggesties?

UNOX: The worst operating system

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:54
Korvaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:04:
Een beetje een gekke vraag voor in dit topic, maar ik ga het toch proberen. Wat zijn fijne apps voor het kunnen zien van de energieprijzen voor op een iPhone. Het is hierbij even niet belangrijk dat het een API heeft, maar ik wil graag op de telefoon een makkelijk snel overzicht van de prijzen zodat ik dit in de gaten kan houden. Ik heb nu "EnergyPricing" maar die geeft maar 1 dag weer. Ik heb er een paar geprobeerd maar nog niets handigs kunnen ontdekken. Voor veel apps moet je klant zijn. Dat wil ik juist niet. Ik zoek iets universeels waarbij de exacte prijzen niet van belang zijn maar het verloop van de prijzen wel.

Iemand suggesties?
Als je al Home Assistant hebt kun je Nordpool integratie installeren via HACS, die geeft de huidige en de volgende dag weer.

• Korvaag
Acidrain schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
[...]

Als je al Home Assistant hebt kun je Nordpool integratie installeren via HACS, die geeft de huidige en de volgende dag weer.
Die heb ik, maar ik wil een makkelijke app op m'n telefoon en niet telkens een VPN starten om bij m'n HA te komen. Die HA is voor de automation. Ik wil op m'n telefoon een app waarmee ik snel een overzicht heb, bij voorkeur met een widget.

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 10-11-2025 13:33 ]

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:54
Ik denk dat je je vraag beter kan stellen in 1 van de energie topics dan. Hier gaat het eigenlijk specifiek over Zendure icm HA.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:23
Korvaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
[...]

Die heb ik, maar ik wil een makkelijke app op m'n telefoon en niet telkens een VPN starten om bij m'n HA te komen. Die HA is voor de automation. Ik wil op m'n telefoon een app waarmee ik snel een overzicht heb, bij voorkeur met een widget.
Of overweeg het Opensource project eens te steunen en maak gebruik van de nabu.casa proxy. Die 70 euro per jaar vind ik een goede deal als je het gebruikt om onder andere je thuisbatterij aan te sturen.

• Korvaag
denneappel schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:11:
[...]

Of overweeg het Opensource project eens te steunen en maak gebruik van de nabu.casa proxy. Die 70 euro per jaar vind ik een goede deal als je het gebruikt om onder andere je thuisbatterij aan te sturen.
Bedankt voor de suggestie, maar ik heb geen behoefte aan cloud access van HA vanuit principeoverwegingen. Ik wil het juist expliciet niet ontsloten hebben via Cloud :+

Edit: mocht iemand nog suggesties hebben. Ik heb inmiddels hier gepost (algemeen topic day ahead en dynamische prijzen):
Korvaag in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 10-11-2025 17:21 ]

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:32:
[...]

Mijn iPhone verbind automatisch met VPN als ie niet op thuis wifi zit en pakt alleen bepaalde routes (lees home assistant etc) via die VPN tenzij ik dat zelf aanpas. Werkt super soepel en veilig ongeacht waar ik ben

• Korvaag
Sander schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:38:
[...]

Mijn iPhone verbind automatisch met VPN als ie niet op thuis wifi zit en pakt alleen bepaalde routes (lees home assistant etc) via die VPN tenzij ik dat zelf aanpas. Werkt super soepel en veilig ongeacht waar ik ben
Goed punt. Dat in ieder geval ook ingesteld. Ik ga overigens verder met de app EnergyPricing na een flinke update. Stuk overzichtelijker dan HA om snel even de prijs te checken.

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:46
Korvaag schreef op woensdag 12 november 2025 @ 05:51:
[...]

Goed punt. Dat in ieder geval ook ingesteld. Ik ga overigens verder met de app EnergyPricing na een flinke update. Stuk overzichtelijker dan HA om snel even de prijs te checken.
Wat biedt EnergyPricing meer dan de Zonneplan app?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW, EV sinds 2018

• Korvaag
Tijgerkracht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:19:
[...]

Wat biedt EnergyPricing meer dan de Zonneplan app?
Inzicht zonder aan een leverancier gebonden te zijn. Gemaakt door een Tweaker trouwens zag ik gisteren:
Korvaag in "(ios) App gebouwd voor dynamische energie tarieven widgets"

Goed hij weigert ook na aanpassing van de URL naar de top van dat topic te gaan maar je snapt de verwijzing hoop ik wel :P

[ Voor 65% gewijzigd door Korvaag op 12-11-2025 12:54 ]

• fabudop
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-11 20:50
Sinds een paar weken heb ik een SF2400AC met 2xAB3000X. Over een tijdje verhuizen ze naar de garage op aparte groep, maar nu staat ie binnen in een gewoon stopcontact geprikt.

Ik wil daarom de laad/ontlaad vermogens beperken tot 800W ontladen (veiligheid) en 1200W laden (2400W is wat veel voor 2 batterijen, ben van plan er later nog 2 bij te kopen). Dat gaat via de Zendure App natuurlijk prima. Veiligheidsinstellingen goed zetten en klaar.

Maar, ik ben begonnen te spelen met HA en de Gielz oplossing. Heb het nu prima draaiend met een P1 USB kabel naar raspberry Pi5 en DSMR smart meter integratie. (wel de Gielz versie van december, de versie ervoor deed het niet). Met Nordpool en mijn eigen automation die Gielz weer aanstuurt ziet het er vandaag zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV4HLfbpMKC19vPtGKv1HwRZbas=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GcER9jbwoECEsD0ULHv6ucqN.png?f=user_large
Erg leuk!

Ik liep wel tegen een probleempje aan, vandaar deze post. De eerste keer dat ik Gielz aanzette ging hij doodleuk met 2400W laden/ontladen. Ondanks de veiligheidsinstellingen van de batterij zelf. Kennelijk zit die beperking niet in de batterij maar in de Zendure App gebakken? En wordt die met de RestAPI omzeilt?

Ik heb nu in de automation van Gielz op heel veel (10 of meer?) plekken de "cap=2400" vervangen door "cap=800". (of 1200). Dat werkt, maar is niet erg onderhoudsvriendelijk. Bij elke update moet ik weer al die waardes vervangen.

Bovendien lijkt het mij voor de veiligheid beter als HA zich standaard aan de veiligheidsinstellingen houd.

Dus een vraagje aan @gielz : kan dit op een elegantere manier opgelost worden? Zijn die grenswaardes uit te lezen uit de batterij? Ik zie ze nergens als entiteiten staan verder.
fabudop schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:28:
Sinds een paar weken heb ik een SF2400AC met 2xAB3000X. Over een tijdje verhuizen ze naar de garage op aparte groep, maar nu staat ie binnen in een gewoon stopcontact geprikt.

Ik wil daarom de laad/ontlaad vermogens beperken tot 800W ontladen (veiligheid) en 1200W laden (2400W is wat veel voor 2 batterijen, ben van plan er later nog 2 bij te kopen). Dat gaat via de Zendure App natuurlijk prima. Veiligheidsinstellingen goed zetten en klaar.

Maar, ik ben begonnen te spelen met HA en de Gielz oplossing. Heb het nu prima draaiend met een P1 USB kabel naar raspberry Pi5 en DSMR smart meter integratie. (wel de Gielz versie van december, de versie ervoor deed het niet). Met Nordpool en mijn eigen automation die Gielz weer aanstuurt ziet het er vandaag zo uit:

[Afbeelding]
Erg leuk!

Ik liep wel tegen een probleempje aan, vandaar deze post. De eerste keer dat ik Gielz aanzette ging hij doodleuk met 2400W laden/ontladen. Ondanks de veiligheidsinstellingen van de batterij zelf. Kennelijk zit die beperking niet in de batterij maar in de Zendure App gebakken? En wordt die met de RestAPI omzeilt?

Ik heb nu in de automation van Gielz op heel veel (10 of meer?) plekken de "cap=2400" vervangen door "cap=800". (of 1200). Dat werkt, maar is niet erg onderhoudsvriendelijk. Bij elke update moet ik weer al die waardes vervangen.

Bovendien lijkt het mij voor de veiligheid beter als HA zich standaard aan de veiligheidsinstellingen houd.

Dus een vraagje aan @gielz : kan dit op een elegantere manier opgelost worden? Zijn die grenswaardes uit te lezen uit de batterij? Ik zie ze nergens als entiteiten staan verder.
Je stelt de waardes bij het installeren van de batterij eenmalig hard in via de app. Dit zit dus niet in de app maar op de api van de batterij zelf via "chargeMaxLimit":2400 en "inverseMaxPower":2400

Bewust heb ik dit niet in de automatisering zelf opgenomen als instelbaar omdat het veiliger is om dit niet aan HA over te laten maar aan de batterij zelf. Vandaar dus 2400 (zou ik ook niet aanpassen) in de automatisering waarbij hij hanteert wat je zelf hebt geconfigureerd.

Wat zegt http://<IP>/properties/report ? Dan kun je exact zien wat je hebt ingesteld toen hij uit de doos kwam.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• fabudop
gielz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 22:06:
[...]

Wat zegt http://<IP>/properties/report ? Dan kun je exact zien wat je hebt ingesteld toen hij uit de doos kwam.
Inderdaad staat daar "inverseMaxPower":800 en chargeMaxLimit":2400. Bedankt, dat maakt het weer duidelijker.

Dus eigenlijk moet ik die chargeMaxLimit naar 1200 zetten, maar kan dat niet via de App. Misschien laat ik het maar even zo, maar hoe zou je dat kunnen doen?
fabudop schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:05:
[...]

Inderdaad staat daar "inverseMaxPower":800 en chargeMaxLimit":2400. Bedankt, dat maakt het weer duidelijker.

Dus eigenlijk moet ik die chargeMaxLimit naar 1200 zetten, maar kan dat niet via de App. Misschien laat ik het maar even zo, maar hoe zou je dat kunnen doen?
Het zit in de app alleen weet ik niet exact waar want ik gebruik deze niet maar je kunt ook een opdracht sturen naar de API; gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

• mcurlym
  • Laatst online: 16:15
Ik liep hier ook tegen aan en hebt het opgelost zodat ik het vanuit de Gielz app kan instellen.
Ik heb volgende input bijgemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
zendure_2400_ac_handmatig_oplaad_vermogen:
  name: Zendure 2400 AC Handmatig Oplaad Vermogen
  min: 0
  max: 2400
  step: 1
  mode: box
  unit_of_measurement: "W"

en volgende regel aangepast in de rest_commands:
code:
1
2
3
4
zendure_snel_laden:
  url: http://{{ states('input_text.zendure_2400_ac_ip_adres') }}/properties/write
  method: POST
  payload: '{"sn":"{{sn}}","properties":{"acMode": 1, "inputLimit": {{states("input_number.zendure_2400_ac_handmatig_oplaad_vermogen")}} }}'

Aanvulling: net gekeken, mijn chargeMaxLimit staat op 2400. Maar door handmatig de inputLimit in te stellen kan ik kijken wat ik fijn vind om de batterij te laden.

[ Voor 11% gewijzigd door mcurlym op 12-11-2025 23:46 ]

mcurlym schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:41:
Ik liep hier ook tegen aan en hebt het opgelost zodat ik het vanuit de Gielz app kan instellen.
Ik heb volgende input bijgemaakt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
zendure_2400_ac_handmatig_oplaad_vermogen:
  name: Zendure 2400 AC Handmatig Oplaad Vermogen
  max: 2400
  step: 1
  mode: box
  unit_of_measurement: "W"

en volgende regel aangepast in de rest_commands:
code:
1
2
3
4
zendure_snel_laden:
  url: http://{{ states('input_text.zendure_2400_ac_ip_adres') }}/properties/write
  method: POST
  payload: '{"sn":"{{sn}}","properties":{"acMode": 1, "inputLimit": {{states("input_number.zendure_2400_ac_handmatig_oplaad_vermogen")}} }}'

Aanvulling: net gekeken, mijn chargeMaxLimit staat op 2400. Maar door handmatig de inputLimit in te stellen kan ik kijken wat ik fijn vind om de batterij te laden.
Bovenstaande is niet nodig. Dit heet modus Handmatig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM9sf98psh14ZLDwrVZs6G3Se-0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vRADSr835xNMOzpGU2DGy2dA.png?f=user_large

Via input_number.zendure_2400_ac_handmatig_vermogen kun je zelf aangeven wat de batterij doet.

[ Voor 7% gewijzigd door gielz op 13-11-2025 07:59 ]

• mtimmerm
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:13
Hallo,
Heeft iemand het werkend dat de prijzen van Nordpool aangepast worden zodat ze gelijk zijn aan Zonneplan. Ik heb deze template in de GUI ingevoerd:

{{ (current_price + (states('input_number.nordpool_additionele_kosten') | float)) * 1.21}}

Waar bij de input_number de waarde : 0.11807 heeft. Echter nordpool komt met 15 minuten prijzen en Zonneplan heeft uur prijzen. En dat komt niet mooi uit :(

Iemand een goed werkende oplossing? Alvast bedankt!

• mcurlym
gielz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:32:
[...]

Bovenstaande is niet nodig. Dit heet modus Handmatig.

[Afbeelding]

Via input_number.zendure_2400_ac_handmatig_vermogen kun je zelf aangeven wat de batterij doet.
Klopt, maar het Handmatig vermogen wordt niet gerespecteerd als je Dynamisch NOM runt. Bij Dynamisch NOM neemt je app 'snelladen' op het moment dat hij mag laden, en daar heb je het vermogen ingesteld op 2400 in de rest_commands. Met mijn aanpassing kan je dat vermogen ook handmatig begrenzen voor Dynamisch NOM.

• fabudop
@mcurlym, volgens mij zijn die inputLimit en outputLimit gewoon de actueel gevraagde vermogens van de batterij. Het zijn geen limits, die naam is erg verwarrend. Gielz gebruikt ze ook in de configuration.yaml om de batterij aan te sturen.

Als ik http://<IP>/properties/report in mijn browser tik, zie ik staan (naast een hoop andere parameters):
"inputLimit":0,"outputLimit":391
en inderdaad was mijn batterij op dat moment 391W aan het leveren.

De echt limieten heten
"inverseMaxPower":800, "chargeMaxLimit":2400
Die kan je vast ook met een rest command wijzigen. Heb ik nog niet geprobeerd.

Enige wat ik me nu dan nog afvraag wat deze dan betekenen:
"packInputPower":390,
"outputPackPower":0,
"outputHomePower":390,
"gridInputPower":0,

Degene die die namen heeft bedacht had iets teveel biertjes op geloof ik....
mtimmerm schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:25:
Hallo,
Heeft iemand het werkend dat de prijzen van Nordpool aangepast worden zodat ze gelijk zijn aan Zonneplan. Ik heb deze template in de GUI ingevoerd:

{{ (current_price + (states('input_number.nordpool_additionele_kosten') | float)) * 1.21}}

Waar bij de input_number de waarde : 0.11807 heeft. Echter nordpool komt met 15 minuten prijzen en Zonneplan heeft uur prijzen. En dat komt niet mooi uit :(

Iemand een goed werkende oplossing? Alvast bedankt!
Gebruik hier de volgende YAML:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10154 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

En in de Cheapest Hours helpers Jinja:
Django/Jinja:
1
use_hourly_avg=true

De grafieken tonen dan nog steeds kwartieren, maar je automatisering draait op uren icm Zonneplan tarieven.

• mcurlym
@fabudop yes, en als je wil laden zet je idd de inputLimit op X en dan laadt hij ook met X vermogen

• gast777
fabudop schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:30:
Enige wat ik me nu dan nog afvraag wat deze dan betekenen:
"packInputPower":390,
"outputPackPower":0,
"outputHomePower":390,
"gridInputPower":0,

Degene die die namen heeft bedacht had iets teveel biertjes op geloof ik....
Hier staan de betekenissen beschreven: https://github.com/Zendur...ain/docs/en_properties.md

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien een domme vraag, maar kon het niet vinden...

In welke modus moet de app staan om aan te kunnen sturen vanuit home assistant?

Op automatisch schiet ie telkens terug naar uitvoer.
MikeyMan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:16:
Misschien een domme vraag, maar kon het niet vinden...

In welke modus moet de app staan om aan te kunnen sturen vanuit home assistant?

Op automatisch schiet ie telkens terug naar uitvoer.
Alles uit HEMS halen, AC in op 0, AC out op 0. Dus niets aan in de app anders gaat het elkaar dwarszitten. En daarna de App alleen nog voor firmware updates of inzicht gebruiken, de aansturing door HA laten doen.

Wil je toch de App gebruiken, dan in HA alleen kijken en alles daar op Off zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 15-11-2025 13:34 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Taro schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:28:
[...]

Alles uit HEMS halen, AC in op 0, AC out op 0. Dus niets aan in de app anders gaat het elkaar dwarszitten. En daarna de App alleen nog voor firmware updates of inzicht gebruiken, de aansturing door HA laten doen.

Wil je toch de App gebruiken, dan in HA alleen kijken en alles daar op Off zetten.
Helder! Misschien iets voor in de topicstart?

Of heb ik daar ook overheen gelezen...?
MikeyMan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:59:
[...]

Helder! Misschien iets voor in de topicstart?

Of heb ik daar ook overheen gelezen...?
;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS4dahIPSP07pcoCdnXmzIcoDes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0hc9iaqod6VSEvkN6O8CJCyy.png?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Haha heel eerlijk, moest nog zoeken na deze screenshot :D

• mtimmerm
Hallo,

Ik heb ook eindelijk de Zendure 2400 AC met 2 batterijen. Ik ben eerst begonnen met de Zendure (voorheen Fireson) installatie omdat het makkelijk was. Maar als snel kwam ik er achter dat dit niet precies deed wat ik wilde. Toen ingelezen in DAO. Klonk heel mooi. Daarmee een weekje gedraaid maar daarbij kwam ik toch flink wat problemen tegen. (Is denk ik meer geschikt voor grotere systemen). Vervolgens kwam ik in dezelfde denk wijze als @gielz. Zelf schrijven leek mij toch handiger. Maar ik heb toch gekozen voor zenSDK (Gielz) omdat veel dingen die ik wou daar al in zaten. Gelijk ook maar donatie gedaan want hij heeft er echt serieus veel tijd ingestoken. Maar natuurlijk ben ik weer eigenwijs en heb ik weer dingen aangepast. Maar voor 70% werkt het al naar mijn zin. Ik heb wel wat dingen aangepast. Ik zit op zonneplan en gebruik alleen uurprijzen. Dus om de yaml code simpeler te maken heb ik de 15minuten code verwijderd. Ik heb ook wat grafieken aangepast naar mijn persoonlijke smaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_58KcaMgX-5zMoxjxA71yJTQqQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YXJzvVFtgOxIMZbPE6PulHHj.png?f=user_large

Daarnaast heb ik de prijzen van nordpool aangepast zodat ze via mijn huidige intergratie werken (EnergyZero) en de zonneplan prijzen gebruiken (ik had al namelijk flink wat sensors gemaakt met cheapest_energy_hours of mijn auto te laden, vaatwasser te starten en de wasmachine). Dit is nog niet perfect maar met de tijd verbeter ik dit.

De automatisering heb ik uitgebreid plus een kleine aanpassing, Wat ik graag wil is de accu in de goedkope tijd laden en in de duure tijd Dynamische NOM. En dat ook afhankelijk van de spreading. En ik wil dus na het goedkoop laden van de accu niet gelijk naar Dynamische NOM maar dat uitvoeren bij de duurste tijden. (Omdat ik maar 5.7 kWh heb). Wanneer de zonnepanelen weer beter hun werk doen zal dat wel anders worden. Kon natuurlijk ook een automatering maken die diverse modus aanstuurt maar ik vond het fijn om alles in 1 automatisering te hebben.

Dingen die ik nog graag wil doen/zien:
- Afhankelijkheid van zonnepanelen en voorspelling (weer) inbouwen.
- Auto berekenen wat is de beste spread (dus bijvoorbeeld kan ik beter 2 goedkopen uren doen en 3 dure etc). Automatisch laten bepalen op mijn minimale spread (en of kosten nog niet duidelijk). Wellicht hebben hier mensen nog leuke ideen?
- Besparing berekenen

Echt top dat Michiel (@gielz) al over heel veel dingen goed nagedacht heeft. Bedankt! _/-\o_

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:22

R.K

mtimmerm schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:10:

- Auto berekenen wat is de beste spread (dus bijvoorbeeld kan ik beter 2 goedkopen uren doen en 3 dure etc). Automatisch laten bepalen op mijn minimale spread (en of kosten nog niet duidelijk). Wellicht hebben hier mensen nog leuke ideen?
- Besparing berekenen

Echt top dat Michiel (@gielz) al over heel veel dingen goed nagedacht heeft. Bedankt! _/-\o_
Ik ben ook wel benieuwd naar de beste spread, Ik laad zelf altijd in 3 goedkope uren, is het dan slimmer op de duurste uren op 21 te zetten om een betere verdeling te krijgen dan dat je bv 4 duurste uren zou selecteren. Maar aan de andere kant gebruik je in de duurdere relatief meer stroom. Ik ben daar nog niet helemaal uit. Graag jullie zienswijze.
R.K schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:26:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar de beste spread, Ik laad zelf altijd in 3 goedkope uren, is het dan slimmer op de duurste uren op 21 te zetten om een betere verdeling te krijgen dan dat je bv 4 duurste uren zou selecteren. Maar aan de andere kant gebruik je in de duurdere relatief meer stroom. Ik ben daar nog niet helemaal uit. Graag jullie zienswijze.
Het aantal uren zou niet de richtlijn of het uitgangspunt moeten zijn, maar het aantal uren met voldoende spread om inkopen & verkopen te rechtvaardigen. Dat is altijd een 1 op 1 verhouding.

Wat we hier daarnaast zien is dat we doorgaans maximaal terugleveren in de uren dat er gekookt wordt. Met 7200-8500 Watt terugleveren minus oven, kookplaat en afzuigkap levert dan bijv. alsnog -4500 Watt teruglevering op. Daardoor verbruiken we in de dure uren helemaal geen stroom, sterker nog, we leveren tijdens de dure uren waarin we koken zelfs terug. Win/win.

• mtimmerm
Taro schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:53:
[...]

Het aantal uren zou niet de richtlijn of het uitgangspunt moeten zijn, maar het aantal uren met voldoende spread om inkopen & verkopen te rechtvaardigen. Dat is altijd een 1 op 1 verhouding.

Wat we hier daarnaast zien is dat we doorgaans maximaal terugleveren in de uren dat er gekookt wordt. Met 7200-8500 Watt terugleveren minus oven, kookplaat en afzuigkap levert dan bijv. alsnog -4500 Watt teruglevering op. Daardoor verbruiken we in de dure uren helemaal geen stroom, sterker nog, we leveren tijdens de dure uren waarin we koken zelfs terug. Win/win.
Helemaal mee eens. Maar een autoamtisch berekening zou handig zijn op de optimale win situatie te pakken. Ik geloof dat mijn installatie een stuk kleiner is met mijn 2 batterijtjes :*)

• damitch300
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-11 18:26
Taro schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:02:
[...]

Eens, doordat eigenlijk alles* mooi aan te sturen is blijft Zendure wat mij betreft boven vele andere merken uitspringen. Draai hier nu al maanden stabiel met Fireson/Zendure integratie icm 3x 2400AC waarbij de omvormer met hoogste/laagste SoC meer vermogen krijgt of minder vermogen levert zodat ze eigenlijk altijd gelijk opgaan. Durf gerust op vakantie te gaan wetende dat het bijv. 2-3 weken stabiel blijft draaien. Had ik met eerdere versies van de integratie icm Hypers helaas niet, maar met de huidige versie en 2400AC's wel.

Kijk je naar andere merken PiB's, dan hebben die nog grote stappen te zetten en pas als je daar een tijdje mee hebt gestoeid weet je echt te waarderen hoe belangrijk goede externe aansturing is. Sommige mensen moeten nu bijv. nog hun thuisaccu's op pauze zetten om de EV te kunnen laden, daar wil je echt niet iedere dag aan moeten denken, heerlijk :)

* Op helaas de ventilator na, maar ooit gaat het ons lukken die ook beschikbaar te krijgen :D
Heb jij al wat meer geluk in de ventilator bediening? Ik draai nu sinds dit weekend via mqtt.
Heb nu altijd NOM tenzij ik meer opwerk, dan laad hij de accu eerst op en bij 100% gaat het de net op.
Laad een van de autos, dan alleen laden en niet ontladen.
En als er een over een gehele dag forecast PV te laag is gaat ie laden op het goedkoopste moment, en over op NOM. Is er nog genoeg over dan ontlaad ie op duurste moment.

Vraag terzijde, als ik HA herstart. Dan heb ik geen mqtt verbinding tot ik mosquito mqtt herstart NA de HA herstart. Heeft iemand anders dit ook gehad? Is dit normaal?
Zit er nu aan te denken om hem standaard te laten herstarten nadat HA is uitgeweest.
damitch300 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:18:
[...]
Heb jij al wat meer geluk in de ventilator bediening?
Nee, dat is helaas afgeschermd.
Vraag terzijde, als ik HA herstart. Dan heb ik geen mqtt verbinding tot ik mosquito mqtt herstart NA de HA herstart. Heeft iemand anders dit ook gehad? Is dit normaal?
Zit er nu aan te denken om hem standaard te laten herstarten nadat HA is uitgeweest.
Hier gelukkig geen last van. Welke versie van HA (Supervised, etc.) gebruik je?

• damitch300
Taro schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:23:
[...]

Nee, dat is helaas afgeschermd.

[...]

Hier gelukkig geen last van. Welke versie van HA (Supervised, etc.) gebruik je?
Installatiemethode
Home Assistant OS
Core
2025.11.2
Supervisor
2025.11.2
Operating System
16.3
Frontend
20251105.0
damitch300 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:40:
[...]

Installatiemethode
Home Assistant OS
Core
2025.11.2
Supervisor
2025.11.2
Operating System
16.3
Frontend
20251105.0
Lost het probleem zich niet vanzelf op? Hier bij een herstart zie ik dat mijn zonnepanelen ook offline zijn via MQTT maar dat lost zich vanzelf op na enkele minuten (waarschijnlijk via watchdog).

Maar aangezien het geen kritisch proces is omdat de zonnepanelen toch altijd door draaien nooit echt verder naar gekeken.

• damitch300
gielz schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:58:
[...]

Lost het probleem zich niet vanzelf op? Hier bij een herstart zie ik dat mijn zonnepanelen ook offline zijn via MQTT maar dat lost zich vanzelf op na enkele minuten (waarschijnlijk via watchdog).

Maar aangezien het geen kritisch proces is omdat de zonnepanelen toch altijd door draaien nooit echt verder naar gekeken.
Nee heb zelfs een keer een uur gewacht. Hij zegt telkens Client <unknown> closed its connection.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:20
Iemand een idee? Gister alles in HA geupdate met de laatste versie van Gielz. Volgens mij werkt alles goed, alleen zet hij de waardes van morgen niet over naar vandaag om 0:00 terwijl de automatisering dat wel zou moeten doen. In het logboek ook niets te zien rond die tijd. De voorwaarde om dit te doen van {{ states('input_text.dynamisch_nordpool_sensor').lower().startswith('sensor') }} geeft netjes true terug.

• mtimmerm
Even in de automatisering kijken en dan Tracering weergeven en kijken wat er mis is gegaan. Of zie je hier niks meer omdat de trigger voor 4 seconden gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door mtimmerm op 18-11-2025 18:34 ]

• avdwerf
mtimmerm schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:30:
Even in de automatisering kijken en dan Tracering weergeven en kijken wat er mis is gegaan. Of zie je hier niks meer omdat de trigger voor 4 seconden gaat.
Ja heb ik net gekeken maar daar komt zoveel info in, kan niet meer terugklikken tot 0:00. Kijk het vannacht wel even aan en anders maar even via een losse automatisering.
@gielz , is het een idee naast de dynamische nom nog een ander soort modus te maken? Je stelt goedkope en dure uren en, en alleen als het ook echt een goedkoop of duur uur is doet de accu iets. Is het een neutraal uur, dan de accu gewoon op standby. Met mijn warmtepomp trekt hij best wat stroom, en op neutrale uren mag hij dat prima uit het net halen om de stroom uit de accu te sparen voor de dure uren.

• fabudop
avdwerf schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:24:
[...]
@gielz , is het een idee naast de dynamische nom nog een ander soort modus te maken? Je stelt goedkope en dure uren en, en alleen als het ook echt een goedkoop of duur uur is doet de accu iets. Is het een neutraal uur, dan de accu gewoon op standby. Met mijn warmtepomp trekt hij best wat stroom, en op neutrale uren mag hij dat prima uit het net halen om de stroom uit de accu te sparen voor de dure uren.
Dat lijkt een beetje op wat ik gemaakt heb met een automatisering boven op de Gielz automatisering. Dat is het mooie van die oplossing, je kan er verder op bouwen.
• 1 - Als duur dan slim ontladen
• 2 - Anders: als goedkope periode en prijs lager dan een grens en spread hoger dan grens: maximaal van net laden
• 3 - Anders: als zonne-energie aanwezig slim laden
• 4 - Anders: standby

ad 1: bedoeld voor de dure ochtend en avond piek
ad 2: bedoeld om in de winter de accu in de nacht bij te laden, mits de stroom echt goedkoop is. Is in de zomer waarschijnlijk niet nodig
ad 3: voorwaarde van zonne-energie is om de accu niet nodeloos op laad modus te laten staan terwijl er helemaal geen overschot is (in de nacht, of grijze dag). Het kost namelijk 30W om hem aan te laten staan. Ik kijk hiervoor zowel naar de voorspelling van zonneenergie (Solcast) als de actuele opwek via de Solaredge integratie.
ad 4: in alle andere gevallen: in standby zetten. Het sluipverbruik daalt dan van 30W naar ?W (erg weinig)

Overigens, het woord 'standby' is in Gielz wat verwarrend en heeft eigenlijk twee betekenissen. Het is een van de modi die je in kunt stellen, maar ook 1 van de entiteiten (sensor.zendure_2400_ac_modus) die wordt berekend. Helaas zijn die niet hetzelfde. De entiteit wil zeggen dat er 0W wordt geleverd, maar accu kan nog steeds startklaar staan en 30W 'sluipverbruik' hebben. De modus 'standby' schakelt ook de ''smartmode''. Deze tegenstrijdige betekenis van hetzelfde woord heeft me wel wat hoofdbrekens gekost.

• mtimmerm
fabudop schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 20:01:
[...]

Dat lijkt een beetje op wat ik gemaakt heb met een automatisering boven op de Gielz automatisering. Dat is het mooie van die oplossing, je kan er verder op bouwen.
• 1 - Als duur dan slim ontladen
• 2 - Anders: als goedkope periode en prijs lager dan een grens en spread hoger dan grens: maximaal van net laden
• 3 - Anders: als zonne-energie aanwezig slim laden
• 4 - Anders: standby

ad 1: bedoeld voor de dure ochtend en avond piek
ad 2: bedoeld om in de winter de accu in de nacht bij te laden, mits de stroom echt goedkoop is. Is in de zomer waarschijnlijk niet nodig
ad 3: voorwaarde van zonne-energie is om de accu niet nodeloos op laad modus te laten staan terwijl er helemaal geen overschot is (in de nacht, of grijze dag). Het kost namelijk 30W om hem aan te laten staan. Ik kijk hiervoor zowel naar de voorspelling van zonneenergie (Solcast) als de actuele opwek via de Solaredge integratie.
ad 4: in alle andere gevallen: in standby zetten. Het sluipverbruik daalt dan van 30W naar ?W (erg weinig)
Dat heb ik ook zo gemaakt als extra. Wellicht dat @gielz dit standaard kan maken.

• mcurlym
@fabudop en @mtimmerm willen jullie misschien jullie automatisering delen? Ik heb hier ook wel interesse in, maar mijn kennis van automatiseringen in HA is nog niet zo dat ik ze zelf van 0 kan bouwen...

• YoMarK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:10
Hoi Mensen,

Vandaag komt mijn eerste thuisbatterij, een Zendure 800 Pro, binnen.
Gisteren HA geïnstalleerd, vanuit Domoticz de P1 meter gegevens op MQTT gezet(paar klikjes in de GUI van domoticz). Vervolgens aan halve dag in de configuration.yaml(via file browser en later via ssh) aan het harken geweest om dit voor elkaar te krijgen in HA(dat da HA forums eruit lagen gisteren hielp niet). HA ziet er mooi uit en vind bij mij ook direct een boel devices die in Domoticz moeilijker aan de gang te krijgen zijn, maar er zijn ook een boel zaken die in Domoticz dan weer veel simpeler en beter werken. /offtopicrant :)
Slimme meter gegevens werken nu ook perfect in HA...helaas DSMR 4.2 dus om de 10seconden. Shelly EM3 Pro is ook onderweg. Die kan ik helaas niet zelf aansluiten, dus dit gaat nog even duren.

Ontopic: Ik zie dat er in de basis hier twee opties mogelijk zijn. De Integratie van gielz of die van Zendure (voorheen Fireson) .
Ik heb nu één Zendure, maar ik wil wellicht later uitbreiden naar 3 x 800 Pro om dat ik (dat denk ik te willen in ieder geval) 8-900 watt te beperkt vind, en omdat het dan gemakkelijk kan verdelen over 3 fasen.
De bedoeling is ook om zonnepanelen er op aan te gaan sluiten(op noord - plat dak) als uitbreiding op mijn panelen die ik al heb op zuid.
Liefst heb ik een oplossing die niet(of maar voor een deel) afhankelijk is van de Cloud voor besturing.

Kunnen jullie iets adviseren? Bedankt!

YoMarK out...

• mtimmerm
mcurlym schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:01:
@fabudop en @mtimmerm willen jullie misschien jullie automatisering delen? Ik heb hier ook wel interesse in, maar mijn kennis van automatiseringen in HA is nog niet zo dat ik ze zelf van 0 kan bouwen...
Dat heeft niet zoveel zin omdat ik ook extra sensors heb gemaakt en aanpassingen in de originele sensors en automatisering. Dus geen plug en play😊 Wellicht heeft @fabudop een cleaner oplossing?

• avdwerf
avdwerf schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:24:
[...]

Ja heb ik net gekeken maar daar komt zoveel info in, kan niet meer terugklikken tot 0:00. Kijk het vannacht wel even aan en anders maar even via een losse automatisering.
Denk wat opstartproblemen, vannacht netjes geupdate.
Wat mij alleen niet duidelijk is en ook niet duidelijk wordt uit eerdere posts. Wat is nou precies het verschil tussen dynamische spread indicatie en dynamische spread indicatie nom. Er zit nagenoeg geen verschil tussen bij mij. Als ik kijk in de config lijkt het erop dat indicatie nom alleen iets doet met dure uren die ná goedkope uren komen, klopt dat? Waar dient dat precies voor?
Probeer te begrijpen wat er standaard al kan met dynamisch nom maar het wordt me nog niet duidelijk. Heb nu bijv. aangepast dat het huidige uur in de duurste uren valt (is ook rood gemarkeerd). Spread is dan maar 10% maar hij blijft toch NOM draaien ondanks dat ik de minimale spread op 20% heb staan. Het lijkt dus niet uit te maken of het nu een duur uur is of niet, zolang het geen goedkoop uur is draait hij NOM.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:03
NOM is sowieso (financieel) niet zo interessant bij lage (ont)laadvermogens: bij mijn 2400AC kom ik bij 1000W laden boven de 90% en bij het ontladen gebeurt dat vanaf zo'n 600W. Gecombineerd zit je dan dus op een RTE van ongeveer 80%, en bij lagere vermogens daalt dat rap.

Ik zit nu nog op een vast contract maar ben alvast begonnen met de logica bouwen zodat ik een paar maandjes kan proefdraaien op basis van dynamische tarieven. In principe is het: enkel laden en ontladen als de spread groot genoeg is om rendabel te zijn met inachtneming van de (ont)laadverliezen.

[ Voor 35% gewijzigd door Isdatzo op 19-11-2025 14:54 ]

YoMarK schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:16:
Hoi Mensen,

Vandaag komt mijn eerste thuisbatterij, een Zendure 800 Pro, binnen.
Gisteren HA geïnstalleerd, vanuit Domoticz de P1 meter gegevens op MQTT gezet(paar klikjes in de GUI van domoticz). Vervolgens aan halve dag in de configuration.yaml(via file browser en later via ssh) aan het harken geweest om dit voor elkaar te krijgen in HA(dat da HA forums eruit lagen gisteren hielp niet). HA ziet er mooi uit en vind bij mij ook direct een boel devices die in Domoticz moeilijker aan de gang te krijgen zijn, maar er zijn ook een boel zaken die in Domoticz dan weer veel simpeler en beter werken. /offtopicrant :)
Slimme meter gegevens werken nu ook perfect in HA...helaas DSMR 4.2 dus om de 10seconden. Shelly EM3 Pro is ook onderweg. Die kan ik helaas niet zelf aansluiten, dus dit gaat nog even duren.

Ontopic: Ik zie dat er in de basis hier twee opties mogelijk zijn. De Integratie van gielz of die van Zendure (voorheen Fireson) .
Ik heb nu één Zendure, maar ik wil wellicht later uitbreiden naar 3 x 800 Pro om dat ik (dat denk ik te willen in ieder geval) 8-900 watt te beperkt vind, en omdat het dan gemakkelijk kan verdelen over 3 fasen.
De bedoeling is ook om zonnepanelen er op aan te gaan sluiten(op noord - plat dak) als uitbreiding op mijn panelen die ik al heb op zuid.
Liefst heb ik een oplossing die niet(of maar voor een deel) afhankelijk is van de Cloud voor besturing.

Kunnen jullie iets adviseren? Bedankt!
Zowel Fireson/Zendure als Gielz kunnen beide volledig lokaal werken. Bij meer apparaten wil je de load netjes verdelen op basis van (resterende) capaciteit & SoC. De Fireson/Zendure integratie werkt heel erg goed met meerdere devices en gebruik ik hier voor 3x 2400AC, erg tevreden mee. Met die integratie voorkom je ook grasduinen in YAML's, installeren is voldoende, daarna kan je aan de slag met je automatisering.

De Fireson versie geeft meer overhead en afhankelijkheid. Als je echter 3 devices wil laten samenwerken zonder teveel handmatige aanpassingen zou ik je wel die versie adviseren.

• fabudop
mtimmerm schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:44:
[...]

Dat heeft niet zoveel zin omdat ik ook extra sensors heb gemaakt en aanpassingen in de originele sensors en automatisering. Dus geen plug en play😊 Wellicht heeft @fabudop een cleaner oplossing?
Nee, cleaner niet. Ik heb ook nog wat toegevoegd (minimale prijs om bij op te laden). Maar ik wil hem best delen. Kan dienen als inspiratie, of misschien krijg ik nog nuttige tips. Ben zelf ook maar sinds een paar weken met HA bezig.

Het is nog werk in progres. In de zomer kan het denk ik anders en eenvoudiger. En ik wil nog iets doen met de zonverwachting voor de volgende dag (als er veel zon verwacht wordt, hoef je niet 's nachts op te laden, anders juist wel, mits de stroom goedkoop is). En volgend jaar moet het al helemaal anders.

Korte toelichting op de code hieronder:
Hij triggert als de stroomprijs toestand veranderd, of als de zonverwachting of zonneopwek veranderd.
Dan selecteert die tussen vier standen:
1- dure periode --> zet Gielz op slim ontladen
2- goedkope periode en ook echt goedkoop --> zet Gielz op max opladen
3 - zonopbrengst (echt of verwacht) boven bepaald niveau --> zet Gielz op slim opladen
4 - anders zet Gielz op standby (vermijd sluipverbruik)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
alias: Batterij mode schakelen naar prijs en zon
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_duurste_periode
    to: null
    entity_id:
      - sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
    to: null
    entity_id:
      - sensor.solcast_pv_forecast_forecast_this_hour
    attribute: estimate
    entity_id:
      - sensor.solaredge_huidig_vermogen
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
            state:
              - Ja
        sequence:
          - action: input_select.select_option
            metadata: {}
            data:
              option: Alleen slim ontladen
            target:
              entity_id: input_select.zendure_2400_ac_modus_selecteren
        alias: "Dure periode: slim ontladen"
      - conditions:
            entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
            state:
              - Ja
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.dynamisch_nordpool
            below: input_number.dynamisch_laden_onder_prijs
            entity_id: sensor.dynamisch_spread_indicatie
            above: input_number.dynamisch_minimale_spread
        sequence:
            data:
              option: Opladen met 2400 watt
            target:
        alias: "Goedkope periode en prijs laag/spread hoog: flink opladen"
      - conditions:
          - condition: or
            conditions:
                entity_id: sensor.solaredge_huidig_vermogen
                above: 500
                entity_id: sensor.solcast_pv_forecast_forecast_this_hour
                above: 1000
        sequence:
            data:
              option: Alleen slim opladen
            target:
        alias: "Zonneopbrengst verwacht en niet duur: slim opladen"
    default:
        data:
          option: Standby
        target:
mode: single

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:45
Iemand een template voor Day Ahead Optimizer :')? Snap er nog niet heel veel van

• YoMarK
Taro schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:01:
[...]

Zowel Fireson/Zendure als Gielz kunnen beide volledig lokaal werken. Bij meer apparaten wil je de load netjes verdelen op basis van (resterende) capaciteit & SoC. De Fireson/Zendure integratie werkt heel erg goed met meerdere devices en gebruik ik hier voor 3x 2400AC, erg tevreden mee. Met die integratie voorkom je ook grasduinen in YAML's, installeren is voldoende, daarna kan je aan de slag met je automatisering.

De Fireson versie geeft meer overhead en afhankelijkheid. Als je echter 3 devices wil laten samenwerken zonder teveel handmatige aanpassingen zou ik je wel die versie adviseren.
Inmiddels de Zendure binnen gekregen en deze oplossing draaien. Werkt prima!
Inmiddels wat (mijn eerste! :) )HA automations gemaakt zodat hij snachts wat gaat laden zodat hij smorgens tijdens piekmomenten bij kan springen. Dit door AC bedrijfsmodus te veranderen, en smorgens min-SoC wat lager te zetten tijdelijk. Verder nergens echt goed voor, maar het heeft precies zo gewerkt zoals ik bedoeld had. 😄
HA werkt toch wel mooi.

Verder nog een vraag, ik heb nu in HA twee Zendure devices, terwijl ik er maar één heb. Een van die devices komt vanuit MQTT en lijkt niet uit de Zendure HA plugin te komen. Dat lijkt me verder ook niet vreemd gezien autodiscovery, maar toch.
De sensors, naamgeving en opties zijn ook wat anders. Maar doet het opzich wel. Heb er verder geen last van, maar is dit normaal, en hoe gaan jullie er mee om (device gewoon zo laten/negeren?).
Ik heb via de Zendure app ook mijn lokale MQTT server ingesteld(ik dacht dat ook nodig was voor de HA zendure integratie, maar ik twijfel nu hoe het in elkaar steekt), die overigens niet op de HA server draait (maar de HA server zit daar wel aan gekoppeld).
Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door YoMarK op 20-11-2025 09:17 ]

YoMarK out...

@YoMarK Je krijgt als het goed is een Zendure Manager device, 1 of meerdere omvormers en alle accu's in het lijstje bij de integratie te zien. Welk ander device zie je?

avdwerf schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:05:
[...]

Denk wat opstartproblemen, vannacht netjes geupdate.
Wat mij alleen niet duidelijk is en ook niet duidelijk wordt uit eerdere posts. Wat is nou precies het verschil tussen dynamische spread indicatie en dynamische spread indicatie nom. Er zit nagenoeg geen verschil tussen bij mij. Als ik kijk in de config lijkt het erop dat indicatie nom alleen iets doet met dure uren die ná goedkope uren komen, klopt dat? Waar dient dat precies voor?
Probeer te begrijpen wat er standaard al kan met dynamisch nom maar het wordt me nog niet duidelijk. Heb nu bijv. aangepast dat het huidige uur in de duurste uren valt (is ook rood gemarkeerd). Spread is dan maar 10% maar hij blijft toch NOM draaien ondanks dat ik de minimale spread op 20% heb staan. Het lijkt dus niet uit te maken of het nu een duur uur is of niet, zolang het geen goedkoop uur is draait hij NOM.
Dynamisch NOM is specifiek voor 2027 als extra ontladen leuk is maar 1 biertje minder drinken meer zal gaan opleveren.

Dynamisch NOM werkt als volgt ik zal even een praktijk voorbeeld geven; Het is winter, geen zon maar Dynamisch is het een leuke dag met veel wind. Je hebt aangegeven dat je 4 uurtjes extra wilt bijladen op de goedkope uren. Om hier de juiste spread te berekenen geef je aan hoeveel uurtjes je voor de rest NOM draait. Doe je niet aan aparte automatiseringen dan is dit standaard de overige uren en zal het dus 20 uur zijn. Vervolgens geef je aan wat de minimale NOM spread moet zijn bijvoorbeeld 20% dan zal hij 4 uurtjes gaan laden als de spread 20% is.

Je kunt dus bijvoorbeeld voor set and forget gaan in deze modus. 6 uurtjes laden (dan is de batterij hier wel bijna vol) en de rest NOM. Dit voert hij dan elke dag uit tot het weer lente is. Is er zon dan pakt hij dit ook voor je mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx5K7VERqs2vDOwmQ7jY9oMVQwk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W1Yptb1kVr7PBJoaiNHJWGnU.png?f=user_large

• YoMarK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfE-vaqE4k7adxwivPIUU46rgUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kjlaFpgBoozuffTtky1KPIb.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iqqf3aY1cklMzXU2HTOoeoukvIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6o6Hw5zL0t7Iyvpc5g9fZClM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si23XP05IAJKwXyFU9yBOwC9IVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waXUUGMdc7fAQufyQu8hFf6M.jpg?f=fotoalbum_large
@Taro dat klopt, zie screenshot. Twee batterijen, een manager en de omvormer vanuit de zendure integration. Maar ook een MQTT device met praktisch alle mogelijkheden van de 'omvormer' van de zendure integration.

[ Voor 20% gewijzigd door YoMarK op 20-11-2025 09:36 ]

YoMarK out...

YoMarK schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Taro dat klopt, zie screenshot. Twee batterijen, een manager en de omvormer vanuit de zendure integration. Maar ook een MQTT device met praktisch alle mogelijkheden van de 'omvormer' van de zendure integration.
Lijkt mij logisch, want anders kan hij niet over mqtt communiceren ;)

• YoMarK
@gielz logisch dan dus, tnx. :)

Verder dan nog een vraag, sorry voor het spammen, mijn verbruik in zojuist negatief geworden doordat de zon schijnt.
Die sensor van de slimme meter staat ingesteld in de Zendure integration.
Echter, de Zendure is niet aan het laden.
Zendure manager staat op 'smart matching'.
De Zendure zelf staat op 'AC output mode'. Moet ik hier zelf iets in regelen(automations)? Ik had verwacht dat dit iets is wat de Zendure manager zou regelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM7V7sJMLxQKB8HXWAeqbpzvheg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2eJjn5FSogxTXiV8Rmo1h6h.jpg?f=fotoalbum_large

YoMarK out...

@YoMarK Heb je de Fuse Groups ingesteld bij de omvormer?

• YoMarK
Taro schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:51:
@YoMarK Heb je de Fuse Groups ingesteld bij de omvormer?
Nee, die stond nog default. Ik heb hem nu maar op 2000w gezet. Ik snap nog niet helemaal wat daar het doel van is, maar dat zoek ik wel uit. :)
Helaas is de zon nu weer foetsie, dus even afwachten of het nu wel werkt. :) Bedankt!!

YoMarK out...

YoMarK schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:01:
[...]

Nee, die stond nog default. Ik heb hem nu maar op 2000w gezet. Ik snap nog niet helemaal wat daar het doel van is, maar dat zoek ik wel uit. :)
Helaas is de zon nu weer foetsie, dus even afwachten of het nu wel werkt. :) Bedankt!!
Het moet overeenkomen met de max instelling in je app en het maximale vermogen dat je door het apparaat binnen HA wil laten gebruiken. Dus niet te hoog zetten, want het kan ook effect op stopcontact, stekkers, etc. hebben. Als het goed is is de instelling in de app leidend, dus je kunt er geen fouten mee maken, maar just to be sure om geen 2000 Watt ergens doorheen te jagen waar max 800 doorheen mag...

• YoMarK
Helder. Hij zit op een aparte groep.
Overigens: het werkt! :) Bedankt!

YoMarK out...

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:20
Ik gebruik deze code van jou ook. ik heb zonneplan.
ik heb als integraties zonneplan, entso(lijk ook te kloppen) en de nordpool custom integratie.
maar die prijzen wijken als van de app in zonneplan. hebben jullie dit ook?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

remcoXP schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:59:
Ik gebruik deze code van jou ook. ik heb zonneplan.
ik heb als integraties zonneplan, entso(lijk ook te kloppen) en de nordpool custom integratie.
maar die prijzen wijken als van de app in zonneplan. hebben jullie dit ook?

[...]
Hier zijn ze identiek aan de zonneplan site (https://www.zonneplan.nl/...nergieprijzen/stroomprijs) wat ik zie. De configuratie is als volgt;
gielz in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

[ Voor 6% gewijzigd door gielz op 20-11-2025 13:14 ]

• mtimmerm
Bij kwam het ook niet exact overheen. Op 2 decimalen achter de komma klopt het meestal (als de afronding goed gaat). Maar met 5 cijfers achter de komma niet (waaschijnkijk door 15 min prijzen). En dan klopt je totale prijs niet. Dus ik gebruik EnergyZero (dat had ik al voordien) en helaas moest ik flink code aanpassen maar nu heb ik wel kloppende getallen. Moet het nog wel een keer netjes doen.

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:58
Misschien een gekke vraag, maar waarom gebruiken jullie niet de Zonneplan One integratie in HA? Dan heb je precies de data van Zonneplan.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025

R.K

Weet iemand van jullie wat deze waarschuwingsmelding betekent?

Logger: homeassistant.components.automation.zendure_zensdk_gielz_nieuw
Bron: helpers/script.py:2064
integratie: Automatisering (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 00:00:12 (2710 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 03:00:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9j-0q3CgJNoNoHy2mLzKG8F-VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6Q0pVRK7iImmkBkbBSKtxkN.jpg?f=fotoalbum_large

• mtimmerm
TiBoD schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:24:
Misschien een gekke vraag, maar waarom gebruiken jullie niet de Zonneplan One integratie in HA? Dan heb je precies de data van Zonneplan.
Helemaal geen gekke vraag. Ik had alles al draaien en toen ben ik overgestapt op zonneplan. Ik heb inderdaad de app wel geinstalleerd maar had geen zin om alles weer om te bouwen. En dan afhankelijk te zijn van zonneplan. Wellicht stap ik wel weer over... :)

Deze bedoel je neem ik aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIS-gBe3VYkotMS3rdXIkHW4ihA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v5CGhHK5VjEtULFH7hAkREcB.png?f=fotoalbum_large

• mtimmerm
R.K schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:38:
Weet iemand van jullie wat deze waarschuwingsmelding betekent?

Logger: homeassistant.components.automation.zendure_zensdk_gielz_nieuw
Bron: helpers/script.py:2064
integratie: Automatisering (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 00:00:12 (2710 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 03:00:44
[Afbeelding]
Ik weet het niet 100% zeker of dat deze melding is, maar in de automatisering zit een instelling waarmee je kunt bepalen of automatiseringen parallel mogen draaien of juist achter elkaar etc.

code:
1
2
mode: queued
max: 2

Dit staat er bij @gielz in. Als er 1 wordt gestart, komt de andere er achter en er mogen maximaal 2 tergelijk lopen (in de queue staan)

[ Voor 3% gewijzigd door mtimmerm op 20-11-2025 16:10 ]

• remcoXP
top, had ik even gemist! Hartelijk dank.

TiBoD schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:24:
Omdat je automations bij voorkeur niet aan 1 provider koppelt, maar aan de markt. Als ik morgen overstap naar Tibber of andere partij blijft alles werken en pas ik alleen in de YAML de prijsberekening aan van Zonneplan naar Tibber.

Als je Zonneplan One gebruikt (die heb ik overigens ook ernaast draaien als extraatje), dan moet je alle automations omgooien en bij mij zijn dat er nogal wat.

• mtimmerm
jaychunlai schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:10:
Iemand een template voor Day Ahead Optimizer :')? Snap er nog niet heel veel van
Welk stuk zoek je?
Ik ben ook begonnen, maar nog geen goede ervaring: Dit is mijn accu:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
  "battery": [ 
    {
      "name": "ZendureAccu",
      "entity actual level": "sensor.solarflow_2400_ac_electric_level",
      "capacity": 5.76,
      "upper limit": 95,
      "lower limit": 10,
      "entity min soc end opt": "input_number.dao_min_soc_einde_opt",
      "entity max soc end opt": "input_number.dao_max_soc_einde_opt",
      "optimal lower level": 15,
      "charge stages": [
        {
          "power": 0.0,
          "efficiency": 1
        },
        {
          "power": 800.0,
          "efficiency": 0.90
        },
        {
          "power": 2400.0,
          "efficiency": 0.93
        }
      ],
      "discharge stages": [
          {
            "power": 0.0,
            "efficiency": 1
          },
          {
            "power": 800.0,
            "efficiency": 0.90
          },
          {
            "power": 2400.0,
            "efficiency": 0.93
          }
        ],
        "reduced hours": { },
        "minimum power": 50,
        "dc_to_bat efficiency": 0.93,
        "bat_to_dc efficiency": 0.93,
        "cycle cost": 0.01,        
        "solar": [ ],
        "entity set power feedin": "input_number.dao_set_power_feedin",
        "entity set operating mode": "input_select.dao_set_operation_mode",
        "entity stop inverter": "input_datetime.dao_stop_inverter",
        "entity balance switch": "input_boolean.dao_balance_switch",
        "entity from battery": "input_number.dao_from_battery",
        "entity from ac": "input_number.dao_from_ac",
        "entity calculated soc": "input_number.dao_calculated_soc"
     }
  ],

• wmc
  • Registratie: November 2012

wmc

Dat lijkt aardig te kloppen, mits je alle entiteiten aangemaakt hebt. Je zult nog wel een automation moeten schrijven die de output van DAO aan de ingang van je batterij koppelt. Ik gebruik die Fireson integratie, de automation die ik daarvoor heb is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Zendure Battery Control DAO v2
description: >-
  Controls Zendure battery operation mode based on balance switch and feed-in
  power
triggers:
  - entity_id:
      - input_boolean.dao_bat_balance_switch
      - input_number.dao_bat_power_feedin
    trigger: state
actions:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: input_boolean.dao_bat_balance_switch
            state: "on"
        sequence:
          - target:
              entity_id: select.zendure_manager_operation_2
            data:
              option: smart
            action: select.select_option
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
          - target:
            data:
              option: manual
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ states('input_number.dao_bat_power_feedin') | float != 0 }}"
        sequence:
          - target:
            data:
  - target:
      entity_id: number.zendure_manager_manual_power
    data:
      value: "{{ (states('input_number.dao_bat_power_feedin') | float) * -1 }}"
    action: number.set_value

• mtimmerm
BIj mij start hij een uur te vroeg?? Iets met UTC / local tijd. Ben er nog niet achter wat het probleem is.

• remcoXP
ik gebruik de gielz addon, en moet me nog beter verdiepen in zijn verschillende modussen naast slim laden/ontladen en nom. aangezien ik nu sinds kort zonneplan heb.

maar voordat ik met dao en evcc aan de slag ga. heb ik eigenlijk 2 vragen:

1: houden jullie bij wat je verdient/bespaard heb (ik vind dit ontzettend lastig te berekenen)
2: toen ik een statis contract had had ik de peik en dal tarieven in home assistant, maar nu het ieder uur anders is, weet ik niet goed hoe ik dat moet doen, ik heb wel de huidige prijs, is het zo makkelijk als piek en dal verwijderen en dan de zonneplan sensor erin?

• mtimmerm
wmc schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:16:
Dat lijkt aardig te kloppen, mits je alle entiteiten aangemaakt hebt. Je zult nog wel een automation moeten schrijven die de output van DAO aan de ingang van je batterij koppelt. Ik gebruik die Fireson integratie, de automation die ik daarvoor heb is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
alias: Zendure Battery Control DAO v2
description: >-
  Controls Zendure battery operation mode based on balance switch and feed-in
  power
triggers:
  - entity_id:
      - input_boolean.dao_bat_balance_switch
      - input_number.dao_bat_power_feedin
    trigger: state
actions:
  - choose:
      - conditions:
            state: "on"
        sequence:
          - target:
            data:
              option: smart
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
          - target:
            data:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ states('input_number.dao_bat_power_feedin') | float != 0 }}"
        sequence:
          - target:
            data:
  - target:
      entity_id: number.zendure_manager_manual_power
    data:
      value: "{{ (states('input_number.dao_bat_power_feedin') | float) * -1 }}"
    action: number.set_value
Ik heb ook zoiets alleen er zit ergens een probleem dat hij een uur te vroeg begint. :?

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:45
mtimmerm schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:55:
[...]

Welk stuk zoek je?
Ik ben ook begonnen, maar nog geen goede ervaring: Dit is mijn accu:

[...]
Thanks!
Wist niet echt hoe ik moest beginnen maar heb het overgenomen en in de config waar 'Battery' staat. Kijken of ik verder ermee kom met die automation ding ook

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:40
Zijn er hier meer mensen met een stokoude USB P1 kabel en die succesvol gebruiken voor NOM aansturing? Ik draai HA al een tijd namelijk dus mijn kabel komt uit 2018. Gewoon een simpel ding van SOS Solutions. Ik begin me nu af te vragen of deze misschien niet snel genoeg is voor DSMR5. Ik zie namelijk in Home Assistant nieuwe waardes een beetje schokkerig binnenkomen en niet strak op de 1 seconde, het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Dy95pNQaRkja4ZKznUNr61alvU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/5FINvIv6uihSn8XmaPPexHTT.gif?f=user_large
Op zich werkt NOM aardig maar ik heb af een toe ping-pong gedrag en zie dan veel schakelingen van het relais. In de log van Gielz zie je dat hij hem dan op 0 watt zet en vervolgens weer een uitschieter maakt voordat het weer rustiger wordt. Op een of andere manier gebeurt dit eerder met de Dynamisch NOM modus dan die gewone NOM modus.
Ik vraag me dus af of deze kabels misschien verbeterd zijn in de tussentijd. Verder gebruik ik de (officiële) DSMR integratie met de setting "minimum time between entity updates" op 1 sec. En ik weet zeker dat ik een DSMR5 meter heb (Iskra AM550).
Bakko schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:40:
Zijn er hier meer mensen met een stokoude USB P1 kabel en die succesvol gebruiken voor NOM aansturing? Ik draai HA al een tijd namelijk dus mijn kabel komt uit 2018. Gewoon een simpel ding van SOS Solutions. Ik begin me nu af te vragen of deze misschien niet snel genoeg is voor DSMR5. Ik zie namelijk in Home Assistant nieuwe waardes een beetje schokkerig binnenkomen en niet strak op de 1 seconde, het ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Op zich werkt NOM aardig maar ik heb af een toe ping-pong gedrag en zie dan veel schakelingen van het relais. In de log van Gielz zie je dat hij hem dan op 0 watt zet en vervolgens weer een uitschieter maakt voordat het weer rustiger wordt. Op een of andere manier gebeurt dit eerder met de Dynamisch NOM modus dan die gewone NOM modus.
Ik vraag me dus af of deze kabels misschien verbeterd zijn in de tussentijd. Verder gebruik ik de (officiële) DSMR integratie met de setting "minimum time between entity updates" op 1 sec. En ik weet zeker dat ik een DSMR5 meter heb (Iskra AM550).
Je zou verwachten bij de P1 sensor dat je elke seconden een update ontvangt. Maar als de waarde exact hetzelfde is zal je P1 sensor geen update in HA wegschrijven waardoor het niet op 1 seconden data lijkt.

Wat betreft de aansturing Dynamisch NOM en NOM deze zijn exact hetzelfde waarbij de Dynamisch NOM een uitstapje maakt indien noodzakelijk om goedkoop te laden. Ga je vooral niet blindstaren op de P1 vermogens je kunt het beste even de resultaten bekijken van de onderstaande apexchart "helaas pindakaas"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wfk2yeebyasAGK4wevRxSCW0NUA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TkTzDFpUyLRIc9p0fnxwtqpi.jpg?f=user_large
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
type: custom:apexcharts-card
cache: true
stacked: true
update_interval: 5sec
span:
  start: day
header:
  show: true
  show_states: true
  title: Helaas pindakaas
graph_span: 1d
series:
  - entity: sensor.p1_meter_energy_import
    name: Helaas pindakaas
    group_by:
      func: diff
      duration: 1h
    type: column
    stroke_width: 0
    opacity: 1
    extend_to: now
    color: "#f1b605"
    float_precision: 5
    yaxis_id: energy
    show:
      in_header: false
  - entity: sensor.p1_meter_energy_import
    yaxis_id: header_only
    name: Vandaag (import)
    float_precision: 3
    statistics:
      period: day
      type: change
      align: start
    show:
      legend_value: true
      in_header: true
      in_chart: false
apex_config:
  toolbar:
    tools:
      download: true
      selection: true
      zoom: true
      zoomin: true
      zoomout: true
      pan: true
  tooltip:
    x:
      format: HH:mm:ss
      show: false
  xaxis:
    labels:
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 3
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: rgb(52,52,52)
  chart:
    height: 200px
  legend:
  markers:
    size: 0
    hover:
      size: 0

• fabudop
Zijn er hier meer mensen met een stokoude USB P1 kabel en die succesvol gebruiken voor NOM aansturing? ...
IVerder gebruik ik de (officiële) DSMR integratie met de setting "minimum time between entity updates" op 1 sec. En ik weet zeker dat ik een DSMR5 meter heb (Iskra AM550).
Ik gebruik een gloednieuwe USB P1 kabel en zie een beetje hetzelfde. Ik had dat ook wel verwacht want alhoewel de P1 meter om de seconde iets stuurt en HA om de seconde iets update zijn die twee denk ik niet met elkaar gesynchroniseerd. Het kan dus 2 seconden duren voor je iets ziet.

Ik zie bij de DSMR integratie help text wel dit staan:
Typically the smart meter sends new data every 5-10 seconds. This value defines the minimum time between entity updates in seconds. Setting this value to 0 will update entities each time data is received from the smart meter.
Ik heb even geprobeerd die waarde op 0 te zetten, maar lijkt op eerste gezicht niet veel uit te maken.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:29
[Afbeelding]
Ik heb ook een gewone usb-p1 kabel in gebruik, leefrijd weet ik niet, maar 6+ jaar, nadat mijn meter is vervangen voor een dsmr5 krijg ik netjes alle updates.
Ik heb de standaard dsmr plugin van HA draaien en interval op 0 gezet.
Ik draai HA in docker op een Nuc en moest met laatste HA updates wel iets meer rechten toekennen. (Anders deed hij niks).

Ik gebruik de gielz automatisering verder zonder problemen op nom/slim ontladen. (Doe geen opladen)

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:04

StarWing

Huh ?!?

Ik heb even jullie hulp nodig :)
Ben net in het bezit van een SolarFlow 2400 met Zendure P1 meter.
De initiele setup lijkt in orde, P1 meter registreert en de batterij ontlaadt, echter krijg ik op geen manier de HA integratie aan het werk.
TTZ, ik had de laatste versie geïnstalleerd via HACS, maar daar zit blijkbaar een bug in mbt tot de token lengte, hiervoor heb ik een rollback gedaan naar Version 1.1.0-pre19.
De lijkt te lukken, en hij aanvaard het token zonder foutmeldingen, maar ik zie enkel de integratie en geen enkele sensor lijkt te verschijnen in HA.

Aangezien ik totaal nieuw ben met Zendure, heb ik geen idee waar ik moet beginnen zoeken.
Ik had iets gelezen van meerdere accounts, maar ik weet niet of dit vandaag nog relevant is.

Page intentionally left blank.

• DrNickB
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:29
Zijn er hier meer mensen met een stokoude USB P1 kabel en die succesvol gebruiken voor NOM aansturing?
Sorry, iets minder oud, 2021-03, wel ook gewoon van sos-solutions. Te samen met Kaifa-ma304 SMR5.5 meter.

Slimme Meter Kabel - 1 Meter (P1 kabel) - Art.nr.: A00149

Mini Server - PiHole, Backups, Nextcloud | NUC - HomeAssistant (docker), Zigbee2Mqtt (docker), ZwaveJSUI (docker), mqtt, P1-USB | Zendure SF800Pro | 1350Wp PV

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:54
Zijn er hier meer mensen met een stokoude USB P1 kabel en die succesvol gebruiken voor NOM aansturing? .....
Op sossolutions.nl lees ik:
Slimme Meter Kabel (P1 kabel) - 1.8 Meter (nieuwste software)
Iedere maand verfijnen we de software die we speciaal voor deze kabel in eigen huis ontwikkelen, zo bent u altijd verzekerd van een P1 USB kabel die werkt met uw slimme meter.

Maar er staat niet bij hoe je een softwareupdate zou kunnen doorvoeren.

https://www.sossolutions....30ZznFEAQYASABEgJ1-_D_BwE

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
StarWing schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:00:
.....

Aangezien ik totaal nieuw ben met Zendure, heb ik geen idee waar ik moet beginnen zoeken.
Ik had iets gelezen van meerdere accounts, maar ik weet niet of dit vandaag nog relevant is.
Meerdere accounts is vandaag de dag niet meer nodig. Welke integratie wil je gebruiken?
En welke vorm van communicatie (Cloud of ZenSDK via MQTT)?

Maar de belangrijkste heb je beide (Home assistant en de batterij) al een herstart gegeven?

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

Ik gebruik deze: https://github.com/FireSon/Zendure, maar op een oude versie gezien de token issues.

MQTT heb ik in de config al aan/uit gezet.
Indien ik via de app instel dat de zowel de meter als de 2400AC MQTT babbelen naar mijn HA, dan zie ik wel 2 entities verschijnen in MQTT. Echter blijft de integratie leeg.

Beide toestellen zijn reeds herstart. Voor de 2400AC heb ik de stekker uitgetrokken,even gewacht, en terug ingestoken.

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:53
Mijn 2400AC blijft gewoon aan als ik de stekker eruit trek (lang leve offgrid). Om die uit te zetten hou ik de knop lang ingedrukt (ongeveer 10 seconden. Dat kan terwijl die aan de netspanning hangt).

Maar dat zou het probleem niet moeten zijn. En als je de cloud eens probeert als communicatietest? Om uit te sluiten dat er een configuratieissue zit in MQTT ergens.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:32

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

StarWing schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:53:
Ik gebruik deze: https://github.com/FireSon/Zendure, maar op een oude versie gezien de token issues.

MQTT heb ik in de config al aan/uit gezet.
Indien ik via de app instel dat de zowel de meter als de 2400AC MQTT babbelen naar mijn HA, dan zie ik wel 2 entities verschijnen in MQTT. Echter blijft de integratie leeg.

Beide toestellen zijn reeds herstart. Voor de 2400AC heb ik de stekker uitgetrokken,even gewacht, en terug ingestoken.
Werkt dit lokaal wel?
http://x.x.x.x/properties/report

Je moet ook de fusegroup instellen alhoewel de sensors het wel zouden moeten doen dan. Je hebt die api key uit de app gehaald?
(Auth cloud key)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• StarWing

StarWing

Huh ?!?

Gisteren nog wat zitten testen, en het moet aan de app liggen. Als ik de laatste versie neem met de auth key issues, en een oude versie van api.py, dan zie ik wel alle sensoren verschijnen.
Ik wacht nog wel even tot dit probleem is opgelost.
Dit weekend neem ik dit topic eens grondig door.

ZenSDK (Gielz) - December release

Daar komt December dan om de hoek kijken, een paar kleine aanpassingen. Hier weer een mooie mijlpaal sinds de batterij uit de doos kwam in Mei. Vanaf toen alleen nog maar aangestuurd via de enkele automatisering in Home Assistant inmiddels dus 6 maanden geleden.

Veel batterij plezier! Nu de zon nog.... :+

Release
https://github.com/Gielz1...DK/releases/tag/v20251128
https://github.com/Gielz1...are/v20251026...v20251128
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RzmyLkxacbbmL2W_Er5JYlBNwM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YtjNwNUTwywxKlzwKJAAjtmA.png?f=user_large

Apex extratje
Mocht je de nul import leuk willen volgen. Gebruik dan hiervoor de onderstaande apex;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvETh3uj64qzGhAHeO9LmKKqVRs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/84QaBDBAj3J7lTYfGLYMU61w.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
type: custom:apexcharts-card
header:
  title: Nul import duur (per dag)
graph_span: 1month
span:
  start: month
cache: true
experimental:
  color_threshold: true
apex_config:
  yaxis:
    - decimalsInFloat: 0
      max: 24
      tickAmount: 4
      labels:
        style:
          colors: "#7b7c83"
  tooltip:
    x:
      format: d/MM
  grid:
    borderColor: "#332f2c"
    strokeDashArray: 0
  chart:
    height: 170px
  legend:
  xaxis:
    labels:
    axisTicks:
    axisBorder:
      color: "#616269"
series:
  - entity: sensor.p1_nul_import_duur_vandaag
    name: NOM
    statistics:
      period: day
      type: max
      align: start
    type: column
    color: "#327ba8"
    show:
      in_header: false
      extremas: max

• Jessy007
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:13
Heeft iemand als iets slims gemaakt met betrekking warmtepomp stuuring ik wil graag mijn warmtepomp sturen maar niet door de accu. Omdat dit duurder is ik wil dus 0 op de meter maar warmtepomp niet inbegrepen dit is wel lastig denk ik. Via home assistent natuurlijk 😅
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste