Zagen gebeurt normaal gesproken al bizar snel bij Ajax, liefst moet iedereen meteen weer opzouten als het niet snel genoeg aan de torenhoge verwachtingen voldoet.jbdeiman schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 07:55:
[...]
Ik denk dat er op dit moment maar weinig van zijn die dat serieus zouden willen. Het is een puinhoop, een wespennest.
Maar daarnaast. In hoeverre heeft Heitinga (als je naar de media kijkt) echt een kans gehad om, zoals een ander in het topic stelt, 1 tot 1,5 jaar te kunnen bouwen? Het zagen is al enorm snel begonnen, los van of dit terecht is. Dat het bestuur nu Kroes niet mee weg wilde sturen maar hij die keuze zelf maakt zegt i.m.o. ook wel hoezeer menig van die mensen aan het pluche is gehecht.
Daarbij, in hoeverre kan je vanaf het punt waar je nu staat in 1,5 jaar wat opbouwen en dan bedoel ik echt wat opbouwen. Je zult moeten verkopen om spelers te kunnen halen. Heitinga zal een vergoeding krijgen, tenzij die daarvan af ziet. Een nieuwe trainer kost ook geld.
En Ajax zal niet zo interessant zijn voor spelers als ze niet nu al beter gaan spelen en op zijn minst Europees voetbal halen. Tel daarbij mee dat voor een seizoen daarna maar 1 ploeg de CL in mag waarschijnlijk en dus die kans ook verkeken is, omdat er nog gebouwd moet worden.
Uiteraard weet je nooit hoe een koe een haas vangt, maar ik denk dat 1,5 jaar vrij kort dat is.
Bij Heitinga was dat echter extra snel omdat werkelijk waar niemand snapte waarom hij voor de ploeg gezet werd. Ook ik die hem graag een kans wilde geven deed dat puur op een vertrouwen (of hoop) dat de directie dingen wist die ik niet wist. Maar het is wel gebleken dat die hoop ijdel was en hij op meerdere vlakken flink tekort schiet.
Ergens is dat ook weer hoopgevend, je hoeft echt niet anderhalf jaar te bouwen. Zet een trainer neer die een realistisch plan hanteert, spelers individueel begeleidt en vertrouwen geeft en het draait zo weer stukken beter.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8