• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12:04
@kariem112 Dit klinkt bekend. Ik heb destijds (met de TypQxQ Sigenergy-Local-Modbus integratie) hetzelfde gehad met entities als Remote EMS Enable, ESS Max Charging Limit, Plant Run Mode en Run Mode Input.

Let op: de switch in HA simpelweg uitzetten loste het bij mij niet op, de integratie schreef de waarde steeds weer terug, ook als ik de app-settings nakeek. Wat wel werkte was de entities zelf disablen in HA (niet alleen de toggle uitzetten, maar de entity uitschakelen), waardoor HA er helemaal niet meer aan zit. Ik heb ze sindsdien voor de zekerheid disabled laten staan, ik gebruik ze toch niet.

Zou je kunnen proberen die entities (Remote EMS Enable als eerste) te disablen i.p.v. alleen de switch om te zetten, en kijken of de batterij dan weer reageert?

Zie screendump wat ik heb uitgeschakeld in HA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRImLFbylld_InArYYPc1P0KNK4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HarXaOrc6rnsONM78jlznjLj.png?f=user_large

EDIT: Na uitschakelen HA EMS entities in de Sigen-app de instellingen togglen naar de gewenste stand.

[ Voor 5% gewijzigd door duoruvis op 21-06-2026 19:37 ]


  • kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
duoruvis schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:18:
@kariem112 Dit klinkt bekend. Ik heb destijds (met de TypQxQ Sigenergy-Local-Modbus integratie) hetzelfde gehad met entities als Remote EMS Enable, ESS Max Charging Limit, Plant Run Mode en Run Mode Input.

Let op: de switch in HA simpelweg uitzetten loste het bij mij niet op, de integratie schreef de waarde steeds weer terug, ook als ik de app-settings nakeek. Wat wel werkte was de entities zelf disablen in HA (niet alleen de toggle uitzetten, maar de entity uitschakelen), waardoor HA er helemaal niet meer aan zit. Ik heb ze sindsdien voor de zekerheid disabled laten staan, ik gebruik ze toch niet.

Zou je kunnen proberen die entities (Remote EMS Enable als eerste) te disablen i.p.v. alleen de switch om te zetten, en kijken of de batterij dan weer reageert?

Zie screendump wat ik heb uitgeschakeld in HA.
[Afbeelding]

EDIT: Na uitschakelen HA EMS entities in de Sigen-app de instellingen togglen naar de gewenste stand.
8)7 ze stonden al uitgeschakeld. Zojuist ingeschakeld, modus even aangepast, de entiteiten weer uitgeschakeld en het werkt weer! Thanks all!

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
THeemskerk81 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:25:
Ik heb een technische vraag.

Ik heb een goed werkende Sigenergy opstelling met gateway en Sigenergy powermeter (Sigen Sensor TP-DH, product name: Sigen Power Sensor Three Phase DH). De powermeter is (of was eigenlijk) bekabeld aangesloten via een zwakstroom-kabel dwars door mijn huis (van meterkast naar garage) heen en functioneerde prima. Bij de intiele configuratie van de Sigenergy omvormer werd de powermeter automatisch herkend.

De reden dat de kabel door mijn huis liep is omdat ik in afwachting was van een draadloze set. De Sigenergy Sub1G set, zover ik kan inschatten een eenvoudig setje die configuratieloos werkt als RS485 bridge. Echter, ik krijg de boel niet werkend en ben technisch ten einde raad.

De reden dat ik een powermeter naast mijn gateway hebt is omdat ik een deal van mijn 'load' (mijn laadpalen en warmtepomp) niet wil meenemen in mijn backup power.

---

De uitgangssituatie was een werkende kabel die drie-aderig (A/B en ground) was aangesloten en dus vanaf het eerst moment werkte. Ik heb gisterochtend de spanning van het spul afgehaald en de kabel onderbroken (nabij de omvormer de AP-kant en nabij de meterkast de STA-kant). Vervolgens heb ik het Sub1G-setje op de DIN-rail in de meterkast geplaatst en de doorgeknipte kabel aangesloten. Aan de zijde van de omvormer brand 'run' constant en comm brand groen, volgens de handleiding een goed teken.

Aan de meterkast zijde knippert 'run' snel en brand 'comm' ook groen. Een knipperend run-lampje betekend (aldus de handleiding) dat het RS485 signaal niet goed is. Een hele zoektocht op internet, chats met Gemini en Copilot en logisch denkend heb ik de volgende dingen geprobeerd:
  • A en B omgedraaid (aan beide kanten, afzonderlijk van elkaar)
  • Groundkabel los gemaakt
  • RS485 kabel vervangen voor een kortere en langere variant en aders op diverse manieren geprobeerd
  • De twee zenders verwisseld (probleem blijft aan de meterkantzijde)
  • De instellingen van de powermeter gecontroleerd (baudrate 9,6k, 1 stopbit, parity none)
  • Meter opnieuw proberen toe te voegen in de config van de Sig omvormer
Ik denk dat er niet heel veel te troubleshooten is (er valt aan het set niets in te stellen), maar hoop eigenlijk of iemand hier nog een suggestie heeft. Of hopelijk zelfs ervaring heeft met dit set en mij de silver bullet kan geven.

Alvast bedankt voor een ieder die kan helpen!
Ik heb in alle pagina's nog nooit iemand gelezen xdie een dergelijke Sub1G set gebruikt dus ik denk dat hier niemand zit die je kan helpen. Heb je het 'forum' in de Sigenergy App al geprobeerd?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Tegels
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-06 22:24
Ik merk de laatste tijd dat[ mijn batterij nogal eens op offline gaat. Nu bv ook al meer dan een uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifTib2ia0M8k2jWgmeXsflhscCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SpSuTJWCEaABNtrMZBLpjCB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sskf6PRJlbfqF6TqzWY6PUoLpx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rU6IUuyZJBnDL1NvfGaitbiq.jpg?f=fotoalbum_large

... Is dat normaal? Tips?

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Ik had laatst ook een gat in de grafiek..maar of hij echt offline was? Heb je alles bedraad aangesloten?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
timpel_800 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:20:
Ik had laatst ook een gat in de grafiek..maar of hij echt offline was? Heb je alles bedraad aangesloten?
Volgens mij waren ze laatst bezig met hun AMZ servers, want de week ervoor was Australië down en de week erop wij in de EU. Ik heb dezelfde gaten namelijk.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • THeemskerk81
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 24-06 09:16
timpel_800 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:22:
[...]

Ik heb in alle pagina's nog nooit iemand gelezen xdie een dergelijke Sub1G set gebruikt dus ik denk dat hier niemand zit die je kan helpen. Heb je het 'forum' in de Sigenergy App al geprobeerd?
Bedankt voor je reactie. Ik heb het voor nu even opgegeven met de draadloze set... Er ligt 4-aderige KNX-bekabeling tussen mijn huis en garage en ik heb in die kabel een aderpaar 'geleend' voor het RS485-signaal. Dat vergde even wat inspanning, maar de boel werkt nu.

  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:17
De installatie hier is afgelopen week geinstalleerd en staat nu 'in te draaien' op Sigen ai Modus. De installateur adviseerde hem hier een weekje op te laten draaien voor aanpassingen te maken. Ik weet het zelf nog niet dus voorlopig zal ik hem even met rust laten. Verder weinig te meldden. systeem werkt, de eerste stroomstoring is gecountered blijkbaar want het systeem heeft een 10 minuten op off grid gedraaid zonder dat we dit merkten (behalve de notificatie dan).

Moet ik zelf al acties ondernemen of het gewoon nog even een paar dagen aan kijken voor ik iets ga aanpassen..

Is het trouwens standaard dat er verder helemaal geen papieren documentatie wordt opgeleverd bij installatie. Handleidingen, garantie etc. gaat allemaal digitaal ?

  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55

Mipatje

Petrolhead

Bvanham schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:15:
De installatie hier is afgelopen week geinstalleerd en staat nu 'in te draaien' op Sigen ai Modus. De installateur adviseerde hem hier een weekje op te laten draaien voor aanpassingen te maken. Ik weet het zelf nog niet dus voorlopig zal ik hem even met rust laten. Verder weinig te meldden. systeem werkt, de eerste stroomstoring is gecountered blijkbaar want het systeem heeft een 10 minuten op off grid gedraaid zonder dat we dit merkten (behalve de notificatie dan).

Moet ik zelf al acties ondernemen of het gewoon nog even een paar dagen aan kijken voor ik iets ga aanpassen..

Is het trouwens standaard dat er verder helemaal geen papieren documentatie wordt opgeleverd bij installatie. Handleidingen, garantie etc. gaat allemaal digitaal ?
Ik kreeg alleen een papieren rekening ;)

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:29
timpel_800 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:20:
Ik had laatst ook een gat in de grafiek..maar of hij echt offline was? Heb je alles bedraad aangesloten?
Ik had ook een gat van een half uur tot een uur in de sigenapp, in mijn HA liep die gewoon netjes door. Dus ik vermoed iets van onderhoud bij Sigen zelf. Batterij functioneerde prima, alleen de bediening via de app lukte niet. Maar het laden ging gewoon door.

Geen idee of AI modus hier last van heeft, ik draai nog steeds "handmatig".

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mensen stroomprijs al gezien voor morgen(vooral Tibber)? Gaan richting de euro, in de avond dus alles weer lekker dumpen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • SpaceDok
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:43
Tegels schreef op zondag 21 juni 2026 @ 22:54:
Ik merk de laatste tijd dat[ mijn batterij nogal eens op offline gaat. Nu bv ook al meer dan een uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

... Is dat normaal? Tips?
Ik had laatst ook zo’n gat, maar na een paar uur was alles weer goed en het gat verdwenen.

Geloof niets van wat je hoort en de helft van wat je ziet...


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:29
MvRtje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:10:
Mensen stroomprijs al gezien voor morgen(vooral Tibber)? Gaan richting de euro, in de avond dus alles weer lekker dumpen.
Mooi prijzen, zonneplan heeft 83 en 81ct, hopelijk zijn mijn batterijen dan niet te heet en kan ik gewoon met volle kracht ontladen en zo de maximale winst pakken..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
verstappen33 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Mooi prijzen, zonneplan heeft 83 en 81ct, hopelijk zijn mijn batterijen dan niet te heet en kan ik gewoon met volle kracht ontladen en zo de maximale winst pakken..
Mijne staat ook buiten, wel in de schaduw ten alle tijden (enkel even in de ochtend niet tussen 08:00 en 10:00 maar heb nog niet gemerkt dat hij moest verminderen qua laden en ontladen. Telkens de maximale 16.000 Watt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MvRtje schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:34:
[...]

Mijne staat ook buiten, wel in de schaduw ten alle tijden (enkel even in de ochtend niet tussen 08:00 en 10:00 maar heb nog niet gemerkt dat hij moest verminderen qua laden en ontladen. Telkens de maximale 16.000 Watt.
De mijne staat ook buiten en zelfs in de zon 's avonds, en geen probleem met throtling gezien.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 15:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UH39jUtZOOjZh7A5ypzd4jsuNo0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jIxhNpQWhPNZRnZ5zScbIO34.png?f=fotoalbum_medium

Ik kwam er vanmiddag achter dat mijn systeem in storing is. Gisteren avond de netwerk kabel los gehad en sinds dien is ze in storing. hoe los ik dit op behalve de installateur bellen?

Heb de inverter al een keer uit gezet en weer aan gezet but no sigar.

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Uitschakel protocol van de gateway ook al een keer doorlopen?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 15:45
timpel_800 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:57:
Uitschakel protocol van de gateway ook al een keer doorlopen?
Ja zojuist gedaan. Ook geen succes. Wat ik wel heb gedaan is mijn netwerk aanpassing ondergaan gemaakt. En dat werkte.

Wat was het probleem. De sigenstor zit via een UniFi switch op het netwerk. Ik wilde op die switch nog een AP aansluiten maar ik heb daar geen stopcontact. Daarom had ik er een PoE++ adapter tussen gezet.

Switch > PoE adapter > USW Flex switch > Omvormer. En dat ging niet lekker. PoE adapter er tussen uit en het werkt weer. 🤷‍♂️

  • JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

verstappen33 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:12:
[...]

Mooi prijzen, zonneplan heeft 83 en 81ct, hopelijk zijn mijn batterijen dan niet te heet en kan ik gewoon met volle kracht ontladen en zo de maximale winst pakken..
Ging hier gisteren en vandaag weer niet goed. Het tweede uur was niet met 16kW, maar ging naar 11kW. Heb toen handmatig ontladen van een uur ingesteld en toen deed ie wel weer 16kW.
Vreemd en het is dus geen temperatuur issue. Wel heb ik nu een ventilator in de garage gezet en de deuren open om de warmte af te voeren.
PS: morgen dus maar ff een handmatige ontlaadactie doen om 20u

[ Voor 4% gewijzigd door JPS op 22-06-2026 21:59 ]


  • MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 00:13
IceBlue schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:49:
Ik heb sinds donderdag een Sigenergy oplossing in gebruik genomen. Het is een Sigenstor 5x 10kW accu met een 3 fase Sigen 10 kW omvormer gekoppeld aan een backup gateway. De omvormer is gekoppeld aan 37x 440w zonnepanelen oost west georiënteerd. Daarnaast heb ik ook een EV DC charger 25kW voorzien om tot 25 kW te kunnen DC laden.

De V2L oplossing met mijn Tesla model Y 2023 werkt overigens tot nu toe zeer goed. Dankzij de handleiding in dit topic!

Vanaf 6 oktober ga ik over naar een dynamisch tarief plan (Ecopower). Ik probeer nu nog het systeem toegevoegd te krijgen in Loxone. En ik wil ook nog graag mijn Vaillant warmtepomp + boiler integreren zodat deze slimmer gestuurd kan worden.
Is de integratie met Loxone gelukt? Wat is er mogelijk met de integratie?

  • DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06:59
Kan iemand uitleggen wat het nut van een 20 of 25kW omvormer is op een 3x25A aansluiting?

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Het ligt aan je verbruikers. Daarnaast kun je met een 20kw omvormer maximaal ontladen naar het net, en nog capaciteit over hebben om je huis te voorzien van stroom. Vooral in de winter nuttig.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
DaanTriple7 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 03:38:
Kan iemand uitleggen wat het nut van een 20 of 25kW omvormer is op een 3x25A aansluiting?
Bespaart je een 3x35 aansluiten. Als je die nodig zou hebben. Zo heb je die wel intern, mits je voldoende accu capaciteit hebt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
JPS schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:58:
[...]


Ging hier gisteren en vandaag weer niet goed. Het tweede uur was niet met 16kW, maar ging naar 11kW. Heb toen handmatig ontladen van een uur ingesteld en toen deed ie wel weer 16kW.
Vreemd en het is dus geen temperatuur issue. Wel heb ik nu een ventilator in de garage gezet en de deuren open om de warmte af te voeren.
PS: morgen dus maar ff een handmatige ontlaadactie doen om 20u
Vreemd ja..maar even je wekker zetten om 20 uur en 2 uur handmatig ontladen zetten, hopelijk pakt hij het weer op. Het loont wel nu 😀

Toen ik gisteren om 14 uur keek had de Ai ook besloten dat een halve batterij genoeg was. Terwijl s ochtends de prognose was om vol te laden.

Geen idee waarom hij dan halverwege besluit te stoppen. Toen nog even de batterij handmatig ook vol laten laden.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 23-06-2026 07:00 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:29
Bschnitz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:24:
[...]

Bespaart je een 3x35 aansluiten. Als je die nodig zou hebben. Zo heb je die wel intern, mits je voldoende accu capaciteit hebt.
Vooral dit, heb je voldoende aan 3x25A dan is zelfs een 17KW omvormer genoeg.

Ik kom zelf met regulier verbruik niet boven de 11-12KW uit, dan moet ik de kookplaat 100% gebruiken, en wat andere apparaten..

Auto laden via DC heeft er geen probleem mee als ik hem op snelladen zet, dan pakt die gewoon 25KW (accu + net aanvulling), en ik kan met een 17KW omvormer gewoon 17KW uit je accu trekken, en daarnaast 17KW uit het net, zolang het maar niet boven de 17KW komt voor het huis.

Ik zou dus alleen kijken naar een hogere omvormer als je echt een 3x35A aansluiting nodig zou hebben voor je eigen verbruik maar niet de aansluiting wilt aanleggen (want duur!!).

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 23-06-2026 08:41 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

timpel_800 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:59:
[...]

Toen ik gisteren om 14 uur keek had de Ai ook besloten dat een halve batterij genoeg was. Terwijl s ochtends de prognose was om vol te laden.

Geen idee waarom hij dan halverwege besluit te stoppen. Toen nog even de batterij handmatig ook vol laten laden.
Nou inderdaad ja, vergeten te melden dat gisteren bij mij het plan was om maar tot 80-90% te gaan 🤔
Dus ik heb handmatig een half uur extra geladen om er voor te zorgen dat ie om 16u vol zat om PV overschot voor mooie prijs terug te kunnen leveren.

Nu in de prognose 94% SoC dus ook dit maar ff goed in de gaten houden.
Instellingen max profit en 5c prijsdelta.

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Misschien was hij geschrokken van de 84ct de volgende avond.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • EB W
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Ik ben inmiddels een paar e-mails verder met Kia Charge ivm het niet werkend krijgen van de V2H op de Kia EV9.

In hun laatste bericht geven ze aan dat ze contact hebben gehad met elaad in Arnhem en dat zij hebben aangegeven dat de Sigenergy EVDC lader niet het juiste protocol hanteert.

Echter op YouTube kan je een post vinden van iemand met dezelfde opstelling waarbij het wel is gelukt (YouTube: V2H V2G test Kia EV9).

Ik heb elaad inmiddels ook gemaild, maar nu dacht ik om zelf eens te testen om de Grid Code settings naar België om te zetten.

Ik kan op internet de verschillen gaan zoeken, maar misschien heeft iemand hier kennis van de verschillen of misschien zelf al eens heeft getest.

SigenStor EC 12kW + 16kWh Batt + 12,5kW EV-DC + HomePro GW | 18x Enphase IQ7+ (6,35 kWp) | WeHeat Sparrow P60 + 300L | Kia EV9 + VW e-Up


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnDB-k4z5q7bYUAgCfIWZZoiUHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv1XOBlJrlZIE86EyqIxMtK2.jpg?f=fotoalbum_large


Zelfde verhaal vandaag..totaal gestoord toch. Even in de gaten houden dus.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ja bij mij ook, wil nu nog maar naar 75% SoC 🤨
Handmatig ingrijpen dan maar weer. Sigen AI is nog niet geschikt voor zorgeloos handelen.

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
Hij doet dat omdat direct verkopen gunstiger is ipv opslaan, vermoed ik.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:01:
Hij doet dat omdat direct verkopen gunstiger is ipv opslaan, vermoed ik.
Dan begrijp ik het helemaal niet meer. Nu zijn de goedkoopste uren. Dus moet hij nu juist opslaan als het later wordt is de prijs hoger. Ik wil mijn accu vol met goedkope stroom om vanavond mee te kunnen doen aan de goldrush. Ik heb 360 min op zelfverbruik gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Mipatje op 23-06-2026 13:10 ]

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Morgen stroomprijs €1,23... wtf.

Bij mij doet hij ook gek, gaat hem maar tot 75% vullen lijkt erop. Even kijken of hij zo nog aanpast anders ga ik hem handmatig vol gooien.. eerste keer dat ik het mis zie gaan sinds hele lange tijd.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
Wacht ook effe tot in de Sigen de nieuwe prijzen staan, dan gaat die toch weer alles anders doen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:16

backupdevice

No Risk , Full Push

Waarom is die stroomprijs zo hoog morgenavond . Zou toch zeggen dat er genoeg aanwezig is met al die zon

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:11
JPS schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:59:
Ja bij mij ook, wil nu nog maar naar 75% SoC 🤨
Handmatig ingrijpen dan maar weer. Sigen AI is nog niet geschikt voor zorgeloos handelen.
Hi @JPS ,

Ik zie dit ook in mijn forecast grafiek maar in de praktijk past ie het gewoon aan en laadt door tot 100%. Mode AI Max Profit. In het begin was ik soms ook wat sceptisch maar ik grijp de laatste maanden eigenlijk zelden meer handmatig in.

Daarnaast heb ik een tijdje geleden een paar dagen AI Balanced gedraaid maar dat levert niet het gewenste resultaat op. Te weinig handel wanneer dat wel mogelijk is. Zeker nu het nog kan in 2026. :)

Deze dagen zijn echt kassa zolang je zelf je elektriciteit niet verbruikt. :*)

System specs | X


  • MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:11
backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:23:
Waarom is die stroomprijs zo hoog morgenavond . Zou toch zeggen dat er genoeg aanwezig is met al die zon
Goed punt. Ik heb hier zojuist ook over zitten te filosoferen. Zelf denk ik dat dit te maken heeft met weinig wind vanuit het oosten waardoor er weinig opgewekt wordt op zee. Daarnaast veel verbruik in de avond door alle airco's die de laatste jaren geïnstalleerd zijn om te koelen.

System specs | X


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Bschnitz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
Wacht ook effe tot in de Sigen de nieuwe prijzen staan, dan gaat die toch weer alles anders doen.
Yep, nu doet hij t weer perfect.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
MadHost schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Hi @JPS ,

Ik zie dit ook in mijn forecast grafiek maar in de praktijk past ie het gewoon aan en laadt door tot 100%. Mode AI Max Profit. In het begin was ik soms ook wat sceptisch maar ik grijp de laatste maanden eigenlijk zelden meer handmatig in.

Daarnaast heb ik een tijdje geleden een paar dagen AI Balanced gedraaid maar dat levert niet het gewenste resultaat op. Te weinig handel wanneer dat wel mogelijk is. Zeker nu het nog kan in 2026. :)

Deze dagen zijn echt kassa zolang je zelf je elektriciteit niet verbruikt. :*)
Hier gaat de warmtepomp ook op de duurste tijd paar uur uit met koelen haha. Alle beetjes helpen.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:23
backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:23:
Waarom is die stroomprijs zo hoog morgenavond . Zou toch zeggen dat er genoeg aanwezig is met al die zon
De duitsers hebben er (uiteraard) een woord voor: Kühlkraftkrise.

Weinig wind, niet genoeg productie meer met de zonnepanelen, en wel heel veel vraag door koelen na een hete dag icm auto laden en koken enzo.
Bschnitz schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
Wacht ook effe tot in de Sigen de nieuwe prijzen staan, dan gaat die toch weer alles anders doen.
Zelfs nu nog, max 75% laden. Ik heb hem al geforceerd nu, gaat mij niet gebeuren dat ik niet 100% kan dumpen vanavond

[ Voor 27% gewijzigd door djrednas op 23-06-2026 13:59 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55

Mipatje

Petrolhead

djrednas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
[...]

De duitsers hebben er (uiteraard) een woord voor: Kühlkraftkrise.

Weinig wind, niet genoeg productie meer met de zonnepanelen, en wel heel veel vraag door koelen na een hete dag icm auto laden en koken enzo.


[...]

Zelfs nu nog, max 75% laden. Ik heb hem al geforceerd nu, gaat mij niet gebeuren dat ik niet 100% kan dumpen vanavond
Ich hoffe, wir werden in Zukunft noch viele weitere Krisen dieser Art erleben. Die Deutschen sind schließlich sehr gute Nachbarn, die sich gut um uns Niederländer kümmern.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
djrednas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:58:
[...]

De duitsers hebben er (uiteraard) een woord voor: Kühlkraftkrise.

Weinig wind, niet genoeg productie meer met de zonnepanelen, en wel heel veel vraag door koelen na een hete dag icm auto laden en koken enzo.


[...]

Zelfs nu nog, max 75% laden. Ik heb hem al geforceerd nu, gaat mij niet gebeuren dat ik niet 100% kan dumpen vanavond
Hier mijn plan (Balanced AI) hij is nu met 18,5kW aan het laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9cCH2kHDfk-fmfKb699_Te3BFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7UiLQxBezJzePkC7UeR2avP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POwVa3M466IRvDA9LSnrJvwjgJY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lRRsXzjfiz4W6ajof6vVqhC4.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door MvRtje op 23-06-2026 14:07 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

MadHost schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Hi @JPS ,

Ik zie dit ook in mijn forecast grafiek maar in de praktijk past ie het gewoon aan en laadt door tot 100%. Mode AI Max Profit. In het begin was ik soms ook wat sceptisch maar ik grijp de laatste maanden eigenlijk zelden meer handmatig in.

Daarnaast heb ik een tijdje geleden een paar dagen AI Balanced gedraaid maar dat levert niet het gewenste resultaat op. Te weinig handel wanneer dat wel mogelijk is. Zeker nu het nog kan in 2026. :)

Deze dagen zijn echt kassa zolang je zelf je elektriciteit niet verbruikt. :*)
Dankje, ja ik heb ook wel gezien dat hij gedurende laden/ontladen nog we eens wil veranderen. Maar nu al meerdere keren met ontladen gezien dat ie toch het vermogen omlaag deed.
Morgen is de prijs 2 uur boven de 1€ dus dan wil ik geen kWh missen natuurlijk :-)
Ook blij met mijn 17kW omvormer, die tijdslots van piek en dal zijn meestal niet langer dan 2u. Perfect dit jaar nog voor pump&dump.

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:23:
Waarom is die stroomprijs zo hoog morgenavond . Zou toch zeggen dat er genoeg aanwezig is met al die zon
Voornamelijk dus omdat mensen 's avonds hun airco aanzetten terwijl ze hem natuurlijk beter de hele dag kunnen laten draaien, dan doen ze aan netontlasting, vanavond aan netbelasting.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55

Mipatje

Petrolhead

Situatie
Volgens Jeroen.nl zou Nextenergie volgend jaar, met een zonnebonus van 50%, het beste contract zijn.
Vraag over teruggeleverde stroom
Vandaag heb ik contact opgenomen met Nextenergie. Ik heb gevraagd hoe zij onderscheid maken tussen de kWh die rechtstreeks door mijn zonnepanelen worden teruggeleverd en de kWh die afkomstig zijn uit mijn accu. Die laatste komen namelijk niet in aanmerking voor de zonnebonus van 50%.
Reactie van Nextenergie
Nextenergie gaf aan dat zij uitgaan van de gegevens over de teruggeleverde zonne-energie die zij van de netbeheerder ontvangen.
Onduidelijkheid
Ik weet zelf te weinig van hoe dit technisch en administratief werkt. Kan de netbeheerder daadwerkelijk zien waar de teruggeleverde kWh vandaan komen: rechtstreeks van de zonnepanelen of uit de accu?
Weet iemand hoe dit precies zit?

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:16

backupdevice

No Risk , Full Push

Mipatje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:35:
Situatie
Volgens Jeroen.nl zou Nextenergie volgend jaar, met een zonnebonus van 50%, het beste contract zijn.
Vraag over teruggeleverde stroom
Vandaag heb ik contact opgenomen met Nextenergie. Ik heb gevraagd hoe zij onderscheid maken tussen de kWh die rechtstreeks door mijn zonnepanelen worden teruggeleverd en de kWh die afkomstig zijn uit mijn accu. Die laatste komen namelijk niet in aanmerking voor de zonnebonus van 50%.
Reactie van Nextenergie
Nextenergie gaf aan dat zij uitgaan van de gegevens over de teruggeleverde zonne-energie die zij van de netbeheerder ontvangen.
Onduidelijkheid
Ik weet zelf te weinig van hoe dit technisch en administratief werkt. Kan de netbeheerder daadwerkelijk zien waar de teruggeleverde kWh vandaan komen: rechtstreeks van de zonnepanelen of uit de accu?
Weet iemand hoe dit precies zit?
Denk dat de leverancier wel kan zien wanneer er terug geleverd wordt . En dan kan er ook gezien worden dat tussen 20:00 en 22:00 er elke dag een bulk aan stroom terugkomt . En dan is er zo ook correlatie aan te tonen tussen de hoeveel kWh per uur en aanwezige zon ten tijde van dat tijdslot

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Ik heb Jeroen gewoon ff gemaild of hij meer wist: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z8_ttcXcfjVHqakI5XaS0z0da0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmbvyGI4mSpfzVfkpeFlbpfA.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55

Mipatje

Petrolhead

backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Denk dat de leverancier wel kan zien wanneer er terug geleverd wordt . En dan kan er ook gezien worden dat tussen 20:00 en 22:00 er elke dag een bulk aan stroom terugkomt . En dan is er zo ook correlatie aan te tonen tussen de hoeveel kWh per uur en aanwezige zon ten tijde van dat tijdslot
Ja dat kan allemaal wel waar zijn maar het gaat om geld en daar kun je aannamen over doen. De Kwh moeten gemeten worden correlaties kunnen ze hier niet voor gebruiken. Meten is weten iets anders kan het niet zijn.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
Mipatje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Ja dat kan allemaal wel waar zijn maar het gaat om geld en daar kun je aannamen over doen. De Kwh moeten gemeten worden correlaties kunnen ze hier niet voor gebruiken. Meten is weten iets anders kan het niet zijn.
Om die reden wil ik ook hier iemand hebben die na 2 maanden ofzo opzegt en een eindafrekening krijgt met de bonus. Allen dan weten we het zeker.

Nogmaals, zelfs de helpdesk heeft wat Jeroen al zegt aan mij bevestigd!

Het is bedoeld voor zonnestroom, maar werkt op alle stroom.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Maar je kan er op wachten dat ze het gaan indammen. Ik denk eigenlijk dat ze niet zo bij batterijen hebben stilgestaan. Als alle batterij eigenaren (en die groep groeit hard) nu naar Next toe gaan is het gauw klaar ben ik bang en zullen bijv prijspiek&daluren worden uitgesloten van de bonus.

  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:16

backupdevice

No Risk , Full Push

JPS schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:31:
Maar je kan er op wachten dat ze het gaan indammen. Ik denk eigenlijk dat ze niet zo bij batterijen hebben stilgestaan. Als alle batterij eigenaren (en die groep groeit hard) nu naar Next toe gaan is het gauw klaar ben ik bang en zullen bijv prijspiek&daluren worden uitgesloten van de bonus.
Zijn maar weinig particulieren zonnepanelen systemen die om 21:00 ‘s avonds nog 20kWh in een uur het net op pompen . Zo moeilijk is het niet om te herkennen en uit te sluiten

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:16
Ze doen dit om klanten van zonneplan weg te trekken. Misschien dat ze na een jaartje wat aanpassen, maar het gaat ze om de bulk van zonnepaneel eigenaren en die paar met batterijen nemen ze voorlopig voor lief schat ik in.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

kliffen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:14:
Ze doen dit om klanten van zonneplan weg te trekken. Misschien dat ze na een jaartje wat aanpassen, maar het gaat ze om de bulk van zonnepaneel eigenaren en die paar met batterijen nemen ze voorlopig voor lief schat ik in.
Inderdaad eerst klanten trekken en dan medio volgend jaar de regels aanpassen verwacht ik.

  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55

Mipatje

Petrolhead

backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Zijn maar weinig particulieren zonnepanelen systemen die om 21:00 ‘s avonds nog 20kWh in een uur het net op pompen . Zo moeilijk is het niet om te herkennen en uit te sluiten
De vraag is op basis waarvan en hoe zij je zouden uitsluiten. Ik heb expliciet aangegeven dat ik batterijen heb die, tegelijk met de PV-installatie, ook stroom uit de accu terugleveren. Men gaf aan hiervoor de data van de netbeheerder te gebruiken. Maar blijkt uit die data afzonderlijk hoeveel stroom afkomstig is van de PV-installatie en hoeveel uit de accu? Als dat niet zo is, ontvang je in principe gewoon de bonus van 50%. Neem morgen als voorbeeld: bij een EPEX-prijs van ongeveer €1 per kWh zou mijn acculading een bonus van circa €16 opleveren.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:16

backupdevice

No Risk , Full Push

Mipatje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:36:
[...]

De vraag is op basis waarvan en hoe zij je zouden uitsluiten. Ik heb expliciet aangegeven dat ik batterijen heb die, tegelijk met de PV-installatie, ook stroom uit de accu terugleveren. Men gaf aan hiervoor de data van de netbeheerder te gebruiken. Maar blijkt uit die data afzonderlijk hoeveel stroom afkomstig is van de PV-installatie en hoeveel uit de accu? Als dat niet zo is, ontvang je in principe gewoon de bonus van 50%. Neem morgen als voorbeeld: bij een EPEX-prijs van ongeveer €1 per kWh zou mijn acculading een bonus van circa €16 opleveren.
Ik snap je gedachtegang maar ben pessimist genoeg om er vanuit te gaan dat zij gewoon de piekuren gaan uitsluiten in de loop van de tijd

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:31
Mipatje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:36:
[...]

De vraag is op basis waarvan en hoe zij je zouden uitsluiten. Ik heb expliciet aangegeven dat ik batterijen heb die, tegelijk met de PV-installatie, ook stroom uit de accu terugleveren. Men gaf aan hiervoor de data van de netbeheerder te gebruiken. Maar blijkt uit die data afzonderlijk hoeveel stroom afkomstig is van de PV-installatie en hoeveel uit de accu? Als dat niet zo is, ontvang je in principe gewoon de bonus van 50%. Neem morgen als voorbeeld: bij een EPEX-prijs van ongeveer €1 per kWh zou mijn acculading een bonus van circa €16 opleveren.
Jep 50% wordt dan dure hobby voor ze inderdaad, lijkt me niet houdbaar, of ze moeten het zien als goede reclame, dat is ook duur.

ik pomp net iets meer erheen met 3x40a, hang zelfs de auto op v2x eraan om te ontladen
V2x testen gedaan en:
Als de auto aansluit op v2x modus vlak voor AI gaat ontladen volgens het "schema" van hoge prijzen pakt AI zelf de auto erbij met 20kw uit de auto naar de grid en 7kw uit de batterij om tot de 27kw (3x40a) te komen, dan haal ik 4 uur ontladen achter elkaar en nog genoeg over om de nacht door te komen op de batterij zonder inkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdz486tVba3zlfu6KXnSI0oKrlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCTZvpE61McnAHUKKZ4pvbud.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Djaro op 23-06-2026 18:10 . Reden: plaatje vergeten ]


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
Djaro schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Jep 50% wordt dan dure hobby voor ze inderdaad, lijkt me niet houdbaar, of ze moeten het zien als goede reclame, dat is ook duur.

ik pomp net iets meer erheen met 3x40a, hang zelfs de auto op v2x eraan om te ontladen
V2x testen gedaan en:
Als de auto aansluit op v2x modus vlak voor AI gaat ontladen volgens het "schema" van hoge prijzen pakt AI zelf de auto erbij met 20kw uit de auto naar de grid en 7kw uit de batterij om tot de 27kw (3x40a) te komen, dan haal ik 4 uur ontladen achter elkaar en nog genoeg over om de nacht door te komen op de batterij zonder inkoop.
Het is maar max 6000kWh. Dus op die manier ben je daar snel aan.

Als ze nou echt slim zijn zetten de max op en met staffels.


Bijvoorbeeld:

Tot 3000 kWh 50%

3000 tot 4000 kWh 25%

4000 tot 6000 kWh 15%

Zo is het nog steeds interessant voor de massa en voor ons, maar minder financieel risico voor misbruik.

Maar goed, ik werk er niet. Dus who knows wat ze denken. C suite weet wellicht dingen die wij niet weten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-06 22:53
Zelfde probleem hier.

Heb jij het ondertussen opgelost gekregen?

  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:23
Hmmm, het export vermogen zakt hier langzaam terug van 17,2kW naar nu 14kW.

Batterij temp max is gestegen van 41.8 naar 50.4. Even een fan er op om te kijken of dat helpt :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-06 21:51
backupdevice schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:23:
Waarom is die stroomprijs zo hoog morgenavond . Zou toch zeggen dat er genoeg aanwezig is met al die zon
De zon is dan nagenoeg onder. Mijn panelen leveren na 21 uur maar een paar honderd watt. Een half uur later is de pret echt wel voorbij.

Ergo: na 21 uur is er geen noemenswaardige PV opwek meer.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 10:13
Werkt hier gewoon zoals verwacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4ru4setbpMo8sqUCTQgV3XS8sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yO5D5X047xu0EFEbskL0hSg.jpg?f=fotoalbum_large

  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nOZGL-BY1jqm1NdkZRDz2vqx-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtYJ7OrI2r7tjoaXfy1M7qAH.jpg?f=fotoalbum_large hier ziet het er niet anders uit, maar dat is slechts visueel. Als we dan kijken naar het geleverde vermogen en de temperatuur.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai3OpK1B2dt-SNQDLYgGsTvp-zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZkVVSlxtpPpxr7LokaL0aLT1.jpg?f=fotoalbum_large en ja, forceren op 18kW leveren deed niets...

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06:59
Ik zie dat ik met mijn vragen roer in een discussie omtrent prijzen en terugleveren vanwege de idioot hoge tarieven van vandaag en morgen.
Maar ik heb keiharde FOMO, dus:

Ik wil graag een torentje met een controller van 25kW.
3, 4, of 5 modules van 9kWh, en wanneer Sigenergy eindelijk het MID certificaat op de DC-lader heeft (iemand meer info?), een DC lader ertussen.
Uiteraard een gateway.
Mijn plan is om alles te bestellen op solarbouwmarkt en het zelf in elkaar te flansen.
Ik ben handig genoeg en daarnaast: Kleur op kleur = elektromonteur.
Ik heb bij de plaatsing van m'n nieuwe groepenkast al rekening gehouden met de Sigenstor.

Ik wilde hier graag nog even vragen of er meer mensen zijn die hem zelf hebben geïnstalleerd en wat de knelpunten dan zijn. Kom ik geen gedonder tegen in de vorm van: een noodzaak om hem te registreren en dat dit dan niet kan omdat ik geen installateursaccount heb oid?

  • JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

djrednas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:07:
[...]
Als we dan kijken naar het geleverde vermogen en de temperatuur.....
en ja, forceren op 18kW leveren deed niets...
Mijn batterijtemperaturen net voor 20u waren lager: 35C (average) en 37C (max). Ik had de garagedeuren smidddags al opengezet en een ventilator geplaatst om de warme luchtstroom van de Sigenstor (die wat opgesloten zit in de hoek van de garage) weg te blazen.
Hij heeft tot 21:45u op max vermogen van 16kW geexporteerd (=mijn begrenzing) en het laatste kwartier zakte het in naar 14,3kW. Temperaturen waren toen 44C (average)en 49C (max).
De omvormer zelf (PCS internal temperature) had 21:45u een top van 62C.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 24-06-2026 08:56 ]


  • uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 10:13
Lijkt toch temperatuur gerelateerd te zijn, vermoed de Inverter zelf.

Mijn bovenste 2 batterijen tikken de 47 graden aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvaMM_hztnGGTX1SEkJEKa4OROI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9lbA5rV985hJhud40zZFIty.jpg?f=fotoalbum_large

Dat hikje was m'n boiler en daarna m'n computer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEwsR8tIIpuH5OTHLGt5Og37wuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQwVnNFt3vk5vAUU0Ug2DfVV.jpg?f=fotoalbum_large

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-06 21:51
djrednas schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:07:
[...]

[Afbeelding] hier ziet het er niet anders uit, maar dat is slechts visueel. Als we dan kijken naar het geleverde vermogen en de temperatuur.....

[Afbeelding] en ja, forceren op 18kW leveren deed niets...
Warmte? En daarom beperkt omvormervermogen?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:31

HenkS

Da_king alias HenkS


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:16

backupdevice

No Risk , Full Push

Ga toch vanavond ff in de gaten houden. AI geeft nu aan alle aanwezige stroom vanavond te verkopen. De uren daarna zijn ook gewoon 50c per kWh. Zou toch denken dat hij toch een beetje reserve over laat voor de nacht. FF vanmiddag kjken wat de AI gaat verzinnen.

[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 24-06-2026 10:10 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:31

HenkS

Da_king alias HenkS

backupdevice schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:09:
Ga toch vanavond ff in de gaten houden. AI geeft nu aan alle aanwezige stroom vanavond te verkopen. De uren daarna zijn ook gewoon 50c per kWh. Zou toch denken dat hij toch een beetje reserve over laat voor de nacht. FF vanmiddag kjken wat de AI gaat verzinnen.
kun je zien in de grafieken of hij hem helemaal leeggooit. Maar bij mij gaat hij volledig leeg, omdat verkopen tegen 1 euro meer oplevert dan de accu een beetje vol laten voor gebruik tegen 40 cent (bijvoorbeeld). dus de sigen kiest gewoon voor de meest interessante optie

  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:29
HenkS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:11:
[...]

kun je zien in de grafieken of hij hem helemaal leeggooit. Maar bij mij gaat hij volledig leeg, omdat verkopen tegen 1 euro meer oplevert dan de accu een beetje vol laten voor gebruik tegen 40 cent (bijvoorbeeld). dus de sigen kiest gewoon voor de meest interessante optie
Het is inderdaad beter om de accu helemaal leeg te trekken, stel je bewaard 3kwh voor de nacht (die je anders 1,50 zou kosten), dan kun je die beter verkopen tegen 3 euro en die 1,50 betalen. Pak je nog 1,50 winst..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:31
treinen rijden op rails.. net zon onzin als dit artikel, natuurlijk is de kale kwhprijs niet wat je echt betaald.. zucht...

  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:29
Door dit soort artikelen in de media maak je de reguliere mensen gewoon bang, ik krijg afgelopen maanden ook veel vragen uit mijn omgeving wat ze straks (of nu) het beste kunnen doen, ze snappen het gewoon niet meer.

En om het te snappen moet je tegenwoordig behoorlijk goed je best doen en er heel actief mee bezig gaan.

Volgend jaar wordt het echt een grote bende en veel mensen zullen het verkeerd inschatten en zo heel duur uit komen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55

Mipatje

Petrolhead

verstappen33 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:45:
Door dit soort artikelen in de media maak je de reguliere mensen gewoon bang, ik krijg afgelopen maanden ook veel vragen uit mijn omgeving wat ze straks (of nu) het beste kunnen doen, ze snappen het gewoon niet meer.

En om het te snappen moet je tegenwoordig behoorlijk goed je best doen en er heel actief mee bezig gaan.

Volgend jaar wordt het echt een grote bende en veel mensen zullen het verkeerd inschatten en zo heel duur uit komen.
Ik verwacht dat de negatieve prijzen minder zullen worden in 2027.De meeste mensen die PV en dynamische contracten hebben weten toch wel het een en ander en zullen hun PV installaties zo instellen dat er gestopt wordt met opwekken bij negatieve prijzen. Bij vaste en variabele contracten ligt het natuurlijk anders.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:29
Mipatje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Ik verwacht dat de negatieve prijzen minder zullen worden in 2027.De meeste mensen die PV en dynamische contracten hebben weten toch wel het een en ander en zullen hun PV installaties zo instellen dat er gestopt wordt met opwekken bij negatieve prijzen. Bij vaste en variabele contracten ligt het natuurlijk anders.
Klopt, maar het aandeel dynamische klanten is nog relatief laag.

Mensen die dus komende jaar niet meer kunnen salderen, maar dus wel tegen zeer lage terugleververgoeding terugleveren zullen flink duurder uitvallen bij de jaarlijkse afrekening. En juist daar zit hem de crux, al die mensen met nog een vast contract en zeker zonder thuisbatterij weten dus niet precies wat ze moeten doen en lezen zich er helaas ook niet voldoende op in.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
Mipatje schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Ik verwacht dat de negatieve prijzen minder zullen worden in 2027.De meeste mensen die PV en dynamische contracten hebben weten toch wel het een en ander en zullen hun PV installaties zo instellen dat er gestopt wordt met opwekken bij negatieve prijzen. Bij vaste en variabele contracten ligt het natuurlijk anders.
Dat verwacht ik eigenlijk niet. Dat heeft puur ermee te maken dat veel wij als woningen niet veel impact hebben op stroom. Dat is toch echt industrie en vervoer enzo. Landbouw en verzin maar wat.

Ook met ENTSO zien we juist zoals gisteren en vandaag, dat onze buren meer impact op ons heb en dan wij zelf.

Wij zijn het duurste EPEX van alle landen, wist je dat?

Desondanks dat de tekorten juist in de buurlanden zijn, drijven ze juist bij ons de tekorten en overschotten op.

Dus ik verwacht juist het tegenovergestelde, meer jojo effecten, gezien onze buurlanden ook de elektrische kant op gaan en nog veel slechter voorbereid zijn als wij in NL.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Wat is de beste Sigenstor strategie in de app als je "gewoon" goedkoop wilt inkopen om op dure momenten zelf te gebruiken, voor noobs die nooit iets anders dan VPP hebben gedaan? De mogelijkheden van de app zijn enigszins overweldigend.

Het liefst weet hij inmiddels hoeveel stoom ik in deze hittegolf zelf gebruik, en kan hij de rest zelf terugleveren met AI ofzo, maar dat zal wel niet zo simpel wezen.

Met die uitschieters in de dynamische prijzen steeds wilde ik eigenlijk de Frank Energie VPP even pauzeren, maar dat kan niet: Je kan het wel stop zetten en dan wordt de hele koppeling verwijderd. Dit terwijl het vrij lang duurde om die koppeling te laten aanzetten.

Overigens klopt de Sigenstor zonnepaneel-oplevering bij mij niet helemaal. Als ik in Home Assistant kijk, dan levert hij een halve kW meer terug dan dat Sigenstor denkt dat mijn zonnepanelen opleveren. Dus als ik de Sigenstor mijn eigen stroom zou laten opslaan, dan lek ik alsnog een halve kilowatt weg, wat tijdens negatieve prijzen wel vervelend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ailxqa7z5k4lHhKv_ekb2_V1gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vCWelyI4uRB8EmK77HuP36Mu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka1PGTAAf2VwFI2RjBpyOpJfkkU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NrgAeUxHC1igitb5ejpIhwAv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/309CfHmKpCUFAlMD_OlPsmEgqr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gZ2IMefsr9cYJxypS2mda6LS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 24-06-2026 14:36 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:16
Zijn er mensen op dit forum die beta tester zijn/worden voor de 4.0 app?

In een stukje van de voorwaarden staat dat ze niet aansprakelijk zijn voor diverse zaken, waaronder device malfunction.

De garantie blijft dan wel weer van kracht.

Zit een beetje in dubio om wel of niet mee te doen.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 16:25

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Sando schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:32:
Wat is de beste Sigenstor strategie in de app als je "gewoon" goedkoop wilt inkopen om op dure momenten zelf te gebruiken, voor noobs die nooit iets anders dan VPP hebben gedaan? De mogelijkheden van de app zijn enigszins overweldigend.

Het liefst weet hij inmiddels hoeveel stoom ik in deze hittegolf zelf gebruik, en kan hij de rest zelf terugleveren met AI ofzo, maar dat zal wel niet zo simpel wezen.

Met die uitschieters in de dynamische prijzen steeds wilde ik eigenlijk de Frank Energie VPP even pauzeren, maar dat kan niet: Je kan het wel stop zetten en dan wordt de hele koppeling verwijderd. Dit terwijl het vrij lang duurde om die koppeling te laten aanzetten.

Overigens klopt de Sigenstor zonnepaneel-oplevering bij mij niet helemaal. Als ik in Home Assistant kijk, dan levert hij een halve kW meer terug dan dat Sigenstor denkt dat mijn zonnepanelen opleveren. Dus als ik de Sigenstor mijn eigen stroom zou laten opslaan, dan lek ik alsnog een halve kilowatt weg, wat tijdens negatieve prijzen wel vervelend is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is toch wel zo simpel als je zegt. Ik heb een paar dagen de NextEnergy VPP modus gebruikt, maar de resultaten daarvan vielen me dusdanig tegen dat ik nu de Sig AI voor het eerst kan gebruiken, ik heb alles namelijk pas een week geïnstalleerd. En hij doet nu precies wat je verwacht, zelfs in Max Profit modus klopt dat nog redelijk, alleen gooit ie dan wel je batterij echt bijna leeg op de duurste momenten, om dan later voor lagere tarieven van het net te draaien.

Ik zie het verschil wat je uit Home Assistant benoemt overigens ook, maar ik vraag me af of dat niet gewoon de conversie-verliezen zijn? Je PV wekt bijvoorbeeld 6kW op, maar bijvoorbeeld slechts 5,6kW daarvan kan je batterij in, én het net op, óf meteen verbruikt worden. Hooguit als het meteen je batterij ingaat zou het precies gelijk zijn. Maar dat is wel een aanname van me.
edit:
Oh ik zie nu pas wat je bedoelt, dat is wel raar inderdaad, zoiets zie ik zelf niet. Hoe heb je de batterij geconfigureerd in je HA energy dashboard?

[ Voor 3% gewijzigd door --MeAngry-- op 24-06-2026 16:10 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
DaanTriple7 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:12:
Ik zie dat ik met mijn vragen roer in een discussie omtrent prijzen en terugleveren vanwege de idioot hoge tarieven van vandaag en morgen.
Maar ik heb keiharde FOMO, dus:

Ik wil graag een torentje met een controller van 25kW.
3, 4, of 5 modules van 9kWh, en wanneer Sigenergy eindelijk het MID certificaat op de DC-lader heeft (iemand meer info?), een DC lader ertussen.
Uiteraard een gateway.
Mijn plan is om alles te bestellen op solarbouwmarkt en het zelf in elkaar te flansen.
Ik ben handig genoeg en daarnaast: Kleur op kleur = elektromonteur.
Ik heb bij de plaatsing van m'n nieuwe groepenkast al rekening gehouden met de Sigenstor.

Ik wilde hier graag nog even vragen of er meer mensen zijn die hem zelf hebben geïnstalleerd en wat de knelpunten dan zijn. Kom ik geen gedonder tegen in de vorm van: een noodzaak om hem te registreren en dat dit dan niet kan omdat ik geen installateursaccount heb oid?
Geen knelpunten, maar maak eerst even een installateursaccount aan. Dan weet je of dat lukt. Er zijn meerdere mensen die het zelf hebben gedaan, waaronder ik. Het is niet heel lastig. Geen knelpunten, maar even goed opletten bij het aansluiten van de GW. Volg evt. het schema van @EB W Voorbeeld van hoe het kan zoek op postst van @Dw1-nl

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
kliffen schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:30:
Zijn er mensen op dit forum die beta tester zijn/worden voor de 4.0 app?

In een stukje van de voorwaarden staat dat ze niet aansprakelijk zijn voor diverse zaken, waaronder device malfunction.

De garantie blijft dan wel weer van kracht.

Zit een beetje in dubio om wel of niet mee te doen.
Ik zit erin, draai 4.0 nu 2 dagen. OK-ish.

Geen zorgen, dit keer is het beter. Van 2 naar 3 moesten we losse APKs downloaden xD dat is nu gewoon via de playstore, alleen iOS is nog via test flight.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:56

A-J

Ik heb een probleem met mijn PV strings die zich af en toen voordoen, namelijk dat 1 of 2 van 3 PV ingangen niet opstarten. De hele dag 0V en 0A op PV1 en/of PV2.

Ik heb sinds 2 maanden een sigenstor 17 met gateway en 1-2x per maand dus een hele dag minder opbrengst, omdat panelen niet ‘gezien’ worden door mijn sigen setup.

zie foto’s: 25 mei (PV2 gaat niet aan), 26 mei (PV1+2 gaan niet aan), 23 juni (een normale dag, alles aan); 24 juni (PV1+2 niet aan)

PV1: 4 oost-west zonnepanelen met stringoptimizers op plat dak en PV2: 6 oost-west zonnepanelen met nieuwe stringoptimizers op plat dak. Voordat ik overstapte op sigenstor 17 systeem, werkte ze vlekkeloos met micro-omvormers eronder.

Bekend probleem? Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyaG4krlwV89yy5pPEVg2s4UvYo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SdCZiQQMafVtfgjwzIudwQ4r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFQFMruf1fQlqSbtwiTArDTxUs8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vqe057Sh7vOZlFdWpZLzMPHG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUigLqISb17yFR4oVW1vcmt9bmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TVRegxupwNF9xMKGOhuCNiMu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14Btr2ZWAmONxTd4TbGUzQsYO4I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o2KNrUeA6zAY2E0AubuNWMFb.png?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Merk en type en aantal panelen per string?

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:56

A-J

Tiger Neo N-type 54HL4-B 395-415 Watt

Tigo TS4-A-O optimizers

Zoals de post al zegt: 4 en 6 panelen voor PV1 en PV2 respectievelijk.

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:16

backupdevice

No Risk , Full Push

A-J schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:42:
Ik heb een probleem met mijn PV strings die zich af en toen voordoen, namelijk dat 1 of 2 van 3 PV ingangen niet opstarten. De hele dag 0V en 0A op PV1 en/of PV2.

Ik heb sinds 2 maanden een sigenstor 17 met gateway en 1-2x per maand dus een hele dag minder opbrengst, omdat panelen niet ‘gezien’ worden door mijn sigen setup.

zie foto’s: 25 mei (PV2 gaat niet aan), 26 mei (PV1+2 gaan niet aan), 23 juni (een normale dag, alles aan); 24 juni (PV1+2 niet aan)

PV1: 4 oost-west zonnepanelen met stringoptimizers op plat dak en PV2: 6 oost-west zonnepanelen met nieuwe stringoptimizers op plat dak. Voordat ik overstapte op sigenstor 17 systeem, werkte ze vlekkeloos met micro-omvormers eronder.

Bekend probleem? Iemand een idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sigenstor heeft minimaal 5 panelen per string nodig . I.i.g. die van mij, ik heb een 15 kW omvormer

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
Precies. 1 paneel heeft rond de 35-40V. Je hebt minimaal 180V nodig per string. Met 4 panelen haal je dat dus niet (4 x 40 = 160V). Als het 's ochtends koud is gaat het misschien net aan. Maar met dit warme weer zakt het voltage en starten de panelen niet op. Slecht ontworpen systeem ben ik bang.

Je kunt bij je installateur nog nagaan of hij het minimale startup voltage idd op 180V heeft gezet of dat dit zelfs nog hoger staat. Anders: laten aanpassen naar 180V. (dit kan alleen in de installateur app)

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 24-06-2026 20:51 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:56

A-J

Het klopt denk ik wat je zegt. Die eerdere dagen in mei was het ook erg warm.

Kunnen ze die 4 + 6 panelen niet gewoon combineren en koppelen op 1 string ipv 2? De panelen hebben dezelfde orientatie en optimizers; zou dan toch goed moeten gaan? Of zit je dan over de max per string?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp


  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:23
A-J schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:28:Kunnen ze die 4 + 6 panelen niet gewoon combineren en koppelen op 1 string ipv 2? De panelen hebben dezelfde orientatie en optimizers; zou dan toch goed moeten gaan? Of zit je dan over de max per string?
En waarom niet 5 + 5?

Enfin, bij de 3 fase omvormer is nominaal 600v en max 1000, dus mijns inziens kan je ook de 10 panelen in 1 string aansluiten....

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06:59
Ik kan in de documentatie online niet vinden wat de afstand van een stack tot aan de muur moet zijn om de bijgeleverde muurbeugels tussen de modules te kunnen gebruiken. Heeft iemand hier info over?

  • Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 06:44
Even de omvormer er op zetten en dan meten

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
DaanTriple7 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 04:59:
Ik kan in de documentatie online niet vinden wat de afstand van een stack tot aan de muur moet zijn om de bijgeleverde muurbeugels tussen de modules te kunnen gebruiken. Heeft iemand hier info over?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmFS8B2-5LCfIdOm0TKkpVAElHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCwrAW6HJyHttTURF7mcvlnI.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:17
Mijn systeem staat nog steeds op Sigen Ai-modus en op dit moment is hij nog steeds niet de batterij aan het laden maar alles aan het exporteren. Ik hoop dat dit AI gedrag is dat hij over een uurtje of zo aantrekt om te gaan laden maar ik ben benieuwd of dit bij anderen ook is. Verder heb ik na de eerste week besloten om er nog maar een 10KW pack bij te hangen want ik heb net te weinig om zelfvoorzienend te zijn. Als de mini van mijn vrouw gaat opladen redden we het net niet en moet ik nog wat inkopen in de nacht.

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
Bvanham schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:59:
Mijn systeem staat nog steeds op Sigen Ai-modus en op dit moment is hij nog steeds niet de batterij aan het laden maar alles aan het exporteren. Ik hoop dat dit AI gedrag is dat hij over een uurtje of zo aantrekt om te gaan laden maar ik ben benieuwd of dit bij anderen ook is. Verder heb ik na de eerste week besloten om er nog maar een 10KW pack bij te hangen want ik heb net te weinig om zelfvoorzienend te zijn. Als de mini van mijn vrouw gaat opladen redden we het net niet en moet ik nog wat inkopen in de nacht.
Je kan toch zien hoe laat hij van plan is om te laden in de prognose. Als je het er niet mee eens bent doe je effe snel handmatig actie.

Die van mij begint om 11 uur met laden. Tot die tijd zal hij verkopen. Dat is op balanced.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:55

Mipatje

Petrolhead

Vandaag kreeg ik om 7;30 bericht dat ik offgrid was met de mededeling dat er nog voor 3,5 uur stroom was. Ik was al op en omdat Enexis een dag van werk aan het net had aangekondigd even de accustand gecontrolleerd. Hij stond om 6;30 op 5%, ik heb toen 30 min laden aangezet wat betekende dat ik naar 25% ging en om 7:30 hiermee in de noodstroom ging. Inmiddels is er al genoeg PV zodat ik al op 33% zit. We hebben helemaal niks gemerkt. Ik heb een email naar alle buurvrouwen gestuurd om koffie te komen drinken in een koel huis. Er is nog niemand misschien dat hun computers het niet doen. Of ze kunnen niet weg want ze hebben ook elektrische poorten in hun hekwerken. Heb wel extra bier in de koelkast gezet zodat ze vanmiddag een koud pilsje kunnen komen drinken. Wat een genot een Gateway samen met een accu en PV op een dag als vandaag.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:29
Bschnitz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:05:
[...]

Je kan toch zien hoe laat hij van plan is om te laden in de prognose. Als je het er niet mee eens bent doe je effe snel handmatig actie.

Die van mij begint om 11 uur met laden. Tot die tijd zal hij verkopen. Dat is op balanced.
Precies, het is nu beter om te verkopen dan om nu al te gaan laden, mijne begint ook rond 11 uur te laden, dan is de stroomprijs ook het laagst en de opbrengst vanuit PV heel hoog, verwachting is dat rond 5 uur dan de accu weer helemaal vol zit. (heb ook airco's aanstaan gedurende de dag, anders was het wel rond 3-4 uur geweest.

Gewoon in de gaten houden of je verwachte opwek-zelfgebruik overdag voldoende zal zijn om je accu te laden en daar op anticiperen.

En dan tegen 8 uur gaat die weer ontladen..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Bvanham schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:59:
Mijn systeem staat nog steeds op Sigen Ai-modus en op dit moment is hij nog steeds niet de batterij aan het laden maar alles aan het exporteren. Ik hoop dat dit AI gedrag is dat hij over een uurtje of zo aantrekt om te gaan laden maar ik ben benieuwd of dit bij anderen ook is. Verder heb ik na de eerste week besloten om er nog maar een 10KW pack bij te hangen want ik heb net te weinig om zelfvoorzienend te zijn. Als de mini van mijn vrouw gaat opladen redden we het net niet en moet ik nog wat inkopen in de nacht.
Dit is gewoon perfect. Verkopen tegen hogere prijzen (exporteren) en daarna pas volladen. AI doet het werkelijk al maanden perfect bij mij, hoef nooit bij te schakelen. Balanced AI werkt voor mij het beste. Nog steeds erg blij met Sigenergy, niks op aan te merken. Soms moet je wel enkel geduld hebben tot hij het aangepaste schema laat zien, maar uiteindelijk gaat dit tot nu toe nooit mis.

Hopelijk gaan ze in de toekomst nog het verbruik van de Shelly's meenemen in de AI. Hij weet het verbruik al en je specificeert wat hierop aangesloten zit. Hier kan meer meegedaan worden zou je zeggen, nu zie ik enkel netjes het verbruik maar meer ook niet.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
verstappen33 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Precies, het is nu beter om te verkopen dan om nu al te gaan laden, mijne begint ook rond 11 uur te laden, dan is de stroomprijs ook het laagst en de opbrengst vanuit PV heel hoog, verwachting is dat rond 5 uur dan de accu weer helemaal vol zit. (heb ook airco's aanstaan gedurende de dag, anders was het wel rond 3-4 uur geweest.

Gewoon in de gaten houden of je verwachte opwek-zelfgebruik overdag voldoende zal zijn om je accu te laden en daar op anticiperen.

En dan tegen 8 uur gaat die weer ontladen..
Als je de laatste dagen airco aan had, zet handmatig effe opladen 1 of 2 uurtjes eerder aan.

De inschattingen zijn op basis van gemiddelde cijfers en die nemen nog niet mee het recente sterke airco gebruik omdat deze nog niet geheel 2 weken in het gemiddelde zit.

Dus hij zit er waarschijnlijk nog iets naast. Zelf ga ik hem ook 1 uur eerder starten.

Mensen denken vaak dat het een AI is, maar in feite is het een sterk algoritme die werkt op basis van gemiddeldes. Vroeger zouden we het "smart" noemen, maar ja AI bekt lekkerder xD.

Er zit wel een AI achter die af en toe checkt en iets aanpast, maar het echte werk gebeurt pas nadat die de tarieven van de volgende dag heeft, tot die tijd is het eigenlijk een beetje doen alsof :p.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:54
JPS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:26:
[...]


Mijn batterijtemperaturen net voor 20u waren lager: 35C (average) en 37C (max). Ik had de garagedeuren smidddags al opengezet en een ventilator geplaatst om de warme luchtstroom van de Sigenstor (die wat opgesloten zit in de hoek van de garage) weg te blazen.
Hij heeft tot 21:45u op max vermogen van 16kW geexporteerd (=mijn begrenzing) en het laatste kwartier zakte het in naar 14,3kW. Temperaturen waren toen 44C (average)en 49C (max).
De omvormer zelf (PCS internal temperature) had 21:45u een top van 62C.
Bij mij zakte hij gisteren het laatste gedeelte ook in bij het exporteren. Toch jammer, maar safety first.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:17
Bschnitz schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:05:
[...]

Je kan toch zien hoe laat hij van plan is om te laden in de prognose. Als je het er niet mee eens bent doe je effe snel handmatig actie.

Die van mij begint om 11 uur met laden. Tot die tijd zal hij verkopen. Dat is op balanced.
Ik heb het net een week en ben nog niet helemaal thuis in de app en zijn mogelijkheden. In de prognose zie ik inderdaad nu dat hij later op de ochtend pas gaat laden om vol te zijn.

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:24
Bvanham schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:43:
[...]

Ik heb het net een week en ben nog niet helemaal thuis in de app en zijn mogelijkheden. In de prognose zie ik inderdaad nu dat hij later op de ochtend pas gaat laden om vol te zijn.
De app is inderdaad vrij uitgebreid, neem effe ergens op de dag echt 1 uur de tijd en klik overal op.

Je kan echt heel veel doen en dat kan overweldigend overkomen, ook de ai kan je aardig op weg en helpen en anders wij wel.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste