Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 73 Laatste
Acties:

  • Babro
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:04
Volgens mij heeft hij er 4 per string bijgelegd, dus er zaten al panelen in de string. Hij zal nu wel op +10 prr string zitten

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV


  • ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:21
Top en bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga de DC-switch uitzetten en na de hele operatie alles weer aan.

PS, de installer heeft op basis van de specsheet berekend dat alle 16 panelen (met Tigo optimizers) op 1 string kunnen. De optimizers zijn omdat enkele panelen door de dag heen wat schaduw pakken en voor de mogelijkheid om per paneel info uit te kunnen lezen. Heb de diverse specsheets ook even door AI gehaald en die bevestigt dat het een ideale keuze is. De panelen leveren 16x32,25 = 516V en zitten daarmee dicht tegen de nomimale spanning van 600V van de omvormer en met 16 panelen moet de opstartspanning ook geen probleem zijn 😎

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu


  • dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 15:10
Wij hebben Sunpowers Maxeon3 (+Tigo TS-4-A-o), normaal 75 volt maar niet in de winter.

27 panelen hebben we verdeeld over 3 stringen, 10/8/9
10 naar het zuid-oosten 's-morgens de batterij snel laden
8+9 naar het zuid-west-west om 's-middags en 's-avonds in de dure uren te produceren.

Aan @RobSig mijn advies, gebruik AI, over deze materie is al zoveel informatie bekent.

  • dukeenvana
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 15:10
Babro schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:07:
Volgens mij heeft hij er 4 per string bijgelegd, dus er zaten al panelen in de string. Hij zal nu wel op +10 prr string zitten
Dat maakt het verhaal helemaal anders, :)

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:40
@dukeenvana Ik heb even AI gebruikt op jouw aanraden om de stelling dit je beweert te controleren maar AI zegt het tegenovergestelde van wat jij zegt:


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OBQFbD2WJXlCPBsQCcvc37Ywxw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k6pF9Yc08yFLWvUE48uvMrwI.png?f=user_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-06 14:03
hi,

vraagje: Ik heb een signestor EC 12,0 TP met 3x 8 kwh accu. 30 panelen op zuid, verdeeld over 2 strings. Ik wil er nog 8 a 10 bij leggen op west.

- De EC 12,0 TP heeft 3 strings met 3 MPPT's als ik het goed heb toch?

- Als ik daar panelen op aansluit, pakt sigenergy deze automatisch op? of moet er wat worden aangezet oid? Mijn installateur doet wat geheimzinnig en begint over garantie als iemand anders het doet etc, maar zelf rekenen ze 2600 euro voor 8 panelen op een plat dak, waarbij ik de DC kabels aanleg van het dak naar de sigenergy. Dat vind ik teveel.


thnx

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:40
Onzin . @jelzie01

Kapje eraf. Groen omlijnde schakelaar omzetten (kan wat zwaar gaan). Panelen aansluiten en schakelaar weer terug draaien naar On. Klaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OszEz2JQK07LD4zjGunf8K8maN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi1yz4tkj6ccsj0dNB3rk4xn.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-06 14:03
timpel_800 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:56:
Onzin . @jelzie01

Kapje eraf. Groen omlijnde schakelaar omzetten (kan wat zwaar gaan). Panelen aansluiten en schakelaar weer terug draaien naar On. Klaar. [Afbeelding]
Ok dank, die string 3 is nu nog ongebruikt maar als ik daar op aansluit pakt hij automatisch op dus.

En wat betreft mppt's dat is een aparte mppt toch? Wil niet dat hij mijn 30 panelen op zuid onderuit trekt.

  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:40
Ja, aparte mppt's. Dus 3 aparte mppt's waar je 3 verschillende strings op aan kunt sluiten allemaal met nominaal 600V per string.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

Termy

valt er nog wat te fragge?

ArPi75 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:09:
Top en bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ga de DC-switch uitzetten en na de hele operatie alles weer aan.

PS, de installer heeft op basis van de specsheet berekend dat alle 16 panelen (met Tigo optimizers) op 1 string kunnen. De optimizers zijn omdat enkele panelen door de dag heen wat schaduw pakken en voor de mogelijkheid om per paneel info uit te kunnen lezen. Heb de diverse specsheets ook even door AI gehaald en die bevestigt dat het een ideale keuze is. De panelen leveren 16x32,25 = 516V en zitten daarmee dicht tegen de nomimale spanning van 600V van de omvormer en met 16 panelen moet de opstartspanning ook geen probleem zijn 😎
Dit is meer iets voor het PV topic, maar wat voor schaduw is dat? Optimizers zijn echt weggegooid geld als dat harde schaduw van een pijp is en niet een boom oid. Zover ik begreep heeft de tracker van Sigenstor ook schaduw management (global power point tracking) dus doen optimizers weinig extra.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:21
Termy schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Dit is meer iets voor het PV topic, maar wat voor schaduw is dat? Optimizers zijn echt weggegooid geld als dat harde schaduw van een pijp is en niet een boom oid. Zover ik begreep heeft de tracker van Sigenstor ook schaduw management (global power point tracking) dus doen optimizers weinig extra.
Noord-Oost kant is ook niet optimaal, maar met optimizers haal ik er wel het maximale uit. Schaduw komt van schoorsteen en dakkapel en is dus meer dan een dun pijpje.

Verder wil ik gewoon informatie per paneel uit het systeem en dan heb je wel iets nodig dat uit te lezen valt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

Termy

valt er nog wat te fragge?

ArPi75 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:52:
[...]


Noord-Oost kant is ook niet optimaal, maar met optimizers haal ik er wel het maximale uit. Schaduw komt van schoorsteen en dakkapel en is dus meer dan een dun pijpje.

Verder wil ik gewoon informatie per paneel uit het systeem en dan heb je wel iets nodig dat uit te lezen valt.
Een gevleugelde uitspraak in het PVtopic is dat optimizers geen zon maken van schaduw. Schoorsteen en dakkapel is een geweldig voorbeeld van harde schaduw.

Maar goed, als je heel graag per paneel wilt uitlezen en bereid bent daarvoor te betalen dan houd ik je niet tegen.

Daarnaast zijn optimizers heel handig om te zien welke optimizer kapot is ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:40
Zolang ze op panelen 30 tot 40 jaar garantie geven en op optimizers slechts 25 jaar dan weet je eigenlijk al genoeg. Maar goed, tigo optimizers kunnen in ieder geval nog samenwerken met de Sigenergy. Dat scheelt een x DC AC DC tov SE.


Prijzen voor morgenavond gezien? Bijna 70ct 😅

[ Voor 43% gewijzigd door timpel_800 op 17-06-2026 14:07 ]

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:21
timpel_800 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:56:
....

Prijzen voor morgenavond gezien? Bijna 70ct 😅
Prima moment voor de thuisbatterij om met 16kW terug te leveren.... Jammer genoeg heb ik "maar" 32 kWh....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu


  • stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
ArPi75 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:17:
[...]


Prima moment voor de thuisbatterij om met 16kW terug te leveren.... Jammer genoeg heb ik "maar" 32 kWh....
Nog even snel 2 erbij plaatsen 8) Of een dikke bak die V2X kan. Heb je hem bijna terugverdiend.

[ Voor 10% gewijzigd door stanman23 op 17-06-2026 14:39 ]


  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:36
timpel_800 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:56:


Prijzen voor morgenavond gezien? Bijna 70ct 😅
Bijna? Ik kom op 83 uit zelfs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQnutZgbvVJWrFNrEE3EFufE8Q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4T1gHln9a7z4aHv28FMq8x9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door djrednas op 17-06-2026 14:56 ]

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:02

backupdevice

No Risk , Full Push

ArPi75 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:17:
[...]


Prima moment voor de thuisbatterij om met 16kW terug te leveren.... Jammer genoeg heb ik "maar" 32 kWh....
27kWh aan zonnestroom ready to go

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Waarom scheelt dit zoveel dan? Dacht dat de DA prijzen wel beetje gelijk zijn toch? Ik heb morgen max 69,6ct (incl energiebelasting) Zonneplan. Of is dat misschien de 21% die er no overheen moet?

  • Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:56
Er zit dus een kwartiertje tussen van 83 cent.

  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:36
Rokar schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Er zit dus een kwartiertje tussen van 83 cent.
https://tibber.com/nl/stroomprijs
Van 20:30 tot 21:30 boven de 76 cent, maar denk dat de uur prijzen daardoor dus lager uitvallen.

Dan is dit zo'n unieke situatie dat Tibber beter uit kan komen dan ZP. compenseert een beetje voor de rest van het jaar..... 8)7

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
djrednas schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:39:
[...]

https://tibber.com/nl/stroomprijs
Van 20:30 tot 21:30 boven de 76 cent, maar denk dat de uur prijzen daardoor dus lager uitvallen.

Dan is dit zo'n unieke situatie dat Tibber beter uit kan komen dan ZP. compenseert een beetje voor de rest van het jaar..... 8)7
Absurd haha, morgen eens heel die batterij in een uur dumpen boven 75 cent. Gaat leuk dagje worden.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
Zet daar dus effe die 50% van next erop.

+€1...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • RobSig
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:30
Babro schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:07:
Volgens mij heeft hij er 4 per string bijgelegd, dus er zaten al panelen in de string. Hij zal nu wel op +10 prr string zitten
Klopt zaten 10 in een string, nu 14. 2 stringen dus totaal 28 panelen. 40% meer capaciteit en dat merken we. De Sig moet nog wel ff wennen/leren. :*)

A+++, 155m2 VVW, Tigchel Finoven met WW, Eco 250i thermodynamische WP boiler, 10,5 kWp zonnepanelen, SigenStor 10 TP, BAT 27kWh.


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:25

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:50:
Zet daar dus effe die 50% van next erop.

+€1...
Ben je al overgestapt?

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
Nee, ik kan niet. Moet salderen voor de winter. Heb nog niet genoeg opgebouwd om te salderen voor dit jaar xD

We moeten het doen met mensen die nu instappen en kunnen opzeggen om te zien of het werkt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Bschnitz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:50:
Zet daar dus effe die 50% van next erop.

+€1...
Dat is dan nog maar de vraag. Want bij Next staat geld niet voor een thuisaccu. Aangezien de dip in prijs, piek in zon rond 13.00 is. Dan vraag ik me af of ze rond 21:00 uur niet gaan afvragen als je ineens bakken met energie terug levert. Al is het wel tot 22.00 uur. Maar denk niet dat ze erin trappen. Mag je straks alles gaan terug betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door stanman23 op 17-06-2026 18:36 ]


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:40
Maar hoe gaan ze dat bewijzen? Uiteindelijk is alle energie zonneenergie 😁😁

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Lijkt me simpel. Ze kunnen alle gegevens van de slimme meter uitlezen. Denk dat ze daar wel uitkomen.

Maar ben het met je eens hoor. Als het werkt werkt het. Denk wel dat als we een proefpersoon hebben gevonden dat ze nog niet zo streng zijn. Echter als er vele mensen dit gaan doen gaan ze er zeker wat aan doen.

  • duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:47
@Bschnitz , je post Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2" met de 2027 app-instellingen heb ik met bewondering gelezen. Jouw Var.Belasting-truc is elegant, maar lijkt een test-app versie te vereisen die ik nog niet heb.

Om toch een visuele simulatie te kunnen maken heb ik de formules nagebootst: Buy = 1,21×DA + 13,085 en Verkoop = 1,5×DA + y (waarbij y=0 exact jouw concept is, en ik y naar bv 4,085 kan schuiven om te zien wat dat doet met de break-even en handelsmomenten). De 1,5×DA is wiskundig exact DA + 50% zoals jij het instelt.

Hieronder een screenshot van de simulator, een Google spreadsheet die ik als denkgereedschap gebruik.

13 juni:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_UssVgooJ_VSRj4d75TNbzBX_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CR8fRRB2Gv8cMnriCqJvVPsq.png?f=fotoalbum_large
Simulator 18 juni
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9K6RzpStRMiv5LGph_slcCibvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aKZK6XRsQ1GPpD4MCCf7fZXz.png?f=fotoalbum_large
Jouw uitnodiging "mochten mijn medetweakers hier andere ideeën over hebben, probeer deze gerust ook uit" was de directe aanleiding om jouw concept eens te visualiseren in een tabel en diagram. Benieuwd wat jij ervan vindt!?

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
stanman23 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:59:
[...]

Dat is dan nog maar de vraag. Want bij Next staat geld niet voor een thuisaccu. Aangezien de dip in prijs, piek in zon rond 13.00 is. Dan vraag ik me af of ze rond 21:00 uur niet gaan afvragen als je ineens bakken met energie terug levert. Al is het wel tot 22.00 uur. Maar denk niet dat ze erin trappen. Mag je straks alles gaan terug betalen.
Ja en nee. Ze bedoelen als je de accu aanmeld en of als VPP gebruikt en na 22:00.

Ik heb hier al eens gepost wat de support zelf zegt, en in principe moet het werken zolang je next niet wijzer maakt dan ze zijn.

Maar we hebben nog niemand die dit getest heeft in de praktijk, helaas.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
duoruvis schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:04:
@Bschnitz , je post Bschnitz in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2" met de 2027 app-instellingen heb ik met bewondering gelezen. Jouw Var.Belasting-truc is elegant, maar lijkt een test-app versie te vereisen die ik nog niet heb.

Om toch een visuele simulatie te kunnen maken heb ik de formules nagebootst: Buy = 1,21×DA + 13,085 en Verkoop = 1,5×DA + y (waarbij y=0 exact jouw concept is, en ik y naar bv 4,085 kan schuiven om te zien wat dat doet met de break-even en handelsmomenten). De 1,5×DA is wiskundig exact DA + 50% zoals jij het instelt.

Hieronder een screenshot van de simulator, een Google spreadsheet die ik als denkgereedschap gebruik.

13 juni:
[Afbeelding]
Simulator 18 juni
[Afbeelding]
Jouw uitnodiging "mochten mijn medetweakers hier andere ideeën over hebben, probeer deze gerust ook uit" was de directe aanleiding om jouw concept eens te visualiseren in een tabel en diagram. Benieuwd wat jij ervan vindt!?
Fantastisch. Wat een werk, visueel heel duidelijk.

Wellicht nog een tabel ernaast vs zonneplan, simpelweg om te zien wat het verschil is.

Bierviltje berekening kwam ik uit op ~€240 netto per jaar op mijn gemiddelde tarieven met een max van 6000kWh.

Wat raar dat je die optie niet hebt, weet je het heel zeker?, ik ben me er niet bewust van dat dit nog test is namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lyp_icwhIOJsllV3VzmWUZM4jGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BqyI1eLOCppPoZBZiwoKVpL3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjzXiKZ0DxlwOpbNcTA9mYOupzk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fbtiwSSzEpUW3bmvc1GdVVy0.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:47
@Bschnitz , dank voor de positieve reactie!

De ZP-vergelijking zit er al in, verander simpelweg Sell factor naar 1,21 en y naar 4,085 en je ziet direct het ZP-plaatje. Een extra kolom zou de sheet alleen drukker maken.

Over de app: ik ben heel benieuwd! Kun jij een stappenplan geven hoe jij de Var.Belasting instelling hebt gevonden? Bij mij zie ik in de Verkoop-instellingen alleen een vast bedrag als opslag, geen percentage-optie. Ik gebruik versie 3.6.2 (Android/iOS?), welke versie gebruik jij?

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
duoruvis schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:12:
@Bschnitz , dank voor de positieve reactie!

De ZP-vergelijking zit er al in, verander simpelweg Sell factor naar 1,21 en y naar 4,085 en je ziet direct het ZP-plaatje. Een extra kolom zou de sheet alleen drukker maken.

Over de app: ik ben heel benieuwd! Kun jij een stappenplan geven hoe jij de Var.Belasting instelling hebt gevonden? Bij mij zie ik in de Verkoop-instellingen alleen een vast bedrag als opslag, geen percentage-optie. Ik gebruik versie 3.6.2 (Android/iOS?), welke versie gebruik jij?
Dezelfde app versie, kan me niet voorstellen dat dit de beta firmware is.

Je gaat naar uurgebonden tarief, in die screenshot van me. Heb je alleen de optie vast tarief?

Hier heb ik nu de zonneplan bonus uitgewerkt binnen de veilige tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bcm5LXpRguBsQeNy1sVuTFhVyLE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vbAtL4fyqshH9UnSTJt9imGT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYclBuqMusv5bvcjHx2mxeWXT-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hmkHWmORPKKtWei7iOZIwBhV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bschnitz op 17-06-2026 20:24 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:47
Voor wie zelf wil spelen met de simulator: Simulator 2027 Vul je eigen DA-prijzen in en pas factor x/y aan naar jouw leverancierstarief.

Foutmeldingen of verbetervoorstellen zijn welkom, het is werk in uitvoering!?

  • stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:15
Wat denken jullie hiervan. Ik gebruik mijn accu nu 9 dagen en heb een teruglevering van 590 kWh (gebruik 475 kWh). Dat is inkoop/verkoop en zonnepanelen. Maar (zonneplan) geeft tot 7500 kWh een terugleververgoeding/bonus. Dus dan zou ik na 3 a 4 maanden al aan zitten. Zou ik dan elke 3 a 4 maanden van leverancier moeten veranderen, bv dan naar Next waar een nieuwe 6000 kWh aan bonus mogelijk is? Of reken ik het verkeerd en is het verbruik - opwek en inkoop - verkoop?. En dan bij overschot opwek dan gaan die kWh's pas tellen? Of is FrankEnergie dan toch een goede optie omdat deze geen terugleverlimiet voor de bonus hebben?


17 KWh inverter 45 KWh accu.

Opwek pj 12.500 kWh gebruik 11.500 kWh (dus heb 1000 kWh overschot)

[ Voor 8% gewijzigd door stanman23 op 18-06-2026 10:12 ]


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:40
Ik zit met het volgende "probleem"

Ik had vanmorgen mijn EV aangesloten op de DC lader, maar niet direct het laden gestart. mijn SOC was namelijk te laag en wilde eerst even wachten tot de zon goed door kwam om vervolgens rond 10 uur handmatig het laden te starten via de App..

Ik kreeg vanmorgen al de foutmelding in de Audi app dat er een laadstoring was (logisch want de Sigenstor gaf nog geen stroom).

Maar nu wil het laden niet starten en vraagt die om de kabel opnieuw in te pluggen.

Auto instelling staat op direct laden, ik vermoed dat hier het mis is gegaan en dat die dus in een time-out in geschoten waardoor het laden nu niet lukt via de app..

Klopt het dat ik in het vervolg gewoon een schema moet instellen in de auto en dat het "handmatig" niet kan?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
stanman23 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:04:
Wat denken jullie hiervan. Ik gebruik mijn accu nu 9 dagen en heb een teruglevering van 590 kWh (gebruik 475 kWh). Dat is inkoop/verkoop en zonnepanelen. Maar (zonneplan) geeft tot 7500 kWh een terugleververgoeding/bonus. Dus dan zou ik na 3 a 4 maanden al aan zitten. Zou ik dan elke 3 a 4 maanden van leverancier moeten veranderen, bv dan naar Next waar een nieuwe 6000 kWh aan bonus mogelijk is? Of reken ik het verkeerd en is het verbruik - opwek en inkoop - verkoop?. En dan bij overschot opwek dan gaan die kWh's pas tellen? Of is FrankEnergie dan toch een goede optie omdat deze geen terugleverlimiet voor de bonus hebben?


17 KWh inverter 45 KWh accu.

Opwek pj 12.500 kWh gebruik 11.500 kWh (dus heb 1000 kWh overschot)
Dat rekenen ze gewoon naar je contract duur. Dus overstappen kan je vergeten. Dan krijg je dus ook maar een deel van dat jaar.

Je doel is geheel fout door maximaal te handelen nu nog, dat was de laatste jaren zo. Jou jaarlijks overschot kan je sowieso vergeten over 6 maanden, dat bestaat dan niet langer.

Je doel moet nu worden of zijn, zelfgebruik verhogen en stroom gebruik minimaliseren. Je kan beter nu al bezig zijn om je huishouden te fixen dan straks.

Als je straks 12K kWh verkoopt voor bijna niks, heb je daar letterlijk niks aan. Kan je beter 6K kWh verkopen voor 20c ex alles en maar 6K kWh van het net trekken voor 20c inc alles. Dan salder je zo op de batterij via de kosten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
verstappen33 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:24:
Ik zit met het volgende "probleem"

Ik had vanmorgen mijn EV aangesloten op de DC lader, maar niet direct het laden gestart. mijn SOC was namelijk te laag en wilde eerst even wachten tot de zon goed door kwam om vervolgens rond 10 uur handmatig het laden te starten via de App..

Ik kreeg vanmorgen al de foutmelding in de Audi app dat er een laadstoring was (logisch want de Sigenstor gaf nog geen stroom).

Maar nu wil het laden niet starten en vraagt die om de kabel opnieuw in te pluggen.

Auto instelling staat op direct laden, ik vermoed dat hier het mis is gegaan en dat die dus in een time-out in geschoten waardoor het laden nu niet lukt via de app..

Klopt het dat ik in het vervolg gewoon een schema moet instellen in de auto en dat het "handmatig" niet kan?
Dat klopt, heb ik ook. Het werkt wel handmatig als er in de audi een schema is ingesteld. Je kunt dan voor de schematijd ook handmatig starten.

Alternatief is geen schema instellen en het laden in de app direct starten en na een paar minuten weer stoppen in de app. Later kun je dan wel weer opnieuw starten.

[ Voor 7% gewijzigd door kliffen op 18-06-2026 10:35 ]

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
kliffen schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:30:
[...]

Dat klopt, heb ik ook. Het werkt wel handmatig als er in de audi een schema is ingesteld. Je kunt dan voor de schematijd ook handmatig starten.

Alternatief is geen schema instellen en het laden in de app direct starten en na een paar minuten weer stoppen in de app. Later kun je dan wel weer opnieuw starten.
Ook met een DC lader? Ik zou verwachten dat die meteen wil laden of anders de fout in gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 18-06-2026 10:44 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
daemonix schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:43:
[...]

Ook met een DC lader? Ik zou verwachten dat die meteen wil laden of anders de fout in gaat.
Ik heb alleen een DC lader van Sigenergy. Inderdaad wil een auto met een DC lader direct gaan laden ongeacht het ingestelde schema in de auto, maar blijkbaar niet als de DC lader niet op dat moment geactiveerd is/wordt. De auto weet blijkbaar op dat moment nog niet wat voor stekker er is ingestoken?

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:25

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:21:
[...]

Dezelfde app versie, kan me niet voorstellen dat dit de beta firmware is.

Je gaat naar uurgebonden tarief, in die screenshot van me. Heb je alleen de optie vast tarief?

Hier heb ik nu de zonneplan bonus uitgewerkt binnen de veilige tijd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk toch dat jij een beta versie hebt want ik kan jouw instellingen ook niet vinden

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
Mipatje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ik denk toch dat jij een beta versie hebt want ik kan jouw instellingen ook niet vinden
Ik zie die instellingen wel zoals @Bschnitz

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 10:13
Ik heb ook een DC Lader, en ik plug hem altijd van te voren in ook al ga ik pas uren later daadwerklijk beginnen met laden. Geeft hier geen problemen in combinatie met een Kia en een Honda.

Terugleveren vanuit de Auto is weer een geheel andere kwestie, dat werkt vooralsnog niet.

  • duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:47
Mipatje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ik denk toch dat jij een beta versie hebt want ik kan jouw instellingen ook niet vinden
@Mipatje, probeer deze volgorde eens:

Tariefplan → Ga naar Verkoop → Basisinformatie niet wijzigen → Voorvertoning prijsberekening → Details bekijken → Basisinformatie → Bewerken → Belastingtype → Uurgebonden tarief → Voltooien.

Dan krijg je Seizoeninstellingen met een tijdvenster. Stel 06:00–22:00 in op jouw leverancierspercentage (Tibber 21%, ZP 31%, Next 50%) en de twee lege vensters (00:00–06:00 en 22:00–24:00) op 21%.

Succes!

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
Toch maar in de tarieven van Frank gedoken, zoals verwacht een adder onder het gras, like always met Frank.

De 15% bonus is alleen geldig als je de controle weggeeft over je zonnepanelen. Dus dat is een aparte "dienst" die vereist koppeling met je omvormer.

https://www.frankenergie....iensten/slim-terugleveren

Standaard dynamisch contract zou dus geen 15% bonus moeten hebben.

Ook is deze bonus niet vast, mag ad-hoc aangepast worden per maand.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

stanman23 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:04:
Wat denken jullie hiervan. Ik gebruik mijn accu nu 9 dagen en heb een teruglevering van 590 kWh (gebruik 475 kWh). Dat is inkoop/verkoop en zonnepanelen. Maar (zonneplan) geeft tot 7500 kWh een terugleververgoeding/bonus. Dus dan zou ik na 3 a 4 maanden al aan zitten. Zou ik dan elke 3 a 4 maanden van leverancier moeten veranderen, bv dan naar Next waar een nieuwe 6000 kWh aan bonus mogelijk is? Of reken ik het verkeerd en is het verbruik - opwek en inkoop - verkoop?. En dan bij overschot opwek dan gaan die kWh's pas tellen? Of is FrankEnergie dan toch een goede optie omdat deze geen terugleverlimiet voor de bonus hebben?


17 KWh inverter 45 KWh accu.

Opwek pj 12.500 kWh gebruik 11.500 kWh (dus heb 1000 kWh overschot)
Ik begrijp niet zo goed hoe ik je interpretatie moet lezen.

Tot max 7500kWh krijg je 10% Zonnebonus boven op de Epex in de tijd van zon op tot zon onder.
De normale kale Epex krijg je altijd, ook na bereiken van de 7500kWh waarover de 10% bonus is uitbetaald.

Waarom zou je dan moeten wisselen van aanbieder.
Zonneplan is zover ik weet de 'enige' die de 2ct 'opslag' in beide richtingen hanteert.

Ik ben er met zekerheid overheen met de actuele data uit de Zonneplan app.
Import 22836kWh
Export 21440kWh

De piek van vandaag bijvoorbeeld wordt bij mij zonder de 10% zonnebonus getoond (Ex EB instelling)
20:00 = 57,56c ((kaal Epex 45,92)*1,21) + 2c = 57,56c
21:00 = 58,54c ((kaal Epex 46,73)*1,21) + 2c = 58,54c

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:25

Mipatje

Petrolhead

duoruvis schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:53:
[...]

@Mipatje, probeer deze volgorde eens:

Tariefplan → Ga naar Verkoop → Basisinformatie niet wijzigen → Voorvertoning prijsberekening → Details bekijken → Basisinformatie → Bewerken → Belastingtype → Uurgebonden tarief → Voltooien.

Dan krijg je Seizoeninstellingen met een tijdvenster. Stel 06:00–22:00 in op jouw leverancierspercentage (Tibber 21%, ZP 31%, Next 50%) en de twee lege vensters (00:00–06:00 en 22:00–24:00) op 21%.

Succes!
Dank ga het vanavond proberen. Nog een vraag wat is het voordeel van deze instelling t.o.v. alleen de tariefprijzen voor verkoop?

[ Voor 7% gewijzigd door Mipatje op 18-06-2026 15:15 ]

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:40
Vage shit op het net of met met batterij.

Normaal kan ik met 17kw ontladen naar het net, maar vanavond met die hoge prijzen blijft het hangen rond de 11-12kw.

Had gehoopt de accu zo goed als leeg te krijgen voor 10 uur.

Maarja het is was het is.

wel zie ik ontlaad verschillen in de diverse accu’s en hoge temperaturen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6-BeEJvXY71LQ2ZTxiv7p8FQQQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eRZtdZuha3faukMrCoMzc7M6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLwSUlD0kFLr2NGSO5MoEIgKhqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5rOozIF6oBTvXYVBLYnR9Jxy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door verstappen33 op 18-06-2026 21:42 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:02

backupdevice

No Risk , Full Push

verstappen33 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:38:
Vage shit op het net of met met batterij.

Normaal kan ik met 17kw ontladen naar het net, maar vanavond met die hoge prijzen blijft het hangen rond de 11-12kw.

Had gehoopt de accu zo goed als leeg te krijgen voor 10 uur.

Maarja het is was het is.

wel zie ik ontlaad verschillen in de diverse accu’s en hoge temperaturen

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien warmte ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021


  • verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:40
Vermoed het wel, systeem gaf geen alarmen of waarschuwingen.

Uiteindelijk wel een goede dag geweest, auto helemaal opgeladen, en redelijk wat terug geleverd.

16 euro in de min bij Zonneplan voor deze dag.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/


  • JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Zelfde hier, niet 2 uur lang op 16kW exporteren terwijl dat wel de prognose was. Het 2e uur is het lineair ingezakt. Even in de HA data gekeken en tegen 22u was:

* ESS gemiddelde cell temperatuur 46,5C
* Battery Max temperature 52C

Om 21:30u bereikte de PCS Internal temperature de 62C en nam daarna weer af. Waarschijnlijk omdat het exportvermogen werd teruggeschroefd. Vanaf 21u ging dat lineair van 16kW naar 10kW om 22u.

  • uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 10:13
Hier niet datzelfde gezien. Echter heb ik wel een soort van temperatuur en vochtigheids controle in de garage. De Hormann HKSI-1 & HKSA Combo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyquFhuplUbrRielQs3nvjjrZKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaJL8rA2uHVOramvxFGALcIV.jpg?f=fotoalbum_large

  • EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:17
Goedemorgen,

Wij mogen ons ook gelukkig prijzen met een Sigenergy, deze is vorige maand geïnstalleerd tezamen met Enphase zonnepanelen. We hebben niet voor de gateway gekozen, ik begreep dat dit alleen voor de backup was, maar er kleven wel meerdere voordelen aan, maar ja achteraf...

Nu heeft de batterij, omdat we nog een vast contract hadden voor een maand, volledig op zelfconsumptie gedraaid, en dat werkte top. Nu zijn wij sinds vorige week over gegaan naar een dynamisch contract en zijn ook wij dus over gegaan naar de AI modus.
Nu probeer ik even te doorgronden wat deze AI nu in houdt, want ik zie geen enkel moment dat de thuisbatterij ervoor kiest om te laden vanuit de zonnepanelen maar hij trekt altijd de energie uit het net.
Is dit normaal of mist er nog iets bij onze installatie?
Zo zie ik de opbrengst van mijn zonnepanelen ook niet terug in de app.

Kijkend op dit draadje: timpel_800 in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2" zou ik volgens mij ook gewoon de opbrengst terug moeten zien?
Vanuit de installateur krijg ik alleen terug: 'Enphase is niet aangesloten op de batterij en dus ook alleen maar in te zien via de Enlighten app'.

Vandaar dat ik mijn vraag hier even stel.

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
EdjeCageman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:47:
Goedemorgen,

Wij mogen ons ook gelukkig prijzen met een Sigenergy, deze is vorige maand geïnstalleerd tezamen met Enphase zonnepanelen. We hebben niet voor de gateway gekozen, ik begreep dat dit alleen voor de backup was, maar er kleven wel meerdere voordelen aan, maar ja achteraf...

Nu heeft de batterij, omdat we nog een vast contract hadden voor een maand, volledig op zelfconsumptie gedraaid, en dat werkte top. Nu zijn wij sinds vorige week over gegaan naar een dynamisch contract en zijn ook wij dus over gegaan naar de AI modus.
Nu probeer ik even te doorgronden wat deze AI nu in houdt, want ik zie geen enkel moment dat de thuisbatterij ervoor kiest om te laden vanuit de zonnepanelen maar hij trekt altijd de energie uit het net.
Is dit normaal of mist er nog iets bij onze installatie?
Zo zie ik de opbrengst van mijn zonnepanelen ook niet terug in de app.

Kijkend op dit draadje: timpel_800 in "Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2" zou ik volgens mij ook gewoon de opbrengst terug moeten zien?
Vanuit de installateur krijg ik alleen terug: 'Enphase is niet aangesloten op de batterij en dus ook alleen maar in te zien via de Enlighten app'.

Vandaar dat ik mijn vraag hier even stel.
Je installateur is een 🤮🤮🤮🤮.

Extern omvormer moet via een sigen smartmeter aangesloten worden of via een gateway zodat de Sigen unit dit kan zien als zonopwek en dat doen we hier bijna allemaal 😑.

Dan houd de AI er ook rekening mee.

Nu doet de ai dus niks ermee want hij snapt het niet. Onzichtbaar in het kort.

Succes met ruzie maken met je installateur 👍.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:17
Ja inderdaad dat iedereen wel de mooiste plaatjes met opwekking deelde deed mij even de reactie van de leverancier in twijfel trekken. Ik heb ze direct even een reactie teruggestuurd.

Maar een smart meter zit er wel tussen, zowel in de meterkast als de onderverdeelkast op zolder hebben ze uitgerust met een Eastron. En de thuisbatterij werkt op zelfconsumptiemodus ook gewoon en laad en ontlaad ook gewoon, dus hij krijgt wel iets van data binnen.

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
EdjeCageman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:05:
[...]

Ja inderdaad dat iedereen wel de mooiste plaatjes met opwekking deelde deed mij even de reactie van de leverancier in twijfel trekken. Ik heb ze direct even een reactie teruggestuurd.

Maar een smart meter zit er wel tussen, zowel in de meterkast als de onderverdeelkast op zolder hebben ze uitgerust met een Eastron. En de thuisbatterij werkt op zelfconsumptiemodus ook gewoon en laad en ontlaad ook gewoon, dus hij krijgt wel iets van data binnen.
Een van die meters moet aangemeld worden als omvormer in de app, dan zie je gewoon de opwek. Raar dat de installateur dat niet zou weten en zeggen dat dit niet kan. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHPUobzphEt-wVCVhHCplYogclU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RZkzUTQHkY50kfYdY5mAMLye.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:17
Nou ik zie wel een meter staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjdWEXzrqvyJGH7XuDJrN5kpWs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvOD7kajvRuPcoGhlGYFo3BK.jpg?f=fotoalbum_large

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
Jouw omvormer kost stroom, haha. Staat in de minus.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:17
Ah dacht dat dit zo hoorde, ik zie nu ook dat de cijfers bij jou in de plus zijn. Maar dit zijn dan de cijfer van de Enphase? Of is dit de omvormer van de thuisbatterij zelf?

Het is overigens wel leuk om te zien, het valt me op dat de batterij nu zegt dat hij aan het opladen is, maar er komt niks van de zonnepanelen en niks van het stroomnet, hij produceert gewoon zelf z'n stroom 8) maar goed dit doet hij dan ook maar een fractie van een moment, in de Homewizzard is te zien dat hij het gros nog van het net trekt, dus het is alles behalve slim.

[ Voor 54% gewijzigd door EdjeCageman op 20-06-2026 07:38 ]


  • ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:21
EdjeCageman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:39:
Ah dacht dat dit zo hoorde, ik zie nu ook dat de cijfers bij jou in de plus zijn. Maar dit zijn dan de cijfer van de Enphase? Of is dit de omvormer van de thuisbatterij zelf?
Bij mij zit het enphase systeem ook via zo'n eastron modbus meter en geeft dus inderdaad ook een positieve waarde. Die waarde is gelijk aan de waarde voor Solar die ook zichtbaar is op de home pagina van de Sigen app.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
EdjeCageman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:39:
Ah dacht dat dit zo hoorde, ik zie nu ook dat de cijfers bij jou in de plus zijn. Maar dit zijn dan de cijfer van de Enphase? Of is dit de omvormer van de thuisbatterij zelf?

Het is overigens wel leuk om te zien, het valt me op dat de batterij nu zegt dat hij aan het opladen is, maar er komt niks van de zonnepanelen en niks van het stroomnet, hij produceert gewoon zelf z'n stroom 8)
Hier geen Enphase maar SolarEdge. Ik zie het zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbzWuG04ZwVe1JM8FDcVYXVDBb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4dXcf1Xfc0KnSdF6FPrjpKb.jpg?f=fotoalbum_large

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
EdjeCageman schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:39:
Ah dacht dat dit zo hoorde, ik zie nu ook dat de cijfers bij jou in de plus zijn. Maar dit zijn dan de cijfer van de Enphase? Of is dit de omvormer van de thuisbatterij zelf?

Het is overigens wel leuk om te zien, het valt me op dat de batterij nu zegt dat hij aan het opladen is, maar er komt niks van de zonnepanelen en niks van het stroomnet, hij produceert gewoon zelf z'n stroom 8)
Enphase en ja die moeten + zijn. Zie opmerkingen hierboven.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
Als er CT sensors aan de eastron meter verbonden zijn kun je die omdraaien. Dan is de waarde wel positief. Dit gaat natuurlijk over de sensor die de PV meet.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:25

Mipatje

Petrolhead

MvRtje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Hier geen Enphase maar SolarEdge. Ik zie het zo:

[Afbeelding]
Vraagje heb je al een generator? Ik ben ook aan het uitkijken maar weet nog niet of ik nou een op diesel of gas wil kopen.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Mipatje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:24:
[...]


Vraagje heb je al een generator? Ik ben ook aan het uitkijken maar weet nog niet of ik nou een op diesel of gas wil kopen.
Nee ik zelf niet, een vriend van me wel. Alleen dit is echt een bakbeest. Diesel. Ze hebben het getest bij oplevering (HD Solar) maar hij heeft het tot nu toe nog verder niet hoeven te gebruiken.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:40
Zien jullie deze dip in solar ook tijdens het opladen? Dit is dus het omzettings verlies? Ik kan mij herinneren dat dit al eens eerder voorbij is gekomen maar het viel mij nu weer op. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LaFcggftXySPTDGpOjqjPlOD0CE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJLlFgnTlwLD9w3hGyYYswgo.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:25

Mipatje

Petrolhead

MvRtje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Nee ik zelf niet, een vriend van me wel. Alleen dit is echt een bakbeest. Diesel. Ze hebben het getest bij oplevering (HD Solar) maar hij heeft het tot nu toe nog verder niet hoeven te gebruiken.
Met onze accu's hebben we geen grote nodig. Ik wil onder de 100kg blijven en het liefst een op propaan/butaan dan heb je geen probleem met brandstof vervuiling en veroudering. Ook wil ik het liefst niet veel meer dan 1000€ uitgeven.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • Ax05
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:00
MvRtje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Hier geen Enphase maar SolarEdge. Ik zie het zo:

[Afbeelding]
Ik zie dat je de Easee's ook zichtbaar hebt in de Sigen app. Heb je dat via een powersensor gedaan?

E208, ID3, 2x Easee Max, SigenStor 15 kW 27 kWh + Gateway, PV 6885 Wp zuid PV 2730 Wp oost.


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Mipatje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:10:
[...]

Met onze accu's hebben we geen grote nodig. Ik wil onder de 100kg blijven en het liefst een op propaan/butaan dan heb je geen probleem met brandstof vervuiling en veroudering. Ook wil ik het liefst niet veel meer dan 1000€ uitgeven.
Eens, dat zou wel het beste zijn. Mocht je dit ooit gaan doen hoor ik graag welke het geworden is. Wie weet is dit wel interessant in de toekomst.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:10
Ax05 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Ik zie dat je de Easee's ook zichtbaar hebt in de Sigen app. Heb je dat via een powersensor gedaan?
Klopt zitten Shelly's achter net als bij de Warmtepomp.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
We hebben nu de 1e stroomstoring in de regio. Niets van gemerkt, computer bleef gewoon aan!

Alleen de PV op de smartport is uitgevallen. Moet ik daar nog iets voor instellen via het installateursmenu dat jullie weten?

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
kliffen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:49:
We hebben nu de 1e stroomstoring in de regio. Niets van gemerkt, computer bleef gewoon aan!

Alleen de PV op de smartport is uitgevallen. Moet ik daar nog iets voor instellen via het installateursmenu dat jullie weten?
Niet dat ik weet, die van mij gaat ook uit als er redelijk wat load op zit, alleen als de load hoger is dan PV blijft die dacht ik aan.

Maar bij mij reboot die dus wel dan, dus na 5min heb ik weer solar power.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
Bschnitz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Niet dat ik weet, die van mij gaat ook uit als er redelijk wat load op zit, alleen als de load hoger is dan PV blijft die dacht ik aan.

Maar bij mij reboot die dus wel dan, dus na 5min heb ik weer solar power.
Heb jij ook DC gekoppelde panelen?

Bij de derde partij omvormer blackstart optie lees ik dat je die niet moet gebruiken als er ook DC gebonden PV aanwezig is.

Gaat misschien niet samen??

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
kliffen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:03:
[...]

Heb jij ook DC gekoppelde panelen?

Bij de derde partij omvormer blackstart optie lees ik dat je die niet moet gebruiken als er ook DC gebonden PV aanwezig is.

Gaat misschien niet samen??
Nee, geheel extern. SolarEdge. Geen zin om de optimizers eraf te halen en alles O/W te leggen.

Wacht wel wel tot er iets kapot gaat..... dan heb ik een excuus.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:25

Mipatje

Petrolhead

kliffen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:03:
[...]

Heb jij ook DC gekoppelde panelen?

Bij de derde partij omvormer blackstart optie lees ik dat je die niet moet gebruiken als er ook DC gebonden PV aanwezig is.

Gaat misschien niet samen??
Volgende week donderdag 25 juni een dag geen stroom wegens netverzwaring. Mijn installateur heeft me nergens voor gewaarschuwd. Ben benieuwd. Heb ook alles met SE en optimizer 60% zuid en 40%west. Kan dan alle buurvrouwen op de koffie vragen? :*)

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:40

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven


  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
Jeroen zit hier op Tweakers ;)

Maar goed dat hij dit bevestigt, next is voor ons duidelijk de winnaar, moet je wel rond die 6000kWh blijven...

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:25

Mipatje

Petrolhead

Bschnitz schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Jeroen zit hier op Tweakers ;)

Maar goed dat hij dit bevestigt, next is voor ons duidelijk de winnaar, moet je wel rond die 6000kWh blijven...
6000 kwh Gaat me niet lukken. Ik ga ergens tussen de 7500 en 8000kwh uitkomen. Zit nu al 6310 en dan moet ik juni en juli nog terugleveren.
verder lees ik
quote
Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij, de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten. Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsptrofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.
unquote
Hoe gaan ze corrigeren. bv. deze week leverde ik op een avond van 20-22 uur 25kwh terug. Dan kon nooit alleen PV stroom zijn.
Ben benieuwd.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow350m2 met 245m2 VVW. Houkachel 14Kwh.A+++,


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
Mipatje schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:58:
[...]

6000 kwh Gaat me niet lukken. Ik ga ergens tussen de 7500 en 8000kwh uitkomen. Zit nu al 6310 en dan moet ik juni en juli nog terugleveren.
verder lees ik
quote
Geen bonus over teruglevering vanuit een thuisbatterij, de vraag is hoe NextEnergy dit gaat meten. Update: NextEnergy kijkt naar jouw terugleveringsptrofiel en bekende kenmerken van opwek. Bij duidelijke afwijkingen die wijzen op batterijgebruik kunnen ze daarop gaan corrigeren.
unquote
Hoe gaan ze corrigeren. bv. deze week leverde ik op een avond van 20-22 uur 25kwh terug. Dan kon nooit alleen PV stroom zijn.
Ben benieuwd.
Dat lijkt me nu echt iets voor een AI algoritme. Gewoon een PV opweksimulatie afhankelijk van de geografische positie en weerbericht met panelen oos-west (lekker veel!) en dan de batterij met dat profiel laten ontladen.🤪

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:36
Meer mensen last van een vrij bijzondere voorspelling van AI?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWxfuSo6m3Ano_XfewYUSjQn_Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0iJtbW3SIvDUDmX502XLo4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
@djrednas bij mij normaal. Zal bij jou ook nog goed komen vermoed ik.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:56
Hoi, hier was het systeem een paar x offline meer mensen daar last van ?

Dacht eerst dat het aan de solaredge lag maar die heeft die vreemde curve niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9ihgovhB4Y9BJdsLhx6B72za_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SJzUIpIouq8SfNdi3dmVgCwx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwON0abpx0myY0Ck1SK44hBqyOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8lUQkJWUovBlI4XjMJQDyZJH.png?f=fotoalbum_large

  • djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:36
kliffen schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:26:
@djrednas bij mij normaal. Zal bij jou ook nog goed komen vermoed ik.
Probleem... Naja probleem... Gevonden. EVCC blokkeerde het ontladen van de batterij terwijl ik de auto met meer vermogen aan het laden was dan uit de zonnepanelen kwam. Dat doet hij op zo'n manier dat de AI planning even "on hold" gaat. Nog geen 5 minuten na het "ontstekkeren" van de auto was de planning weer goed.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway


  • THeemskerk81
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 24-06 09:16
Ik heb een technische vraag.

Ik heb een goed werkende Sigenergy opstelling met gateway en Sigenergy powermeter (Sigen Sensor TP-DH, product name: Sigen Power Sensor Three Phase DH). De powermeter is (of was eigenlijk) bekabeld aangesloten via een zwakstroom-kabel dwars door mijn huis (van meterkast naar garage) heen en functioneerde prima. Bij de intiele configuratie van de Sigenergy omvormer werd de powermeter automatisch herkend.

De reden dat de kabel door mijn huis liep is omdat ik in afwachting was van een draadloze set. De Sigenergy Sub1G set, zover ik kan inschatten een eenvoudig setje die configuratieloos werkt als RS485 bridge. Echter, ik krijg de boel niet werkend en ben technisch ten einde raad.

De reden dat ik een powermeter naast mijn gateway hebt is omdat ik een deal van mijn 'load' (mijn laadpalen en warmtepomp) niet wil meenemen in mijn backup power.

---

De uitgangssituatie was een werkende kabel die drie-aderig (A/B en ground) was aangesloten en dus vanaf het eerst moment werkte. Ik heb gisterochtend de spanning van het spul afgehaald en de kabel onderbroken (nabij de omvormer de AP-kant en nabij de meterkast de STA-kant). Vervolgens heb ik het Sub1G-setje op de DIN-rail in de meterkast geplaatst en de doorgeknipte kabel aangesloten. Aan de zijde van de omvormer brand 'run' constant en comm brand groen, volgens de handleiding een goed teken.

Aan de meterkast zijde knippert 'run' snel en brand 'comm' ook groen. Een knipperend run-lampje betekend (aldus de handleiding) dat het RS485 signaal niet goed is. Een hele zoektocht op internet, chats met Gemini en Copilot en logisch denkend heb ik de volgende dingen geprobeerd:
  • A en B omgedraaid (aan beide kanten, afzonderlijk van elkaar)
  • Groundkabel los gemaakt
  • RS485 kabel vervangen voor een kortere en langere variant en aders op diverse manieren geprobeerd
  • De twee zenders verwisseld (probleem blijft aan de meterkantzijde)
  • De instellingen van de powermeter gecontroleerd (baudrate 9,6k, 1 stopbit, parity none)
  • Meter opnieuw proberen toe te voegen in de config van de Sig omvormer
Ik denk dat er niet heel veel te troubleshooten is (er valt aan het set niets in te stellen), maar hoop eigenlijk of iemand hier nog een suggestie heeft. Of hopelijk zelfs ervaring heeft met dit set en mij de silver bullet kan geven.

Alvast bedankt voor een ieder die kan helpen!

  • bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Hallo! Voor mijn huis ben ik al heel lang aan het kijken naar een goede thuisaccu setup en ik ben er inmiddels uit dat het Sigenstor gaat worden. Mede dankzij de bizarre hoeveelheid informatie die hier door iedereen gedeeld is. Dank daarvoor!

Huidige setup
  • Volledig elektrisch huis, 3 fase met 16 groepen
  • Ecoforest 8-12kW grondgebonden warmtepomp
  • 300 liter warmwater boiler
  • 25 zonnepanelen, IBC Monosol 305ZX5 op twee dakdelen (15x ZO, 10x WZW)
  • Fronius Symo 7.0-3-M, 3-fasen omvormer met 2 MPPT strings
  • Tesla Model Y 2025 met 3 fase New Motion laadpaal met load balancing
  • WTW ventilatiesysteem
  • Huis is luchtdicht gebouwd, meterkast staat in goed geïsoleerde garage zonder actieve ventilatie of afzuiging
Verbruik & opwek
  • Verbruik 2025: 10.053 kWh, 4.659 kWh teruglevering, 5.395 kWh netto afname
  • Opwek gemiddeld over 6 jaar: 7.670 kWh/jaar
Huidige energieleverancier is Eneco met een vast contract tot eind september 2027 zonder teruglevergoeding. Ik wil de set dit jaar nog aanschaffen en operationeel hebben.

Waar staat alles nu?
  • Warmtepomp, boiler en meterkast → garage, naast elkaar
  • Omvormer en WTW → zolder, technische ruimte
  • Laadpaal → onder de carport
  • 15 panelen op ZO, 10 panelen op WZW
Wat wil ik laten installeren?
  • 3x Sigen Battery 10 (27 kWh netto)
  • Sigen Energy Controller 5.0-30.0 kW 3-fase
  • Sigen Energy Gateway HomePro TP
  • Optioneel: Sigen Hybrid Inverter 3 fase 5.0 TP2
  • Optioneel: Sigen EV DC Charging Module 25
Waarom deze setup?
  • Zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken en genoeg capaciteit om te handelen
  • Backup bij stroomuitval
  • Auto gebruiken als accu via V2G (ik weet de beperkingen/risico's dat het niet mag van Tesla/LeaseMij)
  • Maximaal rendement zonder te veel verliezen
Waar zou ik graag hulp/advies bij willen:

1. Waar kan ik de nieuwe installatie het beste plaatsen?

Ik zit erg te puzzelen waar ik de nieuwe spullen moet gaan plaatsen. De huidige omvormer zit in de technische ruimte op de 2e verdieping. Daar komen de twee MPPT strings binnen vanuit het dak en zijn aangesloten op de omvormer. Vandaar gaan de stroomkabels naar de meterkast in de garage. Maar in de technische ruimte is er eigenlijk geen ruimte en wordt het ook veel te warm. Daarnaast is de afstand naar de meterkast wat mij betreft te groot, zeker als je ook noodstroom wil hebben die snel overschakelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYgRBQbuM3WMl4Iw2gy9ZWrqAg0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8QyGGZwIqYm9B0VG4Ykl8g0T.png?f=user_large
Optie 1 – Garage
Het dichtst bij de meterkast. De garage is echter niet heel groot en er staan al 4 fietsen in. De SigenStor is gelukkig niet heel groot of dik. Waar ik mij meer zorgen over maak is de warmte. Omdat de garage goed geïsoleerd is kan de warmte niet goed weg. De meterkast staat ook vol met apparatuur dus het is altijd lekker warm in de garage. Ik vraag mij af of ik actieve ventilatie moet hebben als de spullen in de zomer heel actief gebruikt worden. Andere zorg is dat er altijd kans op brand of schade is.

Optie 2 – Buiten (zijkant huis, NNO)
De zon komt daar pas heel laat om de hoek en zal alleen in de zomer daar komen, maar dat kan makkelijk afgeschermd worden. Alleen is de afstand naar de meterkast dan weer groter (~10 meter), dus ik weet niet of dat handig is. Ik weet ook niet of de Energy Controller in de buurt van de batterijen moet zijn, of dat de controller dan in de garage kan hangen.

Optie 3 – Onder de veranda
Helemaal afgeschermd van weer en wind. Alleen staat hij dan veel meer in het zicht en is er nog steeds een afstand tot de meterkast (~6 meter). En ik weet niet hoeveel herrie het maakt, omdat we daar ook vaak in de zomer buiten eten.

Bij optie 2 & 3 zullen de installatiekosten hoger zijn omdat je onder de fundering door moet graven om in de kruipruimte te komen en daar alle kabels te leggen.

2. Omvormer wel of niet vervangen?

Ik weet dat ik mijn huidige omvormer aan de nieuwe installatie kan koppelen, maar dat het dan wat verlies oplevert. Dat is wel het makkelijkst qua installatie. Als tweede optie zou het volgens mij het beste zijn om de 2 MPPT strings direct op de SigenStor aan te sluiten. Maar ik vrees dat het niet lukt om de MPPT strings te verlengen en door de bestaande leidingen te trekken. De lengte zal dan ~20 meter worden. Daarom vroeg ik mij af of het zin heeft om mijn huidige omvormer te vervangen door een omvormer van Sigen en deze dan ook weer op zolder in de technische ruimte te hangen.

Als de set buiten (optie 2) komt te staan, kan ik makkelijker vanaf het dak aan de buitenkant van het huis naar beneden om daar op de SigenStor aan te sluiten. Maar dat vind ik persoonlijk altijd lelijk als het buiten over je gevel loopt.

3. Direct laadpaal vervangen of later?

Het voordeel van een DC laadpaal is maximale efficiency en V2G-mogelijkheid. Ik weet niet of de lengte van de kabels te lang wordt als de set op optie 2 staat, of dat 10-12 meter mogelijk is zonder grote nadelen. Zit er een voordeel in om dit direct mee te nemen of zouden jullie adviseren dit later te doen?

---

Tot zover alle informatie die volgens mij nuttig is om te weten. Mochten er dingen niet duidelijk zijn of meer informatie nodig zijn, let me know! Ik hoop dat jullie mij meer advies kunnen geven over wat uiteindelijk de optimale plaatsing en setup is.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
bassio schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:36:
Hallo! Voor mijn huis ben ik al heel lang aan het kijken naar een goede thuisaccu setup en ik ben er inmiddels uit dat het Sigenstor gaat worden. Mede dankzij de bizarre hoeveelheid informatie die hier door iedereen gedeeld is. Dank daarvoor!

Huidige setup
  • Volledig elektrisch huis, 3 fase met 16 groepen
  • Ecoforest 8-12kW grondgebonden warmtepomp
  • 300 liter warmwater boiler
  • 25 zonnepanelen, IBC Monosol 305ZX5 op twee dakdelen (15x ZO, 10x WZW)
  • Fronius Symo 7.0-3-M, 3-fasen omvormer met 2 MPPT strings
  • Tesla Model Y 2025 met 3 fase New Motion laadpaal met load balancing
  • WTW ventilatiesysteem
  • Huis is luchtdicht gebouwd, meterkast staat in goed geïsoleerde garage zonder actieve ventilatie of afzuiging
Verbruik & opwek
  • Verbruik 2025: 10.053 kWh, 4.659 kWh teruglevering, 5.395 kWh netto afname
  • Opwek gemiddeld over 6 jaar: 7.670 kWh/jaar
Huidige energieleverancier is Eneco met een vast contract tot eind september 2027 zonder teruglevergoeding. Ik wil de set dit jaar nog aanschaffen en operationeel hebben.

Waar staat alles nu?
  • Warmtepomp, boiler en meterkast → garage, naast elkaar
  • Omvormer en WTW → zolder, technische ruimte
  • Laadpaal → onder de carport
  • 15 panelen op ZO, 10 panelen op WZW
Wat wil ik laten installeren?
  • 3x Sigen Battery 10 (27 kWh netto)
  • Sigen Energy Controller 5.0-30.0 kW 3-fase
  • Sigen Energy Gateway HomePro TP
  • Optioneel: Sigen Hybrid Inverter 3 fase 5.0 TP2
  • Optioneel: Sigen EV DC Charging Module 25
Waarom deze setup?
  • Zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken en genoeg capaciteit om te handelen
  • Backup bij stroomuitval
  • Auto gebruiken als accu via V2G (ik weet de beperkingen/risico's dat het niet mag van Tesla/LeaseMij)
  • Maximaal rendement zonder te veel verliezen
Waar zou ik graag hulp/advies bij willen:

1. Waar kan ik de nieuwe installatie het beste plaatsen?

Ik zit erg te puzzelen waar ik de nieuwe spullen moet gaan plaatsen. De huidige omvormer zit in de technische ruimte op de 2e verdieping. Daar komen de twee MPPT strings binnen vanuit het dak en zijn aangesloten op de omvormer. Vandaar gaan de stroomkabels naar de meterkast in de garage. Maar in de technische ruimte is er eigenlijk geen ruimte en wordt het ook veel te warm. Daarnaast is de afstand naar de meterkast wat mij betreft te groot, zeker als je ook noodstroom wil hebben die snel overschakelt.

[Afbeelding]
Optie 1 – Garage
Het dichtst bij de meterkast. De garage is echter niet heel groot en er staan al 4 fietsen in. De SigenStor is gelukkig niet heel groot of dik. Waar ik mij meer zorgen over maak is de warmte. Omdat de garage goed geïsoleerd is kan de warmte niet goed weg. De meterkast staat ook vol met apparatuur dus het is altijd lekker warm in de garage. Ik vraag mij af of ik actieve ventilatie moet hebben als de spullen in de zomer heel actief gebruikt worden. Andere zorg is dat er altijd kans op brand of schade is.

Optie 2 – Buiten (zijkant huis, NNO)
De zon komt daar pas heel laat om de hoek en zal alleen in de zomer daar komen, maar dat kan makkelijk afgeschermd worden. Alleen is de afstand naar de meterkast dan weer groter (~10 meter), dus ik weet niet of dat handig is. Ik weet ook niet of de Energy Controller in de buurt van de batterijen moet zijn, of dat de controller dan in de garage kan hangen.

Optie 3 – Onder de veranda
Helemaal afgeschermd van weer en wind. Alleen staat hij dan veel meer in het zicht en is er nog steeds een afstand tot de meterkast (~6 meter). En ik weet niet hoeveel herrie het maakt, omdat we daar ook vaak in de zomer buiten eten.

Bij optie 2 & 3 zullen de installatiekosten hoger zijn omdat je onder de fundering door moet graven om in de kruipruimte te komen en daar alle kabels te leggen.

2. Omvormer wel of niet vervangen?

Ik weet dat ik mijn huidige omvormer aan de nieuwe installatie kan koppelen, maar dat het dan wat verlies oplevert. Dat is wel het makkelijkst qua installatie. Als tweede optie zou het volgens mij het beste zijn om de 2 MPPT strings direct op de SigenStor aan te sluiten. Maar ik vrees dat het niet lukt om de MPPT strings te verlengen en door de bestaande leidingen te trekken. De lengte zal dan ~20 meter worden. Daarom vroeg ik mij af of het zin heeft om mijn huidige omvormer te vervangen door een omvormer van Sigen en deze dan ook weer op zolder in de technische ruimte te hangen.

Als de set buiten (optie 2) komt te staan, kan ik makkelijker vanaf het dak aan de buitenkant van het huis naar beneden om daar op de SigenStor aan te sluiten. Maar dat vind ik persoonlijk altijd lelijk als het buiten over je gevel loopt.

3. Direct laadpaal vervangen of later?

Het voordeel van een DC laadpaal is maximale efficiency en V2G-mogelijkheid. Ik weet niet of de lengte van de kabels te lang wordt als de set op optie 2 staat, of dat 10-12 meter mogelijk is zonder grote nadelen. Zit er een voordeel in om dit direct mee te nemen of zouden jullie adviseren dit later te doen?

---

Tot zover alle informatie die volgens mij nuttig is om te weten. Mochten er dingen niet duidelijk zijn of meer informatie nodig zijn, let me know! Ik hoop dat jullie mij meer advies kunnen geven over wat uiteindelijk de optimale plaatsing en setup is.
Ingaand op de opties voor plaatsing:

Optie 1: veilig, want droog en binnen. Actieve ventilatie wel nodig omdat ook je WP etc er al staat.

Optie 2 Technische ruimte zou ik laten afvallen vanwege de redenen die jij noemt

Optie 3 is ook wel reëel. Afstand tot de meterkast maakt voor je noodstroomvoorziening niks uit. Alleen zal je kabeltrace langer worden en heb je mogelijk dikkere kabels nodig om verlies te beperken. Als je een open kruipruimte hebt dan vind ik dat een goede overweging waard, in combinatie met een klein houten afdakje tegen directe zon en veel regen.

Graafwerkzaamheden kun je bijvoorbeeld zelf al doen i.c.m. met een voorbereiding door leggen van een mantelbuis. Voor een paar tientjes huur je een diamantboor bij Boels en maak je een mooi gat door de fundering. Mantelbuizen trekken en de boel weer dichtmaken met snelcement.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:37

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Geen idee of je huidige laadpaal ERE certificaten mag krijgen. Maar die van sigenergy in elk geval niet. Dat scheelt snel 12 cent per kwh.

Daarom heb ik mijn AC palen laten hangen. En zal de dc ccs2 zelden gebruiken. Enkel als ik snel moet laden, of wil terugleveren. (Dingen die de AC palen niet kunnen)

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy


  • kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:33
bassio schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:36:
Hallo! Voor mijn huis ben ik al heel lang aan het kijken naar een goede thuisaccu setup en ik ben er inmiddels uit dat het Sigenstor gaat worden. Mede dankzij de bizarre hoeveelheid informatie die hier door iedereen gedeeld is. Dank daarvoor!

Huidige setup
  • Volledig elektrisch huis, 3 fase met 16 groepen
  • Ecoforest 8-12kW grondgebonden warmtepomp
  • 300 liter warmwater boiler
  • 25 zonnepanelen, IBC Monosol 305ZX5 op twee dakdelen (15x ZO, 10x WZW)
  • Fronius Symo 7.0-3-M, 3-fasen omvormer met 2 MPPT strings
  • Tesla Model Y 2025 met 3 fase New Motion laadpaal met load balancing
  • WTW ventilatiesysteem
  • Huis is luchtdicht gebouwd, meterkast staat in goed geïsoleerde garage zonder actieve ventilatie of afzuiging
Verbruik & opwek
  • Verbruik 2025: 10.053 kWh, 4.659 kWh teruglevering, 5.395 kWh netto afname
  • Opwek gemiddeld over 6 jaar: 7.670 kWh/jaar
Huidige energieleverancier is Eneco met een vast contract tot eind september 2027 zonder teruglevergoeding. Ik wil de set dit jaar nog aanschaffen en operationeel hebben.

Waar staat alles nu?
  • Warmtepomp, boiler en meterkast → garage, naast elkaar
  • Omvormer en WTW → zolder, technische ruimte
  • Laadpaal → onder de carport
  • 15 panelen op ZO, 10 panelen op WZW
Wat wil ik laten installeren?
  • 3x Sigen Battery 10 (27 kWh netto)
  • Sigen Energy Controller 5.0-30.0 kW 3-fase
  • Sigen Energy Gateway HomePro TP
  • Optioneel: Sigen Hybrid Inverter 3 fase 5.0 TP2
  • Optioneel: Sigen EV DC Charging Module 25
Waarom deze setup?
  • Zoveel mogelijk zonnestroom gebruiken en genoeg capaciteit om te handelen
  • Backup bij stroomuitval
  • Auto gebruiken als accu via V2G (ik weet de beperkingen/risico's dat het niet mag van Tesla/LeaseMij)
  • Maximaal rendement zonder te veel verliezen
Waar zou ik graag hulp/advies bij willen:

1. Waar kan ik de nieuwe installatie het beste plaatsen?

Ik zit erg te puzzelen waar ik de nieuwe spullen moet gaan plaatsen. De huidige omvormer zit in de technische ruimte op de 2e verdieping. Daar komen de twee MPPT strings binnen vanuit het dak en zijn aangesloten op de omvormer. Vandaar gaan de stroomkabels naar de meterkast in de garage. Maar in de technische ruimte is er eigenlijk geen ruimte en wordt het ook veel te warm. Daarnaast is de afstand naar de meterkast wat mij betreft te groot, zeker als je ook noodstroom wil hebben die snel overschakelt.

[Afbeelding]
Optie 1 – Garage
Het dichtst bij de meterkast. De garage is echter niet heel groot en er staan al 4 fietsen in. De SigenStor is gelukkig niet heel groot of dik. Waar ik mij meer zorgen over maak is de warmte. Omdat de garage goed geïsoleerd is kan de warmte niet goed weg. De meterkast staat ook vol met apparatuur dus het is altijd lekker warm in de garage. Ik vraag mij af of ik actieve ventilatie moet hebben als de spullen in de zomer heel actief gebruikt worden. Andere zorg is dat er altijd kans op brand of schade is.

Optie 2 – Buiten (zijkant huis, NNO)
De zon komt daar pas heel laat om de hoek en zal alleen in de zomer daar komen, maar dat kan makkelijk afgeschermd worden. Alleen is de afstand naar de meterkast dan weer groter (~10 meter), dus ik weet niet of dat handig is. Ik weet ook niet of de Energy Controller in de buurt van de batterijen moet zijn, of dat de controller dan in de garage kan hangen.

Optie 3 – Onder de veranda
Helemaal afgeschermd van weer en wind. Alleen staat hij dan veel meer in het zicht en is er nog steeds een afstand tot de meterkast (~6 meter). En ik weet niet hoeveel herrie het maakt, omdat we daar ook vaak in de zomer buiten eten.

Bij optie 2 & 3 zullen de installatiekosten hoger zijn omdat je onder de fundering door moet graven om in de kruipruimte te komen en daar alle kabels te leggen.

2. Omvormer wel of niet vervangen?

Ik weet dat ik mijn huidige omvormer aan de nieuwe installatie kan koppelen, maar dat het dan wat verlies oplevert. Dat is wel het makkelijkst qua installatie. Als tweede optie zou het volgens mij het beste zijn om de 2 MPPT strings direct op de SigenStor aan te sluiten. Maar ik vrees dat het niet lukt om de MPPT strings te verlengen en door de bestaande leidingen te trekken. De lengte zal dan ~20 meter worden. Daarom vroeg ik mij af of het zin heeft om mijn huidige omvormer te vervangen door een omvormer van Sigen en deze dan ook weer op zolder in de technische ruimte te hangen.

Als de set buiten (optie 2) komt te staan, kan ik makkelijker vanaf het dak aan de buitenkant van het huis naar beneden om daar op de SigenStor aan te sluiten. Maar dat vind ik persoonlijk altijd lelijk als het buiten over je gevel loopt.

3. Direct laadpaal vervangen of later?

Het voordeel van een DC laadpaal is maximale efficiency en V2G-mogelijkheid. Ik weet niet of de lengte van de kabels te lang wordt als de set op optie 2 staat, of dat 10-12 meter mogelijk is zonder grote nadelen. Zit er een voordeel in om dit direct mee te nemen of zouden jullie adviseren dit later te doen?

---

Tot zover alle informatie die volgens mij nuttig is om te weten. Mochten er dingen niet duidelijk zijn of meer informatie nodig zijn, let me know! Ik hoop dat jullie mij meer advies kunnen geven over wat uiteindelijk de optimale plaatsing en setup is.
Ik zou binnen kiezen. Dichtbij meterkast. Ventilatie kun je maken door de muur richting de laadpaal.

Voordeel van binnen is het voorkomen dat de batterij verwarming in de winter aangaat. Die slurpt energie!

Naast je terras is niet lekker vanwege geluid.

DC lader zit in de Sigen toren en de kabel moet direct naar buiten kunnen om de auto te kunnen halen. Voor de DC lader is het dus zelfs noodzakelijk dat de toren binnen in de garage komt.

Die DC lader zou ik nog even skippen. Heb er zelf wel 1 gekocht en is natuurlijk bruikbaar voor V2G in noodgevallen, maar die zijn er momenteel nog niet veel. Ik vind hem verder nog niet heel handig in het gebruik. Ook voor de V2G nog veel haken en ogen.

Heb net een Volt One bisiness gekocht net als @Bschnitz met MID meter voor de komende 4,5 jaar ERE certificaten. Dat ding is ook helemaal klaar voor gebruik van overtollige PV en zorgt dat er met een minimale hoeveelheid van 4kW geladen wordt. Hij kiest wat het efficiëntst is. Ofwel bestje terugleveren ofwel PV gebruiken met beetje aanvullen uit net/batterij. Dat doet de DC lader van Sigen niet lekker vind ik en maakt het laden inefficiënt.

huidige omvormer gewoon laten hangen en direct op de smartport van de sigenstor aansluiten werkt prima.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar


  • bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Pr088 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Ingaand op de opties voor plaatsing:

Optie 2 Technische ruimte zou ik laten afvallen vanwege de redenen die jij noemt
Dank je voor je feedback! Optie 2 is niet de technische ruimte, maar buiten aan de NO kant. Daar zou wel iets van een afdakje moeten komen voor hoog zomer. Optie 3 is onder de veranda en is al afgeschermd van weerselementen.
Smuggler schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:00:
Geen idee of je huidige laadpaal ERE certificaten mag krijgen. Maar die van sigenergy in elk geval niet. Dat scheelt snel 12 cent per kwh.

Daarom heb ik mijn AC palen laten hangen. En zal de dc ccs2 zelden gebruiken. Enkel als ik snel moet laden, of wil terugleveren. (Dingen die de AC palen niet kunnen)
Ik heb mijn nu wel aagemeld voor ERE cerficaten bia Joulo. Dus dat is inderdaad wel een goede om rekening mee te houden.
kliffen schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Ik zou binnen kiezen. Dichtbij meterkast. Ventilatie kun je maken door de muur richting de laadpaal.

Voordeel van binnen is het voorkomen dat de batterij verwarming in de winter aangaat. Die slurpt energie!

Naast je terras is niet lekker vanwege geluid.

DC lader zit in de Sigen toren en de kabel moet direct naar buiten kunnen om de auto te kunnen halen. Voor de DC lader is het dus zelfs noodzakelijk dat de toren binnen in de garage komt.

Die DC lader zou ik nog even skippen. Heb er zelf wel 1 gekocht en is natuurlijk bruikbaar voor V2G in noodgevallen, maar die zijn er momenteel nog niet veel. Ik vind hem verder nog niet heel handig in het gebruik. Ook voor de V2G nog veel haken en ogen.

Heb net een Volt One bisiness gekocht net als @Bschnitz met MID meter voor de komende 4,5 jaar ERE certificaten. Dat ding is ook helemaal klaar voor gebruik van overtollige PV en zorgt dat er met een minimale hoeveelheid van 4kW geladen wordt. Hij kiest wat het efficiëntst is. Ofwel bestje terugleveren ofwel PV gebruiken met beetje aanvullen uit net/batterij. Dat doet de DC lader van Sigen niet lekker vind ik en maakt het laden inefficiënt.

huidige omvormer gewoon laten hangen en direct op de smartport van de sigenstor aansluiten werkt prima.
Thanks. Ik denk dat binnen inderdaad het beste is en batterij verwarming in de winter en de verliezen daardoor is ook een goede. Ik heb ook een volledige home assistant draaien dus daarmee kan ik dingen ook aansturen met de zonnepanelen en laadpaal.

[ Voor 82% gewijzigd door bassio op 21-06-2026 14:54 ]


  • kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Iemand al eens het probleem gehad dat de batterij niet meer wil ontladen :? ? Ook met een manual discharge doet ie niet veel. Heb een tijd gespeeld met een HA integratie ipv de ai mode van Sig zelf, maar ook na het terugzetten van ai mode en opnieuw starten van de gateway, doet de batterij helemaal niks.... Blijft op 100 procent staan. De backup staat op 20 procent, ondergrens op 5 en boven op 95..... :X

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
kariem112 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:02:
Iemand al eens het probleem gehad dat de batterij niet meer wil ontladen :? ? Ook met een manual discharge doet ie niet veel. Heb een tijd gespeeld met een HA integratie ipv de ai mode van Sig zelf, maar ook na het terugzetten van ai mode en opnieuw starten van de gateway, doet de batterij helemaal niks.... Blijft op 100 procent staan. De backup staat op 20 procent, ondergrens op 5 en boven op 95..... :X
Yea, op het Sigen forum heb ik er nu al een paar gezien met dezelfde issue.

Updates van de firmware gecheckt en eens herstart?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Yea, op het Sigen forum heb ik er nu al een paar gezien met dezelfde issue.

Updates van de firmware gecheckt en eens herstart?
Yes , staat geen update klaar.... Restart al eens gedaan, ook het handmatig wisselen van modi was geen oplossing.

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
kariem112 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Yes , staat geen update klaar.... Restart al eens gedaan, ook het handmatig wisselen van modi was geen oplossing.
Ticket maken, dan gaat er blijkbaar echt iets niet goed.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:11:
[...]

Ticket maken, dan gaat er blijkbaar echt iets niet goed.
Thanks! Die heb ik gisteren aangemaakt, hopelijk komen ze er snel op terug. Waar op het forum heb je soortgelijke problemen gezien ?

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
kariem112 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:31:
[...]

Thanks! Die heb ik gisteren aangemaakt, hopelijk komen ze er snel op terug. Waar op het forum heb je soortgelijke problemen gezien ?
Bij glennc in de app, die krijgt zijn export block niet uit, blijft aan. Ongeacht wat die doet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:59:
[...]

Bij glennc in de app, die krijgt zijn export block niet uit, blijft aan. Ongeacht wat die doet.
Thanks, gevonden. Heb die optie maar aan en uitgezet. Tegen beter weten in ;) ....

  • Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:40
kariem112 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Thanks, gevonden. Heb die optie maar aan en uitgezet. Tegen beter weten in ;) ....
Bij grid export staat niet heel toevallig 0kW?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh


  • kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Bij grid export staat niet heel toevallig 0kW?
Nope , net nog even nagezien. Ik vermoed dat er iets is blijven hangen toen ik de externe ems mode aan heb gezet..... De vraag is wat, en hoe dat weet ongedaan gemaakt kan worden 8)7

  • bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:30
kariem112 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:50:
[...]

Nope , net nog even nagezien. Ik vermoed dat er iets is blijven hangen toen ik de externe ems mode aan heb gezet..... De vraag is wat, en hoe dat weet ongedaan gemaakt kan worden 8)7
Als je toch HA gebruikt kun je wel controleren wat de mode is waarin het zich nu bevindt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KilFqSd-53WRVysXbt1qKT0XFF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNilHVnfnsnRnQdOJxxixH8O.jpg?f=fotoalbum_large

  • kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bekkerm schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:06:
[...]

Als je toch HA gebruikt kun je wel controleren wat de mode is waarin het zich nu bevindt?

[Afbeelding]
Zeker, staat op AI mode. Ook in de app van Sig zelf zie ik die mode. Heb tijdelijk van mode geprobeerd te wisselen.....
Pagina: 1 ... 71 ... 73 Laatste