Situatie
Dag tweakers,
Afgelopen maanden ben ik mij aan het oriënteren op duurzame energie installatie t.b.v. onze nieuwe woning omdat hier nog geen PV o.i.d. is geïnstalleerd. We zullen medio juli erin gaan. (Bouwjaar 2018, A-label, CV met vloerverwarmingen op alle verdiepingen en inductie koken, 3x25a)
Dus dat geeft ons de mogelijkheid om vanaf scratch te kijken naar wat voor installaties we willen toepassen voor de opwekking. Omdat we 1x EV rijden, en binnen 2-3 jaar een 2e EV zullen nemen, zal ook een laadpaal worden geïnstalleerd. Daarna ben ik gaan kijken naar accu’s en benodigde omvang. In 1e instantie ben ik richting en PiB Zendure accu (11.5kWh) gaan kijken om de investering wat te drukken, maar dan ben je beperkt tot 2400w. Verder i.c.m. homeassistent en een Zappi of Peblar laadpaal om alles in te stellen m.b.t. PV, laden accu / auto.
Maar bij een van de offertes is de prijs verschil tussen een Zendure (11.5kWh) en Sigen dusdanig klein dat dit een interessantere optie is geworden. Mede omdat we ook de PV en een Sigen EVAC lader kunnen laten installeren bij dezelfde partij.
En uiteindelijk hier nu terecht gekomen. Afgelopen dagen ongeveer 75% van de posts gelezen om iig zo veel mogelijk info in te slaan. Wat heel veel is, dank daarvoor! Momenteel zitten we in de offerte fase dus kan alles nog gaan bepalen.
O.b.v. de diverse threads en (verbruiks)informatie ben ik tot een concept installatie gekomen. Ik vraag mij alleen af of jullie dit een goed opzet vinden of eventueel opmerkingen en adviezen hebben. Met name nu we ook een winter periode hebben gehad en wellicht nieuwe inzichten zijn ontstaan bij jullie. Onderstaand heb ik de verschillende data omschreven.
Jaarverbruik
Contract: Dynamisch (n.t.b. leverancier)
Verbruik woning p/d: 12kWh (5kWh always-on & 7kWh gebruikers (koken, wasmachine, tvs, etc))
Verbruik EV1 p/w: 50kWh (laden o.b.v. PV in het weekend en ingepland op laag tarief)
Verbruik EV2 p/w: 25kWh (nog niet aanwezig, maar in de toekomst. Deze zal juist ma-vr kunnen laden o.b.v. PV door thuiswerken.)
Per jaar 6500-7000kWh verbruik
Algemeen: 1 persoon werkt thuis, we hebben een redelijk vast patroon dus het laden van de EV in het weekend zal qua tijd en PV opbrengst veelal goed gaan. Accu zien we niet als installatie voor EV. Accu zal in een geïsoleerd garage/berging staan.
Installatie (aangeboden)
PV: 14x 455Wp (6x Zuid – 8 x West) theoretisch zonnig dag opbrengst winter 11kWh / zomer 34kWh. Dit zal ook min of meer de max zijn dat we kwijt kunnen. Er zal geen schaduw op de daken zijn. Opbrengst per jaar 6100kWh
Sigen EV AC (11KW 3f lader)
Sigen 9kWh accu
Sigen 8kW controller
In eerste instantie was ik hier enthousiast over, waarbij ik ervan uitging dat de combinatie PV en dynamische tarieven ervoor zal zorgen dat we de 9kWh per dag op 2 momenten kunnen bijladen om de 12kWh p/d te overbruggen. Echter richting de toekomst toe zal 1x uitbreiden van 9kW al de omvormer naar z’n max trekken bij vol laden/ontladen (0.5c). Ook eventueel met een beeld naar een toekomstige warmtepomp zal dit mijn inziens sneller een beperking opleveren. Daarnaast kan je met deze configuratie geen gebruik maken van de EIA (zakelijk), dus zal ook de kWh prijs oplopen.
Installatie (concept)
PV: 14x 455Wp (6x Zuid – 8 x West)
Sigen EV AC (11KW 3f lader)
Sigen 18kWh accu
Sigen 10kW controller
Sigen Gateway (optie)
De stap van een 8kW naar 10kW controller online is €75, dus daar hoef je het niet voor te laten. En de aanvullende €3000,- voor de extra 9kW lijkt mij ook redelijk de moeite waard. De vergroting zorgt ook dat de EIA ingezet kan worden en er in het algemeen meer buffer aanwezig is voor het dagelijks verbruik, eventueel te benutten voor dynamisch handelen. De gateway is nog een vraagteken voor mij, €1000,- + installatiekosten. Het idee om geen last te hebben van een stroomstoring is erg prettig, maar als dat maar 1x per 5 jaar is…Kan het overigens wel voor mezelf recht praten want de accu wordt mede ingezet voor de zakelijk back-up servers die we thuis hebben staan.

Vraag / advies
Vanuit ons huidige verbruik en toekomstige verbruik (7kW warmtepomp) lijkt mij dat dit voldoende capaciteit zal geven. Ons primair doel is vooral zoveel mogelijk eigen stroom te benutten en daarmee de vaste lasten te beperken, eventueel aangevuld met dynamisch handelen om een wat lagere TVT te realiseren.
Wat denken jullie? Is de vergroting naar 18kWh effectief met ons verbruik? Eventueel later uit te breiden met 9kWh als een warmtepomp erbij komt (totaal dan 27kWh). WP zal nog even duren denk ik (5j) tenzij gas echt heel erg gaat stijgen. Of wordt het een te grote installatie als in de winter de Sigen minder actief is door de beperkte spread van energieprijzen en PV ook beperkt is?
Wat zijn de ervaringen met de EV lader?
Klopt het dat de omvormer de PV opbrengst kan gaan knijpen / stoppen als het echt geld gaat kosten bij teruglevering?
Dank alvast!