Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Mits de EVAC/DC via de gateway loopt, tochCEdS schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Gateway+EVAC+EC = Loadbalancing. Geen powermeter nodig.
Je kan er niet vanuit gaan dat elke laadpaal aangesloten gaat worden op de gateway.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
De Sigen EVAC laadpaal zit 'gewoon' op het huisnet en die zit in zijn geheel op de backup van de gateway.Bschnitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:21:
[...]
Mits de EVAC/DC via de gateway loopt, toch?
Je kan er niet vanuit gaan dat elke laadpaal aangesloten gaat worden op de gateway.
Ben in het bezit van de Gateway+EVAC+EC maar geen Load balancing hier.CEdS schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:17:
[...]
Gateway+EVAC+EC = Loadbalancing. Geen powermeter nodig.
Sigen AI geeft aan dat je een power sensor nodig hebt voor dynamische load balancing. Alleen een Gateway is niet voldoende.tuningman schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:02:
in de EVAC zit er zeker een load balancing in en ik dacht dat dit ook standaard in de EC zat.
:strip_exif()/f/image/fAsJTJnGLVEg8IVvGi1lNXuj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Anunnaki op 13-01-2026 23:11 ]
Die snap ik niet helemaal, wat bedoel je precies? Ik heb een Sigen AC lader hier maar geen power sensor.tuningman schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:13:
Je hebt zowiezo een power sensor nodig als je een sigen AC lader wil gebruiken.
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Ik zou altijd gaan voor een 17kW EC als je een 25kW EV-DC lader wilt aanschaffen in de toekomst. Dat scheelt laadsnelheid. Je kunt dan tot bijna max. 3x25A (=17kW) uit je grid gebruiken. De rest kan dan uit PV of accu's komen. Bij een kleinere EC zuig je de accu's te snel leeg. Of je moet anders kiezen voor 12kW EV-DC lader.DM_ schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:30:Situatie
Dag tweakers,
Afgelopen maanden ben ik mij aan het oriënteren op duurzame energie installatie t.b.v. onze nieuwe woning omdat hier nog geen PV o.i.d. is geïnstalleerd. We zullen medio juli erin gaan. (Bouwjaar 2018, A-label, CV met vloerverwarmingen op alle verdiepingen en inductie koken, 3x25a)
Dus dat geeft ons de mogelijkheid om vanaf scratch te kijken naar wat voor installaties we willen toepassen voor de opwekking. Omdat we 1x EV rijden, en binnen 2-3 jaar een 2e EV zullen nemen, zal ook een laadpaal worden geïnstalleerd. Daarna ben ik gaan kijken naar accu’s en benodigde omvang. In 1e instantie ben ik richting en PiB Zendure accu (11.5kWh) gaan kijken om de investering wat te drukken, maar dan ben je beperkt tot 2400w. Verder i.c.m. homeassistent en een Zappi of Peblar laadpaal om alles in te stellen m.b.t. PV, laden accu / auto.
Maar bij een van de offertes is de prijs verschil tussen een Zendure (11.5kWh) en Sigen dusdanig klein dat dit een interessantere optie is geworden. Mede omdat we ook de PV en een Sigen EVAC lader kunnen laten installeren bij dezelfde partij.
En uiteindelijk hier nu terecht gekomen. Afgelopen dagen ongeveer 75% van de posts gelezen om iig zo veel mogelijk info in te slaan. Wat heel veel is, dank daarvoor! Momenteel zitten we in de offerte fase dus kan alles nog gaan bepalen.
O.b.v. de diverse threads en (verbruiks)informatie ben ik tot een concept installatie gekomen. Ik vraag mij alleen af of jullie dit een goed opzet vinden of eventueel opmerkingen en adviezen hebben. Met name nu we ook een winter periode hebben gehad en wellicht nieuwe inzichten zijn ontstaan bij jullie. Onderstaand heb ik de verschillende data omschreven.Jaarverbruik
Contract: Dynamisch (n.t.b. leverancier)
Verbruik woning p/d: 12kWh (5kWh always-on & 7kWh gebruikers (koken, wasmachine, tvs, etc))
Verbruik EV1 p/w: 50kWh (laden o.b.v. PV in het weekend en ingepland op laag tarief)
Verbruik EV2 p/w: 25kWh (nog niet aanwezig, maar in de toekomst. Deze zal juist ma-vr kunnen laden o.b.v. PV door thuiswerken.)
Per jaar 6500-7000kWh verbruik
Algemeen: 1 persoon werkt thuis, we hebben een redelijk vast patroon dus het laden van de EV in het weekend zal qua tijd en PV opbrengst veelal goed gaan. Accu zien we niet als installatie voor EV. Accu zal in een geïsoleerd garage/berging staan.Installatie (aangeboden)
PV: 14x 455Wp (6x Zuid – 8 x West) theoretisch zonnig dag opbrengst winter 11kWh / zomer 34kWh. Dit zal ook min of meer de max zijn dat we kwijt kunnen. Er zal geen schaduw op de daken zijn. Opbrengst per jaar 6100kWh
Sigen EV AC (11KW 3f lader)
Sigen 9kWh accu
Sigen 8kW controller
In eerste instantie was ik hier enthousiast over, waarbij ik ervan uitging dat de combinatie PV en dynamische tarieven ervoor zal zorgen dat we de 9kWh per dag op 2 momenten kunnen bijladen om de 12kWh p/d te overbruggen. Echter richting de toekomst toe zal 1x uitbreiden van 9kW al de omvormer naar z’n max trekken bij vol laden/ontladen (0.5c). Ook eventueel met een beeld naar een toekomstige warmtepomp zal dit mijn inziens sneller een beperking opleveren. Daarnaast kan je met deze configuratie geen gebruik maken van de EIA (zakelijk), dus zal ook de kWh prijs oplopen.Installatie (concept)
PV: 14x 455Wp (6x Zuid – 8 x West)
Sigen EV AC (11KW 3f lader)
Sigen 18kWh accu
Sigen 10kW controller
Sigen Gateway (optie)
De stap van een 8kW naar 10kW controller online is €75, dus daar hoef je het niet voor te laten. En de aanvullende €3000,- voor de extra 9kW lijkt mij ook redelijk de moeite waard. De vergroting zorgt ook dat de EIA ingezet kan worden en er in het algemeen meer buffer aanwezig is voor het dagelijks verbruik, eventueel te benutten voor dynamisch handelen. De gateway is nog een vraagteken voor mij, €1000,- + installatiekosten. Het idee om geen last te hebben van een stroomstoring is erg prettig, maar als dat maar 1x per 5 jaar is…Kan het overigens wel voor mezelf recht praten want de accu wordt mede ingezet voor de zakelijk back-up servers die we thuis hebben staan.Vraag / advies
Vanuit ons huidige verbruik en toekomstige verbruik (7kW warmtepomp) lijkt mij dat dit voldoende capaciteit zal geven. Ons primair doel is vooral zoveel mogelijk eigen stroom te benutten en daarmee de vaste lasten te beperken, eventueel aangevuld met dynamisch handelen om een wat lagere TVT te realiseren.
Wat denken jullie? Is de vergroting naar 18kWh effectief met ons verbruik? Eventueel later uit te breiden met 9kWh als een warmtepomp erbij komt (totaal dan 27kWh). WP zal nog even duren denk ik (5j) tenzij gas echt heel erg gaat stijgen. Of wordt het een te grote installatie als in de winter de Sigen minder actief is door de beperkte spread van energieprijzen en PV ook beperkt is?
Wat zijn de ervaringen met de EV lader?
Klopt het dat de omvormer de PV opbrengst kan gaan knijpen / stoppen als het echt geld gaat kosten bij teruglevering?
Dank alvast!
12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.
Waarom zou je een jaar wachten ?djrednas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:07:
[...]
Ik geef je bericht een, maar het nieuws dat je brengt is dat eigenlijk niet waard.... stelletje dieven
Volgend jaar toch maar naar ZP dan
1000kWh uploaden = 25 euro het putje in.
Is niet persee nodig hoor. In belgië zou je je blauw betalen aan piek tarief als je dit zou doen aan 17 kw van het net (60€*17 per jaar). In nederland weet ik niet hoe het verrekent zal worden in 2027.Consulectro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 00:51:
[...]
Ik zou altijd gaan voor een 17kW EC als je een 25kW EV-DC lader wilt aanschaffen in de toekomst. Dat scheelt laadsnelheid. Je kunt dan tot bijna max. 3x25A (=17kW) uit je grid gebruiken. De rest kan dan uit PV of accu's komen. Bij een kleinere EC zuig je de accu's te snel leeg. Of je moet anders kiezen voor 12kW EV-DC lader.
De meeste mensen hebben meer dan voldoende met een 10kw omvormer.
In NL betaal je tot 3x25A (17kW) het laagste vaste tarief.tuningman schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:39:
[...]
Is niet persee nodig hoor. In belgië zou je je blauw betalen aan piek tarief als je dit zou doen aan 17 kw van het net (60€*17 per jaar). In nederland weet ik niet hoe het verrekent zal worden in 2027.
De meeste mensen hebben meer dan voldoende met een 10kw omvormer.
Omdat ik stiekem wel erg benieuwd ben naar een vergelijk tussen ZP en Tibber in deze groep, en ik mij best wil opofferen voor kamp Tibber in deze. Ik zie namelijk redelijk wat gekke pieken en dalen in de 15 minuten prijzen, en daar maakt Sigenergy best goed gebruik van. Wie weet levert het laden/ontladen in die 15 minuten periodes wel meer op dan wat ik zou besparen bij ZP aan terugleverkosten.Djaro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Waarom zou je een jaar wachten ?
1000kWh uploaden = 25 euro het putje in.
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
djrednas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:29:
[...]
Omdat ik stiekem wel erg benieuwd ben naar een vergelijk tussen ZP en Tibber in deze groep, en ik mij best wil opofferen voor kamp Tibber in deze. Ik zie namelijk redelijk wat gekke pieken en dalen in de 15 minuten prijzen, en daar maakt Sigenergy best goed gebruik van. Wie weet levert het laden/ontladen in die 15 minuten periodes wel meer op dan wat ik zou besparen bij ZP aan terugleverkosten.
Ben benieuwd of je er meer van kan maken, meld dat vooral hier
Ik heb mijn 2025 verbruikscijfers door Gemini laten analyseren met de uurtarieven van ZP en de tarieven van Tibber erbij (uur tot oktober, kwartier daarna).djrednas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:29:
[...]
Omdat ik stiekem wel erg benieuwd ben naar een vergelijk tussen ZP en Tibber in deze groep, en ik mij best wil opofferen voor kamp Tibber in deze. Ik zie namelijk redelijk wat gekke pieken en dalen in de 15 minuten prijzen, en daar maakt Sigenergy best goed gebruik van. Wie weet levert het laden/ontladen in die 15 minuten periodes wel meer op dan wat ik zou besparen bij ZP aan terugleverkosten.
Conclusie: Zonneplan was een paar tientjes gunstiger per jaar (ik dacht 42 euro om precies te zijn). Dit met 9320 kWh import en 5790 kWh export over 2025 en een accu (17kW/32kWh dus effectief 16kW met 0,5C) sinds juni 2025.
Dit was net voordat SigEnergy de uurprijzen vrijgaf, dus ik vermoed dat het verschil nu iets meer in het voordeel van ZP schuift doordat het tarief ook iets lager is voor afname en de vaste kosten maar marginaal hoger. Ik heb de zonnebonus daar niet in meegenomen.
Als ik puur naar die 5790 kWh export kijk dan zou het zo'n 140 euro nadeliger zijn bij Tibber.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Opzet is eenvoudig:
- zelfde leverancier (Tibber)
- zelfde dagprijzen en contractvoorwaarden
- identieke AI-modus en pricing: Max Profit, B 1,21xDA+13,56 / S 1,21xDA+11,08
- verschil zit alleen in de tijdresolutie:
- – ik op 60-minutenprijzen – buren op 15-minutenprijzen
Resultaten volgen na een aantal dagen, ongeacht uitkomst.
[ Voor 3% gewijzigd door duoruvis op 14-01-2026 14:49 ]
Welke AI modus hebben jij en je buren ingesteld??duoruvis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:41:
Omdat hier de laatste tijd vaker de vraag terugkomt wat de Sigenstor in de winter nog daadwerkelijk doet, en met name of 15-minutenprijzen daarin iets toevoegen, starten wij een kleine praktijktest.
Opzet is eenvoudig:Doel is niet om “wie wint” te bepalen, maar om te kijken hoe het AI-gedrag verschilt in laad/ontlaadmomenten en timing tijdens het winterseizoen met beperkte PV-opbrengst.
- zelfde leverancier (Tibber)
- zelfde dagprijzen en contractvoorwaarden
- identieke AI-modus
- verschil zit alleen in de tijdresolutie:
- – ik op 60-minutenprijzen – buren op 15-minutenprijzen
Resultaten volgen na een aantal dagen, ongeacht uitkomst.
Oké, ja in belgië is dit een compleet ander verhaal. Beetje hetzelfde met al die AC laders die tot 22 kw kunnen gaan maar waarbij bijna niemand effectief tot 11kw+ gaat.Consulectro schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:21:
[...]
In NL betaal je tot 3x25A (17kW) het laagste vaste tarief.
Goede vraag!Vhond schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:43:
[...]
Welke AI modus hebben jij en je buren ingesteld??
Staat nu expliciet in de post: beide Max Profit, identieke pricing — alleen verschil is 60 vs 15 min prijzen.
Omdat dit geen vergelijking tussen leveranciers is.DaanTriple7 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:41:
Waarom staat Frank in deze vergelijking buiten spel?
Het enige verschil in deze test is de tijdresolutie van de prijzen (60 vs 15 minuten); AI-modus, pricing en leverancier zijn verder identiek.
Doel is niet om “wie wint” te bepalen, maar om te kijken hoe het AI-gedrag verschilt in laad/ontlaadmomenten en timing tijdens het winterseizoen met beperkte PV-opbrengst.
[ Voor 20% gewijzigd door duoruvis op 14-01-2026 15:28 ]
Was iets meer algemeen bedoelt. Ik zie veel over ZP en Tibber voorbij komen. Ik vroeg me af waarom. ZP en Tibber hebben geen integratie voor de Sigenstor, Frank wel.duoruvis schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:20:
[...]
Omdat dit geen vergelijking tussen leveranciers is.
Het enige verschil in deze test is de tijdresolutie van de prijzen (60 vs 15 minuten); AI-modus, pricing en leverancier zijn verder identiek.
Ik zie geen voordeel in die integratie. Je geeft je opslag daarmee helemaal uit handen en het levert helemaal geen extra voordeel op is mijn ervaring. Bovendien kun je dan je zelfconsumptie niet maximaliseren. Op dit moment vind ik de AI-balanced mode de beste instelling.DaanTriple7 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:29:
[...]
Was iets meer algemeen bedoelt. Ik zie veel over ZP en Tibber voorbij komen. Ik vroeg me af waarom. ZP en Tibber hebben geen integratie voor de Sigenstor, Frank wel.
Ik heb het over de Sigenergy EVAC, geen andere palen, daar heb je vaak wel een meter/CT klemmen voor nodigBschnitz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:21:
[...]
Mits de EVAC/DC via de gateway loopt, toch?
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
IK heb een EVAC en geen powermeter maar wel DLM.Anunnaki schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:10:
[...]
Sigen AI geeft aan dat je een power sensor nodig hebt voor dynamische load balancing. Alleen een Gateway is niet voldoende.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
EC+GATEWAY+EVAC
Volgens mij zit de powermeter of in de gateway of in de EC en het werkt bij mij ook Off Grid.........zie onderstaande afbeelding:
Juist, maar jou EVAC loopt dus wel fysiek via een datakabel naar de GAT toch?CEdS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:47:
[...]
IK heb een EVAC en geen powermeter maar wel DLM.
EC+GATEWAY+EVAC
Volgens mij zit de powermeter of in de gateway of in de EC en het werkt bij mij ook Off Grid.........zie onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]
Want ik zou niet anders weten hoe hij anders moet loadbalancen. Dat kan alleen via rechtstreekse communicatie "dacht ik".
Want, de GAT weet de "load" inside and out. Dus je EVAC moet wel ergens op de gateway zijn aangesloten dan, hoe anders kan die dat weten.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
De EVAC zit alleen met een datakabel direct op de EC aangesloten.Bschnitz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:13:
[...]
Juist, maar jou EVAC loopt dus wel fysiek via een datakabel naar de GAT toch?
Want ik zou niet anders weten hoe hij anders moet loadbalancen. Dat kan alleen via rechtstreekse communicatie "dacht ik".
Want, de GAT weet de "load" inside and out. Dus je EVAC moet wel ergens op de gateway zijn aangesloten dan, hoe anders kan die dat weten.
De EC heb ik aangesloten op het netwerk op een Switch
De gateway hangt ook in hetzelfde netwerk op een andere Switch
En alles werkt samen......wel alles bedraad aangesloten.
[ Voor 14% gewijzigd door CEdS op 14-01-2026 19:18 . Reden: Switch ]
Elke keer begin jij over een hub, maar ik denk toch echt dat jij een switch bedoeld. Ik heb al meer dan 20 jaar geen hub meer gezien....CEdS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:31:
[...]
De EVAC zit alleen met een datakabel direct op de EC aangesloten.
De EC heb ik aangesloten op het netwerk op een hub
De gateway hangt ook in hetzelfde netwerk op een andere hub
En alles werkt samen......wel alles bedraad aangesloten.
Dan zal je EC wel samen met GAT werken voor de EVAC over de Switch, anders zou dit niet kunnen....
aangepastBschnitz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:40:
[...]
Elke keer begin jij over een hub, maar ik denk toch echt dat jij een switch bedoeld. Ik heb al meer dan 20 jaar geen hub meer gezien....
Dan zal je EC wel samen met GAT werken voor de EVAC over de Switch, anders zou dit niet kunnen....
Zelfde hier, SE direct op de smart port van de Gateway en "Frequency Shift" enabled in the Sigenstore bij de 3rd party invertor.Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:14:
[...]
Mijn SE staat gewoon zonder alles direct op de smartport van de gateway en deze meet hem als 3d party pv device. No clue hoezo jij een aparte meter ervoor heb hangen.
Zeg, zou jij in de SolarEdge settings kunnen kijken wat daar ingesteld is bij de P(f) waardes? Mijn installateur is gevlucht na installatie toen het ging om software/settings, antwoordt niet op mails, en de SolarEdge support kan / wil ook geen info geven.
Zover ik begrijp werkt het wel als dit niet correct ingesteld is (SE gaat in safe mode, bij volle batterij, huis wat weinig verbruikt en panelen die max produceren op een zonnige dag), maar is het beter om de P(f) in te stellen - want daarmee stuurt de gateway de SE aan via frequency shifting om meer/ minder te produceren, of helemaal uit te gaan.
Zet hem effe op mijn to do voor morgen, maar ik ben bang dat daar niks bijzonders staat. Mijn SE installateur heeft na 3 jaar gezegd ik stop ermee en mijn Sigen installateur was niet bekend met SE. Ik hoop stiekem dat die SE kapot gaat 😅. Dan heb ik een excuus om alles om te flikkeren op het dak 🙃.rboerdijk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:37:
[...]
Zelfde hier, SE direct op de smart port van de Gateway en "Frequency Shift" enabled in the Sigenstore bij de 3rd party invertor.
Zeg, zou jij in de SolarEdge settings kunnen kijken wat daar ingesteld is bij de P(f) waardes? Mijn installateur is gevlucht na installatie toen het ging om software/settings, antwoordt niet op mails, en de SolarEdge support kan / wil ook geen info geven.
Zover ik begrijp werkt het wel als dit niet correct ingesteld is (SE gaat in safe mode, bij volle batterij, huis wat weinig verbruikt en panelen die max produceren op een zonnige dag), maar is het beter om de P(f) in te stellen - want daarmee stuurt de gateway de SE aan via frequency shifting om meer/ minder te produceren, of helemaal uit te gaan.
[Afbeelding]
Kom eigenlijk nooit in de situatie dat ik te veel stroom heb 😑.
Auto staat altijd klaar voor overflow als het moet.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ja dat kan en zelfs ook van een derde partij omvormer die op de gateway aangesloten is (via de smart poort)Termy schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:13:
Ik vroeg me iets af, kan dit systeem een 'black start' uitvoeren? Als in, de batterij is leeg, het net is uitgevallen, maar de zon gaat weer schijnen. Ik neem aan dat het zeker niet werkt zonder DC-aangesloten panelen aangezien normale omvormers niks zullen doen zonder dat ze 'netspanning' zien, maar zou het met DC-gekoppelde panelen wel gewoon opstarten?
Hoe werkt dat precies? Als de batterij leeg is en er is geen netspanning, hoe krijgt de gateway dan die omvormer aan?CEdS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:16:
[...]
Ja dat kan en zelfs ook van een derde partij omvormer die op de gateway aangesloten is (via de smart poort)
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Zoek even op black start in dit topicTermy schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:20:
[...]
Hoe werkt dat precies? Als de batterij leeg is en er is geen netspanning, hoe krijgt de gateway dan die omvormer aan?
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Dat kan alleen als er nog een restje spanning in de batterij zit. Als die echt volledig leeg is, dan kan hij geen netspanning meer leveren en gaat een third-party omvormer niet meer aan.CEdS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:16:
[...]
Ja dat kan en zelfs ook van een derde partij omvormer die op de gateway aangesloten is (via de smart poort)
In dat geval wordt geadviseerd om 2-3% restcapaciteit als cut-off in te stellen, zodat wanneer de zon gaat schijnen het systeem de third-party omvormer weer van spanning kan voorzien.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Aansluiting via de smart port van de gateway is key hier, mijn installateur wilde het in de eerste instantie aansluiten via een aparte sensor/meter, maar dan werkt black start volgens mij niet meer. En je moet iets van spanning in the batterij over hebben (kun je instellen, niet onder x% gaan), anders geen black start.CEdS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:16:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door rboerdijk op 15-01-2026 14:16 ]
Ik kan al die opties niet vinden in jou SS, kan ik die alleen vinden als ik lokaal ga via IP?rboerdijk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:37:
[...]
Zelfde hier, SE direct op de smart port van de Gateway en "Frequency Shift" enabled in the Sigenstore bij de 3rd party invertor.
[Afbeelding]
Je moet ffysiek naast de SolarEdge staan, kort het zwarte schakelaartje linksonder omklikken (gaat weer terug naar het midden) en daarna kun je bij de "installer settings" via SetApp (of ondertussen SolarEdge go) - verbinden met het WiFi netwerk dat de SolarEdge dan opent - dus niet via de "My SolarEdge App". Kan zijn dat je nog kort de QR code sticker op de solaredge moet scannen om erin te komen.Bschnitz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:54:
[...]
Ik kan al die opties niet vinden in jou SS, kan ik die alleen vinden als ik lokaal ga via IP?
[ Voor 6% gewijzigd door rboerdijk op 15-01-2026 15:02 ]
rboerdijk schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:01:
[...]
Je moet ffysiek naast de SolarEdge staan, kort het zwarte schakelaartje linksonder omklikken (gaat weer terug naar het midden) en daarna kun je bij de "installer settings" via SetApp (of ondertussen SolarEdge go) - verbinden met het WiFi netwerk dat de SolarEdge dan opent - dus niet via de "My SolarEdge App". Kan zijn dat je nog kort de QR code sticker op de solaredge moet scannen om erin te komen.
/f/image/Ty8iHiqY9hMYJDx0KU3648Xo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OOkmNtdTL3WdBUwS33MTOpAh.png?f=fotoalbum_large)
Hardstikke bedankt, eindelijk een voorbeeld. Nu heb ik nog een open vraag, volgens mij moet de regel
"P1 51.2 100%" -> "P1 51.2 0%" zijn.
Redenatie:
De Sigen (in offgrid) staat standaard op 50.0Hz frequency en als nu de batterij (bijna) vol is, huis weinig verbruikt en SE veel kan produceren (zonnige zomerse dag) gaat de Sigen de frequency langzaam veranderen om de SE te vertellen minder te produceren (het 'grid' moet stabiel blijven, vergeleken met een emmer water dan moet deze niet leeglopen, maar ook niet overlopen - dat is wat de netwerkbeheerder doet bij on-grid)
Dan wordt die % van P0 naar P1 lineair geinterpoleerd, dus stel de Sigen zet de frequentie op 50.7 (precies tussen 50.2 and 51.2) dan weet de SE dat het op 50% mag produceren - gaat de Sigen over op 51.2 (of hoger) dan mag de SE nog 0% produceren. Tenminste, zo geloof ik dat het werkt, maar zeker weet ik het niet.
Geen probleem, ja dat probeer ik al 1 jaar te testen, maar ik krijg het niet voor elkaar....rboerdijk schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:44:
[...]
Hardstikke bedankt, eindelijk een voorbeeld. Nu heb ik nog een open vraag, volgens mij moet de regel
"P1 51.2 100%" -> "P1 51.2 0%" zijn.
Redenatie:
De Sigen (in offgrid) staat standaard op 50.0Hz frequency en als nu de batterij (bijna) vol is, huis weinig verbruikt en SE veel kan produceren (zonnige zomerse dag) gaat de Sigen de frequency langzaam veranderen om de SE te vertellen minder te produceren (het 'grid' moet stabiel blijven, vergeleken met een emmer water dan moet deze niet leeglopen, maar ook niet overlopen - dat is wat de netwerkbeheerder doet bij on-grid)
Dan wordt die % van P0 naar P1 lineair geinterpoleerd, dus stel de Sigen zet de frequentie op 50.7 (precies tussen 50.2 and 51.2) dan weet de SE dat het op 50% mag produceren - gaat de Sigen over op 51.2 (of hoger) dan mag de SE nog 0% produceren. Tenminste, zo geloof ik dat het werkt, maar zeker weet ik het niet.
De situatie doet zich gewoon nooit voor 😭.
Met zonneplan zijn er eigenlijk nooit echt tarieven waarvoor je moet betalen, die waren zo zelden dat mijn auto toch moest laden
Hah, ja, kan ik me voorstellen dat die situatie zeer zelden is - zeker als je nog een mobiele batterij voor de deur hebt staanBschnitz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:20:
[...]
Geen probleem, ja dat probeer ik al 1 jaar te testen, maar ik krijg het niet voor elkaar....
De situatie doet zich gewoon nooit voor 😭.
Met zonneplan zijn er eigenlijk nooit echt tarieven waarvoor je moet betalen, die waren zo zelden dat mijn auto toch moest laden
Maar beter een keer testen dat het werkt, dan als er echt een probleem is dat uit te vinden dat het niet werkt. Ik ga het een keet handmatig op offgrid zetten, maar op dit moment is er natuurlijk niet genoeg zon om in die situatie te komen.
Nogmaals bedankt dat je de moeite hebt genomen om in de settings te kijken, daarmee ben je al ver vooruit op de solaredge support en op het bedrijf wat het ding hier bij mij geinstalleerd heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door rboerdijk op 15-01-2026 19:39 ]
[ Voor 109% gewijzigd door djrednas op 15-01-2026 23:57 ]
Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway
Toch knap dat je een bericht voor 109% kunt wijzigen!😜djrednas schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:55:
Nvm, ik moet leren lezen
Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar
Die 109% wil ik als RTE. 😇kliffen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:08:
[...]
Toch knap dat je een bericht voor 109% kunt wijzigen!😜
Sigen AI staat nu in leermodus en ik begrijp dat hij dan op zelfverbruik draait en niet op handel, maar wanneer gaat ie dan zelf opladen (en evt ontladen)? Kan ik dat nu ook zelf handmatig sturen zonder dat ik de leermodus negatief beinvloed?
Dat is dus wat die nu gaat leren, beste is gewoon effe doen wat je normaal doet en niks anders.JPS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:41:
De batterij is deze week bij me geinstalleerd en ik ben er nu een beetje mee aan het spelen. Moet zeggen dat ik de App erg gelikt vind. Overschakelen naar off-grid gaat ook vrij ongemerkt; alleen mijn APC UPS van het NAS merkt dat op en de Synology stuurt een melding van hele korte AC uitval.
Sigen AI staat nu in leermodus en ik begrijp dat hij dan op zelfverbruik draait en niet op handel, maar wanneer gaat ie dan zelf opladen (en evt ontladen)? Kan ik dat nu ook zelf handmatig sturen zonder dat ik de leermodus negatief beinvloed?
Het zijn maar een paar dagen, je gaat er hopelijk niet failliet van
Na die tijd zou die automatisch moeten laden en ontladen, dan zou ik wel bijsturen als die het niet goed doet.
Je kan al wel je tarieven en dergelijke goed instellenJPS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:41:
De batterij is deze week bij me geinstalleerd en ik ben er nu een beetje mee aan het spelen. Moet zeggen dat ik de App erg gelikt vind. Overschakelen naar off-grid gaat ook vrij ongemerkt; alleen mijn APC UPS van het NAS merkt dat op en de Synology stuurt een melding van hele korte AC uitval.
En alle overige settings controleren zoals grid import/export limiet, peak shaving (indien nodig), etc.
[ Voor 5% gewijzigd door djrednas op 16-01-2026 15:09 ]
Ja tariefplan heb ik ingesteld obv wat ik hier las (heb Zonneplan):djrednas schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:08:
[...]
Je kan al wel je tarieven en dergelijke goed instellenZou er voor de rest een week lang zo min mogelijk mee doen, hoe lastig dat soms ook is
![]()
En alle overige settings controleren zoals grid import/export limiet, peak shaving (indien nodig), etc.
Koop: 1,21xP+13
Verkoop: 1,21xP+8
Volgens mij is er hier consensus dat 5 cent arbitrageverschil acceptabel is toch?
Het viel me op dat vannacht bij volladen het vermogen vanaf grid 18kW was... kan logisch zijn met 0,5C bij mijn accucapaciteit van 36kWh (en 17kW omvormer die iets boven specs draait misschien + 0,4kW standaard huisverbruik). Maar niet als er een grid importlimiet van 17kW actief zou moeten zijn.
Ik zag toen in de app dat die niet was ingeschakeld dus Installateur gevraagd dat te doen. Maar goed denk ik dat ik niet ook de auto gelijkertijd ben gaan laden
Overigens denk ik zelf dat handmatig de batterij laden/onladen geen invloed zou mogen maken op de AI, want je blijf gewoon zien wat het eigengebruik is en dat is het enige relevante voor de analyse lijkt me.
[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 16-01-2026 15:37 ]
Limiet instellen en ook per fase is essentieel!JPS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Ja tariefplan heb ik ingesteld obv wat ik hier las (heb Zonneplan):
Volgens mij is er hier consensus dat 5 cent arbitrageverschil acceptabel is toch?
Het viel me op dat vannacht bij volladen het vermogen vanaf grid 18kW was... kan logisch zijn met 0,5C bij mijn accucapaciteit van 36kWh (en 17kW omvormer die iets boven specs draait misschien + 0,4kW standaard huisverbruik). Maar niet als er een grid importlimiet van 17kW actief zou moeten zijn.
Ik zag toen in de app dat die niet was ingeschakeld dus Installateur gevraagd dat te doen. Maar goed denk ik dat ik niet ook de auto gelijkertijd ben gaan laden![]()
Overigens denk ik zelf dat handmatig de batterij laden/onladen geen invloed zou mogen maken op de AI, want je blijf gewoon zien wat het eigengebruik is en dat is het enige relevante voor de analyse lijkt me.
De 17kW omvormer zie ik 18,7kW van het net trekken (batterij pakket van 45kWh). Met 36kWh batterij is het inderdaad max 18kW, maar je thuisgebruik komt daar dan bovenop als je geen limiet ingeeft. Je hebt geluk gehad!
Leek me ook al, dus vandaar dat ik geen zwaarverbruikers heb laten draaien in die 1,5uur dat de accu werd gevuldkliffen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Limiet instellen en ook per fase is essentieel!
De 17kW omvormer zie ik 18,7kW van het net trekken (batterij pakket van 45kWh). Met 36kWh batterij is het inderdaad max 18kW, maar je thuisgebruik komt daar dan bovenop als je geen limiet ingeeft. Je hebt geluk gehad!
Ik zie import nu op 17kW ingesteld staan in ieder geval, dus die zorg van overbelasting is weg.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Absoluut dat las ik in de eerdere berichten hier. Ik heb het ze al gelijk gevraagd bij mijn verzoek voor instellen van importlimiet en nu extra omdat ik het zelf niet in de App kan zien.timpel_800 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:16:
Ik zou het dubbel checken of het vermogen per fase is geselecteerd.
Wij zijn van plan om een sigenergy batterij met een capaciteit van meer dan 20kwh te plaatsen, maar mijn huidige verzekeraar dekt niets wanneer de capaciteit van de accu meer dan 20kwh is.
Heeft iemand hier ervaring mee?
[ Voor 5% gewijzigd door hoihoi321 op 17-01-2026 00:57 ]
Andere verzekering nemen? Interpolis heeft er niets van in de voorwaarden staan, wel dat hij is meeverzekerd als hij vast gemonteerd is.hoihoi321 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:55:
Hey allemaal,
Wij zijn van plan om een sigenergy batterij met een capaciteit van meer dan 20kwh te plaatsen, maar mijn huidige verzekeraar dekt niets wanneer de capaciteit van de accu meer dan 20kwh is.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ik ben de afgelopen dagen ook op zoek naar een andere verzekeraar, maar het probleem is dat de mensen die ik aan de telefoon krijg het zelf vaak ook niet weten.daemonix schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 01:15:
[...]
Andere verzekering nemen? Interpolis heeft er niets van in de voorwaarden staan, wel dat hij is meeverzekerd als hij vast gemonteerd is.
Gewoon de voorwaarden lezen. Glashelder noemen ze het zelf.hoihoi321 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 01:24:
[...]
Ik ben de afgelopen dagen ook op zoek naar een andere verzekeraar, maar het probleem is dat de mensen die ik aan de telefoon krijg het zelf vaak ook niet weten.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Mijn installateur heeft om veiligheideisen op max 16kw ingesteld. Er zijn installateurs die zo wie zo niet meer dan 12kw bij 3x25 willen installeren. Ik geloof zelfs dat het in Belgie niet meer dan 10kw mag zijn.JPS schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:36:
[...]
Ja tariefplan heb ik ingesteld obv wat ik hier las (heb Zonneplan):
Ik zag toen in de app dat die niet was ingeschakeld dus Installateur gevraagd dat te doen. Maar goed denk ik dat ik niet ook de auto gelijkertijd ben gaan laden![]()
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Heb een 1x Sigenergy 3 fase omvormer 10 kW, 3x Sigenery accu 8 kWh (24kWh), 1x Sigenergy Gateway en ben verzekerd bij Univé. Batterij aangemeld bij Univé. Univé: Ons antwoorddaemonix schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 01:15:
[...]
Andere verzekering nemen? Interpolis heeft er niets van in de voorwaarden staan, wel dat hij is meeverzekerd als hij vast gemonteerd is.
Hartelijk dank voor uw bericht. De thuisbatterij valt standaard onder de dekking van uw particuliere woonverzekering.
Heb een 1x Sigenergy 3 fase omvormer 10 kW, 3x Sigenery accu 8 kWh (24kWh), 1x Sigenergy Gateway en ben verzekerd bij Univé. Batterij aangemeld bij Univé. Univé: Ons antwoordhoihoi321 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:55:
Hey allemaal,
Hartelijk dank voor uw bericht. De thuisbatterij valt standaard onder de dekking van uw particuliere woonverzekering.
Ik heb ook Unive gebeld en in de voorwaarden staat volgens mij niets over thuisbatterij, maar zij hebben mij telefonisch wel verteld dat je thuisbatterij max 20kwh mag zijn.Laro01 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Heb een 1x Sigenergy 3 fase omvormer 10 kW, 3x Sigenery accu 8 kWh (24kWh), 1x Sigenergy Gateway en ben verzekerd bij Univé. Batterij aangemeld bij Univé. Univé: Ons antwoord
De gemiddelde eerste lijns medewerker vertrouwen op zijn of haar kennis is net gek als elke dag rekening houden met dat er een vliegtuig op je gaat storten.hoihoi321 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Ik heb ook Unive gebeld en in de voorwaarden staat volgens mij niets over thuisbatterij, maar zij hebben mij telefonisch wel verteld dat je thuisbatterij max 20kwh mag zijn.
Mondelinge informatie is tegenwoordig bijna niets meer waard. Stop met bellen en ga lezen of dingen vast leggen via mail.
Als je huis zou afbranden heb je achteraf ook niets aan "maar aan de telefoon hebben ze gezegt dat het OK was".
De Sigen batterij is de de veiligste op de markt, in theorie en helaas al in de praktijk bewezen.
Als er nu een veiligheids standaard zou komen, dan zijn er maar weinig leveranciers die in de buurt zouden komen van de Sigen.
De kans dat je telefoon in je huis gaat afbranden is dermate veel hoger dan deze batterij.
Dont worry, be happy en ga door met je leven. Je maakt je gelukkig onnodig zorgen. 👍
Ja ik las dat sommige installateurs dat niet willen, maar zie zelf het probleem niet zo eerlijk gezegd. Ik wil die batterij namelijk ook in ~2uur gewoon helemaal vol of leeg kunnen gooien, omdat de tarief kansen vaak niet veel langer zijn.Mipatje schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Mijn installateur heeft om veiligheideisen op max 16kw ingesteld. Er zijn installateurs die zo wie zo niet meer dan 12kw bij 3x25 willen installeren. Ik geloof zelfs dat het in Belgie niet meer dan 10kw mag zijn.
Het brengt me wel bij de vraag wat er gebeurt bij bereiken van die m.n. importlimiet (stel 17kW). Ik zou verwachten dat als huis bijv 5kW vraagt, dat de batterij nog maar met 12kW kan laden.
En wat gebeurt er als huis over de 17kW gaat*. De hoofdzekeringen kunnen er niet meer uit door de 17kW begrenzing van de Sigenergy, maar wat ga ik er dan in huis van merken?
* gegeven dat peakshaving niet aan staat
Met peakshaving uit niet meer of minder dan voor de installatie van de thuisbatterij, namelijk dat je hoofd zekering springt (die overigens best wel wat meer dan 25A kan hebben voor x tijd. Zoek de karakteristieken maar eens opJPS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:52:
[...]
En wat gebeurt er als huis over de 17kW gaat*. De hoofdzekeringen kunnen er niet meer uit door de 17kW begrenzing van de Sigenergy, maar wat ga ik er dan in huis van merken?
Maar goed, trek dat maar eens. De enige plausibele optie naast een batterij is mijns inziens een elektrische auto, maar ik hoop dat iedereen met een 11kw lader of hoger deze ook gekoppeld heeft met load balancing aan de p1 poort van de slimme meter (of andere manier om dit te regelen).
[ Voor 6% gewijzigd door djrednas op 17-01-2026 11:17 ]
OK dan begrijp ik het denk ik niet goed. Mijn hele huis (incl EV lader) hangt aan de backup achter de Gateway. Volgens mij bewaakt de gateway de max import van 17kW, als het goed is [bevestigd door installateur] keurig verdeeld over de fases, dus dan kunnen de hoofdzekeringen er toch niet meer uit?djrednas schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Met peakshaving uit niet meer of minder dan voor de installatie van de thuisbatterij, namelijk dat je hoofd zekering springt (die overigens best wel wat meer dan 25A kan hebben voor x tijd. Zoek de karakteristieken maar eens op).
Maar goed, trek dat maar eens. De enige plausibele optie naast een batterij is mijns inziens een elektrische auto, maar ik hoop dat iedereen met een 11kw lader of hoger deze ook gekoppeld heeft met load balancing aan de p1 poort van de slimme meter (of andere manier om dit te regelen).
Of bedoel je; ik heb een 17kW aansluiting dus ik kan 17 uit het net halen en ik heb een 17kW omvormer? Dan kun je dus 34kW trekken. Dat is precies ook wat ik doe met mijn ovens.. die trekken 35kW . 17kW uit het net en de batterij vult dit aan tot 35kW. Ik heb een 20kW omvormer dus in theorie tot 37kW maar in praktijk nog meer want 20kW omvormer kan iets van 22kW leveren 😀
[ Voor 61% gewijzigd door timpel_800 op 17-01-2026 11:55 ]
Als bij mij de WP 4kwh vraagt en de rest van het huis nog eens 1kwh dan gaan er 11 van de Sig. Dit komt regelmatig voorJPS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:52:
[...]
Ja ik las dat sommige installateurs dat niet willen, maar zie zelf het probleem niet zo eerlijk gezegd. Ik wil die batterij namelijk ook in ~2uur gewoon helemaal vol of leeg kunnen gooien, omdat de tarief kansen vaak niet veel langer zijn.
Het brengt me wel bij de vraag wat er gebeurt bij bereiken van die m.n. importlimiet (stel 17kW). Ik zou verwachten dat als huis bijv 5kW vraagt, dat de batterij nog maar met 12kW kan laden.
Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,
Niet helemaal. Ik bedoel dat als het huis 5kW vraagt en en je de batterij vol wil laden, er dan maximaal 17kW uit de grid komt waarvan er dan denk ik 12kW naar de batterij gaat.timpel_800 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:52:
Dat klopt hoor. Wat jij bedoelde volgens mij als je 17kW teruglevert en je huis vraagt 5 kW dan lever je nog 12kW terug.
En dan ook nog de situatie dat je huis over de 17kW gaat (alle grootverbruikers aan zoals EV, WP koken, Quooker). Wat gebeurt er dan, want de GW begrenst dat m.i. dan op 17kW en het gevraagde vermogen kan zonder peakshaving dan niet worden geleverd.
Dan laat de batterij effe minder hard ...JPS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Niet helemaal. Ik bedoel dat als het huis 5kW vraagt en en je de batterij vol wil laden, er dan maximaal 17kW uit de grid komt waarvan er dan denk ik 12kW naar de batterij gaat.
En dan ook nog de situatie dat je huis over de 17kW gaat (alle grootverbruikers aan zoals EV, WP koken, Quooker). Wat gebeurt er dan, want de GW begrenst dat m.i. dan op 17kW en het gevraagde vermogen kan zonder peakshaving dan niet worden geleverd.
Ik heb ook 16kW limit en 13.2kW op de BAT en ik zit regelmatig aan de max 😬.
Ik heb geen EV ben een Petrolhead. Dus met de rest kom ik nooit aan de 17,25 kva.Misschien als ik alle apparatuur tegelijk aan gooi.JPS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Niet helemaal. Ik bedoel dat als het huis 5kW vraagt en en je de batterij vol wil laden, er dan maximaal 17kW uit de grid komt waarvan er dan denk ik 12kW naar de batterij gaat.
Wat ik dus daaronder beschrijf. Je hebt dus eigenlijk veel meer vermogen beschikbaar.JPS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Ja maar dat kan alleen als peakshaving aan staat toch?timpel_800 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Wat ik dus daaronder beschrijf. Je hebt dus eigenlijk veel meer vermogen beschikbaar.
Dus overblijvende vraag is dan als dat uitstaat (of batterij leeg is), wat gebeurt er dan als je de vermogenslimiet overschreidt? Net zal door de instelling maar 17kW kunnen leveren. In de oude situatie konden dan je hoofdzekeringen eruit gaan, maar nu dan toch niet meer?
Iemand die hier feedback op kan geven?
Peakshaving hoeft daar niet eens voor aan te staan; als jij een gridlimiet instelt, dan wordt die gehonoreerd en zal het overtollige uit de accu komen (die gaat dan dus simpelweg naar je huis ontladen).JPS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:54:
[...]
Ja maar dat kan alleen als peakshaving aan staat toch?
Dus overblijvende vraag is dan als dat uitstaat (of batterij leeg is), wat gebeurt er dan als je de vermogenslimiet overschreidt? Net zal door de instelling maar 17kW kunnen leveren. In de oude situatie konden dan je hoofdzekeringen eruit gaan, maar nu dan toch niet meer?
Als de batterij dan helemaal leeg zou zijn, dan vermoed ik toch dat er meer dan 17kW uit het net gehaald zal worden.
Je gateway is geen beveiliging van je hoofdzekering. De grid import/export limiet regelt puur dat je sigenergy omvormer zicht zo aanpast Dat er max xx KW (wat jij instelt) in/uit het net gehaald wordt. Dus bij een maxinstelling van 17 en 10kw import van je woning, zal de sigenergy omvormer max 7kw importeren.JPS schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:54:
[...]
Ja maar dat kan alleen als peakshaving aan staat toch?
Maar trek jij nu op welke manier dan ook >17kw aan stroom met je woning, dus exclusief de sigenergy omvormer, dan gaat de gateway hier niets aan veranderen of beveiligen. Als je peak shaving aan hebt en je hebt genoeg % batterij, dan zal de omvormer bijspringen om de last op het net te verlagen.
Ah top, duidelijk zo. Ik veronderstelde onterecht dat de GW een harde begrenzer voor de grid was. Ik zal een klein deel van de batterij voor peakshaving alloceren om dat overbelastingsrisico wat te verkleinen.djrednas schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Je gateway is geen beveiliging van je hoofdzekering. De grid import/export limiet regelt puur dat je sigenergy omvormer zicht zo aanpast Dat er max xx KW (wat jij instelt) in/uit het net gehaald wordt. Dus bij een maxinstelling van 17 en 10kw import van je woning, zal de sigenergy omvormer max 7kw importeren.
Maar trek jij nu op welke manier dan ook >17kw aan stroom met je woning, dus exclusief de sigenergy omvormer, dan gaat de gateway hier niets aan veranderen of beveiligen. Als je peak shaving aan hebt en je hebt genoeg % batterij, dan zal de omvormer bijspringen om de last op het net te verlagen.
Als je alleen inkoop doet en niks verkoop op dezelfde dag is vrij logisch dat je verlies hebt op die dag ja.gompie23 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:17:
Ik heb geen idee wat ik fout doe of is de AI mode zo slecht. Ik heb hem nu een paar maanden met wisselende resultaten. Maar verlies had ik toch niet verwacht. Doe ik iets fout?[Afbeelding][Afbeelding]
Weinig aan te doen. Soms sta ik -€10 om de volgende dag €20 winst te kunnen maken.
Jaar simulatie prijzen zonder salderen. Groter verschil tussen inkoop en verkoop dan de meeste van jullie hier.
/f/image/lF2Z7hQnZbIpfhogX2iYHxUz.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb hier een paar conclusies uit kunnen trekken:
Het is mogelijk om vanaf 2027 op €0 uit te komen met een batterij, zelfs met een EV.
Het jaarlijkse rendement zit hem tussen de 8-11% afhankelijk aankoopbedrag en jaar van aankoop.
Binnen de garantie periode ga je over het algemeen de batterij wel terug verdienen. +-10 jaar.
Met een levensduur van ongeveer 15-20 jaar, zijn er financieel dus weinig risicofactoren. Het is lange termijn energiecontract met jezelf.
Rendement technisch denk ik dat je beste af bent met 16-24 O/W DC ZP met 10/12kW EC en 18kWh opslag.
Ik heb peakshaving aan staan 16,5 kwh, import limiet ook op 16,5kwh, spaarstand uit. Tot nu werkt dat perfect.
Nu net klapt fase 2 er uit. Auto was aan het laden, bijverwarming van nibe ging tegelijk aan dus verbruik schoot door de 20kw heen. Zat 11kwh in de accu maar die was doodleuk zn zonnestroom aan het opslaan. Ik de limiet even naar 16 gezet, toen begon de sigenergy mee te helpen om onder de limiet te komen. Maar een minuut later of zo stopt hij daar weer mee en dat de stroom toch echt ver boven de limiet. Tot nu toe heeft het altijd gewerkt, behalve in de spaarstand maar die staat nu dus uit.
Ik denk dat dat het probleem was, om ging door de 10 kw heen op bepaalde momenten. Fase2, Nibe bijverwarming 8kw (2,65kw per fase), auto 11kw 3,6kw pf, jacuzzi was aan het verwarmen 2,7kw en wat nog meer. Warmtepomp op fase 3 was ook volop aan het werk. En mogelijk nog Quooker of zo.timpel_800 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:41:
Kun je in home assistant zien of je bijvoorbeeld heel veel load op fase twee had? Wat bij mij soms gebeurt is dat hij er overheen gaat als de fase verdeling ineens heel ongelijk is namelijk. Je hebt geluk dat je schakelaars hebt!
Kortom, de overschrijding was waarschijnlijk meer dan hij kon compenseren, waarschijnlijk gooit hij dan de handdoek helemaal in de ring? Heb een 12kw omvormer dus met de 25a Max van het grid kom je dan op 9,5kw per fase Max ongeveer? Neem aan dat die 12kw van de omvormer ook evenredig zijn verdeeld.
Idd blij dat ik schakelaars heb
Die automaten kan je dus aanvragen bij de netbeheerder.timpel_800 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:41:
Kun je in home assistant zien of je bijvoorbeeld heel veel load op fase twee had? Wat bij mij soms gebeurt is dat hij er overheen gaat als de fase verdeling ineens heel ongelijk is namelijk. Je hebt geluk dat je schakelaars hebt!
Kost wel eenmalig wat om te laten ombouwen, maar wel altijd zelf in staat om weer in te schakelen.
Ik heb zo'n 3 jaar gelden toen we naar warmtepomp gingen en gas de deur uit ging aangevraagd om de oude zekeringen door nieuwe automaten te laten vervangen. Kost bij Enexis op dit moment eenmalig 445 euro voor 3-fase aansluiting. Sindsdien bij mij 2x een fase uitgesprongen (beide keren voordat we de Sigenergy hadden). Erg fijn om dan direct weer zelfstandig in te kunnen schakelen.
Die auto’s zijn killing als je geen loadbalancing op de lader hebt. Voordat ik dat had laadde ik altijd ‘s nachts tussen 01:00-07:00 en bij de warmtepomp was de legionella opwarming tussen 23:00-01:00jelzie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Ik denk dat dat het probleem was, om ging door de 10 kw heen op bepaalde momenten. Fase2, Nibe bijverwarming 8kw (2,65kw per fase), auto 11kw 3,6kw pf, jacuzzi was aan het verwarmen 2,7kw en wat nog meer. Warmtepomp op fase 3 was ook volop aan het werk. En mogelijk nog Quooker of zo.
Kortom, de overschrijding was waarschijnlijk meer dan hij kon compenseren, waarschijnlijk gooit hij dan de handdoek helemaal in de ring? Heb een 12kw omvormer dus met de 25a Max van het grid kom je dan op 9,5kw per fase Max ongeveer? Neem aan dat die 12kw van de omvormer ook evenredig zijn verdeeld.
Idd blij dat ik schakelaars heb
Dat is niet helemaal waar, in Australië is er een soort van Sigenstore gate voor single phase systemen van bepaalde capaciteit die verkeerd geïnstalleerd zijn en brand hebben veroorzaakt.Bschnitz schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:44:
[...]
De Sigen batterij is de de veiligste op de markt, in theorie en helaas al in de praktijk bewezen.
Zoek maar eens op sigenergy recall australia. Niet dat ik mensen bang wil maken, maar het gaat zeker samen met een goede installatie...
Dat is waar ik het over hebt in de praktijk. Anyway, dat is grotendeels de schuld van de installateurs geweest, zoals je zelf zegt "verkeerd geïnstalleerd".Vhond schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:13:
[...]
Dat is niet helemaal waar, in Australië is er een soort van Sigenstore gate voor single phase systemen van bepaalde capaciteit die verkeerd geïnstalleerd zijn en brand hebben veroorzaakt.
Zoek maar eens op sigenergy recall australia. Niet dat ik mensen bang wil maken, maar het gaat zeker samen met een goede installatie...
Alles is bovendien bij iedereen waar dit gebeurt is, goed afgelopen omdat het veiligheidssysteem goed zijn werk heeft gedaan.
De connector is doorgefikt en niet echt iets anders. Het blussysteem is zelf uit voorzorg afgegaan. Terwijl er op geen enkel moment de batterij unit zelf was aangetast of in gevaar is geweest.
Dus de unit is veilig en doet zijn werk, zelfs als er dingen fout geïnstalleerd zijn! 👍
Veel meer kan je niet vragen van zo een systeem.
De connector voor de 1fase ECs had beter vast gemaakt of erin gedaan moeten worden, de 3fase hebben een andere connector welke blijkbaar beter is.timpel_800 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:41:
Wat was precies verkeerd geïnstalleerd?
Sigen heeft hiervoor ook instructies achter gelaten hoe of wat, maar goed. Je weet hoe batterij cowboys zijn, lezen ho maar.
Uiteindelijk heeft Sigen de verantwoordelijkheid genomen en is het aan het oplossen.
Voornamelijk rond de 10kW modellen hebben er last van, snap niet eens hoezo ze die tot 1 fase hebben uitgebracht.
In sommige landen heb je geen 3 fase maar enkel 1 fase en dan heb je hoge wattage's amperages. Engeland is ook zo'n land.Bschnitz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:46:
[...]
De connector voor de 1fase ECs had beter vast gemaakt of erin gedaan moeten worden, de 3fase hebben een andere connector welke blijkbaar beter is.
Sigen heeft hiervoor ook instructies achter gelaten hoe of wat, maar goed. Je weet hoe batterij cowboys zijn, lezen ho maar.
Uiteindelijk heeft Sigen de verantwoordelijkheid genomen en is het aan het oplossen.
Voornamelijk rond de 10kW modellen hebben er last van, snap niet eens hoezo ze die tot 1 fase hebben uitgebracht.
In de datasheet kan ik er niks over vinden. De AI chat zegt dat hij niet MID certified is, maar dit antwoord is niet waterdicht.Skaah schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:13:
Weet iemand of de Sigenergy EVAC MID gecertificeerd is? Dit in verband met het claimen van ERE-certificaten.
[ Voor 39% gewijzigd door timpel_800 op 19-01-2026 18:15 ]
:strip_exif()/f/image/sPWr31OUuHle3lLuJGgHaWCs.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/H3ZqfjeMnv2N6H7lzHT1nznZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uBwj5BVLg7UHrcvTX00WB0Bg.png?f=fotoalbum_large)