• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:18
Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Wij hebben geen SigenCare, wij horen nog geen SigenCare te hebben in NL, alleen UK heeft die nog.

Ik begrijp niet hoe jullie dit wel hebben met dezelfde firmware en op Android en op Apple.
Kan het niet aan een tijdzone instelling liggen of dat men een VPN gebruikt?

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

kliffen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:42:
zou dit verschil van 300kWh het eigen gebruik van de Sigenstor kunnen zijn?
Uit mijn hoofd heb ik dat ding nu 16 maanden. Dan zou dit neerkomen op 26 Watt. Dat lijkt me veel te weinig.
300/16/30/24 = 0,026

Ik had begrepen dat die Instant Backup Power alleen al 150 Watt verbruikt. Dan zou deze optie alleen al 1,7 MW moeten hebben gekost.
0.15*24*30*16 = 1728

Ik zit al steeds te overwegen om dat uit te zetten want het is best duur, maar het is zo fijn als je computer niet uitvalt. Misschien kan ik voor dat geld beter een paar UPSses kopen en dan de Instant Backup uitzetten.

Maar ja, wat verbruiken die UPSses tegenwoordig om constant volle SoC te onderhouden?

Overigens moet ik sowieso even wennen aan al die verschillen die ik (nog) niet snap. Bijvoorbeeld: In de App staat: Battery Discarging 11.8 kW. In Home Assistant staat: Battery Power -12.6 kW, Active Power: 11.8 kW. Is dat het verlies van de inverter?

[ Voor 32% gewijzigd door Sando op 07-01-2026 11:10 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@kliffen ^

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:57
Sando schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Echt? :o Dan vind ik die dialoog enigszins verwijtbaar slecht ontworpen, want jan met de pet (ik dus) zou moeten begrijpen wat de bedoeling is, en deze drie velden vragen gewoon om ingevuld te worden zonder visueel in een of-of onderscheid gepresenteerd te worden. |:(

Geldt datzelfde voor alle "smart plugs"? Daar heb ik ook steeds beide (zowel power als summation) ingevuld.
[Afbeelding]

Zelfde bij Grid Power overigens, ook gewoon alles ingevuld, zowel import/export als de signed consumption (+ of -). Ik dacht dat dat voor het dashboard wijzertje was. (Hoewel deze waarden bij mij niet van de Sigenergy ESS komt, maar van de P1 op de slimme meter.)
[Afbeelding]

Overigens is Total Discharged Energy bij de ESS "plant" zo'n 300 kW meer dan bij de "inverter". Ik vind dat een behoorlijk groot meetverschil, dus daar zal ook wel een logische verklaring voor zijn.
Ik kwam er ook pas achter nadat die alles dubbele begon te tellen. De laatste is hetzelfde maar dan in 1 als de eerste 2. Sommige geven waarschijnlijk geen 2 losse af en daarvoor is die optie. Je had de FAQ moeten lezen van de plugin, daar wordt dit duidelijk vermeld.

Ik raad je altijd aan om goed te lezen wat te doen met elke plugin in HA, HA is niet "foolproof" en plugins via HACS al helemaal niet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Bschnitz
Eigen verbruik meten van de Sigen in HA:

1: Template sensor via UI Helper.
Name: Sigen_poweruse_self
State:
code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set plant_kw = states('sensor.sigen_plant_plant_active_power') | float(0) %}
{% set battery_kw = states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float(0) %}

{# inverter internal losses + self consumption #}
{% set self_use_w = (plant_kw + battery_kw) | abs * 1000 %}

{{ self_use_w | round(0) }}

Unit of measurement :W
Device class: Power
State class: Measurement

2: integral sensor via UI Helper.
Name: sigenstor_inverter_self_consumption
Metric prefix: k (kilo)
Time unit: Hours
Input sensor: Sigen_poweruse_self
Integration method: Trapezoidal rule
Precision: 3
Max sub-interval: 00:01:00

Zo gebruik ik hem.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• kliffen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:01
Ja dat verschil beschouw ik ook als inverterverlies.
En inderdaad als je al meer dan een jaar bezig bent is die 300kWh niet het eigengebruik. Overigens is de slaapstand functie nooit aan als de PV opleveren of de batterij gebruikt wordt voor het huis. Het extra verlies voor de backup schat ik op max 8 van de 24 uur.

Sigenstor 32kWh/10kW + EVDC. PV 13kWp. WP 5000kWh/jaar. EV 5000kWh/jaar

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17
Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:20:
[...]

[Afbeelding]

Het is OF en niet EN EN. Daar zit je fout :)
Ik heb hem zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg8Fqb-9s-WEC_UUcmdtJIN5oao=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eVSvL0Y2fZuHN46j2TvpKIq9.png?f=user_large

En bij mij kloppen de statistieken precies als ik hem vergelijk in de Sigen zelf en ook met HomeWizard P1 meter.. Of waar zou dit fout moeten gaan?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CEdS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
[...]

Kan het niet aan een tijdzone instelling liggen of dat men een VPN gebruikt?
Ik gebruik wel een VPN, maar dan naar mijn eigen huis. :) Alle andere VPNs zijn onzin, behalve die naar het werk. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:19:
Ik kwam er ook pas achter nadat die alles dubbele begon te tellen. De laatste is hetzelfde maar dan in 1 als de eerste 2.
Toch klopt er nog iets niet, want nu heb ik bij "now" een gigantisch blok "untracked" consumption ter grootte van wat de batterij nu aan het terugleveren is. (Dus het is geen consumption, en zou wel degelijk "tracked" moeten zijn.) Ik had 'm eerst precies zo als @MvRtje dus ik denk dat het probleem is dat ik even gewoon 24 uur moet wachten voordat alles klopt.
Je had de FAQ moeten lezen van de plugin, daar wordt dit duidelijk vermeld. Ik raad je altijd aan om goed te lezen wat te doen met elke plugin in HA, HA is niet "foolproof" en plugins via HACS al helemaal niet.
Die Energy Dashboard is gewoon van Home Assistant, niet van HACS. Daar heb ik inderdaad in tweede instantie als een goede Samaritaan op more information on how to get started geklikt, en daar staat: dat je zelf maar moet uitzoeken hoe je waarden in Home Assistant krijgt. Vervolgens lees ik in derde instantie de README van de Sigenergy Plugin op HACS, en daar staat dit ook niet. Het is gewoon stom dat zo iets cruciaals niet op de eerste drie plekken die je leest staat. Waar kan ik dit lezen dan :?

Als @MvRtje zegt dat de waarden kloppen, dan neig ik ze over te nemen nee hij telt inderdaad dubbel bij wat van het grid af komt... ik ben in cognitieve dissonantie met deze tegenstrijdige informatie. 8)7
kliffen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:37:
Overigens is de slaapstand functie nooit aan als de PV opleveren of de batterij gebruikt wordt voor het huis. Het extra verlies voor de backup schat ik op max 8 van de 24 uur.
Ik had begrepen dat de mogelijkheid van instant backup, dus dat hij binnen 40 ms noodstroom inschakelt als het grid uitvalt, permanent 150 watt kost op de gateway. Of de batterij nu in gebruik is of niet. Hij moet een enorme bult elektriciteit heel snel kunnen leveren. Ik stel me zo voor dat hij constant enorme condensatoren geladen houdt, als een ouderwetse flitser op een fotocamera, maar dan in het groot. De batterij van je camera ging vroeger ook snel op als je de flitser aan liet staan, ook als je vervolgens nooit een flits deed. Misschien verraad ik nu mijn leeftijd een beetje.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Bschnitz ik heb nu wel het volgende gevonden (met duckduckgo notabene, op de Readme was geen link naar deze wiki): https://github.com/TypQxQ...-configure-the-dashboards

Daarin (onderste afbeelding) staat vaag beschreven "maak het zoals op de afbeelding". Maar als je die derde waarde invult zoals @MvRtje en ik deden, dan staat die niet op het overzicht dus het screenshot blijft het zelfde.

Maargoed die pagina is ook anderhalf jaar oud terwijl zowel HA als de integrate vele vele updates hebben gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Sando op 07-01-2026 12:27 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Oké volgens mij heb ik hem nu goed. De derde moet zijn Plant Active Power want de sign (+/-) is tegenovergesteld aan die van Battery Power. Nu moet ik even kijken alles live ook klopt als hij gaat ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3x5jy3ykKkP4LxHsiWg16Qvgnc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TIolUtwyhpfUIgw71gWjiXBG.png?f=user_large

Negatieve waarden voor "charging" en positieve waarden voor "discharging".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0whLjzk6HfPCrt6OnsLz3uQLIDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ntxBbMRvQ85Gid85AQvYpLQ8.png?f=fotoalbum_large

Die Plant Active Power neemt zijn eigen gebruik natuurlijk mee, maar als ik de Battery Power wil gebruiken moet ik een helper maken die de sign omdraait geloof ik.

[ Voor 103% gewijzigd door Sando op 07-01-2026 12:47 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Ik heb ook een pixel 10 pro and alles up to date. Hoe dan... Welke firmware heb jij nu op de Sigen dan?

Ik zit op V100R001C21SPC112B107E
Het is tijd dat Sigen iets aan UX design gaat doen. Waar is dat serienummer nou weer te vinden?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

daemonix schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:41:
Waar is dat serienummer nou weer te vinden?
Tabje "Device" -> Inverter -> scroll naar beneden -> Firmware Version en Software Version (zijn hetzelfde bij mij): V100R001C21

Maar waar haalt @Bschnitz dat extra lange nummer vandaan?

Ah, Tabje "Device" -> "Real Time Info" -> "Device Software Version": V100R001C21SPC112

Je hebt gelijk. Het is een doolhof, elke keer weer. De app is mooi, maar zo'n doolhof, ik weet niet eens wat te zeggen in de survey van "wat kunnen we precies verbeteren?" I don't know where to begin... dus survey maar weer gesloten. :+

[ Voor 83% gewijzigd door Sando op 07-01-2026 12:52 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• kliffen
@Sando de slaapstand die je zelf kunt aan of uitzetten heeft betrekking op het systeemgebruik van de batterij units heb ik begrepen. Besparing op de gateway weet ik niet, maar ik meet beiden met CT rond de fasedraden. Zonder spaarstand gebruik ik 208W en met spaarstand 70W over het totaal.
Zodra de PV aangaat (bv 10W opbrengst) schiet hij ineens weer naar +/- 200W.

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
ArPi75 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Nee, geen beta's, maar in Home Assistant heb ik wel een automation die mij waarschuwt als er een nieuwe fimrware is. De grote firmwares moeten altijd handmatig bevestigd worden, maar deze komen vanzelf. De laatste tekens van de firmware zie je ook niet in de Sigen app terug, maar wel in Home Assistant.
Ok, HA.

Ik heb ook HA maar heb er nog geen tijd in gestoken om dat aan mijn Sigenstore installatie te koppelen.
Heb je misschien tips om rekening mee te houden?? En ik vermoed dat de Modbus uitsturing niet aanstaat in de Sigeninstallatie (en dat kan alleen iemand met installateursrechten aanzetten begrijp ik)?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@kliffen dat is ook niet niks. Zou mooi zijn als dat berekend kan worden met de modbuswaarden inderdaad.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-01 15:32
Vhond schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Ok, HA.

Ik heb ook HA maar heb er nog geen tijd in gestoken om dat aan mijn Sigenstore installatie te koppelen.
Heb je misschien tips om rekening mee te houden?? En ik vermoed dat de Modbus uitsturing niet aanstaat in de Sigeninstallatie (en dat kan alleen iemand met installateursrechten aanzetten begrijp ik)?
Correct, eerst modbus aan laten zetten door de installateur, daarna kan je hem koppelen in HA.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• daemonix
  • Niet online
Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:23:
[...]

Ik heb ook een pixel 10 pro and alles up to date. Hoe dan... Welke firmware heb jij nu op de Sigen dan?

Ik zit op V100R001C21SPC112B107E
Aha V100R001C21SPC112 met app versie 3.3.1.

Zou het soms stapsgewijs worden uitgerold?

• MvRtje
Sando schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:32:
Oké volgens mij heb ik hem nu goed. De derde moet zijn Plant Active Power want de sign (+/-) is tegenovergesteld aan die van Battery Power. Nu moet ik even kijken alles live ook klopt als hij gaat ontladen.

[Afbeelding]

Negatieve waarden voor "charging" en positieve waarden voor "discharging".

[Afbeelding]

Die Plant Active Power neemt zijn eigen gebruik natuurlijk mee, maar als ik de Battery Power wil gebruiken moet ik een helper maken die de sign omdraait geloof ik.
Hmmm dus jij zegt dat ik hem ook fout heb en hij dan grid waarde dubbel neemt van de Batterij?

Ik heb nu ook snel de onderste gewijzigd in Plant Active Power, heb even geen tijd om zelf uit te zoeken. Zal vanavond proberen ook nog eens te kijken.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:20
@Sando UPS's kosten ook geld en onderhoud. En verbruiken ook altijd stroom. Dat is mij de eventuele besparing van een Euro gemiddeld per dag niet waard.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

kliffen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:42:
@Sando zou dit verschil van 300kWh het eigen gebruik van de Sigenstor kunnen zijn? Dat zou een mooie manier zijn om dat te monitoren.
Ik heb in idle wel permanent een soort -0.173 kW die naar de Battery gaat omdat ik "Active Power" gebruik. Maar dat verschil wordt niet goedgemaakt als ik de inverse van "Battery Power" gebruik, dan heb ik weer untracked consumption. Volgens mij moeten er twee helpers worden gemaakt voor een goede Energy Dashboard: 1 inverse van de Battery Power en 1 "Plant Power Consumption" - alleen weet ik nog even niet hoe precies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XM0uBMsJl6rq_96PAGDqEc7nF0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QWLiEZy0rAEgTGWHu7IS5vzk.png?f=user_large
MvRtje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:26:
Hmmm dus jij zegt dat ik hem ook fout heb en hij dan grid waarde dubbel neemt van de Batterij?
Ik durf dat op dit moment niet stellig te beweren, want ik ben nog zoekende. Maar dat was in mijn geval wel zo. Merk daarbij op dat ik de stroom van het grid via P1 krijg en niet via Sigenergy ESS, dus misschien heb jij of ik daar ook wel een omdraaiing waardoor het weer klopt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Rokar
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-01 09:25
Sando schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Ik heb in idle wel permanent een soort -0.173 kW die naar de Battery gaat omdat ik "Active Power" gebruik. Maar dat verschil wordt niet goedgemaakt als ik de inverse van "Battery Power" gebruik, dan heb ik weer untracked consumption. Volgens mij moeten er twee helpers worden gemaakt voor een goede Energy Dashboard: 1 inverse van de Battery Power en 1 "Plant Power Consumption" - alleen weet ik nog even niet hoe precies.

[Afbeelding]

[...]

Ik durf dat op dit moment niet stellig te beweren, want ik ben nog zoekende. Maar dat was in mijn geval wel zo. Merk daarbij op dat ik de stroom van het grid via P1 krijg en niet via Sigenergy ESS, dus misschien heb jij of ik daar ook wel een omdraaiing waardoor het weer klopt.
Middag, deze grafiek is dat van vandaag ??
doe jij handmatig laden en ontladen ? , mijn systeem is eigenlijk de heledag al in de slaapstand ..

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
ArPi75 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:25:
[...]

Correct, eerst modbus aan laten zetten door de installateur, daarna kan je hem koppelen in HA.
ok, ik heb de Sigenergy-Local-Modbus add on van HA geïnstalleerd maar zie alleen een niet geconfigureerde Modbus integratie bij Devices en services erbij gekomen.

Heb gelijk ook maar de installateur gemaild met de vraag of deze de Modbus-TCP functionaliteit van het systeem aan wil zetten. Ik neem aan dat als hij dat gedaan heeft ik verder kan met de HA configuratie of dat er zelfs al wat meer zichtbaar wordt in HA na een herstart??

• MvRtje
[...]

[Afbeelding]

[...]

Ik ben even met AI aan de gang gegaan, en beide die ik gebruik (CoPilot+ en ChatGPT) geven heel duidelijk aan NIET Plant Active Power gebruiken maar de Inverter Battery Power.

Uitleg:
Gebruik niet Plant Active Power voor batterijvermogen
Plant Active Power (bijvoorbeeld sensor.sigen_plant_active_power) is het totale AC‑vermogen van de hele installatie (huisverbruik + PV + batterij + netlevering).
Dit geeft dus niet specifiek het batterijvermogen weer en is daarom ongeschikt voor het veld Batterijvermogen in het Energie‑dashboard.
De documentatie laat zien dat het Sigenergy‑Modbus‑koppel drie hoofdcategorieën aanmaakt:

PV vermogen
Load vermogen
Grid vermogen
Battery vermogen

Daarin staat expliciet dat de batterij‑vermogenssensor:
sensor.inverter_battery_power
de daadwerkelijke batterijcharge/discharge power weergeeft (negatief bij laden, positief bij ontladen).

Precies dat is wat Home Assistant wil voor het veld Battery power.

📌 Waarom wel sensor.inverter_battery_power?
Omdat dit de DC‑kant van de batterij weergeeft en aangeeft:

Hoeveel kW de batterij op dit moment oplaadt
Hoeveel kW de batterij op dit moment ontlaadt

Het Energiesysteem kan alleen met deze sensor correct bepalen:

realtime efficiency
charge/discharge curves
hoeveel energie daadwerkelijk in en uit de batterij gaat (voor integratie per uur/dag)

📌 Waarom niet Plant Active Power?
Plant Active Power = de totale AC‑active power van de hele installatie.
Dit omvat o.a.:

netimport/netexport
huisverbruik
eventuele PV‑injectie
batterij‑injectie óf batterij‑opname (maar vermengd met alle andere flows)

Het is dus onmogelijk voor HA om hieruit puur het batterijvermogen te halen.

🎯 Eindantwoord
Voor het Home Assistant Energie Dashboard moet je gebruiken:
1. Energy charged into battery
sensor.sigen_plant_daily_battery_charge_energy
2. Energy discharged from battery
sensor.sigen_plant_daily_battery_discharge_energy
3. Battery power (vermogen)
✅ sensor.inverter_battery_power
❌ Niet: Plant Active Power

• daemonix
  • Niet online
Copilot+ en ChatGPT is in principe dezelfde bron. Ik zou het nazoeken bij Sigen en niet bij hallucinerende AI/LLMoplossingen

• MvRtje
daemonix schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:17:
Copilot+ en ChatGPT is in principe dezelfde bron. Ik zou het nazoeken bij Sigen en niet bij hallucinerende AI/LLMoplossingen
Dat is logisch, en Sigen gebruikt zelf ook grotendeels GPT maar dan zelfs nog dat bij mij bekend is GPT-4o.

Als je de vraag bij Sigen neerlegt komt er hetzelfde antwoord uit zodra je hem meer informatie voed.

• kliffen
[...]

Ik heb in idle wel permanent een soort -0.173 kW die naar de Battery gaat omdat ik "Active Power" gebruik. Maar dat verschil wordt niet goedgemaakt als ik de inverse van "Battery Power" gebruik, dan heb ik weer untracked consumption. Volgens mij moeten er twee helpers worden gemaakt voor een goede Energy Dashboard: 1 inverse van de Battery Power en 1 "Plant Power Consumption" - alleen weet ik nog even niet

[...]
Je schiet wel op! Die -0,173 is het zelfgebruik. Goed om te kunne vastleggen.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Rokar schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:54:
doe jij handmatig laden en ontladen ? , mijn systeem is eigenlijk de heledag al in de slaapstand ..
75% Virtual Power Plant. Hij handelt op de onbalansmarkt.
MvRtje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:05:
(CoPilot+ en ChatGPT) geven heel duidelijk aan NIET Plant Active Power gebruiken maar de Inverter Battery Power.
Die uitleg klinkt wel plausibel, maar als ik dat doe worden grid en battery bij elkaar opgeteld in plaats van tegenover elkaar gezet op de grafiek. Nu (zie eerder screenshot) is het net als in de Sigen app.

Je kunt zelf in de beschrijving van HA Energy Dashboard zien dat de Battery-waarde verkeerdom is. Dus als je die wilt gebruiken moet je een helper maken: 0 - battery.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bschnitz
Sando schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:
[...]

[...]

Die uitleg klinkt wel plausibel, maar als ik dat doe worden grid en battery bij elkaar opgeteld in plaats van tegenover elkaar gezet op de grafiek. Nu (zie eerder screenshot) is het net als in de Sigen app.

Je kunt zelf in de beschrijving van HA Energy Dashboard zien dat de Battery-waarde verkeerdom is. Dus als je die wilt gebruiken moet je een helper maken: 0 - battery.
Je kan met die selfuse code gewoon dit toevoegen als device aka SigenStor als unit die stroom gebruikt.

Verder gebruik ik al 1 jaar de plants.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxq2yd_T5xG_GG7BHD4x_CxRcbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bdtiYitsX5AnPWy4w3odS6tA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXW4n3jHXWvcunCKs3ixZZoZWuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ww0AUBMeMHHD6DYM29qpVNCL.png?f=fotoalbum_large

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Zou goed kunnen dat ik de verkeerde gebruik, maar nu er toch sneeuw op de panelen ligt, lijken de waarden aardig overéén te komen:

mySigen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Q67lb07OuyoK2mFmmI2QUlopwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X8iVtucBi9jha0HSHkPSYjup.png?f=user_large

Home Assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFkJnonULqOKS0mOGu5S9i70HTs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AzzrYeghkqtkuUYeHfosvMAL.png?f=user_large

/cc @MvRtje

Het begin van de dag klopt nog niet omdat ik verkeerde sensors op verkeerde plekken had ingesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 07-01-2026 15:34 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• MvRtje
Hier zie je het verschil van gisteren bijvoorbeeld:
Home Assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUaa6RTst3x991m_PDOd1EyR_RM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MFrqLiz7F2dFyQ2pvV1Cyifx.png?f=user_large
Sigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ8ECWxTA2bYd0VljmvAulheJ6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8jD8c5wm4hGURMBtiBTXHtFw.png?f=fotoalbum_large

Het is niet 100% gelijk maar kan ook goed met P1 / Sigen meters te maken hebben?

• Bschnitz
Voor de mensen met HA en een beetje HA kennis, de "Sigen card" is af en te gebruiken. Na +200 uur ben ik er eindelijk klaar mee.

Laatste post in de discussie, met uitleg.

https://github.com/TypQxQ...al-Modbus/discussions/184

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqjd05ElSEq2YorS_Pp25x__tD8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EAlbT9jykYVziIiO9ZwLZfJC.png?f=fotoalbum_large

• MvRtje
Sando schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:
[...]

[...]

Dit klopt, dit zie ik ook dat verkeerd om is.... HA gaat daar net andersom mee onder dan wat Sigen aangeeft - en +. Nooit goed naar gekeken, bedankt voor de tip.

Heb het volgende in configruation yaml toegevoegd waardoor je de corrected versie nu kunt selecteren in Energy Dashboard:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: "Battery Power (corrected)"
        unique_id: battery_power_corrected
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
        state: >
          {% set p = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}
          {{ -1 * p }}

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:28:

Je kan met die selfuse code gewoon dit toevoegen als device aka SigenStor als unit die stroom gebruikt.
Welke template gebruik jij?
code:
1
2
3
4
{{ 
0 - states('sensor.sigen_plant_plant_active_power')|float(0)
+ states('sensor.sigen_plant_battery_power')|float(0)
}}

Dit lijkt een goede indicator. Geeft tot nu toe altijd ongeveer 170 watt. Maar ik weet niet of plant active power nog klopt als de PV mee gaat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sando op 07-01-2026 16:11 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Bschnitz
Sando schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:07:
[...]

code:
1
2
3
4
{{ 
}}

Dit lijkt een goede indicator. Geeft tot nu toe altijd ongeveer 170 watt. Maar ik weet niet of plant active power nog klopt als de PV mee gaat doen.
Template Sensor voor W en Integrale voor kWh.

• DaanTriple7
  • Laatst online: 21:41
Anunnaki schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 06:40:
[...]

Wat zou je voordeel zijn door de integratie? Ik beheer dit toch liever zelf.
Als het goed is heb jij zelf geen toegang tot markten buiten de EPEX om. Of kan SigEnergy dit zelf al zonder integratie van een energieleverancier?

[ Voor 12% gewijzigd door DaanTriple7 op 07-01-2026 16:42 ]

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-01 12:45
Welke 3 fase omvormer is geschikt voor 6-8 panelen op 1 string die 50% van de tijd half in de schaduw staan. Of is dit niet aan de raden en beter alles op 1 string (met tigo optimizers)?

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:29
Intelcore schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:55:
Welke 3 fase omvormer is geschikt voor 6-8 panelen op 1 string die 50% van de tijd half in de schaduw staan. Of is dit niet aan de raden en beter alles op 1 string (met tigo optimizers)?
Heb je het specifiek over Sigenergy? Want dat maakt niet zoveel uit. Of zoek je gewoon een random omvormer? Dan zit je in het verkeerde topic.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Bschnitz
1 string en Tigo, dit scenario is exact waarvoor je deze spullen kan gebruiken.

• duoruvis
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:33
Met 6–8 panelen op één string en structurele (±50%) schaduw is een standaard 3-fase stringomvormer zelden optimaal.
Kies óf voor per-paneel schaduwmanagement (bijv. Tigo), óf voor een omvormer met meerdere MPPT’s en logisch gescheiden strings.
Eén kale string zonder optimalisatie leidt in dit scenario vrijwel altijd tot onnodig opbrengstverlies.

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-01 12:45
timpel_800 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Heb je het specifiek over Sigenergy? Want dat maakt niet zoveel uit. Of zoek je gewoon een random omvormer? Dan zit je in het verkeerde topic.
Ja Sigenergy specifiek.

• Bschnitz
Ja maar, wat wil je voor de rest dan?

We willen je best advies geven, maar iets meer info over het totaal plaatje is wel nodig.

Ik gok zo dat er meer op moet komen dan 8zp met tigos?

Bijvoorbeeld wat is je doel en waar denk je aan qua opslag?

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Verder gebruik ik al 1 jaar de plants.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar meet jij al die devices mee? Shelly? Vooral benieuwd naar hoe je je warmtepomp meet want dat is vaak toch wel >4kw vermogen? Want zon overzicht wil ik ook wel in ha maken (is dat nog een bepaalde integratie of card? )
Tnx

• Bschnitz
HenkS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Waar meet jij al die devices mee? Shelly? Vooral benieuwd naar hoe je je warmtepomp meet want dat is vaak toch wel >4kw vermogen? Want zon overzicht wil ik ook wel in ha maken (is dat nog een bepaalde integratie of card? )
Tnx
Shelly mini ding in de buitenunit. Voor in huis doe ik Tasmota Wifi plugs, die zijn onder €10 per stuk en had ik al.... (Wist toen nog niet dat HA een daadwerkelijk tijdrovend hobby ging worden, zucht)

Maar nu zou ik alles Shelly Sigen supported doen, zodat ze ook in de Sigen kunnen. Jammer van de kosten dan.

Dat is geen speciale kaart, standaard HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q90ll9vjD1WUwD0JmPshRNMhUmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Axca6PkAZnrr6BMFVoUJft3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFr_sp7JGr-qjnHOQUiUcS_Cims=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2OIlg08KFiUDISOhplSr6Ixb.png?f=fotoalbum_large

Deze hieronder is wel zelf gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTBNCPaGPHat5zaQ-i0LVjm41Rc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A2jHj3Npm6WhNZAJDNE1HFit.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
Vhond schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:02:
[...]

ok, ik heb de Sigenergy-Local-Modbus add on van HA geïnstalleerd maar zie alleen een niet geconfigureerde Modbus integratie bij Devices en services erbij gekomen.

Heb gelijk ook maar de installateur gemaild met de vraag of deze de Modbus-TCP functionaliteit van het systeem aan wil zetten. Ik neem aan dat als hij dat gedaan heeft ik verder kan met de HA configuratie of dat er zelfs al wat meer zichtbaar wordt in HA na een herstart??
Dit is wat mijn installateur mij destijds stuurde. Nadat hij dit had ingesteld kon ik de Sigenergy toevoegen. Ik weet niet meer of HA hem zelf vond of dat ik het IP-adres heb opgegeven, maar het stelde daarna niet veel meer voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1w3GoIIrqSN1bFq9xL2mpWq75c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oV8cosaWt2sIhh65oSrJczJ.jpg?f=fotoalbum_large
Sando schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:07:
[...]

code:
1
2
3
4
{{ 
}}

Die 170 watt zie ik ook en is inderdaad de optelling van het eigen verbruik en de omzetverliezen van de batterij. Die waarde gaat namelijk omhoog zodra de batterij begint te (ont)laden. En hoemeer vermogen de batterij daarvoor inzet, hoe hoger dat getal wordt. Bij mij loopt die op to bijna 1kW wanneer de batterij met 16kW staat te (ont)laden.

[ Voor 25% gewijzigd door ArPi75 op 08-01-2026 09:17 ]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Bschnitz
ArPi75 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Dit is wat mijn installateur mij destijds stuurde. Nadat hij dit had ingesteld kon ik de Sigenergy toevoegen. Ik weet niet meer of HA hem zelf vond of dat ik het IP-adres heb opgegeven, maar het stelde daarna niet veel meer voor.

[Afbeelding]

[...]

Die 170 watt zie ik ook en is inderdaad de optelling van het eigen verbruik en de omzetverliezen van de batterij. Die waarde gaat namelijk omhoog zodra de batterij begint te (ont)laden. En hoemeer vermogen de batterij daarvoor inzet, hoe hoger dat getal wordt. Bij mij loopt die op to bijna 1kW wanneer de batterij met 16kW staat te (ont)laden.
Tegenwoordig vind de plugin de installatie als modbus aanstaat, wij moesten nog in de secret handmatig ip enzo invoeren. Dat heb in gisteravond allemaal verwijderd. Plugin blijft werken.

Yea die van mij gaat ook tot 1kW uur, dus dat gedrag klopt als een steen!

Door die check op 1min in te stellen krijg je trouwens geen negatieve onzin meer in je device list enzo, gewoon een tip :)

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 10-01 11:40
IceBlue schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:49:
Ik heb sinds donderdag een Sigenergy oplossing in gebruik genomen. Het is een Sigenstor 5x 10kW accu met een 3 fase Sigen 10 kW omvormer gekoppeld aan een backup gateway. De omvormer is gekoppeld aan 37x 440w zonnepanelen oost west georiënteerd. Daarnaast heb ik ook een EV DC charger 25kW voorzien om tot 25 kW te kunnen DC laden.

De V2L oplossing met mijn Tesla model Y 2023 werkt overigens tot nu toe zeer goed. Dankzij de handleiding in dit topic!

Vanaf 6 oktober ga ik over naar een dynamisch tarief plan (Ecopower). Ik probeer nu nog het systeem toegevoegd te krijgen in Loxone. En ik wil ook nog graag mijn Vaillant warmtepomp + boiler integreren zodat deze slimmer gestuurd kan worden.
Is de integratie met Loxone gelukt? Hoe heb je het aangepakt?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:37:
Eigen verbruik meten van de Sigen in HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set plant_kw = states('sensor.sigen_plant_plant_active_power') | float(0) %}
{% set battery_kw = states('sensor.sigen_plant_battery_power') | float(0) %}

{# inverter internal losses + self consumption #}
{% set self_use_w = (plant_kw + battery_kw) | abs * 1000 %}

{{ self_use_w | round(0) }}
Zie ik nu pas, in een tabje die ik had opengezet maar weer vergeten. :P
Bedankt voor het delen.
Moet hier eventueel ook nog PV van af (of dus technisch gezien bij op)?
ArPi75 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:11:
Bij mij loopt die op to bijna 1kW wanneer de batterij met 16kW staat te (ont)laden.
Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:29:
Yea die van mij gaat ook tot 1kW uur, dus dat gedrag klopt als een steen!
En ik maar een spaarlampje bij de garagedeur vervangen door een ledlampje om wat meer te bezuinigen... ondertussen zit ik kW's te verdampen aan het bufferen van elektriciteit. :+

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Bschnitz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:55:
[...]

Shelly mini ding in de buitenunit. Voor in huis doe ik Tasmota Wifi plugs, die zijn onder €10 per stuk en had ik al.... (Wist toen nog niet dat HA een daadwerkelijk tijdrovend hobby ging worden, zucht)

Maar nu zou ik alles Shelly Sigen supported doen, zodat ze ook in de Sigen kunnen. Jammer van de kosten dan.

Dat is geen speciale kaart, standaard HA.
tnx, ik wist niet dat je met zo'n shelly ook hoger vermogen (>3kw) kon meten. ivm mijn warmtepomp :)

• MvRtje
Merk dat mijn Shelly devices "offline" zijn binnen Sigen. Zie dit nu pas, dus weet niet hoelang dit al is. De devices zitten netjes op het netwerk en zijn gewoon online. Ik kan ze met HA en de Shelly app gewoon uitlezen, tevens hebben ze gewoon het zelfde (vaste) IP.

Meer mensen die hier last van hebben?

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

MvRtje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:00:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: "Battery Power (corrected)"
        unique_id: battery_power_corrected
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state_class: measurement
        state: >
          {% set p = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}
          {{ -1 * p }}
Ik zou unit of measurement nog even op kW zetten, want de sensor battery_power is dat ook.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• MvRtje
Sando schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Ik zou unit of measurement nog even op kW zetten, want de sensor battery_power is dat ook.
Heel goed op gemerkt, W is niet juist inderdaad. Nu aangepast in kW. Hopelijk staat in het Energie Dashboard nu alles juist. Dank!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:14:
Merk dat mijn Shelly devices "offline" zijn binnen Sigen. Zie dit nu pas, dus weet niet hoelang dit al is. De devices zitten netjes op het netwerk en zijn gewoon online. Ik kan ze met HA en de Shelly app gewoon uitlezen, tevens hebben ze gewoon het zelfde (vaste) IP.

ja ik heb dat ook wel eens, super irritant. Je hoeft ze in feite niet opnieuw toe te voegen, maar even op dat 'knopje' op je shelly te duwen, dat ie weer groen flikkert (niet lang inhouden, dan gaat hij echt opnieuw pairen) maar als je dat doet, dan komt ie 9 van de 10x weer in je sigen terecht

• Bschnitz
Sando schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Zie ik nu pas, in een tabje die ik had opengezet maar weer vergeten. :P
Bedankt voor het delen.
Moet hier eventueel ook nog PV van af (of dus technisch gezien bij op)?

[...]

[...]

En ik maar een spaarlampje bij de garagedeur vervangen door een ledlampje om wat meer te bezuinigen... ondertussen zit ik kW's te verdampen aan het bufferen van elektriciteit. :+
Ik gebruik hem zoals gedeeld want PV is bij mij een andere sensor en volgens mij bij jou ook.

• Bschnitz
HenkS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:05:
[...]

tnx, ik wist niet dat je met zo'n shelly ook hoger vermogen (>3kw) kon meten. ivm mijn warmtepomp :)
16amp ofzo uit mijn hoofd voor die mini dingen, genoeg voor elke 1 fase omvormer, verwacht ik. Voor een 3 fase kan je beter zo een meterkast ding van €150-200 kopen.

• Bschnitz
MvRtje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:14:

Nee, maybe firmware eens updaten?

• ArPi75
Sando schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:58:
Let wel dat als daar een waarde staat van een paar honderd watt (of meer), dan zitten daar ook de omzetverliezen van ac->dc of dc->ac bij in.
10kW uit de accu halen levert iets meer dan 9kW op aan bruikbare energie. Andersom geldt ongeveer hetzelfde, 10kW in de accu stoppen resulteert in het laden van de accu met iets meer dan 9kW. Het getal dat er uit komt als de accu idle is, dat is ongeveer het eigen verbruik van de accu (in mijn geval ongeveer 170W met 4x 8kWh accu en 1x 17kW omvormer).

• MvRtje
Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:29:
[...]

Nee, maybe firmware eens updaten?
Die zijn volledig up to date, heb net ook eens een reboot gegeven van de software van de shelly maar dat lost het ook niet op.

• MvRtje
HenkS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:07:
[...]

ja ik heb dat ook wel eens, super irritant. Je hoeft ze in feite niet opnieuw toe te voegen, maar even op dat 'knopje' op je shelly te duwen, dat ie weer groen flikkert (niet lang inhouden, dan gaat hij echt opnieuw pairen) maar als je dat doet, dan komt ie 9 van de 10x weer in je sigen terecht
Zal dit straks eens proberen, dankje.

• ArPi75
En dat is dag 3 op rij dat de firmware automatisch gewijzigd wordt, nu naar V100R001C21SPC112B107J

• MvRtje
ArPi75 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:17:
En dat is dag 3 op rij dat de firmware automatisch gewijzigd wordt, nu naar V100R001C21SPC112B107J
Deze heb ik ook sinds 13:55. Eerste voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xH37C5WQiKfN60K7rdaFfn3u0tA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/95Oi9FSuIkKywmzqmB3vBEme.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door MvRtje op 08-01-2026 14:23 ]

• Bschnitz
ArPi75 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:17:
Ik zit nog steeds hier op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIeaFWRr5G1ImIesn_Au9YD2T-c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iRSE3YDVxKXmc4eJ9qOtNK2a.png?f=fotoalbum_large

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Al die super gedetailleerde metingen van de Sigenergy ESS maakt het wel aantrekkelijk om die Energy Dashboard zo goed mogelijk in te vullen. Maar het is niet altijd even duidelijk wat er precies gebeurt.

Klopt het dat in HA een upstream device genegeerd wordt? Ik meet bijvoorbeeld het stroomverbruik van de zolder en het stroomverbruik van allerlei apparaten op zolder, maar niet alles.

Dan zou ik denken dat HA het verbruik van de parent telt en het verbruik van de children negeert (om het niet dubbel te tellen), maar in HA staat er bij de parent (zolder) tussen haakjes untracked achter. Als je die relaties weer verbreekt, dan wordt zolder weer getracked. Ik weet niet precies wat er nu gebeurt.

Overigens trekt mijn Zigbee netwerk het slecht, al die nieuwe smart plugs. Terwijl mijn coordinator 300 devices aan moet kunnen, en ik heb er nog niet eens 100.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Hyouketsu
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:25
Er is een update uitgevoerd en mijn Modbus is weer uitgeschakeld. De zevende keer in een maand. Dit is al het vijfde ticket dat ik bij Sigen aanmaak. Ik ben nu al ontzettend geïrriteerd.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:07

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb geprobeerd te zoeken in het topic maar ik kwam niet specifiek deze situatie tegen en ik heb helaas enige haast ivm de deadline van meerwerk bij ons nieuwbouwhuis.

De vraag die ik heb is de volgende:
Ik wil de boel graag zo goed mogelijk voorbereiden op een backupbatterijsysteem die in de berging geplaatst moet worden en ik kijk momenteel vooral naar de sigenstore. Deze berging is uitpandig maar staat tegen het huis aan, dus de afstand naar de meterkast is niet heel groot, maar er is geen kruipruimte beschikbaar.
Ik laat nu 4 loze leidingen aanleggen (stroom heen, stroom terug, data P1 en internet). Helaas is dit op z'n best 16 mm gladde buis (ze weigeren iets beters te doen dan dat) en naar ik nu begrijp moet je vanaf de meter eerst naar de gateway, dan naar de groepenkast. Maar ja, die gateway hangt dus zo in de berging dus dan moet er 3x25A een meter of 10 heen en weer.

Hoe lost men dit over het algemeen op. Je hebt toch nooit genoeg ruimte in de meterkast in NL om die gateway er bij te hangen? Hebben m'n loze leidingen wel zin?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Termy op 08-01-2026 15:01 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Bschnitz
Hyouketsu schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:55:
Er is een update uitgevoerd en mijn Modbus is weer uitgeschakeld. De zevende keer in een maand. Dit is al het vijfde ticket dat ik bij Sigen aanmaak. Ik ben nu al ontzettend geïrriteerd.
Volgende update of opgelost of je hebt zelf de optie voor modbus aan/uit in de app.

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:39
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:00:
Ik heb geprobeerd te zoeken in het topic maar ik kwam niet specifiek deze situatie tegen en ik heb helaas enige haast ivm de deadline van meerwerk bij ons nieuwbouwhuis.

Ik wil de boel graag zo goed mogelijk voorbereiden op een backupbatterijsysteem die in de berging geplaatst moet worden en ik kijk momenteel vooral naar de sigenstore. Deze berging is uitpandig maar staat tegen het huis aan, dus de afstand naar de meterkast is niet heel groot, maar er is geen kruipruimte beschikbaar.
Ik laat nu 4 loze leidingen aanleggen (stroom heen, stroom terug, data P1 en internet). Helaas is dit op z'n best 16 mm gladde buis (ze weigeren iets beters te doen dan dat) en naar ik nu begrijp moet je vanaf de meter eerst naar de gateway, dan naar de groepenkast. Maar ja, die gateway hangt dus zo in de berging dus dan moet er 3x25A een meter of 10 heen en weer.

Hoe lost men dit over het algemeen op. Je hebt toch nooit genoeg ruimte in de meterkast in NL om die gateway er bij te hangen? Hebben m'n loze leidingen wel zin?

Alvast bedankt!
Hier zit de garage aangrenzend aan de meterkast in de woning, en hebben ze 2 gaten geboord, en voorzien van 25mm pijp. daar lopen de 5x10mm2 kabels door naar de gateway in de garage. Daarnaast een 16mm pijp voor de data (zowel internet als de data voor de power meter). P1 is overigens niet nodig bij Sigenergy, dat meten ze op de gateway zelf.

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Hyouketsu
Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Volgende update of opgelost of je hebt zelf de optie voor modbus aan/uit in de app.
Ze hadden dit al beloofd in versie 3.3.1, maar het steeds uitgesteld.

• Bschnitz
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:00:

Alvast bedankt!
Hij hoeft ook niet in de meterkast. Hij moet ergens tussen de batterij en de meterkast. Dat kan in de gang of naast de batterij etc.

• Bschnitz
Hyouketsu schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Ze hadden dit al beloofd in versie 3.3.1, maar het steeds uitgesteld.
3.3.1 was hotfix en geen update. Ze bedoelen 3.4.X daarmee als voorbeeld.

• Termy

Termy

djrednas schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:04:
[...]

Hier zit de garage aangrenzend aan de meterkast in de woning, en hebben ze 2 gaten geboord, en voorzien van 25mm pijp. daar lopen de 5x10mm2 kabels door. Daarnaast een 16mm pijp voor de data (zowel internet als de data voor de power meter). P1 is overigens niet nodig bij Sigenergy, dat meten ze op de gateway zelf.
Zo'n feest is het hier helaas niet. De meterkast zit naast de voordeur (uiteraard) in het deel van het huis met schuin dak. Dit is het midden van dat stuk huis met de woonkamer en keuken als U er omheen. De ene kant van de U heeft nog een extra kamer/verlengd stuk woonkamer en daar tegenaan staat de berging. Vandaar de 10m afstand die af te leggen is van de meterkast naar de berging en het kan niet onder de grond. Ik vroeg of er een 50 mm buis heen kon maar dat is helaas afgewezen.

Goed om te weten dat de P1 niet nodig is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Termy

Termy

Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Hij hoeft ook niet in de meterkast. Hij moet ergens tussen de batterij en de meterkast. Dat kan in de gang of naast de batterij etc.
Dat snap ik, mijn probleem is de kabel die daar heen moet en het feit dat ik nu vast zit aan 16mm gladde buis als leiding daarvoor.

• DaanTriple7
  • Laatst online: 21:41
@Termy
5x6mm2 ymvk heeft een buitendiameter van 15mm dus dat zou passen.
Die zou op 32A afgezekerd mogen worden.

[ Voor 21% gewijzigd door DaanTriple7 op 08-01-2026 15:14 ]

• djrednas
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Zo'n feest is het hier helaas niet. De meterkast zit naast de voordeur (uiteraard) in het deel van het huis met schuin dak. Dit is het midden van dat stuk huis met de woonkamer en keuken als U er omheen. De ene kant van de U heeft nog een extra kamer/verlengd stuk woonkamer en daar tegenaan staat de berging. Vandaar de 10m afstand die af te leggen is van de meterkast naar de berging en het kan niet onder de grond. Ik vroeg of er een 50 mm buis heen kon maar dat is helaas afgewezen.

Goed om te weten dat de P1 niet nodig is.
Wat je zou kunnen vragen is of ze een mantelbuis (of 2) voor je tuin aanleggen vanuit de meterkast voor een "schuur". Laat deze uitkomen aan de buitenmuur van je garage, en trek daar je kabels door. Nadeel is dat je dan officieel een kabel met mantel moet trekken, maar het is beter dan niets :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Hyouketsu
Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:06:
[...]

3.3.1 was hotfix en geen update. Ze bedoelen 3.4.X daarmee als voorbeeld.
Dat kan kloppen, maar dat staat niet in hun ticketreactie.

[ Voor 4% gewijzigd door Hyouketsu op 08-01-2026 15:14 ]

• MvRtje
Sando schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Het ging nog niet goed, tot ik er achter kwam dat de sensor een andere naam heeft. Sigen moest er nog voor haha.

Nu lijkt het goed te gaan vanaf de laatste 10/15 minuten sinds ik het aangepast heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG0Oorrtst83_fF2KKrIwlubflc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M8BZZqCoS9R8ZnSx63CtPhRq.png?f=fotoalbum_large
Nu zie ik werkelijk het vermogen verbruik en ook of het van grid komt of van de batterij. Dit is hoe het hoort lijkt me.

• Bschnitz
Hyouketsu schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:13:
[...]

Dat kan kloppen, maar dat staat niet in hun ticketreactie.
Yea, ik weet wel wat je bedoeld maar het zijn ai reactie uit het Chinees en dat maakt het lastiger.

Ze zeggen het een maar bedoelen het andere. Ze kunnen hierdoor niet altijd duidelijk zijn.

Kan je voor nu alleen verzekeren dat ze eraan werken.

• Bschnitz
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Dat snap ik, mijn probleem is de kabel die daar heen moet en het feit dat ik nu vast zit aan 16mm gladde buis als leiding daarvoor.
Dit is alles wat eruit komt, zou net moeten kunnen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A01JVf-LT44NnL3x54CftbTSEBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtABoLSJ15dVWZMcfGPN3GbZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Termy

Termy

Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:19:
[...]

Dit alles wat eruit komt, zou net moeten kunnen denk ik.

[Afbeelding]
En je hebt ook een 3x25A aansluiting? Hoeveel meter moet die kabel afleggen? Zover ik kan vinden is 2,5mm2 niet goed genoeg voor 25A over 10 meter.

• Hyouketsu
Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:17:
[...]

Yea, ik weet wel wat je bedoeld maar het zijn ai reactie uit het Chinees en dat maakt het lastiger.

Ze zeggen het een maar bedoelen het andere. Ze kunnen hierdoor niet altijd duidelijk zijn.

Kan je voor nu alleen verzekeren dat ze eraan werken.
Ik begrijp je punt, maar het kan hoe dan ook niet preciezer.

Elke keer dat dit gebeurt, is het een bron van ergernis voor mij en mijn installateur. Ik heb Modbus niet nodig voor mooie grafieken, maar bijvoorbeeld om mijn auto op te laden.

Hoe dan ook, ik neem de installatie over van mijn installateur naar mijn eigen installatieaccount.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xd9ebU9Ikmv5p8V3PgM8moAKNgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tVHt2itRahz8xu3CUn2EEYEk.png?f=fotoalbum_large

• timpel_800
@Termy Het ligt er aan wat je precies wilt opvangen met je gateway. Wil je de hele 3 x 25A aansluiting kunnen opvangen met het systeem, of ben je tevreden met 5 of 10kW om wat basisdingen te kunnen opvangen? Dit bepaald de grote van je omvormer, en dus ook de dikte van de kabels.

Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven

• Termy

Termy

timpel_800 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:35:
@Termy Het ligt er aan wat je precies wilt opvangen met je gateway. Wil je de hele 3 x 25A aansluiting kunnen opvangen met het systeem, of ben je tevreden met 5 of 10kW om wat basisdingen te kunnen opvangen? Dit bepaald de grote van je omvormer, en dus ook de dikte van de kabels.
Ja de gedachte is om gewoon het hele huis erop te hebben. Ik zie nu echter dat op minder dan 10m 2,5mm2 wel kan met 25A dus dan zal het waarschijnlijk toch gewoon kunnen zoals ik het nu voorzie, maar dan dus met 1 loze leiding teveel. Nou ja, die komt misschien ook nog wel van pas in de toekomst.

Bedankt iig!

• Bschnitz
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:34:
[...]

En je hebt ook een 3x25A aansluiting? Hoeveel meter moet die kabel afleggen? Zover ik kan vinden is 2,5mm2 niet goed genoeg voor 25A over 10 meter.
Yea 3x25A. Ik heb maar 1 meter.

• Bschnitz
Hyouketsu schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Ik begrijp je punt, maar het kan hoe dan ook niet preciezer.

Elke keer dat dit gebeurt, is het een bron van ergernis voor mij en mijn installateur. Ik heb Modbus niet nodig voor mooie grafieken, maar bijvoorbeeld om mijn auto op te laden.

Hoe dan ook, ik neem de installatie over van mijn installateur naar mijn eigen installatieaccount.

[Afbeelding]
Ze kunnen helemaal geen versie nummer beloven haha, dit was een iets te enthousiaste medewerker. Die hotfix heeft simpelweg dat nummer in beslag genomen en de update moet nog komen.

Je oplossing is voor nu de juiste! 👍

• djrednas
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:41:
[...]

Ja de gedachte is om gewoon het hele huis erop te hebben. Ik zie nu echter dat op minder dan 10m 2,5mm2 wel kan met 25A dus dan zal het waarschijnlijk toch gewoon kunnen zoals ik het nu voorzie, maar dan dus met 1 loze leiding teveel. Nou ja, die komt misschien ook nog wel van pas in de toekomst.

Bedankt iig!
Ik zou mij ook niet comfortabel voelen bij 25A over 2,5mm2 over die afstand. Minimaal 4mm2 met goede koeling, en liever 6mm2.

Houd er ook rekening mee dat het max vermogen van gateway -> woning je aansluiting van het net + de omvormer is. Als je dus een 17kW omvormer hebt en een 3x25A aansluiting, dan kan er 50A maximaal over de kabel naar je meterkast lopen. Daar heb ik zelf 10mm2 voor liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door djrednas op 08-01-2026 15:59 ]

• Termy

Termy

djrednas schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:58:
[...]

Ik zou mij ook niet comfortabel voelen bij 25A over 2,5mm2 over die afstand. Minimaal 4mm2 met goede koeling, en liever 6mm2.

Houd er ook rekening mee dat het max vermogen van gateway -> woning je aansluiting van het net + de omvormer is. Als je dus een 17kW omvormer hebt en een 3x25A aansluiting, dan kan er 50A maximaal over de kabel naar je meterkast lopen. Daar heb ik zelf 10mm2 voor liggen.
Het is niet geweldig, nee, maar ik kan niet meer iets anders voorelkaar krijgen bij de aannemer en op zich moet het kunnen.

Tussen gateway en groepenkast kan wel meer dan 25A lopen ja. Ben bang dat ik dan alsnog moeilijk moet gaan doen naderhand :/. Mogelijk de mantelbuis maar dan voorlangs (hoef niet naar de tuin, voorkant berging bij de parkeerplaats kan ook) en dan heb ik ook de aannemer niet nodig.

• Termy

Termy

DaanTriple7 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:12:
@Termy
5x6mm2 ymvk heeft een buitendiameter van 15mm dus dat zou passen.
Die zou op 32A afgezekerd mogen worden.
Passen en mogen zijn niet dezelfde dingen hehe. Sowieso ook de vraag of je het voorelkaar krijgt het te trekken aangezien er zeker een bocht in zal zitten, maar het is zeker het proberen waard.

• Bschnitz
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Het is niet geweldig, nee, maar ik kan niet meer iets anders voorelkaar krijgen bij de aannemer en op zich moet het kunnen.

Tussen gateway en groepenkast kan wel meer dan 25A lopen ja. Ben bang dat ik dan alsnog moeilijk moet gaan doen naderhand :/. Mogelijk de mantelbuis maar dan voorlangs (hoef niet naar de tuin, voorkant berging bij de parkeerplaats kan ook) en dan heb ik ook de aannemer niet nodig.
Er zijn gateway types die mogen buiten trouwens, wellicht helpt dat iets?

• timpel_800
Nu jullie trouwens allemaal met HA bezig zijn: ik ben daar niet bedreven in maar hem wel de SIgenergy toegevoegd aan mijn Overzicht.
Wat ik graag zou willen zien is het gevraagde vermogen per fase. En dan niet dat van de P1 meter, maar van de Sigenergy zelf. Dus hoeveel Load zit er op L1, L2, L3.

Het lijkt mij dat ik dit zou moeten kunnen zien, maar ik zie het niet terug in de Sigen Plant/Sigen Inverter.

Ik kan wel in de Sigen App bij real time information kijken naar het verbruik per fase, maar ik kan geen History daarin zien helaas.

Dit is alles wat ik zie (en nog 3 x Sigen Intverter PV1, 2, 3).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oB6qn0Lk-OgoDDHgKsQKJ5de3BQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vuDG8UgXP4P33rYFlNMGePBs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door timpel_800 op 08-01-2026 16:12 ]

• Termy

Termy

Bschnitz schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Er zijn gateway types die mogen buiten trouwens, wellicht helpt dat iets?
Niet veel denk ik. Dit is hoe de situatie is:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het lege vlak linksonder is de parkeerplaats en de straatkant van het huis.

• Bschnitz
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:13:
[...]

***members only***

Tenzij je de batterij naast je deur wilt hebben geen optie inderdaad....

• djrednas
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:07:
[...]

Ik zou hem er even bij moeten pakken, maar 2,5mm2 is max belastbaar met 20A volgens de NEN1010.
Daarnaast staat mij bij dat je ook max 3 2,5mm aders in een 16mm pijp mag hebben, en 5 2,5mm in een 19mm pijp, maar dat weet ik niet 100% zeker meer. Pas op met di soort zaken ivm je verzekering.
Termy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:13:
[...]

***members only***

Ik zou het wel weten. 2 mantelbuizen door de tuin naar de garage, en daar de voeding kabels door trekken. De data door de 16mm die aangelegd wordt.

Laatste optie die ik nu bedenk: Kan je meer dan 4 16mm loze leidingen aanvragen? Dan doe je voor elke fase, de nul en de aarde 1 pijp.

[ Voor 34% gewijzigd door djrednas op 08-01-2026 16:25 ]

• Bschnitz
timpel_800 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:12:
Nu jullie trouwens allemaal met HA bezig zijn: ik ben daar niet bedreven in maar hem wel de SIgenergy toegevoegd aan mijn Overzicht.
Wat ik graag zou willen zien is het gevraagde vermogen per fase. En dan niet dat van de P1 meter, maar van de Sigenergy zelf. Dus hoeveel Load zit er op L1, L2, L3.

Het lijkt mij dat ik dit zou moeten kunnen zien, maar ik zie het niet terug in de Sigen Plant/Sigen Inverter.

Ik kan wel in de Sigen App bij real time information kijken naar het verbruik per fase, maar ik kan geen History daarin zien helaas.

Dit is alles wat ik zie (en nog 3 x Sigen Intverter PV1, 2, 3).

[Afbeelding]
Zijn dat niet gewoon deze 3 onder diagnostiek.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B48NAvJC4NHFrZ8SJ3EXQFOghPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XXlH0zfHWTDZjU6CwX6f7yqf.png?f=fotoalbum_large

• AllMtW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:33
timpel_800 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:12:

Hi Timpel, je dient de volgende sensoren dan te activeren in Home Assistant under Sigen Plant:

Grid Phase A Active Power
Grid Phase B Active Power
Grid Phase C Active Power

of van de batterij zelf:

Phase A Active Power
Phase B Active Power
Phase C Active Power

• Termy

Termy

djrednas schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Ik zou hem er even bij moeten pakken, maar 2,5mm2 is max belastbaar met 20A volgens de NEN1010.
Daarnaast staat mij bij dat je ook max 3 2,5mm aders in een 16mm pijp mag hebben, en 5 2,5mm in een 19mm pijp, maar dat weet ik niet 100% zeker meer. Pas op met di soort zaken ivm je verzekering.
5x2,5mm2 mag iig, dat is ook al eerder langs gekomen (ook in het thuisinstallatietopic) maar hoe het zit met de belastbaarheid weet ik niet. Ik zie wel vaker discussies voorbijkomen over max 80% voor lange tijd en zo maar dat gaat dan over de automaten, niet de draden.

Idealiter is het natuurlijk 6mm2 maar dat door 16 mm buis krijgen zal zeker niet makkelijk worden (nog los van de normen, maar goed, daar heb je als particulier toch niet veel mee).

Nu dus voor mij het probleem dat ik of 4 loze leidingen moet laten voor wat het is of proberen er 2 te laten vervallen en/of 2 mantelbuizen laten aanleggen. Dat laatste zou op zich ook nog achteraf kunnen want ik kan wel via de kruipruimte naar of de achtertuin of direct bij de voordeur. De tuin gaan we toch ook nog niet meteen doen.

Grootste issue waar ik nu mee zit is dat de kopersbegeleider niet reageert..

[ Voor 19% gewijzigd door Termy op 08-01-2026 16:26 ]

• timpel_800
AllMtW schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:22:
[...]

Hi Timpel, je dient de volgende sensoren dan te activeren in Home Assistant under Sigen Plant:

Grid Phase A Active Power
Grid Phase B Active Power
Grid Phase C Active Power

of van de batterij zelf:

Phase A Active Power
Phase B Active Power
Phase C Active Power
Dankje, maar hoe doe ik dat?

• AllMtW
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:33
timpel_800 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Dankje, maar hoe doe ik dat?
Onder:
  1. Sigenergy ESS
  2. Sigen Plant
  3. Diagnostic
  4. Disabled entities

• wiskas99
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-01 17:17
Hallo,
Nieuw hier.

Heb ook een Sigenstor installatie aangeschaft, een 3 fase omvormer 10kW, Sigenstor batterij 10.0, Sigenergy gateway 3 fase en een smart meter de SDM630MCT 40mA.
De installatie werkt v.w.b. het laden en ontladen van de batterij.
Ik had reeds een aantal zonnepanelen op het dak liggen op een 3 fasen Solar Edge SK 5E omvormer.
Mij is verteld dat deze omvormer als 3e party omvormer aangesloten kon worden op de Smart Load port van de Gateway en dat dit vermogen gemeten zal worden door de extra Smart meter, deze Smart meter is via RS485 aangesloten aan de omvormer van Sigenergy op pin 15 en 16.
Ik heb de Smart meter in de App kunnen "aansluiten" maar de Smart port wordt niet ingeschakeld, hier bedoel ik mee dat het relais dat daar voor zit, de KM2, niet inkomt en daardoor komt er geen spanning op mijn Solar Edge omvormer waardoor de panelen niets doen.

Is dit probleem bekent bij iemand en/of weet iemand hoe dit probleem op te lossen is?
Heb dit hele topic doorgelezen en hier niets over kunnen vinden.

Alvast bedankt.

• timpel_800
Moet je niet zelf gewoon die schakelaar omzetten?

• Bschnitz
wiskas99 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:54:
Hallo,
Nieuw hier.

Heb ook een Sigenstor installatie aangeschaft, een 3 fase omvormer 10kW, Sigenstor batterij 10.0, Sigenergy gateway 3 fase en een smart meter de SDM630MCT 40mA.
De installatie werkt v.w.b. het laden en ontladen van de batterij.
Ik had reeds een aantal zonnepanelen op het dak liggen op een 3 fasen Solar Edge SK 5E omvormer.
Mij is verteld dat deze omvormer als 3e party omvormer aangesloten kon worden op de Smart Load port van de Gateway en dat dit vermogen gemeten zal worden door de extra Smart meter, deze Smart meter is via RS485 aangesloten aan de omvormer van Sigenergy op pin 15 en 16.
Ik heb de Smart meter in de App kunnen "aansluiten" maar de Smart port wordt niet ingeschakeld, hier bedoel ik mee dat het relais dat daar voor zit, de KM2, niet inkomt en daardoor komt er geen spanning op mijn Solar Edge omvormer waardoor de panelen niets doen.

Is dit probleem bekent bij iemand en/of weet iemand hoe dit probleem op te lossen is?
Heb dit hele topic doorgelezen en hier niets over kunnen vinden.

Alvast bedankt.
Mijn SE staat gewoon zonder alles direct op de smartport van de gateway en deze meet hem als 3d party pv device. No clue hoezo jij een aparte meter ervoor heb hangen.

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste