[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:34
crbnnw schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:26:
[...]

Werkt het ook daadwerkelijk bij jou om met een Apple Pay(?) pas uit de Wallet van je iPhone de sessie te autoriseren? Bij mij lukt het met een Peblar Home wel om zo'n pas als tag toe te voegen, maar het autoriseren werkte dan niet.

Er staat me ook iets van bij de Apple Pay de tokens continue ververst, dus zou me ook niet niets verbazen als de Peblar deze telkens als een nieuwe/unieke 'tag' zou zien.
-O- te snel gereageerd :-(

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28
crbnnw schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:26:
[...]

Werkt het ook daadwerkelijk bij jou om met een Apple Pay(?) pas uit de Wallet van je iPhone de sessie te autoriseren? Bij mij lukt het met een Peblar Home wel om zo'n pas als tag toe te voegen, maar het autoriseren werkte dan niet.
Goed punt, dat heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik met kerst doen als ik weer bij mijn ouders ben.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:21
Heeft er iemand al eens gemeten hoeveel de laadpaal verbruikt als er geen auto aanhangt of als een laadsessie onderbroken is?

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12 00:10

buzzlightyear

To infinity and beyond...

KweNi schreef op donderdag 4 december 2025 @ 00:12:
Heeft er iemand al eens gemeten hoeveel de laadpaal verbruikt als er geen auto aanhangt of als een laadsessie onderbroken is?
3 watt in standby, met lampje op dimstand

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
Krijg hier binnenkort een peblar home. Wie heeft er in de meterkast nog een kWh meter voor de lader? Of is dit overbodig en is in de peblar voldoende?

Verder nog iets om op te letten?
Nu wil ik sowieso een utp kabel laten zetten.

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-12 00:10

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Heb hier twee Peblar Business hangen en beide achter een kWh meter. Dit puur omdat ik ze dan makkelijk binnen mijn eigen meetoplossing (CEMM) kan opnemen. Of je een eigen kWh meter er tussen wilt hangen is met name afhankelijk van je eigen wensen. De Peblar Home beschikt bijv. niet over een MID gecertificeerde meter, dat zou een reden kunnen zijn.
UTP kabel laten trekken is altijd fijn voor een betrouwbare verbinding.

[ Voor 9% gewijzigd door buzzlightyear op 04-12-2025 07:45 ]

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik kan in Home Assistant zien wat de Peblar levert, geen extra kwh meter. Je kunt het ook in de interface van de peblar aflezen.
Inderdaad net wat je zelf belangrijk vindt.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12 14:31
Ik ben zeer gecharmeerd van de Peblar paal. Belangrijkste feature is wat mij betreft de lokale REST API die het ding biedt. Geen gedoe meer met niet-werkende en trage cloud verbindingen. Ik heb nu een BlueCurrent laadpaal, maar deze biedt toch echt te weinig features vind ik.

Hoe vind ik nu een goed adres van iemand die de Peblar paal kan installeren hier?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
smeerbartje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:17:
Ik ben zeer gecharmeerd van de Peblar paal. Belangrijkste feature is wat mij betreft de lokale REST API die het ding biedt. Geen gedoe meer met niet-werkende en trage cloud verbindingen. Ik heb nu een BlueCurrent laadpaal, maar deze biedt toch echt te weinig features vind ik.

Hoe vind ik nu een goed adres van iemand die de Peblar paal kan installeren hier?
Zie tweede post in dit topic :9

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12 22:04

Lulukai

God's gift to women

Wat me opviel: Peblar doet 1-3 fase switching bij zonne-laden, maar niet bij de huishoudlimiet.

Als je huishoudlimiet bv. 5kW instelt op een 3-fase huishouden, zal de laadpaal dus vaak pauzeren en niet laden (minimum is immers 4,1kW dan). Ik zou verwachten dat die dan switcht naar monofase, maar dat is niet zo.

.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12 22:04

Lulukai

God's gift to women

Regio vermelden maakt het handiger, zeker op een forum dat zowel Belgie als Nederland omvat.

.

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Avvd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:42:
[...]

Bij mij was het met reclame van eneco, echter kan je ook de antraciete kappen krijgen van peblar zonder eneco logo.
Klopt dat er grijze Peblar kappen zijn, maar ik wil eigenlijk een effen witte kap (op mijn witte muur).

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-12 15:36

R.K

Het installeren van de Peblar en daarmee bedoel ik het ophangen en binnenwerk aansluiten is simpel. Kan niet misgaan. Alles wordt aangegeven op kleur. Ik heb er zelf één thuis en bij mijn zoon opgehangen. Het aansluiten in de meterkast heb ik aan de electricien gelaten.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Recent hetzelfde gedaan hier op ons kantoor. En ik ben “maar een boekhouder”. Wij hebben de mantelbuis gegraven. Elektricien heeft kabels erdoor getrokken (incl utp) en aangesloten in de groepenkast (moest nog een kastje bij). Vervolgens zelf weer de laadpaal opgehangen, aangesloten en in bedrijf gesteld. Instructies zijn zodanig dat je dat prima zelf kan.

Maar je moet er ook maar wat lol in hebben. Als het een besparing is om het besparen, kun je het laatste stapje ook net zo goed uitbesteden.

[ Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 09-12-2025 08:56 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met gepaste schaamte: ik krijg het niet voor elkaar om een homey flow te maken die de melding geeft dat de auto vol is.
Moet toch kunnen? Zo ja, hoe?

Wise enough to play the fool

• mrincredible007
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-12 10:46
Ik heb mijn Peblar Home Business gisteren in gebruik genomen, aangesloten op 3 fasen. ik heb hem via Home Assistant op enkelfasig laden gezet. De limiet staat op 16A en ik heb de huishoudlimiet op 4kW ingesteld. Hij past netjes de laadsnelheid aan aan het verbruik dat de P1-meter doorgeeft. Wanneer de limiet even wordt overschreden (warmtepomp start op bvb) stopt hij met laden, maar wanneer het verbruik dan terug zakt start hij niet opnieuw terug op. Heeft nog iemand dit ondervonden? Wanneer ik de huishoudlimiet even uitzet en dan terug aan start hij gewoon weer netjes met laden.

• JanHenk
  • Niet online
@mrincredible007 Hoe lang heb je gewacht? Ik ervaar hier dat load balancing het laden inderdaad af en toe kan stoppen, maar dat het ook vanzelf weer wordt hervat. Kan een vertraging in zitten, omdat de Peblar een x aantal schakelingen toestaat per tijdseenheid, ter bescherming van de relais. Vandaar mijn eerste vraag ;)

Vaak zitten gebruikers er op de neus bij om zaken te testen. Je kan beter gewoon loggen en achteraf beoordelen :P

• mrincredible007
@JanHenk Hij heeft er een nachtje over gedaan! Eerst twee uurtjes geladen, dan rond 1u deze nacht gestopt. Vervolgens niet meer terug gestart met laden totdat ik deze ochtend zelf even de huishoudlimiet eraf heb gehaald en terug op heb gezet. Tijdens de nacht is het huishoudelijk verbruik meerder uren rond de 350W gebleven.

• JanHenk
  • Niet online
@mrincredible007 Dat is niet juist inderdaad...

Heb je gekeken naar de status die Peblar aangaf bij de sessie, op de hoofdpagina? En onder menu > systeem > diagnostiek? Daar staat bijv. ook een indicatie van 'bron voor stroombeperking'.

Ergens zou er een aanwijzing moeten zijn waarom het niet wordt hervat.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:48
16A en 3-fasen en een huishoudlimiet van 4kW kan enkel werken overdag als er zonne-energie over is. Want de minimum startstroom van een 3-fase wagen is 6A, dus 4,1kW.
Een huishoudlimiet van 4kW is dus onrealistisch en te laag ingesteld.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:11
Kakola schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:49:
16A en 3-fasen en een huishoudlimiet van 4kW kan enkel werken overdag als er zonne-energie over is. Want de minimum startstroom van een 3-fase wagen is 6A, dus 4,1kW.
Een huishoudlimiet van 4kW is dus onrealistisch en te laag ingesteld.
Hoort de paal niet automatisch over te schakelen naar 1-fase in dit scenario?

• wickydude
mrincredible007 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:09:
Ik heb mijn Peblar Home Business gisteren in gebruik genomen, aangesloten op 3 fasen. ik heb hem via Home Assistant op enkelfasig laden gezet. De limiet staat op 16A en ik heb de huishoudlimiet op 4kW ingesteld. Hij past netjes de laadsnelheid aan aan het verbruik dat de P1-meter doorgeeft. Wanneer de limiet even wordt overschreden (warmtepomp start op bvb) stopt hij met laden, maar wanneer het verbruik dan terug zakt start hij niet opnieuw terug op. Heeft nog iemand dit ondervonden? Wanneer ik de huishoudlimiet even uitzet en dan terug aan start hij gewoon weer netjes met laden.
Als je hem handmatig op 1 fase laden instelt, waarom zou je dan nog een huishoudlimiet van 4kW instellen?
die ene fase kan max. 230x16=3.680 W leveren...

• Kakola
Invictus66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:31:
[...]

Hoort de paal niet automatisch over te schakelen naar 1-fase in dit scenario?
Dat doet die bij zonne-laden, maar niet bij huishoudlimiet. Werkt ook al gemeld door gebruiker @Lulukai

• mrincredible007
@Kakola @Invictus66 De paalt schakelt enkel automatisch bij zonne-laden, niet bij huishoudlimiet.
@wickydude Als het "huishouden" 3000 W vraagt en de laadpaal zelf levert 3680 W dan zit je dus aan verbruik van 6680 W. Bij een huishoudlimiet van 4 kW zorgt de paal er zelf voor dat het totaalverbruik niet boven de 4000 W uitkomt.

• wickydude
Ok. Iets Belgisch geloof ik? Maar dat is toch ontzettend weinig?

• mrincredible007
Klopt, capaciteitstarief. Boeiende materie :+ We worden belast op hoogste kwartierpiek per maand. Dus liever lang laden aan een laag vermogen dan sneller vol aan een hoog vermogen.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:11
wickydude schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:07:
Ok. Iets Belgisch geloof ik? Maar dat is toch ontzettend weinig?
Het is inderdaad relatief weinig voor een auto, maar in het algemeen plaatje valt het wel mee. Wij zijn in België gezegend met het capaciteitstarief. Kort samengevat wil dat zeggen dat je niet enkel betaald voor je verbruik, maar ook extra voor de hoogste stroompiek (gedurende 15min) die je verbruikt.
Concreet betekent dit dat de huishoudlimiet op bv 11kW zetten ipv 4kW, een meerkost van ruw geschat €350 op jaarbasis met zich mee brengt.

• JanHenk
  • Niet online
Als de huishoudlimiet de reden zou zijn dat Peblar het laden niet meer hervat, zou je daar ook een melding van zien in de webinterface onze diagnostiek. Daar zou ik in ieder geval eerst even kijken.

• mrincredible007
Het is inderdaad de huishoudlimiet die de beperkende factor is, maar zoals je kan zien bij de vermogensmeting is er nog ruim voldoende marge over. De laadlimiet staat hier wel op 0.0 A, dat is misschien vreemd? Hij staat gewoon ingesteld op 16 A. Ik heb in ieder geval ook contact opgenomen met Peblar.

* De laadlimiet op die pagina is blijkbaar de huidige berekende/toegepaste limiet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-O3Tu1pbTkuZIYZYC61ez4Q6eQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l5ahDiEBDvmYao9erDqAuOSy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door mrincredible007 op 12-12-2025 16:32 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
mrincredible007 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
@Kakola @Invictus66 De paalt schakelt enkel automatisch bij zonne-laden, niet bij huishoudlimiet.
@wickydude Als het "huishouden" 3000 W vraagt en de laadpaal zelf levert 3680 W dan zit je dus aan verbruik van 6680 W. Bij een huishoudlimiet van 4 kW zorgt de paal er zelf voor dat het totaalverbruik niet boven de 4000 W uitkomt.
Ik zou hem (zeker in de winter) met Homeassistant dwingen op 1fase (force 1phase charging) en de huishoud limiet dan op 4kW houden. En kijken of dat werkt.

Alternatief is dat je hetzelfde doet in EVCC en daarmee de peblar aanstuurt. Daar was eenzelfde discussie. Weet even niet meer of dat uiteindelijk ook geheel succesvol was. Lees even in dat topic terug.

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-12 08:12
mrincredible007 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:25:
Het is inderdaad de huishoudlimiet die de beperkende factor is, maar zoals je kan zien bij de vermogensmeting is er nog ruim voldoende marge over. De laadlimiet staat hier wel op 0.0 A, dat is misschien vreemd? Hij staat gewoon ingesteld op 16 A. Ik heb in ieder geval ook contact opgenomen met Peblar.

* De laadlimiet op die pagina is blijkbaar de huidige berekende/toegepaste limiet

[Afbeelding]

Volgens mij zie ik juist dat je teveel gebruikt.
Huishoud limiet is 4000,
minimaal laden is 3x6Ax230v = 4140, dus zolang je niet een negatief gebrui heb van minimaal 140 watt zal de paal niet beginnen met laden vermoed ik.
Weet niet of de Peblar ook als minimum 5A aankan, dan zou je misschien net gaan laden. (mits de auto het ondersteund)
Misschien toch maar op 1 fase zetten! dan is 16A voldoende om binnen de 4000 watt te blijven.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Peblar kan naar 5A per fase, maar alleen op een bestaande laadsessie heb ik dat gezien. Voor t starten wil hij echt meerdere minuten 6A per fase.

• wickydude
Invictus66 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:24:
[...]

Het is inderdaad relatief weinig voor een auto, maar in het algemeen plaatje valt het wel mee. Wij zijn in België gezegend met het capaciteitstarief. Kort samengevat wil dat zeggen dat je niet enkel betaald voor je verbruik, maar ook extra voor de hoogste stroompiek (gedurende 15min) die je verbruikt.
Concreet betekent dit dat de huishoudlimiet op bv 11kW zetten ipv 4kW, een meerkost van ruw geschat €350 op jaarbasis met zich mee brengt.
Mijn inductiekookplaat kan ook to 7600W trekken… en dan kan de oven of de wasmachine ook nog eens aan staan :P

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Als full electric huishouden accepteer je een hogere tariefklasse waarschijnlijk wel. Je hebt immers de netbeheer kosten van gas niet meer maar neemt wel meer energie af door de electriciteit aansluiting. Eigenlijk best fair.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:00
Ik heb net een Peblar home opgehangen. Installatie doorlopen, firmware geupgrade. appeltje eitje. behalve....dat het laden niet start. Als ik de kabel in de auto steek en de tag scan springt de Peblar op blauw (constant brandend / niet pulserend) en de status naar 'Waiting for cable' en na 1-2 minuten geeft ie het op en springt weer terug naar 'Available'. Getest net met twee auto's, allebei leeg genoeg om normaal aan een lader direct te starten met laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxWDHlsbBJbHoUZyeYQtOPtgZLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiEkHMDvCHIr8UPxdKFUCIyg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de 6 pinnen (n, l1,l2,l3,pe, cp) doorgepiept en lijken allemaal ok. Heb ik een maandagochtend exemplaar of is er nog iets wat ik kan proberen?

NB Tijdens de (rec)commission kun je nog kiezen voor wel/geen aardebewaking, maar ook dat lijkt niet uit te maken.

Settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQO-5gAtH_jEo1LDdYla2s8I12U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDw2VQOqfKZXDxP55BNsnfJj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7DrWhTMF0XN2wHy54VtoMqK4_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opUxm6A67qNOzpouUXxNCDtU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door itsjohan op 13-12-2025 15:57 ]

• Kakola
Zit er een steentje in de kop van de kabel?

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Eerst proberen zonder tags?
En even stroom van Peblar eraf zodat deze opstart. Wil bij mij soms wel eens nodig zijn als ding niet wil.

• Verdicampo
@itsjohan ik denk dat je de cp pin in het verkeerde gat hebt gestoken (waar je een platte schroevendraaier in kan steken om die connector eruit te halen. Had ik de eerste keer ook gedaan, Oepsie. Vandaag ook eentje opgehangen bij een vriend van me, alleen nog geen auto om te testen. Ging nu helemaal vlekkeloos.

Heb je ook de jumper erop gezet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verdicampo op 13-12-2025 23:42 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

itsjohan schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:51:
Ik heb net een Peblar home opgehangen. Installatie doorlopen, firmware geupgrade. appeltje eitje. behalve....dat het laden niet start. Als ik de kabel in de auto steek en de tag scan springt de Peblar op blauw (constant brandend / niet pulserend) en de status naar 'Waiting for cable' en na 1-2 minuten geeft ie het op en springt weer terug naar 'Available'. Getest net met twee auto's, allebei leeg genoeg om normaal aan een lader direct te starten met laden.

[Afbeelding]

Ik heb de 6 pinnen (n, l1,l2,l3,pe, cp) doorgepiept en lijken allemaal ok. Heb ik een maandagochtend exemplaar of is er nog iets wat ik kan proberen?

NB Tijdens de (rec)commission kun je nog kiezen voor wel/geen aardebewaking, maar ook dat lijkt niet uit te maken.

Settings:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je cp pin zit verkeerd; zie screenshot uit de installatievideo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfEUjhHh4KVKYUU3NmzIxoYxY54=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bEL72bo645uMyUISCrv0iVjd.jpg?f=user_large

• itsjohan
Geweldig, dank voor de hulp! Ik had het plaatje uit de handleiding gebruikt en dacht dat het het linker gaatje moest zijn maar de video/screenshot is heel duidelijk idd. Ik ga m gelijk morgen (hij hangt niet thuis) aanpassen en laat t weten. Thnx!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12 21:07
Ik heb een peblar business thuos laten installeren. Het werkt zo te zien.ik kan de webpagina benaderen, peblar brand groen na instellen van de laadgegevens. CT klemmen geven huidige verbruik weer. Ik kan de voltage correct meten bij de peblar zelf. Alleen als ik mijn tesla wil opladen, krijg ik constant een error 1000 te zien op het schermpje van de peblar zelf. Iemand een idee?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat zie je op dat moment in de app bij dasboard of bij systeem/diagnostiek?

• blackshelve
teacher schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:31:
Wat zie je op dat moment in de app bij dasboard of bij systeem/diagnostiek?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUvZamNqDYBG3pPfIxj4Ke_4MQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDGUxXOYhwKY1WPQfsyxqC8x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLAo_LOQWXGHppMPUMntzGiN7LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nu7OwM4sTeBDrX8aqnoteubY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PSRuuZZTTbpwh9YVJfJz8L2Ew4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAiaYbJ5YdOrakUPw12T6c0i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p4paFTWhSk47ZQfFp-UoY8LbFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhzLPpoa29DXamrKblT3o279.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door blackshelve op 14-12-2025 18:53 ]

• Verdicampo
Ik zou de peblar connect hub aanzetten en vragen aan peblar of ze even mee willen kijken. Zij kunnen ook zien of er beperkingen vanuit de auto zijn en ze reageren heel snel.

• blackshelve
Verdicampo schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:35:
Ik zou de peblar connect hub aanzetten en vragen aan peblar of ze even mee willen kijken. Zij kunnen ook zien of er beperkingen vanuit de auto zijn en ze reageren heel snel.
Ik ga dat doen thanks.

• Kakola
De kabels in de interne lader zijn niet langs 1 kant geplooid/of de internetkabel, en die verhinderen nu de socket om te locken/unlocken.
Zo zie je maar dat het toch niet kinderspel is en kleur op kleur iedereen is elektromonteur.
Normaal lost jouw installateur dat toch op?

[ Voor 12% gewijzigd door Kakola op 14-12-2025 22:15 ]

• blackshelve
Kakola schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:12:
De kabels in de interne lader zijn niet langs 1 kant geplooid/of de internetkabel, en die verhinderen nu de socket om te locken/unlocken.
Zo zie je maar dat het toch niet kinderspel is en kleur op kleur iedereen is elektromonteur.
Normaal lost jouw installateur dat toch op?
Is dat voor mijn situatie bedoelt? De internet kabel is correct aangesloten. Wifi en ethernet uitgeprobeerd. De draden zijn correct aangesloten, 10mm gestript volgens de handleiding. Voltage correct 230 volt fases op nul en fases op aarde.

• blackshelve
Voor degenen die ook een 1000 error hebben, ik heb al vlug een antwoord ontvangen van Peblar met stappen die ik kan nalopen. Lijkt me handig om die ook te delen hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ne-PLwwoQPHr4OS_JKDE_-UsWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qu2MQNIHJNg7DQppD4zwTTx1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQGeImPjrZ27NWZnjv2zoXRhePA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0HqxfGme1j7njm5BA950j8I.jpg?f=fotoalbum_large

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:50
itsjohan schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:42:
Geweldig, dank voor de hulp! Ik had het plaatje uit de handleiding gebruikt en dacht dat het het linker gaatje moest zijn maar de video/screenshot is heel duidelijk idd. Ik ga m gelijk morgen (hij hangt niet thuis) aanpassen en laat t weten. Thnx!
Zou je t nog kunnen laten weten of dit het probleem heeft opgelost? De handleiding laat namelijk duidelijk het linker gaatje zien (en die heb ik ook gebruikt). Ik kan mijn Peblar helaas nog niet testen aangezien de EV pas volgende week komt O-)

• Verdicampo
Tieske88 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:59:
[...]

Zou je t nog kunnen laten weten of dit het probleem heeft opgelost? De handleiding laat namelijk duidelijk het linker gaatje zien (en die heb ik ook gebruikt). Ik kan mijn Peblar helaas nog niet testen aangezien de EV pas volgende week komt O-)
Nog even in de installation manual (NL) gekeken, daarin staat het inderdaad een plaatje waarop de draad in het linker gat zit (pg22) |:( niet handig! misschien goed om deze feedback aan Peblar te geven. Ook op pagina 8 staat dat dit de Connector voor het controlelampje is, wat ook niet klopt.

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-12 12:05
itsjohan schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:42:
Gelukkig staat het wel goed in de quick installation guide die mijn electrien heeft gebruikt bij de installatie. Hoef ik hem niet terug te laten komen. Testen peblar kan ik pas eind februari als mijn kia ev4 normaliter geleverd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln4QPv24PjXH7zcBgsg42ECZwgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ny63mlPGzkDDI97jbddNKWfK.jpg?f=fotoalbum_large

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-12 18:40
Ik heb nu een Zappi lader, en deze begint wat kuren te vertonen. Ben dus aan het kijken naar een vervangende lader. De peblar lijkt een goede optie te zijn. ik vraag mij af of ik de bestaande CT klemmen van de zappi ook voor de peblar kan gebruiken. Dat scheelt toch weer de nodige installatie handelingen en het kopen van nieuwe CT klemmen...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
HiBe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:14:
Ik heb nu een Zappi lader, en deze begint wat kuren te vertonen. Ben dus aan het kijken naar een vervangende lader. De peblar lijkt een goede optie te zijn. ik vraag mij af of ik de bestaande CT klemmen van de zappi ook voor de peblar kan gebruiken. Dat scheelt toch weer de nodige installatie handelingen en het kopen van nieuwe CT klemmen...
Zie startpost met link naar de compatible CT en modbus meters. Type nummers kunnen ook teruggevonden worden in de changelog van de software versies.

• itsjohan
Tieske88 schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:59:
[...]

Bij mij was het de oplossing. Ik heb net de witte pin verplaatst naar het rechter gat (past ook mooier/beter blijkt) en nu werkt de communicatie direct. Dynamische loadbalancing via de homewizard P1 werkt ook perfect; hij schakelde meteen terug toen ik de warm water kraan opendraaide en de keukenboiler aan sprong :-)

• HiBe
HiBe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:14:
ik heb de vraag even bij Peblar neergelegd. Ik zal het hier even vermelden, zodat iemand ind e toekomst erop kan zoeken. Hergebruik van de Zappi CT spoelen voor een Peblar lader kan niet (CT spoelen van een Zappi hebben een winding ratio van 1:2500 en de CT spoelen van Peblar hebben een ratio van 1:3000).

• JanHenk
  • Niet online
@HiBe Ga je de Peblar ook integreren in je Loxone installatie? Met Modbus TCP zou dat mogelijk moeten zijn.

• HiBe
JanHenk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:31:
@HiBe Ga je de Peblar ook integreren in je Loxone installatie? Met Modbus TCP zou dat mogelijk moeten zijn.
dat is inderdaad het plan.

• teacher

teacher

Dysgaf!

teacher schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:22:
Met gepaste schaamte: ik krijg het niet voor elkaar om een homey flow te maken die de melding geeft dat de auto vol is.
Moet toch kunnen? Zo ja, hoe?
Even mezelf quoten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdDxvzSU2Tew7qzZVtSPSIyEHv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hrVM7cLWxLE1CMPjmxO053I.jpg?f=fotoalbum_large

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-12 13:37
Geen idee of hier nog meer Domoticz gebruikers zijn. Om mijn Peblar Business te monitoren heb ik een domoticz plugin gemaakt. Deze maakt verbinding met de laadpaal over het lokale netwerk met behulp van de REST API. (je hebt nodig het IP en moet via de GUI van de laadpaal de REST API activeren en een key aanmaken voor lezen en schrijven)

De data push ik vanuit domoticz door naar een influx db voor wat visualisatie in Grafana. Grappig om te zien wat voor invloed een waterkoker heeft op de max charging limits. Bijgevoegd een link naar de plugin zip mocht iemand geintresseerd zijn. (https://drive.google.com/...a0KNRezh/view?usp=sharing)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Yy1WurdwlViFJFWwtgsxol_Ik0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qm9ssDv7HWxfDKiQOsojryRb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nRXzur3Mk-FEyyqcbsKoIu5l0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgO9GYYl40PtPzwMZtFF1V2z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egy-9X9B1iTarakn-79y3YfGk4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rO9SHLpmGhbgZAnNoRXZWAyl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlGpKg6sB4y4naflj-a0tNk8stQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6y8K8pAbBdPgel2fwezPtN7S.jpg?f=fotoalbum_large

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:15
Ik heb mijn Peblar via WiFi in mijn netwerk opgenomen. Alleen lijkt erop dat ik de web interface (en ik vermoed daarmee ook de REST API) alleen vanaf devices op hetzelfde subnet kan benaderen. Is dit nog ergens te configureren?

Heb overigens de Shell variant, dus mogelijk is dat een verschil in firmware bedenk ik me net, mochten anderen dit niet ervaren.

[ Voor 22% gewijzigd door petermdevries op 19-12-2025 12:32 ]

• Kakola
Dat is by design.

• avdknijff
  • Laatst online: 21-12 18:44
petermdevries schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:31:
Ik heb mijn Peblar via WiFi in mijn netwerk opgenomen. Alleen lijkt erop dat ik de web interface (en ik vermoed daarmee ook de REST API) alleen vanaf devices op hetzelfde subnet kan benaderen. Is dit nog ergens te configureren?

Heb overigens de Shell variant, dus mogelijk is dat een verschil in firmware bedenk ik me net, mochten anderen dit niet ervaren.
Dus de wifi waar de peblar op aangesloten is heeft een ander subnet dan het apparaat waarmee je deze wilt bereiken? Zit dat specifieke device dan niet op de wifi? Kun je het IP wel pingen? Normaal gesproken kunnen devices elkaar niet zien wanneer ze niet in hetzelfde subnet zitten. Tenzij je een layer drie netwerk appliance er tussen hebt welke beide subnetten kent.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:26

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Peblar heeft een Personalisatie update klaar staan:
Customisation c1.13

Added backoffices:
Charge Unix
ev.energy
Interparking
Nexxtmove
Qovoltis
Solnet EV
Swish

Enables PCard usage for Peblar off-the-shelf products (functionality enabled from release 1.9.0)

• petermdevries
Hmmm, was ik al een beetje bang voor, niet configureerbaar dus.

Dan moet ik even iets verzinnen hoe hiermee om te gaan aangezien mijn server(s) in een ander subnet zitten om de API's aan te kunnen spreken.
avdknijff schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:54:
[...]

Dus de wifi waar de peblar op aangesloten is heeft een ander subnet dan het apparaat waarmee je deze wilt bereiken? Zit dat specifieke device dan niet op de wifi? Kun je het IP wel pingen? Normaal gesproken kunnen devices elkaar niet zien wanneer ze niet in hetzelfde subnet zitten. Tenzij je een layer drie netwerk appliance er tussen hebt welke beide subnetten kent.
Ja zit gewoon een router tussen en ik kan andere devices wel bereiken. En als ik mijn telefoon bijv even in het zelfde subnet hang werkt het wel.

[ Voor 48% gewijzigd door petermdevries op 19-12-2025 17:05 ]

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

arjenvdknijff schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:31:
Geen idee of hier nog meer Domoticz gebruikers zijn. Om mijn Peblar Business te monitoren heb ik een domoticz plugin gemaakt. Deze maakt verbinding met de laadpaal over het lokale netwerk met behulp van de REST API. (je hebt nodig het IP en moet via de GUI van de laadpaal de REST API activeren en een key aanmaken voor lezen en schrijven)

De data push ik vanuit domoticz door naar een influx db voor wat visualisatie in Grafana. Grappig om te zien wat voor invloed een waterkoker heeft op de max charging limits. Bijgevoegd een link naar de plugin zip mocht iemand geintresseerd zijn. (https://drive.google.com/...a0KNRezh/view?usp=sharing)
Ik hen Domoticz nog draaien naast home assistant, zal hem eens proberen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb Domoticz nog draaien naast home assistant, zal hem eens proberen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Sandro!
  • Laatst online: 24-12 14:41
petermdevries schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:04:
[...]

Hmmm, was ik al een beetje bang voor, niet configureerbaar dus.

Dan moet ik even iets verzinnen hoe hiermee om te gaan aangezien mijn server(s) in een ander subnet zitten om de API's aan te kunnen spreken.

[...]

Ja zit gewoon een router tussen en ik kan andere devices wel bereiken. En als ik mijn telefoon bijv even in het zelfde subnet hang werkt het wel.
Het hele punt van subnetten is om netwerken logisch van elkaar te scheiden, zonder aanvullende configuratie kunnen die netwerken niet met elkaar praten. Als je subnets hebt, zul je dat in je router en/of managed (L3) switch(es) hebben ingesteld. Die zul je zodanig moeten configureren dat je servers met de Peblar kunnen praten. Daarvoor kun je niets instellen op de Peblar, die weet niet in welk subnet hij hangt - en dat hoeft ie ook niet te weten ;)

• Kakola
WishmasterNL schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:28:
Enables PCard usage for Peblar off-the-shelf products (functionality enabled from release 1.9.0)
Ik snap niet wat dit betekent, of waarom het apart vermeld wordt

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-12 15:35
petermdevries schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:31:

Dat werkt gewoon, zonder configuratie (net voor je getest).

Mijn situatie: Peblar hangt in het LAN VLAN en via mijn gast VLAN kan ik bij de Peblar (via mijn router). Voor deze test heb ik even Gast -> LAN toegestaan ;-).

• HiBe
HiBe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:42:
[...]

dat is inderdaad het plan.
Inmiddels de zappi kunnen reanimeren (nieuwe kabel deed wonderen) dus nog een paar jaar uitstel voor een peblar

• petermdevries
gerwim schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:03:
[...]

Dat werkt gewoon, zonder configuratie (net voor je getest).

Mijn situatie: Peblar hangt in het LAN VLAN en via mijn gast VLAN kan ik bij de Peblar (via mijn router). Voor deze test heb ik even Gast -> LAN toegestaan ;-).
Goed te weten. Ik bedacht me gisteravond dat het wellicht een assymetrisch routeringsprobleem is doordat de mobiele verbinding op de paal ook actief is. Dus responses vanaf een ander (intern subnet) worden dan via de mobiele verbinden teruggerouteerd wat niet werkt.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:08
Kom dit topic even binnenstormen met een heel praktische vraag: Ik heb nu een EVBox Elvi die op een metalen (ronde) paal gemonteerd is. Ik wil de paal zelf NIET vervangen i.v.m. kosten andere (Peblar) paal, plus graafwerk, plus dat ik de Peblar paal echt lelijk vind (en dat terwijl de lader zelf er zo strak uit ziet!).
Kan ik de Peblar op de huidige paal plaatsen? Ik zie niet iets van een montagesetje of zo op hun website.

• wteening
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-12 18:07
Ik ben bezig met de installatie van de Peblar, maar ik krijg met geen mogelijkheid het rubber rondje in de opening voor de laadkabel... Iemand tips?

Beter kijken, zit een kleinere in het zakje. 😇

[ Voor 17% gewijzigd door wteening op 22-12-2025 11:34 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:08
wteening schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:29:
Ik ben bezig met de installatie van de Peblar, maar ik krijg met geen mogelijkheid het rubber rondje in de opening voor de laadkabel... Iemand tips?

Beter kijken, zit een kleinere in het zakje. 😇
Ja, je moet natuurlijk nooit een te groot rubber gebruiken voor een te klein gaatje....

• wteening
hdoedens schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:34:
Ik heb onlangs de Peblar lader (Eneco Connectric) geïnstalleerd gekregen en mistte het makkelijk kunnen ophangen van de laadkabel. Daarom heb ik de onderste kap getekend inclusief een socket om de stekker in te hangen. Nu kan ik weer met 1 hand de stekker pakken/terughangen. Omdat de laadpaal nog eigendom is van mijn werkgever heb ik er voor gekozen om de hele kap te printen. Je zou natuurlijk ook alleen het socket kunnen printen en een gat in de onderste kap maken waar je de socket in schroeft.
Mocht iemand interesse hebben, ik heb hem zojuist op printables gepubliceerd: https://www.printables.co...ger-cover-with-plug-mount

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Puik werk! Past hij inclusief beschermdop? (ik neem aan van wel, maar wil het graag zeker weten)

• wteening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbkCUI7_HNYvho4AzexaRixBy8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nca7jzsEFFLnY0XIHo5LrOH1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gisteren de Peblar opgehangen en geïnstalleerd, en heb zojuist mijn eerste laadsessie gestart. Hij doet via de Homewizard P1 aan load balancing.
Aanvankelijk laadde hij gewoon op 11 kW, maar na een tijdje schakelde hij terug naar 9 kW. Geen ramp, maar watskeburt?

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:44
De vaatwasser die ging drogen? Of de Quooker die aansporing om weer op te warmen? Je warmtepomp? Iemand die de oven op snel voorverwarmen zette? Kookplaat op boost stand?

Handig om je home wizard grafiek ernaast te leggen en te vergelijken. Als daar niets iets uit af te leiden valt, kun je misschien iets halen uit de (app van je) auto?

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01:22
wteening schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 06:19:
[Afbeelding]

Ik heb gisteren de Peblar opgehangen en geïnstalleerd, en heb zojuist mijn eerste laadsessie gestart. Hij doet via de Homewizard P1 aan load balancing.
Aanvankelijk laadde hij gewoon op 11 kW, maar na een tijdje schakelde hij terug naar 9 kW. Geen ramp, maar watskeburt?
Dat zou zichtbaar moeten zijn onder Systeem > Diagnostiek > Live diagnostiek > Bron van stroombeperking

🔋 5.76 kWh Zendure 2400 AC | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• Verdicampo
tiunk schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:18:
De vaatwasser die ging drogen? Of de Quooker die aansporing om weer op te warmen? Je warmtepomp? Iemand die de oven op snel voorverwarmen zette? Kookplaat op boost stand?

Handig om je home wizard grafiek ernaast te leggen en te vergelijken. Als daar niets iets uit af te leiden valt, kun je misschien iets halen uit de (app van je) auto?
Het kan inderdaad van alles zijn. Als het de load balancing was die het laden van 11 naar 9 kW terugbrengt (met een 3x25A aansluiting/instelling) zou dat kunnen zijn door iets aan te zetten dat minimaal ongeveer (25-13)*230=2.760 W gebruikt. Waterkoker?

• wteening
Verdicampo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:11:
[...]

Het kan inderdaad van alles zijn. Als het de load balancing was die het laden van 11 naar 9 kW terugbrengt (met een 3x25A aansluiting/instelling) zou dat kunnen zijn door iets aan te zetten dat minimaal ongeveer (25-13)*230=2.760 W gebruikt. Waterkoker?
Verdeler van de vloerverwarming en de CV ketel kan het enige zijn dat op dat tijdstip aan zou zijn gegaan... Maar misschien viel de verbinding wel weg met de Homewizard o.i.d.

• Verdicampo
wteening schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:04:
[...]

Verdeler van de vloerverwarming en de CV ketel kan het enige zijn dat op dat tijdstip aan zou zijn gegaan... Maar misschien viel de verbinding wel weg met de Homewizard o.i.d.
Dat zou ook kunnen. Wat heb je ingesteld als terugval laadstroom? Je zou anders even aan Peblar kunnen vragen, zij kunnen heel precies zien wat er op dat moment gebeurde, zie dit voorbeeld waaraan ze konden zien dat de limit van de paal nog hoog stond maar dat de auto de laadstroom beperkte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZWtBreL1ZRjQ_j39aSceT1H2Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DKvCWXWrr6R9vlDyqRodN2ep.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Verdicampo op 23-12-2025 20:35 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

AA42 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:40:
Kom dit topic even binnenstormen met een heel praktische vraag: Ik heb nu een EVBox Elvi die op een metalen (ronde) paal gemonteerd is. Ik wil de paal zelf NIET vervangen i.v.m. kosten andere (Peblar) paal, plus graafwerk, plus dat ik de Peblar paal echt lelijk vind (en dat terwijl de lader zelf er zo strak uit ziet!).
Kan ik de Peblar op de huidige paal plaatsen? Ik zie niet iets van een montagesetje of zo op hun website.
Even jouw zoekwerk gedaan:
Rexel heeft een montageplaat:
https://www.rexel.nl/nln/...ome-Business/p/2850605082
Die plaat bevestig je op je bestaande paal (poppen? Schroeven?) en daar doe je de peblar op.

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste