• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:36
Je dumpt je hele batterij in de avond leeg. 10kW is gok ik je zo ongeveer je hele batterij.
Die 8% die er nu nog in zit is te weinig om de volgende morgen te halen. Daarna ga je weer net verbruik doen. Je hebt namelijk nog 350W*10u=3500Wh=3,5kWh nodig.
8%=3,5kWh dus accu moet dan iets van 50kWh zijn.
Afhankelijk van je percentage moet dat getal veel lager.

Voorbeeld:
Hoger dan 70% ontlaad
Hoeveel dan?
Er zijn van 19.00 tot 08.00 13 uren te gaan.
Capaciteit accu 15kWh
Dus met 1000W ontladen dan heeft die in de ochtend nog 2kWh over als reserve.

Jij doet 10000W ontladen, dat kan, maar dan kan je dat maar paar uur.
Dus dan moet je percentage richting 95% staan. Zodat je nooit meer dan die paar uur ontlaad.
En je moet dan nog genoeg over houden om de volgende ochtend met NOM te bereiken je sluip+airco verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 30-05-2026 11:07 ]

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:32
@RvBeek

Ik meen op je screenshot te zien dat de groene streep op een niveau staat dat er ook nog steeds wordt ingekocht in de dal. Gebeurt dat wellicht ook in de nacht?

• RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:38
@Dapdodo Dank voor je reactie. De batterij is 20 kwh, en wat het screenshot toont is dat de batterij ‘s nachts 0 kw levert terwijl er nog 2kwh ruimte zit tot de ingestelde 10% soc ondergrens. @d_marf Het onnodig opnemen gebeurt in ieder geval ‘s nachts. Overdag kan ik het lastiger constateren omdat het dan gemaskeerd wordt door het gangbare gebruik en de zonnepanelen. Ik heb al allerlei experimenten gedaan met maximaal tot 40% ontladen en soc ondergrens naar een 5% maar dat maakt allemaal geen verschil. Installateur zegt dt een alphaess altijd wat blijft afnemen van het net. Maar heeft een van jullie in deze periode van overvloedige zon een ‘echte’ NoM resultaat? Is dit typisch Alphaess resultaat of moet ik het in de instellingen blijven zoeken?

• DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:29
RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
@Dapdodo Dank voor je reactie. De batterij is 20 kwh, en wat het screenshot toont is dat de batterij ‘s nachts 0 kw levert terwijl er nog 2kwh ruimte zit tot de ingestelde 10% soc ondergrens. @d_marf Het onnodig opnemen gebeurt in ieder geval ‘s nachts. Overdag kan ik het lastiger constateren omdat het dan gemaskeerd wordt door het gangbare gebruik en de zonnepanelen. Ik heb al allerlei experimenten gedaan met maximaal tot 40% ontladen en soc ondergrens naar een 5% maar dat maakt allemaal geen verschil. Installateur zegt dt een alphaess altijd wat blijft afnemen van het net. Maar heeft een van jullie in deze periode van overvloedige zon een ‘echte’ NoM resultaat? Is dit typisch Alphaess resultaat of moet ik het in de instellingen blijven zoeken?
Klopt je SOC wel? Als je de batterij helemaal vol laad, bij 100% gaat ie nog wel een tijdje door, en dan vol laat zou er een automatische SOC kalibratie uitgevoerd moeten worden.

• RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:38
Idere middag gaat hij momenteel naar de 100%. En inderdaad (en tot mijn verbazimg) trekt hij dan nog een tijdje zo’n 3kw/h. Dus bedoel je te zeggen dan mijn soc waardes niet betrouwbaar zijn? ( want ook al met een ontlading tot 35% getest)

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
Installateur zegt dt een alphaess altijd wat blijft afnemen van het net. Maar heeft een van jullie in deze periode van overvloedige zon een ‘echte’ NoM resultaat? Is dit typisch Alphaess resultaat of moet ik het in de instellingen blijven zoeken?
Dit is onzin. Ik heb zelf 2 omvormers van AlphaESS - die worden inderdaad wel wat warm, maar vooral onder load. In de nacht trek ik hier geen stroom van het net als de batterij nog SoC>10% heeft. Wellicht zit je oorzaak in de onbalans algoritme van AlphaESS. Kun je de SoC van je accu erbij plakken misschien?

AlphESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || MY LR || LG R290 16kW WP

• Dapdodo
RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:22:
Idere middag gaat hij momenteel naar de 100%. En inderdaad (en tot mijn verbazimg) trekt hij dan nog een tijdje zo’n 3kw/h. Dus bedoel je te zeggen dan mijn soc waardes niet betrouwbaar zijn? ( want ook al met een ontlading tot 35% getest)
Maak eens een screenshot van je dynamische instellingen

Het zou voor mij iets nieuws zijn, maar:
per kwartier wil je 2,5kWh het net op gooien. Hij heeft nog maar 2kWh, dus kan die volgend kwartier niet uitvoeren en voert dus de gewenste actie niet uit. Dat zou je dan moeten kunnen zien in het logboek van de dynamische tarieven. Klik op dynamische grafiek en dan helemaal onderaan op volledig logboeken. En controleer wat daar staat met wat je verwacht.

Je zou dan verwachten dat die zelf naar NOM gaat, maar dat lijkt er niet op. En die 8% moet je dan de nacht mee doorkomen. Dus 2kWh/10 uur is 200W, dat is wel laag hoor.

Mocht je nachtverbruik lager zijn dan 100W, dan gaat die naar standby en doet die niks.

[ Voor 47% gewijzigd door Dapdodo op 30-05-2026 19:41 ]

• Dapdodo
RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:22:
99,5% is weergegeven als 100% en merk inderdaad dat er bij mijn 15kWh accu nog 5 a 10 min. 1,7kW in gaat, voordat die stop met vullen.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste