• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
Je dumpt je hele batterij in de avond leeg. 10kW is gok ik je zo ongeveer je hele batterij.
Die 8% die er nu nog in zit is te weinig om de volgende morgen te halen. Daarna ga je weer net verbruik doen. Je hebt namelijk nog 350W*10u=3500Wh=3,5kWh nodig.
8%=3,5kWh dus accu moet dan iets van 50kWh zijn.
Afhankelijk van je percentage moet dat getal veel lager.

Voorbeeld:
Hoger dan 70% ontlaad
Hoeveel dan?
Er zijn van 19.00 tot 08.00 13 uren te gaan.
Capaciteit accu 15kWh
Dus met 1000W ontladen dan heeft die in de ochtend nog 2kWh over als reserve.

Jij doet 10000W ontladen, dat kan, maar dan kan je dat maar paar uur.
Dus dan moet je percentage richting 95% staan. Zodat je nooit meer dan die paar uur ontlaad.
En je moet dan nog genoeg over houden om de volgende ochtend met NOM te bereiken je sluip+airco verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Dapdodo op 30-05-2026 11:07 ]


  • d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:42
@RvBeek

Ik meen op je screenshot te zien dat de groene streep op een niveau staat dat er ook nog steeds wordt ingekocht in de dal. Gebeurt dat wellicht ook in de nacht?

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 20:15
@Dapdodo Dank voor je reactie. De batterij is 20 kwh, en wat het screenshot toont is dat de batterij ‘s nachts 0 kw levert terwijl er nog 2kwh ruimte zit tot de ingestelde 10% soc ondergrens. @d_marf Het onnodig opnemen gebeurt in ieder geval ‘s nachts. Overdag kan ik het lastiger constateren omdat het dan gemaskeerd wordt door het gangbare gebruik en de zonnepanelen. Ik heb al allerlei experimenten gedaan met maximaal tot 40% ontladen en soc ondergrens naar een 5% maar dat maakt allemaal geen verschil. Installateur zegt dt een alphaess altijd wat blijft afnemen van het net. Maar heeft een van jullie in deze periode van overvloedige zon een ‘echte’ NoM resultaat? Is dit typisch Alphaess resultaat of moet ik het in de instellingen blijven zoeken?

  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
@Dapdodo Dank voor je reactie. De batterij is 20 kwh, en wat het screenshot toont is dat de batterij ‘s nachts 0 kw levert terwijl er nog 2kwh ruimte zit tot de ingestelde 10% soc ondergrens. @d_marf Het onnodig opnemen gebeurt in ieder geval ‘s nachts. Overdag kan ik het lastiger constateren omdat het dan gemaskeerd wordt door het gangbare gebruik en de zonnepanelen. Ik heb al allerlei experimenten gedaan met maximaal tot 40% ontladen en soc ondergrens naar een 5% maar dat maakt allemaal geen verschil. Installateur zegt dt een alphaess altijd wat blijft afnemen van het net. Maar heeft een van jullie in deze periode van overvloedige zon een ‘echte’ NoM resultaat? Is dit typisch Alphaess resultaat of moet ik het in de instellingen blijven zoeken?
Klopt je SOC wel? Als je de batterij helemaal vol laad, bij 100% gaat ie nog wel een tijdje door, en dan vol laat zou er een automatische SOC kalibratie uitgevoerd moeten worden.

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 20:15
Idere middag gaat hij momenteel naar de 100%. En inderdaad (en tot mijn verbazimg) trekt hij dan nog een tijdje zo’n 3kw/h. Dus bedoel je te zeggen dan mijn soc waardes niet betrouwbaar zijn? ( want ook al met een ontlading tot 35% getest)

  • Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:37:
Installateur zegt dt een alphaess altijd wat blijft afnemen van het net. Maar heeft een van jullie in deze periode van overvloedige zon een ‘echte’ NoM resultaat? Is dit typisch Alphaess resultaat of moet ik het in de instellingen blijven zoeken?
Dit is onzin. Ik heb zelf 2 omvormers van AlphaESS - die worden inderdaad wel wat warm, maar vooral onder load. In de nacht trek ik hier geen stroom van het net als de batterij nog SoC>10% heeft. Wellicht zit je oorzaak in de onbalans algoritme van AlphaESS. Kun je de SoC van je accu erbij plakken misschien?

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP


  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:22:
Idere middag gaat hij momenteel naar de 100%. En inderdaad (en tot mijn verbazimg) trekt hij dan nog een tijdje zo’n 3kw/h. Dus bedoel je te zeggen dan mijn soc waardes niet betrouwbaar zijn? ( want ook al met een ontlading tot 35% getest)
Maak eens een screenshot van je dynamische instellingen

Het zou voor mij iets nieuws zijn, maar:
per kwartier wil je 2,5kWh het net op gooien. Hij heeft nog maar 2kWh, dus kan die volgend kwartier niet uitvoeren en voert dus de gewenste actie niet uit. Dat zou je dan moeten kunnen zien in het logboek van de dynamische tarieven. Klik op dynamische grafiek en dan helemaal onderaan op volledig logboeken. En controleer wat daar staat met wat je verwacht.

Je zou dan verwachten dat die zelf naar NOM gaat, maar dat lijkt er niet op. En die 8% moet je dan de nacht mee doorkomen. Dus 2kWh/10 uur is 200W, dat is wel laag hoor.

Mocht je nachtverbruik lager zijn dan 100W, dan gaat die naar standby en doet die niks.

[ Voor 47% gewijzigd door Dapdodo op 30-05-2026 19:41 ]


  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:22:
Idere middag gaat hij momenteel naar de 100%. En inderdaad (en tot mijn verbazimg) trekt hij dan nog een tijdje zo’n 3kw/h. Dus bedoel je te zeggen dan mijn soc waardes niet betrouwbaar zijn? ( want ook al met een ontlading tot 35% getest)
99,5% is weergegeven als 100% en merk inderdaad dat er bij mijn 15kWh accu nog 5 a 10 min. 1,7kW in gaat, voordat die stop met vullen.

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 20:15
Lijkt dat we in de goede richting zoeken. Met het dynamisch ontladen op piekprijs lijkt het dat hij even wacht met de NoM modus. Hij blijft ieder kwartier nog wel melden dat hij gaat ontladen, om vervolgens niets te doen. Enige schema wat ik heb is dynamisch ontladen tot 30% bij een tariefgrens > 91%. Die 25% dus opgehoogd. Ik zal even niet het forum vol plempen met screenshots maar kom even terug als ik concrete resultaten kan delen. Dank voor jullie hulp!

  • rik 1988
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22-06 20:11
Hoi mede alpha ess gebruikers ,

heb een maandje geleden een 3 fase 10kw systeem laten plaatsen van 27.9kw ( 3x 9.3kw module) ,hier zitten rechtstreeks 29 450wp zonnepanelen aan gekoppeld , maximum dag opbrengst tot nu toe 80kw

Loop echter tegen dezelfde problemen aan als gebruikers hier dus lees graag mee , zoek naar oplossingen die de installateur momenteel niet voor me heeft.

- bij volle accu en na afregelen ivm negatieve tarieven hervat hij niet als de tarieven weer positief zijn en de batterij vol, blijft enkel huidig verbruik leveren.

-nachts vaak netstroom blijven gebruiken ook al is accu niet leeg ( soms overdag ook ) ookal is er voldoende accu capaciteit beschikbaar

-bij stoppen met ontladen keldert het percentage vaak nog 4 a 5 % door in de 1e 15 minuten ook al wordt er niks terug geleverd.

-Te weinig instel mogelijkheden , zoals weerbericht mee nemen en bij een zonnige dag accu bijvoorbeeld in de ochtend vullen tot max 15% en daarna terugleveren zo lang de prijs positief is, bij negatief accu laden , bij volle accu en prijs die positief is zonnestroom terug leveren en bij duurste 2.5u van de dag pas accu voor 75% ontladen

( ons verbruik is 10 tot 30kwh per dag dus heb op de zonnige dagen een hoop over)

Ik wil eigenlijk het systeem kunnen inregelen en daarna niet meer kijken , maar nu is het dagelijks kijken en beetje spelen met de instellingen uit ergernis.

Ik hoor graag hoe er van deze domme accu :-( een slimme accu te maken is :) , echter ben ik niet zo handig met computers dus zelf allerlei dingen bouwen en programmeren is niet de oplossing


MVG Rik

  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
rik 1988 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:19:
Hoi mede alpha ess gebruikers ,

heb een maandje geleden een 3 fase 10kw systeem laten plaatsen van 27.9kw ( 3x 9.3kw module) ,hier zitten rechtstreeks 29 450wp zonnepanelen aan gekoppeld , maximum dag opbrengst tot nu toe 80kw

Loop echter tegen dezelfde problemen aan als gebruikers hier dus lees graag mee , zoek naar oplossingen die de installateur momenteel niet voor me heeft.

- bij volle accu en na afregelen ivm negatieve tarieven hervat hij niet als de tarieven weer positief zijn en de batterij vol, blijft enkel huidig verbruik leveren.

-nachts vaak netstroom blijven gebruiken ook al is accu niet leeg ( soms overdag ook ) ookal is er voldoende accu capaciteit beschikbaar

-bij stoppen met ontladen keldert het percentage vaak nog 4 a 5 % door in de 1e 15 minuten ook al wordt er niks terug geleverd.

-Te weinig instel mogelijkheden , zoals weerbericht mee nemen en bij een zonnige dag accu bijvoorbeeld in de ochtend vullen tot max 15% en daarna terugleveren zo lang de prijs positief is, bij negatief accu laden , bij volle accu en prijs die positief is zonnestroom terug leveren en bij duurste 2.5u van de dag pas accu voor 75% ontladen

( ons verbruik is 10 tot 30kwh per dag dus heb op de zonnige dagen een hoop over)

Ik wil eigenlijk het systeem kunnen inregelen en daarna niet meer kijken , maar nu is het dagelijks kijken en beetje spelen met de instellingen uit ergernis.

Ik hoor graag hoe er van deze domme accu :-( een slimme accu te maken is :) , echter ben ik niet zo handig met computers dus zelf allerlei dingen bouwen en programmeren is niet de oplossing


MVG Rik
Eerste had ik ook. Deze functie is nog niet goed geïmplementeerd. Niet gebruiken zegt de support van Alpha. Zij kunnen eea weer terug zetten maar dan lever je wel terug bij negatieve prijzen. Bij echt negatieve prijzen schakel ik ze volledig uit dmv sturing op dynamische tarieven. Sochtends niet laden maar wel ontladen bij hoog verbruik lukt mij ook niet met de app/cloud. Ik ga dus maar eens beginnen met Home Assistant. Of toch maar weer eens Frank energie proberen...m

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 20:15
RvBeek schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:04:
Lijkt dat we in de goede richting zoeken. Met het dynamisch ontladen op piekprijs lijkt het dat hij even wacht met de NoM modus. Hij blijft ieder kwartier nog wel melden dat hij gaat ontladen, om vervolgens niets te doen. Enige schema wat ik heb is dynamisch ontladen tot 30% bij een tariefgrens > 91%. Die 25% dus opgehoogd. Ik zal even niet het forum vol plempen met screenshots maar kom even terug als ik concrete resultaten kan delen. Dank voor jullie hulp!
Het probleem van het nachtelijk weglekken van stroom inmiddels opgelost door middels van het verhogen van de soc ondergrens waarmee ik ‘s avonds verkoop. Bij het bepalen van de reserve voor de nacht had ik even gerekend buiten het best wel stevige verbruik van de batterij zelf. Ik kan het niet exact meten maar schat het rond de 100-150 watt. Dus kwam iedere ochtend wat tekort. Dus begin nu de dag met nul op de meter en een batterijrestant ronde de 12-15 %. Dank voor jullie hulp.

  • rik 1988
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22-06 20:11
Dikdikkie,

-Hoe bereik jij zelf de alpha support?

- En hoe bedoel je dat , wat heb je nu ingesteld om bij negatieve prijs teruglevering te voorkomen/ minimaliseren?

-RVbeek,

-Bij mij pakt hij juist na het terugleveren een aantal uur of een hele nacht stroom van het net , terwijl batterij voldoende vol is + 10% , kijk als hij eerst de accu leeg trekt en als die bij 5% komt van het net gaat halen begrijp ik het wel.

  • replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:16
Ben bezig met een zonnepaneel upgrade + thuisbatterij.

Nu heb ik eigenlijk drie opties;
AlphaESS inverter + 9.3 kwh
Sigenergy inverter + 9 kwh (15% duurder dan AlphaESS)

Alpha / sigenergy inverter + anker solarbank max ac (plugin) 14 kwh = totaal zelfde prijs als de alphaess + 9.3 kwh

Nu draait mijn hele huis op home assistant; EV laden via EVCC met peblar.

Heb beide apps gezien, alphaess lijkt zeer beperkt. Sigenergy ziet er goed uit, meer functies maar stuk duurder. De anker optie is weer AC met veel problemen.

Nu zie ik dat de alphaess best goed te besturen moet zijn via modbus tcp en home assistant. Dan omzeil ik die alphaess app dus? Wat is jullie "real life" ervaring?

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0


  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
rik 1988 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:29:
Dikdikkie,

-Hoe bereik jij zelf de alpha support?

- En hoe bedoel je dat , wat heb je nu ingesteld om bij negatieve prijs teruglevering te voorkomen/ minimaliseren?

-RVbeek,

-Bij mij pakt hij juist na het terugleveren een aantal uur of een hele nacht stroom van het net , terwijl batterij voldoende vol is + 10% , kijk als hij eerst de accu leeg trekt en als die bij 5% komt van het net gaat halen begrijp ik het wel.
Een ticket aanmaken via de feedback knop in de app. Reactie duurde een paar maanden geleden een paar uur. Afgelopen week 2 dagen.

met dynamische sturing en opladen met 0W en PV ontkoppelen. Helaas moet dit wel apart aangezet worden op dagen met negatieve prijzen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmWncuGCc05A9K5-V6YuN3vPalI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QyGQ5XoaQVpbb3r6yaoAMzjj.png?f=fotoalbum_large

  • Jimmie5887
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:56
replica17 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:39:
Ben bezig met een zonnepaneel upgrade + thuisbatterij.

Nu heb ik eigenlijk drie opties;
AlphaESS inverter + 9.3 kwh
Sigenergy inverter + 9 kwh (15% duurder dan AlphaESS)

Alpha / sigenergy inverter + anker solarbank max ac (plugin) 14 kwh = totaal zelfde prijs als de alphaess + 9.3 kwh

Nu draait mijn hele huis op home assistant; EV laden via EVCC met peblar.

Heb beide apps gezien, alphaess lijkt zeer beperkt. Sigenergy ziet er goed uit, meer functies maar stuk duurder. De anker optie is weer AC met veel problemen.

Nu zie ik dat de alphaess best goed te besturen moet zijn via modbus tcp en home assistant. Dan omzeil ik die alphaess app dus? Wat is jullie "real life" ervaring?
Ik gebruik de integratie van Charles Gillanders (https://github.com/CharlesGillanders/homeassistant-alphaESS). Dat werkt prima. Ik heb een Python scriptje (pyscript) geschreven om 's nachts op te laden als de verwachtte zonne-energie van de volgende dag onvoldoende is. Het enige probleem wat ik heb is dat de weersverwachting niet altijd zo goed klopt. Ik moet nog wat data verzamelen om dat (hopelijk) te kunnen corrigeren. Deze connectie is via de alphaESS cloud en niet via modbus maar ik heb daar geen problemen mee gehad. Ik heb geen electrische auto dus daar heb ik geen ervaring mee.

Handelen doe ik overigens niet, ik richt me op maximaal zelfverbruik en zo goedkoop mogelijk inkopen.

  • WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:12
DikDikkie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:59:
[...]

Een ticket aanmaken via de feedback knop in de app. Reactie duurde een paar maanden geleden een paar uur. Afgelopen week 2 dagen.

met dynamische sturing en opladen met 0W en PV ontkoppelen. Helaas moet dit wel apart aangezet worden op dagen met negatieve prijzen. [Afbeelding]
Je kan dit ook bereiken door met Modbus de MAX Feed into grid percent aan te passen Register 0800H = 2048 is default 100, die kan je met negatieve energieprijzen op 0 zetten.
Maar is ook weer een manuele actie, tenzij je dit automatiseert met HA of Homey oid.

[ Voor 5% gewijzigd door WoBoW op 02-06-2026 10:15 ]


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
You can also set Max Feed to Grid through the Wi-Fi Configuration in the App.

A word of caution: that value is stored in the flash memory.

[ Voor 29% gewijzigd door SaaX op 02-06-2026 10:17 ]


  • WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:12
replica17 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:39:
Ben bezig met een zonnepaneel upgrade + thuisbatterij.

Nu heb ik eigenlijk drie opties;
AlphaESS inverter + 9.3 kwh
Sigenergy inverter + 9 kwh (15% duurder dan AlphaESS)

Alpha / sigenergy inverter + anker solarbank max ac (plugin) 14 kwh = totaal zelfde prijs als de alphaess + 9.3 kwh

Nu draait mijn hele huis op home assistant; EV laden via EVCC met peblar.

Heb beide apps gezien, alphaess lijkt zeer beperkt. Sigenergy ziet er goed uit, meer functies maar stuk duurder. De anker optie is weer AC met veel problemen.

Nu zie ik dat de alphaess best goed te besturen moet zijn via modbus tcp en home assistant. Dan omzeil ik die alphaess app dus? Wat is jullie "real life" ervaring?
Als je nu al met EVCC werkt kan ik je vertellen dat de AlphaESS gewoon erg netjes integreert. De app gebruikt ik helemaal niet omdat deze inderdaad enorm beperkt is en omdat ik mijn thuisbatterij liever in eigen beheer lokaal wil aansturen. Het schijnt dat AlphaEss wel bezig is met een grote overhaul van hun app (is nu nog in gesloten beta).

Mensen in mijn omgeving die iets minder techsavvy zijn adviseer ik om naar SigEnergy te kijken. Omdat hun AI oplossing vrijwel alle manuele acties voorkomt en de meeste mensen niet naar hun thuisbatterij willen omkijken.

  • Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-06 16:19
Binnenkort wordt bij ons een AlphaESS-systeem geplaatst: een Hybrid Inverter 10 kW met 27,9 kWh batterij (3× 9,3 kWh modules). Bij de verkoop werd gezegd dat alles gestapeld kon worden tot één toren, eventueel zelfs aan de wand kon worden opgehangen.

Tijdens de schouw bleek dit anders: volgens de installateur mogen er maximaal 2 modules op elkaar vanwege Arbo-regels (een module weegt ±81 kg). Ook wandmontage zou niet kunnen, ondanks mijn 30 cm dikke betonnen muur.

De enige opstelling die volgens hen overblijft is:
  • Toren 1: omvormer + 1 module
  • Toren 2: 2 modules
  • Minimaal 30 cm tussenruimte
  • Beide torens op de grond
Binnen past dit niet meer, dus zou het buiten moeten. Wij hebben op dit moment geen schuur of overkapping waar dit in of onder geplaatst zou kunnen worden.

Ik heb aangeboden om extra mankracht of een minikraan te regelen, maar de installateur weigert dat.

Heeft iemand ervaring met een volledig gestapelde AlphaESS-opstelling in eenzelfde configuratie? AlphaESS zelf adverteert er namelijk wel mee?

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
replica17 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:39:
Ben bezig met een zonnepaneel upgrade + thuisbatterij.

Nu heb ik eigenlijk drie opties;
AlphaESS inverter + 9.3 kwh
Sigenergy inverter + 9 kwh (15% duurder dan AlphaESS)

Alpha / sigenergy inverter + anker solarbank max ac (plugin) 14 kwh = totaal zelfde prijs als de alphaess + 9.3 kwh

Nu draait mijn hele huis op home assistant; EV laden via EVCC met peblar.

Heb beide apps gezien, alphaess lijkt zeer beperkt. Sigenergy ziet er goed uit, meer functies maar stuk duurder. De anker optie is weer AC met veel problemen.

Nu zie ik dat de alphaess best goed te besturen moet zijn via modbus tcp en home assistant. Dan omzeil ik die alphaess app dus? Wat is jullie "real life" ervaring?
Een groot USP van de synergy ten opzichte van de ALpha is het formaat, de synergy is namelijk veel compacter.

wat betreft besturing, ja, de alpha is met modbus te besturen. echt super gebruiksvriendelijk is het niet, daarom heb ik een wrapper om @SaaX integratie gemaakt. hier zijn wat ervaringen van de alpha, in combinatie met andere accu/s

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • rik 1988
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 22-06 20:11
Ethernety schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:40:
Binnenkort wordt bij ons een AlphaESS-systeem geplaatst: een Hybrid Inverter 10 kW met 27,9 kWh batterij (3× 9,3 kWh modules). Bij de verkoop werd gezegd dat alles gestapeld kon worden tot één toren, eventueel zelfs aan de wand kon worden opgehangen.

Tijdens de schouw bleek dit anders: volgens de installateur mogen er maximaal 2 modules op elkaar vanwege Arbo-regels (een module weegt ±81 kg). Ook wandmontage zou niet kunnen, ondanks mijn 30 cm dikke betonnen muur.

De enige opstelling die volgens hen overblijft is:
  • Toren 1: omvormer + 1 module
  • Toren 2: 2 modules
  • Minimaal 30 cm tussenruimte
  • Beide torens op de grond
Binnen past dit niet meer, dus zou het buiten moeten. Wij hebben op dit moment geen schuur of overkapping waar dit in of onder geplaatst zou kunnen worden.

Ik heb aangeboden om extra mankracht of een minikraan te regelen, maar de installateur weigert dat.

Heeft iemand ervaring met een volledig gestapelde AlphaESS-opstelling in eenzelfde configuratie? AlphaESS zelf adverteert er namelijk wel mee?
Kan gewoon op elkaar , heb ze hier dezelfde opstelling , de jongens met installeren idd een handje geholpen. wie wil er nu 2 stapels als 1 ook mogelijk is?

  • Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-06 16:19
Dacht al dat het gewoon mogelijk moet zijn. Ik ga lekker terugpushen dat ze er gewoon 1 toren van maken. Als ze er niet mee akkoord gaan; dan maar de order annuleren en een andere partij zoeken die er wel 1 toren van wil maken.

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Ik overweeg hier een uitbreiding van mijn installatie. Momenteel 2 saj omvormers (6,6 KVA) in totaal. Panelen bijleggen + vervangen door een AlphaESS 10 KVA omvormer (voorstel van de installateur). Kijk ik beter naar een meer open systeem, of zijn jullie tevreden ?

Ik gebruik hier al HomeAssistant en EVCC, dus het moet allemaal wel wat te tweaken zijn ...

Ivm modbus sturing, zorgt dit niet voor veel slijtage (bij schrijven maar flash wat ik hierboven las)?

[ Voor 14% gewijzigd door devastator83 op 02-06-2026 16:35 ]


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
@devastator83 there's very little need to use the registers that are stored in the flash memory. I never use them because everything I need can be done without using these particular ones. I'm writing A LOT, like 200 thousand writes in a day.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SaaX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:06:
@devastator83 there's very little need to use the registers that are stored in the flash memory. I never use them because everything I need can be done without using these particular ones. I'm writing A LOT, like 200 thousand writes in a day.
just wondering, WHAT are you writing then?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
@kmf I'm running one Force Discharging and one Force Charging per day and Excess Export from 06:30-21:30 every day. Excess Export can write up to 10 or so registers per second. These three automations are using the Dispatch registers. These are not stored in the flash memory - if they would my inverter's flash memory would be long dead 😂

  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:31
SaaX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:36:
@kmf I'm running one Force Discharging and one Force Charging per day and Excess Export from 06:30-21:30 every day. Excess Export can write up to 10 or so registers per second. These three automations are using the Dispatch registers. These are not stored in the flash memory - if they would my inverter's flash memory would be long dead 😂
So you only use dispatch mode 2 from your yaml code?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
@TheMystery yes, except for testing and development.

[ Voor 3% gewijzigd door SaaX op 02-06-2026 21:20 ]


  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:31
SaaX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:24:
@TheMystery yes, expect for testing and development.
Ok, that was my plan to only use mode 2 (eventually choose the integration from senalse)

I have now running day ahead optimizer Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO and I am writing a automation, not tested yet. I run it just after the calculation of dao because mode 2 needs a duration otherwise I could turn it off if the dao home assistant entities change to off. So think running it every hour will work too.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
alias: "DAO: AlphaESS Mode 2"
description: Elk uur DAO planning doorsturen naar Hillview dispatch mode 2
triggers:
  - minutes: "0"
    seconds: "10"
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: template
    value_template: |
      {{ states('input_select.dao_set_operating_mode') != 'uit' }}
  - condition: template
    value_template: |
      {{ not (states('input_select.dao_set_operating_mode') == 'aan' 
         and states('input_boolean.dao_balance_switch') == 'on') }}
  - condition: template
    value_template: |
      {{ states('input_number.dao_set_power_feedin') | float(0) != 0 }}
actions:
  - variables:
      dao_power: "{{ states('input_number.dao_set_power_feedin') | float(0) }}"
      hillview_power: "{{ (dao_power * -1 / 1000) | round(1) }}"
      hillview_soc: "{{ states('input_number.dao_calculated_soc') | int(0) }}"
      stop_time: "{{ states('input_datetime.dao_stop_inverter') }}"
      duration: |
        {% if stop_time == '2000-01-01 00:00:00' %}
          60
        {% else %}
          {% set stop = strptime(stop_time, '%Y-%m-%d %H:%M:%S') %}
          {% set now_dt = now().replace(second=0, microsecond=0) %}
          {% set diff = (stop - now_dt).total_seconds() / 60 %}
          {% if diff < 1 %}
            60
          {% elif diff > 60 %}
            60
          {% else %}
            {{ diff | int }}
          {% endif %}
        {% endif %}
  - target:
      entity_id: number.alphaess_inverter_dispatch_power
    data:
      value: "{{ hillview_power }}"
    action: number.set_value
  - target:
      entity_id: number.alphaess_inverter_dispatch_duration
    data:
      value: "{{ duration }}"
    action: number.set_value
  - target:
      entity_id: number.alphaess_inverter_dispatch_stop_at_soc
    data:
      value: "{{ hillview_soc }}"
    action: number.set_value
  - target:
      entity_id: select.alphaess_inverter_dispatch_mode
    data:
      option: State of Charge Control (2)
    action: select.select_option
mode: single

  • CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

CSB

:D

Interessant, ik was net aan het uitzoeken hoe ik mijn AlphaESS het beste kan gaan aansturen met Homeassistant en de modbus tcp integratie van Senalse. Momenteel staat hij nog simpelweg op mode 6. Ik moet mij helemaal gaan inlezen in deze accu technieken alvorens ik wat kan automatiseren denk ik. Ik ga dit topic dan ook maar doorlezen en op mij laten inwerken.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
@CSB I would give Senal a bit more time, there are still plenty issues with his conversion of my YAML package. Hopefully it'll get there eventually.

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
kmf schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:52:
[...]

just wondering, WHAT are you writing then?
Well ... this triggered me:
SaaX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:16:
You can also set Max Feed to Grid through the Wi-Fi Configuration in the App.

A word of caution: that value is stored in the flash memory.
Basically what i would want to do:
- set charge power
- set discharge power
- disable inverter when prices are negative

Is it possible to only start discharging when more then e.g. 2Kw is being used (belgium: capaciteitstarief)

[ Voor 20% gewijzigd door devastator83 op 03-06-2026 07:59 ]


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
devastator83 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 07:48:

Is it possible to only start discharging when more then e.g. 2Kw is being used (belgium: capaciteitstarief)
That sounds like you're looking for Peak Shaving - if so: the plan is yes, I'm currently working with a fellow Belgian on adding a Peak Shaving function to my integration.

[ Voor 18% gewijzigd door SaaX op 03-06-2026 08:51 ]


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
SaaX schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:48:
[...]

That sounds like you're looking for Peak Shaving - if so: the plan is yes, I'm currently working with a fellow Belgian on adding a Peak Shaving function to my integration.
Awesome. That also works without writing to flash ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
devastator83 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Awesome. That also works without writing to flash ?
Obviously 😉

  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
@SaaX goed bezig! Ik ben ook de eerste stapjes aan het zetten om hier eea aan de praat te krijgen. Ik twijfel nog of ik alles lokaal wil/moet doen. Maar vooral bij een stroomstoring is dit uiteraard wel wenselijk (is er dan nog wel internet?) Heb je ook in de planning om de backup box te implemeteren? Ik weet niet eens of deze wel via de modbus te benaderen is?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
@DikDikkie need probably not, but want: yes, big time!

I wanted to be cloud independent and far more important: do things that can't be done via the App - Dispatch control. My main use case is Excess Export. I also don't even need Internet.

As far as I know the BB/BB+ are just dumb automatic changeover switches. They don't have Modbus control - I don't think they have any control options at all.

[ Voor 4% gewijzigd door SaaX op 03-06-2026 09:28 ]


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
@SaaX where can i find your integration ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
@devastator83 https://projects.hillviewlodge.ie/alphaess/

It doesn't contain Peak Shaving yet, currently under development.

[ Voor 22% gewijzigd door SaaX op 03-06-2026 11:02 ]


  • DikDikkie
  • Registratie: December 2025
  • Nu online
SaaX schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:28:
@DikDikkie need probably not, but want: yes, big time!

I wanted to be cloud independent and far more important: do things that can't be done via the App - Dispatch control. My main use case is Excess Export. I also don't even need Internet.

As far as I know the BB/BB+ are just dumb automatic changeover switches. They don't have Modbus control - I don't think they have any control options at all.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZnC7kvmfGgzq_-LdU4oskAnoO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vrqoWAUlZpuhkaWOQeXIeV9G.png?f=fotoalbum_large But I can change the prio and SOC levels with the app and cloud. And when the "shit hits the fan" and we dont have power and internet I might want to change the trigger SOC values. I hope the are accessible via modbus aswell.

  • CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

CSB

:D

@SaaX, when switching the Dispatch mode through Modbus, is that a write to flash? If so, I'll hold off on automating things with HA. I don't want to ruin my brand new battery. ;)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...


  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
DikDikkie schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:00:
[...]

[Afbeelding] But I can change the prio and SOC levels with the app and cloud. And when the "shit hits the fan" and we dont have power and internet I might want to change the trigger SOC values. I hope the are accessible via modbus aswell.
I don't think the setting in the screenshot are available via Modbus - but I don't 100% know. You might want to have a look at the Modbus Parameter List, if you are able to identify a potential candidate I'll be happy to add it to my integration.

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
CSB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:28:
@SaaX, when switching the Dispatch mode through Modbus, is that a write to flash? If so, I'll hold off on automating things with HA. I don't want to ruin my brand new battery. ;)
No, it's not a write to the flash memory.

As mentioned above: I do up to 200k Dispatch register writes per day. If these would be stored in the flash memory my inverter would be long dead. I'm listing the main flash stored registers on my website for reference .

  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:31
SaaX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:25:
@CSB I would give Senal a bit more time, there are still plenty issues with his conversion of my YAML package. Hopefully it's get there eventually.
Do you know that there are problems with mode 2 from senalse? I use is because I can set the polling lower because of problems for my parents system with the many polls of the yaml integration.

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
@TheMystery I don't really know, haven't done any testing of Senal's package recently. I've kind of decided to keep doing my YAML thing. If I would move to his HACS package I would just be too dependent on Senal with all that Python stuff. It would stop me from being able to develop new things, like Peak Shaving.

  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:31
SaaX schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:50:
@TheMystery I don't really know, haven't done any testing of Senal's package recently. I've kind of decided to keep doing my YAML thing. If I would move to his HACS package I would just be too dependent on Senal with all that Python stuff. It would stop me from being able to develop new things, like Peak Shaving.
Ok good to hear, then I will switch back, is there an easy way to change the polling for the yaml file, except change every entity manualy? Maybe with secrets.yaml?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
@TheMystery Unfortunately not. Can you email me the details of the setup? I'm curious why your parents system has issues. The only times I hear about performance issues is when older inverters require an RS485 to TCP converter.

[ Voor 8% gewijzigd door SaaX op 03-06-2026 21:13 ]


  • PeterAarts
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 09-06 19:55
PeterAarts schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 22:05:
Ik heb sinds januari dit jaar een AlphaESS Smile G3 T10 met 11,2 kW batterij met backup-unit.

Na de installatie van mijn zonnepanelen en thuisbatterij ontdekte ik dat ik mijn eigen installatie niet lokaal kon aansturen. Alles liep via de cloud van de leverancier: geen internet betekende geen toegang tot je eigen systeem. Ik kon de batterij alleen bedienen via de App van de AlphaESS. Dat voelde niet goed voor iets waar ik zelf flink in geïnvesteerd had.

Dus vroeg ik mijn leverancier om Modbus-toegang. Hun reactie verraste me: ik was de eerste klant ooit die daarom vroeg. API-toegang had één iemand vóór mij gevraagd. Volledige toegang met een installatie account krijg je al helemaal niet.

Dat leverde zoveel irritatie op dat ik uiteindelijk zelf aan de slag ben gegaan.

Wolffie is wat daaruit is ontstaan: een volledig lokaal energiemanagementsysteem dat zonder internet werkt, geen cloudafhankelijkheid heeft, en draait op een Synology NAS of elke Linux-machine via Docker.

Wat het doet:
  • Realtime vermogensstromen elke 10 seconden (zon, batterij, net, huis, per apparaat)
  • Slim laden op basis van day-ahead EPEX-prijzen
  • Modulaire opzet: nieuwe hardware toevoegen is registeradressen mappen naar een manifestbestand
  • Solar Forecast, hoeveel zon wordt er morgen verwacht.
  • Ondersteunde hardware nu: AlphaESS, SolarEdge, HomeWizard P1-meter, Matter.
  • Stack: Node.js, Vue 3, SQLite
Dit is een hobbyproject, volledig open source beschikbaar op GitHub.

https://github.com/PeterAarts/Wolffie

Mijn vraag aan jullie: wat is jullie ervaring met AlphaESS en wat vind je van mn projectje?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nu een nieuw dashboard gemaakt, wat vinden jullie ervan. Vanavond werk ik GitHub bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw_q_IRazv6P_X8Gr-2EkSorCI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YjDwMCflNop7u8qRVPfxp7yx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PeterAarts op 04-06-2026 21:35 ]


  • jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:29
Via partij 1 ben ik aan het kijken naar een SMILE G3 Alpha ESS 20kwh batterij met 10kw omvormer.
Nu wordt al mijn electra normaal door een andere partij gedaan, die offreren nu een WHES batterij. Qua prijs komt dat goedkoper uit, maar ik kan zo weinig ervaringen vinden van Whes (heette voorheen eCactus) dat ik er een beetje huiverig voor ben.
Heeft iemand hier toevallig eerder de vergelijking met eCactus of WHES batterijen gemaakt en nog wat informatie voor me?

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/716530374_10174211350275570_2358752219547476394_n.jpg?stp=dst-jpg_p526x296_tt6&_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=aa7b47&_nc_ohc=UiDTqmlFRz8Q7kNvwHRRD38&_nc_oc=AdodVnzmVp49CODtR9bvrjCVvwvDAFExgOwm2KgM8z7GKP3WJDO6LM2OkfBww4wxuss&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=311sj4AMrjUSeCNDRohxaA&_nc_ss=702a8&oh=00_Af912av20F5l6XPUXtaWfyRZAK5H0bedQx3F8lORMOmsIg&oe=6A2717AB

dit is de reden dat je een lokale api wilt hebben... thanks @SaaX

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

jopie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:20:
Via partij 1 ben ik aan het kijken naar een SMILE G3 Alpha ESS 20kwh batterij met 10kw omvormer.
Nu wordt al mijn electra normaal door een andere partij gedaan, die offreren nu een WHES batterij. Qua prijs komt dat goedkoper uit, maar ik kan zo weinig ervaringen vinden van Whes (heette voorheen eCactus) dat ik er een beetje huiverig voor ben.
Heeft iemand hier toevallig eerder de vergelijking met eCactus of WHES batterijen gemaakt en nog wat informatie voor me?
Ik ben redelijk tevreden over AlphaESS en ik heb fors geinvesteerd vorig jaar hierin. Hun app, site, autolader e.d. werkt allemaal heel erg goed. Maar ik zou de investering nu toch anders doen.
  1. Ik heb in eerste instantie gekozen voor een 6 batterijen van de 3.8kWh. Dat was een courante serie bij installatie maar werd kort erna opgevolgd door de 9.1kWh batterij. Ik wil nu de installatie uitbreiden maar loop tegen lange levertijden en hoge prijzen aan. "Upgraden" naar de 9.1 lijkt eigenlijk de meeste logische keus, maar de 3.8s batterijen raak je 2e hands niet kwijt.
  2. Ik heb nu sinds 4 mei een storing aan 1 van de 6 batterijen. Gevolg: hele batterij installatie staat al sinds die periode uit. De batterij er fysiek uithalen kon niet volgens mijn installateur. Een vervangende batterij is onderweg, maar lijkt helemaal uit China verstuurd te zijn.
In een vergelijking tussen WHES en AlphaESS denk ik dat de AlphaESS makkelijk de beste partij is. Maar wees je bewust dat je jezelf wel vastlegd. Als je over 5 jaar wil uitbreiden moeten de batterijen die je hebt nog beschikbaar wil zijn - of een nieuwe serie moet compatible zijn. De 3.8kWh en 9.1kWh batterijen zijn niet compatible.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Even voor mijn begrip:
De omvormer moet via modbus verbonden worden met een meter in de meterkast om te bepalen hoeveel er teruggeleverd/afgenomen wordt. Hoe verbinden jullie HA dan ook nog eens via modbus ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
The meter is not connected via Modbus, therefore the Modbus port is available via LAN connection.

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Heb hier een offerte liggen voor:
- 12x 490WP panelen (Longi EcoLife S10 LR7-54HJBB) op een hellend dak (9m hoog)
- Alpha ESS Smile G3 T1
- 2x 9.3Kwh batterij

10K omvormer, omdat ik nog 3 oude strings heb. 2 daarvan (zelfde dakdeel & panelen, maar 1 string heeft last van schaduw) wil hij 1 op MPPT aansluiten. Ik vermoed dat dat niet erg efficient is? 1 van die strings heeft in de winter veel last van schaduw.

Totaalprijs 13k. Ik vind eigenlijk niet veel online shops waar ik de prijzen mee kan vergelijken, dus vandaar mijn vraag .... is dit een eerlijke prijs ? FYI, het was 2555 euro+btw per batterijmodule

[ Voor 32% gewijzigd door devastator83 op 05-06-2026 15:56 ]


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Bijkomstige vraag: moet je de batterij werkelijk om de 2 weken tot 100% laden (calibreren).
Oorspronkelijk was ik nl niet van plan de batterij vanuit het net te laden in de winter

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
I'm calibrating mine ca. every 6 weeks, maybe +/-1 week (since I don't have a fixed schedule/reminder). No issues, SoC seems accurate enough.

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
Just in case it's relevant to you guys: I've just released Peak Shaving. The development also exposed an issue/bug in Force Import and Force Export which has also been fixed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpkYbVhjzv4YGwV2yLwYD8xqaOA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9uCzs4Oxuv6gPnwcDj2UcGBb.png?f=user_large

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Thx for your contribution @SaaX !
An other solution for people living in Belgium, could be to switch to "selve consumption" completely when a quarter peak is near, instead of trying to change the power every couple of seconds. What do you think ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
I'm afraid I'm again not really understanding what the exact requirements would be. From what I read it sounds a bit like it would be better as a custom automation and not part of my core integration. If you can detail how you want to do what I can try to create a custom one...

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
The average peak consumption per quarter should stay below 2.5kw (in Belgium).
When the battery is low, I would "disable" it and only enable the "self consumption" when the average quarter consumption is e.g. 2.4 KW. After the quarter is finished, "disable" the battery again.

Just an idea though, haven't tested it :-)

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
In de kleine lettertjes van de offerte voor mijn Alpha ESS Smile G3 T10 met 18 kwh batterij, staat dat een service-contract noodzakelijk is om de levensduur/capaciteitsgarantie te behouden. Lijkt me straf. Hebben jullie een onderhoudscontract ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
I thought that my Peak Shaving works like that. The batteries only jump in when the grid consumption exceeds the 2.5 kW limit. Maybe I don't understand.

You might be better off discussing that with a fellow Belgian user, ideally Willem (tagged in my FB post) since he knows all about that new function.

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
SaaX schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:52:
I thought that my Peak Shaving works like that. The batteries only jump in when the grid consumption exceeds the 2.5 kW limit. Maybe I don't understand.

You might be better off discussing that with a fellow Belgian user, ideally Willem (tagged in my FB post) since he knows all about that new function.
Maybe I misread the coding, but i thought it was filling the gap current consumption is > x Kw.
It's fine to use 5KW for 5 minutes, if the rest of the quarter you're not doing much. In that case "help from the battery" (when it is low) is not required.

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
Ok, I understand. That might be much trickier to do, though 😉

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
The current quarter consumption and the max peak consumption of the month are in the DSMR data.
So I think the "condition logic" is quite easy. Not sure on the Alpha side though :-)

  • d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:42
devastator83 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:51:
In de kleine lettertjes van de offerte voor mijn Alpha ESS Smile G3 T10 met 18 kwh batterij, staat dat een service-contract noodzakelijk is om de levensduur/capaciteitsgarantie te behouden. Lijkt me straf. Hebben jullie een onderhoudscontract ?
Ik heb een redelijk vergelijkbare setup, maar geen onderhoudscontract. Deze is ook niet aangeboden.

Denk vooral een leuk, nieuwe verdienmodel?

  • lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-06 21:33
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op onderstaande vraag. Ik twijfel namelijk tussen de AlphaESS of de Sigenergy maar neig naar de AlphaESS vanwege prijs en dat ik toch alles via HA wil regelen (regel nu alles al via HA waardoor mijn eigen verbruik van mijn opwek al twee jaar op 50% zit, zoals aansturen airco, warmtepomp(+boiler) e.d.)

Nu krijg ik alleen gemengde reacties op onderstaande vraag. Met de batterij wil ik ook noodstroom regelen via de back-up box. Mijn SolarEdge SE8K (+24 panelen + 24 optimizers) zou gevoed worden door de Sigenergy waardoor bij stroomuitval je kunt bijladen met je zonnepanelen.

Volgens meerdere verkopers werkt dat niet bij de AlphaESS maar naar mijn idee heb je een eigen "eiland (grid)" gemaakt en maakt het voor de omvormer niet uit of hij stroom van het net krijgt of van een Sigenergy / AlphaESS batterij als je puur via de meterkast koppelt.

Zijn er Tweakers met een AlphaESS en SolarEdge die kunnen bevestigen dat het werkt om in "eilandmodus" te kunnen bijladen van je panelen?

Een tweede vraag, ik zou de batterij graag buiten willen plaatsen op de oprit die op het westen ligt dus in de middag vol op de zon. Zijn er Tweakers met ervaring met de batterij vol in de zon buiten gemonteerd?

Antwoorden van verschillende partijen op onderstaande vraag
Kan deze AlphaESS Smile G3  + Backup Box laden bij stroomuitval met mijn bestaande Solaredge omvormer SE8K + 24 x S440 optimizers + 24 panelen DMEGC370M6-60HBB , zodat de zonnepanelen de batterij kunnen bijladen tijdens stroomuitval ?
Wij verwachten dat dit in de toekomst met AlphaEss wel gaat kunnen maar voor nu blijven de panelen helaas nog niet doorgaan. Met Sigenergy heb je wel meer mogelijkheden hierin.
Wat betreft de koppeling met de SolarEdge-omvormer: de Sigenergy kan voldoende vermogen leveren aan de SolarEdge-omvormer, waardoor je huishoudelijke installatie tijdens een stroomuitval kan blijven functioneren, inclusief de zonnepanelen.

Bij AlphaESS ligt dit anders. AlphaESS beschikt momenteel niet over de benodigde software om met de SolarEdge-omvormer te communiceren. Hierdoor kan de Alpha deze functionaliteit niet bieden.
De AlphaESS batterij, inclusief de noodstroomvoorziening, functioneert prima met de SolarEdge omvormer en optimizers. Je hoeft deze dus niet te verwijderen. Sterker nog, het is beter (qua kosten manuren) om dit te houden zoals het er momenteel bij hangt.

De technische uitleg volgt nog, maar weet dus dat de noodstroom en batterij prima functioneren met je huidige opstelling.
Ook is het niet mogelijk om de noodstroomvoorziening te laten functioneren op de zonne energie, dat is vanwege de fabrikant van je huidige omvormer. Stel je had de zonnepanelen direct aangesloten op de Alpha (daar zit namelijk ook een omvormer in), dan zou het wel kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 10-06-2026 12:44 ]


  • d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:42
@lubbertkramer

De laatste reply die je kreeg van een installateur is ook de uitleg die ik kreeg.

Het werkt alleen als je direct op de omvormer van de Alpha inprikt.

Ik heb overigens een solax omvormer, maar daar schijnt het verschil niet te zitten

  • WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:12
d_marf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:05:
@lubbertkramer

De laatste reply die je kreeg van een installateur is ook de uitleg die ik kreeg.

Het werkt alleen als je direct op de omvormer van de Alpha inprikt.

Ik heb overigens een solax omvormer, maar daar schijnt het verschil niet te zitten
Toch gek, want er is helemaal geen manier voor de pv-omvormer om te weten dat sinus gecreëerd wordt door de Backup Box Plus van Alpha Ess als de grid stroom eruit ligt (eiland modus). Dus volgens mij klopt dit niet wat de installateur zegt, zolang je dus ook echt voor de Backup Box Plus kiest natuurlijk.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
lubbertkramer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 12:22:
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op onderstaande vraag. Ik twijfel namelijk tussen de AlphaESS of de Sigenergy maar neig naar de AlphaESS vanwege prijs en dat ik toch alles via HA wil regelen (regel nu alles al via HA waardoor mijn eigen verbruik van mijn opwek al twee jaar op 50% zit, zoals aansturen airco, warmtepomp(+boiler) e.d.)

Nu krijg ik alleen gemengde reacties op onderstaande vraag. Met de batterij wil ik ook noodstroom regelen via de back-up box. Mijn SolarEdge SE8K (+24 panelen + 24 optimizers) zou gevoed worden door de Sigenergy waardoor bij stroomuitval je kunt bijladen met je zonnepanelen.

Volgens meerdere verkopers werkt dat niet bij de AlphaESS maar naar mijn idee heb je een eigen "eiland (grid)" gemaakt en maakt het voor de omvormer niet uit of hij stroom van het net krijgt of van een Sigenergy / AlphaESS batterij als je puur via de meterkast koppelt.

Zijn er Tweakers met een AlphaESS en SolarEdge die kunnen bevestigen dat het werkt om in "eilandmodus" te kunnen bijladen van je panelen?

Een tweede vraag, ik zou de batterij graag buiten willen plaatsen op de oprit die op het westen ligt dus in de middag vol op de zon. Zijn er Tweakers met ervaring met de batterij vol in de zon buiten gemonteerd?

Antwoorden van verschillende partijen op onderstaande vraag
Kan deze AlphaESS Smile G3  + Backup Box laden bij stroomuitval met mijn bestaande Solaredge omvormer SE8K + 24 x S440 optimizers + 24 panelen DMEGC370M6-60HBB , zodat de zonnepanelen de batterij kunnen bijladen tijdens stroomuitval ?


[...]


[...]


[...]


[...]
https://bertha15.wordpress.com/2025/06/13/backup-modus-solar-systeem-getest-wat-gebeurt-er-bij-netuitval/

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
d_marf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 13:05:
@lubbertkramer

De laatste reply die je kreeg van een installateur is ook de uitleg die ik kreeg.

Het werkt alleen als je direct op de omvormer van de Alpha inprikt.

Ik heb overigens een solax omvormer, maar daar schijnt het verschil niet te zitten
dat klopt dus niet. tenminste niet helemaal. de nuance is volgens facebook: zolang de accu nog niet vol is gaat het prima, maar als die vol is en de solaredge blijft stroom pompen, dan gaat de alpha in storing, want de stroom kan nergens heen of zo. Victron kan dat detecteren en middels de frequentie de solaredge terugschroeven, de Alpha niet. hoe het met Synergy gaat weet ik niet.

dit is niet een situatie die ik wil testen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:42
Even via Perplexity gevraagd of de omvormer van Alpha Ess in staat is zonnepanelen uit te schakelen of de toevoer te knijpen in het geval dat de zonnepanelen direct op de Aplha omvormer zijn aangesloten en de boel in eilandmodus draait mbv de backupbox plus;

Ja, meestal wel, maar het hangt af van de exacte AlphaESS-configuratie en hoe de backup box plus is ingesteld. In een noodstroom-/eilandmodus kan het systeem de PV-omvormer tijdelijk laten stoppen of afregelen als de accu vol is en er nergens heen kan worden teruggeleverd, om overspanning en onbalans te voorkomen.[alphaess.solshare +1]

Wat er gebeurt

Bij netstoring scheidt de backup box het huis van het net, zodat je installatie niet teruglevert aan het openbare net. Als de accu daarna vol raakt en de belasting in huis te laag is, moet het systeem het zonnepanelenvermogen beperken; dat gebeurt meestal door de PV-omvormer uit te schakelen, af te regelen of pulserend te laten werken, afhankelijk van het model en de regeling.[uwenergieplus +2]

Belangrijk nuancepunt

Niet elke AlphaESS-installatie kan “volledig off-grid” blijven draaien zonder beperking; sommige systemen hebben wel back-up, maar geen onbeperkte eilandmodus voor continu PV-bedrijf bij volle accu. Daarnaast wordt in de praktijk vaak gesproken over een reserve- of black-startfunctie, waarbij de batterij juist een marge houdt om de PV-omvormer later weer op te starten.[facebook +1]

Praktische conclusie

Als jouw setup echt via de Backup Box PLUS bij netuitval is geïsoleerd, dan is het antwoord in de praktijk: ja, de omvormer kan de zonnepanelen afschakelen als de accu vol is en er geen afname of terugleverroute is. Of dat bij jouw systeem exact zo gebeurt, hangt af van de ingestelde back-upmodus, het type omvormer en of er exportbeperking of frequentieregeling actief is.[vekto +2]

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
En toch moet iemand mij dan eens vertellen hoe ik dit moet aansluit wat betreft de datakabels.
Want als ik EN de modbus over TCP/IP aansluit EN de backup plus box, werkte het volgens mij niet.
Heb dus nu de backupbox stand alone draaien, maar dan schakelt PV bij eilandbedrijf direct uit.
Maar er zaten toen ook nog wel andere fouten in, dus het staat nog op het lijste.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dapdodo schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:48:
En toch moet iemand mij dan eens vertellen hoe ik dit moet aansluit wat betreft de datakabels.
Want als ik EN de modbus over TCP/IP aansluit EN de backup plus box, werkte het volgens mij niet.
Heb dus nu de backupbox stand alone draaien, maar dan schakelt PV bij eilandbedrijf direct uit.
Maar er zaten toen ook nog wel andere fouten in, dus het staat nog op het lijste.
hoe verwacht je dat we je meer kunnen vertellen dat de gebruiksaanwijzing zonder inzicht in wat je gedaan hebt? bij mij is de kabel van de backup+ box een andere prt dan de lanport

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:31
Als goed is maakt de alpha toch in eiland bedrijf zijn eigen frequentie, bij het overschakelen van net naar backup valt frequentie even weg en dus valt de solaredge uit, als de alpha dan zijn 50hz heeft gemaakt zou de solaredge toch weer aan moeten gaan en stroom leveren. Als de accu bijna vol is gaat de alpha de frequentie verhogen en zou de solaredge uit moeten gaan, ze voldoen beide aan de NEN-EN 50549-1 waar dit in gespecificeerd is.
In de solaredge heb ik de frequentie voor 100% op 50.2 gezet en voor 0% op 51.2 zoals bij victron gedocumenteerd is: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
kmf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
[...]

hoe verwacht je dat we je meer kunnen ertellen dat de gebruiksaanwijzing zobder inzicht in wat je gedaan hebt? bij mij is de kabel van de backup+ box een andere prt dan de lanport
Je hebt gelijk:
- AlphaEss G3-T10 met 15kWh accu (4x3,8) wordt aangegeven als 14,8kWh (juli 2025)
- Laadpaal EVCT11 van AlphaEss
- Backup-plus kast waarop alle automaten zijn aangesloten.
- PV-meter (APS systeem)+Inline (na hoofdschakelaar) op 1xmodbus RS485

Verbindingen achter kap (stekker naam - gaat naar) van onder naar boven.
[ ] BMS - Accu's
[ ] RS485 - laadpaal
[ ] Meter - modbus converter naar pv meter DTS666 en inline meter na hoofdschakelaar DTS666
[ ] Meter2 - leeg Hier wilde ik de Backup-plus box in kwijt
[ ] DRM RRCR - leeg
[ ] Lan - Switch internet
[ ] Aux en aux 1 - leeg was bedoeld voor noodstop vanaf meterkast, maar werkt niet in firmware voor Nederland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWPtzMsgAkuubCO6eMCxOVP0zmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XD9qU4pD2sRWREHIGDqlTlR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhZh_69fWljRR-2104RRo49hmpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGhDXUynFFsiHgP5N8HA1hR5.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste wartel (met tekst RS485 en BMS), kabels laadpaal en Accu's
Middelste wartel (met tekst Grid-CT en PV-CT), kabels modbus meters en backup-plus
Bovenste wartel (met tekst LAN en Aux/DRM), kabel internet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5D1GSOXlFZ7wKw9xxvwmqbpK2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJYlkCDuOzUakkLyH92bWfJC.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder het aansluitschema.
De stippellijn van de backup plus is nu los en bezet door de dikke zwarte lijn (PV en HS metingen)
Als ik nu de backup plus op de meter ernaast steek of andersom, gaat noodbedrijf uit met storing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ceqeyxt2FFuDZnQF04ShvNsVLSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR3GWackSCvExbHaZ3aCsZJF.jpg?f=fotoalbum_large

Maar volgens mij heeft die, de verbinding wel nodig om bij volle accu de PV hardwarematig af te schakelen (niet echt netjes, maar hoop via HA daarvoor al ingegrepen te hebben. Mogelijk is er een conflict in modbus adressen, maar hoe stel ik de backup-plus dan in? Of is het toch TCP/IP protocol?

Dus volgens dit schema zitten de meters gekoppeld. Maar hier zit dan geen backup-box plus.
Waarvan ikzelf eerst nog het idee had dat die back-up box niet nodig is, maar die is dus nodig om de externe PV af te schakelen. En bij onderstaand schema kan die niet laden bij noodbedrijf omdat de Grid er niet is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjO8ALSbnCWZQUzu_bM4_DfCNTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MPD4C0wD9sgys4ss145WaYWo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Dapdodo op 10-06-2026 22:36 ]


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
If i understand correctly, the integration from @SaaX is performing single register reads instead of bulking them. Correct? Is there anything to gain by bulking the reads ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
Reading yes.

Writing no:
      - action: modbus.write_register
        data:
          hub: modbuspvsystem
          address: 0x0880 # Dispatch Starting Register
          slave: !secret alphaess_modbus_slaveId
          value:
            - 0   # Dispatch Start
            - 0   # Dispatch Active Power, 32000 Offset (2 bytes/registers)
            - 32000
            - 0   # Dispatch Reactive Power, 32000 Offset (2 bytes/registers)
            - 32000
            - 0   # Dispatch Mode (2 = State of Charge Control)
            - 0   # Dispatch SOC  (0.392%/bit)
            - 0   # Dispatch Time (2 bytes/registers)
            - 90
            - 255 # Flow Direction
            - 0   # PV Switch

[ Voor 3% gewijzigd door SaaX op 11-06-2026 10:54 ]


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Yes, but what about the reads ? I think those are all individual actions, right? Would there be a benefit in bundling them ?

  • SaaX
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:40
Correct, updated comment...

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 20:15
kmf schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:23:
[...]

hoe verwacht je dat we je meer kunnen ertellen dat de gebruiksaanwijzing zobder inzicht in wat je gedaan hebt? bij mij is de kabel van de backup+ box een andere prt dan de lanport
Ik worstel met hetzelfde probleem. Mijn installateur heeft de datakabel van de backup box op de lan poort gezet, maar dan werkt mijn gewone lan kabel (op de 485 poort) niet. Ik lees in forums dat de backup box en de lan poort beide op de router moeten worden ingeprikt waabij de inverter zelf scheiding weet te maken tussen backup box verkeer en modbus verkeer. Maar ik kan werkelijk geen leter documentatie vinden die dit bevestigt. En de eindklanten support van AlphaEss op dit vlak is defacto niet bestaand. En mijn installateur speelt ook verstoppertje want geen ervaring met modbus. Heeft iemand ergens een behoorlijk stuk documenatie van alphaess gevonden die de combi van backup box en de smile G3 inverter beschrijft? Of een werkende opzet?

  • Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

RvBeek schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:38:
[...]

Ik worstel met hetzelfde probleem. Mijn installateur heeft de datakabel van de backup box op de lan poort gezet, maar dan werkt mijn gewone lan kabel (op de 485 poort) niet. Ik lees in forums dat de backup box en de lan poort beide op de router moeten worden ingeprikt waabij de inverter zelf scheiding weet te maken tussen backup box verkeer en modbus verkeer. Maar ik kan werkelijk geen leter documentatie vinden die dit bevestigt. En de eindklanten support van AlphaEss op dit vlak is defacto niet bestaand. En mijn installateur speelt ook verstoppertje want geen ervaring met modbus. Heeft iemand ergens een behoorlijk stuk documenatie van alphaess gevonden die de combi van backup box en de smile G3 inverter beschrijft? Of een werkende opzet?
Je zou kunnen proberen om een ticket in de AlphaESS app te loggen met deze vraag. Dan krijg je feedback van AlphaESS direct. Ik heb een aantal tickets gelogged met vragen & verzoeken en kreeg altijd vlot reactie.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zo was het bij mij geinstalleerd (en ja, alles werkt)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SDR2tmsZ/IMG-7193.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TqLSkGyF/IMG-7194.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FcZPncW/IMG-7195.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/svz8Xfmj/IMG-7196.jpg
Bovenste is lan. middelste komt van backup box..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 20:15
@kmf Dank! Dit helpt enorm. Ik kan in ieder geval constateren dat ik 20 meter aparte cat+kabel voor nop heb getrokken, en dat mijn vermoeden klopt dat er geen aparte kabel op de 485 poort voor modbus toegang meer nodig is. Van Alphaess heb ik na 3 keer bellen en een week wachten een wat dubieus chinees poorttester tooltje ontvangen. Geen bevestiging of documentatie. Dus moet het even van community support hebben. Ik ga even de bekabeling omlussen naar de router en dan kijken of ik wel met poort 502 contact kan leggen. Kom er op terug.

  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 20:15
Wat is een bewezen werkende combinatie van ha plugins om met zonneplan tarieven je batterij aan te sturen? Ik heb nu 4 weken alle avonden stukgeslagen om de volgende combi draaiend te krijgen: home assistant op mijn nas met de gillander alphaess plugin, emhass, solcast en de zonneplan plugin. Los van het feit dat emhass inmiddels de helft van mijn nas geheugen opvreet krijg ik de data arrays van solcast en zonneplan op geen enkele manier stuctureel matchend. Probleem is dat bijna alle ai models slecht adviseren omdat door de bomen/landen/modellen het bos niet meer zien. Wat ik in eerste instantie wil bereiken is een gewone day ahead scheduling op eigen. Gebruik en slimme in en verkoop. Later wil ik eventueel een paar knoppen bouwen om bijvoorbeeld verkoop soc te verhogen als je weet dat je ‘s avonds laat nog je auto aan de stekker moet doen. Ik ben na 4 weken trial and error op zoek naar een combi van plugins die bewezen werkt. Liefst met zonneplan tarieven, maar zelfs dat is geen harde eis meer. Modbus staat open en daarmee ook de hillview route. Wat is een werkende combi van plugins?

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RvBeek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:10:
Wat is een bewezen werkende combinatie van ha plugins om met zonneplan tarieven je batterij aan te sturen?
ik heb dao, prebadt en emhass draaien in aparte containers, maar ik gebruik ze nog niet. mijn strategie voor dit seizoen is simpelweg de alpa zichzelf laten volladen op zonne-energie wat prima gaat. HA speelt voor scheidsrechter om mijn andere thuisaccu's ook vol te krijgen.

https://bertha15.wordpress.com/2026/04/06/de-zonnedans-der-accus/

https://bertha15.wordpress.com/2026/04/20/grip-op-laden-mijn-energie-control-panel-in-home-assistant/


wel heb ik een aparte automation welke op de duurste uur alle 3 accusets laat ontladen voor 1 uur, en dna wel gecalculeerd zodat er genoeg overblijft tot de volgende zonmoment. ik neem dus de forecast mee in beschouwing.


heb je in solcast eerst je array opgezet voordat je ha ging koppelen? mijn forecast is nagenoeg perfect, behalve op bewolkte dagen : Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XdCH1gR/Screenshot-2026-06-12-at-14-22-28.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bMfb5ZGx/Screenshot-2026-06-12-at-14-22-34.png


hier wat inspiriatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1YT0pz74/Screenshot-2026-06-12-at-14-28-25.png

[ Voor 29% gewijzigd door kmf op 12-06-2026 14:28 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • RvBeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 20:15
Wat me opvalt is de verbluffende eenvoud, terwijl ik juist emhass had toegevoegd vanuit een ‘buy before build’ principe. Die gaat dus de ton in. Ik vraag me wel af hoe je in het herfst/wisselseizoen gaat werken als er afhankelijk van de zon per dag wisselen overschot of tekort is. Maar dit zou voor de komende maanden me al een stuk rust geven. Ik heb ook je artikelen gelezen. Ik neem aan dat je het pv rendement in solcast geknepen hebt om een betrouwbare voorspelling van je verticale panelen te krijgen?

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RvBeek schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:54:
Wat me opvalt is de verbluffende eenvoud, terwijl ik juist emhass had toegevoegd vanuit een ‘buy before build’ principe. Die gaat dus de ton in. Ik vraag me wel af hoe je in het herfst/wisselseizoen gaat werken als er afhankelijk van de zon per dag wisselen overschot of tekort is. Maar dit zou voor de komende maanden me al een stuk rust geven. Ik heb ook je artikelen gelezen. Ik neem aan dat je het pv rendement in solcast geknepen hebt om een betrouwbare voorspelling van je verticale panelen te krijgen?
De verticale panelen staan niet in solcast omdat ze puur auxilliary zijn voor indevolt.

ik had voor de winterseizoenen al heel lang geladen op geodkope uren. Dat gaat wel zo blijven. want met warmtepomp is er weinig ruimte voor zon->accu. ik vermoed dat ik misschien dan wat meer naar dao ga kijken. hoewel "carge @ cheapest hour" al genoeg moet zijn om max "winst" te halen,

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
@kmf Heb jij nog aftakkingen zitten tussen je backup box/AlphaEss en je P1-meter? En zo ja, hoe weet de AlphaEss dan die waarde? Zo nee, dan zit daar mijn uitdaging. Want mijn laadpaal takt daar af zodat de laadpaal nooit op de accu kan laden als grid uitvalt.
In extremis laadt ik dan de auto via stekkerlader (maar dan hebben we al 3 dagen geen spanning)

De uitdaging wordt dan hoe laad ik de backupbox dezelfde waarde meten als de P1-meter, maar dat de laadpaal toch aan de gridzijde bijft.
Want als ik de backupbox aansluit, laadt de laadpaal wel, maar wordt de waarde niet in app weergegeven en komt deze van het net. Als AlphaEss NOM staat. Zon kan wel via PV van backupbox.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dapdodo schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:24:
@kmf Heb jij nog aftakkingen zitten tussen je backup box/AlphaEss en je P1-meter? En zo ja, hoe weet de AlphaEss dan die waarde? Zo nee, dan zit daar mijn uitdaging. Want mijn laadpaal takt daar af zodat de laadpaal nooit op de accu kan laden als grid uitvalt.
In extremis laadt ik dan de auto via stekkerlader (maar dan hebben we al 3 dagen geen spanning)

De uitdaging wordt dan hoe laad ik de backupbox dezelfde waarde meten als de P1-meter, maar dat de laadpaal toch aan de gridzijde bijft.
Want als ik de backupbox aansluit, laadt de laadpaal wel, maar wordt de waarde niet in app weergegeven en komt deze van het net. Als AlphaEss NOM staat. Zon kan wel via PV van backupbox.
nee geen aftakkingen, de backupbox plus heeft een meter met ct klemmen (die blauwe dingen 3 voor de zonnepanelen, 3 voor het huis), die gaat dus naar de batterij. daarmee weet ie het verbruik, en dat doet ie goed voor nom. maar dat is dezelfde meter die je ook hebt als je geen ackupbox hebt, dus manier van werken blijft dezelfde. hier nogmaals foto van de installatie toen.

ik heb nog geen laadpaal, maar dat komt waarschijnlijk volgend jaar. ik zal dan waarschijnlijk met modbus de alpha pauzeren of limiteren in vermogen indien nodig. net als de rest van mijn thuisaccu's. er moet voor de laadpaal dus een aparte meter komen, waar ik geen plek meer voor heb. De zaptec kan gewoon met een p1 meter omgaan, dus daar ga ik waarschijnlijk voor

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gMt6Ckrn/IMG-4108.jpg


(ik vind het echt jammer dat de box zoveel loze ruimte heeft)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tP4CvpzG/IMG-4130.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 12-06-2026 22:05 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
So, max feed in to grid writes to flash. How do people limit the power delivery when prices are negative and the batteries are full?

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
kmf schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:54:
[...]

nee geen aftakkingen, de backupbox plus heeft een meter met ct klemmen (die blauwe dingen 3 voor de zonnepanelen, 3 voor het huis), die gaat dus naar de batterij. daarmee weet ie het verbruik, en dat doet ie goed voor nom. maar dat is dezelfde meter die je ook hebt als je geen backupbox hebt, dus manier van werken blijft dezelfde. hier nogmaals foto van de installatie toen.
Ja, voor de meeste zaken is het, hetzelfde.
Met een uitzondering, de zonnepanelen die AC zijde zitten, worden samen met de grid direct uitgeschakeld. Uit de posts in dit forum blijkt dat niet nodig is mits....... de backupbox en de batterij kunnen communiceren.

Dat er geen meter(s) PV en P1 samen kunnen met de backupbox in de stekker "meter", is uit testen gebleken. Ergens ook wel logisch, omdat dan de waarde "grid" naar dezelfde registers moet worden verwerkt, terwijl ze verschillende zijn in waarde. Maar dat was wel mijn oorspronkelijk ontwerp.

Dus eigenlijk moet ik ervoor zorgen dat de door jouw genoemde CT's dezelfde waarden lezen als de mijne en dus de P1-meter. Voor PV is dat niet moeilijk, want dat doen ze al. Echter de CT's van het huis moeten dan ook de laadpaal meten. Dus eigenlijk moet de stroom van de laadpaal door de CT door anders te bedraden of door fysiek de kabel door de CT te steken. Dat lukt net met 6mm2 heb ik net even geprobeerd. Alleen omzetten naar backupbox, zal ik even mijn installateur moeten bellen. Maar na testen van de huidige situatie, ga ik dat toch eens proberen. Scheelt 2-meters in mijn meterkast.

  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dapdodo schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 14:00:
[...]


Dat er geen meter(s) PV en P1 samen kunnen met de backupbox in de stekker "meter", is uit testen gebleken.
ik begrijp iet wat je hier zegt 8)7

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
devastator83 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:54:
So, max feed in to grid writes to flash. How do people limit the power delivery when prices are negative and the batteries are full?
ramp down on PV power

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp


  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Hoe :-)

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
Bij instellingen van dynamische grenzen -> strategiewerking -> blokkeer teruglevering bij negatieve prijs.
instellen dat de PV afgeschaald moet worden. Eventuele offset tov EPEX prijs meegeven.

  • Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:01
kmf schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:01:
[...]

ik begrijp iet wat je hier zegt 8)7
Omdat ik wel aftakkingen had, wilde ik de losse DTS666 meter die op P1 positie zit ook aansluiten op de batterij, waar ook de backupbox op zit/zat aangesloten (je hebt tenslotte 2x meter RJ45).
Maar dan schiet het systeem in error. Blijkbaar reageren er dan 2 bij afvragen modbus oid en dat mag dus niet. Nu ik alle tekeningen terug kijk, geven ze ook niet zo'n voorbeeld.

Maar onderstaand schema werkt niet met laadpaal van AlphaEss. Terwijl ze dat wel aangeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ceqeyxt2FFuDZnQF04ShvNsVLSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR3GWackSCvExbHaZ3aCsZJF.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals zonder zwarte lijnen van mij. Hij ziet voor NOM het vermogen van de laadpaal niet.

  • devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:20
Dapdodo schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Bij instellingen van dynamische grenzen -> strategiewerking -> blokkeer teruglevering bij negatieve prijs.
instellen dat de PV afgeschaald moet worden. Eventuele offset tov EPEX prijs meegeven.
Zet ie dan de zonnepanelen helemaal uit, om de batterij te gebruiken. Of wordt de output beperkt tot wat het huis vraagt?
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste