Volgens genootschap onze taal:
"Een alinea is een verzameling zinnen die met elkaar samenhangen. Alinea’s zijn als het ware de bouwstenen van je tekst: de kleinere eenheden binnen het geheel. Elke alinea stelt één onderwerp centraal."
Dat betekent dus dat wanneer ik een enter gebruik Tweakers denkt (en kennelijk verwacht) dat ik over een nieuw onderwerp (of kerngedachte) ga schrijven. Maar als ik het voor de leesbaarheid op een nieuw regel wil zetten (want het heeft nog wel hetzelfde onderwerp maar moet wel onderscheidend genoeg zijn) dan wordt dit feitelijk onmogelijk gemaakt door de keuze van Tweakers.
Meer info:
https://www.scribbr.nl/essay/paragrafen-en-alineas-scriptie/
Voorbeeld 1:
Er zijn verschillende videokaarten. De 3 grote merken zijn Nvidia, AMD en Intel.
Nvidia heeft als grote voordeel dat ze het grootste marktaandeel hebben en veel samenwerken met game developers. Hierdoor worden er vaak nieuwe technieken zoals DLSS, Frame Generation en Nvidia Reflex toegepast.
AMD heeft als grote voordeel dat ze vaak wat goedkoper zijn en meer performance per dollar hebben. Helaas is de samenwerking met game developers kleiner waardoor nieuwe technieken zoals FSR 4 minder snel worden toegepast.
Intel heeft eigenlijk geen rol van betekenis (meer). In het begin leken ze een aardig alternatief te zijn als je een goede budget oplossing wilde hebben. Echter bleken de drivers niet heel goed te zijn waardoor performance, zeker in nieuwe spellen, vaak achterbleef bij Nvidia en AMD.
Bovenstaande is maar een klein voorbeeld. Het gaat over de 3 vidoekaartmerken (dat is het onderwerp) en vervolgens maak ik het leesbaarder door Nvidia, AMD en Intel ieder op een eigen regel te laten beginnen. Volgens jullie (lees: Tweakers) zou het dus op 1 van de volgende manieren moeten:
Voorbeeld 2 (standaard instelling wanneer je op enter drukt):
Er zijn verschillende videokaarten. De 3 grote merken zijn Nvidia, AMD en Intel.
Nvidia heeft als grote voordeel dat ze het grootste marktaandeel hebben en veel samenwerken met game developers. Hierdoor worden er vaak nieuwe technieken zoals DLSS, Frame Generation en Nvidia Reflex toegepast.
AMD heeft als grote voordeel dat ze vaak wat goedkoper zijn en meer performance per dollar hebben. Helaas is de samenwerking met game developers kleiner waardoor nieuwe technieken zoals FSR 4 minder snel worden toegepast.
Intel heeft eigenlijk geen rol van betekenis (meer). In het begin leken ze een aardig alternatief te zijn als je een goede budget oplossing wilde hebben. Echter bleken de drivers niet heel goed te zijn waardoor performance, zeker in nieuwe spellen, vaak achterbleef bij Nvidia en AMD.
of
Voorbeeld 3 (wanneer je niet handmatig witregels wil verwijderen en je dus geen enter kan gebruiken):
Er zijn verschillende videokaarten. De 3 grote merken zijn Nvidia, AMD en Intel. Nvidia heeft als grote voordeel dat ze het grootste marktaandeel hebben en veel samenwerken met game developers. Hierdoor worden er vaak nieuwe technieken zoals DLSS, Frame Generation en Nvidia Reflex toegepast. AMD heeft als grote voordeel dat ze vaak wat goedkoper zijn en meer performance per dollar hebben. Helaas is de samenwerking met game developers kleiner waardoor nieuwe technieken zoals FSR 4 minder snel worden toegepast. Intel heeft eigenlijk geen rol van betekenis (meer). In het begin leken ze een aardig alternatief te zijn als je een goede budget oplossing wilde hebben. Echter bleken de drivers niet heel goed te zijn waardoor performance, zeker in nieuwe spellen, vaak achterbleef bij Nvidia en AMD.
Is dit een duidelijk genoeg voorbeeld of moet ik er meer verzinnen? Wil ik namelijk voorbeeld 1 op mobiel typen dan zou ik handmatig alle witregels uit voorbeeld 2 eruit moeten halen. Zeker met een lap tekst is dit bijna niet te doen op een mobiel.
[
Voor 3% gewijzigd door
MazeWing op 15-09-2025 11:11
]