"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Als je het bijbehorende artikel gelezen hebt, dan werd je wens hierin beantwoord:Meg schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:39:
Ik ben er - als ik op de FP reageer - erg blij mee, zou dit ook dolgraag op het forum zien zodat berichten met opmaak typen nog sneller gaat.
En ja, ik kan ook niet wachten tot het op het forum komt. Maar geef de devvers de tijd om dit speeltje te ontdekken, en voorzichtig uit te rollen.Nu we deze basis hebben staan, is het plan om verder te gaan met de editor die in Vraag & Aanbod in gebruik is. Dat is vanuit wat we nu hebben staan een relatief kleine stap. Daarna komen dan de gebruikersreviews en het forum in beeld, waarbij het forum het meeste werk is doordat daar veel meer tags beschikbaar zijn.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Dat was een bugje welke ik zojuist gefixed heb. Ook is de visueel/broncode button nu een switch geworden en zit deze niet meer in de tab-volgordeDdeM schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 09:51:
Helaas heb ik net moeten besluiten de nieuwe editor uit te zetten. Op mijn, Galaxy S23 met Firefox is de editor breder dan het scherm en schuift het beeld soms met de tekst mee, maar je kan dan niet handmatig met slepen je scherm weer terug naar links schuiven maar moet je door je cursor te verplaatsen de knoppen weer zichtbaar maken.
Onder water wordt nog steeds de RML-parser gebruikt en deze kan inderdaad alleen smileys parsen als er whitespace omheen zit (of bepaalde leestekens). De smiley-picker doet dat al automatisch voor je, maar als je handmatig :):) typt dan zullen er inderdaad geen smileys verschijnen...Daarnaast lijken smileys soms niet goed gerendered te worden?! Mogelijk als er geen whitespace omheen zit?
Intentionally left blank
Met wat enters wordt het canvas aan de onderkant wel groter, dus dat probleem is wat minder. Maar aan de breedte verandert dat niets. Daarvoor moet je echt het browservenster aanpassen, en ik mis de controle die
dat geeft om de tekst op dat moment goed af te stemmen op twee of meer vensters naast elkaar op één scherm en alinea's voor mij fijn weer te geven. Hopelijk komt dat er nog in, het zit gelukkig nog steeds in de broncode. Zeker als de tracker aan staat valt de visuele een stuk weg en dat is dus ook niet goed te slepen. Aan het aantal pixels ligt het bij mij niet.
Split screen vensters naast elkaar op 4k scherm:
/f/image/ThuwjGvjcaL7LJRWoSicwfe6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door jdh009 op 28-05-2025 20:10 ]
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Dat is een standaard browserfeature voor <textarea>-elementen. Ik heb een dergelijke feature voor de editor (in de vorm van een extensie) helaas niet gevonden, dus dan zouden we dat zelf moeten ontwikkelen.jdh009 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:02:
Ik merk dat ik in de visuele modus de mogelijkheid om het canvas in de rechteronderhoek groter of kleiner te slepen mis. Ik realiseer me nu hoe vaak ik daar gebruik van maak, niet alleen voor de tekst die ik typ maar ook om mezelf een limiet op te leggen, werkruimte te reserveren en/of zinnen breder of juist minder breed weer te geven.
Met wat enters wordt het canvas aan de onderkant wel groter, dus dat probleem is wat minder. Maar aan de breedte verandert dat niets. Daarvoor moet je echt het browservenster aanpassen, en ik mis de controle die dat geeft om de tekst op dat moment goed af te stemmen op twee of meer vensters naast elkaar op één scherm en alinea's voor mij fijn weer te geven. Hopelijk komt dat er nog in, het zit gelukkig nog steeds in de broncode.
Intentionally left blank
Ik heb een plaatje toegevoegd die mogelijk nog nuttig kan zijn, als de tracker aan staat valt de box standaard bij mij ook weg.crisp schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:08:
[...]
Dat is een standaard browserfeature voor <textarea>-elementen. Ik heb een dergelijke feature voor de editor (in de vorm van een extensie) helaas niet gevonden, dus dan zouden we dat zelf moeten ontwikkelen.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
De tracker links is een custom css, daar bieden wij geen support voor.jdh009 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:12:
[...]
Ik heb een plaatje toegevoegd die mogelijk nog nuttig kan zijn, als de tracker aan staat valt de box standaard bij mij ook weg.
Intentionally left blank
Op mobiel heb ik geen pijltjes toetsen zoals op pc om Naar boven te scrollen.
.
.
.
Als ik dit dus doe, zie ik het eerste gedeelte niet wat ik heb geschreven omdat er teveel lijnen zijn.. Kunnen jullie dit checken aan jullie kant?
Met mijn finger en scrollen kan ik btw wel iets scrollen, maar de ene keer kan ik wel in het venster scrollen, de andere keer niet dan scroll het hele artikel.
Overigens wel fijn dat de feedback voor het aanpassen van de tabvolgorde is opgepakt!
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Er is helemaal geen directe koppeling met SmartOcto of welke andere 3rd-party dan ook. Wat zie je precies gebeuren dan? Zou het geen false-positive blokkade kunnen zijn van je adblocker (zou niet de eerste keer zijn)?ocf81 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:54:
Bij het bewerken van commentaren wordt de callback naar smartocto afgehandeld op een manier die het onmogelijk maakt om de edit uit te voeren als inhoud en scripts van derden wordt geblokkeerd. Ik ga gewoon geen inhoud van derden toestaan. Vooralsnog gaat de WYSIWYG editor weer uit. Misschien zet ik hem over een paar weken weer aan om te zien of het dan niet meer gebeurt.
Intentionally left blank
Je hebt gelijk. Ik ben wat te kort door de bocht gegaan door aan te nemen dat de enige console melding die rood opgloeide dan gelijk de fout moet zijn. Excuses voor mijn luiheid. Ik had geen zin om de code in te duiken.crisp schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:59:
[...]
Er is helemaal geen directe koppeling met SmartOcto of welke andere 3rd-party dan ook. Wat zie je precies gebeuren dan? Zou het geen false-positive blokkade kunnen zijn van je adblocker (zou niet de eerste keer zijn)?
Ik krijg het volgende te zien als de WYSIWYG editor aan heb staan en ik een bericht wil wijzigen:
:strip_exif()/f/image/3cUCkgDjQOS3jC9XWIP0JXYv.png?f=user_large)
Als ik dan terugschakel naar de oude editor krijg ik dit te zien:
:strip_exif()/f/image/kIpg92YDc7Zw4cUw4WcNgAEm.png?f=user_large)
De fout is stelselmatig aanwezig bij het wijzigen van een reactie. Bij het plaatsen van een reactie laadt de editor in eerste instantie wel goed, maar als ik dan heen en weer wissel gaar het vaak, maar niet altijd, alsnog fout.
Alles behalve de inhoud afkomstig van het domein tweakers.net wordt geblokkeerd door noScript. (alle vinkjes uit) Dit is standaardbeleid waar ook niet van zal worden afgeweken.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Thanks, daar kunnen we wel wat meeocf81 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:43:
[...]
Je hebt gelijk. Ik ben wat te kort door de bocht gegaan door aan te nemen dat de enige console melding die rood opgloeide dan gelijk de fout moet zijn. Excuses voor mijn luiheid. Ik had geen zin om de code in te duiken.
Ik krijg het volgende te zien als de WYSIWYG editor aan heb staan en ik een bericht wil wijzigen:
[Afbeelding]
Als ik dan terugschakel naar de oude editor krijg ik dit te zien:
[Afbeelding]
De fout is stelselmatig aanwezig bij het wijzigen van een reactie. Bij het plaatsen van een reactie laadt de editor in eerste instantie wel goed, maar als ik dan heen en weer wissel gaar het vaak, maar niet altijd, alsnog fout.
edit: https://developer.mozilla...obal_Objects/Iterator/map is denk ik de culprit, pas beschikbaar vanaf Firefox v.131. Ik gok dat de core-js polyfill nog niet in onze buildversie zit.
[ Voor 9% gewijzigd door crisp op 29-05-2025 21:55 ]
Intentionally left blank
Intentionally left blank
Ik kan weer wisselen inderdaadcrisp schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:36:
@ocf81 als het goed is is de bug bij het switchen (in oudere browsers) gefixed
Nog wel een kleine opmerking over de formatting. De niet-WYSIWYG versie van de editor springt aan de rechterzijde een klein beetje uit de box van de reactie bij het bewerken. Dat is verder geen show stopper, dus ook niet echt urgent.
[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 02-06-2025 10:55 ]
© ocf81 1981-infinity
Als ik een reactie typ en verstuur, of een bestaande reactie bewerk en submit, dan springt mijn cursor naar het reactieveld helemaal onderaan de pagina. Daarmee ben ik dus mijn positie op de pagina kwijt wat vooral op pagina's met veel reacties nogal vervelend is.
Dit op Android 15, Samsung Galaxy S25 ultra, Chrome.
Gamertag: FinrazielNL
Ah, kan best zijn dat dat pas sinds kort erin geslopen is. Ik ga daar naar kijkenFinraziel schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:11:
Recent beta geactiveerd en werkt fijn imho... Enige dingetje wat ik tot nu toe merk is het volgende:
Als ik een reactie typ en verstuur, of een bestaande reactie bewerk en submit, dan springt mijn cursor naar het reactieveld helemaal onderaan de pagina. Daarmee ben ik dus mijn positie op de pagina kwijt wat vooral op pagina's met veel reacties nogal vervelend is.
Dit op Android 15, Samsung Galaxy S25 ultra, Chrome.
Intentionally left blank
Yes, positie blijft nu gewoon goed
We zien dat er dingen zijn die we in tags ondersteunen, maar mensen daar weinig gebruik van maken. Daar is [edit] een mooi voorbeeld van. Als je dus een zin begint met "edit:" of "offtopic:" worden die inderdaad omgezet naar bepaalde stylen. Deze "markdownnotatie" gebruiken we dus ook als je *sterretjes* gebruikt.Finraziel schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:38:
Hmm ik merk nu dat als je edit: typt de editor automatisch de tekst stijl aanpast om wat meer in de achtergrond te staan (voorbeeld)... Daar ben ik geen fan van. Ik typ dit vaak om gewoon iets toe te voegen maar dit lijkt meer gericht op dat je het bericht aanpast en dan onderaan alleen een regeltje met "edit" toevoegt om aan te geven wat je gedaan hebt. Wat mij betreft zou het beter zijn om dit niet te doen en mensen zelf te laten beslissen wanneer ze dat soort dingen willen doen ipv het systeem "slim" te laten zijn...
Dit is volgens mij een essentieel onderdeel van de editor; zodat je met toetsenbord alleen dit soort stijlen kunt gebruiken. Je hoeft dus niet de toolbar te gebruiken, dat mag je wel. Straks zullen we voor de offtopic/edit stijlen ook nog een optie in de toolbar plaatsen waarmee je het weer ongedaan kunt maken. Als het je nu stoort, je kunt nadat het omgezet is direct op <Backspace> drukken waarmee de tekst weer normaal word.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Ah ja dat werkt inderdaad (geprobeerd in die voorbeeld post). Heel logisch eigenlijk want dat (backspace om ongedaan te maken) is ook hoe het op een pc in Word of zo werkt, maar om een of andere reden had ik die associatie niet op mijn telefoon. ThanksDaFeliX schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:46:
[...]
We zien dat er dingen zijn die we in tags ondersteunen, maar mensen daar weinig gebruik van maken. Daar is [edit] een mooi voorbeeld van. Als je dus een zin begint met "edit:" of "offtopic:" worden die inderdaad omgezet naar bepaalde stylen. Deze "markdownnotatie" gebruiken we dus ook als je *sterretjes* gebruikt.
Dit is volgens mij een essentieel onderdeel van de editor; zodat je met toetsenbord alleen dit soort stijlen kunt gebruiken. Je hoeft dus niet de toolbar te gebruiken, dat mag je wel. Straks zullen we voor de offtopic/edit stijlen ook nog een optie in de toolbar plaatsen waarmee je het weer ongedaan kunt maken. Als het je nu stoort, je kunt nadat het omgezet is direct op <Backspace> drukken waarmee de tekst weer normaal word.
[ Voor 4% gewijzigd door jdh009 op 11-06-2025 17:41 ]
Ja, dat klopt.jdh009 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:41:
Klopt het dat Ctrl+Z (of in ieder geval de hele bewerkingsgeschiedenis) telkens wordt gereset zodra je wisselt tussen de twee editormodi?
Op het moment dat je wisselt, word de editor die je niet gebruikt volledig opgeruimd; daarmee wordt dus ook het 'undogeheugen' opgeruimd.
We zijn bezig met een aanpassing waarmee de knoppenbalk altijd maar 1 rij heeft met een 'Meer'-uitklapmenu. Dit probleem zal dan als het goed is opgelost zijntrab_78 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:17:
Op mijn iPhone 12 Pro past de editor nèt niet goed op het scherm, waardoor de bovenste rij van de knoppenbalk niet in beeld is. Dat is erg onhandig. [Afbeelding]
Intentionally left blank
Dat klinkt als een goede oplossing.crisp schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:30:
[...]
We zijn bezig met een aanpassing waarmee de knoppenbalk altijd maar 1 rij heeft met een 'Meer'-uitklapmenu. Dit probleem zal dan als het goed is opgelost zijn
Dit kan ik reproduceren, ook op andere browsers speelt dit. Ik heb een bugticket gemaakt, we gaan d'r mee aan de slag.Finraziel schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:21:
Als ik op Android Chrome (S25 ultra) eentyp (dus : gevolgd door ) ), en dan enter... Dan verandert de tekst in de smiley, mijn cursor gaat naar de volgende regel maar zonder extra line spacing (geen nieuwe alinea). Als ik dan weer iets typ dan springt hij ineens toch weer naar de vorige regel en typ ik recht achter de smiley door.
“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)
Nu terwijl ik dit schrijf probeerde ik eens uit wat "Normale tekst" doet, en daar blijkt dus ook een quote knop te zitten. Die is nogal verborgen, zeker omdat de andere twee opties (edit en offtopic tags) nou niet zo belangrijk zijn imo. Zeker gezien je ook kan schrijven: "Edit: Hier stond wat anders".
Misschien vinden andere wel dat die belangrijk genoeg zijn om via daar toegankelijk te zijn, maar ik vind de quote knop iig erg verborgen nu.
Je kunt ook een regel beginnen met "> ", dus:Sissors schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:41:
Ik vind het nogal verwarrend dat als ik de quote knop wil gebruiken, ik naar "Broncode" moet switchen, dan krijg ik die knop weer, en dan kan ik weer terug switchen.
Nu terwijl ik dit schrijf probeerde ik eens uit wat "Normale tekst" doet, en daar blijkt dus ook een quote knop te zitten. Die is nogal verborgen, zeker omdat de andere twee opties (edit en offtopic tags) nou niet zo belangrijk zijn imo. Zeker gezien je ook kan schrijven: "Edit: Hier stond wat anders".
Misschien vinden andere wel dat die belangrijk genoeg zijn om via daar toegankelijk te zijn, maar ik vind de quote knop iig erg verborgen nu.
1
| > Dit is wat de ander zei |
Als het al niet standaard kan dan alsjeblieft in een on/off-toggle of desnoods een CSS snippet (als dat überhaupt kan). De huidige implementatie staat volledig haaks op wat gangbaar is online!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Jouw reactie komt nogal agressief over, dat is niet zo fijn voor diegene die hier verantwoordelijk zijn.MazeWing schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:35:
Is het in godsnaam mogelijk om te zorgen dat enter gewoon de volgende regel is en niet meteen de volgende alinea!
Als het al niet standaard kan dan alsjeblieft in een on/off-toggle of desnoods een CSS snippet (als dat überhaupt kan). De huidige implementatie staat volledig haaks op wat gangbaar is online!
Lees even wat posts omhoog in dit topic, daar ga ik in op iemand anders die dit opmerkte. Mocht je dan nog een concrete vraag hebben, laat het dan gerust weten.
Tijdens het typen kun je daardoor niet meer de hele tekst overzien en de pagina springt tijdens het typen ook constant van de linker- naar de rechterkant van je schermpje.
Ik heb daarom de wysiwyg-beta optie weer uitgezet, maar terwijl ik dit typ heb ik het nog steeds.
Ben ik nou de enige die hier last van heeft of herinner ik het me niet goed en was dit altijd al zo?
Als ik handmatig uitzoom, blijft het tekstkader nu wel helemaal passen op het scherm, maar zodat ik tussendoor bijvoorbeeld de smileys optie aanklik, zoomt hij weer in
Dat is standaard gedrag van de browser (alleen safari?) in iOS. Dat is (aan onze kant) op te lossen door de font-size op minstens 16px te zetten, maar dan is het geen wysiwyg meer... Ik weet niet of er een manier is dit in de browser uit te zetten.laptopleon schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:23:
Laatst kreeg ik een berichtje van tweakers, of ik de wysiwyg-editor bèta wilde proberen. Die heb ik aangezet. Dit beviel niet zo goed: Zodra ik focus geef aan een tekstkader om hier een reactie te typen, wordt er op dit kader op mijn telefoon (iPhone 16 Pro) te ver ingezoomd, zodanig dat het niet meer op mijn scherm past.
Tijdens het typen kun je daardoor niet meer de hele tekst overzien en de pagina springt tijdens het typen ook constant van de linker- naar de rechterkant van je schermpje.
Ik heb daarom de wysiwyg-beta optie weer uitgezet, maar terwijl ik dit typ heb ik het nog steeds.
Ben ik nou de enige die hier last van heeft of herinner ik het me niet goed en was dit altijd al zo?
Als ik handmatig uitzoom, blijft het tekstkader nu wel helemaal passen op het scherm, maar zodat ik tussendoor bijvoorbeeld de smileys optie aanklik, zoomt hij weer in
Intentionally left blank
Ah, vandaar dat ik op de frontpage niet meer kan quoten zonder te editten. Een [q]quote[/q] wordt steevast omgezet naar \[q]quote\[/q] oid, pas als ik de post edit en die backslashes weghaal wordt het daadwerkelijk een quote. Lijkt me niet de bedoeling?ikloon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:52:
Update: de wysiwygeditor is nu voor alle users beschikbaar op frontpagereacties. Zie: .plan: Wysiwygeditor live op frontpagereacties - Development-iteratie #314
Oh, en +1 voor enter == <br> ipv enter == <p>...
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Als je RML/UBB wilt gebruiken moet je hem in 'broncode'-modus zetten. In de visuele modus kan je 'Quote' kiezen in het tekststijlmenu, of > + enter typenPaul schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:26:
[...]
Ah, vandaar dat ik op de frontpage niet meer kan quoten zonder te editten. Een [q]quote[/q] wordt steevast omgezet naar \[q]quote\[/q] oid, pas als ik de post edit en die backslashes weghaal wordt het daadwerkelijk een quote. Lijkt me niet de bedoeling?
Oh, en +1 voor enter == <br> ipv enter == <p>...
Intentionally left blank
Ik zal niet zeggen "tenzij je switcht" want ik heb geen idee wat de default is
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat is een UX-vraagstuk. Cmd/Ctrl+Enter is geen standaard iets binnen een webpagina en vereist scripting om te kunnen faciliteren. Wel kan je in HTML zogenaamde accesskeys op (o.a.) submitbuttons zetten, maar het gebruik daarvan wordt vanuit accessibility oogpunt tegenwoordig ook ontraden. Desalniettemin ondersteunen we al sinds jaar en dag (vroeger was dat redelijk gemeengoed) Ctrl(Shift)+s als accesskey voor het submitten van reactieformulieren op onze site.trab_78 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:48:
Het zou fijn zijn om te kunnen posten door op [CMD]+[ENTER] the drukken, zoals dat in veel apps werkt. (Ik weet niet wat de equivalente toetscombi op Windows en Linux is, vermoedelijk [CTRL] + [ENTER].)
Een ander alternatief dat nu ook werkt is Tab+Enter: de Tab selecteert de submitbutton en Enter activeert deze.
Intentionally left blank
Als ik bijvoorbeeld op AD.nl een reactie typ, doet dit probleem zich niet voor. Het tekst kader blijft gewoon zo breed als de pagina. Ik kan zo 1, 2, 3 niet zien vanaf m’n iPhone hoe groot de tekst gerenderd wordt, maar de tekst is niet onhandig groot.crisp schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:28:
[...]
Dat is standaard gedrag van de browser (alleen safari?) in iOS. Dat is (aan onze kant) op te lossen door de font-size op minstens 16px te zetten, maar dan is het geen wysiwyg meer... Ik weet niet of er een manier is dit in de browser uit te zetten.
(16 pixels leek me juist heel klein op een doorsnee telefoon met hoge resolutie schermpje, dus even zitten google-en en de consensus lijkt te zijn dat 16 pixels een mooi formaat is voor zowel online als digitale documenten. Bij een 96 pixels per inch resolutie komt het neer op 4,2 mm hoogte.)
Die iig niet. Die wordt juist heel vaak gebruikt om NIET te posten, maar juist een enter / newline toe te voegen. Als ik een newline toe wil voegen en twijfel of "enter" meteen het bericht verzendt gebruik ik juist Ctrl-Enter om dat te voorkomen.trab_78 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:48:
vermoedelijk [CTRL] + [ENTER].)
Rhàshan - Aditu Sunlock
Bij ons is in de wysiwyg-editor een newline (ipv een nieuwe paragraaf) dan weer Alt+EnterPaul schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:36:
[...]
Die iig niet. Die wordt juist heel vaak gebruikt om NIET te posten, maar juist een enter / newline toe te voegen. Als ik een newline toe wil voegen en twijfel of "enter" meteen het bericht verzendt gebruik ik juist Ctrl-Enter om dat te voorkomen.
Het is denk ik net als met markdown: zoveel voorkeuren en smaken, dus iedereen doet maar wat...
Intentionally left blank
Dat is toch de manier waarop veel moderne tekstverwerkers en (andere) web formatted text editors tegenwoordig standaard werken? Lijkt mij niets mis mee.crisp schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:44:
Bij ons is in de wysiwyg-editor een newline (ipv een nieuwe paragraaf) dan weer Alt+Enter
Sowieso tof dat handmatige opmaak ook nog steeds ondersteund wordt. Ik moet wat vaker gebruik gaan maken van de WYSIWYG-editor, maar kan dit zo geleidelijk doen.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Hm, grappig. Ik had de indruk dat [CMD]+[ENTER] redelijk standaard was. In ieder geval Slack en forums die gebruik maken van Discourse ondersteunen het.crisp schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Dat is een UX-vraagstuk. Cmd/Ctrl+Enter is geen standaard iets binnen een webpagina en vereist scripting om te kunnen faciliteren. Wel kan je in HTML zogenaamde accesskeys op (o.a.) submitbuttons zetten, maar het gebruik daarvan wordt vanuit accessibility oogpunt tegenwoordig ook ontraden. Desalniettemin ondersteunen we al sinds jaar en dag (vroeger was dat redelijk gemeengoed) Ctrl(Shift)+s als accesskey voor het submitten van reactieformulieren op onze site.
Een ander alternatief dat nu ook werkt is Tab+Enter: de Tab selecteert de submitbutton en Enter activeert deze.
Overigens vind ik het feit dat het scripting vereist niet echt een goede reden om het niet te doen. Je maakt mij niet wijs dat er voor de rest van de editor géén scripting nodig is. Maar goed, het feit dat er niet echt een standaard is (zie ook andere reacties) maakt het wel lastig helaas.
Is er een reden waarom de Visueel/Broncode switch na een tijdje weer naar Visueel gaat? Ik zou dat graag altijd op broncode willen houden.
Op artikelreacties is de editor inmiddels gewoon live. De bèta geldt nu voor V&A, en later ook voor productreviews en het forum.jumbos7 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:32:
Wellicht begrijp ik het niet helemaal, maar het lijkt er op alsof het niet uitmaakt of ik de beta aan of uit zet. Ik blijf in beide gevallen dezelfde editor zien met een Visueel/Broncode switch.
Hij onthoudt de laatstgebruikte modusIs er een reden waarom de Visueel/Broncode switch na een tijdje weer naar Visueel gaat? Ik zou dat graag altijd op broncode willen houden.
Intentionally left blank
Ik irriteer me namelijk enorm dat wanneer ik een BBCode gebruik met snelcode ik mijn typing indicator moet verplaatsen tussen de BBCode.
Het forum heeft een veelvoud aan features vergekeken met reacties onder artikelen. We zijn nu eerst voor V&A onder andere tabellen aan het uitwerken (wat ws voor het forum ook weer uitbreiding nodig zal hebben) en dan gaan we voor de productreviews ook kijken naar integratie van de afbeeldingenupload. We verwachten daarna dat we een basis hebben die we ook op het forum als bèta kunnen gebruiken, maar dat zal waarschijnlijk pas ergens na de zomer zijn.Meg schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:57:
@crisp is het bekend wanneer de beta op het forum verwacht wordt? Daar ben ik namelijk heel erg benieuwd naar.
Ik irriteer me namelijk enorm dat wanneer ik een BBCode gebruik met snelcode ik mijn typing indicator moet verplaatsen tussen de BBCode.
Intentionally left blank
Maar, dit jaar gebeurt het nog wel? :-)crisp schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:01:
[...]
Het forum heeft een veelvoud aan features vergekeken met reacties onder artikelen. We zijn nu eerst voor V&A onder andere tabellen aan het uitwerken (wat ws voor het forum ook weer uitbreiding nodig zal hebben) en dan gaan we voor de productreviews ook kijken naar integratie van de afbeeldingenupload. We verwachten daarna dat we een basis hebben die we ook op het forum als bèta kunnen gebruiken, maar dat zal waarschijnlijk pas ergens na de zomer zijn.
Dat is wel de ambitie ja, nu we het succesvol hebben uitgerold bij reacties hebben we ook wel de wil (en kennis) om door te pakken
Intentionally left blank
Dat lijkt bij mij dus niet te gebeuren. Als ik mijn browser afsluit en opnieuw opstart vervalt hij terug naar Visueel ook al ben ik nog steeds ingelogd. Ik heb het idee dat dit ook gebeurd na verloop van tijd maar ik heb dat nog niet met zekerheid vastgesteld.
iPhone 15 Pro Max, laatste updates van iOS, safari en chrome gebruikt.
En, heeft iemand al uitgevonden hoe ik *geen* nieuwe alinea start, ook in dezelfde mobiele browsers? Want het is echt nog steeds dramatisch. Een toggle zou echt zooooo welkom zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door sus op 27-07-2025 20:08 ]
Ik zie geen ‘plaats reactie’ maar ‘Verstuur’. Voor de rest lukt het gewoon om te quoten etc, op deze iPhone 16 Pro Max (in Firefox)sus schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:06:
Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om iemand te quoten, in de quote eea weg te halen, dan in de gewone reactie er wat onder te zetten en dan op “plaats reactie” te drukken. Er gebeurt domweg [test]
En, heeft iemand al uitgevonden hoe ik *geen* nieuwe alinea start, ook in dezelfde mobiele browsers? Want het is echt nog steeds dramatisch. Een toggle zou echt zooooo welkom zijn.
T gaat hier om de WYSIWYG editor op de FP lieverd, niet die wel prima werkende reactiebox op GoTbeeldbuijs schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:07:
[...]
Ik zie geen ‘plaats reactie’ maar ‘Verstuur’. Voor de rest lukt het gewoon om te quoten etc, op deze iPhone 16 Pro Max (in Firefox)
Hij slaat de modus op in local storage, dus het is gekoppeld aan de browser en niet aan je profiel. Als je bijvoorbeeld een add-on gebruikt die cookies en storage opruimt bij afsluiten dan zou dat dit gedrag kunnen verklaren.jumbos7 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Dat lijkt bij mij dus niet te gebeuren. Als ik mijn browser afsluit en opnieuw opstart vervalt hij terug naar Visueel ook al ben ik nog steeds ingelogd. Ik heb het idee dat dit ook gebeurd na verloop van tijd maar ik heb dat nog niet met zekerheid vastgesteld.
Intentionally left blank
Ik kan dit niet reproduceren, maar wellicht doe ik niet precies hetzelfde als jij. Een STR (steps to reproduce) zou dus handig zijnsus schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:06:
Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om iemand te quoten, in de quote eea weg te halen, dan in de gewone reactie er wat onder te zetten en dan op “plaats reactie” te drukken. Er gebeurt domweg niks.
Ik merk wel dat het automatisch inzoomen in iOS wel irritant is, maar daar is al een topic over: [forum] Layout issue op mobiel (auto-zoom)
Een toggle gaan we hiervoor niet maken; dit is een fundamenteel iets van de editor waar we eigenlijk niet makkelijk van af kunnen wijken. Op een normaal toetsenbord kan je alt+enter doen, maar dat werkt inderdaad niet op mobiel. Wellicht zouden we een knopje kunnen toevoegen die een enkele linebreak toevoegd, maar de vraag is of dit een dusdanig veel veerkomend probleem is dat dat een extra button rechtvaardigd?En, heeft iemand al uitgevonden hoe ik *geen* nieuwe alinea start, ook in dezelfde mobiele browsers? Want het is echt nog steeds dramatisch. Een toggle zou echt zooooo welkom zijn.
Intentionally left blank
OK, sorry, daarna ook in de FP versie getest en ook daar heb ik het niet dus ik ben gewoon benieuwd waar dit dan aan ligt.sus schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:28:
T gaat hier om de WYSIWYG editor op de FP lieverd, niet die wel prima werkende reactiebox op GoT
En ik krijg ook geen nieuwe alinea bij een return. Is dat ook alleen bij bepaalde gebruikers? Of wanneer treedt dit op dan?
De editor bij reacties heeft 2 modi: "visueel" en "broncode". Het gaat hier om de "visueel"-modusbeeldbuijs schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:13:
[...]
OK, sorry, daarna ook in de FP versie getest en ook daar heb ik het niet dus ik ben gewoon benieuwd waar dit dan aan ligt.
En ik krijg ook geen nieuwe alinea bij een return. Is dat ook alleen bij bepaalde gebruikers? Of wanneer treedt dit op dan?
Intentionally left blank
Ik kwam deze tegen in de reactie-sectie op printables.com. Best elegant opgelost.trab_78 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:14:
[...]
Hm, grappig. Ik had de indruk dat [CMD]+[ENTER] redelijk standaard was. In ieder geval Slack en forums die gebruik maken van Discourse ondersteunen het.
Overigens vind ik het feit dat het scripting vereist niet echt een goede reden om het niet te doen. Je maakt mij niet wijs dat er voor de rest van de editor géén scripting nodig is. Maar goed, het feit dat er niet echt een standaard is (zie ook andere reacties) maakt het wel lastig helaas.
:strip_exif()/f/image/qqA1V8CeP7RVb4YTslE5zY1h.png?f=user_large)
Dit is een feature die we zouden moeten ontwikkelen. Het stond nog niet op onze lijst met verbeteringen, maar ik heb 'm er nu bij gezet.Finraziel schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:12:
De nieuwe editor heeft helaas wel een ander probleem veroorzaakt... Voorheen als je een reactie aan het typen was en je tikte per ongeluk op een link die je naar een andere pagina bracht, dan stond je reactie er gewoon nog als je terug ging naar dezelfde pagina en weer op reageer tikte... Nu helaas niet meer, en het is best makkelijk om bv op de naam van de poster onder degene waar je op probeerde te reageren te tikken... En weg uitgebreide reactie
Of en wanneer we dit gaan doen hangt af van de complexiteit van de oplossing. Dit moet zowel technisch als qua gebruikservaring goed werken. Bedankt iig voor het meedenken!
Wellicht dat het ook met een dialoog popup opgelost kan worden dat je invoer verloren gaat als je weg navigeert. Ik ben geen web developer dus geen idee hoe moeilijk of praktisch dat is, weet alleen dat sommige sites (zoals het ticketing systeem op het werk) dat doenDaFeliX schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Dit is een feature die we zouden moeten ontwikkelen. Het stond nog niet op onze lijst met verbeteringen, maar ik heb 'm er nu bij gezet.
Of en wanneer we dit gaan doen hangt af van de complexiteit van de oplossing. Dit moet zowel technisch als qua gebruikservaring goed werken. Bedankt iig voor het meedenken!
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat lijkt op een bug; in RML-modus werkt het nog wel.Raven schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 09:25:
Voorheen kreeg je op de FP toch bij het typen van @ een lijstje met users en de auteur bovenaan? Dat werkt niet meer, waardoor ik bij het willen @'en van de auteur in een reactie eerst moet opzoeken wat de username van diegene is.
Intentionally left blank
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
(Grrrrrrr)
:strip_exif()/f/image/JV4CtDmMDUvvJtaoV3xrftU2.png?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door XWB op 15-08-2025 22:44 ]
Ja ik heb het gezien, maar DAT vind ik niet zo handig… zichtbaarheid vind ik gewoon belangrijk, zodat het meteen beschikbaar is. Dus sneller klikkenXWB schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:41:
@Dark Angel 58 De quote knop is te bereiken via het dropdown menu:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1I0M9iqA86O6KkKtjtbwRe79.png?f=user_large)
[ Voor 50% gewijzigd door AW_Bos op 17-08-2025 13:35 ]
Als ik hier (GoT) een smilie-shortcode doe, wordt die omgezet naar de daadwerkelijke smilie.
Op de FP niet, daar blijven de shortcodes staatn, dus : ) en : +
In wysiwyg-mode moet je na een smileycode wel een spatie of enter typen, dan wordt de code omgezet.sus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:31:
Test:
of
Als ik hier (GoT) een smilie-shortcode doe, wordt die omgezet naar de daadwerkelijke smilie.
Op de FP niet, daar blijven de shortcodes staatn, dus : ) en : +
Intentionally left blank
Misschien iets om na plaatsen nog even te checken?
[ Voor 17% gewijzigd door sus op 21-08-2025 20:00 ]
We hebben daar lang over nagedacht, maar we wilden ook het probleem oplossen dat je soms onbedoelt een smiley kan typen en het moest ook compatibel blijven met de manier waarop onze RML parser met smilies omgaat. Daarom hebben we het zo gemaakt dat een smilie in wysiwyg een 'trigger' nodig heeft (spatie, enter) die je ook ongedaan kan maken (backspace). Als een smileycode in wysiwyg niet is omgezet dan wordt het in de uiteindelijke post dus ook geen smiley. M.i. is dat consistent, maar het vereist dus inderdaad wel dat als je je post wilt eindigen met een smiley dat je dan nog even een spatie of enter moet doen.sus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:59:
Dat is niet heel intuïtief; smilies zijn in de regel het einde van een zin en daar tik je geen spatie achteraan. Her werkt wel, maar tis geen logische stap een spatie te moeten doen.
Misschien iets om na plaatsen nog even te checken?
Intentionally left blank
Die annuleren link staat op mobiel vaak ook zo mooi net vlak boven je on screen keyboard... Je weet wel, daar waar je met een swipe keyboard tikt om je woord te kiezen. Dus net even mis tikken en alles is weg.
Vind dit echt wel met grote afstand het grote nadeel van deze nieuwe editor hoor, echt rage inducing. Heb al een paar keer op mijn telefoon zitten meppen omdat ik ineens een uitgebreide reactie kwijt was...
Verder vind ik het een hele fijne editor maar dit is een erg grote con imho.
Als je op een link klikt dan krijg je vanaf vandaag een melding als je een reactie nog niet gepost hadFinraziel schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:51:
Grrrrr het gebeurt me de laatste tijd echt veel te vaak dat ik reacties kwijt raak omdat ik per ongeluk op annuleren of een andere link klik
Die annuleren link staat op mobiel vaak ook zo mooi net vlak boven je on screen keyboard... Je weet wel, daar waar je met een swipe keyboard tikt om je woord te kiezen. Dus net even mis tikken en alles is weg.
Vind dit echt wel met grote afstand het grote nadeel van deze nieuwe editor hoor, echt rage inducing. Heb al een paar keer op mijn telefoon zitten meppen omdat ik ineens een uitgebreide reactie kwijt was...
Verder vind ik het een hele fijne editor maar dit is een erg grote con imho.
Misschien moeten we bij het (per ongeluk) aanklikken van 'annuleren' ook een confirmatie vragen als je al wat getypt had?
[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 21-08-2025 22:58 ]
Intentionally left blank
Oooohhhhh dat had ik nog niet gezien, dat is erg fijncrisp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:57:
[...]
Als je op een link klikt dan krijg je vanaf vandaag een melding als je een reactie nog niet gepost had
Misschien moeten we bij het (per ongeluk) aanklikken van 'annuleren' ook een confirmatie vragen als je al wat getypt had?
En ja, als de annuleren knop dat ook doet ben ik helemaal blij
Ik ben het wel eens met deze aanpak (want het is bv ook fijn dat het nu eindelijk goed gaat als je tussen haakjes met een 8 eindigtcrisp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:50:
[...]
We hebben daar lang over nagedacht, maar we wilden ook het probleem oplossen dat je soms onbedoelt een smiley kan typen en het moest ook compatibel blijven met de manier waarop onze RML parser met smilies omgaat. Daarom hebben we het zo gemaakt dat een smilie in wysiwyg een 'trigger' nodig heeft (spatie, enter) die je ook ongedaan kan maken (backspace). Als een smileycode in wysiwyg niet is omgezet dan wordt het in de uiteindelijke post dus ook geen smiley. M.i. is dat consistent, maar het vereist dus inderdaad wel dat als je je post wilt eindigen met een smiley dat je dan nog even een spatie of enter moet doen.
Op zich geen enkel probleem om even een spatie er achter te typen, alleen wat me opvalt is dat als je het vergeet, dan je post bewerkt en er alsnog een smiley van maakt, dan is je post direct aangemerkt als gewijzigd terwijl normaal als je direct na het plaatsen kleine wijzigingen maakt dit nog niet zo is (afhankelijk van hoeveel karakters je wijzigt denk ik).
Ik heb geen idee hoe lastig dat zou zijn, maar als het vrij eenvoudig is zou het denk ik wel een goede zijn om de uitzondering ook te laten gelden voor als je alleen tekst naar een smiley omzet
Ctrl+enter is natuurlijk geen optie op mobiel.
Nu de vraag: is dit allemaal zoals intended of gewoon een bug. Indien intended vraag ik me echt af waarom dit zo gekozen is en volledig afwijkend is van praktisch alle andere websites, apps, etc. (Op mobiel)
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ja, dit is zoals 't hoort. Zoals ik al eerder op jouw reactie reageerde, het staat hier boven uitgelegd waarom we deze keuze hebben gemaakt.MazeWing schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:29:
[...]
Nu de vraag: is dit allemaal zoals intended of gewoon een bug. Indien intended vraag ik me echt af waarom dit zo gekozen is en volledig afwijkend is van praktisch alle andere websites, apps, etc. (Op mobiel)
Ok en hoe ziet men het dan voor zich bij het typen van een reactie? Dat het steeds doorlopende zinnen zijn en iets op de volgende regel zetten om het leesbaar te maken enkel is te bereiken door handmatig die lege regel te verwijderen?DaFeliX schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:33:
[...]
Ja, dit is zoals 't hoort. Zoals ik al eerder op jouw reactie reageerde, het staat hier boven uitgelegd waarom we deze keuze hebben gemaakt.
Dus dat deze regel standaard een nieuwe alinea was en ik handmatig de lege regel moest verwijderen?
In onze ervaring is het vaker zo dat mensen een nieuwe alinea willen gebruiken, dan witregels wil invoegen; vandaar dat dit de 'standaard' is als je op <Enter> drukt.MazeWing schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:36:
[...]
Ok en hoe ziet men het dan voor zich bij het typen van een reactie? Dat het steeds doorlopende zinnen zijn en iets op de volgende regel zetten om het leesbaar te maken enkel is te bereiken door handmatig die lege regel te verwijderen?
Dus dat deze regel standaard een nieuwe alinea was en ik handmatig de lege regel moest verwijderen?
Als je een voorstel hebt hoe we dit beter kunnen doen, houden wij ons graag aanbevolen
Text-editor apps werken ook grotendeels zo, dus ik begrijp ook niet waarom het de editor "compleet onbruikbaar" zou maken
Intentionally left blank
Sorry bedoelde shift+enter ipv ctrl+enter.DaFeliX schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:39:
[...]
In onze ervaring is het vaker zo dat mensen een nieuwe alinea willen gebruiken, dan witregels wil invoegen; vandaar dat dit de 'standaard' is als je op <Enter> drukt.
Als je een voorstel hebt hoe we dit beter kunnen doen, houden wij ons graag aanbevolen
Op een apparaat met toetsenbord vind ik dit niet zo erg maar op mobiel is het nu de omgekeerde wereld. Daar heb je geen mogelijkheid om jullie standaard instelling te "overrulen" Wil ik echt een nieuwe regel dan zal ik hoe dan ook handmatig de extra witregel moeten verwijderen. Dat is natuurlijk onbegonnen werk als je een grote post wil maken.
Het lijkt me dan ook beter om dit of uit te schakelen voor mobiel of een optie te maken waarbij je dit kan wisselen. Ik denk dat de laatste optie voor de meeste mensen de voorkeur heeft. Ik ben namelijk iemand die groot voorstander is van "enter = de volgende regel".
Omdat er genoeg situaties te bedenken zijn waarbij je voor de leesbaarheid wel wil kiezen voor een nieuwe regel maar het ook weer niet meteen een nieuwe alinea hoeft te worden.crisp schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:46:
We zouden kunnen opteren voor een <br>-knop in de editor (voor mobiel, waar shift-enter niet werkt), maar ook ik vraag me af wanneer je alleen een enkele linebreak zou willen in plaats van een nieuwe alinea. Het gebruik van alinea's maakt een tekst juist leesbaarder.
Text-editor apps werken ook grotendeels zo, dus ik begrijp ook niet waarom het de editor "compleet onbruikbaar" zou maken
Maar is het in zulke situaties dan erg dat het wel een nieuwe alinea wordt? Kan je wat concrete voorbeelden geven en duiden hoe vaak dat dan voorkomt ten opzichte van de situaties waarbij een nieuwe alinea geen probleem is?MazeWing schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:54:
[...]
Omdat er genoeg situaties te bedenken zijn waarbij je voor de leesbaarheid wel wil kiezen voor een nieuwe regel maar het ook weer niet meteen een nieuwe alinea hoeft te worden.
Ik lees vooral dat het een persoonlijke voorkeur is, maar niet waarom het problematisch is.
Intentionally left blank
Hmm, wel een goed punt dat een mobiel toetsenbord anders werkt dan een fysieke. Of het dan op mobiel anders zou moet werken dan op desktop, dat weet ik eigenlijk nog niet. Daar kunnen we nog wel 'ns over nadenken. Maar zo op 't eerste gezicht lijkt het mij dat consistentie belangrijk is. We zouden natuurlijk 'ns kunnen onderzoeken hoe andere systemen dat doen specifiek voor mobiel.MazeWing schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:49:
[...]
Sorry bedoelde shift+enter ipv ctrl+enter.
Op een apparaat met toetsenbord vind ik dit niet zo erg maar op mobiel is het nu de omgekeerde wereld. Daar heb je geen mogelijkheid om jullie standaard instelling te "overrulen" Wil ik echt een nieuwe regel dan zal ik hoe dan ook handmatig de extra witregel moeten verwijderen. Dat is natuurlijk onbegonnen werk als je een grote post wil maken.
[...]
MazeWing schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:49:
[...]
Het lijkt me dan ook beter om dit of uit te schakelen voor mobiel of een optie te maken waarbij je dit kan wisselen. Ik denk dat de laatste optie voor de meeste mensen de voorkeur heeft. Ik ben namelijk iemand die groot voorstander is van "enter = de volgende regel".
DaFeliX schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:18:
[...]
Ik kan je in elk geval al wel vertellen dat het introduceren van een toggle voor het enter/shift+enter gedrag niet iets is wat ik zie zitten. Wat mij betreft doen we het op 1 manier, en gaan we daar geen extra code voor introduceren omdat er groep gebruikers zijn die het liever anders zien.
[...]
"Een alinea is een verzameling zinnen die met elkaar samenhangen. Alinea’s zijn als het ware de bouwstenen van je tekst: de kleinere eenheden binnen het geheel. Elke alinea stelt één onderwerp centraal."
Dat betekent dus dat wanneer ik een enter gebruik Tweakers denkt (en kennelijk verwacht) dat ik over een nieuw onderwerp (of kerngedachte) ga schrijven. Maar als ik het voor de leesbaarheid op een nieuw regel wil zetten (want het heeft nog wel hetzelfde onderwerp maar moet wel onderscheidend genoeg zijn) dan wordt dit feitelijk onmogelijk gemaakt door de keuze van Tweakers.
Meer info: https://www.scribbr.nl/essay/paragrafen-en-alineas-scriptie/
Voorbeeld 1:
Bovenstaande is maar een klein voorbeeld. Het gaat over de 3 vidoekaartmerken (dat is het onderwerp) en vervolgens maak ik het leesbaarder door Nvidia, AMD en Intel ieder op een eigen regel te laten beginnen. Volgens jullie (lees: Tweakers) zou het dus op 1 van de volgende manieren moeten:Er zijn verschillende videokaarten. De 3 grote merken zijn Nvidia, AMD en Intel.
Nvidia heeft als grote voordeel dat ze het grootste marktaandeel hebben en veel samenwerken met game developers. Hierdoor worden er vaak nieuwe technieken zoals DLSS, Frame Generation en Nvidia Reflex toegepast.
AMD heeft als grote voordeel dat ze vaak wat goedkoper zijn en meer performance per dollar hebben. Helaas is de samenwerking met game developers kleiner waardoor nieuwe technieken zoals FSR 4 minder snel worden toegepast.
Intel heeft eigenlijk geen rol van betekenis (meer). In het begin leken ze een aardig alternatief te zijn als je een goede budget oplossing wilde hebben. Echter bleken de drivers niet heel goed te zijn waardoor performance, zeker in nieuwe spellen, vaak achterbleef bij Nvidia en AMD.
Voorbeeld 2 (standaard instelling wanneer je op enter drukt):
ofEr zijn verschillende videokaarten. De 3 grote merken zijn Nvidia, AMD en Intel.
Nvidia heeft als grote voordeel dat ze het grootste marktaandeel hebben en veel samenwerken met game developers. Hierdoor worden er vaak nieuwe technieken zoals DLSS, Frame Generation en Nvidia Reflex toegepast.
AMD heeft als grote voordeel dat ze vaak wat goedkoper zijn en meer performance per dollar hebben. Helaas is de samenwerking met game developers kleiner waardoor nieuwe technieken zoals FSR 4 minder snel worden toegepast.
Intel heeft eigenlijk geen rol van betekenis (meer). In het begin leken ze een aardig alternatief te zijn als je een goede budget oplossing wilde hebben. Echter bleken de drivers niet heel goed te zijn waardoor performance, zeker in nieuwe spellen, vaak achterbleef bij Nvidia en AMD.
Voorbeeld 3 (wanneer je niet handmatig witregels wil verwijderen en je dus geen enter kan gebruiken):
Is dit een duidelijk genoeg voorbeeld of moet ik er meer verzinnen? Wil ik namelijk voorbeeld 1 op mobiel typen dan zou ik handmatig alle witregels uit voorbeeld 2 eruit moeten halen. Zeker met een lap tekst is dit bijna niet te doen op een mobiel.Er zijn verschillende videokaarten. De 3 grote merken zijn Nvidia, AMD en Intel. Nvidia heeft als grote voordeel dat ze het grootste marktaandeel hebben en veel samenwerken met game developers. Hierdoor worden er vaak nieuwe technieken zoals DLSS, Frame Generation en Nvidia Reflex toegepast. AMD heeft als grote voordeel dat ze vaak wat goedkoper zijn en meer performance per dollar hebben. Helaas is de samenwerking met game developers kleiner waardoor nieuwe technieken zoals FSR 4 minder snel worden toegepast. Intel heeft eigenlijk geen rol van betekenis (meer). In het begin leken ze een aardig alternatief te zijn als je een goede budget oplossing wilde hebben. Echter bleken de drivers niet heel goed te zijn waardoor performance, zeker in nieuwe spellen, vaak achterbleef bij Nvidia en AMD.
[ Voor 3% gewijzigd door MazeWing op 15-09-2025 11:11 ]
Gezien elk normaal mens na een zin, buiten een smiley, vast ook nog wel een punt (. of wellicht een ander leesteken) gebruikt zou je eventueel die nog als trigger(s) kunnen toevoegen?crisp schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:50:
[...]
[...]maar het vereist dus inderdaad wel dat als je je post wilt eindigen met een smiley dat je dan nog even een spatie of enter moet doen.
[ Voor 3% gewijzigd door BLACKfm op 15-09-2025 11:12 ]
Dat is technisch lastig aangezien leestekens juist vaak ook deel uitmaken van de smileycode.BLACKfm schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:11:
[...]
Gezien elk normaal mens na een zin, buiten een smiley, vast ook nog wel een punt (. of wellicht een ander leesteken) gebruikt zou je eventueel die nog als trigger(s) kunnen toevoegen?
Edit: dat is slechts deel van het probleem (alleen een vraagteken zou dan echt problematisch zijn op dit moment), maar het is ook zo dat in RML een smiley niet geparsed wordt na een leesteken, en dat is niet iets wat we zomaar zullen aanpassen:
:);
:)!
Edit2: mmm, wait wut
[ Voor 30% gewijzigd door crisp op 15-09-2025 12:42 ]
Intentionally left blank
Naar mijn mening is dit voorbeeld gewoon het leesbaarst, en ook gewoon correctMazeWing schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:08:
Voorbeeld 2 (standaard instelling wanneer je op enter drukt):
[...]
Dit zijn de deelonderwerpen per alinea:
alinea 1: opsomming van de 3 grote merken
alinea 2: beschrijving Nvidea
alinea 3: beschrijving AMD
alinea 4: beschrijving Intel
Als je over echt een compleet ander onderwerp wilt schrijven dan kan je je content verder indelen met koppen en dergelijke, of wellicht verdelen over meerdere posts/reacties.
[ Voor 16% gewijzigd door crisp op 15-09-2025 12:51 ]
Intentionally left blank
Maar waarom gebruiken dan praktisch alle messenger apps, Facebook en veel andere website gewoon de “oude manier” van enter = de volgende regel?crisp schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:48:
[...]
Naar mijn mening is dit voorbeeld gewoon het leesbaarst, en ook gewoon correct
Dit zijn de deelonderwerpen per alinea:
alinea 1: opsomming van de 3 grote merken
alinea 2: beschrijving Nvidea
alinea 3: beschrijving AMD
alinea 4: beschrijving Intel
Als je over echt een compleet ander onderwerp wilt schrijven dan kan je je content verder indelen met koppen en dergelijke, of wellicht verdelen over meerdere posts/reacties.
Al sinds 1998 werkt dit ook zo bij Tweakers (en nog steeds als je kiest voor broncode) en nu opeens, na 27 jaar moet het opeens anders. Anders waarbij de mobiele gebruiker helemaal de klos is.
Ook deze zin is weer een aparte regel omdat ik dit niet achter “de klos is” wil hebben en het ook geen aparte alinea moet worden.
Hoe zien jullie het voor je als ooit het forum ook deze nieuwe editor standaard gaat gebruiken. Voor mij is het dan simpelweg onbruikbaar geworden!
Dan kunnen we het natuurlijk erover hebben of een forum meer is als een messenger of als een text verwerker, maar om nou te stellen dat het onbruikbaar is omdat er misschien weleens wat nodeloze alineas inkomen? Dat lijkt mij ook vergaand.