FreeReef.nl
Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."
Dat klopt en is in de .plan ook vermeldZerora schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:11:
Nog niet alle forum tags worden goed ondersteund. De [br]-tag doet ie moeilijk mee. Nu heb ik het hier als tekst getypt in de visueel-modus. Maar als ik die tag bij broncode typ en dan terugschakel naar visueel, krijg je de onderstaande foutmelding.
[Afbeelding]
Intentionally left blank
@crisp deze toevallig nog gezien?
Bijvoorbeeld:
Code: YAML
Code: PHP
Nu lijkt het alsof je geen tags hebt gebruikt
Blijkbaar kan dit wel maar je ziet dit niet als resultaat in de editor:
1
|
:strip_exif()/f/image/NpHiSpgoqMryQpn9STw1xHET.png?f=user_large)
[ Voor 88% gewijzigd door Toppe op 28-01-2026 15:35 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik lees dat @MazeWing hier ook bepaald geen voorstander van is en dat hier meermaals kenbaar heeft gemaakt maar dat daar helaas eigenlijk niet naar geluisterd wordt.
Hier schrijft MazeWing in "Wysiwyg-editor als bètafeature" iets wat ik als work-around las om die nieuwe alinea witregel weg te krijgen:
"Iedere keer dat men op enter drukt komt er een nieuwe alinea en mag men op backspace drukken."
Wat suggereerde dat een backspace indrukken die witregel zou weghalen zodat je nog relatief eenvoudig binnen een alinea op een nieuwe regel zou kunnen beginnen.
Maar helaas werkt dat bij mij in visuele modus niet.
De hele tekst komt dan weer strak achter de laatste zin van de alinea er boven.
Is er in de tussentijd iets aangepast waardoor backspace niet meer werkt om die witregel weg te krijgen?
Kan dit alsjeblieft worden teruggedraaid, Please!
Want zo is die wysiwyg editor voor mij totaal onbruikbaar.
Ik moet dan naar broncode modus om die witregel weg te halen en dan heb ik dus helemaal niets aan die wysiwyg editor en kan ik net zo goed op de oude vertrouwde RML editor blijven zitten.
Dus mijn vurige verzoek is om op zijn minst de "backspace is alinea witregel weghalen maar wel op een nieuwe regel in de huidige alinea komen" functionaliteit te bieden.
Dan verandert er voor de "enter is nieuwe alinea"-fans niets, want waarom zouden die na een enter opeens op backspace drukken, maar zijn de haters van deze feature tenminste enigszins geholpen om de wysiwyg editor bruikbaar te maken want hij biedt ook veel gemak en voordelen heb ik gemerkt.
Pretty please! 🥺
Nee, dat heeft nooit zo gewerkt. Je kan met Shift+enter een enkele newline maken (werkt ook op mobiel - iig met Gboard op Android)Vliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Is er in de tussentijd iets aangepast waardoor backspace niet meer werkt om die witregel weg te krijgen?
Nee, dit is standaard gedrag van de wysiwyg-editor welke we niet gaan aanpassen.Kan dit alsjeblieft worden teruggedraaid, Please!
Wat is er precies onbruikbaar hierdoor?Want zo is die wysiwyg editor voor mij totaal onbruikbaar.
Intentionally left blank
Het blijft toch apart dat een marktaandeel van 36-38% (VS iOS apparaten) zo eenvoudig aan de kant wordt geschoven.crisp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:16:
Nee, dat heeft nooit zo gewerkt. Je kan met Shift+enter een enkele newline maken (werkt ook op mobiel - iig met Gboard op Android)
Hoe je het ook wendt of keert: het is gewoon een zeer gebruiksonvriendelijke implementatie, zeker op iOS.
En meer ga ik er niet meer over zeggen want het is toch aan dovemansoren gericht lijkt het….
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Tsja, het is simpelweg technisch erg lastig om het anders te implementeren, en aan de andere kant is het werken met paragrafen ook gemeengoed in veel editors en zie ik het probleem ook simpelweg niet. We hebben deze keuze gemaakt en gaan dat niet aanpassen.MazeWing schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Het blijft toch apart dat een marktaandeel van 36-38% (VS iOS apparaten) zo eenvoudig aan de kant wordt geschoven.
Hoe je het ook wendt of keert: het is gewoon een zeer gebruiksonvriendelijke implementatie, zeker op iOS.
En meer ga ik er niet meer over zeggen want het is toch aan dovemansoren gericht lijkt het….
Het enige waar we nog naar gaan kijken is support voor [br], wat wellicht ook een workaround kan zijn voor een enkele enter; afhankelijk van hoe we dat in de wysiwyg willen gaan faciliteren (wellicht een knopje in de toolbar).
Intentionally left blank
Ik schreef ook dat die tekst van @MazeWing de suggestie wekte dat het werkte, maar als dat nooit zo was heb ik geen idee wat hij bedoelde met steeds backspace moeten gebruiken om de automatische alinea weg te krijgen.
Nooit geweten dat dat kon maar ik type dan ook altijd enkelhandig dus dat is alsnog geen oplossing voor mij, dan is switchen naar broncode modus voor mij de enige optieJe kan met Shift+enter een enkele newline maken (werkt ook op mobiel - iig met Gboard op Android)
Zoals ik al schreef was dat al overduidelijk gemaakt en daar vraag ik dan ook helemaal niet om (maar men mag altijd op een wonder hopen toch![...]
Nee, dit is standaard gedrag van de wysiwyg-editor welke we niet gaan aanpassen.
Mijn vraag is of het zo gemaakt kan worden dat backspace enkel de nieuwe alinea witregel verwijdert en niet ook automatisch terug springt naar het einde van de vorige regel.
Zoals ik uitlegde is dat in mijn ogen een win-win want er verandert dan niets in het gedrag dat enter een nieuwe alinea maakt maar geeft mensen die maar één hand gebruiken (of misschien wel niet anders kunnen omdat ze een hand of ledemaat missen, waar accessibility voor mensen met een beperking ook om de hoek komt kijken), de mogelijkheid dit met het indrukken van één toest vrij eenvoudig weer ongedaan te maken.
Dus hopelijk kan dit echt overwogen worden en niet ter plekke gelijk worden afgeschoten.
Zoals dit in jouw reacties bij eerdere discussie hierover is dat onder andere een smaak ding maar het heeft ook een funtioneel component.[...]
Wat is er precies onbruikbaar hierdoor?
Blijkbaar zijn er ook mensen, en ik weet dat het heel moeilijk voor te stellen is
Ik ben namelijk nogal geneigd om lange stukken tekst te typen en mijn posts zijn ongetwijfeld een stuk langer dat de gemiddelde post hier op Tweakers en dan vind ik het niet meer prettig lezen als er een doorlopende aaneenschakeling van zinnen is binnen een lange alinea. En ik vermoed dat dit voor veel mensen geldt.
Dus zelfs als je zelf bijna nooit lange alinea’s schrijft help ik daarmee ook de lezers die dus ook baad hebben bij een makkelijk manier dat ik wel een zin binnen een alinea op een nieuwe regel kan beginnen!
Oh, shift-enter werkt niet op iOS!MazeWing schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:52:
[...]
Het blijft toch apart dat een marktaandeel van 36-38% (VS iOS apparaten) zo eenvoudig aan de kant wordt geschoven.
Ben nu echt heel blij dat ik geen iPhone heb maar een Android toestel, dan heb ik tenminste nog een halfgare fallback optie.
Helaas heb ik wel een iPad en net getest op iPadOS en ook daarop werkt shift+enter niet!
En laat ik, als ik thuis, ben nu net 99% van mijn posts op Tweakers daarop typen.
Ook weer eenhandig.
Hoewel het daar nog iets makkelijker zou zijn geweest om wel mijn andere hand erbij te pakken voor shift-enter.
Dat is goed waardeloos zeg, echt slecht dat Apple dat niet geimplemeteerd heeft.
Hoop dan ook echt dat de ”backspace na enter” om terug te komen op een nieuwe regel van de eerdere alinea geïmplementeerd kan worden in de wysiwyg-editor van Tweakers, want dat is dus echt broodnodig.
Niet alleen voor die paar zielen die enkel eenhandig willen of kunnen typen maar ook voor alle Apple gebruikers die er tegenaan lopen!
Zijn er ueberhaupt paragraaf-based editors die dat doen?Vliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:58:
[...]
Mijn vraag is of het zo gemaakt kan worden dat backspace enkel de nieuwe alinea witregel verwijdert en niet ook automatisch terug springt naar het einde van de vorige regel.
Dit is niet iets wat we op dit moment zullen overwegen. Wellicht dat er dus nog wel een andere mogelijkheid komt om een expliciete linebreak in te voegen, maar niet via backspace vanuit een nieuwe paragraaf.
Intentionally left blank
Verkeerd gelezen.
LinkedIn en volgens mij Reddit (heb geen account meer, kan niet checken) doen 1x enter = BR en 2x enter = P.
[ Voor 58% gewijzigd door Mog op 28-01-2026 12:41 ]
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Zoals het hoort en al sinds jaar en dag gebruikelijk is, zeker op internet!Mog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:40:
-Edit-
Verkeerd gelezen.
LinkedIn en volgens mij Reddit (heb geen account meer, kan niet checken) doen 1x enter = BR en 2x enter = P.
Het is gewoon onmogelijk om een BR te doen op een iOS device. Als je enter doet is het altijd een nieuwe paragraaf en druk je dan op backspace dan haalt ie de nieuwe paragraaf weg (incl. de witregel dus) en zit je weer in de vorige paragraaf. Het is zelfs onmogelijk om de witruimte te selecteren.
Dat dit ooit door de testfase heen is gekomen is onbegrijpelijk. Ik verzoek @crisp gewoon eens 1 bericht te typen met een iOS device en dan zijn ervaring te delen.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Verder laat ik het hierbij; wellicht komt er nog een knopje of iets anders voor een expliciete linebreak, maar het standaard gedrag van de editor mbt een normale enter gaan we niet aanpassen.
Intentionally left blank
Ik heb het idee dat je voornamelijk mist dat veel mensen het helemaal niet belangrijk vinden om een enter te kunnen geven in dezelfde paragraaf... Ik vind dat persoonlijk ook niet echt mooi uitzien of prettiger lezen of zo. Het is dus geen kwestie van niet getest hebben maar gewoon niet zoveel waarde hechten aan wat jij blijkbaar een halszaak vindt.MazeWing schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Zoals het hoort en al sinds jaar en dag gebruikelijk is, zeker op internet!
Het is gewoon onmogelijk om een BR te doen op een iOS device. Als je enter doet is het altijd een nieuwe paragraaf en druk je dan op backspace dan haalt ie de nieuwe paragraaf weg (incl. de witregel dus) en zit je weer in de vorige paragraaf. Het is zelfs onmogelijk om de witruimte te selecteren.
Dat dit ooit door de testfase heen is gekomen is onbegrijpelijk. Ik verzoek @crisp gewoon eens 1 bericht te typen met een iOS device en dan zijn ervaring te delen.
Overigens doet Reddit het volgens mij juist nog slechter. 1 enter lijkt inderdaad een volgende regel zonder nieuwe paragraaf, maar zodra je post stript hij die enters weer weg en staat alles gewoon achter elkaar. Ik moet er daar juist altijd aan denken om twee enters te geven wat ik helemaal niet intuïtief vind.
Gamertag: FinrazielNL
Ik zie niet in waarom dat relevant is, of willen jullie de code van die betreffende editor dan gebruiken?crisp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:33:
[...]
Zijn er überhaupt paragraaf-based editors die dat doen?
Of is er een richtlijn binnen Tweakers dat het alleen mag worden geïmplementeerd als het al ergens bestaat?
In dat geval wil ik graag mijn best doen om ergens een obscure editor te vinden waar dit wel zo werkt!
Kan je dan uitleggen waarom niet?Dit is niet iets wat we op dit moment zullen overwegen.
Ik ben geen programmeur maar is dit iets wat heel moeilijk te implementeren is voor jullie?
Want aangezien het verder niets verandert aan de “enter is nieuwe alinea”-functionaliteit kan dat toch geen reden zijn om het niet te doen. Op die manier blijft het voor liefhebbers daarvan onveranderd en voor de niet-liefhebbers kan er tenminste met minimale inspanning omheen gewerkt worden.
Want momenteel is er voor enkelhandig gebruik van de visuele editor geen enkel manier om een zin binnen een alinea op een nieuwe regel te krijgen, nada noppes!
En op Apple devices zelfs met twee handen niet!
Lijkt met deze halsstarrige weigering en het on-the-spot afschieten van functionaliteit die dit oplost zonder enige overweging wel een bewuste actie om mensen hiermee dwars te zitten of op zijn minst totaal niet serieus te nemen.
Het hoeft van mij ook niet per se op die manier maar wel op een manier waarvoor er geen dubbelhandige actie nodig is bij Android gebruikers en om het überhaupt mogelijk te maken op Apple devices.Wellicht dat er dus nog wel een andere mogelijkheid komt om een expliciete linebreak in te voegen, maar niet via backspace vanuit een nieuwe paragraaf.
Dus als jullie iets anders kunnen verzinnen waardoor het wel makkelijker te implementeren is, ik ga er nu maar even vanuit omdat de backspace methode categorisch geweigerd wordt deze te lastig is, dan is dat ook een optie.
En ”wellicht” klinkt me nog heel erg onzeker in de oren. Wat is hier concreet de kans van dat hier naar gekeken wordt en op welke termijn?
De enige uitzondering is Word.
En als je het nu in alle gevallen kon ondervangen door shift+enter te doen dan was het tot daar aan toe. Maar 36-38% van de gebruikers uitsluiten en gewoon te zeggen: “het blijft zo en daarmee klaar” is zeer ongebruiksvriendelijk en ronduit kortzichtig.
Dit is natuurlijk een kul argument, dus omdat de meerderheid het niet gebruikt noch belangrijk vindt kunnen we de wens van de minderheid gevoegelijk compleet negeren, juist ja.Finraziel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Ik heb het idee dat je voornamelijk mist dat veel mensen het helemaal niet belangrijk vinden om een enter te kunnen geven in dezelfde paragraaf... Ik vind dat persoonlijk ook niet echt mooi uitzien of prettiger lezen of zo. Het is dus geen kwestie van niet getest hebben maar gewoon niet zoveel waarde hechten aan wat jij blijkbaar een halszaak vindt.
Heb je nu ook door hoe stom dat klinkt?
Gelukkig werkt dit niet zo in onze samenleving.
Ik weet niet of er een standaard is hoor. Er zijn veel WYSIWYG editors die een P geven na een enter. Testje:MazeWing schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Zoals het hoort en al sinds jaar en dag gebruikelijk is, zeker op internet!
P na Enter:
- Word
- Medium
- Notion
- Jira
- TinyMCE (editor)
- Summernote (editor)
- Froala (editor)
- CKEditor (editor)
- ProseMirror (editor)
- ContentTools (editor)
- Redactor (editor)
- Google Docs
- Pages
- Gmail
- Quill (Editor)
- Trix (Editor)
[ Voor 23% gewijzigd door Mog op 28-01-2026 13:35 ]
Ik zie jouw post meer als een voorbeeld dat een nieuwe regel na enter helemaal niet zo gek is als dat hier wordt voorgespiegeld door Tweakers!Mog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:27:
[...]
Ik weet niet of er een standaard is hoor. Er zijn veel WYSIWYG editors die een P geven na een enter. Testje:
P na Enter:BR na Enter:
- Word
- Medium
- Google Docs
- Pages
- Gmail
Te snel op verzenden gedruktVliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:32:
[...]
Ik zie jouw post meer als een voorbeeld dat een nieuwe regel na enter helemaal niet zo gek is als dat hier wordt voorgespiegeld door Tweakers!![]()
Nog heel kort hierover dan: wij gebruiken een 3rd-party editor (TipTap bovenop ProseMirror) en deze heeft nu eenmaal bepaald 'gedrag'. Dit aanpassen is technisch erg lastig of vergt zelfs aanpassingen aan de inner workings van dit externe product (wat wij zelf dus niet kunnen aanpassen, hooguit vragen of ze een pullrequest daarvoor accepteren waarvan ik de kans klein acht).Vliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:22:
[...]
Ik zie niet in waarom dat relevant is, of willen jullie de code van die betreffende editor dan gebruiken?
Of is er een richtlijn binnen Tweakers dat het alleen mag worden geïmplementeerd als het al ergens bestaat?
In dat geval wil ik graag mijn best doen om ergens een obscure editor te vinden waar dit wel zo werkt!
Zoals @Mog hierboven al aangeeft zijn er 2 verschillende "smaken" wat betreft entergedrag in online editors, en onze editor (ProseMirror dus) werkt nu eenmaal met paragrafen. Wij hebben voor deze editor en dit gedrag gekozen, en daarmee is voor ons (en na een jaar aan dit project gewerkt te hebben) deze discussie ook wel klaar. We gaan hier niet meer op terugkomen.
Intentionally left blank
Hopelijk bedoel je hier enkel reageren op @MazeWing mee want ik zou het erg waarderen als je nog op de vragen in mijn eerdere post in kan gaan: Vliegvlug in "Wysiwyg-editor als bètafeature".crisp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:18:
Verder laat ik het hierbij; wellicht komt er nog een knopje of iets anders voor een expliciete linebreak, maar het standaard gedrag van de editor mbt een normale enter gaan we niet aanpassen.
Bedankt alvast!
Een <br> knopje in de editor zou niet mijn voorkeur hebben, veel liever zie ik iets wat via het toetsenbord kan maar het is sowieso al 100 keer beter dan niets!
Dat is anders vrij normaal in software development... Een functionaliteit waar maar een paar mensen op zitten te wachten ga je niet heel veel resources in stoppen. En het is nou ook niet alsof je helemaal niet meer kunt posten he? Je doet net alsof je leven eindigt als je geen BR zonder nieuwe paragraaf kunt geven...Vliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:27:
[...]
Dit is natuurlijk een kul argument, dus omdat de meerderheid het niet gebruikt noch belangrijk vindt kunnen we de wens van de minderheid gevoegelijk compleet negeren, juist ja.![]()
Heb je nu ook door hoe stom dat klinkt?
Gelukkig werkt dit niet zo in onze samenleving.
Je bedoelt deze vraag nog denk ik?Vliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Hopelijk bedoel je hier enkel reageren op @MazeWing mee want ik zou het erg waarderen als je nog op de vragen in mijn eerdere post in kan gaan: Vliegvlug in "Wysiwyg-editor als bètafeature".
Bedankt alvast!
Een <br> knopje in de editor zou niet mijn voorkeur hebben, veel liever zie ik iets wat via het toetsenbord kan maar het is sowieso al 100 keer beter dan niets!
We gaan sowieso onderzoeken hoe we support voor [br] in UBB/RML kunnen "vertalen" naar de wysiwyg-editor. Daar is een ticket voor die we eerdaags gaan oppakken. Ik kan verder niet vooruitlopen op het resultaat daarvan.En ”wellicht” klinkt me nog heel erg onzeker in de oren. Wat is hier concreet de kans van dat hier naar gekeken wordt en op welke termijn?
Intentionally left blank
Hartelijk dank voor de jouw reactie op het eerste deel van mijn postcrisp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Nog heel kort hierover dan: wij gebruiken een 3rd-party editor (TipTap bovenop ProseMirror) en deze heeft nu eenmaal bepaald 'gedrag'. Dit aanpassen is technisch erg lastig of vergt zelfs aanpassingen aan de inner workings van dit externe product (wat wij zelf dus niet kunnen aanpassen, hooguit vragen of ze een pullrequest daarvoor accepteren waarvan ik de kans klein acht).
Zoals @Mog hierboven al aangeeft zijn er 2 verschillende "smaken" wat betreft entergedrag in online editors, en onze editor (ProseMirror dus) werkt nu eenmaal met paragrafen. Wij hebben voor deze editor en dit gedrag gekozen, en daarmee is voor ons (en na een jaar aan dit project gewerkt te hebben) deze discussie ook wel klaar. We gaan hier niet meer op terugkomen.
Maar daar ging het nu net niet om, zie ook de clown smiley.
Dat het gedrag van de Enter niet gaat veranderen is duidelijk en heb ik nu al twee keer aangegeven dus hoef je echt niet nog een keer te zeggen.
Maar hoe zit het met de alternatieven om om dit gedrag heen te kunnen werken?
De rest van mijn eerdere post dus.
Jep. En je kan gewoon switchen naar 'broncode'. Die editor heeft mijn persoonlijke voorkeur. I love me some UBB tags.Finraziel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Dat is anders vrij normaal in software development... Een functionaliteit waar maar een paar mensen op zitten te wachten ga je niet heel veel resources in stoppen. En het is nou ook niet alsof je helemaal niet meer kunt posten he? Je doet net alsof je leven eindigt als je geen BR zonder nieuwe paragraaf kunt geven...
Ik zie nu pas je reactie, dank!crisp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:42:
[...]
We gaan sowieso onderzoeken hoe we support voor [br] in UBB/RML kunnen "vertalen" naar de wysiwyg-editor. Daar is een ticket voor die we eerdaags gaan oppakken. Ik kan verder niet vooruitlopen op het resultaat daarvan.
Hij alleen wel erg kort.
Als ik het goed begrijp was jouw eerdere tekst “Wellicht dat er dus nog wel een andere mogelijkheid komt om een expliciete linebreak in te voegen, maar niet via backspace vanuit een nieuwe paragraaf.” dus eigenlijk iets te rooskleurig.
En wordt er nu enkel gekeken naar het implementeren van een <br>-knopje maar wordt er verder niet naar andere mogelijkheden gekeken?
Of is het juist nu eerst het <br>-knopje implementeren en later nog kijken of er iets via het toetsenbord kan worden geïmplementeerd?
Ik hoop natuurlijk van harte het laatste!
Voor gewone teksten is 1 enter enorm storend. Dat leest, voor deze site grote uitzonderingen zoals een postadres daargelaten, voor geen meter. Alleen zinvol bij opsommingen en daar doet de wysiwyg het prima.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Het is voor mij nadat je je post verder heb aangevuld eigenlijk niet anders geworden hoor, genoeg applicaties die wel enter is break implementeren, dus vind dat nog steeds geen sterk argument om het hier op Tweakers dan per se enter is nieuwe alinea te doen.
Deze uitleg van @crisp snijdt wat dat betreft meer hout crisp in "Wysiwyg-editor als bètafeature" en zie ik als goede reden om dat basis gedrag niet compleet om te gooien.
Laat onverlet dat er naar mijn menig nog wel een alternatief geboden zou moeten worden om hier op een of andere manier om heen te kunnen werken, zeker voor mensen die nu helemaal geen andere optie hebben.
Je kan alles natuurlijk in het belachelijke trekken en daarmee de discussie plat slaan en je gaat er verder gelijk vanuit dat een oplossing heel veel resources gaat kosten.Finraziel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Dat is anders vrij normaal in software development... Een functionaliteit waar maar een paar mensen op zitten te wachten ga je niet heel veel resources in stoppen. En het is nou ook niet alsof je helemaal niet meer kunt posten he? Je doet net alsof je leven eindigt als je geen BR zonder nieuwe paragraaf kunt geven...
Ik snap ook wel dat er een afweging moet zijn tussen inspanningen en aantal gebruikers en daarom vraag ik ook juist of het heel lastig is om een alternatief te implementeren maar daar is nog geen duidelijkheid over gekomen.
Volgens mij trek ik het niet in het belachelijke?Vliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:07:
[...]
Je kan alles natuurlijk in het belachelijke trekken en daarmee de discussie plat slaan en je gaat er verder gelijk vanuit dat een oplossing heel veel resources gaat kosten.
Ik snap ook wel dat er een afweging moet zijn tussen inspanningen en aantal gebruikers en daarom vraag ik ook juist of het heel lastig is om een alternatief te implementeren maar daar is nog geen duidelijkheid over gekomen.
En volgens mij heb ik Crisp al meermaals zien zeggen dat het erg lastig is om dit aan te passen in de editor die ze gebruiken.
Fijn dat het voor jou wel positief uitpakt en dat elke verandering wennen is heb je gelijk in maar ik kan je in dit geval vertellen dat ik echt weet dat ik hier niet aan ga wennen.F_J_K schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:00:
Ik heb de betatest een tijd gedaan, mistte wat dingen maar de enter = alinea, daar werd ik juist heel blij van. ... Na de wen-periode natuurlijk, zoals vele hier is mijn eerste reactie bij any verandering een allergische reactie :P
Al zolang dat ik Microsoft Word gebruik heb ik er al een hartgrondige hekel aan.
Ben blij dat ik daar tegenwoordig nog maar heel weinig mee hoef te werken
Dat is dus subjectief.Voor gewone teksten is 1 enter enorm storend. Dat leest, voor deze site grote uitzonderingen zoals een postadres daargelaten, voor geen meter. Alleen zinvol bij opsommingen en daar doet de wysiwyg het prima.
Ik vind hele grote blokken tekst van aaneengesloten regels juist totaal niet fijn lezen!
Ik kan en ga niet voortuitlopen op een researchticket dat nog niet gedaan isVliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:53:
[...]
Ik zie nu pas je reactie, dank!
Hij alleen wel erg kort.
Als ik het goed begrijp was jouw eerdere tekst “Wellicht dat er dus nog wel een andere mogelijkheid komt om een expliciete linebreak in te voegen, maar niet via backspace vanuit een nieuwe paragraaf.” dus eigenlijk iets te rooskleurig.
En wordt er nu enkel gekeken naar het implementeren van een <br>-knopje maar wordt er verder niet naar andere mogelijkheden gekeken?
Of is het juist nu eerst het <br>-knopje implementeren en later nog kijken of er iets via het toetsenbord kan worden geïmplementeerd?
Ik hoop natuurlijk van harte het laatste!
Intentionally left blank
Ik doel hier op:Finraziel schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Volgens mij trek ik het niet in het belachelijke?
”Je doet net alsof je leven eindigt als je geen BR zonder nieuwe paragraaf kunt geven...”
Je leest niet goed of je wilt het bewust niet goed begrijpen.En volgens mij heb ik Crisp al meermaals zien zeggen dat het erg lastig is om dit aan te passen in de editor die ze gebruiken.
De enter = alinea zit standaard in het basis product wat ze afnemen en daarvan enter = line break maken is heel erg lastig.
Maar dat is dus niet waar ik het over heb, het gaat mij om een alternatief om die alinea toch te kunnen weghalen na een enter en een zin op nieuwe regel te krijgen binnen een alinea.
Dat is nu in de visuele editor met één hand onmogelijk te doen maar mensen op Android hebben nog shift-enter met gebruik van twee handen als alternatief, maar op Apple devices kan je zelfs met twee handen dit niet voor elkaar krijgen. Daar is het nu dus totaal onmogelijk.
Oké fair, dan houd ik voorlopig nog hoop en ga ik van het positieve scenario uit!crisp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Ik kan en ga niet voortuitlopen op een researchticket dat nog niet gedaan is
Belooft me dat je ons hier op de hoogte houdt van de uitkomst van dat researchticket!
Dat is wat ik nu doe inderdaad en op mijn iPad ook de enige manier om een zin binnen een alinea op een nieuwe regel te krijgen.Mog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Jep. En je kan gewoon switchen naar 'broncode'.
Ik ben de huidige editor ook al helemaal gewend maar ik zie wel veel voordeel in een visuele editor, veel dingen buiten de basis zijn daarin best omslachtig.Die editor heeft mijn persoonlijke voorkeur. I love me some UBB tags.
Dingen als tabellen zijn daarin echt niet te doenen gebruik ik daarom ook haast nooit. Ik heb nog niet gekeken hoe dat in de visuele editor gaat maar daarin heb je tenminste de mogelijkheid om het in een werkbaarder manier aan te bieden.
Dat geldt in mindere mate ook voor lijstjes.
En ik zag een undo-knop in de visuele editor, dat is ook super handig!
Dus ik ben wel voorstander van een visuele boven een broncode editor maar er moet wel altijd een mogelijkheid blijven bestaan naar die laatste te kunnen wisselen.
Ik zie in de toekomst de meeste ontwikkelingen en verbeteringen echter wel in de visuele gedaan gaan worden, dat zal toch de voorkeurseditor worden van de meeste Tweakers is mijn verwachting.
Change enter to break line instead of new paragraphcrisp schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Nog heel kort hierover dan: wij gebruiken een 3rd-party editor (TipTap bovenop ProseMirror) en deze heeft nu eenmaal bepaald 'gedrag'. Dit aanpassen is technisch erg lastig of vergt zelfs aanpassingen aan de inner workings van dit externe product (wat wij zelf dus niet kunnen aanpassen, hooguit vragen of ze een pullrequest daarvoor accepteren waarvan ik de kans klein acht).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| HardBreak.extend({
addKeyboardShortcuts() {
return {
Enter: () => {
if (this.editor.isActive('orderedList') || this.editor.isActive('bulletList')) {
return this.editor.chain().createParagraphNear().run();
}
return this.editor.commands.setHardBreak();
},
};
},
}), |
Faq mbt newline: https://tiptap.dev/docs/guides/faq
Of is dit weer te simpel gedacht?
[ Voor 21% gewijzigd door MazeWing op 28-01-2026 14:55 ]
Het is ook niet bedoeld als argument. Ik wilde alleen aantonen dat er niet 1 web standaard is. De een doet het zus de ander zo.Vliegvlug schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:01:
[...]
Het is voor mij nadat je je post verder heb aangevuld eigenlijk niet anders geworden hoor, genoeg applicaties die wel enter is break implementeren, dus vind dat nog steeds geen sterk argument om het hier op Tweakers dan per se enter is nieuwe alinea te doen.
Ja, daar hebben we al een ticket voor 🙂Toppe schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:37:
Is er ook een vriendelijke manier om in de editor de code taal te zien??
@crisp deze toevallig nog gezien?
Bijvoorbeeld:
Code: YAML
Code: PHP
Nu lijkt het alsof je geen tags hebt gebruiktedit:
Blijkbaar kan dit wel maar je ziet dit niet als resultaat in de editor:YAML:[Afbeelding][Afbeelding]
1
Intentionally left blank
- Op de Mac / macOS werkt [shift ⏎] / shift return alsnog gewoon als return in plaats van nieuwe alinea.
- Op iPhone / iOS en iPadOS niet, maar door de broncode-stand te gebruiken kun je alsnog een gewone return cq newline cq <br(eak)> typen, in plaats van een return die als <p(aragraph)> cq nieuwe alinea uitpakt. Dus een newline blijft wel binnen handbereik, ook op iPhone en iPad. In Safari en Brave dan, ik heb niet alle browsers geprobeerd.
Overigens geeft Google AI-modus deze reactie op 'is TipTap shift-return' gek genoeg aan dat het 'gedrag' van shift-return standaard een <br> geeft (wat dus niet overeenkomt met de ervaring in iOS / iPadOS), maar ook dat het in te stellen is:
In Tiptap, pressing Shift+Enter (or Shift+Return) typically inserts a "hard break" (<br>) rather than a new paragraph, allowing for a line break without separating list items or creating extra spacing. This behavior is managed by the {Link: HardBreak extension https://tiptap.dev/docs/editor/extensions/nodes/hard-break}.
Key Details regarding Shift-Return in Tiptap:
- Default Behavior: Shift+Enter creates a <br> tag.
- Alternative Configuration: To make Shift+Enter create a new paragraph (<p>) instead of a break, you can customize keyboard shortcuts in the configuration to use this.editor.commands.createParagraphNear() or setHardBreak.
- Code Blocks: Within code blocks, Shift+Enter (newlineInCode) inserts a new line character.
- Functionality: It acts as a "soft return" to keep content within the same block element.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| // Example: Customizing to make Shift-Enter behave like Enter (new paragraph)
import { Extension } from '@tiptap/core'
const ShiftEnterCreateExtension = Extension.create({
addKeyboardShortcuts() {
return {
"Shift-Enter": ({ editor [nosmilies]})[/nosmilies] => {
return editor.commands.enter(); // Instead of hard_break
},
};
},
}); |