Wysiwyg-editor nu ook live op het forum

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:31
Yep, dat is echt een bekende probleem met markdown. Een overweging kan zijn om zowel * als _ voor italic te ondersteunen? Het zit elkaar niet in de weg. Discord doet dat ook op die manier.

Ik sta er niet eens meer bij stil maar volgens mij volgen Jira, Notion, Azure DevOps en Discord die aangehaalde standaard ook grotendeels. Ik zie vooral nog wel eens verschillen in welke headers ed wel of niet ondersteund worden. Notion gaat uit mijn hoofd minder ver dan Jira.

Ik word in ieder geval erg blij van markdown ondersteuning, beter dan [b] etc. wat een crime was op de mobiel đŸ¤£

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22

Vliegvlug

Flight Simple

DaFeliX schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:40:
[...]

Ik weet niet wat je met "dit" bedoelt, maar {enter}, {shift+enter} en {spatie}{spatie}{enter} werkt nu nog steeds zoals het hoort.

[...]

Voor de markdownnotatie moesten we keuzes maken. Het probleem is dat er geen 'echte' standaard is, dus hebben we vooral gekeken hoe het bij verschillende andere platformen/websites/applicaties werkt. En daar viel me de inconsistentie op. "Overal" is dus zeker niet waar, maar ik weet dat er genoeg plekken zijn waar het weer anders gaat.

Wij hebben daarom vooral gekeken naar wat er is aan standaarden, en wat er in het wild gebruikt wordt. Daarop hebben we onze eigen keuzes gemaakt en bij twijfel vooral gekeken naar standaarden.
Je hebt vast gelijk dat het niet overal hetzelfde is en dat doet me gelijk denken aan XKCD on standards.

Hetgeen jij linkt geeft nota bene ook twee opties
TypeOr… to Get
*Italic* _Italic_Italic
**Bold** __Bold__Bold
Waarbij italic dus ook met underscore ervoor en na kan, dus zij hebben ook niet één standaard. ;)

Denk dat het in deze vooral belangrijk is te kijken naar de doelgroep die het gebruikt, dat zijn op Tweaker/GoT voor het overgrootte deel Nederlandstaligen (Nederland/Vlaanderen) en begrijp dat er ook flink wordt ingezet om nieuwe aanwas te trekken.

Zelf hebt ik deze markdown ‘geleerd’ van Whatsapp. * voor vet en _ voor cursief en ik verwacht dat het om die reden veruit het meest bekend is in Nederland (en misschien ook Vlaanderen maar dat weet ik niet). Mijn pubers kennen bijvoorbeeld ook niet anders.

Verder kom ik zelf deze ‘standaard’ ook overwegend tegen, waarbij Confluence/Jira de eerste is waar ik nu aan kan denken en de naam van weet.

Kortom, ik zou de huidige keuze die precies omgekeerd is van want naar mijn idee bij de gemiddelde Nederlander gangbaar is, met dank aan Whatsapp (hate it or love it), nog eens sterk heroverwegen!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:04

DaFeliX

Tnet Devver
Arjan90 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:37:
Yep, dat is echt een bekende probleem met markdown. Een overweging kan zijn om zowel * als _ voor italic te ondersteunen? Het zit elkaar niet in de weg. Discord doet dat ook op die manier.

[...]
We doen juist heel bewust niet meerdere notaties ondersteunen voor dezelfde opmaak. Enerzijds is dat verwarrend, anderzijds blokkeert dat om die notatie eventueel in de toekomst voor iets anders te gebruiken.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22

Vliegvlug

Flight Simple

DaFeliX schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:00:
[...]

We doen juist heel bewust niet meerdere notaties ondersteunen voor dezelfde opmaak. Enerzijds is dat verwarrend, anderzijds blokkeert dat om die notatie eventueel in de toekomst voor iets anders te gebruiken.
Als er geen alternatieve opties gaan worden ondersteund vanuit principe lijkt het me nog belangrijker om er goed over na te denken.
En dan niet met een technisch bril, waarvan ik de indruk krijg dat nu het geval is, maar vooral naar de doelgroep, de gebruikers dus, en de gewenste aanwas daarvan te kijken!

Zoals ik in mijn post hierboven al aangeef zegt mijn gevoel dat het overgrote deel * voor bold en _ voor cursief kent.

Maar laat het vooral objectief onderzoeken, een poll op de FP zal waarschijnlijk al een goede indicatie geven.
Daarbij niet aangeven dat het om een keuze voor de editor gaat maar simpelweg vragen wat men het meest logisch vindt voor vet en cursief: *vet* & _cursief_ of _vet_ & *cursief* plus nog wat opties.

Ik ben geen poll maker maar die zijn er bij Tweakers vast wel zodat het een beetje objectieve resultaten geeft. :)
Ben erg benieuwd wat daar uitkomt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind _cursief_ en *vet* ook het meest logische/voor de hand liggend. Een * heeft meer een associatie met dik dan een _ dat heeft, die is zo dun. :P

Nou gebruik ik de visuele editor nauwelijks en zal nog gewoon de tags zelf typen of de sneltoetsen ervoor met ctrl+b en ctrl+i icm de tekst selecteren.

Commandline FTW

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Voor mij is dit _underline_

Misschien /italic/? Hoewel slashes waarschijnlijk al wat anders doen...

iRacing Profiel

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:39
Wild Chocolate schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:17:
Voor mij is dit _underline_

Misschien /italic/? Hoewel slashes waarschijnlijk al wat anders doen...
_ gebruikt whatsapp dan weer voor italic, wellicht ook niet handig
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste