Verstappen will Russel idd geen derde plek geven, dan maar zeggen dat t een race incident was.
Hallo,
Ik ben terug met de race-tempo-overzichten:

Zeer sterke race voor de top 3 coureurs. Max had een extra pitstop, dus zijn race-tempo is wat scheefgetrokken, maar ik denk dat het team echt goed werk heeft geleverd met de strategie. Uiteraard was de straf extreem kostbaar uiteindelijk, maar op de baan was hij niet slecht.
Fijne dag nog allemaal.
(Original English below:)
Ik ben terug met de race-tempo-overzichten:
Zeer sterke race voor de top 3 coureurs. Max had een extra pitstop, dus zijn race-tempo is wat scheefgetrokken, maar ik denk dat het team echt goed werk heeft geleverd met de strategie. Uiteraard was de straf extreem kostbaar uiteindelijk, maar op de baan was hij niet slecht.
Fijne dag nog allemaal.
(Original English below:)
Hello
I'm back with the race pace charts:
Very strong race for the top 3 drivers. Max had an extra stop so his race pace is a little bit skewed, but I think the team did a really good job with the strategy. Obviously the penalty was extremely costly in the end, but on track, he wasn't bad.
Have a nice day everyone.
Ah, volgens jou gaat die met pensioen? Of gaat hij alle races virtueel rijden?
Vlak de inkomsten niet uit. Zelfs mensen die zo rijk zijn dat het eigenlijk niet uitmaakt zijn met geld te paaien. Kijk bijvoorbeeld naar een Ronaldo in de zandbak.gorgi_19 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:53:
[...]
Hij racet voor de lol. Zijn doel was om WDC kampioen te worden, en dat heeft hij gehaald. Daarna wil hij winnen, maar zijn einddoel is gehaald en de rest is bonus.
Hij is dol op racen; simracing, GT3, F1. Alle politiek eromheen hoeft van hem niet.
[...]
Hij heeft ook al vaker aangegeven niet eindeloos in de F1 te blijven, maar ook andere raceklassen te wilen racen. Daarmee blokkeer je automatisch al een aantal records.
Als je niet in die positie bent dan zou je zeggen “genoeg is genoeg”, maar blijkbaar werkt dat zo niet. Ik begrijp dat ook niet.
Ik begrijp dat wel...ook bij Max eet heel de familie mee. Jos zijn rally avontuur moet ook betaald worden bijvoorbeeld.
Plus Max zijn kinderen moeten t later ook goed hebben, waarom zou je t dan laten liggen. Daarom geloof ik ook niet dat hij na 2028 zomaar stopt. Als Ferrari of Mercedes met een grote zal geld komt gaat hij gewoon nog een jaar of 3 door. WEC kan daarbij ook nog wel...
Plus Max zijn kinderen moeten t later ook goed hebben, waarom zou je t dan laten liggen. Daarom geloof ik ook niet dat hij na 2028 zomaar stopt. Als Ferrari of Mercedes met een grote zal geld komt gaat hij gewoon nog een jaar of 3 door. WEC kan daarbij ook nog wel...
Erg jammer hoe Max reageert op concrete vragen over het incident met Russell.
Hieruit blijkt toch wel dat het een opzettelijke actie was van Max en geen inschattingsfout o.i.d.
Normaal ben ik niet anti-Max, maar dit soort dingen zou hij na 10 jaar in de F1 toch ondertussen wel afgeleerd moeten hebben.
Je mag de sport niet in diskrediet brengen. Als je vervolgens de stewards een stel partijdige prutsers die de pik op je hebben noemt denk ik dat daar dus wel een straf uit komt. Note: niet mijn mening. Maar met de voorgaande interviews van Verstappen zou je wel kunnen denken dat hij er zo over denkt.Mr Magic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:55:
Overigens ook erg flauw van Max om te zeggen "ik zeg niks want we mogen geen kritiek leveren". Volgens mij mag dat prima, zolang je er maar niet bij scheldt.
Kreeg het gevoel dat het beetje oog om oog tand om tand actie was van Max, jij mij raken en vervolgens moet ik nog mijn positie terug geven van team, nou dan botsen we nog eens keer met wielen tegen elkaar.Mr Magic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:35:
[YouTube: Max Verstappen Dismisses Russell Clash Questions | Post Race Interview | Spanish Grand Prix 2025]
Hieruit blijkt toch wel dat het een opzettelijke actie was van Max en geen inschattingsfout o.i.d.
Normaal ben ik niet anti-Max, maar dit soort dingen zou hij na 10 jaar in de F1 toch ondertussen wel afgeleerd moeten hebben.
Zij krijgen geen penalty terwijl ik door 2 auto's wordt geraakt in 1 bocht, nou tik ik er ook 1 aan, maar goed zijn tik was iets minder subtiel.
[ Voor 8% gewijzigd door Albinoraptor op 01-06-2025 19:42 ]
Vettel kreeg toen een 10 sec stop & go. Als je die vergelijking maakt zou het dus ook dezelfde straf moeten zijn.Holk schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:56:
[...]
Als het ervoor had gezorgd dat George uitgevallen was, zeker. Nu is het een Vettel 2017 Baku geval en is 10 seconden de straf (nogmaals los of het een straf moet zijn)
En de standaard straf voor causing a collision is wellicht wel 10 sec. Maar in het geval van Vettel is het geïnterpreteerd als bewuste actie, en dus zwaardere straf.
Aluhoedjes zullen beweren dat Vettel die straf wel pas kreeg nadat Hamilton diezelfde straf vrijwillig nam doordat hij moest pitten voor een nieuwe headrest omdat die los zat.
Ik erger me meer aan de typische Sky vragenMr Magic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:35:
[YouTube: Max Verstappen Dismisses Russell Clash Questions | Post Race Interview | Spanish Grand Prix 2025]

Sinds wanneer moet je alle vragen beantwoorden? Het is geen TV rechtbank met eed ingezworen.Mr Magic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:35:
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Zodra hij een echt antwoord geeft krijgt ie weer een boete. Van Max hoef je dan ook echt geen serieuze reactie meer te verwachten na dit soort akkefietjes.Mr Magic schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:35:
[removed]
Jazeker: https://racingnews365.nl/...ing-verstappen-en-russellsly___ schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:44:
Heeft Dr. Marko al wat geroepen? 😀
Eigenlijk kunnen we vooral stellen dat Red Bull vandaag erg gefaald heeft. Nadat ze het met de alternatieve strategie goed deden gingen ze met de safetycar toch wel hard de mist in met die harde banden. En daarna de fout om te zeggen tegen Verstappen om de plek terug te geven terwijl dat niet nodig was.
Wat voor strategie had Tsunoda? Niets om hem in de top 10 te krijgen.
Tsjah... Punching above their weight...TinusXIII schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:47:
Eigenlijk kunnen we vooral stellen dat Red Bull vandaag erg gefaald heeft. Nadat ze het met de alternatieve strategie goed deden gingen ze met de safetycar toch wel hard de mist in met die harde banden. En daarna de fout om te zeggen tegen Verstappen om de plek terug te geven terwijl dat niet nodig was.
Het team verwacht het mogelijke.
Max haalt er al twee jaar uit wat er niet in zit.
Something's gotta give...
De vraag is wat red bull denkt eraan te gaan doen. Tis al een tijdje de vermeende definition of insanity. Doing the same and expecting a different result.
"Lijken" kun je weg laten. Vorig jaar was het 20?-4 v.w.b. kwalificaties. Piastri maar 4 keer voor Norris. Dit seizoen is het momenteel 5-4 in het voordeel van Piastri. Dus na 9 races heeft Piastri al vaker voor Norris gekwalificeerd dan vorig jaar over het gehele seizoen van 24 races.warp schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:18:
En waar Norris eerst nog de betere was qua kwalificaties en bandenmanagement, lijken die rollen ook omgedraaid in het voordeel van Piastri.
:strip_exif()/f/image/U80AwewMjo0BkUdds0FkW9I1.jpg?f=fotoalbum_large)
Haha heerlijke tweet van Zak Brown
[ Voor 3% gewijzigd door MJHH93 op 01-06-2025 20:09 ]
✌
Het team van McLaren heeft de zaakjes echt prima voor elkaar en dat is dik gegund 
Voor Red Bull is Max altijd een zege geweest maar dat is steeds meer een vloek aan het worden. Max heeft een aparte race stijl en die hele auto is alleen voor Max ontwikkeld zo lijkt het. Perez, Lawson en Tsunoda zijn prima coureurs en laten goed zien dat alleen Max uit de voeten kan met de auto.
Snap echt niet dat Red Bull het zo ver heeft laten komen..
Voor Red Bull is Max altijd een zege geweest maar dat is steeds meer een vloek aan het worden. Max heeft een aparte race stijl en die hele auto is alleen voor Max ontwikkeld zo lijkt het. Perez, Lawson en Tsunoda zijn prima coureurs en laten goed zien dat alleen Max uit de voeten kan met de auto.
Ik doelde meer op de gehele tijdspanne, sinds Piastri voor McLaren rijdt. Piastri is sinds die tijd ontzettend gegroeid, terwijl Norris een beetje op hetzelfde niveau is blijven hangen.RobertMe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:03:
"Lijken" kun je weg laten. Vorig jaar was het 20?-4 v.w.b. kwalificaties. Piastri maar 4 keer voor Norris. Dit seizoen is het momenteel 5-4 in het voordeel van Piastri. Dus na 9 races heeft Piastri al vaker voor Norris gekwalificeerd dan vorig jaar over het gehele seizoen van 24 races.
Je doelt daarmee vooral op de 2e rijder denk ik he ?MikeyMan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:55:
[...]
Tsjah... Punching above their weight...
Het team verwacht het mogelijke.
Max haalt er al twee jaar uit wat er niet in zit.
Something's gotta give...
De vraag is wat red bull denkt eraan te gaan doen. Tis al een tijdje de vermeende definition of insanity. Doing the same and expecting a different result.
Want qua auto, wat Max er uit haalt dan, is het zo slecht niet. Alleen bij McLaren is het gewoon beter, vooral omtrent de bandenmanagement (koeling).
Ik zie graag andere teams dit ook voor elkaar krijgen, zodat de strijd voorin weer spannend kan worden.
Dit is al zo vaak ontkracht, Max heeft helemaal geen aparte race stijl. Max houdt van een pointy end, maar dat hebben veel meer coureurs. De auto is gebouwd om snel te zijn, en niet specifiek voor Max, maar daarmee is die ook ontzettend gevoelig geworden, Max kan daar (tot op zekere hoogte) mee om gaan, maar dat wil niet zeggen dat hij niet met een niet gevoelige auto om kan gaan.schumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:14:
Het team van McLaren heeft de zaakjes echt prima voor elkaar en dat is dik gegund
Het enige wat je misschien kan zeggen is dat de kwaliteiten van Max dat wellicht een beetje verbloemd hebben. Maar zonder Max hadden ze waarschijnlijk afgelopen 4 seizoenen in het middenveld gereden.
Nee ik bedoel het hele team. Die auto hoort ergens op p6 t/m p12 te staan. Max haalt eruit wat er niet in zit en sust ze daarmee in slaap. En ze maken geen enkele aanstalten om wakker te worden. Al een jaar of twee.Plenkske schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Je doelt daarmee vooral op de 2e rijder denk ik he ?
Want qua auto, wat Max er uit haalt dan, is het zo slecht niet. Alleen bij McLaren is het gewoon beter, vooral omtrent de bandenmanagement (koeling).
Ik zie graag andere teams dit ook voor elkaar krijgen, zodat de strijd voorin weer spannend kan worden.
@schumi1986 schrijft dan ook dat het zo lijkt, niet dat (hij denkt dat) het zo isShinji schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Dit is al zo vaak ontkracht, Max heeft helemaal geen aparte race stijl. Max houdt van een pointy end, maar dat hebben veel meer coureurs. De auto is gebouwd om snel te zijn, en niet specifiek voor Max, maar daarmee is die ook ontzettend gevoelig geworden, Max kan daar (tot op zekere hoogte) mee om gaan, maar dat wil niet zeggen dat hij niet met een niet gevoelige auto om kan gaan.
Het enige wat je misschien kan zeggen is dat de kwaliteiten van Max dat wellicht een beetje verbloemd hebben. Maar zonder Max hadden ze waarschijnlijk afgelopen 4 seizoenen in het middenveld gereden.
Maar wat het team intussen ook al vaker heeft aangehaald, is dat Verstappen inderdaad de problemen verbloemd. Want 2 jaar terug, met de upgrades in Spanje 2023, had Verstappen al kritiek op gewijzigd rijgedrag. Maar gezien hij wel sneller was heeft het team er niet echt iets mee gedaan. En vervolgens heeft het tot vorig jaar ergens geduurd totdat ze tot de conclusie kwamen dat het toen al begonnen is met mis gaan.
Het een sluit het ander niet uit.Shinji schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Dit is al zo vaak ontkracht, Max heeft helemaal geen aparte race stijl. Max houdt van een pointy end, maar dat hebben veel meer coureurs. De auto is gebouwd om snel te zijn, en niet specifiek voor Max, maar daarmee is die ook ontzettend gevoelig geworden, Max kan daar (tot op zekere hoogte) mee om gaan, maar dat wil niet zeggen dat hij niet met een niet gevoelige auto om kan gaan.
Binnen het huidige concept en/of de mogelijkheden van team en fabriek bouwen ze de snelste auto die ze mogelijk achten. Maar blijkbaar resulteert dat in een hok waar 99,99% van de mensheid niet mee kan rijden.
Is het dan voor max gebouwd? Nee, dat is een totaal andere vraag.
Ik denk eerlijk gezegd dat ie in een McLaren of zelfs Ferrari inmiddels heel ruim aan de leiding had gestaan. Ongeacht of de auto voor hem gebouwd zou zijn.
Man man man wat een blunder van Red Bull met het teruggeven van die plek.
In de post show op F1TV zat al een stukje met Palmer die het incident erbij haalt met de onboard van Russell. En toen viel mij al meteen op dat Russells rechter hand boven de cockpit uit steekt, oftewel: hij had het stuur 90 graden naar links gedraaid, in een bocht naar rechts. Hoe kan het dan dat Red Bull niet inziet dat Russell geen controle over de auto had? En Verstappen dus "echt" van de baan wordt gereden, doordat Russell geen controle heeft.
Ja, het antwoord op die vraag kan ik ook wel geven. Jonathan Wheatly is weg, die zal ~20 jaar ervaring hebben in dit soort dingen beoordelen en de discussies met RC & de stewards daarover. En zijn opvolger wilde wellicht zijn oude team nog een pleziertje doen, Stephen Knowles werkte "immers" t/m 2021 nog bij Mercedes. En was tot dit jaar bij Red Bull ook "maar" head of strategy. En geen sporting director die dus ook met de stewards dit soort dingen moet uitvechten.
In de post show op F1TV zat al een stukje met Palmer die het incident erbij haalt met de onboard van Russell. En toen viel mij al meteen op dat Russells rechter hand boven de cockpit uit steekt, oftewel: hij had het stuur 90 graden naar links gedraaid, in een bocht naar rechts. Hoe kan het dan dat Red Bull niet inziet dat Russell geen controle over de auto had? En Verstappen dus "echt" van de baan wordt gereden, doordat Russell geen controle heeft.
Ja, het antwoord op die vraag kan ik ook wel geven. Jonathan Wheatly is weg, die zal ~20 jaar ervaring hebben in dit soort dingen beoordelen en de discussies met RC & de stewards daarover. En zijn opvolger wilde wellicht zijn oude team nog een pleziertje doen, Stephen Knowles werkte "immers" t/m 2021 nog bij Mercedes. En was tot dit jaar bij Red Bull ook "maar" head of strategy. En geen sporting director die dus ook met de stewards dit soort dingen moet uitvechten.
Als Max de volgende race een punt pakt (of tijdens de trainingen voor Oostenrijk misschien?), betekend dat een ban voor Oostenrijk volgens mij. Denk dat die dat beter niet kan doen voor dat deel van zijn fanbase die daar heen reist en daar al flink voor betaald zal hebben.....
Anders voorzie ik daar ook nog wel een flinke teleurstelling bij veel mensen.
Je vergeet denk ik dat Max niets om zijn fans geeftDennism schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:31:
Als Max de volgende race een punt pakt (of tijdens de trainingen voor Oostenrijk misschien?), betekend dat een ban voor Oostenrijk volgens mij. Denk dat die dat beter niet kan doen voor dat deel van zijn fanbase die daar heen reist en daar al flink voor betaald zal hebben.....
Klopt, Perez gaf het als eerste aan, maar werd niet serieus genomen omdat Verstappen er snel mee was. Maar naarmate er meer updates kwamen begon het Verstappen ook op te vallen. Alleen deden ze er niets mee omdat Verstappen toch races bleef winnen. Newey had trouwens ook commentaar en suggesties op de richting die ze insloegen, maar die werden van de hand geschoven door Waché / Red Bull.MikeyMan schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:25:
Nee ik bedoel het hele team. Die auto hoort ergens op p6 t/m p12 te staan. Max haalt eruit wat er niet in zit en sust ze daarmee in slaap. En ze maken geen enkele aanstalten om wakker te worden. Al een jaar of twee.
Gelukkig is McLaren oranje. Kunnen ze aangeven dat ze nog nooit zoveel fans hebben gezien die voor hun komen.Dennism schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:31:
En anders kunnen ze Richard Verschoor in de auto zetten, hebbe ze alsnog een Nederlander in de auto en qua resultaat in een Red Bull zal hij gelijk staan met Yuki
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Niet persoonlijk waarschijnlijk, maar vanuit zijn bedrijven / zakelijke partners gezien, en dan vooral travel / merchandise kan het toch onverstandig zijn om je fanbase schade te berokkenenschumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Je vergeet denk ik dat Max niets om zijn fans geeft
Tijdens de trainingen en/of Q van Oostenrijk mag/kan gewoonDennism schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:31:
Als F1 fan waardeer ik Max om zijn race kwaliteiten maar Max als persoon heb ik echt helemaal niets mee. Ik denk echt oprecht dat hij niets om zijn fans geeft ook al heeft dat negatieve impact aan de zakelijke kant.Dennism schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:38:
[...]
Niet persoonlijk waarschijnlijk, maar vanuit zijn bedrijven / zakelijke partners gezien, en dan vooral travel / merchandise kan het toch onverstandig zijn om je fanbase schade te berokkenenOok al doe je het er uiteraard niet om.
Hij kan niet eens een normale interview geven als hij niet heeft gewonnen of als het tegen zit. en de Dutch GP stopt mede doordat Max steeds rare uitspraken doet als in ik stop ermee als het een race tegenzit Daardoor durft de organisatie van Dutch Gp niet nogmaals 3 jaar te verlengen.
Max denkt echt alleen aan zichzelf.
[ Voor 5% gewijzigd door schumi1986 op 01-06-2025 20:46 ]
Dit idd, ook na die safety car met de harde band, brak z'n auto behoorlijk uit net voor het rechte stuk. Leclerc ging 'm wel voorbij, maar niet veel anderen zouden 'm op de baan hebben kunnen houden.Shinji schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:20:
[...]
Steam/Epic: Deurstopper
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Het is ook geen geheim toch dat Verstappen niet veel om z'n fans en om de aandacht geeft? Hij is een racer pur sang, niets meer niets minder. Hij gaat niet sneller racen of beter zijn best doen omdat hij toevallig zijn thuis race (waar dat ook mag zijn, Zandvoort, België of Monaco) is, nee Verstappen geeft altijd 100%. Hij gaat ook niet als een gek donuts maken met een Nederlandse vlag als hij Zandvoort wint. Zelfs niet als hij wereldkampioen wordt.schumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:44:
[...]
Als F1 fan waardeer ik Max om zijn race kwaliteiten maar Max als persoon heb ik echt helemaal niets mee. Ik denk echt oprecht dat hij niets om zijn fans geeft ook al heeft dat negatieve impact aan de zakelijke kant.
Hij kan niet eens een normale interview geven als hij niet heeft gewonnen of als het tegen zit. en de Dutch GP stopt mede doordat Max steeds rare uitspraken doet als in ik stop ermee als het een race tegenzit Daardoor durft de organisatie van Dutch Gp niet nogmaals 3 jaar te verlengen.
Dat maakt hem in mijn ogen niet slechter en zorgt er (blijkbaar) ook niet voor dat hij minder fans heeft.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Wat een onzin argument, Verstappen zat op de racinglijn, Lecler niet. Verstappen heeft het recht op om de race lijn te blijven totdat Lecler er voorbij is gegaan. Kennen wij nog Oostenrijk 2024 met betrekking tot de racelijnen? Verstappen werd daar ook bestraft voor contact, terwijl Lecler dit veel zwaarder moet worden aangerekend omdat het niet bij een bocht gebeurd.G_Dragon schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:12:
Verder geen straf voor Leclerc, wat ik ook wel had verwacht.
[Afbeelding]
Wat een koekebakkers, er zit echt geen lijn bij die stewards, 0,0.
Tevens terechte staf van 10 seconden voor Verstappen omdat je elk incident apart moet beoordelen.
Tsjah. Wel authentiek.schumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:44:
[...]
Als F1 fan waardeer ik Max om zijn race kwaliteiten maar Max als persoon heb ik echt helemaal niets mee. Ik denk echt oprecht dat hij niets om zijn fans geeft ook al heeft dat negatieve impact aan de zakelijke kant.
Hij is er voor 1 ding. Racen.
Als ie niet in een auto zit, zit ie op een sim.
Waarom zou ie zich druk moeten maken over de fans? Die ook nog in hoge mate nieteens F1 fans zijn, maar surrogaat patriotten?
Gefeliciteerd Mclaren! Einde seizoen voor Red Bull, alle ballen nu op 2026.
Eens en dat waardeer ik ook wel aan hem hoor maar een beetje vrolijker en sympathieker zijn kost niets extra zou je zeggen.miicker schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:52:
[...]
Het is ook geen geheim toch dat Verstappen niet veel om z'n fans en om de aandacht geeft? Hij is een racer pur sang, niets meer niets minder. Hij gaat niet sneller racen of beter zijn best doen omdat hij toevallig zijn thuis race (waar dat ook mag zijn, Zandvoort, België of Monaco) is, nee Verstappen geeft altijd 100%. Hij gaat ook niet als een gek donuts maken met een Nederlandse vlag als hij Zandvoort wint. Zelfs niet als hij wereldkampioen wordt.
Dat maakt hem in mijn ogen niet slechter en zorgt er (blijkbaar) ook niet voor dat hij minder fans heeft.
Je kunt kiezen tussen echt of nep vrolijk, het neppe is iets waar ik een hekel aan heb. Ik heb liever dat ze wat ruwer zijn dan totaal gladde PR machines.schumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:01:
[...]
Eens en dat waardeer ik ook wel aan hem hoor maar een beetje vrolijker en sympathieker zijn kost niets extra zou je zeggen.
Ik snap je note, je wil natuurlijk geen geldboete van de FIA krijgenRobertMe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:38:
[...]
Je mag de sport niet in diskrediet brengen. Als je vervolgens de stewards een stel partijdige prutsers die de pik op je hebben noemt denk ik dat daar dus wel een straf uit komt. Note: niet mijn mening. Maar met de voorgaande interviews van Verstappen zou je wel kunnen denken dat hij er zo over denkt.
Aah VER had de rode lap weer mee… wtf. Slechte call van RB voor de harde band ipv buiten blijven op softs. Maar om je dan weer zo af te reageren, ongelofelijk en dan verdient ie dalijk die schorsing ook gewoon. Tikkeltje meer zelfbeheersing in dit soort situaties had ik toch graag gezien, los van de beslissingen van de stewards. Ik zet m’n geld in op PIA dit jaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Southern Sun op 01-06-2025 21:08 ]
De gele band is de medium 😬 Maar ook dan had hij het pittig gekregen tegen allemaal nieuwe softs om je heen.Southern Sun schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:06:
Aah VER had de rode lap weer mee… wtf. Slechte call van RB voor de harde band ipv buiten blijven op softs. Maar om je dan weer zo af te reageren, ongelofelijk en dan verdient ie dalijk die schorsing ook gewoon. Tikkeltje meer zelfbeheersing in dit soort situaties had ik toch graag gezien.
Ik zet m’n geld in op PIA dit jaar.
Zat toch echt wit / hard op het einde ondereMiz0r schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:08:
[...]
De gele band is de medium 😬 Maar ook dan had hij het pittig gekregen tegen allemaal nieuwe softs om je heen.
:strip_exif()/f/image/BqnWFZELIBroZk27KP1rtnAu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Southern Sun op 01-06-2025 21:12 ]
Peak Sky F1. Piastri blijven pushen om een mening te geven over Russell vs Verstappen: https://streamain.com/en/lSNdhxdpPo9lWgE/watch
Piastri antwoord dus meer info "nodig" te hebben, hij heeft T2 gezien en daarna T5, maar de exacte situatie weet die niet. En dan nog eens vragen van "dus je wilt geen reactie er op geven?". Man man man, hij heeft toch een reactie gegeven, en dat is dat hij niet weet wat gebeurd is en alleen 2 "flitsen" van beelden heeft gezien zonder context.
Piastri antwoord dus meer info "nodig" te hebben, hij heeft T2 gezien en daarna T5, maar de exacte situatie weet die niet. En dan nog eens vragen van "dus je wilt geen reactie er op geven?". Man man man, hij heeft toch een reactie gegeven, en dat is dat hij niet weet wat gebeurd is en alleen 2 "flitsen" van beelden heeft gezien zonder context.
Trackpositie behouden en op iets minder nieuwe softs proberen te verdedigen was naar mijn mening de beste optie geweest.. maar goed, "if" "then" is makkelijk praten (de beste stuurlui staan aan wal).
P10 is wel erg kut helaas
snap de opeenstapeling van frustraties wel, maar het heeft hem niet goed gedaan.
P10 is wel erg kut helaas

Zo. Gedurfde call hoor ..Southern Sun schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:06:
Ik zet m’n geld in op PIA dit jaar.
Ik heb mijn geld er vorig jaar al op ingezet.
Als ie WDC wordt, verdien ik weer een paar tientjes.

Alleen als die de Verstappen.com shop kan vullen met Franz Hermann kleding, dan geeft die om de fansschumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Je vergeet denk ik dat Max niets om zijn fans geeft
Angry VER heeft titelprologatie nu wel zelf in de grindbak geparkeerd.
Die gaat heel kwaad zijn op het team met die witte banden, verkeerde call om plek aan RUS terug te geven en uiteraard nog steeds die brakke auto.
Jos zal ook nog wel een duit in het zakje gaan doen met vervolgens speculaties dat VER weg gaat.
Die gaat heel kwaad zijn op het team met die witte banden, verkeerde call om plek aan RUS terug te geven en uiteraard nog steeds die brakke auto.
Jos zal ook nog wel een duit in het zakje gaan doen met vervolgens speculaties dat VER weg gaat.
Ja? De titel is niet afgeschreven door de auto?sambalbaj schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:15:
Angry VER heeft titelprologatie nu wel zelf in de grindbak geparkeerd.
Verstappen disagreesRRCreations schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:58:
[...]
Wat een onzin argument, Verstappen zat op de racinglijn, Lecler niet. Verstappen heeft het recht op om de race lijn te blijven totdat Lecler er voorbij is gegaan. Kennen wij nog Oostenrijk 2024 met betrekking tot de racelijnen? Verstappen werd daar ook bestraft voor contact, terwijl Lecler dit veel zwaarder moet worden aangerekend omdat het niet bij een bocht gebeurd.
Wat een koekebakkers, er zit echt geen lijn bij die stewards, 0,0.
Tevens terechte staf van 10 seconden voor Verstappen omdat je elk incident apart moet beoordelen.
En Verstappen wilde Leclerc geen straf aannaaien? Hij kan het prima met Leclerc vinden, met Russell daarentegen.... En een straf voor Leclerc betekende P3 voor Russell.
Ik las net dit artikel;
https://www.formula1.com/...sh.7ywSMhJRYmnXJFo9zh4lSs
Iemand die dit ook heel raar vind om te lezen? Zal wel door de directe quotes komen.
Iemand die dit ook heel raar vind om te lezen? Zal wel door de directe quotes komen.
zijn bankrekening doet het goed zonder de shopRobertMe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:13:
[...]
Alleen als die de Verstappen.com shop kan vullen met Franz Hermann kleding, dan geeft die om de fansOf toch om zijn bankrekening?
Weet een mooie analyse van Peter Windsor en hoe met name RedBulll het hele zaakje eigenhandig om zeep heeft geholpen.
Daarnaast ook het gemis van Jonathan Whitley, waar de Hulk nu blij mee is
Is er eigenlijk al duidelijkheid op het Leclerc/Verstappen incident?
Zou wel ironisch zijn als Leclerc straf krijgt en Russel daardoor 3e wordt en nog meer punten inloopt op Max in de WDC
Zou wel ironisch zijn als Leclerc straf krijgt en Russel daardoor 3e wordt en nog meer punten inloopt op Max in de WDC
No further action.Erazzzer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:53:
Ja, geen straf. Zowel Leclerc als Verstappen zijn bij de stewards geweest en hebben aangegeven dat ze (zelf) het incident konden voorkomen.Erazzzer schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:53:
Het scenario dat jij beschrijft is waarschijnlijk ook waarom Verstappen aangaf dat hij het had kunnen voorkomen
Edit:
En in all seriousness. Die plek aan Leclerc was die natuurlijk sowieso kwijt. Foute banden, slechte herstart, plek weg. Ja, het contact is dan knullig en gevaarlijk, maar "prima". Vervolgens in T1 waar Russell duidelijk zijn auto niet controle controle heeft (stuur 90 graden naar links gedraaid in een bocht naar rechts) kan ik wel in komen dat die kwaad over was (voornamelijk dan vervolgens ook nog de call om Russell langs te laten). Anderzijds kan Vestappen natuurlijk niet weten dat Russell in T1 geen controle over zijn auto heeft, volgens mij niet duidelijk van buitenaf, maar je ziet het wel duidelijk aan de stuurbeweging dat die "de verkeerde kant op stuurt" en dus overstuur opvangt.
[ Voor 39% gewijzigd door RobertMe op 01-06-2025 21:58 ]
2 hele rondes lopen janken over de board radio over dat schaafplekje met leclerc en vervolgens je eigen auto in die van Russel beuken..
Dan moet je een paar uur later op de bank toch ook bij jezelf denken dat het een behoorlijk droevige actie is
Dan moet je een paar uur later op de bank toch ook bij jezelf denken dat het een behoorlijk droevige actie is
"Rubbing is racing". Dat is wat die van GP te horen kreeg (ok, niet letterlijkschumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:57:
2 hele rondes lopen janken over de board radio over dat schaafplekje met leclerc en vervolgens je eigen auto in die van Russel beuken..
Typische Verstappen actie dus. Het niet eens zijn met een beslissing en dan de overtreding waar hijzelf de ander van beticht dik overdreven nog eens zelf doen en dan zeggen "ja maar dat mag toch?". Zelfde in Mexico dan vorig jaar, waar die gewoon zonder te remmen naast Norris gaat rijden en zelf 10 meter buiten de baan gaat "ja maar ik zat er bij de apex voor".
dus de mercs dachten zelf dat russell fout zat en daarom treuzelde hij met de overtake, en max die zo iets heeft van neem je de positie dan rij ik door en dan stuur russell in eens in. Typisch dat het 2 keer gebeurt met het zelfde team die en rijders die as eerst op de radio hangen bij dit soort incidenten.Xfade schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:44:
Ik las net dit artikel;
weet je wat het leuke is, al het gejank van de andere rijders wordt niet uitgezonden.schumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:57:
Screentje van (stuur 90 graden naar links gedraaid in een bocht naar rechts) ?RobertMe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:55:
[...]
Ja, geen straf. Zowel Leclerc als Verstappen zijn bij de stewards geweest en hebben aangegeven dat ze (zelf) het incident konden voorkomen.
Het scenario dat jij beschrijft is waarschijnlijk ook waarom Verstappen aangaf dat hij het had kunnen voorkomen
Edit:
En in all seriousness. Die plek aan Leclerc was die natuurlijk sowieso kwijt. Foute banden, slechte herstart, plek weg. Ja, het contact is dan knullig en gevaarlijk, maar "prima". Vervolgens in T1 waar Russell duidelijk zijn auto niet controle controle heeft (stuur 90 graden naar links gedraaid in een bocht naar rechts) kan ik wel in komen dat die kwaad over was (voornamelijk dan vervolgens ook nog de call om Russell langs te laten). Anderzijds kan Vestappen natuurlijk niet weten dat Russell in T1 geen controle over zijn auto heeft, volgens mij niet duidelijk van buitenaf, maar je ziet het wel duidelijk aan de stuurbeweging dat die "de verkeerde kant op stuurt" en dus overstuur opvangt.
Anderzijds kan ik mij ook geen andere keren herinneren dat Verstappen iemand er langs moet laten, en dat hij dat dan wel op deze manier doet. En ook van anderen kan ik het mij niet op deze manier herinneren. Als in: Verstappen laat echt gas los / accelereert bocht niet uit / <gaat echt heel langzaam>. Bij anderen heeft het toch wel meer de indruk dat ze op (top)snelheid iets inhouden en de ander er zodanig langs gaat. Waardoor het bij Verstappen op deze manier er dus inderdaad wellicht meer op lijkt dat hij een probleem heeft en niet op "langs laten". Immers remt hij echt af / accelereert niet de bocht uit. Terwijl de standaard meer is om op een recht stuk niet door te accelereren zodat de achterligger bij loopt en "inhaalt", of einde rechte stuk iets eerder van het gas te gaan.ArgantosNL schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:01:
Typisch dat het 2 keer gebeurt met het zelfde team die en rijders die as eerst op de radio hangen bij dit soort incidenten.
Anderzijds kun je natuurlijk ook stellen dat je als coureur op alle situaties voorbereid moet zijn. En dat het niet inhalen bij een "is die stuk?" ook wel apart is. En Toto's "wij dachten dat..." is natuurlijk sowieso irrelevant. Het gaat om wat Russell dacht, die zat in de auto. Het is niet alsof het team nog even op de boordradio zat met een "wij denken dat die stuk is, haal maar in" (zoals bv gisteren bij de Q met Colapinto de teams wel op de radio zullen hebben gemeld van "Colapinto is stuk, haal maar in").
Xfade schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:04:
[...]
Screentje van (stuur 90 graden naar links gedraaid in een bocht naar rechts) ?
(Link is timestamped)
Maar ik zie nu dat dit van na het contact is
This aged like fine wineMschamp schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:53:
Fijne race iedereen, hopelijk wat anders dan een optocht deze week

Eerste gevoel: Max dat is niet nodig. Maar met de historie met Russel specifiek en Leclerc die hem raakt op het rechte stuk... en dan horen dat je de positie moet teruggeven. Dat is een aantal slechte calls op rij van RB als je weet wie er achter het stuur zit.
Jeetje wat een bizarre race.. wat dingen die me positief opvielen. Best wat mooie buitenom inhaal momenten. Hulkenberg p5 is natuurlijk ook monster prestatie! Hadjar weer behoorlijke punten te pakken. Zag iets dat hij in zn eentje nu meer punten heeft afgelopen 2 races (14) dan red bull heeft gehaald(13). Super knap en dat mannetje komt er wel! Nu hopen dat red bull niet te vroeg promoveert. Die save van max net na herstart van safety car was ook weer echt fenomenaal. Wat een voertuig beheersing heeft hij toch. En ja mclaren die gewoon ondanks de nieuwe voorvleugels gewoon weer laat zien dat het totaal pakket gewoon zeer sterk is. En alsonso zijn eerste puntjes eindelijk!!
Het negatieve was uiteraard max die zich toch even liet gaan. Kan ergens zijn gevoel snappen, maar zo doe je dat gewoon niet.
Straf was gewoon terecht en mogelijk nog mild.
Redbull strategie was ook bij herstart heel vaag. Denk dat hij meer kans gemaakt had op zijn huidige softs, of een set gebruikte softs. Die hard wilde gewoon totaal niet.
Leclerc net na herstart was ook wel vaagjes. Was opzich geen heftig contact dus kan de beslissing wel snappen, maar wel vaag dat je denkt ik druk gewoon richting de racelijn..
Al met al niet de meest spannende race, was vooral strategische voorin een battle met de 2 vs 3 stops. Maar de drama eromheen is wat het vermakelijke race maakte. En denk dat zodra max zou stoppen met racen het gelijk een stuk saaier zal worden, positief of negatief hij is altijd aanwezig en zorgt vaak voor de nodige spanning en sensatie!!
Het negatieve was uiteraard max die zich toch even liet gaan. Kan ergens zijn gevoel snappen, maar zo doe je dat gewoon niet.
Straf was gewoon terecht en mogelijk nog mild.
Redbull strategie was ook bij herstart heel vaag. Denk dat hij meer kans gemaakt had op zijn huidige softs, of een set gebruikte softs. Die hard wilde gewoon totaal niet.
Leclerc net na herstart was ook wel vaagjes. Was opzich geen heftig contact dus kan de beslissing wel snappen, maar wel vaag dat je denkt ik druk gewoon richting de racelijn..
Al met al niet de meest spannende race, was vooral strategische voorin een battle met de 2 vs 3 stops. Maar de drama eromheen is wat het vermakelijke race maakte. En denk dat zodra max zou stoppen met racen het gelijk een stuk saaier zal worden, positief of negatief hij is altijd aanwezig en zorgt vaak voor de nodige spanning en sensatie!!
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
Inderdaad een typische Verstappen actie. Ik wil zijn acties niet goed praten, want ik zie ze liever niet. Maar ergens is het ook wel heerlijk de grenzen opzoeken en er soms (ver) overheen gaan. Geeft tenminste een beetje reuring. Vorige week in Monaco snijdt notabene Russell de chicane volledig af en steekt figuurlijk zijn middelvinger op door te zeggen dat 'ie de penalty wel accepteert. Daar stonden vele fans voor op de bank te applaudisseren, maar nu zoekt Max de grenzen op (en gaat er overheen imo) m.b.t. gelijkwaardigheid en staat de F1 in de fik.RobertMe schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:00:
[...]
"Rubbing is racing". Dat is wat die van GP te horen kreeg (ok, niet letterlijk). Dus daar heeft die aan mee gedaan.
Typische Verstappen actie dus. Het niet eens zijn met een beslissing en dan de overtreding waar hijzelf de ander van beticht dik overdreven nog eens zelf doen en dan zeggen "ja maar dat mag toch?". Zelfde in Mexico dan vorig jaar, waar die gewoon zonder te remmen naast Norris gaat rijden en zelf 10 meter buiten de baan gaat "ja maar ik zat er bij de apex voor".
Overigens zijn dit soort dingen wel waar we het over 20 jaar nog over hebben. De bekende Schumacher en Senna acties komen ook nog wekelijks voorbij.
Stel je voor dat de F1 echt wordt wat de niet F1 fans denken dat het is... "dat is toch alleen maar rondjes rijden, wat is daar nou leuk aan?"
Op hem inbeuken zoals de media het graag wil omschrijven viel reuze mee, hij liet hem bewust staan. Dat is heel wat anders maar goed.
Het zal Verstappen volgens mij echt een zorg zijn als hij een weekendje thuis mag blijven binnenkort, zal ie alleen maar lekker vinden. Hij lijkt mentaal al een tijdje redelijk uitgecheckt. Als 2026 niks wordt qua auto zal dat zomaar eens zijn laatste jaar kunnen zijn.
Het zal Verstappen volgens mij echt een zorg zijn als hij een weekendje thuis mag blijven binnenkort, zal ie alleen maar lekker vinden. Hij lijkt mentaal al een tijdje redelijk uitgecheckt. Als 2026 niks wordt qua auto zal dat zomaar eens zijn laatste jaar kunnen zijn.
schumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:14:
- Gerommel in de top - vorig jaar
- Vertrekkende (leading) engineers
- Windtunnel issues
- Enz.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Even olie op het vuur gooien: dit zijn dingen die het huwelijk tussen Verstappen en Redbull op scherp zetten.d-vine schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:48:
Weet een mooie analyse van Peter Windsor en hoe met name RedBulll het hele zaakje eigenhandig om zeep heeft geholpen.
[YouTube: 2025 F1 SPANISH GP by Peter Windsor]
Eerder deze week gaf ik al aan dat het presteren van het team doorslaggevend gaat zijn voor de keuze van Verstappen. Na dit weekend moet er veel gerepareerd worden, dit team hangt in de touwen.
Het was een saaie race. Zoals wel vaker in Catalunya. Vooral genoten van Hulkenberg en Hadjar, puike prestaties. Ik kon ook genieten van de alternatieve strategie van Verstappen/Red Bull. Tot de 3e stop leek het misschien wat te worden. Maar vervolgens volledig de eigen glazen ingegooid. Jammer! Dat Verstappen een niet zo’n slimme actie op Russell doet is te begrijpen als je team je zo tegenwerkt. Maar tegelijk denk ik dat hij in zijn handjes moet knijpen met 10 seconden straf en 3 strafpuntjes. Ik kijk uit naar Canada. Kijken of de McLarens daar nog steeds zo dominant zijn.
Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33
Whut?!Mog schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:02:
Het was een saaie race.
Ik vond het juist een van de meest onderhoudende races van het seizoen tot nu toe om de punten die je zelf ook al aangeeft.
[ Voor 31% gewijzigd door maussert op 01-06-2025 23:10 ]
Haha, ja, als ik het punt voor punt na ga gebeurde er genoeg, maar toch heb ik het als saai ervaren.maussert schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:06:
[...]
Whut?!
Ik vond het juist een van de meest onderhoudende races van het seizoen tot nu toe om de punten die je zelf ook al aangeeft.
Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33
Red Bull had deze race een goede strategie die ook heel goed uitpakte. Tot de SC dan; want de wissel naar harde banden gooide die hele goede strategie weg met alle gevolgen van dien. De race pace van Max was ook niet verkeerd. Dus ik hoop dat Canada beter gaat voor Red Bull.
Ik denk dat Max even niet op kantoor komt en als dat toch gebeurt zou ik graag bij de briefing willen zijn.
Het is maar goed dat het nu 2 weken duurt voordat de volgende race is. Dan kan de boel even afkoelen.
De media en fora kunnen nu ook weer 2 weken vooruit met allerlei aannames en hersenspinsels.
Ik denk dat Max even niet op kantoor komt en als dat toch gebeurt zou ik graag bij de briefing willen zijn.
Het is maar goed dat het nu 2 weken duurt voordat de volgende race is. Dan kan de boel even afkoelen.
De media en fora kunnen nu ook weer 2 weken vooruit met allerlei aannames en hersenspinsels.
"When you grow up your heart dies"
Hoewel niet verdedigbaar (daar is dit stuk uitdrukkelijk niet voor bedoeld) is de kortsluiting die Verstappen gisteren had denk ik wel verklaarbaar.
Sinds begin vorig seizoen zit de klad erin bij Red Bull. Organisatorisch is er onrust, er is een uitloop geweest van gekwalificeerd personeel. De wagen is amper competitief meer. Coureurs met bewezen kwaliteiten komen helemaal nergens met het ding. Er wordt wel eens beweerd dat dit komt omdat de auto gebouwd is om aan Verstappens eisen te voldoen, maar ook hij is niet tevreden over de auto en heeft al zijn talent nodig om nog enigszins decente resultaten neer te zetten.
Desondanks vond ik hem tot gisteren extreem rustig over de hele situatie. Natuurlijk, desgevraagd uitte hij wel zijn zorgen, maar de typische 'Verstappen-outbreaks' die het begin van zijn carrière deels tekenden bleven achterwege. Maar de frustratie zal zich ongetwijfeld ook bij hem wel hebben opgebouwd, en kwam na een aantal incidenten kort na elkaar gisteren toch eindelijk tot uitbarsting.
Ten eerste was daar dus de reeds veel besproken harde band, waarmee het team hem op pad stuurt om in een nog 5 ronden durende ultrakorte sprintrace de strijd aan te gaan met concurrenten met zachte banden. Vermoed dat de vrij laconieke reactie van GP toen Verstappen zijn ongenoegen hierover aangaf ook niet geholpen heeft. Kan trouwens goed zijn dat hij Verstappens frustratie volledig deelt en daarom op een 'het zal wel' toontje reageerde.
Dan wordt hem bij de herstart de pas afgesneden door Leclerc die hem daarbij zelfs onnodig aanrijdt, waarna Russell hem ook probeert te verschalken. Uitgerekend Russell, waarmee hij (in mijn amateur observatie
) zo'n beetje de slechtste verstandhouding van iedereen op de grid heeft. Net die Russell maakt een fout waarbij hij Verstappen aantikt die daardoor gedwongen wordt de escape-road te nemen.
Dan wordt aangekondigd dat dit incident onderzocht wordt. Maar in plaats van dat zijn team hem steunt in zijn standpunt dat het volledig Russells fout was en deze dus een straf verdient wordt hem opgedragen de plaats terug te geven aan zijn meest gehate opponent.
Dat was het moment dat bij Verstappen kortstondig de stoppen doorsloegen en alle opgebouwde frustratie en gevoel van onrecht in een split second de overhand nam.
Maar nogmaals: dit is absoluut geen rechtvaardiging voor wat hij gedaan heeft en de straf is mijns inziens dan ook volkomen terecht. Sterker, hij komt wat mij betreft goed weg. Een openlijk opzettelijke aanrijding veroorzaken is een doodzonde, een directe race-ban was ook prima geweest.
Maar vermoed tevens dat Verstappen nu wel voorbij het tipping-point is. Als het niet al het geval was zullen de gebeurtenissen van gisteren hem er helemaal toe brengen dat hij na dit seizoen bij Red Bull weg moet. De wagen is slecht, de organisatie is slecht, het zelfvertrouwen is volledig verdwenen en ze steunen hun coureur niet meer als het even spannend wordt.
Eén voordeel heeft hij: mocht er in zijn contract staan dat hij enkel weg kan als hij vierde of lager staat dan zal het hem met deze auto geen enkele moeite kosten om dat doel geloofwaardig te bereiken.
Sinds begin vorig seizoen zit de klad erin bij Red Bull. Organisatorisch is er onrust, er is een uitloop geweest van gekwalificeerd personeel. De wagen is amper competitief meer. Coureurs met bewezen kwaliteiten komen helemaal nergens met het ding. Er wordt wel eens beweerd dat dit komt omdat de auto gebouwd is om aan Verstappens eisen te voldoen, maar ook hij is niet tevreden over de auto en heeft al zijn talent nodig om nog enigszins decente resultaten neer te zetten.
Desondanks vond ik hem tot gisteren extreem rustig over de hele situatie. Natuurlijk, desgevraagd uitte hij wel zijn zorgen, maar de typische 'Verstappen-outbreaks' die het begin van zijn carrière deels tekenden bleven achterwege. Maar de frustratie zal zich ongetwijfeld ook bij hem wel hebben opgebouwd, en kwam na een aantal incidenten kort na elkaar gisteren toch eindelijk tot uitbarsting.
Ten eerste was daar dus de reeds veel besproken harde band, waarmee het team hem op pad stuurt om in een nog 5 ronden durende ultrakorte sprintrace de strijd aan te gaan met concurrenten met zachte banden. Vermoed dat de vrij laconieke reactie van GP toen Verstappen zijn ongenoegen hierover aangaf ook niet geholpen heeft. Kan trouwens goed zijn dat hij Verstappens frustratie volledig deelt en daarom op een 'het zal wel' toontje reageerde.
Dan wordt hem bij de herstart de pas afgesneden door Leclerc die hem daarbij zelfs onnodig aanrijdt, waarna Russell hem ook probeert te verschalken. Uitgerekend Russell, waarmee hij (in mijn amateur observatie
Dan wordt aangekondigd dat dit incident onderzocht wordt. Maar in plaats van dat zijn team hem steunt in zijn standpunt dat het volledig Russells fout was en deze dus een straf verdient wordt hem opgedragen de plaats terug te geven aan zijn meest gehate opponent.
Dat was het moment dat bij Verstappen kortstondig de stoppen doorsloegen en alle opgebouwde frustratie en gevoel van onrecht in een split second de overhand nam.
Maar nogmaals: dit is absoluut geen rechtvaardiging voor wat hij gedaan heeft en de straf is mijns inziens dan ook volkomen terecht. Sterker, hij komt wat mij betreft goed weg. Een openlijk opzettelijke aanrijding veroorzaken is een doodzonde, een directe race-ban was ook prima geweest.
Maar vermoed tevens dat Verstappen nu wel voorbij het tipping-point is. Als het niet al het geval was zullen de gebeurtenissen van gisteren hem er helemaal toe brengen dat hij na dit seizoen bij Red Bull weg moet. De wagen is slecht, de organisatie is slecht, het zelfvertrouwen is volledig verdwenen en ze steunen hun coureur niet meer als het even spannend wordt.
Eén voordeel heeft hij: mocht er in zijn contract staan dat hij enkel weg kan als hij vierde of lager staat dan zal het hem met deze auto geen enkele moeite kosten om dat doel geloofwaardig te bereiken.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Hopelijk laten ze hem gewoon gaan, dit komt niet meer goed. Alle toppers hebben RB al lang verlaten, alleen MAX is er nog.
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Waar moet hij heen? Wie geeft garanties dat het bij een ander team beter gaat? (Zie Lewis, Alonso etc.). Aston Martin is bij lange na nog niet klaar voor een coureur als Max, zoals Newey zegt. Mercedes zou kunnen maar dat team vind ik niet bij Max passen. Maar dat mag hij zelf beslissen.Amaze86 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:28:
Hopelijk laten ze hem gewoon gaan, dit komt niet meer goed. Alle toppers hebben RB al lang verlaten, alleen MAX is er nog.
"When you grow up your heart dies"
Yup... Die wacht 2026 lekker af.sjaool schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:35:
[...]
Waar moet hij heen? Wie geeft garanties dat het bij een ander team beter gaat? (Zie Lewis, Alonso etc.). Aston Martin is bij lange na nog niet klaar voor een coureur als Max, zoals Newey zegt. Mercedes zou kunnen maar dat team vind ik niet bij Max passen. Maar dat mag hij zelf beslissen.Max is geen quitter dus die zie ik voorlopig nog gewoon bij Red Bull rijden. Zeker ook zolang Helmut Marko daar nog rondloopt.
Of neemt inderdaad een sabbatical.
Lichtelijk ironisch wel met je usernameschumi1986 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:57:
Het is natuurlijk niet de taak van een team om een standpunt van een coureur te steunen. Maar om aan te geven wat volgens hen de beste strategie of mogelijkheid is, ook al kan dat achteraf verkeerd uitvallen. Max heeft niks aan meepraters.alexbl69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:07:
Maar in plaats van dat zijn team hem steunt in zijn standpunt dat het volledig Russells fout was en deze dus een straf verdient wordt hem opgedragen de plaats terug te geven aan zijn meest gehate opponent.
Klopt, maar dat kan AM natuurlijk wel worden. Helmut kan natuurlijk ook gewoon mee naar AM he. Dan blijft Horner achter met een team dat achteraan meedoet voor de lol..sjaool schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:35:
[...]
Waar moet hij heen? Wie geeft garanties dat het bij een ander team beter gaat? (Zie Lewis, Alonso etc.). Aston Martin is bij lange na nog niet klaar voor een coureur als Max, zoals Newey zegt. Mercedes zou kunnen maar dat team vind ik niet bij Max passen. Maar dat mag hij zelf beslissen.Max is geen quitter dus die zie ik voorlopig nog gewoon bij Red Bull rijden. Zeker ook zolang Helmut Marko daar nog rondloopt.
Ik denk dat Max naar MER gaat, puur om George een hak te zetten
Mijn boefje is liev!
Ik verwacht Wolff/Vasseur/<insert willekeurige teambaas> er geen moeite mee hebben om een plekje voor Verstappen te vinden als hij vanmiddag opbelt.sjaool schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:35:
[...]
Vaak bu'j te bang!
Zelfs als ik Zak Brown was had ik het geweten. Norris is een leuke coureur maar nu hij heeft hij eindelijk een winnende auto en dan wordt hij voorbij gestreefd door een teamgenoot die vorig jaar nog een rookie was.-tom-562 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:09:
[...]
Ik verwacht Wolff/Vasseur/<insert willekeurige teambaas> er geen moeite mee hebben om een plekje voor Verstappen te vinden als hij vanmiddag opbelt.
Mentaal laat hij regelmatig zien niet uit het juiste hout gesneden te zijn. Als ik de keuze had tussen Norris en Max dan zou ik het wel weten.
Ik vond de call om George voorbij te laten niet eens slecht. Als je het verkeerd hebt verlies je 1 plek. Was die penalty wel gekomen was het ook p10 geweest. Uiteindelijk kan Max overrulen als hij 100% het gevoel heeft dat hij het bij het rechte eind had (wat dus wel bleek te zijn). Uiteindelijk loopt het uit op een ramp met de rode mist voor de ogen, maar zoals al vaker gezegd, dat is z'n zwakte maar ook z'n kracht en wat hem een echte winnaar maakt. Tere zieltjes en moraalridders trekken dit heel slecht ( en JA het was een dwaze en domme actie)... Wat me vooral stoort is het argument dat dit (de botsing met George) een gevaarlijke actie was terwijl het een lichte wheelbump was in een langzame bocht terwijl wat Charles deed op het rechte stuk kan uitlopen op 2 schuivers met 300 km/u op een recht stuk.
Waarom krijgt Verstappen trouwens 3 strafpunten? Is een 10 seconden straf voor causing a collision geen 2 punten? 3 punten is volgens mij voor straffen die drive throughs of stop and go's opleveren.
Volgens mij is voor de strafpunten geen vaste regel. Ik denk vooral de extra zware licentie straf gezien de actie opzettelijk leek en daarom een zwaardere straf verdiende. Ik kan me even niet herinneren hoeveel Strafpunten Max in Mexico bij elkaar heeft gesprokkeld want dat was mijns inziens een soortgelijke dwaze actie behalve dat Norris die nog kon ontwijken.TheBrut3 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:24:
Waarom krijgt Verstappen trouwens 3 strafpunten? Is een 10 seconden straf voor causing a collision geen 2 punten? 3 punten is volgens mij voor straffen die drive throughs of stop and go's opleveren.
Tjah wat moet ik hiervan zeggen.... eeuwig zonde, toen de SC de baan op kwam was niet te voorspellen dat ze 5 rondjes voor het einde pas weer zouden gaan racen. Hadden ze dat wel geweten dan waren ze misschien bij de mediums softs gebleven. Hard was de enige optie. Tot de SC had RB echt een prima strategie in handen.
Vervolgens heeft Max het al hoog zitten met die harde banden, dan die slipper in de laatste bocht, contact met Leclerc, contact met Russel, dan ook nog te horen krijgen dat hij de plek (onterecht) terug moest geven... Jammer dat hij dat nog steeds niet verleerd is....
Ik ben erg benieuwd naar een onboard van Max waaruit blijkt dat hij z'n stuur naar rechts gooit want op het shot van boven lijkt het net alsof Russel gewoon instuurt terwijl Max er naast zit.
Vervolgens heeft Max het al hoog zitten met die harde banden, dan die slipper in de laatste bocht, contact met Leclerc, contact met Russel, dan ook nog te horen krijgen dat hij de plek (onterecht) terug moest geven... Jammer dat hij dat nog steeds niet verleerd is....
Ik ben erg benieuwd naar een onboard van Max waaruit blijkt dat hij z'n stuur naar rechts gooit want op het shot van boven lijkt het net alsof Russel gewoon instuurt terwijl Max er naast zit.
Het kan best zo zijn dat er overleg met wedstrijdleiding is geweest en dat die heeft aangegeven dat het naar de stewards gaat. Dat die dan na afloop aangeven dat ze het niet hadden bestraft, weet je op dat moment niet.alexbl69 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:07:
Over de harde banden: de strategie was prima, tot de SC. Toen waren de banden op en was het kiezen tussen twee kwaden: op oude softs doorrijden en weggereden worden bij de herstart door iedereen op nieuwe softs, of op nieuwe hards en hopen dat die het beter doen dan verwacht. Max kreeg de keuze en koos voor nieuwe banden. Waarom hij niet door had dat dat dan hards zouden worden, geen idee. (In mijn beleving gaat het bij de bandenselectie al fout: waarom van elk setje 1 nieuwe over voor de race als je weet dat je de hards eigenlijk niet wilt gebruiken? Daar neem je een risico dat nu verkeerd uitpakte).
Verder eens met je analyse dat het verklaarbaar is maar niet verdedigbaar. Al vind ik Russell ook niet helemaal vrijuit gaan in die bocht en daarom zou ik een raceban echt over de top vinden. Tien sec en 3 strafpunten vind ik al zwaar genoeg.
[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 02-06-2025 09:38 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door JB op 02-06-2025 09:33 ]
Mijn boefje is liev!
Dus dan ga jij er vanuit dat ik die acties van MSC niet belachelijk vond?
In die tijd was je naast dat je een idool had ook nog fan van de sport. Dat is bij veel Max fans niet aanwezig als ik dit topic even door kijk. Er zijn hier mensen bij die letterlijk alles aan het verdedigen zijn wat hij doet en geloven daarnaast ook nog eens dat FIA Max harder aanpakt dan andere coureurs.
Max stuurt inderdaad laat in maar er is voldoende ruimte voor George om nog aan de buitenkant mee te rijden. In combinatie met Toto niet verwachten dat Max die plek terug geeft en George zijn getreuzel met op het gas gaan kan het zijn dat Max dacht van als je die plek niet neemt dan rij ik wel door.FastFred schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:31:
Tjah wat moet ik hiervan zeggen.... eeuwig zonde, toen de SC de baan op kwam was niet te voorspellen dat ze 5 rondjes voor het einde pas weer zouden gaan racen. Hadden ze dat wel geweten dan waren ze misschien bij de mediums softs gebleven. Hard was de enige optie. Tot de SC had RB echt een prima strategie in handen.
Kijkt george in zijn spiegel voordat hij stuurt? Het blijft een raar incident waar auto's op snelheden rijden dat niet normaal aanvoeld, Max remmen om voor te laten is duidelijk maar wat george doet is gewoon zo vreemd.
Ik bedacht me later dat het misschien Max z'n bedoeling was om hem daar voorbij te laten, en direct aan de binnenkant er weer langs te duiken. Maar ik heb ff de beelden niet om te zien of Russel er volledig voorbij was voordat Max 'm er weer naast zette.ArgantosNL schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:43:
[...]
Max stuurt inderdaad laat in maar er is voldoende ruimte voor George om nog aan de buitenkant mee te rijden. In combinatie met Toto niet verwachten dat Max die plek terug geeft en George zijn getreuzel met op het gas gaan kan het zijn dat Max dacht van als je die plek niet neemt dan rij ik wel door.
Kijkt george in zijn spiegel voordat hij stuurt? Het blijft een raar incident waar auto's op snelheden rijden dat niet normaal aanvoeld, Max remmen om voor te laten is duidelijk maar wat george doet is gewoon zo vreemd.
Rustaaaagh. Ik zet niet voor niets dieschumi1986 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:34:
[...]
Dus dan ga jij er vanuit dat ik die acties van MSC niet belachelijk vond?
In die tijd was je naast dat je een idool had ook nog fan van de sport. Dat is bij veel Max fans niet aanwezig als ik dit topic even door kijk. Er zijn hier mensen bij die letterlijk alles aan het verdedigen zijn wat hij doet en geloven daarnaast ook nog eens dat FIA Max harder aanpakt dan andere coureurs.
Toto Wolff was opvallend neutraal over de acties van Verstappen. Een jaar geleden zou hij hem tot de grond toe afgebrand hebbenJB schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:05:
Ik denk dat Max naar MER gaat, puur om George een hak te zetten
Gezien hoe die vorig jaar praktisch op de knieën lag voor Max, valt het me nog mee dat die Russel niet onder de bus gooideJoris748 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:58:
[...]
Toto Wolff was opvallend neutraal over de acties van Verstappen. Een jaar geleden zou hij hem tot de grond toe afgebrand hebben
Dit was hét moment om tegen Max te zeggen (via de media): Russel zat fout, jij had helemaal gelijk. Je team heeft je hier flink benadeeld. Antonelli is de toekomst nadat jij met pensioen bent
Let op:
Huisregels van dit topic:
Overige topics:
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
- Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2025
- Andere race categorieën zijn hier offtopic, is er: Algemeen race topic Deel 3
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |