Nou, ik had een saaie race voorspeld, gelukkig ben ik positief verrast!
Briljante T1 van Max. Om Alex Brundle te quoten: "That's how you start a race, folks!". Veel lef van Max en vertrouwen in Piastri, die totaal verrast was. Deze inhaalactie gaan we nog wel vaker terugzien. Blijkbaar had hij ook de auto om uit te lopen op de rest van het veld, zoals hij in 2023 deed. RBR heeft van vrijdag op zaterdag een goede stap gemaakt in de setup. Dat, in combinatie met een baan die relatief zacht voor de banden en remmen is, heeft ze vandaag ook zeker geholpen. Bovendien is Imola een echt rijderscircuit. Het gigantische race-voordeel wat MCL de laatste tijd laat zien, lijkt daardoor wat geflatteerd en duurt wel weer tot Canada voordat we dat wellicht terug gaan zien. Verder de juiste calls bij RBR met de VSC en SC en foutloze pitstops. Het werd wel weer eens tijd dat het allemaal meezat, maar dan nog, moet je er wel van profiteren.
Dat deed MCL dus niet echt. Piastri te vroeg laten stoppen, wat hem volop in verkeer deed belanden. Pech met de VSC voor Norris. Pitstops die niet helemaal soepel lopen. En later een groot verschil in banden waardoor Norris Piastri moet inhalen.
Verder ook Williams en Ferrari die mooie dingen hebben laten zien in de race. Dit bewijst voor mij ook dat MCL met hun remmen iets heeft gedaan en met name op zware circuits een voordeel heeft. Nu dat niet zo is, doet 'de rest' ook ineens weer mee. Het had niet heel veel gescheeld of Albon of Leclerc had op het podium gestaan.
Kortom: laat de rest van het seizoen maar komen