Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Een dynamisch contract afsluiten en dan janken dat ge betaalt voor injectie als de zon volop schijnt?
Das gewoon lomp, niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 19:05
Weer een prachtig zomer-artikel om iemand zijn (ietwat terecht) beklag te laten doen maar geen oplossing aanreiken aan de beste man. Geen interview van een tegenpartij.
Verkeerde eenheden gebruikt (kWh vs kW).
Van één maand-piek dit direct vermenigvuldigen naar 12 maanden en dan daarop het capaciteitstarief berekenen.
Geen load balancing op de laadpaal.

Ik kom wel nog niet aan een investering van 50K of ik moet iets gemist hebben.

Een dynamisch contract en dan niet op de hoogte zijn dat het mes ook omgekeerd snijdt vind ik wel een beetje :X

[ Voor 30% gewijzigd door HyperBart op 15-07-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:43
@HyperBart mss ook de auto? :P

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:42
Je kunt ook gewoon een normaal contract afsluiten ipv dynamisch en nog geld krijgen voor injectie... Als je zo'n investering gedaan hebt, dan hoop ik dat hij ook kan curtailen eens de batterij vol is bij negatieve prijzen.

Dat lijkt mij eerder iemand die zichzelf niet goed geinformeerd en zich er laten opleggen heeft door verkopers...
Hopelijk heeft hij een slimme laadpaal die kan solar laden en een load balancer heeft om hoge capaciteitstarief pieken te voorkomen.

En bijna 12000euro voor 22kWh thuisbatterij krijg hij waarschijnlijk nooit terug verdiend.

Ik heb ook een EV en zelfs een full electric huis zonder gas aansluiting. Mijn facturatiepiek is al 2 jaar na elkaar 3.8kW. In de winter is dat iets meer en in de zomer iets minder. Ik probeer de auto vanaf maart tot oktober zoveel mogelijk op zonne energie te laden. In de donkere maanden kijk ik nergens naar, maar dan stel ik de load balancer in op 4.5kW. Dan gaat de auto wat trager laden als de warmtepomp opspringt, maar dat is prima.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Broodro0ster hangt er wel vanaf hoe het zit kwa opladen en hoe vaak je veel KMs moet rijden..
Ik moet 90km one way rijden naar mijn klant, in totaal 180 op 1 dag, afhankelijk van het weer/temp duurt het opladen van de auto 10u.

Dus als ik pas om 20:00 thuis ben heb ik dus niet genoeg tijd voor mijn wagen opgeladen te krijgen aan een lage laadsnelheid vol te krijgen.

Aangezien mijn wagen WLPT 300km heeft, dus 240km in realiteit is range anxiety wel een dingetje :P

[ Voor 15% gewijzigd door Icekiller2k6 op 15-07-2025 09:53 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn4keByte
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-08 13:41
Ik denk dat dit ook eerder een geval is van veel geld, maar weinig verstand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bezemwagen is langs geweest, Hou het vriendelijk en constructief En maak een TR aan ipv zelf in de pen te klimmen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Typisch Belgisch.

Eens een plugin dient er een DM geplaatst te worden in BE

https://www.hln.be/binnen...allatie-fluvius~abff76e7/

“Gewoon knippen, zei hij.

En toen ontplofte de boel”: technicus getuigt over zware tol na kortsluiting bij installatie Fluvius
Ernstige verwondingen aan zijn handen en gezicht, gesmolten handschoenen, een verbrande jas en een traumatische ervaring. Dat houdt installateur Jens (23), een schuilnaam, over aan een kortsluiting bij een installatie voor netbeheerder Fluvius. Hij overweegt nu juridische stappen tegen zijn werkgever Unit-T, een grote onderaannemer van Fluvius. “Ik zag dat de installatie onveilig was, maar ik moest knippen van mijn leidinggevende”, vertelt hij aan onze onderzoekscel. “Ik wil niet dat er nog slachtoffers vallen.” Volgens Unit-T gaat het om een inschattingsfout van een leidinggevende.

“Als ik mijn helm niet op had, zou ik dit wellicht niet kunnen navertellen.” Jens (23), een schuilnaam, heeft het zichtbaar moeilijk wanneer hij terugdenkt aan wat hem een half jaar geleden overkwam. Hij werkte als zelfstandig installateur voor Unit-T. Dat is een onderaannemer van Fluvius, de Vlaamse netbeheerder voor elektriciteit en aardgas. Hij installeerde digitale meters voor gas, water en elektriciteit. Nu zit hij al een half jaar thuis, werkonbekwaam.
“Mijn laatste installatie was bij een dame in een woning op de eerste verdieping”, begint Jens. “De opdracht leek eerst een routineklus: ik moest er werken aan een aftakdoos. Dat is een soort verdeelpunt tussen de straatkabel en de aansluiting op de meter in een woning. Als die kabels te kort zijn, kunnen ze losschieten en tegen andere kabels komen. Dan kan er kortsluiting of zelfs brand ontstaan. Ik zag dat er weinig ruimte was om aan de installatie te werken en stuurde meteen naar mijn verantwoordelijke dat het te risicovol was.”
Ondraaglijke pijn
Die teamverantwoordelijke antwoordde dat er ruimte genoeg was om de installatie uit te voeren. “Gewoon knippen en straks verlengen, zei hij. Als dat niet zou lukken, moest ik het laten weten.” Maar dat liep helemaal verkeerd af. “Bij de eerste knip ontplofte de hele installatie in mijn gezicht.

Stuk verder in de tekst

Ook opvallend: de dag na het incident werd intern bij Unit-T gecommuniceerd dat technici niet langer aan dit type aftakdozen mogen werken, zegt Jens. “Fluvius had dat al eerder aan hen doorgegeven wegens te hoge risico’s. Pas na mijn ongeval kwam men in actie. Plots kreeg iedereen nieuwe, brandwerende handschoenen. Spijtig dat daar eerst iemand zwaargewond voor moest raken.” Jens overweegt daarom juridische stappen.
Hoe kon dit zo fout lopen? Naast de beslissing van zijn leidinggevende wijst Jens ook naar de werkdruk bij zelfstandige technici. Die ligt immers hoog. Unit-T werkt met een puntensysteem om hun technici te betalen. Ieder punt is daarbij 37 euro netto waard. Voor werken aan elektriciteit krijgen technici maximaal twee punten, voor gas één en voor water een half punt. Iedere dag moeten ze 12 punten halen. Sommige installaties zijn te gevaarlijk, waardoor het werk wordt stilgelegd. Maar dan worden er ook weinig tot geen punten verdiend.

Deel van geheel artikel op HLN : https://www.hln.be/binnenland/gewoon-kn ... ~abff76e7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12-09 10:55
man man man, ik had die eneco app eens geinstalleerd om men kosten te zien nu ik een PV installatie heb en een batterij.

in juni :
net verbruik : 4.65kWh : 0.49€
injectie -237.94kWh : -7.71€

vaste vergoeding : 4.32€
bijdrage groene stroom : 0.07€
taksken : 0.24€
nettarieve totaal : 12.21 waarvan capaciteitstarief : 10.68€

totaal : 9.63€

die capciteitstarief is toch pure diefstal, ik heb maar een piek van 200-300W en toch moeten we voor 2.5kW betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:08
De berekening is toch al kort door de bocht naar mijn mening. Ge kunt de hele dag onder die 2.5 zitten en op het moment dat je er even bovenuit komt, hang je er al in.

Zeker nu ze alles electrisch willen hebben. Ga maar maar eens koken op een inductie vuur. dan mag de oven eigenlijk al niet aan, de warmtepomp moet uit en je batterijen mogen niets van het net halen op dat moment.
Dat is toch niet meer te doen. Je kunt zoveel batterijen plaatsen als je wil, maar de zonne opbrengst in de winter gaat niet genoeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Javice19
ergst van al is dat het een kwartierberekening is, verbruik je 500W in een kwartier, doen ze x4, dan heb je 2000W piekverbruik, en dat terwijl ze toch wel heel duidelijk kunnen zien wat je op een uur verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:45
Javice19 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:57:
ergst van al is dat het een kwartierberekening is, verbruik je 500W in een kwartier, doen ze x4, dan heb je 2000W piekverbruik, en dat terwijl ze toch wel heel duidelijk kunnen zien wat je op een uur verbruikt
Een kwartier 500W is gelijk aan 0,5kW piekverbruik dat in rekening wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
BlackShadow schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Een kwartier 500W is gelijk aan 0,5kW piekverbruik dat in rekening wordt gebracht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHUqg8rKnEsohrq-qlpiWe6MJ0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yzRgwALRkQ0DdOuMgIdFRVwz.png?f=user_large

lijkt me toch x4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27
[...]

nee hoor, een kwartier 500W gebruiken is 2kWh (dus effectief x4 om het capaciteitstarief te bereken).
Een kwartier 1000W gebruiken zal komen een capaciteitstarief van 4kWh.

Gangsters dus 8)7
Inderdaad gewoon 0,61 x 4 = 2,44

[ Voor 30% gewijzigd door scatman op 15-07-2025 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Javice19 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:57:
Fout :X
Ze doen niks maal 4.

Een kwartier lang 500W is een piek van 500W.
Als je dit alle kwartieren een hele maand doet dan schrijft men op 500W, maar 500W is kleiner dan 2500W en dat is de minimale piek die men altijd hanteert per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Fout, 500W wordt niet in rekening gebracht.
Als dat voor ieder kwartier van die maand telkens niet hoger lag dan die 500W dan zal voor die maand 2.5kW opgeschreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
Klopt niet hoor, kijk zelf maar eens op mijnfluvius.be
Het capaciteitstarief per maand is het maximum van
  • de hoogste kwartierwaarde per maand x 4
  • 2.5kWh (de forfait waarde)
Als je 1000W op één kwartier verbruikt, zal je captar 4kWh zijn (want 2,5 < 1 x 4)
Als je 500w op één kwartier verbruikt zal je captar 2,5kWh zijn (want 2,5 > 0,5 x 4)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HyperBart
scatman schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:29:
[...]

nee hoor, een kwartier 500W gebruiken is 2kWh (dus effectief x4 om het capaciteitstarief te bereken).
Een kwartier 1000W gebruiken zal komen een capaciteitstarief van 4kWh.

Gangsters dus 8)7

[...]

Inderdaad gewoon 0,61 x 4 = 2,44
Ook fout.
Een kwartier 500W verbruiken is 125Wh oftewel 0.125kWh en de kwartierpiek is dan effectief 500W maar als dit voor alle kwartieren zo is van die maand zal er 2500W opgeschreven worden, het minimum.

Een kwartier 1000W gebruiken is geen "een capaciteitstarief van 4kWh.". Je haalt hier ook eenheden bij die niks met elkaar te maken hebben.
Een kwartier 1000W gebruiken is 250Wh oftewel 0.25kWh en een kwartierpiek (=gemiddelde) van 1000W of 1kW voor dat kwartier.
Opnieuw geldt hier: 1000W is kleiner dan 2500W dus als alle kwartieren er een piek gemeten wordt van 1000W zal voor die betreffende maand de maandpiek 2.5kW zijn.

Hier worden echt eenheden en aannames gemaakt categorie "Jan met de pet weet eigenlijk niet waarover het gaat". Sorry dat ik het zo moet zeggen maar hier wordt vanalles geroepen wat niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scatman
Beste @HyperBart u bent hier volledig fout hoor:
1000 Watt verbruiken op één kwartier tijd is omgekerend 4kWh op één kwartier (en dus ook je captar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
scatman schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:55:
Klopt niet hoor, kijk zelf maar eens op mijnfluvius.be
  • 2.5kWh (de forfait waarde)
Als je 1000W op één kwartier verbruikt, zal je captar 4kWh zijn (want 2,5 < 1 x 4)
Als je 500w op één kwartier verbruikt zal je captar 2,5kWh zijn (want 2,5 > 0,5 x 4)
Je typt hier weer "kWh", dat is een eenheid van energie.
Capaciteitstarief wordt in kW uitgedrukt, zijnde een eenheid van vermogen.
De hoogste kwartierwaarde per maand wordt ook niet vermenigvuldigd met 4, waar je dat haalt geen idee.
De forfait is 2.5kW per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
HyperBart schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:57:
De hoogste kwartierwaarde per maand wordt ook niet vermenigvuldigd met 4, waar je dat haalt geen idee.
Zie letterlijk deze screenshot, waarbij de captar = 4 x verbruik van het kwartier met het grootste verbruik (maar omdat dit minder als de forfait van 2,5 wordt toch de forfait aangerkend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u1LY2azoF0fDhyp5FGnofqsI6U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7RQ1udguP5cX9KRUzDFtfuNy.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door scatman op 15-07-2025 13:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
scatman schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:57:
1000 Watt verbruiken op één kwartier tijd is omgekerend 4kWh op één kwartier (en dus ook je captar)
:F

Energy (kWh) = (Power (W) * Time (hours)) / 1000

(Power (W) * Time (hours)) / 1000

Een kwartier is 15 min. 15 min op 60 min is 1/4de oftewel 0.25

(1000W * 0.25) / 1000 = 0.25kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-be
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-09 15:13
scatman schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:57:
Ik vrees dat jij de zaken door elkaar slaat.

De enige manier om een kwartierverbruik van 1kWh te hebben, is om 1 kwartier lang, 4000W aan vermogen op te nemen. Want 4000W aan vermogen, 1 uur lang, is 4kWh. Dus 1 kwartier lang = 1kWh. Dus dan is je kwartierverbruik 1kWh, maar je capaciteitstarief is dan idd "*4", maar dat komt omdat je ook effectief 4kW aan vermogen hebt opgenomen tijdens dat kwartier.

Als je 1 kwartier lang, 1000W aan vermogen opneemt, zal je 250Wh verbruikt hebben. Maar je hebt wel 1kW aan vermogen opgenomen, dus voor capaciteitstarief betaal je die 1kW.

In jouw screenshot: je afname van 1 kwartier is 0,061kWh. Om zoveel af te nemen in 1 kwartier, moet je een toestel met 244W vermogen, een volledig kwartier laten draaien. Daarvan komt het cijfer van 0,244kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scatman
j-be schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:02:
In jouw screenshot: je afname van 1 kwartier is 0,061kWh. Om zoveel af te nemen in 1 kwartier, moet je een toestel met 244W vermogen, een volledig kwartier laten draaien. Daarvan komt het cijfer van 0,244kW.
Zoals ik dus zei:
  • 2.5kW (de forfait waarde)
(desalniettemin heb je wel gelijk dat mijn eenheden verkeerd zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j-be
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-09 15:13
scatman schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Zoals ik dus zei:
  • 2.5kW (de forfait waarde)
(desalniettemin heb je wel gelijk dat mijn eenheden verkeerd zijn)
Dat klopt, maar:
Een kwartier 1000W gebruiken zal komen een capaciteitstarief van 4kWh
Dit klopt absoluut niet, een kwartier 1000W gebruiken zal komen op een capaciteitstarief van 1kW (met een kwartierverbruik van 250Wh) (enfin, dit wordt dan 2.5 door het minimum maar you get the point)

[ Voor 5% gewijzigd door j-be op 15-07-2025 13:09 . Reden: correctie van minimum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
daarin heb je gelijk ik bedoelde:
Een kwartier 1000kWh gebruiken zal komen een capaciteitstarief van 4kW

Mijn eenheden waren inderdaad verkeerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
scatman schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:09:
daarin heb je gelijk ik bedoelde:
Een kwartier 1000kWh gebruiken zal komen een capaciteitstarief van 4kW

Mijn eenheden waren inderdaad verkeerd
Opnieuw fout.
Als jij op een kwartier 1000kWh gebruikt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH7A1GuNrm9dfmA0t7IepweNq1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BsMKEGaEaLqDfRN1NSkLO5a4.png?f=fotoalbum_large

Dan kW = 1000kWh / (0.25) == 4000
Oftewel dan 1000kWh * (60 min/15 min)h == 4000kW

Dan heb je een maandpiek van 4000kW ;) , dat zou wel heel hoog zijn (opnieuw: 4-DUIZEND KW, dan zijn er wat draadjes doorgesmolten bij een residentiele aansluiting ;) )

Je gaat echt wat te snel met eenheden en met aannames, sorry. Neem het nu even aan maar je roept te snel en vlot kW of kWh.

[ Voor 45% gewijzigd door HyperBart op 15-07-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:48
Het capaciteitstarief is een manier om netkosten te berekenen, gebaseerd op je gemiddelde maandpiekvermogen in kilowatt (kW) over de afgelopen 12 maanden. Met een digitale meter wordt je verbruik elke kwartier geregistreerd en de hoogste kwartierpiek in een maand wordt als maandpiek beschouwd. Het gemiddelde van deze maandpieken bepaalt je capaciteitstarief, dat wordt vermenigvuldigd met de geldende tarieven per kW.
Hoe wordt het capaciteitstarief berekend?
1. Digitale meter:
De digitale meter registreert je kwartiervermogen (gemiddelde vermogen per kwartier).
2. Maandpiek:
De hoogste kwartierpiek in een maand wordt je maandpiek.
3. Gemiddelde maandpiek:
Het gemiddelde van je maandpieken van de afgelopen 12 maanden is je facturatiepiek.
4. Capaciteitstarief:
Dit is een vast bedrag per kW, vastgesteld door je netbeheerder, dat wordt toegepast op je gemiddelde maandpiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@scatman je hebt wel een punt dat het verbruik op een kwartier nemen uitgedrukt in kWh en vermenigvuldigen met 4 en het h laten vallen resulteert in je maandpiek in kW. Omdat er daar gewerkt wordt met een kwartier-verbruik (kWh) en dit te converteren naar een kW baseline is maal 4 ook een manier om er toe te geraken. Fair point!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
HyperBart schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Fout, 500W wordt niet in rekening gebracht.
Als dat voor ieder kwartier van die maand telkens niet hoger lag dan die 500W dan zal voor die maand 2.5kW opgeschreven worden.
Ik bedoel uiteraard dat 0,5kW gebruikt wordt om je kwartier te berekenen, als je onder 2,5kW zit, wordt idd 2,5kW als minimum gehouden.

@Javice19 @scatman Er is een verschil tussen kW en kWh. Je rekent met verschillende eenheden door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Laatst online: 19:42
Dat forfetair capacteitstarief valt wel mee als je vergelijkt met de vastrechtkosten in Nederland.
Zoals eerder aangegeven heb ik jaarlijks een gemiddelde facturatiepiek van 3.8kW. Dat is voor een full electric vrijstaande woning met EV die voor 98% van de tijd thuis geladen wordt. Zonder PV zou ik wellicht rond de 5kW zitten op jaarbasis.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:13
kreeg net dit in de mailbox, interessant!
Goed nieuws: onze Plug-In Battery komt binnenkort op de lijst van in België toegelaten thuisbatterijen. De aansturing door onze P1 Meter zal naar verwachting in oktober worden goedgekeurd door Synergrid. Dit valt perfect samen met de huidige levertijd van de Plug-In Battery. Reserveer 'm nu!

[ Voor 1% gewijzigd door Proton_ op 15-07-2025 14:55 . Reden: Code->quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyvv
  • Laatst online: 29-08 10:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K97viv4j9AYWR940x5NfxjHCNjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3cwQ21HmB0C7oxD5XvTHcJ0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-09 14:05
NoFate schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:35:

[...]
Die beginnen ook al zoals marstek met datums te smijten.

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Tl0Y schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Die beginnen ook al zoals marstek met datums te smijten.
denk wel dat we HW kunnen geloven hoor, die zullen geen mailing uitsturen als ze geen betrouwbare bron hebben
Of ze doen het idd omdat ze gewoon te veel klanten aan het verliezen zijn :-)

[ Voor 12% gewijzigd door NoFate op 15-07-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix88
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-09 10:52
Goed nieuws: onze Plug-In Battery komt binnenkort op de lijst van in België toegelaten thuisbatterijen. De aansturing door onze P1 Meter zal naar verwachting in oktober worden goedgekeurd door Synergrid. Dit valt perfect samen met de huidige levertijd van de Plug-In Battery. Reserveer 'm nu!
Dit gaat over Homewizard?
Moet de batterij die "binnenkort" op de lijst komt dan aangestuurd worden met hun kWh meter?
Of nemen ze de vlucht vooruit en skippen ze de kWh meter volledig omdat ze toch maar kunnen uitleveren in oktober en er dan maar vanuit gaan dat tegen dan de P1 meter zal goedgekeurd zijn?

(EDIT: zal vandaag met kWh meter zijn, anders konden ze hun homologatievraag nog niet indienen)

Ik vind dit heel vreemde communicatie, en twee gewaagde aannames van hun kant. Lijkt mij eerder gevalletje "zorgen dat mensen zo snel mogelijk bij ons kunnen bestellen vooraleer ze inzien dat we dubbel zo duur zijn als de concurrentie".

[ Voor 15% gewijzigd door phoenix88 op 15-07-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Ja oktober kan nog opschuiven. Zou dit nog niet als zekerheid beschouwen België kennende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50
Die HomeWizard is met de P1 meter dat ze ingediend hebben. Ze verwachten goedkeuring in oktober (onder voorbehoud wetgeving).

Hopelijk heeft Marstek ook ineens al keuring met P1 meter aangevraagd :D

Anyway, levering eind oktober / begin november is niet echt goed moment om thuisbatterij te plaatsen. Tegen dat die kan laden zijn we maart / april en is misschien v2 uit en prijzen gedaald.

Maar dacht dat HW nog een stock voor Belgische markt had klaar staan, dus die moeten nog gesleten worden :P

[ Voor 12% gewijzigd door Avenger 2.0 op 15-07-2025 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix88
Heb ook de mail gehad en gelezen. Het is inderdaad in combinatie met de P1 meter, dat is dus effectief ten vroegste oktober.
Veel kans oktober 2026 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:58
*offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2025 11:15 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 16:48
@scatman Ik werk zelf al 19 jaar bij een Softwareleverancier voor de energiesector en heb meegebouwd aan de implementatie van het capaciteitstarief.

Als je 500w verbruikt voor een vol kwartier (00-15, 15-30, 30-45 of 45-60) dan is uw kwartierpiek 0.5kW.

Straffer zelfs:
als je 4000w verbruikt van 13u07 tot 13u22 , dan zal uw kwartierpiek toch maar een goeie 2kW zijn indien je quasi niks gebruikt van 13u00 tot 13u07 en van 13u22 tot 13u30 :-)

Er wordt dus helemaal niks maal 4 gedaan.

Wat wel is is dat sommige apps van leveranciers dingen beginnen te vermenigvuldigen.

Anyways, als je nooit meer als 500w trekt voor een vol kwartier dan is je maandpiek 2.5kW voor die maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scatman
RaVenXeoN schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:15:
@scatman Ik werk zelf al 19 jaar bij een Softwareleverancier voor de energiesector en heb meegebouwd aan de implementatie van het capaciteitstarief.

Als je 500w verbruikt voor een vol kwartier (00-15, 15-30, 30-45 of 45-60) dan is uw kwartierpiek 0.5kW.

Straffer zelfs:
als je 4000w verbruikt van 13u07 tot 13u22 , dan zal uw kwartierpiek toch maar een goeie 2kW zijn indien je quasi niks gebruikt van 13u00 tot 13u07 en van 13u22 tot 13u30 :-)

Er wordt dus helemaal niks maal 4 gedaan.

Wat wel is is dat sommige apps van leveranciers dingen beginnen te vermenigvuldigen.

Anyways, als je nooit meer als 500w trekt voor een vol kwartier dan is je maandpiek 2.5kW voor die maand.
Kunt u mij dan verklaren waarom ik (en anderen) op mijnfluvius.be zien als
code:
1
captar = het maximum verbruik van één kwartier x 4

In uw voorbeeld is de kwartierpiek inderdaad 0.5KW wat neerkomt op een verbruik van 2kWh gedurende 1 kwartier en dus resulteer in een captar van 2kW (maar dit is minder als de forfait van 2.5kW)
En een kwartiers is hier inderdaad van x.00 tot x.15, van x.15 tot x.30, van x.30 tot x.45 en van x.45 tot x+1.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
scatman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:21:
[...]

code:
1

In uw voorbeeld is de kwartierpiek inderdaad 0.5KW wat neerkomt op een verbruik van 2kWh gedurende 1 kwartier en dus resulteer in een captar van 2kW (maar dit is minder als de forfait van 2.5kW)
En een kwartiers is hier inderdaad van x.00 tot x.15, van x.15 tot x.30, van x.30 tot x.45 en van x.45 tot x+1.00
Je slaat kW en kWh door elkaar. Het gaat niet over het verbruik (kWh) per uur maar over de vermogenspiek (kW) uitgemiddeld per kwartier. 500W gedurende een kwartier is ook helemaal geen 2kWh op dat kwartier.

Edit: Ik vermoed dat de verwarring over vermenigvuldigen met 4 hier vandaan komt:
Stel dat je een verbruik hebt van 1,5kWh op 1 kwartier, dan is er inderdaad een gemiddeld vermogen van 6kW nodig geweest om in dat kwartier 1,5kWh te hebben verbruikt. Gezien 4 kwartieren in 1 uur: 1,5 x 4 = 6.

Maar dat is wel iets anders dan jij zegt.

[ Voor 22% gewijzigd door BlackShadow op 16-07-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-09 16:48
scatman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:21:
[...]

code:
1

Omdat u inderdaad vermogen (kW) door elkaar haalt met verbruik (kWh).

Het captar bekijkt het hoogste VERMOGEN dat een vol kwartier werd gehaald in de maand.

Als je naar https://mijn.fluvius.be/n...XXXXXXXX/facturatiepieken gaat dan zie je mooi het detail van hoe je huidige maandpiek is opgebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzZBLlC80iX6jJcrz__ggip2vfc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FXAjUjk9ZOh8vHysg6aIt1rr.gif?f=fotoalbum_large

Sinds wij zonnepanelen hebben en ik ons verbruik naar de dag verschoven hebben blijven we netjes het hele jaar onder de 2.5kW piek. Zelfs in de winter

En geloof me, ik heb ook een oven/afwasmachine/wasmachine/Plug-in EV etc... Dus ik trek heus soms wel 2000w+ voor een kwartier ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
NoFate schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:35:

[...]
Ik stuurde Homewizard gisteren direct mail met melding dat het momenteel solden zijn in België en ze met een -50 % beter op hun plaats zouden zijn.

*knip offtopic flamebait

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
*knip niet happen

[ Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2025 11:05 ]

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:17:
[...]
Ik stuurde Homewizard gisteren direct mail met melding dat het momenteel solden zijn in België en ze met een -50 % beter op hun plaats zouden zijn.

Benieuwd wanneer de Zendure AC2400 in de lijst komt. Duurt bij zowel Marstek als hun toch wel lang.

*offtopic

[ Voor 46% gewijzigd door Proton_ op 16-07-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix88
Ondertussen het volgende gelezen op het zonstraal forum van gebruiker philippe.

Volgens hem zou Marstek het volgende gecommuniceerd hebben naar de distributeurs:
4th, July 2025

Update on Venus C & Venus E Listing Process in Belgium

Dear xxx

We regret for the delay in the Synergrid (Belgium) listing process for our Venus E
products.

The delay stems from Synergrid’s request to supplement our existing German VDE
certification with an anti-backflow test. We immediately engaged with VDE,
submitted the required test data, and are now in the final stages of updating the
report and certificate.

Once completed, we will promptly submit the documents to Synergrid to expedite
the listing.

We deeply regret any inconvenience caused and appreciate your patience. Rest
assured, we are prioritizing this matter and will keep you updated.

Thank you for your trust and support.
Volgende week dus? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Modbreak:Een merkenoorlog is nooit constructief of vriendelijk dus op Tweakers ongewenst.

Hier gaat het specifiek over de Belgische context.
Voor het (vriendelijk, constructief) technisch vergelijken van de verschillende opties zijn andere topics beter geschikt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
phoenix88 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:20:

Volgens hem zou Marstek het volgende gecommuniceerd hebben naar de distributeurs:

[...]

Zal dus nog niet voor direct zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:22

d3x

Toch grappig hoe bang die zijn bij synergid van batterij issues met disconnect... Laat staan dat ze zelfs eigenlijk maar willen op 800w wat het helemaal kierewiet maakt. Het zijn ocharme enkele kw... Als het bewolkt is in BE zoals vandaag zijn er een massa aantal pieken en dalen door PV met veel hogere waardes....

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

RaVenXeoN schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Omdat u inderdaad vermogen (kW) door elkaar haalt met verbruik (kWh).

Het captar bekijkt het hoogste VERMOGEN dat een vol kwartier werd gehaald in de maand.

Als je naar https://mijn.fluvius.be/n...XXXXXXXX/facturatiepieken gaat dan zie je mooi het detail van hoe je huidige maandpiek is opgebouwd.

[Afbeelding]

Sinds wij zonnepanelen hebben en ik ons verbruik naar de dag verschoven hebben blijven we netjes het hele jaar onder de 2.5kW piek. Zelfs in de winter

En geloof me, ik heb ook een oven/afwasmachine/wasmachine/Plug-in EV etc... Dus ik trek heus soms wel 2000w+ voor een kwartier ;-)
Onder de 2.5kw piek blijven lukt niet zonder batterij tenzij je extreme dingen gaat doen met allerhande aan en uit, alles na elkaar, plannen etc.. dat is wacko gedrag. Heb zelf nu al bijna jaar DM en ik heb met gemak pieken richting 3.3, 1 keer foutje en piek van 4 aan mijn rekker. alles onder 3 is gewoon miserie zoeken voor ocharme 4eur per maand. Plug-ev hoef je niet mee te tellen, die zet je waarschijnlijk alleen op met zonnestroom en aan druppel lader...

Nu met mijn set batterij kom ik altijd onder de 1kw uit piek, maar dat is dan op een bewolkte dag en niet genoeg batterij.

Hieronder is zo een mooi voorbeeld wat een batterij doet met een bewolkte dag zoals vandaag, krijg je anders nooit opgelost zonder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Sbu9I5qAOARrkfxT6TeNLmCwNs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2IdhipOLukBhJaBvi4QwN2Xq.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er zo trouwens 2 en dan zie je met wat koken zonder al te veel op te letten dat je snel richting 3kw piek gaat en dit langer dan 15min...

[ Voor 16% gewijzigd door d3x op 16-07-2025 20:31 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:57
phoenix88 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:20:

[...]

Tenminste eindelijk duidelijkheid waar het probleem zit, niet bij Synergrid dus.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@PNARI depends - als ze op eens extra validaties / certificaten vragen welke niet duidelijk waren op voorhand..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:24
Vertragingsmanoeuvre van Synershit natuurlijk. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Icekiller2k6 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:42:
@PNARI depends - als ze op eens extra validaties / certificaten vragen welke niet duidelijk waren op voorhand..
Alles staat duidelijk omschreven in https://www.synergrid.be/...2-3_20241017_tekst_NL.pdf.
Als Synergrid meer vraagt dan wat in de voorschriften staat kan je als producent er tegen in gaan. Maar ik denk niet dat dat hier het geval is.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46
Laatste update van de volle lijst op 02/07/2025 - absurd.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Wirehead schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:52:
Is wel erg in feite. Zoiets zou prioritair moeten geüpdate worden want zo kloten ze het bedrijf die winst moet maken en de mensen die het willen gebruiken. En voor de mensen die het al gebruiken is er qua brandverzekering een risico dat ze niet verzekerd zijn nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
Wirehead schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:52:
Er zijn misschien geen nieuwe apparaten bijgekomen sindsdien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Is wel erg in feite. Zoiets zou prioritair moeten geüpdate worden want zo kloten ze het bedrijf die winst moet maken en de mensen die het willen gebruiken. En voor de mensen die het al gebruiken is er qua brandverzekering een risico dat ze niet verzekerd zijn nu.
Neen hoor. Brandverzekering is daar gewoon duidelijk over. Wordt aanzien als een verbruiker, ik moest daar niets voor doen, alleen de factuur bijhouden ingeval van....

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:54:
[...]

Batterijen hebben een CE label dat zou voldoende moeten zijn. Een EV in je grarage heeft ook geen fluvius or synergrid keuring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
d3x schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Batterijen hebben een CE label dat zou voldoende moeten zijn. Een EV in je grarage heeft ook geen fluvius or synergrid keuring...
Maar de meeste EV's geven geen stroom terug. Zouden Tesla's of sommige andere EV's die dat wel doen Synergrid hebben of aangemeldt bij Fluvius?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
d3x schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Ja maar die leveren geen energie terug en zijn daar niet voor bedoeld. Regeltjes zijn regeltjes in België, en zolang die batterij niet goedgekeurd is voor particulier gebruik zal de brandverzekering niet uitkeren moest dat de oorzaak van de brand zijn. Brandverzekeringen onderzoeken dat met ganse teams zodanig dat ze niet hoeven uit te keren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-09 09:56
ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Ja maar die leveren geen energie terug en zijn daar niet voor bedoeld. Regeltjes zijn regeltjes in België, en zolang die batterij niet goedgekeurd is voor particulier gebruik zal de brandverzekering niet uitkeren moest dat de oorzaak van de brand zijn. Brandverzekeringen onderzoeken dat met ganse teams zodanig dat ze niet hoeven uit te keren...
Inderdaad dit gegeven alsook mogelijk boete door Fluvius (hoe klein de kans ook). Al dit heeft me doen besluiten te wachten op officieel groen licht. Wel heel verbijsterend te moeten vaststellen dat reeds weken geleden allerlei (vaak commercieel belanghebbende) bronnen uit NL aangeven: Vanaf nu officieel toegelaten in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

ivanhoe007BE schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:23:
[...]

Inderdaad dit gegeven alsook mogelijk boete door Fluvius (hoe klein de kans ook). Al dit heeft me doen besluiten te wachten op officieel groen licht. Wel heel verbijsterend te moeten vaststellen dat reeds weken geleden allerlei (vaak commercieel belanghebbende) bronnen uit NL aangeven: Vanaf nu officieel toegelaten in België.
zoals al die PV installaties? die krijgen 800eur boete :) en de enige reden dat ze dit gezien hebben is bij mensen van analoog naar digitaal. Zoalng je binnen een marge blijft weten ze het niet goed. Dat ze mensen beboeten omdat ze terugleveren zonde rook maar enige installatie, ja duh.... wat slim van fluvius om dat te merken (en lomp van die consument)

voor batterijen kan je gewoon antwoorden dat er hiaten in hun definitie en de wet zitten en dus onduidelijk wat je nu als consument wel of niet moet doen en wel of niet mag. Ook is het en blijft het een stekker die je kan wegnemen "plug en play" remember _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door d3x op 22-07-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ik laat hem enkel aan als ik thuis ben, zolang hij niet goedgekeurd is. Als ik weg van huis ga doe ik hem uit de stekker. Het zou je maar moeten overkomen dat je huis afbrandt en je niks terugkrijgt van de brandverzekering. Het is die paar 100 euro niet waard hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:17:
Ik laat hem enkel aan als ik thuis ben, zolang hij niet goedgekeurd is. Als ik weg van huis ga doe ik hem uit de stekker. Het zou je maar moeten overkomen dat je huis afbrandt en je niks terugkrijgt van de brandverzekering. Het is die paar 100 euro niet waard hoor.
dan kan je beter bij vertrek volledig je hoofdplon afzetten, of denk je dat er niks anders kan gaan branden... oh ja de brandverzekering... is je risico het geld van de brand of je hele hebben en houden. je kan achterdochtig zijn en achterdochtig... gewoon altijd thuis zijn, nooit meer gaan werken, etc dat is dan voor jouw de toekomst 8)7

al eens gelezen hoeveel branden er ontstaan van GSM opladen, misschien ook geen GSM binnen dan meer opladen enkel als je in de buurt bent of dat hij naast je ligt (let op met dan wel persoonlijke brandwonden)

of beter gezegd, gewoon beter niks meer lezen en niks meer kopen want je redenering is wacko en heb je totaal geen waarde aan het toestel. Is dan gewoon een grote miskoop. Misschien kan je hem gewoon al meteen in een bad water steken en dan bovenaan een betonnen bovenstuk met automatische brandsproeiers.

etc etc.. _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door d3x op 22-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46
PNARI schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:59:
[...]

Er zijn misschien geen nieuwe apparaten bijgekomen sindsdien.....
Mogelijks, maar anno 2025 zou zoiets perfect dagelijks gegenereerd kunnen worden uit hun backend.
Dan heb je tenminste een "dagelijkse versie" met "geen toevoegingen" - waardoor je effectief -weet- dat er niks bijgekomen is.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
d3x schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:27:
[...]

dan kan je beter bij vertrek volledig je hoofdplon afzetten, of denk je dat er niks anders kan gaan branden... oh ja de brandverzekering... is je risico het geld van de brand of je hele hebben en houden. je kan achterdochtig zijn en achterdochtig... gewoon altijd thuis zijn, nooit meer gaan werken, etc dat is dan voor jouw de toekomst 8)7

al eens gelezen hoeveel branden er ontstaan van GSM opladen, misschien ook geen GSM binnen dan meer opladen enkel als je in de buurt bent of dat hij naast je ligt (let op met dan wel persoonlijke brandwonden)

of beter gezegd, gewoon beter niks meer lezen en niks meer kopen want je redenering is wacko en heb je totaal geen waarde aan het toestel. Is dan gewoon een grote miskoop. Misschien kan je hem gewoon al meteen in een bad water steken en dan bovenaan een betonnen bovenstuk met automatische brandsproeiers.

etc etc.. _/-\o_ _/-\o_
Overdrijf nog wa anders.

Als uw huis onbewoonbaar verklaard wordt en ge moet verkopen en de brandverzekering komt nie tussen dan gade anders piepen.
Als uw gsm in de fik schiet zijt ge nog altijd verzekerd. Het is een brandrisico die niet afgedekt is, hoe klein die ook is, en daar kan ik niet mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:20:
[...]

Overdrijf nog wa anders.

Als uw huis onbewoonbaar verklaard wordt en ge moet verkopen en de brandverzekering komt nie tussen dan gade anders piepen.
Als uw gsm in de fik schiet zijt ge nog altijd verzekerd. Het is een brandrisico die niet afgedekt is, hoe klein die ook is, en daar kan ik niet mee leven.
Neem contact op met Uw verzekeraar. Ik heb dat ook gedaan en alles uitgelegd. Dat was geen enkel probleem voor hun.

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@ardana123 ik snap het niet 100%, een UPS is ook een batterij, en kan ook in vuur vliegen. Dit valt toch ook onder de brandverzekering? Waarom zou dit anders zijn? Is toch een gekeurd apparaat.

Moest er toch een brand ontstaan dan moet er tevens bewezen kunnen worden dat het apparaat voor de brand heeft gezorgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
dannyro schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:37:
[...]

Neem contact op met Uw verzekeraar. Ik heb dat ook gedaan en alles uitgelegd. Dat was geen enkel probleem voor hun.
Heb je dan zwart op wit een papier waarop staat dat ze zullen uitkeren? Anders heb je geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:42:
@ardana123 ik snap het niet 100%, een UPS is ook een batterij, en kan ook in vuur vliegen. Dit valt toch ook onder de brandverzekering? Waarom zou dit anders zijn? Is toch een gekeurd apparaat.

Moest er toch een brand ontstaan dan moet er tevens bewezen kunnen worden dat het apparaat voor de brand heeft gezorgd
Dat is het nu net, volgens de wetgeving in dit land MOET uw plugin batterij gekeurd zijn door Synergrid. Dat is niet het geval voor een UPS. Het staat niet op de lijst, dus de facto een illegaal apparaat om te gebruiken. Net zoals het verboden was om plugin batterijen te gebruiken in het algemeen voordat het toegelaten was in België.
Ik begrijp niet waarom mensen dat zo moeilijk vinden om dat te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Heb je dan zwart op wit een papier waarop staat dat ze zullen uitkeren? Anders heb je geen poot om op te staan.
Als ik er de volgende keer kom zal ik een document vragen, ook voor de PV installatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:42:

UPS hebben geen synergrid keuring... gewoon de CE keuring net als die MT anders kunnen ze niet in EU verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:54:
[...]

Dat is het nu net, volgens de wetgeving in dit land MOET uw plugin batterij gekeurd zijn door Synergrid. Dat is niet het geval voor een UPS. Het staat niet op de lijst, dus de facto een illegaal apparaat om te gebruiken. Net zoals het verboden was om plugin batterijen te gebruiken in het algemeen voordat het toegelaten was in België.
Ik begrijp niet waarom mensen dat zo moeilijk vinden om dat te begrijpen.
we vinden dat niet moeilijk om te begrijpen, maar je reactie erop wel....

koop dan een batterij van een leverancier (en laat hem installeren), daar spreken ze zelfs over brandvertragende gel en omhulsels... allemaal om de consument te "overtuigen". Dat die dingen amper rendabel zijn zeggen ze er niet bij 8) dat zal hun worst wezen, hun marges zijn goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Zolang ie dit soort stoten uithaalt zou ik heel zijne commentaar niet te hoog inschatten:
https://gathering.tweaker...message/82561572#82561572

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:17:
Ik zit er de hele dag naast met helm op en brandblusser of 2 bij de hand :o :o :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
🙄 Iemand voelt zichzelf beter dan de rest hoor... Lekker kinderachtig om te gaan graven in iemand zen posts en dan hem belachelijk maken.

Anyway, jullie kunnen er blijkbaar niet tegen dat ik jullie op feiten wijs. Feiten zijn wat ze zijn, jullie doen wat jullie willen ik doe wat ik wil 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:20:
[...]

Overdrijf nog wa anders.

Dit grenst echt aan het onwaarschijnlijke, zo bang dat jij bent van brand, slaap jij nog wel 's nachts in je huis?
Als je dat ding correct aansluit dan zal er geen probleem zijn met de brandverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Dat papier waar alles zwart op wit staat zal ook opbranden. Of huur je daar een kluis voor in de bank? En wat als de bank afbrandt, en, en, en...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
roeleboel schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:13:
Zolang ie dit soort stoten uithaalt zou ik heel zijne commentaar niet te hoog inschatten:
https://gathering.tweaker...message/82561572#82561572
Daar komt inderdaad brand van als je zonder electrische kennis zulke zaken gaat installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
DSSW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Dit grenst echt aan het onwaarschijnlijke, zo bang dat jij bent van brand, slaap jij nog wel 's nachts in je huis?
Als je dat ding correct aansluit dan zal er geen probleem zijn met de brandverzekering.
Wat aan het onwaarschijnlijke grenst is dat jij dat nu nog altijd niet begrijpt dat dit apparaat aansluiten de facto illegaal is en waardoor de brandverzekering dus niet zou uitkeren. Staaf toch eens je bewering met harde feiten, dat doe je niet. En dan iemand anders in de zeik nemen die dat wel doet. Dat jij het worst kan schelen dat je niet in orde bent met de verzekering, goed voor jou maakt mij niets uit en ik ga je er niet op afrekenen zoals jullie met mij nu doen. Voor sommigen is dat wel belangrijk, hoe klein de kans op brand dan ook is met die apparaat. Nuja ik ga stoppen met antwoorden het heeft toch geen zin om met mensen die je belachelijk maken te redeneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
DSSW schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Daar komt inderdaad brand van als je zonder electrische kennis zulke zaken gaat installeren.
Ocharme, alsof jij nooit fouten maakt. Volgende keer als je een domme vraag stelt zal ik ook in je topic kruipen om je belachelijk te maken. Ah juist, jij maakt nooit fouten zeker 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:45
Misschien moeten we terug on-topic gaan. ;)

Laten we zeggen dat iedereen voor zichzelf, zijn eigen situatie en gemoedsrust moet inschatten of hij of zij het apparaat al in gebruik neemt of niet.

Zelf heb ik de Marstek hier ook al enige tijd draaien, heb zelf bij de verzekering nagevraagd en dit was geen probleem het nog niet op de Synergrid lijst stond. (Argenta)

In tussentijd wachten we weer vrolijk af tot volgende week met hopelijk nieuwe namen op de lijst. 8)

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Ocharme, alsof jij nooit fouten maakt. Volgende keer als je een domme vraag stelt zal ik ook in je topic kruipen om je belachelijk te maken. Ah juist, jij maakt nooit fouten zeker 😉
Ik heb niet in je topic gekropen of gezocht, je vergist je.

ik stel gewoon vast dat jij extreem bang bent van brand en alles wat verzekering is. Begrijp het niet goed, je begint er telkens opnieuw over. Is echt niet nodig om je daar druk om te maken. Laat het gewoon los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 14:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-zMTIOlKimiHANT-UOVt3CF12o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/gEAGivGN12VfWzWx4qYJBSvn.gif?f=user_large

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Nu online
vanpeers schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:31:
Misschien moeten we terug on-topic gaan. ;)

Laten we zeggen dat iedereen voor zichzelf, zijn eigen situatie en gemoedsrust moet inschatten of hij of zij het apparaat al in gebruik neemt of niet.

Zelf heb ik de Marstek hier ook al enige tijd draaien, heb zelf bij de verzekering nagevraagd en dit was geen probleem het nog niet op de Synergrid lijst stond. (Argenta)

In tussentijd wachten we weer vrolijk af tot volgende week met hopelijk nieuwe namen op de lijst. 8)
Bij mij is het via AG Insurance. Ook geen enkel probleem hoor, het zelfde met de PV installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Kwam net deze tegen

https://www.zen-zonne-ene...marstek-venus/e-versie-3/

Maar begrijp ik het artikel goed dat ze dus 800w gaan limiteren ? Enkel nog met keuring hoger?
Dan zullen andere merken ook deze beperking moeten gaan opleggen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-09 14:05
rabero1985 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:03:
Kwam net deze tegen

Maar begrijp ik het artikel goed dat ze dus 800w gaan limiteren ? Enkel nog met keuring hoger?
Er is geen wettelijke basis voor de 800W beperking. Dit is federale wetgeving die men (lees ons Melissa van de vlaamse overheid) wil invoeren en voor zover ik weet is die wetgeving er nog niet. Kan er wel van komen

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
zou marstek dat kunnen doen ? enkel in belgië de 2500W optie blokkeren ? misschien maar beter even die app niet meer updaten dus ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Kwam net deze tegen

is voor het MT forum waar dit al gepost is trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Javice19 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:23:
zou marstek dat kunnen doen ? enkel in belgië de 2500W optie blokkeren ? misschien maar beter even die app niet meer updaten dus ....
Ze krijgen de certificering nog niet in orde, dus we zijn veilig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vanpeers schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:31:
Top, goed om te weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoFate
Javice19 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:23:
Modbus/hame-relay to the rescue :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
NoFate schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:23:
[...]

Modbus/hame-relay to the rescue :-)
wel modbus heb ik (nog) niet, daar ken ik helemaal niks van, als dat niet te duur is kan ik dat wel doen, kun je daarmee in homeassistant zien hoeveel de batterij geladen is ?

Is er hier ergens een guide om zo een modbus te plaatsen en wat ik allemaal nodig heb ?

[ Voor 11% gewijzigd door Javice19 op 25-07-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaVa
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:14
Javice19 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:46:
[...]

wel modbus heb ik (nog) niet, daar ken ik helemaal niks van, als dat niet te duur is kan ik dat wel doen, kun je daarmee in homeassistant zien hoeveel de batterij geladen is ?

Is er hier ergens een guide om zo een modbus te plaatsen en wat ik allemaal nodig heb ?
Lees dit eens door:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2282240

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-09 10:36
Javice19 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:46:
[...]

Ik merkte vorige week dat mijn domotica systeem fysieke aansluitingen heeft voor modbus, wat kabeltjes gekocht en het was verrassend snel gekoppeld allemaal. Je kan de geschatte charge uitlezen ja, een cijfertjes tussen 0(leeg) en 100. Maar ook hoeveel hij nu laadt/ontlaadt enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix88
Kwam net deze tegen

Die zen zon energie site zou ik met een korrel zout nemen. Lijkt mij verdacht veel op AI gegenereerd braaksel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:45
Nieuwe week, nieuwe kansen.
Net nog bekeken en laatste update C10 is nog altijd 02/7 en plug and play 07/07. :|

Zal voor volgende week zijn. :+

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste