BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
En dan weer de week erna... En erna... En...vanpeers schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:40:
Nieuwe week, nieuwe kansen.
Net nog bekeken en laatste update C10 is nog altijd 02/7 en plug and play 07/07.![]()
Zal voor volgende week zijn.
We wetel al welke kant dit opgaat
(het gaat dus niet gebeuren)
Goed bezig 🙂 moet me ook eens gaan verdiepen in HA en modbus. Zal voor deze winter zijn. Raspberry is al aangeschaft 😅DSSW schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:48:
[...]
Kende er enkele maanden geleden ook niks van. Ben er aan de hand van youtube video's in geslaagd Home Assistant te installeren op een Mini PC-tje BMax van 140€, daar een virtual box in aangemaakt en HA in gezet. Alle data van Marstek via MQTT.
Dan aan de hand van info in de tweakers groep enkele add on's in HA geïnstalleerd en Hame Relay en nu heb ik enkele mooie dashbords van de Marsteks. Leuke hobby trouwens :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
misschien nog heel evne wachten op de API integratie, maar nu zijn we wel sterk off topic in het BE forumPNARI schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 07:58:
[...]
Goed bezig 🙂 moet me ook eens gaan verdiepen in HA en modbus. Zal voor deze winter zijn. Raspberry is al aangeschaft 😅
Ik veronderstel dat het nog bouwverlof is voor fluvius administratie.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Die API integratie gaat er misschien eerder zijn dan de synergrid goedkeuring en daarmee zijn we terug on topic😂d3x schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:13:
[...]
misschien nog heel evne wachten op de API integratie, maar nu zijn we wel sterk off topic in het BE forum
Ik veronderstel dat het nog bouwverlof is voor fluvius administratie.
[ Voor 4% gewijzigd door PNARI op 29-07-2025 09:07 ]
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Als men de marstek thuisbatterij bv aansluit op een stopcontact, dan heeft toch die hele kring (alle zekering achter die diffentiaal) toch verbonden.
Maw als de differentieel springt/uitzet, dan is er toch nog steeds stroom aanwezig in die kring?
Of moet men deze bv hoofdzekering -> diff 300ma --> diff 30ma -> (enige aansluiting) c16 zekering zetten?
De marstek grid moet je toch zien als een microgrid omvormer, geen net, geen sync, geen spanningleeyuentuen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:07:
Ben ik de enige die te veel denk?
Als men de marstek thuisbatterij bv aansluit op een stopcontact, dan heeft toch die hele kring (alle zekering achter die diffentiaal) toch verbonden.
Maw als de differentieel springt/uitzet, dan is er toch nog steeds stroom aanwezig in die kring?
Of moet men deze bv hoofdzekering -> diff 300ma --> diff 30ma -> (enige aansluiting) c16 zekering zetten?
Ik heb recent meegemaakt. Hoofdschakelaar en differentieel gesprongen. Maar die marstek blijft nog stroom geven op 1 van de circuitbruneelm schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:26:
[...]
De marstek grid moet je toch zien als een microgrid omvormer, geen net, geen sync, geen spanning
Alles achter de differentieel.
Dus deel zonder stroom en deel (kring van marstek) heeft nog stroom. Zit wel op een aparte zekering die enkel die ene stopcontact gebruikt
Dat zou niet mogen zijn...leeyuentuen schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:53:
[...]
Ik heb recent meegemaakt. Hoofdschakelaar en differentieel gesprongen. Maar die marstek blijft nog stroom geven op 1 van de circuit
Alles achter de differentieel.
Dus deel zonder stroom en deel (kring van marstek) heeft nog stroom. Zit wel op een aparte zekering die enkel die ene stopcontact gebruikt
mag enkel op de backup power stroom geven (mits activatie) en er mogen ENKEL verbruikers rechtstreeks op aangesloten worden.
maar nogmaals dit is geen MT thread.
[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 30-07-2025 07:24 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik zie geen update. Ik sta vol ongeduld te wachten op P1 support en wat meer mogelijkheden kwa batterijthepixel schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:57:
Synergrid excel geupdate vandaag, graag zien we u volgende week weer terug.
Bovenstaand is het antwoord (na een aantal pogingen) van een van de keyboard account managers bij Marstek.Current for Synergrid, we already submit all document.
But due to the Summer vocation, it will be a little bit delay.
We are pushing with them every day, if any update information will let you know.
Dat is sowieso niet voor dit jaar. Eerst moet de P1 nog in de C10 komen. De compatibiliteit is achteraf nog een lange weg. Pak volgend jaar ergens. Maar waarom zou je er überhaupt op wachten. Als hij in de lijst staat met eender wat is het klaar.TomDZ1979 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:36:
[...]
Ik zie geen update. Ik sta vol ongeduld te wachten op P1 support en wat meer mogelijkheden kwa batterij
Bedoel je gewoon de batterij kopen en P1 gebruiken voor sturing?d3x schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:09:
[...]
Dat is sowieso niet voor dit jaar. Eerst moet de P1 nog in de C10 komen. De compatibiliteit is achteraf nog een lange weg. Pak volgend jaar ergens. Maar waarom zou je er überhaupt op wachten. Als hij in de lijst staat met eender wat is het klaar.
Ik heb geen zin om allerlei onzin in mijn meterkast te gaan inbouwen.
Hoe jij je batterij aanstuurt weet toch niemand?TomDZ1979 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:29:
[...]
Bedoel je gewoon de batterij kopen en P1 gebruiken voor sturing?
Ik heb geen zin om allerlei onzin in mijn meterkast te gaan inbouwen.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
In andere woorden, na de zomerthepixel schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:04:
[...]
Bovenstaand is het antwoord (na een aantal pogingen) van een van de keyboard account managers bij Marstek.

Ja dat hopen ze toch, maar gezien het traject van Synergrid mogen ze blij zijn als nog voor dit jaar is. Vrees er eerlijk gezegd voor. Nu ja het is toch winter dan, dus zou toch niet aanraden om een batterij net voor de winter te kopen.rabero1985 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:43:
HW is er blijkbaar heel zeker van dat hun P1 goedgekeurd is in oktober, daar ze de verkoop voor België geopend hebben en levering op oktober staat. Zal nogal wat worden als het blijft aanslepen en toch niet kan doorgaan.
Ik heb een sterk vermoeden dat die eieren voor hun geld kiezen en hopen dat de Belgen door dit nieuws pre-orders plaatsen. De hete adem van de concurrentie is zeker voelbaar.rabero1985 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:43:
HW is er blijkbaar heel zeker van dat hun P1 goedgekeurd is in oktober, daar ze de verkoop voor België geopend hebben en levering op oktober staat. Zal nogal wat worden als het blijft aanslepen en toch niet kan doorgaan.
Ik zou er eerlijk gezegd niet op vertrouwen als ik zie hoe stroef alles loopt.
[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 05-08-2025 13:33 ]
Onderaan staat dat de set is gehomologeerd door Synergrid.
https://www.hubo.be/nl/p/1122173/
Daar zijn ze weer ...
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Veel te duur voor 5 kWh opslag.rabero1985 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:25:
Anker krijgt het wel voor elkaar met P1 meter?
Onderaan staat dat de set is gehomologeerd door Synergrid.
https://www.hubo.be/nl/p/1122173/
Marstek is pak goedkoper en kan op 2500 W laden en ontladen.
Ben heel benieuwd, die hebben in juni al aangekondigd dat MT Synergrid was goedgekeurd,we zijn nu 2 maanden verder...............
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ik zie in die mail geen verwijzing naar back flow test. Hopelijk weten ze bij MT hoe ze digitaal moeten tekenen .......Broodro0ster schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:03:
Wat er in de screenshot van het mailtje staat, klopt wel met de eerdere berichtgeving ivm de ontbrekende back flow test. Hopelijk is het nu echt alles in orde. We gaan het zien…
Marstek moet de homologatie nog ontvangen en tekenen en dan pas kan dit in de lijst verschijnen. Bij andere aanbieders was daartussen nog 2 weken, dus voor eind augustus verwacht ik het niet in de excel lijstBlackShadow schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:37:
Rustig blijven, zoals eerder beloofd: volgende week staat hij er op!
Maakt mij niet uit, laat ze maar doen. Heb ondertussen al 1739 kwh geladen en 1301 kwh ontladen met mijn 3 bakjesAvenger 2.0 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:59:
[...]
Marstek moet de homologatie nog ontvangen en tekenen en dan pas kan dit in de lijst verschijnen. Bij andere aanbieders was daartussen nog 2 weken, dus voor eind augustus verwacht ik het niet in de excel lijst
Er staat (adapted) homologation request. Dat verwijst in mijn ogen naar een aanpassing van een eerdere aanvraag.PNARI schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:20:
[...]
Ik zie in die mail geen verwijzing naar back flow test. Hopelijk weten ze bij MT hoe ze digitaal moeten tekenen .......
We zien wel.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ondertussen hebben ze v2 en v3 al moeten toevoegen aan originele aanvraagBroodro0ster schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:11:
[...]
Er staat (adapted) homologation request. Dat verwijst in mijn ogen naar een aanpassing van een eerdere aanvraag.
Moeten ze hiervoor een aangepaste aanvraag indienen?Avenger 2.0 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:40:
[...]
Ondertussen hebben ze v2 en v3 al moeten toevoegen aan originele aanvraag
De omvormer en de batterijcellen waren volgens mij gelijk gebleven…
Als er wijzigingen gebeurd zijn wel. Zo heeft v3 maar 1 PCB meer waar alles op zit ipv aparte BMS, EMS en inverter PCB. Geen idee of er tussen v1 en v2 wijzigingen componenten of printplaat gebeurd zijn die nieuwe certificatie vereisen.whistleblazer schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 18:33:
[...]
Moeten ze hiervoor een aangepaste aanvraag indienen?
De omvormer en de batterijcellen waren volgens mij gelijk gebleven…
3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant
Over welke periode spreekt men dan? Hier is deze al in dienst van 4/6/24.Marco_64 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:41:
Daarnet weer even tegen de dwaze Belgische regelgeving aangelopen. Mijn P1 poort was opnieuw buiten werking gesteld, de aanvraag was verlopen. Wanneer gaat men die P1 poort nu eindelijk eens per default activeren? Ik kan aannemen dat men in appartementsgebouwen waar de meters bij elkaar hangen en door meerdere mensen kunnen benaderd worden men die poort niet automatisch openstelt maar toch niet in gewone gezinswoningen? Bovendien zou een eenmalige aanvraag toch voldoende moeten zijn? Waarom moet dit periodiek vervallen? En als het periodiek verlengd dient te worden is een herinneringsmailtje een maand voor vervallen toch het minimum van klantvriendelijkheid? Men tracht de digitale meter te verkopen als een vooruitgang voor de klant maar doet er alles aan om de klant zeker de gegevens van die meter niet zelf te laten gebruiken? Waar zit de logica?
Even zelf opgezocht, en blijkbaar staat daar geen tijd op. Deze blijft normaal open tot je zelf vraagt om deze af te sluiten. Bij verandering van energieleverancier wordt deze wel afgesloten. Info Fuvius.
[ Voor 8% gewijzigd door dannyro op 11-08-2025 12:04 ]
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Mijn digitale meter is geplaatst in 2020. Altijd dezelfde leverancier gehad, dus dat kan het niet zijn. Na de eerste vervaldatum toen de poort dichtging (ik dacht iets van 2 jaar na 1e aanvraag tot openen) opnieuw een aanvraag ingediend. Dan wachten op de brief van Fluvius waar mijn toelating gevraagd wordt of ik mezelf wel wil toelaten om de P1-meter te gaan uitlezen. Dan wachten tot de poort effectief wordt opengezet. Nu opnieuw hetzelfde verhaal, net nieuwe aanvraag tot openen ingediend en nu is het opnieuw wachten op de brief of ik mezelf wel toelating wil geven... Ik hoop effectief dat de huidige aanvraag dan niet meer vervalt en niet opnieuw voor 2 jaar is want dit is echt te belachelijk voor woorden, Kafka in het kwadraat.dannyro schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:56:
[...]
Over welke periode spreekt men dan? Hier is deze al in dienst van 4/6/24.
Even zelf opgezocht, en blijkbaar staat daar geen tijd op. Deze blijft normaal open tot je zelf vraagt om deze af te sluiten. Bij verandering van energieleverancier wordt deze wel afgesloten. Info Fuvius.
3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant
Overigens al meermaals van leverancier veranderd in die periode.
[ Voor 20% gewijzigd door phoenix88 op 11-08-2025 13:12 ]
Idd zeer vreemd. Ik meen mij te herinneren dat toen ik in 2020 de eerste aanvraag deed er effectief sprake was van periodiek vernieuwen. Als ik op mijn.fluvius.be ga kijken zie ik bij poortbeheer het volgende staan bij mijn electriciteitsmeter: "Je kan de poort niet meer beheren omdat de dienst niet hernieuwd werd."phoenix88 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:09:
Vreemd, ik heb mijn DM ook van in 2020 en de P1 poort is nog nooit gedeactiveerd geweest, doet al vijf jaar onafgebroken zijn ding.
Bent u bij de Belgische netbeheerder Fluvius?phoenix88 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:09:
Vreemd, ik heb mijn DM ook van in 2020 en de P1 poort is nog nooit gedeactiveerd geweest, doet al vijf jaar onafgebroken zijn ding.
Overigens al meermaals van leverancier veranderd in die periode.
Thanks voor de waarschuwing, ik ben net gaan kijken op de Fluvius website en ik zie daar een waarschuwing staan dat mijn P1 poort hernieuwd moet worden want dat de toegang eind september afgesloten zal wordenMarco_64 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:41:
Daarnet weer even tegen de dwaze Belgische regelgeving aangelopen. Mijn P1 poort was opnieuw buiten werking gesteld, de aanvraag was verlopen. Wanneer gaat men die P1 poort nu eindelijk eens per default activeren? Ik kan aannemen dat men in appartementsgebouwen waar de meters bij elkaar hangen en door meerdere mensen kunnen benaderd worden men die poort niet automatisch openstelt maar toch niet in gewone gezinswoningen? Bovendien zou een eenmalige aanvraag toch voldoende moeten zijn? Waarom moet dit periodiek vervallen? En als het periodiek verlengd dient te worden is een herinneringsmailtje een maand voor vervallen toch het minimum van klantvriendelijkheid? Men tracht de digitale meter te verkopen als een vooruitgang voor de klant maar doet er alles aan om de klant zeker de gegevens van die meter niet zelf te laten gebruiken? Waar zit de logica?

Idem hierMarco_64 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:47:
[...]
Bent u bij de Belgische netbeheerder Fluvius?
Dus log ik in op mijn fluvius, staat daar dat de dienst poortbeheer verlopen is. Maar de p1 poort staat gewoon al jaren aan (en werkt)
Bedankt voor de tip, bij mij stond die ondertussen ook gesloten. Goed dat ik een Shelly heb voor de batterijen aan te sturen of ik zat me daar ook weer op dood te zoeken...Marco_64 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:41:
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Net de Fluvius klantendienst aan de lijn gehad om meer info te vragen. De mensen daar zijn ook niet op de hoogte wat de juiste toedracht is. "Vermoedelijk wegens privacy-wetgeving..." en ook "Ik weet niet exact om de hoeveel tijd dit hernieuwd moet worden, ik zal het navragen..." Vreemd dat blijkbaar bij de Brusselse netbeheerder Sibelga de P1-poort standaard geactiveerd is, gelden daar andere privacywetten?Nu7s schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:09:
[...]
Bedankt voor de tip, bij mij stond die ondertussen ook gesloten. Goed dat ik een Shelly heb voor de batterijen aan te sturen of ik zat me daar ook weer op dood te zoeken...
Nog een bedenking, als men de wetgeving gaat aanpassen dat thuisbatterijen P1-meters mogen gebruiken voor de aansturing, dan dient men ook dit beleid aan te passen of ze zullen het gaan merken bij de Fluvius klantendienst. Nogmaals, Kafka ...

[ Voor 5% gewijzigd door Nu7s op 12-08-2025 09:50 ]
Jawel. Ik heb n.a.v. berichten hierboven eens ingelogd op Mijn Fluvius en ik zie inderdaad ookMarco_64 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:47:
Bent u bij de Belgische netbeheerder Fluvius?
"Je kan de poort niet meer beheren omdat de dienst niet hernieuwd werd." En dan rechtsboven een knop om poortbeheer opnieuw aan te vragen.
Mijn P1 meter werkt echter nog als een zonnetje, dus ik zal het maar zo laten
Misschien is het enkel de mogelijkheid om de poort aan- of af te zetten die tijdelijk is? Letterlijk: poortbeheer, niet de status van de poort zelf?

Ook de realtime data? Op een of andere manier heb ik in de HW-app nog wel de (kwartier?)waarden die in de daggrafiek resulteren maar niet de realtime (nu) waarden? Er zijn 2 datastromen blijkbaar. De kwartierwaarden die blijkbaar altijd beschikbaar zijn en de realtime die op en afgezet wordt. De realtime-data (nu-grafiek) is sinds de poort gesloten is niet meer toegangkelijk. De HW-app zegt op dat scherm dat de P1-dongle offline is, terwijl hij wel nog perfect de daggrafiek bijhoudt.Nu7s schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 08:54:
Net even de Homewizard Energy app gechecked en die is wel mooi blijven doorwerken dus de P1 poort gaf nog wel data...
Is er iemand op dit forum die hier meer vanaf weet en/of dit kan bevestigen?
Gelukkig werk ik ook via de Shelly 3 Pro EM en LilyGo om mijn batterijen aan te sturen, mocht ik aansturen met de P1-data zat ik met een probleem voor een aantal dagen want gisteren de aanvraag opnieuw gedaan, brief van Fluvius moet nog toekomen en dan bij bevestigen dat ik mezelf (!) toelaat om de realtime data op te vragen kan het tot 72 uren duren volgens Fluvius om de poort te heropenen.
Maar dit is toch echt weer op zen Belgisch.
Ik heb een nieuwe connectie moeten maken en daar komt dan een bericht dat die connectie maar voor 3j geldig is (en je van Fluvius een mail krijgt hieromtrent, echter de maildame is nog in verlof denk ik)
Een brief?Marco_64 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Ook de realtime data? Op een of andere manier heb ik in de HW-app nog wel de (kwartier?)waarden die in de daggrafiek resulteren maar niet de realtime (nu) waarden? Er zijn 2 datastromen blijkbaar. De kwartierwaarden die blijkbaar altijd beschikbaar zijn en de realtime die op en afgezet wordt. De realtime-data (nu-grafiek) is sinds de poort gesloten is niet meer toegangkelijk. De HW-app zegt op dat scherm dat de P1-dongle offline is, terwijl hij wel nog perfect de daggrafiek bijhoudt.
Is er iemand op dit forum die hier meer vanaf weet en/of dit kan bevestigen?
Gelukkig werk ik ook via de Shelly 3 Pro EM en LilyGo om mijn batterijen aan te sturen, mocht ik aansturen met de P1-data zat ik met een probleem voor een aantal dagen want gisteren de aanvraag opnieuw gedaan, brief van Fluvius moet nog toekomen en dan bij bevestigen dat ik mezelf (!) toelaat om de realtime data op te vragen kan het tot 72 uren duren volgens Fluvius om de poort te heropenen.
De publicatie op de lijst van Synergrid volgt daarmee op korte termijn, zodat de goedkeuring inzichtelijk is voor iedereen in België. De publicatie van de Marstek Venus E homologatie in België vindt plaats op de C10/26 lijst van Synergrid. Goedkeuring is met de CT002
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Ook de realtime data, jawel.Marco_64 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:20:
Ook de realtime data? Op een of andere manier heb ik in de HW-app nog wel de (kwartier?)waarden die in de daggrafiek resulteren maar niet de realtime (nu) waarden?
Feest! Dan gaan we kijken om er eentje te bestellen ze. Net op tijd vooraleer ze de zo goed als identieke maar wel duurdere V3 gaan lanceren.Groenvink schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:34:
Marstek staat nu in de lijst van Synergrid: [Afbeelding]
Hoe gaan ze dit controleren?Javice19 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:22:
nu nog met de P1 meter, misschien volgende week
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Voor testen heb ik zowel de HWP1, de shelly, de CT002 en de CT003 geïnstalleerd, Ze kunnen nooit zien welke ik gebruik. Zelfs niet als ze binnen komen kijken
denk niet da ze dit kunnen controleren zonder langs te komen
Netjes. En tot 2500 W ontladenGroenvink schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:34:
Nu verwacht je toch heel veel van de administratie in België, 2 diensten op 1 dag. LoLLSDsmurf schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:43:
Kan hij al aangemeld worden bij Fluvius, iemand vandaag al een poging gedaan?
🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,
Nee, lukt nog nietLSDsmurf schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:43:
[ Voor 3% gewijzigd door MUN0X op 12-08-2025 19:57 ]
Zonet even gekeken, maar hij is nog te selecteren uit de lijst. Nu de Excel dame terug van vakantie is, moeten we nog wachten op de meneer die de database beheert.LSDsmurf schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:43:
Als ik op de website van Synergrid kijk naar de verkorte lijst van P&P kijk dateert die van 04/08 en daar staat die niet bij dus waar halen jullie de info dat die goedgekeurd is ?Groenvink schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 17:34:
Dus de batterij is nu niet meer "illegaal"? Of wel totdat je hem aangemeld hebt op Fluvius? Of had je 30 dagen vanaf het moment dat hij op de Synergrid lijst stond?
Ah, het was al half vijf toen madam excel de grote lijst update 😅Groenvink schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:53:
De synergrid c10/26 lijst is een Excel lijst die je kan downloaden via Synergrid. Daar staat de Marstek in. De verkorte P&P lijst loopt altijd een beetje achter op de Excel lijst.
Hmm ok, meende mij te herinneren dat het vrije invulvakken zijn en dat is ook zo in de eerste stappen maar het is inderdaad pas enkele stappen later bij "omvormer" dat het een waarde moet zijn die gekend is bij Fluvius.
Told you so.Nu7s schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:38:
Ik voel het, volgende week wordt de week.
Anyway, voor volgende week voorspel ik regen want dan ga ik met mijn zoontje naar Plopsaland.
Marstek staat inderdaad nog niet in de lijst bij Fluvius, dus even wachten.LSDsmurf schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:13:
Hmm ok, meende mij te herinneren dat het vrije invulvakken zijn en dat is ook zo in de eerste stappen maar het is inderdaad pas enkele stappen later bij "omvormer" dat het een waarde moet zijn die gekend is bij Fluvius.
Zie dat je volgende versies hebt uit de homologatie:
MST-BIE5-0800
MST-BIE5-2500
Dus afhankelijk als je ingesteld hebt op 800W of 2500W kiezen welke je hier neemt? Want weet van geen MST-BIE5-0800 versies (ze zijn allemaal MST-BIE5-2500 op de productsticker). Of hoe dient dit te gebeuren?
Vraag me ook af of ik niet beter direct een 2de aanmeldt nu het nog kan/mag, want ga er volgend jaar waarschijnlijk eentje bij zetten.
Als je de CT002 nooit gaat installeren zou ik niet doen. Verkwisting van geld. Die P1 is binnen enkele maanden in orde, daarvoor gaan ze opnieuw moeten homologeren (maar je hoopt dat ze nu weten hoe dat gaatSalsaguy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:56:
Eindelijk op de lijst, met welke leveranciers hebben jullie reeds goede ervaringen om deze te bestellen? Wie levert er op korte termijn? Best Ct002 dan toch maar meebestellen in afwachting van ´officiële p1´ goedkeuring?

Om in orde te zijn (ao voor brandverzekering) en geen boete te krijgen. En in het onwaarschijnlijke geval dat er ooit een extra tax komt kan je ze nog altijd verwijderen.Meonline schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:13:
Waarom zou je überhaupt aanmelden? Weten ze nog niet genoeg van ons? Wachten op een nieuwe belasting?
Maar die kan wel nog in brand vliegen, ook al heeft die nu Synergrid goedkeuring ..........ardana123 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:57:
Wow. Revolutionair. Dreams do come true.
Dus de batterij is nu niet meer "illegaal"? Of wel totdat je hem aangemeld hebt op Fluvius? Of had je 30 dagen vanaf het moment dat hij op de Synergrid lijst stond?
Ergens op de website van Fluvius staat dat men meet en indien men tot de vaststelling komt dat je injecteert wanneer de zon niet schijnt je een mail krijgt om de thuisbatterij aan te melden en bij gebrek aan je een boete krijgt.Meonline schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:13:
Waarom zou je überhaupt aanmelden? Weten ze nog niet genoeg van ons? Wachten op een nieuwe belasting?
Voor hen niet moeilijk om dat lokaal te meten en injectie is er met een thuisbatterij altijd wanneer de verbruiker plots wegvalt, de batterij loopt immers steeds achter de feiten aan.
Dan wacht ik wel tot ze mij mailen. 🙂bruneelm schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:26:
[...]
Ergens op de website van Fluvius staat dat men meet en indien men tot de vaststelling komt dat je injecteert wanneer de zon niet schijnt je een mail krijgt om de thuisbatterij aan te melden en bij gebrek aan je een boete krijgt.
Voor hen niet moeilijk om dat lokaal te meten en injectie is er met een thuisbatterij altijd wanneer de verbruiker plots wegvalt, de batterij loopt immers steeds achter de feiten aan.
1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1
Ik heb de mijne gisteren besteld bij thuisbatterij.nl. Momenteel aan €1360 zonder P1 meter (€1400 mét) + €60 verzending naar Belgie.Salsaguy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:56:
Eindelijk op de lijst, met welke leveranciers hebben jullie reeds goede ervaringen om deze te bestellen? Wie levert er op korte termijn? Best Ct002 dan toch maar meebestellen in afwachting van ´officiële p1´ goedkeuring?
(tip: nog eens €25 korting met kortingscode FWD25)
Er zullen ongetwijfeld nog goedkopere opties zijn, maar ik vond het al een scherpe prijs, en de shop zag er mij betrouwbaar uit met snelle levering. Zijn ze dat ook? Geen idee, ik zal het je eind deze week laten weten
De CT002 zou ik niet meebestellen, niemand kan zien hoe je de batterij aanstuurt, en binnen enkele maanden (we blijven optimistisch
Eergisteren in de namiddag besteld voor mijn schoonbroer bij thuisbatterij.nl (met kortingscode Marstek50 ging er nog eens 50 euro af.) Gisterenmiddag reeds geleverd!phoenix88 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:13:
[...]
Ik heb de mijne gisteren besteld bij thuisbatterij.nl. Momenteel aan €1360 zonder P1 meter (€1400 mét) + €60 verzending naar Belgie.
(tip: nog eens €25 korting met kortingscode FWD25)
Er zullen ongetwijfeld nog goedkopere opties zijn, maar ik vond het al een scherpe prijs, en de shop zag er mij betrouwbaar uit met snelle levering. Zijn ze dat ook? Geen idee, ik zal het je eind deze week laten weten![]()
De CT002 zou ik niet meebestellen, niemand kan zien hoe je de batterij aanstuurt, en binnen enkele maanden (we blijven optimistisch) is de P1 meter toch toegestaan.
Neen, als je 2 Marsteks wilt, heb je de Marstek P1 meter CT003 nodig.Salsaguy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:23:
Een bijkomend vraagje zonder dat ik (hopelijk)het uitgebreide marstek topic helemaal moet uitlezen:als je al een homewizard p1 meter hebt is deze compatibel met de marstek batterij. Maar stel dat ik er 2 koop kunnen deze beide de p1 meter van homewizard gebruiken of dient er dan als nog een p1 van marstek aan toegevoegd te worden? Logisch zou ik denken dat allen naar dezelfde p1 meter kijken maar ik vraag het toch maar even aan de ervaringsdeskundigen hier.
[ Voor 88% gewijzigd door phoenix88 op 13-08-2025 09:24 ]
Omdat ze merken dat je nom draait op een DM.Meonline schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:13:
Voor mijn MT opzet maandelijks verbruik 2-300kwh en 400ish up. Na mijn MT installatie 5-10kw verbruik en nog een 50kwh up.
Beetje SW check ziet meteen dat er iets aangepast is...
Ben wel niet van plan om meerdere aan te geven, gewoon 1 en ook gewoon 800 want ook daar vertrouw ik het fluvius zaakje niet.....
[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 13-08-2025 09:33 ]
Of de ct002 die nu officieel in de lijst staat...phoenix88 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:23:
Verdorie, toch nog €25 te veel betaald
[...]
Neen, als je 2 Marsteks wilt, heb je de Marstek P1 meter CT003 nodig.

Kreeg van Duravolt door dat ze opnieuw een kortings actie doen, voor degene die er nog willen bestellen, doe je voordeel er mee.
vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:29:
Voor degene die een goedkope thuisbatterij willen (die veel tweakers support heeft)
Te bestellen bij http://duravolt.nl/
twe@kers5kwh (Voor de 5,12 kwh)
- Levering vanuit voorraad, voldoende stuks beschikbaar.
- €1299 incl btw, verzending en CT003
- Te bestellen met CC (kwestie van extra bescherming)
- Nu ook op de Synergrid lijst voor Belgie (let op, wel met CT002)
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Zou MST-BIE5-0800 een versie zijn die hier niet verkocht wordt en die niet via de app op 2500W gezet kan worden? Het is mij ook niet geheel duidelijk.Avenger 2.0 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:59:
[...]
Marstek staat inderdaad nog niet in de lijst bij Fluvius, dus even wachten.
Zie dat je volgende versies hebt uit de homologatie:
MST-BIE5-0800
MST-BIE5-2500
Dus afhankelijk als je ingesteld hebt op 800W of 2500W kiezen welke je hier neemt? Want weet van geen MST-BIE5-0800 versies (ze zijn allemaal MST-BIE5-2500 op de productsticker). Of hoe dient dit te gebeuren?
Kan je 2 of 3 batterijen draaien met een Homewizard P1 of de Marstek P1 ?vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:33:
Goed nieuwe dat de goedkeuring eindelijk binnen is!![]()
Kreeg van Duravolt door dat ze opnieuw een kortings actie doen, voor degene die er nog willen bestellen, doe je voordeel er mee.![]()
[...]
Of zouden er pakketten zijn met 2 of 3 en dan de CT002
[ Voor 6% gewijzigd door Tomsworld op 13-08-2025 10:19 ]
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WBhWlFrJ7yUYUovIckDQPcoH.jpg?f=user_large)
Blijkbaar is die code niet meer geldig. Ik krijg volgende meldingen:vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:33:
Goed nieuwe dat de goedkeuring eindelijk binnen is!![]()
Kreeg van Duravolt door dat ze opnieuw een kortings actie doen, voor degene die er nog willen bestellen, doe je voordeel er mee.![]()
[...]
"Het lijkt er op dat waardebon "twe@kers5kwh" ongeldig is - deze is nu verwijderd van je bestelling."....
Wanneer ik ze terug invoer krijg ik deze melding: "Gebruikslimiet voor de coupon 'twe@kers5kwh' is bereikt"...
Werkt normaal met de HW P1 (gebruik deze zelf omdat deze ook gekoppeld is aan mijn HA en dergelijke) en ook met de Marstek P1.Tomsworld schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:18:
[...]
Kan je 2 of 3 batterijen draaien met een Homewizard P1 of de Marstek P1 ?
Of zouden er pakketten zijn met 2 of 3 en dan de CT002
Pakketten vrees ik voor met deze prijs, heb wel de vraag doorgegeven voor de CT002 ipv P1.
Al eerder bij Duravolt besteld?tisniwoar schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:10:
[...]
Blijkbaar is die code niet meer geldig. Ik krijg volgende meldingen:
"Het lijkt er op dat waardebon "twe@kers5kwh" ongeldig is - deze is nu verwijderd van je bestelling."....
Wanneer ik ze terug invoer krijg ik deze melding: "Gebruikslimiet voor de coupon 'twe@kers5kwh' is bereikt"...
Kan me herinneren dat er vorige keer ook even een fout was, was toen op te lossen door je af te melden op de website en met nieuw account te bestellen.
Zal het doorgeven.
[ Voor 39% gewijzigd door vanpeers op 13-08-2025 11:18 ]
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG