4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Dat is met alle nieuwe dingen zo. Ik zou zeggen zit op laagste niveau nu, dus koop een tweede bij, maar bij black friday kan er misschien nog meer vanafPNARI schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:05:
[...]
Er is al meer van de prijs afgegaan tov januari dak ik op 1 jaar ermee kan verdienen
[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 13-08-2025 12:12 ]

Als je meer dan 1 Marstek batterij wilt, moet je die aansturen met de Marstek CT002 (klemmen) of CT003 (P1).Tomsworld schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:18:
Kan je 2 of 3 batterijen draaien met een Homewizard P1 of de Marstek P1 ?
Of zouden er pakketten zijn met 2 of 3 en dan de CT002
Homewizard P1 meter is enkel compatibel met één Marstek batterij.
Om geen verwarring te scheppen, 3 batterijen elk op hun eigen fase i.c.m. een Shelly werkt perfect. Elk kijken ze ofwel naar hun eigen fase of één van de drie naar het totaal van de fasen (als er één vol/leeg is neemt deze over)phoenix88 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Als je meer dan 1 Marstek batterij wilt, moet je die aansturen met de Marstek CT002 (klemmen) of CT003 (P1).
Homewizard P1 meter is enkel compatibel met één Marstek batterij.
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Heb er al twee , een derde is helemaal niet rendabelAvenger 2.0 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:11:
[...]
Dat is met alle nieuwe dingen zo. Ik zou zeggen zit op laagste niveau nu, dus koop een tweede bij, maar bij black friday kan er misschien nog meer vanaf
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Er is inderdaad al veel meer afgegaan dan gedacht.PNARI schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:05:
[...]
Er is al meer van de prijs afgegaan tov januari dak ik op 1 jaar ermee kan verdienen
Bij de eerste actie was onder de €1500 echt wel een goede prijs, dacht niet dat hier onder gegaan zou kunnen worden minstens het eerste jaar.
Nuja, er zijn vele mensen die 1) meer betaald hebben voor deze batterij 2) Vorige deal is nog altijd stuk goedkoper als de concurentie 3) Mijn ROI is nog steeds zeer kort.
Wel gek dat de prijzen zo dalen.
[ Voor 3% gewijzigd door vanpeers op 13-08-2025 13:41 ]
.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
gezien de V3 ar aankomt eind deze maand zal deze vermoedelijk niet veel meer zakken en gezien er niet echt een technische meewaarde is voor de V3 heb ik nog de V2 besteld.vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Er is inderdaad al veel meer afgegaan dan gedacht.
Bij de eerste actie was onder de €1500 echt wel een goede prijs, dacht niet dat hier onder gegaan zou kunnen worden minstens het eerste jaar.
Nuja, er zijn vele mensen die 1) meer betaald hebben voor deze batterij 2) Vorige deal is nog altijd stuk goedkoper als de concurentie 3) Mijn ROI is nog steeds zeer kort.
Heb er ook al veel plezier aan beleefd en een groot aantal mensen mee kunnen adviseren en een plezier doen en dat is ook wat waard 🙂 Ben in elk geval bij dat ik voor MT heb gekozen.vanpeers schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Er is inderdaad al veel meer afgegaan dan gedacht.
Acculife in merksplas : 1449€ voor 1, 1399 per stuk voor 2 en 1349€ per stuk voor 3 stuks, incl BTW en CT003, wel af te halen. Ik heb er daar 1 gekocht en 2 weken geleden ook 1 voor familieSalsaguy schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:56:
Eindelijk op de lijst, met welke leveranciers hebben jullie reeds goede ervaringen om deze te bestellen? Wie levert er op korte termijn? Best Ct002 dan toch maar meebestellen in afwachting van ´officiële p1´ goedkeuring?
Ook bij duravolt in Nederland nu scherpe prijzen 1299 incl BTW met code twe@kers5kwh
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Sla uw slag en koop er nog eentje bijPNARI schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:05:
[...]
Early adopters zijn altijd de sigaar
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Vandaag ook nog niet mogelijk...Tl0Y schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:47:
Fluvius moet nog zijn toepassing aanpassen en de marstek toevoegen aan de mogelijkheden, aanmelden van de gaat dus nog niet. Dan moeten ze niet klagen als we dit niet gedaan hebben.
Ze zijn nu al 2 maanden 's morgens nog niet leeg, zelfs niet met airco ganse dag op, een derde heeft geen zin tenzij ik een warmtepomp installeer maar die verdien ik al helemaal niet terug zolang de fossiele brandstoffen niet sterk stijgen. Ik verbruik nu 1200l stookolie per jaar.DSSW schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:18:
[...]
Sla uw slag en koop er nog eentje bij![]()
Early adopters zijn altijd de sigaar
Let er op dat ETS2 er aan komt.PNARI schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:41:
[...]
Ze zijn nu al 2 maanden 's morgens nog niet leeg, zelfs niet met airco ganse dag op, een derde heeft geen zin tenzij ik een warmtepomp installeer maar die verdien ik al helemaal niet terug zolang de fossiele brandstoffen niet sterk stijgen. Ik verbruik nu 1200l stookolie per jaar.
Stookolie +- +21%
Gas +- +16%
https://www.vrt.be/vrtnws...50-tot-400-euro-per-jaar/
Nuja momenteel heb ik zelf ook geen nood aan exta, elke situatie is anders natuurlijk.

Volgende week.Avenger 2.0 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:02:
Benieuwd hoe lang Fluvius nu nog nodig heeft voordat de Marstek in hun lijst staat
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Installatiekosten warmtepomp weegt niet op tegen die stijging van aardgas. Warmtepomp kost al snel tussen de 10 en 15k, als je dan mss 300 euro per jaar bespaart omdat je met zonnepanelen en batterij een beetje bespaart ga je lang mogen stoken met uw warmtepomp (30 jaar ofzo) om die extra kost tgo gewoon gas eruit te halen.vanpeers schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
Let er op dat ETS2 er aan komt.![]()
Stookolie +- +21%
Gas +- +16%
https://www.vrt.be/vrtnws...50-tot-400-euro-per-jaar/
Nuja momenteel heb ik zelf ook geen nood aan exta, elke situatie is anders natuurlijk.
En in België schijnt de zon amper in de maanden waar je moet verwarmen dus dan moet je toch van het net halen.
[ Voor 7% gewijzigd door ardana123 op 14-08-2025 12:38 ]
Ik doe verder met mijn gasketel en houthaard. En de dagen dat er in de winter toch genoeg zon is, zet ik mijn airco's op verwarmen.
Een warmtepomp komt er hier niet in wat mij betreft.
EDIT: ik weet het, een airco is technisch gezien ook een warmtepomp, maar we hebben het hier over Lucht/water of grond/water warmtepompen
[ Voor 26% gewijzigd door phoenix88 op 14-08-2025 12:54 ]
Alles hangt inderdaad af van de situatie, heb zelf amper verwarming/cooling nodig dus investering terug verdienen duurt dan ook langer.ardana123 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Installatiekosten warmtepomp weegt niet op tegen die stijging van aardgas. Warmtepomp kost al snel tussen de 10 en 15k, als je dan mss 300 euro per jaar bespaart omdat je met zonnepanelen en batterij een beetje bespaart ga je lang mogen stoken met uw warmtepomp (30 jaar ofzo) om die extra kost tgo gewoon gas eruit te halen.
En in België schijnt de zon amper in de maanden waar je moet verwarmen dus dan moet je toch van het net halen.
Ik ben wel aan het overwegen om een monoblock te installeren, veel goedkoper, eenvoudige installatie.
LG €3K
https://www.heizman24.de/...-7-0-kw-hm071mr-u44?c=486
Hisense set €1k
https://allegro.pl/oferta...2?fromVariant=14091591671
Samsung €2.2k
https://www.theheatpumpwa...loc-air-source-heat-pump/
Hier komen nog kosten bij maar wel een investering die een stuk kleiner is.
*Voor alle duidelijkheid, ik heb enkele jaren ook gewoon een goedkope gasketel gehangen omdat het inderdaad niet rendabel was.
Ben ook wel benieuwd hoe ik de winter zal doorkomen met 1 batterij.
[ Voor 4% gewijzigd door vanpeers op 14-08-2025 13:02 ]
Levensduur lucht-water warmtepomp is maar ~15 jaar dus rendabel gaat het nooit wordenardana123 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Installatiekosten warmtepomp weegt niet op tegen die stijging van aardgas. Warmtepomp kost al snel tussen de 10 en 15k, als je dan mss 300 euro per jaar bespaart omdat je met zonnepanelen en batterij een beetje bespaart ga je lang mogen stoken met uw warmtepomp (30 jaar ofzo) om die extra kost tgo gewoon gas eruit te halen.
Hier staat deze al 12 jaar (was bij sleutel-op-deur project, dus geen keuze), laten we hopen dat toch langer mee gaat, maar 30 jaar gaan we gegarandeerd nooit halen vrees ik.
In de zonnige maanden (zeker met de Marstek nu) gratis warm water (verwarming gebruik je dan amper). In de winter verwarmt die zowat als elektrische boiler gezien koude, weinig zon en veel warmtevraag.
[ Voor 13% gewijzigd door Avenger 2.0 op 14-08-2025 13:40 ]
Heb 18 jaar geleden toen ik mijn 10 kWpiek PV installatie gelegd heb beslist om mijn oude gasketel te vervangen door een luchtwaterwarmtepomp. Niemand begreep toen mijn beslissing.ardana123 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Investering warmtepomp was 7.700€ incl BTW, toen kreeg je een premie van 1800€ en de investering was voor 40% aftrekbaar van de belastingen.
Ondertussen 17 jaar terugdraaiende teller gehad en 0€ energiekosten (noch voor verwarming, noch voor elec) gehad, de extra PV van in de zomer gebruikte ik terug in de winter om de warmtepomp te laten draaien.
Ondertussen al 18 jaar per 1000 kWh PV productie nog eens 450€ aan groenstroomcertificaten ontvangen (al 180.000 kWh geproduceert). Van de winsten bovenop mijn investering in PV en warmtepomp heb ik al een mooie EV kunnen kopen en er was nog veel reserve voor oa 3 Marsteks
Die Marsteks helpen mij nu de zure pil van de afschaffing van de terugdraaiende teller een beetje te vergeten.
Kortom die investering in grote PV installatie gecombineerd met de warmtepomp was de beste belegging die ik ooit gedaan heb
Dan gaat die regering de elektriciteitsfactuur wat laten dalen om de hogere kost van die WP in de ogen van "het plebs" wat aanvaardbaarder te maken. Tegelijkertijd heeft Fluvius dat geld wel nodig voor zware netinvesteringen om te voorkomen dat het licht uit gaat. Dus gaat diezelfde regering via een investeringsmaatschappij alsnog 1,5 miljard in Fluvius pompen. Dan maar hopen dat "het plebs" niet doorheeft dat dat geld eveneens uit hun eigen zakken komt.
Zelfde verhaal bij NOM draaien met onze batterijen. Minder inkomsten voor de leveranciers en de netbeheerders, zal ergens anders moeten gecompenseerd worden.
Dan toch één constante in ons land
Mee eens maar voorlopig betalen mijn 2 batterijen met verwachte E- prijs stijgingen van 5 % per jaar zich na +/- 5.5 jaar terug. Als de levensduur klopt maak ik na 5 jaar nog 5 jaar winst. Ik heb me de laatste 7 maanden verdiept in alles wat zonnepanelen, batterijen, electriciteitsproductie, electriciteitsdistributeurs en electriciteitsleveranciers cq - contracten verdiept. België is nog lang niet klaar voor de energietransitie en als Europa blijft verplichten gaan we nog een moeilijke periode tegemoet. Eerste test zal aanstaande winter zijn en dan zullen batterijen niet helpen. Wil de prijzen dan nog wel eens zien als 5 van de 7 kerncentrales stil liggen. Als we dan nog voldoende electriciteit hebben heeft Electrabel/ Engie al die jaren veel winst gemaakt aan de electriciteit die ze met de kerncentrales in Belgie hebben geproduceerd en geexporteerd en draaien wij op voor de afbraak ervan.phoenix88 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:23:
Met terugdraaiende teller en GSC's is was dat uiteraard het geval. Vandaag de dag is iedereen die door de regering een verplichte WP aangesmeerd heeft gekregen ferm gejost. Met een paar batterijtjes krijg je jouw opwek niet over de seizoenen heen getild.
Dan gaat die regering de elektriciteitsfactuur wat laten dalen om de hogere kost van die WP in de ogen van "het plebs" wat aanvaardbaarder te maken. Tegelijkertijd heeft Fluvius dat geld wel nodig voor zware netinvesteringen om te voorkomen dat het licht uit gaat. Dus gaat diezelfde regering via een investeringsmaatschappij alsnog 1,5 miljard in Fluvius pompen. Dan maar hopen dat "het plebs" niet doorheeft dat dat geld eveneens uit hun eigen zakken komt.
Zelfde verhaal bij NOM draaien met onze batterijen. Minder inkomsten voor de leveranciers en de netbeheerders, zal ergens anders moeten gecompenseerd worden.
Dan toch één constante in ons land(zal in andere landen niet beter zijn)
Ben altijd een early adopter geweest en heb mijn winst al 18 jaar kunnen pakken, nog 2 jaar te gaan.phoenix88 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:23:
Met terugdraaiende teller en GSC's is was dat uiteraard het geval. Vandaag de dag is iedereen die door de regering een verplichte WP aangesmeerd heeft gekregen ferm gejost. Met een paar batterijtjes krijg je jouw opwek niet over de seizoenen heen getild.
Dan toch één constante in ons land(zal in andere landen niet beter zijn)
Wat er dan zal komen dat zal de toekomst wel uitwijzen. Ondertussen heb ik mijn amusement met mijn MT's en HA opzet
Kan ook nog altijd mijn houtkachel aansteken als de nood het hoogst is
Heb ook nog een schoorsteen en aansluiting beschikbaar in geval van noodDSSW schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:36:
[...]
Ben altijd een early adopter geweest en heb mijn winst al 18 jaar kunnen pakken, nog 2 jaar te gaan.
Wat er dan zal komen dat zal de toekomst wel uitwijzen. Ondertussen heb ik mijn amusement met mijn MT's en HA opzet![]()
Kan ook nog altijd mijn houtkachel aansteken als de nood het hoogst is
PNARI schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:56:
[...]
Heb ook nog een schoorsteen en aansluiting beschikbaar in geval van nood en mijn dieselgenerator en mazouttank met 2500l rode mazout staan klaar 😆
Allemaal door diene zot Verhofstadt. Echt erg dat zo'n figuur ongestraft kan rondlopen, terwijl die het land miljarden gekost heeft.PNARI schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Mee eens maar voorlopig betalen mijn 2 batterijen met verwachte E- prijs stijgingen van 5 % per jaar zich na +/- 5.5 jaar terug. Als de levensduur klopt maak ik na 5 jaar nog 5 jaar winst. Ik heb me de laatste 7 maanden verdiept in alles wat zonnepanelen, batterijen, electriciteitsproductie, electriciteitsdistributeurs en electriciteitsleveranciers cq - contracten verdiept. België is nog lang niet klaar voor de energietransitie en als Europa blijft verplichten gaan we nog een moeilijke periode tegemoet. Eerste test zal aanstaande winter zijn en dan zullen batterijen niet helpen. Wil de prijzen dan nog wel eens zien als 5 van de 7 kerncentrales stil liggen. Als we dan nog voldoende electriciteit hebben heeft Electrabel/ Engie al die jaren veel winst gemaakt aan de electriciteit die ze met de kerncentrales in Belgie hebben geproduceerd en geexporteerd en draaien wij op voor de afbraak ervan.
Is zich nu goed aan het vol slurpen met zon, benieuwd hoe ver we vannacht gaan geraken met de airco. Ik vermoed dat hij rond een uur of 4 toch de geest zal geven.
En nu moet het ding nog aangemeld geraken, volgende week wellicht
Waarom aanmelden?phoenix88 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:24:
Ondertussen heb ik gisterenavond mijn MT geïnstalleerd en gekoppeld aan de HW P1 meter. Op nog geen uurke was alles beklonken.
Is zich nu goed aan het vol slurpen met zon, benieuwd hoe ver we vannacht gaan geraken met de airco. Ik vermoed dat hij rond een uur of 4 toch de geest zal geven.
En nu moet het ding nog aangemeld geraken, volgende week wellicht
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Inderdaad, waarom aanmelden. Is niet verplicht, als je een DM hebt en reeds aangemelde PV ben je met alles in orde.
Is zeker verplicht indien boven de 799W wat de MS ook is. Maar wat je ermee doet kies je uiteindelijk zelf. Niet dat ze je gaan arresteren als je niet registreertDSSW schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:16:
[...]
Inderdaad, waarom aanmelden. Is niet verplicht, als je een DM hebt en reeds aangemelde PV ben je met alles in orde.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
https://www.fluvius.be/nl/nieuws/plug-en-play-toestellenDSSW schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:16:
[...]
Hier maak ik dus uit op dat je ALTIJD moet aanmelden want het vermogen van de totale installatie zal altijd hoger zijn dan 800WPlug-en-play toestellen bij een digitale meter
Aanmelden van stekkerzonnepanelen in Mijn Fluvius is niet verplicht, maar we raden je aan om je plug-en-play toestellen altijd te melden. Dat maakt het makkelijker om je terugleveringsvergoeding sneller te ontvangen. Wie ze niet aanmeldt, riskeert langer te moeten wachten, tot we registreren dat je overschotten injecteert. Wanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft is het wel verplicht jouw toestel binnen de 30 dagen aan te melden in Mijn Fluvius.
Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is.
[ Voor 6% gewijzigd door BlackShadow op 15-08-2025 15:03 ]
Maar dan kunnen ze nog niet zien dat je boven 800W zit als je een éénfaseaansluiting hebtd3x schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:58:
Er is vanuit fluvius wel een verplichting vanaf 800 en ze kunnen het perfect uitlezen op je DM op basis van je nacht NOM
Verplicht + detecteerbaar + beboetbaar is voor mij een voldoende combinatie van factoren om het te doen.
Waarschijnlijk zal er wel eerst een waarschuwing komen, maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij er mee doet.
Ik persoonlijk doe het dus wel.
[ Voor 8% gewijzigd door phoenix88 op 15-08-2025 18:51 ]
Heb al sinds januari een aantal Marsteks staan en heb nog altijd niks gehoord van Fluvius. Ik wacht gewoon af tot ze zelf afkomen.phoenix88 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:50:
Het is wel degelijk verplicht om een PIB aan te melden als deze een grid injectie vermogen heeft van 800W of meer. (Bestaan er überhaupt batterijen die minder dan 800W leveren?)
Verplicht + detecteerbaar + beboetbaar is voor mij een voldoende combinatie van factoren om het te doen.
Waarschijnlijk zal er wel eerst een waarschuwing komen, maar iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij er mee doet.
Ik persoonlijk doe het dus wel.
Zeker wel, kijk maar eens op je P1 wat je batterij doet bij een korte piek van meer dan 800W (friteuse, airfryer, microgolf,...), die reageert iets later en zal meer dan 800W terugleveren.PNARI schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:50:
[...]
Maar dan kunnen ze nog niet zien dat je boven 800W zit als je een éénfaseaansluiting hebt
Ik meld alvast eentje extra aan, als morgen de wetgeving wijzigt dat het max 800W is, dan verdwijnt de 2500W variant namelijk terug van de lijst.
[ Voor 58% gewijzigd door BlackShadow op 15-08-2025 21:35 ]
ER is geen 2500W varaiant, dat is één en hetzelfde toestel met één en dezelfde omvormer.BlackShadow schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:33:
[...]
Zeker wel, kijk maar eens op je P1 wat je batterij doet bij een korte piek van meer dan 800W (friteuse, airfryer, microgolf,...), die reageert iets later en zal meer dan 800W terugleveren.
Ik meld alvast eentje extra aan, als morgen de wetgeving wijzigt dat het max 800W is, dan verdwijnt de 2500W variant namelijk terug van de lijst.
Die variant is er weldegelijk en wordt geschrapt als er een beperking op 800W komt.DSSW schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:58:
[...]
ER is geen 2500W varaiant, dat is één en hetzelfde toestel met één en dezelfde omvormer.

Vraag me af of ze kortstondige pieken automatisch volgen, systeem kijkt misschien enkel naar kwartiergegevens.BlackShadow schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:33:
[...]
Zeker wel, kijk maar eens op je P1 wat je batterij doet bij een korte piek van meer dan 800W (friteuse, airfryer, microgolf,...), die reageert iets later en zal meer dan 800W terugleveren.
Neen er is geen variant met 800w en een variant met 2500W levering. Dat is één en hetzelfde toestel, je wijzigt het vermogen in de appBlackShadow schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:38:
[...]
Die variant is er weldegelijk en wordt geschrapt als er een beperking op 800W komt.
[Afbeelding]
Ge moogt gerust zijn dat ze zich daar niet mee bezig gaan houden.PNARI schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:40:
[...]
Vraag me af of ze kortstondige pieken automatisch volgen, systeem kijkt misschien enkel naar kwartiergegevens.
Ik weet hoe de batterij en de app werkt, maar als je even een kijkje neemt op de Synergrid lijst, dan zie je dat elke batterij gehomologeerd is voor zowel 800W mode als 2500W mode. Men bereidt zich waarschijnlijk voor op het feit dat er een mogelijkheid komt dat 800+W in de toekomst niet meer toegelaten zal zijn.DSSW schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:24:
[...]
Neen er is geen variant met 800w en een variant met 2500W levering. Dat is één en hetzelfde toestel, je wijzigt het vermogen in de app
Door nu al op te splitsen, kunnen ze de 2500W variant eenvoudig schrappen uit de lijst en vanaf dat moment zal je die niet kunnen registreren bij Fluvius en ben je wettelijk gezien niet meer in orde als je hem koopt en toch op 2500W zet (of het wordt verplicht via firmware afgedwongen voor de Belgische markt).
Ik zie geen andere reden waarom Synergrid er 2 varianten/toestellen/modi/whateveryoucallit van maakt.
[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 16-08-2025 14:41 ]
De Zendure Hyper 2000 doet 1200W en staat er slechts 1x in.BlackShadow schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:39:
[...]
Ik weet hoe de batterij en de app werkt, maar als je even een kijkje neemt op de Synergrid lijst, dan zie je dat elke batterij gehomologeerd is voor zowel 800W mode als 2500W mode. Men bereidt zich waarschijnlijk voor op het feit dat er een mogelijkheid komt dat 800+W in de toekomst niet meer toegelaten zal zijn.
Door nu al op te splitsen, kunnen ze de 2500W variant eenvoudig schrappen uit de lijst en vanaf dat moment zal je die niet kunnen registreren bij Fluvius en ben je wettelijk gezien niet meer in orde als je hem koopt en toch op 2500W zet (of het wordt verplicht via firmware afgedwongen voor de Belgische markt).
Ik zie geen andere reden waarom Synergrid er 2 varianten/toestellen/modi/whateveryoucallit van maakt.
BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L
Die gaan dan een probleem hebben als max 800W in toekomst zou mogen voor plugin. Dit lijkt me ook de reden waarom Marstek zowel de 800W als 2500W heeft gehomologeerd. Vraag me alleen af of ze dit softwarematig gaan limiteren of echt een andere versie met maar een 800W omvormer in.pulsarz schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:03:
[...]
De Zendure Hyper 2000 doet 1200W en staat er slechts 1x in.
Hopelijk schieten ze bij Fluvius volgende week in actie om de lijst te updaten. Geeft wel weer hoe omslachtig dit allemaal is in België en dat dit handmatig gedaan moet worden. Dacht dat hier enige automatisering in zat, maar blijkbaar nietNeuron schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:34:
Aanmelden nog steeds niet mogelijk omv het verplichte invullen an merk van de omvormer
Dat mag van mijn part zo lang duren als het wil. Ik ben wel van plan om hem aan te melden van zodra het kan, maar heb daar niet per sé haast bij.Avenger 2.0 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:33:
Hopelijk schieten ze bij Fluvius volgende week in actie om de lijst te updaten. Geeft wel weer hoe omslachtig dit allemaal is in België en dat dit handmatig gedaan moet worden. Dacht dat hier enige automatisering in zat, maar blijkbaar niet
Hij staat in de Synergrid lijst, dus hij is goedgekeurd, dat is voor mij het voornaamste. Dat Fluvius niet mee kan is hun probleem.
En dan moet de Vlaamse regering daar extra geld voor uittrekken om Fluvius boven water te houden, ze kunnen de normale gangbare zaken nog niet tijdig op orde brengen, laat staan wat er met de aanstaande energietransitie op hun afkomt......Horla schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:00:
Fluvius kan met niets mee. Ik heb in de paasvakantie zonnepanelen geplaatst en aangegeven. Ik heb vorige week een mail gehad dat het onvolledig was omdat ze het type van de omvormer niet wisten. Of ik een foto van de achterkant kon maken. Die omvormer (merk, type en serienummer) staat genoteerd in de keuring, op mijn ééndraadschema én situatieschema...
"Binnen de 90 dagen mag je een antwoord van ons verwachten. Daarin laten we je weten of je dossier al dan niet volledig is."
Het gaat blijkbaar wel snel...
Ik heb 100% hetzelfde idee. Ik zie ook geen reden. Toestel is gehomologeerd.Meonline schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:22:
Ben nog altijd op zoek naar een reden om dit aan te melden... Wie helpt?
Er is enkel die discussie 799W - 800w die speelt, maar dat is voor elke omvormer zo
Er van uit gaand dat dit 2min werk is, begrijp ik niet meteen wat reden zou zijn om niet aan te melden.
Zijn daar nadelen aan verbonden misschien?
Nu niet. Maar niemand weet wat de toekomst brengt uiteraard.speedy007 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:36:
Lees hier discussie over wel of niet aanmelden.
Er van uit gaand dat dit 2min werk is, begrijp ik niet meteen wat reden zou zijn om niet aan te melden.
Zijn daar nadelen aan verbonden misschien?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
[ Voor 16% gewijzigd door Javice19 op 18-08-2025 19:44 ]
Kan ook net omgekeerd natuurlijk. Volgend jaar beslissen ze misschien dat max 800w toegelaten is als plug and play. Dan zit je met goedgekeurde registratie hoogstwaarschijnlijk goed.Javice19 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:42:
hier in belgie weet je nooit, moeste ze beginnen met een batterij tax ofzo ..... hoe minder ze weten hoe beter
Denk er eentje aan te melden alvast…
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
het heeft een stekker, kan je ook dus gewoon terug van de site halen als zijnde verkochtJavice19 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:42:
hier in belgie weet je nooit, moeste ze beginnen met een batterij tax ofzo ..... hoe minder ze weten hoe beter
[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 19-08-2025 08:05 ]
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Monofase max twee denk ik (gezien 5kVA limiet)Svs79 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:26:
Hoeveel kun je er aanmelden, waar doe je goed aan?
Denk er eentje aan te melden alvast…
Dat klopt!Avenger 2.0 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 21:36:
[...]
Monofase max twee denk ik (gezien 5kVA limiet)
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW
3 want Marstek ondersteunt max 3 gekoppelde accus
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Ik heb er 3 op 3x400v aansluiting staan.Bart Bever schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:08:
[...]
3 want Marstek ondersteunt max 3 gekoppelde accus
PV omvormer 6KVA
Dus ik kan er 3 aanmelden die 2500w kunnen leveren? Zit ik dan binnen de huidige wetgeving ?
Staan alle 3 op een aparte kring op aparte fase
[ Voor 6% gewijzigd door Svs79 op 18-08-2025 22:21 ]
Als ik het goed heb mag je max omvormer vermogen van de batterijen nooit hoger zijn dan het aangemeld vermogen van je PV omvormers tesamen.Svs79 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:21:
[...]
Ik heb er 3 op 3x400v aansluiting staan.
PV omvormer 6KVA
Dus ik kan er 3 aanmelden die 2500w kunnen leveren? Zit ik dan binnen de huidige wetgeving ?
Staan alle 3 op een aparte kring op aparte fase
Dus als je 6kva PV omvormer vermogen hebt mag je geen 3 Marsteks installeren.
Daar dient die EnFluRi toch voor dacht ik?DSSW schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:00:
[...]
Als ik het goed heb mag je max omvormer vermogen van de batterijen nooit hoger zijn dan het aangemeld vermogen van je PV omvormers tesamen.
Volgens mij is die enkel bedoeld om te voorkomen van teruglevering bij het wegvallen van de netspanning, zodat je niet een technieker licht laat geven die aan het werk is aan de straatzijde.
De onduidelijkheid is echt waanzin in dit verhaal he.DSSW schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:00:
[...]
Als ik het goed heb mag je max omvormer vermogen van de batterijen nooit hoger zijn dan het aangemeld vermogen van je PV omvormers tesamen.
En hoe zit het met de maximale injectie limiet?
Enkel fasige mag je max 5Kw injecteren
3fasig maximaal 10Kw
Als je dan 6 +2.5+2.5+2.5 doet zit je op 13.5Kw ( en nee je injecteert dit normaal niet maar het kan! )
Dus deze installatie mag niet?
( Hier idem, mono fasig, 3Kw omvormer +2.5 van Marstek, 5.5 mono fase, dus niet conform?....)
En let ook op met 3 fase en het ontgrendelen van de 2.5kw ontlading, daar je bij belasting op een andere fase dan je thuisbatterij meer dan 800watt verbruikt je ook meer dan 800watt gaat injecteren op een andere fase, dit zien ze bij fluvius en hiertegenover kunnen sancties beginnen staan?
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Momenteel heb ik eentje aangemeld aan 2500W / 2.5kVA. Vraag mij af of Marstek een speciale 800W versie gaat uitbrengen of dat je de MST-BIE5-0800 kan gebruiken voor een MST-BIE5-2500 met 800W limiet.
Zonnepanelen omvormers + hybride batterijen zitten in 1 korf (max 5kVA mono, 10kVA drie) en retrofit batterij omvormers zitten in een andere korf met ook dezelfde limiet. En alleen voor die retrofit batterij omvormers is ook die EnFluRi sensor nodig om ervoor te zorgen dat niet je zonnepanelen en batterij tesamen injecteren en over de limiet gaan.The_Belgian_GST schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:14:
[...]
De onduidelijkheid is echt waanzin in dit verhaal he.
En hoe zit het met de maximale injectie limiet?
Enkel fasige mag je max 5Kw injecteren
3fasig maximaal 10Kw
Als je dan 6 +2.5+2.5+2.5 doet zit je op 13.5Kw ( en nee je injecteert dit normaal niet maar het kan! )
Dus deze installatie mag niet?
( Hier idem, mono fasig, 3Kw omvormer +2.5 van Marstek, 5.5 mono fase, dus niet conform?....)
En let ook op met 3 fase en het ontgrendelen van de 2.5kw ontlading, daar je bij belasting op een andere fase dan je thuisbatterij meer dan 800watt verbruikt je ook meer dan 800watt gaat injecteren op een andere fase, dit zien ze bij fluvius en hiertegenover kunnen sancties beginnen staan?
Inderdaad. Kans is ook groot als je installatie aanmeldt je nog in de oude regeling valt. En dat de 800W totaallimiet plugin per huishouden slechts voor nieuwe installaties telt na de wetswijziging. Zie ook niet in hoe ze dit anders gaan regelen.Svs79 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:30:
Dus momenteel zou ik in regel zijn met de 3 marsteks. Er is nog niks wettelijk vastgelegd over die max 800w dacht ik.
Dus eigenlijk kan je best al je MT's aanmelden dan? En dan ook best op 2500W zelfs al doe je momenteel maar 800W?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:34:
[...]
Inderdaad. Kans is ook groot als je installatie aanmeldt je nog in de oude regeling valt. En dat de 800W totaallimiet plugin per huishouden slechts voor nieuwe installaties telt na de wetswijziging. Zie ook niet in hoe ze dit anders gaan regelen.
3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant
Dus ik kan gerust 3 MT's aanmelden (7,5 kVA) naast mijn 6kVA aan zonnepanelen?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:18:
[...]
Zonnepanelen omvormers + hybride batterijen zitten in 1 korf (max 5kVA mono, 10kVA drie) en retrofit batterij omvormers zitten in een andere korf met ook dezelfde limiet. En alleen voor die retrofit batterij omvormers is ook die EnFluRi sensor nodig om ervoor te zorgen dat niet je zonnepanelen en batterij tesamen injecteren en over de limiet gaan.
3x Marstek Venus E (1xV1 en 2xV2 op v153 bms 215), Shelly Pro 3EM, 3x LilyGo T-CAN RS485, Home Assistant
Maar volgens de huidige "regels" moet je dan een enfluri sensor hebben + je mag max 6kva invouden, en bij 3F mag je max 5kva inbalans hebben.Marco_64 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Dus ik kan gerust 3 MT's aanmelden (7,5 kVA) naast mijn 6kVA aan zonnepanelen?
Maar er staat een als EnFluRI - external CT + TPM-100VTW ( met andere woorden dus de CT002 dacht ik ).
Men zou theoretisch daar de optie moeten in hebben om dan bv te zeggen dat je 3 batterijen totaal max 6kva mogen terugleveren.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Klopt toch niet als het 2 afzonderlijke 'korven' zijn met een limiet van 10kVA? Die plugin staat los van je ZP-installatie in tegenstelling tot hybride systeem.Tomsworld schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:07:
[...]
Maar volgens de huidige "regels" moet je dan een enfluri sensor hebben + je mag max 6kva invouden, en bij 3F mag je max 5kva inbalans hebben.
Maar er staat een als EnFluRI - external CT + TPM-100VTW ( met andere woorden dus de CT002 dacht ik ).
Men zou theoretisch daar de optie moeten in hebben om dan bv te zeggen dat je 3 batterijen totaal max 6kva mogen terugleveren.
Ik zal een van deze weken nog eens de tabel zoeken en online zetten maar het is hopeloos complex.Marco_64 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:50:
[...]
Klopt toch niet als het 2 afzonderlijke 'korven' zijn met een limiet van 10kVA? Die plugin staat los van je ZP-installatie in tegenstelling tot hybride systeem.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
Je kolf retrofit batterijen mag niet meer injecteren dan je kolf zonnepanelen/hybride omvormers. Maar als je NOM draait injecteer je normaal toch niet (daar zorgt die EnFluRi ook voor).Marco_64 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:50:
[...]
Klopt toch niet als het 2 afzonderlijke 'korven' zijn met een limiet van 10kVA? Die plugin staat los van je ZP-installatie in tegenstelling tot hybride systeem.
Ja die Belgische toestanden zijn nodeloos complex gemaakt. Denk niet dat iemand het 100% weet behalve een expert
[ Voor 11% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-08-2025 12:56 ]
Dus in mijn geval er max 2 aangeven dan?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
Je kolf retrofit batterijen mag niet meer injecteren dan je kolf zonnepanelen/hybride omvormers. Maar als je NOM draait injecteer je normaal toch niet (daar zorgt die EnFluRi ook voor).
Ja die Belgische toestanden zijn nodeloos complex gemaakt. Denk niet dat iemand het 100% weet behalve een expert
Volgens mij mag je er 3 aangeven, maar met 100% zekerheid durf ik dat ook niet zeggen.Marco_64 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
Dus in mijn geval er max 2 aangeven dan?
En anders geef je er nu 2 aan en in een volgende aanvraag een derde nadien.
🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,
hoe gaat dit om in een 3fase net? in een 3fase syteem met maar 1 marstek gaat hij op 1 fase terug leveren indien op een andere fase verbruik zit. waardoor we alweer in het straatje komen van meer injectie dan de maximale 5KVA/fase.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:55:
[...]
Je kolf retrofit batterijen mag niet meer injecteren dan je kolf zonnepanelen/hybride omvormers. Maar als je NOM draait injecteer je normaal toch niet (daar zorgt die EnFluRi ook voor).
ik bgin stilaan te snappen waarom het hier zo een zooitje geworden is, en dit komt dus niet omdat dit zo nieuw is, maar omdat de vroegere regels roet in het eten beginne ngooien van nieuw(e) speelgoed technologie
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Wetswijzigingen die leiden tot het niet meer door Synergrid gehomologeerd zijn van bepaalde toestellen, is niet retroactief.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 07:34:
[...]
Inderdaad. Kans is ook groot als je installatie aanmeldt je nog in de oude regeling valt. En dat de 800W totaallimiet plugin per huishouden slechts voor nieuwe installaties telt na de wetswijziging. Zie ook niet in hoe ze dit anders gaan regelen.
Moment van aanmelden telt, als volgende week de Marstek om een of andere reden verdwijnt uit de lijst, is het vanaf dan onwettig om er nog een aan te kopen, je zal hem ook nooit meer kunnen aanmelden.
Dat is net zo met vaste installaties, er verdwijnen regelmatig omvormers uit de lijst.
Ze kunnen perfect detecteren dat je een batterij hebt. Als het om belastingsredenen is, weten ze je wel te vinden ;-)Javice19 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:42:
[ Voor 31% gewijzigd door Neuron op 20-08-2025 11:24 ]
BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L
Website Vlaanderen: https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen
Website Fuvius: https://www.fluvius.be/nl/nieuws/plug-en-play-toestellenOmvormervermogen vanaf 800Watt = aanmelden is altijd noodzakelijk.
De netgebruiker moet de stekkerzonnepanelen -en batterij binnen de dertig dagen aanmelden via de distributienetbeheerder Fluvius onafhankelijk of men over een digitale of een analoge meter beschikt. Dit is vandaag de dag ook het geval na de installatie van reguliere zonnepanelen op het dak. Als u nog over een analoge meter beschikt zal de netbeheerder u daarna contacteren om een digitale meter plaatsen.
Beperk het vermogen van de omvormer kleiner dan 800 Watt. Het toegelaten vermogen van de omvormer wordt best beperkt tot kleiner dan 800 Watt om de veiligheid van de gebruikers en hun binneninstallatie te garanderen. Commercieel beschikbare plug-and-play toestellen hebben typisch een omvormervermogen kleiner dan 800 Watt. Ook in andere EU landen waar plug-and-play toestellen gebruikt worden, bestaat er een vermogensgrens tot 800 Watt.
Website VNR (ex-VREG): https://www.vlaamsenutsre...q/plug-en-play-toestellenWanneer je toestel een vermogen van 800 Watt of hoger heeft is het wel verplicht jouw toestel binnen de 30 dagen aan te melden in Mijn Fluvius.
Een hint dat het in de toekomst mogelijks zou verboden worden staat in een FAQ op de website van Synergrid, helemaal onderaan in één kort zinnetje: https://www.synergrid.be/...e/elektriciteit/plug-playGaat het om plug-en-play toestellen met een gecombineerd, totaal omvormervermogen van 800W of meer? Dan moet je de toestellen binnen de 30 dagen aanmelden.
Gaat het om plug-en-play toestellen met een gecombineerd, totaal omvormervermogen kleiner dan 800W? En heb je al een digitale meter? Dan moet je de toestellen niet aanmelden.
14. Is er een beperking van het vermogen van ‘plug & play’ toestellen
In principe wordt het vermogen van plug & play toestellen vandaag beperkt tot 2.600W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
OPGELET: in de Gewesten wordt vandaag reeds door verschillende instanties aangeraden om het gecombineerd omvormervermogen van ‘plug & play’ toestellen te beperken tot 600 W à 800W uit veiligheidsoverwegingen.
De kans bestaat trouwens dat dergelijk vermogen zal worden opgelegd door de overheid.
De hele discussie gaat net over die ”hint”, namelijk heeft nu aanmelden een voordeel om te voorkomen dat je in toekomst problemen krijgt als de regels zouden wijzigen.
Of meld je beter niks aan met het idee “hoe minder ze wten, hoe beter”.
[ Voor 13% gewijzigd door MUN0X op 20-08-2025 16:29 ]

Ben niet mee met wat je precies wil zeggen.jeankebos schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:28:
Zonet twee Marstek Venus E besteld via Hollandse leverancier én een Belgische verdeler die beweert dat die batterijen die niet in Belgie verkocht worden niet in orde zijn voor Synergrid. Vandaar het grote prijsverschil. Weet iemand of dit klopt, of eerder verkoopspraatjes zijn?![]()
Ik heb mijn marstek ook in nederland gekocht.
Modelnr op kenplaatje komt exact overeen met de synergridlijst
Wel ik vermoed dat de verdeler mij waarschuwde dat dit niet zo zou zijn... Ik zal eens navragen bij de NL firma.MUN0X schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:39:
[...]
Ben niet mee met wat je precies wil zeggen.
Ik heb mijn marstek ook in nederland gekocht.
Modelnr op kenplaatje komt exact overeen met de synergridlijst
Met modelnr bedoel je: MST-BIE5-2500 ?
Ja, exact.jeankebos schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:42:
[...]
Wel ik vermoed dat de verdeler mij waarschuwde dat dit niet zo zou zijn... Ik zal eens navragen bij de NL firma.
Met modelnr bedoel je: MST-BIE5-2500 ?
Staat op kenplaatje samen met CE label.
Alle voorwaarden lijken mij dus voldaan om dit toestel legaal in belgie te mogen gebruiken.
NL firma liet me dit weten:MUN0X schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 17:45:
[...]
Ja, exact.
Staat op kenplaatje samen met CE label.
Alle voorwaarden lijken mij dus voldaan om dit toestel legaal in belgie te mogen gebruiken.
"Het is de Marstek uit de Synergrid lijst. Ze zijn net toegelaten sinds een paar weken omdat de manual nog aangepast moest worden." Ik zal het maar bij verkooppraatjes van de Belgische firma houden, ze vinden altijd wel een reden om een pak duurder te zijn