30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Heb je deze producten van KARSTSOLAR opgezocht?BlackShadow schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:53:
[Afbeelding]
Vandaag een nieuwe update waarbij 2 plug-in inverters van KARSTSOLAR zijn toegevoegd.
Volgens het document zijn deze op 26/06 approved en staan volgens mij nu pas op de lijst (op 30/06 stonden ze er zeker nog niet op).
Het is hier al vaker aangehaald dat de gepubliceerde lijst achter loopt op de effectieve homologatie en dus hoogstwaarschijnlijk ook op communicatie naar fabrikanten. Het is dus perfect mogelijk dat Marstek al info heeft (en ook heeft gecommuniceerd naar hun afnemers) dat hun batterij approved is, maar nog niet is opgenomen in de lijst.
De Excel dame is dus nog niet op congé
Ik vind de website van het merk er vreemd uitzien, de prodcuten zelf vind je bijna niet, al helemaal niet te koop in de normale winkels/webshops.
Wie doet moeite om zoiets gehomologeerd te krijgen als het niet echt verkrijgbare producten zijn?
overlaatst oop het mer NEP opgezocht, een beetje een zelfde situatie als dit. een onbekend vaag merk zonder deftige manier om het aan te kopen...

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
2 had ook gelukt, maar die 3de maakt alles makkelijker en geeft meer comfort.Broodro0ster schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Je scoort in maart en april al zo goed. Had het dan nog zin om die 3e te zetten?
Nu staat er op elke fase 1 MT. Kan nu ook makkelijk 3-fase warmtepomp die ons hele huis koelt laten draaien tot middernacht op batterij capaciteit en moet niet kijken wanneer de droger, wasmachine of vaat gestart wordt.
Comfort heeft een extra prijsje, maar ik heb er nu geen omkijken naar, bij 2 moest ik manueel ingrijpen met loads, nu niet meer.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
ik kom over t algemeen en danzij het slimme sturen van de batterij zelfs toe met eentje. Buiten vannacht dan ... de airco's hebben overuren gedraaidDSSW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:12:
[...]
2 had ook gelukt, maar die 3de maakt alles makkelijker en geeft meer comfort.
Nu staat er op elke fase 1 MT. Kan nu ook makkelijk 3-fase warmtepomp die ons hele huis koelt laten draaien tot middernacht op batterij capaciteit en moet niet kijken wanneer de droger, wasmachine of vaat gestart wordt.
Comfort heeft een extra prijsje, maar ik heb er nu geen omkijken naar, bij 2 moest ik manueel ingrijpen met loads, nu niet meer.
BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L
Dat kan, maar ik zit met 10 kW PV omvormers en grote afname per maand van boven de 1000 kwh, heb dus wel wat op te vangen.Neuron schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:27:
[...]
ik kom over t algemeen en danzij het slimme sturen van de batterij zelfs toe met eentje. Buiten vannacht dan ... de airco's hebben overuren gedraaid
Ik heb 1 maand met 1 gedraaid, dikwijls 3 cycli per dag, die stond continu heet met loeiende ventilator, moest ik zo verder doen die zou het niet lang uithouden vrees ik.
Moest ook continu schakelen met loads en opladen EV was ook geen optie. Nu geen problemen meer, bij wisselende bewolking kan ik perfect mijn EV opladen op bijvoorbeeld 4-5 kW zonder iets uit het net te trekken.
BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net
Heel mooi! Wel zwaar overkill voor mijn profiel, met 1 MT van 5 kWh verwacht ik het meeste wel te dekken, ik vrees dat de ROI van een tweede in elkaar zal stuiken.DSSW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:19:
Op die 4 maanden vergeleken met 4 dezelfde maanden qua PV productie zonder de MT's ongeveer 1600kwh minder uit het net gehaald, zelfredzaamheid met 34% gestegen tot bijna 96% en eigen PV gebruik met bijna 25% gestegen. Lang leve Marstek(met of zonder Synergrid homologatie)
Bwah, het % grid afname zo laag mogelijk krijgen moet toch het doel zijn, en daar valt bijna niets meer te rapen voor jou. Moest het doel zijn om % grid injectie zo laag mogelijk te krijgen haal je gewoon een paar panelen van je dakEn er is nog ruimte voor verbetering gezien de nog aanwezig injectie.
Aan elk ieder om zin eigen rekening te maken uiteraardDSSW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Dat kan, maar ik zit met 10 kW PV omvormers en grote afname per maand van boven de 1000 kwh, heb dus wel wat op te vangen.
Ik heb 1 maand met 1 gedraaid, dikwijls 3 cycli per dag, die stond continu heet met loeiende ventilator, moest ik zo verder doen die zou het niet lang uithouden vrees ik.
Moest ook continu schakelen met loads en opladen EV was ook geen optie. Nu geen problemen meer, bij wisselende bewolking kan ik perfect mijn EV opladen op bijvoorbeeld 4-5 kW zonder iets uit het net te trekken.
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Hoeft daarom niet beschikbaar te zijn voor consumenten. Elk batterijsysteem die deze omvormers gebruikt is nu ook automatisch gehomologeerd.The_Belgian_GST schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:12:
[...]
Heb je deze producten van KARSTSOLAR opgezocht?
Ik vind de website van het merk er vreemd uitzien, de prodcuten zelf vind je bijna niet, al helemaal niet te koop in de normale winkels/webshops.
Wie doet moeite om zoiets gehomologeerd te krijgen als het niet echt verkrijgbare producten zijn?
overlaatst oop het mer NEP opgezocht, een beetje een zelfde situatie als dit. een onbekend vaag merk zonder deftige manier om het aan te kopen...![]()
We zien ook merken die gehomologeerd zijn alvorens hun producten op de markt komen.
Avidsen is een Frans bedrijf en verkoopt plug-in zonnepanelen in bouwmarkten als Brico.
Mogelijk willen ze een batterij uitbrengen en is dat de omvormer die ze gaan gebruiken.
Waarom wachten op V3, V1 doet sinds februari al wat ze moet doen en heeft al 652kWh afgegeven.Avenger 2.0 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:39:
Venus v3 al van eind augustus / begin september te koop. Laten we hopen dat een nieuwe versie geen nieuwe homologatie vereist
4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅
Want tegen september kan je alleen nog maar v3 vinden en v1 en v2 zijn nog niet eens in de homologatie lijst
Voor zover ik begrepen heb stuurt synergrid de nodige documenten naar de aanvrager ter ondertekening en na ontvangst wordt pas in de lijst opgenomenAvenger 2.0 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:30:
Aan de Zendure te zien kan het wel 2 weken na goedkeuring duren voordat in lijst staat. Die firma's zoals thuisbatterij of Marstek kunnen natuurlijk ook zelf liegen. Wel verwonderlijk dat we deze week niets meer horen in elk geval
Als de nieuwe versies dezelfde omvormer gebruiken zouden ze in principe automatisch gehomologeerd moeten zijn.Avenger 2.0 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:10:
Wacht niet, de versies komen gewoon sneller uit dan ze gehomologeerd geraken![]()
Want tegen september kan je alleen nog maar v3 vinden en v1 en v2 zijn nog niet eens in de homologatie lijst
En zit hierin de fout? Dat men zoals men hier in Vlaanderen gewoon is , die documenten enkel in het Nederlands opgesteld heeft en er in het rood ''ondertekend terugsturen.. ''' heeft opgeplakt en ze in China nu geen flauw idee hebben wat met de documenten te doen?bruneelm schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:24:
[...]
Voor zover ik begrepen heb stuurt synergrid de nodige documenten naar de aanvrager ter ondertekening en na ontvangst wordt pas in de lijst opgenomen
BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1
Binnenkort komen ze met boetes voor het niet aanmelden van de batterijen. Zie het al gebeuren.
niet aanmelden van zonnepanelen i.c.m. analoge meter (vaststelling gebeurt volgens artikel vaakst met plaatsing DM) is wel iets anders natuurlijk. zo "ontwijk" je de verplichte netvergoeding bij combinatie analoge meter / zonnepanelen ... normaal dat daar dan boetes op komen..rabero1985 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:20:
https://www.nieuwsblad.be...n-te-melden/75719289.html
Binnenkort komen ze met boetes voor het niet aanmelden van de batterijen. Zie het al gebeuren.
Als je zonnepanelen hebt die aangemeld zijn en je hebt een digitale meter dan zal Fluvius je niet lastig vallen als je een PIB hebt en NOM draaitrabero1985 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:20:
https://www.nieuwsblad.be...n-te-melden/75719289.html
Ik denk al gelezen te hebben dat Fluvius aan iemand de vraag stelde of hij misschien een batterij had welke hij vergeten te registreren was.DSSW schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:06:
[...]
Als je zonnepanelen hebt die aangemeld zijn en je hebt een digitale meter dan zal Fluvius je niet lastig vallen als je een PIB hebt en NOM draait
Of dit nu onder NOM buiten de zonnenuren of tijdens die uren op max injectie vermogen was ben ik even kwijt
Je mag gewoon een PIB hebben zonder aanmelden als je PV aangemeld is en je een DM hebt. Vermogen omvormer moet lager dan 800w zijn…maar dat gaat niemand (komen) controleren.bruneelm schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:34:
[...]
Ik denk al gelezen te hebben dat Fluvius aan iemand de vraag stelde of hij misschien een batterij had welke hij vergeten te registreren was.
Of dit nu onder NOM buiten de zonnenuren of tijdens die uren op max injectie vermogen was ben ik even kwijt
idd, denk zelfs in principe als je zegt dat hij op 800 ingesteld staat, ze weinig verhaal hebben. Dat van die 799 is larie, instellen op 800 is immers ook maar ergens rond de 790 afgeven ... 100% afgifte is nooit het geval, ook bij 2500 instellingDSSW schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:59:
[...]
Je mag gewoon een PIB hebben zonder aanmelden als je PV aangemeld is en je een DM hebt. Vermogen omvormer moet lager dan 800w zijn…maar dat gaat niemand (komen) controleren.
:strip_exif()/f/image/jo997SbiLZ9ssbYGvOwpHEla.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar goed, de frieten smaakte best
[ Voor 4% gewijzigd door thepixel op 06-07-2025 19:38 ]
100% afgifte zal er nooit zijn omdat er altijd wel iets van verbruik is, dat klopt.Neuron schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:27:
[...]
idd, denk zelfs in principe als je zegt dat hij op 800 ingesteld staat, ze weinig verhaal hebben. Dat van die 799 is larie, instellen op 800 is immers ook maar ergens rond de 790 afgeven ... 100% afgifte is nooit het geval, ook bij 2500 instelling
Maar het is weldegelijk op te sporen dat je batterij op meer dan 800W ingesteld staat omdat er meer dan 800W zal teruggeleverd worden in 2500W modus.
Of Fluvius dat effectief doet is een andere vraag.
[ Voor 3% gewijzigd door BlackShadow op 07-07-2025 09:30 ]
Nee we gaan minder elektriciteit verbruiken door aankoop plug-in batterijen, dus die korting is nonsens. Daar gaat onze terugverdientijd. Gezinnen die geen warmtepomp kunnen betalen worden weer gepenaliseerd. In welke groene bubbel leven onze Vlaamse ministers? Ook goede timing met de lagere premie op warmtepompen vanaf 1 juli 2025. Sterk bezig in Brussel...Energie
Taxshift - De Vlaamse regering voert een taxshift door waarbij meer dan 360 miljoen euro aan heffingen vanaf 2028 verschuift van de elektriciteits- naar de gasfactuur. Omdat elektriciteit in Vlaanderen veel duurder is dan gas, willen ze zo de overstap naar onder andere elektrische wagens en warmtepompen stimuleren.
Korting op elektriciteit - Naast de taxshift komt er een extra korting op elektriciteit. "In Vlaanderen zijn we nog zeer afhankelijk van gas", zegt Depraetere. "We willen mensen motiveren om over te schakelen, maar we willen ze niet straffen als dat niet lukt. De prijs van gas zal de komende jaren ook nog stijgen, dus we moeten mensen beschermen."
Concreet: huishoudens die fossiel verwarmen, gebruiken natuurlijk wel elektriciteit voor andere zaken. Ze zullen dus meer betalen voor hun gas of stookolie, maar hun elektriciteitsrekening daalt wel. Dat betekent volgens Depraetere dat zij uiteindelijk alles samen gerekend niet méér zullen moeten betalen. Huishoudens die elektrisch verwarmen, krijgen een 'dubbele korting'.
[ Voor 6% gewijzigd door dodvip123 op 07-07-2025 10:08 ]
2x Marstek 5.12 v153 HW P1
Logisch dat ze de belastingen van elektriciteit naar gas zullen verleggen, want daar gaan ze meer kunnen verdienen. Maw, enkel een besparing voor de niche die met warmtepomp verwarmt, voor het grootste deel van de bevolking is het gewoon een platte belastingsverhoging. Zeker aangezien het zelfs na die taxshift het nog niet waard zal zijn om een warmtepomp te kopen, want die dingen zijn gewoon veel te duur, verslijten sneller tgo een aardgasketel, en voor veel mensen geen optie want huis niet goed geïsoleerd of met radiatoren uitgerust.
Slimme mannen die ministers om zichzelf op de borst te kloppen en het te presenteren als een korting...
En als er geen wind en zon is? Vooruit met de geit, en wie gaat dat betalen?ardana123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:13:
Dat weten zij ook wel, die ministers zijn geen domme mensen (allez, sommigen wel 😅). Het grootste deel van de bevolking zit nog op gas, aandeel gezinnen met zonnepanelen is enorm gegroeid en nu met de opkomst van goedkope thuisbatterijen zullen hun inkomsten op elektriciteit kelderen.
Logisch dat ze de belastingen van elektriciteit naar gas zullen verleggen, want daar gaan ze meer kunnen verdienen. Maw, enkel een besparing voor de niche die met warmtepomp verwarmt, voor het grootste deel van de bevolking is het gewoon een platte belastingsverhoging. Zeker aangezien het zelfs na die taxshift het nog niet waard zal zijn om een warmtepomp te kopen, want die dingen zijn gewoon veel te duur, verslijten sneller tgo een aardgasketel, en voor veel mensen geen optie want huis niet goed geïsoleerd of met radiatoren uitgerust.
Slimme mannen die ministers om zichzelf op de borst te kloppen en het te presenteren als een korting...
:strip_exif()/f/image/Ft21mW3oz2ufNt8CXdvn247p.jpg?f=fotoalbum_large)
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Importeren uit landen die wel slim zijn met als gevolg dat de elektriciteitsprijs alsnog weer stijgt. Slimme mannen toch die regering 😉dannyro schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:18:
[...]
En als er geen wind en zon is? Vooruit met de geit, en wie gaat dat betalen?[Afbeelding]
Wel benieuwd waar wij onder vallen. Wij verwarmen met pellets, gas én met warmtepompdodvip123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:02:
Daar gaan we weer, van VRTNWS:
[...]
Nee we gaan minder elektriciteit verbruiken door aankoop plug-in batterijen, dus die korting is nonsens. Daar gaat onze terugverdientijd. Gezinnen die geen warmtepomp kunnen betalen worden weer gepenaliseerd. In welke groene bubbel leven onze Vlaamse ministers? Ook goede timing met de lagere premie op warmtepompen vanaf 1 juli 2025. Sterk bezig in Brussel...
Pelletkachel in de living ('s avonds), gas in de living/badkamer ('s morgens) en warmtepomp in de slaapkamers + speelkamer (hele dag indien nodig).
'Turbojets zijn allerlaatste reddingsmiddel bij elektriciteitstekort' | De Tijd https://share.google/4N0p6PcnuWL7XAT8f
ja zowiezo kunnen ze het monitoren wnr ze ingesteld staat op 2500, maar wil maar zeggen dat gedoe van de 799 en 800 houdt geen steek gezien ze dat nooit afgeven. geen 800 op 800 en geen 2500 op 2500 instelling. Niet aan te geven dus bij aangemelde ZP en DM bij instelling 800BlackShadow schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:30:
[...]
100% afgifte zal er nooit zijn omdat er altijd wel iets van verbruik is, dat klopt.
Maar het is weldegelijk op te sporen dat je batterij op meer dan 800W ingesteld staat omdat er meer dan 800W zal teruggeleverd worden in 2500W modus.
Deze winter geen stroom beschikbaar voor sommige regio's. Afschakelplan 2014 in voege en toch vaste kosten betalen en minstens 2.5kW capaciteitstarief 🤣 Als ze nu toekomen met 2 ipv 7 kerncentrales hebben Engie/Electrabel jarenlang kernenergie aan rendabele prijzen aan Frankrijk en anderen verkocht en ons met het afval opgezadeld......ardana123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:44:
[...]
Importeren uit landen die wel slim zijn met als gevolg dat de elektriciteitsprijs alsnog weer stijgt. Slimme mannen toch die regering 😉
Waarom zou er meer dan 800W terug geleverd worden als de MT ingesteld staat op 2500W ontladen?BlackShadow schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:30:
[...]
100% afgifte zal er nooit zijn omdat er altijd wel iets van verbruik is, dat klopt.
Bij NOM en instelling op 2500W wordt er nooit meer dan een paar 100W teruggeleverd. Als je gaat handelen dan kan dat uiteraard wel, maar daar doe ik niet aan mee, daar komt zowiezo gedoe van. Zal niet lang duren dat je belastingen op de winst gaat moeten betalen bij handelen.
Trouwens bij een PV installatie van 10kWpiek kan je zonder PIB ook meer dan 9000w terugleveren...gezien aangemeld maakt Fluvius daar geen enkel probleem over.
Een Mora partymix in de frietpot gooien om 21u met een PIB op een andere faseDSSW schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Waarom zou er meer dan 800W terug geleverd worden als de MT ingesteld staat op 2500W ontladen?
Bij NOM en instelling op 2500W wordt er nooit meer dan een paar 100W teruggeleverd.
Omdat je altijd teruglevering zal hebben op momenten dat er geen opbrengst zon meer is:DSSW schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Waarom zou er meer dan 800W terug geleverd worden als de MT ingesteld staat op 2500W ontladen?
Bij NOM en instelling op 2500W wordt er nooit meer dan een paar 100W teruggeleverd. Als je gaat handelen dan kan dat uiteraard wel, maar daar doe ik niet aan mee, daar komt zowiezo gedoe van. Zal niet lang duren dat je belastingen op de winst gaat moeten betalen bij handelen.
Trouwens bij een PV installatie van 10kWpiek kan je zonder PIB ook meer dan 9000w terugleveren...gezien aangemeld maakt Fluvius daar geen enkel probleem over.
Bij korte pieken van verbruik komt de MT altijd 5-tal seconden te laat en zal de MT dus te laat ontladen, dan heb je dus een kort verbruik en is er even later een even grote piek in teruglevering te zien.
Op een 3-fase net is het evident dat er meer dan 800W teruglevering te detecteren is aangezien je niet noodzakelijk ontlaad op dezelfde fase als de verbruiker zit.
[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 08-07-2025 08:04 ]
nieuwe lijst gepubliceerd maar het is nog wachten.Avenger 2.0 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:20:
En nog geen verder nieuws op het toneelstuk Wachten op Godot Synergrid?
2 MARSTEK VENUS E firmware v153-215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Hangt af van het type taxshift. Ik heb nergens gelezen op wat ze korting gaan doorvoeren. Vandaag mag je NOM draaien dan nog betaal je 24eur kosten per maand door allerhande taxendodvip123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Nee we gaan minder elektriciteit verbruiken door aankoop plug-in batterijen, dus die korting is nonsens. Daar gaat onze terugverdientijd. Gezinnen die geen warmtepomp kunnen betalen worden weer gepenaliseerd. In welke groene bubbel leven onze Vlaamse ministers? Ook goede timing met de lagere premie op warmtepompen vanaf 1 juli 2025. Sterk bezig in Brussel...
De verlaging van elec kost vast te leggen kan dus enkel door een vast bedrag te veranderen op elec. Anders krijg je het gevalletje giga verbruik krijgt giga extra korting en dan klopt hun plan en uitspraak "tax verhuizen naar gas" en wie gas en elec heeft moet 0 resultaat geven niet. Maarja of ze daarboven zo slim zijn moet nog blijken. Het is niet de eerste rooie die weer niet kan rekenen.
BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th
Ik merk al 6 maanden dat Fluvius zich daar niet mee bezig houdtBlackShadow schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 07:42:
[...]
Omdat je altijd teruglevering zal hebben op momenten dat er geen opbrengst zon meer is:
Bij korte pieken van verbruik komt de MT altijd 5-tal seconden te laat en zal de MT dus te laat ontladen, dan heb je dus een kort verbruik en is er even later een even grote piek in teruglevering te zien.
Op een 3-fase net is het evident dat er meer dan 800W teruglevering te detecteren is aangezien je niet noodzakelijk ontlaad op dezelfde fase als de verbruiker zit.
Dan gaat elke batterij 700w leveren op zijn fasephoenix88 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:42:
[...]
Een Mora partymix in de frietpot gooien om 21u met een PIB op een andere fase
25% is Vlaamse materie, 75% Federaal. Gaat nog wat geven.d3x schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:20:
[...]
Hangt af van het type taxshift. Ik heb nergens gelezen op wat ze korting gaan doorvoeren. Vandaag mag je NOM draaien dan nog betaal je 24eur kosten per maand door allerhande taxen
De verlaging van elec kost vast te leggen kan dus enkel door een vast bedrag te veranderen op elec. Anders krijg je het gevalletje giga verbruik krijgt giga extra korting en dan klopt hun plan en uitspraak "tax verhuizen naar gas" en wie gas en elec heeft moet 0 resultaat geven niet. Maarja of ze daarboven zo slim zijn moet nog blijken. Het is niet de eerste rooie die weer niet kan rekenen.
MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW
Uiteindelijk zal er niks veranderen, het zal enkel duurder worden voor de meeste mensen geloof me. België is nog altijd een gedrocht van een land en zoals De Wever zei "ik kan enkel het rotten stoppen met deze regering". Er moet zoals gewoonlijk iets heel ergs gebeuren alvorens er echt dingen zullen veranderen.dannyro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:17:
[...]
25% is Vlaamse materie, 75% Federaal. Gaat nog wat geven.
Eerst 35 % verhogen in alle stilte en dan 5% verlagen met tromgeroffel.
Bekijk het positief.
Zolang je kan betalen leef je.
Heb er geen last van, betaal nu amper iets voor elektriciteit met de Marstek en verwarmen doe ik voornamelijk met hout.Piddybull schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:20:
Goedkoper wordt het wellicht niet.
Eerst 35 % verhogen in alle stilte en dan 5% verlagen met tromgeroffel.
Bekijk het positief.
Zolang je kan betalen leef je.
Woning met goede isolatie en warmtepomp valt ook nog mee.ardana123 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:23:
[...]
Heb er geen last van, betaal nu amper iets voor elektriciteit met de Marstek en verwarmen doe ik voornamelijk met hout.
Met recente prijsverhoging zat ik nog aan minder dan €100 totaalprijs enkel elektriciteit. Nu met de Marstek rond de €70 per maand. Daarvoor ga ik niet met hout beginnen verwarmen
100 EUR per maand, dat is 1200 per jaar, gedeeld door 30 EURcent dan heb je een netto afname van 4000kWh op jaarbasis? Huisverbruik en WP inbegrepen?Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:21:
[...]
Woning met goede isolatie en warmtepomp valt ook nog mee.
Met recente prijsverhoging zat ik nog aan minder dan €100 totaalprijs enkel elektriciteit. Nu met de Marstek rond de €70 per maand. Daarvoor ga ik niet met hout beginnen verwarmen
Da's nie slecht... Ik had voorheen al snel 4000 à 6000kWh verbruik, domotica, thuisserver, airco's er bij en ik verwarm op gas (11.000kWh op jaarbasis).
Daar is het een tijd lang op blijven steken, nu met EV er bij haal ik dat zelfs al niet. Ik sta dus met bewondering te kijken dat je met 4000kWh afname + opwek X kWh PV je het en warm en huisverbruik afdekt.
Schoonouders verwarmen hun woning met lucht/water.. dat was 2000kwh aan stroom...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Gesloten bebouwing, woning 10 jaar oud dus goed geïsoleerd, vloerverwarming en warmtepomp (met boilervat) die ik geprogrammeerd heb om zo veel mogelijk tijdens zonne-uren te draaien (ivm zonnepanelen). Douchen kan eventueel op werk alsook in toekomst EV goedkoper laden. Dus dat helpt allemaal wel.HyperBart schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:25:
[...]
100 EUR per maand, dat is 1200 per jaar, gedeeld door 30 EURcent dan heb je een netto afname van 4000kWh op jaarbasis? Huisverbruik en WP inbegrepen?
Ja hier is dat nog minder denk ik per jaar. En overgrote deel daarvan is in de winter wanneer het koud is en geen zon.Icekiller2k6 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:45:
Schoonouders verwarmen hun woning met lucht/water.. dat was 2000kwh aan stroom...
Met hout verwarmen is nog altijd heel speciaal en anders. Gewoon gezellig voor de kachel zitten met een drankie. Zelfs al zou het duurder zijn zou ik het nog doen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:21:
[...]
Woning met goede isolatie en warmtepomp valt ook nog mee.
Ik vrees er toch voor hoor, ik heb mijn laatste maandelijkse factuur eens geopend. Een factuur van Ecopower dus geen abonnementskost:d3x schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:20:
[...]
Hangt af van het type taxshift. Ik heb nergens gelezen op wat ze korting gaan doorvoeren. Vandaag mag je NOM draaien dan nog betaal je 24eur kosten per maand door allerhande taxen
Energiekost:
Elektriciteitsprijs: 0.1192EUR/kWh
Kost GSC: 0.0110EUR/kWh
Kost WKK: 0.0039EUR/kWh
Nettarieven
Kost databeheer 0.0480EUR/dag
Capaciteitstarief: 12.69EUR per maand
Afnametarief: 0.0588EUR/kWh
Heffingen:
Bijdrage op energie 0.0019EUR/kWh
Bijzondere accijns: 0.0475EUR/kWh
Grootste kost bij 0 verbruik is capaciteitstarief maar het zou mij sterk lijken als dat alweer op de schop gaat. Quasi al de rest is op kWh basis.
Idem met de iets betere pellet kachel ( Austroflamm clou). (stille pelletkachel)ardana123 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:29:
[...]
Met hout verwarmen is nog altijd heel speciaal en anders. Gewoon gezellig voor de kachel zitten met een drankie. Zelfs al zou het duurder zijn zou ik het nog doen.
Heb ook nog een tweede pelletkachel insert ingebouwd in de oude openhaard. (edilkamin Pellkamin)
[ Voor 13% gewijzigd door hermlek op 08-07-2025 22:18 ]
Allemaal wel waar maar je buur krijgt wel gezellig longkanker.ardana123 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:29:
[...]
Met hout verwarmen is nog altijd heel speciaal en anders. Gewoon gezellig voor de kachel zitten met een drankie. Zelfs al zou het duurder zijn zou ik het nog doen.
Ik denk dat je dat ook wel weet.
Ik hou het hier maar bij maar teveel reclame voor deze warmtebron mag wel wat kanttekeningen bevatten.
Hier in Be is dat nog niet zo erg maar net in NL wordt je toch wel wat scheef bekeken, niet ?
Geef mij maar 3 lucht /lucht airco's die heel mijn vrijstaande B label woning warm en koel houden.
Een Duvel terwijl ik naar kachel-zicht kijk op mijn pc is wel kak maar zuiver voor het milieu.
Je moet maar in Limburg wonen zou ik zeggen : fruithout a volonté iedereen stookt hier met hout. Ik heb wel gekozen voor pellet kachels die toch wel relatief zuiver branden en c02 neutraal zijn maar ik heb ook mijn elektrische verwarming vervangen door lucht - lucht warmtepompen en de boiler ook maar vervangen door een warmtepompboiler. Op dit moment is pellets een van de goedkoopste manieren om te verwarmen met c02 neutrale brandstof. Bovenverdieping verwarm ik enkel met warmtepomp maar beneden gebruik ik wel een stille pelletkachel.Piddybull schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:55:
[...]
Allemaal wel waar maar je buur krijgt wel gezellig longkanker.
Ik hou het hier maar bij maar teveel reclame voor deze warmtebron mag wel wat kanttekeningen bevatten.
Hier in Be is dat nog niet zo erg maar net in NL wordt je toch wel wat scheef bekeken, niet ?
Geef mij maar 3 lucht /lucht airco's die heel mijn vrijstaande B label woning warm en koel houden.
Een Duvel terwijl ik naar kachel-zicht kijk op mijn pc is wel kak maar zuiver voor het milieu.
Ik vraag aan die kerel om gelijk de P1 poort open te zetten, maar dat mocht hij niet maar dat zou ik zelf via de site kunnen doen.
Naar de fluvius site, kan tot 72 uur duren tot je meter zich aanmeldt, dan kan je de P1 openzetten.
72 uur later, nog steeds geen meterdata. Meters hebben nochtans signaal (2 blokjes).
Naar Fluvius bellen dan maar, een hele vragenlijst ingevuld en foto's doorgestuurd maar nog steeds geen afspraak om die P1 poort te komen openzetten. Klacht ingediend, jullie halen mijn analoge meter weg maar geven me niet de mogelijkheid om de digitale optimaal te gebruiken.
fluvius: "Maar meneer u kan de gegevens van het schermpje aflezen!"
ik: Daar heeft mijn ems niks aan, ik verlies hier geld omdat ik mijn zonne-energie niet automatisch in mijn auto kan wegduwen.
fluvius: "Maar u hoeft zich geen zorgen te maken, de meter blijft alles registreren, ook de energie die u teruglevert."
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
dan toch klacht geopend
vandaag mail:
klacht verworpen, wij zoeken uit waarom de meter niet communiceert, er zal ooit nog wel eens een technieker langskomen om die P1 poort te openen.
Dus nog steeds geen afspraak om die poort te openen. Dat dat ding niet communiceert interesseert mij geen hol, stuur gewoon asap iemand om die P1 poort te openen.
Sorry voor de rant maar ik moest gewoon ff ventileren.
Voor wat context te geven, dit kadert binnen verplichtingen/afspraken binnen de EU die al langer aangekondigd zijn. (ETS2)dodvip123 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:02:
[...]
Hier wat info: https://www.vrt.be/vrtnws...50-tot-400-euro-per-jaar/
Oké, niet goed voor onze tvt van onze batterij maar wel de logische weg:
- Op efficiënte en groene manier verwarmen met warmtepompen stimuleren (rendabel maken dus)
- Minder afhankelijk van landen waar je afhankelijk van wil zijn voor gas (bv Rusland die letterlijk ons continent aan het binnenvallen is)
- Stimuleren van elektrische wagen (goedkoper "tanken"
- Minder afhankelijk van landen waar je afhankelijk van wil zijn voor olie hierdoor
Het is duidelijk de laatste jaren al gebleken dat energie wordt gebruikt als drukkingsmiddel,afhankelijkheid alleen al is dus al zéér belangrijk. Dat we dan er nog een gezondere omgeving en planeet bij krijgen is helemaal goed.
We zijn (dacht ik toch) 1 van de weinige landen in Europa waar de lasten op Gas en Elektriciteit zo scheef zitten, trek je deze gelijk of wissel je deze om dan gaan mensen automatisch andere keuzes maken.
Ik herhaal het, ik werk met vele bedrijven samen maar de meest incompetente bende is wel echt bij Fluvius te vinden.Hert schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:41:
...
ik: Daar heeft mijn ems niks aan, ik verlies hier geld omdat ik mijn zonne-energie niet automatisch in mijn auto kan wegduwen.
fluvius: "Maar u hoeft zich geen zorgen te maken, de meter blijft alles registreren, ook de energie die u teruglevert."
dan toch klacht geopend
vandaag mail:
klacht verworpen, wij zoeken uit waarom de meter niet communiceert, er zal ooit nog wel eens een technieker langskomen om die P1 poort te openen.
Dus nog steeds geen afspraak om die poort te openen. Dat dat ding niet communiceert interesseert mij geen hol, stuur gewoon asap iemand om die P1 poort te openen.

De enigste reden dat het nog bestaat is omdat het een staatsbedrijf is.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG
Heet stom misschien maar ik herinner me dat ik na goedkeuring nog expliciet op een knop moest drukken op mijn;fluvius om de P1 poort aan te zetten.Hert schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:41:
Vorige week maandag zijn ze hier digitale meter komen installeren, ik stond al te trappelen om mijn domotica systeem als ems in te zetten (zonnepanelen, warmtepomp, laadpaal,...).
Ik vraag aan die kerel om gelijk de P1 poort open te zetten, maar dat mocht hij niet maar dat zou ik zelf via de site kunnen doen.
Naar de fluvius site, kan tot 72 uur duren tot je meter zich aanmeldt, dan kan je de P1 openzetten.
72 uur later, nog steeds geen meterdata. Meters hebben nochtans signaal (2 blokjes).
Naar Fluvius bellen dan maar, een hele vragenlijst ingevuld en foto's doorgestuurd maar nog steeds geen afspraak om die P1 poort te komen openzetten. Klacht ingediend, jullie halen mijn analoge meter weg maar geven me niet de mogelijkheid om de digitale optimaal te gebruiken.
dan toch klacht geopend
vandaag mail:
Het probleem is dat die meter geen connectie heeft dus ze kunnen het op afstand gewoon niet aanzetten, hij geeft wel 2 blokjes voor mobiel signaal maar mijn kelder is een gegoten betonnen bunker waar mijn telefoon ook geen signaal heeft.Sthony schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:07:
[...]
Heet stom misschien maar ik herinner me dat ik na goedkeuring nog expliciet op een knop moest drukken op mijn;fluvius om de P1 poort aan te zetten.
wel heel kort door de bocht... houtkachels van tegenwoordig zijn zeer efficient in verbranden van toxische gassen. zolang je goed stookt is er weinig tot niks aan de hand. Scheelt natuurlijk wel indien je open of gesloten bebouwing woont. hier ook in de winter lekker de houtkachel aan, offtopic dus liever niet verder op in gaan aubPiddybull schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 23:55:
[...]
Allemaal wel waar maar je buur krijgt wel gezellig longkanker.
dat is zeker waar, maar gas is nu eenmaal iets wat we gaan blijven gebruiken (industrie, keukens, etc.). in de toekomst zou er een transitie naar bio-gas via het aardgas netwerk moeten komen, of ja daar hoop ik toch op.vanpeers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:02:
[...]
We zijn (dacht ik toch) 1 van de weinige landen in Europa waar de lasten op Gas en Elektriciteit zo scheef zitten, trek je deze gelijk of wissel je deze om dan gaan mensen automatisch andere keuzes maken.
[...]
[ Voor 22% gewijzigd door dodvip123 op 09-07-2025 09:35 ]
2x Marstek 5.12 v153 HW P1
Klopt op korte en middel lange termijn zal er nog steeds gas nodig zijn voor sommige toepassingen maar als we bv met 80% kunnen verminderen dan kan Europa zich gemakkelijk zelf voorzien en uitstoot drastisch verlagen.dodvip123 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:31:
[...]
[...]
dat is zeker waar, maar gas is nu eenmaal iets wat we gaan blijven gebruiken (industrie, keukens, etc.). in de toekomst zou er een transitie naar bio-gas via het aardgas netwerk moeten komen, of ja daar hoop ik toch op.
Ik merk in de industrie waar ik in zit en mee ik contact kom dat bedrijven ook wel naar hernieuwbare alternatieven aan het overschakelen zijn of opzoek zijn.
bv molding processen die energie intensief zijn overschakelen.
Dit niet alleen omdat de uitstootregels strenger worden maar ook omdat het opbrengt om voor hernieuwbaar te kiezen.
Nuja misschien compleet off-topic, tijd voor een Energie in Belgie - Van het kastje naar de muur topic.
Goh, eenmaal de Marstek in de Synergrid lijst opgenomen wordt zal het hier vermoedelijk snel stilvallen. We kunnen dit topic misschien daarvoor verder gebruiken?vanpeers schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:12:
[...]
Nuja misschien compleet off-topic, tijd voor een Energie in Belgie - Van het kastje naar de muur topic.
Bijvoorbeeld: Nu laden de batterijen prachtig op met alle "gratis" zonne-energie maar in de winter zal het mooi liedje gedaan zijn. Het is van belang om de batterijen regelmatig tot 100% op te laden. Ik kreeg van Engie info over hun Flextime abonnement met "superdaluren". Ik heb nog geen berekeningen gemaakt maar lijkt me misschien wel valable om de batterijen op te laden tijdens deze uren en zo die piekuren te vermijden. Ik zag wel dat er uiteraard een hogere administratieve kost aan vasthangt.
https://www.engie.be/nl/empower-flextime/
3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM
Marstek is wel goedkoper maar beslist niet de allerbeste keuze.
Perfect mogelijk dat Testaankoop Marstek wel prijs kwaliteit als beste koop zal kunnen plaatsen.
Dank voor uw waarschuwing.
Je zit dan wel even in de penarie , je helpt er toekomstige DM eigenaars wel mee om extra alert te zijn.
Meer betalen , dan stopt het vaak.Nu7s schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:22:
[...]
Goh, eenmaal de Marstek in de Synergrid lijst opgenomen wordt zal het hier vermoedelijk snel stilvallen. We kunnen dit topic misschien daarvoor verder gebruiken?
Bijvoorbeeld: Nu laden de batterijen prachtig op met alle "gratis" zonne-energie maar in de winter zal het mooi liedje gedaan zijn. Het is van belang om de batterijen regelmatig tot 100% op te laden. Ik kreeg van Engie info over hun Flextime abonnement met "superdaluren". Ik heb nog geen berekeningen gemaakt maar lijkt me misschien wel valable om de batterijen op te laden tijdens deze uren en zo die piekuren te vermijden. Ik zag wel dat er uiteraard een hogere administratieve kost aan vasthangt.
https://www.engie.be/nl/empower-flextime/
Net als het delen van stroom op tweede locatie.
Je scheurt er uw broek aan en verrijkt enkel de energieleverancier.
Het wordt dringend tijd dat die leveranciers hun gangsterpraktijken aan banden gelegd worden.
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Met een basiskennis elektriciteit en wat handigheid zet je die shelly of CT002 er toch zelf tussen😉Icekiller2k6 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:35:
Ach als je geen P1 poort hebt... een shelly 3em ofzo installeren... ja installateur nodig maar dan heb je stabielere en met korter interval info
Ik ook niet
Je kan steeds zelf eens gaan kijken op de site van Synergrid...PoltergeistBE schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:38:
Is er nog nieuws mbt de homologatie van bepaalde type batterijen?
Volgende week, beloofd!PoltergeistBE schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:38:
Is er nog nieuws mbt de homologatie van bepaalde type batterijen?
Er staan thans al thuisbatterijen in van 17 maart zoals van Growatt en APsystems, dus het is mogelijk (al zijn die commercieel dan weer niet beschikbaarardana123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:28:
Ik begin toch wel de hoop aan het verliezen ivm homologatie van de Marstek. Oftewel is Marstek met ons kloten aan het spelen of is Synershit bewust aan het throttlen.

Zendure heeft de Hyper 2000 er nu toch ook door gekregen (met Shelly Pro), misschien liggen bij Marstek de problemen met de CT002 om dit gehomologeerd te krijgen? In elk geval Marstek ligt er niet wakker van, want de batterij verkoopt als zoete broodjes in België...
Dat lijkt me niet het geval. Ik heb van Marstek het goedgekeurde Certificate of Compliance for C10/11 in Belgium gekregen. Ze hebben dit in een Duits labo laten testen en goedkeuring op 22-01-25 gekregen. Met dit attest kunnen ze dan ook de homologering beginnen. Lijkt me dus eerder dat het bij de EnFluRi vereiste ergens blijven hangen en niet de batterij zelf.ardana123 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:33:
Misschien heeft de Marstek bepaalde hardware die gewoon niet goedgekeurd zal worden. We zullen het niet weten totdat iemand een teardown doet want Marstek zal natuurlijk de lippen stijf op elkaar houden aangezien ze gewoon mogen verkopen in België. Wat kan hen dat schelen of dat nu gehomologeerd wordt of niet, mensen kopen het toch.
kan je dit certificaat op een of andere manier delen in de groep?Avenger 2.0 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:56:
[...]
Dat lijkt me niet het geval. Ik heb van Marstek het goedgekeurde Certificate of Compliance for C10/11 in Belgium gekregen. Ze hebben dit in een Duits labo laten testen en goedkeuring op 22-01-25 gekregen. Met dit attest kunnen ze dan ook de homologering beginnen. Lijkt me dus eerder dat het bij de EnFluRi vereiste ergens blijven hangen en niet de batterij zelf.
Kan interessant zijn voor bezitters van de marstek venus om deze bij de hand te hebben.
Bedoel je dit?philco schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:31:
[...]
kan je dit certificaat op een of andere manier delen in de groep?
Kan interessant zijn voor bezitters van de marstek venus om deze bij de hand te hebben.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81187366
.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+
Liesbeth Pairoux
09-07-2025
Een thuisbatterij die je gewoon in het stopcontact kan steken? Het mag sinds april ook in ons land. Alleen moet er toch een elektricien langskomen om een bepaalde sensor in je meterkast te plaatsen. Dat maakt de plug-in thuisbatterij meteen een pak minder plug & play. Daarom stelt Synergrid, die de regels rond plug & play-toestellen opmaakt, een versoepeling voor.
Speciale sensor is noodzakelijk
Plug & play-toestellen zijn sinds enkele maanden toegelaten in ons land. Wil je graag zonnepanelen aan je balkon hangen of een thuisbatterij die je gewoon in het stopcontact steekt, dan kan dat. Maar de stekkerbatterij blijkt toch niet helemaal plug & play. Dirk Van Evercooren van pluginfo.be: “Synergrid bepaalt de technische regelgeving rond de plug & play-toestellen. Zij schrijven voor dat je een bepaalde sensor, de EnFluRi-sensor, moet installeren in je meterkast. Die mag je niet zelf in je meterkast plaatsen, maar vraagt de expertise van een erkend elektricien.”
© Innovoltus - Dirk Van Evercooren
© Fluvius
Protest van huishoudens en fabrikanten
Dat er toch een interventie van een elektricien nodig was, lokte veel reactie uit, zowel van huishoudens als van fabrikanten. Synergrid stelt nu voor om de regels aan te passen. Naast de EnFluRi-sensor, die zorgt voor een veilige en correcte werking, zal je als alternatief ook een dongle kunnen gebruiken. Dat is een apparaatje dat je zelf in de P1 poort van je digitale meter kan steken met een RJ12-connector, een stekker zoals aan je telefoonkabel. “Een beveiliging blijft nodig, maar een dongle leunt veel dichter aan bij het plug & play-principe. Hij werkt op dezelfde manier als de sensor, maar was gewoon niet opgenomen in de regelgeving. Een dongle is dus voorlopig geen legale manier van werken en daar wil Synergrid met de versoepeling verandering in brengen.”
Eerst nog goedkeuring krijgen
Momenteel is de aanpassing het onderwerp van een consultatieronde die op 24 juli afloopt. Daarna moeten de drie energieregulatoren, de Vlaamse Nutsregulator, CWaPE (Wallonië) en Brugel (Brussel), de aanpassing nog goedkeuren. “Keuren de regulatoren de versoepeling goed, dan zal het wel mogelijk zijn om zelf 100% veilig een plug-in batterij te plaatsen”, weet Van Evercooren. Synergrid verwacht de goedkeuring tegen oktober.
dit is een conformiteitsattest voor de norm EN50549-1. (een europese norm)
Deze is niet de norm Certificate of Compliance for C10/11 in Belgium. (zoals onterecht vermeld staat in vorige post)
Deze laatste wordt uitgegeven door synergrid en is een belgische aangelegenheid.
En die is belangrijk om op de lijst van synergrid te komen.
Zo heb ik het toch begrepen, corrigeer me indien ik verkeerd ben.
Livios, de bron die je bedoelt maar niet noemt, is echt geen goede bron. Advertenties verpakt in typische DPG-"artikels".dreammaater007 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:58:
Volgens dit artikel goedkeuring tegen oktober...
Liesbeth Pairoux
09-07-2025
Een thuisbatterij die je gewoon in het stopcontact kan steken? Het mag sinds april ook in ons land. Alleen moet er toch een elektricien langskomen om een bepaalde sensor in je meterkast te plaatsen. Dat maakt de plug-in thuisbatterij meteen een pak minder plug & play. Daarom stelt Synergrid, die de regels rond plug & play-toestellen opmaakt, een versoepeling voor.
Speciale sensor is noodzakelijk
Plug & play-toestellen zijn sinds enkele maanden toegelaten in ons land. Wil je graag zonnepanelen aan je balkon hangen of een thuisbatterij die je gewoon in het stopcontact steekt, dan kan dat. Maar de stekkerbatterij blijkt toch niet helemaal plug & play. Dirk Van Evercooren van pluginfo.be: “Synergrid bepaalt de technische regelgeving rond de plug & play-toestellen. Zij schrijven voor dat je een bepaalde sensor, de EnFluRi-sensor, moet installeren in je meterkast. Die mag je niet zelf in je meterkast plaatsen, maar vraagt de expertise van een erkend elektricien.”
© Innovoltus - Dirk Van Evercooren
© Fluvius
Alsook, natuurlijk mag je wel zelf de enfluri sensor plaatsen. Hier geen expertise van een erkend electricien nodig. Electriciens worden bovendien niet erkend. De aanpassing in de kast moet in principe gekeurd worden maar dat staat los van wie hem plaats.
Bij mijn weten gebruikt een standaard telefoon een RJ11, zelfde afmeting, andere pinlay-out. Het kan zijn dat die P1-dongle goed werkt met een RJ11, maar er zijn P1-toestellen die effectief de pins van een RJ12 gebruiken. Waarom dan verwijzen naar een telefoonkabel...dreammaater007 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:58:
Protest van huishoudens en fabrikanten
Dat er toch een interventie van een elektricien nodig was, lokte veel reactie uit, zowel van huishoudens als van fabrikanten. Synergrid stelt nu voor om de regels aan te passen. Naast de EnFluRi-sensor, die zorgt voor een veilige en correcte werking, zal je als alternatief ook een dongle kunnen gebruiken. Dat is een apparaatje dat je zelf in de P1 poort van je digitale meter kan steken met een RJ12-connector, een stekker zoals aan je telefoonkabel. “Een beveiliging blijft nodig, maar een dongle leunt veel dichter aan bij het plug & play-principe. Hij werkt op dezelfde manier als de sensor, maar was gewoon niet opgenomen in de regelgeving. Een dongle is dus voorlopig geen legale manier van werken en daar wil Synergrid met de versoepeling verandering in brengen.”
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
https://filebin.net/d9gh2...ction%20Certification.pdfphilco schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:31:
[...]
kan je dit certificaat op een of andere manier delen in de groep?
Op meerdere plaatsen online lees ik echter dat Marstek de homologatie “zou” ingediend hebben met de CT002, en dat is wel een meetpunt, maar is dat ook een Enfluri ? Zit hier het probleem ?
Je zou in dat geval verwachten dat men (Marstek) de homologatie opnieuw zou aanvraagd hebben vóór 17 april, in combinatie met de Shelly.
Dit artikel gaat over de versoepeling van de Synergrid richtlijnen om aansturing van plugin batterijen met een P1 meter toe te laten.dreammaater007 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:58:
Volgens dit artikel goedkeuring tegen oktober...
Het is vandaag al perfect mogelijk voor fabrikanten om plugin batterijen gehomologeerd te krijgen, op voorwaarde dat ze aangestuurd worden door een enflurisensor. En dat is waarop velen hier zitten te wachten voor de bekende merken (HW, MT, Eva, ...) Zendure is één van de bekendere merken die de homologatie al op zak heeft voor een deel van hun toestellen.
Ct002 is vergelijkbaar met Shelly qua werking en installatie.Groenvink schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:29:
Als de Marstek een Certificate of Compliance voor de Belgische C10/11 heeft (zoals dit certificaat toont), en je zou deze laten homologeren samen met een Shelly Pro 3EM (Meetpunt/Enfluri, waar Synergrid blijkbaar mee kan leven) dan lijkt mij een goedkeuring een kwestie van tijd.
Op meerdere plaatsen online lees ik echter dat Marstek de homologatie “zou” ingediend hebben met de CT002, en dat is wel een meetpunt, maar is dat ook een Enfluri ? Zit hier het probleem ?
Je zou in dat geval verwachten dat men (Marstek) de homologatie opnieuw zou aanvraagd hebben vóór 17 april, in combinatie met de Shelly.
Inderdaad, geen idee waarom het zo lang aansleept. Nu Zendure heeft voor de Hyper 2000 ook gekozen voor de Shelly ipv hun eigen gelijkaardige 3CT meter. Misschien is een nieuwe EnFluRi sensor mee homologeren gewoon nog complexer...PNARI schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:10:
[...]
Ct002 is vergelijkbaar met Shelly qua werking en installatie.
Sommige hebben het fout begrepen.
Zo dient er geen EnFluRi te zijn bij een Hybride-omvormer, als er ook PV rechtstreeks kan aangesloten worden. In de lijst zie je dat bv. bij Anker en APstorage maar ook bij de Zendure Hyper 2000.
Dan zal, denk ik, Marstek het fout begrepen hebben en in de aanvraag naar het labo geen EnFluRi hebben vermeld of ingediend.
Normaal wordt de EnFluRI vermeld in het testrapport.
B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S
Ja daar vrees ik ook voor. En niet enkel Marstek, maar waarschijnlijk ook Zendure, want die stond er ook maar laat in (en het feit dat de Hyper 2000 met enfluri erin staat wil zeggen dat ze ook niet goed begrepen hebben). En binnenkort mogen ze dat nog eens opnieuw doen voor de P1 meterDolf_Tweakers schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 01:03:
Dan zal, denk ik, Marstek het fout begrepen hebben en in de aanvraag naar het labo geen EnFluRi hebben vermeld of ingediend.
Vraag me stiekem af wat Innovoltus / Durasun met hun 250 Venus v1 batterijen gedaan heeft die al van eind vorig jaar in hun magazijn stonden. Mijn pre-order hebben ze na aanvraag teruggestort, want wou tegen eind dit jaar niet een oude batterij die al een jaar onder stof heeft gestaan

Hij begrijpt de 'aparte groep' ivm de 2500W (11A) teruglevering, meerdere verbruikers en de mogelijke risico's maar hij vroeg waarom er dan geen aparte differentieel vlak voor de Marstek moet staan..?
Dus voor hem: Zekeringkast met differentieel/automaat (20A standaard)-------------Extra differentieel + extra automaat 16A omdat dit dichter aansluit bij de max 11A vd Marstek)+ 1stopcontact.
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Klopt..thepixel schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:43:
Gokje, maar normaal gezien zit die extra groep al op een differentieel? Of gaat hij meteen een automaat op de hoofdaansluiting zetten?
Als je voor plug en Play accu's enkel een vrij stopcontact nodig hebt zonder andere verbruikers is het inderdaad zo...
Dat ik toch de bedoeling van p&p.
Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P
Die batterijen zijn binnenkort ontladen onder de 11% en waardeloos...Avenger 2.0 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:55:
[...]
Ja daar vrees ik ook voor. En niet enkel Marstek, maar waarschijnlijk ook Zendure, want die stond er ook maar laat in (en het feit dat de Hyper 2000 met enfluri erin staat wil zeggen dat ze ook niet goed begrepen hebben). En binnenkort mogen ze dat nog eens opnieuw doen voor de P1 meterJa welcome to Belgium
![]()
Vraag me stiekem af wat Innovoltus / Durasun met hun 250 Venus v1 batterijen gedaan heeft die al van eind vorig jaar in hun magazijn stonden. Mijn pre-order hebben ze na aanvraag teruggestort, want wou tegen eind dit jaar niet een oude batterij die al een jaar onder stof heeft gestaan

Momenteel is de laatste update nog van 02/07.
Moet zeggen dat ik wel tamelijk gerust ben in de IP waarde van de Marstek.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:02:
[...]
Zendure begrijpt het ook niet helemaal hoor (gezien de Hyper 2000 met enfluri)
Garantie lijkt me voorlopig goed afgehandeld bij Marstek, maar de Zendure zal inderdaad wel beter ontworpen zijn (betere RTE, echte IP65, modulair, celbalancing & verwarming). De vraag is inderdaad of Marstek hun 10-jarige garantie kan waarmaken. Is ook meer een cowboy markt met 'leveranciers' die de bodem opzoeken (las ergens ~€1200 laagste prijs) en waarvan de garantie tijfelachtig is (Marstek heeft al update gestuurd dat de 10-jarige garantie en support enkel via officiële verdelers geldt en een lijst met cowboys erbij waar dat niet het geval is)
Voor mijn werk laten we nieuwe designs ook vaak testen of test ik zelf snel een nieuw ontwerp (vorige week nog een IPx5 test uitgevoerd).
Ik heb de mijne niet opengevezen maar met de foto's die ik tegen ben gekomen heb ik hier wel vertrouwen in.
[ Voor 4% gewijzigd door vanpeers op 14-07-2025 10:11 ]
De plug&play lijst wordt niet zo frequent ververst. Best de reguliere lijst bekijken.vanpeers schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:06:
Nieuwe week nieuwe kansen op de lijst?!![]()
![]()
Momenteel is de laatste update nog van 02/07.
Moet zeggen dat ik wel tamelijk gerust ben in de IP waarde van de Marstek.
Voor mijn werk laten we nieuwe designs ook vaak testen of test ik zelf snel een nieuw ontwerp (vorige week nog een IPx5 test uitgevoerd).
Ik heb de mijne niet opengevezen maar met de foto's die ik tegen ben gekomen heb ik hier wel vertrouwen in.
Ook niet van plan om deze rechtstreek in de zon of regen te plaatsen, maar onder carport. Vraag mij alleen af in de winter of het mankeren van batterijverwarming problemen gaat geven of niet.
De laatste update van die lijst is van 2/07.Avenger 2.0 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:50:
[...]
De plug&play lijst wordt niet zo frequent ververst. Best de reguliere lijst bekijken.
Ah okay, madam excel dan toch op verlofkamustra schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:16:
[...]
De laatste update van die lijst is van 2/07.
Ik vermoed een burn-out, teveel aanpassingen moeten doen de laatste maanden.
Kunnen jullie opheldering vragen bij Marstek waarom de Venus nog altijd niet in de lijst is verschenen ? Heeft MT een officiële bevestiging/document van Synergrid gekregen ?Duramotion schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:59:
[...]
Even een update, gister contact gehad met Marstek, eind deze week verwachten ze op de lijst te staan van Synergrid.