Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 16 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:08
Undeadhunter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:01:
Voor de mensen die reeds eentje hebben staan, wat zijn de meer betrouwdbaare winkels die al reeds in Belgie leveren?
duravolt en off grid supply Eindhoven. Er zullen er wel meer zijn maar daar heb ik niets besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
En elke week opnieuw 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:07
Omdat ze zo zich in het zweet moeten werken, gaat er uitval komen, waardoor alles nog langer gaat duren. Dan gaan ze genoodzaakt zijn om een Taskforce samen te stellen die minstens een jaar gaat vergaderen en evalueren hoe het verder moet....waar dan uiteindelijk een snuggere ineens met het plan komen om dit proces te automatiseren waar dan miljoenen voor nodig zijn om deze software te schrijven en mss wel een app die dan na een halfjaar word afgevoerd wegens te slecht werkende en dus te weinig gebruikt. In de software zitten ook bugs, vele aanmeldingen zitten geblokkeerd in het systeem en het kost jaren om dit op te lossen....🤡🤡

Hmm Déjà vu, iets met een DM en men afrekeningen....🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:26
Undeadhunter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:01:
Voor de mensen die reeds eentje hebben staan, wat zijn de meer betrouwdbaare winkels die al reeds in Belgie leveren?
Ik was zeer tevreden van stekker-batterij.nl. Scherpe prijs, goede communicatie en levering uit stock binnen de week. Je kan er ook zelf gaan afhalen als je dat wenst

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix88
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-09 10:52
mmarchan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:25:
[...]

Andere/Niet op de lijst zie ik alvast niet staan voor het aanmelden van een Plug-in batterij.
Ik dacht dat ik gek was geworden, want ik had die "Niet op de lijst" wel degelijk zien staan.
Nu heb ik toch ook opnieuw 5 minuutjes moeten zoeken, maar teruggevonden:

- klik op de knop "Omvormer toevoegen"
- vul een bestaand merk in (bvb ALPHA ESS)
- klik op Bevestigen
- dan komt er onderaan "Mijn omvormer staat er niet bij"
- als je daarop klikt sluit de popup en zijn "merk", "model" en "vermogen" vrij invulbaar

Ik weet niet of je dan door alle controles geraakt, ik durf niet meer verder gaan met dummy data :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 00:29
Top, aanmelding bij Fluvius gelukt volgens uw instructies! Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 21:35

d3x

nog even ter herinnering van al die linken naar NL verkoopsites. Geen enkele heeft BEBAT in de prijs. Ik geef het maar even mee als het je lief is en als je spreekt over "ik wil in orde zijn" met de BE regels

[ Voor 3% gewijzigd door d3x op 24-06-2025 09:37 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:05
d3x schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:37:
nog even ter herinnering van al die linken naar NL verkoopsites. Geen enkele heeft BEBAT in de prijs. Ik geef het maar even mee als het je lief is en als je spreekt over "ik wil in orde zijn" met de BE regels
Dat klopt, aan de andere kant is het de verkoper die zich in regel moet stellen en niet de koper. Je kan als koper ook niet de Bebat zelf storten. Dat moet de verkoper doen. Dus een gevalletje niet mijn probleem als klant en de verkoper die in fout gaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Als wij Europees mogen kopen moet EU de Bebat troep maar zelf regelen.
Net als de btw die er tijdelijk niet is in Duitsland.
Ik ben Belg en shop graag waar het gunstig uitvalt ,figuurlijk dan wel ditmaal ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
thepixel schreef op maandag 23 juni 2025 @ 19:10:
[...]
En elke week opnieuw 😂
Volgende week in elk geval niet meer, want de medewerker die de excel lijst moet updaten gaat dan 2 maand met verlof :D Dus dan zal het voor september zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qeqrtar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:36
Het zal nog even wachten zijn op een toelating voor P1 als sturing. Consultatie loopt tot eind juli...
https://www.synergrid.be/...tive-to-an-enfluri-sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Qeqrtar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:38:
Het zal nog even wachten zijn op een toelating voor P1 als sturing. Consultatie loopt tot eind juli...
Nog alle opmerkingen doornemen, noteren, over vergaderen en dan beslissen en in wetgeving gieten? Dat zal zeker allemaal niet meer voor dit jaar zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 12:45
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Volgende week in elk geval niet meer, want de medewerker die de excel lijst moet updaten gaat dan 2 maand met verlof :D Dus dan zal het voor september zijn :+
Klopt maar vergeet ook niet in te calculeren dat die medewerker(s) terug komen uit verlof, een enorme backlog hebben!
De burn-out is dan niet veraf dus tel een half jaar ziektedagen ongeveer.
Ik verwacht Q1 26 nog wat extra toestellen op de lijst, incl de Marstek die ondertussen al niet meer verkocht zal worden. 😂

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja de chinezen pompen in elk geval sneller nieuwe versies uit dan Synergrid ze kan homologeren, dat is nu al duidelijk 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-09 17:24
Qeqrtar schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:38:
Wat een onnozele ambtenarij. Moest een bedrijf zo werken, waren ze al failliet. Maar het is overheid dus kan allemaal zeker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groenvink
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-09 22:06
Zen-Zonne-Energie:
https://www.zen-zonne-ene...angesloten%20mag%20worden.
Goedgekeurd ? Gehomologeerd ? Richtprijs 4600€ ?

[ Voor 10% gewijzigd door Groenvink op 25-06-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:50
AI gegenereerde nonsense allicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:19
Mijn facebook loopt momenteel over van verschillende Marstek aanbieders uit NL die in drukletters aankondigen; Vanaf Nu ook toegelaten in België. Toch wel Straf: Massaal georkestreerd Fake nieuws :( :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:04
ivanhoe007BE schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:33:
Mijn facebook loopt momenteel over van verschillende Marstek aanbieders uit NL die in drukletters aankondigen; Vanaf Nu ook toegelaten in België. Toch wel Straf: Massaal georkestreerd Fake nieuws :( :?
Ik vermoed dat het wel klopt; de Zendure is ook al gehomologeerd op 11/6, maar is volgens mij pas afgelopen maandag op de lijst verschenen. Er zitten dus weken tussen effectieve homologatie en het invullen op de excel lijst van synergrid... De Marstek zou ik dan ten vroegste op de lijst van 30/6 verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
tweak_master schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:37:
[...]
De Marstek zou ik dan ten vroegste op de lijst van 30/6 verwachten.
Als de excel dame tegen dan niet in zomer vakantie is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Hert schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:02:
AI gegenereerde nonsense allicht?
Ja ziet er in mijn ogen AI nonsense uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix88
Allemaal Marstek en Zendure dat de klok slaat. Ocharme die mannen van Homewizard, daar zijn zelfs nog geen geruchten over, kan je gaan denken hoe lang dàt nog zal duren. En zeggen dat dat tot mei eigenlijk mijn voorkeur was.

Nu ja, ze kunnen de leveringen in NL al niet bijhouden, laat staan dat ze VL er nog bij zouden nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leon M
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:41
phoenix88 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:59:
Allemaal Marstek en Zendure dat de klok slaat. Ocharme die mannen van Homewizard, daar zijn zelfs nog geen geruchten over, kan je gaan denken hoe lang dàt nog zal duren. En zeggen dat dat tot mei eigenlijk mijn voorkeur was.

Nu ja, ze kunnen de leveringen in NL al niet bijhouden, laat staan dat ze VL er nog bij zouden nemen.
Hier hetzelfde: had al in september een Homewizard gereserveerd (via de NL website, levering bij familie in NL). Maar dat bleef maar duren, en toen het bericht van HW dat België nog langer ging duren, waardoor ik dan ook in de problemen zou komen als er iets onder garantie zou moeten gebeuren. Zag het niet zitten om dan die batterij eerst naar NL terug te moeten brengen (en er zijn nogal wat omgewisseld).
Uiteindelijk bestelling geannuleerd, aanbetaling terug gehad en voor de Marstek gegaan.
Helemaal blij mee, overweeg een tweede :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
Leon M schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:48:
[...]

Hier hetzelfde: had al in september een Homewizard gereserveerd (via de NL website, levering bij familie in NL). Maar dat bleef maar duren, en toen het bericht van HW dat België nog langer ging duren, waardoor ik dan ook in de problemen zou komen als er iets onder garantie zou moeten gebeuren. Zag het niet zitten om dan die batterij eerst naar NL terug te moeten brengen (en er zijn nogal wat omgewisseld).
Uiteindelijk bestelling geannuleerd, aanbetaling terug gehad en voor de Marstek gegaan.
Identiek zelfde verhaal hier. Heb ondertussen al 3 Marsteks en ben er heel blij mee 8)

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja idem hier. De HW gaat voorlopig toch enkel mogen met de kWh meter (wat herkeuring vereist) en de P1 gaat waarschijnlijk niet meer voor dit jaar zijn. Ondertussen kan je voor dezelfde prijs de dubbele capaciteit Marstek krijgen, dus waarom nog wachten op een HW die pas voor lente volgend jaar zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 12:54
Leon M schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:48:
[...]

Hier ook een identiek verhaal. Heel blij dat ik bij de Marstek ben uitgekomen. HW Bip had veel te klein geweest...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Synershit en Fluvius hebben er alle baat bij om de Marstek of Homewizard nooit goed te keuren. Ze zullen het wel tegenhouden tot op het laatste moment. Teveel inkomsten die ze zouden mislopen moest iedereen zo'n Marstek in huis halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:41:
Synershit en Fluvius hebben er alle baat bij om de Marstek of Homewizard nooit goed te keuren. Ze zullen het wel tegenhouden tot op het laatste moment. Teveel inkomsten die ze zouden mislopen moest iedereen zo'n Marstek in huis halen.
Denk dat ondertussen wel duidelijk moet zijn dat die strategie niet werkt gezien het aantal Marsteks al in dienst bij iedereen :D Zijn gewoon 2 logge firma's waar alles complex is, lang duurt en veel geld moet kosten. Verder moet je het niet zoeken hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Avenger 2.0 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:54:
[...]

Denk dat ondertussen wel duidelijk moet zijn dat die strategie niet werkt gezien het aantal Marsteks al in dienst bij iedereen :D Zijn gewoon 2 logge firma's waar alles complex is, lang duurt en veel geld moet kosten. Verder moet je het niet zoeken hoor...
Als er verlies van inkomsten mee gemoeid is wees maar zeker dat ze er alles aan doen om het te vertragen... Kijk naar die Enfluri sensor zever. Dat is echt muggeziften en toch maar iets miniems zoeken om het gebruik van die p1 meter tegen te houden. Al wetende dat de politiek dan een nieuwe wet moeten maken en dat héél lang duurt.

Ze weten ook wel dat ze het gebruik van die batterij niet kunnen tegenhouden, maar veel mensen die het niet doen omdat ze dan verzekeringtechnisch gewijs niet in orde zijn door Fluvius en Synershit hun zever.

En derving van hun inkomsten die ze doorsluizen naar de aandeelhouders en gemeentekassen, wees maar zeker dat ze op hun achterpoten gaan staan. Die inkomsten zouden eigenlijk moeten dienen voor de modernisering van het net, maar worden hoofdzakelijk doorgesluisd naar allerlei constructies. Ze hebben er alle baat bij om batterijen tegen te houden. En het gepeupel dat geen batterij zal kunnen betalen in de toekomst zal het gelag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:00
ardana123 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:32:
[...]

Als er verlies van inkomsten mee gemoeid is wees maar zeker dat ze er alles aan doen om het te vertragen... Kijk naar die Enfluri sensor zever. Dat is echt muggeziften en toch maar iets miniems zoeken om het gebruik van die p1 meter tegen te houden. Al wetende dat de politiek dan een nieuwe wet moeten maken en dat héél lang duurt.

Ze weten ook wel dat ze het gebruik van die batterij niet kunnen tegenhouden, maar veel mensen die het niet doen omdat ze dan verzekeringtechnisch gewijs niet in orde zijn door Fluvius en Synershit hun zever.

En derving van hun inkomsten die ze doorsluizen naar de aandeelhouders en gemeentekassen, wees maar zeker dat ze op hun achterpoten gaan staan. Die inkomsten zouden eigenlijk moeten dienen voor de modernisering van het net, maar worden hoofdzakelijk doorgesluisd naar allerlei constructies. Ze hebben er alle baat bij om batterijen tegen te houden. En het gepeupel dat geen batterij zal kunnen betalen in de toekomst zal het gelag betalen.
Normaal ben ik niet van het fatalistisch denken rond politiek maar je beschrijving hier is niet ver van de waarheid volgens mij.

Bronnen:
https://www.tijd.be/polit...eringstafel/10613172.html

Luister ook even naar de 7 van De Tijd, daar werd ook specifiek genoemd dat die intercommunale structuur zorgt voor heel wat stakeholders met verschillende agenda's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Ik voorzie dat HW op middellange termijn zijn batterijafdeling zal afstoten.
Of verkopen aan halve prijs zoals het marktconform moet

€699 zou al een beetje in de juiste richting gaan.
Er zit daar iemand die snel geld wil graaien maar op langere termijn is dat zelfdestructie.

Iets zit daar echt heel goed fout.
Op het actieve forum van HW moet je niet zeuren over de prijsstelling want dan gaan alle gedupeerden steigeren als bende kinderen.
Het systeem wordt aan de infuus gehouden door mensen die om wat voor redenen dubbele betalen om het bedrijf in leven te houden.
Onhoudbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix88
Nieuwe Synergrid lijst, nog geen Marstek te zien.

Begint wel komisch te worden nu...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
phoenix88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:43:

Ik heb ergens horen zeggen 'volgende week' :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Avenger 2.0 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:57:
[...]

Ik heb ergens horen zeggen 'volgende week' :F
ja maar dat moet je pas "volgende" week zeggen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:54:

Er zit daar iemand die snel geld wil graaien maar op langere termijn is dat zelfdestructie.

Op het actieve forum van HW moet je niet zeuren over de prijsstelling want dan gaan alle gedupeerden steigeren als bende kinderen.
Het systeem wordt aan de infuus gehouden door mensen die om wat voor redenen dubbele betalen om het bedrijf in leven te houden.
Onhoudbaar.
Gezien de problemen die ze momenteel hebben met de batterijen (zowel defecten als leveringsproblemen) is het niet slecht dat ze wat hoger geprijsd zijn. Maar eens de fanbase geweest is zullen ze inderdaad moeten zakken om relevant te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:08
Piddybull schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:54:

Onhoudbaar.
Ik vraag me ook af of je überhaupt als kleine landelijke speler in Europa wel op prijs kan concurreren met een Chinese speler (met eigen productie?) zoals Marstek.

Anderzijds, 699EUR lijkt mij niet mogelijk gezien de 2.56kWh Marstek bij de gekende verdeler 1079EUR kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
LSDsmurf schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Ik vraag me ook af of je überhaupt als kleine landelijke speler in Europa wel op prijs kan concurreren met een Chinese speler (met eigen productie?) zoals Marstek.

Anderzijds, 699EUR lijkt mij niet mogelijk gezien de 2.56kWh Marstek bij de gekende verdeler 1079EUR kost.
Denk dat €999 wel op termijn mogelijk moet zijn, maar lager inderdaad niet. De Venus C is voor hun gelukkig EOL, dus als je met 2.56kWh en 800W genoeg hebt is de keuze voor geliktere interface en HW ecosysteem wel een plus en geen concurrentie in dat prijssegment. Denk dat ze ook niet moeten willen concurreren met grote systemen met stapelbare batterijen, daar zijn zoveel Chinese fabrikanten die goedkoper, beter en sneller kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millu
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:38
Heeft er iemand al via sl-elements een marstek laten leveren? Zou het een te groot risico zijn om dit te proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 21:35

d3x

millu schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:37:
Heeft er iemand al via sl-elements een marstek laten leveren? Zou het een te groot risico zijn om dit te proberen?
in het MT forum is genoeg te vinden over leveranciers. Dit is een BE wetgeving topic

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaBu_TLHvzqzB1RAdp5vyJLoLkw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ERYWy5z9ErxJJNHnB8EkUj0i.png?f=user_large

Ben wel eens benieuwd wat er anders aan de CT002 is, zeker voor de Belgische markt kan dat wel interessant gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
thepixel schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:51:
Ben wel eens benieuwd wat er anders aan de CT002 is, zeker voor de Belgische markt kan dat wel interessant gaan zijn.
Laten we hopen dat de oude CT002 niet hetzelfde lot ondergaat als de CT001 en ineens EOL en voor de vuilbak was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon M
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:41
Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar het is mij nog niet helemaal niet duidelijk.
Ben ik nu verplicht om mijn MT aan te melden bij Fluvius of gaat dat niet zolang hij niet in de lijst staat?
Lees dat sommige mensen hem als 'andere' batterij hebben aangemeld, maar is dat momenteel nodig?
Ben zelf geneigd om niets te doen, zolang ik geen vraag vanuit Fluvius hiervoor krijg.
Of krijg je dan later problemen omdat de 30 dagen termijn niet gerespecteerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Leon M schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:30:
Ik weet dat er al veel over geschreven is, maar het is mij nog niet helemaal niet duidelijk.
Ben ik nu verplicht om mijn MT aan te melden bij Fluvius of gaat dat niet zolang hij niet in de lijst staat?
Lees dat sommige mensen hem als 'andere' batterij hebben aangemeld, maar is dat momenteel nodig?
Ben zelf geneigd om niets te doen, zolang ik geen vraag vanuit Fluvius hiervoor krijg.
Of krijg je dan later problemen omdat de 30 dagen termijn niet gerespecteerd is?
Zou gewoon wachten tot de Marstek in de lijst staat. Hopelijk is dat snel (laten we er maar geen datum meer op plakken...) Anders kan je uiteraard niet registreren (en iets anders registreren zou ik nu ook niet doen). De goedkeuring van je dossier duurt uiteindelijk nog minstens 3 maanden, dus waarom haasten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millu
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:38
d3x schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:05:
[...]

in het MT forum is genoeg te vinden over leveranciers. Dit is een BE wetgeving topic
Vandaar ook mijn vraag... Die misschien niet zo duidelijk was. Dus bij deze:

Heeft iemand al de marstek batterij laten leveren uit duitsland aan 0% btw tarief? Zoja wat zijn de mogelijke complicaties inzake belgische belastingen? Komt de belgische staat nadien nog eens 21% + bebat halen of weten ze dit niet.

Cfr. Sl-elements die de marstek verkoopt voor 1134 euro inclusief verzending naar belgie.

*op de man

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 30-06-2025 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Er bestaat grote kans dat je nadien nog factuur krijgt van de 21% btw. Er zijn mensen die bij kennis in Duitsland hebben laten leveren of zelf zijn gaan afhalen, dat is ook een optie.
Bebat is verantwoordelijkheid van verkoper en niet de klant om mee in orde te zijn. Mogelijk moet je wel betalen voor recycling bij einde leven als je vanaf wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Lijkt me andermaal boerenbedrog via factuurke :
https://trends.knack.be/k...-negatieve-stroomprijzen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
millu schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Heeft iemand al de marstek batterij laten leveren uit duitsland aan 0% btw tarief? Zoja wat zijn de mogelijke complicaties inzake belgische belastingen? Komt de belgische staat nadien nog eens 21% + bebat halen of weten ze dit niet.

Cfr. Sl-elements die de marstek verkoopt voor 1134 euro inclusief verzending naar belgie.

P.s. Als je wil white-knighten voor de mods met u "dit topic is over wetgeving" doe dat meteen ook voor bovenstaande posts over de nieuwe ct002 of ben ik jouw doelwit voor vandaag.
Ik heb even geleden vergelijkbaar probleem gehad met een zekere "Victor" van ander energie platform (zon...).
Toen ik zijn naam via privébericht doorgaf heeft hij zijn account gedeactiveerd. Ik ben dus op zoek naar zijn volgende dubbel account ;-) want zo'n typetje blijft bij leven steeds opnieuw heibel zoeken.

In dit geval zie ik wel echter geen vergelijkingsmateriaal.

Het gaat hier inderdaad om meer dan BE wetgeving.
Wellicht goed of het lag hier op zijn kop :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja de thuisbatterij kost niet goedkoper dan eentje in eigen beheer maar je hebt er geen controle of overzicht over. Dus als ze binnen de kortste keren door je 6000 cycli lopen door op de onbalans markt te spelen zit jij nadien met een versleten batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 03-09 20:36
Leon M schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:30:
Zolang hij niet in de lijst staat, mag je hem niet gebruiken en kan je die dus ook niet aanmelden.
Als je dat toch doet via "andere", krijg je een negatieve beslissing.

Stel dat hij wel net in de lijst is gekomen maar nog niet bij Fluvius te kiezen uit de drop-down, dan kan je wel de "andere"-optie gebruiken. Als voorbeeld de Zendure Hyper, die is nu in die situatie.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 08:45

vinneke

De Figuur

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Ja de thuisbatterij kost niet goedkoper dan eentje in eigen beheer maar je hebt er geen controle of overzicht over. Dus als ze binnen de kortste keren door je 6000 cycli lopen door op de onbalans markt te spelen zit jij nadien met een versleten batterij...
De batterij van Eneco kost 6.194 euro (8 kWh, inclusief btw), 7.422 euro (10 kWh, incl. btw) of 9.454 euro (16 kWh, incl. btw).

En dat ding moet al serieus handelen én geld opbrengen om zich ooit terug te verdienen. Dit zijn toch gekke prijzen? Je hebt een 5kWh NOM batterij systeem voor €1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Nu wachten op de eerste leverancier die 'volgende week ' zegt :+
Iemand contacten bij Synergrid om te zien of er überhaupt wel iets ingediend is? 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Avenger 2.0 op 27-06-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:04
millu schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:25:
[...]

P.s. Als je wil white-knighten voor de mods met u "dit topic is over wetgeving" doe dat meteen ook voor bovenstaande posts over de nieuwe ct002 of ben ik jouw doelwit voor vandaag.
Ik heb het geprobeerd naar België.
Bestelling volgende dag geannuleerd.
Twijfel of ik het via Duitse kennissen wil doen.
Andere optie is de zomer afwachten en tegen de lente van volgend jaar kijken en hopen dat die evenveel in prijs gezakt zijn dan ik nu nog kan winnen dit jaar. 😁 In de winter brengt het toch onvoldoende op enkel rekening houdende met zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja als je iets koopt zou je deze maand nog in gebruik moeten kunnen nemen. Zie mensen die pre-order hebben lopen bij HW voor eind september / begin oktober, dat is wat zinloos voor een batterij gezien je er pas in maart echt verbruik van gaat kunnen maken. Tegen dan is misschien een v2 uit of goedkopere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
vinneke schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:23:
[...]

De batterij van Eneco kost 6.194 euro (8 kWh, inclusief btw), 7.422 euro (10 kWh, incl. btw) of 9.454 euro (16 kWh, incl. btw).

En dat ding moet al serieus handelen én geld opbrengen om zich ooit terug te verdienen. Dit zijn toch gekke prijzen? Je hebt een 5kWh NOM batterij systeem voor €1500.
Dat Knack dit dan nog durft te publiceren is pas echt schandalig.
Die zouden beter wat degelijk vooronderzoek doen en de consument hoeden voor zo'n gangster praktijken.
Bedankt voor de verhelderende maar om achter over te vallen details ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:41:
Denk je nu echt dat ze zich daar mee bezig houden bij Synergrid, dat geloof je toch zelf niet hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
phoenix88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:43:

Waar zit die Nederlander met zijn marketing praatje van vorige week…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
DSSW schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:33:
[...]

Denk je nu echt dat ze zich daar mee bezig houden bij Synergrid, dat geloof je toch zelf niet hè.
In België verwondert mij het niks dat veel overheidsinstanties corrupt zijn, hoewel ze het laten uitschijnen van niet. Genoeg schandalen over de jaren heen, of woon jij niet in België?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:59:
[...]

In België verwondert mij het niks dat veel overheidsinstanties corrupt zijn, hoewel ze het laten uitschijnen van niet. Genoeg schandalen over de jaren heen, of woon jij niet in België?
Ik woon al 65 jaar in BE. Zal hier niet beter of slechter zijn dan op een ander denk ik dan. Gewoon positief blijven en niet teveel frustratie opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
DSSW schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:53:
[...]

Ik woon al 65 jaar in BE. Zal hier niet beter of slechter zijn dan op een ander denk ik dan. Gewoon positief blijven en niet teveel frustratie opwekken.
Wikipedia: List of countries by Corruption Perceptions Index

België staat op plek 22. Dus we doen het slechter dan veel andere landen. Vergeet ook niet dat het topje van de ijsberg maar bekend is. Onlangs nog die verborgen woonbonus die ministers zichzelf toewijzen. Veel dat in achterkamertjes beslist wordt. Dus het is niet ondenkbaar dat er in een achterkamertje beslist wordt om de Marstek te throttlen.

België is trouwens ook een schijndemocratie.

[ Voor 10% gewijzigd door ardana123 op 29-06-2025 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Niemand die zich in BE bezig houdt met de Marstek te boycotten of er een complot tegen smeedt hoor :D
Gewoon bureaucracy, incompetente wetgevers, regelorganen, etc. Ziet dat op genoeg andere vlakken ook :X
Zal wel in orde komen als madam excel uit verlof is binnenkort 8)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:35
ardana123 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:43:
[...]

België staat op plek 22. Dus we doen het slechter dan veel andere landen. Vergeet ook niet dat het topje van de ijsberg maar bekend is. Onlangs nog die verborgen woonbonus die ministers zichzelf toewijzen. Veel dat in achterkamertjes beslist wordt. Dus het is niet ondenkbaar dat er in een achterkamertje beslist wordt om de Marstek te throttlen.

Ik vermoed dat er zeker en vast andere fora zijn waar deze onzin wel geapprecieerd wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 12:45
ardana123 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:43:
[...]

Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat we vaak met ons land lachen, dat het niet altijd efficient is, dat het verre van perfect is maar om nu te zeggen dat het schijndemocratie is...

Ik kan me in heel de wereld niet veel landen opnoemen waar het in totaal beter is. (sociaal vangnet, vele rechten, relatief weinig armoede, veilig,...).

Nuja maar on-topic: Deze week is het écht zover, ik voel het. :+

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix88
Avenger 2.0 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:49:
Niemand die zich in BE bezig houdt met de Marstek te boycotten of er een complot tegen smeedt hoor :D
Gewoon bureaucracy, incompetente wetgevers, regelorganen, etc. Ziet dat op genoeg andere vlakken ook :X
Zal wel in orde komen als madam excel uit verlof is binnenkort 8)
Dit dus.
Schoolvoorbeeld van Hanlon's razor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Als ze in je zak willen zitten zijn er ook veel makkelijkere manieren dan een populaire thuisbatterij boycotten.

Als Vlaanderen Fluvius gaat sponseren (via belastingen die we allen gaan moeten betalen) ipv netvergoeding verhogen en verder nog allerlei belastingen uit elektriciteitsfactuur gaat halen (onder motto energie is te duur) worden je zonnepanelen en thuisbatterij sowieso minder rendabel en betaal je gewoon meer terug via belastingen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• macedpo
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
* bij voorkeur via TR

[ Voor 88% gewijzigd door Proton_ op 30-06-2025 13:26 ]

BE 2 x MT 5.12 kWh V153 CT003 V117 Landis & Gyr E360 1P BMS 215

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Doe je medetweakers een plezier en ventileer je onderbuik in de kroeg :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phoenix88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPHwUK7cZAp-7nQ_OLROhlKDb40=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x2FIx77YaQxZcK6w1hdoZxVf.png?f=user_large

Maar volgende week komt ie zeker hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-09 13:09
phoenix88 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:40:
[Afbeelding]

Maar volgende week komt ie zeker hoor!
Mooi mooi. Wat is een weekje uiteindelijk ! :D

BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneakyvv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-08 10:52
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 16:46:
[...]

Nog alle opmerkingen doornemen, noteren, over vergaderen en dan beslissen en in wetgeving gieten? Dat zal zeker allemaal niet meer voor dit jaar zijn :D
https://www.tijd.be/netto...ijen-op-til/10613911.html
Belanghebbenden krijgen nu een maand om te reageren op de voorgestelde wijziging. Daarna moet de aanpassing goedgekeurd worden door de drie gewestelijke energieregulatoren. Synergrid verwacht de definitieve goedkeuring tegen oktober.
Inclusief homologatie en levering is (eind) Q1 26 wellicht realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
  • Laatst online: 00:29

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8eu3N4JFHFkWhsp0bO2KSXA308=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enmW1LQtRrjAWHVXtF2iWwTq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mmarchan op 30-06-2025 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix88
Prachtig nieuws, en sneller dan mijn verwachtingen!

Ik zal er wel niet op wachten om aan te melden, homologatie met klemmen is voldoende voor mij, dan doen we nadien wel een "wijziging".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:06
vooral grappig dat het een USB stick wordt genoemd.. Ja maar das een RJ11 connector géén USB dus niet toegestaan!

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Hoewel Synergrid aanvankelijk vasthield aan de vereiste, heeft het nu toch een procedure in gang gezet om de regelgeving te wijzigen. ‘Sinds het toelaten van plug-and-playsystemen kwam deze vraag massaal terug’, motiveert de federatie het wijzigingsvoorstel.

Belanghebbenden krijgen nu een maand om te reageren op de voorgestelde wijziging. Daarna moet de aanpassing goedgekeurd worden door de drie gewestelijke energieregulatoren. Synergrid verwacht de definitieve goedkeuring tegen oktober.

:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:11:
vooral grappig dat het een USB stick wordt genoemd.. Ja maar das een RJ11 connector géén USB dus niet toegestaan!
Dat zegt veel over het technisch niveau van de mensen die deze artikels schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 03-09 20:36
DSSW schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Dat zegt veel over het technisch niveau van de mensen die deze artikels schrijven ;)
Die stellen zich vast zoiets voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjlAXdscOeD2FQYWS4Fbq0WMhjc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2OXipVsutpiCp7QsN8cvDH50.jpg?f=user_large

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
Hier heb je het…Synergrid verwacht de definitieve goedkeuring tegen oktober. Dit zegt meteen ook hoe geloofwaardig al die "Nerderlandse" verkoopkanalen zijn die al weken/maanden pretenderen dat ze insider info hebben met 100% garantie alles in België in kannen en kruiken zou zijn tegen (eind) juni. Sterker nog ik zie op FB al Marstek slogans met “Vanaf nu toegelaten in België”. Op 20/05 mocht ik dit dit nog ontvangen van Duramotion/Duravolt : Hierbij kan ik u laten weten dat wij de terugkoppeling hebben ontvangen dat 2e week Juni deze Marstek batterij is toegelaten door Synergrid. Ach ja, de andere zijn geen haar beter. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:07
Net op zendure.nl geprobeerd de ac2400 te bestellen, lukt niet. De hyper wel, dus zendure en HW houden zich voorlopig aan de Belgische regels, hoe stom ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:30
ivanhoe007BE schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:15:
Hier heb je het…Synergrid verwacht de definitieve goedkeuring tegen oktober. Dit zegt meteen ook hoe geloofwaardig al die "Nerderlandse" verkoopkanalen zijn die al weken/maanden pretenderen dat ze insider info hebben met 100% garantie alles in België in kannen en kruiken zou zijn tegen (eind) juni. Sterker nog ik zie op FB al Marstek slogans met “Vanaf nu toegelaten in België”. Op 20/05 mocht ik dit dit nog ontvangen van Duramotion/Duravolt : Hierbij kan ik u laten weten dat wij de terugkoppeling hebben ontvangen dat 2e week Juni deze Marstek batterij is toegelaten door Synergrid. Ach ja, de andere zijn geen haar beter. :(
Artikel in de tijd gaat over goedkeuring van het gebruik van de P1-meter als opnemer voor sturing. Venus homologatie zou met CT002 zijn gebeurd.

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
PNARI schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Artikel in de tijd gaat over goedkeuring van het gebruik van de P1-meter als opnemer voor sturing. Venus homologatie zou met CT002 zijn gebeurd.
Graag een betrouwbare bronverlmelding AUB...of is het weer van horen zeggen?
Hoe meer ik dit soort beweringen hoor hoe minder ik het geloof.
In ieder geval niet op de synergrid lijst = NIET toegelaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenvink
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-09 22:06
Thuisbatterij.nl maakte 2 weken geleden bekend dat de Marstek "zou" gekeurd worden in combinatie met de CT002, maar tot op heden is deze info niet terug te vinden bij Synergrid.
https://thuisbatterij.nl/...gehomologeerde-in-beglie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
Groenvink schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:36:
Thuisbatterij.nl maakte 2 weken geleden bekend dat de Marstek "zou" gekeurd worden in combinatie met de CT002, maar tot op heden is deze info niet terug te vinden bij Synergrid.
ha ha natuurlijk niets van terug te vinden bij Synergrid . Dit soort fake nieuws gaat al weken/maanden de ronde. Blijkbaar weten ze in NL meer dan eender welke officiële Belgische bron…je moet wel erg naïef zijn dit je telkens te laten wijsmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door ivanhoe007BE op 01-07-2025 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackShadow
ivanhoe007BE schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:07:
[...]

ha ha natuurlijk niets van terug te vinden bij Synergrid . Dit soort fake nieuws gaat al weken/maanden de ronde. Blijkbaar weten ze in NL meer dan eender welke officiële Belgische bron…je moet wel erg naïef zijn dit je telkens te laten wijsmaken.
Het is wel een feit dat de Marstek kán goedgekeurd worden met de CT002/Shelly Pro 3EM en dus zonder P1 in tegenstelling tot bvb de HW batterij die deze mogelijkheden niet heeft.

Het artikel in de tijd gaat over toelaten van systemen die de P1 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Aan de Zendure te zien kan het wel 2 weken na goedkeuring duren voordat in lijst staat. Die firma's zoals thuisbatterij of Marstek kunnen natuurlijk ook zelf liegen. Wel verwonderlijk dat we deze week niets meer horen in elk geval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
BlackShadow schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:02:
[...]

Het is wel een feit dat de Marstek kán goedgekeurd worden met de CT002/Shelly Pro 3EM en dus zonder P1 in tegenstelling tot bvb de HW batterij die deze mogelijkheden niet heeft.

Het artikel in de tijd gaat over toelaten van systemen die de P1 gebruiken.
Weet ik wel...is gewoon een feit dat vanuit NL hier heel veel fake nieuws naar buiten komt alsof het reeds zo is. En anders is het (telkens) volgende week of max 14 dagen....In mei wilde ze me al doen geloven dat met de CT002 in het slechtste geval dit midden juni zou beteteken. Als jij dit voor zoete koek wil blijven slikken...be my guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ivanhoe007BE schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Weet ik wel...is gewoon een feit dat vanuit NL hier heel veel fake nieuws naar buiten komt alsof het reeds zo is. En anders is het (telkens) volgende week of max 14 dagen....In mei wilde ze me al doen geloven dat met de CT002 in het slechtste geval dit midden juni zou beteteken. Als jij dit voor zoete koek wil blijven slikken...be my guest.
In BE bij Innovoltus geïnformeerd gehad. Ze wisten mij destijds eind mei / begin juni te zeggen. Uiteindelijk heb ik pre-order geannuleerd en geld terug gekregen omdat ik al via tweakers actie gekocht heb. Vraag mij af wat ze daar met hun 250 stuks v1 gaan doen die al van december in hun magazijn staan voor installatie. Voor september (gezien bouwverlof) gaan ze er toch geen bij klanten geplaatst krijgen in elk geval. Of een jaar oude ingepakte batterij nog wel gaat functioneren is de eerste vraag...

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 01-07-2025 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Mijn pa leerde me vrij jong een gezegde.
Als een Nederlander je niet liggen heeft dan is hij het vergeten.
Ik heb het dus enkel op diegene die in de webshops van alles beloofde ivm goedkeuring systemen.
Zeker niet over Tweakers.
ik zou niet durven met deze hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:25
Versoepeling regels stekkerbatterijen België op komst, eindelijk zijn ze bij synergrid wakker geworden. P1 ipv enfluri zou dan toch mogelijk worden

🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:08
tinamar schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:11:
Versoepeling regels stekkerbatterijen België op komst, eindelijk zijn ze bij synergrid wakker geworden. P1 ipv enfluri zou dan toch mogelijk worden

Als alles goed verloopt pas ten vroegste in oktober verwacht. En dan moeten de batterijen nog gehomologeerd worden. Dus tegen pakweg lente 2026 komt alles in orde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DSSW
LSDsmurf schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:51:
[...]

Als alles goed verloopt pas ten vroegste in oktober verwacht. En dan moeten de batterijen nog gehomologeerd worden. Dus tegen pakweg lente 2026 komt alles in orde.
Tegen die tijd heb ik al 3000 kWh minder uit het net getrokken en extra van mijn PV productie benut met mijn 3 MT's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:30
ivanhoe007BE schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:14:
[...]

Graag een betrouwbare bronverlmelding AUB...of is het weer van horen zeggen?
Hoe meer ik dit soort beweringen hoor hoe minder ik het geloof.
In ieder geval niet op de synergrid lijst = NIET toegelaten!

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
Nogmaals thuisbatterij.nl is GEEN betrouwbare bron...zoveel mag ondertussen toch duidelijk zijn.
In feite alles van *.nl met een commerciële link valt hieronder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackShadow
ivanhoe007BE schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Als jij dit voor zoete koek wil blijven slikken...be my guest.
Ik plaats hier enkel feiten, terwijl jij klaagt en anderen uitmaakt, levert mijn MT mij intussen geld op. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
ivanhoe007BE schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:22:
[...]

Nogmaals thuisbatterij.nl is GEEN betrouwbare bron...zoveel mag ondertussen toch duidelijk zijn.
In feite alles van *.nl met een commerciële link valt hieronder.
Ben ik het niet mee eens.

In NL koop je nu de MT's rond de 1150€ BTW in in BE zie je nog steeds prijzen van 1700-1800€ BTW in...waar wordt je dan beduveld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Ben ik het niet mee eens.

In NL koop je nu de MT's rond de 1150€ BTW in in BE zie je nog steeds prijzen van 1700-1800€ BTW in...waar wordt je dan beduveld?
Officieel mag deze in BE nog niet verkocht worden. Zou als BE leverancier ook geen 250 stuks aankopen nu gezien homologatie nog steeds niet in orde is. Waarschijnlijk bestellen die leveranciers zelf maar een 10-tal in NL of DE :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
Avenger 2.0 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:44:
[...]

Officieel mag deze in BE nog niet verkocht worden. Zou als BE leverancier ook geen 250 stuks aankopen nu gezien homologatie nog steeds niet in orde is. Waarschijnlijk bestellen die leveranciers zelf maar een 10-tal in NL of DE :+
klopt helemaal, je kan niet ontkennen dat berichtgeving zoals op " thuisbatterij.nl " 100% fake nieuws is.
Sterker, dit nog lijkt wel een sport geworden van alles met commercieel belang vanuit NL. Prijsetting heeft in deze niets te maken. Een betrouwbare bron is dan ook Synergrid of een gerespecteerde site (liefst Belgisch) zonder enig commercieel belang.

Heb (zelfs hier) al vernomen dat sommige toch een schrijven van Fluvius hebben gehad,
dit waar een “batterij” was gedetecteerd maar nog niet geregistreerd . Vooral 3-fase aansluiting met één batterij zouden hier sneller vatbaar voor zijn (maar loopt buiten deze discussie). Mijn doel is dan ook niemand te beledigen, maar bewustwording te brengen over het fake nieuws uit NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix88
ivanhoe007BE schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:09:
[...]

klopt helemaal, je kan niet ontkennen dat berichtgeving zoals op " thuisbatterij.nl " 100% fake nieuws is.
Sterker, dit nog lijkt wel een sport geworden van alles met commercieel belang vanuit NL. Prijsetting heeft in deze niets te maken. Een betrouwbare bron is dan ook Synergrid of een gerespecteerde site (liefst Belgisch) zonder enig commercieel belang.

Heb (zelfs hier) al vernomen dat sommige toch een schrijven van Fluvius hebben gehad,
dit waar een “batterij” was gedetecteerd maar nog niet geregistreerd . Vooral 3-fase aansluiting met één batterij zouden hier sneller vatbaar voor zijn (maar loopt buiten deze discussie). Mijn doel is dan ook niemand te beledigen, maar bewustwording te brengen over het fake nieuws uit NL.
Dat weten we hier wel (de meeste toch), en dat is meteen ook de reden van de vele Synergrid-excel-dame grapjes.
Net omdat er vanuit NL geruchten komen dat MT gehomologeerd zou zijn (en gelijkaardige antwoorden die forumgebruikers gekregen hebben van MT), zijn we zo nauwlettend iedere update van de C10/26 lijst in de gaten aan het houden. En omdat de homologatiedatum in het slechtste geval 1 à 2 weken achterloopt bij de updatedatum van de lijst is er nog steeds hoop dat het geen fake nieuws is. Hoewel die hoop met de alweer vruchteloze update van vandaag begint te slinken :+

Ikzelf wacht netjes de homologatie af, maar ieder doet ermee wat hij wilt natuurlijk (stiekem wel wat jaloers op zij die er zich niets van aantrekken en nu al NOM draaien :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/onkJbsW.png

Vandaag een nieuwe update waarbij 2 plug-in inverters van KARSTSOLAR zijn toegevoegd.
Volgens het document zijn deze op 26/06 approved en staan volgens mij nu pas op de lijst (op 30/06 stonden ze er zeker nog niet op).

Het is hier al vaker aangehaald dat de gepubliceerde lijst achter loopt op de effectieve homologatie en dus hoogstwaarschijnlijk ook op communicatie naar fabrikanten. Het is dus perfect mogelijk dat Marstek al info heeft (en ook heeft gecommuniceerd naar hun afnemers) dat hun batterij approved is, maar nog niet is opgenomen in de lijst.

De Excel dame is dus nog niet op congé :+

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 02-07-2025 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Juist uit het niets een boodschap van Marstek support (had enkele maanden geleden gevraagd ivm Synergrid certificering):
Our Venus E has passed Synergrid certification and is awaiting certification from the institution.
Lekker duidelijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Waiting to Melissa...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DSSW
phoenix88 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Dat weten we hier wel (de meeste toch), en dat is meteen ook de reden van de vele Synergrid-excel-dame grapjes.
Net omdat er vanuit NL geruchten komen dat MT gehomologeerd zou zijn (en gelijkaardige antwoorden die forumgebruikers gekregen hebben van MT), zijn we zo nauwlettend iedere update van de C10/26 lijst in de gaten aan het houden. En omdat de homologatiedatum in het slechtste geval 1 à 2 weken achterloopt bij de updatedatum van de lijst is er nog steeds hoop dat het geen fake nieuws is. Hoewel die hoop met de alweer vruchteloze update van vandaag begint te slinken :+

Ikzelf wacht netjes de homologatie af, maar ieder doet ermee wat hij wilt natuurlijk (stiekem wel wat jaloers op zij die er zich niets van aantrekken en nu al NOM draaien :X )
Resultaten van 4 maanden Marstek gebruik (maart en april 2 MT's in gebruik, vanaf 10 mei 3 MT's in gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoxfPrQlSAOyh7Szasx613GvNno=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JUVx3DAqH9DzHeFRgythe961.jpg?f=user_large

Op die 4 maanden vergeleken met 4 dezelfde maanden qua PV productie zonder de MT's ongeveer 1600kwh minder uit het net gehaald, zelfredzaamheid met 34% gestegen tot bijna 96% en eigen PV gebruik met bijna 25% gestegen. Lang leve Marstek :+ (met of zonder Synergrid homologatie)

En er is nog ruimte voor verbetering gezien de nog aanwezig injectie.

Pagina: 1 ... 16 ... 21 Laatste