Eh, ik ben heel attent op units en ik ben normaal de eerste die mensen daar op moet corrigeren omdat ik er steil van achterover sla als ze dat niet doen.
Ik benoem het opnieuw want ik heb de indruk dat ik wat te snel ga voor jou en niet alle tussenberekeningen en stapjes laat zien waardoor je aanneemt dat ik mijn eenheden/units niet op orde heb.
Als je 5kWh hebt geinjecteerd dan is dat 5kWh die je in de batterij had kunnen steken.
De vermogenscurve van die energie van 5kWh injectie zal (als je ocharme maar 5kWh overschot hebt die dag) niet vaak boven de 800W gelegen hebben.
Daarom dat ik zeg aan 800W laden tot je 5kWh energie hebt opgeslagen.
Zoals vandaag is het dus een dag dat ik op mijn vermogenscurve ettelijke uren lang aan 1000'en Watt's lig te genereren die RUIM zullen zorgen dat we in kWh energie over eender welke normale batterij capaciteit zitten.
Ik weet echt niet waar ik units door elkaar haal, doe jij dat niet toevallig?
Een typo die ik gemaakt heb is "opwek", dat had "injectie" moeten zijn. Maar dat is geen eenheid.
Verder benoem ik een typische Vlaamse installatie van 4000 à 6000Wp die naar Vlaamse normen ongeveer hetzelfde (.95 factor) aan kWh opwekt.
Volgens mijn steekproef over een aantal collega's/kennissen/vrienden met PV zonder batterij en met PV en met batterij kom ik door de beugel genomen uit dat die profielen tussen de 1800 à 2200kWh kunnen shiften naar de batterij (lees opslaan vanuit opwek PV en ontladen naar het huis) op jaarbasis.
[
Voor 47% gewijzigd door
HyperBart op 20-06-2025 12:21
]