Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 15 ... 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53
vanpeers schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Op zich moet je deze niet laten keuren, (...)
Bezig met een (aanslepende) verbouwing, dus herkeuring zal wel moeten gebeuren... ooit (hoop wel dat ze dan eindelijk een stoppen met AREI continue te wijzigen).

Maar zonder keuring (en aanmelding) mag je thuisbatterij toch max 800W aan vermogen leveren, nee? Ik zou graag die 2500W eruit kunnen trekken als dat nodig is.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 19:08
Aanmelden ligt mede aan het feit of je een DM en of zonnepanelen hebt.
TS heeft alle info hierover.

Keuring is zoals al vermeld niet nodig. Althans niet voor de batterij.
Als je kringen in orde zijn en je hebt nog een lege over, gewoon op 2500 zetten.

En daarbovenop, aanmelden kan nog steeds niet wegens niet in lijst Synergrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08:08
Hert schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:04:
[...]

tegen deze prijzen lijkt me dat een no-brainer? Dat heb je supersnel terugverdiend. Ik woon zo'n 20 km van de Nederlands grens dus mss wel eens een tripje van maken.
Je mag me altijd contacteren als je een setje zou halen en ééntje voor mij wil meebrengen, ik kom met plezier jouw richting uit om over te laden en een bakje bier achter te laten :)

Cheers!

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
The_Belgian_GST schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 05:09:

Let wel dat de wij niet ontkomen aan de BTW plicht! het is niet omdat de toestellen/sets in een ander EU land vrijgesteld zijn van BTW voor ingezetenen dat wij hiervan ook gebruik kunnen maken.
hierdoor word een grote inkoop actie het alvast niet daar er dan 1 persoon het gaat moeten bestellen en deze wel degelijk BTW plichtig gaat zijn.

Ikzelf heb mijn plug-in batterij ook zelf gaan afhalen. Yes dat kost een dagje vrije tijd, maar Nederland is een mooi land, Neem het gezin mee en maak er een daguitstap van ( top tip : Nederlandse dierentuinen zijn ook zeker de moeite ) Alhoewel terwijl ik dit schrijf bedenk ik mezelf juist dat je dan wel met een serieuze wagen moet rijden, om EN een gezin EN 2 zonnepanelen samen moet kunnen vervoeren >:)

succes!
Daar heb je het... :)
Ik wil gerust even de grens oversteken naar NL maar de aanbiedingen die ik vind zijn midden en hoog NL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:50
Bart Bever schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:45:
[...]

Je mag me altijd contacteren als je een setje zou halen en ééntje voor mij wil meebrengen, ik kom met plezier jouw richting uit om over te laden en een bakje bier achter te laten :)

Cheers!
Digitale meter komt hier einde van de maand, dan nog een paar weken de stats bekijken, mss dat ik een stuk meer dan 800W wil bijleggen en het gewoon laat doen. Maar moest ik rijden, stuur ik je een pb.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Groenvink
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 15:40
Volgende week ?
https://thuisbatterij.nl/...gehomologeerde-in-beglie/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHAkSkEbqCf3VP2XEIvyNLlaX-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTTmJqyJYvp09cLKrLfLtnpy.jpg?f=fotoalbum_large

In combinatie met de CT002

[ Voor 74% gewijzigd door Groenvink op 19-06-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:29
Laat ons hopen, de andere merken zullen ook wel snel volgen dan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
  • Laatst online: 04-09 13:09
met de CT2 🙄

BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:06
Grappig is dat het niet eens een AREI keuring nodig is voor een CT002.
Ik heb bv een mennekes stekker ... ik kan hier de CT002 op aansluiten voor stroom en dan de klemmen over de kabel = geen grote aanpassing aan de kast dus geen herkeuring nodig...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phoenix88
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-09 10:52
Dus dan kunnen we vanaf volgende week een Venus aankopen (desnoods in pakket met een CT002) en legaal aanmelden bij Fluvius, en dan "paralegaal" toch gebruiken met de HW P1 meter?

Hoe die aangestuurd wordt weten ze toch niet...

Ik ga overstag denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door phoenix88 op 19-06-2025 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@phoenix88 tenzij ze een arei keuring eisen...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:13
Ze draaien bij mij (nog niet) met een Shelly PRO 3EM, die staat al in de lijst voor andere fabrikanten dus ik voel me wel gerust.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:53
Eerst was het vorige week, daarstraks nog deze week en nu volgende week :+ Laten we hopen dat het er uiteindelijk van komt. De CT002 leek mij ook logisch ipv Shelly gezien enkel CT002 en CT003 met meerdere Marsteks werken. Keuring lijkt mij niet vereist voor CT002. In toekomst zal CT003 (P1) ook wel officieel mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix88
Lijkt mij niet dat het plaatsen van een CT002 meter in de kast een "belangrijke wijziging" is. Fluvius vraagt ook geen keuringsdocument in het aanmeldingsformulier.

En ik heb nog een kring met stopcontact waar geen andere toestellen op zijn aangesloten (om te unlocken naar 2500W), want voor een nieuwe kring is er wel een keuring vereist natuurlijk.
AREI Afdeling 2.11.2

Belangrijke wijziging of belangrijke uitbreiding: wijziging of uitbreiding van een elektrische installatie die
een bijkomende impact (nog niet afgedekt door een gelijkvormigheidscontrole) op de veiligheid van personen
of goederen heeft.
Voorbeelden van belangrijke wijziging of belangrijke uitbreiding: wijziging van het aardverbindingssysteem,
overschrijding van het toegelaten kortsluitvermogen voor het geïnstalleerd materieel, niet-identieke vervanging van een schakel- en verdeelbord, toevoeging van een kring in een huishoudelijke installatie, …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
Volgens de website geen keuring nodig omdat het een Plug In blijft...
We zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Als marstek straks goedgekeurd is, dan gaat homewizard dit serieus gaan voelen, denk dat ze het nu al voelen, omdat ze woekerwinsten willen maken, dan nog nog eens dit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 14-09 12:57
@NoFate die indruk heb ik dus ook he. Maar ik denk dat er meer speelt ( leverings aantallen te laag ofzo?) want home wizard had de Vlaamse markt echt kunnen domineren indien ze ook zoals veel Nederlandse firma's gewoon in Vlaanderen hadden willen leveren.... Want ze hebben hier al een dikke voet binnen met hun P1 meters etc.
Als je bekijkt dat ik in mijn directe omgeving 5 Marstek heb laten kopen enkel door aan de mensen mijn setup even te laten zien. Wat had homewizard niet kunnen doen met 1 pop-up in hun app?

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Mja, probleem is dat ze niet leveren, ze houden het zelf tegen, en de andere spelers doen alsof er niks aan de hand is :-)

Dus snap het niet goed, .. prijs is een andere discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
NoFate schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:58:
Mja, probleem is dat ze niet leveren, ze houden het zelf tegen, en de andere spelers doen alsof er niks aan de hand is :-)

Dus snap het niet goed, .. prijs is een andere discussie
Volgens mij zijn ze bij HomeWizard gewoon een te kleine speler en hebben ze ook te weinig productie ingekocht. Marstek loopt als een trein omdat ze 2 fabrieken hebben waar ze alles zelf maken. Ze zijn de enigste die direct uit voorraad kunnen leveren. Zendure en co hebben ook wachttijden al zijn ze beperkt ivm HomeWizard. De prijs zal bij HomeWizard ook duurder zijn door beperkte markt, productie en hogere vaste kosten & risico.

HomeWizard heeft verder het nadeel geen meetapparatuur met CT klemmen te hebben. De kWh meter vereist gewoon een herkeuring en ook installatie door deskundige of technieker. Ze zouden natuurlijk ook gewoon stiekem met P1 kunnen laten gebruiken zoals bij Marstek het geval is.

[ Voor 15% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-06-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Idd , vraag me af waarom ze gewoon niet leveren in BE, uiteindelijk is de consument verantwoordelijk, ze kunnen dit toch in de kleine lettertjes zetten? Nu hebben ze helemaal niks in België, en het is ook gewoon te laat om dat goed te maken... Marstek is te bekend aan het worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Inderdaad en als je eens in een ecosysteem zit kan je moeilijk veranderen. Zou in toekomst gerust een HomeWizard batterij willen proberen, maar dat gaat helaas niet goed samen werken met de Marstek.

[ Voor 32% gewijzigd door Avenger 2.0 op 19-06-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LSDsmurf
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:08
Heeft m.i. geen enkele zin want HomeWizard heeft de capaciteit toch niet. Als je als Nederlander nu via hun site een bestelling plaatst kan je het toestel pas in september verwachten. Zodra die batch uitverkocht is schuift het op naar oktober. Drie à vier maanden wachten op een toestel dat slechts de helft van de capaciteit van een direct leverbare Marstek heeft... Plus tegen dan is het "plug-in batterij seizoen" voorbij en is het beter te wachten tot de lente er weer aan komt.

[ Voor 9% gewijzigd door LSDsmurf op 19-06-2025 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja dat klopt. Had eerst pre-order voor Marstek Venus met Jullix EMS, maar die konden pas installeren na homologatie. Met komende bouwverlof dus hoogstwaarschijnlijk pas in september. Dus maar geannuleerd en de Marstek gekocht tegen reductie prijs. Als je pas in september/oktober krijgt kan je beter wachten tot april volgend jaar. Dan zijn er nieuwe modellen en betere prijzen te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
Dus volgende week komen we weer samen om te concluderen dat het de week erna is 🤣

Je moet toch toegeven dat het vreemd is dat enkel 1 Nederlandse verkoper hier melding van maakt en in Vlaanderen volledige radio stilte blijft. Terwijl juist die toch graag van hun stock af willen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Vraag mij af of het niet Marstek is die iedereen aan het lijntje houdt. Misschien hebben ze de homologatie niet eens gestart :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Mij maakt het niet uit, ik ga de batterij toch niet aangeven... Is alleen maar nadelig...
Maar de enigste reden is dat ze geen techniekers moeten sturen omdat de DM dan snachts ook kan injecteren, en dit eventueel een defect kan zijn, dan sturen ze de techniekers voor niks.... Weer extra kosten

Maar je weet hoe het is in Belgie, batterij aangeven, vroeger of later betalen!!

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 19-06-2025 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:26
NoFate schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:46:
Mij maakt het niet uit, ik ga de batterij toch niet aangeven... Is alleen maar nadelig...
Maar de enigste reden is dat ze geen techniekers moeten sturen omdat de DM dan snachts ook kan injecteren, en dit eventueel een defect kan zijn, dan sturen ze de techniekers voor niks.... Weer extra kosten

Maar je weet hoe het is in Belgie, batterij aangeven, vroeger of later betalen!!
Mee akkoord. Vraag mij ook af waarom aanmelden.

Beter doen alsof uw neus bloedt en Fluvius u contacteert dat ze zien dat je niets meer verbruikt 's nachts, dan kan je nog altijd aanmelden lijkt mij.

Zodra hij gehomologeerd is mag je toch een PIB plaatsen...en dat moest je toch niet aanmelden...en...en...de pers heeft het zo geschreven. Wie weet nog hoe het echt moet?

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Mee eens, het enige wat wellicht wel de moeite kan zijn is als ze nu op 2500w worden toegelaten.

Want dat terug draaien naar 800w zal ook niet lang op zich laten wachten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:24:
Mee eens, het enige wat wellicht wel de moeite kan zijn is als ze nu op 2500w worden toegelaten.

Want dat terug draaien naar 800w zal ook niet lang op zich laten wachten denk ik.
Wie kan dat zien zolang je niet gaat terugleveren vanuit de batterijen op het net? Bij NOM is het niet zichtbaar of je nu op 800w staat of op 2500w. Zorg gewoon dat je alles correct aansluit : dus aparte zekering 16A en slecht 1 stopcontact op de kring.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Op 3 fase met maar 2 batterijen gaan ze dat wel zien uiteindelijk. 2 die de hele nacht terug leveren en 1 die afneemt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHw_Nkk0QNhNfPyRxmuwN7SnnRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFaBf2VuiQbjqqwL4nQ4ZMok.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het inderdaad laag verbruik, maar bij niet zonnige dagen gaat dat veel meer zijn dan 800w

[ Voor 9% gewijzigd door thepixel op 19-06-2025 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:33:
Op 3 fase met maar 2 batterijen gaan ze dat wel zien uiteindelijk. 2 die de hele nacht terug leveren en 1 die afneemt.
[Afbeelding]

Nu is het inderdaad laag verbruik, maar bij niet zonnige dagen gaat dat veel meer zijn dan 800w
ja maar niet of je op 800w of 2500w staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Zoals het er nu staat hoef en ga ik ook niet aanmelden.
We hebben al een DM en we hebben al een aangemelde installatie.
Hetgeen hierboven staat is wel niet 100% correct, met 3 fasen kunnen ze wel zien of hij op 800 of 2500 Watt staat.
Als je batterij op fase 1 hangt, en je snachts op fase 2 meer dan 800watt verbruikt gaat de meter zien dat je op fase 2 meer dan 800W injecteert. Let hier wel mee op aub!!
Op 1 fase heb je dit probleem niet als je enkel NOM wil. ( Of er moet eens iets misgaan waardoor de batterij snachts een korte piek wil opvangen en te lang +800 Watt blijft leveren.

Edit: ook opmerkelijk dat jullie allen de batterij vanaf september niet meer nuttig vinden? Ik denk dat dan voor ons gebruik ( de batterij was vanmorgen nog 90% vol....) die mindere maanden net het leuks/winstgevend kunnen worden? Als ik mijn grafieken bekijk denk ik dat enkel januari en december zeer moeizaam gaan zijn. Daar er dan niet genoeg opwek gaat zijn om op te slaan.
Maar het is afwachten.

[ Voor 25% gewijzigd door The_Belgian_GST op 20-06-2025 06:54 ]

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
DSSW schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Wie kan dat zien zolang je niet gaat terugleveren vanuit de batterijen op het net? Bij NOM is het niet zichtbaar of je nu op 800w staat of op 2500w. Zorg gewoon dat je alles correct aansluit : dus aparte zekering 16A en slecht 1 stopcontact op de kring.
Het is vanaf dag 1 zichtbaar door fluvius, snachts ga je altijd een paar Watt afwijking het net op stoppen, net die afwijking kan voor fluvius een soort van defect zijn of een batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0

In het onwaarschijnlijke geval dat dit zou gebeuren dan verwijder je de batterij of extra panelen gewoon in mijn Fluvius. Het is uiteindelijk plug and play en dat kan je loskoppelen en verkopen. Zou echt gevalletje van in eigen voet schieten zijn van hun...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:29
Denk ook dat het in de winter nog wel nut heeft een batterij, hier toch. Enkel idd de maanden Dec Jan zullen mager zijn om deze elke dag vol te pompen.
Of ze het nu zien of niet, dat ze hun plan ermee trekken. Heb de goedkeuring van men verzekering, hier is een DM en aangemelde installatie. Dan moeten ze zelf maar een bericht sturen want ik wist niet dat je nu ook nog eens dit moest aanmelden op de fluvius site. En maar 800W? Eerste dat ik er van hoor. Als de app/product het toestaat ga ik ervan uit dat dit oké is, dit is toch allemaal goedgekeurd?🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix88

De reden waarom Fluvius wilt dat je dergelijke installaties (zonnepanelen, batterijen, laadpalen, ...) aanmeldt is om ze inzicht te geven in de potentiële netbelasting in de toekomst, en zo te kunnen voorspellen waar het geld voor netinvesteringen naartoe moet.

Om het even heel sterk te vereenvoudigen:
- straat met massa's zonnepanelen op een zwakke kabel > te veel productie, te hoge spanning, omvormers vallen uit, mensen kwaad > probleem > dringend netinvesteringen nodig
- diezelfde straat waar er een hoop laadpalen zijn aangemeld > potentieel kleiner probleem, je kan er van uitgaan dat die laadpalen een deel van de overproductie zullen opsouperen > misschien minder dringend netinvesteringen nodig
- diezelfde straat waar er ook nog een hoop thuisbatterijen zijn aangemeld > nog kleiner probleem > misschien zelfs geen investeringen nodig op korte termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Nu online
Des temeer een reden om het niet aan te geven, hier ook vaak boven de 253 V, dat ze maar eens snel investeren dan :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:15
phoenix88 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:48:
[...]

De reden waarom Fluvius wilt dat je dergelijke installaties (zonnepanelen, batterijen, laadpalen, ...) aanmeldt is om ze inzicht te geven in de potentiële netbelasting in de toekomst, en zo te kunnen voorspellen waar het geld voor netinvesteringen naartoe moet.

Om het even heel sterk te vereenvoudigen:
- straat met massa's zonnepanelen op een zwakke kabel > te veel productie, te hoge spanning, omvormers vallen uit, mensen kwaad > probleem > dringend netinvesteringen nodig
- diezelfde straat waar er een hoop laadpalen zijn aangemeld > potentieel kleiner probleem, je kan er van uitgaan dat die laadpalen een deel van de overproductie zullen opsouperen > misschien minder dringend netinvesteringen nodig
- diezelfde straat waar er ook nog een hoop thuisbatterijen zijn aangemeld > nog kleiner probleem > misschien zelfs geen investeringen nodig op korte termijn
Gij woont ook in mijn straat? Hier dan nog een toevoeging: in de winter voltages onder de 200V, diezelfde laadpalen komen dan klagen (terecht!!) dat het voltage te laag is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Bwah als ik zie dat de batterijen hier in de zomermaanden op 1-2u opgeladen zijn 's ochtends... zal dat niet superveel doen voor netcongestie tussen 11-13u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
rabero1985 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:51:
Denk ook dat het in de winter nog wel nut heeft een batterij, hier toch. Enkel idd de maanden Dec Jan zullen mager zijn om deze elke dag vol te pompen.
Of ze het nu zien of niet, dat ze hun plan ermee trekken. Heb de goedkeuring van men verzekering, hier is een DM en aangemelde installatie. Dan moeten ze zelf maar een bericht sturen want ik wist niet dat je nu ook nog eens dit moest aanmelden op de fluvius site. En maar 800W? Eerste dat ik er van hoor. Als de app/product het toestaat ga ik ervan uit dat dit oké is, dit is toch allemaal goedgekeurd?🤓
Eigenlijk is het relatief eenvoudig om dat cijfermatig met redelijke zekerheid te voorspellen.
Je gaat naar mijn Fluvius en pakt alle dagen met een opwek tot en met de 5kWh. Je mag er statistisch van uit gaan dat die dagen er lang genoeg zon is om telkens aan 800W te kunnen laden tot 5kWh, er zullen wat dagen zijn dat er pieken van meer dan 800W gegenereerd worden maar dat is cijfers achter de komma als je kijkt naar de dagen zoals vandaag strakke zon en blauwe lucht en ettelijke uren aan 1000'en watts, die dagen maak je tientallen kWh's waar je gemakkelijk ook kan zeggen "ok batterij vol".

Die dagen neem je en dan weet je wat er over is/kan verschoven worden door de batterij, klaar.

Een beetje batterij zoals de PIB's hier en een gemiddelde Vlaamse installatie over de jaren van ongeveer een 4000 à 6000Wp komt volgens mijn berekeningen uit op ongeveer een 2000kWh die hij/zij kan offloaden naar de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@HyperBart idd - en eigenlijk is een batterij interessanter in de tussen seizoenen dan in volle zomer wanneer het langer licht is... en je sowieso al wat meer eigen consumptie hebt. `

Het is net dat als je thuis komt om 5-6u en het al donker is dat je batterij waardevol is (in mijn ogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 06:43:
Zoals het er nu staat hoef en ga ik ook niet aanmelden.
We hebben al een DM en we hebben al een aangemelde installatie.
Hetgeen hierboven staat is wel niet 100% correct, met 3 fasen kunnen ze wel zien of hij op 800 of 2500 Watt staat.
Als je batterij op fase 1 hangt, en je snachts op fase 2 meer dan 800watt verbruikt gaat de meter zien dat je op fase 2 meer dan 800W injecteert. Let hier wel mee op aub!!
Op 1 fase heb je dit probleem niet als je enkel NOM wil. ( Of er moet eens iets misgaan waardoor de batterij snachts een korte piek wil opvangen en te lang +800 Watt blijft leveren.

Edit: ook opmerkelijk dat jullie allen de batterij vanaf september niet meer nuttig vinden? Ik denk dat dan voor ons gebruik ( de batterij was vanmorgen nog 90% vol....) die mindere maanden net het leuks/winstgevend kunnen worden? Als ik mijn grafieken bekijk denk ik dat enkel januari en december zeer moeizaam gaan zijn. Daar er dan niet genoeg opwek gaat zijn om op te slaan.
Maar het is afwachten.
Ja uiteraard als je meer dan 800w sluipverbruik hebt dan kunnen ze dat zien bij 3 fasen, maar wie heeft er zo'n sluipverbruik? Dan moet je eens één en ander nakijken denk ik dan.

Je redenering voor de winter klopt wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
NoFate schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 07:39:
[...]

Het is vanaf dag 1 zichtbaar door fluvius, snachts ga je altijd een paar Watt afwijking het net op stoppen, net die afwijking kan voor fluvius een soort van defect zijn of een batterij...
UIteraard zien ze dat vanaf dag 1, maar niet als je op 800w of 2500w ingesteld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 21:35

d3x

HyperBart schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:59:
[...]

Eigenlijk is het relatief eenvoudig om dat cijfermatig met redelijke zekerheid te voorspellen.
Je gaat naar mijn Fluvius en pakt alle dagen met een opwek tot en met de 5kWh. Je mag er statistisch van uit gaan dat die dagen er lang genoeg zon is om telkens aan 800W te kunnen laden tot 5kWh, er zullen wat dagen zijn dat er pieken van meer dan 800W gegenereerd worden maar dat is cijfers achter de komma als je kijkt naar de dagen zoals vandaag strakke zon en blauwe lucht en ettelijke uren aan 1000'en watts, die dagen maak je tientallen kWh's waar je gemakkelijk ook kan zeggen "ok batterij vol".

Die dagen neem je en dan weet je wat er over is/kan verschoven worden door de batterij, klaar.

Een beetje batterij zoals de PIB's hier en een gemiddelde Vlaamse installatie over de jaren van ongeveer een 4000 à 6000Wp komt volgens mijn berekeningen uit op ongeveer een 2000kWh die hij/zij kan offloaden naar de batterij.
je mixed heel wat KW en KWh... zo kom je tot wacko statements

die 800W piek is gewoon een overheidsinstelling die denkt wat meer veiligheid in te kunnen bouwen...

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
d3x schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:56:
[...]

die 800W piek is gewoon een overheidsinstelling die denkt wat meer veiligheid in te kunnen bouwen...
Eh, ik ben heel attent op units en ik ben normaal de eerste die mensen daar op moet corrigeren omdat ik er steil van achterover sla als ze dat niet doen.

Ik benoem het opnieuw want ik heb de indruk dat ik wat te snel ga voor jou en niet alle tussenberekeningen en stapjes laat zien waardoor je aanneemt dat ik mijn eenheden/units niet op orde heb.

Als je 5kWh hebt geinjecteerd dan is dat 5kWh die je in de batterij had kunnen steken.
De vermogenscurve van die energie van 5kWh injectie zal (als je ocharme maar 5kWh overschot hebt die dag) niet vaak boven de 800W gelegen hebben.
Daarom dat ik zeg aan 800W laden tot je 5kWh energie hebt opgeslagen.

Zoals vandaag is het dus een dag dat ik op mijn vermogenscurve ettelijke uren lang aan 1000'en Watt's lig te genereren die RUIM zullen zorgen dat we in kWh energie over eender welke normale batterij capaciteit zitten.

Ik weet echt niet waar ik units door elkaar haal, doe jij dat niet toevallig?

Een typo die ik gemaakt heb is "opwek", dat had "injectie" moeten zijn. Maar dat is geen eenheid.

Verder benoem ik een typische Vlaamse installatie van 4000 à 6000Wp die naar Vlaamse normen ongeveer hetzelfde (.95 factor) aan kWh opwekt.

Volgens mijn steekproef over een aantal collega's/kennissen/vrienden met PV zonder batterij en met PV en met batterij kom ik door de beugel genomen uit dat die profielen tussen de 1800 à 2200kWh kunnen shiften naar de batterij (lees opslaan vanuit opwek PV en ontladen naar het huis) op jaarbasis.

[ Voor 47% gewijzigd door HyperBart op 20-06-2025 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
d3x schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Trouwens, die "piek" die ik benoem is de kortstondige piek die PV meer kan opwekken dan 800W omdat het een bewolkte/zonnige dag is. Het gaat er mij dus om dat die kortstondige bursts van meer vermogen beschikbaar dan 800W wat in de batterij had kunnen gaan (het tussenstapje in uitleg wat je blijkbaar nodig hebt) verwaarloosbaar is omdat op die dagen het gaat om "low and slow aan 800W" meer dan dat het gaat om telkens een paar minuten pieken van PV opwek te kunnen wegduwen naar dat batterijtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:37:
[...]

Ja uiteraard als je meer dan 800w sluipverbruik hebt dan kunnen ze dat zien bij 3 fasen, maar wie heeft er zo'n sluipverbruik? Dan moet je eens één en ander nakijken denk ik dan.
Bij 3 fasen ga je indien je verbruiker op een andere fase zit dan je batterij injecteren op een andere fase, dus elk verbruik boven de 800watt gaat opgemerkt worden door fluvius.
Niet enkel sluimer verbruik, dus bvb in de winter, als de batterij iets van lading heeft, en je start een wasmachine, dan gaan ze zien dat je op fase 1 2500W verbruikt en bvb op fase 2 250watt injecteert.

3fase aansluiting is mijn advies op 800watt te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@The_Belgian_GST ach dus gewoon 3 batterijen 1 per fase :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Mag dat eigenlijk? Ik dacht dat de limiet gewoon 800W PIB per huishouden was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
HyperBart schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Dat wouden ze maar gezien Belgische en geen Vlaamse bevoegdheid is konden ze niet afdwingen. Nu mag je doen wat je wil, maar hoe en wat de regels in toekomst gaan zijn weet niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
HyperBart schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Die info klinkt mij ook bekend, echter is dit nergens meer terug te vinden.
Dus 3 batterijen mogen, indien je dan enkel NOW wil en je instelt op 2.5Kw ziet niemand het.
Uiteraard gaan er alweer mensen zijn die willen beginnen handelen, en die gaan zoizo tegen de lamp lopen :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenvink
Volgens Synergrid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPREk-qqHhrtKboYcZSX_UqcI9s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/puFlnPFKJs2KmsyNxqbKsWfb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6
dus 3x 2,5 = 7,5 dus ok... (met opzet ff units weg gelaten :P gezien de reacties )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Bij 3 fasen ga je indien je verbruiker op een andere fase zit dan je batterij injecteren op een andere fase, dus elk verbruik boven de 800watt gaat opgemerkt worden door fluvius.
Niet enkel sluimer verbruik, dus bvb in de winter, als de batterij iets van lading heeft, en je start een wasmachine, dan gaan ze zien dat je op fase 1 2500W verbruikt en bvb op fase 2 250watt injecteert.

3fase aansluiting is mijn advies op 800watt te houden.
In de dag merken ze dat niet op, ik heb 10kW piek vermogen PV mooi verdeeld over de 3 fasen en ik ga NOM 3 fasen totaal + mijn loads zijn mooi verdeeld + EV laden is 3 fasen en warmtepomp is ook 3 fasen.

Ze kunnen bij mij nooit zien dat ik ontlaadt op meer dan 800W

Ik heb op elke fase een MT en er is nog nooit 1 MT geweest die 's nacht meer dan 200W geïnjecteerd heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door DSSW op 20-06-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 22:33:
[Afbeelding]

Schijnt bij u tijdens zonnige dagen 's nachts de zon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:12:
[...]

Schijnt bij u tijdens zonnige dagen 's nachts de zon?
zegt u maar je hoor ;)
de zon schijnt altijd he, enkel niet altijd zichtbaar.

Maar ik doelde meer op bewolkte dagen (overdag) waar er in het algemeen geen of zeer weinig opbrengst gaat zijn van de PV en dan toch de wasmachine /droogkast etc aanstaat. Dan gaan er wel degelijk vermogens terug naar het net, terwijl bij iedereen in de buurt (zonder batterij) er niets terug wordt geleverd.

800w is niet moeilijk om te halen, gemiddeld is het al 300-400w zonder tv etc. Stel dat de WP er nog bij aanstaat, of net als nu de airco's dan halen we dat makkelijk.
Moet er dan wel bij zeggen dat dit verdeeld wordt door de 2 Marsteks, dus uiteindelijk blijft het nog steeds onder de 800w per fase.

Maar het punt was meer dat zolang er geen limitatie is, het wel een reden kan zijn om te registreren, omdat het wss niet met terugwerkende kracht wordt aangepast.
Of je het wel of niet doet..... mijn Marsteks zullen er niet wakker van liggen, ik heb ze gekocht juist voor de 2500w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@DSSW ik ga je niet tegenspreken, wel even aanvullen, je krijgt avonds bezoek, deze rijden met een elektrische wagen, je stelt voor, laad hier maar even op dat jullie goed thuis geraken en met mijn 3 Marsteks is dit toch gratis, het blijkt een 1 fase wagen te zijn, hij laad tegen 7.2Kw/1fase, waardoor je alweer 2X 2.5KW op 2 fasen gaat terugleveren en 1 fase gaat hebben die 2.5Kw van je marstek verbruikt en 5Kw van het net trekt.

ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar het kan.

je draait per fase echt NOM? hoe reageert hij als 1 fase/batterij in fout gaat? ( verlies CT connectie is het bekendste :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:25:
[...]

zegt u maar je hoor ;)
de zon schijnt altijd he, enkel niet altijd zichtbaar.

Maar ik doelde meer op bewolkte dagen (overdag) waar er in het algemeen geen of zeer weinig opbrengst gaat zijn van de PV en dan toch de wasmachine /droogkast etc aanstaat. Dan gaan er wel degelijk vermogens terug naar het net, terwijl bij iedereen in de buurt (zonder batterij) er niets terug wordt geleverd.

800w is niet moeilijk om te halen, gemiddeld is het al 300-400w zonder tv etc. Stel dat de WP er nog bij aanstaat, of net als nu de airco's dan halen we dat makkelijk.
Moet er dan wel bij zeggen dat dit verdeeld wordt door de 2 Marsteks, dus uiteindelijk blijft het nog steeds onder de 800w per fase.

Maar het punt was meer dat zolang er geen limitatie is, het wel een reden kan zijn om te registreren, omdat het wss niet met terugwerkende kracht wordt aangepast.
Of je het wel of niet doet..... mijn Marsteks zullen er niet wakker van liggen, ik heb ze gekocht juist voor de 2500w
100% akkoord, die 2500w was bij mij ook één van de troeven om voor de MT te kiezen. Met 3 x 2500 w kan ik mijn warmtepomp ook laten draaien in tussenseizoen en nu bij de warme avonden (om te koelen) zonder iets uit het net te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
The_Belgian_GST schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:25:
@DSSW ik ga je niet tegenspreken, wel even aanvullen, je krijgt avonds bezoek, deze rijden met een elektrische wagen, je stelt voor, laad hier maar even op dat jullie goed thuis geraken en met mijn 3 Marsteks is dit toch gratis, het blijkt een 1 fase wagen te zijn, hij laad tegen 7.2Kw/1fase, waardoor je alweer 2X 2.5KW op 2 fasen gaat terugleveren en 1 fase gaat hebben die 2.5Kw van je marstek verbruikt en 5Kw van het net trekt.

ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar het kan.

je draait per fase echt NOM? hoe reageert hij als 1 fase/batterij in fout gaat? ( verlies CT connectie is het bekendste :9 )
Zo zijn er altijd wel scenario's maar daar doe ik niet aan mee.

Ik ken de techniek door en door, zit er al 40 jaar in ondertussen. Weet dus een beetje wat ik doe.

Mijn batterijen werken NOM 3-fasen totaal, niet individueel per fase

Ik ga deze discussie stoppen, dit brengt geen meerwaarde meer.

[ Voor 3% gewijzigd door DSSW op 20-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
ja 800watt is zelfs voor ons klein appartement zonder warmtepompen enzo veel te weinig. Electrisch koken, oven, microgolfoven, wasmachine, allemaal toestellen die meer dan 800watt verbruiken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nu7s
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:13
Excel lijst is vandaag aangepast maar nog altijd geen Marstek te vinden.

3 x Marstek Venus 5.12KWh V151 (3 fasen) - Shelly Pro 3EM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neuron
Nu7s schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:44:
Excel lijst is vandaag aangepast maar nog altijd geen Marstek te vinden.
volgende week dan wssl :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DSSW
Neuron schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:28:
[...]

volgende week dan wssl :+
Werkt even goed zonder de homologatie :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phoenix88
Er blijft precies maar verwarring over die 800W injectie grens.

Eigenlijk is het vrij simpel: de echte limiet is het totale omvormervermogen van alle omvormers die achter jouw aansluiting hangen. Die is 5 kVA op een monofasige aansluiting, of 10/25 kVA (particulier/zelfstandig) op een driefasige aansluiting. Het injectievermogen van de batterij op zich maakt niet uit, zo lang je onder deze grenzen blijft.
EDIT (bedankt DSSW): de limieten worden afzonderlijk gerekend voor zonnepanelen en batterij. Je mag op een monofase dus voor 5 kVA zonnepanelen en 5 kVA batterijen installeren, en op een driefase voor elk 10 kVA (gelieve hier de kVA niet te verwarren met kWh)

Bron:
https://www.fluvius.be/nl...hnische-aspecten/omvormer

Als je een digitale meter hebt detecteert Fluvius automatisch of je over een PIB beschikt, en zullen ze deze ook automatisch aanmelden. Enkel als je PIB een vermogen heeft van 800W of groter moet je manueel aanmelden om het werkelijke vermogen van de omvormer te registreren bij Fluvius.

Bron:
https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen
https://www.fluvius.be/nl/nieuws/plug-en-play-toestellen

Als je Marstek manueel is aangemeld mag je deze dus zonder probleem op 2500W zetten, rekening houdend met de beperkingen uit de eerste alinea. Als hij niet is aangemeld (foei! :)) moet je opletten dat je 's nachts niet boven de 799W gaat injecteren.

[ Voor 9% gewijzigd door phoenix88 op 20-06-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@phoenix88 maar je kunt hem niet aanmelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix88
Vanaf volgende week wel, als we de Nederlanders van thuisbatterij.nl mogen geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
phoenix88 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:47:
Er blijft precies maar verwarring over die 800W injectie grens.

Eigenlijk is het vrij simpel: de echte limiet is het totale omvormervermogen van alle omvormers die achter jouw aansluiting hangen. Die is 5 kVA op een monofasige aansluiting, of 10/25 kVA (particulier/zelfstandig) op een driefasige aansluiting. Het injectievermogen van de batterij op zich maakt niet uit, zo lang je onder deze grenzen blijft.

Bron:
https://www.fluvius.be/nl...hnische-aspecten/omvormer

Als je een digitale meter hebt detecteert Fluvius automatisch of je over een PIB beschikt, en zullen ze deze ook automatisch aanmelden. Enkel als je PIB een vermogen heeft van 800W of groter moet je manueel aanmelden om het werkelijke vermogen van de omvormer te registreren bij Fluvius.

Bron:
https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen
https://www.fluvius.be/nl/nieuws/plug-en-play-toestellen

Als je Marstek manueel is aangemeld mag je deze dus zonder probleem op 2500W zetten, rekening houdend met de beperkingen uit de eerste alinea. Als hij niet is aangemeld (foei! :)) moet je opletten dat je 's nachts niet boven de 799W gaat injecteren.
Opgelet je uitleg is een beetje verwarrend.
Je mag voor een 3fasen net als particulier 10KVA aan PVomvormer vermogen hebben dat klopt.
Maar daarboven mag je 10KVA aan batterij omvormers hebben voor een 3-fasen net.

Wat betreft de info over aanmelden klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix88
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:25:
[...]
Opgelet je uitleg is een beetje verwarrend.
Je mag voor een 3fasen net als particulier 10KVA aan PVomvormer vermogen hebben dat klopt.
Maar daarboven mag je 10KVA aan batterij omvormers hebben voor een 3-fasen net.
Ben je zeker? Ik kan verkeerd zijn natuurlijk, maar uit onderstaande quote leid ik af dat die vermogensgrenzen voor de totale som van alle omvormers gelden, zowel vast als plugin.
Bovendien blijven de regels en grenzen voor vaste installaties gelden, ook voor plug-en-play toestellen of combinaties ervan. Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt of meer is.

Bron: https://www.fluvius.be/nl/nieuws/plug-en-play-toestellen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groenvink
Vandaag dit antwoord ontvangen van Marstekenergy:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSxiDeBNJ_hNDrW8Uxk1lh6nQoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKLUhXSr4vP9Nd4d9sqfayll.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Groenvink op 20-06-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
phoenix88 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:39:
[...]

Ben je zeker? Ik kan verkeerd zijn natuurlijk, maar uit onderstaande quote leid ik af dat die vermogensgrenzen voor de totale som van alle omvormers gelden, zowel vast als plugin.

[...]
Kijk eens naar de tabel van Groenvink bovenaan deze bladzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Belangrijk onderscheid is plug in batterijen dus met stekker versus vaste installatie en het bijhorende vermogen.
Als ze vast geinstalleerd moeten zijn ze keuringsplichtig, vaste installatie doe je meestal owv +800W vermogen en dus zijn ze meldingsplichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Bever
Ik lees het als volgt voor een BE 1fase aansluiting...

4000VA vaste zonnepanelen (max 5000VA)
+ max 2 Marsteks op 2500W (Max 5000VA som vd maximum vermogen van de energieopslagsystemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Bart Bever schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:47:
[...]

Ik lees het als volgt voor een BE 1fase aansluiting...

4000VA vaste zonnepanelen (max 5000VA)
+ max 2 Marsteks op 2500W (Max 5000VA som vd maximum vermogen van de energieopslagsystemen)
Klopt 100%.
En als die zonnepanelen geregistreerd zijn moet je de Marstek niet aanmelden als je een digitale teller hebt (maar je moet hem dan mooi op max 800w zetten :+ :o ).
Volgende week de homologatie in orde en dan is alles perfect in orde 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phoenix88
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Oh, die had ik gemist. Duidelijk, dank je.
Zo veel te beter, dan heb ik overschot zat om er later eventueel nog bij te knallen :)

Ik heb een EDIT bij mijn originele post gezet om de verwarring weg te werken.

[ Voor 11% gewijzigd door phoenix88 op 20-06-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:17:
[...]

Klopt 100%.
En als die zonnepanelen geregistreerd zijn moet je de Marstek niet aanmelden als je een digitale teller hebt (maar je moet hem dan mooi op max 800w zetten :+ :o ).
Volgende week de homologatie in orde en dan is alles perfect in orde 8)
Toch wel want het totaal is meer dan 800w.

 Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt

In ieder geval ga ik 1 aanmelden. Want het gebruik van een batterij kunnen ze zien. Ook klopt zo in theorie op eender welke manier mijn totaal want ik heb dan 4200+800

[ Voor 32% gewijzigd door d3x op 20-06-2025 20:32 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
d3x schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:30:
[...]

 Kies je dus boven op een reeds gemelde vaste installatie voor een plug-en-play toestel? Dan moet je dat stekkerzonnepaneel of die stekkerbatterij sowieso melden vanaf dat het vermogen van je totale installatie 800 Watt

In ieder geval ga ik 1 aanmelden. Want het gebruik van een batterij kunnen ze zien. Ook klopt zo in theorie op eender welke manier mijn totaal want ik heb dan 4200+800
Hier wordt niks aangemeld als de MT gehomologeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:48:
[...]

Hier wordt niks aangemeld als de MT gehomologeerd wordt.
Gewoon zoveel mogelijk aanmelden wat je toekomstig wil gebruiken. Kans bestaat erin dat je uitzondering krijgt als de 800W limiet er komt. Of als niet meer zou mogen mogelijk schadevergoeding >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
phoenix88 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:52:
Vanaf volgende week wel, als we de Nederlanders van thuisbatterij.nl mogen geloven.
de mannen van Offgrid intussen ook met de bewering dat hij er deze week op komt 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 03-09 20:36
d3x schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:30:
[...]

Ik denk dat je de tabel fout begrijpt.
Ga ervan uit dat je een mono-fasige installatie hebt omdat je "4200+800" vermeldt.

In de "korf" van de zonnepanelen heb je inderdaad nog 800W maar dan dien je wel met het max-vermogen van de omvormer te rekenen.
Als je het over een Marstek Venus batterij hebt: die komt in de "korf" van batterij(en), niet in de korf van zonnepanelen. En vermits de MT Venus een omvormer heeft van 2500W, is dat de waarde waar Fluvius rekening mee houdt. Op een mono-fasige netaansluiting, kan je dus max. 2 Marstek Venus batterijen registreren.

Optimaal zou zijn als je die vrije 800W in jouw korf van zonnepanelen, gebruikt met een plugin hybride batterij, wel met max 800W omvormervermogen, bv. Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Pro die reeds in de homologatie-lijst staat. Daar kan je dan nog evt. rechtstreeks panelen op aansluiten en nog batterijen onder monteren.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant | Marstek 5.12 uitgeleend | Zendure Hyper + 2 AB2000S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Dolf_Tweakers schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Ik denk dat je de tabel fout begrijpt.
Ga ervan uit dat je een mono-fasige installatie hebt omdat je "4200+800" vermeldt.

In de "korf" van de zonnepanelen heb je inderdaad nog 800W maar dan dien je wel met het max-vermogen van de omvormer te rekenen.
Als je het over een Marstek Venus batterij hebt: die komt in de "korf" van batterij(en), niet in de korf van zonnepanelen. En vermits de MT Venus een omvormer heeft van 2500W, is dat de waarde waar Fluvius rekening mee houdt. Op een mono-fasige netaansluiting, kan je dus max. 2 Marstek Venus batterijen registreren.

Optimaal zou zijn als je die vrije 800W in jouw korf van zonnepanelen, gebruikt met een plugin hybride batterij, wel met max 800W omvormervermogen, bv. Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 Pro die reeds in de homologatie-lijst staat. Daar kan je dan nog evt. rechtstreeks panelen op aansluiten en nog batterijen onder monteren.
Je stelling klopt, maar je weet nooit met die overheidsinstellingen. In theorie kan die ook terugleveren op eenzelfde moment en daarom dat ze zeggen dat je enfluri nodig hebt... Ik blijf altijd in totaal onder de 5kva als ik 1 toestel aangeef.

Die 800 bijleggen heb ik overwogen maar blijf liever nog 3j eraf tot certificaat wegvallen. Dan kijk ik wel hoe de markt is (en de regerings kronkels) en leg dan mogelijks een herdesign oost-west op 1 fase met overprovisie, maar wel al klaar om aan te passen naar 3fase wanneer het moet. Momenteel kom ik 8-9mnd van het jaar toe met verbruik tenzij reeks slechte dagen. Mijn auto laad ik publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svs79
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20-08 18:20
Dus op een 3fasige aansluiting mag je een PV omvormer 10KVA hebben én daarbovenop 4 marstek’s ?

SMA tripower 6.0 - LG NEON 9040 Wp Zuid - 3x Marstek Venus 5,12 - Marstek CT003/ Shelly Pro 3EM / P1 HW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Svs79 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:11:
Dus op een 3fasige aansluiting mag je een PV omvormer 10KVA hebben én daarbovenop 4 marstek’s ?
Tot de wetgeving voor max 1 plugin aan 800W er komt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Svs79 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:11:
Ja dat mag als je de Marsteks registreerd zodra de MT gehomologeerd is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PNARI
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:30
Info van het kabinet van Melissa : sta te kijken hoeveel MWh al geïnstalleerd is aan thuisbatterijen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvnxUP7cRAaHwCLdu4TQD0kDf1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5IvuT4WpQsE46aAMWmrIwHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykclWVSbMPyN3ar2repY3ORid9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6necTk5B5QfrAlRkWf9hYCl6.jpg?f=fotoalbum_large

4000Wp Oost, 5000Wp west, 2x 5.12 kWh, BMS V151, HWP1 V1.1903, CT003 V114 App V1.6.32, Shelly 3PRoEM, 3fase, electrisch koken en boiler,maat 43 in de schoenen.😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6
En hoeveel mw aan marstekken er nog zijn 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:44
Stel 1000 Marsteks in BE, is toch al 5 MWh

[ Voor 3% gewijzigd door dodvip123 op 23-06-2025 11:24 ]

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaVa
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:27
Ter info:
Update van de lijst op Synergrid (de volledige), Zendure is toegevoegd (Hyper 2000).
Met Shelly pro 3 EM.

[ Voor 10% gewijzigd door DaVa op 23-06-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DaVa schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:31:
Ter info:
Update van de lijst op Synergrid (de volledige), Zendure is toegevoegd (Hyper 2000).
Wou het juist ook typen. De homologatie daarvan was blijkbaar al bijna 2 weken in orde, maar pas vandaag heeft iedereen het document digitaal ondertekend waardoor nu pas in de lijst staat :+
Dus kan wel degelijk dat de Marstek al goedgekeurd is maar dat nog 2 weken duurt om in de lijst te staan :D

Is die Hyper 2000 trouwens geen oude omvormer? De 2400 AC zal dan nog wel een half jaar duren voordat deze erin staat :X Tegen dan is het toestel al EOL en misschien niet meer verkrijgbaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 12:45
dodvip123 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:24:
Stel 1000 Marsteks in BE, is toch al 5 MWh
Lijkt me sterk als er nu al 1000 zouden staan, net even gekeken en met de 2 groepsaankopen zitten we wel al aan richting 200.
Maarja, we hebben deze natuurlijk allemaal nog netjes in de verpakking zitten totdat de homologatie rond is. :+
Avenger 2.0 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Wou het juist ook typen. De homologatie daarvan was blijkbaar al bijna 2 weken in orde, maar pas vandaag heeft iedereen het document digitaal ondertekend waardoor nu pas in de lijst staat :+
Dus kan wel degelijk dat de Marstek al goedgekeurd is maar dat nog 2 weken duurt om in de lijst te staan :D

Is die Hyper 2000 trouwens geen oude omvormer? De 2400 AC zal dan nog wel een half jaar duren voordat deze erin staat :X Tegen dan is het toestel al EOL en misschien niet meer verkrijgbaar 8)7
Inderdaad... Geeft ergens wel aan dat het process traag is.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmarchan
  • Laatst online: 00:29
Avenger 2.0 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Finally :), die staan hier exact 2 maanden te draaien (2 Hypers met elk 2x AB2000s), had geen zin om langer te wachten.
Sedert HEMS update vorige week, werkt NOM voor mij ideaal. Reactietijd tss laden en ontladen nu minimaal.
Mijn dagelijks verbruik vanaf het net beperkt zicht van 0,2kWh tot 0,5kWh. Maandpiek = 1kW.
Vanaf vandaag dus terug legaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRil
  • Laatst online: 12-09 18:35
De Synergrid lijsten kregen een update vandaag.... guess what.... Geen Marstek te bespeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVa
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:27
JanRil schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:21:
De Synergrid lijsten kregen een update vandaag.... guess what.... Geen Marstek te bespeuren.
De Zendure is toegevoegd maar alleen op de volledige lijst (spreadsheet), ondanks dat de plug-in PDF ook een update kreeg staat Zendure daar niet op… voorlopig 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmarchan
DaVa schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:41:
[...]

De Zendure is toegevoegd maar alleen op de volledige lijst (spreadsheet), ondanks dat de plug-in PDF ook een update kreeg staat Zendure daar niet op… voorlopig 🙄
Zal ongetwijfeld een vergetelheid zijn want staat op de volledige lijst wel als plug-in.
Getracht om de installatie aan te melden bij Fluvius, maar ook daar nog niet in de mogelijkheid om de Zendure Hyper te selecteren, dus onmogelijk om momenteel aan te melden, maar heb het document van conformiteit wel snel lokaal opgeslagen.

https://www.synergrid.be/...re_ZDHYP2000_20250611.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neuron
JanRil schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:21:
Volgende week :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix88
mmarchan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:00:

Getracht om de installatie aan te melden bij Fluvius, maar ook daar nog niet in de mogelijkheid om de Zendure Hyper te selecteren, dus onmogelijk om momenteel aan te melden, maar heb het document van conformiteit wel snel lokaal opgeslagen.

https://www.synergrid.be/...re_ZDHYP2000_20250611.pdf
Je kan op het aanmeldingsformulier van Fluvius kiezen voor Andere/Niet op de lijst, en dan manueel de nodige waarden invullen. In combinatie met dat conformiteitsbestand zal dat wel in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeadhunter
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-09 16:29
Voor de mensen die reeds eentje hebben staan, wat zijn de meer betrouwdbaare winkels die al reeds in Belgie leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-09 17:24
Die ambtenaarkes van Synershit moeten het nogal zwaar hebben zeg. Pdf'ke hier, excelleke daar updaten... Ze zullen wel klagen dat ze in het zweet staan en hun dikke pree ontoereikend is voor al dat zwaar werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
phoenix88 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:14:
[...]

Je kan op het aanmeldingsformulier van Fluvius kiezen voor Andere/Niet op de lijst, en dan manueel de nodige waarden invullen. In combinatie met dat conformiteitsbestand zal dat wel in orde zijn.
Andere/Niet op de lijst zie ik alvast niet staan voor het aanmelden van een Plug-in batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmarchan
Undeadhunter schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:01:
Voor de mensen die reeds eentje hebben staan, wat zijn de meer betrouwdbaare winkels die al reeds in Belgie leveren?
https://www.wallboxdiscounter.com/nl/thuisbatterij/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
zelf 4 stuks besteld bij duravolt/stekkerbatterij... zijn vriendelijk en goed bereikbaar.
Er was eentje waar de stroomkabel niet bij zat - zaterdag gezegd en maandag was de kabel al hier met de post.. dus 100% top.

Pagina: 1 ... 15 ... 21 Laatste