Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
Proim schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:22:
[...]

Ik zie het soms voorbij komen dat mensen meerdere batterijen hebben en elk op een aparte fase aangesloten. Waarom is dat? Als ik de start van het Marstek topic doorneem staat enkel dat hij gewoon om kan gaan met meerdere fases, maar verder niets over waarom je zou gaan spreiden.
Dat waarom is om een betere verdeling te hebben zowel op je eigen binneninstallatie als op de straatzijde.

Statistisch gezien wil je dat iedereen zijn loads en opweksystemen zoveel mogelijk spreidt zodat er geen imbalans ontstaat op de fases en je dingen “scheef trekt”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:43
Volgens een bericht op zonstraal heeft Tubotek aangegeven dat de Marstek sinds 5/06 zou goedgekeurd zijn. Maar geen idee als dat echt waar is of een gok om meer te verkopen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:52
Broodro0ster schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:42:
Volgens een bericht op zonstraal heeft Tubotek aangegeven dat de Marstek sinds 5/06 zou goedgekeurd zijn. Maar geen idee als dat echt waar is of een gok om meer te verkopen.
Sinds het niet in de lijst staat van vandaag is het duidelijk nog niet het geval. Vraag mij af of er iets waarheid achter zit of men ons gewoon aan het lijntje blijft houden. Als het deze week niet in de lijst staat ga ik wel echt het laatste beginnen te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18

d3x

Broodro0ster schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:42:
Die Tubotek heb ik toch maar links laten liggen bij mijn MT orders als ik kijk naar de firma's zelf die er achter liggen, lijkt mij zo weer een opportunistisch voorkoop firmatje dat zoals in de tijd met PV sneller gedaan is dan de support van het device.

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

[...]

Ik zie het soms voorbij komen dat mensen meerdere batterijen hebben en elk op een aparte fase aangesloten. Waarom is dat? Als ik de start van het Marstek topic doorneem staat enkel dat hij gewoon om kan gaan met meerdere fases, maar verder niets over waarom je zou gaan spreiden.
kan je beter in het forum zelf vragen, of beter nog een beetje doorlezen in de TS en wat antwoorden van anderen, is allemaal al meermaals besproken. Je kan elke fase balanceren, je kan nom over alle fasen balanceren afh van je CT sturing.

Maxwp in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 10-06-2025 09:02 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / HMT 0.8 Oost / dual MT Venus E 5KW (V153.125), CT003 ( v117) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:48
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:15:
Heeft iemand hier 2 Venussen e met een homewizard p1 ? Het zou voor 1 op elke fase (3-fasig) nom te draaien
Als ze elk hun eigen fase naar nul regelen dan werkt dat. Je moet natuurlijk wel op elk van die fasen PV hebben anders zal het niet werken.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
[...]

Het is altijd goed om uw belasting over de fasen te verdelen, zowel voor PV als voor batterijen om de stromen in uw fase te beperken

Maar de Marstek(s) kunnen NOM regelen naar de som van de 3 fasen. Met 1 batterij kan dit met alle beschikbare CT metingen (HWP1, Shelly, CT002 en CT003).

Als je meerdere batterijen tesamen wil sturen naar NOM voor het 3-fasen totaal dan moet je de CT002 of CT003 gebruiken anders kan het gebeuren dat de ene batterij de andere gaat laden.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V153 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:51
@Proim omdat in Belgie er geen onbelans mag ontstaan over de fases... en in voorbereiding naar de toekomst als ze per fase zouden kunnen afrekenen

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvs
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:16

bvs

Icekiller2k6 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:39:
@Proim omdat in Belgie er geen onbelans mag ontstaan over de fases... en in voorbereiding naar de toekomst als ze per fase zouden kunnen afrekenen
Dat zou oneerlijk zijn tegenover monofazige aansluitigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-09 08:02
DSSW schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Als je meerdere batterijen tesamen wil sturen naar NOM voor het 3-fasen totaal dan moet je de CT002 of CT003 gebruiken anders kan het gebeuren dat de ene batterij de andere gaat laden.
Dan begrijp ik niet goed waarom ze apart op fases moeten aangesloten worden als de CT003 dat kan aansturen? Ik denk dat ik ergens iets fundamenteels mis. Wat gaat er mis als je 2 batterijen aansluit (laten we aannemen ook op een aparte groep) zonder verder iets te veranderen?

[ Voor 11% gewijzigd door Proim op 10-06-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:39
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:50:
[...]

Sinds het niet in de lijst staat van vandaag is het duidelijk nog niet het geval. Vraag mij af of er iets waarheid achter zit of men ons gewoon aan het lijntje blijft houden. Als het deze week niet in de lijst staat ga ik wel echt het laatste beginnen te denken...
Bij Fluvius is in ieder geval ook nog niks bekend van Marstek of Hame:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8de-xNQTvo0nubY8DH-7jdz8uFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbtITuKL5dfrjif63DlvFVoS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:02
Net contact gehad met ecoflow.
Ook hier hetzelfde antwoord:
Het proces voor goedkeuring in België loopt nog.
Ik krijg de indruk dat het wel allemaal zeer traag gaat of opzettelijk word vertraagd.
Mij maak je niet wijs dat alle leveranciers te laat zijn begonnen aan deze aanvraag.
Marstek, homewizard,zendure, ecoflow,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:45
Proim schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Dan begrijp ik niet goed waarom ze apart op fases moeten aangesloten worden als de CT003 dat kan aansturen? Ik denk dat ik ergens iets fundamenteels mis. Wat gaat er mis als je 2 batterijen aansluit (laten we aannemen ook op een aparte groep) zonder verder iets te veranderen?
Dat kan ook volgens mij.
Het meer een kwestie hoeveel vermogen wil ik op één fase in totaal hebben tussen gebruikers op die fase en het compenseren op diezelfde fase door 2x batt ontgrendeld op 2500w.
Zijn de kabels dan afdoende beschermd als er ergens kortsluiting zou ontstaan.
Bijvoorbeeld 25A Fase en je hebt 16A Groepen/Kringen (5750w en 3680w)

Welke deskundige kan hier een uitspraak over doen?

PS dit hoort meer hier thuis Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu

[ Voor 11% gewijzigd door SatScan op 10-06-2025 13:53 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qeqrtar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:25
rabero1985 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:18:
Ik krijg de indruk dat het wel allemaal zeer traag gaat of opzettelijk word vertraagd.
Mij maak je niet wijs dat alle leveranciers te laat zijn begonnen aan deze aanvraag.
Marstek, homewizard,zendure, ecoflow,...
Dat krijg je met onvolledige regelgeving. Waarschijnlijk allemaal tijdig aan het homologatietraject begonnen met een P1-meter als EnFluRi. Afgekeurd, en nieuw traject met een goedgekeurde EnFluRi, of wachten tot de wetgeving aangepast wordt om P1 toe te laten voor lagere vermogens (maar dat kan nog maanden duren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:19
Qeqrtar schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:18:
[...]

Dat krijg je met onvolledige regelgeving. Waarschijnlijk allemaal tijdig aan het homologatietraject begonnen met een P1-meter als EnFluRi. Afgekeurd, en nieuw traject met een goedgekeurde EnFluRi, of wachten tot de wetgeving aangepast wordt om P1 toe te laten voor lagere vermogens (maar dat kan nog maanden duren).
Ook mijn gedacht...al de andere korte termijn beloftes voornamelijk van verkopers die hun eigen wensen voor werkelijkheid "verkopen". Dus louter mijn gevoel... we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuron
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-09 13:09
ivanhoe007BE schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Ook mijn gedacht...al de andere korte termijn beloftes voornamelijk van verkopers die hun eigen wensen voor werkelijkheid "verkopen". Dus louter mijn gevoel... we zullen zien.
Prijzen Marstek ook serieus aan t dalen op vele plaatsen

BE, Marstek 5,12kw v151, CT003 v114, SMA 5kw, boiler 150L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
1425 euro ... net 2 bij besteld..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
Ja die marstek is qua prijs zeker interessant. Maar ik installeer de app en krijg langs geen kanten een verificatie code. Al meerdere emails geprobeerd en ook niet in spam. Tja, dan moet ik er ook geen halen want dan zit ik daar en kan m niet instellen. HW is tot hier toe ook nog niks, teveel problemen lees ik daar ook nog. Blijft nog over zendure(langere levertijd)en ecoflow maar die zijn zo klein 1.92 kWh jammer want dat merk is ook wel degelijk en is direct beschikbaar. Dat ik iets in de meterkast moet installeren vind ik niet erg, maar het moet wel stabiel zijn en niet elke dag er met de neus op zitten van wat doet die nu weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:36
rabero1985 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:39:
Ja die marstek is qua prijs zeker interessant. Maar ik installeer de app en krijg langs geen kanten een verificatie code. Al meerdere emails geprobeerd en ook niet in spam. Tja, dan moet ik er ook geen halen want dan zit ik daar en kan m niet instellen. HW is tot hier toe ook nog niks, teveel problemen lees ik daar ook nog. Blijft nog over zendure(langere levertijd)en ecoflow maar die zijn zo klein 1.92 kWh jammer want dat merk is ook wel degelijk en is direct beschikbaar. Dat ik iets in de meterkast moet installeren vind ik niet erg, maar het moet wel stabiel zijn en niet elke dag er met de neus op zitten van wat doet die nu weer.
Je moet wel eerst een Marstek hebben, anders gaat dat niet…

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DSSW
De Marsteks werken perfect, bij mij al sinds einde januari, eerst 1 midden februari de 2de besteld en begin mei de 3de :+
Heb in totaal 4500€ betaald voor de 3 stuks tesamen, nu kan het nog een beetje goedkoper merk ik. Niet twijfelen zou ik zeggen.

App werkt ook zoals het hoort. Heb ook alles via MQTT in Home Assistant voor monitoring. Werkt ook zeer goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7sGM8AvP3l8_Mwb0xjTFbxmK7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbBuoUQOe7H8vP8XkKjXFsuO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
Hier wel tevreden van de Ecoflow Stream AC Pro - 4 stuks. Ja, iets duurder, okee. Maar wel passief gekoeld ook. Dat vind ik wel een pluspunt.
Gebruik het icm hun Smart Meter. Regelt -heel- snel. Geïntegreerd in home assistant via de public API (developer account aanvragen bij Ecoflow).

Voordeel is bij panne, dat je nog aparte stopcontacten hebt achterop, dus batterij wordt niet onbruikbaar zonder het net. Via die stopcontacten kan je ook feed-in doen. Lijkt me nog handig icm een generator zelfs bvb, bij langdurige panne..

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Wirehead schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:03:
[...]

Hier wel tevreden van de Ecoflow Stream AC Pro - 4 stuks. Ja, iets duurder, okee. Maar wel passief gekoeld ook. Dat vind ik wel een pluspunt.
Gebruik het icm hun Smart Meter. Regelt -heel- snel. Geïntegreerd in home assistant via de public API (developer account aanvragen bij Ecoflow).

Voordeel is bij panne, dat je nog aparte stopcontacten hebt achterop, dus batterij wordt niet onbruikbaar zonder het net. Via die stopcontacten kan je ook feed-in doen. Lijkt me nog handig icm een generator zelfs bvb, bij langdurige panne..
Komt wel op ongeveer 500€/kwh, das wel bijna 2 keer zo duur dan de Marstek per kwh en die heeft ook een backup stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:52
Yep, ik spreek je daar niet tegen, de Ecoflow is duurder. Heb er wel vertrouwen in dat Ecoflow uiteindelijk wel op de Synergrid lijst zal komen. Hun Powerstream staan er namelijk ook in…

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:45
*knip*

[ Voor 108% gewijzigd door SatScan op 10-06-2025 20:05 ]

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V153 - CT003 V117 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-09 17:24
Ik vind het eigenlijk wel redelijk schandalig dat die Synergrid een rookscherm opgooit wat betreft de homologatie van de Marstek. Zij zien dat ook wel dat dat een populaire batterij is die veel mensen in hun huis staan hebben nu. Maar toch weigeren om gedetailleerde informatie te geven hoe het nu eigenlijk zit met die "homologatie". Dat is hun plicht als ambtenaar.

Op en top elitaire snob-bureaucratie zoals we die allemaal goed kennen in het Belgenlandje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ardana123 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:28:
Ik vind het eigenlijk wel redelijk schandalig dat die Synergrid een rookscherm opgooit wat betreft de homologatie van de Marstek. Zij zien dat ook wel dat dat een populaire batterij is die veel mensen in hun huis staan hebben nu. Maar toch weigeren om gedetailleerde informatie te geven hoe het nu eigenlijk zit met die "homologatie". Dat is hun plicht als ambtenaar.

Op en top elitaire snob-bureaucratie zoals we die allemaal goed kennen in het Belgenlandje.
Synergrid is hier toch niet de schuldige? Ik snap dat zij niet aan Jan en alleman mogen zeggen welke aanvragen er lopende zijn, het is de aanvrager van de homologatie die hierover kan berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
ardana123 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:28:

Geduld, geduld. Dat komt wel in orde.

Er zijn nog andere populaire PIB's die ook nog niet gehomologeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Kaickul schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:43:
[...]

Synergrid is hier toch niet de schuldige? Ik snap dat zij niet aan Jan en alleman mogen zeggen welke aanvragen er lopende zijn, het is de aanvrager van de homologatie die hierover kan berichten.
Dan is Marstek aan het liegen, zo simpel is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Letrab
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 15:08
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:39:
1425 euro ... net 2 bij besteld..
Waar, als ik mag vragen? 1475 euro per stuk is zowat de prijs die ik overal vind, inclusief kortingscodes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

Letrab schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:42:
[...]

Waar, als ik mag vragen? 1475 euro per stuk is zowat de prijs die ik overal vind, inclusief kortingscodes?
het is hier geen verkoops forum en alles over MT zelf is ook een ander forum.

[ Voor 8% gewijzigd door d3x op 11-06-2025 10:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HyperBart
d3x schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:52:
[...]

het is hier geen verkoops forum en alles over MT zelf is ook een ander forum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Pp6Y290hisfBYaN0FSDakcnGuQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/0WOXDKgATGsDoKTuOzl03mqF.gif?f=user_large

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Daarmee dat de plugin thuisbatterij zo wordt tegengewerkt:
https://www.gva.be/econom...-belang-bij/71140144.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 08:45

vinneke

De Figuur

Ik denk niet dat de huidige situatie houdbaar is. In de zomer is er een enorme zonneproductie, en dus veel teruglevering. Wat lees je: energieleveranciers vragen in sommige gevallen geld voor te injecteren ipv dat ze er iets voor geven. Wat ergens logisch is, op dat moment zijn het negatieve prijzen.

Nu met de (plug-in) thuisbatterij die meer en meer wordt gekocht is dat probleem deels van de baan in de zomer. Maar dit is dan een gesloten circuit waar voor Fluvius bvb. niet veel te verdienen valt, want er is geen netafname.

Maar in de winter moet het "net" nog altijd wel al die stroom bij de mensen krijgen. Elektrische auto's, warmtepompen, noem maar op. En bovendien moet die stroom ook gegenereerd worden, en dat zal niet door zonnepanelen kunnen gebeuren.

En we zullen allemaal moeten betalen voor die wintercapaciteit. Wat wederom logisch is.

Ik zie ooit nog mensen met zonnepanelen of een batterij verplicht te worden tot een dynamisch contract te nemen. Daarom niet dit of volgend jaar, maar wel ooit.

[ Voor 8% gewijzigd door vinneke op 11-06-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@vinneke en dan wordt een 100% offgrid solution rendabel.
En dan bedoel ik niet van het net afgeconnecteerd worden, maar een aparte voeding naar je kast en deze dan kunnen omschakelen naar wens - al is dat manueel.
Dan heb je geen zonnepanelen aan het netwerk noch een batterij...

Uiteraard is dan al je overproductie 'verloren' - so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
vinneke schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:34:
Ik zie ooit nog mensen met zonnepanelen of een batterij verplicht te worden tot een dynamisch contract te nemen. Daarom niet dit of volgend jaar, maar wel ooit.
De distributie tarieven gaan dynamisch worden, dat is in Wallonië al het geval. Met normale, dal en piek momenten afhankelijk van vraag/aanbod. De energieleveranciers zullen je nog vrij laten, maar vast en variabel zullen dan altijd duurder zijn dan dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabero1985
Net antwoord van men verzekeringsmaatschappij gekregen ivm een plug & play batterij:

Beste,

Wanneer je een plug and play thuisbatterij zou aanschaffen wordt deze mee verzekerd in het kapitaal inhoud dat voorzien is in de brandpolis.

Men moet dit niet melden, er is ook geen meerpremie voor de plug and play thuisbatterij.

Je hoeft hier verder ook geen maatregelen in te nemen.

Voila, en eer fluvius wakker word... Ik denk dat het tijd word voor een setje 😈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:41
Icekiller2k6 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:41:

Uiteraard is dan al je overproductie 'verloren' - so be it.
(Bit)coin mining op je overprodutie? :) Mss dat je na 5 jaar je hardware terug hebt verdiend(als je coin tenminste niet crasht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Valkske schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:13:
[...]

(Bit)coin mining op je overprodutie? :) Mss dat je na 5 jaar je hardware terug hebt verdiend(als je coin tenminste niet crasht)
Inderdaad, waarom niet. Zo tweedehands bitcoin asic miner kan je al voor rond de €100 vinden. En dan de airco nog erbij aan om van de hitte af te geraken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:07
Beetje off topic maar mining (zeker kleine rig) is niet meer rendabel als je elektriciteit niet praktisch gratis(of vaak gestolen😅) is.

Klein quote waar je je aan kan verwachten:
How Much Electricity is Needed to Mine 1 Bitcoin After 2024 Halving?
Mining a single Bitcoin (BTC) as an individual miner requires a substantial amount of energy. On average, mining 1 BTC consumes around 6,400,000 kilowatt-hours (kWh) of electricity. If attempted by a solo miner, this task could take nearly 12 years to finish, using approximately 44,444 kWh of power each month (calculations based on data in our methodology).
Zo'n ding trekt paar duizend watt.
Zou m'n geld dus maar ergens anders insteken😉

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
vanpeers schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:57:
Beetje off topic maar mining (zeker kleine rig) is niet meer rendabel als je elektriciteit niet praktisch gratis(of vaak gestolen😅) is.
In the meantime... 2025 hello! "Ja vanaf nu brengt uwe kWh nog maar 2 cent op."

Afhankelijk van het debat is een kWh uit PV "gratis" of zet ge er een waarde van 2 cent tegenover, in beide gevallen wordt minen straks echt nog terug interessant (als ge al iets had liggen natuurlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 12-06-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

nettarieven mogen voor mij gerust hoger (wie verbruikt zal betalen.....lijkt mij logisch)
zolang ze van de vaste kosten afblijven :( Ik heb nu met 2MT al 2 maanden bijna 0 verbruik en toch betaal ik 26eur aan vaste kosten.... (met een elec leverancier abbo van 0 eur)

op zich is dat niet veel, maar waarom op die manier? iemand die een 2e verblijf heeft identiek zelfde probleem. We betalen origineel al aansluitingskosten, nu betaal je dus 300eur/jaar ook al heb je geen verbruik, zelfde fout met autotaksen, vast bedrag zonder link naar km verbruik.

dank U overheid.

[ Voor 22% gewijzigd door d3x op 12-06-2025 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@d3x omdat je in de winter maanden wel gaat verbruiken. En de capaciteit die tot je huis gelijk blijft of je dat nu 1 dag per jaar gebruikt of dagelijks….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

vanpeers schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:57:

Klein quote waar je je aan kan verwachten:

[...]

Zo'n ding trekt paar duizend watt.
Zou m'n geld dus maar ergens anders insteken😉
er zijn alternatieve Bitcoin miners die weinig verbruiken maar dan is het gewoon zoals op de lotto spelen.

het voordeel van mining in de winter is wel dat het warmte geeft. En met de huidige UP prijs is de elec dus hele zomer lang gratis als je de juiste investering al hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Icekiller2k6 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:37:
@d3x omdat je in de winter maanden wel gaat verbruiken. En de capaciteit die tot je huis gelijk blijft of je dat nu 1 dag per jaar gebruikt of dagelijks….
zoals ik toch zeg, niks mis mee met betalen per verbuik? ik heb een maandelijks contract. dus als ik in winter wel +400kwh verbruik dan zal ik ook a ratio betalen. Dat is trouwens veel correcter volgens de markt prijs, want die is in winter veel duurder dan zomer. Nu betaal je eigenljik veel voor zomer kwh.

Die capaciteit heb ik al betaald bij aanleg. Daar tegenover staat geen juiste maandelijkse vergoeding. of je nu een 25A of 40A of 60A 1 fase liggen hebt maakt geen jota uit voor maandelijkse kost.

[ Voor 14% gewijzigd door d3x op 12-06-2025 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
DSSW schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:30:
[...]

De Marsteks werken perfect, bij mij al sinds einde januari, eerst 1 midden februari de 2de besteld en begin mei de 3de :+
Heb in totaal 4500€ betaald voor de 3 stuks tesamen, nu kan het nog een beetje goedkoper merk ik. Niet twijfelen zou ik zeggen.

App werkt ook zoals het hoort. Heb ook alles via MQTT in Home Assistant voor monitoring. Werkt ook zeer goed.
[Afbeelding]
Moet ik toch ook eens werk van maken om in HA te integreren, lijkt me vooral handig om wat data te verzamelen.
d3x schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 07:37:
[...]

er zijn alternatieve Bitcoin miners die weinig verbruiken maar dan is het gewoon zoals op de lotto spelen.

het voordeel van mining in de winter is wel dat het warmte geeft. En met de huidige UP prijs is de elec dus hele zomer lang gratis als je de juiste investering al hebt liggen.
Das waar, zag dat vorige maand m'n injectie nog €0.015/kWh was...
Denk dat ik m'n laadpaal in de zomer eens gewoon gratis ga open stellen voor m'n buren.(enkel laden met overschot)
Heb momenteel toch geen elektrische auto meer en injectie brengt 4 maanden per jaar niks op, kan er maar beter iemand anders geniet van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@d3x tuurlijk wel - de centrale moet je 40a altijd kunnen bedienen...
Dat is een beetje zoals een data lijn van 1gbit laten leggen, en zeggen ik ga toch niet voor 1gbit betalen ik gebruik dat enkel van 18 tot 20u! Tussen 8 en 18 verrbuik ik maar 1mbit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenvb
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 21:53
Icekiller2k6 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:30:
Dat is een beetje zoals een data lijn van 1gbit laten leggen, en zeggen ik ga toch niet voor 1gbit betalen ik gebruik dat enkel van 18 tot 20u! Tussen 8 en 18 verrbuik ik maar 1mbit!
Vergeet niet dat telecom providers al capaciteit oversellen sinds de jaren stillekes. Dus eigenlijk betaal je voor hopelijk die snelheid, maar soms kan dat tegenvallen in de piekuren.

Ik weet niet of datzelfde gebeurt voor nutsverbindingen. Een tragere download heeft verder geen gevolgen. Een spanningsval of erger kan wel wat toestellen beschadigen...

[ Voor 7% gewijzigd door rubenvb op 12-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@rubenvb - ja daarom dat sommige smelterijen gevraagd worden om hun machines stil te leggen... ;)
Maar dat verandert nog steeds niet dat je _betaald_ voor een 1gbit aansluiting (en de reden waarom het zo goedkoop is is door de overselling)...

[ Voor 42% gewijzigd door Icekiller2k6 op 12-06-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Icekiller2k6 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:30:
ja daarom dat er zoveel lijnen uitvallen in BE :9

ik herhaal, er is geen verschil in betaling van 40-60a in je vaste maandelijkse kosten, enkel in de originele aansluiting, dus je antwoord is niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
De Synergrid lijst is momenteel zelfs leeg (0 bytes), dus officieel mag je geen enkele omvormer meer gebruiken in Belgie nu >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Laatst online: 14-09 12:57
@d3x hier loop ik momenteel ook tegenaan, in de Engie app worden de vaste kosten ook per dag verrekend, dus ons verbruik is ( door zeer zeer zeer zuinig te zijn O-) if you know what i mean :+ ) de afgelopen 2 weken ook gewoon 2-3 Kwh/week, en als je dan de grafiekjes bekijkt zie je mooi bijna geen verbruik, maar de grafiek met kosten is bijna niet gezakt.... |:( 8)7
Hopelijk zakken die kosten ook door ons "zeer lage capaciteitstarief" :*) ? of zou dit nog losstaande zijn?

@Avenger 2.0 nee toch?
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf

ik neem mijn woorden al terug, de volledige synergrid lijst is idd offline. fingers crossed voor een update?

[ Voor 18% gewijzigd door The_Belgian_GST op 12-06-2025 15:04 ]

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
https://www.synergrid.be/...2_2019.xlsx?1749732954967

Dus straks vlug mijn vaste omvormer gaan uitzetten :+

[ Voor 29% gewijzigd door Avenger 2.0 op 12-06-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Haha gaat weer zo een teleurstelling zijn als er straks weer niet in staat. Dan geloof ik er eigenlijk niet meer in. Al maanden aan het lijntje gehouden dat er snel in ging komen (kwestie van weken) :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
nee nee, zo werkt deze lijst niet, toestellen dienen op de lijst te staan bij plaatsing, niet tijdens de levensduur van het toestel.
Zo kan het dat vandaag een toestel op de lijst staat, perfect geplaatst mag worden, maar dat hij na X aantal tijd van de lijst word gehaald. hierna mag hij niet meer geplaatst maar nog wel gebruikt worden ( dit is eerder naar vaste installatie toe, omvormer plaatsen, laten keuren, keurder moet controleren of hij in de huidige lijst staat waardoor hij conform is )

edit: vraag me dan wel af hoe ze dit geregeld gaan krijgen indien er massaal 2de hands plug en plays gaan verkocht worden? gaat deze lijst dan wel alle ooit toegevoegde blijven bevatten?

[ Voor 15% gewijzigd door The_Belgian_GST op 12-06-2025 15:07 ]

BE - Goodwe 3Kw - 3040Wp totaal - 8X380Wp - 1 X marstek VENUS E V153 enkele fase HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ah dus moeten die Marstek chinezen gewoon even Synergrid hacken en hem er zelf in plaatsen. Lang genoeg zodat we kunnen afdrukken en registreren bij Fluvius :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
The_Belgian_GST schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:06:
vraag me dan wel af hoe ze dit geregeld gaan krijgen indien er massaal 2de hands plug en plays gaan verkocht worden? gaat deze lijst dan wel alle ooit toegevoegde blijven bevatten?
Denk dat maar een klein percentage de officiële weg zal volgen en registreren. Merendeel koopt gewoon iets online, in de winkel of op 2dehands, steekt het in en zoekt niet verder wat de verplichtingen zijn denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Staat terug online, vandaag geupdate maar geen nieuwe PIB te bespeuren ;(
Zal niet meer voor deze week zijn vrees ik dan...

[ Voor 26% gewijzigd door Avenger 2.0 op 12-06-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
de teleurstelling is er inderdaad, toestellen tot XX/06/2025 toegevoegd....
Vind ook niets terug op de voor ons bekendste merken ( Hame, Marstek, zendure....)

Jammer maar helaas alweer.
Misschien straks nog eens een mailtje richting ons Melissa om dit aan te kaarten, ga er een linkje naar hier bijsteken denk ik. Kwestie van ze daar in Brussel te laten lezen wat de man in de straat denkt over deze situatie >:)

edit: er staan dus echt wel plug en plays tussen die op 10/06/2025 zijn toegevoegd he. 3 X een NEP(???) en 1 sunflower solar :? :X ( die NEP vind je enkel op amazon en ali... man man man....)
nu eens echt door die lijst gegaan, er staan zelfs diesel generatoren tussen :+ 8)

[ Voor 24% gewijzigd door The_Belgian_GST op 12-06-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Tja, ik denk persoonlijk dat Marstek met onze voeten aan het spelen is. Dat ze helemaal niks ingediend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 17:26:
Tja, ik denk persoonlijk dat Marstek met onze voeten aan het spelen is. Dat ze helemaal niks ingediend hebben.
Haha ja begin dat ook te geloven :+
Hoelang zeggen ze al niet in de komende weken? Sinds maart al ofzo. Homologatie zou destijds in januari al gestart zijn zeiden ze. Geloof er ondertussen niets meer van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Maar is het niet opmerkelijk dat er niets bijkomt? Vermoeden jullie ook dat home wizard dit spelletje zou spelen? Of Zendure?
Ik zou het nog snappen daar Vlaanderen, globaal en zelfs in vergelijking met Nederland een zeer kleine afzetmarkt is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
HomeWizard kan in Nederland pas eind dit jaar leveren door hoge vraag, dus lijkt mij dat ze geen haast hebben en de P1 toelating afwachten, zeker gezien hun kWh meter hier in BE een elektricien en herkeuring vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:43
The_Belgian_GST schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:00:
Maar is het niet opmerkelijk dat er niets bijkomt? Vermoeden jullie ook dat home wizard dit spelletje zou spelen? Of Zendure?
Ik zou het nog snappen daar Vlaanderen, globaal en zelfs in vergelijking met Nederland een zeer kleine afzetmarkt is.....
Het zijn allemaal logge organisaties, dus het kan ook zijn dat het gewoon traag gaat.
Of Marstek liegt.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
The_Belgian_GST schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:06:
nee nee, zo werkt deze lijst niet, toestellen dienen op de lijst te staan bij plaatsing, niet tijdens de levensduur van het toestel.
Zo kan het dat vandaag een toestel op de lijst staat, perfect geplaatst mag worden, maar dat hij na X aantal tijd van de lijst word gehaald. hierna mag hij niet meer geplaatst maar nog wel gebruikt worden ( dit is eerder naar vaste installatie toe, omvormer plaatsen, laten keuren, keurder moet controleren of hij in de huidige lijst staat waardoor hij conform is )

edit: vraag me dan wel af hoe ze dit geregeld gaan krijgen indien er massaal 2de hands plug en plays gaan verkocht worden? gaat deze lijst dan wel alle ooit toegevoegde blijven bevatten?
Als je het mij vraagt wordt dit nog één grote klucht. Sorry, nee dat is het al.

Wat als ik vandaag een PIB registreer die aanwezig is in de lijst en die volgende maand verkoop en een andere (toevallig een Marstek) op de 2de handsmarkt koop en installeer...wie gaat dat ooit kunnen of willen controleren.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Als je het mij vraagt wordt dit nog één grote klucht. Sorry, nee dat is het al.

Wat als ik vandaag een PIB registreer die aanwezig is in de lijst en die volgende maand verkoop en een andere (toevallig een Marstek) op de 2de handsmarkt koop en installeer...wie gaat dat ooit kunnen of willen controleren.?
Tegen dan is je dossier bij Fluvius nog niet goedgekeurd, dat zal pas voor binnen 6 maanden ten vroegste zijn :D Dus gewoon elke 6 maanden een andere PIB en er hoeft nooit iets goedgekeurd te worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
Synergrid zelf zou ons ook een kluif kunnen gooien en zeggen of Marstek nu wel of niet een aanvraag heeft ingediend. Maar nee...

Het is ook zo'n belachelijk ouderwets systeem met hun manueel updaten van een pdf'ke gemaakt in word ofzo. Kzie die ambtenaar al zitten achter zijn bureau...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
Vraagje: heeft hier ook iemand problemen met de data van Fluvius? Hier is de rentste meter opname 9/06, digitale meter. Engie app geeft ook een melding dat fluvius problemen ondervind.
Meld ook FF of je net zoals ik recent een uiterst illegaal stroom-vangend apparaat hebt toegevoegd aan je installatie of niet. Ik hoop dat het echt problemen zijn, en dat niets te maken heeft met mijn nieuw apparaat ( dat ze bvb actief de aansluitingen zoeken waarbij het stroomverbruik ineens gezakt is naar bijna 0

*Edit* net even ingelogd op fluvius, daar is de recentste meter opname 11/06( woensdag) dus de meter geeft wel degelijk door aan Fluvius, enkel dan de koppeling met Engie alweer weg?

[ Voor 15% gewijzigd door The_Belgian_GST op 13-06-2025 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
De app van Engie geeft aan dat er problemen met de data zijn in algemeen en dat ze niet weten wanneer Fluvius het opgelost krijgt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:02:
HomeWizard kan in Nederland pas eind dit jaar leveren door hoge vraag, dus lijkt mij dat ze geen haast hebben en de P1 toelating afwachten, zeker gezien hun kWh meter hier in BE een elektricien en herkeuring vereist.
hoge vraag of gewoon weinig productie wie zal het zeggen... je kan goei marketing hebben en veel blabla, iedereen die beetje nadenkt weet dat er amper ROI zit in die HW batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
d3x schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:35:
[...]
hoge vraag of gewoon weinig productie wie zal het zeggen... je kan goei marketing hebben en veel blabla, iedereen die beetje nadenkt weet dat er amper ROI zit in die HW batterij.
Een beetje van beide denk ik. Als je met 2,54kWh toe komt en in het HomeWizard ecosysteem zit kan ik nog wel begrijpen. Maar de prijs aan wat deze nu verkocht wordt lijkt me niet houdbaar op termijn. Zou eigenlijk toch onder de ~€1000 moeten komen om interessant te blijven. Eens de vraag afzwakt zal de prijs wel dalen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Avenger 2.0 op 13-06-2025 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
Ik vrees dat HW de boot aan het missen is in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Melissa zit met dit gedoe ook op de Titanic...
Samen roeien naar beters met Freya en Bartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:55
Begrijp ik het goed dat je voor plug-in zonnepanelen zelf een set mag samenstellen en dat de panelen zelf er niet toe doen zolang de omvormer maar op de lijst staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
BlackShadow schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:07:
Begrijp ik het goed dat je voor plug-in zonnepanelen zelf een set mag samenstellen en dat de panelen zelf er niet toe doen zolang de omvormer maar op de lijst staat?
Inderdaad. Heb me zelf de APsystems EZ1-M gehaald en panelen apart gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:55
Avenger 2.0 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Inderdaad. Heb me zelf de APsystems EZ1-M gehaald en panelen apart gekocht.
Heb je wat meer details? Ben ook naar een setje aan het kijken.

Ik was de APSystems EZ2 die op de synergrid lijst staat aan het zoeken en die is echt nergens te vinden, enkel op de synergrid site :+

[ Voor 27% gewijzigd door BlackShadow op 13-06-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Die moeten nog uitgebracht worden voor verkoop. Die hebben de procedure omgekeerd gedaan dan Marstek :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avenger 2.0
BlackShadow schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:21:
[...]
Heb je wat meer details? Ben ook naar een setje aan het kijken.
Wat bij mij vooral doorslag gegeven heeft is de prijs en mogelijkheid om via domoticasysteem terug te schroeven van productie (bij overschot en negatieve prijzen injectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stief11
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14-09 22:28
stief11 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:09:
Toch wel straf dit , een groepsaankoop voor plugin zonnepanelen en batterijen. Waaronder ook de marstek. Ze geven zelf aan dat je dit moet aanmelden, wat dus nog niet eens kan...

https://www.samensterker....-zonnepanelen-en-batterij
Ik had hier ook een mailtje voor gestuurd, dit heb ik als antwoord gekregen:

Hieronder het antwoord van onze partner Advenso op jouw vraag:

''Momenteel nog niet synergrid-gekeurd, maar dit zal eerstdaags gebeuren. Het is slechts een kwestie van wat papierwerk.
De batterij op zich werd wel al goedgekeurd, dus dit zal geen problemen vormen.''

Dus geen zorgen iedereen, het is maar wat papierwerk 😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart Bever
  • Laatst online: 22:32
Ik ben zelf ook al een paar weken aan t kijken naar een setje Plug&play zonnepanelen ter aanvulling voor mijn vaste 4000W ZW opstelling. Ik zou ze aan de Oostkant kunnen leggen op het platte dak om gedurende de hele dag opbrengst te hebben.

Zowel in NL en DE zijn deze setjes vrij van BTW maar ik vind geen manier om ze hier te krijgen..
https://webshop.cedel.nl/...ekker-800-Watt-Full-Black
Probleem is dat deze hoog in NL gevestigd is en ik geen 400km ga rijden..

Zelfs Lidl in DE heeft deze online te beschikking maar je kan ze niet hier krijgen.
https://www.lidl.de/q/sea...ckingType=suggest_history

Belgische aanbieder maar stuk duurder..
https://pluginsolarenergy...er?variant=50143182717274

Nu ik zie dat er hier geknutseld wordt kunnen we misschien samen een onderdelenlijst maken of zelfs bestellen?
Of iemand een afzetpunt vlak over de grens NL of DE dat we kunnen gebruiken?

Of beter... iemand een Belgische leverancier die in dezelfde prijsrichting zit?

Of nieuw topic starten en daar ervaringen uitwisselen?

Ik hoor het graag!
Bart

Marstek Venus 5,12 kWh(v151 ) met CT003(v114 ), BE DM Landys Gyr+ E360 1P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
stief11 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:32:
[...]
_/-\o_ En als het afgekeurd wordt is het gewoon een ontbrekende stempel op een stukje papierwerk zeker :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
opnieuw naar Melissa==> ( te vroeg om hier ook de opmaak van de mail correct te zetten, hij zag er schoner uit toen em op mail ging >:) >:) )

Geachte,Betreffende uw eerdere reactie enkele weken geleden, constateren wij dat de besproken situatie ongewijzigd is gebleven.Daarnaast valt het ons op dat diverse fabrikanten van betaalbare en direct leverbare systemen (plug-in batterijen) claimen dat hun toestellen door Synergrid gehomologeerd zijn. Echter, deze verschijnen niet op de C10/26 lijst, wat hun gebruik momenteel onmogelijk maakt. De juistheid van deze fabrikanteninformatie is niet verifieerbaar, aangezien Synergrid weigert uitsluitsel te geven over ingediende of goedgekeurde homologatieaanvragen.Graag ontvangen wij duidelijkheid inzake de volgende punten:Wat is de huidige status van de regelgeving met betrekking tot plug-in batterijen?Mogen plug-in batterijen momenteel gebruikt worden in België?Welke aansturing is vereist voor deze toestellen (bijvoorbeeld via een P1-meter)?Wanneer dient een installatie gemeld te worden aan Fluvius?Ik beschik over een kleinschalige (3kVA) PV-installatie en een digitale meter; is de aanschaf van een batterij die op de P1-meter werkt reeds toegestaan?Met welke specificaties dient rekening gehouden te worden in specifieke situaties?Wij vernemen graag waarom er zo veel onduidelijkheid bestaat over dit onderwerp en waarom de implementatie hiervan een langdurig proces is.Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
@Bart Bever als het enkel een zonnepanelenset betreft bestaat de lijst al , https://www.synergrid.be/...2_2019.xlsx?1749869653545
En je zoekt daar een micro omvormer van 800watt ( met de Excel sheet kan je perfect filteren op vermogen )
en dan nog 2 panelen erbij zoeken van +-400-450watt,
de meeste micro omvormers van 800watt hebben 2 ingangen voor PV dus DC kabels zijn niet nodig.
een montage frame ( hierin ga je zo duur of goedkoop je zelf wil, is dan uiteraard systeem afhankelijk, plat dak, hellend dak, de graden op een plat dak zijn echt niet zo spannend of relevant, ikzelf kijk in de richting van een VanDerValk systeem, goedkoop en kwalitatief voldoende voor zover ik lees) en een AC kabel met een shuco aan 1 kant en de stekker gebruikt door je micro omvormer aan de andere kant en nog 8 stoep tegels als ballast.

toch niet zo spannend? de regelgeving gaat enkel over de omvormer. de rest van het systeem is vrij te kiezen.
En wil je "extra"s zal je zelf even moeten google. Ik raad bvb aan om een omvormer te zoeken die slim aanstuurbaar is daar ik een capaciteitstarief voor injectie voel aankomen. Waardoor het wenselijk gaat worden om je injectie danig te drukken op bepaalde momenten.

Let wel dat de wij niet ontkomen aan de BTW plicht! het is niet omdat de toestellen/sets in een ander EU land vrijgesteld zijn van BTW voor ingezetenen dat wij hiervan ook gebruik kunnen maken.
hierdoor word een grote inkoop actie het alvast niet daar er dan 1 persoon het gaat moeten bestellen en deze wel degelijk BTW plichtig gaat zijn.

Ikzelf heb mijn plug-in batterij ook zelf gaan afhalen. Yes dat kost een dagje vrije tijd, maar Nederland is een mooi land, Neem het gezin mee en maak er een daguitstap van ( top tip : Nederlandse dierentuinen zijn ook zeker de moeite ) Alhoewel terwijl ik dit schrijf bedenk ik mezelf juist dat je dan wel met een serieuze wagen moet rijden, om EN een gezin EN 2 zonnepanelen samen moet kunnen vervoeren >:)

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tl0Y
  • Laatst online: 03-09 14:05
stief11 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Ik had hier ook een mailtje voor gestuurd, dit heb ik als antwoord gekregen:

Hieronder het antwoord van onze partner Advenso op jouw vraag:

''Momenteel nog niet synergrid-gekeurd, maar dit zal eerstdaags gebeuren. Het is slechts een kwestie van wat papierwerk.
De batterij op zich werd wel al goedgekeurd, dus dit zal geen problemen vormen.''

Ben even opde Advenso site gaan zien. Staat daar het volgende bij de Marstek die ze verkopen:
Wordt Synergrid gekeurd in de week van 16/06/2025.

Die glazen bol wil ik ook hebben. :+

1 x MT 5.12 kWh V148 HWp1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Tl0Y schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:32:
[...]

Ben even opde Advenso site gaan zien. Staat daar het volgende bij de Marstek die ze verkopen:
Wordt Synergrid gekeurd in de week van 16/06/2025.

Die glazen bol wil ik ook hebben. :+
Haha je en vorige week was het de week van 9/05/2025. Gewoon niet vergeten om elke week een weekje op te schuiven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-08 11:56
Haha je en vorige week was het de week van 9/05/2025. Gewoon niet vergeten om elke week een weekje op te schuiven _/-\o_
Wellicht hebben ze er een automatische klok op aangesloten die vanzelf stil valt in ...2028 ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:19
Piddybull schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:01:
[...]

Wellicht hebben ze er een automatische klok op aangesloten die vanzelf stil valt in ...2028 ;-)
Op 20/05 kreeg ik bij navraag bij Duramotion/Duravolt volgende feedback:
Hierbij kan ik u laten weten dat wij de terugkoppeling hebben ontvangen dat 2e week Juni deze batterij is toegelaten door Synergrid.

Daarna mijn tegenvraag:
Iendien dit niet zou kloppen en ik (na de benoemde datum) toch (aantoonbare) problemen met Fluvius mocht krijgen, gaan jullie alsnog akkoord gaan voor terugname ?

Wat denk je? ...idd, toen bleef het stil : :?
Allemaal dezelfde die verkopers :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannyro
  • Laatst online: 22:36
Synergrid lijst is geupdate vandaag. Geen nieuwe PIB's...

MTVenus V2 V154 BMS 215 APP V1.6.45 HW-P1 M5stack Atom lite Modbus HA integration ZP 3,28kWp Goodwe 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
dannyro schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:12:
Synergrid lijst is geupdate vandaag. Geen nieuwe PIB's...
Ja de reguliere volledige lijst is laatste update 12/06, dus bizar dat ze de plug & play vandaag updaten. Zal iemand tegen zijn voeten gehad hebben dat niet wekelijk was gebeurd denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:37
ivanhoe007BE schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:22:
[...]

Op 20/05 kreeg ik bij navraag bij Duramotion/Duravolt volgende feedback:
Hierbij kan ik u laten weten dat wij de terugkoppeling hebben ontvangen dat 2e week Juni deze batterij is toegelaten door Synergrid.

Daarna mijn tegenvraag:
Iendien dit niet zou kloppen en ik (na de benoemde datum) toch (aantoonbare) problemen met Fluvius mocht krijgen, gaan jullie alsnog akkoord gaan voor terugname ?

Wat denk je? ...idd, toen bleef het stil : :?
Allemaal dezelfde die verkopers :(
Dan vragen we het toch gewoon nog een keer :)@Duramotion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
weet niet wat er mis is maar ik krijg de nieuwe c10/26 lijst niet eens open? alweer opmerkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deman_d
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-06 20:49
Dit is de Synergrid lijst met gehomologeerde plug&play, laatste update vandaag 16/6: https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
  • Laatst online: 18:22
deman_d schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:49:
Dit is de Synergrid lijst met gehomologeerde plug&play, laatste update vandaag 16/6: https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf
Weeral niets! 🙄

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Duramotion
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:04

Duramotion

Bedrijfsaccount Duramotion
thepixel schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:37:
[...]

Dan vragen we het toch gewoon nog een keer :)@Duramotion
Even een update, gister contact gehad met Marstek, eind deze week verwachten ze op de lijst te staan van Synergrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
Om toch positief te zijn, er komt algemeen bijna niets bij.
Lijkt me gewoon dat het bij Synergrid te omslachtig, traag,... gaat.
Ook Zendure of andere zijn nog steeds niet te vinden, nuja heb er wel vertrouwen in dat het goed komt alleen beetje geduld hebben zeker. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
  • Laatst online: 18:22
vanpeers schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Om toch positief te zijn, er komt algemeen bijna niets bij.
Lijkt me gewoon dat het bij Synergrid te omslachtig, traag,... gaat.
Ook Zendure of andere zijn nog steeds niet te vinden, nuja heb er wel vertrouwen in dat het goed komt alleen beetje geduld hebben zeker. 8)
Inderdaad, geduld is een mooie deugd.
Nu ligt die stekker vol ongeduld naar het stopcontact te loeren 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53
Stel dat de Marstek op de lijst komt, mag ik er dan drie installeren, één per fase (3N400V) op een stopcontact, elk op zijn eigen groep? mits een keuring? (De vraag is dus of ik zo'n opstelling dan gekeurd krijg, gezien het op lijst staat.)

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:10
Bart Bever schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:29:
Ik ben zelf ook al een paar weken aan t kijken naar een setje Plug&play zonnepanelen ter aanvulling voor mijn vaste 4000W ZW opstelling. Ik zou ze aan de Oostkant kunnen leggen op het platte dak om gedurende de hele dag opbrengst te hebben.

Zowel in NL en DE zijn deze setjes vrij van BTW maar ik vind geen manier om ze hier te krijgen..
https://webshop.cedel.nl/...ekker-800-Watt-Full-Black
Probleem is dat deze hoog in NL gevestigd is en ik geen 400km ga rijden..

Zelfs Lidl in DE heeft deze online te beschikking maar je kan ze niet hier krijgen.
https://www.lidl.de/q/sea...ckingType=suggest_history

Belgische aanbieder maar stuk duurder..
https://pluginsolarenergy...er?variant=50143182717274

Nu ik zie dat er hier geknutseld wordt kunnen we misschien samen een onderdelenlijst maken of zelfs bestellen?
Of iemand een afzetpunt vlak over de grens NL of DE dat we kunnen gebruiken?

Of beter... iemand een Belgische leverancier die in dezelfde prijsrichting zit?

Of nieuw topic starten en daar ervaringen uitwisselen?

Ik hoor het graag!
Bart
tegen deze prijzen lijkt me dat een no-brainer? Dat heb je supersnel terugverdiend. Ik woon zo'n 20 km van de Nederlands grens dus mss wel eens een tripje van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:05
ik heb dit setje https://solarwinkel.be/nl...e-energiesysteem-800w-872 , precies wel iets duurder geworden ondertussen, met 3 kennissen een setje gekocht zodat we de 100€ leverkosten door 4 konden delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
betaplayer schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:48:
Stel dat de Marstek op de lijst komt, mag ik er dan drie installeren, één per fase (3N400V) op een stopcontact, elk op zijn eigen groep? mits een keuring? (De vraag is dus of ik zo'n opstelling dan gekeurd krijg, gezien het op lijst staat.)
Op zich moet je deze niet laten keuren, nu als je geen 3 vrije groepen hebt dan is het misschien wel mogelijk nodig voor je elektrische installatie (batterij staat hier nu los van omdat het plug&play is) te laten herkeuren omdat dit mogelijks geen kleine wijziging meer is. Zou het zelf niet meteen hiervoor laten herkeuren anders best:

- Nieuwe groepen steken met elks minstens 1 stopcontact
- Eendraadschema aanpassen
- Keuren
- Batterij dan pas plaatsen

AREI is voor mij best onduidelijk wanneer iets een ingrijpende wijziging is... denk dat er Vlaanderen het merendeel niet in orde is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muiske
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-08 15:16
DSSW schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:43:
[...]

Plaats een afzonderlijke acces point dan heb je nooit problemen. Ik heb een TPlink van 35€ bij geplaatst en daarop de Marstek en de shelly en HW P1 op gekoppeld. Sinds toen perfecte verbinding, geen enkele keer CT uitval meer gehad en altijd 4 streepjes WIFI in de Marstek app. Voordien zat alles op Telenet router en geregeld CT verbinding verbroken en amper 2 streepjes wifi in Marstek app ook al was wifi signaal van Telenet maximaal in omgeving van batterij. Gewoon doen dan heb je geen uitval.
Ik kan dit alleen maar bevestigen.
De Telenet router/modem deugt hiervoor niet. Ik heb zelfs een nieuwe gehaald om te kijken of het daar niet aan zou kunnen liggen maar de slechte verbinding bleef. Heb dan een AP die ik nog liggen had geïnstalleerd en alles daarop geconfigureerd en tot nu werkt alles perfect.

2x Marstek Venus 5,12kWh V151 / HWP1 - CT300 V114 / 5320Wp zonnepanelen

Pagina: 1 ... 14 ... 22 Laatste