[F1 2025] Race 5 GP van Saudi Arabië Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:
  • 56.398 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:06
Transportman schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:11:
[...]

Rijders en teams moeten zelf het besluit maken de positie terug te geven, doen ze dat niet dan gaat het naar de stewards en volgt er als het terecht is een echte straf omdat coureur en team het niet zelf sportief op hebben gelost.

Ik zou het juist meer verpestend vinden als de stewards als straf een wissel op kunnen leggen, want dan worden straffen helemaal inconsistent. Want wat als de stewards er pas een paar rondes later tot een oordeel komen en een wissel gewoon niet meer realistisch is (pitstops, uitval, meer wagens ertussen)? Dan opeens toch wel een tijdstraf?
Een wissel is geen gedefinieerde straf dus kan niet. Maar... er zijn wel situaties geweest dat iets under investigation kwam, vervolgens de coureur de positie terug gaf en er toen een no further action volgde. En aan de UI ging uiteraard een noted vooraf. Dus er zat echt wel wat tijd tussen de foute inhaalactie en plek teruggeven. Dat er tijdens het onderzoek gebackchanneled wordt is dus zeker niet ondenkbaar. Maar een "positie teruggeven" is geen gedefinieerde straf en dus niet iets dat de stewards kunnen afdwingen. En de dingen die jij aanhaalt zijn uiteraard goede redenen waarom zo'n straf niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:30
Ik had nog echt moeten zien hoe VER eerder had geremd en achter PIA aan zou sluiten. Dan zat RUS er ook (te) dicht op of had hij bij uitkomen bocht 2 kunnen kruisen. Voor 1st lap chaos is deze eerste bochten combinatie (incl korten stuk van de gris af) funest om daar ruimte te houden voor twee auto’s naast elkaar. De grid een 100m verder naar achter en je hebt een andere situatie.

Achteraf had VER na ingaan van de SC de plek natuurlijk moeten teruggeven en een poging moeten doen bij de herstart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
"I have it printed out" :)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GpARd0ZWEAARdVC?format=jpg&name=900x900

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Barfman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:45
Maar als je deze foto dan weer ziet, piastri geeft ook helemaal geen ruimte en duwde max gewoon naar buiten.
Zijn wielen staan zelfs nog recht?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GpAXv_eXoAAlW3K?format=jpg&name=large

[ Voor 8% gewijzigd door Barfman op 20-04-2025 23:36 ]

System | Racing is in my Blood

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

DR!5EQ schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:40:
[...]

Dat wist ik niet, maar dat heeft nog geen invloed op mijn mening over Coulthard. Ik vind zn commentaar echt belabberd.
Lol zijn commentaar belabberd? Hij weet meer daadwerkelijke technische kennis te vertellen in 1 zin dan Peppie en Kokkie bij Viaplay in een heel seizoen.

Vind m altijd een goede toevoeging omdat hij exact weet hoe de coureur iets ervaart, wat die verwacht en hoe het in de ideale situatie zou moeten zijn. Daarnaast ook niet direct een RedBull of Max bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
Ik vond het wel grappig om te zien dat HAM de "verstappen break check" techniek gebruikte >:)
Die straf ben ik het niet zo mee eens, maarja ik heb er niets over te zeggen. Max was lekker zuur zeg na afloop, heerlijk

[ Voor 39% gewijzigd door sig69 op 20-04-2025 23:52 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:32
meenkdrie schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:46:
Net even gezien, is het nou zo moeilijk gewoon te zeggen Ver geef positie terug? Met deze kleine verschillen verpesten ze gewoon de races met die straffen. Gewoon vaker als “straf” positie swap, lijkt me super simpel.
Dit is natuurlijk achteraf makkelijk praten, voor hetzelfde geldt was track positie key geweest en was Piastri aan de horizon verdwenen in vrije lucht. Pas op het einde zagen we eigenlijk dat Verstappen redelijk goed de pace van piastri kon matchen. Als je dat vooraf had geweten dan had hij met het teruggeven van de positie inderdaad kans gehad de race te winnen. Maar op dat moment weet je het gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 10:40
Barfman schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:35:
Maar als je deze foto dan weer ziet, piastri geeft ook helemaal geen ruimte en duwde max gewoon naar buiten.
Zijn wielen staan zelfs nog recht?

[Afbeelding]
Volgens mij was het ook altijd zo dat bij bocht 1 het niet gaat om wie er voor ligt en dus van wie de bocht is, maar dat men bocht 1 altijd ruimte houdt als er iemand naast je zit, want je kan niet zo maar achteraan sluiten want dat kost je zo 3 plekken of meer. Zo werd het voorheen gewoon vaak gedaan (of soms niet in Max zijn geval en dat vond ik altijd wel flauw van hem), vandaar dat 1e bocht eigenlijk ook nooit bestraft werd.

De regel dat wie bij insturen/apex (want dat is ook niet consistent welke van de 2 gebruikt wordt als maatstaaf) voor ligt en dus de bocht heeft slaat sowieso nergens op in bocht 1, dan heeft de helft die aan de binnenbocht kant starten eigenlijk altijd dat voordeel, en dat is niet altijd pole position zoals in dit geval. Je kan hem dan gewoon erin knallen en extreem wijd de bocht nemen, want de ander moet maar wijken. Terugsteken kan niet want er zitten nog 18 rijders naast/achter je. Ik vind het een domme regel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Valt wel op dat bij RB niemand tegen VER zegt 'we moeten even terugkijken of je wel voor lag in de apex en mogelijk die plek teruggeven'.

Alsof niemand VER tegen durft te spreken maar het is wel race strategie.
En uiteindelijk kost dit hem wel de overwinning want hij had prima de pace om binnen drs van PIA te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:33
sambalbaj schreef op maandag 21 april 2025 @ 00:23:
Valt wel op dat bij RB niemand tegen VER zegt 'we moeten even terugkijken of je wel voor lag in de apex en mogelijk die plek teruggeven'.

Alsof niemand VER tegen durft te spreken maar het is wel race strategie.
En uiteindelijk kost dit hem wel de overwinning want hij had prima de pace om binnen drs van PIA te blijven.
Het was niet nodig volgens hen denk ik. En als ik de onboard kijk van max ben ik dat met hun eens op dat moment (en wat klinkt dat ding toch heerlijk rauw in vergelijking met de rest)
Ook piastri terug gekeken. Ja hij zat er soms even voor. Maar laat ook 0 ruimte

[ Voor 6% gewijzigd door sig69 op 21-04-2025 02:03 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog los van het laten van ruimte; max stuurt nog flink naar buiten voor de bocht. M.i. had ie prima de bocht kunnen halen.

Zeker met het oog op de eerste ronde wat mij betreft geen straf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48
tinustussengas1 schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:37:
[...]

in de analyse van Giedo van de Garde was het niet goed te zien. Zowel Hopin Tung als Giedo konden niet zien wie er voor lag dus is dat echt jou eigen interpretatie.
Het is ook de interpretatie van de FIA die alle data hebben. Daarbij hoeft ie er niet voor te liggen, er naast is voldoende en dat lag ie. Ook weer gezien de uitleg van de FIA die stelt dat de vooras minstens naast de spiegel zat, maar in werkelijkheid nog verder naar voren.

Daarbij is de straf dus terecht, maar blijft het vooral raar dat ze hem uitdelen. In de 1e ronde en zeker de 1e bocht zijn ze normaal gesproken heel soepel en krijg je niet eens een investigation. Wat ook apart is, is dat ze dit keer zo snel die straf gaven, ook dat duurt normaal veel langer (al is sneller natuurlijk wel beter)

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:12
DutchFlamingo schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:29:
Wat Piastri echter deed vond ik ook niet echt veel met racing te maken hebben. Liet de wagen naar buiten lopen en Max kon geen kant op. Nu stellen die richtlijnen Piastri wel in het gelijk, maar daarmee wordt dus eigenlijk gezegd: Piastri mag gewoon vol die bocht in, hoeft geen rekening te houden met Max.
En dat is wat Piastri wel een potentiële wereldkampioen maakt. Verstappen haalde en haalt dezelfde fratsen uit om wereldkampioen te worden en te blijven.
Dus wat moet Max doen? Braaf achter aansluiten? Of van de baan af en dan de positie teruggeven?
Bijvoorbeeld. Of die 5 seconden pakken en trappen wat je waard bent en die 5 seconden weer goed maken.

Ik hoop dat we dit jaar een bloedstollende titelstrijd zien tussen Verstappen en Piastri. Piastri heeft laten zien dat hij er klaar voor is. Hoop ook dat Verstappen aan het langste eind trekt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@redwing het blijft prijsschieten wie de straf krijgt in dit soort situaties. De ene keer forcing another driver off the track, andere keer leaving the track and gaining an advantage. Valt geen peil op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
BakkerM schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:16:
Potverdrie die Brundle(?) heeft een partij grote ogen
Haha, ik heb ook zo’n collega. Wordt er bij iedere veiligheidscontrole uitgepikt. Bloedirritant voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MikeyMan schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:31:
@redwing het blijft prijsschieten wie de straf krijgt in dit soort situaties. De ene keer forcing another driver off the track, andere keer leaving the track and gaining an advantage. Valt geen peil op te trekken.
Daarom zou ik positie teruggeven wel een passende straf vinden. Dus echt als straf, niet vrijwillig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:46:
[...]

Daarom zou ik positie teruggeven wel een passende straf vinden. Dus echt als straf, niet vrijwillig.
Want? Hoe is dat ineens wel consistent dan?
Je zult dan nog een basis moeten hebben waarop je dat doet. Zolang het twee kanten op kan heb je dat niet.

Van mij had er helemaal geen straf gegeven hoeven worden, zeker niet in bocht 1. Of desnoods allebei 5s. Leren ze het misschien af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MikeyMan schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:49:
[...]

Want? Hoe is dat ineens wel consistent dan?
Je zult dan nog een basis moeten hebben waarop je dat doet. Zolang het twee kanten op kan heb je dat niet.

Van mij had er helemaal geen straf gegeven hoeven worden, zeker niet in bocht 1. Of desnoods allebei 5s. Leren ze het misschien af.
Daarom als straf, nadat de stewards tot een conclusie gekomen zijn. Zonder consequenties wordt afsnijden veel te aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:54:
[...]

Daarom als straf, nadat de stewards tot een conclusie gekomen zijn. Zonder consequenties wordt afsnijden veel te aantrekkelijk.
En iemand eraf duwen dan?

Als ie nou ruimte liet en Verstappen ging eraf was het weer wat anders geweest. Maar dat was het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MikeyMan schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:56:
[...]

En iemand eraf duwen dan?

Als ie nou ruimte liet en Verstappen ging eraf was het weer wat anders geweest. Maar dat was het ook niet.
Dat mag ook niet. Dus het is aan de stewards om te beslissen wie fout zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:00:
[...]

Dat mag ook niet. Dus het is aan de stewards om te beslissen wie fout zat.
Terug naar mn vorige comment. Dat moet dan wel consequent. En daar gaat het mis.

Een andere straf doet daar niet zoveel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
MikeyMan schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:05:
[...]

Terug naar mn vorige comment. Dat moet dan wel consequent. En daar gaat het mis.

Een andere straf doet daar niet zoveel aan.
Consequent straffen is wel een voorwaarde. Daar zijn de stewards niet zo goed in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:04
Jeddah post race press conference

voor de korte lees versie waarom Verstappen zijn antwoorden kort houd

Nee, het heeft gewoon te maken met sociale media in het algemeen en hoe de wereld is. Ik geef er de voorkeur aan om niet veel te praten, omdat soms je woorden verdraaid kunnen worden of mensen het op een andere manier kunnen interpreteren. Dus het is eerlijk gezegd beter om niet te veel te zeggen. Dat is wat ik probeer te doen,”

“Zoals ik eerder zei, denk ik dat het gewoon de wereld is waarin we leven. Je kunt je mening niet volledig delen, omdat het blijkbaar niet gewaardeerd wordt. Of mensen kunnen de volledige waarheid niet aan. Dus ja, voor mij, eerlijk gezegd, is het beter als ik niet te veel hoef te zeggen. Het bespaart ook mijn tijd, omdat we al zoveel moeten doen, weet je. Dus ja, het is eerlijk gezegd gewoon hoe alles aan het worden is,”

“Iedereen is supergevoelig over alles. Ja, en dan hebben we natuurlijk wat we momenteel hebben, zoals we kunnen hoe dan ook niet kritisch zijn, dus dat is prima. Minder praten is zelfs beter voor mij,”

Ik weet dat ik hier niet mag vloeken, maar tegelijkertijd kun je ook niet kritisch zijn of op welke manier dan ook iets zeggen dat schadelijk of gevaarlijk zou kunnen zijn, of laat me het blad eruit halen. Er zijn veel grenzen, weet je, dus het is beter, daarom is het beter om er niet over te praten, weet je, omdat je jezelf in de problemen kunt brengen en ik denk niet dat iemand dat wil. En ik denk niet dat iemand dat wil,

Via
https://www.gpblog.com/nl...aarom-hij-niet-veel-praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:54
Gezien mbs weer in de spotlight moest staan door de top 3 als eerste te feliciteren, stel dat Max zijn hand zou weigeren uit protest en mbs compleet voor lul zou staan.

Zouden ze daar een straf voor kunnen geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Bortoleto mag toch nog meevliegen met zijn manager Alonso maar krijgt misschien geen eten aan boord :)

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/fernando-alonso-had-jokes-for-gabriel-bortoleto-after-their-v0-ww3kojq1e3we1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=874cc5b7a22d24cb24a45bc329edd6d01b32101c

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:08
Thinlanet schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:29:
Achteraf had VER na ingaan van de SC de plek natuurlijk moeten teruggeven en een poging moeten doen bij de herstart.
Maar dat heeft de FIA dus onmogelijk gemaakt. De SC komt in de eerste ronde door de crash van Tsunoda en Gasly en Max krijgt voordat de SC naar binnen gaat al de straf. Achter de SC moet je de plek houden die je hebt. De FIA heeft zelf ooit gezegd dat je binnen een ronde een plek moet teruggeven, maar de kans om bijv op het rechte stuk de plek terug te geven is er niet geweest. Verder zijn ze normaal soepel in de eerste ronde en al helemaal de eerste bocht en nu ineens strenger dan normaal omdat Piastri de bocht ook niet haalt, aangezien de bocht halen in dit geval 1 autoruimte is omdat ze langs elkaar zitten. Ook de opmerkingen dat Max de bocht moet halen zijn raar, dat kon Max wel maar Piastri kon dat niet voldoende om met 2 auto's naast elkaar door die bochten te gaan. Dan was er een botsing ontstaan en ben je nog verder van huis, al had dan Piastri waarschijnlijk wel de straf gekregen omdat hij geen ruimte laat.

Deze beslissing is gewoon shady van alle kanten. Het eerlijkste was geweest om beide dan een straf te geven, Max de straf die hij kreeg en Piastri voor forcing another driver off the track. Mijns inziens was het echter gewoon lap 1 turn 1 struggles en door.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RobertMe
TheBrut3 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:13:
[...]

Maar dat heeft de FIA dus onmogelijk gemaakt. De SC komt in de eerste ronde door de crash van Tsunoda en Gasly en Max krijgt voordat de SC naar binnen gaat al de straf. Achter de SC moet je de plek houden die je hebt. De FIA heeft zelf ooit gezegd dat je binnen een ronde een plek moet teruggeven, maar de kans om bijv op het rechte stuk de plek terug te geven is er niet geweest.
Maar GP heeft schijnbaar direct op de radio gezegd dat ze de plek niet terug gaan geven. En het kan best dat Red Bull dat ook naar RC / stewards heeft gecommuniceerd. Dan is de kous natuurlijk ook gewoon af v.w.b. plek teruggeven. Het lijkt mij dan ook niet gek dat als het team communiceert de plek terug te geven na de SC dat RC / stewards dat accepteert zolang het dan ook maar binnen 1 of 2 rondes gedaan wordt.
En eerder (vorig seizoen) zijn er al hele "under investigations" (na eerst een noted) van tafel geveegd omdat de coureur in kwestie alsnog het plekje terug gaf. Er is dus echt wel wat meer ruimte dan "in dezelfde ronde". Uiteraard was de investigation nu al afgerond tijdens de SC en had Red Bull niet alsnog eieren voor hun geld kunnen kiezen en de plek teruggeven. Ze hadden dus weer hoogstens kunnen communiceren om na de SC de plek in te leveren.
Verder zijn ze normaal soepel in de eerste ronde en al helemaal de eerste bocht en nu ineens strenger dan normaal omdat Piastri de bocht ook niet haalt, aangezien de bocht halen in dit geval 1 autoruimte is omdat ze langs elkaar zitten.
Hoezo zijn ze nu zelfs strenger? Piastri zit er bij de apex voor en dicteert de lijn. En daarbij hoeft hij ook geen autoruimte te laten. En verder blijft hij zelf met 1 wiel nog centimeters op de streep, dus gaat hij zelf niet buiten de baan. (ging die dat wel was het een heel ander verhaal).
Ook de opmerkingen dat Max de bocht moet halen zijn raar, dat kon Max wel maar Piastri kon dat niet voldoende om met 2 auto's naast elkaar door die bochten te gaan.
Piastri kon zeker wel de bocht scherper draaien. Hoeft hij alleen niet. Hij rijdt bewust Verstappen van de baan om of er voor te komen of om een straf aan te naaien. En dat is mooi gelukt. Net zoals dat Verstappen dat heel, heel, heel vaak gedaan heeft. Koekje van eigen deeg dus. Maar nu is er ineens verontwaardiging als het Verstappen zelf overkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:23:
[...]

Piastri kon zeker wel de bocht scherper draaien. Hoeft hij alleen niet. Hij rijdt bewust Verstappen van de baan om of er voor te komen of om een straf aan te naaien. En dat is mooi gelukt. Net zoals dat Verstappen dat heel, heel, heel vaak gedaan heeft. Koekje van eigen deeg dus. Maar nu is er ineens verontwaardiging als het Verstappen zelf overkomt?
Nee de frustratie is dat de ene keer de binnenste en de andere keer de buitenste wordt bestraft.

Overigens acht ik de kans dat Max zelfstandig de bocht zou gaan halen veel groter dan dat piastri dat zou kunnen. Max reed een hele wijde entry.

[ Voor 42% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2025 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
@RobertMe Wat moet Max dan doen om geen straf te krijgen? Insturen betekent botsing, remmen betekent dat je achtervolgers op je dak krijgt. Dus ik snap niet wat de “juiste” actie zou zijn. Je kan alleen maar verliezen, dus dan is 5s straf niet eens zo erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05
https://www.nu.nl/formule...een-is-supergevoelig.html

Het is eigenlijk best wel sneu dat de F1 en wereld tegenwoordig zo werkt.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
RobertMe schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:23:
Hoezo zijn ze nu zelfs strenger? Piastri zit er bij de apex voor en dicteert de lijn.
Hoe zit hij er bij de apex voor als de voorband van Max ter hoogte van de voorvleugel van Piastri zit? Volgens mij zit Max er dan toch echt voor en op z'n best zit je naast elkaar en moet je dus elkaar ruimte geven.

Afbeeldingslocatie: https://x.com/ChrisMedlandF1/status/1914049056361361809/photo/1

Ik blijf bij mijn mening; dit is lap 1 turn 1, gewoon lekker door racen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
TheBrut3 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:37:
[...]

Hoe zit hij er bij de apex voor als de voorband van Max ter hoogte van de voorvleugel van Piastri zit? Volgens mij zit Max er dan toch echt voor en op z'n best zit je naast elkaar en moet je dus elkaar ruimte geven.

[Afbeelding]

Ik blijf bij mijn mening; dit is lap 1 turn 1, gewoon lekker door racen.
"De foto die Horner gebruikte" ;) Niet bepaald een betrouwbare bron. Daarnaast spelen beiden het spelletje om er maar proberen voor te komen, want een halve meter eerder zit Piastri er nog voor. Kwestie van op het juiste moment de screenshot maken dus. Oordeel van de stewards is in ieder geval dat Piastri zijn voorwielen op zijn minst naast Verstappens spiegel zitten (en zelfs nog verder naar voren) en "dit" daarom mag.

V.w.b. racing incident vs straf neig ik specifiek in dit geval denk ik meer naar een straf. Maar ook meer omdat Verstappen volledig het hazenpad neemt en geen enkele poging doet om iets van een T2 te halen maar gewoon volledig afsnijdt.Blijft hij wheel-to-wheel aan Piastri plakken is het weer een ander verhaal, maar dat doet hij niet, trapt het gas in en steekt diagonaal over.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:41

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cmkFOK3OoW392iKcOV_tym99-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHTKlf22qLAqg1G1q7nIUNTn.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

6x ervoor lijkt me.

Dat je met deze regels dit creëert lijkt me ook een gegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:43
Hopelijk komen Jolyon Palmer en Peter Windsor nog met hun eigen analyses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:45
Wauw…deze is wel heel duidelijk. Max zit er voor en stuurt ook gewoon de bocht in waar dat absoluut onmogelijk is door Piastri.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 09:02

pro_6or

amateur_60r

Bullet NL schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:38:
[...]

Coulthard is betrokken bij Red Bull als ambassadeur, die heeft een prima relatie met Max, dat Max zo reageerde wat puur een F*ck You naar de FIA....
Juist. Je kon het ook horen in hoe hij de vraag stelde, hij moest wel. Toen Max hem nee zei accepteerde hij dat ook direct. Coulthard is altijd heel netjes naar Max. Als Redbull ambassadeur idd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:53
Resultaat gaat zijn dat Max hem volgende keer gewoon laat staan. Crashen ze er samen af. Maar wie is dan fout?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Dat dacht ik gisteren dus meteen al te hebben gezien.
Als je het omdraait dan is het forcing another driver of the track. Maar ik heb verder weinig behoefte om dit te bespreken. Het is elke keer hetzelfde riedeltje omdat de regelgeving en de wedstrijdleiding gewoon incompetent zijn.

Maar dit, dit is echt belachelijk. Hiervoor heeft Lawson dus 10s gekregen. :')

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-vine
DaniëlWW2 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:07:
[...]

Als je het omdraait dan is het forcing another driver of the track. Maar ik heb verder weinig behoefte om dit te bespreken. Het is elke keer hetzelfde riedeltje omdat de regelgeving en de wedstrijdleiding gewoon incompetent zijn.

[Twitter]
Wilde net posten.
Het is gewoon een lachertje en Max is elke keer de pineut

Voor de mensen zonder X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEj78CURuoIUTZ2xqben64fom4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TELYvvLjChndjq90HLe7aJgc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:21

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Tk55 schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:35:
@RobertMe Wat moet Max dan doen om geen straf te krijgen? Insturen betekent botsing, remmen betekent dat je achtervolgers op je dak krijgt. Dus ik snap niet wat de “juiste” actie zou zijn. Je kan alleen maar verliezen, dus dan is 5s straf niet eens zo erg.
Grind (of ander rottig materiaal) is het antwoord. Dan heb je geen stewards nodig.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 17:27

w00Dy

Make soap, not war

Piastri rijdt geen 30km/u, hij krijgt die bocht nooit zo strak als jij zou willen.

Als Mclaren fan ben ik blij voor de winst. Maar wat is Norris een domme rijder, Laat zich 2x ringeloren door Hamilton, wie haalt er nu zo kort in voor de DRS zone... . De tijd die hij daar verliest verkwanselt hij een kans op een podiumplek of tenminste om nog het gevecht aan te gaan met Leclerc op het einde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
w00Dy schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:23:
Maar wat is Norris een domme rijder, Laat zich 2x ringeloren door Hamilton, wie haalt er nu zo kort in voor de DRS zone... . De tijd die hij daar verliest verkwanselt hij een kans op een podiumplek of tenminste om nog het gevecht aan te gaan met Leclerc op het einde.
Ach, hij krijgt ook heel wat tijd cadeau van Tsunoda (en Gasly).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thinlanet
Mog schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:12:
[...]

Grind (of ander rottig materiaal) is het antwoord. Dan heb je geen stewards nodig.
Wat had dat in deze opgelost? Dat de stewards geen straf kunnen geven aan VER en wel aan PIA (want forcing another driver off the track).
We kunnen de setup van de eerste bochtencombinatie toch aan passen. Na 2021 is daar aan de binnenkant van Turn 1 al een steenpuist van een kern neergelegd om maar niet VER hetzelfde trucje als toen te laten herhalen. Die bocht is gewoon beroerd wat er voor zorgt dat er 1 racelijn is, je de ander er makkelijk vanaf drukt (en dus je de stewards de gelegenheid geeft om hier voor te straffen). Een langere afstand van de grid tot bocht 1, evt wissel van kant van pole of de snelheid er niet zover uithalen lost het m.i. beter op dan grind of bananenschillen neerleggen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 08:27
Ach ja, gewoon niet remmen voor een bocht zodat je zorgt dat je ervoor zit en dan kom je overal mee weg? Piastri had de beste start en Verstappen weigert altijd toe te geven (vaak een goeie eigenschap) en speelt vaak een spelletje chicken.

Komt er vaak genoeg mee weg en deze keer niet, klaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 01:31

Bullet NL

Eigen Wijs

w00Dy schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:23:
[...]

Als Mclaren fan ben ik blij voor de winst. Maar wat is Norris een domme rijder, Laat zich 2x ringeloren door Hamilton, wie haalt er nu zo kort in voor de DRS zone... . De tijd die hij daar verliest verkwanselt hij een kans op een podiumplek of tenminste om nog het gevecht aan te gaan met Leclerc op het einde.
Ik was lang geleden best wel McLaren fan, ik kan alleen niet met Zack Brown, te populair steeds, zet zich zelf te veel op de voorgrond, welke ander teambaas zet zich zelf graag in het zonnetje op de coureurs (opnieuw) te feliciteren in de pen waar de interviews worden gedaan. Puur en alleen maar om aandacht.

Ik vind hem gewoon anti-sympathiek, een jaar geleden met de het gedoe om Honnor heen was hij ook de enige teambaas die er wel wat van vond. i.p.v. politiek te zijn en afwachten wat het onderzoek zou brengen had hij vooraf als zijn mening klaar.

Ook gisteren besloop hij Pisatri in de pen als of hij een loopse leeuwin was die van achteren moest worden besprongen...

Ben erg nieuwsgierig hoe het met Mclaren gaat na dat in Spanje wat regels worden aangetrokken m.b.t. vleugels...

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 17:27

w00Dy

Make soap, not war

Bullet NL schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:31:
[...]

Ik was lang geleden best wel McLaren fan, ik kan alleen niet met Zack Brown, te populair steeds, zet zich zelf te veel op de voorgrond, welke ander teambaas zet zich zelf graag in het zonnetje op de coureurs (opnieuw) te feliciteren in de pen waar de interviews worden gedaan. Puur en alleen maar om aandacht.

Ik vind hem gewoon anti-sympathiek, een jaar geleden met de het gedoe om Honnor heen was hij ook de enige teambaas die er wel wat van vond. i.p.v. politiek te zijn en afwachten wat het onderzoek zou brengen had hij vooraf als zijn mening klaar.

Ook gisteren besloop hij Pisatri in de pen als of hij een loopse leeuwin was die van achteren moest worden besprongen...

Ben erg nieuwsgierig hoe het met Mclaren gaat na dat in Spanje wat regels worden aangetrokken m.b.t. vleugels...
Typisch amerikaans, maar ik ga niet af op de CEO. Dan kan ik vele teams schrappen :+

Er is altijd nog Williams ;) Wat gun ik die gasten de rit van gisteren, daar werden vriendschappen gesmeed! Best of the rest, na jaren vol ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:41

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
[...]

[Twitter]
Daarom was ik gisteren ook zo boos en nog steeds oneens met de straf, grappig om te zien hoeveel mensen die het verkeerd hadden direct vol in de aanval gaan en het gooien op Verstappen fans. Terwijl de feiten vaak later wel komen, daarom hield ik me ook even express stil :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-05 21:16
m0ridin schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:31:
Ach ja, gewoon niet remmen voor een bocht zodat je zorgt dat je ervoor zit en dan kom je overal mee weg? Piastri had de beste start en Verstappen weigert altijd toe te geven (vaak een goeie eigenschap) en speelt vaak een spelletje chicken.

Komt er vaak genoeg mee weg en deze keer niet, klaar.
Een betere en kortere samenvatting dan dit wordt lastig _/-\o_

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 21:54
Iemand nog paaseitjes gezocht van het weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kire88 schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:13:
[...]

Een betere en kortere samenvatting dan dit wordt lastig _/-\o_
Klopt alleen weinig van.
Piastri remt ook niet genoeg, anders had ie de bocht wel gehaald.

Maar nog maar eens dan; komt volledig doordat de regel voorschrijft dat je bij de apex voor moet liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 21-04-2025 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:19
MikeyMan schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:17:
[...]

Klopt alleen weinig van.

Maar nog maar eens dan; komt volledig doordat de regel voorschrijft dat je bij de apex voor moet liggen.
Piastri haalde de bocht wel, hij zat bij t2 met een wiel op de baan en dat telt als gehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-05 21:16
MikeyMan schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:17:
[...]

Klopt alleen weinig van.

Het is dan ook een discussie die voor een groot deel drijft op meningen en voorkeuren, ondanks dat er veel naar regels wordt gewezen. Let op, dat is mijn mening.

Waarschijnlijk niet het meest gehoorde geluid hier maar mijn mening ( ;) ) in deze is dat Verstappen gisteren deze situatie bewust opzocht en er (deze keer) niet mee weg kwam, net zoals hij dit soort acties in het verleden veelvuldig heeft ingezet. Soms win je soms verlies je maar af en toe je been intrekken kan ook slim zijn.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jaapstobbe schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:56:
Hopelijk komen Jolyon Palmer en Peter Windsor nog met hun eigen analyses.
Palmer had zijn analyse gisteren al gedeeld tijdens het akkefietje, die zal dat niet bij gaan stellen wanneer deze wordt gedeeld komende dagen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Mijn mening is dat ik dit gedoe met regelinterpretatie en consistentie een heel vermoeiend aspect aan F1 vind. Mede doordat de straffen zo'n enorme impact hebben.

Verder is het een feit dat VER bij de start een lagere reactiesnelheid had dan PIA. Dus ik zie het vooral als een verbeterpunt voor Max.

PIA is imo momenteel de meest Max' esque coureur op het veld en daarmee in een snelle auto het meest aan Max gewaagd. Er is echter maar 1 original en dat is Max zelf :)

Ook onderschrijf ik de punten die Max tijdens de post race top drie q&a maakte volledig. Het is helaas allemaal veel te politiek correct geworden en dan kun je idd beter je mond houden (in controversiele situaties).

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razenko
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:06
Ik zag vanochtend een filmpje voorbij komen op TikTok waarbij MBS naar Max is gegaan na de wedstrijd. Daar zou schijnbaar gezegd zijn dat Max zich in moest houden tijdens de interviews..

Weet iemand daar meer over?

PSN: Europhea

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:44
[...]

[Twitter]
Wauw, daar die 10 seconden voor gekregen. Echt een bizarre beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:03
Help!!!! schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:59:
Verder is het een feit dat VER bij de start een lagere reactiesnelheid had dan PIA. Dus ik zie het vooral als een verbeterpunt voor Max.
Volgens mij was zijn reactiesnelheid op de lichten gelijkwaardig aan PIA, alleen McLaren accelereerde beter. Bij VER onboard leek het erop dat de auto wat aan het haperen was bij het opschakelen. Dat verklaarde die graphics dat zijn reactiesnelheid "trager" was. Iets van 0,5s trager op 200 km/h ofzo?

Edit: YouTube: Race Highlights | 2025 Saudi Arabian Grand Prix en dan 0:38s. Volgens mij waren ze gelijktijdig weg.

[ Voor 14% gewijzigd door Treveo op 21-04-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Hill
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-05 21:36
TinusXIII schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:33:
[...]

Wauw, daar die 10 seconden voor gekregen. Echt een bizarre beslissing.
Als ze dat beoordelen als buiten de baan inhalen en een positie winnen, dan is het 10 sec. Maar logischer was een waarschuwing voor buiten de baan komen, want de inhaalactie was al gebeurd.

Stewards en beslissingen.

Ik ga het maar niet over Verstappen hebben, en een auto breedte moeten krijgen om te strijden voor een.plek als hij er duidelijk naast zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:00
Als we dan toch bezig zijn;
Hamilton die remt voor de DRS lijn waardoor Norris er bijna bovenop klapt en geen eens onderzoek.
ten tijde van de Max en Hamilton battle stond Max minder duidelijk op de rem en gelijk onderzoek en straf aan de broek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:10
Razenko schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:06:
Ik zag vanochtend een filmpje voorbij komen op TikTok waarbij MBS naar Max is gegaan na de wedstrijd. Daar zou schijnbaar gezegd zijn dat Max zich in moest houden tijdens de interviews..

Als dat klopt, dan laat dat toch wel zien wat de huidige staat van de sport is - ontzettend gecontroleerd. Laat de racers gewoon hun ding doen, racen IS emotie, toch? Flauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
Robbie T schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:46:
Als we dan toch bezig zijn;
Hamilton die remt voor de DRS lijn waardoor Norris er bijna bovenop klapt en geen eens onderzoek.
ten tijde van de Max en Hamilton battle stond Max minder duidelijk op de rem en gelijk onderzoek en straf aan de broek.
Dat was een ander punt en een andere situatie.

Dit deed een beetje denken aan een paar jaar geleden, Verstappen vs Leclerc die toen beiden afremden voor het DRS detectiepunt tot een blokkerend wieltje aan toe. Leuk om te zien was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

Die man is aandachtageil en staat altijd er bovenop als de coureurs uitstappen en probeert zo veel mogelijk in beeld te komen.

Wat hij vervolgens gezegd heeft zullen we nooit weten.

In ieder geval was Verstappen in een aantal interviews vrij helder: dat hij geen kritiek mag geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Hill
En dit zal al vast door iemand zijn gepost, maar ik vind het bizar dat de grid zo is dat de nummer 1 niet op de beste positie start, maar aan de buitenkant op het vuile gedeelte, en dit bekend is!

Volgens mij was het Senna die daar -terecht- ooit problemen over heeft gemaakt, over eenzelfde situatie.

Dit hoort natuurlijk aangepast te worden. Slaat nergens op dat iedereen die sneller was dan degene achter zich, in het nadeel is bij de start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charles Hill
Yonix schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:46:
[...]

Als dat klopt, dan laat dat toch wel zien wat de huidige staat van de sport is - ontzettend gecontroleerd. Laat de racers gewoon hun ding doen, racen IS emotie, toch? Flauw.
Dit was toch al bekend? Daar is het het hele vorige seizoen over gegaan, hoe coureurs zich moeten gedragen, en vooral ook niet meer kritisch mogen zijn in duidelijke bewoordingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:48
G_Dragon schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:10:
[...]
Daarom was ik gisteren ook zo boos en nog steeds oneens met de straf, grappig om te zien hoeveel mensen die het verkeerd hadden direct vol in de aanval gaan en het gooien op Verstappen fans. Terwijl de feiten vaak later wel komen, daarom hield ik me ook even express stil :)
Tja, alleen zeggen die feiten/regels dat het om de vooras t.o.v. de spiegel gaat. Waarom dat is weet ik niet, want het is onzinnig, maar volgens die regel zit Piastri er al naast. Dit is ook wat in de FIA statement staat en als dat echt niet volgens de regels was, had RB er ook wel een klacht op ingediend. Het blijft natuurlijk een domme straf/regel, maar het is een regel. Dat zowel de regel anders had moeten zijn als dat ze de 1e ronde net als anders soepel moeten zijn doet daar weinig aan af.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
Charles Hill schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:08:
En dit zal al vast door iemand zijn gepost, maar ik vind het bizar dat de grid zo is dat de nummer 1 niet op de beste positie start, maar aan de buitenkant op het vuile gedeelte, en dit bekend is!

Volgens mij was het Senna die daar -terecht- ooit problemen over heeft gemaakt, over eenzelfde situatie.

Dit hoort natuurlijk aangepast te worden. Slaat nergens op dat iedereen die sneller was dan degene achter zich, in het nadeel is bij de start.
Pole is toch op de racelijn? Ik zat nog even door de samenvatting te spoelen en ze rijden allemaal over P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:40

Max startte aan de schone kant

Als je een argument wilt maken, zorg dan dat het klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Holk schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:17:
[...]

Max startte aan de schone kant

Als je een argument wilt maken, zorg dan dat het klopt
Dit is Peter Windsor niet met je eens, hij vindt dat de polesiter de kant zou mogen uitkiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Henri. schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:20:
[...]

Dit is Peter Windsor niet met je eens, hij vindt dat de polesiter de kant zou mogen uitkiezen
Er is bijna geen baan waar de pole aan de kant van de eerste bocht is. Dan zou je bijna alle banen moeten aanpassen. Onzin dus

Edit: verduidelijking: ze zullen altijd de ‘schone’ kant kiezen

[ Voor 9% gewijzigd door Holk op 21-04-2025 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Als je meent dat Verstappen aan de vuile kant startte dan heb je blijkbaar een andere definitie van "vuile kant". Piastri komt ernaast doordat Verstappen zelf een slechte start heeft, niet doordat die aan de vuile kant staat.
Totaal niet vergelijkbaar.
Huh? Vindt je nu dat Verstappen sneller was? Hoe komt Piastri dan uberhaupt naast hem? En ook Russell van op P3 loopt in op Verstappen, ergo, niks vuile kant.
En nu ik even snel op YouTube de samenvatting op zet zeggen die twee van VP blijkbaar ook dat Piastri " onwijs goed weg" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar. P1 ligt gewoon op de racelijn klaar, geen discussie over mogelijk.

Dat Windsor vindt dat ee polesitter de startpositie moet kunnen kiezen heeft daar niks mee te maken. En dat is ook onmogelijk. Moeten ze op zondagmorgen dan nog de hele grid aanpassen? En wat doe je dan met support races? Of P1 maar gewoon vanaf P2 laten starten en dus 8 meter verder terug? Als de beacons in het asfalt + bijbehorende software er uberhaupt al mee overweg kan als je de P1 slot leeg laat.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• f1bythenumbers
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-05 20:10
Hallo,

Ik ben terug met de race-tempo-overzichten:

Afbeeldingslocatie: https://f1pace.com/p/2025-saudi-arabian-gp-race-pace/gp_5_2025_top_10.svg
Afbeeldingslocatie: https://f1pace.com/p/2025-saudi-arabian-gp-race-pace/gp_5_2025_bottom_10.svg

Zeer sterk tempo van Verstappen en Piastri. Ik weet dat de media helemaal losgaat na één slechte race, maar de Red Bull-auto is nog steeds erg sterk. De balans is misschien ver te zoeken, maar Max weet precies hoe hij die auto moet rijden.

Het idee dat het kampioenschap al voorbij is en dat McLaren de titel al binnen heeft, lijkt me extreem voorbarig. Een verschuiving van slechts een tiende in het voordeel van Red Bull kan een enorm verschil maken in de komende races. Norris maakt ook te veel fouten. Hij zou nu aan de leiding moeten staan in het kampioenschap, maar staat in plaats daarvan maar een paar punten voor op Verstappen.

Fijne dag nog allemaal, hou je taai.

(Original English below, just in case:)
Hello

I’m back with the race pace charts:

Very strong pace from Verstappen and Piastri. I know media goes crazy after one bad race, but the Red Bull car is still very strong. Balance may be all over the place, but Max knows just how to drive that car.

In any case, this idea that the championship is already over and that McLaren has the title in the bag, seems extremely premature to me. A swing of just a tenth in favour of Red Bull could make a massive difference in the next few races. Norris also keeps making too many mistakes. He should be leading the championship by now, and is instead just a couple of points ahead of Verstappen.

Have a nice day everyone, take care.

F1pace

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:17
Even los of VER terecht een penatlty kreeg andere vraag:
Achteraf had hij de positie terug moeten geven maar deze kans heeft hij nauwelijks gehad. Gelijk in de eerste ronde komt de safetycar naar buiten (kan je geen positie meer wisselen) en tijdens de safetycar komt het bericht "under investigation" en vlak voor de herstart krijgt hij de 5 sec penalty.
Kortom er is nooit tijd geweest (in overleg met het team en Stewards) om positie terug te geven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:56

Ja, dat er een hoop onzin op TikTok staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
HvanL schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:42:
Even los of VER terecht een penatlty kreeg andere vraag:
Achteraf had hij de positie terug moeten geven maar deze kans heeft hij nauwelijks gehad. Gelijk in de eerste ronde komt de safetycar naar buiten (kan je geen positie meer wisselen) en tijdens de safetycar komt het bericht "under investigation" en vlak voor de herstart krijgt hij de 5 sec penalty.
Kortom er is nooit tijd geweest (in overleg met het team en Stewards) om positie terug te geven.
Grote kans dat Red Bull daarover heeft gecommuniceerd met RC / stewards en heeft aangegeven de plek niet terug te geven. In ieder geval is er schijnbaar na het incident al over gecommuniceerd tussen Verstappen en GP.

Als Red Bull had aangegeven na de SC het plekje terug te geven dat RC / stewards dat best even wilde afwachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 20:08

Martinspire

Awesomeness

Gasten, het gaat er niet om dat Piastri ernaast zat. Het gaat erom dat Max naast de baan meteen op het gas ging en een sprint trok naar de volgende bocht toe. Hij had vrijwel direct een seconde voorsprong en dát is waar de stewards over vallen. Het "gaining an advantage" deel dus.

Ja Piastri zat ernaast en ja dat was voldoende, maar die gaf Max ook geen ruimte dus dat heft elkaar gewoon op. Dan mag je de baan afsnijden, maar je moet daar dan geen voordeel uithalen. En daar heeft ie 5 seconden voor gekregen. Als Piastri er weer dicht achter zat, dan was er geen probleem geweest.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Martinspire schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:50:
Gasten, het gaat er niet om dat Piastri ernaast zat. Het gaat erom dat Max naast de baan meteen op het gas ging en een sprint trok naar de volgende bocht toe. Hij had vrijwel direct een seconde voorsprong en dát is waar de stewards over vallen. Het "gaining an advantage" deel dus.

Ja Piastri zat ernaast en ja dat was voldoende, maar die gaf Max ook geen ruimte dus dat heft elkaar gewoon op. Dan mag je de baan afsnijden, maar je moet daar dan geen voordeel uithalen. En daar heeft ie 5 seconden voor gekregen. Als Piastri er weer dicht achter zat, dan was er geen probleem geweest.
Net als Abu Dhabi 2021 in de eerste ronde.. gelijke situatie, geen straf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:37
Terechte straf voor Max, want hoe vaak heeft hij niet hetzelfde gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
Holk schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:54:
[...]

Net als Abu Dhabi 2021 in de eerste ronde.. gelijke situatie, geen straf
Het is geen 2021, de regels zijn sindsdien al een paar keer aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball

De video met suggestieve titel stond kortstondig op de Formule 1 Reddit. Je ziet een balende Verstappen op de grid staan terwijl Ben Sulayem bij hem staat. Je kunt uit het gesprek wat ze hebben niet opmaken of Ben Sulatem daar voor morele support staat of artikel 12 van het ISC regelement aan Verstappen staat uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
TinusXIII schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:55:
[...]

Het is geen 2021, de regels zijn sindsdien al een paar keer aangepast.
Dus voor Lawson is het 10 seconden en voor Max 5. Beide gaining an advantage

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Laatst online: 21:37
Op naar Miami. Nieuwe ronde, nieuwe kansen :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 10:30
Holk schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:59:
[...]

In beide gevallen dan meteen mededelen: positie teruggeven en klaar opgelost.

Verder bocht 1 moet gewoon anders......gras, grind, muur whatever dan ben je van dit eeuwige gezeur af. Zie chicane in Mexico bij bocht 4 en 5 lekker gras en zoek het uit.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:54
aveenhuysen schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:07:
[...]

In beide gevallen dan meteen mededelen: positie teruggeven en klaar opgelost.

Verder bocht 1 moet gewoon anders......gras, grind, muur whatever dan ben je van dit eeuwige gezeur af. Zie chicane in Mexico bij bocht 4 en 5 lekker gras en zoek het uit.
Een grindbak is wel wat lastiger aan te leggen op een straten circuit zoals Jeddah

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Holk schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:59:
Je hebt niet opgelet... verzachtende omstandigheden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FwE6pZo.jpeg

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 21-04-2025 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 31-05 09:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Imho hoort zoiets niet. Ofwel knijp je een oogje toe, ofwel voer je de straf uit die in de regels staan. Op deze manier zorg je weer voor extra controverse

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

En dan gaan we weer terug naar de tijd van Senna zeker? :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 31-05 09:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Martinspire schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:50:
Euhm neen, het voordeel is letterlijk dat hij nog altijd P1 was. Of dat nu met 0,01s of 2s is maakt niet uit op dat moment. Zoals het incident gelopen is en beoordeeld door de stewarts had Verstappen vroeger moeten remmen om achter Piastri aan te sluiten en binnen het circuit te blijven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:44
Lynx schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:57:
[...]

Wauw…deze is wel heel duidelijk. Max zit er voor en stuurt ook gewoon de bocht in waar dat absoluut onmogelijk is door Piastri.
Waarom onze mening baseren op foto's terwijl er bewegend beeld is waar je veel meer informatie uit kunt halen?

Verstappen zou met de snelheid die hij had de bocht never nooit niet kunnen halen. Dat zie je echter alleen op bewegend beeld, niet op een foto.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
Jasphur schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:23:
[...]

Een grindbak is wel wat lastiger aan te leggen op een straten circuit zoals Jeddah
Dit circuit is zover ik weet gewoon permanent en wordt niet door de weeks gebruikt voor normaal verkeer. Dus grind toevoegen kan prima. “Straten circuit” definitie is in de loop der jaren wat ruimer geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 23:44

Zou wel z'n reactie verklaren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
CreativeS schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:25:
[...]

Je hebt niet opgelet... verzachtende omstandigheden.

[Afbeelding]
Maar dat geeft wel de soort willekeur aan wat het onduidelijk maakt en, waarschijnlijk, de reden waarom Max zo boos is over de situatie.

In dezelfde verklaring geven de stewards ook aan dat Max voor Piastri lag toen ze de bocht in gingen (at least alongside the mirror). Al met al was het te verwachten en het had beter gemanaged moeten worden door RBR

Ik blijf het vooral dom vinden dat hij de plek niet heeft teruggegeven want dit was duidelijk dat ging gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Blokker_1999 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:30:
Imho hoort zoiets niet. Ofwel knijp je een oogje toe, ofwel voer je de straf uit die in de regels staan. Op deze manier zorg je weer voor extra controverse
Dat maakt niks uit. Want dan krijg je controverse over waarom ze in het ene geval wel een ooogje toeknijpen en in het andere geval niet.

Juist soms een afwijking, zoals nu, laat zien dat er wel verzachtende omstandigheden kunnen zijn en je dan niet zo hard gestraft wordt als de standaard is. Doe je dat niet krijgt Verstappen gisteren dus de standaard straf van 10s en durft dadelijk niemand meer risico te nemen in T1. Omdat de straf dan wel heel zwaar is. En die 10s hebben de teams & coureurs zelf om gevraagd omdat voorheen de standaard straf van 5s te ligt was en dat gat zo te trekken viel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
Holk schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:45:
[...]

Ik blijf het vooral dom vinden dat hij de plek niet heeft teruggegeven want dit was duidelijk dat ging gebeuren
Dat was dus niet duidelijk en RBR was overtuigd van niet.
Bij F2 was er bij de start ook zo'n incident zonder gevolgen.

Achteraf is het altijd eenvoudig om te zeggen.

In mijn optiek had de wedstrijd leiding dit keurig kunnen oplossen door tijdens de SC aan te geven de plek terug te geven in plaats van een straf vlak na de SC.

en ik blijf er bij race-incident bocht 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Maar dat geeft wel de soort willekeur aan wat het onduidelijk maakt en
"Lap 1 turn 1" is natuurlijk geen willekeur. Lap 1 turn 1 is iets dat bij elke race plaatsvindt en heel duidelijk is aan te wijzen. En daarnaast worden er heel veel incidenten afgedaan als "lap 1" (Tsunoda vs Gasly bv ook meen ik toch). Enige willekeur kan dan zijn of je mogelijk "lap 1 turn 2" of "lap 2 turn 1" als het pak nog bij elkaar zit, of een SC herstart (of standing start na rood) wel of niet af moet doen als "lap 1 turn 1". Maar lap 1 turn 1 is toch wel een begrip en iets dat heel vaak gebruikt wordt als verzachtende omstandigheid en door nu een 5s straf te geven wordt er IMO een prima precedent gezet dat dit niet mag maar er ook een lagere strafmaat is.

In vergelijking met Abu Dhabi '21 was dat IMO zeer zeker geen lap 1 turn 1 incident meer. Wel lap 1, maar de posities waren redelijk gesettled en Verstappen kwam van achter Hamilton er voorbij waarna Hamilton afsneed. Totaal niet vergelijkbaar met een start waarbij auto's altijd naast elkaar rijden doordat er nu eenmaal 2 startrijen zijn en ze niet " single file" vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Laatst online: 22:05
[...]

Maar dat geeft wel de soort willekeur aan wat het onduidelijk maakt en, waarschijnlijk, de reden waarom Max zo boos is over de situatie.

In dezelfde verklaring geven de stewards ook aan dat Max voor Piastri lag toen ze de bocht in gingen (at least alongside the mirror). Al met al was het te verwachten en het had beter gemanaged moeten worden door RBR

Met "at least alongside the mirror" geven ze de grens aan die Piastri minimaal moet behalen. De stewards geven daarmee niet aan dat Max voor Piastri lag bij ingaan bocht. Dat zou ook een raar statement zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quAsVdQEsAjLoY4C38nh982kKYM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vHrhtKcNHfnoqOnKlGJDJvf1.png?f=user_large

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MrOleo schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:58:
[...]

Met "at least alongside the mirror" geven ze de grens aan die Piastri minimaal moet behalen. De stewards geven daarmee niet aan dat Max voor Piastri lag bij ingaan bocht. Dat zou ook een raar statement zijn:

[Afbeelding]
Lees het nog maar een keertje terug. En een plaatje 10 meter voor de apex zegt ook niet zoveel hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Laatst online: 22:05
Holk schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:03:
[...]

Lees het nog maar een keertje terug. En een plaatje 10 meter voor de apex zegt ook niet zoveel hè
Lees je eigen posts eens terug..... JIJ hebt het over een statement van stewards over INGAAN van de bocht.

erutangiS

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Graag de slowchat beperken tot de vrije trainingen en races. Geef elkaar de ruimte om daarbuiten meer inhoudelijke discussies te voeren.
  • Hou het een beetje gezellig. Je persoonlijke frustraties over commentaar, coureurs, andere participanten in dit topic, of wat dan ook, zijn hier niet welkom.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen, gesneer of vervelende opmerkingen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord