• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-01 17:10
Ik heb het probleem dat enkele gegevens blijven op 0 staan. Er is wel degelijk lading en ontlading geweest, maar deze tellers veranderen niet. Ik maak gebruik van een Shelly 3em emulator via de b2500 integratie in Home assistant. Deze krijgt de digitale teller gegevens rechtstreeks binnen via de dsmr integratie op de USB poort.
Na contact met marstek een update gepusht gekregen, zonder succes. De update werd geïnstalleerd, maar blijft telkens opnieuw vragen om update uit te voeren...
Iemand al gelijkaardig opgelost gekregen?
Ik wil eerst over alle data kunnen beschikken binnen HA alvorens automatiseringen te gaan aanmaken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4D4wTDhzijkrZuCyeDoPImIqb8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD5xhpIub7Ge1ESaOf264wLO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtXfSeHoaWEzmneFaZ-HvVsWxu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imfhrC3iKMc6YdP4sS7bhUBQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-02 09:04
Nicken83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:04:
Ik heb het probleem dat enkele gegevens blijven op 0 staan. Er is wel degelijk lading en ontlading geweest, maar deze tellers veranderen niet. Ik maak gebruik van een Shelly 3em emulator via de b2500 integratie in Home assistant. Deze krijgt de digitale teller gegevens rechtstreeks binnen via de dsmr integratie op de USB poort.
Na contact met marstek een update gepusht gekregen, zonder succes. De update werd geïnstalleerd, maar blijft telkens opnieuw vragen om update uit te voeren...
Iemand al gelijkaardig opgelost gekregen?
Ik wil eerst over alle data kunnen beschikken binnen HA alvorens automatiseringen te gaan aanmaken...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi
Deze opmerking van je (De update werd geïnstalleerd, maar blijft telkens opnieuw vragen om update uit te voeren...) heb ik ook gehad , vanalles geprobeerd, inderdaad, geeft dan aan update gelukt, maar niks is veranderd, firmware versie blijft de oude.
En telkens weer, de zelfde melding, updaten.... pffff. Heb update terug laten trekken. En opnieuw, weer t zelfde.
Oplossing, was bij mij .
Ik heb mesh wifi. Alles uitgezet. Modem kpn glasvezel wifi aangezet, en ik wilde instellen alleen 2,4ghz wifi. Lukte niet. Toen , gastnetwerk in kpn modem gekozen, deze wel 2,4ghz , alles zo dicht mogelijk bij marstrek batterijen, ook telefoon

Toen is het gelukt. Maar ik heb versie v146 , ik weet niet of dat wel de laatste/beste versie is.....
Ik weet wel, mooi klote dat updaten installeren....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62zBFtszjNoVNWhMS8Slg1I7pzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqojLsYemNJXzFLFXDJR0Q2C.jpg?f=fotoalbum_large

• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-01 17:10
De eerste updates bij installatie verliepen vlekkeloos. Mijn toestel is ook via de kabel verbonden met Lan. Lijkt dat enkel deze gepushte update (na contact met marstek) moeilijk verloopt...

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:30

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb zojuist de wifi-verbinding eruit gegooid in de Marstek, (middels een tijdelijke hotspot op mijn telefoon, en deze vervolgens weer weg geknikkerd zodat de Marstek hem niet kan vinden, haha got ya)
Mijn Marstek is nu verbonden met alleen nog ethernet.

Ik denk dat misschien Dual-Homing een probleem is bij mij waardoor alles werkt, behalve de AI aansturing om te "handelen".

*Dual-Homing*
Omdat AI-control kanaal een stabiele, consistente route vereist
dual-homing zorgde voor:
onbetrouwbare sessies
ongeldige “meter OK” status
control-lock die nooit werd verkregen
➡️ De Marstek koos fail-safe: niets doen.

ik hou je op de hoogte.

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 20x 455WP Longhi / 10x Oost / 10x West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:14
X-DJiNn schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:59:
Ik heb zojuist de wifi-verbinding eruit gegooid in de Marstek, (middels een tijdelijke hotspot op mijn telefoon, en deze vervolgens weer weg geknikkerd zodat de Marstek hem niet kan vinden, haha got ya)
Mijn Marstek is nu verbonden met alleen nog ethernet.
Doet die dat niet vanzelf dan als er een ethernet kabel in zit? |:(

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Nee, ik had in mijn router 2 verbindingen staan.

een wlan0 verbinding via de wifi en een CH395 bekabeld. Deze zijn beide van de Marstek. Dus 2 verbindingen.

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 20x 455WP Longhi / 10x Oost / 10x West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Maar hij doet nog steeds niets met AI. Hij laad wel zonne energie overschot.

Ik zal vanavond nog weer eens een reset uitvoeren.

Ik heb eens gehad dat er allemaal geplande laadtijden in de app stonden. Hebben andere mensen die ook, of nu nog steeds. Ik heb ze niet meer namelijk.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Er schijnt een connectiefout in mijn CT te zitten volgens Marstek.

Ik moet auto-diagnosis doen en succesvol voltooien tijdens een bluetooth verbinding met het apparaat.

Laten we dit eerst maar eens doen.

Marstek wenst mij veel succes hiermee. Ik ben bang dat ik het dan nodig zal zijn.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:14
X-DJiNn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:26:
Er schijnt een connectiefout in mijn CT te zitten volgens Marstek.
Neen, echt? 8)7

Met de HW P1 meter heb ik nog geen problemen gehad.

De batterij zelf heb ik nog enkele keren moeten reconnecteren met de wifi (alhoewel die dus ook via ethernet is verbonden).

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Iets met kastje en muur

• pwassink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:08
Config hier : MarstekE V3, 1.46.* drie stuks, HW p1 meter als bron.

Haak ik even op in ..

los van dual homing wat ook in Udp blaatprotocol een ander originating Mac addres geeft en tot ellende moet leiden, ben ik nu met meerdere (niet marstek) reversed engineered tools en ook de HA marstek-local API uitlezing eleke keer weer tegengekomen dat wifi en eth hetzelfde ip# gebruiken.

Dit was en is een hele bijzondere en in mijn ogen onwenselijke situatie. Weet niet 100% zeker (nog) of dat een uitleesfout in de door mede wanhopige eigenaren gemaakte sw is maar waarom doe je dit uberhaupt ..

AI mode werkt hier alweer weken niet, op geen enkele wijze, zie soms wel paar groene punten in de grafiek, maar komt geen laadplan in de app en geen gebruiksgegevens in de graph op de app. heb hier dynamisch, gebruik nordpool als prijsdatabron, en er zijn toch regelmatig dagen waar er 10/15 ct verschil tussen hoog en laag zit, bekijk dan platte waardes, zonder taxes ..

De constante resets van de V3 met sw 146.nogwat en vervolgens terugkomen met een fantoom-config die nog naar de reeds lang verdwenen Ct003 verwijst, geen API en andere werk modus etc wat 2 vd batterijen telkens meerdere malen per dag deden, lijkt oplosbaar door t ding heulemaal uit te zetten, alle bekabeling eraf en een uur of 6 met pootjes omhoog laten staan, de eerste is nu (na die actie) ruim 12 uur online zonder resets en nog steeds met zelfde config, dat is voo rdie unit een record ongeveer, vanavond probeer ik nummer 2 bij te krijgen met die methode.

#edit: En ja hoor, die kwam ook bij en gedraagt zich nu een stuk beter ..

Blijven kijken, misschien heeft iemand er wat aan en hoor graag jullie gedachten over eea ..

[ Voor 4% gewijzigd door pwassink op 23-01-2026 09:39 . Reden: 2e accu kwam ook bij ]

• ivarman2000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 14:57
Goedemorgen,
ik heb al veel gedoe gehad met mijn Venus v3, maar nu lijkt het redelijk stabiel.
Waar ik vanmorgen wel wederom mee geconfronteerd werd, is dat mijn handmatige schema's zijn verwijderd en de andere instellingen ook gerest zijn: api aan, 2500 output ipv 800.
Ik heb het nu weer doorgegeven aan Marstek maar uitleggen doen ze tot nu toe niet echt. Wel updates pushen :)

Iemand bekend met dit probleem?

• babklapper
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 30-01 17:00
Dag iedereen,
Ik heb de Venus 3 sinds woensdag aangesloten staan. Gekoppeld met de p1 meter ivm zonnepanelen. Tijdens het instellen is hij geupdate naar v144. Hij werd half opgeladen geleverd en ik zag in de app dat hij netjes stroom terug leverde. Donderdag werd hij vervolgens overdag netjes opgeladen, maar sinds vrijdag laadt hij niet meer op. Inmiddels is hij op 0% maar ik krijg hem met geen mogelijkheid weer opgeladen, welke modus ik ook kies, zelfs handmatig. Ik heb alles al geprobeerd, apparaat gereset, ander stopcontact, terug gezet naar fabrieksinstellingen...gekke is dat hij als je hem aanzet wel heel kort oplaadt (je hoort dan een klik) maar na 5 seconden kapt hij er weer mee. Ik heb een ticket aangemaakt in de app, maar aangezien het weekend is zal het wel even duren voor ze reageren. Ik baal er wel van, want vandaag was lekker zonnig en was het een goede kans om hem eens te testen.

De p1 meter doet het overigens zonder problemen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@babklapper
Even de stekker eruit en uitzetten voor een half uurtje
Daarna weer aansluiten en op handmatig laden laten staan via de app.
Ik had ook een melding gemaakt via de feedback

Zo is hij bij mij na een paar uur plots gaan laden. Sindsdien geen problemen meer.
Ik stuur hem zelf nu aan via modbus tcp/ip

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2026 18:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• babklapper
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:36:
@babklapper
Even de stekker eruit en uitzetten voor een half uurtje
Daarna weer aansluiten en op handmatig laden laten staan via de app.
Ik had ook een melding gemaakt via de feedback

Zo is hij bij mij na een paar uur plots gaan laden. Sindsdien geen problemen meer.
Ik stuur hem zelf nu aan via modbus tcp/ip
Bedankt voor je tip, gisteravond geprobeerd en de hele nacht op laden laten staan, maar vanochtend was de batterij helaas nog steeds 0%. Het was het proberen waard...

• Tomvc85
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:17
Ik zit helaas met exact hetzelfde probleem. Batterij vrijdag geleverd. Installatie was kinderspel, accu begon ook meteen te ontladen. Laden heeft de accu helaas niet gedaan ondanks alle modus. Accu blijft in de standby modus staan. Marstek hulp ingeschakeld helaas nog geen reactie.. alle bovenstaande tips geprobeerd zonder resultaat.

• babklapper
Tomvc85 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:42:
Ik zit helaas met exact hetzelfde probleem. Batterij vrijdag geleverd. Installatie was kinderspel, accu begon ook meteen te ontladen. Laden heeft de accu helaas niet gedaan ondanks alle modus. Accu blijft in de standby modus staan. Marstek hulp ingeschakeld helaas nog geen reactie.. alle bovenstaande tips geprobeerd zonder resultaat.
Inmiddels heb ik een update ontvangen via support en na het updaten laadt hij in ieder geval weer op. Nu nog even in de gaten houden of de rest ook naar behoren werkt...

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:46
Welke versie voor de v3 heb je gepushed gekregen ?

• babklapper
Dutchgixxer schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:51:
Welke versie voor de v3 heb je gepushed gekregen ?
Ik kan het versienummer nergens meer exact terug vinden, maar dit geeft het apparaat aan:

Dev_ver:
144
Bms_ver:
111
Fc_ver:
202409090159
Inv_ver:
116

• Tomvc85
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:17
Bij vandaag ook inmiddels een nieuwe update gepushed. Batterij laad weer op incl ontladen. Ben benieuwd of het stabiel blijft:)

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 21:31
Marstek Venus 2 :Vandaag een laadsessie in gepland, naar er gebeurde niets.

Dealer gevraagd:

1 zet het systeem uit, al gprobeerd gaat niet.
2 verwijder de stekker uit het stopcontact
3 druk aan/uit in voor 30 seconden -> Niets
4 Laat zo staan gaat binnen 15 min wel uit -> 1 uur verder nog steeds aan met stekker er uit??

Iemand een idee

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-02 21:29
Iemand een idee?

Ik heb de venus D en heb voor 3,6kw zonnepanelen aan de omvormer/accu hangen. Ik wil dat hij overdag de accu laadt met de eigen zonnepanelen die eraan gekoppeld zijn en vanaf 17:00 tot 08:00 stroom terugleverd wanneer er vraag naar is.

Ik gebruik de HW p1 meter. Het opladen gaag prima, het terugleveren niet. Ik gebruik de stand "handmatig" en heb "zelf geinitieerd verbruik" aangevinkt.

Iemand een idee wat ik fout doe? Of is hier de marstek P1 meter voor nodig ?

• Ozou
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-01 05:48
Na 1 week actief blijft batterij in standby modus. Doet niks meer. Ook met de instelling op manueel laden en ontladen blijft hij in standby.
Ga batterij terug sturen

• Case2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:24
Voor diegenen die problemen hebben met firmware updates: ik heb ze ook gehad. Je moet de stekker uit het stopcontact halen, de Lan-poort loskoppelen de API uitzetten en dan updaten via BT. De V3 is dan nergens meer mee verbonden, behalve via BT naar de app. Updaten ging toen goed, alhoewel het lang duurt. Na updaten een aantal minuten niets doen.
Kreeg ook een update voor de communicatiemodule naar 202506241541. Dat was echt niet te doen. Op allerlei manieren geprobeerd. Marstek kwam toen met de vraag om het te proberen via een mobiele hotspot via je telefoon. Dat bleek te werken. Werk nu via Homey flow om op te laden op momenten dat tarieven laag zijn en te ontladen wanneer ze hoog zijn. Werkt voorlopig goed.
Had ook klachten over de AI modus. Marstek gaf aan dat dat nog niet goed werkt en dat er later weer een update komt om dat op te lossen. Afwachten maar.

3x25A, 24x 365Wp en 8x 405Wp. 2x Growatt 3-fase. 3x MT Venus E3.0 FW 146, met CT003. Daikin warmtepomp. Homey Pro.

• pwassink
Ik kreeg na lange stilte en nog steeds veel en per V3 unit afwijkende problemen weer eens een sw update gepusht vandaag
net voor je de update doordrukt zie je dan even drie nummers, das t enige moment dat dit zichtbaar is voor stervelingen, maak daar dus screendump van.

ga dus nu naar 147.117.112 en dat zou het EMS, VNS en BMS zijn, eerste en laatste kan ik wel wat bij bedenken, middelste wie biedt?

Sommige apparaten hadden weer erg veel moeite om van software te veranderen, maar compleet afgekoppeld fris opstarten, dan updaten en veel geduld hebben (telkens opnieuw die teringtrage download is ook al zoets wat niet verandert !) gingen ze uiteindelijk wel om ..

Krreg gisteren ook een nwe Marstek app op android, of t nu daar uit kwam of uit de batterij updates, je hebt nu een toggle knopje "leds uit", en ja dan wordt t een dooie doos van buiten, handig als hij naast je bed staat maar practische ? kweenie ..

We wachten verder af ..

[ Voor 4% gewijzigd door pwassink op 30-01-2026 16:09 . Reden: typos en leesbaarheid ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb vorige week woensdag weer een update gepushed gekregen.

Ik zit nu op 146.7.116.110 op de batterij.
Heb alles in de app er weer uit gemikt, en ben van vooraf weer begonnen met instellen.
Maar hij doet het nu.

Ik moet wel zeggen dat ik geen wifi heb ingesteld (heb een tijdelijk SSID ingesteld, welke ik nu niet meer gebruik) en heb de batterij bekabeld op de router.
Dit geldt ook voor mijn Shelly Pro 3EM, welke bekabeld zit.

Het opladen gaat nu goed via AI, maar heb zojuist weer gekeken, maar ze zijn wel weer aan het rommelen geweest in de tussentijd in de software. Ik moet nu inloggen via de marstek app bij tibber om een token te krijgen. Ze rommelen veel bij Marstek in de reeds ubitgegeven updates. Wordt het niet echt overzichtelijk van.

De diagnosis van de CT heb ik gedaan en goed afgerond terwijl ik verbonden was met de accu via BT. Dit is key.

Maar het werkt. Op AI en een anderhalve week nu.

[ Voor 0% gewijzigd door X-DJiNn op 31-01-2026 06:58 . Reden: Spelllvoutjes ]

• pwassink
pwassink schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:05:
Ik kreeg na lange stilte en nog steeds veel en per V3 unit afwijkende problemen weer eens een sw update gepusht vandaag
net voor je de update doordrukt zie je dan even drie nummers, das t enige moment dat dit zichtbaar is voor stervelingen, maak daar dus screendump van.

ga dus nu naar 147.117.112 en dat zou het EMS, VNS en BMS zijn, eerste en laatste kan ik wel wat bij bedenken, middelste wie biedt?

Sommige apparaten hadden weer erg veel moeite om van software te veranderen, maar compleet afgekoppeld fris opstarten, dan updaten en veel geduld hebben (telkens opnieuw die teringtrage download is ook al zoets wat niet verandert !) gingen ze uiteindelijk wel om ..

Krreg gisteren ook een nwe Marstek app op android, of t nu daar uit kwam of uit de batterij updates, je hebt nu een toggle knopje "leds uit", en ja dan wordt t een dooie doos van buiten, handig als hij naast je bed staat maar practische ? kweenie ..

We wachten verder af ..
Nou dat deed ik, heb werkelijk genoten maar daar druipt wat sarcasme uit ..

De combinatie van drie V3's met die bovengenoemde software en een HW p1 meter heeft me nu driemaal s'nachts uit bed gehaald.
ze regelen alle kanten op, de een ontlaadt de ander laadt, (ja van nachtelijk duur iingekochte stroom) synchroniseren niet goed met t net, met als gevolg dat de boel door overload herhaald uitvalt en mijn zekeringen ploffen midden in de nacht. En ja dan loop je om 04:02 met een zaklampje door t huis, eerst stroom weer inschakelen, dan Prox en servers herstarten, dat controleren, netwerk en inet ok, marsteks op manual zetten, boel nalopen en ultra trage ct-diagnoses draaien jawel, t werkt weer, en een uur later is het weer Plok ..

Ze verliezen hun verbinding met de CT / P1 meter regelmatig, het opnieuw synchroniseren via auto-diag duurt verschrikkelijk lang. In de tussentijd maar ook NA dat ze weer groen zijn in CT regelen ze zo grof dat de dure kilowatten t net op gaan in plaats van in huis gesoupeerd te worden.

In HA zie ik ook dat ze alle kanten opvliegen, constant verbinding verliezen en regelmatig herstarten lijkt het. Config die terugkomt op een CT die ik al maanden niet meer gebruik en t droppen van de API activatie en modekeuze is slechts een van de unwanted features miz ..

Ik heb de leverancier vriendelijk doch dwingend afgelopen jaar al medegedeeld dat hij in gebreke bleef, en dat nog steeds is, en hem ook al eerder gevraagd een andere oplossing te offreren, die wel autonoom en ondersteund via HA geregeld ca 15 Kwh op kan slaan. en dat dan van een leverancier die op geen enkele wijze aan Marstek is gerelateerd, das een keiharde eis .. Zoniet dan krijgt hij deze paperweights terug, als ik al sinds september en uiterst coulant en tig up en downgrades uitvoer, als betatester wordt gebruikt en er geen enkele verbetering plaatsvond ben ik hier nu wel klaar mee .

ook ik heb een grens ..

[ Voor 1% gewijzigd door pwassink op 02-02-2026 11:30 . Reden: typos en leesbaarheid ]

• pwassink
Apart item, hardware: Venus v3 1.47 icm android app 1.6.57

bij t opstarten vd app is hij behoorlijk lang bezig met weervinden van zijn batterijtjes, heb je die alledrie weer online dan is t bij t kiezen van een batterij ook poos wachten, vaak nog 2 of 3 keer handmatig de batterij naar beneden swipen voordat status batterij en scherm t met elkaar eens zijn .

ik heb t idee dat dit erger geworden is dan voorheen, maar t waren twee "stevige" updates op dezelfde dag, mensen met eendere ervaringen ?

• rbaalen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 08:57
Omdat ik over wil stappen van HA-integratie via de API naar Modbus over lan, heb ik gisteren mijn Venus 3e (firmware v146) geprobeerd aan te sluiten op ethernet( ipv wifi). Ik heb signaal op de router en een 100mb connectie, maar het ding vraagt (of krijgt) geen IP-adres van de DHCP-server (PI-hole). Apparaat uit/aan gezet maar zonder resultaat. Iemand nog tips?

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:14
rbaalen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:39:
Omdat ik over wil stappen van HA-integratie via de API naar Modbus over lan, heb ik gisteren mijn Venus 3e (firmware v146) geprobeerd aan te sluiten op ethernet( ipv wifi). Ik heb signaal op de router en een 100mb connectie, maar het ding vraagt (of krijgt) geen IP-adres van de DHCP-server (PI-hole). Apparaat uit/aan gezet maar zonder resultaat. Iemand nog tips?
Nee, geen idee, maar als je naar Modbus overstapt, maakt het toch niet uit of je Marstek-verbinding hebt?
Voor een experiment heb ik een v3 gekocht om te kijken hoe het is omeen 5kwh batterij te hebben . Nadat deze de eerste 2 weken een baksteen was en ik dagelijks firmware-updates kreeg, heb ik een Modbus aangeschaft en via HA laten beheren.
In combinatie met een Tibber-account, laden en ontladen volgens een planning, of dynamische stratergie. Ik denk dat ik nog een2de v3 er ooit bijneem, maar zal gelijk 25 euro erbij leggen voor de modbus. Dat bespaart mij veel zorgen.

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

• rbaalen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-02 08:57
@MikeDASpike : Je kan tegenwoordig ook direct modbus over TCP doen met de Venus E: https://haprofs.com/marst...eheren-via-Home-Assistant

• MikeDASpike
Ok. Nice. Dat wist ik niet

• MikeDASpike
Ik heb van @AUijtdehaag een module die top werkt.
Moet alleen de batterij nog verplaatsen vanuit de serre naar mijn schuur. Ik heb geen ethernet in het schuurtje en weet nog niet of de wifi het red.
Bestaan er deze dagen nog goeie homeplugs om ethernet over de 230v te laten lopen ?
Lang geleden welleens getest, maar toen was het resultaat niet heel goed.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@MikeDASpike
Je kan de module alleen toch even testen?
Hang hem aan een 5v usb adapter en ga naar http://marstek-m1.local zoals nu ook zou moeten werken.
Ik heb er ook twee in een schuurtje en 14 mtr afstand tussen router en schuurtje is geen probleem. Wel een oude tplink router.
Tegenwoordig zou de esphome module moeten switchen naar het beste bereik als er meerdere accespoints zijn

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2026 01:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• MikeDASpike
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 01:35:
@MikeDASpike
Je kan de module alleen toch even testen?
Hang hem aan een 5v usb adapter en ga naar http://marstek-m1.local zoals nu ook zou moeten werken.
Ik heb er ook twee in een schuurtje en 14 mtr afstand tussen router en schuurtje is geen probleem. Wel een oude tplink router.
Tegenwoordig zou de esphome module moeten switchen naar het beste bereik als er meerdere accespoints zijn
Das een idee ! dat ik daar zelf niet op gekomen ben ! thanks Alphons

• pwassink
pwassink schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:36:
Apart item, hardware: Venus v3 1.47 icm android app 1.6.57

bij t opstarten vd app is hij behoorlijk lang bezig met weervinden van zijn batterijtjes, heb je die alledrie weer online dan is t bij t kiezen van een batterij ook poos wachten, vaak nog 2 of 3 keer handmatig de batterij naar beneden swipen voordat status batterij en scherm t met elkaar eens zijn .

ik heb t idee dat dit erger geworden is dan voorheen, maar t waren twee "stevige" updates op dezelfde dag, mensen met eendere ervaringen ?
Ik ben na een flinke Grom richting support dus maar weer teruggegaan naar 146.116.111
Stabieler, geen doorgeregel en oscillerende uitschietende laad en ontlaad pieken, veel lagere "netlekkage" van dure Kilowatten
App die ook met drie v3 batterijen weer in contact kon houden (daarvan stond ind e android app meestal 2/3 offline)
CT die verbonden bleef met batterij etc ..

Was net klaar met die "downgrade" toen ik in de app een popup kreeg, update .. ik denk t zal toch niet?
Dat bleek enkel een BMS update naar 112 te zijn (laatste 3 digits) Heb eerst maar eens gevraagd naar "de inprovements of release-notes" en tot mijn verbazing kreeg ik daar wat op terug ..

Dear Customer, Thank you for your feedback.
The BMSV112 now features the following enhancements:
1. Resolved HTTP upgrade failure issues
2. Added multiple logging functionalities
3. Expanded CAN transmission capabilities
4. Optimised current sampling for more stable power display in the app
5. Off-grid compatibility now unrestricted by DOD, permitting discharge down to 8% 6.
Charging and discharging now externally controlled via MOSFETs
Thank you for your trust and support. Wishing you a pleasant day!

Ben redelijk wantrouwend, t is nu op zich redelijk stabiel en m'n zekeringen vliegen er door chinese invloed s'nachts niet herhaald meer uit, wat ik op zich wel waardeer, (dat bleek veroorzaakt door extreme pulserende pieken in t nachtelijk laadgebeuren)
Die laatste (mosfet) is wel een hele bijzondere, ze hebben blijkbaar de interne vermogens wiring remote aangepast?

Misschien is die recente hetze tegen Huawei toch te beperkt, Marstek kan ook hele vreemde dingen schijnt t ? :-)

[ Voor 0% gewijzigd door pwassink op 05-02-2026 15:43 . Reden: #typo's ]

• Fraaanske
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02 08:28
Ik heb vanmorgen mijn Marstek Venus E 3.0 geïnstalleerd maar helaas krijg ik ‘m niet goed aan de praat. Zowel de Wifi verbinding als de koppeling met de HomeWizzard lijken goed te werken maar hij gaat maar niet opladen. (En ook niet ontladen) Terwijl de bedoeling is dat hij de overtollige energie van de zonnepanelen opslaat.

Vanaf dat ik ‘m aan heb gezet geeft hij als status Laden met 29 watt, maar dan laadt hij niet daadwerkelijk op volgens mij. Deze status blijft hij geven, of de zon nou schijnt of dat het donker is. De modus die ik gekozen heb is “Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel”.

Wat ik vreemd vind is dat hij onder CT blijft hangen op “uitgangsvermogen referentie: diagnose bezig”.

Bijgevoegd een paar screenshots. Hopelijk kunnen jullie me helpen hem aan de praat te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soDWEyUOrvwoRjHvDg95Vit4SFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kes8xOov4CtX1xcgF7FQSPHT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL9V9t2WVRGxeBUHLn2GuXvvbm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9o5fmIKX9gnI232VwWDVNKL.jpg?f=fotoalbum_large

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Zorg dat terwijl je verbonden bent met de Marstek Venus E3.0 via bluetooth je een succesvolle diagnostiek heb afgerond i.c.m. je CT. Dit is key heb ik ontdekt.

Bij mij werkt het nu, ben ook met andere leuke projectjes bezig zoals gehele netwerk omgooien om naar VLAN te gaan. (Je moet een hobby houden) Daarbij kwam het dus wel eens voor dat ik de Marstek kwijt was. Dit was mijn stappenplan:

1. Marstek app en accu dr uit mikken
2. Marstek app uit en cache leeg
3. Marstek app in nabijheid accu
4. Marstek toevoegen en CT configureren (heb ik beide op ethernet)
5. Accu met rust laten (30 minuten oid)
6 Diagnostiek succesvol afronden tijdens diagnostiek (varieert van 5 minuten - 5 seconden)
7. Succesvol afgerond, en hij werkt dan vervolgens goed. Kan de API ook gewoon laden.

Wel een kleine kanttekening, de accu vindt IP subnet wisseling niet zo leuk. Hij wou slecht over, maar ik kwam er dan ook later achter nadat ik hem eindelijk over had dat RSTP hoogstwaarscihijnlijk een rol heeft gespeel bij mij. Deze staat nu aan.

Batterij werkt, ik heb de basis nu gelegd voor overstap naar VLAN, dus weet niet hoe hij in een VLAN gaat reageren. Zolang de accu en CT maar in hetzelfde zitten lijkt me.

[ Voor 76% gewijzigd door X-DJiNn op 08-02-2026 07:13 ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Net weer een update gehad.
Update mislukt.

Stappenplan vervolgens:

Stekker uit stopcontact
Netwerkkabel eruit.
Wifi en VPN uit op eigen telefoon waarme geupdate
Verbinding via bluetooth met accu en geupdate.
Update afgerond.
Stekker 230V en ethernet er weer in
Verwijderd uit de app en cache leeg
10 sec ingedrukt houden van aan/uit knop accu, reboot
Accu weer toegevoegd, diagnosis via BT binnen 2 seconden afgerond en weer door.

Zo hoort het naar mijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quW-UIhw_KVPtpSNjWAra1IMyfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0pIc90YMEHggO9yHUAufJr1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaOsSmqxh5DJC_wNUGDCQ1lOAaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM19NYjtrTpjnVTpkxBhGD3b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door X-DJiNn op 08-02-2026 08:25 ]

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:02
Ik probeer de firmware te updaten. Venus e 3.0 van 146 naar 147. Via mijn iPhone. Update verloopt continu correct. Krijg de melding update succesvol. Maar dan blijkt toch dat de oude versie er nog opstaat. En de app geeft aan dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Hoe kan ik de update goed uitvoeren?
Pagina: 1 2 3 Laatste