• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-01 17:10
Ik heb het probleem dat enkele gegevens blijven op 0 staan. Er is wel degelijk lading en ontlading geweest, maar deze tellers veranderen niet. Ik maak gebruik van een Shelly 3em emulator via de b2500 integratie in Home assistant. Deze krijgt de digitale teller gegevens rechtstreeks binnen via de dsmr integratie op de USB poort.
Na contact met marstek een update gepusht gekregen, zonder succes. De update werd geïnstalleerd, maar blijft telkens opnieuw vragen om update uit te voeren...
Iemand al gelijkaardig opgelost gekregen?
Ik wil eerst over alle data kunnen beschikken binnen HA alvorens automatiseringen te gaan aanmaken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4D4wTDhzijkrZuCyeDoPImIqb8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD5xhpIub7Ge1ESaOf264wLO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtXfSeHoaWEzmneFaZ-HvVsWxu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/imfhrC3iKMc6YdP4sS7bhUBQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-03 16:20
Nicken83 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:04:
Ik heb het probleem dat enkele gegevens blijven op 0 staan. Er is wel degelijk lading en ontlading geweest, maar deze tellers veranderen niet. Ik maak gebruik van een Shelly 3em emulator via de b2500 integratie in Home assistant. Deze krijgt de digitale teller gegevens rechtstreeks binnen via de dsmr integratie op de USB poort.
Na contact met marstek een update gepusht gekregen, zonder succes. De update werd geïnstalleerd, maar blijft telkens opnieuw vragen om update uit te voeren...
Iemand al gelijkaardig opgelost gekregen?
Ik wil eerst over alle data kunnen beschikken binnen HA alvorens automatiseringen te gaan aanmaken...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi
Deze opmerking van je (De update werd geïnstalleerd, maar blijft telkens opnieuw vragen om update uit te voeren...) heb ik ook gehad , vanalles geprobeerd, inderdaad, geeft dan aan update gelukt, maar niks is veranderd, firmware versie blijft de oude.
En telkens weer, de zelfde melding, updaten.... pffff. Heb update terug laten trekken. En opnieuw, weer t zelfde.
Oplossing, was bij mij .
Ik heb mesh wifi. Alles uitgezet. Modem kpn glasvezel wifi aangezet, en ik wilde instellen alleen 2,4ghz wifi. Lukte niet. Toen , gastnetwerk in kpn modem gekozen, deze wel 2,4ghz , alles zo dicht mogelijk bij marstrek batterijen, ook telefoon

Toen is het gelukt. Maar ik heb versie v146 , ik weet niet of dat wel de laatste/beste versie is.....
Ik weet wel, mooi klote dat updaten installeren....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62zBFtszjNoVNWhMS8Slg1I7pzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqojLsYemNJXzFLFXDJR0Q2C.jpg?f=fotoalbum_large

• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-01 17:10
De eerste updates bij installatie verliepen vlekkeloos. Mijn toestel is ook via de kabel verbonden met Lan. Lijkt dat enkel deze gepushte update (na contact met marstek) moeilijk verloopt...

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-03 04:56

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb zojuist de wifi-verbinding eruit gegooid in de Marstek, (middels een tijdelijke hotspot op mijn telefoon, en deze vervolgens weer weg geknikkerd zodat de Marstek hem niet kan vinden, haha got ya)
Mijn Marstek is nu verbonden met alleen nog ethernet.

Ik denk dat misschien Dual-Homing een probleem is bij mij waardoor alles werkt, behalve de AI aansturing om te "handelen".

*Dual-Homing*
Omdat AI-control kanaal een stabiele, consistente route vereist
dual-homing zorgde voor:
onbetrouwbare sessies
ongeldige “meter OK” status
control-lock die nooit werd verkregen
➡️ De Marstek koos fail-safe: niets doen.

ik hou je op de hoogte.

SE5K-RWB @ 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:31
X-DJiNn schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:59:
Ik heb zojuist de wifi-verbinding eruit gegooid in de Marstek, (middels een tijdelijke hotspot op mijn telefoon, en deze vervolgens weer weg geknikkerd zodat de Marstek hem niet kan vinden, haha got ya)
Mijn Marstek is nu verbonden met alleen nog ethernet.
Doet die dat niet vanzelf dan als er een ethernet kabel in zit? |:(

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Nee, ik had in mijn router 2 verbindingen staan.

een wlan0 verbinding via de wifi en een CH395 bekabeld. Deze zijn beide van de Marstek. Dus 2 verbindingen.

SE5K-RWB @ 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Maar hij doet nog steeds niets met AI. Hij laad wel zonne energie overschot.

Ik zal vanavond nog weer eens een reset uitvoeren.

Ik heb eens gehad dat er allemaal geplande laadtijden in de app stonden. Hebben andere mensen die ook, of nu nog steeds. Ik heb ze niet meer namelijk.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Er schijnt een connectiefout in mijn CT te zitten volgens Marstek.

Ik moet auto-diagnosis doen en succesvol voltooien tijdens een bluetooth verbinding met het apparaat.

Laten we dit eerst maar eens doen.

Marstek wenst mij veel succes hiermee. Ik ben bang dat ik het dan nodig zal zijn.

• teaser
X-DJiNn schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:26:
Er schijnt een connectiefout in mijn CT te zitten volgens Marstek.
Neen, echt? 8)7

Met de HW P1 meter heb ik nog geen problemen gehad.

De batterij zelf heb ik nog enkele keren moeten reconnecteren met de wifi (alhoewel die dus ook via ethernet is verbonden).

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Iets met kastje en muur

• pwassink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 10:50
Config hier : MarstekE V3, 1.46.* drie stuks, HW p1 meter als bron.

Haak ik even op in ..

los van dual homing wat ook in Udp blaatprotocol een ander originating Mac addres geeft en tot ellende moet leiden, ben ik nu met meerdere (niet marstek) reversed engineered tools en ook de HA marstek-local API uitlezing eleke keer weer tegengekomen dat wifi en eth hetzelfde ip# gebruiken.

Dit was en is een hele bijzondere en in mijn ogen onwenselijke situatie. Weet niet 100% zeker (nog) of dat een uitleesfout in de door mede wanhopige eigenaren gemaakte sw is maar waarom doe je dit uberhaupt ..

AI mode werkt hier alweer weken niet, op geen enkele wijze, zie soms wel paar groene punten in de grafiek, maar komt geen laadplan in de app en geen gebruiksgegevens in de graph op de app. heb hier dynamisch, gebruik nordpool als prijsdatabron, en er zijn toch regelmatig dagen waar er 10/15 ct verschil tussen hoog en laag zit, bekijk dan platte waardes, zonder taxes ..

De constante resets van de V3 met sw 146.nogwat en vervolgens terugkomen met een fantoom-config die nog naar de reeds lang verdwenen Ct003 verwijst, geen API en andere werk modus etc wat 2 vd batterijen telkens meerdere malen per dag deden, lijkt oplosbaar door t ding heulemaal uit te zetten, alle bekabeling eraf en een uur of 6 met pootjes omhoog laten staan, de eerste is nu (na die actie) ruim 12 uur online zonder resets en nog steeds met zelfde config, dat is voo rdie unit een record ongeveer, vanavond probeer ik nummer 2 bij te krijgen met die methode.

#edit: En ja hoor, die kwam ook bij en gedraagt zich nu een stuk beter ..

Blijven kijken, misschien heeft iemand er wat aan en hoor graag jullie gedachten over eea ..

[ Voor 4% gewijzigd door pwassink op 23-01-2026 09:39 . Reden: 2e accu kwam ook bij ]

• ivarman2000
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 14:57
Goedemorgen,
ik heb al veel gedoe gehad met mijn Venus v3, maar nu lijkt het redelijk stabiel.
Waar ik vanmorgen wel wederom mee geconfronteerd werd, is dat mijn handmatige schema's zijn verwijderd en de andere instellingen ook gerest zijn: api aan, 2500 output ipv 800.
Ik heb het nu weer doorgegeven aan Marstek maar uitleggen doen ze tot nu toe niet echt. Wel updates pushen :)

Iemand bekend met dit probleem?

• babklapper
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 30-01 17:00
Dag iedereen,
Ik heb de Venus 3 sinds woensdag aangesloten staan. Gekoppeld met de p1 meter ivm zonnepanelen. Tijdens het instellen is hij geupdate naar v144. Hij werd half opgeladen geleverd en ik zag in de app dat hij netjes stroom terug leverde. Donderdag werd hij vervolgens overdag netjes opgeladen, maar sinds vrijdag laadt hij niet meer op. Inmiddels is hij op 0% maar ik krijg hem met geen mogelijkheid weer opgeladen, welke modus ik ook kies, zelfs handmatig. Ik heb alles al geprobeerd, apparaat gereset, ander stopcontact, terug gezet naar fabrieksinstellingen...gekke is dat hij als je hem aanzet wel heel kort oplaadt (je hoort dan een klik) maar na 5 seconden kapt hij er weer mee. Ik heb een ticket aangemaakt in de app, maar aangezien het weekend is zal het wel even duren voor ze reageren. Ik baal er wel van, want vandaag was lekker zonnig en was het een goede kans om hem eens te testen.

De p1 meter doet het overigens zonder problemen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@babklapper
Even de stekker eruit en uitzetten voor een half uurtje
Daarna weer aansluiten en op handmatig laden laten staan via de app.
Ik had ook een melding gemaakt via de feedback

Zo is hij bij mij na een paar uur plots gaan laden. Sindsdien geen problemen meer.
Ik stuur hem zelf nu aan via modbus tcp/ip

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-01-2026 18:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• babklapper
AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:36:
@babklapper
Even de stekker eruit en uitzetten voor een half uurtje
Daarna weer aansluiten en op handmatig laden laten staan via de app.
Ik had ook een melding gemaakt via de feedback

Zo is hij bij mij na een paar uur plots gaan laden. Sindsdien geen problemen meer.
Ik stuur hem zelf nu aan via modbus tcp/ip
Bedankt voor je tip, gisteravond geprobeerd en de hele nacht op laden laten staan, maar vanochtend was de batterij helaas nog steeds 0%. Het was het proberen waard...

• Tomvc85
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-02 19:17
Ik zit helaas met exact hetzelfde probleem. Batterij vrijdag geleverd. Installatie was kinderspel, accu begon ook meteen te ontladen. Laden heeft de accu helaas niet gedaan ondanks alle modus. Accu blijft in de standby modus staan. Marstek hulp ingeschakeld helaas nog geen reactie.. alle bovenstaande tips geprobeerd zonder resultaat.

• babklapper
Tomvc85 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:42:
Ik zit helaas met exact hetzelfde probleem. Batterij vrijdag geleverd. Installatie was kinderspel, accu begon ook meteen te ontladen. Laden heeft de accu helaas niet gedaan ondanks alle modus. Accu blijft in de standby modus staan. Marstek hulp ingeschakeld helaas nog geen reactie.. alle bovenstaande tips geprobeerd zonder resultaat.
Inmiddels heb ik een update ontvangen via support en na het updaten laadt hij in ieder geval weer op. Nu nog even in de gaten houden of de rest ook naar behoren werkt...

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-03 15:39
Welke versie voor de v3 heb je gepushed gekregen ?

• babklapper
Dutchgixxer schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:51:
Welke versie voor de v3 heb je gepushed gekregen ?
Ik kan het versienummer nergens meer exact terug vinden, maar dit geeft het apparaat aan:

Dev_ver:
144
Bms_ver:
111
Fc_ver:
202409090159
Inv_ver:
116

• Tomvc85
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09-02 19:17
Bij vandaag ook inmiddels een nieuwe update gepushed. Batterij laad weer op incl ontladen. Ben benieuwd of het stabiel blijft:)

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:24
Marstek Venus 2 :Vandaag een laadsessie in gepland, naar er gebeurde niets.

Dealer gevraagd:

1 zet het systeem uit, al gprobeerd gaat niet.
2 verwijder de stekker uit het stopcontact
3 druk aan/uit in voor 30 seconden -> Niets
4 Laat zo staan gaat binnen 15 min wel uit -> 1 uur verder nog steeds aan met stekker er uit??

Iemand een idee

• Sixkiller86
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:47
Iemand een idee?

Ik heb de venus D en heb voor 3,6kw zonnepanelen aan de omvormer/accu hangen. Ik wil dat hij overdag de accu laadt met de eigen zonnepanelen die eraan gekoppeld zijn en vanaf 17:00 tot 08:00 stroom terugleverd wanneer er vraag naar is.

Ik gebruik de HW p1 meter. Het opladen gaag prima, het terugleveren niet. Ik gebruik de stand "handmatig" en heb "zelf geinitieerd verbruik" aangevinkt.

Iemand een idee wat ik fout doe? Of is hier de marstek P1 meter voor nodig ?

• Ozou
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-03 07:33
Na 1 week actief blijft batterij in standby modus. Doet niks meer. Ook met de instelling op manueel laden en ontladen blijft hij in standby.
Ga batterij terug sturen

• Case2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 26-02 09:16
Voor diegenen die problemen hebben met firmware updates: ik heb ze ook gehad. Je moet de stekker uit het stopcontact halen, de Lan-poort loskoppelen de API uitzetten en dan updaten via BT. De V3 is dan nergens meer mee verbonden, behalve via BT naar de app. Updaten ging toen goed, alhoewel het lang duurt. Na updaten een aantal minuten niets doen.
Kreeg ook een update voor de communicatiemodule naar 202506241541. Dat was echt niet te doen. Op allerlei manieren geprobeerd. Marstek kwam toen met de vraag om het te proberen via een mobiele hotspot via je telefoon. Dat bleek te werken. Werk nu via Homey flow om op te laden op momenten dat tarieven laag zijn en te ontladen wanneer ze hoog zijn. Werkt voorlopig goed.
Had ook klachten over de AI modus. Marstek gaf aan dat dat nog niet goed werkt en dat er later weer een update komt om dat op te lossen. Afwachten maar.

3x25A, 24x 365Wp en 8x 405Wp. 2x Growatt 3-fase. 3x MT Venus E3.0 FW 146, met CT003. Daikin warmtepomp. Homey Pro.

• pwassink
Ik kreeg na lange stilte en nog steeds veel en per V3 unit afwijkende problemen weer eens een sw update gepusht vandaag
net voor je de update doordrukt zie je dan even drie nummers, das t enige moment dat dit zichtbaar is voor stervelingen, maak daar dus screendump van.

ga dus nu naar 147.117.112 en dat zou het EMS, VNS en BMS zijn, eerste en laatste kan ik wel wat bij bedenken, middelste wie biedt?

Sommige apparaten hadden weer erg veel moeite om van software te veranderen, maar compleet afgekoppeld fris opstarten, dan updaten en veel geduld hebben (telkens opnieuw die teringtrage download is ook al zoets wat niet verandert !) gingen ze uiteindelijk wel om ..

Krreg gisteren ook een nwe Marstek app op android, of t nu daar uit kwam of uit de batterij updates, je hebt nu een toggle knopje "leds uit", en ja dan wordt t een dooie doos van buiten, handig als hij naast je bed staat maar practische ? kweenie ..

We wachten verder af ..

[ Voor 4% gewijzigd door pwassink op 30-01-2026 16:09 . Reden: typos en leesbaarheid ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb vorige week woensdag weer een update gepushed gekregen.

Ik zit nu op 146.7.116.110 op de batterij.
Heb alles in de app er weer uit gemikt, en ben van vooraf weer begonnen met instellen.
Maar hij doet het nu.

Ik moet wel zeggen dat ik geen wifi heb ingesteld (heb een tijdelijk SSID ingesteld, welke ik nu niet meer gebruik) en heb de batterij bekabeld op de router.
Dit geldt ook voor mijn Shelly Pro 3EM, welke bekabeld zit.

Het opladen gaat nu goed via AI, maar heb zojuist weer gekeken, maar ze zijn wel weer aan het rommelen geweest in de tussentijd in de software. Ik moet nu inloggen via de marstek app bij tibber om een token te krijgen. Ze rommelen veel bij Marstek in de reeds ubitgegeven updates. Wordt het niet echt overzichtelijk van.

De diagnosis van de CT heb ik gedaan en goed afgerond terwijl ik verbonden was met de accu via BT. Dit is key.

Maar het werkt. Op AI en een anderhalve week nu.

[ Voor 0% gewijzigd door X-DJiNn op 31-01-2026 06:58 . Reden: Spelllvoutjes ]

• pwassink
pwassink schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:05:
Ik kreeg na lange stilte en nog steeds veel en per V3 unit afwijkende problemen weer eens een sw update gepusht vandaag
net voor je de update doordrukt zie je dan even drie nummers, das t enige moment dat dit zichtbaar is voor stervelingen, maak daar dus screendump van.

ga dus nu naar 147.117.112 en dat zou het EMS, VNS en BMS zijn, eerste en laatste kan ik wel wat bij bedenken, middelste wie biedt?

Sommige apparaten hadden weer erg veel moeite om van software te veranderen, maar compleet afgekoppeld fris opstarten, dan updaten en veel geduld hebben (telkens opnieuw die teringtrage download is ook al zoets wat niet verandert !) gingen ze uiteindelijk wel om ..

Krreg gisteren ook een nwe Marstek app op android, of t nu daar uit kwam of uit de batterij updates, je hebt nu een toggle knopje "leds uit", en ja dan wordt t een dooie doos van buiten, handig als hij naast je bed staat maar practische ? kweenie ..

We wachten verder af ..
Nou dat deed ik, heb werkelijk genoten maar daar druipt wat sarcasme uit ..

De combinatie van drie V3's met die bovengenoemde software en een HW p1 meter heeft me nu driemaal s'nachts uit bed gehaald.
ze regelen alle kanten op, de een ontlaadt de ander laadt, (ja van nachtelijk duur iingekochte stroom) synchroniseren niet goed met t net, met als gevolg dat de boel door overload herhaald uitvalt en mijn zekeringen ploffen midden in de nacht. En ja dan loop je om 04:02 met een zaklampje door t huis, eerst stroom weer inschakelen, dan Prox en servers herstarten, dat controleren, netwerk en inet ok, marsteks op manual zetten, boel nalopen en ultra trage ct-diagnoses draaien jawel, t werkt weer, en een uur later is het weer Plok ..

Ze verliezen hun verbinding met de CT / P1 meter regelmatig, het opnieuw synchroniseren via auto-diag duurt verschrikkelijk lang. In de tussentijd maar ook NA dat ze weer groen zijn in CT regelen ze zo grof dat de dure kilowatten t net op gaan in plaats van in huis gesoupeerd te worden.

In HA zie ik ook dat ze alle kanten opvliegen, constant verbinding verliezen en regelmatig herstarten lijkt het. Config die terugkomt op een CT die ik al maanden niet meer gebruik en t droppen van de API activatie en modekeuze is slechts een van de unwanted features miz ..

Ik heb de leverancier vriendelijk doch dwingend afgelopen jaar al medegedeeld dat hij in gebreke bleef, en dat nog steeds is, en hem ook al eerder gevraagd een andere oplossing te offreren, die wel autonoom en ondersteund via HA geregeld ca 15 Kwh op kan slaan. en dat dan van een leverancier die op geen enkele wijze aan Marstek is gerelateerd, das een keiharde eis .. Zoniet dan krijgt hij deze paperweights terug, als ik al sinds september en uiterst coulant en tig up en downgrades uitvoer, als betatester wordt gebruikt en er geen enkele verbetering plaatsvond ben ik hier nu wel klaar mee .

ook ik heb een grens ..

[ Voor 1% gewijzigd door pwassink op 02-02-2026 11:30 . Reden: typos en leesbaarheid ]

• pwassink
Apart item, hardware: Venus v3 1.47 icm android app 1.6.57

bij t opstarten vd app is hij behoorlijk lang bezig met weervinden van zijn batterijtjes, heb je die alledrie weer online dan is t bij t kiezen van een batterij ook poos wachten, vaak nog 2 of 3 keer handmatig de batterij naar beneden swipen voordat status batterij en scherm t met elkaar eens zijn .

ik heb t idee dat dit erger geworden is dan voorheen, maar t waren twee "stevige" updates op dezelfde dag, mensen met eendere ervaringen ?

• rbaalen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-02 09:41
Omdat ik over wil stappen van HA-integratie via de API naar Modbus over lan, heb ik gisteren mijn Venus 3e (firmware v146) geprobeerd aan te sluiten op ethernet( ipv wifi). Ik heb signaal op de router en een 100mb connectie, maar het ding vraagt (of krijgt) geen IP-adres van de DHCP-server (PI-hole). Apparaat uit/aan gezet maar zonder resultaat. Iemand nog tips?

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
rbaalen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:39:
Omdat ik over wil stappen van HA-integratie via de API naar Modbus over lan, heb ik gisteren mijn Venus 3e (firmware v146) geprobeerd aan te sluiten op ethernet( ipv wifi). Ik heb signaal op de router en een 100mb connectie, maar het ding vraagt (of krijgt) geen IP-adres van de DHCP-server (PI-hole). Apparaat uit/aan gezet maar zonder resultaat. Iemand nog tips?
Nee, geen idee, maar als je naar Modbus overstapt, maakt het toch niet uit of je Marstek-verbinding hebt?
Voor een experiment heb ik een v3 gekocht om te kijken hoe het is omeen 5kwh batterij te hebben . Nadat deze de eerste 2 weken een baksteen was en ik dagelijks firmware-updates kreeg, heb ik een Modbus aangeschaft en via HA laten beheren.
In combinatie met een Tibber-account, laden en ontladen volgens een planning, of dynamische stratergie. Ik denk dat ik nog een2de v3 er ooit bijneem, maar zal gelijk 25 euro erbij leggen voor de modbus. Dat bespaart mij veel zorgen.

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

• rbaalen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-02 09:41
@MikeDASpike : Je kan tegenwoordig ook direct modbus over TCP doen met de Venus E: https://haprofs.com/marst...eheren-via-Home-Assistant

• MikeDASpike
  • Nu online
Ok. Nice. Dat wist ik niet

• MikeDASpike
  • Nu online
Ik heb van @AUijtdehaag een module die top werkt.
Moet alleen de batterij nog verplaatsen vanuit de serre naar mijn schuur. Ik heb geen ethernet in het schuurtje en weet nog niet of de wifi het red.
Bestaan er deze dagen nog goeie homeplugs om ethernet over de 230v te laten lopen ?
Lang geleden welleens getest, maar toen was het resultaat niet heel goed.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MikeDASpike
Je kan de module alleen toch even testen?
Hang hem aan een 5v usb adapter en ga naar http://marstek-m1.local zoals nu ook zou moeten werken.
Ik heb er ook twee in een schuurtje en 14 mtr afstand tussen router en schuurtje is geen probleem. Wel een oude tplink router.
Tegenwoordig zou de esphome module moeten switchen naar het beste bereik als er meerdere accespoints zijn

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2026 01:57 ]

• MikeDASpike
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 01:35:
@MikeDASpike
Je kan de module alleen toch even testen?
Hang hem aan een 5v usb adapter en ga naar http://marstek-m1.local zoals nu ook zou moeten werken.
Ik heb er ook twee in een schuurtje en 14 mtr afstand tussen router en schuurtje is geen probleem. Wel een oude tplink router.
Tegenwoordig zou de esphome module moeten switchen naar het beste bereik als er meerdere accespoints zijn
Das een idee ! dat ik daar zelf niet op gekomen ben ! thanks Alphons

• pwassink
pwassink schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:36:
Apart item, hardware: Venus v3 1.47 icm android app 1.6.57

bij t opstarten vd app is hij behoorlijk lang bezig met weervinden van zijn batterijtjes, heb je die alledrie weer online dan is t bij t kiezen van een batterij ook poos wachten, vaak nog 2 of 3 keer handmatig de batterij naar beneden swipen voordat status batterij en scherm t met elkaar eens zijn .

ik heb t idee dat dit erger geworden is dan voorheen, maar t waren twee "stevige" updates op dezelfde dag, mensen met eendere ervaringen ?
Ik ben na een flinke Grom richting support dus maar weer teruggegaan naar 146.116.111
Stabieler, geen doorgeregel en oscillerende uitschietende laad en ontlaad pieken, veel lagere "netlekkage" van dure Kilowatten
App die ook met drie v3 batterijen weer in contact kon houden (daarvan stond ind e android app meestal 2/3 offline)
CT die verbonden bleef met batterij etc ..

Was net klaar met die "downgrade" toen ik in de app een popup kreeg, update .. ik denk t zal toch niet?
Dat bleek enkel een BMS update naar 112 te zijn (laatste 3 digits) Heb eerst maar eens gevraagd naar "de inprovements of release-notes" en tot mijn verbazing kreeg ik daar wat op terug ..

Dear Customer, Thank you for your feedback.
The BMSV112 now features the following enhancements:
1. Resolved HTTP upgrade failure issues
2. Added multiple logging functionalities
3. Expanded CAN transmission capabilities
4. Optimised current sampling for more stable power display in the app
5. Off-grid compatibility now unrestricted by DOD, permitting discharge down to 8% 6.
Charging and discharging now externally controlled via MOSFETs
Thank you for your trust and support. Wishing you a pleasant day!

Ben redelijk wantrouwend, t is nu op zich redelijk stabiel en m'n zekeringen vliegen er door chinese invloed s'nachts niet herhaald meer uit, wat ik op zich wel waardeer, (dat bleek veroorzaakt door extreme pulserende pieken in t nachtelijk laadgebeuren)
Die laatste (mosfet) is wel een hele bijzondere, ze hebben blijkbaar de interne vermogens wiring remote aangepast?

Misschien is die recente hetze tegen Huawei toch te beperkt, Marstek kan ook hele vreemde dingen schijnt t ? :-)

[ Voor 0% gewijzigd door pwassink op 05-02-2026 15:43 . Reden: #typo's ]

• Fraaanske
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-02 09:07
Ik heb vanmorgen mijn Marstek Venus E 3.0 geïnstalleerd maar helaas krijg ik ‘m niet goed aan de praat. Zowel de Wifi verbinding als de koppeling met de HomeWizzard lijken goed te werken maar hij gaat maar niet opladen. (En ook niet ontladen) Terwijl de bedoeling is dat hij de overtollige energie van de zonnepanelen opslaat.

Vanaf dat ik ‘m aan heb gezet geeft hij als status Laden met 29 watt, maar dan laadt hij niet daadwerkelijk op volgens mij. Deze status blijft hij geven, of de zon nou schijnt of dat het donker is. De modus die ik gekozen heb is “Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel”.

Wat ik vreemd vind is dat hij onder CT blijft hangen op “uitgangsvermogen referentie: diagnose bezig”.

Bijgevoegd een paar screenshots. Hopelijk kunnen jullie me helpen hem aan de praat te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soDWEyUOrvwoRjHvDg95Vit4SFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kes8xOov4CtX1xcgF7FQSPHT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL9V9t2WVRGxeBUHLn2GuXvvbm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9o5fmIKX9gnI232VwWDVNKL.jpg?f=fotoalbum_large

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Zorg dat terwijl je verbonden bent met de Marstek Venus E3.0 via bluetooth je een succesvolle diagnostiek heb afgerond i.c.m. je CT. Dit is key heb ik ontdekt.

Bij mij werkt het nu, ben ook met andere leuke projectjes bezig zoals gehele netwerk omgooien om naar VLAN te gaan. (Je moet een hobby houden) Daarbij kwam het dus wel eens voor dat ik de Marstek kwijt was. Dit was mijn stappenplan:

1. Marstek app en accu dr uit mikken
2. Marstek app uit en cache leeg
3. Marstek app in nabijheid accu
4. Marstek toevoegen en CT configureren (heb ik beide op ethernet)
5. Accu met rust laten (30 minuten oid)
6 Diagnostiek succesvol afronden tijdens diagnostiek (varieert van 5 minuten - 5 seconden)
7. Succesvol afgerond, en hij werkt dan vervolgens goed. Kan de API ook gewoon laden.

Wel een kleine kanttekening, de accu vindt IP subnet wisseling niet zo leuk. Hij wou slecht over, maar ik kwam er dan ook later achter nadat ik hem eindelijk over had dat RSTP hoogstwaarscihijnlijk een rol heeft gespeel bij mij. Deze staat nu aan.

Batterij werkt, ik heb de basis nu gelegd voor overstap naar VLAN, dus weet niet hoe hij in een VLAN gaat reageren. Zolang de accu en CT maar in hetzelfde zitten lijkt me.

[ Voor 76% gewijzigd door X-DJiNn op 08-02-2026 07:13 ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Net weer een update gehad.
Update mislukt.

Stappenplan vervolgens:

Stekker uit stopcontact
Netwerkkabel eruit.
Wifi en VPN uit op eigen telefoon waarme geupdate
Verbinding via bluetooth met accu en geupdate.
Update afgerond.
Stekker 230V en ethernet er weer in
Verwijderd uit de app en cache leeg
10 sec ingedrukt houden van aan/uit knop accu, reboot
Accu weer toegevoegd, diagnosis via BT binnen 2 seconden afgerond en weer door.

Zo hoort het naar mijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quW-UIhw_KVPtpSNjWAra1IMyfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0pIc90YMEHggO9yHUAufJr1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaOsSmqxh5DJC_wNUGDCQ1lOAaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM19NYjtrTpjnVTpkxBhGD3b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door X-DJiNn op 08-02-2026 08:25 ]

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-02 12:53
Ik probeer de firmware te updaten. Venus e 3.0 van 146 naar 147. Via mijn iPhone. Update verloopt continu correct. Krijg de melding update succesvol. Maar dan blijkt toch dat de oude versie er nog opstaat. En de app geeft aan dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Hoe kan ik de update goed uitvoeren?

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Wat voor CT heb je ?

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-03 15:39
Accu uit de app gooien, Accu resetten dan accu weer toevoegen. Dat werkte bij mij.

• Remco3112
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 02-03 08:42
Hoi,

Gisteren mijn venus E v3 binnengekregen. Wilde hem koppelen aan mijn HW p1 maar daar hangt al een HW accu aan dus lukte niet. Vandaag Marstek C003 en HW actieve splitter toegevoegd. Ik krijg hem echtwer niet zodanig aan de praat dat hij de fasen meet. Blijft continu op nul staan. Accu wel verbonden maar bij diagnose blijven de fasen op 0 en geeft hij aan dan het mislukt is.
De HW p1 meter geeft gewoon alle data door.

Volgende geprobeerd.
- direct aangesloten op p1 van Landys Gyr E350
- alles gereset
-wifi staat op alleen 2.4ghz
- wifi naam is 8 tekens (letters)

Ik vind het superfrustrerend dat het niet werkt. Wie heeft de oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Remco3112 op 10-02-2026 22:45 ]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:11

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb sinds vandaag de Venus E3 en ik krijg hem niet verbonden met mijn reeds bestaande Homewizard P1 meter. Heb voor mijn idee echt alles geprobeerd. Beide devices ook naar een apart wifi netwerk gezet om eventuele mesh problemen te omzeilen maar niets werkte. De Venus heeft firmware v147 en mijn P1 meter heeft firmware 6.0304. Volgens de handleiding heeft de Venus minimaal v149 nodig maar die versie wordt bij mij niet aangeboden. Support contact zoeken met Marstek dan maar. ;(

• conradh
Dutchgixxer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:17:
Accu uit de app gooien, Accu resetten dan accu weer toevoegen. Dat werkte bij mij.
Hoe reset je de accu als hij niet in de app staat? Bedoel je aan en uitzetten?

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Met resetten bedoelt men vaak aan/uit ingedrukt houden tot reboot (10 seconden ongeveer)

• AUijtdehaag
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:32:
Ik heb sinds vandaag de Venus E3 en ik krijg hem niet verbonden met mijn reeds bestaande Homewizard P1 meter. Heb voor mijn idee echt alles geprobeerd. Beide devices ook naar een apart wifi netwerk gezet om eventuele mesh problemen te omzeilen maar niets werkte. De Venus heeft firmware v147 en mijn P1 meter heeft firmware 6.0304. Volgens de handleiding heeft de Venus minimaal v149 nodig maar die versie wordt bij mij niet aangeboden. Support contact zoeken met Marstek dan maar. ;(
Heb je andere HW devices uitgeschakeld, dus HW p1 wifi only?

• pwassink
3raser schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:32:
Die HW p1 meter doet t met veel lagere versienummers ook prima, das onzin dat je daar de volgens mij nog niet betsaande 1.49 voor nodig zou hebben.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

AUijtdehaag schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:06:
Heb je andere HW devices uitgeschakeld, dus HW p1 wifi only?
Ik heb meerdere HW devices en ga ze echt niet uitzetten en dat zou ook niet nodig moeten zijn. Ik had die methode overigens ook gelezen maar dat is me echt teveel gedoe.
pwassink schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:59:
Die HW p1 meter doet t met veel lagere versienummers ook prima, das onzin dat je daar de volgens mij nog niet betsaande 1.49 voor nodig zou hebben.
Dat is goed te horen, hoewel de handleiding dus iets anders zegt.

Maar goed nieuws! Vanmorgen werd met p1 meter in eens wel zomaar gevonden zonder nieuwe wijzigingen te hebben gedaan. Geen idee waarom hij hem nu in eens wel kan vinden. 8)7
Laat de zon nu maar komen, want de accu werd halfvol geleverd en ontlaad nu dus in rap tempo. :)

• MikeDASpike
  • Nu online
3raser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:30:

Laat de zon nu maar komen, want de accu werd halfvol geleverd en ontlaad nu dus in rap tempo. :)
Of volgooien op goedkope stroom en verbruiken als het duur is. Wel rekening houden dat er energie verloren gaat bij op- en ontladen.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

MikeDASpike schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Of volgooien op goedkope stroom en verbruiken als het duur is. Wel rekening houden dat er energie verloren gaat bij op- en ontladen.
Ik heb geen dynamisch contract. Mijn batterij is puur bedoeld voor zelfopgewekte zonne-energie. ;)

• MikeDASpike
  • Nu online
3raser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Ik heb geen dynamisch contract. Mijn batterij is puur bedoeld voor zelfopgewekte zonne-energie. ;)
Of tijd om over te stappen op een dynamisch contract

• Remco3112
Ik heb de Marstek p1 meter geretourneerd en hij draait nu op de HW P1 meter. Ik heb nu ee HW accu en een Marstek Venus. Ik ben een paar uur met chatgpt in de weer geweest om in home assistent iets te bouwen om te voorkomen dat de accu’s elkaar opladen. Dat is nog niet gelukt ivm de beperkte mogelijkheden van aansturing van de Marstek vanuit HA. Zijn er mensen die hier ervaring en een workaround voor hebben?

• MikeDASpike
  • Nu online
Remco3112 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:03:
Zijn er mensen die hier ervaring en een workaround voor hebben?
hey Remco,
ik gebruik dit : https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red samen met een lilygo van @AUijtdehaag .Je kan de modbus ook direct via https://github.com/fonske...3-modbus-TCP-IP/tree/main gebruiken.

• conradh
Of deze die werkt prima in home assistant: https://github.com/viperrnmc/marstek_venus_modbus

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-03 14:49

jefjef

learning by doing

Ik ben nu met de 2e CT (vervanging) aan de gang . Bij zelf diagnose liep de eerste elke keer vast en nu deze loopt dus vast en krijg de melding zelf diagnose mislukt. Maar weer een melding gemaakt. Iemand een idee wat te doen?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

jefjef schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:45:
Ik ben nu met de 2e CT (vervanging) aan de gang . Bij zelf diagnose liep de eerste elke keer vast en nu deze loopt dus vast en krijg de melding zelf diagnose mislukt. Maar weer een melding gemaakt. Iemand een idee wat te doen?
Welke CT heb je ?
Kan zijn dat als je losse CT klemmen gebruikt, dat er 1 achterstevoren is gemonteerd en/of op de verkeerde fase

De diagnose moet je afronden terwijl je verbonden bent met BT van de accu.

• jefjef

jefjef

learning by doing

X-DJiNn schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 05:54:
[...]

Welke CT heb je ?
Kan zijn dat als je losse CT klemmen gebruikt, dat er 1 achterstevoren is gemonteerd en/of op de verkeerde fase

De diagnose moet je afronden terwijl je verbonden bent met BT van de accu.
De ct003

• jefjef

jefjef

learning by doing

Een nieuwe CT van Marstek binnen gekregen en ook meteen een FW update naar v118 jammer genoeg alles geen oplossing voor het probleem. Blijft aangeven diagnose is mislukt

• conradh
Ik zie dat ik toch stroom teruglever. Kan het zijn dat de batterij niet snel genoeg laad? Tijd voor een 2e of 3e batterij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNaTYAki0ZXehIiCm0ltti3Io2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8jq1FtgDX0ZPpR6GsjiyGbC.jpg?f=fotoalbum_large

• Stinger01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-02 16:51
Hallo, Ik heb ook aan Marstek V3 met een raar probleem.

Toen ik batterij ontving heb ik deze gekoppeld met een Home Wizard P1 dongle en beide op hetzelfde 2.4 Ghz wifi netwerk.

Alles werkt goed tot 's nachts dan verliest de batterij blijkbaar de verbinding met de P1 dongle, effe stroom van de batterij gedaan en terug inschakelen en deze vindt de P1 terug.

Volgende dag terug zwart CT teken dus terug P1 verbinding verloren, heb toen een aparte usb voeding op de HW P1 aangesloten, maar na een dag terug verbinding verbroken..
Batterij dan via Lan aangesloten, alles werkte terug tot de volgende ochtend.... verbinding verloren..

Als ik in de app van Homewizard kijk zie ik dat de P1 nooit gestopt is met info door te sturen, P1 heeft een wifi ontvangst van 80%.

Batterij en digitale meter (P1) staan ongeveer 2 meter uit elkaar en de AP waar de dongle mee verbonden is staat ongeveer 5 meter verder.

AP en lan kabel zijn met zelfde modem verbonden in zelfde netwerk.

Batterij staat op V147, wat zou hier het probleem kunnen zijn want ik snap er niks meer van.

[ Voor 10% gewijzigd door Stinger01 op 14-02-2026 16:33 ]

• MikeDASpike
  • Nu online
Ik kreeg deze week v147 voor mijn Venus V3. Ik maak verder geen gebruik van Marstek app of de c1 meter, maar alles via HomeAssistant, Node-RED en battery control.
Vandaag wilde de batterij niet meer laden of ontladen via de Modbus. De batterij blijft op 15% staan, en dat terwijl de zon schijnt.
Heeft maanden goed gedraaid op v145. Nu maar de batterij uitgezet en stroomloos gemaakt.

Na 10 min weer aangezet. Ontladen werkt nog niet, maar laden wel (via Modbus).
De DOD staat op 88%.
Nu blijft de zon even schijnen en mijn PV wekt genoeg op zodat de wasmachine blijft draaien en de accu oplaadt. Maar even in de gaten houden, anders een verzoek naar support om v145 maar te pushen..
Edit: batterij op 19% en zie hem af en toe ontladen. Dus dat gaat goed.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb een homewizard plug tussen batterij en stopcontact zitten. Zo kan ik zien wat en wanneer hij doet. Jammer genoeg niet het niveau evenals het inladen van de API van Tibber in HW.

Ik heb wel ontdekt dat ik aan 1 accu bij lange na niet genoeg heb om de hele dag op batterijen te leven in de zomer. Dus ik wil ondanks de problemen met de marstek (hij doet het nu goed en via AI bij mij) toch nog een 2e aanschaffen en misschien wel een derde. Maar hoe zijn de ervaringen met een 2e accu onder mensen hier ? Vangt dit elkaar een beetje goed af ?

• MikeDASpike
  • Nu online
X-DJiNn schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:12:
Ik heb een homewizard plug tussen batterij en stopcontact zitten. Zo kan ik zien wat en wanneer hij doet. Jammer genoeg niet het niveau evenals het inladen van de API van Tibber in HW.

Ik heb wel ontdekt dat ik aan 1 accu bij lange na niet genoeg heb om de hele dag op batterijen te leven in de zomer. Dus ik wil ondanks de problemen met de marstek (hij doet het nu goed en via AI bij mij) toch nog een 2e aanschaffen en misschien wel een derde. Maar hoe zijn de ervaringen met een 2e accu onder mensen hier ? Vangt dit elkaar een beetje goed af ?
Ik zit er ook over te denken om een 2de te nemen. Ondanks dat gisteren mijn batterij niet meer reageerde op de modbus comnando's wil ik opmijn 1 fase naar een 2de (of mischien) 3de batterij.
Als er iemand ervaring mee hedft, zou ik het wel willen weten

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Vanmorgen keek ik op de accu instellingen..
Gisteren was alles goed.

Zojuist,...
API stond uit
Modus op handmatig
800W was insgesteld ipv 2500W
CT003 was ineens ingesteld, maar die gebruik ik niet dus verbinding was weer weg.

Heb alles weer goed in moeten stellen.

Zitten die gasten gewoon op de accu's te rommelen ofzo als je er ff niet bent.

Gebeuren rare dingen steeds.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Maar idd, deze accu staat nu te koop nieuw voor 990 euro, dus nog steeds wel interessant om een tweede te kopen.. Hardwarematig zijn ze wel goed naar mijn mening. Softwarematig heeft ie vreemde nukken,.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

jefjef schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Een nieuwe CT van Marstek binnen gekregen en ook meteen een FW update naar v118 jammer genoeg alles geen oplossing voor het probleem. Blijft aangeven diagnose is mislukt
Diagnose doen wanneer je verbonden bent met de accu middels Bluetooth. Paar seconden en hij zou ok moeten aangeven. Doet ie dit niet. 10sec aanuit indrukken totdat ie opnieuw start, dan weer proberen.
Probeer ook desnoods met de stekker eruit, die 10sec aanuit.

Dan verbinden met BT (telefoon op accu) en dan weer auto-diagnosis.

Zo niet, softwareupdate aanvragen

• Remco3112
Hoi

Kun je mij adviseren welke hardware ik hiervoor nodig heb naast de accu en de HA?

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 02-03 16:39
1 Accu half jaar in gebruik en werkt wel aardig. Eerst via Homewizard P1-meter en de laatste maanden via CT003, omdat die nodig schijnt te zijn om naar meerdere accu's uit te kunnen breiden, wat ik wil.

Nu al een week ongeveer dat de accu spontaan in standby gaat. Als ik dan switch naar de HW-meter, dan begint hij weer, maar stopt dan na een tijdje ook weer vaak. Als ik dan terugga naar de CT003, dan loopt dat 5 minuten goed en stopt dat ook weer. Alles aan/uitgezet in verschillende volgordes, opnieuw proberen te installeren, niks lijkt zin te hebben. Batterij op V147 en CT003 op V117.

zou het aan de updates kunnen liggen?

Vandaag gebeurde ook iets bijzonders: we kregen nieuwe Wifi. Omdat ik ergens las dat het het beste werkt, als de batterij op een 2,4gHz gastnetwerk draait, heb ik dat aangemaakt en proberen te installeren. Het idiote was, dat dat niet lukte! CT en batterij schakelen elke keer automatisch terug naar het nieuwe huis-wifi.

ik vind het raadselachtig.

Wat is nu het beste: zo met switchen aan blijven rommelen, totdat er een betere uodate komt? CT003 eruit gooien, maar kan ik dan wel meerdere batterijen aansluiten op de HW-p1? Of toh geforceerd proberen alles op het gastnetwerk te krijgen?

• MikeDASpike
  • Nu online
Remco3112 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Hoi

Kun je mij adviseren welke hardware ik hiervoor nodig heb naast de accu en de HA?
Eigenlojk niets. Ja, een p1 meter in ha heb je nodig (bij mij een usb kabel van p1 naar mijn mi ipc) Je kan de modbus op ethernet aansluiten en via een intergratie aansturen. Ik heb voor 25 euro een modbus module via @AUijtdehaag gekocht en benaderen hem in ha via esphome intergratie

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Remco3112
Voor de marstek V3 heb je niks nodig, die praat modbus tcp over ethernet
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

Voor v1/v2 heb je wel een RS485 adapter nodig
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/ Mars...

En dan met de nodered code van Bob aan de gang
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Stevencito schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:53:
1 Accu half jaar in gebruik en werkt wel aardig. Eerst via Homewizard P1-meter en de laatste maanden via CT003, omdat die nodig schijnt te zijn om naar meerdere accu's uit te kunnen breiden, wat ik wil.

Nu al een week ongeveer dat de accu spontaan in standby gaat. Als ik dan switch naar de HW-meter, dan begint hij weer, maar stopt dan na een tijdje ook weer vaak. Als ik dan terugga naar de CT003, dan loopt dat 5 minuten goed en stopt dat ook weer. Alles aan/uitgezet in verschillende volgordes, opnieuw proberen te installeren, niks lijkt zin te hebben. Batterij op V147 en CT003 op V117.

zou het aan de updates kunnen liggen?

Vandaag gebeurde ook iets bijzonders: we kregen nieuwe Wifi. Omdat ik ergens las dat het het beste werkt, als de batterij op een 2,4gHz gastnetwerk draait, heb ik dat aangemaakt en proberen te installeren. Het idiote was, dat dat niet lukte! CT en batterij schakelen elke keer automatisch terug naar het nieuwe huis-wifi.

ik vind het raadselachtig.

Wat is nu het beste: zo met switchen aan blijven rommelen, totdat er een betere uodate komt? CT003 eruit gooien, maar kan ik dan wel meerdere batterijen aansluiten op de HW-p1? Of toh geforceerd proberen alles op het gastnetwerk te krijgen?
Gasten netwerk is vanaf fabriek een geisoleerd netwerk, lijkt mij juist niet goed.
Op een gasten netwerk, mag je via de router welke aan dit SSID hangt vaak wel internet op. Maar hij zal moeite (lees: geen verbinding kunnen maken) hebben met het vinden van de CT, omdat deze dan ook geisoleerd is ten opzichte van je LAN.
Isolatie tot internet alleen, je kunt dan niet je LAN op, dat is eigenlijk de definitie van een gast netwerk.

• teaser
Remco3112 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Hoi

Geen, enkel deze add-on voor HA: https://github.com/viperrnmc/marstek_venus_modbus

Ik ben ook een tijdje in de war geweest met het bestaande Marstek Modbus topic hier omdat er voor de V1 en V2 wel hardware nodig is maar de relatief recente V3 dus niet, en dat staat dus nergens heel erg expliciet vermeld.

• jefjef

jefjef

learning by doing

X-DJiNn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 05:27:
[...]

Diagnose doen wanneer je verbonden bent met de accu middels Bluetooth. Paar seconden en hij zou ok moeten aangeven. Doet ie dit niet. 10sec aanuit indrukken totdat ie opnieuw start, dan weer proberen.
Probeer ook desnoods met de stekker eruit, die 10sec aanuit.

Dan verbinden met BT (telefoon op accu) en dan weer auto-diagnosis.

Zo niet, softwareupdate aanvragen
Dank je. Ik heb maar weer een software update aangevraagd. Blijft hetzelfdeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBB-jyfOlohodUty0Ku2S3WbM3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0snRqRB0o9anAeRYcVPIc22.jpg?f=fotoalbum_large

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:05
jefjef schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Dank je. Ik heb maar weer een software update aangevraagd. Blijft hetzelfde[Afbeelding]
Ik had hetzelfde, hij wil meten op welke fase de marstek zit. Wat ik heb gedaan is tijdens de diagnose 1 scherm terug en de marstek even op handmatig gezet zodat de diagnose weet in welke fase de marstek zich bevindt.

Als je marstek leeg is of je dod is ingesteld dan werkt de diagnoste niet (bij mij)

• jefjef

jefjef

learning by doing

prakka schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:51:
[...]

Ik had hetzelfde, hij wil meten op welke fase de marstek zit. Wat ik heb gedaan is tijdens de diagnose 1 scherm terug en de marstek even op handmatig gezet zodat de diagnose weet in welke fase de marstek zich bevindt.

Als je marstek leeg is of je dod is ingesteld dan werkt de diagnoste niet (bij mij)
Aha Dod is ingesteld op 88% en is 46% gevuld
Zou het daardoor komen? Wat is trouwens de beste instelling voor deze?

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-02 18:07
jefjef schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
[...]

Aha Dod is ingesteld op 88% en is 46% gevuld
Zou het daardoor komen? Wat is trouwens de beste instelling voor deze?
DOD is max ontlaadcapaciteit (30% tot 88%). Reserve capaciteit 12%. Zou niet met de diagnose verband mogen hebben.
Probeer eens: Wijzen (ja ja) Zelf geinitieerd naar Handmatig en dan weer naar Zelf geinitieerd te schakelen. Dan zie ik dat bij mij de Diagnose werkt.

Overigens meen ik te zien dat met V147 update de response om terug te leveren naar de accu veel trager of onnauwkeuriger lijkt te gaan. Gevolg is dat ik ook 3 kWh teruglever ipv in de accu stop. Heb ik voor de V147 update niet gemerkt.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• Remco3112
teaser schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Geen, enkel deze add-on voor HA: https://github.com/viperrnmc/marstek_venus_modbus

Ik ben ook een tijdje in de war geweest met het bestaande Marstek Modbus topic hier omdat er voor de V1 en V2 wel hardware nodig is maar de relatief recente V3 dus niet, en dat staat dus nergens heel erg expliciet vermeld.
Dus ook geen modbus? Ik moet de V3 wel via ethernet verbonden hebben dan ipv via wifi hoe hij nu zit?

[ Voor 8% gewijzigd door Remco3112 op 18-02-2026 22:54 ]

• MikeDASpike
  • Nu online
Remco3112 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:49:
[...]

Dus ook geen modbus? Ik moet de V3 wel via ethernet verbonden hebben dan ipv via wifi hoe hij nu zit?
Als je een ethernet kabel in de modbus port stopped en de intergeatie in ha gebruikt, hoeft de marstek zelf niet meer verder geen verbinding meer nodig. Wil je hem met marstek cloud verbinden, jan je hem op wifi of ethernet verbinden
foutieve info (sorry)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeDASpike op 20-02-2026 07:35 ]

• jefjef

jefjef

learning by doing

gerard053 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:41:
[...]

DOD is max ontlaadcapaciteit (30% tot 88%). Reserve capaciteit 12%. Zou niet met de diagnose verband mogen hebben.
Probeer eens: Wijzen (ja ja) Zelf geinitieerd naar Handmatig en dan weer naar Zelf geinitieerd te schakelen. Dan zie ik dat bij mij de Diagnose werkt.

Overigens meen ik te zien dat met V147 update de response om terug te leveren naar de accu veel trager of onnauwkeuriger lijkt te gaan. Gevolg is dat ik ook 3 kWh teruglever ipv in de accu stop. Heb ik voor de V147 update niet gemerkt.
Dank ga ik uit proberen

• Remco3112
MikeDASpike schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Als je een ethernet kabel in de modbus port stopped en de intergeatie in ha gebruikt, hoeft de marstek zelf niet meer verder geen verbinding meer nodig. Wil je hem met marstek cloud verbinden, jan je hem op wifi of ethernet verbinden
Tnx, en de andere kant van de ethernetkabel moet in router of in de HA green? (sorry ben een newbie)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Remco3112
Je marstek V3 heeft een normale netwerk aansluiting. (en een modbus rj45 aansluting maar die gebruiken we niet meer, want daar heb je een extra device nodig die modbus omzet naar iets leesbaarders)

Als je via de netwerk aansluiting gegevens in home assistant wil hebben dien je de marstek netwerkaansluiting in je router te stoppen.
De marstek krijgt dan een IP-ADRES, zoek die op in je router.

Dan installeer je op de green deze of meerdere yaml(s)
uitleg in de github
Plaats je marstek ip adres in de code

En vervolgens BOB zijn nodered flows installeren
TrueOrigin in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-02 15:14
jefjef schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Welke slimme meter heb je? Ik heb een ISKRA MT382 (DSMR 2.2) en die is niet compatibel met de CT003. Geeft Marstek zelf ook aan. Heb van hen nu gratis een CT002 gekregen en die werkt uiteraard wel. Overigens kon ik de Marstek Venus E 3.0 wel laten praten met een HomeWizard P1 meter.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• teaser
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:31:
uitleg in de github

Allemaal niet nodig!

Gewoon de add-on installeren waar ik eerder naar linkte. Hier moet je enkel het IP adres van de Venus ingeven en je kan alle gegevens via Modbus inlezen en bepaalde zaken (hier ben ik nog niet echt diep op in gegaan) aansturen.

• Zander
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-02 15:40
jefjef schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Dank je. Ik heb maar weer een software update aangevraagd. Blijft hetzelfde[Afbeelding]
Ik kreeg de CT003 ook niet aan de praat ondanks actieve splitter met USB voeding van de splitter en de CT003 in combinatie met een Landis-Kyr E360 Slimme meter. Ik had echter een Wifi P1 Pro+ gekocht tbv Home Assistant en deze bleek een extra aansluiting te hebben voor een P1 meter in serie. Op deze uitgang bleek mijn CT003 wel informatie uit de slimme meter binnen te krijgen. Misschien heb je hier wat aan.

• Zander
CT003 gaat offline wanneer een LAN kabel wordt aangesloten op de Venus E3.

Ik heb hier de nodige reacties op gezien in diverse fora maar die bestaan vooral uit losse kreten en acties. Tot dusver lukt me het niet de CT003 online te houden wanneer een LAN kabel wordt aangesloten. De CT003 gaat offline maar de modbus interface werkt dan prima voor het ophalen van gegevens voor Home Assistant. Venus E level V147 en CT003 level V122

Vandaar de vraag of iemand een stappenplan heeft hoe dit wel voor elkaar te krijgen.
Heb dit ook aan support gevraagd maar tot dusver geen reactie

• igela3
Zander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:27:
CT003 gaat offline wanneer een LAN kabel wordt aangesloten op de Venus E3.

Ik heb hier de nodige reacties op gezien in diverse fora maar die bestaan vooral uit losse kreten en acties. Tot dusver lukt me het niet de CT003 online te houden wanneer een LAN kabel wordt aangesloten. De CT003 gaat offline maar de modbus interface werkt dan prima voor het ophalen van gegevens voor Home Assistant. Venus E level V147 en CT003 level V122

Vandaar de vraag of iemand een stappenplan heeft hoe dit wel voor elkaar te krijgen.
Heb dit ook aan support gevraagd maar tot dusver geen reactie
Ik heb precies hetzelfde. Gebeurt zowel bij een CT003 als CT002. De HomeWizard P1 werkt wel met LAN kabel in de Venus. Trek je de kabel eruit, gaat Venus automatisch via wifi en heb je meteen weer verbinding met de CT002 of 003.
Wifi is een -voor de gelegenheid ingesteld- 2.4GHz IoT netwerk met toegang tot internet en de rest van mijn netwerk (zelfde subnet). Router (MikroTik) hangt er 2m vanaf en de LAN kabel van de Venus gaat daar ook in. Heb gisteren een paar uur besteed om in de router te kijken of daar niet een gekke instelling verantwoordelijk is voor dit euvel, maar kan niets geks vinden.
Inmiddels dit hele verhaal ook naar Marstek doorgezet in de hoop dat ze er iets mee doen.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• AUijtdehaag
  • Niet online
teaser schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Allemaal niet nodig!

Gewoon de add-on installeren waar ik eerder naar linkte. Hier moet je enkel het IP adres van de Venus ingeven en je kan alle gegevens via Modbus inlezen en bepaalde zaken (hier ben ik nog niet echt diep op in gegaan) aansturen.
Ik laat een totaal oplossing zien.
Jij bent nog maar op de helft en moet de aansturing nog verzinnen.
Wellicht kan je de blueprint van @Tazzios gebruiken met die addon.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2026 08:19 ]

• teaser
Aansturing is een ander verhaal natuurlijk, maar daar leek het me niet over te gaan.

Maar als we het daar dan toch over gaan hebben, er zijn nog andere oplossingen. Ikzelf blijf liever weg van klik-en-sleep systemen als node-red. Ik kijk momenteel richting een 'echte' EMS zoals DAO of EMHASS. Voorlopig heb ik nog een zeer eenvoudige automatisatie die schakelt tussen handmatig en 'zelfconsumptie' om de batterij te laden bij overschot en ook te ontladen als hij over de 80% SoC zit.

Die blueprint ziet er ook wel interessant uit, dankjewel!

[ Voor 4% gewijzigd door teaser op 21-02-2026 14:48 ]

• jefjef

jefjef

learning by doing

Zander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Ik kreeg de CT003 ook niet aan de praat ondanks actieve splitter met USB voeding van de splitter en de CT003 in combinatie met een Landis-Kyr E360 Slimme meter. Ik had echter een Wifi P1 Pro+ gekocht tbv Home Assistant en deze bleek een extra aansluiting te hebben voor een P1 meter in serie. Op deze uitgang bleek mijn CT003 wel informatie uit de slimme meter binnen te krijgen. Misschien heb je hier wat aan.
Dank je, ik had al op aanraden van iemand van het forum Homey de homewizzard p1 splitter gekocht. https://www.homewizard.co...Lf8GOXCKcis2MbYaFQfAxGdbX
En deze laat al meer zien, zie foto alleen auto diagnose werkt nog steeds nietAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyLwYDe_HNyAmNbvWSDU7Kr4Hts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnMvALAlVhjsgSFLWscgpoP0.jpg?f=fotoalbum_large

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Mijn accu heeft vreemde nukken, het lijkt een poosje goed te gaan.
En zo ineens lijkt het de volgende dag wel of de hele accu gereset is naar basis instellingen

Alles staat ineens anders.zoals

AI is ineens handmatig
2500W is ineens 800W
Shelly Pro 3EM CT is ineens CT003
API staat ineens uit

Iemand hier ook ervaring mee ? En voornamelijk ook een oplossing voor ?

• Zander
igela3 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:26:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Gebeurt zowel bij een CT003 als CT002. De HomeWizard P1 werkt wel met LAN kabel in de Venus. Trek je de kabel eruit, gaat Venus automatisch via wifi en heb je meteen weer verbinding met de CT002 of 003.
Wifi is een -voor de gelegenheid ingesteld- 2.4GHz IoT netwerk met toegang tot internet en de rest van mijn netwerk (zelfde subnet). Router (MikroTik) hangt er 2m vanaf en de LAN kabel van de Venus gaat daar ook in. Heb gisteren een paar uur besteed om in de router te kijken of daar niet een gekke instelling verantwoordelijk is voor dit euvel, maar kan niets geks vinden.
Inmiddels dit hele verhaal ook naar Marstek doorgezet in de hoop dat ze er iets mee doen.
Dus als ik je goed begrijp zou ik het kunnen oplossen door een HomeWizard P1 aan te schaffen en die te gebruiken ipv de CT003?

• conradh
Wie heeft vergelijkbare problemen?
Ik heb gister een tweede Venus 3.0 battery aangesloten. Ik gebruik een CT003. De eerste heeft een maand lang vlekkeloos gelopen. Aangesloten met een netwerk kabel en via home assistant lees ik de modus uit.

Met de tweede gaat het minder goed. Na hem aangesloten te hebben zij de app dat er updates klaarstonden. Die netjes geïnstalleerd. Draai nu v 147. Wifi draait en de CT aangesloten. So far so good.
Totdat ik de netwerkkabel erin stop. Dan gaat hij herstarten en dat blijft hij doen. Telkens een reboot. Totdat ik de netwerkkabel eruit haal en dan draait hij weer prima.

Iemand een idee hoe ik de netwerkpoort aan het draaien krijg zodat ik de modbus weer kan uitlezen?

Voorlopig heb ik local api via wifi maar aangezet.

Ik heb Marstek support ook een berichtje gestuurd. Maar nog geen reactie ontvangen.
Doel is uiteindelijk 3 stuks aan te sluiten. Maar dat is voor later. Daarvoor wil een 3 aparte groepen in de meterkast aansluiten.

Alle hulp is welkom.

• igela3
Zander schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:05:
[...]

Dus als ik je goed begrijp zou ik het kunnen oplossen door een HomeWizard P1 aan te schaffen en die te gebruiken ipv de CT003?
Ja. Bij mij werkt het dan wel. Helaas is mijn slimme meter uit 2013 DSMR2.2, waardoor de actuele gegevens maar om de 10 sec worden doorgegeven, ook aan de HW P1 meter. Voor bijhouden globale energieconsumptie is dat niet zo’n probleem, maar om de accu lekker vlot te laten schakelen is dat te traag. Daarom voor nu met de CT002 bezig omdat die wel per seconde data doorgeeft. Was wel een ellendig ding om in de groepenverdeler te installeren. De CT-klemmen zijn namelijk belachelijk groot, dus heb de bedrading aan moeten passen. Ik plan om nog een. Venus3 te kopen en dan heb je sowieso een Marstek meter nodig. HW meter doet maar 1 batterij.
HW p1 meter had ik voor een tientje op marktplaats gekocht, was vooral om te proberen, wellicht dat je daar je voordeel mee kunt doen.

• igela3
X-DJiNn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:43:
Mijn accu heeft vreemde nukken, het lijkt een poosje goed te gaan.
En zo ineens lijkt het de volgende dag wel of de hele accu gereset is naar basis instellingen

Alles staat ineens anders.zoals

AI is ineens handmatig
2500W is ineens 800W
Shelly Pro 3EM CT is ineens CT003
API staat ineens uit

Iemand hier ook ervaring mee ? En voornamelijk ook een oplossing voor ?
Hee ja. Had ik vanochtend ineens ook. Om 03:44u (op 22-2) om precies te zijn, toen viel in HA de api verbinding weg. Niet aan gezeten en toch bijna alles op fabrieksinstellingen. Zelfs de CT002 was disconnected.
Heb het allemaal weer handmatig ingesteld.

Edit 23-2:
Vanochtend 9:33u weer zelfde probleem. Venus 3 weer naar basis instellingen. Ct002 niet verbonden met Venus.

[ Voor 9% gewijzigd door igela3 op 23-02-2026 13:13 ]

• Remco3112
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:31:
@Remco3112
Je marstek V3 heeft een normale netwerk aansluiting. (en een modbus rj45 aansluting maar die gebruiken we niet meer, want daar heb je een extra device nodig die modbus omzet naar iets leesbaarders)

Als je via de netwerk aansluiting gegevens in home assistant wil hebben dien je de marstek netwerkaansluiting in je router te stoppen.
De marstek krijgt dan een IP-ADRES, zoek die op in je router.

uitleg in de github

Bedankt! Accu nu zichtbaar in HA! Hele dag bezig geweest met chatgpt om hem samen met mijn HW in te stellen maar loopt nog niet perfect. Heeft iemand een YAML bestandje voor me om de Marstek samen te laten werken met de HW accu (althans zo instellen dat ze elkaar niet in de weg zitten)?

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:04
ik heb een raaar probleem.

heb de ct003 geinstaleerd, en hij werkt goed volgens mij.
met een bluetooth verbinding zie ik in de app elke sec een stroom update.
maar zodra ik wifi aanzet krijg ik de eerste twee sec een update en daarna niet meer.
zodra ik het scherm naar beneden swip voor refresh update de app een keer de gegevens.

telefoon en ct meter op het elfde acces punt. 2.4 ghz. ander acces punt geprobeert. zelfde gedrag.
zodra bluetooth aanstaat krijg ik weer elke sec een update.

wat zou dti kunnen zijn.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-03 09:45

Willem2

Ω is futile

igela3 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Hee ja. Had ik vanochtend ineens ook. Om 03:44u (op 22-2) om precies te zijn, toen viel in HA de api verbinding weg. Niet aan gezeten en toch bijna alles op fabrieksinstellingen. Zelfs de CT002 was disconnected.
Heb het allemaal weer handmatig ingesteld.

Edit 23-2:
Vanochtend 9:33u weer zelfde probleem. Venus 3 weer naar basis instellingen. Ct002 niet verbonden met Venus.
Same here. Venus E3, firmware v146. Op willekeurige momenten spring hij terug van/naar:
- anti-feed > manual
- grid power settings 2500 > 800
- Bluetooth lock Aan > uit
- Local API Aan > uit
- CT meter van Shelly Pro 3 EM > CT003 (die er helemaal niet meer is en ook verwijderd uit de config)

Misschien terug naar factory reset en dan alleen de Shelly Pro toevoegen en hopen dat het beter gaat?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 13:45
Bij mij waren de problemen met het spontaan terug springen naar basis settings in mijn v3's spontaan opgelost na het uitschakelen van de API in de settings. Met API op disabled zijn ze niet meer terug gesprongen en draaien ze nu al een tijd 100% goed en stabiel (v147) .
Pagina: 1 2 3 4 Laatste