Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pwassink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:04
We hebben weer een Venus V3 update ..

EMS gaat nu naar 1.44 rest blijft hetzelfde, was maar een file ook .

Gaan kijken wat dat ons gaat brengen !

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:15

X-DJiNn

Knooier !

Goedemorgen,

Ik heb al wat diverse posts staan in dit topic waarbij de werking van netwerkproblemen naar "AI-Optimalisatie" problemen gaat.
Het laden van zonne-energie-overschot gaat wel gewoon continue goed.

Ik heb nu een Shelly Pro 3EM als CT ingesteld, heb API uit gezet op de accu.

Het probleem is alleen op dit moment dat mijn accu niet laad tijdens daluren (ik gebruik tibber-token hiervoor)

Nu heb ik zojuist een "Auto Diagnosis" gestart vanuit de Marstek App.
Deze is beschikbaar als je de accu-status opent in de Marstek-App en dan tikt op CT linksonderin.
Vervolgens tik je op "Uitgangvermogen Referentie" en daar staat deze optie onderaan.

Nu ineens begint de accu weer te laden (op dit moment aangetikt en het is nog donker buiten) echter van korte duur, want hij is ook alweer aan het ontladen.
Echter hij kwam enigszins tot leven buiten het zonnepaneel-overschot laden.

Nu afwachten wat hij morgen doet.

Accu is verbonden met LAN, Shelly via WiFi nog, maar kan ook op LAN

Accu is versie 139

[ Voor 3% gewijzigd door X-DJiNn op 30-11-2025 05:17 . Reden: Spelllvoutjes ]

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als onderdeel van de auto diagnose voor de CT gaat de accu altijd even hard laden / ontladen om te bepalen op welke fase die is aangesloten. Ik ben bang dat dat helemaal los staat van de AI laad momenten.

MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Leek ook al te mooi om waar te zijn.
Toch nieuwsgierig hoe die het morgen doet,...

Best wel een accu met weinig plug en play. Eerder plug and pray.

Ik zie dat je ook HomeAssistant gebruikt, heb je de accu hier ook in zitten ? Stuur je hem zelf ook aan ?

[ Voor 26% gewijzigd door X-DJiNn op 30-11-2025 06:44 ]

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh

• cold
  • Niet online
Ik gebruik de modbus intergratie in home assistant om te laden / switchen naar de NOM modes voor eigen verbruik zonnestroom. Dat werkt allemaal top! Heb nog wel een issue dat ik de backup poort niet kan gebruiken zoals ik wil omdat de accu met meer dan 200watt op de backup poort in bypass gaat en niet meer wil laden of ontladen. Support geeft nu aan dat dat is zoals het hoort :( bij de V1&2 werkt het echter zonder problemen en ze adverteren zelfs met de veel snellere switch over van de V3 🤪

Als je overigens puur aansturing wil waarmee je gaat laden in de goedkopen uren en bv je verbruik van het net wil houden op de dure uren dan zou je dat heel simpel met home assistant kunnen automatiseren. Als je ook zonnepanelen hebt worden de voorspellingen van verbruik etc voor optimaal laden en ontladen wel veel lastiger. Ben daar nog niet aan begonnen vooral omdat de accu heel klein is (zou op den duur naar 15kwh opslag willen) verder heb ik nu nog een vas contract zonder terugleverkosten dus dit is nog puur spelen tot het moment komt dat het salderen afloopt en dynamische tarieven het meest voordelig worden.

[ Voor 40% gewijzigd door cold op 30-11-2025 07:42 ]

MT v3 | EMS 144, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Je hebt het erover dat je dat heel simpel kan automatiseren. Aangezien ik Tibber als energy leverancier heb, heb ik hiervoor een forecast nodig welke via een token gerealiseerd moet worden. Dit laatste heb ik er echter niet in zitten anders dan dat ik de prijs van dit moment wel uitlees.

Heb jij hier wat over gevonden ?

Ik heb overigens wel een automatisering "gepauzeerd" staan om de zonnepanelen te regelen aan de hand van het verbruik op dit moment. Deze zou ik eventueel kunnen gebruiken voor terugleveren en/of regelen.
Ik heb een omvormer van SolarEdge en deze is via een Active Power Limit entity te regelen.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

En net een mail gehad dat er een update is ingeschoten in mijn accu, lets's check that out.

Hou jullie op de hoogte.

Support van Marstek contact is overigens: support@marstekenergy.com

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Om de nauwkeurigheid van de apparaatidentificatie te verbeteren en ons aftersalesproces te optimaliseren, raden we u aan om voor toekomstig apparaatgebruik of technische problemen de MARSTEK-app te raadplegen via ‘Instellingen’ -> ‘Gebruikersfeedback’. Deze app biedt een snellere, meer attente service.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@cold
Je zou alvast eens kunnen kijken naar https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Die functies komen er zeker nog wel bij in de toekomst

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3diEOv5CvbzErb-D6mMjn08u20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpjTAj7zoriDtm4vZKJQ7PQI.jpg?f=fotoalbum_large

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb nu extra opties onder het tandwiel menu staan van de accu.

Bluetooth vergrendeling (ja/nee) en Bat grid DOD (in %)

Accu is nu V144

Ik gebruik nog steeds de Shelly Pro 3EM 120A als CT

[ Voor 16% gewijzigd door X-DJiNn op 30-11-2025 09:09 ]

• frankboel
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-11 13:10
Hopmac schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:53:
Heb vanmorgen mijn Marstek Venus v3 ontvangen en geïnstalleerd met HomeWizard P1.
Accu was al bij de start volledig leeg (0% lading) en laad niets op ook niet bij handmatige instelling.
Alle verbindingen zijn in orde en ik kan zowel de accu als de CT lezen in de app.
Bij herstarten van de accu gaat wel de rode "warn" led enkele keren branden.
Iemand gelijkaardige ervaringen of tips?
Ja dit weekend viel mijn batterij ook in standby, versie 139. Had nu al een maand feilloos gedraaid. Heb meldi G in de app gedaan. Deze morgen na 1 dag wachten , kreeg ik de firmware 144 toegestuurd in de app. Nu is hij wel manueel aan het opladen tot hij Allicht terug het minimum heeft in de batterij, dat was vroeger 11 maar dat kan je nu in de nieuwe versie zelf instellen.

• frankboel
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-11 13:10
MikeDASpike schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:13:
[...]

Zo begon mijn ervaring met Marstek ook. Maak via de app een help en feedback ticket aan. Was bij mij na 1 1/2 :week opgelost, met elke dag een firmware update
Is ook opgelost via firmware update die ik al na 24 uur kreeg

• cold
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:25:
@cold
Je zou alvast eens kunnen kijken naar https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Die functies komen er zeker nog wel bij in de toekomst
die had ik langs zien komen, ben vooralsnog de modbus naar Elfin EW11 netwerk adaptor ingeslagen (die had ik liggen) en niet de ESP Home variant. Ga het wel in de gaten houden en kan altijd nog naar een ESP Home versie switchen.

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Ik heb de laatste dagen gemerkt dat de batterij-instellingen onverwacht zijn teruggezet naar de standaardwaarden. Het opladen is ingesteld op handmatig, de tijdschema's zijn verdwenen, de lokale API-optie staat uit en is teruggezet naar de standaardpoort, en de laad-/ontlaadcapaciteit is weer op 800 gezet. Dit is vandaag zeker 5 keer voorgekomen.
Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen?

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Vanmorgen om 05:00 was bij mij de stroomprijs het laagst, dus de accu had moeten gaan laden zoals voorheen.
Echter ipv opladen op een lager tarief kreeg ik wederom een update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMtArsqf6778wZm5Vlh_yR4n5hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQmlGtWEUq1RuFybeFDUenTv.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens is de accu nog steeds niet aan het laden.

Wat ook een ding is, de update wordt beschouwd als goed verlopen maar de versie blijft op voorgaande staan. Gevolg is dat de app keer op keer aangeeft dat er een update is.
Inmiddels gemeld bij Marstek via feedback in de app.
Ook uitzetten (5 sec knop indrukken en daarna 3 minuten stekker eruit) mag niet baten.

Verder is mijn batterij verbruik gedaald met 9 watt in idle.
Voorheen idle was 10W en nu 0-1W (en ja, ik kan de batterij gewoon pingen en staat gewoon aan)

[ Voor 15% gewijzigd door X-DJiNn op 01-12-2025 07:15 ]

• pwassink
Klungels ..

Kan een V3 accu gewoon niet meer updaten, 2 deden het normaal, deze dus niet, weer wat nieuws, vanuit de app, download gaat goed, update, loopt normaal, batterij reset, relais klikken paar keer, update knop wordt groen, maar accu blijft (met of zonder extra reset) in de oude 143.*05 versie staan, ook met updatepoging na de 10 sec reset of poosje helemaal uit met pootjes omhoog, denk nu 8 x gepoogd staande naast de accu, meld je dat, krijg je dit :

Dear customer, thank you very much for your feedback. We apologize for any inconvenience caused. It may be a Bluetooth transmission issue. We suggest that you delete the device in the device management interface, add it again through Bluetooth, and then update it again. Alan

[ Voor 3% gewijzigd door pwassink op 01-12-2025 09:41 ]

• cold
  • Niet online
pwassink schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:38:
Klungels ..

Kan een V3 accu gewoon niet meer updaten, 2 deden het normaal, deze dus niet, weer wat nieuws, vanuit de app, download gaat goed, update, loopt normaal, batterij reset, relais klikken paar keer, update knop wordt groen, maar accu blijft (met of zonder extra reset) in de oude 143.*05 versie staan, ook met updatepoging na de 10 sec reset of poosje helemaal uit met pootjes omhoog, denk nu 8 x gepoogd staande naast de accu, meld je dat, krijg je dit :

Dear customer, thank you very much for your feedback. We apologize for any inconvenience caused. It may be a Bluetooth transmission issue. We suggest that you delete the device in the device management interface, add it again through Bluetooth, and then update it again. Alan
ik had dit zelfde als ik de update van een te grote afstand starten, dan ging die niet over bluetooth maar over het netwerk en leek alles te werken tot de update "klaar was" maar de accu nog op exact de zelfde firmware zat.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjBwh3sEBhTBWFGqiEIX5TqEOno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7Ft4CClPwQOCRYbLIF3Bcwv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit product is goed voor het trainen van je geduld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMpUEQhglEiPcAh_tEbWNucoMTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSJ4B1jpKHdfpXSqKqgQAMEt.jpg?f=fotoalbum_large

• pwassink
cold schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:07:
[...]

ik had dit zelfde als ik de update van een te grote afstand starten, dan ging die niet over bluetooth maar over het netwerk en leek alles te werken tot de update "klaar was" maar de accu nog op exact de zelfde firmware zat.
Klopt, maar staand naast de accu op 50 cm afstand voor "de ruit" gebeurt dit dus ook ..

Ik verbaas me echt telkens weer over de afwijkende gedrag van deze venus-v3 units, heb er 3, probeer ze zoveel mogelijk hetzelfde te houden qua software, wat op zich al een probleem is. De "comm" software is op alledrie verschillend, wil support niks over kwijt en is bij een wel van update voorzien recent.

Maar met dezelfde instellingen gedragen ze zich eigenlijk nooit hetzelfde, laden dan wel dan weer niet op in AI, (ja ook nadat de Ai infra bij marstek weer actief werd) bevatten dan verschillende laadplannen onder het grafiekje en laden dan ook weer wel of juist niet volgens die lijst, kortom erg onlogisch altijd. Wanneer het s'nachts goedkoop is laadt er een , 2 doen niks. staan de panelen watten te drukken dan laadt er soms een, soms verdeelt men het weer over 2 of drie, terwijl daar ook een "optimum" is na te streven om d everliezen te minimaliseren.

Ct03 verbinding valt nogal eens weg, dan stopt alles (begrijpelijk) dat lijkt met de 1.22 versie iets stabieler.

De verscheidenheid aan problemen en het gebrek aan inhoudelijke info en of feedback en ook logging van fouten voor de soms wat vaardigere gebruiker maken dit een wazig product zoals t nu functioneert. Wat Miz jammer is, geloof nog steeds (ondanks maanden gedram) in de potentie van dit product, maar niet met de huidige ondersteuning en of t gebrek aan informatie .

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Zojuist de batterij verwijderd uit de app, heb de cache en alles gewist.
Opnieuw batterij toegevoegd (ik heb er gelukkig maar 1) en CT gekoppeld (Shelly pro 3EM)
Opnieuw update gedaan, kreeg de melding dat de update mislukt was door abnormale gegevensoverdracht.
Opnieuw update gedaan, kreeg de melding dat de update gelukt was, maar geeft nog steeds aan dat er een update beschikbaar is.

Ik heb de wens om meerdere van deze accu's te plaatsen, maar niet op deze manier. Wat een tijd kost dit steeds.
En zoals mijn voorganger zegt, ik geloof er nog wel in, maar er moet serieus wat gaan veranderen in de software e.d.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Volgens mij geeft de update er niks om of je er naast staat via Bluetooth, of in hetzelfde netwerk zit.
Er staat ook tijdens het updaten onder de balk van progressie:

Houdt de internetverbinding van het apparaat ongestoord. Bedien het apparaat niet totdat de upgrade is voltooid.

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:08
X-DJiNn schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:50:
Volgens mij geeft de update er niks om of je er naast staat via Bluetooth, of in hetzelfde netwerk zit.
Er staat ook tijdens het updaten onder de balk van progressie:

Houdt de internetverbinding van het apparaat ongestoord. Bedien het apparaat niet totdat de upgrade is voltooid.
Is het mogelijk dat de V3 zijn eigen internet toegang nodig heeft voor een firmware upgrade?

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

De update van gisteren ging wel in 1 keer goed.

Er is sowieso internet via kabel in mijn batterij
Wifi geloof ik niet meer in van Marstek

Pagina: 1 2 Laatste