• pwassink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-12 20:37
We hebben weer een Venus V3 update ..

EMS gaat nu naar 1.44 rest blijft hetzelfde, was maar een file ook .

Gaan kijken wat dat ons gaat brengen !

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:44

X-DJiNn

Knooier !

Goedemorgen,

Ik heb al wat diverse posts staan in dit topic waarbij de werking van netwerkproblemen naar "AI-Optimalisatie" problemen gaat.
Het laden van zonne-energie-overschot gaat wel gewoon continue goed.

Ik heb nu een Shelly Pro 3EM als CT ingesteld, heb API uit gezet op de accu.

Het probleem is alleen op dit moment dat mijn accu niet laad tijdens daluren (ik gebruik tibber-token hiervoor)

Nu heb ik zojuist een "Auto Diagnosis" gestart vanuit de Marstek App.
Deze is beschikbaar als je de accu-status opent in de Marstek-App en dan tikt op CT linksonderin.
Vervolgens tik je op "Uitgangvermogen Referentie" en daar staat deze optie onderaan.

Nu ineens begint de accu weer te laden (op dit moment aangetikt en het is nog donker buiten) echter van korte duur, want hij is ook alweer aan het ontladen.
Echter hij kwam enigszins tot leven buiten het zonnepaneel-overschot laden.

Nu afwachten wat hij morgen doet.

Accu is verbonden met LAN, Shelly via WiFi nog, maar kan ook op LAN

Accu is versie 139

[ Voor 3% gewijzigd door X-DJiNn op 30-11-2025 05:17 . Reden: Spelllvoutjes ]

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als onderdeel van de auto diagnose voor de CT gaat de accu altijd even hard laden / ontladen om te bepalen op welke fase die is aangesloten. Ik ben bang dat dat helemaal los staat van de AI laad momenten.

MT v3 | EMS 144, VNS 116, BMS 110 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Leek ook al te mooi om waar te zijn.
Toch nieuwsgierig hoe die het morgen doet,...

Best wel een accu met weinig plug en play. Eerder plug and pray.

Ik zie dat je ook HomeAssistant gebruikt, heb je de accu hier ook in zitten ? Stuur je hem zelf ook aan ?

[ Voor 26% gewijzigd door X-DJiNn op 30-11-2025 06:44 ]

SE5K-RWB // 20x S500 Optimizers // 10x 455WP Longhi 42 graden Oost / 10x 455WP Longhi 42 graden West // Totaal 9100WP // Marstek Venus E3.0 5,12kWh

• cold
  • Niet online
Ik gebruik de modbus intergratie in home assistant om te laden / switchen naar de NOM modes voor eigen verbruik zonnestroom. Dat werkt allemaal top! Heb nog wel een issue dat ik de backup poort niet kan gebruiken zoals ik wil omdat de accu met meer dan 200watt op de backup poort in bypass gaat en niet meer wil laden of ontladen. Support geeft nu aan dat dat is zoals het hoort :( bij de V1&2 werkt het echter zonder problemen en ze adverteren zelfs met de veel snellere switch over van de V3 🤪

Als je overigens puur aansturing wil waarmee je gaat laden in de goedkopen uren en bv je verbruik van het net wil houden op de dure uren dan zou je dat heel simpel met home assistant kunnen automatiseren. Als je ook zonnepanelen hebt worden de voorspellingen van verbruik etc voor optimaal laden en ontladen wel veel lastiger. Ben daar nog niet aan begonnen vooral omdat de accu heel klein is (zou op den duur naar 15kwh opslag willen) verder heb ik nu nog een vas contract zonder terugleverkosten dus dit is nog puur spelen tot het moment komt dat het salderen afloopt en dynamische tarieven het meest voordelig worden.

[ Voor 40% gewijzigd door cold op 30-11-2025 07:42 ]

MT v3 | EMS 144, VNS 116, BMS 110 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Je hebt het erover dat je dat heel simpel kan automatiseren. Aangezien ik Tibber als energy leverancier heb, heb ik hiervoor een forecast nodig welke via een token gerealiseerd moet worden. Dit laatste heb ik er echter niet in zitten anders dan dat ik de prijs van dit moment wel uitlees.

Heb jij hier wat over gevonden ?

Ik heb overigens wel een automatisering "gepauzeerd" staan om de zonnepanelen te regelen aan de hand van het verbruik op dit moment. Deze zou ik eventueel kunnen gebruiken voor terugleveren en/of regelen.
Ik heb een omvormer van SolarEdge en deze is via een Active Power Limit entity te regelen.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

En net een mail gehad dat er een update is ingeschoten in mijn accu, lets's check that out.

Hou jullie op de hoogte.

Support van Marstek contact is overigens: support@marstekenergy.com

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Om de nauwkeurigheid van de apparaatidentificatie te verbeteren en ons aftersalesproces te optimaliseren, raden we u aan om voor toekomstig apparaatgebruik of technische problemen de MARSTEK-app te raadplegen via ‘Instellingen’ -> ‘Gebruikersfeedback’. Deze app biedt een snellere, meer attente service.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@cold
Je zou alvast eens kunnen kijken naar https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Die functies komen er zeker nog wel bij in de toekomst

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3diEOv5CvbzErb-D6mMjn08u20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpjTAj7zoriDtm4vZKJQ7PQI.jpg?f=fotoalbum_large

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb nu extra opties onder het tandwiel menu staan van de accu.

Bluetooth vergrendeling (ja/nee) en Bat grid DOD (in %)

Accu is nu V144

Ik gebruik nog steeds de Shelly Pro 3EM 120A als CT

[ Voor 16% gewijzigd door X-DJiNn op 30-11-2025 09:09 ]

• frankboel
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-12 15:55
Hopmac schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:53:
Heb vanmorgen mijn Marstek Venus v3 ontvangen en geïnstalleerd met HomeWizard P1.
Accu was al bij de start volledig leeg (0% lading) en laad niets op ook niet bij handmatige instelling.
Alle verbindingen zijn in orde en ik kan zowel de accu als de CT lezen in de app.
Bij herstarten van de accu gaat wel de rode "warn" led enkele keren branden.
Iemand gelijkaardige ervaringen of tips?
Ja dit weekend viel mijn batterij ook in standby, versie 139. Had nu al een maand feilloos gedraaid. Heb meldi G in de app gedaan. Deze morgen na 1 dag wachten , kreeg ik de firmware 144 toegestuurd in de app. Nu is hij wel manueel aan het opladen tot hij Allicht terug het minimum heeft in de batterij, dat was vroeger 11 maar dat kan je nu in de nieuwe versie zelf instellen.

• frankboel
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-12 15:55
MikeDASpike schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:13:
[...]

Zo begon mijn ervaring met Marstek ook. Maak via de app een help en feedback ticket aan. Was bij mij na 1 1/2 :week opgelost, met elke dag een firmware update
Is ook opgelost via firmware update die ik al na 24 uur kreeg

• cold
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:25:
@cold
Je zou alvast eens kunnen kijken naar https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
Die functies komen er zeker nog wel bij in de toekomst
die had ik langs zien komen, ben vooralsnog de modbus naar Elfin EW11 netwerk adaptor ingeslagen (die had ik liggen) en niet de ESP Home variant. Ga het wel in de gaten houden en kan altijd nog naar een ESP Home versie switchen.

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:26
Ik heb de laatste dagen gemerkt dat de batterij-instellingen onverwacht zijn teruggezet naar de standaardwaarden. Het opladen is ingesteld op handmatig, de tijdschema's zijn verdwenen, de lokale API-optie staat uit en is teruggezet naar de standaardpoort, en de laad-/ontlaadcapaciteit is weer op 800 gezet. Dit is vandaag zeker 5 keer voorgekomen.
Heeft iemand anders soortgelijke ervaringen?

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Vanmorgen om 05:00 was bij mij de stroomprijs het laagst, dus de accu had moeten gaan laden zoals voorheen.
Echter ipv opladen op een lager tarief kreeg ik wederom een update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMtArsqf6778wZm5Vlh_yR4n5hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQmlGtWEUq1RuFybeFDUenTv.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens is de accu nog steeds niet aan het laden.

Wat ook een ding is, de update wordt beschouwd als goed verlopen maar de versie blijft op voorgaande staan. Gevolg is dat de app keer op keer aangeeft dat er een update is.
Inmiddels gemeld bij Marstek via feedback in de app.
Ook uitzetten (5 sec knop indrukken en daarna 3 minuten stekker eruit) mag niet baten.

Verder is mijn batterij verbruik gedaald met 9 watt in idle.
Voorheen idle was 10W en nu 0-1W (en ja, ik kan de batterij gewoon pingen en staat gewoon aan)

[ Voor 15% gewijzigd door X-DJiNn op 01-12-2025 07:15 ]

• pwassink
Klungels ..

Kan een V3 accu gewoon niet meer updaten, 2 deden het normaal, deze dus niet, weer wat nieuws, vanuit de app, download gaat goed, update, loopt normaal, batterij reset, relais klikken paar keer, update knop wordt groen, maar accu blijft (met of zonder extra reset) in de oude 143.*05 versie staan, ook met updatepoging na de 10 sec reset of poosje helemaal uit met pootjes omhoog, denk nu 8 x gepoogd staande naast de accu, meld je dat, krijg je dit :

Dear customer, thank you very much for your feedback. We apologize for any inconvenience caused. It may be a Bluetooth transmission issue. We suggest that you delete the device in the device management interface, add it again through Bluetooth, and then update it again. Alan

[ Voor 3% gewijzigd door pwassink op 01-12-2025 09:41 ]

• cold
  • Niet online
pwassink schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:38:
Klungels ..

Kan een V3 accu gewoon niet meer updaten, 2 deden het normaal, deze dus niet, weer wat nieuws, vanuit de app, download gaat goed, update, loopt normaal, batterij reset, relais klikken paar keer, update knop wordt groen, maar accu blijft (met of zonder extra reset) in de oude 143.*05 versie staan, ook met updatepoging na de 10 sec reset of poosje helemaal uit met pootjes omhoog, denk nu 8 x gepoogd staande naast de accu, meld je dat, krijg je dit :

Dear customer, thank you very much for your feedback. We apologize for any inconvenience caused. It may be a Bluetooth transmission issue. We suggest that you delete the device in the device management interface, add it again through Bluetooth, and then update it again. Alan
ik had dit zelfde als ik de update van een te grote afstand starten, dan ging die niet over bluetooth maar over het netwerk en leek alles te werken tot de update "klaar was" maar de accu nog op exact de zelfde firmware zat.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjBwh3sEBhTBWFGqiEIX5TqEOno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7Ft4CClPwQOCRYbLIF3Bcwv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit product is goed voor het trainen van je geduld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMpUEQhglEiPcAh_tEbWNucoMTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSJ4B1jpKHdfpXSqKqgQAMEt.jpg?f=fotoalbum_large

• pwassink
cold schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:07:
[...]

ik had dit zelfde als ik de update van een te grote afstand starten, dan ging die niet over bluetooth maar over het netwerk en leek alles te werken tot de update "klaar was" maar de accu nog op exact de zelfde firmware zat.
Klopt, maar staand naast de accu op 50 cm afstand voor "de ruit" gebeurt dit dus ook ..

Ik verbaas me echt telkens weer over de afwijkende gedrag van deze venus-v3 units, heb er 3, probeer ze zoveel mogelijk hetzelfde te houden qua software, wat op zich al een probleem is. De "comm" software is op alledrie verschillend, wil support niks over kwijt en is bij een wel van update voorzien recent.

Maar met dezelfde instellingen gedragen ze zich eigenlijk nooit hetzelfde, laden dan wel dan weer niet op in AI, (ja ook nadat de Ai infra bij marstek weer actief werd) bevatten dan verschillende laadplannen onder het grafiekje en laden dan ook weer wel of juist niet volgens die lijst, kortom erg onlogisch altijd. Wanneer het s'nachts goedkoop is laadt er een , 2 doen niks. staan de panelen watten te drukken dan laadt er soms een, soms verdeelt men het weer over 2 of drie, terwijl daar ook een "optimum" is na te streven om d everliezen te minimaliseren.

Ct03 verbinding valt nogal eens weg, dan stopt alles (begrijpelijk) dat lijkt met de 1.22 versie iets stabieler.

De verscheidenheid aan problemen en het gebrek aan inhoudelijke info en of feedback en ook logging van fouten voor de soms wat vaardigere gebruiker maken dit een wazig product zoals t nu functioneert. Wat Miz jammer is, geloof nog steeds (ondanks maanden gedram) in de potentie van dit product, maar niet met de huidige ondersteuning en of t gebrek aan informatie .

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Zojuist de batterij verwijderd uit de app, heb de cache en alles gewist.
Opnieuw batterij toegevoegd (ik heb er gelukkig maar 1) en CT gekoppeld (Shelly pro 3EM)
Opnieuw update gedaan, kreeg de melding dat de update mislukt was door abnormale gegevensoverdracht.
Opnieuw update gedaan, kreeg de melding dat de update gelukt was, maar geeft nog steeds aan dat er een update beschikbaar is.

Ik heb de wens om meerdere van deze accu's te plaatsen, maar niet op deze manier. Wat een tijd kost dit steeds.
En zoals mijn voorganger zegt, ik geloof er nog wel in, maar er moet serieus wat gaan veranderen in de software e.d.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Volgens mij geeft de update er niks om of je er naast staat via Bluetooth, of in hetzelfde netwerk zit.
Er staat ook tijdens het updaten onder de balk van progressie:

Houdt de internetverbinding van het apparaat ongestoord. Bedien het apparaat niet totdat de upgrade is voltooid.

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-12 20:55
X-DJiNn schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:50:
Volgens mij geeft de update er niks om of je er naast staat via Bluetooth, of in hetzelfde netwerk zit.
Er staat ook tijdens het updaten onder de balk van progressie:

Houdt de internetverbinding van het apparaat ongestoord. Bedien het apparaat niet totdat de upgrade is voltooid.
Is het mogelijk dat de V3 zijn eigen internet toegang nodig heeft voor een firmware upgrade?

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

De update van gisteren ging wel in 1 keer goed.

Er is sowieso internet via kabel in mijn batterij
Wifi geloof ik niet meer in van Marstek

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:19
X-DJiNn schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:15:
De update van gisteren ging wel in 1 keer goed.

Er is sowieso internet via kabel in mijn batterij
Wifi geloof ik niet meer in van Marstek
ik heb juist een probleem met ethernet, op 2 locaties, 2 verschillende marsteks wordt internet via kabel of niet herkend of valt hele verbinding weg (wifi en ethernet)....

ook raar is dat ik 1 accu heb die op firmware v114 zit en maar niet wil updaten (zegt dat het nieuwste fw is)

• pwassink
suave1234 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:11:
[...]

ik heb juist een probleem met ethernet, op 2 locaties, 2 verschillende marsteks wordt internet via kabel of niet herkend of valt hele verbinding weg (wifi en ethernet)....

ook raar is dat ik 1 accu heb die op firmware v114 zit en maar niet wil updaten (zegt dat het nieuwste fw is)
Dat laatste is op zich niet echt raar, "support" moet een vinkje zetten dat jij andere sw krijgt, in de app met "feedback" aangeven menutje Upgrade , dat je verse firmware wilt, vaak zijn die best rap, krijg je response zetten hun een vinkje ergens en dan kan je marstek v3 soms wel updaten ..

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Tot op heden nog geen reactie van de sevicedesk van Marstek wat betreft het niet kunnen updaten. Maar als ik dat zo lees hier, hebben ze het ook wel druk.
Enfin, gister wel goed, vandaag niet en dus moet ik maar even geduld hebben.

Verder heeft de leverancier ook nog even ingelogd (had mijn inlog even tijdelijk aangepast) en ook zij dachten dat de boel geupdate was, echter toen ik weer in de app ging, was het probleem er nog steeds helaas.

To be continued.

Is er trouwens iemand die weet met welke marges AI werkt ?
En dan doel ik op het verschil tussen de laagste en hoogste prijs van de dag.

21,8 en 29 ct is het hier. Daar zou die op moeten reageren zou je zeggen.

• suave1234
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:19
kan je marstek in het nederlands feedback sturen of doen jullie dat in engels?

• magicsam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-12 06:32
X-DJiNn schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:22:
Support van Marstek contact is overigens: support@marstekenergy.com
Mijn ervaring is dat support aanvragen via de App beter verloopt.
Succesvol geüpdatet naar v1.44 lijkt allemaal stabieler en modbus werkt ook naar behoren.
Daarnaast een nieuwe functie “Bat grid DOD” waarmee je de maximale ontlaadcapaciteit 30-88% kan instellen.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

In mijn posts na degene welke je refereert, kun je zien dat ik nu ook via de app contact zoek. Dit gaat best wel snel, en ik vraag in het nederlands gewoon, en krijg in het nederlands antwoord.

Nu heb ik dus aangegeven dat ik problemen heb nog steeds met het automatisch (AI Optimalisatie) laden op tijden met daltarieven. Hij doet dit gewoon niet meer.
Tevens heb ik de terugkerende vraag om dezelfde update steeds opnieuw uit te voeren vanuit de app. De app geeft aan dat de update gelukt is, vervolgens vraagt ie om hem weer uit te voeren, en dat is logisch want de oude is niet geupdate.

Antwoord van de support van Marstek: We hebben de upgrade voor u geannuleerd...
Dit noem ik geen oplossing

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

suave1234 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:11:
[...]

Je moet per accu/apparaat van Marstek individueel een upgrade aanvragen wanneer je problemen hebt. Dit kan via de app

• MikeDASpike
suave1234 schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:00:
kan je marstek in het nederlands feedback sturen of doen jullie dat in engels?
Kan in het Nederlands. Soms typ ik uit gewoonte in het Engels, maar de antwoorden worden vertaald naar het Nederlands.

Gisteren van 144 naar 143 gegaan vanwege het verlies van de instellingen, maar vannacht was deze weer gereset naar default instellingen

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Heel cool hoe het schema nu zou moeten verlopen. Dit is nieuw voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH5Guz8uIo5W9GkTnTCUYyUKGd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dZivLbQkqdzhyHff8DvaxNQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JvQ1juIbK2nw-kHh_BL_TbjSmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXrphqCyYU54d9y0UV66vb11.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk vinden ze snel een oplossing dat de batterij dan ook daadwerkelijk gaat laden. Maar begin is er.

• pwassink
Ja, een bijna positief bericht over de multiple V3 soap hier ..

Had al zo ongeveer alle variaties aan ellende en problemen en omruil gehad, t feedback schermpje is per device pagina's groot onderhand maar ..

De huidige situatie met:
Appversie 1.6.52
Batterij versie 144.115.5108.5
Comm versie 202506241541

T geheel is nu redelijk stabiel, in AI laden er nu 2 zowat dagelijks deels op en 1 nog niet, beetje raar maar wel elke dag hetzelfde .. working on that ..

Verder ving ik ergens het rumoer op dat Marstek zelf "bijna" klaar was met officiele en ondersteunde Home Assistant ondersteuning, dus ga daar ook maar es gezellig om vragen aan "support" met zijn allen, wie weet komt er wat los en wordt er dan op die manier een redelijk gebruik van deze units mogelijk.

T zou redelijk moeten kunnen werken, vraag is alleen nog steeds hoe ..

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12

jefjef

learning by doing

Ik heb de marstek nu 1 dag en wat mij opvalt is dat deze niet oplaadt ondanks dat mijn PV installatie nu 1 kWH heeft opgewekt. Ik heb de batterij op optie 1 staan. Maar deze staat nog steeds op stand-by? Waarom is dat? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C_PUAEwOILAq6PnH3gEEm1xpP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0Egibij72vyG1Zl3cLZn2dD.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-12 20:55
jefjef schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:07:
Ik heb de marstek nu 1 dag en wat mij opvalt is dat deze niet oplaadt ondanks dat mijn PV installatie nu 1 kWH heeft opgewekt. Ik heb de batterij op optie 1 staan. Maar deze staat nog steeds op stand-by? Waarom is dat? [Afbeelding]
Je hebt geen verbinding met de stroommeter (zie CT).

• pwassink
Jij hebt geen verbinding met de P1 meter, als dat een CT is staat er links onderin CT groen opgelicht in dal nu lege vierkantje.

Zonder gegevens hoeveel er in en uit gaat kan en zal die accu niks kunnen doen en blijft hij standby

[ Voor 3% gewijzigd door pwassink op 04-12-2025 11:19 ]

• jefjef

jefjef

learning by doing

Aha dank, dan toch maar een aparte netwerk maken. Deze is nu ingesteld op mijn mesh netwerk welke natuurlijk alle twee uitzend

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

@jefjef Niet alleen de CT heeft geen verbinding, je accu ook niet. Maar als je je scherm even een keer naar beneden trekt (refresh) dan heb je kans dat ze ineens wel verbonden zijn. (bug in de app)

Bij mij werkt het nu zoals het hoort, eindelijk. Er zijn dagelijks aanpassingen en contact.
Bij mij lag het uiteindelijk aan de Tibber verbinding icm AI optimalisatie en restricties vanuit Tibber. Dit is verholpen.

Accu laad nu in dal en ontlaad tot 0 op de meter. Overschot aan zon doet ie ook lijkt het, maar slecht te zien in deze "donkere" dagen.

Accu nu aan ethernetkabel liggen, CT003 dr uit gekicked en Shelly Pro 3EM erin via WiFi met optie tot ethernet.

Ze zijn hard bezig bij Marstek, ook het kopje feedback is aangepast.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYlHMcy8F8TuHkZ5WLiTXILRnT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JL8AQ1OcI2qbYZvjhU2phaPB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnZAGSOmkcnupvg1fZuBnKiuHsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A0T9FJFLd2oc9Meci2RX7fzN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkglPy00YMwxk2T-KUl9EjYSyfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjL7b1A6x5snVNOwWkvdrbiT.jpg?f=fotoalbum_large

• pwassink
En helaas, gisteravond was er weer een probleem met de AI, 2 van de 3 V3 units hier waren de weg kwijt.

Gevalletje "config zoek" OF en daar krijg ik steeds meer t idee van, de app / batterij "et-foon-home" actie mislukte,
Kon ook handmatig de instelling: prijzen op Nordpool niet aanpassen, keuze land / regio vrat hij niet meer, en dat op geen enkele wijze,
vanmorgen was dat weer zoals t hoorde (wat mijn vermoeden tav comm en config check met thuisland versterkt) en had wel weer groene laadpuntjes in de AI,
geen duidelijke gebruiksdata of een laadplan op geen van de drie .. Een van de drie had nog iets geladen, de andere twee waren leeg.

• Sjoerd_Beelens
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13-12 07:31
Hallo, ik ben nieuw op dit forum maar kom veel herkenbare dingen tegen. Ik heb 2 Venus-E V3 batterijen gekocht en heb een 3F net.
ik gebruik de CT003 voor de communicatie met de batterij. Batterij zit op firmware versie V135.
Wat ik ervaar is dat ik in de app geen verbinding heb met beide batterijen, tenzij ik via bluetooth verbind (en er dus kort bij sta) dan heb ik zowel bluetooth verbinding als wifi verbinding (echter slechte kwaliteit 80dBm), nochtans staan de batterijen kort bij mijn modem. De eerste dagen had ik trouwens wel verbinding in de app (ook zonde bluetooth), maar nu dus enkel nog via bluetooth. Ik weet niet of de batterij 'in de achtergrond' wel goed functioneert als de app aangeeft dat er geen verbinding is, de status LEDS op de batterij (wifi en CT) branden gewoon en als ik de batterij manueel laad zie ik de statusbalk ook bewegen (ook als ik buiten het bluetooth bereik ben), maar of die dan effectief goed laad... geen idee. Dus ik dacht, rot op met die wifi, ik sluit een UTP aan, maar als ik dit doe gebeurd er helemaal niets. Verder heb ik ook al het 2,4Ghz en 5Ghz issue bekeken: ik heb een router die beide uitzend en ik kan die zelf niet splitsen (zal ik voor naar telenet moeten bellen). Mijn batterijen zijn verbonden met 2,4Ghz maar mijn GSM met 5Ghz, zou dit een probleem kunnen vormen?
Nu mijn vraag, wat kan ik best proberen?
1) via telenet 2,4Ghz en 5Ghz laten splitsen?
2) via support firmware V139 aanvragen en koppelen via de LAN verbinding?
Als ik één van deze twee doe, hoe doe ik dit dan best? Batterijen uit de app verwijderen en opnieuw toevoegen? Of batterijen fysiek resetten en factory reset doen? of Beide?

Ik ga me ook alvast een P1 splitter bestellen, al denk ik dat dat bij mij niet het probleem is. Alvast bedankt om mee te denken met mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDal5ayQ9QQDHzD-X0h3dD0GBSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgcA8CUX8THMItMcsSBMbk83.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vHe5QPfXxHap5xU02xS4UHjau8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZURznwxCjpBCTodKf1kcZ2zT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0CGrhWR-I7nqCIQ-HuqTyOxtrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MYxNizslK3U759R1vDjuqHM.jpg?f=fotoalbum_large

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:58
Ik ervaar het zelde probleem. Heb de V3 bekabeld aangesloten.

• Sjoerd_Beelens
  • Laatst online: 13-12 07:31
Dus je hebt ook dit probleem als de UTP kabel is aangesloten? Werk de UTP poort bij jou? Zie je een verschil via kabel vs zonder? Ik heb namelijk het gevoel dat de poort niet werkt. Ik had ergens op deze forum gelezen dat je hiervoor een SW upgrade nodig hebt, kan iemand dit bevestigen?

Ik kreeg van support volgend bericht: Update Note: When updating Venus, it is advisable to unplug the device and disconnect the backup port. After the APP has completed 100% of the update, please refrain from manually powering on the device or performing other operations.

Wat bedoelen ze daar mee? Je kan de stekker toch niet uittrekken als je de update gaat doen??

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:58
De backup poort is de wcd welke op de accu zit. De rechter utp aansluiting is de lan aansluiting. Ik heb versie 144 ( V3) dan werkt de verbinding bekabeld

• pwassink
Nou nee dus..

T wifi 2.4 lan gedrag en bekabeld ethernet is ook gewoon ehm, ruk .. en volledig versie afhankelijk bovendien.

T summum is dat ze elke keer weer even snel iets fixen, maar er dan weer wat anders totaal instort ..
Zijn dit 3 afzonderlijke afdelingen die niet met elkaar praten of zeker niet samen het gehele pakket testen ?

Ik had een redelijk en min of meer werkend geheel, eindelijk ook alles op precies dezelfde software maar, houd je vast :
van de 3 hier actieve V3 units zijn er nu 2 die 180 graden afwijkend functioneren van de andere unit, die het redelijk doet.
2 zijn er ook NIET via de app te bekijken of laten een connectie toe als ik via een mobiel netwerk kom, een doet dat wel .. en de Ct03 ook.

Nu schijnt er weer een 1.45 versie te bestaan die dat gsm-connectieprobleem oplost, maar ik hou mijn hart vast wat er dan weer omvalt of verandert
en bovendien, er is er nu nog een die "ietsje" laadt s'nachts, dat zal dan vast ook wel weer stoppen ..

keuzes keuzes ..

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Bij mij werkt ie na heel wat gezeik en gezeur sinds vorige week donderdag volcontinue goed.
Die CT003 lees ik op meerdere plekken dat je er afscheid van moet nemen. Ding spoort niet en ziet er trouwens ook niet uit, maar dat ter zijde.

Mijn werkende setup nu:
Marstek Venus E3.0 5,12 kwh via ethernet aangesloten tot aan router. 2500W setting en local API aan voor Home-assistant. Software V144
Shelly Pro 3EM aangesloten via wifi 2.4/5ghz mesh met mogelijkheid tot ethernet ingesteld als CT. Dus geen P1 gezeik meer.

Werk via AI-optimalisatie icm Tibber en werkt nu magnifiek. Ik heb plannen om een batterij erbij te kopen, maar heb me er nog niet in verdiept of dat wil met mijn huidige setup. Op dit moment 1 batterij in gebruik. Als de zomer aanbreekt, zal me dit pas weer gaan jeuken denk ik.

Verder advies,... ik heb dagelijks lopen zeiken in het kopje feedback van de batterij tot aan leverancier aan toe. Aanhouder wint.

[ Voor 3% gewijzigd door X-DJiNn op 09-12-2025 22:41 . Reden: periode ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Mocht je een update willen (ook al heb je zogenaamd de nieuwste versie) omdat je problemen hebt, dan kan men op afstand via "Feedback" toch een nieuwe update aanbieden. Hier moet je echter om vragen.

Kromme gedachte, maar het is wat het is.

• pwassink
X-DJiNn schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:07:
Mocht je een update willen (ook al heb je zogenaamd de nieuwste versie) omdat je problemen hebt, dan kan men op afstand via "Feedback" toch een nieuwe update aanbieden. Hier moet je echter om vragen.

Kromme gedachte, maar het is wat het is.
Nee, met meerdere batterijen wordt de bende dan alleen maar groter, ik heb er drie en ben een dag of drie bijna in sync geweest met software levels ..

Niet dat de units zich dan spontaan en ook eender gedragen hoor, dat zou je verwachten maar die gaan vrolijk en in wisselende combinaties weer links of rechtsaf: besluiten niet te gaan laden, vergeten dat er een api aanstond, reageren niet meer op App via mobiel netwerk, vergeten dat ze wired een goede verbinding hebben, hebben een "slechte" wifi en geven dat ook op "de grafiek" weer terwijl de router ernaast hangt en t signaal jankend van sterkte is, dat soort bijzondere fenomenen..

Als jij vraagt of een probleem meldt aan support via de feedback optie wordt er door een stel stagiars ? wat gemompeld, en een update losgelaten, soms een, soms drie , en je bent ook altijd weer "uit sync" na een fixronde, emn weet veel, maar er is qua rondstrooien enige willekeur of nonchalance en tav de "deskundige adviezen" van support: vanmorgen moest ik opletten dat TIJDENS de update de groene connectivity icoontjes ook groen bleven.
tijdens de update zijn die icoontjes niet eens zichtbaar, dat soort zaken . |:( # edit typo's

[ Voor 3% gewijzigd door pwassink op 10-12-2025 07:11 ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Hmm ik snap je. Je denkt elke keer stappen te maken, maar eigenlijk is 1 stapje naar voren ook wel 2 stapjes weer terug of zelfs van voor af aan weer beginnen is mijn ervaring.

Maar jij gebruikt de CT003 ook nog zie ik, daar heb ik ook niet veel goeds over gelezen. Wel eens gedacht over te stappen naar een andere P1 of CT-meter ?

Vandaag heeft mijn accu alleen nog maar ontladen zie ik net, dus ik hou mn hart vast. Hij zou vannacht/morgenvroeg sowieso weer moeten gaan laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR0cbtXyLw573d3A8Lpizl91bPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E1EcN3JZw46z5G3oV7sbWpfq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ue6IRhtcP5ega1aQVTuCQf1kwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0QMd3eLAhTtzxyj1kPPuiWw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKLsVD2g-fesClXN9jNC6myAl9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y71n298Cxx8xrjYD52shy3oN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehqn3W1SL5Ve_S_3RgQgOAnha0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wPMD5AXTGaSTe4RMut8OHqzz.jpg?f=fotoalbum_large

We gaan t meemaken

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Sterker nog, de batterij had vanmorgen nog moeten gaan laden,...
Ben dr bang voor.

• pwassink
En vandaag kreeg ik de "standardised sw update" voor de V3 die blijkbaar werd uitgerold, geen idee hoe breed of hoe standaard.

ga nu naar 144.116.110 update van de eerste loopt .. fingers crossed ..

• DonCorneliani
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-12 18:52
Onlangs heb ik een Marstek B2500-D aangeschaft. Uit berichten op dit forum en elders begreep ik dat Marstek tegenwoordig ook met de HomeWizard P1 meter zou moeten werken, maar ik krijg het met geen mogelijkheid ingesteld.

Ik heb dit support document van Marstek gevolgd:
https://cdn.shopify.com/s...on_operation_tutorial.pdf

De optie "P1 Meter (Beta)", zoals beschreven in het support document bij stap 8 verschijnt niet bij mij. De HomeWizard P1 meter is correct geïnstalleerd en is te pingen.

Zie ik wat over het hoofd of is de Marstek B2500-D niet compatible met de HomeWizard P1 meter? Met de support van Marstek kom ik er niet uit. Op de Marstek draait firmware V116.6 en 202409090159 voor de communicatiemodule.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3zKvWUwNp6nEkRYH8dGL90X0as=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WjJTK6aQFvJwjMoy8Mh87KNw.png?f=fotoalbum_large

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Hoe ben je aan het pairen met je homewizard ?

Knop ingedrukt op de p1 meter totdat blauw ?
Ben je ook al eens uit het bereik gelopen van de bluetooth tijdens het pairen ? Maar wel binnen het bereik van je netwerk ?
Heeft de p1 van HW een extra voeding of weordt deze extra gevoed door een splitter of beide ?

[ Voor 17% gewijzigd door X-DJiNn op 11-12-2025 18:46 ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

pwassink schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:56:
En vandaag kreeg ik de "standardised sw update" voor de V3 die blijkbaar werd uitgerold, geen idee hoe breed of hoe standaard.

ga nu naar 144.116.110 update van de eerste loopt .. fingers crossed ..
En ... ?

Doet ie weer wat goeds ?

• Jo_Ve
  • Laatst online: 19-12 13:31
Wanneer ik in de logs van mijn router/access point ga kijken merk ik dat op momenten dat de batterij de verbinding met de CT003 verliest er ook bij beide veel retransmission messages zijn. Alsof die 2 marstek devices zich niet netjes gedragen op de wifi...Hebben jullie dat ook gemerkt?

• pwassink
X-DJiNn schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:40:
[...]

En ... ?

Doet ie weer wat goeds ?
Een wel, de andere twee weer niet.

t blijft onnavolgbaar wat ze telkens bereiken met fixes ..
alles draait op dezelfde softwareversies.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

pwassink schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 21:21:
[...]

Een wel, de andere twee weer niet.

t blijft onnavolgbaar wat ze telkens bereiken met fixes ..
alles draait op dezelfde softwareversies.
Moet je de apparaten dan niet individueel vragen om hulp ?
Volgens mij is het knopje feedback per apparaat

• pwassink
X-DJiNn schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 08:18:
[...]

Moet je de apparaten dan niet individueel vragen om hulp ?
Volgens mij is het knopje feedback per apparaat
T bespaart hun een stel handelingen en meldingen als je aangeeft dat je er X hebt, en een "generieke" update zal wel type gestuurd uitgerold worden mag ik hopen voor hun.

Oplossen deed t iig niets, problemen blijven eender, functioneren van welke batterij wel en welke 2 niet is dynamisch zegmaar.

Kreeg vandaag een onaangekondigde Comm update op de Ct003, (stond rood friemeltje in de settings pagina daar), die heeft nu 20256141125
na die update in de meterkast staan foeteren, gingen de overtollige PV watten weer t net op, na wat vogelen, een reset en later powercycle die ook niks uithaalde, bleek dat ik wel de CT003 zag op BT maar die blijkbaar weer eens wificonnect in t chinees probeerde.

Die een keer geswapt van wifi netwerk, en toen weer terug op t goede en separate 3 letternetje gezet en verduld, leefde weer.. _/-\o_

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Tis maar goed dat je zelf ook over oplossende capaciteiten beschikt, anders had je dat ding allang een nieuw thuis bezorgd.

• pwassink
X-DJiNn schreef op maandag 15 december 2025 @ 06:15:
Tis maar goed dat je zelf ook over oplossende capaciteiten beschikt, anders had je dat ding allang een nieuw thuis bezorgd.
Tot enige inventiviteit en wat oplossend vermogen ben je naar mijn idee ook wel een beetje toe verplicht als je hier rondhangt, maar dat terzijde. :)
##
Ik kreeg een dus een "general update" gepusht, naar 1.45 op een vd drie accus, dus zo general was tie dus niet, die V3 stopte dus daarna weer met API (daar hebben ze wat op tegen lijkt het) en wifi .. AI deed het daarna ook niet meer, geeft wel laadplan weer, maar doet niet laden .. Bijzonder wel weer toch..
##

Tussendoor begin ik na een maand of 3 constant en retetraag (elk keer weer de hele download apart per unit) updaten en achter de feiten aanlopen de hele marstek "support" wel een beetje behoorlijk zat te worden. Nieuw product, een achtergebleven foutje ah-la maar een dergelijke stortvloed van versies, combinaties die telkens samen weer tot ongekende afwijkingen en problemen leiden, dit was als SOAP script onverkoopbaar geweest, ongeloofwaardig in wezen ..

Vandaag nog eens zitten rondneuzen op Github, kan toch niet de enige zijn die het behoorlijk zat is, en verdulld ik vond deze HA optie, die eigenlijk helemaal niet verkeerd is, een hoop mogelijkheden heeft en de drie marstek samen als "een gecombineerde unit" kan zien.. Dit opent een geheel nieuw hopelijk wel "open" en bruikbaar alternatief voor de huidige marstek-crap ..

Github : https://github.com/jaapp/ha-marstek-local-api

t bekijken meer dan waard .. en de ontwikkelaar : _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door pwassink op 18-12-2025 14:13 . Reden: typo ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Die marstek local api heb ik inmiddels 2 weken draaien oid hier.
Hier mankeert ook wel het een en ander aan, voornamelijk metingen welke wegvallen, maar als ze het doen, doen ze het wel aardig.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R41oYZ0s3smHe0e2zWVO5heAs9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nsuZWoSN1xHD6vEr15GIW3VC.png?f=fotoalbum_large

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xAtEiaazqu7OCsf71tNt49xK9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/navZHlGG8yzLY5T6OsAeR7T5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWEpvcagFUeSONHBufsmTA0zO0Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XQrAmHlzwNv2RVKKkjB7uR6d.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSmLCMpQ7q3bKS_Qvo-7Ekxd_D4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xnIOhrcRfANSPIPU6B7wUIe4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWGsbede7Yp-tlaYGJreMrL9J6w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/drIR5Ufr9dUisFWAIiHdZgKJ.png?f=user_large

• Ploeftia
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16:11
Sluit je Marstek V3 aan op ethernet met of zonder een paar ethernet Powerline adaptors en alles draait als een zonnetje. Marstek V3 firmware V1.44 is wel nodig. De Wifi van de Marstek Venus is zo slecht.

• Ben1988
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-12 18:37

Ben1988

Bite my shiny, metal ass!

Beste,

Sinds vandaag heb ik de Marstek Venus E 3.0 binnen, inclusief de CT003. Helaas krijg ik het nog niet werkend.
Ik heb de apparaten kunnen toevoegen in de app, maar de CT003 geeft overal 0 aan. Ik gebruik een Landis E350 SMR 5.0, die ook in de app is geselecteerd.
De CT003 (versie 116) is aangesloten op de P1-poort en de 5V-voeding is eveneens aangesloten.
Hebben jullie een idee wat hier mis kan gaan?

Update: Ik lees net dat je met de Landis E350 een active p1 splitter nodig hebt. Ik heb die van HW besteld en zal deze testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben1988 op 18-12-2025 22:45 ]

• pwassink
Kreeg vandaag deze gepusht, bbn of ik dan nog wired ethernet heb..

Dear customer, thank you for your feedback.
This is an error in the new firmware. We have rolled back the 139 firmware for you. We suggest that you update the device to use the 139 firmware first. We will fix the problem as soon as possible and release a new version. If you are unable to wait for the update, you can apply for an exchange with us. However, due to the Christmas and New Year holidays on December 24th, the European after-sales warehouse will be closed for a total of 12 days, and normal operations will resume on January 5th. Venus E/C and JE will stop shipping this Friday.

Zit te denken 139 had ik ook al, maar met andere subversies en andere comm versie ..
ga nu naar 139.116.110 ..

[ Voor 7% gewijzigd door pwassink op 19-12-2025 07:53 . Reden: #aanvulling ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ben1988 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:47:
Beste,

Sinds vandaag heb ik de Marstek Venus E 3.0 binnen, inclusief de CT003. Helaas krijg ik het nog niet werkend.
Ik heb de apparaten kunnen toevoegen in de app, maar de CT003 geeft overal 0 aan. Ik gebruik een Landis E350 SMR 5.0, die ook in de app is geselecteerd.
De CT003 (versie 116) is aangesloten op de P1-poort en de 5V-voeding is eveneens aangesloten.
Hebben jullie een idee wat hier mis kan gaan?

Update: Ik lees net dat je met de Landis E350 een active p1 splitter nodig hebt. Ik heb die van HW besteld en zal deze testen.
CT003 dr uit trappen, kloteding.
Als je eerst geen andere keuze hebt, probeer eens "Auto Diagnosis" aan te klikken. Evt switchen van kWh meter, misschien heb je toch de verkeerde te pakken.

• paultje035
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-12 03:11
de shelly meter met lan is deze er ook in 3 fase en wat kan je er qua marstek mee want ik hoor steeds shelly is zo veel beter met klemmen en accuraat -.1% dus ik dacht nou das mooi alleen ik zie wel een meter das 1 fase maar ook kan en mag je die wel zelf installen in uw eigen meterkast moet dit niet volgens de nen

gr paul

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb de shelly met lan voor 3 fasen.

"Shelly Pro 3EM" is dat met 3 CT klemmen voor om de kabels

Werkt prima met de Marstek en niks geen fratsen voor instellen oid. Gewoon 1 op 1 zeg maar

• pwassink
pwassink schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:46:
Kreeg vandaag deze gepusht, bbn of ik dan nog wired ethernet heb..

Dear customer, thank you for your feedback.
This is an error in the new firmware. We have rolled back the 139 firmware for you. We suggest that you update the device to use the 139 firmware first. We will fix the problem as soon as possible and release a new version. If you are unable to wait for the update, you can apply for an exchange with us. However, due to the Christmas and New Year holidays on December 24th, the European after-sales warehouse will be closed for a total of 12 days, and normal operations will resume on January 5th. Venus E/C and JE will stop shipping this Friday.

Zit te denken 139 had ik ook al, maar met andere subversies en andere comm versie ..
ga nu naar 139.116.110 ..
En dan krijg je dus de situatie dat je Home Assistant monitoring niet meer werkt, je bedraad ethernet op de V3 t niet meer doet en op Wifi geen antwoord komt op API calls ..

Werkelijk ..

• pwassink
Ondertussen zijn we weer een riedel "feedback" en bijbehorende updates verder,
heb er nu 2 op 144.116.110 staan en wonder der techniek, zonder API.

Geef ze nog een kans, ben nu 3 maand ah tobben, elke update kost je dik 20 minuten met download en transfer elke keer apart en ook naast de accuen elke keer opnieuw ontstaat er iets wat net niet werkt of ze introduceren eye-candy die dingen die het wel deden weer slopen.

Ik heb werkelijk in de pak hem beet onderhand dik 30 jaar dat ik aan alle kanten met en in IT bezig ben een dergelijk crappy stuk product soft en firmware meegemaakt.

Ct gaat eruit, krijg vandaag een HW unit als de post op tijd is, heb t idee dat daar een groot deel vd problemen afkomt.

Veder zijn deze apparaten ons verkocht met glasharde leugens als verkoopargument bedraad ethernet, betaalde ik in september ik meen 300.- per apparaat extra voor, hoofdreden dat ik de V3 nam (wifi daar waren met de v2 ook al hoop problemen mee ) dat poortje deed het toen niet eens, ergens laag in de 140 reeks brabbelde daar soms wat, API zelfde verhaal, die doet t op wifi of eth ook vaker niet dan wel.

Overweeg serieus om de hele handel bij de verkoper op de mat te zetten, volledige ontbinding van de verkoop, men is duidelijk niet in staat het product wat verkocht is fatsoenlijk te servicen of in elk geval werkbaar te maken binnen een meer dan redelijke termijn.

En op een heldere vraag: "dit werkt niet geeft me een offerte voor een werkende oplossing, schaalbaar, Niet Marstek en middels HA beheersbaar" krijg je geeneens een antwoord .. In gebrekestelling idem .. solarcouwboys die dachten snel geld te pakken ?

Ben er aardig klaarmee ..

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Hoppa, en daar gaan we weer, weer een update (zonder er naar gevraagd te hebben op wat voor manier dan ook). Enfin, installeren die meuk.

Hij vond mn VPN niet zo leuk, dus deze ff tijdelijk uitgezet. Update gedraaid, ... alles dood. Verbinding weg, CT weg, heb m uitgezet, stekker dr uit en dr weer in. Aangezet en opnieuw toegevoegd aan de app. CT ingesteld en AI, en we draaien weer met onze "fingers crossed".
Je zult denken dat ik er handig in wordt.

Nu hopen dat ie weer gaat laden op daltarieven zoals het hoort, maar mag wel iets slimmer dan laden bij daltarief. Ontladen op piektarief zou dan mooi zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKsK8ftmQpkt77UTRfamaJCG2Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FG9asIDSq6xbWSZNuWIdOmIR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door X-DJiNn op 22-12-2025 19:47 ]

• jefjef

jefjef

learning by doing

Mijn verbindingsproblemen blijven voortduren, wanneer ik thuis ben kan ik contact hebben met de ct en de batterij maar wanneer buitenshuis is er geen contact. De ct heeft wel wifi maar geen Bluetooth verbinding met de batterij en de batterij heeft met niets een verbinding, niet de wifi en niet de BT verbinding met de CT. Alleen wanneer ik thuis ben hebben ze verbinding alsof mijn telefoon een bridge moet zijn

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

De BT verbinding is naar mijn weten alleen voor je telefoon en/of tablet om in te stellen/updaten.

Zorg dat de batterij aan het netwerk hangt middels wifi/lan. Stel dan de CT in met verbinding via wifi/lan

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Mijn batterij doet na de update geen AI meer,... heb de instelling goed staan, maar hij laad gewoonweg niet meer op laag tarief...

Met overtollige zon doet ie wel wat.

• ernie12121
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-12 10:14
Mijn situatie; Marstek Venus E 3.0 icm HomeWizard P1. Alles werkt prima op modus ‘Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel’

Mijn vraag; ik wil instellen dat de accu alleen oplaadt bij een overschot aan stroom van m’n zonnepanelen en dat hij niet (voorlopig nooit) ontlaadt. Ik wil namelijk dat de accu altijd bijna maximaal vol is mocht ik noodstroom nodig hebben.

Als ik nu de setting handmatig opladen kies dan gaat hij laden met stroom van het net, dat wil ik dus niet. Ai zegt dat er een setting in de app moet zijn waarin je opladen van het grid kan uitzetten maar ik kan die niet vinden.
Handmatig instellen dat hij niet mag ontladen lukt wel.

Iemand een oplossing? Alvast bedankt voor het meedenken.

• jefjef

jefjef

learning by doing

X-DJiNn schreef op woensdag 24 december 2025 @ 04:50:
De BT verbinding is naar mijn weten alleen voor je telefoon en/of tablet om in te stellen/updaten.

Zorg dat de batterij aan het netwerk hangt middels wifi/lan. Stel dan de CT in met verbinding via wifi/lan
Waar het mij om gaat is dat ik buitenshuis via de app geen contact kan leggen met de batterij

• pwassink
X-DJiNn schreef op woensdag 24 december 2025 @ 04:50:

wifi werkt soms, lan werkt tot en met 1.46 nog steeds totaal niet of soms even een beetje

Initieel instellen is BT, dat werkt redelijk, al hoewel de config om mij onduideijke reden nogal es "verdampt)

De rest ligt aan een nog niet door mij doorgronde combinatie van zon en maanstand, windrichting en sterkte krijg ik het idee

[ Voor 0% gewijzigd door pwassink op 25-12-2025 10:40 . Reden: typo's ]

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-12 20:06
Hallo. 3st Marstek Venus E 3.0. Krijg telkens melding update.! Nu paar dagen mee bezig. Alles geprobeerd. Alkes uit op 1 na. Met wifi en bekabeld. Telefoon op 1 mter vf batterijen. Voeding nasr batterij los, back-up uitgang.. enz enz telkens UPDATE GESLAAGD. Kijk ik bij de cijfers. Nog steeds oude... inclusief roer puntje bij V114. Klik daarop. Weer installeren, GESLAAGD. Rood puntje weg bij 144. Volgende dag open de app. Bij elke batterij update/firmware beschikbaar. Iemand advies hulp. ????? Bedankt, 3 dagen paar uur per dag geprobeerd, zo gek ben ik ook nog... hulp en bedankt zie foto's 8)7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-W9tYNVFFen9yhgU0y6jz33Q78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/AfOXYrLyO9QeZwCHwGUwrFzv.avif?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X661muLQbHHDgb9rVGbOWkXHkdU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/uTpj9SCHOrb0JWS7tXfcEYQY.avif?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Lambiek19 op 25-12-2025 14:34 ]

• jefjef

jefjef

learning by doing

Heb een FW update aangevraagd voor de communicatie module/ct en gekregen nu v122 toen tab communicatie module gerefreshd om de FW te upgraden. Nu is deze al 10min bezig. Volgens mij klopt dat niet. Is ook geen mogelijkheid om terug te gaan naar de begin pagina van de app. Is dit normaal dat de upgrade zo lang duurt? Ach 10 min later is het gefikst. FW communicatie module staat nu op 20250614112 en apparaat zelf op v122. Hopelijk zal dit de verbindingsproblemen oplossen

[ Voor 19% gewijzigd door jefjef op 26-12-2025 09:38 ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Lambiek19 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:33:
Hallo. 3st Marstek Venus E 3.0. Krijg telkens melding update.! Nu paar dagen mee bezig. Alles geprobeerd. Alkes uit op 1 na. Met wifi en bekabeld. Telefoon op 1 mter vf batterijen. Voeding nasr batterij los, back-up uitgang.. enz enz telkens UPDATE GESLAAGD. Kijk ik bij de cijfers. Nog steeds oude... inclusief roer puntje bij V114. Klik daarop. Weer installeren, GESLAAGD. Rood puntje weg bij 144. Volgende dag open de app. Bij elke batterij update/firmware beschikbaar. Iemand advies hulp. ????? Bedankt, 3 dagen paar uur per dag geprobeerd, zo gek ben ik ook nog... hulp en bedankt zie foto's 8)7[Afbeelding][Afbeelding]
Zelfde probleem gehad. Aangegeven bij "Feedback" deze zetten het dan uit. Op den duur krijg je dan wel de goeie en gaat t goed.
Volgens mij ook al eerder gemeld in forum door mij.

Het verloopt niet van een leien dakje.

Op dit moment heb ik feedback open staan:
"Dear Customer, We have already reported the issue with the AI mode to our technical team for resolution. We apologise for any inconvenience caused. Kyle" |:(

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

pwassink schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:37:
[...]

wifi werkt soms, lan werkt tot en met 1.46 nog steeds totaal niet of soms even een beetje

Initieel instellen is BT, dat werkt redelijk, al hoewel de config om mij onduideijke reden nogal es "verdampt)

De rest ligt aan een nog niet door mij doorgronde combinatie van zon en maanstand, windrichting en sterkte krijg ik het idee
Onderdelen verwijderd uit de app ?
Cache leeg gegooid van de app ?
Reset van accu middels aan/uit knop icm stekker eruit van de accu ?
Dan alles opnieuw inregelen ? en fingers crossed en hopen op een goede stand van de maan. _/-\o_

• jefjef

jefjef

learning by doing

jefjef schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:16:
Heb een FW update aangevraagd voor de communicatie module/ct en gekregen nu v122 toen tab communicatie module gerefreshd om de FW te upgraden. Nu is deze al 10min bezig. Volgens mij klopt dat niet. Is ook geen mogelijkheid om terug te gaan naar de begin pagina van de app. Is dit normaal dat de upgrade zo lang duurt? Ach 10 min later is het gefikst. FW communicatie module staat nu op 20250614112 en apparaat zelf op v122. Hopelijk zal dit de verbindingsproblemen oplossen
Niet dus. Nog steeds niet buitenshuis te benaderen

• Lambiek19
X-DJiNn schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:55:
[...]

Zelfde probleem gehad. Aangegeven bij "Feedback" deze zetten het dan uit. Op den duur krijg je dan wel de goeie en gaat t goed.
Volgens mij ook al eerder gemeld in forum door mij.

Het verloopt niet van een leien dakje.

Op dit moment heb ik feedback open staan:
"Dear Customer, We have already reported the issue with the AI mode to our technical team for resolution. We apologise for any inconvenience caused. Kyle" |:(
Ik had natuurlijk al gemeld bij marstek, oorzaak slechte wifi was oorzaak.... dus wifi verplaatst. Niet geholpen (ik wist dat onzin was) ook bekabeld geprobeerd. Ik dacht misschien iemand op forum de oplossing. Marstek in iedergeval nogniet. Zal bericht sturen annuleren update...

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Lambiek19 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 16:12:
[...]

Ik had natuurlijk al gemeld bij marstek, oorzaak slechte wifi was oorzaak.... dus wifi verplaatst. Niet geholpen (ik wist dat onzin was) ook bekabeld geprobeerd. Ik dacht misschien iemand op forum de oplossing. Marstek in iedergeval nogniet. Zal bericht sturen annuleren update...
Wat voor SSID gebruik je ?
Is deze extreem lang of met moeilijke tekens ?

Al eens op 2,4ghz alleen geprobeerd ?

• Lambiek19
X-DJiNn schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 19:46:
[...]

Wat voor SSID gebruik je ?
Is deze extreem lang of met moeilijke tekens ?

Al eens op 2,4ghz alleen geprobeerd ?
Bedankt voor je reactie.
Aub zie ook nu 2 st foto's
Op einde geeft marstek aan , alles geïnstalleerd enz enz. Met groen oke logo zie foto. Wat kan dan wifi t probleem zijn. Als ik op 5ghz laad, dan zou ik toch niet kunnen laden ? Ik kan de firmware gewoon downloaden.

Aub zie foto's
Wat die ik verkeerd. Na installatie zegt marstek alles oké..... maar niks geïnstalleerd...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e137rcHNcR_Ua0u8zbrQmkym9aU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WJ7dBUejReFU5RKFimaSiEZl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zih0VMYjAi3Pn8zwUTQ01Z56wFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUxXih21gi01OrdGIyQiVAax.jpg?f=fotoalbum_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier deze week ook een nieuwe V3 ontvangen (om naast de V1 en V2 te hangen, er was nog een vrije plek)

De batterij kwam met 48% volgeladen.
Na aanmelden batterij via de app, de nodige updates gehad. EMS V144 was de laatste update.
VNS zit op V116, BMS is V110
MAAR de batterij wilde niet laden of ontladen (P1 HW beta ingesteld) en ook niet op manueel en niet via modbus.
Diverse malen geresest met > 10s powerknop indrukken en no-go

Dus marstek feedback gemeld en die waren al vrij snel met het antwoord, probeer 10s powerknop en dan manueel, anders sturen we een nieuwe.
Weer geprobeerd, gereset en op manual maar er gebeurde niks, zoals verwacht.
Dus op manual laten staan met 800 W laden. Geen beweging
Kerstdiner met familie en waarempel een aantal uren later is deze spontaan gaan laden.

Marstek maar laten weten dat die werkt, voordat ze met een refurbished komen, en draait nu op modbus tesamen met de andere 2.
Wordt het jaar toch nog mooi afgesloten :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_VJovuvYxMf3ssDM3Rqi8ZYRvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikagZXDO0l4Vbb7LqUfiMh1K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2025 08:27 ]

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:19
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 06:58:
Hier deze week ook een nieuwe V3 ontvangen (om naast de V1 en V2 te hangen, er was nog een vrije plek)

De batterij kwam met 48% volgeladen.
Na aanmelden batterij via de app, de nodige updates gehad. EMS V144 was de laatste update.
VNS zit op V116, BMS is V110
MAAR de batterij wilde niet laden of ontladen (P1 HW beta ingesteld) en ook niet op manueel en niet via modbus.
Diverse malen geresest met > 10s powerknop indrukken en no-go

Dus marstek feedback gemeld en die waren al vrij snel met het antwoord, probeer 10s powerknop en dan manueel, anders sturen we een nieuwe.
Weer geprobeerd, gereset en op manual maar er gebeurde niks, zoals verwacht.
Dus op manual laten staan met 800 W laden. Geen beweging
Kerstdiner met familie en waarempel een aantal uren later is deze spontaan gaan laden.

Marstek maar laten weten dat die werkt, voordat ze met een refurbished komen, en draait nu op modbus tesamen met de andere 2.
Wordt het jaar toch nog mooi afgesloten :P

[Afbeelding]
Heb je hier zelf ook regelingen voor gemaakt binnen HA? Of laat je het “self consumption” stukje wel over aan Marstek?

Vind dit wel een mooi overzicht trouwens, heb je die ook ergens beschikbaar?

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• AUijtdehaag
  • Niet online
@adjego
Draait volledig op de nodered code van Bob.
Daar is ook het screenshot in HA van
code: https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red
discussie: https://discord.gg/NhVjBk7t
Op mijn github staan aangepaste codes om de lilygo en m5stack naar de entiteitsnamen te brengen die voor de noderedflow(s) nodig zijn.
(zit nog een naam verwarring dingetje met de laatste esphome versies in, welke ik net aan het onderzoeken ben. Maar is wel op te lossen door friendly name uit te commenten)

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2025 08:51 ]

• MikeDASpike
Ik heb nu 1 batterij draaien met @AUijtdehaag zijn Marstek v3 firmware. Dit met CodeBob zijn Node-RED flow. Geen gezeur meer dat de CT003 niet meer te vinden is, of dat de Marszek v3 in de app niet te vinden is. En met een beetje creativiteit een eigen animated card gemaakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQRgii_KKHDHltuz88pCFjjxM0g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SreEE3u6mVDjUr19ZTslFnQu.jpg?f=user_large

• Case2025
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:23
Ik lees dat er problemen zijn bij het updaten van firmware. Nou, die problemen had ik ook. Heb 3x Venus E3.0 en kreeg er één geüpdate van 144.111.104 naar 146.116.107. Toen moest er nog een stap gemaakt worden naar 146.116.110, maar die kwam er niet op, ook al gaf de app na het updaten aan dat het gelukt was. De andere 2 batterijen gingen niet starten met de update en bleven dus op 144.111.110. Reactie van Marstek was: ze werken verder goed, dus hou het maar zo. Daar natuurlijk op gereageerd en zowaar ze hadden iets nieuws gepushd: weer updaten. Ik had vooraf op verschillende plaatsen gelezen dat je telefoon op een 2,4GHz wifinetwerk moet zijn verbonden waar ook de batterijen in hangen (die zijn verbonden via LAN). Lijkt me vreemd, maar toch maar gedaan. Toen de LAN kabel uit de MT gehaald en de MT van het net gehaald. Batterij staat dan dus nergens meer mee verbonden. Toen de update gestart. Duurt ca. 20 minuten, maar het lukte met alle drie de MT's. Staan nu alle drie op 146.116.110. Heb tot nu toe in daluren geladen met de Homey en daarop de app Marstek Battery Connector. Werkt eigenlijk best goed met een eigen programma om te laden bij de laagste tarieven van de dag. Maar ik ga nu een week kijken wat die nieuwe firmware doet in de stand AI en schakel het aansturen vanuit Homey nu uit. Laat later wel weten hoe dit nu gaat.

3x25A, 24x 365Wp en 8x 405Wp. 2x Growatt 3-fase. 3x MT Venus E3.0 met CT003. Daikin warmtepomp. Homey Pro.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Wat bedoel je precies met een eigen programma om te laden bij de laagste tarieven van de dag ? Heb je zelf wat gemaakt oid ? Of is dat een eigen programma van Homey oid ?
@Case2025

Pagina: 1 2 Laatste