Problemen en oplossingen Marstek thuis accu

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-04 12:02
bericht verplaatst

[ Voor 106% gewijzigd door igela3 op 10-03-2026 14:10 . Reden: verkeerde thread ]

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 05:08

X-DJiNn

Knooier !

Ben nu zelf een EMS aan het bouwen met behulp van YAML wat basiskennis over thuis batterij, home-asisstant en chatGPT, werkt nu al verrassend goed en heb nu beheer helemaal zelf en maatwerk.

SE5K-RWB @ 9100WP // 3x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• R0N
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-03 12:30

R0N

X-DJiNn schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:03:
Ben nu zelf een EMS aan het bouwen met behulp van YAML wat basiskennis over thuis batterij, home-asisstant en chatGPT, werkt nu al verrassend goed en heb nu beheer helemaal zelf en maatwerk.
Neem aan dat je direct op de Modbus aanstuur. Wat zijn jouw ervaringen met betreft reactie tijd ofwel hoe snel reageert de Marstek op een opdracht.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Reactietijd is goed, 1 a 2 sec. Idd via Modbus TCP

sensors:
- name: marstek2_soc
slave: 1
address: 34002
input_type: holding
data_type: uint16
scale: 0.1

- name: marstek2_battery_power
address: 30001
data_type: int16

- name: marstek2_ac_power
address: 32202
data_type: int32

- name: marstek2_inverter_state_raw
address: 35100

Deze adressen gebruik ik nu, maar heb nog een probleem met accu 1, deze reboot steeds. Ik ga m morgen maar eens resetten. Marstek geeft aan dat deze accu een BMS is zero probleem heeft. En hebben zelfs al aangeboden de accu te vervangen als het probleem blijft.

Als beide accu goed blijven reageren, eventueel nog uitbreiden met een PID regeling, maar het gaat nu al prima eigenlijk. Maar om goed te kunnen testen heb ik meer zon nodig.

Tevens dan later de toekomst prijzen van Tibber integreren en daar slim op doorborduren.

[ Voor 13% gewijzigd door X-DJiNn op 13-03-2026 21:17 ]

SE5K-RWB @ 9100WP // 3x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:10
Update: ik dacht dat mijn probleem opgelost was, maar toch heeft de batterij een paar keer een steek laten vallen en werkte NOM niet naar behoren. Van een sterke verbinding viel de batterij terug op een zwakke verbinding. Ik heb nu op de router (die in dezelfde ruimte als de batterij is) een zgn. dedicated network for IoT ingesteld en dit op WPA2, dus niet WPA2+WPA3 waar de batterij blijkbaar problemen mee heeft.

Het signaal op de batterij is nu sterk en sinds een paar dagen stabiel. (Hout vasthouden!)

[ Voor 7% gewijzigd door Yeshua op 14-03-2026 14:44 ]

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Pierredr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-04 18:34
Dag allen,
Het was mijn bedoeling om ook een Marstek Venus 3.0 aan te schaffen maar als ik dit hier allemaal lees kan ik beter op zoek gaan naar een ander merk vermoed ik,
Mvrgr Pierre

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

De accu op zich is goed, en niet duur.
Reactietijd is wel snel, je kunt 2500W laden en ontladen en er zijn goede mogelijkheden om deze op HA aan te sluiten.

Software en CT003 van Marstek zelf zijn gewoon ruk. Daar zie je ook dat iedereen daar tegenaan loopt.

Dus wil je eenvoudig plug en play,... kies dan niet voor Marstek.
Wil je goedkoop en kun/wil je een beetje knutselen en je geduld trainen, kies dan voor Marstek.

Via de software van Marstek het er op aan laten komen en hopen dat hij goed blijft laden, dan kom je hoogstwaarschijnlijk van een koude kermis thuis.

Kwaliteit van de hardware mbt de accu zelf is naar mijn idee wel goed. Randapparatuur laad nog wel eens te wensen over. Toevallig heb ik dan waarschijnlijk een defecte accu (BMS-deel), maar heb het idee dat dit niet vaak voorkomt. Althans, ik heb er niet veel over gelezen.

Ga je voor een Marstek Venus E3.0 sluit het dan aan via een ethernetkabel sla setting voor wifi over, en stuur heb dan aan via modbus-tcp i.c.m Home-Assistant. Dat werkt bij mij het best, heb nu voor € 3000,- 10,2 kWh voor overschot. Moet nog zien dat je een ander systeem hebt voor hetzelfde geld.

Home assistant is overigens gratis, je hebt alleen een RaspberryPi of zoals in mijn geval een NUC (€ 100,- via marktplaats) nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door X-DJiNn op 15-03-2026 07:39 . Reden: Spelllvoutjes ]

• Yeshua
Is er iemand die Electricity Pricing aan het werk heeft gekregen onder Self Consumption? Ik heb het volgende ingegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5m15oF-BZxBTg9XJTexZpewCUTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bNAQxKfViCYPArMBGXekJZsb.png?f=fotoalbum_large

Dit heeft een paar keer gegevens opgeleverd, maar de laatste dagen doet dit gewoon niets, ondanks het feit dat de batterij al enkele keren geladen en ontladen is.

App 1.6.60 (Android) Batterij V148 CT003 V116

🇧🇪 | SolarEdge HD-Wave SE4000H | Maysun MS430MDG-54H N-Topcon Double Glass - 4380Wp (x12) ☀️Z | 🔋MT Venus E 3.0 5.12 kWh V148.117.112 | MT CT003 V116 | MT app 1.6.62 | VIOFO A129 Pro | RPi Zero 2 W (Pi-Hole & Unbound)

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 21:06
Pierredr schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:39:
Het was mijn bedoeling om ook een Marstek Venus 3.0 aan te schaffen maar als ik dit hier allemaal lees kan ik beter op zoek gaan naar een ander merk vermoed ik,
Dan zit je in het verkeerde forum te kijken :+ Dis is het forum "Problemen en oplossingen Marstek thuis accu". Er zijn hele volksstammen (waaronder ik) die er geen enkel probleem mee hebben.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Hou er rekening meer dat de continueiteit van de EMS in de accu niet betrouwbaar is. Hij hangt regelmatig. Voordat je zaken gaat wijzigen, probeer eerst te rebooten, resetten of de accu opnieuw toe te voegen met de zelfde setting. Ik ben bang dat je er handigheid in gaat vinden....

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07:46

ranico

TL4000-TL5000

Uit deze topic blijkt dat de ct003 p1 niet echt goed werkt in vergelijking met de ct002 klemmen met meerdere MT batterijen.
Momenteel 2 batterijen gestuurd met ct0003, de derde staat op peakshaving. En geen problemen de voorbije maanden. Sinds vorige week, derde batterij op ct003 gezet, en daar gaat soms een batterij in standby.
Gaar een ct002 met klemmen beter zijn?
Alle batterijen zijn op LAN aangesloten.

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V148 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• Ronnie6719
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 05-05 15:38
Ik ben geïnteresseerd in een marstek venus e3.0 maar ben bang dat het niet gaat werken zodat ik graag wil.

Ik heb een elektrische auto die ik thuis met een ratio met load balancing doe laden via mijn zonnepanelen. Ik denk als ik een marstek accu plaats deze voorrang zal gaan nemen op de auto en ik wil natuurlijk eerst mijn auto vol laden, zijn hier mensen die ook dit probleem hebben en daar een oplossing voor hebben.

• Ceaus
Ronnie6719 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:48:
Ik ben geïnteresseerd in een marstek venus e3.0 maar ben bang dat het niet gaat werken zodat ik graag wil.

Ik heb een elektrische auto die ik thuis met een ratio met load balancing doe laden via mijn zonnepanelen. Ik denk als ik een marstek accu plaats deze voorrang zal gaan nemen op de auto en ik wil natuurlijk eerst mijn auto vol laden, zijn hier mensen die ook dit probleem hebben en daar een oplossing voor hebben.
Dan de Marstek loskoppelen van je P1, en mbv Modbus TCP handmatig aansturen. Waarschijnlijk doe je dit het makkelijkst in jouw bestaande home automation omgeving. Voor Modbus TCP heb je een kabelverbinding nodig (geen wifi).

• Ronnie6719
Oke dat zegt mij helemaal niets ben niet zo thuis in de computerwereld.

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 03:51
Ronnie6719 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:11:
Als je niet zo thuis bent in de computerwereld, zou ik de Marstek V3 niet kopen. Ondanks de ondersteuning die ze bieden, vind ik de verbinding slecht en de P1 meter (ct003) verliest steeds de verbinding.
Maar als iemand je kan helpen om het buiten de standaard Marstek app/P1 meter om het werkend te krijgen, dan is het een goed apparaat.
Ik dacht zelf wel verstand van IT te hebben, maar de jongere generatie heeft me ingehaald. Gelukkig zijn er mannen als AUijtdehaag en Codebob (en inmiddels een hele Discord community) om elkaar te helpen.
Dit is mijn persoonlijke mening. Er kunnen mensen zijn die prima uit de voeten kunnen met de Venus E 3.0 en de Marstek app.

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

• Ronnie6719
Ik had daar al iets van gevonden en ben het aan het lezen bedankt alvast.

• Ronnie6719
MikeDASpike schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Als je niet zo thuis bent in de computerwereld, zou ik de Marstek V3 niet kopen. Ondanks de ondersteuning die ze bieden, vind ik de verbinding slecht en de P1 meter (ct003) verliest steeds de verbinding.
Maar als iemand je kan helpen om het buiten de standaard Marstek app/P1 meter om het werkend te krijgen, dan is het een goed apparaat.
Ik dacht zelf wel verstand van IT te hebben, maar de jongere generatie heeft me ingehaald. Gelukkig zijn er mannen als AUijtdehaag en Codebob (en inmiddels een hele Discord community) om elkaar te helpen.
Dit is mijn persoonlijke mening. Er kunnen mensen zijn die prima uit de voeten kunnen met de Venus E 3.0 en de Marstek app.
Ik moet hem via de ct002 aansluiten omdat ik geen p1 ingang heb op mijn meter. Daar zijn volgens mij ook minder problemen mee.

• Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-05 20:16
Ik heb sinds ongeveer een week een Marstek venus e v3. Aangesloten mbv LAN omdat hij achterin de tuin in een schuur staat. Installeren via app en bluetooth ging zonder problemen. Die draait nu op NoM en doet dat zoals verwacht. Netjes zoals verwacht laden met zon en in de avond en nacht ontladen. Echter sinds een dag of twee problemen met de app. Probleem zit hem in de app op mijn telefoon en ook iPad. Die continu de verbinding verliest zowel bluetooth als LAN. Zowel als ik thuis ben of aan het werk. Als je dan verbinding hebt is die ook zo weer weg. Realtime grafiek werkt wel maar de dag of week grafiek blijft leeg en ook oudere data staat er niet meer in.
Ik zie met de HW Kwh meter dat de batterij wel volledig normaal werkt.
Is hier een oplossing voor?

Marstek Venus E v3, 4.5kW PV SE3000H

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 13:58
Zijn er hier ook marstek venus E V3 met domoticz gebruikers? Overweeg om 3 accu's / 3 fase aan te schaffen. Ct003 begrijp ik al, is niet de beste keus, dan dus CT002. Of shelly EM kan dat met 3 accu's ook. (Heb ik liggen) Ik zou graag met data uit de Marstek in domoticz keuzes willen maken voor het verwarmen van mijn boilers.

• Ceaus
Ronnie6719 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:11:
Dan zit je hier helemaal verkeerd. Tweakers is nou eenmaal een DHZ gemeenschap. En zonder home automation waar jijzelf beheer en controle over hebt gaat dit niet lukken. Ik zou nu als eerste overleggen met de verkoper van je EV, of met de klantenservice van Marstek om uit te zoeken welke commerciële opties er voor je zijn. Zijn die er niet, bereid je dan maar voor op toch een DHZ avontuur.

• Ronnie6719
Ik zit meer te denken wat ik in de instellingen van de marstek venus e3.0 zelf kan instellen. Als je nu het laadvermogen naar ongeveer 400 watt zou kunnen zetten en ontlaadvermogen overdag op 20 watt dan zou mijn mijn auto denk ik gewoon gaan laden als er van de zonnepanelen 1800watt afkomt. Dan ziet de accu de auto vanzelf als verbruiker en zou hij het ingestelde vermogen van 20 watt gaan leveren. Dit klinkt volgens mij als een goede oplossing voor waar ik mee zit maar weet niet of deze instellingen mogelijk zijn? Misschien kan een gebruiker hier van deze marstek accu mij dit vertellen.

Mvg

Ronnie

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronnie6719
Ja dat kan allemaal.
Maar niet met de standaard marstek app.
Gewoon op HA met nodered geinstalleerd wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPZylPPYfNXte36egoUclcopmB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiqFdhrMIbJcX0YcWVXW4Dti.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CusGbenVD7q5C4CHsx-pa8uvXl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvbKbz3jT3HuQ21BCjjicF4L.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• NOFX
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-04 11:57
Weet iemand hier hoe ik deze melding van de marstek CT002 kan verhelpen
De meterkast heb ik vervangen deze zit in een chalet op een veld met 20 chaletjes heb een Venus D met drie panelen van 455 watt op drie mppt trackers acuu laad vol door de panelen maar geen levering aan het chalet omdat de ct diagnose niet goed gaat zie foto maar hoe lof is dat op Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVvtXXTFtYyC0O_5s1fMCpHhZKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/76HYCvgJnDiSqH2IzJjiXPCA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvwkABTEnFCzqvg70YAnXtM6CmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ILgrxdNQ1ySspkKXRJQ3hrIN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2hFWBhzgTqFhxcsDn8uwr6qiMw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BTM0XGGhp1HKxrMmvLEl96RR.png?f=fotoalbum_large

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-05 09:00
Ben sinds gisteren eigenaar van een Marstek Venus E 3.0 en de CT003. Ik heb een Homey 2023 pro in huis + Homey energy dongle. Deze dongle heeft een extra P1 uitgang om nog een P1 meter op aan te sluiten.
Ideaal dacht ik, ik knal daar die CT003 in. Helaas met 0,0 resultaat.
De CT003 leest totaal geen data uit. Lijkt verder operationeel te zijn daar het verbonden is met wifi, het lampje geen andere kleur geeft dan wit en prima te koppelen was in de app.
Ik heb de CT003 vervolgens direct aangesloten op mijn P1 meter. Maar ook hier geen inkomende data.

Ik heb een ISKRA MT382 meter die er al een tijdje hangt. Na opzoeken van wat info blijkt het een DSMR2.2 protocol te gebruiken. In de app onder "Meter Selection" heb ik gekozen voor "Others" en het DSMR2.2 protocol gekozen. Maar ook dit maakt helemaal geen verschil.

Hopelijk is er iemand met advies hoe ik dit wel aan de praat kan krijgen?

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:03
Een actieve p1 splitter gebruiken.

• Z0ttek3
funkylicious schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:47:
Een actieve p1 splitter gebruiken.
Dank voor de tip.... Maar hoe gaat dat helpen als de CT003 ook al geen data uitleest als ik die direct aansluit op mijn slimme meter?

• funkylicious
Dat deed de CT003 bij mij ook niet bij het direct aansluiten op de slimme meter. Met een actieve splitter er tussen werkt het wel gek genoeg. Ik had zelf de splitter van homewizzard gekocht. Inmiddels draai ik met de CT002 en dat werkt in mijn situatie echt 10 keer beter dan met de CT003.

• berend_99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-05 21:52
PatrickSTH schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:53:
Hier ook 10 dagen geleden een Marstek Venus E neergezet.
Zeer eenvoudig te koppelen; binnen een paar minuten had ik hem werkend i.c.m. de HomeWizard P1 meter die we al hadden.
Maar sinds een aantal dagen valt de verbinding weg tussen de Markstek en de P1 meter.
De laatste geeft dan aan dat hij Offline is; terwijl de Homewizard app nog gewoon werkt en realtime werkt.
Met het opnieuw koppelen / configureren van de P1 meter binnen een minuutje werkt het weer, maar een dag later weer hetzelfde liedje.
En natuurlijk altijd als je niet thuis bent, en de accu op een random punt (gisteren bij 16% accu, vandaag op 79%) stopt met opladen.

Iemand enig idee? Wat kan ik eventueel doen / testen om deze bug er uit te krijgen?
Zelfde probleem hier. Het gaat goed totdat je de marstek app opent, terwijl je op een andere locatie met een wifi netwerk bent verbonden. Zolang ik de Marstek app niet gebruik vanuit een ander netwerk blijft de verbinding tussen de HW P1 en de Marstek in stand.

• SaldelaKirsch
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04-04 22:21
Heb een Venus 3.0 met P1 meter. Installatie lukte eerst niet, de Bluetooth werd niet gevonden.
Toen ik de locatie op de telefoon aanzette ging alles gesmeerd. Die Chinezen willen weten waar hun spulletjes terecht komen ;-)

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Heb nu 2 accu's draaien in een eigen gemaakt EMS systeem en heb dus alles nu in eigen beheer. In homeassistant draait nu 1 automation elke seconden met PID-regeling, SoC-balancing, FF, dag/nacht targets ivm variabel tarief enz. enz. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt, maar het is natuurlijk veel trial en error. Ik heb gebruik gemaakt van gezond verstand en chatgpt en samen zijn we eruit gekomen. in de configuration yaml extra sensoren aangemaakt en ik lees de P1 meter van HomeWizard per seconde uit om snel te reageren. Accus's reageren ook snel btw.

Wat me opviel is dat de accu's steeds in slaap vallen. Ik stuur dus nu met de automation keihard op adres 42000 met waarde 21930 om de accu's enabled te houden (heartbeat)

De app van Marstek gebruik ik niet, alleen om eventueel te updaten, heb ze wel toegevoegd, maar niet geconfigureerd op geen enkele manier.

Dus:
Home-Assistant via netwerkkabel
P1 meter van HomeWizard met 1s refresh op realtime buiten de app om (geen gemiddelde, die gaat je alle kanten op met regelen)
2 Marstek Venus E3.0 op ethernet uitgang via netwerkkabel (niet op RS385)
Lijst met Modbus registers van Marstek voor de automation
Diverse entiteiten/helpers in Home Assistant voor aansturing
1 Automation in Home Assistant (Vergeet de heartbeat niet)

Statische IP-adressen voor de accu's
Modbus werkt over TCP Ethernet dus die linker RJ45 ingang RS485 ben je niet nodig
Aparte groepen met geschikte WCD's voor de verbinding met GRID per accu (ivm 2500W laden/ontladen)

Met een P1 meting kun je gewoon salderen over de som van de fasen. Oftewel, je hoeft niet per fase een accu aan te schaffen (zag een eerder bericht, vandaar deze opmerking).

Ja ik lever nog steeds terug, maar het ging mij erom dat ik de nacht doorkom op accu's in de zomer, dus dat ik in de zomer op nagenoeg 0 uitkom import per dag.

Wanneer de 2 5,12kwh accu's vol zijn, en dat heb ik nu al rond 11 uur smorgens, dan gaat de boiler (120L) aan op alleen puur zon-overschot tegen de middag zodat ik 'savonds weer besparing heb op mijn gas. Maar de boiler mag ook alleen aan als mijn SoC boven de 95% is van beide accu's, dus accu's hebben prio. Boiler importeert nooit, alleen zonnestroom (1650W) Bosch Nefit 2102T

Hieronder een screenshot van mijn dashboard, ben er nog mee bezig, maar als ik EMS uitzet, dan wordt mijn grafiek ook niet vlak. Heb best veel ruis op de P1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUNWsKPnwc1ficq2xx0iG5POOds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYFhYws19A9eFzmEgdGnURpQ.png?f=fotoalbum_large

• baau
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-04 08:14
hallo,
ik heb 2 Marstek Venus 3 en een paar dagen geleden was er een Firmware update van 147 naar 148.
Deze i wel op een accu geinstalleerd maar op de nadere niet.
Heb van alles geprobeerd spanning los en Lan kabel, Fabrieksinstellingen teruggezet maar niks helpt, deze meldt dat is de laaste Firmware, waardeloos Marstek.
Heeft hier iemand suggesties.
Ik heb ook gelezen dat soomige mensen al versi 153 hebben, hoe kan dat nou?
Zitten er zoveel verschillen in de batterijen?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 16:03

Haan

dotnetter

Ik heb inmiddels ook dit topic gevonden omdat mijn Venus E 3.0 helemaal vlekkeloos werkt :+

Opzich werkt ie wel, aangesloten op LAN poort, HomeWizard P1 weten te koppelen. Batterij laadt en ontlaadt, maar dat werkt alsof je iemand die straalbezopen is, vraagt om over een rechte lijn te lopen.. Het schiet steeds volledig uit de bocht, dus hij gaat ofwel honderden Watts teveel terugleveren, of vraagt juist te veel.
Ik heb even geprobeerd met de CT003 maar die deed het nog veel slechter, die ging gewoon steeds 2 kilowatt uit het net vragen en dan weer 500 watt terugleveren |:(

Maar nu zie ik hier firmware 146 of zelfs 147 voorbijkomen, terwijl mijn apparaat op 144 zit en daarbij aangeeft dat ie up-to-date is. Ik hoop een beetje dat een firmware update het laden/ontladen verbetert (hoe moeilijk kan het zijn om te maximaliseren op 0 op de meter .. ) dus hoe kom ik aan een nieuwere versie?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Voor een nieuwe update van je accu/CT00X geef je je probleem aan via feedback in de app van Marstek van het betreffende onderdeel.

Marstek zet hem dan klaar voor je, jij kan hem dan downloaden 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door X-DJiNn op 05-04-2026 12:03 ]

• Dorank
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Hmmm, geupgrade naar v148 (van 147). Local API is er niet stabieler op geworden, stop met reageren van een minuut of 5 tot een paar uur. Bij de instellingen volgens de android applicatie staat de API dan daadwerkelijk uit, 147 had dit gedrag niet.

Factory reset, uit/aan maakt verder geen verschil. Iemand dezelfde ervaring?

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:24
X-DJiNn schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:02:
Voor een nieuwe update van je accu/CT00X geef je je probleem aan via feedback in de app van Marstek van het betreffende onderdeel.

Marstek zet hem dan klaar voor je, jij kan hem dan downloaden 8)7
Laatste maand geen reactie meer gehad van Marstek op verschillende vragen voor een firmware update. Aan de andere kant is het dan niet moment om update te doen, want als dat mis loopt sta je er alleen voor...

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Dan is het einde zoek lijkt me.

Ik kreeg ook om de haverklap updates nadat ik een probleem bij hen had neergelegd. Ik ben ermee gestopt door dus zelf wat te gaan bouwen. Als je het in eigen beheer hebt, ben je minder afhankelijk.
Accu is goed, software van Marstek is gewoon slecht.

Probeer de kant-en-klare dingen die in een vorige pagina werder aangeboden als je problemen hebt.
Of bouw zelf wat.

• Haan

Haan

dotnetter

Ik heb vandaag een firmware update naar v148 gepusht gekregen, nadat ik in het weekend een support verzoek heb ingediend. Dus dat is een prima responsetijd. Ik zie helaas nog niet direct een verbetering in gedrag qua laden/ontladen, wel wat fixes in de app, bijv. Discharged energy' wordt nu weergegeven, daar stond voorheen altijd 0.
Maar er is nu ook een communication module update (daar staat nu iets van 20240909) alleen krijg ik die niet geïnstalleerd. Ik heb naast de batterij gezeten voor een stabiele BT connectie en de LAN kabel er uit (zoals wordt aangeraden bij de firmware update), zijn hier nog andere trucs voor nodig?

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:34
Haan schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:42:
Maar nu zie ik hier firmware 146 of zelfs 147 voorbijkomen, terwijl mijn apparaat op 144 zit en daarbij aangeeft dat ie up-to-date is. Ik hoop een beetje dat een firmware update het laden/ontladen verbetert (hoe moeilijk kan het zijn om te maximaliseren op 0 op de meter .. ) dus hoe kom ik aan een nieuwere versie?
Ik heb dit probleem ook. Vorige week gevraagd of ik een update naar 146 of 147 kan krijgen, echter tot op heden nog geen antwoord of update gezien. MIjn batterij zit wel via LAN op een vlan zonder internet, maar zover ik weet/gelezen heb komt de update binnen via je telefoon.

• EotT
  • Laatst online: 03-05 19:11
Hier ook, heb nog versie 144. Een week geleden ook aangevraagd, maar nog geen reactie gekregen (en ook geen firmware update).

• glowworm2
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-05 23:44
Ik heb exact hetzelfde. Na de update naar 148 is de connectie van mijn app met de batterij een stuk vlotter: Eerst moest je dicht genoeg in de buurt zijn en als je dan op de batterij klikte, dan verscheen er eerst een groen Bluetooth icoon en daarna pas een wifi icoon en de data werd pas zichtbaar toen het wifi icoon zichtbaar werd.
Nu met 148 is het verholpen: als je nu op de batterij klikt dan opent hij direct met een groen wifi icoontje en met de data. En later pas komt het Bluetooth icoontje erbij. De setup werkt nu ook een aantal dagen stabiel. Voor de update vverloor de batterij regelmatig de verbinding met de batterij en moest ik de CT003 meter eruit halen en er weer in doen. Maar na de v148 update lijkt het beter. De melding van nieuwe firmware stond plotseling in de marstek app. Ik had niet gechecked ofzo.
Maar nu zit mijn andere batterij nog steeds op 147 en ik heb de afgelopen dagen al tientallen keren gecheckt of er nieuwe firmware is maar de app blijft inderdaad ook aangeven dat er geen updates zijn terwijl mijn andere batterij wel is geupdate.
baau schreef op zondag 5 april 2026 @ 08:14:
hallo,
ik heb 2 Marstek Venus 3 en een paar dagen geleden was er een Firmware update van 147 naar 148.
Deze i wel op een accu geinstalleerd maar op de nadere niet.
Heb van alles geprobeerd spanning los en Lan kabel, Fabrieksinstellingen teruggezet maar niks helpt, deze meldt dat is de laaste Firmware, waardeloos Marstek.
Heeft hier iemand suggesties.
Ik heb ook gelezen dat soomige mensen al versi 153 hebben, hoe kan dat nou?
Zitten er zoveel verschillen in de batterijen?

• EddieW
  • Laatst online: 13-05 20:44
Ik heb een vreemd probleem met de AI integratie.
Deze laadt buiten de laagste prijzen om. Tevens zie ik geen regels meer van het beoogde laadschema en historisch verbruik van die dag waar hij zich op aanpaste (zo leek het). Ik zie alleen nog maar een de lijn van de energieprijzen, maar geen SOC (blauw) en verbruik (rood) Eerder werkte dat wel. Heb recent wel update een naar V148 voor beide batterijen gehad.
Daarnaast werk ik met een CT002. Welke in de basis goed aanstuurt.
Het lijkt wel of AI rekening houdt, gezien de tijden, met negatieve prijzen (vandaag tussen 12:00 en 15:00 uur) wat uiteraard niet handig is.
Hebben anderen hier ook last van of een oplossing?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYgiTtpGgOSE7dzCKoYIrtdtE7c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gOLUqTZ8y8rH0XPiLqXFaBoo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door EddieW op 08-04-2026 18:15 ]

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-05 19:41
Iemand ervaring met 2 Marstek batterijen op dezelfde fase en me op weg wil zetten hoe dit best aan te pakken?

• krijn1985
krijn1985 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:46:
[...]

Ik heb dit probleem ook. Vorige week gevraagd of ik een update naar 146 of 147 kan krijgen, echter tot op heden nog geen antwoord of update gezien. MIjn batterij zit wel via LAN op een vlan zonder internet, maar zover ik weet/gelezen heb komt de update binnen via je telefoon.
Vandaag eindelijk de update naar v148 kunnen installeren. Op vraag hierover niks gehoord uiteindelijk.

• Z0ttek3
funkylicious schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:12:
Dat deed de CT003 bij mij ook niet bij het direct aansluiten op de slimme meter. Met een actieve splitter er tussen werkt het wel gek genoeg. Ik had zelf de splitter van homewizzard gekocht. Inmiddels draai ik met de CT002 en dat werkt in mijn situatie echt 10 keer beter dan met de CT003.
Zojuist de homewizard actieve p1 splitter aangesloten. De ct003 meter ingesteld op "other" en vervolgens dsmr5 gekozen.
Helaas toont het nog steeds geen data. Ook niet als ik andere dsmr versies kies of het toestel verwijder, herstart en opnieuw toe voeg.

Wat doe ik verkeerd?

• funkylicious
Probeer eens een andere poort van de p1 splitter of dat wel werkt. En heb je alle voedingen aangesloten? Die van de p1 meter en van de CT003.

• Z0ttek3
funkylicious schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:16:
Probeer eens een andere poort van de p1 splitter of dat wel werkt. En heb je alle voedingen aangesloten? Die van de p1 meter en van de CT003.
Helpt helaas niks. Ik zie wel de witte lampjes om de zoveel seconden aan / uit gaan. Eerst de P1 in en vervolgens de andere p1 meters die aangesloten zijn. Ook die CT003.
Alles is op zijn eigen stroombron aangesloten.

• Zeetaart
  • Laatst online: 08-05 09:15
Ik heb recent een upgrade naar firmware v148 gekregen (omdat de statistieken niet werkten), en ik merk dat de stabiliteit bij het vinden van de Homewizard P1 meter minder goed gaat. Ik heb de Marstek Venus E 3.0 via WiFi of via ethernet getest
Via WiFi kan die goed de Homewizard P1 meter volgen, met responstijd van 1-3 seconden op de automatische mode, maar verliest die regelmatig de verbinding met de Homewizard P1 meter
Via ethernet verliest die de verbinding niet, maar varieert de responstijd tussen 30 seconden en 1 minuut op de automatische mode.
In Home Assistant blijft de Homewizard P1 meter stabiel en reageert deze altijd onmiddellijk op veranderingen.

Ik kan ook de Marstek Venus E 3.0 via de local API niet frequent aansturen, 1 request per 30 - 60 seconden max. Sneller breekt die verbinding. Ik zou wel willen weten hoe dit elke seconden kan met
X-DJiNn schreef op zondag 5 april 2026 @ 07:17:
In homeassistant draait nu 1 automation elke seconden met PID-regeling, SoC-balancing, FF, dag/nacht targets ivm variabel tarief enz. enz.

• MikeDASpike
Zeetaart schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:01:
Ik heb recent een upgrade naar firmware v148 gekregen (omdat de statistieken niet werkten), en ik merk dat de stabiliteit bij het vinden van de Homewizard P1 meter minder goed gaat. Ik heb de Marstek Venus E 3.0 via WiFi of via ethernet getest
Via WiFi kan die goed de Homewizard P1 meter volgen, met responstijd van 1-3 seconden op de automatische mode, maar verliest die regelmatig de verbinding met de Homewizard P1 meter
Via ethernet verliest die de verbinding niet, maar varieert de responstijd tussen 30 seconden en 1 minuut op de automatische mode.
In Home Assistant blijft de Homewizard P1 meter stabiel en reageert deze altijd onmiddellijk op veranderingen.

Ik kan ook de Marstek Venus E 3.0 via de local API niet frequent aansturen, 1 request per 30 - 60 seconden max. Sneller breekt die verbinding. Ik zou wel willen weten hoe dit elke seconden kan met
[...]
gebruik niet de local API, maar als je hem op ethernet heb gebruik dan MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
En gebruik eventueeel in home assistant Home Battery control

ikzelf heb geen ethernet in mijn schuur en heb een wifi modbus en ondanks dat mijn wifi erg slechte verbinding heeft, wordt mijn Marstek V3 elke seconde aangestuurd/gewijzigd.

Werkt echt top

• Zeetaart
Is dat puur over ethernet, of is hier extra hardware voor nodig?
MikeDASpike schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:19:
[...]

gebruik niet de local API, maar als je hem op ethernet heb gebruik dan MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
En gebruik eventueeel in home assistant Home Battery control

ikzelf heb geen ethernet in mijn schuur en heb een wifi modbus en ondanks dat mijn wifi erg slechte verbinding heeft, wordt mijn Marstek V3 elke seconde aangestuurd/gewijzigd.

Werkt echt top

• MikeDASpike
Zeetaart schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:08:
Is dat puur over ethernet, of is hier extra hardware voor nodig?

[...]
Ik gebruik het zelf niet, maar dat is puur ethernet. Geen hardware nodig. Wel de ethernet port gebruiken en niet de modbus port!

• Zeetaart
Bedankt, ik heb het kunnen installeren. Zal nog even moeten testen hoe deze best in te stellen, zeker in combinatie met constant op en neer piekend verbruik.
Is de controller sensitivity vooral afhankelijk van welke P1 meter, of van interne netwerk snelheid, of van de toestellen in huis? Op welke manier gebruiken anderen dit?

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Zeetaart schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:35:
Bedankt, ik heb het kunnen installeren. Zal nog even moeten testen hoe deze best in te stellen, zeker in combinatie met constant op en neer piekend verbruik.
Is de controller sensitivity vooral afhankelijk van welke P1 meter, of van interne netwerk snelheid, of van de toestellen in huis? Op welke manier gebruiken anderen dit?
Heb een aparte extra sensor gemaakt in homeassistant welke buiten de homewizard app om, dus rechtstreeks de P1 benaderd. Update 1x/s. Via ipadress van de p1 en dan de API.

• Haan

Haan

dotnetter

Ik heb onlangs dus de firmware naar 148 kunnen updaten, dat ging in één keer goed. Maar daarna kwam nog een update voor de communication module en die heb ik tot op heden nog niet geïnstalleerd weten te krijgen, iemand hier nog een tip voor?
Na starten van de update blijft er 'updating... ' staan, als je daar op klikt bevriest de app en moet je die herstarten :P Lang wachten doet niks, en als je weer uit de settings terug gaat, is er niks gebeurd en staat di update weer klaar..

• sygys
  • Laatst online: 13-05 08:51
Haan schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:03:
Ik heb onlangs dus de firmware naar 148 kunnen updaten, dat ging in één keer goed. Maar daarna kwam nog een update voor de communication module en die heb ik tot op heden nog niet geïnstalleerd weten te krijgen, iemand hier nog een tip voor?
Na starten van de update blijft er 'updating... ' staan, als je daar op klikt bevriest de app en moet je die herstarten :P Lang wachten doet niks, en als je weer uit de settings terug gaat, is er niks gebeurd en staat di update weer klaar..
Ik kreeg zojuist ook de update. Na het updaten kreeg ik gewoon weer de melding dat er dezelfde update was. De batterij is daarbij niet geüpdatet. Ik krijg hem dus niet geïnstalleerd. Ook die vertalingen in de app... Wat een bagger software überhaupt. Als je nog niet eens alle tekst in de app kunt configureren dan snap ik wel dat de software in je producten ook niet werkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3gFOyEEexDqlWn8fLYycdm3QVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mgxK780RjMWC0yDiuWioM2p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door sygys op 14-04-2026 18:21 ]

NL - 1 x Venus E 3.0 v147 + 1 x Venus E 3.0 v148, API enabled, CT003 emulatie - Astrameter add-on, NUC10 watercooled + Home Assistant OS

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:24
"Ship fast, fix later" is wel het motto van Marstek :+ Misschien zouden ze beter wat rustiger aan doen.
Niet elk kwartaal weer een stapel nieuwe batterijen uitbrengen en revisies sneller dan de schepen kunnen varen. Van de nieuwe batterijen die eind vorig jaar zijn uitgebracht en nu amper beschikbaar is blijkbaar al een v2 voor komende zomer. En het Venus alfabet is ook bijna rond zeker (A, B, C, D, D AC, E, G, X, I, II, ...) :D

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 18:25

spacy

+++

Nadat ik via help menu om een firmware update gevraagd had, ging de 2e batterij hier ook updaten. Ook nog een v144. Maar de laatste update en SOC leken niet goed te gaan. Na uitzetten (NIET tijdens updaten...) en weer aanzetten was dat verholpen en werkte de laatste update ook naar wens. :)

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:18
sygys schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:18:
[...]

Ik kreeg zojuist ook de update. Na het updaten kreeg ik gewoon weer de melding dat er dezelfde update was. De batterij is daarbij niet geüpdatet. Ik krijg hem dus niet geïnstalleerd. Ook die vertalingen in de app... Wat een bagger software überhaupt. Als je nog niet eens alle tekst in de app kunt configureren dan snap ik wel dat de software in je producten ook niet werkt.
[Afbeelding]
Toevallig via ethernet verbonden? Dat werkte bij mij net ook niet. Dus weer even op wifi, netwerkkabel los en daarna ging update goed.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Je update via je telefoon nabij via BT.
In principe kan de netwerkkabel er dan gewoon ook uit en geen wifi. Anders krijg je daar later weer shit mee.

Voor updaten trek ook de kabel uit het stopcontact (grid) Deze ben je straks alleen weer nodig om je CT te configureren (Dus na de update)

Lees verder goed dit forum door, er staan echt goeie tips in.

Ben zelf inmiddels afgestapt van Marstek-App, heb de batterijen (2 stuks) nog wel, die zijn hardware-matig wel goed. Ik stuur ze aan via de Ethernet aansluiting over modbus via een automation in Home-Assistant. De modbusadressen zijn allemaal te vinden in een van de scripts van Fonske Modbus TCP/IP waarvoor dank.
Draait bij mij nu al even vlekkeloos in eigen beheer. Geen last meer van updaten/wegvallen en/of ander gezeur. Af en toe beetje tweaken, maar daar is dit forum ook voor.

Succes

• Zeetaart
X-DJiNn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:19:
[...]

Heb een aparte extra sensor gemaakt in homeassistant welke buiten de homewizard app om, dus rechtstreeks de P1 benaderd. Update 1x/s. Via ipadress van de p1 en dan de API.
Maakt dat een groot verschil? En is dat iets wat je kan delen?

• Zeetaart
Ik heb gevonden dat dit eenvoudig kan, zoals in (andere P1 meter code, of IP adres gebruiken):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
sensor:
  - platform: rest
    name: homewizard_p1_fast_power
    resource: http://p1meter-334455.local/api/v1/data
    scan_interval: 1
    value_template: "{{ value_json.active_power_w }}"
    unit_of_measurement: "W"
    device_class: power
    state_class: measurement
Dit is effectief veel sneller, en werkt veel beter met https://github.com/gitcod...-rs485-node-red/tree/main samen. Ik heb die nu op `Regular` staan voor de self-consumption, maar kan misschien nog betere configuratie krijgen

• Zeetaart
Heeft er nog iemand die https://github.com/gitcod...-rs485-node-red/tree/main en https://github.com/fonske...3-modbus-TCP-IP/tree/main gebruikt, problemen dat de connectie met de batterij wegvalt, en de Marstek m1 RS485 Control Mode op disable gezet wordt.

Dit kwam gisteren voor, en de batterij deed niets meer. Na wat zoeken in debug mode gevonden wat de reden was, maar ook vandaag valt die batterij af en toe uit, en zet die dit random op disable

• MikeDASpike
Zeetaart schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:08:
Heeft er nog iemand die https://github.com/gitcod...-rs485-node-red/tree/main en https://github.com/fonske...3-modbus-TCP-IP/tree/main gebruikt, problemen dat de connectie met de batterij wegvalt, en de Marstek m1 RS485 Control Mode op disable gezet wordt.

Dit kwam gisteren voor, en de batterij deed niets meer. Na wat zoeken in debug mode gevonden wat de reden was, maar ook vandaag valt die batterij af en toe uit, en zet die dit random op disable
Op moment dat je de firmware upgrade via de app, wordt wel de rs485 control mode op disabled gezet en (merkte ik gisteren) dat de batterij op charging wordt gezet. Verder geen last (ik gebruik een wifi en geen direct cable)

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCKAvwA9Lmt06hheSZxSr3wuRPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lyMQPA4kU8usPq54JJrhqbiI.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu dit dashboard voor wat ik zelf heb gemaakt.
Ik gebruik idd de homewizard P1 door een sensor te maken zoals 3 berichten terug vanaf DIT bericht. Voor een elke seconde update.
Ook heb ik 2 homewizard plugs welke ik uitlees per seconde buiten de app om, om het vermogen uit te lezen van de marstek aansluiting op de huisinstallatie. Die in de accu zelf vond ik niet snel genoeg.

Hieronder mijn enige automation welke hard aanstuurd zodat de marstek niet in slaap valt.
Ik maak in deze setup gebruik van 2 accu's, allebei aangesloten via ethernet (static IP's)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
alias: EMS v1 - pro control (ff + soc-balancing + PiD) by X-DJiNn
triggers:
  - seconds: /1
    trigger: time_pattern
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ run }}"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: template
            value_template: "{{ keepalive }}"
        sequence:
          - action: modbus.write_register
            data:
              hub: marstek1
              address: 42000
              value: 21930
            data:
              hub: marstek2
              address: 42000
              value: 21930
    data:
      address: "{{ 42020 if b1_final > 0 else 42021 }}"
      value: "{{ b1_final | abs | int }}"
    data:
      address: "{{ 42020 if b2_final > 0 else 42021 }}"
      value: "{{ b2_final | abs | int }}"
    data:
      address: 42010
      value: "{{ 1 if b1_final > 0 else 2 }}"
    data:
      address: 42010
      value: "{{ 1 if b2_final > 0 else 2 }}"
  - action: input_number.set_value
    data:
      entity_id: input_number.ems_integral
      value: "{{ integral }}"
    data:
      entity_id: input_number.ems_prev_error
      value: "{{ error_db }}"
    data:
      entity_id: input_number.pid_output
      value: "{{ pid }}"
mode: restart
variables:
  interval: "{{ states('input_number.ems_interval_sec') | int(1) }}"
  last_run: >-
    {{ state_attr('automation.ems_v6_pro_control_ff_stable_soc',
    'last_triggered') }}
  now_ts: "{{ now().timestamp() }}"
  last_ts: "{{ as_timestamp(last_run) if last_run else 0 }}"
  run: "{{ (now_ts - last_ts) >= interval }}"
  now_time: "{{ now().strftime('%H:%M') }}"
  day_start: "{{ states('input_datetime.ems_day_start')[0:5] }}"
  night_start: "{{ states('input_datetime.ems_night_start')[0:5] }}"
  target: |
    {% if night_start <= now_time or now_time < day_start %}
      {{ states('input_number.ems_target_night')|float(250) }}
    {% else %}
      {{ states('input_number.ems_target_day')|float(60) }}
    {% endif %}
  grid: "{{ states('sensor.p1_realtime_vermogen')|float(0) }}"
  b1_meas: "{{ states('sensor.accu1_vermogen_hw')|float(0) }}"
  b2_meas: "{{ states('sensor.accu2_vermogen_hw')|float(0) }}"
  batt_total: "{{ b1_meas + b2_meas }}"
  soc1: "{{ states('sensor.marstek1_soc')|float(0) }}"
  soc2: "{{ states('sensor.marstek2_soc')|float(0) }}"
  kp: "{{ states('input_number.ems_kp')|float(0.015) }}"
  ki: "{{ states('input_number.ems_ki')|float(0.002) }}"
  kd: "{{ states('input_number.ems_kd')|float(0.04) }}"
  deadband: "{{ states('input_number.ems_deadband')|float(30) }}"
  ramp: "{{ states('input_number.ems_ramp')|float(120) }}"
  integral_prev: "{{ states('input_number.ems_integral')|float(0) }}"
  prev_error: "{{ states('input_number.ems_prev_error')|float(0) }}"
  error: "{{ target - grid }}"
  error_db: |
    {% if error|abs < deadband %}
      0
    {% else %}
      {{ error }}
    {% endif %}
  max_power: 2475
  max_integral: "{{ max_power * 5 }}"
  integral: |
    {% if error_db == 0 %}
      {{ integral_prev * 0.9 }}
    {% else %}
      {{ [ [ integral_prev + error_db , max_integral ] | min , -max_integral ] | max }}
    {% endif %}
  derivative: "{{ (error_db - prev_error) / interval }}"
  pid: "{{ kp*error_db + ki*integral + kd*derivative }}"
  ff: "{{ target - grid }}"
  request_raw: "{{ batt_total + ff + pid }}"
  request_lim: "{{ [ [ request_raw , max_power*2 ] | min , -max_power*2 ] | max }}"
  delta: "{{ request_lim - batt_total }}"
  request: |
    {% if delta > ramp %}
      {{ batt_total + ramp }}
    {% elif delta < -ramp %}
      {{ batt_total - ramp }}
    {% else %}
      {{ request_lim }}
    {% endif %}
  charging: "{{ request > 0 }}"
  discharging: "{{ request < 0 }}"
  b1_ok: "{{ (charging and soc1 < 99.5) or (discharging and soc1 > 8) }}"
  b2_ok: "{{ (charging and soc2 < 99.5) or (discharging and soc2 > 8) }}"
  active: "{{ b1_ok|int + b2_ok|int }}"
  share: "{{ request / active if active > 0 else 0 }}"
  soc_delta: |
    {% if active == 2 and (soc1 - soc2)|abs > 1 %}
      {{ soc1 - soc2 }}
    {% else %}
      0
    {% endif %}
  soc_gain: 35
  b1_bias: "{{ soc_delta * soc_gain }}"
  b2_bias: "{{ -soc_delta * soc_gain }}"
  b1_target: "{{ share - b1_bias }}"
  b2_target: "{{ share - b2_bias }}"
  b1_final: "{{ [ [ b1_target , max_power ] | min , -max_power ] | max if b1_ok else 0 }}"
  b2_final: "{{ [ [ b2_target , max_power ] | min , -max_power ] | max if b2_ok else 0 }}"
  keepalive: "{{ (now().second % 10) == 0 }}"
Onderstaand toegevoegd in mijn configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
rest:
  - resource: http://192.168.20.100/api/v1/data
    timeout: 2
    sensor:
      - name: "P1 realtime vermogen"
        unique_id: p1_realtime_power
        unit_of_measurement: "W"

- resource: http://192.168.20.110/api/v1/data
    sensor:
      - name: "Accu1 vermogen HW"
        unique_id: accu1_hw_power
        unit_of_measurement: W

- resource: http://192.168.20.107/api/v1/data
    sensor:
      - name: "Accu2 vermogen HW"
        unique_id: accu2_hw_power
        unit_of_measurement: W
modbus:
  - name: marstek1
    type: tcp
    host: 192.168.20.50
    port: 502

sensors:
      - name: marstek1_soc

- name: marstek1_battery_power

- name: marstek1_ac_power

- name: marstek1_inverter_state_raw

- name: marstek1_total_energy
        address: 32105
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy_storage
        scale: 0.001
        offset: 0
        precision: 2

- name: marstek1_internal_temperature
        address: 35000
        scan_interval: 30
        unit_of_measurement: °C
        device_class: temperature
        precision: 1

- name: marstek2
    type: tcp
    host: 192.168.20.51
    port: 502

sensors:
      - name: marstek2_soc

- name: marstek2_battery_power

- name: marstek2_ac_power

- name: marstek2_inverter_state_raw

- name: marstek2_total_energy
        address: 32105
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy_storage
        scale: 0.001
        precision: 2

- name: marstek2_internal_temperature
        address: 35000
        scan_interval: 30
        unit_of_measurement: °C
        device_class: temperature
        precision: 1

template:
  - sensor:
      - name: "Marstek 1 status"
        unique_id: marstek1_status
        state: >
          {% set v = states('sensor.marstek1_inverter_state_raw') | int(0) %}
          {% if v == 1 %}
            Idle
          {% elif v == 2 %}
            Laden
          {% elif v == 3 %}
            Ontladen
          {% else %}
            Onbekend
          {% endif %}
        icon: >
          {% set v = states('sensor.marstek1_inverter_state_raw') | int(0) %}
          {% if v == 2 %}
            mdi:battery-arrow-down
          {% elif v == 3 %}
            mdi:battery-arrow-up
          {% else %}
            mdi:battery-outline
          {% endif %}  

- sensor:
      - name: "Marstek 2 status"
        unique_id: marstek2_status
        state: >
          {% set v = states('sensor.marstek2_inverter_state_raw') | int(0) %}
          {% if v == 1 %}
            Idle
          {% elif v == 2 %}
            Laden
          {% elif v == 3 %}
            Ontladen
          {% else %}
            Onbekend
          {% endif %}
        icon: >
          {% set v = states('sensor.marstek2_inverter_state_raw') | int(0) %}
          {% if v == 2 %}
            mdi:battery-arrow-down
          {% elif v == 3 %}
            mdi:battery-arrow-up
          {% else %}
            mdi:battery-outline
          {% endif %}
Daarbij heb ik nog wat helpers gemaakt om de in te stellen waardes zoals je kan zien in het dashboard vanuit het dashboard te wijzigen zodat ze worden opgenomen in de automation. Op deze manier hoef je de automation niet steeds te wijzigen bij tunen.
Gebruik chatgpt als je vriend voor je helpers te maken voor je automation. JA die helpers ben je nodig. Steek hier zelf even wat effort in.

Ik ben er nog mee bezig, maar deze werkt voor mij en accu's slapen niet meer.

Succes !

[ Voor 102% gewijzigd door X-DJiNn op 18-04-2026 06:43 . Reden: Spelllvoutjes ]

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-05 15:20
jj85 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:44:
[...]

Toevallig via ethernet verbonden? Dat werkte bij mij net ook niet. Dus weer even op wifi, netwerkkabel los en daarna ging update goed.
Was bij mij ook de fix. Geen idee of er iets is verbeterd, gaan we monitoren.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• KooolaNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-05 03:52

KooolaNL

Hurry up noob microwave

Na de 147 -> 148 update loopt mijj batterij ineens snel leeg bij het niks doen ten opzichte van voor de update, iemand anders hier ook ervaringen mee? Zal straks even een paar foto's toevoegen, bij discharge zie ik overigens niets staan maar je ziet de SOC te snel dalen voor "niks" doen in standby

https://imgur.com/a/8Hr3AyS
Je kan zien dat bij van 19 tot 21 bijna 20% af gaat
En voor de upgrade van 12 tot 16 er bijna niks weg gaat

[ Voor 19% gewijzigd door KooolaNL op 23-04-2026 15:46 ]

hier kon u advertentie staan

• Jovani
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-04 18:58
Hartelijk dank voor uw suggestie om op de TP Link de Smart Connect uit te schakelen. Na een ganse dag zoeken bleek dit de oplossing. Ik gebruik mijn 2 MT Venus E V1 al een jaar met grote tevredenheid en zonder problemen maar een reset (door het eventjes uitschakelen) van de router gooide roet in het eten en was de CT verbinding met de CT003 compleet weg. Oef! Dank!!

• mroessie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 18:49
Sinds de firmware upgrade naar 148 haalt de app continu het handmatig ingestelde programma leeg en springt de batterij op stand-by. Heeft iemand anders ook dit probleem?

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:42
mroessie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:36:
Sinds de firmware upgrade naar 148 haalt de app continu het handmatig ingestelde programma leeg en springt de batterij op stand-by. Heeft iemand anders ook dit probleem?
Hier ook, heb hier bij Marstek ook melding van gedaan, nog niets gehoord.

• mroessie
prakka schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:46:
[...]

Hier ook, heb hier bij Marstek ook melding van gedaan, nog niets gehoord.
Wil je iets laten weten als je iets hoort? Dank alvast. Irritant met die negatieve stroomprijzen dit weekend.

• mroessie
mroessie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:57:
[...]

Wil je iets laten weten als je iets hoort? Dank alvast. Irritant met die negatieve stroomprijzen dit weekend.
Ik vond net onderstaand antwoord in mijn spam folder:

Geachte klant, Onze excuses voor het ongemak. Dit betreft een resetprobleem. Wij verzoeken u bij het configureren van het apparaat zowel de Bluetooth- als de wifi-verbinding te gebruiken en deze gedurende 15 minuten of langer in stand te houden, zodat de configuratie naar de cloudserver kan worden geüpload. Mocht deze methode niet werken, kunt u ook proberen het apparaat uit het stopcontact te halen en het vier uur lang te laten rusten. Als u de API hebt ingeschakeld, raden we u aan deze tijdelijk uit te schakelen. We zijn momenteel druk bezig met het onderzoeken van het probleem dat het inschakelen van de API leidt tot het resetten van het apparaat. Er zal binnenkort een nieuwe versie worden uitgebracht om dit op te lossen. Met vriendelijke groeten,

Update: Ik had donderdag al een firmware downgrade gepusht gekregen die niet werkte. Vannacht uitzetten heeft deze nu wel actief gemaakt. De app zegt dat ik op 148 zit, maar gezien het feit dat ik bij het ontladen tot de 800W kan instellen is dit 147. Handmatig schema blijft nu wel staan.

[ Voor 13% gewijzigd door mroessie op 26-04-2026 11:21 ]

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-05 22:52
Vraagje. Ik gebruik ChatGPT om een YAML te maken voor automation van beide marsteks via Home Assistant.

Nu heb ik in HA drie opties bij force:

- charge
- stop
- discharge

En bij user work mode heb ik:

manual
trade_mode
anti_feed

Nu heb ik een automation, als stroom heel duur is dan discharge + anti_feed.

Maar hij begint dan volle bak op het net te injecteren en heel de accu leeg te trekken. Anti_feed wordt dus genegeerd.

Als ik hen op trade_mode zet springt hij zelf weer terug naar anti_feed?

Als ik de AI van Marstek gebruik pakt hij wel zelf netjes enkel het huisverbuik en injecteert niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Marve79 op 27-04-2026 20:20 ]

• krijn1985
@Marve79 wat verwacht je dat hij gaan doen als je discharge + anti-feed (wat volgens mij helemaal niet samen kan) selecteert? Je wilt dus of anti-feed: Geen stroom net op sturen en rest accu in of discharge en dat is stroom net op sturen.

Edit: gebruik je modbus?

[ Voor 6% gewijzigd door krijn1985 op 27-04-2026 20:29 ]

• Marve79
krijn1985 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:25:
@Marve79 wat verwacht je dat hij gaan doen als je discharge + anti-feed (wat volgens mij helemaal niet samen kan) selecteert? Je wilt dus of anti-feed: Geen stroom net op sturen en rest accu in of discharge en dat is stroom net op sturen.

Edit: gebruik je modbus?
Ja ik gebruik modbus idd.

Ik wil gewoon dat hij enkel mijn thuisverbruik detecteert. Maar idd force discharge is gewoon maximaal ontladen en P1 negeren.

Je zou dan zeggen ik zet force mode op stop. En dan op anti-feed maar dan gaan ze gewoon in bypass.

• krijn1985
Marve79 schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:42:
[...]

Ja ik gebruik modbus idd.

Ik wil gewoon dat hij enkel mijn thuisverbruik detecteert. Maar idd force discharge is gewoon maximaal ontladen en P1 negeren.

Je zou dan zeggen ik zet force mode op stop. En dan op anti-feed maar dan gaan ze gewoon in bypass.
Als je alleen anti-feed wil hoef je modbus sturing niet aan te hebben en de user mode dus op anti-feed te hebben (zolang je dus p1 aan je MT hebt toegevoegd)

• Marve79
krijn1985 schreef op maandag 27 april 2026 @ 22:19:
[...]

Als je alleen anti-feed wil hoef je modbus sturing niet aan te hebben en de user mode dus op anti-feed te hebben (zolang je dus p1 aan je MT hebt toegevoegd)
P1 is toegevoegd aan de marsteks via de app.

Maar ik moet toch geforceerd kunnen chargen met een automatie als de prijs laag is? En ook andersom. Ik gebruik de entso-e api voor de prijzen via hacs.

Ik heb nu wel een workaround door op discharge te forceren en de Homewizard P1 elke 5 seconde uit te lezen hoeveel stroom er nodig is in huis en daar dan de max discharge power entity constant op aan te passen, dan injecteert hij niet meer op de grid (met een marge).

Maar die modbus commandos werken niet helemaal, het lijkt erop dat die marsteks op de achtergrond nog steeds hun eigen ding doen door die CT003 P1 meter.

Misschien moet ik die gewoon helemaal verwijderen en alles via HA doen?

• krijn1985
Marve79 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 07:44:
[...]

P1 is toegevoegd aan de marsteks via de app.

Maar ik moet toch geforceerd kunnen chargen met een automatie als de prijs laag is? En ook andersom. Ik gebruik de entso-e api voor de prijzen via hacs.

Ik heb nu wel een workaround door op discharge te forceren en de Homewizard P1 elke 5 seconde uit te lezen hoeveel stroom er nodig is in huis en daar dan de max discharge power entity constant op aan te passen, dan injecteert hij niet meer op de grid (met een marge).

Maar die modbus commandos werken niet helemaal, het lijkt erop dat die marsteks op de achtergrond nog steeds hun eigen ding doen door die CT003 P1 meter.

Misschien moet ik die gewoon helemaal verwijderen en alles via HA doen?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat je wilt. Je wilt niet het net op sturen maar wel dischargen naar het net? En geforceerd chargen kan toch gewoon, zet je hem bij force mode op charge en stel je soc in tot waar hij moet chargen en enable je modbus?

• Marve79
krijn1985 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:38:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat je wilt. Je wilt niet het net op sturen maar wel dischargen naar het net? En geforceerd chargen kan toch gewoon, zet je hem bij force mode op charge en stel je soc in tot waar hij moet chargen en enable je modbus?
Forced chargen werkt prima. Maar ik wil eigenlijk de mode self-electricity, niet discharge. Maar blijkbaar kan je die mode niet sturen via modbus/HA.

Dat kan enkel: bypass (stop), discharge en charge.

• krijn1985
Marve79 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:40:
[...]

Forced chargen werkt prima. Maar ik wil eigenlijk de mode self-electricity, niet discharge. Maar blijkbaar kan je die mode niet sturen via modbus/HA.

Dat kan enkel: bypass (stop), discharge en charge.
Maar als je modbus sturing uitschakelt en dan de user work mode op anti-feed zet doet hij toch precies wat je wilt?

• Marve79
krijn1985 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 19:10:
[...]

Maar als je modbus sturing uitschakelt en dan de user work mode op anti-feed zet doet hij toch precies wat je wilt?
Net getest dank voor de tip. Maar dan gaat hij naar sell electricity en max vermogen het net op duwen. Vreemde is in de app staat hij dan wel op mode self consumption maar toch gaat hij verkopen?

Ik ben mis, hij zegt sell electricity maar hij doet wel degelijk enkel self consumption.

[ Voor 9% gewijzigd door Marve79 op 28-04-2026 19:53 ]

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:12
Dus wachten met de upgrade naar 148? Die is niet goed lees ik hier. Vreemd ik heb er 1 op 147 draaien en 1 op 148. Allebei draaien als een zonnetje. Allebei geven ze aan dat er een update is. Maar die wil niet laden. Misschien maar even zonder netwerk kabel proberen. Of wachten op 149?

• Haan

Haan

dotnetter

Bij mij geen enkel probleem met v148. Ik zit alleen nog met de communication module update die ik niet geïnstalleerd krijg. Marstek support heeft tot nu geen respons daarop gegeven

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:12
Je hebt denk ik de P1 module van Marstek. Vindt je hem wel in de app met Bluetooth? Ik heb de batterijen via kabel op het netwerk aangesloten. Na update was ik soms de CT module kwijt. Opnieuw linken in de app.

• keesie113
  • Laatst online: 05-05 09:11
Zijn er goede resultaten met AI functie van Marstek?
Ik had deze Ai functie 2 dagen geleden ingeschakeld, maar het geeft een nogal vreemd laad/ontlaad gedrag.
Zoals vandaag waarbij de stroomprijs -47ct was om 12 uur, ging de accu al om 9 uur laden en was tegen 11 uur al vol. 8)7
firmware van de accu is V154, de laatste versie.
Iemand een idee wat hoe dit zo kan?

o ja, ik had de zonnepanelen uitgeschakeld.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:35
keesie113 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:16:
Zijn er goede resultaten met AI functie van Marstek?
Ik had deze Ai functie 2 dagen geleden ingeschakeld, maar het geeft een nogal vreemd laad/ontlaad gedrag.
Zoals vandaag waarbij de stroomprijs -47ct was om 12 uur, ging de accu al om 9 uur laden en was tegen 11 uur al vol. 8)7
firmware van de accu is V154, de laatste versie.
Iemand een idee wat hoe dit zo kan?

o ja, ik had de zonnepanelen uitgeschakeld.
Venus A hier v143. De Ai functie werkt voor geen meter.

• Haan

Haan

dotnetter

Ik ben nog steeds aan het stoeien om de Venus E goed ingeregeld te krijgen. Het probleem van updaten van de communication module is inmiddels opgelost, dat was mijn eigen schuld, ik had internetverkeer via de wifi geblokkeerd, in een poging altijd alles via de LAN aansluiting te laten lopen, maar blijkbaar moest die update perse via wifi..

Inmiddels ook een HA omgeving opgetuigd, en begonnen met dit artikel. Marstek is toegevoegd en ik heb alvast het laden tot max 1kW beperkt, om overshoots te voorkomen. Aangezien het artikel de eigen Marstek CT003 P1 meter aanraadt, heb ik daar ook nog eens naar gekeken (tot nu toe de Homewizard P1 gebruikt). Maar dat ding meet bij mij helemaal niks, alles blijft op 0W staan. Dus daar heb ik niks aan. Van alles geprobeerd, direct op de P1 aangesloten of via (actieve) splitter maakt geen verschil, apparaat verwijderd en opnieuw aangemaakt, met of zonder extra voeding, werkt allemaal niet. Dus moet ik nu concluderen dat het apparaat gewoon stuk is? Support vragen kan ook niet, want dat geeft alleen error messages in beeld |:(

Maar los daarvan ben ik nog wel benieuwd naar hoe anderen e.e.a. hebben ingeregeld via HA. Is de plugin https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus überhaupt de meest geschikte of beter iets anders? Ik zou bijvoorbeeld graag af kunnen dwingen dat de batterij niet gaat laden als de zon onder is, via de app zie ik regelmatig dat de batterij midden in de nacht opeens gaat staan laden, wat natuurlijk nergens op slaat.

Dus samengevat voor nu eigenlijk twee vragen :)
- is mijn CT003 stuk?
- hoe / via welke plugin het beste de batterij aansturen vanuit HA?

• HerrieMan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-05 15:59
ik heb denk ik een iets ander systeem (2 x Venus A op twee fases), ik gebruik deze hacs repo voor integratie in home assistant: https://github.com/Flodesirat/ha-marstek-local-api

De koppeling aan P1 meter is idd behoorlijk tricky, had eerst gekoppeld via de home-wizard P1 meter, dat leek best aardig te werken maar dan gaan zo nu en dan de batterijen oscilleren (continu schakelen tussen max ontladen en max laden) en af en toe gaan ze elkaar opladen (de ene batterij max uitsturen op het net, de andere batterij max laden vanaf het net), beide niet heel erg gewenst gedrag.

Heb nu beide batterijen gekoppeld aan de CT003 en dat lijkt wat stabieler gedrag te geven, dan zie ik bovenstaand gedrag in elk geval niet meer optreden.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Haan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:50:
Ik ben nog steeds aan het stoeien om de Venus E goed ingeregeld te krijgen. Het probleem van updaten van de communication module is inmiddels opgelost, dat was mijn eigen schuld, ik had internetverkeer via de wifi geblokkeerd, in een poging altijd alles via de LAN aansluiting te laten lopen, maar blijkbaar moest die update perse via wifi..

Inmiddels ook een HA omgeving opgetuigd, en begonnen met dit artikel. Marstek is toegevoegd en ik heb alvast het laden tot max 1kW beperkt, om overshoots te voorkomen. Aangezien het artikel de eigen Marstek CT003 P1 meter aanraadt, heb ik daar ook nog eens naar gekeken (tot nu toe de Homewizard P1 gebruikt). Maar dat ding meet bij mij helemaal niks, alles blijft op 0W staan. Dus daar heb ik niks aan. Van alles geprobeerd, direct op de P1 aangesloten of via (actieve) splitter maakt geen verschil, apparaat verwijderd en opnieuw aangemaakt, met of zonder extra voeding, werkt allemaal niet. Dus moet ik nu concluderen dat het apparaat gewoon stuk is? Support vragen kan ook niet, want dat geeft alleen error messages in beeld |:(

Maar los daarvan ben ik nog wel benieuwd naar hoe anderen e.e.a. hebben ingeregeld via HA. Is de plugin https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus überhaupt de meest geschikte of beter iets anders? Ik zou bijvoorbeeld graag af kunnen dwingen dat de batterij niet gaat laden als de zon onder is, via de app zie ik regelmatig dat de batterij midden in de nacht opeens gaat staan laden, wat natuurlijk nergens op slaat.

Dus samengevat voor nu eigenlijk twee vragen :)
- is mijn CT003 stuk?
- hoe / via welke plugin het beste de batterij aansturen vanuit HA?
Ik zou voor HBC gaan icm de HW p1 wifi module
V3 yamls staan hier

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• HerrieMan
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Ik zou voor HBC gaan icm de HW p1 wifi module
V3 yamls staan hier
Ehmm, kan dat ?

Voor zover ik weet heeft mijn Venus A niet een RS485 stekker ergens, of is dat ergens te 'modden' ofzo in de controls ? Wat ik vanuit de handleiding als opties heb voor connectie naar bijv. home assistant is wifi of bedraad ethernet met 'local api', verder niks dacht ik.
edit:
Oh, wacht, even wat verder gelezen dan mijn neus lang is...lijkt idd toch gewoon te werken, paar .yaml files in ha config/packages en heb er opeens allemaal leuke entities bij. Bedankt voor de tip ga even wat verder prutsen en kijken of HBC wat is voor mijn systeempje.

[ Voor 19% gewijzigd door HerrieMan op 08-05-2026 20:48 ]

• HerrieMan
Nou, da's wel leuk speelgoed weer dat HBC, wel meteen paar vragen daar weer over:
  1. Mijn twee Venus A hebben ieder 3 PV panelen aangesloten, via die 'local api' kan ik de input daarvan ook netjes in HA zien, maar ik zie die data vooralsnog niet terug via HBC, kan dat wel ? of is HBC echt alleen voor controle van de batterij ?
  2. Ik zie nu dat HBC telkens schakelt tussen mijn twee batterijen, eerst 1 ontladen, dan de ander ontladen. Ik wil het liefste altijd beide batterijen gelijkmatig en gelijktijdig ontladen, kan dat ook ?
  3. Specifiek voor mijn geval, op slechte zon-dagen levert mijn PV systeem net wel net niet genoeg vermogen om mijn huis te voeden. Nu gaan de Venus A batterijen dan eerst de batterij laden vanuit PV om daarna vanuit de batterij mijn huis van stroom te voorzien, dat is niet heel fijn. Is er via HBC een optie om in dit geval direct de PV panelen door te schakelen naar mijn huis ? en pas als er op PV overcapaciteit is dan pas te gaan laden ?

• Z0ttek3
Z0ttek3 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:02:
[...]

Helpt helaas niks. Ik zie wel de witte lampjes om de zoveel seconden aan / uit gaan. Eerst de P1 in en vervolgens de andere p1 meters die aangesloten zijn. Ook die CT003.
Alles is op zijn eigen stroombron aangesloten.
Helaas is een reactie hierop uitgebleven. Ik weet ook echt niet meer wat ik hieraan kan doen. Binnenkort ga ik de accu's in ieder geval aansluiten op de groepenkast en er UTP kabels aan hangen. Dan zijn ze iig direct aan te sturen vanuit Homey.

Wat ik nog zou kunnen doen is misschien toch de homewizard p1 meter aanschaffen welke wel wordt ondersteund door Marstek. Maar ik ben allereerst wel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Alle gebruikerservaringen hierin zijn welkom :)

• Cubico
Z0ttek3 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Helaas is een reactie hierop uitgebleven. Ik weet ook echt niet meer wat ik hieraan kan doen. Binnenkort ga ik de accu's in ieder geval aansluiten op de groepenkast en er UTP kabels aan hangen. Dan zijn ze iig direct aan te sturen vanuit Homey.

Wat ik nog zou kunnen doen is misschien toch de homewizard p1 meter aanschaffen welke wel wordt ondersteund door Marstek. Maar ik ben allereerst wel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Alle gebruikerservaringen hierin zijn welkom :)
Dit wat ik vond op internet, je bent dus niet de enige helaas. Gezocht op "ISKRA MT382 en ct003 marstek"

(Ik kan jullie in ieder geval vertellen dat de CT003 niet werkt met een ISKRA MT382 meter uit 2013 (DSMR2.2), alles geprobeerd, met/zonder splitter van verschillende merken. De HW P1 meter werkt wel met deze meter een een directe P1 -> USB kabel naar mijn homeassistant computer ook. Marstek erkent uiteindelijk ook dat deze meter niet compatibel is en stuurt mij gratis een CT002. Deze moet ik nog installeren. Gelukkig is Enexis bezig met het vervangen van dit type meter (want te oud en geen 4G antenne). Dit moet voor 2030 gedaan zijn. Ben helaas nog niet aan de beurt, dus deze week maar eens de CT002 installeren. De ISKRA meter geeft ook slechts om de 10sec data door, dus de accu loopt steeds achter de feiten aan.)

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Z0ttek3
Thnx Cubico vvoor het opzeken! Hier was ik al wel bang voor. Wellicht dat ik eens de leverancier ga contacten en toch vraag of ik de 003 kan omruilen voor de 002.

• MikeDASpike
HerrieMan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:40:
Nou, da's wel leuk speelgoed weer dat HBC, wel meteen paar vragen daar weer over:
  1. Mijn twee Venus A hebben ieder 3 PV panelen aangesloten, via die 'local api' kan ik de input daarvan ook netjes in HA zien, maar ik zie die data vooralsnog niet terug via HBC, kan dat wel ? of is HBC echt alleen voor controle van de batterij ?
  2. Ik zie nu dat HBC telkens schakelt tussen mijn twee batterijen, eerst 1 ontladen, dan de ander ontladen. Ik wil het liefste altijd beide batterijen gelijkmatig en gelijktijdig ontladen, kan dat ook ?
  3. Specifiek voor mijn geval, op slechte zon-dagen levert mijn PV systeem net wel net niet genoeg vermogen om mijn huis te voeden. Nu gaan de Venus A batterijen dan eerst de batterij laden vanuit PV om daarna vanuit de batterij mijn huis van stroom te voorzien, dat is niet heel fijn. Is er via HBC een optie om in dit geval direct de PV panelen door te schakelen naar mijn huis ? en pas als er op PV overcapaciteit is dan pas te gaan laden ?
Ikben ook maar een gebruiker van hbc. Beste is om vragen in de Discord groep te gooien.maar ik heb wel een paar antwoorden

1) HB is zoals de naam zegt, specifiek om je batterijen aan te sturen. Doet in princiepe niets met de data van de PV. Kan wel de Forecast van je pv gebruiken om uit te reken of je genoeg kan laden, of dat je op goedkoop tarief moet bijladen.

2) heb ik geen ervaring mee. Dus 2x2500w laden en ontladen. Moet mogenlijkzijn

3) er zitten meerdere 'standen' in HBC. Je zou in timed een tijd kunnen aangeven dat de stroom goedkoop is en dan bv instellen dat je batterijen alleen laad van PV. Dit is dus de overcapaciteit. Er wordt gekekennaar je P1 meter en als deze negatief wordt, schakelthbc de overschot naar batterij. Er zijnbeel instellingen die je kan doen.

Ik gebruik het nu bijna 6 maanden en werktvoor mij echt goed

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:35
Z0ttek3 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:00:
Thnx Cubico vvoor het opzeken! Hier was ik al wel bang voor. Wellicht dat ik eens de leverancier ga contacten en toch vraag of ik de 003 kan omruilen voor de 002.
Ik heb een Kamstrup 162jxc (58936-downloadOriginal). Deze is van 2012 denk ik. Deze meter werkt ook niet met de CT003. Direct aangesloten of met active/powered splitter.
Mijn P1 Meter van Homewizzard werkt wel.
Heb een splitter met mijn Heggenergy dongle, de P1 Meter en de Youless.
OT: De Youless hou ik er in om de gegevens op te slaan op Enelogic. Mocht de leverancier ooit zijn administratie niet op orde hebben.

• HerrieMan
MikeDASpike schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:06:
[...]

Ikben ook maar een gebruiker van hbc. Beste is om vragen in de Discord groep te gooien.maar ik heb wel een paar antwoorden

1) HB is zoals de naam zegt, specifiek om je batterijen aan te sturen. Doet in princiepe niets met de data van de PV. Kan wel de Forecast van je pv gebruiken om uit te reken of je genoeg kan laden, of dat je op goedkoop tarief moet bijladen.

2) heb ik geen ervaring mee. Dus 2x2500w laden en ontladen. Moet mogenlijkzijn

3) er zitten meerdere 'standen' in HBC. Je zou in timed een tijd kunnen aangeven dat de stroom goedkoop is en dan bv instellen dat je batterijen alleen laad van PV. Dit is dus de overcapaciteit. Er wordt gekekennaar je P1 meter en als deze negatief wordt, schakelthbc de overschot naar batterij. Er zijnbeel instellingen die je kan doen.

Ik gebruik het nu bijna 6 maanden en werktvoor mij echt goed
Ik ben inmiddels weer een stapje verder, heb deze HACS integratie (https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus) gevonden en die heeft ook de juiste adressen voor de MPPT data. Heb die config nu ook opgenomen in de config van mijn beide marsteks en nu kan ik ook netjes de data zien wat de PV input doet.

Denk dat het nu nog 'even' een kwestie is van wat prutsen in node-red (ben ik niet heel bekend mee dus zal wel even wat tijd kosten vrees ik) om idd de pid regeling te laten uitvoeren naar beide batterijen, bijv. met een kompensatie op basis van SoC van beide batterijen (doel is beide zoveel mogelijk gelijk te belasten).

En dan nog wat verder prutsen om ook een soort 'low PV' mode in node-red te maken die meet wat er op de PV binnen komt en dat 1 op 1 direct weer doorstuurt naar mijn huis, doel in dit geval is om de SoC van de batterij gelijk te houden op bijv. 60% ofzo.

• Marve79
Ik heb een probleem met 1 van mijn 2 Marstek Venus E-3 batterijen. De modbus gaat steeds down, is dan niet meer te pingen.

Ik moet hem dan echt van de grid halen, uitschakeln, netwerkkabel eruit, terug inschakelen, netwerkkabel erin en dan werkt het weer voor 2/3 dagen. Al factory reset etc gedaan.

Het rare is dan in de Marstek app zie ik dan dat ze beide hetzelfde IP hebben, ik heb gewoon reservations in DHCP. Dit is via de LAN poort, Wifi staat uit.

Iemand dit ook al gehad?

[ Voor 8% gewijzigd door Marve79 op 09-05-2026 13:32 ]

• TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:31
Ik wacht nog op mijn Marstek Venus E met CT003, deze of volgende week is me beloofd. Maar waar ik hier meelees ben ik bang dat ik hier een vaste klant wordt. Van Enexis heb ik een enkel fase Iskra ME 382 meter die natuurlijk vervangen moet worden. Ze zeggen niet wanneer. Kan de meter niet op een of andere manier kapot gaan, om een snellere meter lwissel te krijgen? Die CT002 moet op de dinrail in de groepenkast komen? Ik heb geen plaats, helemaal vol. Laat de spulletjes maar eerst komen, daarna kan ik nog altijd stilletjes huilen😭.

• karine1
  • Laatst online: 12-05 20:41
Hier ook een hoop ellende met de Marstek V2 + V3 en de Ct003 module.

De laatste tijd al een paar keer mijn modem moeten resetten wegens internetproblemen en daarna zijn de batterijen niet meer te koppelen met de ct module.

Batterijen liggen er sinds vanmorgen uit en kunnen niet meer gekoppeld worden ondanks reset van batterij en ct003. Alles verwijderd, terug geinstalleerd maar helaas de ct module lijkt offline te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzMwTfGrcnIWIt9aAvt1TQRvAfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XOqpnyLopVxEyTK1WRfTYEd0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMGhvypwpBzgxij4iocaLQDoMRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4mnFOFI2rGQuNdpegdwpdpRB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtiMRK1csYhFWocZc_GGPGbTePo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JitpEnXnoM2KNXKFi1g11SLz.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste