Problemen en oplossingen Marstek thuis accu

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:18
Ik probeer de firmware te updaten. Venus e 3.0 van 146 naar 147. Via mijn iPhone. Update verloopt continu correct. Krijg de melding update succesvol. Maar dan blijkt toch dat de oude versie er nog opstaat. En de app geeft aan dat er een nieuwe versie beschikbaar is. Hoe kan ik de update goed uitvoeren?

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-03 05:28

X-DJiNn

Knooier !

Wat voor CT heb je ?

SE5K-RWB @ 9100WP // 2x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• Dutchgixxer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:07
Accu uit de app gooien, Accu resetten dan accu weer toevoegen. Dat werkte bij mij.

• Remco3112
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 09-03 21:31
Hoi,

Gisteren mijn venus E v3 binnengekregen. Wilde hem koppelen aan mijn HW p1 maar daar hangt al een HW accu aan dus lukte niet. Vandaag Marstek C003 en HW actieve splitter toegevoegd. Ik krijg hem echtwer niet zodanig aan de praat dat hij de fasen meet. Blijft continu op nul staan. Accu wel verbonden maar bij diagnose blijven de fasen op 0 en geeft hij aan dan het mislukt is.
De HW p1 meter geeft gewoon alle data door.

Volgende geprobeerd.
- direct aangesloten op p1 van Landys Gyr E350
- alles gereset
-wifi staat op alleen 2.4ghz
- wifi naam is 8 tekens (letters)

Ik vind het superfrustrerend dat het niet werkt. Wie heeft de oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Remco3112 op 10-02-2026 22:45 ]

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:54

3raser

⚜️ Premium member

Ik heb sinds vandaag de Venus E3 en ik krijg hem niet verbonden met mijn reeds bestaande Homewizard P1 meter. Heb voor mijn idee echt alles geprobeerd. Beide devices ook naar een apart wifi netwerk gezet om eventuele mesh problemen te omzeilen maar niets werkte. De Venus heeft firmware v147 en mijn P1 meter heeft firmware 6.0304. Volgens de handleiding heeft de Venus minimaal v149 nodig maar die versie wordt bij mij niet aangeboden. Support contact zoeken met Marstek dan maar. ;(

• conradh
Dutchgixxer schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:17:
Accu uit de app gooien, Accu resetten dan accu weer toevoegen. Dat werkte bij mij.
Hoe reset je de accu als hij niet in de app staat? Bedoel je aan en uitzetten?

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Met resetten bedoelt men vaak aan/uit ingedrukt houden tot reboot (10 seconden ongeveer)

SE5K-RWB @ 9100WP // 2x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:32:
Ik heb sinds vandaag de Venus E3 en ik krijg hem niet verbonden met mijn reeds bestaande Homewizard P1 meter. Heb voor mijn idee echt alles geprobeerd. Beide devices ook naar een apart wifi netwerk gezet om eventuele mesh problemen te omzeilen maar niets werkte. De Venus heeft firmware v147 en mijn P1 meter heeft firmware 6.0304. Volgens de handleiding heeft de Venus minimaal v149 nodig maar die versie wordt bij mij niet aangeboden. Support contact zoeken met Marstek dan maar. ;(
Heb je andere HW devices uitgeschakeld, dus HW p1 wifi only?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• pwassink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-02 10:50
3raser schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:32:
Die HW p1 meter doet t met veel lagere versienummers ook prima, das onzin dat je daar de volgens mij nog niet betsaande 1.49 voor nodig zou hebben.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

AUijtdehaag schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:06:
Heb je andere HW devices uitgeschakeld, dus HW p1 wifi only?
Ik heb meerdere HW devices en ga ze echt niet uitzetten en dat zou ook niet nodig moeten zijn. Ik had die methode overigens ook gelezen maar dat is me echt teveel gedoe.
pwassink schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:59:
Die HW p1 meter doet t met veel lagere versienummers ook prima, das onzin dat je daar de volgens mij nog niet betsaande 1.49 voor nodig zou hebben.
Dat is goed te horen, hoewel de handleiding dus iets anders zegt.

Maar goed nieuws! Vanmorgen werd met p1 meter in eens wel zomaar gevonden zonder nieuwe wijzigingen te hebben gedaan. Geen idee waarom hij hem nu in eens wel kan vinden. 8)7
Laat de zon nu maar komen, want de accu werd halfvol geleverd en ontlaad nu dus in rap tempo. :)

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:53
3raser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:30:

Laat de zon nu maar komen, want de accu werd halfvol geleverd en ontlaad nu dus in rap tempo. :)
Of volgooien op goedkope stroom en verbruiken als het duur is. Wel rekening houden dat er energie verloren gaat bij op- en ontladen.

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

MikeDASpike schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:33:
[...]

Of volgooien op goedkope stroom en verbruiken als het duur is. Wel rekening houden dat er energie verloren gaat bij op- en ontladen.
Ik heb geen dynamisch contract. Mijn batterij is puur bedoeld voor zelfopgewekte zonne-energie. ;)

• MikeDASpike
3raser schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:55:
[...]

Ik heb geen dynamisch contract. Mijn batterij is puur bedoeld voor zelfopgewekte zonne-energie. ;)
Of tijd om over te stappen op een dynamisch contract

• Remco3112
Ik heb de Marstek p1 meter geretourneerd en hij draait nu op de HW P1 meter. Ik heb nu ee HW accu en een Marstek Venus. Ik ben een paar uur met chatgpt in de weer geweest om in home assistent iets te bouwen om te voorkomen dat de accu’s elkaar opladen. Dat is nog niet gelukt ivm de beperkte mogelijkheden van aansturing van de Marstek vanuit HA. Zijn er mensen die hier ervaring en een workaround voor hebben?

• MikeDASpike
Remco3112 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:03:
Zijn er mensen die hier ervaring en een workaround voor hebben?
hey Remco,
ik gebruik dit : https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red samen met een lilygo van @AUijtdehaag .Je kan de modbus ook direct via https://github.com/fonske...3-modbus-TCP-IP/tree/main gebruiken.

• conradh
Of deze die werkt prima in home assistant: https://github.com/viperrnmc/marstek_venus_modbus

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-03 20:27

jefjef

learning by doing

Ik ben nu met de 2e CT (vervanging) aan de gang . Bij zelf diagnose liep de eerste elke keer vast en nu deze loopt dus vast en krijg de melding zelf diagnose mislukt. Maar weer een melding gemaakt. Iemand een idee wat te doen?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

jefjef schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:45:
Ik ben nu met de 2e CT (vervanging) aan de gang . Bij zelf diagnose liep de eerste elke keer vast en nu deze loopt dus vast en krijg de melding zelf diagnose mislukt. Maar weer een melding gemaakt. Iemand een idee wat te doen?
Welke CT heb je ?
Kan zijn dat als je losse CT klemmen gebruikt, dat er 1 achterstevoren is gemonteerd en/of op de verkeerde fase

De diagnose moet je afronden terwijl je verbonden bent met BT van de accu.

• jefjef

jefjef

learning by doing

X-DJiNn schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 05:54:
[...]

Welke CT heb je ?
Kan zijn dat als je losse CT klemmen gebruikt, dat er 1 achterstevoren is gemonteerd en/of op de verkeerde fase

De diagnose moet je afronden terwijl je verbonden bent met BT van de accu.
De ct003

• jefjef

jefjef

learning by doing

Een nieuwe CT van Marstek binnen gekregen en ook meteen een FW update naar v118 jammer genoeg alles geen oplossing voor het probleem. Blijft aangeven diagnose is mislukt

• conradh
Ik zie dat ik toch stroom teruglever. Kan het zijn dat de batterij niet snel genoeg laad? Tijd voor een 2e of 3e batterij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNaTYAki0ZXehIiCm0ltti3Io2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8jq1FtgDX0ZPpR6GsjiyGbC.jpg?f=fotoalbum_large

• Stinger01
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-02 16:51
Hallo, Ik heb ook aan Marstek V3 met een raar probleem.

Toen ik batterij ontving heb ik deze gekoppeld met een Home Wizard P1 dongle en beide op hetzelfde 2.4 Ghz wifi netwerk.

Alles werkt goed tot 's nachts dan verliest de batterij blijkbaar de verbinding met de P1 dongle, effe stroom van de batterij gedaan en terug inschakelen en deze vindt de P1 terug.

Volgende dag terug zwart CT teken dus terug P1 verbinding verloren, heb toen een aparte usb voeding op de HW P1 aangesloten, maar na een dag terug verbinding verbroken..
Batterij dan via Lan aangesloten, alles werkte terug tot de volgende ochtend.... verbinding verloren..

Als ik in de app van Homewizard kijk zie ik dat de P1 nooit gestopt is met info door te sturen, P1 heeft een wifi ontvangst van 80%.

Batterij en digitale meter (P1) staan ongeveer 2 meter uit elkaar en de AP waar de dongle mee verbonden is staat ongeveer 5 meter verder.

AP en lan kabel zijn met zelfde modem verbonden in zelfde netwerk.

Batterij staat op V147, wat zou hier het probleem kunnen zijn want ik snap er niks meer van.

[ Voor 10% gewijzigd door Stinger01 op 14-02-2026 16:33 ]

• MikeDASpike
Ik kreeg deze week v147 voor mijn Venus V3. Ik maak verder geen gebruik van Marstek app of de c1 meter, maar alles via HomeAssistant, Node-RED en battery control.
Vandaag wilde de batterij niet meer laden of ontladen via de Modbus. De batterij blijft op 15% staan, en dat terwijl de zon schijnt.
Heeft maanden goed gedraaid op v145. Nu maar de batterij uitgezet en stroomloos gemaakt.

Na 10 min weer aangezet. Ontladen werkt nog niet, maar laden wel (via Modbus).
De DOD staat op 88%.
Nu blijft de zon even schijnen en mijn PV wekt genoeg op zodat de wasmachine blijft draaien en de accu oplaadt. Maar even in de gaten houden, anders een verzoek naar support om v145 maar te pushen..
Edit: batterij op 19% en zie hem af en toe ontladen. Dus dat gaat goed.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb een homewizard plug tussen batterij en stopcontact zitten. Zo kan ik zien wat en wanneer hij doet. Jammer genoeg niet het niveau evenals het inladen van de API van Tibber in HW.

Ik heb wel ontdekt dat ik aan 1 accu bij lange na niet genoeg heb om de hele dag op batterijen te leven in de zomer. Dus ik wil ondanks de problemen met de marstek (hij doet het nu goed en via AI bij mij) toch nog een 2e aanschaffen en misschien wel een derde. Maar hoe zijn de ervaringen met een 2e accu onder mensen hier ? Vangt dit elkaar een beetje goed af ?

• MikeDASpike
X-DJiNn schreef op maandag 16 februari 2026 @ 07:12:
Ik heb een homewizard plug tussen batterij en stopcontact zitten. Zo kan ik zien wat en wanneer hij doet. Jammer genoeg niet het niveau evenals het inladen van de API van Tibber in HW.

Ik heb wel ontdekt dat ik aan 1 accu bij lange na niet genoeg heb om de hele dag op batterijen te leven in de zomer. Dus ik wil ondanks de problemen met de marstek (hij doet het nu goed en via AI bij mij) toch nog een 2e aanschaffen en misschien wel een derde. Maar hoe zijn de ervaringen met een 2e accu onder mensen hier ? Vangt dit elkaar een beetje goed af ?
Ik zit er ook over te denken om een 2de te nemen. Ondanks dat gisteren mijn batterij niet meer reageerde op de modbus comnando's wil ik opmijn 1 fase naar een 2de (of mischien) 3de batterij.
Als er iemand ervaring mee hedft, zou ik het wel willen weten

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Vanmorgen keek ik op de accu instellingen..
Gisteren was alles goed.

Zojuist,...
API stond uit
Modus op handmatig
800W was insgesteld ipv 2500W
CT003 was ineens ingesteld, maar die gebruik ik niet dus verbinding was weer weg.

Heb alles weer goed in moeten stellen.

Zitten die gasten gewoon op de accu's te rommelen ofzo als je er ff niet bent.

Gebeuren rare dingen steeds.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Maar idd, deze accu staat nu te koop nieuw voor 990 euro, dus nog steeds wel interessant om een tweede te kopen.. Hardwarematig zijn ze wel goed naar mijn mening. Softwarematig heeft ie vreemde nukken,.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

jefjef schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Een nieuwe CT van Marstek binnen gekregen en ook meteen een FW update naar v118 jammer genoeg alles geen oplossing voor het probleem. Blijft aangeven diagnose is mislukt
Diagnose doen wanneer je verbonden bent met de accu middels Bluetooth. Paar seconden en hij zou ok moeten aangeven. Doet ie dit niet. 10sec aanuit indrukken totdat ie opnieuw start, dan weer proberen.
Probeer ook desnoods met de stekker eruit, die 10sec aanuit.

Dan verbinden met BT (telefoon op accu) en dan weer auto-diagnosis.

Zo niet, softwareupdate aanvragen

• Remco3112
Hoi

Kun je mij adviseren welke hardware ik hiervoor nodig heb naast de accu en de HA?

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-03 14:41
1 Accu half jaar in gebruik en werkt wel aardig. Eerst via Homewizard P1-meter en de laatste maanden via CT003, omdat die nodig schijnt te zijn om naar meerdere accu's uit te kunnen breiden, wat ik wil.

Nu al een week ongeveer dat de accu spontaan in standby gaat. Als ik dan switch naar de HW-meter, dan begint hij weer, maar stopt dan na een tijdje ook weer vaak. Als ik dan terugga naar de CT003, dan loopt dat 5 minuten goed en stopt dat ook weer. Alles aan/uitgezet in verschillende volgordes, opnieuw proberen te installeren, niks lijkt zin te hebben. Batterij op V147 en CT003 op V117.

zou het aan de updates kunnen liggen?

Vandaag gebeurde ook iets bijzonders: we kregen nieuwe Wifi. Omdat ik ergens las dat het het beste werkt, als de batterij op een 2,4gHz gastnetwerk draait, heb ik dat aangemaakt en proberen te installeren. Het idiote was, dat dat niet lukte! CT en batterij schakelen elke keer automatisch terug naar het nieuwe huis-wifi.

ik vind het raadselachtig.

Wat is nu het beste: zo met switchen aan blijven rommelen, totdat er een betere uodate komt? CT003 eruit gooien, maar kan ik dan wel meerdere batterijen aansluiten op de HW-p1? Of toh geforceerd proberen alles op het gastnetwerk te krijgen?

• MikeDASpike
Remco3112 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Hoi

Kun je mij adviseren welke hardware ik hiervoor nodig heb naast de accu en de HA?
Eigenlojk niets. Ja, een p1 meter in ha heb je nodig (bij mij een usb kabel van p1 naar mijn mi ipc) Je kan de modbus op ethernet aansluiten en via een intergratie aansturen. Ik heb voor 25 euro een modbus module via @AUijtdehaag gekocht en benaderen hem in ha via esphome intergratie

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Remco3112
Voor de marstek V3 heb je niks nodig, die praat modbus tcp over ethernet
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

Voor v1/v2 heb je wel een RS485 adapter nodig
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/ Mars...

En dan met de nodered code van Bob aan de gang
https://github.com/gitcodebob/marstek-venus-rs485-node-red

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Stevencito schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:53:
1 Accu half jaar in gebruik en werkt wel aardig. Eerst via Homewizard P1-meter en de laatste maanden via CT003, omdat die nodig schijnt te zijn om naar meerdere accu's uit te kunnen breiden, wat ik wil.

Nu al een week ongeveer dat de accu spontaan in standby gaat. Als ik dan switch naar de HW-meter, dan begint hij weer, maar stopt dan na een tijdje ook weer vaak. Als ik dan terugga naar de CT003, dan loopt dat 5 minuten goed en stopt dat ook weer. Alles aan/uitgezet in verschillende volgordes, opnieuw proberen te installeren, niks lijkt zin te hebben. Batterij op V147 en CT003 op V117.

zou het aan de updates kunnen liggen?

Vandaag gebeurde ook iets bijzonders: we kregen nieuwe Wifi. Omdat ik ergens las dat het het beste werkt, als de batterij op een 2,4gHz gastnetwerk draait, heb ik dat aangemaakt en proberen te installeren. Het idiote was, dat dat niet lukte! CT en batterij schakelen elke keer automatisch terug naar het nieuwe huis-wifi.

ik vind het raadselachtig.

Wat is nu het beste: zo met switchen aan blijven rommelen, totdat er een betere uodate komt? CT003 eruit gooien, maar kan ik dan wel meerdere batterijen aansluiten op de HW-p1? Of toh geforceerd proberen alles op het gastnetwerk te krijgen?
Gasten netwerk is vanaf fabriek een geisoleerd netwerk, lijkt mij juist niet goed.
Op een gasten netwerk, mag je via de router welke aan dit SSID hangt vaak wel internet op. Maar hij zal moeite (lees: geen verbinding kunnen maken) hebben met het vinden van de CT, omdat deze dan ook geisoleerd is ten opzichte van je LAN.
Isolatie tot internet alleen, je kunt dan niet je LAN op, dat is eigenlijk de definitie van een gast netwerk.

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-03 08:55
Remco3112 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Hoi

Geen, enkel deze add-on voor HA: https://github.com/viperrnmc/marstek_venus_modbus

Ik ben ook een tijdje in de war geweest met het bestaande Marstek Modbus topic hier omdat er voor de V1 en V2 wel hardware nodig is maar de relatief recente V3 dus niet, en dat staat dus nergens heel erg expliciet vermeld.

• jefjef

jefjef

learning by doing

X-DJiNn schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 05:27:
[...]

Diagnose doen wanneer je verbonden bent met de accu middels Bluetooth. Paar seconden en hij zou ok moeten aangeven. Doet ie dit niet. 10sec aanuit indrukken totdat ie opnieuw start, dan weer proberen.
Probeer ook desnoods met de stekker eruit, die 10sec aanuit.

Dan verbinden met BT (telefoon op accu) en dan weer auto-diagnosis.

Zo niet, softwareupdate aanvragen
Dank je. Ik heb maar weer een software update aangevraagd. Blijft hetzelfdeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBB-jyfOlohodUty0Ku2S3WbM3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0snRqRB0o9anAeRYcVPIc22.jpg?f=fotoalbum_large

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:26
jefjef schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Dank je. Ik heb maar weer een software update aangevraagd. Blijft hetzelfde[Afbeelding]
Ik had hetzelfde, hij wil meten op welke fase de marstek zit. Wat ik heb gedaan is tijdens de diagnose 1 scherm terug en de marstek even op handmatig gezet zodat de diagnose weet in welke fase de marstek zich bevindt.

Als je marstek leeg is of je dod is ingesteld dan werkt de diagnoste niet (bij mij)

• jefjef

jefjef

learning by doing

prakka schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:51:
[...]

Ik had hetzelfde, hij wil meten op welke fase de marstek zit. Wat ik heb gedaan is tijdens de diagnose 1 scherm terug en de marstek even op handmatig gezet zodat de diagnose weet in welke fase de marstek zich bevindt.

Als je marstek leeg is of je dod is ingesteld dan werkt de diagnoste niet (bij mij)
Aha Dod is ingesteld op 88% en is 46% gevuld
Zou het daardoor komen? Wat is trouwens de beste instelling voor deze?

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-02 18:07
jefjef schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
[...]

Aha Dod is ingesteld op 88% en is 46% gevuld
Zou het daardoor komen? Wat is trouwens de beste instelling voor deze?
DOD is max ontlaadcapaciteit (30% tot 88%). Reserve capaciteit 12%. Zou niet met de diagnose verband mogen hebben.
Probeer eens: Wijzen (ja ja) Zelf geinitieerd naar Handmatig en dan weer naar Zelf geinitieerd te schakelen. Dan zie ik dat bij mij de Diagnose werkt.

Overigens meen ik te zien dat met V147 update de response om terug te leveren naar de accu veel trager of onnauwkeuriger lijkt te gaan. Gevolg is dat ik ook 3 kWh teruglever ipv in de accu stop. Heb ik voor de V147 update niet gemerkt.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

• Remco3112
teaser schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Geen, enkel deze add-on voor HA: https://github.com/viperrnmc/marstek_venus_modbus

Ik ben ook een tijdje in de war geweest met het bestaande Marstek Modbus topic hier omdat er voor de V1 en V2 wel hardware nodig is maar de relatief recente V3 dus niet, en dat staat dus nergens heel erg expliciet vermeld.
Dus ook geen modbus? Ik moet de V3 wel via ethernet verbonden hebben dan ipv via wifi hoe hij nu zit?

[ Voor 8% gewijzigd door Remco3112 op 18-02-2026 22:54 ]

• MikeDASpike
Remco3112 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:49:
[...]

Dus ook geen modbus? Ik moet de V3 wel via ethernet verbonden hebben dan ipv via wifi hoe hij nu zit?
Als je een ethernet kabel in de modbus port stopped en de intergeatie in ha gebruikt, hoeft de marstek zelf niet meer verder geen verbinding meer nodig. Wil je hem met marstek cloud verbinden, jan je hem op wifi of ethernet verbinden
foutieve info (sorry)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeDASpike op 20-02-2026 07:35 ]

• jefjef

jefjef

learning by doing

gerard053 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:41:
[...]

DOD is max ontlaadcapaciteit (30% tot 88%). Reserve capaciteit 12%. Zou niet met de diagnose verband mogen hebben.
Probeer eens: Wijzen (ja ja) Zelf geinitieerd naar Handmatig en dan weer naar Zelf geinitieerd te schakelen. Dan zie ik dat bij mij de Diagnose werkt.

Overigens meen ik te zien dat met V147 update de response om terug te leveren naar de accu veel trager of onnauwkeuriger lijkt te gaan. Gevolg is dat ik ook 3 kWh teruglever ipv in de accu stop. Heb ik voor de V147 update niet gemerkt.
Dank ga ik uit proberen

• Remco3112
MikeDASpike schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Als je een ethernet kabel in de modbus port stopped en de intergeatie in ha gebruikt, hoeft de marstek zelf niet meer verder geen verbinding meer nodig. Wil je hem met marstek cloud verbinden, jan je hem op wifi of ethernet verbinden
Tnx, en de andere kant van de ethernetkabel moet in router of in de HA green? (sorry ben een newbie)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Remco3112
Je marstek V3 heeft een normale netwerk aansluiting. (en een modbus rj45 aansluting maar die gebruiken we niet meer, want daar heb je een extra device nodig die modbus omzet naar iets leesbaarders)

Als je via de netwerk aansluiting gegevens in home assistant wil hebben dien je de marstek netwerkaansluiting in je router te stoppen.
De marstek krijgt dan een IP-ADRES, zoek die op in je router.

Dan installeer je op de green deze of meerdere yaml(s)
uitleg in de github
Plaats je marstek ip adres in de code

En vervolgens BOB zijn nodered flows installeren
TrueOrigin in "Marstek Venus / Duravolt PnP Thuisaccu Modbus koppeling"

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03 23:35
jefjef schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:09:
[...]

Welke slimme meter heb je? Ik heb een ISKRA MT382 (DSMR 2.2) en die is niet compatibel met de CT003. Geeft Marstek zelf ook aan. Heb van hen nu gratis een CT002 gekregen en die werkt uiteraard wel. Overigens kon ik de Marstek Venus E 3.0 wel laten praten met een HomeWizard P1 meter.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• teaser
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:31:
uitleg in de github

Allemaal niet nodig!

Gewoon de add-on installeren waar ik eerder naar linkte. Hier moet je enkel het IP adres van de Venus ingeven en je kan alle gegevens via Modbus inlezen en bepaalde zaken (hier ben ik nog niet echt diep op in gegaan) aansturen.

• Zander
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 27-02 15:40
jefjef schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Dank je. Ik heb maar weer een software update aangevraagd. Blijft hetzelfde[Afbeelding]
Ik kreeg de CT003 ook niet aan de praat ondanks actieve splitter met USB voeding van de splitter en de CT003 in combinatie met een Landis-Kyr E360 Slimme meter. Ik had echter een Wifi P1 Pro+ gekocht tbv Home Assistant en deze bleek een extra aansluiting te hebben voor een P1 meter in serie. Op deze uitgang bleek mijn CT003 wel informatie uit de slimme meter binnen te krijgen. Misschien heb je hier wat aan.

• Zander
CT003 gaat offline wanneer een LAN kabel wordt aangesloten op de Venus E3.

Ik heb hier de nodige reacties op gezien in diverse fora maar die bestaan vooral uit losse kreten en acties. Tot dusver lukt me het niet de CT003 online te houden wanneer een LAN kabel wordt aangesloten. De CT003 gaat offline maar de modbus interface werkt dan prima voor het ophalen van gegevens voor Home Assistant. Venus E level V147 en CT003 level V122

Vandaar de vraag of iemand een stappenplan heeft hoe dit wel voor elkaar te krijgen.
Heb dit ook aan support gevraagd maar tot dusver geen reactie

• igela3
Zander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:27:
CT003 gaat offline wanneer een LAN kabel wordt aangesloten op de Venus E3.

Ik heb hier de nodige reacties op gezien in diverse fora maar die bestaan vooral uit losse kreten en acties. Tot dusver lukt me het niet de CT003 online te houden wanneer een LAN kabel wordt aangesloten. De CT003 gaat offline maar de modbus interface werkt dan prima voor het ophalen van gegevens voor Home Assistant. Venus E level V147 en CT003 level V122

Vandaar de vraag of iemand een stappenplan heeft hoe dit wel voor elkaar te krijgen.
Heb dit ook aan support gevraagd maar tot dusver geen reactie
Ik heb precies hetzelfde. Gebeurt zowel bij een CT003 als CT002. De HomeWizard P1 werkt wel met LAN kabel in de Venus. Trek je de kabel eruit, gaat Venus automatisch via wifi en heb je meteen weer verbinding met de CT002 of 003.
Wifi is een -voor de gelegenheid ingesteld- 2.4GHz IoT netwerk met toegang tot internet en de rest van mijn netwerk (zelfde subnet). Router (MikroTik) hangt er 2m vanaf en de LAN kabel van de Venus gaat daar ook in. Heb gisteren een paar uur besteed om in de router te kijken of daar niet een gekke instelling verantwoordelijk is voor dit euvel, maar kan niets geks vinden.
Inmiddels dit hele verhaal ook naar Marstek doorgezet in de hoop dat ze er iets mee doen.

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• AUijtdehaag
  • Niet online
teaser schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Allemaal niet nodig!

Gewoon de add-on installeren waar ik eerder naar linkte. Hier moet je enkel het IP adres van de Venus ingeven en je kan alle gegevens via Modbus inlezen en bepaalde zaken (hier ben ik nog niet echt diep op in gegaan) aansturen.
Ik laat een totaal oplossing zien.
Jij bent nog maar op de helft en moet de aansturing nog verzinnen.
Wellicht kan je de blueprint van @Tazzios gebruiken met die addon.

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2026 08:19 ]

• teaser
Aansturing is een ander verhaal natuurlijk, maar daar leek het me niet over te gaan.

Maar als we het daar dan toch over gaan hebben, er zijn nog andere oplossingen. Ikzelf blijf liever weg van klik-en-sleep systemen als node-red. Ik kijk momenteel richting een 'echte' EMS zoals DAO of EMHASS. Voorlopig heb ik nog een zeer eenvoudige automatisatie die schakelt tussen handmatig en 'zelfconsumptie' om de batterij te laden bij overschot en ook te ontladen als hij over de 80% SoC zit.

Die blueprint ziet er ook wel interessant uit, dankjewel!

[ Voor 4% gewijzigd door teaser op 21-02-2026 14:48 ]

• jefjef

jefjef

learning by doing

Zander schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:18:
[...]

Ik kreeg de CT003 ook niet aan de praat ondanks actieve splitter met USB voeding van de splitter en de CT003 in combinatie met een Landis-Kyr E360 Slimme meter. Ik had echter een Wifi P1 Pro+ gekocht tbv Home Assistant en deze bleek een extra aansluiting te hebben voor een P1 meter in serie. Op deze uitgang bleek mijn CT003 wel informatie uit de slimme meter binnen te krijgen. Misschien heb je hier wat aan.
Dank je, ik had al op aanraden van iemand van het forum Homey de homewizzard p1 splitter gekocht. https://www.homewizard.co...Lf8GOXCKcis2MbYaFQfAxGdbX
En deze laat al meer zien, zie foto alleen auto diagnose werkt nog steeds nietAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyLwYDe_HNyAmNbvWSDU7Kr4Hts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnMvALAlVhjsgSFLWscgpoP0.jpg?f=fotoalbum_large

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Mijn accu heeft vreemde nukken, het lijkt een poosje goed te gaan.
En zo ineens lijkt het de volgende dag wel of de hele accu gereset is naar basis instellingen

Alles staat ineens anders.zoals

AI is ineens handmatig
2500W is ineens 800W
Shelly Pro 3EM CT is ineens CT003
API staat ineens uit

Iemand hier ook ervaring mee ? En voornamelijk ook een oplossing voor ?

• Zander
igela3 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:26:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. Gebeurt zowel bij een CT003 als CT002. De HomeWizard P1 werkt wel met LAN kabel in de Venus. Trek je de kabel eruit, gaat Venus automatisch via wifi en heb je meteen weer verbinding met de CT002 of 003.
Wifi is een -voor de gelegenheid ingesteld- 2.4GHz IoT netwerk met toegang tot internet en de rest van mijn netwerk (zelfde subnet). Router (MikroTik) hangt er 2m vanaf en de LAN kabel van de Venus gaat daar ook in. Heb gisteren een paar uur besteed om in de router te kijken of daar niet een gekke instelling verantwoordelijk is voor dit euvel, maar kan niets geks vinden.
Inmiddels dit hele verhaal ook naar Marstek doorgezet in de hoop dat ze er iets mee doen.
Dus als ik je goed begrijp zou ik het kunnen oplossen door een HomeWizard P1 aan te schaffen en die te gebruiken ipv de CT003?

• conradh
Wie heeft vergelijkbare problemen?
Ik heb gister een tweede Venus 3.0 battery aangesloten. Ik gebruik een CT003. De eerste heeft een maand lang vlekkeloos gelopen. Aangesloten met een netwerk kabel en via home assistant lees ik de modus uit.

Met de tweede gaat het minder goed. Na hem aangesloten te hebben zij de app dat er updates klaarstonden. Die netjes geïnstalleerd. Draai nu v 147. Wifi draait en de CT aangesloten. So far so good.
Totdat ik de netwerkkabel erin stop. Dan gaat hij herstarten en dat blijft hij doen. Telkens een reboot. Totdat ik de netwerkkabel eruit haal en dan draait hij weer prima.

Iemand een idee hoe ik de netwerkpoort aan het draaien krijg zodat ik de modbus weer kan uitlezen?

Voorlopig heb ik local api via wifi maar aangezet.

Ik heb Marstek support ook een berichtje gestuurd. Maar nog geen reactie ontvangen.
Doel is uiteindelijk 3 stuks aan te sluiten. Maar dat is voor later. Daarvoor wil een 3 aparte groepen in de meterkast aansluiten.

Alle hulp is welkom.

• igela3
Zander schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:05:
[...]

Dus als ik je goed begrijp zou ik het kunnen oplossen door een HomeWizard P1 aan te schaffen en die te gebruiken ipv de CT003?
Ja. Bij mij werkt het dan wel. Helaas is mijn slimme meter uit 2013 DSMR2.2, waardoor de actuele gegevens maar om de 10 sec worden doorgegeven, ook aan de HW P1 meter. Voor bijhouden globale energieconsumptie is dat niet zo’n probleem, maar om de accu lekker vlot te laten schakelen is dat te traag. Daarom voor nu met de CT002 bezig omdat die wel per seconde data doorgeeft. Was wel een ellendig ding om in de groepenverdeler te installeren. De CT-klemmen zijn namelijk belachelijk groot, dus heb de bedrading aan moeten passen. Ik plan om nog een. Venus3 te kopen en dan heb je sowieso een Marstek meter nodig. HW meter doet maar 1 batterij.
HW p1 meter had ik voor een tientje op marktplaats gekocht, was vooral om te proberen, wellicht dat je daar je voordeel mee kunt doen.

• igela3
X-DJiNn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:43:
En zo ineens lijkt het de volgende dag wel of de hele accu gereset is naar basis instellingen

AI is ineens handmatig
2500W is ineens 800W
API staat ineens uit

Hee ja. Had ik vanochtend ineens ook. Om 03:44u (op 22-2) om precies te zijn, toen viel in HA de api verbinding weg. Niet aan gezeten en toch bijna alles op fabrieksinstellingen. Zelfs de CT002 was disconnected.
Heb het allemaal weer handmatig ingesteld.

Edit 23-2:
Vanochtend 9:33u weer zelfde probleem. Venus 3 weer naar basis instellingen. Ct002 niet verbonden met Venus.

[ Voor 9% gewijzigd door igela3 op 23-02-2026 13:13 ]

• Remco3112
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 19:31:
@Remco3112
Je marstek V3 heeft een normale netwerk aansluiting. (en een modbus rj45 aansluting maar die gebruiken we niet meer, want daar heb je een extra device nodig die modbus omzet naar iets leesbaarders)

Als je via de netwerk aansluiting gegevens in home assistant wil hebben dien je de marstek netwerkaansluiting in je router te stoppen.
De marstek krijgt dan een IP-ADRES, zoek die op in je router.

uitleg in de github

Bedankt! Accu nu zichtbaar in HA! Hele dag bezig geweest met chatgpt om hem samen met mijn HW in te stellen maar loopt nog niet perfect. Heeft iemand een YAML bestandje voor me om de Marstek samen te laten werken met de HW accu (althans zo instellen dat ze elkaar niet in de weg zitten)?

• Koffrie
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-03 18:37
ik heb een raaar probleem.

heb de ct003 geinstaleerd, en hij werkt goed volgens mij.
met een bluetooth verbinding zie ik in de app elke sec een stroom update.
maar zodra ik wifi aanzet krijg ik de eerste twee sec een update en daarna niet meer.
zodra ik het scherm naar beneden swip voor refresh update de app een keer de gegevens.

telefoon en ct meter op het elfde acces punt. 2.4 ghz. ander acces punt geprobeert. zelfde gedrag.
zodra bluetooth aanstaat krijg ik weer elke sec een update.

wat zou dti kunnen zijn.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03 17:54

Willem2

Ω is futile

igela3 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Hee ja. Had ik vanochtend ineens ook. Om 03:44u (op 22-2) om precies te zijn, toen viel in HA de api verbinding weg. Niet aan gezeten en toch bijna alles op fabrieksinstellingen. Zelfs de CT002 was disconnected.
Heb het allemaal weer handmatig ingesteld.

Edit 23-2:
Vanochtend 9:33u weer zelfde probleem. Venus 3 weer naar basis instellingen. Ct002 niet verbonden met Venus.
Same here. Venus E3, firmware v146. Op willekeurige momenten spring hij terug van/naar:
- anti-feed > manual
- grid power settings 2500 > 800
- Bluetooth lock Aan > uit
- Local API Aan > uit
- CT meter van Shelly Pro 3 EM > CT003 (die er helemaal niet meer is en ook verwijderd uit de config)

Misschien terug naar factory reset en dan alleen de Shelly Pro toevoegen en hopen dat het beter gaat?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 15:26
Bij mij waren de problemen met het spontaan terug springen naar basis settings in mijn v3's spontaan opgelost na het uitschakelen van de API in de settings. Met API op disabled zijn ze niet meer terug gesprongen en draaien ze nu al een tijd 100% goed en stabiel (v147) .

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Nomis schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:14:
Bij mij waren de problemen met het spontaan terug springen naar basis settings in mijn v3's spontaan opgelost na het uitschakelen van de API in de settings. Met API op disabled zijn ze niet meer terug gesprongen en draaien ze nu al een tijd 100% goed en stabiel (v147) .
Hmm, dank voor de tip, maar dat zou dus betekenen als je iets met HA of vergelijksbaars wilt doen dat niet gaat of je moet met de RS485 poort aan de slag?

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 15:26
Ik had de marsteks toegevoegd aan home assistant via de Api. Maar dat was meer om te kijken of het kon. Aangezien ik verwacht dat de accus in mijn huis vooral gebruikt zullen worden voor NOM is de link naar Home assistant niet echt belangrijk voor mij.

Er zijn wel routes beschikbaar via de netwerk poort, maar daar ben ik niet in gedoken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Willem2 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Hmm, dank voor de tip, maar dat zou dus betekenen als je iets met HA of vergelijksbaars wilt doen dat niet gaat of je moet met de RS485 poort aan de slag?
Netwerk poort praat modbus tcp/ip dus de RS485 poort heb je niet meer nodig. (tenzij geen vast netwerk kabel, dan een esp)

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

X-DJiNn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:43:

AI is ineens handmatig
2500W is ineens 800W
API staat ineens uit

Schijnt bekend te zijn bij Marstek samen met de oplossing te updaten van 147.116.110 naar:

147.3.116.110, die 3 staat voor de EMS denk ik.

Ik heb deze uodate gedraaid met alle stekkers eruit, ben benieuwd hoe het nu gaat, _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door X-DJiNn op 26-02-2026 04:47 ]

• Willem2

Willem2

Ω is futile

AUijtdehaag schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:20:
[...]

Netwerk poort praat modbus tcp/ip dus de RS485 poort heb je niet meer nodig. (tenzij geen vast netwerk kabel, dan een esp)
Dat weet ik, maar ik dacht dat als je local API uitzet in de app, je geen modbus over tcp hebt. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik heb mijn V3 inderdaad aan een LAN kabel hangen.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

X-DJiNn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 04:46:
[...]

Schijnt bekend te zijn bij Marstek samen met de oplossing te updaten van 147.116.110 naar:

147.3.116.110, die 3 staat voor de EMS denk ik.

Ik heb deze uodate gedraaid met alle stekkers eruit, ben benieuwd hoe het nu gaat, _/-\o_
Ah, die update staat in de wacht, maar is al 3x fout gegaan. Nog eens rustig naar kijken. Las dat het over Wifi beter zou gaan?

• Wibo001
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-03 11:03
Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik gebruik Modbus via RS485 op mijn Venus E V3 (v147) via zelf geprogrammeerde ESP32 toepassing die onder Blynk draait. Voorlopig gebruik ik dat alleen om bepaalde batterij waarden uit te lezen. Werkt perfect. MAAR als ik deze toepassing laat draaien op een identieke Venus E V3 (ook op v147) van een vriend werkt dit niet, "geen response van de slave".
Ik lees hier dat misschien de "local API" optie dient aangevinkt om Modbus te laten werken, maar dat is op mijn batterij niet nodig om het te laten werken.
Ik lees in dit forum ook dat er al eens een batterij wordt geleverd met een disabled Modbus. Maar hoe zet je die dan op?

Heeft er iemand hier misschien een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn waarom mijn toepassing wel werkt op de ene batterij maar niet op de andere (die een identieke firmware versie heeft)?
Suggesties meer dan welkom.

Marstek Venus E V2 (V156), V3(V147) en Marstek CT003 (V122)

• conradh
Je kunt de modbus op de v3 gewoon uitlezen via de ethernet poort over het netwerk. Helemaal geen andere hardware nodig.
Wibo001 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:12:
Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik gebruik Modbus via RS485 op mijn Venus E V3 (v147) via zelf geprogrammeerde ESP32 toepassing die onder Blynk draait. Voorlopig gebruik ik dat alleen om bepaalde batterij waarden uit te lezen. Werkt perfect. MAAR als ik deze toepassing laat draaien op een identieke Venus E V3 (ook op v147) van een vriend werkt dit niet, "geen response van de slave".
Ik lees hier dat misschien de "local API" optie dient aangevinkt om Modbus te laten werken, maar dat is op mijn batterij niet nodig om het te laten werken.
Ik lees in dit forum ook dat er al eens een batterij wordt geleverd met een disabled Modbus. Maar hoe zet je die dan op?

Heeft er iemand hier misschien een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn waarom mijn toepassing wel werkt op de ene batterij maar niet op de andere (die een identieke firmware versie heeft)?
Suggesties meer dan welkom.

• Wibo001
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-03 11:03
Hi Conradh, bedankt voor de reactie.
Ik weet dat ik ook via de andere connectie (Ethernet) zou kunnen gaan, maar ik ben niet vertrouwd met die manier van werken EN ik probeer natuurlijk mijn reeds bestaande (en werkende) applicatie werkende te krijgen.
Maar ik vrees inderdaad dat ik mij uiteindelijk zal moeten gaan verdiepen in de ethernet connectie en mijn applicatie aanpassen.
Extra hardware heb ik zowiezo nodig omdat ik de batterij gegevens via de Blynk API in mijn Blynk applicatie moet krijgen.

Marstek Venus E V2 (V156), V3(V147) en Marstek CT003 (V122)

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:51
Gaat hier al goed van vorige zomer.
En dan vandaag plots 1 van de twee batterijen niet meer opladen. (wel ontladen tot 12% na opladen gisteren).

Batterij uit gezet, weer aan en die ging direct laden. Ik blij want de zon schijnt eindelijk eens wat.

Kijk ik net en is die niet meer aan het ontladen. Blijkt die de CT meter niet te zien.

De tweede batterij maakt er allemaal geen probleem van en doet rustig verder. Straks hier alles maar eens doorlezen en de boel nog eens herstarten.
Voor nu even manueel rustig laden ontladen zodat die hopelijk morgen weer helemaal beschikbaar is.

Update: WiFi opnieuw verboden en direct CT verbinding en doet weer normaal verder.
Verbinding werkte wel, want kon ze bedienen va'op afstand buiten range van Bluetooth..

[ Voor 12% gewijzigd door sonina op 03-03-2026 20:43 ]

• saken
  • Laatst online: 22-03 23:57
Bij mij gaat steeds de verbindig met P1 meter van homewizard verbroken. Na een tijdje doet hij het weer maar valt steeds weg. iemand hier een oplossing voor gevonden ? (marstek venus e v3 )
Op youtube kwam ik een workaround tegen om de batterij status van de marstek in HASSIO te integreren in het energydashboard middels ESPHOME. Vraag me af of dit het zou oplossen en met het oog op meerdere marsteks in de toekomst of dit dan ook samen zal werken met meerdere units.
Of gewoon een marstek p1 meter kopen en op een splitter zetten met de Homewizard P1 (wil tevens niet updaten)

[ Voor 50% gewijzigd door saken op 04-03-2026 23:33 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@saken
Draait hier al een aantal maanden prima icm nodered flow van Bob op drie batterijen en HW p1
Ik heb nog nooit een marstek p1 meting gehad en heb 3 generaties venus E

De v3 heeft geen esp meer nodig omdat deze modbus tcp praat via het bedraad netwerk. Een yaml droppen in HA en het ip adres invullen van je marstek.
Ga niet meer linken, zoek eens in mijn posts of klik in mijn sig op github.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2026 00:43 ]

• saken
  • Laatst online: 22-03 23:57
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 00:36:
@saken
Draait hier al een aantal maanden prima icm nodered flow van Bob op drie batterijen en HW p1
Ik heb nog nooit een marstek p1 meting gehad en heb 3 generaties venus E

De v3 heeft geen esp meer nodig omdat deze modbus tcp praat via het bedraad netwerk. Een yaml droppen in HA en het ip adres invullen van je marstek.
Ga niet meer linken, zoek eens in mijn posts of klik in mijn sig op github.
Ik zal me even goed moeten inlezen, ben met veel termen die je gebruikt nog niet bekend. Ik zie dat je een modbus kaart verkoopt, ik neem dan aan dat je bedoelt dat deze met HASSIO werkt icm de Marstek.

Ik gebruik de Marstek voor NOM met een vast energiecontract.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb de batterij uit de app gegooid.
Vervolgens monitor ik de accu via localAPI in HA
Hij geeft aan dat hij om de 2 a 3 minuten op AI wordt gezet door Marstek.

Ik gebruik nu de software van Fonske icm Bob,... Maar ik weet niet wie nou wat aanstuurt.
Batterij doet het wel, maar... is de aansturing nu door HA of Marstek...?

Nog even een en ander in de gaten houden

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Batterij doet bij mij helemaal niets meer. Heb wel verbinding, modbus is gestart, kan een en ander uitlezen.
Maar komt op een of andere manier niet in selfconsumption....

Zucht,,,,....

Ik ga wel weer terug naar de app.
Wat een klotenbatterij, en dat ligt voornamelijk aan de software van dat ding.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:07
Mijn probleem lijkt opgelost te zijn, mede dankzij de berichten hier, maar ik post het hier toch even. Misschien heeft iemand er iets aan.

- Marstek Venus E 3.0 5 ,12 kWh (gekocht via tubotek.be)
- Marstek CT003 P1 meter
- Marstek app 1.6.59
  • CT003 - V116
  • Venus E - V147
- Landis+Gyr E360-1P - digitale meter
- TP Link AX3000 (2.4 en 5 GHz SSID) - router
- TP-Link AX1800 (2.4 en 5 GHz SSID) - Acces Point
- 12 zonnepanelen met piekvermogen 5,16 kWp

Installatie van zowel de meter als de batterij leken zonder problemen te verlopen. Voor Meter Selection had ik gekozen voor Landis + Gyr E360-SMR5.0(Beta)-P1. Maar na instellen op Self consumptiom bleef de batterij passief op Standby staan, terwijl er opbrengst van de zonnepanelen was. Manueel laden en ontladen lukten wél.

De batterij en CT003 meter waren verbonden via het internet. Op de batterij waren de witte leds CT en WIFI verlicht. Ook in de app toonde CT groen. En toch faalde de diagnose.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7afZcuXfu14K-DlHaW8-Buxqdug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wGINd4nXaHFDMhQNX2NhcPlN.png?f=fotoalbum_large

Op aanraden van een bericht in deze draad probeerde ik de diagnose terwijl ik via BT verbonden was met de batterij, maar ook dat faalde. Uit nazicht bij Fluvius bleek dat ik via Poortbeheer de P1 had geopend, dus dat kon het ook niet zijn.

Toen ik alles opnieuw nakeek zag ik dat de CT meter het volle WiFi signaal had, terwijl dat in de batterij zwak was. Raar, want zowel de meter als de batterij als de router bevinden zich in dezelfde ruimte. Dan heb ik de AP (2 kamers verder) uitgeschakeld, de WiFi in beide toestellen opnieuw ingesteld via de app en de diagnose opnieuw uitgevoerd terwijl ik via BT verbonden was. Deze keer geen fout tijdens de diagnose.

Alles werkt nu zoals het hoort. De batterij laadt als de zonnepanelen opbrengen en ontlaadt als de zon weg is. Best wel raar, want de router en AP bevinden zich in hetzelfde netwerk (192.168.*.*) en deze morgen zag ik dat het WiFi signaal van de batterij terug zwak was. Dus de batterij is terug verbonden met het zwakkere signaal van de AP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IpAmBw6MTbNXVyPiAfkDzj_kZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pfknYLwr7Tk69Gc78pRxNBLe.png?f=fotoalbum_large

Maar alles blijft nu wel werken zoals het hoort. In principe kan ik in de router een derde netwerk instellen, speciaal voor IoT, maar voorlopig laat ik het zo, omdat het toch werkt.

TL;DR: Als je meerdere draadloze netwerken hebt, schakel dan alle toestellen op één na uit, zodat de meter en batterij op hetzelfde draadloze netwerk (van één toestel) verbonden zijn.

• igela3
bericht verplaatst

[ Voor 106% gewijzigd door igela3 op 10-03-2026 14:10 . Reden: verkeerde thread ]

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ben nu zelf een EMS aan het bouwen met behulp van YAML wat basiskennis over thuis batterij, home-asisstant en chatGPT, werkt nu al verrassend goed en heb nu beheer helemaal zelf en maatwerk.

• R0N
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-03 12:30

R0N

X-DJiNn schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:03:
Ben nu zelf een EMS aan het bouwen met behulp van YAML wat basiskennis over thuis batterij, home-asisstant en chatGPT, werkt nu al verrassend goed en heb nu beheer helemaal zelf en maatwerk.
Neem aan dat je direct op de Modbus aanstuur. Wat zijn jouw ervaringen met betreft reactie tijd ofwel hoe snel reageert de Marstek op een opdracht.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Reactietijd is goed, 1 a 2 sec. Idd via Modbus TCP

sensors:
- name: marstek2_soc
slave: 1
address: 34002
input_type: holding
data_type: uint16
scale: 0.1

- name: marstek2_battery_power
address: 30001
data_type: int16

- name: marstek2_ac_power
address: 32202
data_type: int32

- name: marstek2_inverter_state_raw
address: 35100
data_type: uint16

Deze adressen gebruik ik nu, maar heb nog een probleem met accu 1, deze reboot steeds. Ik ga m morgen maar eens resetten. Marstek geeft aan dat deze accu een BMS is zero probleem heeft. En hebben zelfs al aangeboden de accu te vervangen als het probleem blijft.

Als beide accu goed blijven reageren, eventueel nog uitbreiden met een PID regeling, maar het gaat nu al prima eigenlijk. Maar om goed te kunnen testen heb ik meer zon nodig.

Tevens dan later de toekomst prijzen van Tibber integreren en daar slim op doorborduren.

[ Voor 13% gewijzigd door X-DJiNn op 13-03-2026 21:17 ]

• Yeshua
Update: ik dacht dat mijn probleem opgelost was, maar toch heeft de batterij een paar keer een steek laten vallen en werkte NOM niet naar behoren. Van een sterke verbinding viel de batterij terug op een zwakke verbinding. Ik heb nu op de router (die in dezelfde ruimte als de batterij is) een zgn. dedicated network for IoT ingesteld en dit op WPA2, dus niet WPA2+WPA3 waar de batterij blijkbaar problemen mee heeft.

Het signaal op de batterij is nu sterk en sinds een paar dagen stabiel. (Hout vasthouden!)

[ Voor 7% gewijzigd door Yeshua op 14-03-2026 14:44 ]

• Pierredr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-03 19:39
Dag allen,
Het was mijn bedoeling om ook een Marstek Venus 3.0 aan te schaffen maar als ik dit hier allemaal lees kan ik beter op zoek gaan naar een ander merk vermoed ik,
Mvrgr Pierre

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

De accu op zich is goed, en niet duur.
Reactietijd is wel snel, je kunt 2500W laden en ontladen en er zijn goede mogelijkheden om deze op HA aan te sluiten.

Software en CT003 van Marstek zelf zijn gewoon ruk. Daar zie je ook dat iedereen daar tegenaan loopt.

Dus wil je eenvoudig plug en play,... kies dan niet voor Marstek.
Wil je goedkoop en kun/wil je een beetje knutselen en je geduld trainen, kies dan voor Marstek.

Via de software van Marstek het er op aan laten komen en hopen dat hij goed blijft laden, dan kom je hoogstwaarschijnlijk van een koude kermis thuis.

Kwaliteit van de hardware mbt de accu zelf is naar mijn idee wel goed. Randapparatuur laad nog wel eens te wensen over. Toevallig heb ik dan waarschijnlijk een defecte accu (BMS-deel), maar heb het idee dat dit niet vaak voorkomt. Althans, ik heb er niet veel over gelezen.

Ga je voor een Marstek Venus E3.0 sluit het dan aan via een ethernetkabel sla setting voor wifi over, en stuur heb dan aan via modbus-tcp i.c.m Home-Assistant. Dat werkt bij mij het best, heb nu voor € 3000,- 10,2 kWh voor overschot. Moet nog zien dat je een ander systeem hebt voor hetzelfde geld.

Home assistant is overigens gratis, je hebt alleen een RaspberryPi of zoals in mijn geval een NUC (€ 100,- via marktplaats) nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door X-DJiNn op 15-03-2026 07:39 . Reden: Spelllvoutjes ]

• Yeshua
Is er iemand die Electricity Pricing aan het werk heeft gekregen onder Self Consumption? Ik heb het volgende ingegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5m15oF-BZxBTg9XJTexZpewCUTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bNAQxKfViCYPArMBGXekJZsb.png?f=fotoalbum_large

Dit heeft een paar keer gegevens opgeleverd, maar de laatste dagen doet dit gewoon niets, ondanks het feit dat de batterij al enkele keren geladen en ontladen is.

App 1.6.60 (Android) Batterij V148 CT003 V116

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 14:01
Pierredr schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:39:
Het was mijn bedoeling om ook een Marstek Venus 3.0 aan te schaffen maar als ik dit hier allemaal lees kan ik beter op zoek gaan naar een ander merk vermoed ik,
Dan zit je in het verkeerde forum te kijken :+ Dis is het forum "Problemen en oplossingen Marstek thuis accu". Er zijn hele volksstammen (waaronder ik) die er geen enkel probleem mee hebben.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Hou er rekening meer dat de continueiteit van de EMS in de accu niet betrouwbaar is. Hij hangt regelmatig. Voordat je zaken gaat wijzigen, probeer eerst te rebooten, resetten of de accu opnieuw toe te voegen met de zelfde setting. Ik ben bang dat je er handigheid in gaat vinden....

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:22

ranico

TL4000-TL5000

Uit deze topic blijkt dat de ct003 p1 niet echt goed werkt in vergelijking met de ct002 klemmen met meerdere MT batterijen.
Momenteel 2 batterijen gestuurd met ct0003, de derde staat op peakshaving. En geen problemen de voorbije maanden. Sinds vorige week, derde batterij op ct003 gezet, en daar gaat soms een batterij in standby.
Gaar een ct002 met klemmen beter zijn?
Alle batterijen zijn op LAN aangesloten.

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• Ronnie6719
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:27
Ik ben geïnteresseerd in een marstek venus e3.0 maar ben bang dat het niet gaat werken zodat ik graag wil.

Ik heb een elektrische auto die ik thuis met een ratio met load balancing doe laden via mijn zonnepanelen. Ik denk als ik een marstek accu plaats deze voorrang zal gaan nemen op de auto en ik wil natuurlijk eerst mijn auto vol laden, zijn hier mensen die ook dit probleem hebben en daar een oplossing voor hebben.

• Ceaus
Ronnie6719 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:48:
Ik ben geïnteresseerd in een marstek venus e3.0 maar ben bang dat het niet gaat werken zodat ik graag wil.

Ik heb een elektrische auto die ik thuis met een ratio met load balancing doe laden via mijn zonnepanelen. Ik denk als ik een marstek accu plaats deze voorrang zal gaan nemen op de auto en ik wil natuurlijk eerst mijn auto vol laden, zijn hier mensen die ook dit probleem hebben en daar een oplossing voor hebben.
Dan de Marstek loskoppelen van je P1, en mbv Modbus TCP handmatig aansturen. Waarschijnlijk doe je dit het makkelijkst in jouw bestaande home automation omgeving. Voor Modbus TCP heb je een kabelverbinding nodig (geen wifi).

• Ronnie6719
Oke dat zegt mij helemaal niets ben niet zo thuis in de computerwereld.

• MikeDASpike
Ronnie6719 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:11:
Als je niet zo thuis bent in de computerwereld, zou ik de Marstek V3 niet kopen. Ondanks de ondersteuning die ze bieden, vind ik de verbinding slecht en de P1 meter (ct003) verliest steeds de verbinding.
Maar als iemand je kan helpen om het buiten de standaard Marstek app/P1 meter om het werkend te krijgen, dan is het een goed apparaat.
Ik dacht zelf wel verstand van IT te hebben, maar de jongere generatie heeft me ingehaald. Gelukkig zijn er mannen als AUijtdehaag en Codebob (en inmiddels een hele Discord community) om elkaar te helpen.
Dit is mijn persoonlijke mening. Er kunnen mensen zijn die prima uit de voeten kunnen met de Venus E 3.0 en de Marstek app.

• Ronnie6719
Ik had daar al iets van gevonden en ben het aan het lezen bedankt alvast.

• Ronnie6719
MikeDASpike schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Als je niet zo thuis bent in de computerwereld, zou ik de Marstek V3 niet kopen. Ondanks de ondersteuning die ze bieden, vind ik de verbinding slecht en de P1 meter (ct003) verliest steeds de verbinding.
Maar als iemand je kan helpen om het buiten de standaard Marstek app/P1 meter om het werkend te krijgen, dan is het een goed apparaat.
Ik dacht zelf wel verstand van IT te hebben, maar de jongere generatie heeft me ingehaald. Gelukkig zijn er mannen als AUijtdehaag en Codebob (en inmiddels een hele Discord community) om elkaar te helpen.
Dit is mijn persoonlijke mening. Er kunnen mensen zijn die prima uit de voeten kunnen met de Venus E 3.0 en de Marstek app.
Ik moet hem via de ct002 aansluiten omdat ik geen p1 ingang heb op mijn meter. Daar zijn volgens mij ook minder problemen mee.

• Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-03 20:06
Ik heb sinds ongeveer een week een Marstek venus e v3. Aangesloten mbv LAN omdat hij achterin de tuin in een schuur staat. Installeren via app en bluetooth ging zonder problemen. Die draait nu op NoM en doet dat zoals verwacht. Netjes zoals verwacht laden met zon en in de avond en nacht ontladen. Echter sinds een dag of twee problemen met de app. Probleem zit hem in de app op mijn telefoon en ook iPad. Die continu de verbinding verliest zowel bluetooth als LAN. Zowel als ik thuis ben of aan het werk. Als je dan verbinding hebt is die ook zo weer weg. Realtime grafiek werkt wel maar de dag of week grafiek blijft leeg en ook oudere data staat er niet meer in.
Ik zie met de HW Kwh meter dat de batterij wel volledig normaal werkt.
Is hier een oplossing voor?

Marstek Venus E v3, 4.5kW PV SE3000H

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-03 13:32
Zijn er hier ook marstek venus E V3 met domoticz gebruikers? Overweeg om 3 accu's / 3 fase aan te schaffen. Ct003 begrijp ik al, is niet de beste keus, dan dus CT002. Of shelly EM kan dat met 3 accu's ook. (Heb ik liggen) Ik zou graag met data uit de Marstek in domoticz keuzes willen maken voor het verwarmen van mijn boilers.

• Ceaus
Ronnie6719 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:11:
Dan zit je hier helemaal verkeerd. Tweakers is nou eenmaal een DHZ gemeenschap. En zonder home automation waar jijzelf beheer en controle over hebt gaat dit niet lukken. Ik zou nu als eerste overleggen met de verkoper van je EV, of met de klantenservice van Marstek om uit te zoeken welke commerciële opties er voor je zijn. Zijn die er niet, bereid je dan maar voor op toch een DHZ avontuur.

• Ronnie6719
Ik zit meer te denken wat ik in de instellingen van de marstek venus e3.0 zelf kan instellen. Als je nu het laadvermogen naar ongeveer 400 watt zou kunnen zetten en ontlaadvermogen overdag op 20 watt dan zou mijn mijn auto denk ik gewoon gaan laden als er van de zonnepanelen 1800watt afkomt. Dan ziet de accu de auto vanzelf als verbruiker en zou hij het ingestelde vermogen van 20 watt gaan leveren. Dit klinkt volgens mij als een goede oplossing voor waar ik mee zit maar weet niet of deze instellingen mogelijk zijn? Misschien kan een gebruiker hier van deze marstek accu mij dit vertellen.

Mvg

Ronnie

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronnie6719
Ja dat kan allemaal.
Maar niet met de standaard marstek app.
Gewoon op HA met nodered geinstalleerd wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPZylPPYfNXte36egoUclcopmB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiqFdhrMIbJcX0YcWVXW4Dti.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CusGbenVD7q5C4CHsx-pa8uvXl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvbKbz3jT3HuQ21BCjjicF4L.jpg?f=fotoalbum_tile

Pagina: 1 2 3 4 Laatste