Ik zou de systemen met sd kaartjes mijden. Vroeg of laat crashen die dingen.
Ik heb goede ervaringen met odroid en emmc. Overleeft ook stroomstoringen.
https://www.sossolutions.nl/odroid-c4-home-assistant-kit
Neem wel minimaal 32 maar liever 64 gb emmc
Je hebt haos nodig maar dat staat er al op.
Homewizard p1 wifi voor de p1
Powerbaas p1 splitter (ik heb die van 4 poorten). Voor als er nog een zonneplan dongle bij komt.
Kan allemaal in de meterkast
Netwerk kabels naar je batterijen voor modbus tcp. Maar dan moet je ook een yaml draaien voor elke batterij in HA.
Of het betrouwbare esp via modbus rs485 poort
v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/Marstek / etc.)
Mits de batterij niet achter in de tuin staat ivm wifi signaal. Of achter 4 muren.
Je kan tot 6 batterijen aansturen met HBC
Die noem je dan Marstek m1 m2 m3 enz
Succes. Gaat je vast lukken zo.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2026 07:50 ]
Ik ben al uren bezig geweest om de modbus aan de praat te krijgen en ik heb verbinding en hij kan alles zien, alleen lukt het mij niet om de charge en discharge current in te geven. Ga nu HBC proberen, heb alles klaar staan dus zou niet al teveel werk moeten zijn.AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:23:
@Haas_nl
Ik zit op v156 en daar werkt het prima mee
Wat heb je zelf al geprobeerd, want hbc heeft er weinig mee te maken.
Die is afhankelijk van je gegevens van de modbus uitlezing.
Dus je had beter kunnen vragen:
Werkt Modbus op een v2 met v153?
Niks mis mee ! Ik heb 2 batterijen achterin mijn schuur staan, welke weer achterin in mijn tuin staan. Mrt jouw lilygo werken ze perfect op mijn 2.4ghz, zelf met een zwakke verbinding van -82dBm. Maar een verbinding van -50dBm zou wel beter zijn.AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:37:
@Stevencito
Mits de batterij niet achter in de tuin staat ivm wifi signaal. Of achter 4 muren.
Ik weet alleen niet of de temp te hoog wordt in mijn schuur als de zon efop komt
Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build
Ik heb wel beetje het idee dat dit niet klopt: (singular net power value going positive for consumption, negative for production)
Ik heb deze meter: https://smart-stuff.nl/product/p1-dongle-watermeter/ En die output dus per fase en apart production en consumption.
Dus kwam op zoiets uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| template:
- sensor:
- name: "P1 Meter Power"
unique_id: "p1_meter_power"
unit_of_measurement: "W"
device_class: power
state_class: measurement
state: >
{% set l1 = states('sensor.p1_meter_power_consumed_phase_1')|float(0)
- states('sensor.p1_meter_power_produced_phase_1')|float(0) %}
{% set l2 = states('sensor.p1_meter_power_consumed_phase_2')|float(0)
- states('sensor.p1_meter_power_produced_phase_2')|float(0) %}
{% set l3 = states('sensor.p1_meter_power_consumed_phase_3')|float(0)
- states('sensor.p1_meter_power_produced_phase_3')|float(0) %}
{{ (l1 + l2 + l3) | round(2) }} |
Edit... lijkt erop dat de entity id's niet goed zijn hernoemt naar de nieuwe naam....
[ Voor 8% gewijzigd door Haas_nl op 30-05-2026 12:11 ]
Bedankt voor je reactie.AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 07:37:
@Stevencito
Ik zou de systemen met sd kaartjes mijden. Vroeg of laat crashen die dingen.
Ik heb goede ervaringen met odroid en emmc. Overleeft ook stroomstoringen.
https://www.sossolutions.nl/odroid-c4-home-assistant-kit
Neem wel minimaal 32 maar liever 64 gb emmc
Je hebt haos nodig maar dat staat er al op.
Homewizard p1 wifi voor de p1
Powerbaas p1 splitter (ik heb die van 4 poorten). Voor als er nog een zonneplan dongle bij komt.
Kan allemaal in de meterkast
Netwerk kabels naar je batterijen voor modbus tcp. Maar dan moet je ook een yaml draaien voor elke batterij in HA.
Dus een 64 gB Odroid, moet denk ik wel een USB-WIFI dongel bij.
De batterijen heb ik inmiddels gekoppeld aan de router, via de LAN-ingang. Is dat in orde, of moet dat via de RS485?
als dit in basis goed is, dan bestel ik die Odroid en als die binnen is, dan moet ik gaan zorgen dat de batterijen gaan 'praten' met de Odroid. Wat dat precies inhoudt is me nog niet helemaal duidelijk. Er moet kennelijk een schil bij HA toegevoegd worden? En ik zal denk ik ook via de Marstek app aan moeten geven dat de aansturing anders dan de CT003 gebeurt?
De odroid kan je toch gewoon ook een netwerk stekker geven op je router (in de meterkast)
Alles loopt via het netwerk
De marsteks praten dan ook via ethernet (modbus tcp) met de software op de odroid
https://docs.homebatteryc...enus-v3-and-venus-ad-only
Met de Marstek app hoef je niks te doen. Sterker nog beter vanaf blijven want die blijft leidend
Maar zoek de discord server eens op van HBC. Dit topic is er niet voor bedoeld.
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2026 14:28 ]
ik vraag me dan alleen af hoe de gegevens van de HW-P1 dongel op het netwerk komen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:22:
@Stevencito
De odroid kan je toch gewoon ook een netwerk stekker geven op je router (in de meterkast)
Alles loopt via het netwerk
De marsteks praten dan ook via ethernet (modbus tcp) met de software op de odroid
https://docs.homebatteryc...enus-v3-and-venus-ad-only
Dat klopt, want anders zou de app op de telefoon hem ook niet zien. Ok, dus alleen zo'n Odroid kopen. BedanktAUijtdehaag schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:29:
@Stevencito
Die praat via wifi met je netwerk.
(En dus zichtbaar in home assistant)
Inschakelen? Dat is toch niet nodig? Volgens mij staat deze altijd aan.Stevencito schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:38:
Ik krijg via HA de batterijen in beeld, maar kan in V148 Modbus TCP niet ingeschakeld krijgen. Is dit een bekend probleem en is er een oplossing voor? Terug naar firmware V146?
Ik heb gisteren besloten nadat OpenAPI er elke keer voor zorgde dat de Marstek zich resette deze handleiding gevolgd: https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/
Werkt als een tierelier. Via ChatGPT een dashboard laten maken:
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
kan ik dan ook bovenstaand maken?
ik wil:
- NOM
- laden onder 10 ct/kW en ontladen boven 35 st/kW
- de mogelijkheid om op afstand alles uit te zetten
- liefst helemaal niets meer met de Marstek app te maken hebben
De lokale API is notoir onbetrouwbaar en zorgt met regelmaat voor een Marstek die gereset wordt en vrijwel al zijn instellingen kwijt is. Ik was vorige week eigenwijs en had deze toch gebruikt via HA. Binnen een paar dagen ellende en dus toch maar de Modbus oplossing gebruikt. Was achteraf evenveel werk maar zou dus wel stabiel moeten draaien.Stevencito schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:52:
ik heb inmiddels een werkend systeem, dankzij Claude ai. Uiteindelijk via lokale API en poort 30000 en niet via TCP en poort 502. Dat laatste is waar Haprofs me naartoe leidde; dram
kan ik dan ook bovenstaand maken?
ik wil:
- NOM
- laden onder 10 ct/kW en ontladen boven 35 st/kW
- de mogelijkheid om op afstand alles uit te zetten
- liefst helemaal niets meer met de Marstek app te maken hebben
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Zijn er dan adapters nodig misschien? Ethernet-RS485?
[ Voor 27% gewijzigd door Stevencito op 03-06-2026 21:48 ]
Voor v3 heb ik een haakse zwarte rj45 stekker er bij (nog niet op foto)
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2026 01:47 ]
Kan je me uitleggen wat ik dan krijg?AUijtdehaag schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 01:45:
@Stevencito
Voor v3 heb ik een haakse zwarte rj45 stekker er bij (nog niet op foto)
- een male stekker die in de RS485 gaat?
- aan de andere kant een TCP female, waar ik dan de netwerkkabel insteek? Of werkt het via Wifi?
- moet ik in dat geval ook een Wifi dongel kopen op mijn Odroid?
- ik lees ook iets over voeding, is er nog externe voeding nodig?
Kortom, het is me niet duidelijk wat ik koop en hoe ik het aansluit.
En eerder gaf je aan dat ik gewoon met netwerkkabels alles kon aansluiten, maar dat blijkt dus alleen met lokale API mogelijk te zijn.
Oh gisteren waren ze nog €25,00
Het modbus protocol gaat gewoon over de LAN aansluiting. Als je de Marstek via LAN op je netwerk aansluit werkt het al. Daarna de Marstek modbus app verbinden op het juiste IP adres en poort.Stevencito schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:42:
Ik zou dolgraag via Modbus werken, maar hoe doe je dat? Ik liep helemaal vast
Zijn er dan adapters nodig misschien? Ethernet-RS485?
Let op: Het werkt NIET over WiFi. De Marstek moet met LAN aangesloten zijn.
Sinds een paar dagen in bezit van een 2-tal Marstek Venus E3 (firmware 1.48) in combinatie met een Shelly Pro3EM. Initieel was ik van plan om de accus en de Shelly geheel bekabeld aan te sluiten. Om e.e.a. reden lukte dit niet. De accus zagen geen CT (Shelly offline) zodat ik uiteindelijk alles via wifi heb geïnstalleerd (en blijkbaarwerkt).
Ik zou graag nog een poging willen wagen om toch alles via LAN aan te sluiten maar ik kan niet direct een reden vinden waarom dit niet direct is gelukt.
Mijn Shelly is rechtstreeks aangesloten op mijn router. Vanuit de router loopt een ethernet kabel naar een kleine switch waarop de LAN poorten van beide accus zijn aansloten. Je zou toch zeggen dat dit moet werken.
Ik zie trouwens in mijn router de volgende devices staan.
De shelly en de 192.168.1.197 en -133 staan in de wifi verbindingen. De 192.168.1.201 en -231 niet.Daarnaast zie ik weinig configuratie mogelijkheden in de Marstek app. Je kunt wel een wifi verbinding maken maar een selectie tussen wifi en LAN is er niet. Je kunt ook geen vast IP-adres instellen.
Zie ik iets over het hoofd? Heb ik wellicht een verkeerde volgorde/methodiek gehanteerd?
Als u de batterijen bedraad kunt aansluiten, is dit product niet noodzakelijk. Indien de batterijen zich op een locatie bevinden waar bekabeling lastig is, dan is deze set een geschikte oplossing. Ik heb er zelf twee en had enkel een USB-voeding met kabel nodig.Stevencito schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:50:
[...]
Kan je me uitleggen wat ik dan krijg?
- een male stekker die in de RS485 gaat?
- aan de andere kant een TCP female, waar ik dan de netwerkkabel insteek? Of werkt het via Wifi?
- moet ik in dat geval ook een Wifi dongel kopen op mijn Odroid?
- ik lees ook iets over voeding, is er nog externe voeding nodig?
Kortom, het is me niet duidelijk wat ik koop en hoe ik het aansluit.
En eerder gaf je aan dat ik gewoon met netwerkkabels alles kon aansluiten, maar dat blijkt dus alleen met lokale API mogelijk te zijn.
Oh gisteren waren ze nog €25,00
Indien u reeds over een draadloos netwerk thuis beschikt, is een wifi-adapter voor uw Odroid niet vereist, zolang alle apparaten zich binnen hetzelfde netwerk bevinden.
Prijs groeit waar je bijstaat, is met alle hardware, beter gisteren kopen als morgen
Het lukte niet om de CT003 te koppelen aan mijn wifi. Ik heb Marstek Nederland (de leverancier) gecontacteerd en dit zou een gekend probleem zijn met deze digitale meter. Suggestie Marstek NL : HomeWizard P1 gebruiken of een splitter gebruiken. Ondertussen HomeW besteld en kunnen aansluiten. Ook de batterij is aangesloten op hetzelfde wifi netwerk.
De Marstek app geeft groene indicatie voor Wifi, Bluetooth en P1.
Bij keuze zelfconsumptie in de app houdt de batterij echter geen rekening met de meter. Hij laadt zich op van het net en let er niet op of er injectie is. Dit duurt tot vol geladen 5.12 kWh. Ontladen doet hij niet. Ik heb hem handmatig op ontladen ingesteld als er verbruik was en dan levert hij 800W gedeeltelijk aan verbruikers in het huis maar injecteert ook een deel ervan op het net ! Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Als ik de batterij na enige handmatige ontlading terug op zelfconsumptie schakel begint die terug te laden vanaf het net…
Ik heb de meter er al af gehaald en ook de batterij uitgeschakeld en alles terug verbonden. Helpt niet..
Hopelijk kan iemand helpen, ik weet het niet meer …
Zoeker
Ik heb de indruk dat sinds de upgrade naar firmware V148 de batterij ook minder goed functioneerde. Zo stopte bijvoorbeeld het ontladen zelfs als het ingestelde minimale SOC-percentage nog niet was bereikt. Het installeren van deze update werd ook meerdere malen afgebroken.
Ik veronderstel dat ik gewoon te maken heb met een brak exemplaar. Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?
Wij hebben dezelfde meter, ook met de homewizzard p1 splitter en dezelfde v3 versie accu. Hier werkt zelfverbruik modus goed.welke versie filmware gebruik je?rogerandr schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:20:
Hallo iedereen. Sinds deze week heb ik een Marstek Venus 3 met meter CT003. Mijn digitale meter (België) is een Landys&Gyr E360. Mijn wifi netwerk is een Decomesh waarin ik een apart gastnetwerk heb gemaakt op 2.4GHz.
Het lukte niet om de CT003 te koppelen aan mijn wifi. Ik heb Marstek Nederland (de leverancier) gecontacteerd en dit zou een gekend probleem zijn met deze digitale meter. Suggestie Marstek NL : HomeWizard P1 gebruiken of een splitter gebruiken. Ondertussen HomeW besteld en kunnen aansluiten. Ook de batterij is aangesloten op hetzelfde wifi netwerk.
Bij keuze zelfconsumptie in de app houdt de batterij echter geen rekening met de meter. Hij laadt zich op van het net en let er niet op of er injectie is. Dit duurt tot vol geladen 5.12 kWh. Ontladen doet hij niet. Ik heb hem handmatig op ontladen ingesteld als er verbruik was en dan levert hij 800W gedeeltelijk aan verbruikers in het huis maar injecteert ook een deel ervan op het net ! Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
Als ik de batterij na enige handmatige ontlading terug op zelfconsumptie schakel begint die terug te laden vanaf het net…
Ik heb de meter er al af gehaald en ook de batterij uitgeschakeld en alles terug verbonden. Helpt niet..
Is de output power reference 1 of 3 fases? Deze instelling is te vinden in de app onder de batterij, onder ct. Onder het veld waar je de ct003 kiest stast het veld om de referentie fases in te stellen.
Ondertussen is het probleem opgelost: blijkbaar had de batterij 1 of 2 dagen nodig om zich te calibreren of zo. Sinds gisteravond is het duidelijk dat ze wel degelijk ontlaadt en laadt volgens de injectieindicatie van de Homewizzard P1 meter. Het zou wel nuttig zijn als Marstek in zijn communicatie zou vermelden dat de batterij enige tijd nodig heeft om nominaal te werken.Nilvo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:47:
[...]
Wij hebben dezelfde meter, ook met de homewizzard p1 splitter en dezelfde v3 versie accu. Hier werkt zelfverbruik modus goed.welke versie filmware gebruik je?
Is de output power reference 1 of 3 fases? Deze instelling is te vinden in de app onder de batterij, onder ct. Onder het veld waar je de ct003 kiest stast het veld om de referentie fases in te stellen.
Als andere mensen zouden zoeken: de goede raad om de batterij na initiële installatie even tijd te geven alvorens zoals ik alles opnieuw en opnieuw in te stellen. Sommige commentaren hier en daar over "ik sluit de batterij aan en direct begint het te werken" hebben me misleid.
Dank voor uw reactie en ook voor de forummogelijkheid.
Zoeker
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Maar... de app roept steeds dat er een firmware update 147 -> 148 beschikbaar is. Die update heb ik inmiddels al diverse keren geprobeerd te installeren en dat lijkt dan te lukken (melding succesvol), maar versie blijft op 147 staan en melding over beschikbare update blijft komen.
De batterij is op internet aangesloten via LAN. WiFi is niet beschikbaar op de plek waar de batterij staat. En ik heb het al met en zonder ingeplugde ethernetkabel geprobeerd.
Hoe los ik dat van die firmware update op?
[ Voor 5% gewijzigd door MarjaR op 09-06-2026 16:29 ]
🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Maar hoe dan? Ik heb het al zonder aangesloten LAN kabel geprobeerd.martijn v o schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:30:
via bluetooth.
🇳🇱 | 2x Marstek Venus E v3 | Home Assistant | Home Battery Control, gekoppeld aan Shelly 3EM Pro
Is het mogelijk de batterij tijdelijk te verplaatsen?MarjaR schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 16:27:
Sinds gisteren hebben wij een tweede Venus E v3 in huis en die ging meteen netjes aan het werk i.c.m. de CT003.
Maar... de app roept steeds dat er een firmware update 147 -> 148 beschikbaar is. Die update heb ik inmiddels al diverse keren geprobeerd te installeren en dat lijkt dan te lukken (melding succesvol), maar versie blijft op 147 staan en melding over beschikbare update blijft komen.
De batterij is op internet aangesloten via LAN. WiFi is niet beschikbaar op de plek waar de batterij staat. En ik heb het al met en zonder ingeplugde ethernetkabel geprobeerd.
Hoe los ik dat van die firmware update op?
Ik heb vanwege problemen met mijn Venus A al minimaal 10x geupdate / gedowngrade, en enkele keren raadde Marstek International mij aan om dit te doen via wifi, en met de telefoon dicht bij de batterij voor een stabiele bluetooth verbinding.
Edit: maar eerlijk gezegd zou ik als alles nu goed werkt zeker niet updaten. Bij Marstek is het een beetje hit-or-miss of je update daadwerkelijk iets verbetert, of de boel (soms sterk) verslechtert.
[ Voor 8% gewijzigd door onlinaius op 09-06-2026 16:50 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
[ Voor 99% gewijzigd door MarjaR op 09-06-2026 17:07 . Reden: [verkeerde forum] ]
https://marstek-energy.nl/wp-content/uploads/2025/02/Stap-voor-stap-handleiding_NL.pdf
Heb ik nog een CT003 nodig? Heb ik verder nog iets nodig en is er een stappenplan die ik kan volgen?
Natuurlijk moet ik me nog goed inlezen, maar zodra ie over de drempel is gesjouwd (wat zijn die krengen zwaar) wil ik 'm natuurlijk meteen in gebruik nemen.
[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-06-2026 20:27 ]
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb een CT003 besteld/gekregen bij mijn V3 accu maar die zit nog netjes in het doosje. Ik heb astrameter opgezet (nog de 1 versie, nog niet geupdatete) en die sensor uit home-assistant laten uitlezen. Werkt sinds ik hem heb (begin april) zonder problemen.M.v.Veelen schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:24:
Ik erf binnenkort een Marstek Venus-E (v2 geloof ik). M'n vader had er 3 staan en m'n broer heeft er 2 met de CT003 en ik krijg er dus 1 zonder CT003. Ik weet verder totaal niet wat ik nog nodig heb, ik heb al jaren Domoticz met een P1 kabel en diverse slimmigheidjes in de loop der tijd ingebouwd. MQTT draait ook. 18 Zonnepanelen op het dak. Realtime metingen van beide omvormers onder andere in Domoticz. Enz. enz.
Heb ik nog een CT003 nodig? Heb ik verder nog iets nodig en is er een stappenplan die ik kan volgen?
Natuurlijk moet ik me nog goed inlezen, maar zodra ie over de drempel is gesjouwd (wat zijn die krengen zwaar) wil ik 'm natuurlijk meteen in gebruik nemen.
Ik heb nog wel een CT003 liggen, mag je gratis ophalen tyfusding. Werkt voor geen meter, verbreekt vaak verbinding in de app en gooit steeds roet in het eten. De Shelly EM3 Pro heb ik ook geprobeerd, maar vindt de interval van uitlezing te traag. HomeWizard P1 draait nu op 1s interval refresh (realtime) en dus prima voor aansturing
Overige tips:
1. Marstek aansturing via API vermijden en API gewoon uitlaten tenzij je wilt uitlezen alleen
2. De V3 moet je rechtstreeks op je router/switch aansluiten met enkel een Cat5e kabel ertussen bij gebruik Modbus. (cat5e is echt meer dan snel zat)
3. Modbus op de V3 is alleen mogelijk via de kabel. Daarom heet het ook modbus over ethernet, en niet modbus over wifi.
4. De V3 wordt op je router herkent als de CH395 (wanneer bedraad), geef deze een statisch IP (vast IP)
5. Maak je zelf een automation ? Prima, vergeet niet keep-alive in te bouwen anders gaan die krengen slapen en lijkt het of je automation niets doet.
BMS vangt veel op op achtergrond. (Batterij Management Systeem inwendig in de Marstek) en begrenst zo bijvoorbeeld je SOC (State of Charge is bij my tussen 12% en 100&% en soms je laadvermogen bij overtemperatuur.
6. Gebruik je HomeWizard P1 ?, deze kun in Home-Assistant uitlezen via de API van de P1 en vervolgens per seconde uitlezen. Onderstaand in config.yaml zetten en je IP adres aanpassen en API aanzetten in je P1 meter via de HW-App
7. De Marstek CT003 ritueel verbranden onder genot van vrienden en een borreltje
8. HomeAssistant gebruiken ? Werkt fantastisch, veel controle, maar is niet zomaar iets. Goede basiskennis is echt een pre. Installeer HomeAssistant alleen op een Raspberry Pi of liever nog een NUC (halve broodtrommel met een stekker) HomeAssistant is gratis bytheway met eindeloos veel mogelijkheden en veel ondersteuning. HomeAssistant dient altijd aan te staan. Het is een server.
SE5K-RWB @ 9100WP // 3x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant
Is onderstaande link nog up to date (wil NOM draaien)
https://homebatterycontrol.com/
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Nom kan je ook via marstek zelf draaien.Bravertal schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 06:40:
Zaterdag krijg ik Marstek Venus E nummer 2. Nu heb ik het via de p1 van Homewizard gekoppeld.
Is onderstaande link nog up to date (wil NOM draaien)
https://homebatterycontrol.com/
En ja, link is up to date en kan via HA en HBC ook NOM draaien (en nog veel meer!)
- Product: Marstek Venus E3
- Firmware: Device v148 (latest)
- Communication Module: 202512040647
- P1-meter: HomeWizard P1 (laatste firmware versie)
- Netwerk: Proximus modem, ik verbind niet op mijn mesh-netwerk
Om het probleem op te lossen, moet ik eerst mijn batterij uit het stopcontact halen, een andere meter selecteren in de marstek app (die ik niet heb). Dan ontkoppel ik de P1 meter en steek ik die terug in na een paar seconden. Ik herstart dan de batterij door de aan/uit knop enkele seconden in te houden. Hierna koppel ik terug mijn P1 meter en plug ik de batterij terug in het stopcontact. Dan begint die terug te ontladen (ik doe deze procedure altijd savonds wanneer de zon niet meer schijnt). Maar het probleem doet zich de dag erna gewoon weer terug voor, wanneer de batterij terug opgeladen is tot 100% en dan hangt die dus weer...
Ik zou hier toch een ticket bij marstek support inschieten. Heb je hem ook al een keer volledig laten ontladen ?gr00tmeest0r schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:24:
Hoi iedereen, ik heb recent mijn 1e marstek venus e3.0 batterij gekocht, en ik ben het al grondig beu, ik hoop dat iemand misschien een idee heeft hoe ik dit kan oplossen.Mijn Marstek Venus E3 werkt aanvankelijk correct in zelfconsumptiemodus. De batterij laadt en ontlaadt op basis van de gegevens van mijn HomeWizard P1-meter. Wanneer de batterij echter volledig opgeladen is, lijkt er iets te blokkeren. Hij ontlaadt niet meer, ook al zet ik de batterij op manuele modus. Hetgeen me opvalt in de app, is dat als ik bij CT data ga kijken, ik bij 'referentie' continu 'bezig met diagnosticeren' zie staan. Wanneer ik verder door klik, zie ik wel degelijk staan dat Phase A actief is (ik heb thuis enkel 1 fase) en ik zie ook de waarden van mijn verbruik nog steeds binnenkomen in de marstek app. Maar de batterij reageert er gewoon niet op. Op het moment dat mijn batterij wel nog correct werkt (wanneer die nog niet 100% opgeladen is dus), staat er bij 'referentie' mooi de waarde 'Phase A'.
Om het probleem op te lossen, moet ik eerst mijn batterij uit het stopcontact halen, een andere meter selecteren in de marstek app (die ik niet heb). Dan ontkoppel ik de P1 meter en steek ik die terug in na een paar seconden. Ik herstart dan de batterij door de aan/uit knop enkele seconden in te houden. Hierna koppel ik terug mijn P1 meter en plug ik de batterij terug in het stopcontact. Dan begint die terug te ontladen (ik doe deze procedure altijd savonds wanneer de zon niet meer schijnt). Maar het probleem doet zich de dag erna gewoon weer terug voor, wanneer de batterij terug opgeladen is tot 100% en dan hangt die dus weer...
Gratis CT003 ophalen...ik heb er net eentje besteld voor 25,-X-DJiNn schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 02:45:
Gebruik hier 3x Marstek V3 (V148) ( op elke fase 1 accu met eigen groepen op een in HA uitgeslitste HomeWizard 3ph meting op 1s interval) nu op eigen automatisering in HomeAssistant via Modbus. Ik gebruik 1x P1 meter namelijk die van HomeWizard welke elke seconde update via HomeAssistant voor nauwkeurige sturing. Heb al weken geen last meer van verbindingsproblemen of andere shitzooi. Weet je hoe lekker dat is na gebruik van de Marstek App waar het steeds scheef loopt. Ik gebruik de Marstek-app alleen nog om de software eventueel te updaten en verder niet. Accu kwaliteit zelf is wel goed. Daar zou ik me niet al te druk op maken. De software (lees Marstek-App) van die gasten is gewoon ruk.
Ik heb nog wel een CT003 liggen, mag je gratis ophalen tyfusding. Werkt voor geen meter, verbreekt vaak verbinding in de app en gooit steeds roet in het eten. De Shelly EM3 Pro heb ik ook geprobeerd, maar vindt de interval van uitlezing te traag. HomeWizard P1 draait nu op 1s interval refresh (realtime) en dus prima voor aansturing
Overige tips:
1. Marstek aansturing via API vermijden en API gewoon uitlaten tenzij je wilt uitlezen alleen
2. De V3 moet je rechtstreeks op je router/switch aansluiten met enkel een Cat5e kabel ertussen bij gebruik Modbus. (cat5e is echt meer dan snel zat)
3. Modbus op de V3 is alleen mogelijk via de kabel. Daarom heet het ook modbus over ethernet, en niet modbus over wifi.
4. De V3 wordt op je router herkent als de CH395 (wanneer bedraad), geef deze een statisch IP (vast IP)
5. Maak je zelf een automation ? Prima, vergeet niet keep-alive in te bouwen anders gaan die krengen slapen en lijkt het of je automation niets doet.
BMS vangt veel op op achtergrond. (Batterij Management Systeem inwendig in de Marstek) en begrenst zo bijvoorbeeld je SOC (State of Charge is bij my tussen 12% en 100&% en soms je laadvermogen bij overtemperatuur.
6. Gebruik je HomeWizard P1 ?, deze kun in Home-Assistant uitlezen via de API van de P1 en vervolgens per seconde uitlezen. Onderstaand in config.yaml zetten en je IP adres aanpassen en API aanzetten in je P1 meter via de HW-App
[Afbeelding]
7. De Marstek CT003 ritueel verbranden onder genot van vrienden en een borreltje
8. HomeAssistant gebruiken ? Werkt fantastisch, veel controle, maar is niet zomaar iets. Goede basiskennis is echt een pre. Installeer HomeAssistant alleen op een Raspberry Pi of liever nog een NUC (halve broodtrommel met een stekker) HomeAssistant is gratis bytheway met eindeloos veel mogelijkheden en veel ondersteuning. HomeAssistant dient altijd aan te staan. Het is een server.
¯\_(ツ)_/¯
Ik gebruik net als bij de V1 en V2 gewoon de Atom S3 lite met rs485 base (aangepast aan 5V)X-DJiNn schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 02:45:
Gebruik hier 3x Marstek V3 (V148) ( op elke fase 1 accu met eigen groepen op een in HA uitgeslitste HomeWizard 3ph meting op 1s interval) nu op eigen automatisering in HomeAssistant via Modbus. Ik gebruik 1x P1 meter namelijk die van HomeWizard welke elke seconde update via HomeAssistant voor nauwkeurige sturing. Heb al weken geen last meer van verbindingsproblemen of andere shitzooi. Weet je hoe lekker dat is na gebruik van de Marstek App waar het steeds scheef loopt. Ik gebruik de Marstek-app alleen nog om de software eventueel te updaten en verder niet. Accu kwaliteit zelf is wel goed. Daar zou ik me niet al te druk op maken. De software (lees Marstek-App) van die gasten is gewoon ruk.
Overige tips:
[Afbeelding]
Voor de V3 heb ik een speciaal kabeltje gemaakt met haakse stekker
:strip_exif()/f/image/KV2JnxwTEokWe93pZQHFux2M.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus gewoon over wifi via esphome
Ik ben terug op 146 firmware omdat 148 mij ook probemen gaf, met terugzetten naar 800 W (reboots?) en dat de RS485 control mode steeds op disabled ging, nadat ik de wifi geblokkeerd had en ethernet eruit gehaald (geen E.T. phone home)
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-06-2026 18:39 ]
Intussen zijn al honderdduizend batterijen uitgeleverd en nog zijn de kinderziektes niet weg.
Het systeem slaagt er ook nog steeds niet deftig in de 'nul' te houden omdat alle data eerst naar die Marstek server gestuurd worden (veel te traag dus) en bovendien de juiste parameters niet geprogrammeerd werden om wel en snel zo dicht mogelijk bij die nul te blijven, echt een knoeiboel.
Er zit waar één mogelijkheid op : werken met een (H)EMS en die knoeiboel van de Marstek P1 meter asap buitengooien.
Zeker dat jouw energiemeter niet gewoon traag is? Die van mij dat namelijk wel. Op de Youless komt ook alles vertraagd binnen.Goede14 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:24:
Echt gewoon ongelooflijk dat de Soft- en firmware na anderhalf jaar knoeien nog steeds zo ondermaats is.
Intussen zijn al honderdduizend batterijen uitgeleverd en nog zijn de kinderziektes niet weg.
Het systeem slaagt er ook nog steeds niet deftig in de 'nul' te houden omdat alle data eerst naar die Marstek server gestuurd worden (veel te traag dus) en bovendien de juiste parameters niet geprogrammeerd werden om wel en snel zo dicht mogelijk bij die nul te blijven, echt een knoeiboel.
Er zit waar één mogelijkheid op : werken met een (H)EMS en die knoeiboel van de Marstek P1 meter asap buitengooien.
Ik heb dat ook met 1 batterij. Dat deze de ontlaad naar 800w zet. De leds worden aan gezet. Gekke is dat het een andere 800 watt is dan de "Max. Discharge Power" . Heb ook alles geblokkeerd naar internet, maar toch wordt de setting aangepastAUijtdehaag schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:32:
[...]
IkIk ben terug op 146 firmware omdat 148 mij ook probemen gaf, met terugzetten naar 800 W (reboots?) en dat de RS485 control mode steeds op disabled ging, nadat ik de wifi geblokkeerd had en ethernet eruit gehaald (geen E.T. phone home)
Alsv146 het oplost, ga ik ze ook vragen deze te pushen
als je met ontladen bedoelt tot de backup reserve van 12%, dan wel (ik kan niet lager gaan). Ik sprak hierboven ook dat het niet meer werkte als de batterij volledig geladen is. Kleine correctie: er staat 99%MikeDASpike schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:22:
[...]
Ik zou hier toch een ticket bij marstek support inschieten. Heb je hem ook al een keer volledig laten ontladen ?
Nee. De laad/ontlaad staat van 2500w ineens op 800w, terwijl de modbus wel 2500 watt aangeeft.gr00tmeest0r schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:46:
[...]
als je met ontladen bedoelt tot de backup reserve van 12%, dan wel (ik kan niet lager gaan). Ik sprak hierboven ook dat het niet meer werkte als de batterij volledig geladen is. Kleine correctie: er staat 99%
Net 2x een ticket ingestuurd en binnen een paar seconden stond v146 klaar. Een dikke 10 meter van de schuur vandaan via bluetooth geïnstalleerd. Benieuwd of deze nu wel stabiel blijft.
Doe je dit via "Help & Feedback" in de app? Mijn Venus E heeft het laten afweten en ik krijg al dagenlang geen respons ... Er zit waarschijnlijk een AI agent achter die de meeste vragen beantwoordtMikeDASpike schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:05:
[...]
Net 2x een ticket ingestuurd en binnen een paar seconden stond v146 klaar. Een dikke 10 meter van de schuur vandaan via bluetooth geïnstalleerd. Benieuwd of deze nu wel stabiel blijft.
[ Voor 8% gewijzigd door kvsn op 12-06-2026 15:13 ]
Ja, idd via de app. Zit idd een ai achter, maar kreeg ook een apart email in het Duits. Blijf ze spammen als ze niet reagerenkvsn schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 15:11:
[...]
Doe je dit via "Help & Feedback" in de app? Mijn Venus E heeft het laten afweten en ik krijg al dagenlang geen respons ... Er zit waarschijnlijk een AI agent achter die de meeste vragen beantwoordt
Zit nu op een import van 0,7kWh en accu's bijna vol.
/f/image/zFPUtu7CQBX1SzApResFXBAU.png?f=fotoalbum_large)
Heb geen last van accu problemen overigens.
Vermogen maximaal ingesteld op 2475W per stuk.
Het enige waar mijn setup nog moeite mee heeft is wanneer de accu's per stuk onder de 150w gaan leveren.
Daar ben ik nog mee bezig, daar wordt de regeling namelijk wat zenuwachtig en af en toe wat jitter.
Om de keuze erin te krijgen om op 1 accu te gaan werken bij laag vermogen en opbouwen wanneer hoger is nog een kleine uitdaging wat het weer leuk maakt.
[ Voor 31% gewijzigd door X-DJiNn op 14-06-2026 16:53 ]
SE5K-RWB @ 9100WP // 3x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant
Deco guest WiFi doet aan Host Isolation. Je Marstek zal de CT nooit zien. Deco spul is prut. Beste is een IOT netwerk in Deco te maken.rogerandr schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:20:
Hallo iedereen. Sinds deze week heb ik een Marstek Venus 3 met meter CT003. Mijn digitale meter (België) is een Landys&Gyr E360. Mijn wifi netwerk is een Decomesh waarin ik een apart gastnetwerk heb gemaakt op 2.4GHz.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Probleem: de batterij laadt zicht op tot maximum maar ontlaadt niet (of zeer weinig, max 100W bruto, 70 W netto) terwijl er volop stroom genomen wordt van het net. Ik denk dat de batterij totaal geen rekening houdt met de stand van de CT meter (HomeWiz p1). ik heb al hulp gevraagd op de app maar daar komt alleen info over updates, en alle software is al up to date.
Ik heb een Deco guest netwerk waarin zowel mijn gsm, de CT en de batterij staan. Maar de Marstek geeft aan dat de connectie met de CT in orde is. Ik hoop op hulp van de leverancier of iemand anders want ik
weet het niet meer.
Zoeker
Ik heb twee aparte groepen aangelegd, zodat beide batterijen ieder maximaal 2500 W kunnen laden en ontladen.
In eerste instantie gebruikte ik een Marstek CT003, aangesloten op de P1-poort van mijn Landis+Gyr E350 (DSMR 4.0). Het eerste probleem dat ik tegenkwam was dat de batterijen pas ongeveer 10 seconden na een verandering in verbruik begonnen te reageren. Bij een plotseling verbruik van bijvoorbeeld 2 kW leverden de batterijen dus eerst niets. Vervolgens gingen ze corrigeren, waarna weer een overschot ontstond. Dit bleef zich herhalen.
Dat probleem heb ik opgelost door een Shelly in de meterkast te plaatsen en deze aan de batterijen te koppelen. Sindsdien worden de batterijen ongeveer iedere seconde aangestuurd en is de balans tussen afname en teruglevering zeer stabiel. In Home Assistant zie ik vrijwel continu een nettoverbruik van rond de 0 W.
:strip_exif()/f/image/sE2GG3QrQXLdkQrdmzM91soA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/lDu3Q6DTTzbLM2fTI4LAwvC3.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens het monitoren viel mij echter iets anders op. De batterijen laden niet gelijk op en kunnen behoorlijk uit elkaar lopen qua SoC. Zo zie ik regelmatig situaties waarbij de ene batterij bijvoorbeeld op 18% staat en de andere op 60%.
Wat mij vooral stoort is dat de batterijen elkaar lijken op te laden. Regelmatig zie ik dat de ene batterij ongeveer 1 kW ontlaadt terwijl de andere tegelijkertijd ongeveer 1 kW oplaadt. Soms gebeurt dit zelfs terwijl juist de bijna lege batterij aan het ontladen is richting de vollere batterij. Dit zie ik niet alleen in de Marstek-app, maar ook in Home Assistant.
:strip_exif()/f/image/RA1mGdhPdzwC18SZEDY2YhRR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sKzP4byeBHURXQomnYDpX2mU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hiervoor een ticket geopend bij Marstek. Binnen een half uur kreeg ik reactie dat er een patch naar beide batterijen was gepusht. Na de update en een volledige herstart leek het probleem even opgelost. Beide batterijen laadden toen netjes met ongeveer 500 W. Na korte tijd begonnen ze echter weer onderling energie uit te wisselen.
Zijn er meer gebruikers met twee Marstek-batterijen die dit gedrag zien?
[ Voor 57% gewijzigd door Richard_1234 op 16-06-2026 00:02 ]
Geen 2 batterijen hier, dus daar kan ik niet over meepraten.Richard_1234 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:59:
Waar ik wel ervaring mee heb is updates en support vanuit Marstek. Ik kan je vertellen dat je bij supportaanvragen bijna altijd een update en soms een downgrade gepusht krijgt.
Ik heb niet echt het gevoel dat daar een idee achter zit, het lijkt vooral de makkelijkste methode om snel de supportaanvraag af te handelen.
Volgens mij krijg je als je in je supportaanvraag aangeeft dat je last hebt van een jeukende hoofdhuid nog een update gepusht.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Ook raar dat niet iedereen gewoon de nieuwste versie gepushed krijgt.onlinaius schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 00:51:
[...]
Geen 2 batterijen hier, dus daar kan ik niet over meepraten.
Waar ik wel ervaring mee heb is updates en support vanuit Marstek. Ik kan je vertellen dat je bij supportaanvragen bijna altijd een update en soms een downgrade gepusht krijgt.
Ik heb niet echt het gevoel dat daar een idee achter zit, het lijkt vooral de makkelijkste methode om snel de supportaanvraag af te handelen.
Volgens mij krijg je als je in je supportaanvraag aangeeft dat je last hebt van een jeukende hoofdhuid nog een update gepusht.
Gezien je al HA hebt zou ik je sterk aanraden om HBC te gebruiken.Richard_1234 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:59:
Sinds vorige week heb ik twee Marstek-batterijen ontvangen.
Ik heb twee aparte groepen aangelegd, zodat beide batterijen ieder maximaal 2500 W kunnen laden en ontladen.
In eerste instantie gebruikte ik een Marstek CT003, aangesloten op de P1-poort van mijn Landis+Gyr E350 (DSMR 4.0). Het eerste probleem dat ik tegenkwam was dat de batterijen pas ongeveer 10 seconden na een verandering in verbruik begonnen te reageren. Bij een plotseling verbruik van bijvoorbeeld 2 kW leverden de batterijen dus eerst niets. Vervolgens gingen ze corrigeren, waarna weer een overschot ontstond. Dit bleef zich herhalen.
Dat probleem heb ik opgelost door een Shelly in de meterkast te plaatsen en deze aan de batterijen te koppelen. Sindsdien worden de batterijen ongeveer iedere seconde aangestuurd en is de balans tussen afname en teruglevering zeer stabiel. In Home Assistant zie ik vrijwel continu een nettoverbruik van rond de 0 W.
[Afbeelding][Afbeelding]
Tijdens het monitoren viel mij echter iets anders op. De batterijen laden niet gelijk op en kunnen behoorlijk uit elkaar lopen qua SoC. Zo zie ik regelmatig situaties waarbij de ene batterij bijvoorbeeld op 18% staat en de andere op 60%.
Wat mij vooral stoort is dat de batterijen elkaar lijken op te laden. Regelmatig zie ik dat de ene batterij ongeveer 1 kW ontlaadt terwijl de andere tegelijkertijd ongeveer 1 kW oplaadt. Soms gebeurt dit zelfs terwijl juist de bijna lege batterij aan het ontladen is richting de vollere batterij. Dit zie ik niet alleen in de Marstek-app, maar ook in Home Assistant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb hiervoor een ticket geopend bij Marstek. Binnen een half uur kreeg ik reactie dat er een patch naar beide batterijen was gepusht. Na de update en een volledige herstart leek het probleem even opgelost. Beide batterijen laadden toen netjes met ongeveer 500 W. Na korte tijd begonnen ze echter weer onderling energie uit te wisselen.
Dat kan wel of niet goed gaan.Driehoek schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 07:27:
[...]
Gezien je al HA hebt zou ik je sterk aanraden om HBC te gebruiken.
Ik heb HBC gebruikt, maar kreeg daarmee een stuk meer storingen dan met een combi van self-consumption en af en toe modbus om geforceerd te ontladen.
De Venus serie lijkt nogal gevoelig. Teveel requestjes? Nu doe ik het niet meer. Wifi die even wegvalt? Nu stop ik er voor de komende uren mee. Etc.
Hier ook 2 Marstek Venus E 3.0. Dit gedrag heb ik hier (gelukkig) nog niet gezien. Beide Marsteks hebben firmware 148 en zijn bedraad op het netwerk aangesloten. Op Home Assistant aangesloten via Modbus over TCP/IP. Ik heb in eerste instantie OpenAPI gebruikt maar dat was drama en gaf onvoorspelbaar gedrag en heel veel resets waardoor ze stonden te nietsen. Momenteel draaien ze stabiel.Richard_1234 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Iemand toevallig dit bovenstaande ook meegemaakt?adjego schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:52:
Ik heb al een tijdje nu een probleem met 1 van mijn Marstek Venus E V3 thuisbatterijen. Deze stuur ik via modbus aan, eerst via TCP en nu weer via de M5stackRS485. De batterij vertoont gedrag die ik niet echt kan verklaren. Hij lijkt altijd in de ochtend prima te werken, maar ineens bij het opladen van de batterij stopt hij met laden, en reageert niet meer op Forcible Charge Power waardes. Hij valt terug naar 0 Watt en daar blijft het bij.
Ik heb hem gisteren al geupdate naar V148.117.113 (EMS.VMS.BMS) maar helaas heeft dit zo blijkt niks geholpen. Heeft iemand hier toevallig dit gedrad ook gezien, en zo ja heb je dit ook kunnen oplossen?
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024 - FSD(S)
Deze is volledig dood. Enige wat nog gebeurt is dat het groene lampje van de drukknop voor +/- 30 seconden groen oplicht als je hem ingedrukt hebt.
Geen enkele van de schermdisplay lampjes gaan aan. Het lijkt er dus op dat hij niet wil booten.
Ik las wat rond en blijkbaar zou je dit kunnen verhelpen door manueel te flashen.
1) Iemand ooit al manueel geflashed via RS485-USB dongle?
2) Andere mogelijke oplossingen? Soft reset (drukknop 20 seconden blijven indrukken) helpt niet
Bedankt
- Koppel de batterij los van het net
- Hou de powerknop tien seconden ingedrukt om de batterij te resetten
- Laat hem vier uur staan
- Zet hem aan en koppel terug aan het net
Ik heb vrijwel hetzelfde. 2x venus e 3.0 met ct3000 op actieve splitter met homewizard p1. Alles met voeding. Meteen na installatie updated naar v148.gr00tmeest0r schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 10:24:
Hoi iedereen, ik heb recent mijn 1e marstek venus e3.0 batterij gekocht, en ik ben het al grondig beu, ik hoop dat iemand misschien een idee heeft hoe ik dit kan oplossen.Mijn Marstek Venus E3 werkt aanvankelijk correct in zelfconsumptiemodus. De batterij laadt en ontlaadt op basis van de gegevens van mijn HomeWizard P1-meter. Wanneer de batterij echter volledig opgeladen is, lijkt er iets te blokkeren. Hij ontlaadt niet meer, ook al zet ik de batterij op manuele modus. Hetgeen me opvalt in de app, is dat als ik bij CT data ga kijken, ik bij 'referentie' continu 'bezig met diagnosticeren' zie staan. Wanneer ik verder door klik, zie ik wel degelijk staan dat Phase A actief is (ik heb thuis enkel 1 fase) en ik zie ook de waarden van mijn verbruik nog steeds binnenkomen in de marstek app. Maar de batterij reageert er gewoon niet op. Op het moment dat mijn batterij wel nog correct werkt (wanneer die nog niet 100% opgeladen is dus), staat er bij 'referentie' mooi de waarde 'Phase A'.
Eerste dag na installatie werkte het goed maar volgende dag ging het mis. Beide accus laden tot 99% en stoppen dan met laden/ontladen. Op manual zetten helpt niet (er gebeurt dan niks). Ik las over balanceren cellen en heb gewacht. Accu's waren vol in de loop van de middag maar deden niks meer tot volgende ochtend. Na herstarten door stroom er meer dan 5 minuten af te halen werken ze ineens weer en laden ze door naar 100% en werkt 's nachts ontladen en dan volgende dag opladen weer gewoon en houden ze het verbruik van het huis op 0. Laden is dan weer tot 99% en loopt de boel weer vast tot ik de batterijen beide herstart. Ik herstart via homewizard plug op afstand. Meestal is 1x genoeg, soms moet ik meermaals herstarten (tot 3x). Minder dan 5 minuten zonder stroom helpt sowieso niet.
Alle drie op zelfde wifi netwerk dat alleen 2.4 is. Ubiquiti gecheckt en verbindingen voor alle 3 stabiel (100% geen packet loss op 24 uur).
Ik reboot nu een week elke dag de batterijen aan het einde van de middag om de boel werkend te houden.
Support van leverancier heeft issue ontvangen maar nog geen oplossing.
Is er iemand die dit ook herkend?
Ik heb dan wel een venus a maar die doet dat ook als ik de 1500W geselecteerd heb, zet ik die op 800W doet ie alles wat hij moet doen en gaat gewoon door. Weet niet of je lager Wattage kunt vragen, misschien iets wat je kunt proberen.Bass850 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:04:
[...]
Ik heb vrijwel hetzelfde. 2x venus e 3.0 met ct3000 op actieve splitter met homewizard p1. Alles met voeding. Meteen na installatie updated naar v148.
Eerste dag na installatie werkte het goed maar volgende dag ging het mis. Beide accus laden tot 99% en stoppen dan met laden/ontladen. Op manual zetten helpt niet (er gebeurt dan niks). Ik las over balanceren cellen en heb gewacht. Accu's waren vol in de loop van de middag maar deden niks meer tot volgende ochtend. Na herstarten door stroom er meer dan 5 minuten af te halen werken ze ineens weer en laden ze door naar 100% en werkt 's nachts ontladen en dan volgende dag opladen weer gewoon en houden ze het verbruik van het huis op 0. Laden is dan weer tot 99% en loopt de boel weer vast tot ik de batterijen beide herstart. Ik herstart via homewizard plug op afstand. Meestal is 1x genoeg, soms moet ik meermaals herstarten (tot 3x). Minder dan 5 minuten zonder stroom helpt sowieso niet.
Alle drie op zelfde wifi netwerk dat alleen 2.4 is. Ubiquiti gecheckt en verbindingen voor alle 3 stabiel (100% geen packet loss op 24 uur).
Ik reboot nu een week elke dag de batterijen aan het einde van de middag om de boel werkend te houden.
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.
https://www.conrad.nl/nl/...fi-bluetooth-2757313.html
Ten opzichte van de huidige situatie zou dat een grote verbetering moeten opleveren, nu krijg ik maar 1x per 10 seconden een update vanuit de slimme meter én via Homewizard P1 koppeling loopt de info iets van een halve minuut achter waardoor de batterije structureel achter de feiten aanloopt.
Kater? Eerst water, de rest komt later
De problemen die ik beschreef in mijn post zoals onbelance van de batterijen: de 1 laad de ander soms op, 1 batterij vol ander leeg en ander laad gedrag heb ik weten op te lossen.
Ik heb de batterijen bekabeld en dus rechtreeks op de router aangesloten.
Binnen een paar minuten was de oplossing al zichtbaar, beide batterijen kwamen in sync en geen rare delta tussen beide batterijen.
Ik zou zeggen: Begin met proper aanlsuiten van de batterijen, vergeet WIFI
Dat kan ik onderschrijven. Ik heb speciaal voor de Marstek een goede mesh set gekocht, en de Venus A zit nu op een van de satelieten aangesloten via LAN kabel. Hiermee krijg ik niet alleen modbus controle, maar de boel is ook een stuk stabieler dan voorheen.Richard_1234 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:17:
Dit is even een update op mijn eerdere post op maandag 15 juni 2026 23:59
De problemen die ik beschreef in mijn post zoals onbelance van de batterijen: de 1 laad de ander soms op, 1 batterij vol ander leeg en ander laad gedrag heb ik weten op te lossen.
Ik heb de batterijen bekabeld en dus rechtreeks op de router aangesloten.
Binnen een paar minuten was de oplossing al zichtbaar, beide batterijen kwamen in sync en geen rare delta tussen beide batterijen.
Ik zou zeggen: Begin met proper aanlsuiten van de batterijen, vergeet WIFI
[Afbeelding]
Het is heel raar wat er allemaal een goed wifi signaal nodig heeft bij Marstek.
Ik begrijp dat voor het goed houden van NOM de verbinding tussen de P1 meter en de batterij goed moet zijn. Maar waarom het problemen geeft met aangesloten zonnepanelen, handmatig ontladen of surplus feedin? Werkelijk geen idee wat de logica daar achter is.
Of misschien is het toeval, en heeft het tientallen keren upgraden / downgraden / sidegraden per ongeluk wat opgelost.
Nu ik netjes NOM kan draaien (en enkele uren per dag via modbus kan ontladen aangestuurd door HA) blijf ik er voorlopig maar even vanaf.
Het enige echte probleem is nog dat 1 van de panelen niet meer lijkt te werken, maar dat lijkt niet echt in de Marstek te zitten, maar in het paneel zelf. Ik ben een beetje bang dat ik het gesloopt heb door al snel een keer of 20 aankoppelen en loskoppelen om te testen wat werkt, wat niet, en waarom niet. (ook al een andere set kabels gebruikt, dat is het ook niet. Het is echt dat ene paneel wat niets meer lijkt te doen.)
Je bent nooit de connectie naar de app verloren?kvsn schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:43:
Na inspectie door Marstek bleek dat er een "bus undervoltage" issue was. Ik denk dat het BMS de SOC overschatte terwijl de batterij al op zijn minimum van 12% zat. De app gaf toen namelijk nog ~25% aan. Na resetten met de onderstaande procedure en een firmware update heb ik hem weer aan de praat gekregen:Ik weet niet of de update verder veel mee te maken met de fix. Weet dat je eerst de UTP-kabel moet loskoppelen voor je de update doet, anders werkt het niet. Hoop dat mensen met hetzelfde probleem er iets aan hebben
- Koppel de batterij los van het net
- Hou de powerknop tien seconden ingedrukt om de batterij te resetten
- Laat hem vier uur staan
- Zet hem aan en koppel terug aan het net
Ik wil ook gaan resetten maar de app connectie is kapot. Enig idee hoe ik een harde reset kan uitvoeren?
Hoe kreeg je support?
Heeft niemand een idee? Ik ben in correspondentie met de leverancier Marstek Nederland maar het gaat heel traag en brengt tot nu toe niets op. Kan dit door mijn Landis&Gyr meter komen. Ik werk met HomeWizard P1rogerandr schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:47:
De batterij heeft 3 dagen goed gewerkt: mooi geregeld rond de nul zolang voldoende capaciteit en ontladen tot max 12%. Nadat ze op 10 juni 3u zonder stroom stond (apart stopcontact aansluiten in de elektriciteitskast) was het voorbij.. Erna heeft ze niet meer normaal gewerkt.
Probleem: de batterij laadt zicht op tot maximum maar ontlaadt niet (of zeer weinig, max 100W bruto, 70 W netto) terwijl er volop stroom genomen wordt van het net. Ik denk dat de batterij totaal geen rekening houdt met de stand van de CT meter (HomeWiz p1). ik heb al hulp gevraagd op de app maar daar komt alleen info over updates, en alle software is al up to date.
Ik heb een Deco guest netwerk waarin zowel mijn gsm, de CT en de batterij staan. Maar de Marstek geeft aan dat de connectie met de CT in orde is. Ik hoop op hulp van de leverancier of iemand anders want ik
weet het niet meer. [Afbeelding]
Zoeker
Wat voor versie Van de Landis meter heb je , 4.xxx of 5.xxx? hoe er rekening mee dat de 4.xxx maar om de 10 seconde rapporteerd, dit kan dus een JoJo effect geven, de batterijen kunnen daar slecht mee omgaan dat is de reden dat ik een onhankelijke meet bron (Shelly) heb geinstalleerd , die rapporteerd elke 0.5 seconde. Dit is echt iets wat de bedoel behoorlijk kan bedervenrogerandr schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:15:
[...]
Heeft niemand een idee? Ik ben in correspondentie met de leverancier Marstek Nederland maar het gaat heel traag en brengt tot nu toe niets op. Kan dit door mijn Landis&Gyr meter komen. Ik werk met HomeWizard P1
Jawel, die deed het bij mij ook niet meer.BramCoding schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:12:
[...]
Je bent nooit de connectie naar de app verloren?
Ik wil ook gaan resetten maar de app connectie is kapot. Enig idee hoe ik een harde reset kan uitvoeren?
Hoe kreeg je support?
Om te resetten heb je geen app nodig, daar kan je de vier stappen in mijn vorige post voor volgen.
Support is wel via de app: settings -> help & feedback.
Ik krijg HBC niet voor elkaar in Home Assistant. Ik ben totaal niet ict onderlegd maar heb via HA wel mijn warmtepomp en zonnepanelen erin staan. Is er iemand die het via TeamViewer bij mij wil plaatsen (langskomen mag ook, woon 15 autominuten van Hoorn).MikeDASpike schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:02:
[...]
Nom kan je ook via marstek zelf draaien.
En ja, link is up to date en kan via HA en HBC ook NOM draaien (en nog veel meer!)
Ik heb een p1 meter van homewizard en 2 marstek Venus e batterijen. Ik heb ze bekabeld en een vast ip adres gegeven. Ik wil HBC om nu NOM te draaien en om volgen jaar juni (vermoedelijk) over te stappen naar dynamisch (dan eindigt mijn 3-jarig GC contract met 11,5 cent terugleververgoeding en geen terugleverkosten), oftewel ik wil toekomst proof zijn en dan kan ik nu alvast monitoren en leren.
MT Venus E met HW P1, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Heb je het filmpje van hun website gevolgd? Dat neemt je stap voor stap door het hele proces. Of heb je hulp nodig bij het modbus gedeelte?Bravertal schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:58:
[...]
Ik krijg HBC niet voor elkaar in Home Assistant. Ik ben totaal niet ict onderlegd maar heb via HA wel mijn warmtepomp en zonnepanelen erin staan. Is er iemand die het via TeamViewer bij mij wil plaatsen (langskomen mag ook, woon 15 autominuten van Hoorn).
Ik heb een p1 meter van homewizard en 2 marstek Venus e batterijen. Ik heb ze bekabeld en een vast ip adres gegeven. Ik wil HBC om nu NOM te draaien en om volgen jaar juni (vermoedelijk) over te stappen naar dynamisch (dan eindigt mijn 3-jarig GC contract met 11,5 cent terugleververgoeding en geen terugleverkosten), oftewel ik wil toekomst proof zijn en dan kan ik nu alvast monitoren en leren.
Dat heb ik gevolgd, hoe krijg ik de 2 batterijen in het dashboard?Driehoek schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:24:
[...]
Heb je het filmpje van hun website gevolgd? Dat neemt je stap voor stap door het hele proces. Of heb je hulp nodig bij het modbus gedeelte?
Op de video zie je de batterij en op de 2 andere afbeeldingen zie je hoe het bij mij is.
:strip_exif()/f/image/KC1g7kU05LYOHXp3dDqnpMaz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O7WMrDQOj8TRRJS0NqaTwhOj.jpg?f=fotoalbum_large)
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IPBravertal schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:35:
@Driehoek en anderen,
Op de video zie je de batterij en op de 2 andere afbeeldingen zie je hoe het bij mij is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je deze gedaan? (Ik veronderstel v3 via lan aangesloten)
Is er misschien een Nederlandstalige uitleg?Driehoek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:44:
[...]
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Zelf heb ik voor modbus deze handleiding gevolgd: https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/Bravertal schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:59:
[...]
Is er misschien een Nederlandstalige uitleg?
Werkt perfect.
Ziet er heel mooi uit maar ik heb een p1 meter van homewizard en die is daar blijkbaar niet geschikt voor.TFHfony schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:14:
[...]
Zelf heb ik voor modbus deze handleiding gevolgd: https://haprofs.com/marst...ant-thuisbatterij-modbus/
Werkt perfect.
[Afbeelding]
Ik zet ze maar eens per week tot 100%
[ Voor 16% gewijzigd door superduper op 19-06-2026 14:22 ]
JaDriehoek schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:44:
[...]
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Maar de batterij laadt en ontlaadt erg vreemd: veel hoge en lage pieken, zonder duidelijke aanleiding. Het lijkt alsof de batterij continue overschiet met het compenseren van gevraagde vermogen in huis. Op de grafiek van de P1 meter is dit goed te zien:
:strip_exif()/f/image/U2amzUZrZRhJy5RZgjVu3KP6.jpg?f=fotoalbum_large)
In zelfconsumptiemodus verwacht ik dat de som van de 3 fasen 0 is, of in ieder geval daar in de buurt. Zoals je ziet slingert hij nu alle kanten op. Het is duidelijk de batterij die dit veroorzaakt, en niet de apparatuur of zonnepanelen in huis. Ook 's nachts zijn er dergelijke laad- en ontlaadpieken!
Ik heb een Landis+Gyr E350 DSMR 4.2 meter. De meegeleverde CT003 gaf geen gegevens door aan de batterij, en heb ik vervangen door een Homewizard P1 splitter + meter. Dit lijkt goed te werken.
Het probleem is ook goed zichtbaar wanneer ik in de Homewizard app naar de totale hoeveelheid elektriciteit kijk die dagelijks van het net wordt gehaald en teruggeleverd. Hier de grafiek van vannacht, voordat ze zonnepanelen een rol gaan spelen:
:strip_exif()/f/image/K434K51XhyXnLAcE25SPjaeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stroomverbruik in de woning is 's nachts minimaal. Wat je hier ziet is de Marstek die lekker bezig is, en in die paar uren 1.1 kWh van het net trekt, en ook nog eens 0.8 kWh teruglevert. Niet nodig, want de batterij zat vol zat, en hij is ook nog eens aangesloten op een aparte groep, zodat 'ie met 2500 W kan ontladen.
Ik heb dit voorgelegd aan Marstek, en daarna hebben ze op afstand de samplingfrequentie van het uitlezen van de P1 meter verhoogd. Hierdoor is het probleem verkleind, maar niet opgelost. Voorheen werd er dagelijks ca. 10 kWh van het net getrokken, en nu nog "maar" ca. 5 kWh.
In feite doet de Marstek nu het tegenovergestelde van zelfcomsumptie, en dit zal financieel erg nadelig zijn wanneer de salderingsrelgeling stopt.
Heeft iemand ideeën hoe dit op te lossen is?
Bedankt,
Tom
Ik gebruik de plugin van Haaibaai en had eerst het Mac adres van de CT003 toegevoegd een paar dagen geleden en zojuist het Mac Adres van de batterij, maar zie met dat laatste geen extra devices tevoorschijn komen. Ik weet ook niet of dat de bedoeling is eigenlijk.
¯\_(ツ)_/¯
Bedankt. Helaas geen oplossing bij mij. Die reset doet niks.kvsn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:20:
[...]
Jawel, die deed het bij mij ook niet meer.
Om te resetten heb je geen app nodig, daar kan je de vier stappen in mijn vorige post voor volgen.
Support is wel via de app: settings -> help & feedback.
Ondertussen wel aan het proberen om deze te 'jumpstarten' via PV. Ik had deze namiddag 2 PV panelen met 22V VoC in serie aangesloten op 1 poort van de Marstek Venus A. Tot bij wonder zag ik het PV lampje oplichten.
Uurtje of 2 later heb ik de batterij proberen inschakelen via de aan/uit knop en zag ik plots ook het niveau van de batterij (was net onder halfvol).
Ik wou deze zoveel mogelijk laten bijladen. Echter net terug naar buiten en de zon is wat weg dus de PV was niet sterk genoeg om de trigger tot laden te geven alsook was de batterij indicator op het voorste scherm (witte balkje) terug uit.
Geen probleem dacht ik, ik zet de batterij terug binnen, sluit aan op het net via de kabel en druk op de aan/uit knop: terug geen teken van leven. 30 seconden groene lampje van de aan/uit knop maar geen witte lampjes vooraan. Ook niet toe te voegen/te vinden in de app.
Ik ga morgen terug proberen PV te laden en heb net nog eens de 10 seconden reset uitgevoerd, dus een uurtje of 4 wachten nu.
Maar wat ik mij nu afvraag: hoe weet ik nu of de batterij ingeschakeld is (en dus bluetooth probeert op te starten)? Welke van de witte lampjes vooraan moeten branden bij de zo simpelst mogelijke setup die de batterij gewoon activeert?
[ Voor 62% gewijzigd door BramCoding op 19-06-2026 18:45 ]
Ik ben toen is gaan meten en kom tot de conclusie dat de capaciteit van de accu's nog al verschild.
ik ga uit van 4,56 kWh (5,12x (100%-11%)).
Maar:
Accu 1 heeft 3,4 kWh, dat is maar 73% (deze is van febr. 2025)
Accu 2 heeft 3,9 kWh dat is maar 83% (deze is van april 2025)
En accu 3 heeft 4,4 kWh dat is 96%. (deze is van oktober 2025)
De RTE is van alle accu's ca 77%.
Ik heb ze geladen en ontladen meet 2000W
Hoe kan dit?
Kan ik garantie claimen?
Marstek last nogal veel 'reserve' of ongebruikte capaciteit in de batterij. Verder is 2000W ook niet beste voor RTE ivm warmte.keesie113 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:49:
Accu 1 heeft 3,4 kWh, dat is maar 73% (deze is van febr. 2025)
Accu 2 heeft 3,9 kWh dat is maar 83% (deze is van april 2025)
En accu 3 heeft 4,4 kWh dat is 96%. (deze is van oktober 2025)
Hoe kan dit?
Kan ik garantie claimen?
Voor de laatste (v3 neem ik aan) is 4,4kWh uithalen wel normaal.
Voor de tweede (v1 of v2 neem ik aan) is rond de 4kWh ook normaal.
De eerste is echt wel te weinig en zou ik proberen om te ruilen.
Ze zijn alle 3 5,12 kWh, dus in mijn beleving zouden ze alle 3 ongever het zelfde moeten doen,
Klopt inderdaag 2x V1 en 3e is V2.
Ik neem contact op met de leverancier.
2000W had ik gekozen voor deze curve, meestal laad ik met 1200W of 1500W.
Exact het zelfde probleem, na installatie en updaten naar v148 werkte het in de eerste instantie prima en ontladen beide accu's netjes naar 12%. De volgende dag via PV opgeladen tot 99% en daar blijven ze nu op hangen. Dit is met alles op hetzelfde netwerk en alleen een CT003 zonder splitter.Bass850 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:04:
[...]
Ik heb vrijwel hetzelfde. 2x venus e 3.0 met ct3000 op actieve splitter met homewizard p1. Alles met voeding. Meteen na installatie updated naar v148.
Dit trouwens opgelost door een downgrade naar v147 te forceren via de support chat.delroystar schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:52:
[...]
Exact het zelfde probleem, na installatie en updaten naar v148 werkte het in de eerste instantie prima en ontladen beide accu's netjes naar 12%. De volgende dag via PV opgeladen tot 99% en daar blijven ze nu op hangen. Dit is met alles op hetzelfde netwerk en alleen een CT003 zonder splitter.
De Marsteks kunnen alleen naast elkaar werken met de CT002/CT003. De logica om te voorkomen dat ze elkaar gaan laden zit in die meters.Richard_1234 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:59:
Sinds vorige week heb ik twee Marstek-batterijen ontvangen.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Meerdere CT002/CT003 in je netwerk geeft ook problemen. Dus tot 6 Venus E op 1 CT002/CT003.
Verder is de CT002/CT003 nogal gevoelig voor storingen op het interne netwerk. Het Wifi Signaal heeft hier mee te maken, maar verteld niet alles. Ook managed switches en andere actieve netwerk componenten kunnen storingen veroorzaken.
Problemen en hun oplossingen:
- Wegvallend wifi signaal, dit kan het verlies van te veel UDP pakketten veroorzaken waardoor de Ct gaat hangen: CT spanningsloos maken voor 10 seconden.
- Packet filtering, broadcast control, loop protection, dir veroorzaakt verlies van UDP pakketten: CT spanningsloos maken voor 10 seconden.
- Onbereikbare/Offline lokale DHCP server. Dit hoeft maar een paar seconden te zijn: Spanningsloos maken CT….
- Systemen welke reageren op UDP verkeer, Hangt de CT op. Ook herstarten.
- API calls met verkeerde MAC adressen richting CT. Hangt de CT op, CT herstarten.
- API calls met verkeerde CT MAC en/of serial nummer of sequence nummer. Hangt de Accu op, reboot accu en CT nodig.
☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8
Enkele dagen geleden kreeg ik mijn Venus E 3.0 niet meer werkend. Dit is het antwoord dat ik van Marstek kreeg:
The backend data shows that your device has an off grid output current high protection error. Please try disconnecting the power grid, holding down the power supply for more than ten seconds to reset the device, and then let the device sit for four hours before connecting it to the power grid.
Op dat moment brandde het WARN-lampje voortdurend, al verdween het af en toe enkele seconden.
Het WARN-lampje is nu niet meer zichtbaar, maar de batterij ontlaadt nog steeds niet. Laden doet ze nog wel, maar slechts met een laag vermogen (minder dan 200 W).
Wat kan ik nu het beste doen? Is er nog iets dat ik zelf kan proberen, of moet het toestel hersteld of vervangen worden?
Mijn Venus E staat in NOM-modus. Ik heb slechts twee zonnepanelen die hem kunnen laden. In mijn geval betekent dit dat de batterij wekenlang kan draaien zonder dat hij op 100% SOC komt. Ik denk nu dat de SOC na verloop van tijd onnauwkeurig wordt en dan dit probleem veroorzaakt.
De FAQ in de Marstek app vermeldt namelijk het volgende onder de "SOC data is inaccurate" vraag:
Pas bij een volle lading wordt de SOC dus weer gecalibreerd.Set the manual mode to perform a full charge cycle (from 10% to 100%) to allow the product to calibrate the SOC. Observe the product after use.
Je kan eens proberen om de batterij in manual mode te zetten en ze volledig op te laden.Nexus1980 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 22:13:
Wat kan ik nu het beste doen? Is er nog iets dat ik zelf kan proberen, of moet het toestel hersteld of vervangen worden?
:strip_exif()/f/image/WJKzlnoaOpDuBqffWvhrAnX6.jpg?f=fotoalbum_large)