Mijn probleem lijkt opgelost te zijn, mede dankzij de berichten hier, maar ik post het hier toch even. Misschien heeft iemand er iets aan.
- Marstek Venus E 3.0 5 ,12 kWh (gekocht via tubotek.be)
- Marstek CT003 P1 meter
- Marstek app 1.6.59
- CT003 - V116
- Venus E - V147
- Landis+Gyr E360-1P - digitale meter
- TP Link AX3000 (2.4 en 5 GHz SSID) - router
- TP-Link AX1800 (2.4 en 5 GHz SSID) - Acces Point
- 12 zonnepanelen met piekvermogen 5,16 kWp
Installatie van zowel de meter als de batterij leken zonder problemen te verlopen. Voor Meter Selection had ik gekozen voor Landis + Gyr E360-SMR5.0(Beta)-P1. Maar na instellen op Self consumptiom bleef de batterij passief op Standby staan, terwijl er opbrengst van de zonnepanelen was. Manueel laden en ontladen lukten wél.
De batterij en CT003 meter waren verbonden via het internet. Op de batterij waren de witte leds CT en WIFI verlicht. Ook in de app toonde CT groen. En toch faalde de diagnose.
Op aanraden van een bericht in deze draad probeerde ik de diagnose terwijl ik via BT verbonden was met de batterij, maar ook dat faalde. Uit nazicht bij Fluvius bleek dat ik via Poortbeheer de P1 had geopend, dus dat kon het ook niet zijn.
Toen ik alles opnieuw nakeek zag ik dat de CT meter het volle WiFi signaal had, terwijl dat in de batterij zwak was. Raar, want zowel de meter als de batterij als de router bevinden zich in dezelfde ruimte. Dan heb ik de AP (2 kamers verder) uitgeschakeld, de WiFi in beide toestellen opnieuw ingesteld via de app en de diagnose opnieuw uitgevoerd terwijl ik via BT verbonden was. Deze keer geen fout tijdens de diagnose.
Alles werkt nu zoals het hoort. De batterij laadt als de zonnepanelen opbrengen en ontlaadt als de zon weg is. Best wel raar, want de router en AP bevinden zich in hetzelfde netwerk (192.168.*.*) en deze morgen zag ik dat het WiFi signaal van de batterij terug zwak was. Dus de batterij is terug verbonden met het zwakkere signaal van de AP.
Maar alles blijft nu wel werken zoals het hoort. In principe kan ik in de router een derde netwerk instellen, speciaal voor IoT, maar voorlopig laat ik het zo, omdat het toch werkt.
TL;DR: Als je meerdere draadloze netwerken hebt, schakel dan alle toestellen op één na uit, zodat de meter en batterij op hetzelfde draadloze netwerk (van één toestel) verbonden zijn.