• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03 17:54

Willem2

Ω is futile

Nomis schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:14:
Bij mij waren de problemen met het spontaan terug springen naar basis settings in mijn v3's spontaan opgelost na het uitschakelen van de API in de settings. Met API op disabled zijn ze niet meer terug gesprongen en draaien ze nu al een tijd 100% goed en stabiel (v147) .
Hmm, dank voor de tip, maar dat zou dus betekenen als je iets met HA of vergelijksbaars wilt doen dat niet gaat of je moet met de RS485 poort aan de slag?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 15:26
Ik had de marsteks toegevoegd aan home assistant via de Api. Maar dat was meer om te kijken of het kon. Aangezien ik verwacht dat de accus in mijn huis vooral gebruikt zullen worden voor NOM is de link naar Home assistant niet echt belangrijk voor mij.

Er zijn wel routes beschikbaar via de netwerk poort, maar daar ben ik niet in gedoken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Willem2 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:44:
[...]

Hmm, dank voor de tip, maar dat zou dus betekenen als je iets met HA of vergelijksbaars wilt doen dat niet gaat of je moet met de RS485 poort aan de slag?
Netwerk poort praat modbus tcp/ip dus de RS485 poort heb je niet meer nodig. (tenzij geen vast netwerk kabel, dan een esp)
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• X-DJiNn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-03 05:28

X-DJiNn

Knooier !

X-DJiNn schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:43:
Mijn accu heeft vreemde nukken, het lijkt een poosje goed te gaan.
En zo ineens lijkt het de volgende dag wel of de hele accu gereset is naar basis instellingen

Alles staat ineens anders.zoals

AI is ineens handmatig
2500W is ineens 800W
Shelly Pro 3EM CT is ineens CT003
API staat ineens uit

Iemand hier ook ervaring mee ? En voornamelijk ook een oplossing voor ?
Schijnt bekend te zijn bij Marstek samen met de oplossing te updaten van 147.116.110 naar:

147.3.116.110, die 3 staat voor de EMS denk ik.

Ik heb deze uodate gedraaid met alle stekkers eruit, ben benieuwd hoe het nu gaat, _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door X-DJiNn op 26-02-2026 04:47 ]

SE5K-RWB @ 9100WP // 2x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• Willem2

Willem2

Ω is futile

AUijtdehaag schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:20:
[...]

Netwerk poort praat modbus tcp/ip dus de RS485 poort heb je niet meer nodig. (tenzij geen vast netwerk kabel, dan een esp)
https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP
Dat weet ik, maar ik dacht dat als je local API uitzet in de app, je geen modbus over tcp hebt. Of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik heb mijn V3 inderdaad aan een LAN kabel hangen.

• Willem2

Willem2

Ω is futile

X-DJiNn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 04:46:
[...]

Schijnt bekend te zijn bij Marstek samen met de oplossing te updaten van 147.116.110 naar:

147.3.116.110, die 3 staat voor de EMS denk ik.

Ik heb deze uodate gedraaid met alle stekkers eruit, ben benieuwd hoe het nu gaat, _/-\o_
Ah, die update staat in de wacht, maar is al 3x fout gegaan. Nog eens rustig naar kijken. Las dat het over Wifi beter zou gaan?

• Wibo001
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-03 11:03
Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik gebruik Modbus via RS485 op mijn Venus E V3 (v147) via zelf geprogrammeerde ESP32 toepassing die onder Blynk draait. Voorlopig gebruik ik dat alleen om bepaalde batterij waarden uit te lezen. Werkt perfect. MAAR als ik deze toepassing laat draaien op een identieke Venus E V3 (ook op v147) van een vriend werkt dit niet, "geen response van de slave".
Ik lees hier dat misschien de "local API" optie dient aangevinkt om Modbus te laten werken, maar dat is op mijn batterij niet nodig om het te laten werken.
Ik lees in dit forum ook dat er al eens een batterij wordt geleverd met een disabled Modbus. Maar hoe zet je die dan op?

Heeft er iemand hier misschien een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn waarom mijn toepassing wel werkt op de ene batterij maar niet op de andere (die een identieke firmware versie heeft)?
Suggesties meer dan welkom.

Marstek Venus E V2 (V156), V3(V147) en Marstek CT003 (V122)

• conradh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:18
Je kunt de modbus op de v3 gewoon uitlezen via de ethernet poort over het netwerk. Helemaal geen andere hardware nodig.
Wibo001 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:12:
Hallo, ik ben nieuw hier.
Ik gebruik Modbus via RS485 op mijn Venus E V3 (v147) via zelf geprogrammeerde ESP32 toepassing die onder Blynk draait. Voorlopig gebruik ik dat alleen om bepaalde batterij waarden uit te lezen. Werkt perfect. MAAR als ik deze toepassing laat draaien op een identieke Venus E V3 (ook op v147) van een vriend werkt dit niet, "geen response van de slave".
Ik lees hier dat misschien de "local API" optie dient aangevinkt om Modbus te laten werken, maar dat is op mijn batterij niet nodig om het te laten werken.
Ik lees in dit forum ook dat er al eens een batterij wordt geleverd met een disabled Modbus. Maar hoe zet je die dan op?

Heeft er iemand hier misschien een suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn waarom mijn toepassing wel werkt op de ene batterij maar niet op de andere (die een identieke firmware versie heeft)?
Suggesties meer dan welkom.

• Wibo001
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-03 11:03
Hi Conradh, bedankt voor de reactie.
Ik weet dat ik ook via de andere connectie (Ethernet) zou kunnen gaan, maar ik ben niet vertrouwd met die manier van werken EN ik probeer natuurlijk mijn reeds bestaande (en werkende) applicatie werkende te krijgen.
Maar ik vrees inderdaad dat ik mij uiteindelijk zal moeten gaan verdiepen in de ethernet connectie en mijn applicatie aanpassen.
Extra hardware heb ik zowiezo nodig omdat ik de batterij gegevens via de Blynk API in mijn Blynk applicatie moet krijgen.

Marstek Venus E V2 (V156), V3(V147) en Marstek CT003 (V122)

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

SE5K-RWB @ 9100WP // 2x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:51
Gaat hier al goed van vorige zomer.
En dan vandaag plots 1 van de twee batterijen niet meer opladen. (wel ontladen tot 12% na opladen gisteren).

Batterij uit gezet, weer aan en die ging direct laden. Ik blij want de zon schijnt eindelijk eens wat.

Kijk ik net en is die niet meer aan het ontladen. Blijkt die de CT meter niet te zien.

De tweede batterij maakt er allemaal geen probleem van en doet rustig verder. Straks hier alles maar eens doorlezen en de boel nog eens herstarten.
Voor nu even manueel rustig laden ontladen zodat die hopelijk morgen weer helemaal beschikbaar is.

Update: WiFi opnieuw verboden en direct CT verbinding en doet weer normaal verder.
Verbinding werkte wel, want kon ze bedienen va'op afstand buiten range van Bluetooth..

[ Voor 12% gewijzigd door sonina op 03-03-2026 20:43 ]

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-03 23:57
Bij mij gaat steeds de verbindig met P1 meter van homewizard verbroken. Na een tijdje doet hij het weer maar valt steeds weg. iemand hier een oplossing voor gevonden ? (marstek venus e v3 )
Op youtube kwam ik een workaround tegen om de batterij status van de marstek in HASSIO te integreren in het energydashboard middels ESPHOME. Vraag me af of dit het zou oplossen en met het oog op meerdere marsteks in de toekomst of dit dan ook samen zal werken met meerdere units.
Of gewoon een marstek p1 meter kopen en op een splitter zetten met de Homewizard P1 (wil tevens niet updaten)

[ Voor 50% gewijzigd door saken op 04-03-2026 23:33 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@saken
Draait hier al een aantal maanden prima icm nodered flow van Bob op drie batterijen en HW p1
Ik heb nog nooit een marstek p1 meting gehad en heb 3 generaties venus E

De v3 heeft geen esp meer nodig omdat deze modbus tcp praat via het bedraad netwerk. Een yaml droppen in HA en het ip adres invullen van je marstek.
Ga niet meer linken, zoek eens in mijn posts of klik in mijn sig op github.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2026 00:43 ]

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-03 23:57
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 00:36:
@saken
Draait hier al een aantal maanden prima icm nodered flow van Bob op drie batterijen en HW p1
Ik heb nog nooit een marstek p1 meting gehad en heb 3 generaties venus E

De v3 heeft geen esp meer nodig omdat deze modbus tcp praat via het bedraad netwerk. Een yaml droppen in HA en het ip adres invullen van je marstek.
Ga niet meer linken, zoek eens in mijn posts of klik in mijn sig op github.
Ik zal me even goed moeten inlezen, ben met veel termen die je gebruikt nog niet bekend. Ik zie dat je een modbus kaart verkoopt, ik neem dan aan dat je bedoelt dat deze met HASSIO werkt icm de Marstek.

Ik gebruik de Marstek voor NOM met een vast energiecontract.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ik heb de batterij uit de app gegooid.
Vervolgens monitor ik de accu via localAPI in HA
Hij geeft aan dat hij om de 2 a 3 minuten op AI wordt gezet door Marstek.

Ik gebruik nu de software van Fonske icm Bob,... Maar ik weet niet wie nou wat aanstuurt.
Batterij doet het wel, maar... is de aansturing nu door HA of Marstek...?

Nog even een en ander in de gaten houden

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Batterij doet bij mij helemaal niets meer. Heb wel verbinding, modbus is gestart, kan een en ander uitlezen.
Maar komt op een of andere manier niet in selfconsumption....

Zucht,,,,....

Ik ga wel weer terug naar de app.
Wat een klotenbatterij, en dat ligt voornamelijk aan de software van dat ding.

• Yeshua
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:07
Mijn probleem lijkt opgelost te zijn, mede dankzij de berichten hier, maar ik post het hier toch even. Misschien heeft iemand er iets aan.

- Marstek Venus E 3.0 5 ,12 kWh (gekocht via tubotek.be)
- Marstek CT003 P1 meter
- Marstek app 1.6.59
  • CT003 - V116
  • Venus E - V147
- Landis+Gyr E360-1P - digitale meter
- TP Link AX3000 (2.4 en 5 GHz SSID) - router
- TP-Link AX1800 (2.4 en 5 GHz SSID) - Acces Point
- 12 zonnepanelen met piekvermogen 5,16 kWp

Installatie van zowel de meter als de batterij leken zonder problemen te verlopen. Voor Meter Selection had ik gekozen voor Landis + Gyr E360-SMR5.0(Beta)-P1. Maar na instellen op Self consumptiom bleef de batterij passief op Standby staan, terwijl er opbrengst van de zonnepanelen was. Manueel laden en ontladen lukten wél.

De batterij en CT003 meter waren verbonden via het internet. Op de batterij waren de witte leds CT en WIFI verlicht. Ook in de app toonde CT groen. En toch faalde de diagnose.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7afZcuXfu14K-DlHaW8-Buxqdug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wGINd4nXaHFDMhQNX2NhcPlN.png?f=fotoalbum_large

Op aanraden van een bericht in deze draad probeerde ik de diagnose terwijl ik via BT verbonden was met de batterij, maar ook dat faalde. Uit nazicht bij Fluvius bleek dat ik via Poortbeheer de P1 had geopend, dus dat kon het ook niet zijn.

Toen ik alles opnieuw nakeek zag ik dat de CT meter het volle WiFi signaal had, terwijl dat in de batterij zwak was. Raar, want zowel de meter als de batterij als de router bevinden zich in dezelfde ruimte. Dan heb ik de AP (2 kamers verder) uitgeschakeld, de WiFi in beide toestellen opnieuw ingesteld via de app en de diagnose opnieuw uitgevoerd terwijl ik via BT verbonden was. Deze keer geen fout tijdens de diagnose.

Alles werkt nu zoals het hoort. De batterij laadt als de zonnepanelen opbrengen en ontlaadt als de zon weg is. Best wel raar, want de router en AP bevinden zich in hetzelfde netwerk (192.168.*.*) en deze morgen zag ik dat het WiFi signaal van de batterij terug zwak was. Dus de batterij is terug verbonden met het zwakkere signaal van de AP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IpAmBw6MTbNXVyPiAfkDzj_kZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pfknYLwr7Tk69Gc78pRxNBLe.png?f=fotoalbum_large

Maar alles blijft nu wel werken zoals het hoort. In principe kan ik in de router een derde netwerk instellen, speciaal voor IoT, maar voorlopig laat ik het zo, omdat het toch werkt.

TL;DR: Als je meerdere draadloze netwerken hebt, schakel dan alle toestellen op één na uit, zodat de meter en batterij op hetzelfde draadloze netwerk (van één toestel) verbonden zijn.

• igela3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03 23:35
bericht verplaatst

[ Voor 106% gewijzigd door igela3 op 10-03-2026 14:10 . Reden: verkeerde thread ]

ERLA14D2W1 | EBVX16S23DJ6V | ESPaltherma | SolarEdge SE15K 12kWP | Marstek Venus-E 3.0 | HomeAssistant

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Ben nu zelf een EMS aan het bouwen met behulp van YAML wat basiskennis over thuis batterij, home-asisstant en chatGPT, werkt nu al verrassend goed en heb nu beheer helemaal zelf en maatwerk.

• R0N
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-03 12:30

R0N

X-DJiNn schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:03:
Ben nu zelf een EMS aan het bouwen met behulp van YAML wat basiskennis over thuis batterij, home-asisstant en chatGPT, werkt nu al verrassend goed en heb nu beheer helemaal zelf en maatwerk.
Neem aan dat je direct op de Modbus aanstuur. Wat zijn jouw ervaringen met betreft reactie tijd ofwel hoe snel reageert de Marstek op een opdracht.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Reactietijd is goed, 1 a 2 sec. Idd via Modbus TCP

sensors:
- name: marstek2_soc
slave: 1
address: 34002
input_type: holding
data_type: uint16
scale: 0.1

- name: marstek2_battery_power
address: 30001
data_type: int16

- name: marstek2_ac_power
address: 32202
data_type: int32

- name: marstek2_inverter_state_raw
address: 35100
data_type: uint16

Deze adressen gebruik ik nu, maar heb nog een probleem met accu 1, deze reboot steeds. Ik ga m morgen maar eens resetten. Marstek geeft aan dat deze accu een BMS is zero probleem heeft. En hebben zelfs al aangeboden de accu te vervangen als het probleem blijft.

Als beide accu goed blijven reageren, eventueel nog uitbreiden met een PID regeling, maar het gaat nu al prima eigenlijk. Maar om goed te kunnen testen heb ik meer zon nodig.

Tevens dan later de toekomst prijzen van Tibber integreren en daar slim op doorborduren.

[ Voor 13% gewijzigd door X-DJiNn op 13-03-2026 21:17 ]

• Yeshua
Update: ik dacht dat mijn probleem opgelost was, maar toch heeft de batterij een paar keer een steek laten vallen en werkte NOM niet naar behoren. Van een sterke verbinding viel de batterij terug op een zwakke verbinding. Ik heb nu op de router (die in dezelfde ruimte als de batterij is) een zgn. dedicated network for IoT ingesteld en dit op WPA2, dus niet WPA2+WPA3 waar de batterij blijkbaar problemen mee heeft.

Het signaal op de batterij is nu sterk en sinds een paar dagen stabiel. (Hout vasthouden!)

[ Voor 7% gewijzigd door Yeshua op 14-03-2026 14:44 ]

• Pierredr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-03 19:39
Dag allen,
Het was mijn bedoeling om ook een Marstek Venus 3.0 aan te schaffen maar als ik dit hier allemaal lees kan ik beter op zoek gaan naar een ander merk vermoed ik,
Mvrgr Pierre

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

De accu op zich is goed, en niet duur.
Reactietijd is wel snel, je kunt 2500W laden en ontladen en er zijn goede mogelijkheden om deze op HA aan te sluiten.

Software en CT003 van Marstek zelf zijn gewoon ruk. Daar zie je ook dat iedereen daar tegenaan loopt.

Dus wil je eenvoudig plug en play,... kies dan niet voor Marstek.
Wil je goedkoop en kun/wil je een beetje knutselen en je geduld trainen, kies dan voor Marstek.

Via de software van Marstek het er op aan laten komen en hopen dat hij goed blijft laden, dan kom je hoogstwaarschijnlijk van een koude kermis thuis.

Kwaliteit van de hardware mbt de accu zelf is naar mijn idee wel goed. Randapparatuur laad nog wel eens te wensen over. Toevallig heb ik dan waarschijnlijk een defecte accu (BMS-deel), maar heb het idee dat dit niet vaak voorkomt. Althans, ik heb er niet veel over gelezen.

Ga je voor een Marstek Venus E3.0 sluit het dan aan via een ethernetkabel sla setting voor wifi over, en stuur heb dan aan via modbus-tcp i.c.m Home-Assistant. Dat werkt bij mij het best, heb nu voor € 3000,- 10,2 kWh voor overschot. Moet nog zien dat je een ander systeem hebt voor hetzelfde geld.

Home assistant is overigens gratis, je hebt alleen een RaspberryPi of zoals in mijn geval een NUC (€ 100,- via marktplaats) nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door X-DJiNn op 15-03-2026 07:39 . Reden: Spelllvoutjes ]

• Yeshua
Is er iemand die Electricity Pricing aan het werk heeft gekregen onder Self Consumption? Ik heb het volgende ingegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5m15oF-BZxBTg9XJTexZpewCUTI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bNAQxKfViCYPArMBGXekJZsb.png?f=fotoalbum_large

Dit heeft een paar keer gegevens opgeleverd, maar de laatste dagen doet dit gewoon niets, ondanks het feit dat de batterij al enkele keren geladen en ontladen is.

App 1.6.60 (Android) Batterij V148 CT003 V116

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 14:01
Pierredr schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:39:
Het was mijn bedoeling om ook een Marstek Venus 3.0 aan te schaffen maar als ik dit hier allemaal lees kan ik beter op zoek gaan naar een ander merk vermoed ik,
Dan zit je in het verkeerde forum te kijken :+ Dis is het forum "Problemen en oplossingen Marstek thuis accu". Er zijn hele volksstammen (waaronder ik) die er geen enkel probleem mee hebben.

• X-DJiNn

X-DJiNn

Knooier !

Hou er rekening meer dat de continueiteit van de EMS in de accu niet betrouwbaar is. Hij hangt regelmatig. Voordat je zaken gaat wijzigen, probeer eerst te rebooten, resetten of de accu opnieuw toe te voegen met de zelfde setting. Ik ben bang dat je er handigheid in gaat vinden....

• ranico
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:22

ranico

TL4000-TL5000

Uit deze topic blijkt dat de ct003 p1 niet echt goed werkt in vergelijking met de ct002 klemmen met meerdere MT batterijen.
Momenteel 2 batterijen gestuurd met ct0003, de derde staat op peakshaving. En geen problemen de voorbije maanden. Sinds vorige week, derde batterij op ct003 gezet, en daar gaat soms een batterij in standby.
Gaar een ct002 met klemmen beter zijn?
Alle batterijen zijn op LAN aangesloten.

Belgie - 3Fase - 3xMT VenusE g3 V147 - CT003 v118 - 39 Panelen 9945Wp

• Ronnie6719
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:27
Ik ben geïnteresseerd in een marstek venus e3.0 maar ben bang dat het niet gaat werken zodat ik graag wil.

Ik heb een elektrische auto die ik thuis met een ratio met load balancing doe laden via mijn zonnepanelen. Ik denk als ik een marstek accu plaats deze voorrang zal gaan nemen op de auto en ik wil natuurlijk eerst mijn auto vol laden, zijn hier mensen die ook dit probleem hebben en daar een oplossing voor hebben.

• Ceaus
Ronnie6719 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:48:
Ik ben geïnteresseerd in een marstek venus e3.0 maar ben bang dat het niet gaat werken zodat ik graag wil.

Ik heb een elektrische auto die ik thuis met een ratio met load balancing doe laden via mijn zonnepanelen. Ik denk als ik een marstek accu plaats deze voorrang zal gaan nemen op de auto en ik wil natuurlijk eerst mijn auto vol laden, zijn hier mensen die ook dit probleem hebben en daar een oplossing voor hebben.
Dan de Marstek loskoppelen van je P1, en mbv Modbus TCP handmatig aansturen. Waarschijnlijk doe je dit het makkelijkst in jouw bestaande home automation omgeving. Voor Modbus TCP heb je een kabelverbinding nodig (geen wifi).

• Ronnie6719
Oke dat zegt mij helemaal niets ben niet zo thuis in de computerwereld.

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:53
Ronnie6719 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:11:
Als je niet zo thuis bent in de computerwereld, zou ik de Marstek V3 niet kopen. Ondanks de ondersteuning die ze bieden, vind ik de verbinding slecht en de P1 meter (ct003) verliest steeds de verbinding.
Maar als iemand je kan helpen om het buiten de standaard Marstek app/P1 meter om het werkend te krijgen, dan is het een goed apparaat.
Ik dacht zelf wel verstand van IT te hebben, maar de jongere generatie heeft me ingehaald. Gelukkig zijn er mannen als AUijtdehaag en Codebob (en inmiddels een hele Discord community) om elkaar te helpen.
Dit is mijn persoonlijke mening. Er kunnen mensen zijn die prima uit de voeten kunnen met de Venus E 3.0 en de Marstek app.

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

• Ronnie6719
Ik had daar al iets van gevonden en ben het aan het lezen bedankt alvast.

• Ronnie6719
MikeDASpike schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:42:
[...]

Als je niet zo thuis bent in de computerwereld, zou ik de Marstek V3 niet kopen. Ondanks de ondersteuning die ze bieden, vind ik de verbinding slecht en de P1 meter (ct003) verliest steeds de verbinding.
Maar als iemand je kan helpen om het buiten de standaard Marstek app/P1 meter om het werkend te krijgen, dan is het een goed apparaat.
Ik dacht zelf wel verstand van IT te hebben, maar de jongere generatie heeft me ingehaald. Gelukkig zijn er mannen als AUijtdehaag en Codebob (en inmiddels een hele Discord community) om elkaar te helpen.
Dit is mijn persoonlijke mening. Er kunnen mensen zijn die prima uit de voeten kunnen met de Venus E 3.0 en de Marstek app.
Ik moet hem via de ct002 aansluiten omdat ik geen p1 ingang heb op mijn meter. Daar zijn volgens mij ook minder problemen mee.

• Leen1967
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-03 20:06
Ik heb sinds ongeveer een week een Marstek venus e v3. Aangesloten mbv LAN omdat hij achterin de tuin in een schuur staat. Installeren via app en bluetooth ging zonder problemen. Die draait nu op NoM en doet dat zoals verwacht. Netjes zoals verwacht laden met zon en in de avond en nacht ontladen. Echter sinds een dag of twee problemen met de app. Probleem zit hem in de app op mijn telefoon en ook iPad. Die continu de verbinding verliest zowel bluetooth als LAN. Zowel als ik thuis ben of aan het werk. Als je dan verbinding hebt is die ook zo weer weg. Realtime grafiek werkt wel maar de dag of week grafiek blijft leeg en ook oudere data staat er niet meer in.
Ik zie met de HW Kwh meter dat de batterij wel volledig normaal werkt.
Is hier een oplossing voor?

Marstek Venus E v3, 4.5kW PV SE3000H

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 31-03 13:32
Zijn er hier ook marstek venus E V3 met domoticz gebruikers? Overweeg om 3 accu's / 3 fase aan te schaffen. Ct003 begrijp ik al, is niet de beste keus, dan dus CT002. Of shelly EM kan dat met 3 accu's ook. (Heb ik liggen) Ik zou graag met data uit de Marstek in domoticz keuzes willen maken voor het verwarmen van mijn boilers.

• Ceaus
Ronnie6719 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:11:
Dan zit je hier helemaal verkeerd. Tweakers is nou eenmaal een DHZ gemeenschap. En zonder home automation waar jijzelf beheer en controle over hebt gaat dit niet lukken. Ik zou nu als eerste overleggen met de verkoper van je EV, of met de klantenservice van Marstek om uit te zoeken welke commerciële opties er voor je zijn. Zijn die er niet, bereid je dan maar voor op toch een DHZ avontuur.

• Ronnie6719
Ik zit meer te denken wat ik in de instellingen van de marstek venus e3.0 zelf kan instellen. Als je nu het laadvermogen naar ongeveer 400 watt zou kunnen zetten en ontlaadvermogen overdag op 20 watt dan zou mijn mijn auto denk ik gewoon gaan laden als er van de zonnepanelen 1800watt afkomt. Dan ziet de accu de auto vanzelf als verbruiker en zou hij het ingestelde vermogen van 20 watt gaan leveren. Dit klinkt volgens mij als een goede oplossing voor waar ik mee zit maar weet niet of deze instellingen mogelijk zijn? Misschien kan een gebruiker hier van deze marstek accu mij dit vertellen.

Mvg

Ronnie

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronnie6719
Ja dat kan allemaal.
Maar niet met de standaard marstek app.
Gewoon op HA met nodered geinstalleerd wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPZylPPYfNXte36egoUclcopmB0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiqFdhrMIbJcX0YcWVXW4Dti.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CusGbenVD7q5C4CHsx-pa8uvXl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvbKbz3jT3HuQ21BCjjicF4L.jpg?f=fotoalbum_tile

Pagina: 1 2 3 4 Laatste