Heb nu 2 accu's draaien in een eigen gemaakt EMS systeem en heb dus alles nu in eigen beheer. In homeassistant draait nu 1 automation elke seconden met PID-regeling, SoC-balancing, FF, dag/nacht targets ivm variabel tarief enz. enz. Je kunt het zo uitgebreid maken als je wilt, maar het is natuurlijk veel trial en error. Ik heb gebruik gemaakt van gezond verstand en chatgpt en samen zijn we eruit gekomen. in de configuration yaml extra sensoren aangemaakt en ik lees de P1 meter van HomeWizard per seconde uit om snel te reageren. Accus's reageren ook snel btw.
Wat me opviel is dat de accu's steeds in slaap vallen. Ik stuur dus nu met de automation keihard op adres 42000 met waarde 21930 om de accu's enabled te houden (heartbeat)
De app van Marstek gebruik ik niet, alleen om eventueel te updaten, heb ze wel toegevoegd, maar niet geconfigureerd op geen enkele manier.
Dus:
Home-Assistant via netwerkkabel
P1 meter van HomeWizard met 1s refresh op realtime buiten de app om (geen gemiddelde, die gaat je alle kanten op met regelen)
2 Marstek Venus E3.0 op ethernet uitgang via netwerkkabel (niet op RS385)
Lijst met Modbus registers van Marstek voor de automation
Diverse entiteiten/helpers in Home Assistant voor aansturing
1 Automation in Home Assistant (Vergeet de heartbeat niet)
Statische IP-adressen voor de accu's
Modbus werkt over TCP Ethernet dus die linker RJ45 ingang RS485 ben je niet nodig
Aparte groepen met geschikte WCD's voor de verbinding met GRID per accu (ivm 2500W laden/ontladen)
Met een P1 meting kun je gewoon salderen over de som van de fasen. Oftewel, je hoeft niet per fase een accu aan te schaffen (zag een eerder bericht, vandaar deze opmerking).
Ja ik lever nog steeds terug, maar het ging mij erom dat ik de nacht doorkom op accu's in de zomer, dus dat ik in de zomer op nagenoeg 0 uitkom import per dag.
Wanneer de 2 5,12kwh accu's vol zijn, en dat heb ik nu al rond 11 uur smorgens, dan gaat de boiler (120L) aan op alleen puur zon-overschot tegen de middag zodat ik 'savonds weer besparing heb op mijn gas. Maar de boiler mag ook alleen aan als mijn SoC boven de 95% is van beide accu's, dus accu's hebben prio. Boiler importeert nooit, alleen zonnestroom (1650W) Bosch Nefit 2102T
Hieronder een screenshot van mijn dashboard, ben er nog mee bezig, maar als ik EMS uitzet, dan wordt mijn grafiek ook niet vlak. Heb best veel ruis op de P1.
SE5K-RWB @ 9100WP // 2x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant