Gebruik hier 3x Marstek V3 (V148) ( op elke fase 1 accu met eigen groepen op een in HA uitgeslitste HomeWizard 3ph meting op 1s interval) nu op eigen automatisering in HomeAssistant via Modbus. Ik gebruik 1x P1 meter namelijk die van HomeWizard welke elke seconde update via HomeAssistant voor nauwkeurige sturing. Heb al weken geen last meer van verbindingsproblemen of andere shitzooi. Weet je hoe lekker dat is na gebruik van de Marstek App waar het steeds scheef loopt. Ik gebruik de Marstek-app alleen nog om de software eventueel te updaten en verder niet. Accu kwaliteit zelf is wel goed. Daar zou ik me niet al te druk op maken. De software (lees Marstek-App) van die gasten is gewoon ruk.
Ik heb nog wel een CT003 liggen, mag je gratis ophalen tyfusding. Werkt voor geen meter, verbreekt vaak verbinding in de app en gooit steeds roet in het eten. De Shelly EM3 Pro heb ik ook geprobeerd, maar vindt de interval van uitlezing te traag. HomeWizard P1 draait nu op 1s interval refresh (realtime) en dus prima voor aansturing
Overige tips:
1. Marstek aansturing via API vermijden en API gewoon uitlaten tenzij je wilt uitlezen alleen
2. De V3 moet je rechtstreeks op je router/switch aansluiten met enkel een Cat5e kabel ertussen bij gebruik Modbus. (cat5e is echt meer dan snel zat)
3. Modbus op de V3 is alleen mogelijk via de kabel. Daarom heet het ook modbus over ethernet, en niet modbus over wifi.
4. De V3 wordt op je router herkent als de CH395 (wanneer bedraad), geef deze een statisch IP (vast IP)
5. Maak je zelf een automation ? Prima, vergeet niet keep-alive in te bouwen anders gaan die krengen slapen en lijkt het of je automation niets doet.
BMS vangt veel op op achtergrond. (Batterij Management Systeem inwendig in de Marstek) en begrenst zo bijvoorbeeld je SOC (State of Charge is bij my tussen 12% en 100&% en soms je laadvermogen bij overtemperatuur.
6. Gebruik je HomeWizard P1 ?, deze kun in Home-Assistant uitlezen via de API van de P1 en vervolgens per seconde uitlezen. Onderstaand in config.yaml zetten en je IP adres aanpassen en API aanzetten in je P1 meter via de HW-App
7. De Marstek CT003 ritueel verbranden onder genot van vrienden en een borreltje
8. HomeAssistant gebruiken ? Werkt fantastisch, veel controle, maar is niet zomaar iets. Goede basiskennis is echt een pre. Installeer HomeAssistant alleen op een Raspberry Pi of liever nog een NUC (halve broodtrommel met een stekker) HomeAssistant is gratis bytheway met eindeloos veel mogelijkheden en veel ondersteuning. HomeAssistant dient altijd aan te staan. Het is een server.
SE5K-RWB @ 9100WP // 3x Marstek Venus E3.0 5,12kWh // Mikrotik RB5009UG+S+ // Mikrotik hEX E50UG // Mikrotik cAP ax // Mikrotik hAP ax2 // Home-Assistant