• keesie113
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 09:11
Zijn er goede resultaten met AI functie van Marstek?
Ik had deze Ai functie 2 dagen geleden ingeschakeld, maar het geeft een nogal vreemd laad/ontlaad gedrag.
Zoals vandaag waarbij de stroomprijs -47ct was om 12 uur, ging de accu al om 9 uur laden en was tegen 11 uur al vol. 8)7
firmware van de accu is V154, de laatste versie.
Iemand een idee wat hoe dit zo kan?

o ja, ik had de zonnepanelen uitgeschakeld.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:57
keesie113 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:16:
Zijn er goede resultaten met AI functie van Marstek?
Ik had deze Ai functie 2 dagen geleden ingeschakeld, maar het geeft een nogal vreemd laad/ontlaad gedrag.
Zoals vandaag waarbij de stroomprijs -47ct was om 12 uur, ging de accu al om 9 uur laden en was tegen 11 uur al vol. 8)7
firmware van de accu is V154, de laatste versie.
Iemand een idee wat hoe dit zo kan?

o ja, ik had de zonnepanelen uitgeschakeld.
Venus A hier v143. De Ai functie werkt voor geen meter.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:01

Haan

dotnetter

Ik ben nog steeds aan het stoeien om de Venus E goed ingeregeld te krijgen. Het probleem van updaten van de communication module is inmiddels opgelost, dat was mijn eigen schuld, ik had internetverkeer via de wifi geblokkeerd, in een poging altijd alles via de LAN aansluiting te laten lopen, maar blijkbaar moest die update perse via wifi..

Inmiddels ook een HA omgeving opgetuigd, en begonnen met dit artikel. Marstek is toegevoegd en ik heb alvast het laden tot max 1kW beperkt, om overshoots te voorkomen. Aangezien het artikel de eigen Marstek CT003 P1 meter aanraadt, heb ik daar ook nog eens naar gekeken (tot nu toe de Homewizard P1 gebruikt). Maar dat ding meet bij mij helemaal niks, alles blijft op 0W staan. Dus daar heb ik niks aan. Van alles geprobeerd, direct op de P1 aangesloten of via (actieve) splitter maakt geen verschil, apparaat verwijderd en opnieuw aangemaakt, met of zonder extra voeding, werkt allemaal niet. Dus moet ik nu concluderen dat het apparaat gewoon stuk is? Support vragen kan ook niet, want dat geeft alleen error messages in beeld |:(

Maar los daarvan ben ik nog wel benieuwd naar hoe anderen e.e.a. hebben ingeregeld via HA. Is de plugin https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus überhaupt de meest geschikte of beter iets anders? Ik zou bijvoorbeeld graag af kunnen dwingen dat de batterij niet gaat laden als de zon onder is, via de app zie ik regelmatig dat de batterij midden in de nacht opeens gaat staan laden, wat natuurlijk nergens op slaat.

Dus samengevat voor nu eigenlijk twee vragen :)
- is mijn CT003 stuk?
- hoe / via welke plugin het beste de batterij aansturen vanuit HA?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• HerrieMan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-05 10:04
ik heb denk ik een iets ander systeem (2 x Venus A op twee fases), ik gebruik deze hacs repo voor integratie in home assistant: https://github.com/Flodesirat/ha-marstek-local-api

De koppeling aan P1 meter is idd behoorlijk tricky, had eerst gekoppeld via de home-wizard P1 meter, dat leek best aardig te werken maar dan gaan zo nu en dan de batterijen oscilleren (continu schakelen tussen max ontladen en max laden) en af en toe gaan ze elkaar opladen (de ene batterij max uitsturen op het net, de andere batterij max laden vanaf het net), beide niet heel erg gewenst gedrag.

Heb nu beide batterijen gekoppeld aan de CT003 en dat lijkt wat stabieler gedrag te geven, dan zie ik bovenstaand gedrag in elk geval niet meer optreden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Haan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:50:
Ik ben nog steeds aan het stoeien om de Venus E goed ingeregeld te krijgen. Het probleem van updaten van de communication module is inmiddels opgelost, dat was mijn eigen schuld, ik had internetverkeer via de wifi geblokkeerd, in een poging altijd alles via de LAN aansluiting te laten lopen, maar blijkbaar moest die update perse via wifi..

Inmiddels ook een HA omgeving opgetuigd, en begonnen met dit artikel. Marstek is toegevoegd en ik heb alvast het laden tot max 1kW beperkt, om overshoots te voorkomen. Aangezien het artikel de eigen Marstek CT003 P1 meter aanraadt, heb ik daar ook nog eens naar gekeken (tot nu toe de Homewizard P1 gebruikt). Maar dat ding meet bij mij helemaal niks, alles blijft op 0W staan. Dus daar heb ik niks aan. Van alles geprobeerd, direct op de P1 aangesloten of via (actieve) splitter maakt geen verschil, apparaat verwijderd en opnieuw aangemaakt, met of zonder extra voeding, werkt allemaal niet. Dus moet ik nu concluderen dat het apparaat gewoon stuk is? Support vragen kan ook niet, want dat geeft alleen error messages in beeld |:(

Maar los daarvan ben ik nog wel benieuwd naar hoe anderen e.e.a. hebben ingeregeld via HA. Is de plugin https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus überhaupt de meest geschikte of beter iets anders? Ik zou bijvoorbeeld graag af kunnen dwingen dat de batterij niet gaat laden als de zon onder is, via de app zie ik regelmatig dat de batterij midden in de nacht opeens gaat staan laden, wat natuurlijk nergens op slaat.

Dus samengevat voor nu eigenlijk twee vragen :)
- is mijn CT003 stuk?
- hoe / via welke plugin het beste de batterij aansturen vanuit HA?
Ik zou voor HBC gaan icm de HW p1 wifi module
V3 yamls staan hier

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• HerrieMan
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 19:03:
[...]

Ik zou voor HBC gaan icm de HW p1 wifi module
V3 yamls staan hier
Ehmm, kan dat ?

Voor zover ik weet heeft mijn Venus A niet een RS485 stekker ergens, of is dat ergens te 'modden' ofzo in de controls ? Wat ik vanuit de handleiding als opties heb voor connectie naar bijv. home assistant is wifi of bedraad ethernet met 'local api', verder niks dacht ik.
edit:
Oh, wacht, even wat verder gelezen dan mijn neus lang is...lijkt idd toch gewoon te werken, paar .yaml files in ha config/packages en heb er opeens allemaal leuke entities bij. Bedankt voor de tip ga even wat verder prutsen en kijken of HBC wat is voor mijn systeempje.

[ Voor 19% gewijzigd door HerrieMan op 08-05-2026 20:48 ]

• HerrieMan
Nou, da's wel leuk speelgoed weer dat HBC, wel meteen paar vragen daar weer over:
  1. Mijn twee Venus A hebben ieder 3 PV panelen aangesloten, via die 'local api' kan ik de input daarvan ook netjes in HA zien, maar ik zie die data vooralsnog niet terug via HBC, kan dat wel ? of is HBC echt alleen voor controle van de batterij ?
  2. Ik zie nu dat HBC telkens schakelt tussen mijn twee batterijen, eerst 1 ontladen, dan de ander ontladen. Ik wil het liefste altijd beide batterijen gelijkmatig en gelijktijdig ontladen, kan dat ook ?
  3. Specifiek voor mijn geval, op slechte zon-dagen levert mijn PV systeem net wel net niet genoeg vermogen om mijn huis te voeden. Nu gaan de Venus A batterijen dan eerst de batterij laden vanuit PV om daarna vanuit de batterij mijn huis van stroom te voorzien, dat is niet heel fijn. Is er via HBC een optie om in dit geval direct de PV panelen door te schakelen naar mijn huis ? en pas als er op PV overcapaciteit is dan pas te gaan laden ?

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-05 09:15
Z0ttek3 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:02:
[...]

Helpt helaas niks. Ik zie wel de witte lampjes om de zoveel seconden aan / uit gaan. Eerst de P1 in en vervolgens de andere p1 meters die aangesloten zijn. Ook die CT003.
Alles is op zijn eigen stroombron aangesloten.
Helaas is een reactie hierop uitgebleven. Ik weet ook echt niet meer wat ik hieraan kan doen. Binnenkort ga ik de accu's in ieder geval aansluiten op de groepenkast en er UTP kabels aan hangen. Dan zijn ze iig direct aan te sturen vanuit Homey.

Wat ik nog zou kunnen doen is misschien toch de homewizard p1 meter aanschaffen welke wel wordt ondersteund door Marstek. Maar ik ben allereerst wel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Alle gebruikerservaringen hierin zijn welkom :)

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-05 09:12
Z0ttek3 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 08:35:
[...]

Helaas is een reactie hierop uitgebleven. Ik weet ook echt niet meer wat ik hieraan kan doen. Binnenkort ga ik de accu's in ieder geval aansluiten op de groepenkast en er UTP kabels aan hangen. Dan zijn ze iig direct aan te sturen vanuit Homey.

Wat ik nog zou kunnen doen is misschien toch de homewizard p1 meter aanschaffen welke wel wordt ondersteund door Marstek. Maar ik ben allereerst wel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Alle gebruikerservaringen hierin zijn welkom :)
Dit wat ik vond op internet, je bent dus niet de enige helaas. Gezocht op "ISKRA MT382 en ct003 marstek"

(Ik kan jullie in ieder geval vertellen dat de CT003 niet werkt met een ISKRA MT382 meter uit 2013 (DSMR2.2), alles geprobeerd, met/zonder splitter van verschillende merken. De HW P1 meter werkt wel met deze meter een een directe P1 -> USB kabel naar mijn homeassistant computer ook. Marstek erkent uiteindelijk ook dat deze meter niet compatibel is en stuurt mij gratis een CT002. Deze moet ik nog installeren. Gelukkig is Enexis bezig met het vervangen van dit type meter (want te oud en geen 4G antenne). Dit moet voor 2030 gedaan zijn. Ben helaas nog niet aan de beurt, dus deze week maar eens de CT002 installeren. De ISKRA meter geeft ook slechts om de 10sec data door, dus de accu loopt steeds achter de feiten aan.)

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Z0ttek3
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-05 09:15
Thnx Cubico vvoor het opzeken! Hier was ik al wel bang voor. Wellicht dat ik eens de leverancier ga contacten en toch vraag of ik de 003 kan omruilen voor de 002.

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:41
HerrieMan schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 22:40:
Nou, da's wel leuk speelgoed weer dat HBC, wel meteen paar vragen daar weer over:
  1. Mijn twee Venus A hebben ieder 3 PV panelen aangesloten, via die 'local api' kan ik de input daarvan ook netjes in HA zien, maar ik zie die data vooralsnog niet terug via HBC, kan dat wel ? of is HBC echt alleen voor controle van de batterij ?
  2. Ik zie nu dat HBC telkens schakelt tussen mijn twee batterijen, eerst 1 ontladen, dan de ander ontladen. Ik wil het liefste altijd beide batterijen gelijkmatig en gelijktijdig ontladen, kan dat ook ?
  3. Specifiek voor mijn geval, op slechte zon-dagen levert mijn PV systeem net wel net niet genoeg vermogen om mijn huis te voeden. Nu gaan de Venus A batterijen dan eerst de batterij laden vanuit PV om daarna vanuit de batterij mijn huis van stroom te voorzien, dat is niet heel fijn. Is er via HBC een optie om in dit geval direct de PV panelen door te schakelen naar mijn huis ? en pas als er op PV overcapaciteit is dan pas te gaan laden ?
Ikben ook maar een gebruiker van hbc. Beste is om vragen in de Discord groep te gooien.maar ik heb wel een paar antwoorden

1) HB is zoals de naam zegt, specifiek om je batterijen aan te sturen. Doet in princiepe niets met de data van de PV. Kan wel de Forecast van je pv gebruiken om uit te reken of je genoeg kan laden, of dat je op goedkoop tarief moet bijladen.

2) heb ik geen ervaring mee. Dus 2x2500w laden en ontladen. Moet mogenlijkzijn

3) er zitten meerdere 'standen' in HBC. Je zou in timed een tijd kunnen aangeven dat de stroom goedkoop is en dan bv instellen dat je batterijen alleen laad van PV. Dit is dus de overcapaciteit. Er wordt gekekennaar je P1 meter en als deze negatief wordt, schakelthbc de overschot naar batterij. Er zijnbeel instellingen die je kan doen.

Ik gebruik het nu bijna 6 maanden en werktvoor mij echt goed

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:57
Z0ttek3 schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:00:
Thnx Cubico vvoor het opzeken! Hier was ik al wel bang voor. Wellicht dat ik eens de leverancier ga contacten en toch vraag of ik de 003 kan omruilen voor de 002.
Ik heb een Kamstrup 162jxc (58936-downloadOriginal). Deze is van 2012 denk ik. Deze meter werkt ook niet met de CT003. Direct aangesloten of met active/powered splitter.
Mijn P1 Meter van Homewizzard werkt wel.
Heb een splitter met mijn Heggenergy dongle, de P1 Meter en de Youless.
OT: De Youless hou ik er in om de gegevens op te slaan op Enelogic. Mocht de leverancier ooit zijn administratie niet op orde hebben.

• HerrieMan
MikeDASpike schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 09:06:
[...]

Ikben ook maar een gebruiker van hbc. Beste is om vragen in de Discord groep te gooien.maar ik heb wel een paar antwoorden

1) HB is zoals de naam zegt, specifiek om je batterijen aan te sturen. Doet in princiepe niets met de data van de PV. Kan wel de Forecast van je pv gebruiken om uit te reken of je genoeg kan laden, of dat je op goedkoop tarief moet bijladen.

2) heb ik geen ervaring mee. Dus 2x2500w laden en ontladen. Moet mogenlijkzijn

3) er zitten meerdere 'standen' in HBC. Je zou in timed een tijd kunnen aangeven dat de stroom goedkoop is en dan bv instellen dat je batterijen alleen laad van PV. Dit is dus de overcapaciteit. Er wordt gekekennaar je P1 meter en als deze negatief wordt, schakelthbc de overschot naar batterij. Er zijnbeel instellingen die je kan doen.

Ik gebruik het nu bijna 6 maanden en werktvoor mij echt goed
Ik ben inmiddels weer een stapje verder, heb deze HACS integratie (https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus) gevonden en die heeft ook de juiste adressen voor de MPPT data. Heb die config nu ook opgenomen in de config van mijn beide marsteks en nu kan ik ook netjes de data zien wat de PV input doet.

Denk dat het nu nog 'even' een kwestie is van wat prutsen in node-red (ben ik niet heel bekend mee dus zal wel even wat tijd kosten vrees ik) om idd de pid regeling te laten uitvoeren naar beide batterijen, bijv. met een kompensatie op basis van SoC van beide batterijen (doel is beide zoveel mogelijk gelijk te belasten).

En dan nog wat verder prutsen om ook een soort 'low PV' mode in node-red te maken die meet wat er op de PV binnen komt en dat 1 op 1 direct weer doorstuurt naar mijn huis, doel in dit geval is om de SoC van de batterij gelijk te houden op bijv. 60% ofzo.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:45
Ik heb een probleem met 1 van mijn 2 Marstek Venus E-3 batterijen. De modbus gaat steeds down, is dan niet meer te pingen.

Ik moet hem dan echt van de grid halen, uitschakeln, netwerkkabel eruit, terug inschakelen, netwerkkabel erin en dan werkt het weer voor 2/3 dagen. Al factory reset etc gedaan.

Het rare is dan in de Marstek app zie ik dan dat ze beide hetzelfde IP hebben, ik heb gewoon reservations in DHCP. Dit is via de LAN poort, Wifi staat uit.

Iemand dit ook al gehad?

[ Voor 8% gewijzigd door Marve79 op 09-05-2026 13:32 ]

• TheoC
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:26
Ik wacht nog op mijn Marstek Venus E met CT003, deze of volgende week is me beloofd. Maar waar ik hier meelees ben ik bang dat ik hier een vaste klant wordt. Van Enexis heb ik een enkel fase Iskra ME 382 meter die natuurlijk vervangen moet worden. Ze zeggen niet wanneer. Kan de meter niet op een of andere manier kapot gaan, om een snellere meter lwissel te krijgen? Die CT002 moet op de dinrail in de groepenkast komen? Ik heb geen plaats, helemaal vol. Laat de spulletjes maar eerst komen, daarna kan ik nog altijd stilletjes huilen😭.

• karine1
  • Laatst online: 19-05 15:33
Hier ook een hoop ellende met de Marstek V2 + V3 en de Ct003 module.

De laatste tijd al een paar keer mijn modem moeten resetten wegens internetproblemen en daarna zijn de batterijen niet meer te koppelen met de ct module.

Batterijen liggen er sinds vanmorgen uit en kunnen niet meer gekoppeld worden ondanks reset van batterij en ct003. Alles verwijderd, terug geinstalleerd maar helaas de ct module lijkt offline te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzMwTfGrcnIWIt9aAvt1TQRvAfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XOqpnyLopVxEyTK1WRfTYEd0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMGhvypwpBzgxij4iocaLQDoMRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4mnFOFI2rGQuNdpegdwpdpRB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtiMRK1csYhFWocZc_GGPGbTePo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JitpEnXnoM2KNXKFi1g11SLz.png?f=fotoalbum_large

• MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:20
never mind... issue solved

[ Voor 95% gewijzigd door MarjaR op 17-05-2026 09:18 ]

• MarjaR
Onze Venus E 3 batterij springt steeds vanzelf op "handmatig" terwijl we 'm op "zelfconsumptie" willen hebben staan. Is dat een bekend issue? En hoe voorkomen we dat?

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
MarjaR schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:15:
Onze Venus E 3 batterij springt steeds vanzelf op "handmatig" terwijl we 'm op "zelfconsumptie" willen hebben staan. Is dat een bekend issue? En hoe voorkomen we dat?
Staat de API aan?

• MarjaR
Ja, voor integratie in Home Assistant.
Maar die API gaat ook steeds vanzelf uit, waarmee de HA "Marstek Local API" integratie de verbinding verliest.

[ Voor 23% gewijzigd door MarjaR op 18-05-2026 20:28 ]

• Driehoek
  • Niet online
MarjaR schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Ja, voor integratie in Home Assistant.
Maar die API gaat ook steeds vanzelf uit, waarmee de HA "Marstek Local API" integratie de verbinding verliest.
Dat is waarom hij steeds naar manual verspringt.

• MarjaR
Driehoek schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:49:
[...]

Dat is waarom hij steeds naar manual verspringt.
Oef!

Kan ik iets doen om dat te voorkomen?

• Driehoek
  • Niet online
MarjaR schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:05:
[...]

Oef!

Kan ik iets doen om dat te voorkomen?
In het andere Marstek topic staat wat uitleg. Je kan modbus via LAN gebruiken voor HA. Dat is wel stabiel.

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:23
Ik zie dst dit voor de v3 is maar de v1 en v2 hebben dan wel geen vaste ethernet ze hebben wel wifi met tcp ip.

Moet het dan niet ook daarop werken ?

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Nou... Vorige week 2 x een Marstek Venus E 3.0 binnen gekregen en gisteren kwam de nalevering van de CT003. Alles bij elkaar is het toch nog een redelijke uitdaging geweest om de CT003 aan te sluiten.

Wat ik ook deed, mijn Samsung Galaxy S24FE weigerde op wat voor manier ook de CT003 te vinden. Zowel niet via de bluetoothscan van de Marstek app, als ook niet bij de Bluetooth scan van Android zelf. Ik had al bijna de hoop opgegeven en deed nog even een snelle scan met mijn horloge en die zag hem wel.

Hierna maar even de iPhone van mijn vrouw gebruikt en het aanmelden was zo gepiept. ZUCHT.

Daarna de volgende uitdaging: Het ding op het (WiFi) netwerk krijgen. Uiteindelijk een van mijn hotspots een los 2,4Ghz netwerk met een eigen simpele naam gegeven om het werkend te krijgen. Nu is het ding mooi te zien in de app. Maar die CT003 is gewoon niet van deze tijd zonder 5Ghz en de simpele netwerknamen. En waarom niet gewoon een LAN aansluiting?

Eind juni loopt mijn huidige energie contract af (en ga ik de accu's zelf aansluiten om alvast eens te kijken of we een beetje ons nachtgebruik uit de accu's kunnen halen en wellicht een klein beetje auto opladen. Tot eind dit jaar "kost" dit natuurlijk geld, maar wel leuk om alvast te oefenen voor volgend jaar.

De twee Venus E 3.0 ga ik gewoon bedraad op het netwerk aansluiten. Hopelijk geeft dat wat minder issues. Dan gelijk ook de boel maar eens in mijn home assistant integreren.

[ Voor 11% gewijzigd door TFHfony op 19-05-2026 15:53 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• MikeDASpike
TFHfony schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:45:

Eind juni loopt mijn huidige energie contract af (en ga ik de accu's zelf aansluiten om alvast eens te kijken of we een beetje ons nachtgebruik uit de accu's kunnen halen en wellicht een klein beetje auto opladen. Tot eind dit jaar "kost" dit natuurlijk geld, maar wel leuk om alvast te oefenen voor volgend jaar.

De twee Venus E 3.0 ga ik gewoon bedraad op het netwerk aansluiten. Hopelijk geeft dat wat minder issues. Dan gelijk ook de boel maar eens in mijn home assistant integreren.
Als je een dynamsich contract neemt, kan het je zelfs (meer) geld opleveren, dan de saldering. Goedkoop laden, en bij duurder energie de opgeslagen energie gebruiken. Als je PV hebt, wordt het nog intresanter door juist te zorgen dat je laad bij zonne energie en ontlaadt/gebruikt bij duurder stroo .

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

MikeDASpike schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:00:
[...]

Als je een dynamsich contract neemt, kan het je zelfs (meer) geld opleveren, dan de saldering. Goedkoop laden, en bij duurder energie de opgeslagen energie gebruiken. Als je PV hebt, wordt het nog intresanter door juist te zorgen dat je laad bij zonne energie en ontlaadt/gebruikt bij duurder stroo .
Ik heb geen plannen om aan dynamisch te gaan. Ik doe dit juist om zo veel mogelijk mijn apparatuur te kunnen gebruiken op de momenten die mij uitkomen.

Mijn huis is full electric (al 20 jaar) en met wat ik in de winter met mijn warmtepomp wegstook is niet te compenseren met goedkope stroom in de zomer (op de momenten dat mijn auto niet in de buurt van mijn laadpaal is).

De stroomprijzen worden straks toch al veel flexibeler. Ik wil dat effect gewoon vooral dempen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:51
Wij hebben sinds het weekend 2 Marstek Venus E 3.0 accu's. Ik ben twee problemen tegengekomen bij de installatie.
  1. de C003 P1 meter werkt niet met de Landis Gyr e360 meter. Door de Homewizard P1 splitter toe te passen is dat opgelost.
  2. 1 accu gaf bij eerste installatie na toevoegen in de Marstek app 0% SOC. Na uitlezen met deze tool: https://rweijnen.github.io/marstek-venus-monitor/latest/ bleek de BMS geen data te geven. Let op dat je met de tool alleen data uitleest en niet schrijft! Je kunt de 'run all tests' knop gebruiken om alle data uit te lezen. Wel moet de bluetooth enabled zijn op de accu, anders kun je hem niet vinden.
    Ik heb versie v2.2.95-beta van de app gebruikt.

Onze accu gaf eerst deze waardes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJU07ZuIEy1zvNe4H27KqCVtbq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ik06YkcOtcwLxJ7tbrDgkCto.png?f=fotoalbum_largeDaarom de stekker van de accu uit het stopcontact gehaald, de groene powerknop bij de RJ45 aansluitingen 10 sec indrukken en de accu 15 min. zonder netspanning laten staan. Op deze manier kun je een factory reset afdwingen. Factory reset in de app had geen effect. Na de hardwarematige reset liet de Marstek app een SOC van 47% zien met gezonde waardes.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-1V2vKm3rZjEXGgxPGPf3vmr4U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5Vob82Vxn6rVF7Wa3yJGPcsR.png?f=user_large De uitgelezen waardes missen soms een decimal-teken, maar heeft mij niet gehinderd in het vinden van het probleem.
Bedankt voor alle tips uit dit topic!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 15:10

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

TFHfony schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:45:
Nou... Vorige week 2 x een Marstek Venus E 3.0 binnen gekregen en gisteren kwam de nalevering van de CT003. Alles bij elkaar is het toch nog een redelijke uitdaging geweest om de CT003 aan te sluiten.

Wat ik ook deed, mijn Samsung Galaxy S24FE weigerde op wat voor manier ook de CT003 te vinden. Zowel niet via de bluetoothscan van de Marstek app, als ook niet bij de Bluetooth scan van Android zelf. Ik had al bijna de hoop opgegeven en deed nog even een snelle scan met mijn horloge en die zag hem wel.

Hierna maar even de iPhone van mijn vrouw gebruikt en het aanmelden was zo gepiept. ZUCHT.

Daarna de volgende uitdaging: Het ding op het (WiFi) netwerk krijgen. Uiteindelijk een van mijn hotspots een los 2,4Ghz netwerk met een eigen simpele naam gegeven om het werkend te krijgen. Nu is het ding mooi te zien in de app. Maar die CT003 is gewoon niet van deze tijd zonder 5Ghz en de simpele netwerknamen. En waarom niet gewoon een LAN aansluiting?

Wat ik mertke, en een collega van mij ook een paar weken geleden: via een ethernet aansluiting lijkt de SW update niet goed te gaan. Via WiFi lukte het ons beiden wel. We hebben nu V148. Ik ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat.

Wat jij zegt over de CT003 herken ik ook. Mijn HomeWizard P1 meter had ik in no time in de app zitten maar de CT003 (die wordt aangeraden) was een lastige. Uiteindelijk had ik deze alleen rechtstreeks op de slimmemeter gezet, zonder dat de HomeWizard in de lucht was, en zonder de HomeWizard splitter. Daarna lukte het wel. Sindsdien (2 maanden nu) draait alles als een zonnetje. Beide P1 meters op de splitter werkt perfect als het eenmaal draait knock knock (on wood).

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

• Nilvo
Net ook weer een gek moment. Bluetooth is op beide accu's uitgeschakeld. Wifi history laat verbinding op grens rood en oranje zien. C003 staat vlak bij de router. 1 accu zegt dat C003 offline is, de andere zegt online. De Marstek app zegt dat beide accu's online zijn.

Ik heb ons accesspoint verplaatst en nu laden beide accu's het weer. Op zich is een dergelijk connectie probleem niet erg, mits het probleem maar correct wordt gerapporteerd.

• Nilvo
Nog een ander puntje. Elke keer blijft de led verlichting aan gaan, terwijl ik deze al meerdere keren uit heb gezet in de app. Is er een reden waardoor dit terug blijft springen?

• MikeDASpike
Nilvo schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 00:02:
Nog een ander puntje. Elke keer blijft de led verlichting aan gaan, terwijl ik deze al meerdere keren uit heb gezet in de app. Is er een reden waardoor dit terug blijft springen?
Ik constateer dit fenomeen eveneens. Dit treedt voornamelijk op na een update, maar ook zonder update activeren de leds zich. Momenteel heb ik de internettoegang voor mijn accu's geblokkeerd, wat resulteert in een aanzienlijk stabielere werking. Het is mij echter onduidelijk of firmware-updates via Bluetooth dan wel direct via ethernet plaatsvinden.

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 09:56
Is het al mogelijk om de batterij te gebruiken in een slimme modus die zowel rekening houdt met eigen verbruik als de opportuniteit om te handelen met dynamische tarieven?

Ik heb de AI modus destijds geprobeerd maar die deed totaal gekke dingen. Is dit wel de manier? Of zijn we hierin overgelaten aan custom integraties zoals modbus+HA?

• MikeDASpike
r0bert schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:31:
Is het al mogelijk om de batterij te gebruiken in een slimme modus die zowel rekening houdt met eigen verbruik als de opportuniteit om te handelen met dynamische tarieven?

Ik heb de AI modus destijds geprobeerd maar die deed totaal gekke dingen. Is dit wel de manier? Of zijn we hierin overgelaten aan custom integraties zoals modbus+HA?
Ik vermoed dat je via HA een betere optie hebt dan wat Marstek levert. Meer dan 6 maanden nu HBC aan het gebruiken en het gaat mij goed af. Een paar weken nu mijn 2e Marstek Venus 3 erbij en opgenomen als seriële batterij. Beide batterijen worden geladen door PV, en op de hoge tarieven ontladen (met een kleine marge om de nacht thuis door te komen).

• MikeDASpike
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat één van mijn batterijen niet verder wilde ontladen dan 15%.
Mijn Bat Grid DOD staat op 88%, dus de SOC zou tot ongeveer 12% mogen zakken.

Wanneer ik handmatig op laden zette, werkte dat gewoon. Maar zodra ik terugschakelde naar ontladen, gebeurde er niets. De ontlaadperiode stond ingesteld tot 23:00 uur, en rond 21:50 zakte de batterij tot 15% en stopte vervolgens volledig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6nJhK1_tM4b35992p3C2RPzSMc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UvdlwIqlZYghDyvvWUGexqrZ.png?f=user_large
De dagen ervoor werkte alles probleemloos.

Heeft iemand ditzelfde gedrag gezien met firmware V148?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeDASpike op 25-05-2026 12:39 ]

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 09:56
MikeDASpike schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:57:
[...]

Ik vermoed dat je via HA een betere optie hebt dan wat Marstek levert. Meer dan 6 maanden nu HBC aan het gebruiken en het gaat mij goed af. Een paar weken nu mijn 2e Marstek Venus 3 erbij en opgenomen als seriële batterij. Beide batterijen worden geladen door PV, en op de hoge tarieven ontladen (met een kleine marge om de nacht thuis door te komen).
Nice! Mag ik vragen met welke strategie/flow/config?

Dynamic V2 > 2. Arbitrage Trader?

Of een andere met een floor?

Want het is leuk als ie gaat handelen en om 23:00 alles verkoopt voor 30 cent/kWh, maar als ik gedurende de nacht het weer terug moet kopen voor 28 cent/kWh dan heeft het weinig meerwaarde. Ergens moet ie die afweging dan kunnen maken hoeveel er nodig is en of het de wear op de batterij waard is.

Ik zie veel config opties in HBC, alleen ben zoekende naar de ideale setting

• MikeDASpike
Ik gebruik de Dynamic 2-strategie. Gedurende de vier voordeligste uren laad ik op via zonne-energie ('charge pv'). Tijdens de twee duurste uren verkoop ik de opgeslagen energie. Rest op self consumption.Sinds gisteren heb ik een aanvullende automation geïmplementeerd: indien er 's ochtends nog stroom in de accu's aanwezig is, er een voorspelling is van 10 kW voor die dag en de prijs boven de 20 cent ligt, wordt alle energie verkocht (tussen 6:00 en 8:00 uur). (Dit is een licht aangepaste versie van de code van @AUijtdehaag.)

Momenteel ben ik bezig met het optimaliseren van een eigen stuk ha automation. Aangezien ik twee accu's op één groep heb, wil ik deze serieel gebruiken. Eerst batterij 1 gebruiken en als deze vol is, omschakelen naar 2. Als 2 dan weer leeg is,verder gaan met batterij1 (prio batterij) . Ook wil ik hij negatieve tarieven het ontladen van beide accus onmiddellijk stoppen en enkel op laden zetten . Ik configureer enkel de entities van max charge/discharge en laat HBC de rest beheren. Echter, gisteren ondervond ik een probleem waarbij accu 2 niet verder wilde ontladen, de discharge cutoff niet bereikte en het systeem stilviel. Dit punt ben ik nog verder aan het bekijken.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:23

Willem2

Ω is futile

MikeDASpike schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:49:
Vandaag voor het eerst meegemaakt dat één van mijn batterijen niet verder wilde ontladen dan 15%.
Mijn Bat Grid DOD staat op 88%, dus de SOC zou tot ongeveer 12% mogen zakken.

Wanneer ik handmatig op laden zette, werkte dat gewoon. Maar zodra ik terugschakelde naar ontladen, gebeurde er niets. De ontlaadperiode stond ingesteld tot 23:00 uur, en rond 21:50 zakte de batterij tot 15% en stopte vervolgens volledig.

[Afbeelding]
De dagen ervoor werkte alles probleemloos.

Heeft iemand ditzelfde gedrag gezien met firmware V148?
Ik heb de Venus E3 met V148; bij mij kwam hij na de update niet lager dan 13%, ondertussen heeft hij afgelopen nacht de 12.5% aangetikt, lijkt dus langzaam beter te worden. Ik heb wel op tweakers gelezen dat een aantal handmatige laad/ontlaad cycli dit zouden kunnen oplossen, maar aangezien het langzaam de goede kant op gaat laat ik het maar even zo, hij is al weer halverwege richting de 12% tenslotte :-)

Tevens heb ik met deze firmware een factory reset gedaan; daarmee lijkt hij zijn lifetime statistics te verliezen wat totaal geladen/ontladen kWh betreft. Nog geen antwoord van Marstek hierop ontvangen.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Stevencito
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20:53
Al twee weken werken mijn 3 st. E3 erg goed samen met een CT003.

Tot eergisteren.

Elke dag staan ze nu wel een keer volledig op standby, terwijl er wel vraag of aanbod is. Ik krijg de zaak weer aan de gang door de P1 stekker én de USBC-voeding uit de CT003 te halen en er weer in te doen. Dan werkt het ongeveer een dag, soms een halve dag ok.

Wat kan ik verbeteren?

- Zitten er misschien teveel apparaten aan de splitter van de P1-meter? (4: load-blancing van de laadpaal, Homewizzard, Zonneplan en dus de CT003

- De drie accus bedraad aan het netwerk aansluiten? Hoe werkt dat dan, want de CT003 is alleen toch maar Wifi?

Ik wil dat het systeem ook blijft draaien als ik een week weg ben.

• MarjaR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-axC8bku5UrM0WQ1BOP2SuuHlP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGKySy9oWaGt7wABk5hEiixB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvIqx4FDJFf9uhGVjO_SvMmpQrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT8pgH4uBP1FkQsgiCFBmaav.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staan opeens wel indrukwekkende (maar dus onzinnige) getallen. Iemand een idee hoe dat komt?

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:52
Ik draai inmiddels 10 dagen met 3 Marsteks E V3, elk op een eigen fase afgezekerd met een CT-003 naar volle tevredenheid. Helaas zag ik vanochtend heel raar gedrag, de ene accu stond de ander op te laden zo leek het en dat op vol vermogen ca 2.5 kW. Ik was niet thuis en kwam er toevallig achter toen ik de Marstek app opende.

Ik heb vervolgens op afstand de CT003 een HW reset gegeven, maar dat hielp niet. Daarna de accu’s elk maar op manual gezet en daarna 1 voor 1 weer in NOM gezet. Toen kwam dat laad/ontlaad gedrag helaas weer terug. Daarna maar de batterijen los van elkaar opgeladen door 1 op NOM te zetten en de 2 andere op manual. Toen ik vanavond thuis kwam alle drie weer in NOM gezet en nu lijkt alles weer te werken zoals voorheen.

Wat kan dit veroorzaakt hebben, wat zou ik er aan kunnen doen? Iemand vergelijkbare ervaring? Draai met v148.

• MikeDASpike
Willem2 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:55:
[...]

Ik heb de Venus E3 met V148; bij mij kwam hij na de update niet lager dan 13%, ondertussen heeft hij afgelopen nacht de 12.5% aangetikt, lijkt dus langzaam beter te worden. Ik heb wel op tweakers gelezen dat een aantal handmatige laad/ontlaad cycli dit zouden kunnen oplossen, maar aangezien het langzaam de goede kant op gaat laat ik het maar even zo, hij is al weer halverwege richting de 12% tenslotte :-)

Tevens heb ik met deze firmware een factory reset gedaan; daarmee lijkt hij zijn lifetime statistics te verliezen wat totaal geladen/ontladen kWh betreft. Nog geen antwoord van Marstek hierop ontvangen.
Ik had de tweede batterij direct bij ontvangst direct naarv148 geupgradet en die had drie weken goed gewerkt. Bij een update doe ik meestal een factoryreset, maar dat had ik nu bij de nieuwe niet gedaan. Nadat deze de dag erop vanaf 15% ging laden, is deze keurig naar uiteindelijk 12% gegaan.

Ik had hem ook bij Marstek aangemeld, maar ik kreeg van een AI-bot een link naar de gebruikershandleiding. Geen idee of er nog iemand wat mee doet.

• Marve79
aartvark013 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:48:
Ik draai inmiddels 10 dagen met 3 Marsteks E V3, elk op een eigen fase afgezekerd met een CT-003 naar volle tevredenheid. Helaas zag ik vanochtend heel raar gedrag, de ene accu stond de ander op te laden zo leek het en dat op vol vermogen ca 2.5 kW. Ik was niet thuis en kwam er toevallig achter toen ik de Marstek app opende.

Ik heb vervolgens op afstand de CT003 een HW reset gegeven, maar dat hielp niet. Daarna de accu’s elk maar op manual gezet en daarna 1 voor 1 weer in NOM gezet. Toen kwam dat laad/ontlaad gedrag helaas weer terug. Daarna maar de batterijen los van elkaar opgeladen door 1 op NOM te zetten en de 2 andere op manual. Toen ik vanavond thuis kwam alle drie weer in NOM gezet en nu lijkt alles weer te werken zoals voorheen.

Wat kan dit veroorzaakt hebben, wat zou ik er aan kunnen doen? Iemand vergelijkbare ervaring? Draai met v148.
Die Marstek app met die CT003 had ik na een dag al wel gezien. Beter HA met HBC. Ik draai nu al weken stabiel. Die app doet heel vreemde dingen.

Bijv ook all 3 batterijen simultaan ontladen wat niet echt efficiënt is.

Mijn CT003 ligt inmiddels in de la.

• Marve79
r0bert schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:31:

Ja dan moet je modbus en HA/Home battery control gaan doen. Maar stelt niet zoveel voor hoor.

• Stevencito
Marve79 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:08:
[...]

Die Marstek app met die CT003 had ik na een dag al wel gezien. Beter HA met HBC. Ik draai nu al weken stabiel. Die app doet heel vreemde dingen.

Bijv ook all 3 batterijen simultaan ontladen wat niet echt efficiënt is.

Mijn CT003 ligt inmiddels in de la.
Marve79, zou je kort willen uitleggen hoe je dit aanpakt? Welke hard- en software, Wifi of bedraad?

• Driehoek
  • Niet online
Stevencito schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Marve79, zou je kort willen uitleggen hoe je dit aanpakt? Welke hard- en software, Wifi of bedraad?
Ga naar hun website. Bob maakt geweldig goede filmpjes waarin hij alles stap voor stap uitlegt

• Marve79
Stevencito schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Heb je al Home Assistant (HAOS)? Anders kun je die installeren op een oude PC of laptop die je nog hebt liggen of een Raspberry Pi. Je moet de batterijen via de LAN kabel aansluiten want over wifi heb je geen modbus.

Dan in HA de modbus verbinding toevoegen van Fonske: https://github.com/fonske/MarstekVenusV3-modbus-TCP-IP

Dan Node-Red installeren, vanuit de app store in HA.

HACS installeren: https://www.hacs.xyz/docs...ownload/#to-download-hacs
Cheapest Hours installeren: https://github.com/TheFes...me-ov-file#how-to-install

Node-Red flows importeren: https://docs.homebatterycontrol.com/01-getting-started
Gewoon de 'all-flows-in-one-file.json' en dan op deploy klikken.

Dashboard importeren: dashboard.yaml en al je settings via de GUI configureren (aantal batterijen, laadstrategie etc).

Dit is wel heel beknopt uiteraard :) De volledige documentatie vind je hier: https://homebatterycontrol.com/

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Stevencito
Via wifi / HBC aansluiten van je batterijen kan ook nog steeds (indien geen netwerk kabel aanwezig is)
https://github.com/fonske...tom_s3_lite_rs485_v3.yaml

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Stevencito
Ik ben een NOOB op dit gebied, dus verontschuldig ik me bij voorbaat voor domme vragen. Hier komen ze:
  1. moet de PC altijd aanstaan? dan is misschien een raspberry PI beter
  2. als ik bedraad doe, dan moet ik wel een verdeelkastje hebben voor 3 batterijen, of kan dat direct vanuit de Raspberry PI?
  3. ik neem aan dat er ook een kabel moet van P1 naar de raspberry Pi?
  4. moet er ook een netwerkkabel vanuit het modem naar de Raspberry PI?
bvd

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01
Inderdaad altijd aan staan. Een raspberry pi of NUC (zo mini PC die weinig verbruikt) is misschien de beste optie.

• Stevencito
is dit wat?

https://www.sossolutions.nl/home-assistent-starter-kit-met-raspberry-pi-4b?gad_source=5&gad_campaignid=21193349493&gclid=EAIaIQobChMIvae6-OTelAMVRJhQBh2gygRpEAQYASABEgLdo_D_BwE

En is het een kwestie van een Scherm via HDMI en toetsenbord via USB aansluiten en het werkt?

Graag ook hulp bij de eerdere vragen: wat sluit ik waar op aan

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:01
Scherm en toetsenbord zijn niet nodig, gewoon aan netwerk verbinden en je kan via (interne) webpagina bedienen dacht ik.

• Stevencito
Ik ben me aan het inlezen, maar ik lees nergens dat je meer dan 1 batterij aansluit.

Maar eerst de hardware:
- raspberrry Pi

- kabel van P1 naar Raspberry PI

- 4 st. UTP netwerkkabels: 3x naar batterij en 1x van router naar Raspberry Pi?

- hub voor de drie batterijen

Daarna een heel circus aan software, te beginnen met HA. Daar schijnen verschillende types van te zijn, welke moet ik hebben en moet je HA kopen, of is dat free?)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste