Ik ben nog steeds aan het stoeien om de Venus E goed ingeregeld te krijgen. Het probleem van updaten van de communication module is inmiddels opgelost, dat was mijn eigen schuld, ik had internetverkeer via de wifi geblokkeerd, in een poging altijd alles via de LAN aansluiting te laten lopen, maar blijkbaar moest die update perse via wifi..
Inmiddels ook een HA omgeving opgetuigd, en begonnen met
dit artikel. Marstek is toegevoegd en ik heb alvast het laden tot max 1kW beperkt, om overshoots te voorkomen. Aangezien het artikel de eigen Marstek CT003 P1 meter aanraadt, heb ik daar ook nog eens naar gekeken (tot nu toe de Homewizard P1 gebruikt). Maar dat ding meet bij mij helemaal niks, alles blijft op 0W staan. Dus daar heb ik niks aan. Van alles geprobeerd, direct op de P1 aangesloten of via (actieve) splitter maakt geen verschil, apparaat verwijderd en opnieuw aangemaakt, met of zonder extra voeding, werkt allemaal niet. Dus moet ik nu concluderen dat het apparaat gewoon stuk is? Support vragen kan ook niet, want dat geeft alleen error messages in beeld
Maar los daarvan ben ik nog wel benieuwd naar hoe anderen e.e.a. hebben ingeregeld via HA. Is de plugin
https://github.com/ViperRNMC/marstek_venus_modbus überhaupt de meest geschikte of beter iets anders? Ik zou bijvoorbeeld graag af kunnen dwingen dat de batterij niet gaat laden als de zon onder is, via de app zie ik regelmatig dat de batterij midden in de nacht opeens gaat staan laden, wat natuurlijk nergens op slaat.
Dus samengevat voor nu eigenlijk twee vragen
- is mijn CT003 stuk?
- hoe / via welke plugin het beste de batterij aansturen vanuit HA?