Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik ben van plan om zonnepanelen aan te schaffen. In eerste instantie ging ik voor Aiko + Enphase micro's, maar aangezien ik een super 'simpele' woon situatie heb (schuin dak, volledig op zuid, geenschaduw) besloten om voor meest kosten efficiente oplossing te gaan en te kiezen voor een string omvormer.
Zou iemand mij kunnen helpen met een koop lijstje?
11x AIKO ABC Zonnepaneel 470Wp (5170Wp max)
1x Growatt MOD 5000TL3-XH (deze zou geschikt moeten zijn lijkt me)
6mm kabel ligt al bij het dak richting de meterkast.
Tips bij openen vragentopic zonnepanelendarkfujita schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:04:
Hoi!
Ik ben van plan om zonnepanelen aan te schaffen. In eerste instantie ging ik voor Aiko + Enphase micro's, maar aangezien ik een super 'simpele' woon situatie heb (schuin dak, volledig op zuid, geenschaduw) besloten om voor meest kosten efficiente oplossing te gaan en te kiezen voor een string omvormer.
Zou iemand mij kunnen helpen met een koop lijstje?
11x AIKO ABC Zonnepaneel 470Wp (5170Wp max)
1x Growatt MOD 5000TL3-XH (deze zou geschikt moeten zijn lijkt me)
6mm kabel ligt al bij het dak richting de meterkast.
Ik ben wel nieuwsgierig, hoe bevalt dit? Is dit “beter” dan de smart schedule functionaliteit die Growatt aanbied?MuadDib007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:54:
[...]
Ik maak gebruik van de BLIQ vanger, een EMS van BLIQ: https://bliq.energy/nl/pr...ergie-management-systeem/
Dat is helaas wel een betaald abonnement plus eenmalige installatiekosten / aanschaf van iets van 750 Euro geloof ik.
Dat hangt er van af wat je doel is met je batterij.GerritGekke schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:08:
[...]
Ik ben wel nieuwsgierig, hoe bevalt dit? Is dit “beter” dan de smart schedule functionaliteit die Growatt aanbied?
Ik handel op de onbalans markt, daar is de Smart Schedule van Growatt niet toe in staat om diverse redenen.
Zelf heb ik kortstondig (enkele dagen) die Smart Schedule gebruikt en ik was niet echt onder de indruk, maar dat ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat hij geen kans heeft gekregen mijn gebruikspatronen aan te leren.
Zodra terugleveren niet meer interessant is (door terugleverkosten, dubbele energiebelasting of wat dan ook) wil ik mijn batterij met Predbat binnen Home Assistant gaan aansturen.
Daar heb ik meer vertrouwen in.
Vooral omdat het dan geen black box is zoals de Smart Scheduling aan voelt maar beter inzichtelijk en waarbij je zelf aan veel knoppen kunt draaien qua finetuning.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ik heb recent een huis gekocht waarin al een growatt inverter (25ktl3-x) + energy meter is geinstalleerd.
Nu viel mij op dat mijn huis-energie verbruik alleen tijdens zonuren inzichtelijk is, en dat zodra de inverter in slaapstand valt het growatt portaal niet langer mijn huis verbruik toont.
Concreet is mijn vraag, hebben meer mensen dit gezien en/of last van? Of is er iets mis met mijn installatie.?
ps. Mijn vorige huis had een SMA installatie en daar kon ik 27x7 mijn huis-verbruik inzien, vandaar de vraag.
/f/image/RscYNytemNMGQlhKkG5rrvjp.png?f=fotoalbum_large)
Als je een meter in de meterkast heb die aan de growatt gekoppeld is, is het enigszins logisch: de growatt inverter gaat in een standby stand als de pv/mppt onder het start voltage komt. Ik krijg bv ook geen modbus communicatie meer als hij in standby staat. Dus mij klinkt het logisch dat er dan ook geen info naar de growatt cloud gestuurd wordt.zyx schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:17:
Hi,
Ik heb recent een huis gekocht waarin al een growatt inverter (25ktl3-x) + energy meter is geinstalleerd.
Nu viel mij op dat mijn huis-energie verbruik alleen tijdens zonuren inzichtelijk is, en dat zodra de inverter in slaapstand valt het growatt portaal niet langer mijn huis verbruik toont.
Concreet is mijn vraag, hebben meer mensen dit gezien en/of last van? Of is er iets mis met mijn installatie.?
ps. Mijn vorige huis had een SMA installatie en daar kon ik 27x7 mijn huis-verbruik inzien, vandaar de vraag.
[Afbeelding]
Eens, maar omdat mijn vorige installatie dit inzicht wel had begon ik toch te twijfelen.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:20:
[...]
Als je een meter in de meterkast heb die aan de growatt gekoppeld is, is het enigszins logisch: de growatt inverter gaat in een standby stand als de pv/mppt onder het start voltage komt. Ik krijg bv ook geen modbus communicatie meer als hij in standby staat. Dus mij klinkt het logisch dat er dan ook geen info naar de growatt cloud gestuurd wordt.
Is BLIQ ook niet een Black box, of kan je hier zelf aardig aan de knoppen draaien? Prebat kende ik niet, bedankt voor de tip.MuadDib007 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:14:
[...]
Dat hangt er van af wat je doel is met je batterij.
Ik handel op de onbalans markt, daar is de Smart Schedule van Growatt niet toe in staat om diverse redenen.
Zelf heb ik kortstondig (enkele dagen) die Smart Schedule gebruikt en ik was niet echt onder de indruk, maar dat ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat hij geen kans heeft gekregen mijn gebruikspatronen aan te leren.
Zodra terugleveren niet meer interessant is (door terugleverkosten, dubbele energiebelasting of wat dan ook) wil ik mijn batterij met Predbat binnen Home Assistant gaan aansturen.
Daar heb ik meer vertrouwen in.
Vooral omdat het dan geen black box is zoals de Smart Scheduling aan voelt maar beter inzichtelijk en waarbij je zelf aan veel knoppen kunt draaien qua finetuning.
BLIQ is alleen de schakel tussen Frank Energie en mijn batterij momenteelGerritGekke schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:45:
[...]
Is BLIQ ook niet een Black box, of kan je hier zelf aardig aan de knoppen draaien? Prebat kende ik niet, bedankt voor de tip.
Dus het algoritme van Frank Energie is mijn black box, tenzij ik een van de algoritmes van BLIQ kies (dan zijn die de black box):
BLIQ heeft momenteel de volgende algoritmes:
Dynamisch Handelen (Epex)
Onbalans Handelen (icm Frank Energie)
Zonnestroom Laden (Zoveel mogelijk op eigen zonnestroom draaien)
Geoptimaliseerd Laden (Beta) (Alleen om eigen verbruik te optimaliseren)
Auto slim laden
Frank is wel bezig om meer controle in te bouwen in de algoritmes waardoor je als gebruiker wat invloed krijgt op de werking, al is daar nog niet veel van bekend.
APX 5.0P-B1 met WAAA-3_QABA-3
APX 98034-P2 met VDAA-5_ZECA-5
Na 2 update rondjes nu:
APX 5.0P-B1 met WAAA-8_QABA-8
APX 98034-P2 met VDAA-8_ZECA-8
Van versie 3 naar 8 en 5 naar 8
merk er zelf weing van, dat is dan weer teleurstellend
[ Voor 5% gewijzigd door ruubert op 24-07-2025 17:30 ]
Dit is mijn eerste post op dit forum.
Ik heb het dak vol liggen met zonnecellen en een regelaar van growatt.
Deze had ik toendertijd gekocht met een aansluiting waar de APX batterij aan geknoopt kon worden.
Ik had een 20Kwh set besteld. Groot was mijn teleurstelling.
Het blijkt dat het systeem meer dan 230 watt continu verbruikt.
Het accu pakket verbruikt meer energie dan mijn huis!
Als ik uit ga van 0,25€ cent/ kWh dan kom ik uit op.
0,230kw x 24 hr x 365 dagen = 504€ per jaar.
Vinden jullie dit geen probleem?
Ik vind hier niks over op internet.
Die 95% turnaround efficiency die je op internet vindt, is minder dan 50% als je niet te veel verbruikt.
Hallo Jan, waar haal je de 95% RTE vandaan?Robert-Jan27 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:20:
Hallo Allemaal,
Dit is mijn eerste post op dit forum.
Ik heb het dak vol liggen met zonnecellen en een regelaar van growatt.
Deze had ik toendertijd gekocht met een aansluiting waar de APX batterij aan geknoopt kon worden.
Ik had een 20Kwh set besteld. Groot was mijn teleurstelling.
Het blijkt dat het systeem meer dan 230 watt continu verbruikt.
Het accu pakket verbruikt meer energie dan mijn huis!
Als ik uit ga van 0,25€ cent/ kWh dan kom ik uit op.
0,230kw x 24 hr x 365 dagen = 504€ per jaar.
Vinden jullie dit geen probleem?
Ik vind hier niks over op internet.
Die 95% turnaround efficiency die je op internet vindt, is minder dan 50% als je niet te veel verbruikt.
Ik heb volop gezocht maar heb nooit iets tastbaars kunnen vinden in documentatie van Growatt zelf.
Mijn systeem had in het begin ook best een hoog "standby" verbruik.
Door firmware updates door Growatt is dat veel minder geworden, al zal dat vast nog wel 1 a 2 kWh per dag zijn.
Qua efficiency, ik haal 70% op zelfconsumptie.
Tijdens onbalans markt ging dat richting 84%.
Daarbij wordt nogal eens gewisseld van laden naar ontladen en andersom voor vaak maar 10 minuten.
Sinds een nieuw algoritme van Frank (en andere markten) zit ik meer rond de 95%.
Daarbij zijn de laadt en ontlaadt momenten soms wel een half uur tot enkele uren aaneengesloten.
Dus de RTE hangt totaal af van de manier van gebruik.
Overigens sluit ik daarbij de impact van firmware updates niet uit, aangezien ik sinds de updates en overstap naar handel bij Frank Energie geen cijfers meer heb opgedaan voor zelfconsumptie
Waarvoor heb je het systeem gekocht?
Ik neem aan dat je daarbij een gedeeltelijk terugverdien scenario in gedachte had?
Voor mij was het nu de kop er af krijgen met onbalans Handel.
Vervolgens blijf ik de markt in de gaten houden wat de meest lucratieve manier is om de accu in te zetten.
Hierondertussen ook weer een update verder omdat mijn SOH niet correct werd weergegeven (Storte van 97% in naar 79%).ruubert schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:20:
De firmware ontwikkeling gaat snel bij Growatt. In het voorjaar heb ik de Growatt APX batterij gekocht (3x 5kw) met de BMS P2
APX 5.0P-B1 met WAAA-3_QABA-3
APX 98034-P2 met VDAA-5_ZECA-5
Na 2 update rondjes nu:
APX 5.0P-B1 met WAAA-8_QABA-8
APX 98034-P2 met VDAA-8_ZECA-8
Van versie 3 naar 8 en 5 naar 8
merk er zelf weing van, dat is dan weer teleurstellend
Ik twijfel aan de validiteit van de cijfers die door de nieuwe firmware worden weergegeven.
Mijn andere batterijen staan ook weer op 100% SOH terwijl die voorheen iets van 97/98 SOH hadden.
Batterij firmware is nu: WAAA-7 met QABA-1017
Ik zal ze vragen of het zinvol is de rest van het systeem ook even te updaten.
Wel bijzonder om te zien dat sommige delen van mijn firmware achter liggen en andere weer voor.
Je zou verwachten dat ze die gelijk proberen te houden.
Voor mijn gevoel is growatt allemaal nog aan het testen, field-testing. Ook de voorwaarde om de batterij-data in hun cloud te moeten stoppen om garantie te krijgen draagt daar aan bij.MuadDib007 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:45:
[...]
Wel bijzonder om te zien dat sommige delen van mijn firmware achter liggen en andere weer voor.
Je zou verwachten dat ze die gelijk proberen te houden.
imho natuurlijk.
Tevens heb ik gevraagd of ze firmware release notes publiceren die publiekelijk beschikbaar zijn.
Dit is het antwoord dat ik kreeg:
The APX battery is designed to deliver a minimum of 6,000 full charge/discharge cycles under theoretical conditions. In practice, the actual number of cycles may exceed this value. The SOH of the battery is calculated based on multiple parameters from the battery cells, including the voltage difference between cells and etc.. The SOH degradation does not follow a strictly linear pattern in relation to the number of cycles; instead, it is significantly affected by the condition and balance of the battery cells over time.
For the battery that the SOH dropped improperly, R&D has calibrated it and other batteries were calibrated at the same time.
Currently, the battery firmware versions available are ZECA-8/VDAA-8/QABA-8/ WAAA-8. I’ve rechecked the batteries currently connected to the inverter. The firmware is not the latest version. If you want, I will assist in updating the firmware of the batteries to the latest version.
We do not publish firmware release notes. In general, firmware updates are intended to optimize the performance of both the battery and the inverter. Sometimes some new functions will require the devices to be updated to the specific firmware version or higher, for example the smart function. When there's new firmware we always can help to update remotely. If you want to know if there's new firmware or not, please feel free to contact us.
Dan zijn jullie ook weer op de hoogte 😉
Het uitschakelen gebeurt meestal 's ochtends om XX uur en 51 minuten, de uren wisselen.
Het inschakelen gebeurt op een vol uur in de middag ook dat uur wisselt.
Het heeft niks met netspanning te maken, die is ruim onder de 253V en bijzonder zonnig weer was het ook niet afgelopen week.
Lijkt wel van buiten gestuurd te worden.
Nog anderen die dit gezien hebben?
:strip_exif()/f/image/3LvBAbGunSiNioAHY9TVYpQ5.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je Smart Scheduling of zoiets aan staan?Polvo176 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:45:
Vandaag uit tussen 11.51 en 15.00 uur
Het zijn wel de uren dat de kale marktprijs negatief was.
Wellicht moet je het in die richting zoeken?
Waar vind ik dat?MuadDib007 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:55:
[...]
Heb je Smart Scheduling of zoiets aan staan?
Het zijn wel de uren dat de kale marktprijs negatief was.
Wellicht moet je het in die richting zoeken?
Ik heb zelf niks bewust in of uit gezet.
het is ook mogelijk om de inverter dmv Frequency Shift aan te sturen. Geen idee of dat ook vanaf extern zou werken aangezien dit volgens mij bedoelt is om in het lokale systeem aangestuurd te worden, niet vanuit de netbeheerder.
Register 01: Safety Function BIT3 FreqDeratingEnable
Ik heb net even naar de setting
Register 91: FreqDerateStart gekeken en die lijkt hier standaard op 50.2Hz te staan.
Ik vermoed dat die door de gekozen net-code/Land wordt bepaald.
geen idee hoe je dit via de stanaard app moet bekijken. Ik haal de info op via modbus.
Maar het klopt wel wat @MuadDib007 zegt, op de dagen dat hij uit is geweest zijn het inderdaad de negatieve uren.
Maar waarop ineens vanaf vorige week?
Ik ben nog flink in de app aan het zoeken geweest, maar kan niks vinden wat ik hieraan kan linken.
Hij staat bij mij hier in de app:Polvo176 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:38:
Land is gewoon op Nederland ingesteld en is ook niet veranderd.
Maar het klopt wel wat @MuadDib007 zegt, op de dagen dat hij uit is geweest zijn het inderdaad de negatieve uren.
Maar waarop ineens vanaf vorige week?
Ik ben nog flink in de app aan het zoeken geweest, maar kan niks vinden wat ik hieraan kan linken.
:strip_exif()/f/image/RBbpE1m38XzExKwkOSfKkh3b.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kan ook gebeuren als je bent aangemeld bij Zonnedimmer.
Indien je daarbij onder instelling hebt gekozen om t dimmen op basis van prijs exclusief belastingen:
:strip_exif()/f/image/pCLCjq4xJbD3NAwJcRj7qSVN.jpg?f=fotoalbum_large)
Anders weet ik het zo snel ook even niet en zou je Growatt kunnen vragen of er iets aan hun kant geactiveerd is wat dit kan verklaren.
Onder create plan" staat" select device", maar er valt niks te kiezen.
Vanaf de 10K variant hebben deze een 3e MPPT. In mijn geval zou ik dan ook de set die op het dak van de garage ligt kunnen aansluiten, al moet de kabel dan wel langs de buitengevel naar zolder.
Hoe zit het met de backup functie van deze omvormers? Ik kan uit de handleiding nou niet opmaken of je de backup-load aansluiting moet gebruiken en apart bedraden naar de meterkast of dat je als je het hele huis er op wil alleen de grid aansluiting kan bedraden...
Het lijkt me dat alles wat aan de backup moet op de backup aansluiting van de omvormer moet:firecaps30 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:01:
Ik zag online de eerste beschikbaarheid van de MOD HU omvormers voorbij komen.
Vanaf de 10K variant hebben deze een 3e MPPT. In mijn geval zou ik dan ook de set die op het dak van de garage ligt kunnen aansluiten, al moet de kabel dan wel langs de buitengevel naar zolder.
Hoe zit het met de backup functie van deze omvormers? Ik kan uit de handleiding nou niet opmaken of je de backup-load aansluiting moet gebruiken en apart bedraden naar de meterkast of dat je als je het hele huis er op wil alleen de grid aansluiting kan bedraden...
:strip_exif()/f/image/he5c9uD6a80przNZ1wTO4jcW.jpg?f=fotoalbum_large)
De bypass breaker zit er voor het geval je omvormer niet werkt, dan schakel je die in.
Dus als je het hele huis op de backup wil moet je zowel Grid als Backup bedraden.
Anders zou je spanning het net op kunnen sturen in Backup modus, dat is niet de bedoeling uiteraard.
Lijkt mij alleen maar onhandiger aangezien je nu verplicht 2 kabels naar de omvormer moeten om het te gebruiken. Met een losse box kan je die box nog in je meterkast kwijt.
Prijsverschil is ook niet echt aanwezig zie ik, de box los is iets van 350e. En een losse omvormer en box is dan ook 1300e. Dus dan blijft voor de groote alleen de 3e mppt over.
In theorie zou je een schakelaar kunnen zetten tussen grid en backup van de omvormer? Uiteraard wel zorgen dat de hoofdschakelaar in de meterkast uit staat
Dan twijfel ik wel of ik die omvormer zal kopen. Wat er nu op 2 MPPT's binnen komt is meer dan genoeg om de batterij te vullen. Aan de andere kant; op de slechte dagen kan dit net het beetje zijn wat ik tekort kom en als ik nog een batterij er op stapel kan het wel nodig zijn.
Misschien kan ik ergens een mooie deal maken met inruil van de MIC2000 1-fase en MOD8000 3-fase BP. Die laatste is 3 maanden oud

Ik weet niet wat de dimensies van de strings zijn en of er nog ruimte is om de bestaande strings uit te breiden, maar je zou de panelen met afwijkende ligging van Tigo optimizers kunnen voorzien.firecaps30 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:22:
Dank beiden! Dat is jammer, ik had gehoopt dat er maar 1 kabel van omvormer naar meterkast hoefde. De meterkast zit namelijk al propvol. Heb geen loze leiding of extra 3-fase groep naar zolder lopen. Het kan wel maar dan zal ik de wasmachine groep opnieuw moeten bedraden.
In theorie zou je een schakelaar kunnen zetten tussen grid en backup van de omvormer? Uiteraard wel zorgen dat de hoofdschakelaar in de meterkast uit staat. Dan heb je geen naadloze backup maar werkt het wel in het geval van langdurige stroomuitval denk ik? Niet het beste idee maar zou kunnen werken denk ik.
Dan twijfel ik wel of ik die omvormer zal kopen. Wat er nu op 2 MPPT's binnen komt is meer dan genoeg om de batterij te vullen. Aan de andere kant; op de slechte dagen kan dit net het beetje zijn wat ik tekort kom en als ik nog een batterij er op stapel kan het wel nodig zijn.
Misschien kan ik ergens een mooie deal maken met inruil van de MIC2000 1-fase en MOD8000 3-fase BP. Die laatste is 3 maanden oud
Belangrijke vereiste is dat de panelen in de string maximaal 25% afwijken qua vermogen en dat beide liggingen individueel voldoende spanning moeten leveren om de omvormer te laten starten dacht ik.
Zelf heb ik 2 strings waarvan er 1 pal uit Zuid staat en de andere verdeeld is over Zuid en Oost, welliswaar volledig voorzien van optimizers, maar dat werkt als een zonnetje.
In de toekomst ben ik van plan daar nog enkele panelen op West aan toe te voegen.
Ik ga eens in de inruil optie duiken, kijken of het de moeite waard is.
Tigo biedt de Tigo Academy aan waar je gratis gebruik van kunt maken.firecaps30 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 20:18:
Er is nog ruimte op de strings maar de afwijking is te groot. String 1 heeft dezelfde oriëntatie alleen een andere hellingshoek, maar dat zijn 325wp panelen en die op de garage 415wp. String 2 heeft 490wp panelen.
Ik ga eens in de inruil optie duiken, kijken of het de moeite waard is.
Die heb ik gevolgd voordat ik optimizers heb genomen.
Het verschil in vermogen kan wellicht wel iets groter zijn, het gaat om de spanning en amperage die maximaal 25% mogen afwijken.
Zelf heb ik 275, 325 en 380 gecombineerd liggen.
Mocht je meer willen weten over Tigo dan stuur maar een DM, het hoort niet echt in dit topic thuis 😅
:strip_exif()/f/image/m480xQ1F3xgJDmzWQjD7TQHQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een Shine WiFi S dongle met OpenInverterGateway protocol v3.05 aan de growatt 4000 TL3-S hangen. Er zit tussen de AC en DC een zeer grote delta, iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen is?
De P1 monitor geeft aan dat ik meer terugleveren dan wat de AC power is. Hier gaat iets dus niet helemaal goed, ik kan het alleen niet herleiden.
Als je backup load je volledige common load is, kan je het dan anders aansluiten?MuadDib007 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:44:
[...]
Het lijkt me dat alles wat aan de backup moet op de backup aansluiting van de omvormer moet:
[Afbeelding]
De bypass breaker zit er voor het geval je omvormer niet werkt, dan schakel je die in.
Dus als je het hele huis op de backup wil moet je zowel Grid als Backup bedraden.
Anders zou je spanning het net op kunnen sturen in Backup modus, dat is niet de bedoeling uiteraard.
Als je er een Smart Meter tussen hebt dan kan die dan niet voorkomen dat de omvormer met zijn backup functie niet gaat exporteren? Of klinkt dit ideaal maar is het technisch onmogelijk?
Dat zal de output per fase zijn denk ik, 3x946,8 komt aardig overeen met de DC waarde.GerritGekke schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:01:
[Afbeelding]
Ik heb een Shine WiFi S dongle met OpenInverterGateway protocol v3.05 aan de growatt 4000 TL3-S hangen. Er zit tussen de AC en DC een zeer grote delta, iemand enig idee hoe dit kan en hoe dit op te lossen is?
De P1 monitor geeft aan dat ik meer terugleveren dan wat de AC power is. Hier gaat iets dus niet helemaal goed, ik kan het alleen niet herleiden.
Ik vind de gedachte wel mooi, dat hij met de meter weet hoeveel stroom je huis nodig heeft en dat hij alleen daarvoor vermogen opwekt.GerritGekke schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Als je backup load je volledige common load is, kan je het dan anders aansluiten?
Als je er een Smart Meter tussen hebt dan kan die dan niet voorkomen dat de omvormer met zijn backup functie niet gaat exporteren? Of klinkt dit ideaal maar is het technisch onmogelijk?
Echter, als er ergens geleiding mogelijk is zal de stroom dat pad ook bewandelen.
Stel dat de oven van de buurvrouw nog aan stond toen de Grid uit viel, dan zal er ook stroom door jou meter naar die oven lopen, en maar het eventuele poppetje van Enexis die aan de kabel werkt om wellicht een kabelbreuk te herstellen.
De enige manier om dat op te lossen is de grid aansluiting te ontkoppelen of de omvormer zichzelf uit te laten schakelen (In mijn geval regelt de backup Box de ontkoppeling van de Grid)
Om te voorkomen dat een omvormer bij Grid uitval stroom blijft produceren zijn ze uitgerust met een Anti Islanding functie. Dit voorkomt dat ze een eilandje van stroom worden in de wijk als de hele wijk zonder stroom zit.
Wat daadwerkelijk op de backup van je inverter is aangesloten kan dan nog wel veilig van stroom worden voorzien met een hybride omvormer.
Dus nee, de meter kan je niet helpen om dit op te lossen en je backup aansluiting mag nooit verbinding met je Grid hebben.
Wel mag je je hele huis op de Backup aansluiting zetten, dat heb ik grotendeels gedaan op mijn kookplaat en PV omvormer na.
O dat is inderdaad een goeie, heb ik nooit zo bij stilgestaan. Enig idee waarom ik enkel 1 fase AC output krijg en niet gecombineerd drie?HeldereM schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Dat zal de output per fase zijn denk ik, 3x946,8 komt aardig overeen met de DC waarde.
Beetje spanning op het werkveld is niks mis mee tochMuadDib007 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Stel dat de oven van de buurvrouw nog aan stond toen de Grid uit viel, dan zal er ook stroom door jou meter naar die oven lopen, en maar het eventuele poppetje van Enexis die aan de kabel werkt om wellicht een kabelbreuk te herstellen.
….
Dan doet de backup alles bij jou via een batterij? Ik ben dan wel benieuwd, waarom heb je de PV omvormer er niet achter gezet? Als de PV geen spanning heeft wekt het ook niks op. Is dat juist niet wat je wil op zo’n moment?MuadDib007 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:47:
[...]
Dus nee, de meter kan je niet helpen om dit op te lossen en je backup aansluiting mag nooit verbinding met je Grid hebben.
Wel mag je je hele huis op de Backup aansluiting zetten, dat heb ik grotendeels gedaan op mijn kookplaat en PV omvormer na.
De Hybride omvormer wordt gebruikt voor onbalans handel.GerritGekke schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:58:
[...]
Beetje spanning op het werkveld is niks mis mee tochmaar ik begrijp wat je schrijft. Dank voor de heldere toelichting.
[...]
Dan doet de backup alles bij jou via een batterij? Ik ben dan wel benieuwd, waarom heb je de PV omvormer er niet achter gezet? Als de PV geen spanning heeft wekt het ook niks op. Is dat juist niet wat je wil op zo’n moment?
Aangesloten PV panelen hebben een negatieve impact daarop omdat bij veel PV aanbod de accu niet of nauwelijks ontlaadt indien gewenst.
Ze rekenen je af op basis van accu SoC dus daarom de overstap naar een aparte PV omvormer.
De PV omvormer heeft bij aansluiten achter de backup geen manier om zijn vermogen terug te regelen en ik weet niet wat er de gevolgen van zijn als de batterij vol zit.
Daarom heb ik liever dat deze bij Grid uitval ook uit gaat.
Dit is overigens zoals het Retrofit design van Growatt ook voorschrijft om eea aan te sluiten.
Indien er langdurige stroomuitval is kan ik de PV kabels wel oversteken naar de andere omvormer.
Wellicht heeft de ontwikkelaar van de custom firmware een 1-fase omvormer en moet er ergens 3 fases opgeteld worden?GerritGekke schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:49:
[...]
O dat is inderdaad een goeie, heb ik nooit zo bij stilgestaan. Enig idee waarom ik enkel 1 fase AC output krijg en niet gecombineerd drie?
Ben trouwens wel erg blij dat ik je bericht gelezen heb, ik wist niet van het bestaan van custom firmware voor de Growatt monitoring stick en zat te denken om Solar Assistant te gaan gebruiken.
Bij een negatieve stroomprijs wil ik de zonnepanelen uitzetten en de accu's opladen met stroom van het net (grid charge). Ik dacht hiervoor de setting active power ratio te kunnen gebruiken maar dan worden de accu's evengoed opgeladen met de zonnestroom.
Volgens mij kan dat niet.firecaps30 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 13:53:
@MuadDib007 Weet jij toevallig hoe je het opladen van de accu's met zonnestroom uit kan zetten?
Bij een negatieve stroomprijs wil ik de zonnepanelen uitzetten en de accu's opladen met stroom van het net (grid charge). Ik dacht hiervoor de setting active power ratio te kunnen gebruiken maar dan worden de accu's evengoed opgeladen met de zonnestroom.
Je kunt wel bepalen of je accu's mogen laden.
Tevens kun je bepalen of dat vanuit de Grid mag.
Maar als er PV beschikbaar is gaat dat voor met het laden en wordt eventueel aangevuld vanuit de Grid.
Je kunt de PV niet limiteren zonder de gehele AC stromingen te limiteren volgens mij.
Dat is voor mij de reden geweest om de PV te scheiden van de hybride omvormer in ieder geval.
Overigens zijn er maar 2 scenario's waarin PV uitschakelen en laden vanuit de Grid zinnig is naar mijn idee:
Of hele interessante all-in negatieve marktprijzen, of je levert op jaarbasis veeeeeel meer terug dan je afneemt van de Grid.
Wellicht heeft iemand anders nog ideeën.
Nu kan de Smartstuff P1 modbus dongle het signaal converteren, maar de vraag is of er een stabiel uitgangsvermogen uit komt omdat de P1 meter maar 1x per seconde data levert. @firecaps30, ik zie dat je uiteindelijk toch een Chinese kWh meter hebt geïnstalleerd.
Mijn vraag: is er iemand die het wel stabiel werkend heeft gekregen? Zo niet: hoe instabiel is instabiel? Zijn het sprongetjes van 10W per seconde of echt 100'en watts?
Uiteindelijk zou het gewoon fijn zijn als de Growatt firmware officieel overweg kan met 1x per seconde updaten, maar ja, daar lijkt het niet op.
Beide zullen altijd op elkaar afgestemd moeten zijn.marcop23 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 09:22:
Vraagje: Ik wil de "Export limit"-functie gebruiken van mijn Growatt MIN 3600TL-XH. Officieel heb je daarvoor zo'n Chinese kWh meter nodig. Ik heb daar echter geen plek voor in mijn groepenkast, dus ik wil de P1-data daarvoor gebruiken.
Nu kan de Smartstuff P1 modbus dongle het signaal converteren, maar de vraag is of er een stabiel uitgangsvermogen uit komt omdat de P1 meter maar 1x per seconde data levert. @firecaps30, ik zie dat je uiteindelijk toch een Chinese kWh meter hebt geïnstalleerd.
Mijn vraag: is er iemand die het wel stabiel werkend heeft gekregen? Zo niet: hoe instabiel is instabiel? Zijn het sprongetjes van 10W per seconde of echt 100'en watts?
Uiteindelijk zou het gewoon fijn zijn als de Growatt firmware officieel overweg kan met 1x per seconde updaten, maar ja, daar lijkt het niet op.
De omvormer verwacht een reactie van de meter als hij zijn vermogen bij stelt.
Blijft de reactie uit dan gaat hij nog harder bijsturen.
Gevolg zal waarschijnlijk zijn dat hij gaat jojo-en en als je pech hebt hem in storing laten schieten.
Stel je hebt een batterij in je installatie dan zal 1* per seconde rampzalige gevolgen hebben voor de functionaliteit.
Daarbij wil je ook het liefst near real time bijsturing.
Het zal voor een reden zo ontworpen zijn.
Overigens heb je ook meters met CT klemmen, die zou je wellicht in een extra toe te voegen paneel in je meterkast kunnen plaatsen als dat past.
Voorheen was mijn idle gebruik rond de 600 Watt, wat veel is, maar tegenwoordig ligt dit dichter tegen de 1000 Watt.
Mijn Homelab heeft wat uitbreidingen gekregen maar dat verklaar slechts een 100 Watt hier van.
Ondertussen lijkt het er op dat de oorzaak in mijn Hybride Growatt inverter zit.
Zelfs al staat de batterij standby dan gebruikt de inverter zelf nog makkelijk 250 watt.
Het eigen verbruik zou rond de 6 watt mogen liggen als ik het goed lees in de datasheet.
Voor de liefhebbers wat plaatjes:
Links vanuit Home Assistant, uitgelezen met Modbus, de Output power van de inverter en de Battery combined power. Aangezien er geen PV op deze inverter zit moet het verschil tussen deze cijfers het idle verbruik van de inverter zijn
Rechts vanuit Growatt, ook daar zie je de Output power van -350 watt en ongeveer 100 watt battery charge power.
![]() | ![]() |
Wel moet ik toegeven dat mijn batterij vergeleken met vroeger (Als in een firmware van de nodige maanden geleden) nu een betere RTW heeft.
Een mogelijke verklaring is dat Growatt de rekenmethode in de firmware heeft aangepast waardoor nu meer energie tot Idle verbruik gerekend wordt en de batterij zelf efficienter lijkt, dus minder kWh op de tellers van de batterij komen te staan.
Maar dan nog is het verschil met voorheen erg groot.
Heeft iemand anders hier wellicht nog inzichten voor of een andere kijk er op?
Hoe dan ook: to be continued.
1) Zet de DC van omvormer AAN
2) Zet de werkschakelaar AAN
3) Zet de aardlek automaat in meterkast AAN
Dit is toch de volgorde? Bij uitzetten tegenovergestelde.
[ Voor 44% gewijzigd door darkfujita op 27-08-2025 10:39 ]
Zodra het vermogen en spanning van de panelen af is de werkschakelaar uitzetten en als laatste de aardlekautomaat.
Opstarten zou ik zelf kiezen voor aardlekautomaat, werkschakelaar en dan DC inschakelen.
Maar ik ben geen professional dus don't hold it against me als het fout is.
Zeker met uitschakelen is DC als eerste afschakelen belangrijk, dan kan de omvormer het vermogen afbouwen.
Zou je als eerste AC ontkoppelen kan hij kortstondig zijn spanning niet kwijt.
Bij inschakelen zal de volgorde er wellicht niet echt toe doen.
Zodra ik de batterij uit schakel met de DC schakelaar gaat het verbruik van de omvormer naar 9 watt.
Schakel ik de batterij weer in dan schiet hij weer omhoog.
Tevens zijn zowel de BMS als de batterij units erg warm voor batterijen die in "rust" staan.
Ik begin te vermoeden dat de wijze van aansturing door BLIQ de batterijen te actief houdt en voor dit onnodig hoge verbruik zorgt.
Dus ook maar een lijntje uitgegooid bij blow.
Kan ik iets voor je bekijken om te vergelijken? Heb geen Bliq of andere aansturing, lees uit via modbus bekabeld in Home Assistant.MuadDib007 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:04:
Ik ben ondertussen wat wijzer over het sluipverbruik van mijn systeem.
Zodra ik de batterij uit schakel met de DC schakelaar gaat het verbruik van de omvormer naar 9 watt.
Schakel ik de batterij weer in dan schiet hij weer omhoog.
Tevens zijn zowel de BMS als de batterij units erg warm voor batterijen die in "rust" staan.
Ik begin te vermoeden dat de wijze van aansturing door BLIQ de batterijen te actief houdt en voor dit onnodig hoge verbruik zorgt.
Dus ook maar een lijntje uitgegooid bij blow.
Zelf kijk ik naar de Battery Combined Power om te bepalen of de batterij in rust is.
Op die momenten zie ik al snel -300 watt op de Output en vaak maar minimaal op de Battery Combined.
Ben benieuwd wat dat bij jou (en eventueel anderen) is.
Vanacht valt wel op dat de SoC toch langzaam met ongeveer 1 procent per uur op loopt in deze "rust" modus.
Dus wellicht verdwijnt een stuk van de energie alsnog in de batterij.
[ Voor 19% gewijzigd door MuadDib007 op 29-08-2025 08:12 ]
Vanochtend rond 07:00 was de batterij in rust (leeg) en dan zie 140W verbruik max. Dit is met 2 accu modules.MuadDib007 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:09:
Je zou eens kunnen kijken wat je Output Power is van de omvormer op momenten dat er geen PV opbrengst is en je accu in rust is.
Zelf kijk ik naar de Battery Combined Power om te bepalen of de batterij in rust is.
Op die momenten zie ik al snel -300 watt op de Output en vaak maar minimaal op de Battery Combined.
Ben benieuwd wat dat bij jou (en eventueel anderen) is.
Vanacht valt wel op dat de SoC toch langzaam met ongeveer 1 procent per uur op loopt in deze "rust" modus.
Dus wellicht verdwijnt een stuk van de energie alsnog in de batterij.
/f/image/plFfeeLBnynsaOBr0I7ixSbf.png?f=fotoalbum_large)
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Fijn, dan lijkt mijn "standy" power wel in orde te zijn zonder batterijen aangeslotenMirabis schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:17:
@MuadDib007 Ik heb een Growatt MOD-7000 TL3 XH (BP) en zonder opwek en aangesloten batterij meet de 3-fase HomeWizard kWh meter ongeveer 8W continu (7W min, 9W max, 8W mean). Merk op, er is wel een actieve modbus connectie met mijn HomeWizard via de ShineWiLan-X2 (bedraad).
Dat ligt meer in de lijn van mijn verwachting.firecaps30 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:09:
[...]
Vanochtend rond 07:00 was de batterij in rust (leeg) en dan zie 140W verbruik max. Dit is met 2 accu modules.
[Afbeelding]
Ik heb welliswaar 6 modules, maar het kan niet de bedoeling zijn dat de batterijen dagelijk 6 kWh verstoken om op niveau te blijven.
Wat voor firmware versies heb jij momenteel op je systeem staan?
Online bij server.growatt.com zie ik het volgende:
Inverter: DN1.0/DNAA095100/ZBDC-0011/S3EB00D00T00P0FU01M0064
BMS: ZECA-9/VDAA-9
Batterij modules: QABA-9/WAAA-9
SYN-Box: ZQCA-5
Property: DN1.0/DNAA095101/ZBDB-0010/S3EB09D00T00P0FU01M0050
BMS: ZECA-9/VDAA-9
Batterij modules: QABA-9/WAAA-9
Zo doe ik het ook en idd, de RTE is tegenwoordig best hoog.konehead schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:16:
Hi! Ik heb mijn Growatt ark accu (met inverter, waar ook mijn panelen aan hangen) aan HA gekoppeld. Nu probeer ik dagelijks de roundtrip efficiëncy te meten. Die doe ik door de charge en discharge entiteiten te pakken, en uit te rekenen wat wat de accu en en uit is gegaan. Ik krijg round trips van boven de 95%. Dit is toch onrealistisch hoog? Hoe reken jullie de round trip uit?
Alleen zie je in eerdere posts van mij dat mijn inverter in idle zelf wel tot 300 watt sluipverbruik heeft.
Zou je dat meenemen dan zakt je RTE wel in.
Ik vermoed dat Growatt in recentere firmwares aanpassingen heeft gedaan wat betreft het toebedelen van energiestromen aan entiteiten.
Voorheen ging de stroom die gebruikt werd voor het in balans houden van de batterijen ook in de charge en discharge entiteiten.
Wellicht dat het nu niet meer het geval is.
Je zou eens kunnen kijken wat jou output power van je inverter aangeeft als hij in rust is.
Hopelijk heb je geen hoog sluipverbruik.
Overigens, hoe gebruik je je accu's?
Om te handelen, dus meestal full pull voor de batterij of juist voor zelfconsumptie?
Die laatste zou een stuk lagere RTE moeten geven is mijn ervaring.
Bijkomende probleem is dat hij nu ineens aangeeft PV opwerk te hebben op String 1 terwijl er totaal geen PV aangesloten zit op de inverter.
Huidige firmware van de inverter is ZBDC-0012 alle andere gegevens zien er nog het zelfde uit.
Maandag maar eens kijken of ik daar iemand te pakken krijg.
Top manMuadDib007 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:53:
Ondertussen heeft Growatt zonder mij te raadplegen mijn inverter van een firmware update voorzien.

Nu lees ik dat een nieuwere lan-stick wel de rs485 signalen kan doorgeven, maar hoe koppel ik dat dan aan een kwh meter van eastron oid? Ik kan eventueel een tl3600 afkoppelen en verkopen en alle 20 panelen doorkoppelen op 1 omvormer, dan hangt er alleen nog ergens een goodwe op een zolder van 3kw die onbeheerd z'n ding zou doen. De 3600w output is sowieso wel voldoende om 95% van de tijd nul op de meter te spelen. Lever nu soms 9kw terug, wat gewoon overdreven is, maar met het saldren wel erg prettig. Jaarverbruik is toch gauw 6a7 MWh.
Ik heb geen oplossing voor je.Doesnotcompute schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:06:
Is er mogelijk iemand die mij kan helpen met het opzetten van zero-grid-feed-in? Normaal zou ik dat gewoon met een kwh meter doen, echter hangen er twee 3600w modellen zo'n 100m van mijn woning af, achter in mijn tuin. Toen leek salderen nog wel even te bestaan, dus helaas vergeten wat signaal kabels er bij te gooien. Mijn optie bestaat nog wel om een powerline adapter te gebruiken om een ethernet aansluiting bij de omvormers te krijgen. Maar dan? Ik ben geen die-hard tweaker, en dingen als ESPhome e.d. zegt mij helemaal nada. De bergen code die voorbij vliegen evenmin.
Nu lees ik dat een nieuwere lan-stick wel de rs485 signalen kan doorgeven, maar hoe koppel ik dat dan aan een kwh meter van eastron oid? Ik kan eventueel een tl3600 afkoppelen en verkopen en alle 20 panelen doorkoppelen op 1 omvormer, dan hangt er alleen nog ergens een goodwe op een zolder van 3kw die onbeheerd z'n ding zou doen. De 3600w output is sowieso wel voldoende om 95% van de tijd nul op de meter te spelen. Lever nu soms 9kw terug, wat gewoon overdreven is, maar met het saldren wel erg prettig. Jaarverbruik is toch gauw 6a7 MWh.
Alleen kan ik je wel zeggen dat de RS485 op de nieuwe LAN stick niet geschikt is om te communiceren met een RS485 meter in je meterkast, dus het probleem blijft daarmee bestaan.
Er is vast iets half werkends te hobbieen door een creatief iemand maar wil je op safe spelen en het goed laten werken zou 1 omvormer icm 1 RS485 meter de beste configuratie zijn.
En dan wordt het toch een datakabel trekken vrees ik.
Volgens mij werd de mogelijkheid wel besproken in een ander growatt topic. Er staan ook het een en ander in een whitepaper over de wilan x2.MuadDib007 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:49:
[...]
Ik heb geen oplossing voor je.
Alleen kan ik je wel zeggen dat de RS485 op de nieuwe LAN stick niet geschikt is om te communiceren met een RS485 meter in je meterkast, dus het probleem blijft daarmee bestaan.
Er is vast iets half werkends te hobbieen door een creatief iemand maar wil je op safe spelen en het goed laten werken zou 1 omvormer icm 1 RS485 meter de beste configuratie zijn.
En dan wordt het toch een datakabel trekken vrees ik.
/f/image/ullfFuieq55zJQnkgE11kqmP.png?f=fotoalbum_large)
Zoals ik het begrijp is het dus modbus over LAN voor "third party".
https://en.growatt.com/up...s_TCP_(ShineWiLan-X2).pdf
In dit geval is duidelijk te lezen dat de third party gegevens uit de omvormer kan lezen / registers kan aanpassen.Doesnotcompute schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:31:
[...]
Volgens mij werd de mogelijkheid wel besproken in een ander growatt topic. Er staan ook het een en ander in een whitepaper over de wilan x2. [Afbeelding]
Zoals ik het begrijp is het dus modbus over LAN voor "third party".
https://en.growatt.com/up...s_TCP_(ShineWiLan-X2).pdf
In geval van een Modbus Meter is juist de Inverter degene die de registers van de meter leest.
Dus het is omgekeerd.
Prima om een EMS (Zoals BLIQ) of Home Assistant met de omvormer te laten kletsen.
Echter zul je de logica dan helemaal in die EMS of Home Assistant moeten bouwen.
Daarbij krijg je toch wat vertraging dus het zal nooit zo optimaal zero feed in kunnen functioneren t.o.v. een omvormer die rechtstreeks aan een Modbus meter hangt.
Een kabel graven is gewoon geen realistische optie meer. ik overdrijf niet dat het 100m door mn tuin moet en op minimaal 60cm diepte ivm opritten, zwaar verkeer e.d. De mantelbuis zit al stampvol en krijg ik niets meer doorheen tenzijn ik alles eruit zou trekken. Terrasjes, grindpaden etc over de kop trekken ga ik gewoon niet meer doen als het anders kan.
Mijn ervaring met die ethernet RS485 dingetjes (Waveshare specifiek) is dat ze prima werken als cliënt of server. Je kunt ze niet combineren tot een functionerende bridge, althans, dat is mij nooit gelukt.Doesnotcompute schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:18:
Aah oke. Nou ik heb in iedergeval wel rs485 naar ethernet din servertjes gevonden die als server en client kunnen dienen, dan heb je dus een bridge over je lan netwerk wat best snel is. 100 zero grid is ook geen must. als ik mijn feed-in met 90% kan verminderen is het al ruim voldoende.
Een kabel graven is gewoon geen realistische optie meer. ik overdrijf niet dat het 100m door mn tuin moet en op minimaal 60cm diepte ivm opritten, zwaar verkeer e.d. De mantelbuis zit al stampvol en krijg ik niets meer doorheen tenzijn ik alles eruit zou trekken. Terrasjes, grindpaden etc over de kop trekken ga ik gewoon niet meer doen als het anders kan.
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AKLV6P9SD6VKQ&psc=1
Dan gewoon lekker 2 stuks halen en uitproberen zou ik zeggen.Doesnotcompute schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:50:
Ging om deze. Vond er een video over van iemand die ze specifiek als client en server instelde voor een ampere meting.
https://www.amazon.nl/gp/...?smid=AKLV6P9SD6VKQ&psc=1
Ben benieuwd naar je resultaat.
En anders binnen 30 dagen een retour aanmelden 😁
Helaas nog niet over waarom de energiestromen verkeerd geregistreerd worden
I've updated the firmware of inverter and batteries to the latest on August 29. Because your system is a retrofit system and the new firmware support to upload the PV production to our system.
And I asked R&D for the self-consumption power of the devices.
The self-consumption power of each component under different operating states is as follows:
Operating State MOD-XH PM (1PCS) BM (1PCS)
Running without load 50W 40W 20W
Standby 10W 5.5W 6W
Since you have 6 batteries (BM), the total power of the inverter and batteries is 50+40+20*6 = 210W.
Note:
The efficiency and self-consumption values provided are minimum values obtained under ideal laboratory conditions.
Actual efficiency is influenced by factors such as PV input voltage/current, ambient temperature, load power fluctuations, and grid stability.
Actual self-consumption depends on load variations, PV input, charging/discharging current, battery usage, inverter/battery operating modes, and ambient temperature.
Een vraag: ik heb een MIN 6000TL-XHTheWalrus schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:13:
[...]
Bij mij was het omdat ik de BP versie van de omvormer niet heb en daardoor geen neutraal aansluiting heb.
De APX verreist een neutraal aansluiting naast de BAT+ en de BAT -. Dit heeft volgens mij met de Backup power mogelijkheid te maken(eiland modus).
/XE omvormer, zo ver ik kan lezen kan daarop het nieuwere APX systeem worden aangesloten toch? Ik zie in de APX handleiding geen “neutraal” bij het overzicht van aansluitingen, of is dat bij de MOD variant enkel nodig?
:strip_exif()/f/image/1ytI7dpZhWcWmAbkUh5o7nAa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zoek het niet, de gene die ik quote die zocht het maar ik zie dat niet staan in de handleiding vandaar mijn vraag om zeker te zijn dat het APX pakket gewoon op mijn omvormer kan en ik niet gebonden ben aan de oudere ARK versie…sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:13:
@Sebastiaan88 de min xe hebben geen neutraal aan de battery terminals, zie 3.1 van de manual. Waarom zoek je naar een neutraal op het battery pack?
Duidelijk. Op de website staat de apx wel duidelijk aangegeven. In de manual niet idd.Sebastiaan88 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:50:
[...]
Ik zoek het niet, de gene die ik quote die zocht het maar ik zie dat niet staan in de handleiding vandaar mijn vraag om zeker te zijn dat het APX pakket gewoon op mijn omvormer kan en ik niet gebonden ben aan de oudere ARK versie…
Check of je omvormer naast een Bat+ en Bat - een N aansluiting heeft(BP variant). Dan kan de APX erop.Sebastiaan88 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:48:
[...]
Een vraag: ik heb een MIN 6000TL-XH
/XE omvormer, zo ver ik kan lezen kan daarop het nieuwere APX systeem worden aangesloten toch? Ik zie in de APX handleiding geen “neutraal” bij het overzicht van aansluitingen, of is dat bij de MOD variant enkel nodig? [Afbeelding]
Anders ARK pakken.
ik heb een MOD zonder Neutraal.
Deze die jij hebt lijkt ook geen neutraal te hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door TheWalrus op 12-09-2025 14:12 ]
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
Nu lijkt hij de energiestromen weer beter weer te geven, ondanks negatieve Output Power gaat er nu ook een stukje de batterij in wat matcht met het batterij percentage.
En helaas wel ruim 200 watt sluipverbruik, maar dat is immers wat ze hebben aangegeven.
Jammer dat fabrikanten dit soort info niet op specsheets zetten want dat kan je toch doen overwegen een andere accu te nemen.