Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweety55
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 02-07 07:15
MuadDib007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:47:
Aah, ik heb een ingeving.
Waarschijnlijk gebruikt Growatt de kale marktprijs om te bepalen of de omvormer uit moet of niet.
Die zal al wel negatief zijn.

Echter zullen de meeste mensen willen dat hij uit schakelt indien de all-in prijs negatief is.

Dat zal verklaren waarom hij volgens de smart schedule nu uit is.

Overigens weet ik niet of je een Smart Meter hebt van Growatt, anders zou je wellicht Export Limit kunnen gebruiken.
Dan wek je in ieder geval nog voldoende stroom op voor je eigen gebruik.
hallo,

heb niet de smart meter van Growatt.
Inderdaad omvormer gaat nu uit bij prijs van -0.01 cent van de stroom (marktprijs) dit moet natuurlijk niet.
Probleem is dat hele functie niet uit te zetten is, zoal bij de app als webbrowser.

Groet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AgYA18khOrnTGfPUhASbFQ3lf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6DJV72jbb0cKUE1srHK45Oa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:16
Hier is de omvormer ook vandaag uitgegaan en gaat deze smart functie niet meer uit. Erg irritant. Heb net een mail naar Growatt gezonden met de vraag of ze mij daar kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Tweety55 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:21:
[...]

hallo,

heb niet de smart meter van Growatt.
Inderdaad omvormer gaat nu uit bij prijs van -0.01 cent van de stroom (marktprijs) dit moet natuurlijk niet.
Probleem is dat hele functie niet uit te zetten is, zoal bij de app als webbrowser.

Groet.[Afbeelding]
Ik zit te denken dat je wellicht met de rate settings de toeslagen zoals inkoop / verkoop kosten en BTW / ODE kunt toevoegen aan de berekening voor de Smart Schedule functie.

Het lijkt er op dat de rate settings niet zozeer te gebruiken zijn om de tarieven in te stellen, daar gebruikt hij Nordpool voor, maar alleen om de extra fee's bovenop de kale marktprijs toe te voegen.

Je kunt meer lezen over de Smart Scheduling in dit document: https://pim.4blue.nl/Grow...%20Mode%20handleiding.pdf

Maar goed, onverminderd blijft dat je omvormer wel moet reageren op het uitschakelen van de Smart Scheduling.
Dit zal alleen kunnen als je omvormer aan staat.
Je kunt het na 17:00 of 18:00 weer eens proberen, dan zal je omvormer wel weer aan zijn gesprongen vermoed ik.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
GoEV6 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:26:
Hier is de omvormer ook vandaag uitgegaan en gaat deze smart functie niet meer uit. Erg irritant. Heb net een mail naar Growatt gezonden met de vraag of ze mij daar kunnen helpen.
Je zou via de ShinePhone app eens kunnen proberen via het radertje met de tekst controleren de omvormer weer in te schakelen en daarna de smart scheduling weer te de-activeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djc0rlFWZGawSNzBIubtbGdkKHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MupMzLtThOrOx6rnAVE4JCB4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh6CDO_oVv97lliZVCj7yVjANgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b6OcRiThhOCWYFnb0Xa34yR.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat geldt ook voor @Tweety55

Het wachtwoord is growattyyyymmdd

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
MuadDib007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:09:
[...]

Je zou via de ShinePhone app eens kunnen proberen via het radertje met de tekst controleren de omvormer weer in te schakelen en daarna de smart scheduling weer te de-activeren.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dat geldt ook voor @Tweety55

Het wachtwoord is growattyyyymmdd
In de app staat smart scheduling niet aan dus dit gaat helaas niet werken. Hoop dat via mail met Growatt een oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:32
TheWalrus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:59:
Ik zag net dat Growatt een nieuwe app heeft gelanceerd tvv shinephone.
De app heef de naam "GroEnergy" en ziet er op het eerst oog gelikter uit. en ook realtime data..
Ik zie dat mijn SPH4600 op de 'Smart'/ 'Slim' tab deze melding geeft "Sorry! Not supported yet I can only be used on devices and versions specific to certain regions". Ik heb online gezocht welke omvormers ondersteund worden (want de locatie staat gewoon op Nederland, en ik veronderstel dat Nederland ondersteund wordt), maar heb niets kunnen vinden. Kan @Growatt duidelijkheid geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
Mijn MOD10KTL3-XHBP kan ik wel met die nieuwe app gebruiken.
Met dezelfde logingegevens als voor ShinePhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
En weer uit om 1200h door AI schedule.......Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOrYTzRgtC2uzWDXw_aOMhqFhhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2xn1aUbJwUop70j5gSjPeWf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Tweety55 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:54:
En weer uit om 1200h door AI schedule.......[Afbeelding]
Yes hier ook...zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:31
Ik ben niet fan van AI schedule. Ik draai gemiddeld twee cycli met mijn batterij (in de ochtend én avond).. ben nog steeds bezig met Modbus. Zodra dat werkt ga ik het zelf aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
konehead schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Ik ben niet fan van AI schedule. Ik draai gemiddeld twee cycli met mijn batterij (in de ochtend én avond).. ben nog steeds bezig met Modbus. Zodra dat werkt ga ik het zelf aansturen.
probleem is dat het niet uit is te zetten. heb geen accus, of dynamisch contract waarbij in negative stroomprijs omvormer uit zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:22
Ik wil de backup box SYN 50-XH-30 gaan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI13RyeeHU7SBZBQNYoNnyVWjqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvPerkXadmqnqsJSPxQNwvwf.png?f=fotoalbum_large

3 Vragen aan dit forum:

1) Kan ik 3 loads (woonkamer, berging, cv ruimte) van mijn huis overzetten op de L1 L2 en L3 van de backup box?

2) Moeten daar nog 3 separate schakelautomaten tussen?

3) Zijn er extra 3 aardlekautomaten nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
ruubert schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:25:

[Afbeelding]

3 Vragen aan dit forum:

1) Kan ik 3 loads (woonkamer, berging, cv ruimte) van mijn huis overzetten op de L1 L2 en L3 van de backup box?

1, ja, dat kan mits je de juiste installatieautomaten gebruikt.
2, Jazeker, elke load (lees leiding) moet apart beveiligd worden.
3, als apparaten enkel fasig worden aangesloten heeft iedere fase zijn eigen aardlek nodig. Een 3 fase aardlek mag alleen gebruikt worden voor 3 fase groepen.

Als je terug leest in dit topic zie je hoe het bij mij is aangesloten.

Je moet het zo indenken, je Load vervangt je Grid.
Dus alles aan de Load aansluiting moet op de zelfde manier beveiligd worden (op de hoofdschakelaar na, die zit in je SYN BOX) als je huidige groepen gezien na je hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Ik heb deze functie net uit kunnen zetten dus doe er je voordeel mee. Hopen dat hij nu uit blijft 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweety55
GoEV6 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Ik heb deze functie net uit kunnen zetten dus doe er je voordeel mee. Hopen dat hij nu uit blijft 8)
hallo,

Ja de bugg is opgelost, hier nu ook uit te zetten de smart schedule mode..

Bedankt iedereen voor ingevingen/advies/tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:43
Ik ga met mijn raspberry pi gekoppeld aan de omvormer ook zelf aansturing van de batterij regelen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
TheWalrus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:45:
Ik ga met mijn raspberry pi gekoppeld aan de omvormer ook zelf aansturing van de batterij regelen.
Schrijf je zelf iets of ga je met Solar Assistant o.i.d. aan de gang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:43
MuadDib007 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Schrijf je zelf iets of ga je met Solar Assistant o.i.d. aan de gang?
Ik ben zelf een backend en een frontend aan het ontwikkelen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik heb nu twee omvormers (Growatt 1500TL en 5500MTL-S) met bij elkaar zo'n 7300Wp aan panelen. Deze omvormers doen prima dag in, dag uit hun werk. Vooruitlopend op de zaken: over 1,5 jaar wordt de salderingsregeling afgeschaft. Ik zit te denken om een thuisbatterij te nemen om zoveel mogelijk NOM te zijn, maar ik wil dus ook de productie gaan inperken door middel van automatisering. Klopt het dat mijn omvormers (te) outdated zijn? En dat ik moet gaan overwegen om ze te gaan vervangen door bijvoorbeeld een hybride variant? Aan de ene kant enorm zonde, maar aan de andere kant: ik snap dat overdag zonnestroom geen cent meer waard is, maar ik weiger om te gaan betalen om mijn zonnestroom het net op te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ruubert schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:25:

[Afbeelding]

3 Vragen aan dit forum:

Ik heb nu gewoon het hele huis achter de backup box gestopt. Dus alleswat vroeger na de hoofdschakelaar zat zit nu achter de load van de backup box.

Lijkt mij dat je dan niets meer hoeft toe te voegen gezien alle beveiligingen die erin zaten gewoon meegaan. Of heb je een hele nieuwe huis installatie?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
ronaldmathies schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Ik heb nu gewoon het hele huis achter de backup box gestopt. Dus alleswat vroeger na de hoofdschakelaar zat zit nu achter de load van de backup box.

Lijkt mij dat je dan niets meer hoeft toe te voegen gezien alle beveiligingen die erin zaten gewoon meegaan. Of heb je een hele nieuwe huis installatie?
Ik heb een bestaande installatie en wil alleen wat selectieve groepen achter de backup box zetten. Op basis van de reacties ga ik een kleine extra groepenkast met aardlek en 3/4 schakelautomaten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
GioStyle schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:15:
Ik heb nu twee omvormers (Growatt 1500TL en 5500MTL-S) met bij elkaar zo'n 7300Wp aan panelen. Deze omvormers doen prima dag in, dag uit hun werk. Vooruitlopend op de zaken: over 1,5 jaar wordt de salderingsregeling afgeschaft. Ik zit te denken om een thuisbatterij te nemen om zoveel mogelijk NOM te zijn, maar ik wil dus ook de productie gaan inperken door middel van automatisering. Klopt het dat mijn omvormers (te) outdated zijn? En dat ik moet gaan overwegen om ze te gaan vervangen door bijvoorbeeld een hybride variant? Aan de ene kant enorm zonde, maar aan de andere kant: ik snap dat overdag zonnestroom geen cent meer waard is, maar ik weiger om te gaan betalen om mijn zonnestroom het net op te duwen.
De 1500TL kan ik geen handleiding of iets van vinden.
Zou het de 1500TL-S kunnen zijn?
De 5500MTL-S kan zo te zien op een dongle worden aangesloten zoals de ShineLan of ShineWifi-S.

Als je die reeds hebt en aan de ShinePhone app hebt gekoppeld kun je eens kijken of je daar het vermogen kunt regelen.

Wil je dat automatiseren, dan kun je eens kijken naar alternatieve software voor de module, waarmee je zelf meer controle krijgt:
https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
MuadDib007 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:41:
[...]

De 1500TL kan ik geen handleiding of iets van vinden.
Zou het de 1500TL-S kunnen zijn?
De 5500MTL-S kan zo te zien op een dongle worden aangesloten zoals de ShineLan of ShineWifi-S.

Als je die reeds hebt en aan de ShinePhone app hebt gekoppeld kun je eens kijken of je daar het vermogen kunt regelen.

Wil je dat automatiseren, dan kun je eens kijken naar alternatieve software voor de module, waarmee je zelf meer controle krijgt:
https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway
De 1500TL is al een oudje, komt uit 2014. Doet het nog prima, vandaar dat ik niet zo happig ben om iets te vervangen wat nog niet hoeft.

Ik heb op beide omvormers een ShineWiFI-S zitten met ESPHome. Ik lees de waardes uit en stuur ze door naar Home Assistant. Ik ga jouw link binnenkort even rustig bekijken. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:05
GioStyle schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:57:
[...]

De 1500TL is al een oudje, komt uit 2014. Doet het nog prima, vandaar dat ik niet zo happig ben om iets te vervangen wat nog niet hoeft.

Ik heb op beide omvormers een ShineWiFI-S zitten met ESPHome. Ik lees de waardes uit en stuur ze door naar Home Assistant. Ik ga jouw link binnenkort even rustig bekijken. Bedankt voor de tip.
Anders kijken of je modbus hebt. Dan kan het waarschijnlijk ook via modbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
[...]

Als ze beide een ShineWifi-S met EspHome hebben dan moet er vast iets mogelijk zijn.
EspHome praat ook Modbus met de inverter geloof ik.
Dan zou je niet eens naar die Open inverter Gateway hoeven te kijken

Er is online behoorlijk wat te vinden daarover om zelf iets te maken en vermogen te begrenzen (mits ondersteunt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:09
[...]

Draai je ook Home Assistant? Wellicht ondersteunt de Solax Modbus integratie deze omvormers (deels).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ik ga er binnenkort even diep in duiken. Ik zal mijn bevindingen uiteindelijk hier gaan posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:32
Omdat in de GroEnergy App de 'smart' tab niet beschikbaar was, ben ik op zoek gegaan met welke modellen compatible zijn met deze functionaliteit. Ik heb uiteindelijk dit document gevonden, waarin op pagina 3 een opsomming staat;
MOD 3000-10000TL3-XH
MID 11-30KTL3-XH
MIN 2500-6000TS-XH
WIT 50-100K-AU/HU
SPA 4000-10000TL3 BH-UP
SPH 4000-10000TL3 BH-UP
SPH 3000-6000TL BL-UP
SPA 3000TL BL-UP

Het is wel weer afhankelijk van de datalogger (zie tabel in document), maar als je logger niet eindigt met een '-x' (zoals shinewifi-x) gaat het helaas zeker niet werken en moet je op zoek naar andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb een Growatt MOD 6000TL3 XH omvormer. Deze is met een shinelanbox en wifistick verbonden met internet. We hebben vorige week een stroomstoring gehad en de shinebox heb ik moeten resetten. Ik heb Home Assistant draaien in docker op een NAS.

Ik wil graag iets maken om zonder de Growatt servers de data in home assistant te krijgen. Of had dat niks uitgemaakt omdat de shinebox in de meterkast niet thuis gaf. Kan ook zijn geweest dat de modem geen IP ofzo gaf, de box bleef hangen bij het tweede lampje. Heb beide maar opnieuw opgestart en de box gereset

Ik heb nog 1 poort op de omvormer open, hier staat COM bij, daar waar USB bij staat zit de zwarte stick in.

Ik heb dingen gelezen over grott of modus maar ik krijg maar niet helder of ik überhaupt een geschikte poort hiervoor heb. Of iets met esphome en een extra minicomputertje.

De omvormer hangt in de garage, die is rechtstreeks verbonden met de meterkast waar de nas staat en de shinebox. Ik zou er wel naar toe kunnen met bekabeling via garage - wasruimte - meterkast, dit is een meter of 6 denk ik.

Ik heb de gegevens ook in Home wizard staan , het zou mooi zijn als dat ook blijft werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Pos2007 op 29-06-2025 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoebarRC
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 18:58
Pos2007 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:42:
Ik heb een Growatt MOD 6000TL3 XH omvormer. Deze is met een shinelanbox en wifistick verbonden met internet. We hebben vorige week een stroomstoring gehad en de shinebox heb ik moeten resetten. Ik heb Home Assistant draaien in docker op een NAS.

Ik wil graag iets maken om zonder de Growatt servers de data in home assistant te krijgen. Of had dat niks uitgemaakt omdat de shinebox in de meterkast niet thuis gaf. Kan ook zijn geweest dat de modem geen IP ofzo gaf, de box bleef hangen bij het tweede lampje. Heb beide maar opnieuw opgestart en de box gereset

Ik heb nog 1 poort op de omvormer open, hier staat COM bij, daar waar USB bij staat zit de zwarte stick in.

Ik heb dingen gelezen over grott of modus maar ik krijg maar niet helder of ik überhaupt een geschikte poort hiervoor heb. Of iets met esphome en een extra minicomputertje.

De omvormer hangt in de garage, die is rechtstreeks verbonden met de meterkast waar de nas staat en de shinebox. Ik zou er wel naar toe kunnen met bekabeling via garage - wasruimte - meterkast, dit is een meter of 6 denk ik.

Ik heb de gegevens ook in Home wizard staan , het zou mooi zijn als dat ook blijft werken.
Zeker, de MOD kan gewoon via modbus uitgelezen en aangestuurd worden. Paar euro met RS485 - USB of TTL omvormer naar ESPHome.
Ik gebruik gewoon een $2 RS485-USB geprikt in de home assistant server en yaml scriptje om alles uit te lezen en aan te sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-cFmtXFiEhgmh4iuiXPa2YUmwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VJb4o4H9RkmmXcfjUGAUlgRv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac

Hier is de handleiding

https://growatt.tech/wp-c...User-Manual-EN-202201.pdf

Je kan er gewoon modbus communicatie aan hangen. Heb ik ook gedaan. Kan daarmee alles uitlezen en vermogen beperken. Via mqtt of zelfs specifieke integraties kan het in iedere automation systeem geïntegreerd worden.

Kosten waren voor mij 20e, heb de esphome/modbus bordje hier op t forum gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 13:06

Je kunt zoals hierboven genoemd je eigen adaptertje maken. Of een wifi stick van growatt gebruiken en dan https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway er op flashen. Ik gebruik ook deze openinvertergateway, werkt mooi lokaal en stabieler dan de servers van growatt (en veiliger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-08 14:22
Wordt de Shinephone app nog ondersteund? Ik kan nog wel inloggen op de app, maar mijn inverter is verdwenen. Als ik hem wil toevoegen wordt dit geweigerd vanwege reeds bestaand....

Ik kan de inverter gelukkig aansturen via modbus, maar buitenshuis heb ik nog wel graag rechtstreekse toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
DeGeert schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:24:
Wordt de Shinephone app nog ondersteund? Ik kan nog wel inloggen op de app, maar mijn inverter is verdwenen. Als ik hem wil toevoegen wordt dit geweigerd vanwege reeds bestaand....

Ik kan de inverter gelukkig aansturen via modbus, maar buitenshuis heb ik nog wel graag rechtstreekse toegang.
Werkt bij mij nog gewoon. Soms heeft die app wat kuren en een paar uur later staat alles er weer in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan_meijer
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:42
Je kunt ook kijken naar Grott (https://github.com/johanmeijer/grott) werkt als een proxy tussen de standard dataloggers en de growatt server.

In de 3.x alpha versie kan in de server mode is er geen growatt server nodig maar kan de date wel naar growatt gestuurd worden (indien wenselijk). Dan blijven de rapportage functies van de ap en website gewoon werken. Alleen wordt al het verkeer vanuit growatt tegen gehouden. Wat extra veiligheid geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Johan_meijer op 01-07-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ik heb het gevonden! Voor mijn Growatt 1500TL voeg ik het volgende stukje code toe aan mijn ESPHome yaml bestand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
number:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: growatt
    name: "${friendly_name} Power Limit"
    id: power_limit
    register_type: holding
    address: 3
    value_type: U_WORD
    min_value: 0
    max_value: 100
    step: 1
    unit_of_measurement: "%"

Het duurde even tot het tot me doordrong dat er verschillende registers zijn. Address 3, met register_type = read is voor mij het DC voltage. Address 3 met register_type = holding is de Power Limit.

Nu kan ik de output via Home Assistant aanpassen. _/-\o_

Volgende stap is om de percentages om te laten rekenen in watt, zodat ik straks nog makkelijker NOM kan automatiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
GioStyle schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:54:
Ik heb het gevonden! Voor mijn Growatt 1500TL voeg ik het volgende stukje code toe aan mijn ESPHome yaml bestand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
number:
    modbus_controller_id: growatt
    name: "${friendly_name} Power Limit"
    id: power_limit

Het duurde even tot het tot me doordrong dat er verschillende registers zijn. Address 3, met register_type = read is voor mij het DC voltage. Address 3 met register_type = holding is de Power Limit.

Nu kan ik de output via Home Assistant aanpassen. _/-\o_

Volgende stap is om de percentages om te laten rekenen in watt, zodat ik straks nog makkelijker NOM kan automatiseren.
Let er wel ff op dat mijn inverters meer watt rapporteren dan de nameplate dus 100% > nameplate W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
firecaps30 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:03:
[...]

Werkt bij mij nog gewoon. Soms heeft die app wat kuren en een paar uur later staat alles er weer in.
Tja, op de website server.growatt eveneens geen data meer, en ook de historische data is weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
DeGeert schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:24:

Lukt het toevoegen van je Datalogger wel?
In principe hoort je omvormer er vanzelf in te komen als je Datalogger via de ShineApp is gekoppeld.

Heeft het voorheen wel gewerkt?

Stel dat je de materialen / installatie hebt overgenomen kan het zijn dat ze nog aan de oude eigenaar gekoppeld zijn.
Een datalogger en of inverter kan maar aan 1 account gekoppeld worden.

Growatt zou wellicht (na het overleggen van een eigendomsbewijs) deze kunnen ontkoppelen indien bij iemand anders in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
MuadDib007 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:22:
[...]

Lukt het toevoegen van je Datalogger wel?
In principe hoort je omvormer er vanzelf in te komen als je Datalogger via de ShineApp is gekoppeld.

Heeft het voorheen wel gewerkt?

Stel dat je de materialen / installatie hebt overgenomen kan het zijn dat ze nog aan de oude eigenaar gekoppeld zijn.
Een datalogger en of inverter kan maar aan 1 account gekoppeld worden.

Growatt zou wellicht (na het overleggen van een eigendomsbewijs) deze kunnen ontkoppelen indien bij iemand anders in gebruik.
Het heeft 3 jaar prima gewerkt. Ben ook de eerste eigenaar. Alle data is nu plots weg.
Ben blijkbaar niet de enige als,ik het zo op andere sociale media lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
DeGeert schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:58:
[...]

Het heeft 3 jaar prima gewerkt. Ben ook de eerste eigenaar. Alle data is nu plots weg.
Ben blijkbaar niet de enige als,ik het zo op andere sociale media lees...
Vreemdste is dat het op het web ook weg is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 11:31

TTROX

Christian N

Goedemorgen,

Vandaag zag ik iets in mijn opbrengst wat ik nog nooit eerder had gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoF4JRpasSpddRPAShAu6j0ulE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrYHqYYU5413jEoDumQNNRiL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFOTxRzUojPFRmw7k4OA4Imgufs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7KVwzpC5MLayVObihLLRgOF.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft iemand dit wel eens eerder gehad en wat zou een reden kunnen zijn?
Zelf zat ik misschien te denken aan oververhitting en zodoende dat de omvormer zichzelf terugregelt?

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
TTROX schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:46:
Goedemorgen,

[Afbeelding][Afbeelding]

Zelf zat ik misschien te denken aan oververhitting en zodoende dat de omvormer zichzelf terugregelt?
Als ik zou moeten gokken zou het wel eens door de temperatuur deze 2 dagen kunnen komen.
Hoe hoger de temperatuur des te slechter doen je panelen het.
Je zou eens kunnen kijken of het vandaag weer normaal is.

Ik moet zeggen dat ik bij mijzelf op de 1ste juli niet dit soort kuiltjes in mijn grafiek zie.
Echter op 2 juli wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H5klnpB-HrHE1mPTxp_Vkdb56A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2W6P8EKpmtmhczWRFLFA63N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkbSy8b42JK8hiMQhM-h_7I5iaM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EX5k6JCkhRFXHTDi1sZCmRsU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12

paQ

Ik heb een string van 18 panelen 270 op O, 8 panelen 405 op Z en nog eens 12 panelen 385 op Z
Die 20 op Zuid kunnen in wezen ook op 1 string (wordt dan 385)

Welke Growatt hybride omvormer, geschikt voor APX, kan ik hier nou voor inzetten?
De strings zijn dan niet identiek, en dan gaat de MID al voorbij? Maar ik wil wel tenminste 10 kW uitgangsvermogen hebben. (liever 12)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:35:
Ik heb een string van 18 panelen 270 op O, 8 panelen 405 op Z en nog eens 12 panelen 385 op Z

Welke Growatt hybride omvormer, geschikt voor APX, kan ik hier nou voor inzetten?
De strings zijn dan niet identiek, en dan gaat de MID al voorbij? Maar ik wil wel tenminste 10 kW uitgangsvermogen hebben. (liever 12)
Waarom zou een MID niet kunnen?
Je kunt er 4 strings op aansluiten waarbij per 2 strings een MPPT ingebouwd zit.
Dus een op Oost en de andere op Zuid, beide op een eigen MPPT moet kunnen lijkt me.

Wat betreft eventuele afwijkende panelen in een string (zelfs qua ligging) zou je voor Tigo optimizers kunnen kiezen. Die "corrigeren" het verschil als het ware. Enige eis is dat de panelen die je van optimizers voorziet samen ook de minimale start spanning van de omvormer moeten kunnen halen.

Verder zul je even moeten doorrekenen met de specificaties van de panelen en de minimum temperaturen die je verwacht om te controleren of het vermogen en vooral het voltage niet te hoog op loopt.

Wel zul je officieel bij een MID een 3*35A hoofdaansluiting nodig hebben!
Al zal het met een 12 kW variant nog niet zo snel een probleem zijn qua overbelasting.

Met de MOD is dat 3*25A. Alleen kun je dan minder vermogen / slechts 1 APX batterij a max 30 kWh kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

MuadDib007 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Waarom zou een MID niet kunnen?
Je kunt er 4 strings op aansluiten waarbij per 2 strings een MPPT ingebouwd zit.
Dus een op Oost en de andere op Zuid, beide op een eigen MPPT moet kunnen lijkt me.

Wat betreft eventuele afwijkende panelen in een string (zelfs qua ligging) zou je voor Tigo optimizers kunnen kiezen. Die "corrigeren" het verschil als het ware. Enige eis is dat de panelen die je van optimizers voorziet samen ook de minimale start spanning van de omvormer moeten kunnen halen.

Verder zul je even moeten doorrekenen met de specificaties van de panelen en de minimum temperaturen die je verwacht om te controleren of het vermogen en vooral het voltage niet te hoog op loopt.

Wel zul je officieel bij een MID een 3*35A hoofdaansluiting nodig hebben!
Al zal het met een 12 kW variant nog niet zo snel een probleem zijn qua overbelasting.

Met de MOD is dat 3*25A. Alleen kun je dan minder vermogen / slechts 1 APX batterij a max 30 kWh kwijt
Ah wacht, dus ik kan 1 string O laten en 1 string Z met mijn huidige oriëntatie?
Ik werd even van de wijs gebracht door: "De omvormer heeft 2MPP trackers, waarop per tracker 2 identieke strings aangesloten kunnen worden. Er kan dus gebruik worden gemaakt van 2 oriëntaties / hellingshoeken, die elkaar niet beïnvloeden bij bijvoorbeeld schaduwvorming. "

Maar idd... ik heb geen 3x35 Dus dan valt ie af

Growatt MOD 10000 TL3-XH BP 3-fase Kan dan dus wel, met het gegeven dat ik op de zonnige dagen Piekvermogen mis. Zit op zonnige dagen regelmatig rond de -11 kW op de meter.

Bedoeling is 15 kW APX

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 19:16
paQ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:35:

Als je even wacht op de mod-hu serie deze beschikt over 3 mppt's en een backup mode zonder backup-box.

https://nl.growatt.com/products/mod-3-15ktl3-hu

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Ah wacht, dus ik kan 1 string O laten en 1 string Z met mijn huidige oriëntatie?
Ik werd even van de wijs gebracht door: "De omvormer heeft 2MPP trackers, waarop per tracker 2 identieke strings aangesloten kunnen worden. Er kan dus gebruik worden gemaakt van 2 oriëntaties / hellingshoeken, die elkaar niet beïnvloeden bij bijvoorbeeld schaduwvorming. "

Maar idd... ik heb geen 3x35 Dus dan valt ie af

Growatt MOD 10000 TL3-XH BP 3-fase Kan dan dus wel, met het gegeven dat ik op de zonnige dagen Piekvermogen mis. Zit op zonnige dagen regelmatig rond de -11 kW op de meter.

Bedoeling is 15 kW APX
Een voordeel is dat het PV vermogen hoger is van je systeem.
Dus als je bijv 15 kWh PV vermogen hebt kan er 10 van naar het net en 5 je batterij in (mits die niet vol zit uiteraard en afhankelijk van de totale batterij capaciteit)

Wat is de reden om voor 15 kWh APX te kiezen?
Zelf ben ik met 15 begonnen maar de wens was altijd al 20, om uiteindelijk met 30 te eindigen 😅.

Mijn beredenering was verwacht vermogen voor de nacht = 10 kWh, Capaciteit na 10-15 jaar 60%, RTE verliezen 70% als je hem voor NOM gebruikt en DoD 90%.
Benodigde capaciteit is dan 26.5 kWh.

Uiteraard zitten wat aannames in deze calculatie.
Daarnaast gebruik ik hem nu vooral voor onbalanshandel om de kop alvast terug te verdienen om daarna over te stappen naar optimalisatie kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

MuadDib007 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Een voordeel is dat het PV vermogen hoger is van je systeem.
Dus als je bijv 15 kWh PV vermogen hebt kan er 10 van naar het net en 5 je batterij in (mits die niet vol zit uiteraard en afhankelijk van de totale batterij capaciteit)

Wat is de reden om voor 15 kWh APX te kiezen?
Zelf ben ik met 15 begonnen maar de wens was altijd al 20, om uiteindelijk met 30 te eindigen 😅.

Mijn beredenering was verwacht vermogen voor de nacht = 10 kWh, Capaciteit na 10-15 jaar 60%, RTE verliezen 70% als je hem voor NOM gebruikt en DoD 90%.
Benodigde capaciteit is dan 26.5 kWh.

Uiteraard zitten wat aannames in deze calculatie.
Daarnaast gebruik ik hem nu vooral voor onbalanshandel om de kop alvast terug te verdienen om daarna over te stappen naar optimalisatie kosten.
Sja het is allemaal koffiedik kijken, maar het plan is nu tegen de 15 kWh (tijdens zondagen) in de batterij stoppen om de nacht mee te overbruggen, en het overschot daarna in de auto te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

redbullwaning schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Als je even wacht op de mod-hu serie deze beschikt over 3 mppt's en een backup mode zonder backup-box.

nice

Ik heb nog wel tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
redbullwaning schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:02:
[...]

Interessant. Ik zie alleen niets van een releasedatum ofzo, of lees ik erover heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Inderdaad interessant! Kan ik de losse PV set op de garage ook aansluiten op dezelfde omvormer op MPPT3 bij de rest + APX accu’s en heb ik ook gelijk een back-up voorziening. De back up box had ik geen plek meer voor in de meterkast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:29
TTROX schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 08:46:
Goedemorgen,

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik had dit ook, maar dan 500W. Vol vermogen > 500W > vol vermogen > 500W. Ook op de 3rd party kwh meter in de meterkast (buiten growatt systeem om).

Installatie 3.4kwp en met die bloed hete zon was vol vermogen zo'n 2.6-2.8.

[ Voor 3% gewijzigd door Hemingr op 03-07-2025 18:00 ]

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Graag hulp gevraagd, ik heb vandaag mijn batterij aangesloten en die was geleverd met 48% capaciteit, ik heb sinds begin van de middag rond 13:00 de batterij in bedrijf genomen en sindsdien heeft het voor 5 uur zonder problemen gedraaid, de batterij is inmiddels opgeladen tot 100%, maar nu sinds 20:00 beginnen er vreemde problemen.

De stroom is al drie keer onderbroken geweest en in die keren zie ik op de inverter de melding code 604 (01), dit betekend:

Off-grid output voltage abnormal

Mijn configuratie is als volgt:

Inverter: Growatt MOD 10KTL3-XH-BP hybride 3 fase
Backup Box: Growatt SYN-50-XH-30 backup box
Batterij BMS: Growatt APX - P2 Battery management system (BMS)
Aantal batterijen: 4 x Growatt APX 5 kWh HV

In de instellingen van de inverter staan de instellingen als volgt:

- Off-Grid Voltage: 230v
- Set Backup On/Off: Enable
- SYN: Enable
- Manual Enable Off-Grid Function: Disable
- Over Voltage: 438.2
- Under Voltage: 338.6
- Off-Grid Frequency: 50hz.

Wat ik getest heb:

Als ik de backup box omschakel naar bypass en de inverter en de batterij aan zet (maar dan dus afgekoppeld van het huis) dan gaat hij netjes de batterij laden en valt hij niet uit, dit was rond 18:00. Maar er is dan ook geen load want de inverter en batterij draaien dan dus eigenlijk op zichzelf zonder grid zonder load.

Als ik 's avonds laat wanneer de panelen niks meer opwekken de boel weer aanschakel op het huis (backupbox op inverter), dan blijft alles gewoon werken en draaien we volledig op de batterij en dit geeft geen issues.

Ik weet ook niet zeker wat deze melding precies inhoud, ik heb wel van de leverancier JBSolar een mail gekregen bij levering van de batterij dat ik Growatt om software updates moet vragen maar volgens mij ging dat er alleen om als je wilt "handelen" met energie tarieven.

Zijn er bepaalde settings die gedaan moeten worden ivm de batterij over voltages o.i.d?

De load was trouwens niet te hoog als het goed is, want we hadden praktisch geen apparaten meer aan staan op dat moment (verbruik was volgens mij iets van 800Watt voor het hele huis).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
ronaldmathies schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:08:
Graag hulp gevraagd, ik heb vandaag mijn batterij aangesloten en die was geleverd met 48% capaciteit, ik heb sinds begin van de middag rond 13:00 de batterij in bedrijf genomen en sindsdien heeft het voor 5 uur zonder problemen gedraaid, de batterij is inmiddels opgeladen tot 100%, maar nu sinds 20:00 beginnen er vreemde problemen.

De stroom is al drie keer onderbroken geweest en in die keren zie ik op de inverter de melding code 604, dit betekend:

Backup Box: Growatt SYN-50-XH-10 backup box

Wat ik getest heb:

Als ik de backup box omschakel naar bypass en de inverter en de batterij aan zet (maar dan dus afgekoppeld van het huis) dan gaat hij netjes de batterij laden en valt hij niet uit, dit was rond 18:00. Maar er is dan ook geen load want de inverter en batterij draaien dan dus eigenlijk op zichzelf zonder grid zonder load.

Als ik 's avonds laat wanneer de panelen niks meer opwekken de boel weer aanschakel op het huis (backupbox op inverter), dan blijft alles gewoon werken en draaien we volledig op de batterij en dit geeft geen issues.

Ik weet ook niet zeker wat deze melding precies inhoud, ik heb wel van de leverancier JBSolar een mail gekregen bij levering van de batterij dat ik Growatt om software updates moet vragen maar volgens mij ging dat er alleen om als je wilt "handelen" met energie tarieven.

Zijn er bepaalde settings die gedaan moeten worden ivm de batterij over voltages o.i.d?

De load was trouwens niet te hoog als het goed is, want we hadden praktisch geen apparaten meer aan staan op dat moment (verbruik was volgens mij iets van 800Watt voor het hele huis).
Ik hoop dat je een SYN 50-XH-30 hebt. De 10 is voor 1 fase omvormers.
Daarnaast raadt ik je aan Growatt alles van firmware updates te laten voorzien.

Zelf heb ik onlangs ook een vreemde hik gehad waarbij ik kortstondig zonder aanleiding op noodstroom heb gedraaid, al is daar de oorzaak nog niet van boven water.

Zou er qua bedrading iets verkeerd kunnen zitten? Off grid voltage te hoog is vreemd omdat het apparaat dat zelf genereert.
Dat zou op een probleem met de omvormer of backup Box kunnen duiden of in je bedrading wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
ronaldmathies schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:08:

De stroom is al drie keer onderbroken geweest en in die keren zie ik op de inverter de melding code 604, dit betekend:

Backup Box: Growatt SYN-50-XH-10 backup box

Wat ik getest heb:

ik kan je niet inhoudelijk verder helpen maar mogelijk wel met het troubleshooten.
wat voor logging heb je draaien? De standaard growatt sticks? Anders eens een esp aan de modbus hangen en data gaan loggen, met name dan spanningen, stromen en status codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Zelf heb ik onlangs ook een vreemde hik gehad waarbij ik kortstondig zonder aanleiding op noodstroom heb gedraaid, al is daar de oorzaak nog niet van boven water.

Zou er qua bedrading iets verkeerd kunnen zitten? Off grid voltage te hoog is vreemd omdat het apparaat dat zelf genereert.
Dat zou op een probleem met de omvormer of backup Box kunnen duiden of in je bedrading wellicht.
Het is de 30 ja, ik heb het even aangepast. Hij ging bij mij niet eens over op noodstroom, inmiddels draai ik al een aantal uur weer goed.

Maar is dit een melding die als oorzaak in de inverter zit? dat is mij niet duidelijk. In de documentatie van de BMS zie ik in ieder geval geen foutcode met dit nummer.

Bedrading lijkt mij lastig, want de Inverter en backup box zelf draaien al een maand zonder problemen, de batterij is er pas vandaag bij gekomen dan zou de bedrading tussen de batterij en de inverter niet goed zijn maar dat is praktisch niet voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:53:
[...]

ik kan je niet inhoudelijk verder helpen maar mogelijk wel met het troubleshooten.
wat voor logging heb je draaien? De standaard growatt sticks? Anders eens een esp aan de modbus hangen en data gaan loggen, met name dan spanningen, stromen en status codes.
Dat zou ook eventueel nog kunnen ja, mijn troubleshooter volgorde is nu even:

1) Kijken of mensen op Tweakers dit eerder ervaren hebben
2) De boel normaal laten draaien en kijken of er specifieke momenten zijn waarop dit gebeurt.
3) Growatt service nummer bellen in Nederland want met een beetje geluk kunnen die rechtstreeks kijken.

En daarnaast de firmware update laten uitvoeren.

Ik heb op zich genoeg ESP's liggen om dit eens uit te kunnen proberen maar dat is best wat werk verwacht ik, data uitlezen zal vrij makkelijk zijn maar alles weer opslaan in een DB om met grafara o.i.d. weer te geven kost best wat tijd zeg maar. Dit issue moet toch ook gewoon op te lossen zijn.

Maar niemand heeft specifiek waarden moeten veranderen voor de batterij in de inverter? Alles lijkt namelijk al correct te staan voor zover ik in de instellingen kan terug zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Ik hoop dat of het issue niet meer voorkomt of wel want dan kan ik nogmaals goed kijken wat de foutcode was. Want jammer genoeg gaat alles uit waardoor de foutcode ook niet weg geschreven wordt in de logging van Growatt. En ik weet niet 100% zeker of het 604 was...

Maar misschien dat iemand het scenario wel herkent, dat bij het normaal draaien spontaan de hele boel eruit gaat, terwijl er gewoon grid power is, Solar power en relatief lage load.

Nog wel een vraag, die high grid voltage limit en low grid voltage limit, waarom staan die zo absurt hoog (438.2 voor high en 338.6 voor low)

[ Voor 15% gewijzigd door ronaldmathies op 04-07-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
ronaldmathies schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:03:
[...]

Ik hoop dat of het issue niet meer voorkomt of wel want dan kan ik nogmaals goed kijken wat de foutcode was. Want jammer genoeg gaat alles uit waardoor de foutcode ook niet weg geschreven wordt in de logging van Growatt. En ik weet niet 100% zeker of het 604 was...

Maar misschien dat iemand het scenario wel herkent, dat bij het normaal draaien spontaan de hele boel eruit gaat, terwijl er gewoon grid power is, Solar power en relatief lage load.

Nog wel een vraag, die high grid voltage limit en low grid voltage limit, waarom staan die zo absurt hoog (438.2 voor high en 338.6 voor low)
Die voltages staan zo hoog omdat ze afgeleid zijn van 400/380 volt plus of min 10% ongeveer.

Dat is de spanning tussen de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Kunnen mensen eens kijken naar de volgende instelling die bij hun geconfigureerd staat, in navolging van mijn vorige bericht:

ronaldmathies in "Het Growatt topic"

Heeft vanacht de batterij aangesloten de hele nacht gewerkt tot vanochtend 8:20, toen ging weer de stroom uit met de melding 604 (01). Ik heb op server.,girowatt.com gekeken en ik zie dat de fase 1, 2 en 3 voltage rond die tijd begint te schommelen, ik vermoed doordat er dan in de omgeving meer opwekking is waardoor hij meer gaat schommelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQXAFVXV4mfMqfAtKW-Z004Bzno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AIB0uoGPjRhyQIsxNb2smcsl.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij af of de grenzen die ingesteld staan aangepast moeten worden, gaat om de volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5_yC9KTqVwXmTXmCA4T3N8H5sQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5U6gSp3mAd8IY97EnQOXGb4A.png?f=fotoalbum_large

De frequentie lijkt mij ok, ik heb online gezocht maar ik kan heel moeilijk vinden wat de minimale en maximale frequentie is die op het Nederlandse grid toegelaten is, ik lees soms +/- 0.2 soms weer wat anders. Ik lees bijvoorbeeld op https://www.hoogspannings...requentiedip-entsoe-2021/ dat de ondergres 49,80 is terwijl Growatt standaard 49,9 instelt. Ik heb net even in de meter gekeken en hij schommelt nu (18:15) geregeld op 49,9 t/m 49,92.

Edit: Ik heb het een tijdje in de gaten zitten houden maar hij gaat geregeld naar 49,89, nu weet ik niet hoe gevoelig de meting is binnen de inverter maar als hij elke 5s checken en net dan zit hij onder de 49,9 dan vraag ik mij af of dit issues gaat geven.

Maar ik vermoed dat het in het voltage limit zit dus als andere dit kunnen vergelijken heel graag. Hoe wordt dit cijfer eigenlijk bepaald? want 438.2 vindt ik maar een vreemd getal, op 1 fase heb ik 230, op drie fase zou ik dan simpel denken 3x230=690 maar dat is het niet, dus wat betekend dit getal dan wel? Zelfde met het lage limiet, dit is 338,6, snap hiervan ook niet hoe dit tot stand is gekomen.

[ Voor 19% gewijzigd door ronaldmathies op 05-07-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
@ronaldmathies Je kun het volgende artikel eens lezen:
Wikipedia: Driefasespanning
Daar staat een formule om de spanning tussen NUL en Fase te berekenen met als input de spanning tussen de FASE draden (ca. 400 volt)
Draai je deze formule om en vul je 207 of 253 volt in dan komt er het volgende uit:
358,50 en 438,2 respectievelijk.
De ondergrens in de Growatt is een stuk lager maar de bovengrens komt overeen.

Jou instellingen komen overeen met die in mijn inverter.
Heb je de firmware update al laten uitvoeren door Growatt?

Mijn huidige versies:
Datalogger: 7.6.1.3 (ShineWiLan-X2)
Inverter: DNAA085100
Comm version: ZBDB-0010
SYN Box: FW ZQCA-5
Batterij Monitoring Software Version: ZECA-6
Batterij Control Software Version: VDAA-6

Batterij module informatie:
BMS Software version: QABA-6
Control Software Version: WAAA-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:34:
Daar staat een formule om de spanning tussen NUL en Fase te berekenen met als input de spanning tussen de FASE draden (ca. 400 volt)
Draai je deze formule om en vul je 207 of 253 volt in dan komt er het volgende uit:

Mijn huidige versies:

Zal die website eens even lezen.

De software is nog niet bijgewerkt, ik heb een mail verstuurd naar growatt om dat te laten uitvoeren maar dat was afgelopen vrijdag.

Mijn versies zijn (met tussen haakjes jouw versies):

Datalogger: 3.6.0.8 ShineLan-X) (7.6.1.3) (ShineWiLan-X2)
Inverter: DNAA065101 (DNAA085100)
Comm version: ZBDB-0008 (0010)

Weet ik nog niet, dan moet ik deze aanzetten.

Batterij Monitoring Software Version: ZECA-2 (ZECA-6)
Batterij Control Software Version: VDAA-2 (VDAA-6)

Dus de versies lopen behoorlijk achter, kunnen we geen van deze zelf bijwerken?

Die backup box software bijwerken gaat nog wel een uitdaging worden dan, want de backupbox staat nu eigenlijk uit omdat ik 's ochtends en 's avonds dus problemen heb met het uitvallen. Dus ik draai nu eigenlijk voornamelijk via de bypass functie.

Het is volgens mij niet mogelijk om te switchen van Bypass naar inverter zonder het hele huis zonder stroom te zetten. Andersom lukt mij wel, inverter uit en bypass aan, als je dat binnen een X aantal seconden doe heb je een naadloze overgang.

[ Voor 17% gewijzigd door ronaldmathies op 05-07-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
Als je de firmware bestanden in bezit hebt kun je deze met een USB stick updaten.
Helaas zijn ze nergens te verkrijgen en ik heb alleen links naar een oudere versie ergens in mijn mail (en die link zal vast al verlopen zijn).

Je backup box kan alleen geupdate worden als hij aan staat. Het updaten zal voor een stroomonderbreking zorgen.
Overigens zal een firmware update van je inverter met reeds geactiveerde backup box ook tot uitval leiden omdat de omvormer na de update de configuratie van de backup Box kwijt is.

Wellicht is die procedure verbeterd maar bij mij ging dat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:49:
Als je de firmware bestanden in bezit hebt kun je deze met een USB stick updaten.
Helaas zijn ze nergens te verkrijgen en ik heb alleen links naar een oudere versie ergens in mijn mail (en die link zal vast al verlopen zijn).

Je backup box kan alleen geupdate worden als hij aan staat. Het updaten zal voor een stroomonderbreking zorgen.
Overigens zal een firmware update van je inverter met reeds geactiveerde backup box ook tot uitval leiden omdat de omvormer na de update de configuratie van de backup Box kwijt is.

Wellicht is die procedure verbeterd maar bij mij ging dat mis.
Ik had gezien dat je inderdaad met een usb stick kan updaten, ik kan alleen geen enkele firmware online vinden. Ik vermoed dat ze staan op oss.growatt.nl met een installer account maar die heb ik niet.

Het is niet erg als de boel uitvalt bij het updaten, maar als ik nu de backupbox aanzet met inverter dan weet ik zeler dat morgen ochtend de boel eruit klapt. En het vervelende is dat het dan niet èèn keer gebeurt maar achter elkaar, elke 60s gaat hij de boel weer aanzetten om het eruit te laten klappen.

Vandaar dat ik hem nu liever niet aanzet, ik ga maandag ochtend bellen voor de update van de inverter en de batterij, die staan nu los dus dat geeft geen verstoring. Dan kan ik opnieuw testen, en als dat goed gaat switch ik terug naar Inverter stand en kunnen ze de backup box in een volgende belletje updaten.

Maar het is gewoon jammer dat we noet zelf de firmware kunnen downloaden, zou veel handiger zijn om zelf te timen wanneer je de update draait.

Ik hou er niet van dat de boel er zo uitklapt voor de koelkast en de vriezer en computer apparatuur.

UPDATE:

Weer een nieuwe test uitgevoerd, vannacht heeft het huis alleen op bypass gedraaid en net heb ik geswitcht naar inverter stand. De inverter wilde geen stroom leveren aan het huis vanuit de batterij, zowel de batterij als de inverter DC switch stonden aan.

Pas toen ik de DC switch uit zette op de inverter (voor de zonnepanelen), wilde de inverter stroom leveren aan het huis vanuit de batterij (ik heb gekeken en was echt vanuit de batterij want de P1 meter gaf zelf aan op het display dat er amper stroom werd geleverd, iets van 8 watt maar terwijl de koelkast en vriezer gewoon aan staan).

Er is op dit moment praktisch geen opwekking vanwege een zeer donkere lucht (wolken) en regen. Dus wat ik tot nu toe merk is:

Als de zon lekker schijnt en de DC switch van de inverter en de batterij staan aan dan kan hij uren lang opladen en stroom leveren wanneer nodig. Maar zodra de zon dus of bijna weg is of de hoeveelheid opwekking veranderd (zons opgang, ondergang) of er is überhaupt weinig opwekking door donkere lucht. Dan gaat het systeem moeilijk doen en uitvallen met een error 604(01). Maar dan alleen wanneer er dus een overgang is van zonnig -> donker of donker -> zonnig.

Ja, de updates moeten nog gedraaid worden maar dit zou toch normaal gesproken moeten werken zou ik denken.

Weet iemand waar we meer details kunnen vinden over de instellingen van de inverter? De documentatie is zeer summier en behandeld alleen de oppervlakkige instellingen, maar de meer geavanceerde instellingen kan ik nergens documentatie over vinden.

Ook over de foutcodes is vrij weinig informatie te vinden met betrekking tot welk deel van het systeem de foutcode refereert. Vaak staat er wel dat er een voltage te hoog / laag is maar hebben we het dan over de Grid, Solar of Batterij voltage.

En als laatste, iemand enig idee hoe we zelf aan de firmware kunnen komen? Ik heb al meerdere keren geprobeerd een OSS account aan te maken maar ik krijg maar geen verificatie e-mail voor de code.

Het hele systeem zonder batterij heeft meer dan een maand prima gewerkt incl. backup box. Pas sinds de batterij hebben we deze vage problemen terwijl de batterij volgens mij prima werkt, hij laad volledig op en kan prima ontladen, maar alleen bij weinig DC opwekking van de panelen beginnen de problemen zich voor te doen.

[ Voor 39% gewijzigd door ronaldmathies op 06-07-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
MuadDib007 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 22:32:
[...]

Je hebt 2 opties voor de aansturing naar mijn idee.
De eerste is een ShineWifi of Shinelan stick van aangepaste firmware voorzien en met MQTT aan HA verbinden.
De tweede is via Modbus.
Er is online voldoende informatie qua modbus registers beschikbaar.
Zelf heb ik met mijn MIC en MOD inverter wel ervaring dus mocht je wat hulp willen laat maar weten.

Zelf heb ik altijd een ESP8266 met TTL naar RS485 adapter gebruikt met Esphome firmware er op.

Het is lastig om zelf de schema's voor laden en ontladen aan te passen.
Zelf schakel ik 1 schema in van 00:00-23:59 en verander de modus van dit schema.
Je kunt ook maximale en minimale SOC bepalen.
Eventueel ook Export limitation (mits een externe meter aangesloten is)
Daarnaast Grid Charge en charge / discharge speed.

Dus m.i. alles wat je nodig zou hebben om de batterij goed aan te sturen.

Veel van de modbus commando's leiden wel tot een EEPROM schrijf actie in je omvormer en die zijn gelimiteerd (een gok, totaal 100000 schrijfacties wellicht?)
Als je dus de hele dag veel schrijfacties doet zou dat op den duur de EEPROM kunnen verslijten.
Hey @MuadDib007 Ik heb de oplossing nu ook werken (uitgebreid verslag in Growatt Modbus draadje). Zou jij je ESPHome YAML willen delen? Data lezen is geen enkel probleem, schrijven (lees: batterij aansturen) krijg ik niet voorelkaar. Ik heb wel een Growatt MIN 4600 TL-XH inverter, dus hoop dat je kan helpen. Nadat ik het werkend had (heb een hotline met Growatt) heb ik ook gevraagd hoe dat exact zit met EEPROM..

Mijn vraag:
Automations may modify certain parameters frequently. According to the Solax documentation, most of the parameters that are modified are written to EEPROM. As you may know, EEPROM life is limited by a number of write cycles which is often no more than 100000 write operations. So if you want your inverter to survive 10 years, you should not make more than 27 modifications a day. To be on the safe side, I would recommend to use 10 modified parameters a day as a safe value. It is unclear if modifying a parameter from e.g. 10 to the same value 10 would issue a real EEPROM write. Future versions of our integration could ignore such changes, but currently the code does not compare with previous value.

So is there a cap of the amounts of battery first, grid first OR Load first commands which i send via Modbus to the BMS?

Growatt Antwoord:
We do not support send command directly to BMS. You can only change between battery first, grid first OR Load first mode via the inverter. And if you use inverter(via Modbus) to change the strategy, there is no limit, you can change it every 5min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
@konehead Ik heb hier mijn code gepost: https://pastebin.com/85kh0ixd
Ik weet niet of je de Solax integratie ook aan de gang krijgt als je een Esphome voor Modbus gebruikt, anders zou je dat kunnen doen.
Daar staan de meeste waardes en controls ook netjes in, uitgebreider dan in mijn code.

[ Voor 61% gewijzigd door MuadDib007 op 06-07-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 19:26

GerritGekke

Gamechanger

Hulp gevraagd: ik heb op dit moment in mijn Growatt 4000 TL3-S een ShineWifi-S module gekoppeld met OpenInverterGateway. De module is voorzien van Protocol v3.05, dit is het enige protocol wat kan communiceren met de omvormer. De module is gekoppeld aan MQTT voor het doorgeven van de data aan Home Assistant. In de configuratie.yaml heb ik volgen deze link de code toegevoegd welke geschikt is voor v3.05.

Als ik nu bij mij Entiteiten kijk dan zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WrJpHSL4dReDvhru2aBpRkFXTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vXSLKBPKrYyi1Ad7g04GG53d.png?f=fotoalbum_large

Twee vragen:
1. Hoe krijg ik net als @JoebarRC zo'n mooi overzicht in mijn dashboard? link post
2. Ik zie bij de Entiteiten niet een optie voor Output Power Limit. Is dit wel mogelijk, zo ja; hoe krijg ik dit in HAOS? Voorheen kon ik via de ShinePhone app of server.growatt deze export limit via de configuratie wel instellen. Ik zie alleen nu niet hoe ik dit voor elkaar krijg.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
MuadDib007 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:01:
@konehead Ik heb hier mijn code gepost: https://pastebin.com/85kh0ixd
Ik weet niet of je de Solax integratie ook aan de gang krijgt als je een Esphome voor Modbus gebruikt, anders zou je dat kunnen doen.
Daar staan de meeste waardes en controls ook netjes in, uitgebreider dan in mijn code.
Dank voor je snellere reactie! ik heb solax getest (met Modbus TCP), heel veel foutmeldingen en verkeerde registers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
GerritGekke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:10:
Hulp gevraagd: ik heb op dit moment in mijn Growatt 4000 TL3-S een ShineWifi-S module gekoppeld met OpenInverterGateway. De module is voorzien van Protocol v3.05, dit is het enige protocol wat kan communiceren met de omvormer. De module is gekoppeld aan MQTT voor het doorgeven van de data aan Home Assistant. In de configuratie.yaml heb ik volgen deze link de code toegevoegd welke geschikt is voor v3.05.

[Afbeelding]

Twee vragen:
1. Hoe krijg ik net als @JoebarRC zo'n mooi overzicht in mijn dashboard? link post
2. Ik zie bij de Entiteiten niet een optie voor Output Power Limit. Is dit wel mogelijk, zo ja; hoe krijg ik dit in HAOS? Voorheen kon ik via de ShinePhone app of server.growatt deze export limit via de configuratie wel instellen. Ik zie alleen nu niet hoe ik dit voor elkaar krijg.
in die standaard voorbeeld config wordt de 'limit power' optie niet naar mqtt gepusht zo te zien. De optie lijkt wel te bestaan, zie allerlaatste command voorbeeld op die pagina. Je zal hem dus zelf als mqtt sensor (read en write) moeten toevoegen.

mooi dashbordje kun je zelf maken door diverse entiteiten op het dashboard in de tegels toe te voegen. maar begin eerst bij het energy dashboard en zorg dat daar je growatt als solar inverter is toegevoegd en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:19:
[...]

in die standaard voorbeeld config wordt de 'limit power' optie niet naar mqtt gepusht zo te zien. De optie lijkt wel te bestaan, zie allerlaatste command voorbeeld op die pagina. Je zal hem dus zelf als mqtt sensor (read en write) moeten toevoegen.

mooi dashbordje kun je zelf maken door diverse entiteiten op het dashboard in de tegels toe te voegen. maar begin eerst bij het energy dashboard en zorg dat daar je growatt als solar inverter is toegevoegd en werkt.
Dien ik deze code dan toe te voegen aan de configuration.yaml net als de andere code?
code:
1
2
mosquitto_pub -h <mqttip> -u <mqttuser> -P <mqttpw> \
    -t "<base-topic>/command/power/set/activeRate" -m "{ \"value\": 50 }"

Ik zal eens kijken naar een tegel waar ik de entiteiten/sensors kan toevoegen. De Energy dash is reeds voorzien van de juiste entiteit growatt.energy.today, die logt nu netjes alles wat ik opwek.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
GerritGekke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:13:
[...]

Dien ik deze code dan toe te voegen aan de configuration.yaml net als de andere code?
code:
1
2
mosquitto_pub -h <mqttip> -u <mqttuser> -P <mqttpw> \
    -t "<base-topic>/command/power/set/activeRate" -m "{ \"value\": 50 }"

Ik zal eens kijken naar een tegel waar ik de entiteiten/sensors kan toevoegen. De Energy dash is reeds voorzien van de juiste entiteit growatt.energy.today, die logt nu netjes alles wat ik opwek.
nee, dit is een commando voor de commandline. Uit te voeren OP de module. Hier kan je eenmalig mee testen of het werkt.

iets erboven op dezelfde pagina staan voorbeelden. zoek naar "commands".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:34:

Mijn huidige versies:

Growatt is de boel aan het bijwerken en alle versies zijn gelijk aan die van jou behalve de inverter versie, er lijkt een nieuwere versie te zjin.

Ik heb uiteindelijk gewoon gebeld (085 040 99 67) naar Growatt (als installateur) en gevraagt of ze de boel wilden updaten, dat konden ze meteen doen. Duurt inmidels wel al een drie uur maar lijkt nu afgerond te zijn.

Inverter: DNAA085100 (jouw versie) -> DNAA095101 (mijn versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
ronaldmathies schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Growatt is de boel aan het bijwerken en alle versies zijn gelijk aan die van jou behalve de inverter versie, er lijkt een nieuwere versie te zjin.

Ik heb uiteindelijk gewoon gebeld (085 040 99 67) naar Growatt (als installateur) en gevraagt of ze de boel wilden updaten, dat konden ze meteen doen. Duurt inmidels wel al een drie uur maar lijkt nu afgerond te zijn.

Inverter: DNAA085100 (jouw versie) -> DNAA095101 (mijn versie)
Ik ben benieuwd of je systeem nu wel werkt zoals je er van mag verwachten.
Fijn dat je up to date bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:24
Hoe weet ik trouwens of ik word beperkt in opties in de growatt portal door de installateur?

Ik heb zelf de installatie gedaan, en de installer code van de verkoper gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Ik ben benieuwd of je systeem nu wel werkt zoals je er van mag verwachten.
Fijn dat je up to date bent.
Er lijkt wel verbetering in te zitten al weet ik dat pas echt wanneer ik de avond doorkom want dan ontstaan normaal gesproken de problemen.

Maar wat mij al wel opvalt, switchen van Bypass naar Inverter gaat nu zonder uitvallen van de load, en dat was eerst niet zo, dus dat vindt ik al een hele verbetering want nu kan je dus zonder problemen switchen van Inverter naar Bypass en terug zonder uitval.

Iets anders wat mij opvalt in de app maar misschien dat jij dat ook ziet, ondanks dat de batterij kan laden zie ik een kleine hoeveelheid stroom naar de grid gaan. Mijn opwekking was op gegeven moment 7kW, een groot deel ging naar het laden van de batterij, een klein deel naar het huis (0,6kW) en een deel gaat naar de grid (0,8kW). Geen idee wat de gedachte hierachter is. Maar ik had liever gezien dat er zo min mogelijk naar grid zou gaan.

Ik zie in de app trouwens Load First staan, volgens mij is dit een instelling dat je prioritering kan aangeven maar ik zie nergens een optie om dit aan te passen (ook niet bij de edit functie van de inverter). Weet iemand waar deze instelling zit?

[ Voor 3% gewijzigd door ronaldmathies op 07-07-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
ronaldmathies schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Er lijkt wel verbetering in te zitten al weet ik dat pas echt wanneer ik de avond doorkom want dan ontstaan normaal gesproken de problemen.

Maar wat mij al wel opvalt, switchen van Bypass naar Inverter gaat nu zonder uitvallen van de load, en dat was eerst niet zo, dus dat vindt ik al een hele verbetering want nu kan je dus zonder problemen switchen van Inverter naar Bypass en terug zonder uitval.

Iets anders wat mij opvalt in de app maar misschien dat jij dat ook ziet, ondanks dat de batterij kan laden zie ik een kleine hoeveelheid stroom naar de grid gaan. Mijn opwekking was op gegeven moment 7kW, een groot deel ging naar het laden van de batterij, een klein deel naar het huis (0,6kW) en een deel gaat naar de grid (0,8kW). Geen idee wat de gedachte hierachter is. Maar ik had liever gezien dat er zo min mogelijk naar grid zou gaan.

Ik zie in de app trouwens Load First staan, volgens mij is dit een instelling dat je prioritering kan aangeven maar ik zie nergens een optie om dit aan te passen (ook niet bij de edit functie van de inverter). Weet iemand waar deze instelling zit?
Load first is de standaard werking.
Je kunt in de Shinephone app tijdsloten invullen (onder optie controleren)en daarbij een andere modus opgeven.
Dat is voor zover ik weet de enige manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruubert
GerritGekke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:10:

[Afbeelding]

Twee vragen:
Hieronder mijn yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
/homeassistant/mqtt_numbers/growatt.yaml

- name: "Power Rate"
      unique_id: growatt_activerate
      state_topic: "energy/solar/command/power/get/activerate"
      value_template: "{{ value_json.value }}"
      command_topic: "energy/solar/command/power/set/activerate"
      command_template: '{"value": {{ value }} }'
      min: 0
      max: 100
      optimistic: true
      availability_mode: latest
      availability_topic: "energy/solar"
      availability_template: "{{ '1' if value_json.InverterStatus|int(0) >= 0 else '0' }}"
      payload_available: "1"
      device:
        identifiers:
          - "growatt"

- name: "Charge Power Rate"
      unique_id: bdcchargepowerrate
      state_topic: "energy/solar"
      value_template: "{{ value_json['BDCChargePowerRate'] }}"
      command_topic: "energy/solar/command/bdc/set/chargepowerrate"
      unit_of_measurement: '%'
      availability_template: "{{- '1' if value_json.InverterStatus|int(0) >= 0 else '0' -}}"
      device:
        identifiers:
          - "growatt"      

- name: "Discharge Power Rate"
      unique_id: bdc_discharge_power_rate
      value_template: "{{ value_json['BDCDischargePowerRate'] }}"
      command_topic: "energy/solar/command/bdc/set/dischargepowerrate"
      availability_template: "{{- '1' if value_json.InverterStatus|int(0) >= 0 else '0' -}}"
      device:
        identifiers:
          - "growatt"      

- name: "Charge Stop SoC"
      unique_id: bdc_charge_stop_soc
      value_template: "{{ value_json['BDCChargeStopSOC'] }}"
      icon: mdi:battery-plus-variant
      command_topic: "energy/solar/command/bdc/set/chargestopsoc"
      device:
        identifiers:
          - "growatt"

- name: "Discharge Stop SoC"
      unique_id: bdc_discharge_stop_soc
      value_template: "{{ value_json['BDCDischargeStopSOC'] }}"
      icon: mdi:battery-minus-variant
      command_topic: "energy/solar/command/bdc/set/dischargestopsoc"
      min: 10
      device:
        identifiers:
          - "growatt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke

GerritGekke

Gamechanger

bedankt voor het delen @ruubert voor je YAML, daar ga ik eens mee aan de slag!

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
MuadDib007 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Load first is de standaard werking.
Je kunt in de Shinephone app tijdsloten invullen (onder optie controleren)en daarbij een andere modus opgeven.
Dat is voor zover ik weet de enige manier.
Je kunt het ook via Home Assistant doen met de Solax Modbus integratie, dan stel je daar een schema in en push je dat dmv de update button terug naar de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
Over Solax integratie gesproken (En ShinePhone geeft het zelfde aan),

Mijn 2de batterij lijkt de geest te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiCfePGkp2an-2mqXAPTUmSzxKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxiGYUWw3dvAlqYSarHHf2EM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat Growatt deze keer ook preventief de batterij gaat vervangen net als eerder.

De eerste batterij had als klacht dat hij niet meer goed mee deed met laden en ontladen.

Een SOH die zo van 97 naar 79 stort kan ook nooit goed zijn 😅.

Helaas is het de onderste van de stapel dus dat wordt weer flink sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
MuadDib007 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:16:
Over Solax integratie gesproken (En ShinePhone geeft het zelfde aan),

Mijn 2de batterij lijkt de geest te geven:

[Afbeelding]

Ik hoop dat Growatt deze keer ook preventief de batterij gaat vervangen net als eerder.

De eerste batterij had als klacht dat hij niet meer goed mee deed met laden en ontladen.

Een SOH die zo van 97 naar 79 stort kan ook nooit goed zijn 😅.

Helaas is het de onderste van de stapel dus dat wordt weer flink sjouwen.
Als een volledig cyclus laten doen ? Hoor af en toe well is wat over een soort calibratie probleem.

Zou anders el weer balen zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:35:
[...]

Als een volledig cyclus laten doen ? Hoor af en toe well is wat over een soort calibratie probleem.

Zou anders el weer balen zijn :(
Die cyclus zou bij SoC problemen helpen neem ik aan. Niet bij SoH toch?
Mijn vorige batterij had SoC problemen en ondanks 5 keer handmatig te laden en ontladen bleef het aanhouden en is hij vervangen door Growatt.

Daarnaast ontlaadt Frank het hele systeem dagelijks tot 20% en weer vol tot 100% dus ja, dat zou dan afdoende moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• konehead
Zo ik ben eruit! Ik kan via Modbus mijn batterij aansturen qua laden/ontladen. Ik heb Day ahead Optimizer draaien, en op basis hiervan stuur ik de batterij aan. Speciale dank aan @sjorsjuhmaniac voor het maken van code om de laad en ontlaad commando's te schrijven naar het BMS. Hieronder ook de YAML. Komende dagen nog verder optimaliseren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHw7SnMfb6LNNmTYojidPxkCxZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V4XQL0UynYrNKJQ0IMOMFIFC.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
1147
1148
1149
1150
1151
1152
1153
1154
1155
1156
1157
1158
1159
1160
1161
1162
1163
1164
1165
1166
1167
1168
1169
1170
1171
1172
1173
1174
1175
1176
1177
1178
1179
1180
1181
1182
1183
1184
1185
1186
1187
1188
1189
1190
1191
1192
1193
1194
1195
1196
1197
1198
1199
1200
1201
1202
1203
1204
1205
1206
1207
1208
1209
1210
1211
1212
1213
1214
1215
1216
1217
1218
1219
1220
1221
1222
1223
1224
1225
1226
1227
1228
1229
1230
1231
1232
1233
1234
1235
1236
1237
1238
1239
1240
1241
1242
1243
1244
1245
1246
1247
1248
1249
1250
1251
1252
1253
1254
1255
1256
1257
1258
1259
1260
1261
1262
1263
1264
1265
1266
1267
1268
1269
1270
1271
1272
1273
1274
1275
1276
1277
1278
1279
1280
1281
1282
1283
1284
1285
1286
1287
1288
1289
1290
1291
1292
1293
1294
1295
1296
1297
1298
1299
1300
1301
1302
1303
1304
1305
1306
1307
1308
1309
1310
1311
1312
1313
1314
1315
1316
1317
1318
1319
1320
1321
1322
1323
1324
1325
1326
1327
1328
1329
1330
1331
1332
1333
1334
1335
1336
1337
1338
1339
1340
1341
1342
1343
1344
1345
1346
1347
1348
1349
1350
1351
1352
1353
1354
1355
1356
1357
1358
1359
1360
1361
1362
1363
1364
1365
1366
1367
1368
1369
1370
1371
1372
1373
1374
1375
1376
1377
1378
1379
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1388
1389
1390
1391
1392
1393
1394
1395
1396
1397
1398
1399
1400
1401
1402
1403
1404
1405
1406
1407
1408
1409
1410
1411
1412
1413
1414
1415
1416
#
# SENSOR NAMING CONVENTION
#
# The data here is pushed to mqtt and from there picked up by telegraf.
# Current config has some logic built into it so that telegraf does not require
# to have all topics hardcoded. This logic uses the topic/endpoint name to determine
# the type of data (Temperature, Power, Voltage, Percent, etc).
# convention is:
#
# DEVICENAME_ANY_TEXT_NAME_YOU_WANT_DATATYPE
#     |                |               |
#     |                |               |
#     |                |               |_____ The type of data
#     |                |               |_____ EX: POWER, VOLTGE, PERCENT
#     |                |
#     |                |____Any user friend text descriptor
#     |
#     |____ The device name

substitutions:
  version: "1.1.10"
  project_name: "growatt2"
  project_author: "me"

esphome:
  name: ${project_name}
  comment: "${project_name} inverter - v${version}"
  project:
    name: "${project_author}.${project_name}"
    version: "${version}"

esp32:
  board: mhetesp32minikit
  framework:
    type: arduino

logger:
  logs:
    modbus_controller.sensor: WARN
    modbus_controller.output: WARN
    modbus_controller: DEBUG
    modbus: DEBUG
    modbus.number: WARN
    esp32.preferences: WARN
    sensor: WARN
    text_sensor: WARN
    number: WARN
    log_topic: NONE

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  - platform: esphome
    #  password: !secret ota_password

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password
  # Optional manual IP

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "${project_name} Fallback Hotspot"
    password: "iEA7MxzX4hb6"

captive_portal:

web_server:
  port: 80

# mqtt
#mqtt:
#  broker: 192.168.88.117
#  topic_prefix: "esphome/inverter2"
#  #discovery_prefix: "testinggggg"
#  discovery_unique_id_generator: mac

### Modbus Communicatie ###
uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: 23
  rx_pin: 19
  baud_rate: 9600
  parity: none
  stop_bits: 1

modbus:
  - send_wait_time: 1000ms

modbus_controller:
  - id: ${project_name}
    address: 0x1
    update_interval: 10s
    command_throttle: 10ms

### Sensoren ###
sensor:
  # Inverter Status & Info
    modbus_controller_id: ${project_name}
    id: inverter_status_state
    name: Inverter Status State
    address: 0
    icon: mdi:flash
    register_type: read
    accuracy_decimals: 0

address: 3000
    register_type: "read"
    internal: true
    id: Status  

name: Inverter Temperature
    id: inverter_temperature
    address: 93
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: temperature
    icon: mdi:thermometer
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

name: IPM Temperature
    id: ipm_temperature
    address: 94
    filters:

name: Boost Temperature
    id: boost_temperature
    address: 95
    filters:

name: OUT Temperature
    id: out_temperature
    address: 96
    filters:

name: STM32 Temperature
    id: stm32_temperature
    address: 97
    filters:

id: derating_mode_status_state
    name: Derating Mode Status State
    icon: mdi:home-heart
    address: 104

name: Inverter Fault State
    id: inverter_fault_state
    address: 105
    icon: mdi:alert-circle

name: Real Power Percent
    id: real_power_percent
    address: 113
    device_class: power_factor
    icon: mdi:percent

name: PV Insulation Resistance
    id: pv_insulation_resistance
    address: 3060 # Gecorrigeerd adres voor PV Isolation Resistance (voorheen 200)
    unit_of_measurement: "KΩ"
    icon: mdi:resistor
    filters:

# PV Strings
    id: total_pv_input_power
    name: Total PV Input Power
    address: 1
    unit_of_measurement: W
    device_class: power
    value_type: U_DWORD
    filters:

name: PV2 Voltage
    id: pv2_voltage
    address: 52 # Correct: Dit is PV2 Voltage volgens protocol (voorheen AC TR Voltage)
    unit_of_measurement: V
    device_class: voltage
    icon: mdi:solar-panel
    filters:

name: PV2 Current
    id: pv2_current
    address: 3008
    unit_of_measurement: A
    filters:

name: PV2 Power
    id: pv2_power
    address: 3009
    filters:

# AC Net (Grid) & Belasting (Load)
    name: AC Power
    id: ac_power
    address: 35
    filters:

id: ac_frequency
    name: AC Frequency
    address: 37
    unit_of_measurement: Hz
    filters:
      - multiply: 0.01

name: AC L1 Voltage
    id: ac_l1_voltage
    address: 38
    filters:

id: ac_l1_current
    name: AC L1 Current
    address: 39
    device_class: current
    filters:

id: ac_l1_power
    name: AC L1 Power
    address: 40
    filters:

name: Grid Current Output
    id: grid_current_output
    address: 3027
    filters:

name: Grid Frequency
    id: grid_frequency
    address: 3025
    unit_of_measurement: Hz
    accuracy_decimals: 2
    filters:

name: Grid Voltage
    id: grid_voltage
    address: 3026
    filters:

name: Grid Power VA
    id: grid_power_va
    address: 3028
    unit_of_measurement: VA
    device_class: apparent_power
    filters:

name: Output Power
    id: output_power
    address: 3023
    filters:

id: output_maxpower_limited_power
    name: Output Maxpower Limited Power
    address: 102
    filters:

# Batterij
    name: Battery Voltage
    id: battery_voltage
    address: 3170
    accuracy_decimals: 2
    filters:

name: "Battery SOC"
    id: battery_SOC
    address: 3171

name: Battery Charge Power
    id: battery_charge_power
    address: 3180
    filters:

name: Battery Discharge Power
    id: battery_discharge_power
    address: 3178
    filters:

# Energie Totalen
    name: Today Energy
    id: today_energy
    address: 53
    unit_of_measurement: kWh
    device_class: energy
    filters:

name: Total Energy
    id: total_energy
    address: 55
    state_class: total_increasing
    filters:

name: Total Working Time Sec
    id: total_working_time_sec
    address: 57
    unit_of_measurement: s
    device_class: duration
    filters:

name: Today's Grid Import
    id: today_grid_import
    address: 3075
    filters:

name: Total Reverse Energy (Output)
    id: total_reverse_energy_output
    address: 3043 # Gecorrigeerd: Dit is energie, geen vermogen
    unit_of_measurement: kWh # Gecorrigeerd
    device_class: energy # Gecorrigeerd
    filters:

modbus_controller_id: growatt2
    name: "Today's Battery Output Energy"
    id: today_battery_output_energy
    address: 3126
    register_count: 2
    unit_of_measurement: "kWh"
    lambda: |-
      uint32_t high = data[0];
      uint32_t low  = data[1];
      return (high << 16 | low) * 0.1;

name: "Today's Battery Input Energy"
    address: 3130
    filters:

name: Today's Power Generation
    id: today_power_generation
    address: 3049
    filters:

name: Total Yield
    id: total_yield
    address: 3051
    filters:

# Overige Sensoren
  - platform: wifi_signal
    name: WiFi Signal
    update_interval: 60s

- platform: uptime
    name: Sensor sec
    id: growatt_uptime_sensor
    update_interval: 60s
    on_raw_value:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            id: growatt_uptime_human
            state: !lambda |-
              int seconds = round(id(growatt_uptime_sensor).raw_state);
              int days = seconds / (24 * 3600);
              seconds = seconds % (24 * 3600);
              int hours = seconds / 3600;
              seconds = seconds % 3600;
              int minutes = seconds /  60;
              seconds = seconds % 60;
              return (
                (days ? to_string(days) + "d " : "") +
                (hours ? to_string(hours) + "h " : "") +
                (minutes ? to_string(minutes) + "m " : "")
              ).c_str();

id: safetyfunctionautoteststart
    name: "a_Period 1 prohibited read-only"
    address: 3038
    bitmask: 0x8000
## nieuwe sensoren correct
    name: "Battery Charge" 
    address: 3215 

name: "Today Battery Discharge" 
    address: 3125 
    filters: 

name: "Total Battery Discharge" 
    address: 3127 
    state_class: total 
    filters: 

name: "Today Battery Charge" 
    address: 3129 
    filters: 

name: "Total Battery Charge" 
    address: 3131 
    filters: 

name: "Today From Grid" 
    address: 3067 
    filters: 

name: "Total From Grid" 
    address: 3069 
    filters: 

name: "Today To Grid" 
    address: 3071 
    filters: 

name: "Total To Grid" 
    address: 3073 
    filters: 

name: "Total To User Load" 
    address: 3077 
    filters: 

name: "AC Load consumption" 
    address: 3045 
    state_class: measurement 
    value_type: S_DWORD 
    filters: 

name: "Total Production PV2" 
    address: 3061 
    filters: 

name: "Today Production PV2" 
    address: 3059 
    id: todaypv2 
    filters: 

name: "DcVoltage PV2"
    address: 3007
    register_type: "read"
    filters:

### Configureerbare Waarden (Numbers) ###
number:
    name: Max Output Power Setting Percent
    id: max_output_power_setting_percent
    min_value: 0 # Gecorrigeerd: 0-100% volgens protocol
    entity_category: config
    icon: mdi:percent

name: "Discharge Power Rate"
    address: 3036 # Het registeradres
    value_type: U_WORD # Dit is meestal een 16-bit unsigned integer voor percentages
    # De 'multiply' optie wordt gebruikt voor schaalvergroting.
    # Aangezien 1% overeenkomt met een registerwaarde van 1 (0-100 bereik),
    # is een vermenigvuldiger van 1.0 correct.
    multiply: 1.0
    write_lambda: |-
      return x;

name: "Charge Power Rate"
    address: 3047 # Het registeradres
    value_type: U_WORD # Dit is meestal een 16-bit unsigned integer voor percentages
    # De 'multiply' optie wordt gebruikt voor schaalvergroting.
    # Aangezien 1% overeenkomt met een registerwaarde van 1 (0-100 bereik),
    # is een vermenigvuldiger van 1.0 correct.
    multiply: 1.0
    write_lambda: |-
      return x;

name: Active Power Output Limit Rate
    id: active_power_output_limit_rate
    address: 3070 # Gecorrigeerd: Naam verduidelijkt, dubbeling opgelost
    mode: slider
    icon: mdi:battery-arrow-down

name: Active Power Input Limit Rate
    id: active_power_input_limit_rate
    address: 3090 # Gecorrigeerd: Naam verduidelijkt, dubbeling opgelost
    value_type: U_WORD # Gecorrigeerd: U_WORD volgens protocol (was U_DWORD)
    icon: mdi:battery-arrow-up
    mode: slider

- platform: template
    id: period_1_priority_num
    #type: int
    max_value: 2
    optimistic: True
    # remove name to make internal
    name: "a_Period 1 Priority Number"

id: period_2_priority_num
    max_value: 2
    name: "a_Period 2 Priority Number"

### Operationele Modes (Selects) ###
select:

name: "Time1 Priority"
    id: period_1_priority
    restore_value: true
    options:
      - "Load First"
      - "Battery First"
      - "Grid First"
    on_value:
      then:
        - lambda: |-
            int value = 0;
            if (x == "Load First") {
              value = 0;
              ESP_LOGD("inverter_priority", "Setting Inverter Priority to: Load First");
            } else if (x == "Battery First") {
              value = 1;
              ESP_LOGD("inverter_priority", "Setting Inverter Priority to: Battery First");
            } else if (x == "Grid First") {
              value = 2;
              ESP_LOGD("inverter_priority", "Setting Inverter Priority to: Grid First");
            } else {
              ESP_LOGW("inverter_priority", "Unknown option selected: %s", x.c_str());
              return;
            }

id(period_1_priority_num).publish_state(value);

name: "Time2 Priority"
    id: period_2_priority
    options:
      - "Load First"
      - "Battery First"
      - "Grid First"
    on_value:
      then:
            int value = 0;
            if (x == "Load First") {
              value = 0;
              ESP_LOGD("inverter_priority", "Setting Period 2 Priority to: Load First");
            } else if (x == "Battery First") {
              value = 1;
              ESP_LOGD("inverter_priority", "Setting Period 2 Priority to: Battery First");
            } else if (x == "Grid First") {
              value = 2;
              ESP_LOGD("inverter_priority", "Setting Period 2 Priority to: Grid First");
            } else {
              ESP_LOGW("inverter_priority", "Unknown option selected: %s", x.c_str());
              return;
            }

id(period_2_priority_num).publish_state(value);

### Schakelaars (Switches) ###
switch:

# Apparaat Besturing
  - platform: restart
    id: "${project_name}_switch_restart"
    name: "Restart ESP"
    icon: "mdi:restart"

name: "Time1 Enable"
    id: period_1_switch_enable

# Optional variables:
    # icon: "mdi:emoticon-outline"
    on_turn_on:
      - logger.log: "Period 1 Enable switched on"
          bool p1_prohibited = false;
          // Get user inputs
          ESP_LOGD("Save button","get user inputs.");
          int start_minutes = id(period_1_time_start).minute; // Get start time in minutes
          int start_hour = id(period_1_time_start).hour; // Get start time in hours
          int end_minutes = id(period_1_time_end).minute; // Get end time in minutes
          int end_hour = id(period_1_time_end).hour; // Get end time in hours
          int priority = 0; // Default priority

// Determine priority based on selection
          if (id(period_1_priority).state == "Load First") {
            priority = 0; // Load priority
          } else if (id(period_1_priority).state == "Battery First") {
            priority = 1; // Battery priority
          } else if (id(period_1_priority).state == "Grid First") {
            priority = 2; // Grid priority
          }

ESP_LOGD("Save button","sanatizing user inputs");
          // Ensure values are within valid ranges
          start_minutes = start_minutes & 0x3F; // Keep only the lower 6 bits (0-59)
          start_hour = start_hour & 0x1F; // Keep only the lower 5 bits (0-23)
          end_minutes = end_minutes & 0x3F; // Keep only the lower 6 bits (0-59)
          end_hour = end_hour & 0x1F; // Keep only the lower 5 bits (0-23)

// Build the 16-bit value for reg 3038
          uint16_t valuea = (start_minutes & 0xFF) | // Bits 0-7 for start minutes
                          ((start_hour & 0x1F) << 8) | // Bits 8-12 for start hour
                          ((priority & 0x03) << 13) | // Bits 13-14 for priority
                          (1 << 15); // Bit 15 for prohibited

// Build the 16-bit value for reg 3039
          uint16_t valueb = (end_minutes & 0xFF) | // Bits 0-7 for end minutes
                          ((end_hour & 0x1F) << 8); // Bits 8-12 for end hour
                          // Bits 13-15 are reserved (set to 0)

std::vector<uint16_t> values_to_write;
          int start_address = 3038;
          //valuea = 43559;
          values_to_write = {valuea, valueb};
          ESP_LOGD("save button", "The uint16 value is: %u", valuea);
          std::string binary = "";
          for (int i = 15; i >= 0; --i) {
              // Check if the i-th bit is set
              if (valuea & (1 << i)) {
                  binary += '1';
              } else {
                  binary += '0';
              }
          }

ESP_LOGD("save button","save button binary value %s", binary.c_str());

// Queue the Modbus write multiple command
          ESP_LOGD("Save button","send modbus command");
          id(growatt2)->queue_command(
              esphome::modbus_controller::ModbusCommandItem::create_write_multiple_command(
                  id(growatt2), start_address, values_to_write.size(), values_to_write
              )
          );
    on_turn_off:
      - logger.log: "Period 1 Enable switched off"
          bool p1_prohibited = true;
          // Get user inputs
          int start_minutes = id(period_1_time_start).minute; // Get start time in minutes
          int start_hour = id(period_1_time_start).hour; // Get start time in hours
          int end_minutes = id(period_1_time_end).minute; // Get end time in minutes
          int end_hour = id(period_1_time_end).hour; // Get end time in hours

if (id(period_1_priority).state == "Load First") {
          } else if (id(period_1_priority).state == "Battery First") {
          } else if (id(period_1_priority).state == "Grid First") {
          }

// Build the 16-bit value for reg 3038
                          (0 << 15); // Bit 15 for prohibited

// Build the 16-bit value for reg 3039

int start_address = 3038;

if (valuea & (1 << i)) {
                  binary += '1';
              } else {
                  binary += '0';
              }
          }

)
          );
###############################
    name: "Time2 Enable"
    id: period_2_switch_enable

# Optional variables:
    # icon: "mdi:emoticon-outline"
    on_turn_on:
      - logger.log: "Period 2 Enable switched on"
          bool p1_prohibited = false;
          // Get user inputs
          int start_minutes = id(period_2_time_start).minute; // Get start time in minutes
          int start_hour = id(period_2_time_start).hour; // Get start time in hours
          int end_minutes = id(period_2_time_end).minute; // Get end time in minutes
          int end_hour = id(period_2_time_end).hour; // Get end time in hours

if (id(period_2_priority).state == "Load First") {
          } else if (id(period_2_priority).state == "Battery First") {
          } else if (id(period_2_priority).state == "Grid First") {
          }

// Build the 16-bit value for reg 3040
                          (1 << 15); // Bit 15 for prohibited

// Build the 16-bit value for reg 3041

int start_address = 3040;
          //valuea = 43559;
              if (valuea & (1 << i)) {
                  binary += '1';
              } else {
                  binary += '0';
              }
          }

)
          );
    on_turn_off:
      - logger.log: "Period 1 Enable switched off"
          bool p1_prohibited = true;
          // Get user inputs
          int start_minutes = id(period_2_time_start).minute; // Get start time in minutes
          int start_hour = id(period_2_time_start).hour; // Get start time in hours
          int end_minutes = id(period_2_time_end).minute; // Get end time in minutes
          int end_hour = id(period_2_time_end).hour; // Get end time in hours

if (id(period_2_priority).state == "Load First") {
          } else if (id(period_2_priority).state == "Battery First") {
          } else if (id(period_2_priority).state == "Grid First") {
          }

// Build the 16-bit value for reg 3040
                          (0 << 15); // Bit 15 for prohibited

// Build the 16-bit value for reg 3041

int start_address = 3040;

if (valuea & (1 << i)) {
                  binary += '1';
              } else {
                  binary += '0';
              }
          }

)
          );

### Tekstuele Weergaven (Text Sensors) ###
text_sensor:
  # Status Indicatoren

id: firmwareversion
    name: Firmware Version
    address: 9
    register_count: 3

id: status
    name: Status
    address: 0x00
    bitmask: 0
    # raw_encode: HEXBYTES # Niet nodig, lambda werkt direct met integer waarde
      uint16_t value = id(inverter_status_state).state; // Gebruik de state van de gekoppelde sensor
      switch (value) {
        case 0: return std::string("Waiting");
        case 1: return std::string("Normal");
        case 2: return std::string("Fault");
        default: return std::to_string(value);
      }
      return x;

id: deratingmode
    name: Derating Mode Status
    address: 104
    raw_encode: HEXBYTES
      uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0);
      switch (value) {
        case 0: return std::string("No Derating");
        case 1: return std::string("Voltage PV");
        case 2: return std::string("*Not Assigned*");
        case 3: return std::string("Voltage AC");
        case 4: return std::string("Frequency AC");
        case 5: return std::string("Temp Boost");
        case 6: return std::string("Temp Inverter");
        case 7: return std::string("Control - Max Output Power Manual Limit (addr 3)");
        case 8: return std::string("*Not Assigned*");
        case 9: return std::string("Overback by Time");
      }
      return x;

id: inverter_fault_status
    name: Inverter Fault Status
    icon: mdi:alert-circle
    address: 105
    # raw_encode: HEXBYTES # Niet nodig
      uint16_t value = id(inverter_fault_state).state; // Gebruik de state van de gekoppelde sensor
      switch (value) {
        case 0: return std::string("ALL OK");
        case 1 ... 23: return std::string("Error " + std::to_string(99 + value));
        case 24: return std::string("Auto Test Failed");
        case 25: return std::string("No AC Connection");
        case 26: return std::string("PV Isolation Low");
        case 27: return std::string("Residual I High");
        case 28: return std::string("Ouput DCI High");
        case 29: return std::string("PV Voltage High");
        case 30: return std::string("AC Voltage Out of Range");
        case 31: return std::string("AC Frequency Out of Range");
        case 32: return std::string("Module Hot - Temperatur High");
      }
      return x;

# ESPHome & WiFi Info
  - platform: version
    name: ESPHome Version
    id: esphome_version
    hide_timestamp: true

- platform: wifi_info
    ip_address:
      name: WiFi IP Address
      id: wifi_ip_address
    ssid:
      name: WiFi SSID
      id: wifi_ssid
    bssid:
      name: WiFi BSSID
      id: wifi_bssid

name: Uptime (Human Readable)
    id: growatt_uptime_human
    icon: mdi:clock-start

### testing
### testing
### testing
datetime:
  # Example Time 1
    id: period_1_time_start
    type: time
    name: "Time1 Start"
    optimistic: yes
    initial_value: "08:00:00"

id: period_1_time_end
    name: "Time1 Stop"
    initial_value: "12:00:00"

# Example Time 2
    id: period_2_time_start
    name: "Time2 Start"
    initial_value: "08:00:00"

id: period_2_time_end
    name: "Time2 Stop"
    initial_value: "12:00:00"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Mijn omvormer (5500MTL-S) heeft door de jaren heen blijkbaar een losse MC4 connector gekregen, de connector is intern bij schroefdraad afgebroken. Heeft iemand enig idee waar ik losse onderdelen kan bestellen? Ik zou dit graag willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
GioStyle schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:45:
Mijn omvormer (5500MTL-S) heeft door de jaren heen blijkbar een losse MC4 connector gekregen, de connector is intern bij schroefdraad afgebroken. Heeft iemand enig idee waar ik losse onderdelen kan bestellen? Ik zou dit graag willen vervangen.
Heb je een fototje?

Zal wel bij ome Ali te vinden zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-07-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Heb je een fototje?

Let wel op dat als je hem vervangt dat zowel de connector aan de inverter kant als aan het draad dat je er op aansluit van het zelfde merk is. Veel branden ontstaan doordat er twee verschillende merken op elkaar gebruikt worden, ook al zjin het beiden MC4 connectors.

Dit zie je ook vaak bij de zonnepanelen, deze worden standaard geleverd met een MC4 connector en dan gaan mensen de draden zelf krimpen met een ander merk.

Zie bijvoorbeeld:

YouTube: Don't Get Burned by MC4 Solar Connectors

Ik zou contact opnemen met Growatt nederland en kijken of zij vervangende connectors hebben voor jouw type inverter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan_meijer
Growatt gebruikt geen mc4 maar h4 connectors. Althans de inverters die ik tot nu heb gezien (bv de S en TL-XH/XE).

De connectoren voor kabels zijn te koop bij bv stralend groen (ik denk niet passend voor inbouw in inverter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Heb je een fototje?

Deze connectoren bedoel ik:

https://nl.aliexpress.com...dZ0KkqIgOgZhoCssoQAvD_BwE

Op deze manier hoef ik alleen maar de pinnen uit de oude connectoren te halen en deze terug te plaatsen.

Ik heb H4 connectoren nodig, maar het concept is hetzelfde.
ronaldmathies schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Let wel op dat als je hem vervangt dat zowel de connector aan de inverter kant als aan het draad dat je er op aansluit van het zelfde merk is. Veel branden ontstaan doordat er twee verschillende merken op elkaar gebruikt worden, ook al zjin het beiden MC4 connectors.

Dit zie je ook vaak bij de zonnepanelen, deze worden standaard geleverd met een MC4 connector en dan gaan mensen de draden zelf krimpen met een ander merk.

Zie bijvoorbeeld:

YouTube: Don't Get Burned by MC4 Solar Connectors

Ik zou contact opnemen met Growatt nederland en kijken of zij vervangende connectors hebben voor jouw type inverter.
Dat is wel mijn eerste stap. Heb je enig idee of Growatt Nederland in het Nederlands communiceert of in het Engels?
Johan_meijer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:02:
Growatt gebruikt geen mc4 maar h4 connectors. Althans de inverters die ik tot nu heb gezien (bv de S en TL-XH/XE).

De connectoren voor kabels zijn te koop bij bv stralend groen (ik denk niet passend voor inbouw in inverter)
Het gaat hier om een Growatt 5500MTL-S (een oudje uit 2018) en deze heeft MC4 H4 connectoren. Net even een dubbelcheck gedaan. Ik vermoedde MC4, maar het zijn H4 connectoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@GioStyle Growatt nederland reageert gewoon in het Nederlands

Ik heb lopen zoeken maar ik zie nog steeds het verschil niet. In de spec (manual) van mijn omvormer wordt H4 en MC4 in een zucht genoemd. Goed, blijft natuurlijk allemaal chineese meuk met vertaal fouten.

Ik zou de verkoper op ali een berichtje sturen of hij ook niet H4 panel mount heeft (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan_meijer
Growatt levert niet voor niets connectoren mee bij de inverter. Ik zou zelf denk ik geen mc4 en h4 combineren (zeker niet als je met een hoog vermogen omvormer werkt en dat is een 5500 wel toch).

Volgens chatgpt:

Het verschil tussen H4- en MC4-connectoren voor zonnepanelen zit in fysieke afmetingen, ontwerpdetails en compatibiliteit. Hieronder een overzicht:

---

🔌 MC4 Connectoren

Merk: Standaard door Multi-Contact (nu Stäubli) ontwikkeld.

Gebruik: Wereldwijd de meest gebruikte standaard in zonnepaneelsystemen.

Bevestiging: Vereist een “klik”-systeem met borgclip.

Compatibiliteit: MC4-connectoren moeten met MC4 worden verbonden (identiek merk/type voor goede afdichting en elektrische verbinding).

IP-rating: Meestal IP67 (stof- en waterdicht).

Normen: TÜV-gecertificeerd.

---

🔌 H4 Connectoren

Merk: Van Amphenol.

Kenmerk: Iets groter en steviger dan MC4.

Spanning: Vaak geschikt voor hogere spanningen (tot 1500 V i.p.v. 1000 V).

Compatibiliteit: Wordt soms als "MC4-compatibel" verkocht, maar dat is niet 100% gegarandeerd. Fabrikanten raden geen menggebruik aan.

Aansluiting: Ook een klik-/vergrendelingsmechanisme, maar met ander ontwerp.

---

⚠️ Kun je H4 en MC4 door elkaar gebruiken?

Officieel: Nee.

Ze lijken misschien op elkaar, maar zijn niet 100% mechanisch compatibel.

Combineren van H4 met MC4 kan leiden tot slechte verbindingen, vonkvorming, hogere overgangsweerstand of zelfs brandgevaar.

TÜV en fabrikanten verbieden het combineren van verschillende merken connectoren.

---

✅ Wat moet je doen?

Gebruik altijd exact hetzelfde type en merk connectoren voor het hele systeem.

Heb je H4 aan je panelen? Gebruik ook H4 bij de verlengkabels.

Wil je overstappen? Gebruik een compatibele adapterkabel of vervang de connectoren volledig en correct met het juiste gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Johan_meijer schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:03:
Growatt levert niet voor niets connectoren mee bij de inverter. Ik zou zelf denk ik geen mc4 en h4 combineren (zeker niet als je met een hoog vermogen omvormer werkt en dat is een 5500 wel toch).

Volgens chatgpt:

Het verschil tussen H4- en MC4-connectoren voor zonnepanelen zit in fysieke afmetingen, ontwerpdetails en compatibiliteit. Hieronder een overzicht:

---

🔌 MC4 Connectoren

Merk: Standaard door Multi-Contact (nu Stäubli) ontwikkeld.

Gebruik: Wereldwijd de meest gebruikte standaard in zonnepaneelsystemen.

Bevestiging: Vereist een “klik”-systeem met borgclip.

Compatibiliteit: MC4-connectoren moeten met MC4 worden verbonden (identiek merk/type voor goede afdichting en elektrische verbinding).

IP-rating: Meestal IP67 (stof- en waterdicht).

Normen: TÜV-gecertificeerd.

---

🔌 H4 Connectoren

Merk: Van Amphenol.

Kenmerk: Iets groter en steviger dan MC4.

Spanning: Vaak geschikt voor hogere spanningen (tot 1500 V i.p.v. 1000 V).

Compatibiliteit: Wordt soms als "MC4-compatibel" verkocht, maar dat is niet 100% gegarandeerd. Fabrikanten raden geen menggebruik aan.

Aansluiting: Ook een klik-/vergrendelingsmechanisme, maar met ander ontwerp.

---

⚠️ Kun je H4 en MC4 door elkaar gebruiken?

Officieel: Nee.

Ze lijken misschien op elkaar, maar zijn niet 100% mechanisch compatibel.

Combineren van H4 met MC4 kan leiden tot slechte verbindingen, vonkvorming, hogere overgangsweerstand of zelfs brandgevaar.

TÜV en fabrikanten verbieden het combineren van verschillende merken connectoren.

---

✅ Wat moet je doen?

Gebruik altijd exact hetzelfde type en merk connectoren voor het hele systeem.

Heb je H4 aan je panelen? Gebruik ook H4 bij de verlengkabels.

Wil je overstappen? Gebruik een compatibele adapterkabel of vervang de connectoren volledig en correct met het juiste gereedschap.
Inderdaad... de video die ik toegevoegd had verteld dit allemaal en waarom je niet mag mixen.. nr-1 reden van branden met inverters / panelen.

H4 connector is geen MC4 connector, ze lijken te passen maar ga er maar vanuit dat het gewoon niet goed past. Als je geen match hebt dan moet je inderdaad de connector aan beide kanten gewoon vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door ronaldmathies op 14-07-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 16:17
Ik heb net gezocht in dit topic naar "firmware" maar het wordt mij niet duidelijker. Mijn MIN 4200TL-XH draait op firmware versie AL1.0/Alba100101. Ik vind het wel heel erg 1.0 achtig waardoor ik twijfel of ik een recente versie draai. Ik begrijp uit deze thread dat je niet zelfstandig de firmware kan updaten en dat je contact moet opnemen met Growatt (hoe?) om deze eventueel te laten updaten? Hoe weet ik uberhaupt of ik de laatste versie draai, heel transparant is het niet als ik er naar Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
Bytebandit schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:25:
Ik heb net gezocht in dit topic naar "firmware" maar het wordt mij niet duidelijker. Mijn MIN 4200TL-XH draait op firmware versie AL1.0/Alba100101. Ik vind het wel heel erg 1.0 achtig waardoor ik twijfel of ik een recente versie draai. Ik begrijp uit deze thread dat je niet zelfstandig de firmware kan updaten en dat je contact moet opnemen met Growatt (hoe?) om deze eventueel te laten updaten? Hoe weet ik uberhaupt of ik de laatste versie draai, heel transparant is het niet als ik er naar Google.
Hoe weet je of je de laatste versie draait: Daar kom je niet achter zonder contact met Growatt.
Contact opnemen: ff googlen of mailen naar service.nl@growatt.com.
De eerste AL1.0 zegt niet veel, maar de Alba100101 is de daadwerkelijke firmware versie.
Geen idee hoe je die zou moeten lezen, je zou hopen een soort van date code.

Overigens zijn er meer componenten die een eigen firmware hebben.
Zoals bijvoorbeeld je communication board(in je inverter), eventuele BMS, Batterij module etc...

[ Voor 8% gewijzigd door MuadDib007 op 17-07-2025 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ik heb besloten om alle DC connectoren van de omvormer te vervangen door MC4 en tegelijk alle connectoren afkomstig van de twee strings aan panelen ook te vervangen door enkel hetzelfde merk. De loshangende min dc connector van de omvormer zit me niet lekker, want die is nu in theorie aanraakbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
@GioStyle er zou toch niet los moeten hangen? En bij geen van de mc4 connectors, make or female, kan je de geleiders direct aanraken.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 17-07-2025 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:30:
@GioStyle er zou toch niet los moeten hangen? En bij geen van de mc4 connectors, make or female, kan je de geleiders direct aanraken.
Ik heb onlangs de omvormer geopend. Twee schroefdraden van de dc connectoren zijn afgebroken. De ene is halvewege de schroefdraad afgebroken en bij de andere het begin. Met andere woorden: bij twee connectoren bungelt die aan een draad vanuit de omvormer. Bij die laatste kan ik met een beetje kantelen de pin zien zitten, en dus aanraakbaar en dat is niet goed. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 17-07-2025 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Ooh. Je hebt nog niets vervangen. Ik had je vorige post geïnterpreteerd in de verleden tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Nu online
Even een kleine update qua efficiency (RTE) van mijn APX batterijen.
Sinds Frank Energie een nieuwe regelstrategie heeft waarbij er voor langere tijden wordt geladen of ontladen lijkt de efficiency op ongeveer 95% uit te komen.
Met de oude strategie was dat 87% en op zelfconsumptie slechts 70%.

Ymmv uiteraard 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
MuadDib007 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:43:
Even een kleine update qua efficiency (RTE) van mijn APX batterijen.
Sinds Frank Energie een nieuwe regelstrategie heeft waarbij er voor langere tijden wordt geladen of ontladen lijkt de efficiency op ongeveer 95% uit te komen.
Met de oude strategie was dat 87% en op zelfconsumptie slechts 70%.

Ymmv uiteraard 😉
Interessant, Growatt staat bij Frank nog niet als optie voor batterijmanagement. Hoe heb je dat geregeld?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste