MuadDib007 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:49:
Als je de firmware bestanden in bezit hebt kun je deze met een USB stick updaten.
Helaas zijn ze nergens te verkrijgen en ik heb alleen links naar een oudere versie ergens in mijn mail (en die link zal vast al verlopen zijn).
Je backup box kan alleen geupdate worden als hij aan staat. Het updaten zal voor een stroomonderbreking zorgen.
Overigens zal een firmware update van je inverter met reeds geactiveerde backup box ook tot uitval leiden omdat de omvormer na de update de configuratie van de backup Box kwijt is.
Wellicht is die procedure verbeterd maar bij mij ging dat mis.
Ik had gezien dat je inderdaad met een usb stick kan updaten, ik kan alleen geen enkele firmware online vinden. Ik vermoed dat ze staan op oss.growatt.nl met een installer account maar die heb ik niet.
Het is niet erg als de boel uitvalt bij het updaten, maar als ik nu de backupbox aanzet met inverter dan weet ik zeler dat morgen ochtend de boel eruit klapt. En het vervelende is dat het dan niet èèn keer gebeurt maar achter elkaar, elke 60s gaat hij de boel weer aanzetten om het eruit te laten klappen.
Vandaar dat ik hem nu liever niet aanzet, ik ga maandag ochtend bellen voor de update van de inverter en de batterij, die staan nu los dus dat geeft geen verstoring. Dan kan ik opnieuw testen, en als dat goed gaat switch ik terug naar Inverter stand en kunnen ze de backup box in een volgende belletje updaten.
Maar het is gewoon jammer dat we noet zelf de firmware kunnen downloaden, zou veel handiger zijn om zelf te timen wanneer je de update draait.
Ik hou er niet van dat de boel er zo uitklapt voor de koelkast en de vriezer en computer apparatuur.
UPDATE:
Weer een nieuwe test uitgevoerd, vannacht heeft het huis alleen op bypass gedraaid en net heb ik geswitcht naar inverter stand. De inverter wilde geen stroom leveren aan het huis vanuit de batterij, zowel de batterij als de inverter DC switch stonden aan.
Pas toen ik de DC switch uit zette op de inverter (voor de zonnepanelen), wilde de inverter stroom leveren aan het huis vanuit de batterij (ik heb gekeken en was echt vanuit de batterij want de P1 meter gaf zelf aan op het display dat er amper stroom werd geleverd, iets van 8 watt maar terwijl de koelkast en vriezer gewoon aan staan).
Er is op dit moment praktisch geen opwekking vanwege een zeer donkere lucht (wolken) en regen. Dus wat ik tot nu toe merk is:
Als de zon lekker schijnt en de DC switch van de inverter en de batterij staan aan dan kan hij uren lang opladen en stroom leveren wanneer nodig. Maar zodra de zon dus of bijna weg is of de hoeveelheid opwekking veranderd (zons opgang, ondergang) of er is überhaupt weinig opwekking door donkere lucht. Dan gaat het systeem moeilijk doen en uitvallen met een error 604(01). Maar dan alleen wanneer er dus een overgang is van zonnig -> donker of donker -> zonnig.
Ja, de updates moeten nog gedraaid worden maar dit zou toch normaal gesproken moeten werken zou ik denken.
Weet iemand waar we meer details kunnen vinden over de instellingen van de inverter? De documentatie is zeer summier en behandeld alleen de oppervlakkige instellingen, maar de meer geavanceerde instellingen kan ik nergens documentatie over vinden.
Ook over de foutcodes is vrij weinig informatie te vinden met betrekking tot welk deel van het systeem de foutcode refereert. Vaak staat er wel dat er een voltage te hoog / laag is maar hebben we het dan over de Grid, Solar of Batterij voltage.
En als laatste, iemand enig idee hoe we zelf aan de firmware kunnen komen? Ik heb al meerdere keren geprobeerd een OSS account aan te maken maar ik krijg maar geen verificatie e-mail voor de code.
Het hele systeem zonder batterij heeft meer dan een maand prima gewerkt incl. backup box. Pas sinds de batterij hebben we deze vage problemen terwijl de batterij volgens mij prima werkt, hij laad volledig op en kan prima ontladen, maar alleen bij weinig DC opwekking van de panelen beginnen de problemen zich voor te doen.
[
Voor 39% gewijzigd door
ronaldmathies op 06-07-2025 12:26
]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line