Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweety55
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-06 18:36
MuadDib007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:47:
Aah, ik heb een ingeving.
Waarschijnlijk gebruikt Growatt de kale marktprijs om te bepalen of de omvormer uit moet of niet.
Die zal al wel negatief zijn.

Echter zullen de meeste mensen willen dat hij uit schakelt indien de all-in prijs negatief is.

Dat zal verklaren waarom hij volgens de smart schedule nu uit is.

Overigens weet ik niet of je een Smart Meter hebt van Growatt, anders zou je wellicht Export Limit kunnen gebruiken.
Dan wek je in ieder geval nog voldoende stroom op voor je eigen gebruik.
hallo,

heb niet de smart meter van Growatt.
Inderdaad omvormer gaat nu uit bij prijs van -0.01 cent van de stroom (marktprijs) dit moet natuurlijk niet.
Probleem is dat hele functie niet uit te zetten is, zoal bij de app als webbrowser.

Groet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AgYA18khOrnTGfPUhASbFQ3lf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6DJV72jbb0cKUE1srHK45Oa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 21:27
Hier is de omvormer ook vandaag uitgegaan en gaat deze smart functie niet meer uit. Erg irritant. Heb net een mail naar Growatt gezonden met de vraag of ze mij daar kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:45
Tweety55 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:21:
[...]

hallo,

heb niet de smart meter van Growatt.
Inderdaad omvormer gaat nu uit bij prijs van -0.01 cent van de stroom (marktprijs) dit moet natuurlijk niet.
Probleem is dat hele functie niet uit te zetten is, zoal bij de app als webbrowser.

Groet.[Afbeelding]
Ik zit te denken dat je wellicht met de rate settings de toeslagen zoals inkoop / verkoop kosten en BTW / ODE kunt toevoegen aan de berekening voor de Smart Schedule functie.

Het lijkt er op dat de rate settings niet zozeer te gebruiken zijn om de tarieven in te stellen, daar gebruikt hij Nordpool voor, maar alleen om de extra fee's bovenop de kale marktprijs toe te voegen.

Je kunt meer lezen over de Smart Scheduling in dit document: https://pim.4blue.nl/Grow...%20Mode%20handleiding.pdf

Maar goed, onverminderd blijft dat je omvormer wel moet reageren op het uitschakelen van de Smart Scheduling.
Dit zal alleen kunnen als je omvormer aan staat.
Je kunt het na 17:00 of 18:00 weer eens proberen, dan zal je omvormer wel weer aan zijn gesprongen vermoed ik.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
GoEV6 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 16:26:
Hier is de omvormer ook vandaag uitgegaan en gaat deze smart functie niet meer uit. Erg irritant. Heb net een mail naar Growatt gezonden met de vraag of ze mij daar kunnen helpen.
Je zou via de ShinePhone app eens kunnen proberen via het radertje met de tekst controleren de omvormer weer in te schakelen en daarna de smart scheduling weer te de-activeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djc0rlFWZGawSNzBIubtbGdkKHk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MupMzLtThOrOx6rnAVE4JCB4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rh6CDO_oVv97lliZVCj7yVjANgg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b6OcRiThhOCWYFnb0Xa34yR.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat geldt ook voor @Tweety55

Het wachtwoord is growattyyyymmdd

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
MuadDib007 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:09:
[...]

Je zou via de ShinePhone app eens kunnen proberen via het radertje met de tekst controleren de omvormer weer in te schakelen en daarna de smart scheduling weer te de-activeren.

[Afbeelding][Afbeelding]

Dat geldt ook voor @Tweety55

Het wachtwoord is growattyyyymmdd
In de app staat smart scheduling niet aan dus dit gaat helaas niet werken. Hoop dat via mail met Growatt een oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-06 19:06
TheWalrus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 08:59:
Ik zag net dat Growatt een nieuwe app heeft gelanceerd tvv shinephone.
De app heef de naam "GroEnergy" en ziet er op het eerst oog gelikter uit. en ook realtime data..
Ik zie dat mijn SPH4600 op de 'Smart'/ 'Slim' tab deze melding geeft "Sorry! Not supported yet I can only be used on devices and versions specific to certain regions". Ik heb online gezocht welke omvormers ondersteund worden (want de locatie staat gewoon op Nederland, en ik veronderstel dat Nederland ondersteund wordt), maar heb niets kunnen vinden. Kan @Growatt duidelijkheid geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
Mijn MOD10KTL3-XHBP kan ik wel met die nieuwe app gebruiken.
Met dezelfde logingegevens als voor ShinePhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
En weer uit om 1200h door AI schedule.......Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOrYTzRgtC2uzWDXw_aOMhqFhhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2xn1aUbJwUop70j5gSjPeWf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Tweety55 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:54:
En weer uit om 1200h door AI schedule.......[Afbeelding]
Yes hier ook...zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:54
Ik ben niet fan van AI schedule. Ik draai gemiddeld twee cycli met mijn batterij (in de ochtend én avond).. ben nog steeds bezig met Modbus. Zodra dat werkt ga ik het zelf aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweety55
konehead schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Ik ben niet fan van AI schedule. Ik draai gemiddeld twee cycli met mijn batterij (in de ochtend én avond).. ben nog steeds bezig met Modbus. Zodra dat werkt ga ik het zelf aansturen.
probleem is dat het niet uit is te zetten. heb geen accus, of dynamisch contract waarbij in negative stroomprijs omvormer uit zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-06 20:10
Ik wil de backup box SYN 50-XH-30 gaan aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dI13RyeeHU7SBZBQNYoNnyVWjqk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lvPerkXadmqnqsJSPxQNwvwf.png?f=fotoalbum_large

3 Vragen aan dit forum:

1) Kan ik 3 loads (woonkamer, berging, cv ruimte) van mijn huis overzetten op de L1 L2 en L3 van de backup box?

2) Moeten daar nog 3 separate schakelautomaten tussen?

3) Zijn er extra 3 aardlekautomaten nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
ruubert schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:25:

[Afbeelding]

3 Vragen aan dit forum:

1) Kan ik 3 loads (woonkamer, berging, cv ruimte) van mijn huis overzetten op de L1 L2 en L3 van de backup box?

1, ja, dat kan mits je de juiste installatieautomaten gebruikt.
2, Jazeker, elke load (lees leiding) moet apart beveiligd worden.
3, als apparaten enkel fasig worden aangesloten heeft iedere fase zijn eigen aardlek nodig. Een 3 fase aardlek mag alleen gebruikt worden voor 3 fase groepen.

Als je terug leest in dit topic zie je hoe het bij mij is aangesloten.

Je moet het zo indenken, je Load vervangt je Grid.
Dus alles aan de Load aansluiting moet op de zelfde manier beveiligd worden (op de hoofdschakelaar na, die zit in je SYN BOX) als je huidige groepen gezien na je hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
Ik heb deze functie net uit kunnen zetten dus doe er je voordeel mee. Hopen dat hij nu uit blijft 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweety55
GoEV6 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:56:
[...]

Ik heb deze functie net uit kunnen zetten dus doe er je voordeel mee. Hopen dat hij nu uit blijft 8)
hallo,

Ja de bugg is opgelost, hier nu ook uit te zetten de smart schedule mode..

Bedankt iedereen voor ingevingen/advies/tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-06 16:53
Ik ga met mijn raspberry pi gekoppeld aan de omvormer ook zelf aansturing van de batterij regelen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
TheWalrus schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:45:
Ik ga met mijn raspberry pi gekoppeld aan de omvormer ook zelf aansturing van de batterij regelen.
Schrijf je zelf iets of ga je met Solar Assistant o.i.d. aan de gang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-06 16:53
MuadDib007 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Schrijf je zelf iets of ga je met Solar Assistant o.i.d. aan de gang?
Ik ben zelf een backend en een frontend aan het ontwikkelen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:17
Ik heb nu twee omvormers (Growatt 1500TL en 5500MTL-S) met bij elkaar zo'n 7300Wp aan panelen. Deze omvormers doen prima dag in, dag uit hun werk. Vooruitlopend op de zaken: over 1,5 jaar wordt de salderingsregeling afgeschaft. Ik zit te denken om een thuisbatterij te nemen om zoveel mogelijk NOM te zijn, maar ik wil dus ook de productie gaan inperken door middel van automatisering. Klopt het dat mijn omvormers (te) outdated zijn? En dat ik moet gaan overwegen om ze te gaan vervangen door bijvoorbeeld een hybride variant? Aan de ene kant enorm zonde, maar aan de andere kant: ik snap dat overdag zonnestroom geen cent meer waard is, maar ik weiger om te gaan betalen om mijn zonnestroom het net op te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ruubert schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:25:

[Afbeelding]

3 Vragen aan dit forum:

Ik heb nu gewoon het hele huis achter de backup box gestopt. Dus alleswat vroeger na de hoofdschakelaar zat zit nu achter de load van de backup box.

Lijkt mij dat je dan niets meer hoeft toe te voegen gezien alle beveiligingen die erin zaten gewoon meegaan. Of heb je een hele nieuwe huis installatie?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-06 20:10
ronaldmathies schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Ik heb nu gewoon het hele huis achter de backup box gestopt. Dus alleswat vroeger na de hoofdschakelaar zat zit nu achter de load van de backup box.

Lijkt mij dat je dan niets meer hoeft toe te voegen gezien alle beveiligingen die erin zaten gewoon meegaan. Of heb je een hele nieuwe huis installatie?
Ik heb een bestaande installatie en wil alleen wat selectieve groepen achter de backup box zetten. Op basis van de reacties ga ik een kleine extra groepenkast met aardlek en 3/4 schakelautomaten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
GioStyle schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:15:
Ik heb nu twee omvormers (Growatt 1500TL en 5500MTL-S) met bij elkaar zo'n 7300Wp aan panelen. Deze omvormers doen prima dag in, dag uit hun werk. Vooruitlopend op de zaken: over 1,5 jaar wordt de salderingsregeling afgeschaft. Ik zit te denken om een thuisbatterij te nemen om zoveel mogelijk NOM te zijn, maar ik wil dus ook de productie gaan inperken door middel van automatisering. Klopt het dat mijn omvormers (te) outdated zijn? En dat ik moet gaan overwegen om ze te gaan vervangen door bijvoorbeeld een hybride variant? Aan de ene kant enorm zonde, maar aan de andere kant: ik snap dat overdag zonnestroom geen cent meer waard is, maar ik weiger om te gaan betalen om mijn zonnestroom het net op te duwen.
De 1500TL kan ik geen handleiding of iets van vinden.
Zou het de 1500TL-S kunnen zijn?
De 5500MTL-S kan zo te zien op een dongle worden aangesloten zoals de ShineLan of ShineWifi-S.

Als je die reeds hebt en aan de ShinePhone app hebt gekoppeld kun je eens kijken of je daar het vermogen kunt regelen.

Wil je dat automatiseren, dan kun je eens kijken naar alternatieve software voor de module, waarmee je zelf meer controle krijgt:
https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
MuadDib007 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:41:
[...]

De 1500TL kan ik geen handleiding of iets van vinden.
Zou het de 1500TL-S kunnen zijn?
De 5500MTL-S kan zo te zien op een dongle worden aangesloten zoals de ShineLan of ShineWifi-S.

Als je die reeds hebt en aan de ShinePhone app hebt gekoppeld kun je eens kijken of je daar het vermogen kunt regelen.

Wil je dat automatiseren, dan kun je eens kijken naar alternatieve software voor de module, waarmee je zelf meer controle krijgt:
https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway
De 1500TL is al een oudje, komt uit 2014. Doet het nog prima, vandaar dat ik niet zo happig ben om iets te vervangen wat nog niet hoeft.

Ik heb op beide omvormers een ShineWiFI-S zitten met ESPHome. Ik lees de waardes uit en stuur ze door naar Home Assistant. Ik ga jouw link binnenkort even rustig bekijken. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
GioStyle schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:57:
[...]

De 1500TL is al een oudje, komt uit 2014. Doet het nog prima, vandaar dat ik niet zo happig ben om iets te vervangen wat nog niet hoeft.

Ik heb op beide omvormers een ShineWiFI-S zitten met ESPHome. Ik lees de waardes uit en stuur ze door naar Home Assistant. Ik ga jouw link binnenkort even rustig bekijken. Bedankt voor de tip.
Anders kijken of je modbus hebt. Dan kan het waarschijnlijk ook via modbus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
[...]

Als ze beide een ShineWifi-S met EspHome hebben dan moet er vast iets mogelijk zijn.
EspHome praat ook Modbus met de inverter geloof ik.
Dan zou je niet eens naar die Open inverter Gateway hoeven te kijken

Er is online behoorlijk wat te vinden daarover om zelf iets te maken en vermogen te begrenzen (mits ondersteunt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:48
[...]

Draai je ook Home Assistant? Wellicht ondersteunt de Solax Modbus integratie deze omvormers (deels).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ik ga er binnenkort even diep in duiken. Ik zal mijn bevindingen uiteindelijk hier gaan posten.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste