Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
firecaps30 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Heb je ook een backup box? Die is nodig voor als je grid uitvalt zodat de omvormer en batterij kunnen blijven werken.
Ja, ik heb ook de backup box (SYN-50-XH-30).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr. watt?
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-10 11:20
Zojuist nog contact gezocht met Growatt mbt de afwijkingen ivm de 15 min prijsveranderingen sinds 1 okt.

Dit is wat ze aangeven:
Vanaf 1 oktober is het elektriciteitsprijsinterval door onze gegevensbron Nordpool gewijzigd van 30 minuten naar 15 minuten. Dit kan nu leiden tot frequente laad-/ontlaadplanning binnen korte tijdsperioden als u ons Smart Scheduling-model gebruikt. Dit probleem vereist momenteel een oplossing van de R&D-afdeling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:45

The Legend

*Plop*

Ik heb een Growatt MOD 5.000 TL3-XH(BP) omvormer en ben aan het voorbereiden op de overgang naar 2027. Zelfconsumptie vergroten, eventueel noodstroom. Met deze omvormer is een Growatt HV accu niet gek. Klopt het dat het maximale ontlaadvermogen van de accu (ook) wordt bepaald door de omvormer? Is dat in mijn geval dus maximaal 5kW? Dan zouden kook-pieken nog niet helemaal, afgevangen kunnen worden.

Ik las wat klachten over een relatief eigen verbruik van de accu. Een beetje stand-by verbruik is prima, maar mijn huidige sluipverbruik voor het hele huis is ca. 250W. Een verdubbeling daarvan door een accu lijkt me onzinnig, dan zou ik beter naar een simpele stekkeraccu kunnen kijken misschien.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:28
The Legend schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:40:
Ik heb een Growatt MOD 5.000 TL3-XH(BP) omvormer en ben aan het voorbereiden op de overgang naar 2027. Zelfconsumptie vergroten, eventueel noodstroom. Met deze omvormer is een Growatt HV accu niet gek. Klopt het dat het maximale ontlaadvermogen van de accu (ook) wordt bepaald door de omvormer? Is dat in mijn geval dus maximaal 5kW? Dan zouden kook-pieken nog niet helemaal, afgevangen kunnen worden.

Ik las wat klachten over een relatief eigen verbruik van de accu. Een beetje stand-by verbruik is prima, maar mijn huidige sluipverbruik voor het hele huis is ca. 250W. Een verdubbeling daarvan door een accu lijkt me onzinnig, dan zou ik beter naar een simpele stekkeraccu kunnen kijken misschien.
Je laadt en ontlaadsnelheid wordt bepaald door: Omvormer, BMS, Aangesloten batterij modules, SoC en vast ook nog temperatuur.

Gelukkig is de info over de Omvormer, BMS en aantal batterijen in de datasheets te vinden.

Qua standby verbruik, dat is bij mij dus 90 watt uur indien de SoC stabiel gehouden wordt.
De manier van aansturen door BLIQ zorgt momenteel voor onnodig hoog sluipverbruik tot wel 250 watt uur.

Ymmv uiteraard.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:40:

Ja, de combinatie van aantal accu's EN bms EN de omvormer EN de backup box. Je moet goed in de documentatie kijken van elk van deze componenten wat de maximums zijn. Want de inverters hebben een hoger input vermogen maar dan moet dit opgesplitst worden naar bijvoorbeeld direct verbruik en teruglevering (verbruik is ook laden batterij). Maar de batterij output is inderdaad maximaal 5kW als ik het goed zie:

https://www.stralendgroen...-KTL3-XH-BP-Datasheet.pdf

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin1988
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 09:51
Goedemiddag,

Ik overweeg om een growatt thuisbatterij te nemen.

Twijfel alleen over het vermogen. 10, 15 of 20kw
Ivm Growatt MOD8000TL3-XH (BP) omvormer.
Met bliq module om te handelen.

All electric warmtepomp ca 7kw
18 zonnepanelen a 6600wp
Verbruik: 4500kw
Teruglever: 4800kw

Wat is jullie advies/ervaring qua keuze batterij?

Mvg,

Martin

[ Voor 4% gewijzigd door martin1988 op 13-10-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:49:
Goedemiddag,

18 zonnepanelen a 6600wp

Mvg,

Martin
Het vermogen is in jouw geval 8000W = 8kW. Je accucapaciteit staat nog open ter discussie maar daarvoor zou je ons meer informatie moeten geven. Heb je een EV, wat is je gemiddelde dagelijkse verbruik, wat zijn de prijzen die je moet betalen voor 10, 15, 20 of meer kWh aan opslag?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin1988
Mirabis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

Het vermogen is in jouw geval 8000W = 8kW. Je accucapaciteit staat nog open ter discussie maar daarvoor zou je ons meer informatie moeten geven. Heb je een EV, wat is je gemiddelde dagelijkse verbruik, wat zijn de prijzen die je moet betalen voor 10, 15, 20 of meer kWh aan opslag?
Heb geen EV.

Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl

15kw nog niet binnen. Schatting zal dit denk ik rond 7000 uitkomen

Verbruik van gisteren is ca 7kw
Maar in de winter ligt dat tussen 20 tot 50kw

Mvg,

Martin

[ Voor 3% gewijzigd door martin1988 op 13-10-2025 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:49:
Goedemiddag,

18 zonnepanelen a 6600wp

Mvg,

Martin
Houdt momenteel rekening met een redelijk hoog standby verbruik (250 watt / uur).
Hopelijk kan dat terug gedrongen worden naar een redelijk schappelijke 90 w/u maar daar ben ik al even voor in overleg met Growatt en BLIQ (voornamelijk growatt eigenlijk omdat het m.i. een firmware issue is)

Growatt is niet zo heel snel met communiceren / updates.
In het beste geval zijn ze al bezig met een geupdate firmware.
In het slechtste geval moet ik er weer achteraan 🤣

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Heb geen EV.

Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl

Mvg,

Martin
Poh dat zijn stevige prijzen....ik zou je aanbevelen ook over de grens te gaan kijken als je de mogelijkheid hebt om enkel het materiaal te halen en je installateur dat OK vindt.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:25

Pizzalucht

Snotneus.

Mirabis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Poh dat zijn stevige prijzen....ik zou je aanbevelen ook over de grens te gaan kijken als je de mogelijkheid hebt om enkel het materiaal te halen en je installateur dat OK vindt.
Toevallig nog een goed adres over de grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikkertjongen
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Heb geen EV.

Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl

Mvg,

Martin
Deze prijzen zijn erg hoog. De APX 15.0P voor MOD-XH(BP) en MID-XH omvormer kan ik bij een Nederlandse distributeur deze bestellen voor +- 3444 excl. BTW. Daarnaast levert een Poolse Growatt distributeur deze voor +- 3407 excl. BTW.
Als consument kun je het ook bij diverse NL webshops kopen voor +-3630 excl. BTW.

Natuurlijk moet er nog wat winst op gemaakt worden en moet het nog geinstalleerd worden.
Dit is trouwens ook zonder omvormer. Moet er nog een hybride omvormer bij ben je wel duurder uit.

[ Voor 18% gewijzigd door rikkertjongen op 14-10-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin1988
rikkertjongen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:39:
[...]

Deze prijzen zijn erg hoog. De APX 15.0P voor MOD-XH(BP) en MID-XH omvormer kan ik bij een Nederlandse distributeur deze bestellen voor +- 3444 excl. BTW. Daarnaast levert een Poolse Growatt distributeur deze voor +- 3407 excl. BTW.
Als consument kun je het ook bij diverse NL webshops kopen voor +-3630 excl. BTW.

Natuurlijk moet er nog wat winst op gemaakt worden en moet het nog geinstalleerd worden.
Dit is trouwens ook zonder omvormer. Moet er nog een hybride omvormer bij ben je wel duurder uit.
Dit zijn wel prijzen incl omvormer en ems van bliq plus installatie etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark73
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10 09:20
Kelnarath schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:35:
Ik hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen, ik heb al ondersteuning/uitleg verzocht vanuit Growatt, maar zoals jullie weten verloopt de ondersteuning soms wat stroef.

Afgelopen donderdag heeft Growat een OTA update uitgevoerd op mijn Growatt APX HV-batterijen en Growatt MOD 6000TL3-XH(BP) omvormer, sindsdien gedraagt de AI in Smart Scheduling Mode zich heel anders dan voor de update:

[Afbeelding]
AI schema voor de update: 30-09-2025

[Afbeelding]
AI schema na de update met Smart Mode op Automatic: 03-10-2025

Zoals jullie zien wil de AI bij de kleinste schommeling importeren en exporteren, dit lijkt me niet de bedoeling en niet bevoordelijk voor de levensduur van de batterij?

[Afbeelding]
Dit is het schema voor vandaag 4-10-2025 met Smart Mode op Automatic: Ik snap niet waarom de AI rond 14:00 opeens een export wil uitvoeren, de prijzen zijn over de hele dag genomen vlak.

Sinds de update en door het pingelen van de AI verbruik ik juist meer stroom en is mijn batterij gisteren niet op tijd volgeladen.

Geprobeerd: Ik moet erbij vermelden dat ik liever niet teveel aan de installatie zit, en natuurlijk is de installateur failiet, dus ik ben aangewezen op de ondersteuning van Growatt.
- reboot.
- Manual Mode (import <0.10, export >0.12)
Met Manual mode krijg ik weer het gedrag wat ik gewend ben, voor nu een workaround, maar dat wordt dagelijks de stroomprijzen controleren...

Handige informatie:
Omvormer: Growatt MOD 6000TL3-XH(BP)
Batterij: Growatt APX HV 5kWh Batterij 3 fase
Powermodule: Growatt APX HV Power module P1
Smartmeter: Growatt Smart Meter TPM-CT-E
Overige: ShineLanBox
Dynamisch Energie contract bij; Nextenergie

Instellingen:

Smart Mode Settings:
SmartMode Enable: ON
Smart Mode: Manual (voor de update heeft deze altijd op Automatic gestaan)
Import Tariff(Tax included): 0.10 EUR/kWh
Export Tariff(Tax included): 0.12 EUR/kWh
Set Exportlimit: Automatic
Advanced setting of Power Export: Allow PV and Battery.

Region:
Country: Netherlands
Data Sources: Nordpool
Region: NL

Rate Settings:
Export tariff rate (fee): 0.0219 EUR/kwh
Export VAT: 21%
Import tariff rate (fee): 0.0219 EUR/kwh
Import VAT: 21%

Heeft iemand dit onlangs ook ondervonden of enig idee hoe dit op te lossen?
En kan het zijn dat de AI foute beslissingen maakt omdat de energietarieven nu per kwartier veranderen en niet meer per uur.
- Nextenergie hanteerd volgens mij nog wel per uur.
Dit zie ik ook. Door het invoeren van de kwartierpijzen, lijkt het algoritme niet de juiste keuzes te maken. Inmiddels is het wat beter, maar niet optimaal.

Dan...ben je nu afhankelijk van je energie-leverancier: werkt die met kwartierprijzen of uurprijzen. In mijn situatie (ik zit bij Zonneplan) zit ik met uurprijzen, en dat match niet fijn met kwartierprijzen.
Wat ik nu doe, is 4 a 5 maal per dag op stand handmatig, de in-/verkoop prijzen in te stellen, met een marge die de kwartierprijzen dekt. (Ik wil niet dat het systeem denkt dat ene kwartier gaat laden, daarop een kwartier gaat ontladen....terwijl het in mijn situatie niet uitmaakt,

Het zou prettiger zijn geweest, als Growatt ons de keuze had gelaten, kwartierprijzen of uurprijzen te gebruiken. Ik snap nu wel dat de uurprijzen per leverancier berekend wordt a.d.h.v. de kwartierprijzen, dus daarom per leverancier iets zouden kunnen verschillen. Echter denk ik wel dat het dan nog beter zou werken, dan hoe het nu werkt. De mismatch per kwartier en het uurtarief is aanzienelijk.

Ik ben nog met mijn installateur bezig om dit in orde te krijgen. En ander Zonneplan (mijn leverancier) vragen om mij kwartierprijzen aan te bieden. (Die kans is klein, maar kan het altijd vragen....als maar genoeg mensen ernaar vragen, zouden ze kunnen besluiten dit alsnog aan te bieden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Weet iemand trouwens of er ook een manier is om de rs485 comm draadloos te verzenden? Ik heb drie 3600 enkel fase omvormers verspreid over mn terrein en ivm einde saldering wil ik zo goed als semi zero-export gaan draaien. Kun je drie omvormers uberhaupt sturen met een enkele 3 fase meter? Heb hier niet echt info over kunnen vinden.

Grootste probleem is dat er zonder overdrijven zo 80m kabel zit tussen de verste twee. Eentje draait in de woning, daar kan zo een kabel heen. De twee buiten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:42
Doesnotcompute schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:57:
Weet iemand trouwens of er ook een manier is om de rs485 comm draadloos te verzenden? Ik heb drie 3600 enkel fase omvormers verspreid over mn terrein en ivm einde saldering wil ik zo goed als semi zero-export gaan draaien. Kun je drie omvormers uberhaupt sturen met een enkele 3 fase meter? Heb hier niet echt info over kunnen vinden.

Grootste probleem is dat er zonder overdrijven zo 80m kabel zit tussen de verste twee. Eentje draait in de woning, daar kan zo een kabel heen. De twee buiten niet.
De Shinewilan-X2 wifi stick doet modbus over wifi, maar om een meter te koppelen heb je daar niets aan omdat die apart bedraad moeten worden... En volgens mij heb je ook een meter per omvormer nodig.

Enige optie is denk ik een Growatt Shinemaster-X, kun je via RS485 alle omvormers op aansluiten en je kWh meter en dan de boel configureren op zero export. Heb er eentje zgan te koop mocht je interesse hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Nu online
Ik heb toen wel een 5 aderige kabel gelegd naar de panelen in het veld, om eventueel een 3 fase omvormer te gaan gebruiken, echter kan ik daar prima een powerline adapter op pleuren om onder de panelen een LAN optie te krijgen. Ik gebruik maar 2 fasen daar in principe. Een veldkastje plaatsen onder de panelen is ook geen probleem.

ik heb van growatt net een nieuwe omvormer ontvangen omdat een van die twee buiten zomaar niet meer wakker werd en na 24 uur afkoppelen het wel weer een week of wat doet. Eventueel ben ik bereid alle panelen op 1 omvormer te zetten en zo af te kunnen met 1 meter. Soms lever ik met 10kw terug, waar je uiteraard niets meer mee opschiet.

Zon shinemaster moet dan bij de omvormers hangen begrijp ik? De meter zal in de hoofdkast moeten, of kan de shinemaster dat via LAN doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:42
Doesnotcompute schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:21:
Zon shinemaster moet dan bij de omvormers hangen begrijp ik? De meter zal in de hoofdkast moeten, of kan de shinemaster dat via LAN doen?
Waar je de shinemaster hangt maakt niet uit;

Zolang er maar stroom, LAN (er kan ook een SIM kaart in), en modbus kabels van/naar de omvormers en kWh-meter in je meterkast heen loopt. Voor de omvormers die bij elkaar hangen die kun je daisy-chainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Nu online
Ja dan schiet ik er nog niets mee op helaas. De modbus kabel naar de omvormers is juist het probleem, vanaf de MK. Als dat nou via lan kan, ben ik er in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Doesnotcompute schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:06:
Ja dan schiet ik er nog niets mee op helaas. De modbus kabel naar de omvormers is juist het probleem, vanaf de MK. Als dat nou via lan kan, ben ik er in principe.
Je LAN ligt er al begrijp ik hier uit?
Heb je ook gigabit nodig?

Anders kun je de LAN kabel splitsen.
2 aderparen voor LAN (100 Mbit)
2 aderparen voor Modbus.

Modbus over TCP en weer terug naar RS485 is uitdagend namelijk, dus m.i geen optie voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Nu online
Nee helaas, anders had ik jouw suggestie wel gedaan haha. Nee ik kan er lan krijgen via powerline. Niet optimaal, maar als ik 90% teruglevering al kan reduceren ben ik al dik tevreden.

Zou het met de lansticks en homeassistant kunnen? Meende dat je ze handmatig kan begrenzen. Stel dat gebeurd elke 5 minuten een keer ben je er ook wel.

Ik hed wel een server en client setje gevonden die dat moet kunnen. Waveshare en nog een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:27

HE1

Even een vraag over de growatt omvormer:

Vandaag Homewizard p1 meter geïnstalleerd in de nieuwe woning van mijn zoon.

Daar hangt een Growatt omvormer aan de zonnepanelen. Het growatt account hebben we ook gekregen van de vorige bewoner.
Op het growatt portal ziet alles er goed uit en heb ik onder account een api key aangezet.
Maar als ik die api key kopieer en in HW plak bij het toevoegen van apparaat/growatt geeft hij steeds 'ongeldige gegevens, controleer of inloggevens geldigzijn etc'.
Dus ik krijg hem niet toegevoegd...iemand een idee/suggestie wat te doen? Hier mensen ervaringen met de api key van growatt in combi met homewizard of wellicht een ander platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEHE
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 16:46
Ik heb mijn Growatt gewoon gekoppeld aan Homewizard met de inloggegevens van de Growatt app en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:27

HE1

LEHE schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:45:
Ik heb mijn Growatt gewoon gekoppeld aan Homewizard met de inloggegevens van de Growatt app en dat werkt prima.
blijkbaar kan dat niet meer want HW vraagt nu om een api key als je een growatt omvormer wil toevoegen.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste