• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
firecaps30 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:12:
[...]

Heb je ook een backup box? Die is nodig voor als je grid uitvalt zodat de omvormer en batterij kunnen blijven werken.
Ja, ik heb ook de backup box (SYN-50-XH-30).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• mr. watt?
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20-10 10:12
Zojuist nog contact gezocht met Growatt mbt de afwijkingen ivm de 15 min prijsveranderingen sinds 1 okt.

Dit is wat ze aangeven:
Vanaf 1 oktober is het elektriciteitsprijsinterval door onze gegevensbron Nordpool gewijzigd van 30 minuten naar 15 minuten. Dit kan nu leiden tot frequente laad-/ontlaadplanning binnen korte tijdsperioden als u ons Smart Scheduling-model gebruikt. Dit probleem vereist momenteel een oplossing van de R&D-afdeling..

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Ik heb een Growatt MOD 5.000 TL3-XH(BP) omvormer en ben aan het voorbereiden op de overgang naar 2027. Zelfconsumptie vergroten, eventueel noodstroom. Met deze omvormer is een Growatt HV accu niet gek. Klopt het dat het maximale ontlaadvermogen van de accu (ook) wordt bepaald door de omvormer? Is dat in mijn geval dus maximaal 5kW? Dan zouden kook-pieken nog niet helemaal, afgevangen kunnen worden.

Ik las wat klachten over een relatief eigen verbruik van de accu. Een beetje stand-by verbruik is prima, maar mijn huidige sluipverbruik voor het hele huis is ca. 250W. Een verdubbeling daarvan door een accu lijkt me onzinnig, dan zou ik beter naar een simpele stekkeraccu kunnen kijken misschien.

Ik ben toch malle pietje niet!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:00
The Legend schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:40:
Ik heb een Growatt MOD 5.000 TL3-XH(BP) omvormer en ben aan het voorbereiden op de overgang naar 2027. Zelfconsumptie vergroten, eventueel noodstroom. Met deze omvormer is een Growatt HV accu niet gek. Klopt het dat het maximale ontlaadvermogen van de accu (ook) wordt bepaald door de omvormer? Is dat in mijn geval dus maximaal 5kW? Dan zouden kook-pieken nog niet helemaal, afgevangen kunnen worden.

Ik las wat klachten over een relatief eigen verbruik van de accu. Een beetje stand-by verbruik is prima, maar mijn huidige sluipverbruik voor het hele huis is ca. 250W. Een verdubbeling daarvan door een accu lijkt me onzinnig, dan zou ik beter naar een simpele stekkeraccu kunnen kijken misschien.
Je laadt en ontlaadsnelheid wordt bepaald door: Omvormer, BMS, Aangesloten batterij modules, SoC en vast ook nog temperatuur.

Gelukkig is de info over de Omvormer, BMS en aantal batterijen in de datasheets te vinden.

Qua standby verbruik, dat is bij mij dus 90 watt uur indien de SoC stabiel gehouden wordt.
De manier van aansturen door BLIQ zorgt momenteel voor onnodig hoog sluipverbruik tot wel 250 watt uur.

Ymmv uiteraard.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• ronaldmathies
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:40:

Ja, de combinatie van aantal accu's EN bms EN de omvormer EN de backup box. Je moet goed in de documentatie kijken van elk van deze componenten wat de maximums zijn. Want de inverters hebben een hoger input vermogen maar dan moet dit opgesplitst worden naar bijvoorbeeld direct verbruik en teruglevering (verbruik is ook laden batterij). Maar de batterij output is inderdaad maximaal 5kW als ik het goed zie:

https://www.stralendgroen...-KTL3-XH-BP-Datasheet.pdf

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• martin1988
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:16
Goedemiddag,

Ik overweeg om een growatt thuisbatterij te nemen.

Twijfel alleen over het vermogen. 10, 15 of 20kw
Ivm Growatt MOD8000TL3-XH (BP) omvormer.
Met bliq module om te handelen.

All electric warmtepomp ca 7kw
18 zonnepanelen a 6600wp
Verbruik: 4500kw
Teruglever: 4800kw

Wat is jullie advies/ervaring qua keuze batterij?

Mvg,

Martin

[ Voor 4% gewijzigd door martin1988 op 13-10-2025 14:51 ]

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:49:
Goedemiddag,

18 zonnepanelen a 6600wp

Mvg,

Martin
Het vermogen is in jouw geval 8000W = 8kW. Je accucapaciteit staat nog open ter discussie maar daarvoor zou je ons meer informatie moeten geven. Heb je een EV, wat is je gemiddelde dagelijkse verbruik, wat zijn de prijzen die je moet betalen voor 10, 15, 20 of meer kWh aan opslag?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• martin1988
Mirabis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:55:
[...]

Het vermogen is in jouw geval 8000W = 8kW. Je accucapaciteit staat nog open ter discussie maar daarvoor zou je ons meer informatie moeten geven. Heb je een EV, wat is je gemiddelde dagelijkse verbruik, wat zijn de prijzen die je moet betalen voor 10, 15, 20 of meer kWh aan opslag?
Heb geen EV.

Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl

15kw nog niet binnen. Schatting zal dit denk ik rond 7000 uitkomen

Verbruik van gisteren is ca 7kw
Maar in de winter ligt dat tussen 20 tot 50kw

Mvg,

Martin

[ Voor 3% gewijzigd door martin1988 op 13-10-2025 15:03 ]

• MuadDib007
martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:49:
Goedemiddag,

18 zonnepanelen a 6600wp

Mvg,

Martin
Houdt momenteel rekening met een redelijk hoog standby verbruik (250 watt / uur).
Hopelijk kan dat terug gedrongen worden naar een redelijk schappelijke 90 w/u maar daar ben ik al even voor in overleg met Growatt en BLIQ (voornamelijk growatt eigenlijk omdat het m.i. een firmware issue is)

Growatt is niet zo heel snel met communiceren / updates.
In het beste geval zijn ze al bezig met een geupdate firmware.
In het slechtste geval moet ik er weer achteraan 🤣

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Mirabis
  • Niet online
martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Heb geen EV.

Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl

Mvg,

Martin
Poh dat zijn stevige prijzen....ik zou je aanbevelen ook over de grens te gaan kijken als je de mogelijkheid hebt om enkel het materiaal te halen en je installateur dat OK vindt.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:21

Pizzalucht

Snotneus.

Mirabis schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Poh dat zijn stevige prijzen....ik zou je aanbevelen ook over de grens te gaan kijken als je de mogelijkheid hebt om enkel het materiaal te halen en je installateur dat OK vindt.
Toevallig nog een goed adres over de grens?

• rikkertjongen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 07-11 09:19
martin1988 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Heb geen EV.

Prijs 10kw 5800 excl
Prijs 20kw 8200 excl

Mvg,

Martin
Deze prijzen zijn erg hoog. De APX 15.0P voor MOD-XH(BP) en MID-XH omvormer kan ik bij een Nederlandse distributeur deze bestellen voor +- 3444 excl. BTW. Daarnaast levert een Poolse Growatt distributeur deze voor +- 3407 excl. BTW.
Als consument kun je het ook bij diverse NL webshops kopen voor +-3630 excl. BTW.

Natuurlijk moet er nog wat winst op gemaakt worden en moet het nog geinstalleerd worden.
Dit is trouwens ook zonder omvormer. Moet er nog een hybride omvormer bij ben je wel duurder uit.

[ Voor 18% gewijzigd door rikkertjongen op 14-10-2025 12:44 ]

• martin1988
rikkertjongen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:39:
[...]

Deze prijzen zijn erg hoog. De APX 15.0P voor MOD-XH(BP) en MID-XH omvormer kan ik bij een Nederlandse distributeur deze bestellen voor +- 3444 excl. BTW. Daarnaast levert een Poolse Growatt distributeur deze voor +- 3407 excl. BTW.
Als consument kun je het ook bij diverse NL webshops kopen voor +-3630 excl. BTW.

Natuurlijk moet er nog wat winst op gemaakt worden en moet het nog geinstalleerd worden.
Dit is trouwens ook zonder omvormer. Moet er nog een hybride omvormer bij ben je wel duurder uit.
Dit zijn wel prijzen incl omvormer en ems van bliq plus installatie etc

• Mark73
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-10 09:20
Kelnarath schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:35:
Ik hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen, ik heb al ondersteuning/uitleg verzocht vanuit Growatt, maar zoals jullie weten verloopt de ondersteuning soms wat stroef.

Afgelopen donderdag heeft Growat een OTA update uitgevoerd op mijn Growatt APX HV-batterijen en Growatt MOD 6000TL3-XH(BP) omvormer, sindsdien gedraagt de AI in Smart Scheduling Mode zich heel anders dan voor de update:

[Afbeelding]
AI schema voor de update: 30-09-2025

[Afbeelding]
AI schema na de update met Smart Mode op Automatic: 03-10-2025

Zoals jullie zien wil de AI bij de kleinste schommeling importeren en exporteren, dit lijkt me niet de bedoeling en niet bevoordelijk voor de levensduur van de batterij?

[Afbeelding]
Dit is het schema voor vandaag 4-10-2025 met Smart Mode op Automatic: Ik snap niet waarom de AI rond 14:00 opeens een export wil uitvoeren, de prijzen zijn over de hele dag genomen vlak.

Sinds de update en door het pingelen van de AI verbruik ik juist meer stroom en is mijn batterij gisteren niet op tijd volgeladen.

Geprobeerd: Ik moet erbij vermelden dat ik liever niet teveel aan de installatie zit, en natuurlijk is de installateur failiet, dus ik ben aangewezen op de ondersteuning van Growatt.
- reboot.
- Manual Mode (import <0.10, export >0.12)
Met Manual mode krijg ik weer het gedrag wat ik gewend ben, voor nu een workaround, maar dat wordt dagelijks de stroomprijzen controleren...

Handige informatie:
Omvormer: Growatt MOD 6000TL3-XH(BP)
Batterij: Growatt APX HV 5kWh Batterij 3 fase
Powermodule: Growatt APX HV Power module P1
Smartmeter: Growatt Smart Meter TPM-CT-E
Overige: ShineLanBox
Dynamisch Energie contract bij; Nextenergie

Instellingen:

Smart Mode Settings:
SmartMode Enable: ON
Smart Mode: Manual (voor de update heeft deze altijd op Automatic gestaan)
Import Tariff(Tax included): 0.10 EUR/kWh
Export Tariff(Tax included): 0.12 EUR/kWh
Set Exportlimit: Automatic
Advanced setting of Power Export: Allow PV and Battery.

Region:
Country: Netherlands
Data Sources: Nordpool
Region: NL

Rate Settings:
Export tariff rate (fee): 0.0219 EUR/kwh
Export VAT: 21%
Import tariff rate (fee): 0.0219 EUR/kwh
Import VAT: 21%

Heeft iemand dit onlangs ook ondervonden of enig idee hoe dit op te lossen?
En kan het zijn dat de AI foute beslissingen maakt omdat de energietarieven nu per kwartier veranderen en niet meer per uur.
- Nextenergie hanteerd volgens mij nog wel per uur.
Dit zie ik ook. Door het invoeren van de kwartierpijzen, lijkt het algoritme niet de juiste keuzes te maken. Inmiddels is het wat beter, maar niet optimaal.

Dan...ben je nu afhankelijk van je energie-leverancier: werkt die met kwartierprijzen of uurprijzen. In mijn situatie (ik zit bij Zonneplan) zit ik met uurprijzen, en dat match niet fijn met kwartierprijzen.
Wat ik nu doe, is 4 a 5 maal per dag op stand handmatig, de in-/verkoop prijzen in te stellen, met een marge die de kwartierprijzen dekt. (Ik wil niet dat het systeem denkt dat ene kwartier gaat laden, daarop een kwartier gaat ontladen....terwijl het in mijn situatie niet uitmaakt,

Het zou prettiger zijn geweest, als Growatt ons de keuze had gelaten, kwartierprijzen of uurprijzen te gebruiken. Ik snap nu wel dat de uurprijzen per leverancier berekend wordt a.d.h.v. de kwartierprijzen, dus daarom per leverancier iets zouden kunnen verschillen. Echter denk ik wel dat het dan nog beter zou werken, dan hoe het nu werkt. De mismatch per kwartier en het uurtarief is aanzienelijk.

Ik ben nog met mijn installateur bezig om dit in orde te krijgen. En ander Zonneplan (mijn leverancier) vragen om mij kwartierprijzen aan te bieden. (Die kans is klein, maar kan het altijd vragen....als maar genoeg mensen ernaar vragen, zouden ze kunnen besluiten dit alsnog aan te bieden).

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:32
Weet iemand trouwens of er ook een manier is om de rs485 comm draadloos te verzenden? Ik heb drie 3600 enkel fase omvormers verspreid over mn terrein en ivm einde saldering wil ik zo goed als semi zero-export gaan draaien. Kun je drie omvormers uberhaupt sturen met een enkele 3 fase meter? Heb hier niet echt info over kunnen vinden.

Grootste probleem is dat er zonder overdrijven zo 80m kabel zit tussen de verste twee. Eentje draait in de woning, daar kan zo een kabel heen. De twee buiten niet.

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:54
Doesnotcompute schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:57:
Weet iemand trouwens of er ook een manier is om de rs485 comm draadloos te verzenden? Ik heb drie 3600 enkel fase omvormers verspreid over mn terrein en ivm einde saldering wil ik zo goed als semi zero-export gaan draaien. Kun je drie omvormers uberhaupt sturen met een enkele 3 fase meter? Heb hier niet echt info over kunnen vinden.

Grootste probleem is dat er zonder overdrijven zo 80m kabel zit tussen de verste twee. Eentje draait in de woning, daar kan zo een kabel heen. De twee buiten niet.
De Shinewilan-X2 wifi stick doet modbus over wifi, maar om een meter te koppelen heb je daar niets aan omdat die apart bedraad moeten worden... En volgens mij heb je ook een meter per omvormer nodig.

Enige optie is denk ik een Growatt Shinemaster-X, kun je via RS485 alle omvormers op aansluiten en je kWh meter en dan de boel configureren op zero export. Heb er eentje zgan te koop mocht je interesse hebben.

• Doesnotcompute
Ik heb toen wel een 5 aderige kabel gelegd naar de panelen in het veld, om eventueel een 3 fase omvormer te gaan gebruiken, echter kan ik daar prima een powerline adapter op pleuren om onder de panelen een LAN optie te krijgen. Ik gebruik maar 2 fasen daar in principe. Een veldkastje plaatsen onder de panelen is ook geen probleem.

ik heb van growatt net een nieuwe omvormer ontvangen omdat een van die twee buiten zomaar niet meer wakker werd en na 24 uur afkoppelen het wel weer een week of wat doet. Eventueel ben ik bereid alle panelen op 1 omvormer te zetten en zo af te kunnen met 1 meter. Soms lever ik met 10kw terug, waar je uiteraard niets meer mee opschiet.

Zon shinemaster moet dan bij de omvormers hangen begrijp ik? De meter zal in de hoofdkast moeten, of kan de shinemaster dat via LAN doen?

• firecaps30
Doesnotcompute schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:21:
Zon shinemaster moet dan bij de omvormers hangen begrijp ik? De meter zal in de hoofdkast moeten, of kan de shinemaster dat via LAN doen?
Waar je de shinemaster hangt maakt niet uit;

Zolang er maar stroom, LAN (er kan ook een SIM kaart in), en modbus kabels van/naar de omvormers en kWh-meter in je meterkast heen loopt. Voor de omvormers die bij elkaar hangen die kun je daisy-chainen.

• Doesnotcompute
Ja dan schiet ik er nog niets mee op helaas. De modbus kabel naar de omvormers is juist het probleem, vanaf de MK. Als dat nou via lan kan, ben ik er in principe.

• MuadDib007
Doesnotcompute schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:06:
Ja dan schiet ik er nog niets mee op helaas. De modbus kabel naar de omvormers is juist het probleem, vanaf de MK. Als dat nou via lan kan, ben ik er in principe.
Je LAN ligt er al begrijp ik hier uit?
Heb je ook gigabit nodig?

Anders kun je de LAN kabel splitsen.
2 aderparen voor LAN (100 Mbit)
2 aderparen voor Modbus.

Modbus over TCP en weer terug naar RS485 is uitdagend namelijk, dus m.i geen optie voor je.

• Doesnotcompute
Nee helaas, anders had ik jouw suggestie wel gedaan haha. Nee ik kan er lan krijgen via powerline. Niet optimaal, maar als ik 90% teruglevering al kan reduceren ben ik al dik tevreden.

Zou het met de lansticks en homeassistant kunnen? Meende dat je ze handmatig kan begrenzen. Stel dat gebeurd elke 5 minuten een keer ben je er ook wel.

Ik hed wel een server en client setje gevonden die dat moet kunnen. Waveshare en nog een ander merk.

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-11 22:15

HE1

Even een vraag over de growatt omvormer:

Vandaag Homewizard p1 meter geïnstalleerd in de nieuwe woning van mijn zoon.

Daar hangt een Growatt omvormer aan de zonnepanelen. Het growatt account hebben we ook gekregen van de vorige bewoner.
Op het growatt portal ziet alles er goed uit en heb ik onder account een api key aangezet.
Maar als ik die api key kopieer en in HW plak bij het toevoegen van apparaat/growatt geeft hij steeds 'ongeldige gegevens, controleer of inloggevens geldigzijn etc'.
Dus ik krijg hem niet toegevoegd...iemand een idee/suggestie wat te doen? Hier mensen ervaringen met de api key van growatt in combi met homewizard of wellicht een ander platform?

• LEHE
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:00
Ik heb mijn Growatt gewoon gekoppeld aan Homewizard met de inloggegevens van de Growatt app en dat werkt prima.

• HE1

HE1

LEHE schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:45:
Ik heb mijn Growatt gewoon gekoppeld aan Homewizard met de inloggegevens van de Growatt app en dat werkt prima.
blijkbaar kan dat niet meer want HW vraagt nu om een api key als je een growatt omvormer wil toevoegen.

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

Als je hem lang vol laad staan zou ik adviseren om tot 90% te gaan.

Je kunt grid charge inschakelen, je eerste time window op Battery First zetten van 00:00-23:59.

Dan is hij in ieder geval constant vol voor het geval je de noodstroom nodig hebt.
Ik kan prima de instelling op battery first zetten (zelf doe ik dan vanaf 22:00 tot 23:50), pak ik mooi de dal uren. Moet ik verder dan nog iets instellen? Ik zie onder battery settings de volgende instellingen:

AC Charge enable: Disabled (aangepast naar Enabled)
Max. Charge Power From Grid: 0 kW (aangepast naar 10 kW)
Charge Stop SOC from GRID: 0% (probeer ik aan te passen maar dit lukt nooit, krijg een failed melding is ik bijvoorbeeld 80 in vul).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:58
Beter via een API key doen, is stabieler. met inloggegevens had ik vaak dat de connectie niet stabiel was (uitroepteken in homewizard app) met API key dat sindsdien nooit meer gehad

A wise man's life is based around fuck you

• MuadDib007
ronaldmathies schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 08:49:
[...]

Ik kan prima de instelling op battery first zetten (zelf doe ik dan vanaf 22:00 tot 23:50), pak ik mooi de dal uren. Moet ik verder dan nog iets instellen? Ik zie onder battery settings de volgende instellingen:

AC Charge enable: Disabled (aangepast naar Enabled)
Max. Charge Power From Grid: 0 kW (aangepast naar 10 kW)
Charge Stop SOC from GRID: 0% (probeer ik aan te passen maar dit lukt nooit, krijg een failed melding is ik bijvoorbeeld 80 in vul).
Indien je Battery First niet de gehele dag zet zal hij de rest van de dag Load First werken, dus loopt je batterij leeg zo lang als er vraag is vanuit je woning.
Dat is de standaard modus.

Soms moet je een actie nogmaals proberen om de parameter aangepast te krijgen.
Het is net alsof hij soms niet goed kan communiceren.

In de basis zou het zo goed moeten staan (uiteraard er van uit gaande dat je een aangesloten en goed ingestelde Backup Box hebt)

• ronaldmathies
  • Niet online
MuadDib007 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:39:
[...]

Indien je Battery First niet de gehele dag zet zal hij de rest van de dag Load First werken, dus loopt je batterij leeg zo lang als er vraag is vanuit je woning.
Dat is de standaard modus.

Soms moet je een actie nogmaals proberen om de parameter aangepast te krijgen.
Het is net alsof hij soms niet goed kan communiceren.

In de basis zou het zo goed moeten staan (uiteraard er van uit gaande dat je een aangesloten en goed ingestelde Backup Box hebt)
Ah ja, dat is natuurlijk zo, ij heb het aangepast en de batterij laad nu op, de laatste twee instellingen (max charge power from grid en charge stop soc from grid) krijg ik niet ingesteld, gek genoeg laad hij wel op met 9,7kW. Nu maar eens kijken hoe vol hij laad.

• HE1

HE1

@Zwelgje als jij de api key wel kan gebruiken.....heb je die api key gegenereerd op je account bij server: https://server.growatt.com ?

Ik had hem op de site gemaakt, maar vervolgens komt hij dan ook zichtbaar in de shinephone app, dus moet goed zijn dan.

[ Voor 27% gewijzigd door HE1 op 20-10-2025 14:37 ]

• HE1

HE1

Hoe dan? want hij vraagt om een api key dus hoe kan je dan koppelen met inloggegevens, of zie ik wat over het hoofd?

• LEHE
Destijds circa 2 jaar geleden vroeg de Homewizzard app om die Growatt inloggegevens, inmiddels blijkt de Homewizzard app aangepast te zijn naar een Growatt API key vraag.
Deze nu ook gegeneerd in de Growatt app en deze met copy paste in de huidige Homewizzard app geplakt, dit herkend de app ook meteen.
Dus nu ook gekoppeld op basis van de API key..

• HE1

HE1

LEHE schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:48:
Destijds circa 2 jaar geleden vroeg de Homewizzard app om die Growatt inloggegevens, inmiddels blijkt de Homewizzard app aangepast te zijn naar een Growatt API key vraag.
Deze nu ook gegeneerd in de Growatt app en deze met copy paste in de huidige Homewizzard app geplakt, dit herkend de app ook meteen.
Dus nu ook gekoppeld op basis van de API key..
growatt app bedoel je shinephone neem ik aan?

Ik heb contact gehad met growatt nl en die hebben het uitgezet in china....blijkt dat bij sommige accounts de api key niet werkt om één of andere reden en dat is bij mij dus het geval. Wellicht is het morgen opgelost.

• LEHE
@HE1 growatt app bedoel je shinephone neem ik aan?

Ja, de Iphone ShinePhone app en als je de Key daarop aanmaakt krijg je ook een aansluitende mail met de bevestiging dat hij is aangemaakt.

• HE1

HE1

LEHE schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:45:
@HE1 growatt app bedoel je shinephone neem ik aan?

Ja, de Iphone ShinePhone app en als je de Key daarop aanmaakt krijg je ook een aansluitende mail met de bevestiging dat hij is aangemaakt.
yes klopt allemaal, maar hij weigert te verbinden .. heb als alternatief een python scriptje die via de api van growatt praat met daarin dezelfde api key....dan krijg ik ook een permission denied terug, zelfde dus als HW. Lijkt toch aan mijn shinephone/account / api key te liggen.

• _jap_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-11 17:52
Een half jaar geleden heb ik onze oude PV-omvormer vervangen door een MIN-5000TL-XH omvormer (hybride, 1 fase), en er een paar accu's bijgehangen, en een Growatt stroommeter met ct-klemmen op de draden van de hoofdaansluiting.
Ons huis heeft een 3x25A aansluiting, maar de omvormer is dus 1-fasig want ik had geen zin om daar nieuwe bedrading voor te trekken en qua capaciteit kan het wel uit.
De omvormer lijkt geen probleem te hebben met die 1fase/3fase mix, want in load first stand is het netto over de 3 fasen ongeveer nul.

Nu betrapte ik laatst de omvormer erop dat-ie op een goedkoop moment vrolijk 5kW van het net naar de batterijen aan het pompen was terwijl er in huis op dezelfde fase andere verbruikers 2kW consumeerden. Dat is samen 7kW (30A) en daarmee net wat meer dan de 25A per fase waarop de aansluiting gedimensioneerd is. De automaat van de netbeheerder vond het nog geen probleem, maar ik vind het niet heel fijn.

Onze laadpaal (een Zappi) kan balanceren -- die heeft dus een optie om een (per fase) stroomlimiet in te stellen en houdt zich daar dan aan door het laadvermogen aan het verbruik van de rest van het huis aan te passen; weet iemand toevallig of een dergelijk optie ook voor deze omvormer bestaat? Ik heb die nog niet kunnen vinden namelijk.

• MuadDib007
_jap_ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:39:
Een half jaar geleden heb ik onze oude PV-omvormer vervangen door een MIN-5000TL-XH omvormer (hybride, 1 fase), en er een paar accu's bijgehangen, en een Growatt stroommeter met ct-klemmen op de draden van de hoofdaansluiting.
Ons huis heeft een 3x25A aansluiting, maar de omvormer is dus 1-fasig want ik had geen zin om daar nieuwe bedrading voor te trekken en qua capaciteit kan het wel uit.
De omvormer lijkt geen probleem te hebben met die 1fase/3fase mix, want in load first stand is het netto over de 3 fasen ongeveer nul.

Nu betrapte ik laatst de omvormer erop dat-ie op een goedkoop moment vrolijk 5kW van het net naar de batterijen aan het pompen was terwijl er in huis op dezelfde fase andere verbruikers 2kW consumeerden. Dat is samen 7kW (30A) en daarmee net wat meer dan de 25A per fase waarop de aansluiting gedimensioneerd is. De automaat van de netbeheerder vond het nog geen probleem, maar ik vind het niet heel fijn.

Onze laadpaal (een Zappi) kan balanceren -- die heeft dus een optie om een (per fase) stroomlimiet in te stellen en houdt zich daar dan aan door het laadvermogen aan het verbruik van de rest van het huis aan te passen; weet iemand toevallig of een dergelijk optie ook voor deze omvormer bestaat? Ik heb die nog niet kunnen vinden namelijk.
Je kunt hem wel limiteren, maar dat kan niet dynamisch voor zover ik weet.
Als je dat wil zul je dat zelf moeten doen via Modbus o.i.d.
Bijvoorbeeld met Home Assistant i.c.m. het monitoren van je P1 poort.

Ik hoorde van een installateur die 2* 10 kW omvormers met batterijen op een 3*25A aansluiting had zitten dat die er af en toe uit vliegt.

Niet geheel vreemd 😅.

Dat kwam overigens vooral wegens de overige verbruikers.
Zeker als je hoofdzekering een automaat is kun je die best een tijdje zwaarder dan die 25A belasten. Ik geloof zelfs dat je tot een half uur weg komt met 37.5A.

Maar daarvoor zul je even moeten duiken in de eigenschappen van de karakteristiek van je automaat: Wikipedia: Installatieautomaat

• HE1

HE1

HE1 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

growatt app bedoel je shinephone neem ik aan?

Ik heb contact gehad met growatt nl en die hebben het uitgezet in china....blijkt dat bij sommige accounts de api key niet werkt om één of andere reden en dat is bij mij dus het geval. Wellicht is het morgen opgelost.
Net reactie gehad van growatt r&d china en ze hebben het probleem opgelost, heb net mijn growatt omvormer eindelijk kunnen koppelen in HW.

Onder apparaten > growatt staat wel de melding 'De verbinding met de Growatt servers is momenteel instabiel. Mogelijk ervaart u verouderder of geen gegevens'. De data loopt iig al een uur achter op dit moment.

• _jap_
MuadDib007 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 06:55:
Je kunt hem wel limiteren, maar dat kan niet dynamisch voor zover ik weet.
Als je dat wil zul je dat zelf moeten doen via Modbus o.i.d.
Bijvoorbeeld met Home Assistant i.c.m. het monitoren van je P1 poort.
Dat is wel teleurstellend maar het verbaast me niet echt |:(
Ik heb in ieder geval een losse shinewifi met esphome erop klaarliggen, maar nog niet het complete setje modbus registers daarin gezet -- leuk klusje voor komend weekend, en dan idd eens wat in elkaar knutselen hiervoor; de data is in ieder geval beschikbaar.
Zeker als je hoofdzekering een automaat is kun je die best een tijdje zwaarder dan die 25A belasten. Ik geloof zelfs dat je tot een half uur weg komt met 37.5A.
Het zijn idd automaten en er zit ook geen raampje met zegels voor, dus het is geen probleem als ze afgaan, maar als het te vaak gebeurt krijg ik wel klachten van de rest van de huishouding ;)

• Guust Flater
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:05
Mark73 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:19:
[...]

Dit zie ik ook. Door het invoeren van de kwartierpijzen, lijkt het algoritme niet de juiste keuzes te maken. Inmiddels is het wat beter, maar niet optimaal.

Dan...ben je nu afhankelijk van je energie-leverancier: werkt die met kwartierprijzen of uurprijzen. In mijn situatie (ik zit bij Zonneplan) zit ik met uurprijzen, en dat match niet fijn met kwartierprijzen.
Wat ik nu doe, is 4 a 5 maal per dag op stand handmatig, de in-/verkoop prijzen in te stellen, met een marge die de kwartierprijzen dekt. (Ik wil niet dat het systeem denkt dat ene kwartier gaat laden, daarop een kwartier gaat ontladen....terwijl het in mijn situatie niet uitmaakt,

Het zou prettiger zijn geweest, als Growatt ons de keuze had gelaten, kwartierprijzen of uurprijzen te gebruiken. Ik snap nu wel dat de uurprijzen per leverancier berekend wordt a.d.h.v. de kwartierprijzen, dus daarom per leverancier iets zouden kunnen verschillen. Echter denk ik wel dat het dan nog beter zou werken, dan hoe het nu werkt. De mismatch per kwartier en het uurtarief is aanzienelijk.

Ik ben nog met mijn installateur bezig om dit in orde te krijgen. En ander Zonneplan (mijn leverancier) vragen om mij kwartierprijzen aan te bieden. (Die kans is klein, maar kan het altijd vragen....als maar genoeg mensen ernaar vragen, zouden ze kunnen besluiten dit alsnog aan te bieden).
Volgens mij is dit makkelijk aan te passen door Growatt. Als je in de instellingen voor de regio kijkt in de smart module, dan kun je voor Oostenrijk kiezen tussen Nordpool en EPEX. Waarbij de grafiek van de EPEX duidelijk laat zien dat de handelsmomenten op de hele uren zitten. Helaas is het niet ideaal om hem op Oostenrijk te laten staan, omdat de handelsmomenten niet overeenkomen met die van Nederland. Ook zitten er prijsverschillen met de Nederlandse markt.

Ik heb zelf al mail contact gehad met Growatt hierover. Ze zeggen ermee bezig te zijn, al drie weken, maar verder blijft het erg stil vanuit Growatt. Misschien als meerdere mensen hierover klagen en wellicht dezelfde oplossing voorstellen, gaat het misschien wat sneller.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Ik heb zojuist de boel aangesloten (omvormer / batterij / backup box), alles lijkt correct te communiceren maar de batterij geeft een foutcode 417(4). Als ik de batterij uitschakel is de omvormer helemaal groen dus lijkt bij de batterij vandaan te komen. Ik kan deze foutmelding verder niet terugvinden maar 417 lijkt vooral te komen in data/versie mismatches.

Heb al contact opgenomen met Growatt via de app, iemand enig idee wat deze code is? En of het via de app de handigste manier is?

En weet iemand toevallig hoe je controleert of de waardes uit de smart meter correct binnen komen?

[ Voor 9% gewijzigd door Pizzalucht op 26-10-2025 17:56 ]

• Guust Flater
Heb je alle communicatie kabels van de batterijen goed aangesloten? Ook met de BMS en de omvormer? Heb je ook de juiste firmware versies?

[ Voor 16% gewijzigd door Guust Flater op 26-10-2025 18:35 ]

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:35:
Ik heb zojuist de boel aangesloten (omvormer / batterij / backup box), alles lijkt correct te communiceren maar de batterij geeft een foutcode 417(4). Als ik de batterij uitschakel is de omvormer helemaal groen dus lijkt bij de batterij vandaan te komen. Ik kan deze foutmelding verder niet terugvinden maar 417 lijkt vooral te komen in data/versie mismatches.

Heb al contact opgenomen met Growatt via de app, iemand enig idee wat deze code is? En of het via de app de handigste manier is?

En weet iemand toevallig hoe je controleert of de waardes uit de smart meter correct binnen komen?
Eerste post op Google zegt dat er een firmware update nodig is met deze foutmelding, dus ik zou daar even op wachten.

Dat kan sowieso geen kwaad omdat je niet weet met welke "oude" firmware je apparatuur geleverd is.

Als je export limitation aan zet in je omvormer en er zou iets mis zijn met de bedrading van je smart meter dan krijg je een foutmelding op de display bmt de smart meter.

Tevens kun je door de verschillende schermpjes heen kloppen (weet even niet welk model je hebt en of die ook zo werkt) maar daar staat een schermpje in met actueel vermogen en de letters Pm.

Dat is door de power meter doorgegeven aan je omvormer.

Qua contact opnemen, zelf doe ik het via email maar de reactietijd (en of je überhaupt een reactie krijgt of dat ze het gewoon oplossen en je niets laten weten) is wisselend.

service.nl@growatt.com is het adres waar je naar kunt mailen.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Guust Flater schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:34:
Heb je alle communicatie kabels van de batterijen goed aangesloten? Ook met de BMS en de omvormer? Heb je ook de juiste firmware versies?
Ja, daar kan je volgens mij niet zoveel mis doen omdat de omvormer met een RJ45 connector komt voor de meter en de batterij, alleen de backup box moest ik zelf verbinden, daar twijfel ik alleen over de BOX. EN +/- pins, handleiding van omvormer en backup box zegt pin 21 en 22, ik ben ook nog ergens andere tegen gekomen volgens mij maar ik ga er wel vanuit dat dit de goede zijn.
MuadDib007 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:41:
[...]

Eerste post op Google zegt dat er een firmware update nodig is met deze foutmelding, dus ik zou daar even op wachten.

Dat kan sowieso geen kwaad omdat je niet weet met welke "oude" firmware je apparatuur geleverd is.

Als je export limitation aan zet in je omvormer en er zou iets mis zijn met de bedrading van je smart meter dan krijg je een foutmelding op de display bmt de smart meter.

Tevens kun je door de verschillende schermpjes heen kloppen (weet even niet welk model je hebt en of die ook zo werkt) maar daar staat een schermpje in met actueel vermogen en de letters Pm.

Dat is door de power meter doorgegeven aan je omvormer.

Qua contact opnemen, zelf doe ik het via email maar de reactietijd (en of je überhaupt een reactie krijgt of dat ze het gewoon oplossen en je niets laten weten) is wisselend.

service.nl@growatt.com is het adres waar je naar kunt mailen.
Ik zie dit niet terug op het schermpje, ook niet na het aanzetten van export limit. Ik heb:
SYN-100-XH-30
Smart Meter TPM-CT-E - 100A
APX 98034-P2
MOD 6000 TL3-XH BP 3-fase
ShineWiFi-X

Het is me ook niet helemaal duidelijk of ik hem in moet stellen als "Meter" of als "CT", want het is een CT Meter, maar misschien kan je ook direct CT klemmen aan de omvormer verbinden?

Versies:
Datalogger: 3.1.1.0
Inverter: ZBDC-0009 (weet niet zeker, maar formaat lijkt overeen te komen met andere versies), op de omvormer zelf zegt hij DN1.0

Battery:
- Monitoring Software Version:ZECA-5
- Control Software Version:VDAA-5
SYN: ZQCA-4

Voor die versie updates moet je gewoon wachten tot ze die uitvoeren? En altijd zelf om vragen?
Mail je in het Nederlands naar dat adres?

• MuadDib007
Je kunt in het Nederlands mailen maar ik zou Engels aanraden aangezien volgens mij het gros van de medewerkers Chinees is (dat is een aanname op basis van de namen waar ik contact mee heb gehad)

Je versies liggen wel enigsinds achter.

Mijn inverter zit op 14 (9 bij jou) en wacht op een nog te ontwikkelen update.
De batterijen op 9 (5 bij jou) en de syn box op 5 (4 bij jou)

Let op!
Als men de firmware update en je hebt de syn box ingeschakeld dan valt in je hele huis de stroom uit is mijn ervaring, dus even afstemmen met Growatt op welk tijdstip ze zoiets uitvoeren.
Je moet daarna de syn box weer inschakelen in de inverter.

Indien je niet je hele huis achter de syn box hebt hangen zal dat geen probleem zijn verwacht ik.

Ook de update van de syn box laat de "backup" output even uit gaan

Qua meter, ik heb een meter met CT spoelen maar als meter ingesteld en dat werkt. Als ik hem als CT in stel krijg ik juist problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door MuadDib007 op 26-10-2025 19:48 ]

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:47:
Je kunt in het Nederlands mailen maar ik zou Engels aanraden aangezien volgens mij het gros van de medewerkers Chinees is (dat is een aanname op basis van de namen waar ik contact mee heb gehad)

Je versies liggen wel enigsinds achter.

Mijn inverter zit op 14 (9 bij jou) en wacht op een nog te ontwikkelen update.
De batterijen op 9 (5 bij jou) en de syn box op 5 (4 bij jou)

Let op!
Als men de firmware update en je hebt de syn box ingeschakeld dan valt in je hele huis de stroom uit is mijn ervaring, dus even afstemmen met Growatt op welk tijdstip ze zoiets uitvoeren.
Je moet daarna de syn box weer inschakelen in de inverter.

Indien je niet je hele huis achter de syn box hebt hangen zal dat geen probleem zijn verwacht ik.

Ook de update van de syn box laat de "backup" output even uit gaan

Qua meter, ik heb een meter met CT spoelen maar als meter ingesteld en dat werkt. Als ik hem als CT in stel krijg ik juist problemen.
Thanks! Zal morgen eens mailen om de updates binnen te halen.

Ik heb hem zojuist omgezet naar "Meter" en nu krijg ik wel de Pm te zien, staat echter 0.0w, misschien duurt het even, wacht eerst de updates wel even af.

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:57:
[...]

Thanks! Zal morgen eens mailen om de updates binnen te halen.

Ik heb hem zojuist omgezet naar "Meter" en nu krijg ik wel de Pm te zien, staat echter 0.0w, misschien duurt het even, wacht eerst de updates wel even af.
Standaard functioneert het systeem met batterijen als nul op de meter.
Pas als je overschot van de zon hebt of je accu is leeg zal de Pm dat weergeven, anders staat hij veelal op 0

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 20:15:
[...]

Standaard functioneert het systeem met batterijen als nul op de meter.
Pas als je overschot van de zon hebt of je accu is leeg zal de Pm dat weergeven, anders staat hij veelal op 0
Hij staat alleen op 0 als het ook daadwerkelijk werkt toch? Want ik zie op mijn HomeWizard 400w uit de grid komen. Als de batterij aan het voeden is dan zou dat 0 zijn, pas dan zou Pm ook 0 moeten zijn toch? of staat die Pm voor wat anders?

Zou het kunnen dat er instellingen verkeerd staan?
Ik lees in de handleiding "This meter and SPH default communication address is 02", maar in de instellingen staat hij op 1.

Wat sowieso gek is is dat mijn meter op 600kwh staat terwijl ik hem net heb geïnstalleerd 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Pizzalucht op 26-10-2025 22:08 ]

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Hij staat alleen op 0 als het ook daadwerkelijk werkt toch? Want ik zie op mijn HomeWizard 400w uit de grid komen. Als de batterij aan het voeden is dan zou dat 0 zijn, pas dan zou Pm ook 0 moeten zijn toch? of staat die Pm voor wat anders?

Zou het kunnen dat er instellingen verkeerd staan?
Ik lees in de handleiding "This meter and SPH default communication address is 02", maar in de instellingen staat hij op 1.

Wat sowieso gek is is dat mijn meter op 600kwh staat terwijl ik hem net heb geïnstalleerd 8)7
Als je vanuit je slimme meter wel verbruik ziet zou je op de het schermpje met Pm ook wel verbruik moeten zien volgens mij.

Laat de Shinephone app wel correct verbruik zien?

Dat je meter al op 600kWh staat klinkt alsof hij reeds gebruik is geweest.

Kun je een schema delen / fotootje van hoe je de Smartmeter met CT klemmen aangesloten hebt in je meterkast?

Misschien dat we daar iets aan kunnen opmerken.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Als je vanuit je slimme meter wel verbruik ziet zou je op de het schermpje met Pm ook wel verbruik moeten zien volgens mij.

Laat de Shinephone app wel correct verbruik zien?

Dat je meter al op 600kWh staat klinkt alsof hij reeds gebruik is geweest.

Kun je een schema delen / fotootje van hoe je de Smartmeter met CT klemmen aangesloten hebt in je meterkast?

Misschien dat we daar iets aan kunnen opmerken.
De slimme meter laat wel gewoon de correcte waardes zien en komt ook ongeveer overeen met de HomeWizard app. Hij telt ook wel gewoon langzaam op.
Ik weet niet hoe dat eruit zou moeten zien in de Shinephone app, maar lijkt me niet dus.

Schema is denk ik duidelijker dan foto:
Meter -> Hoofdschakelaar ---- CT (K -> L) ---> Backup box -> Load / Inverter

De meter zag er verder wel helemaal nieuw uit (folietje, netjes in de doos, kabels van de klemmen helemaal netjes bij elkaar).

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Ik heb reactie van Growatt, ik zou de verkeerde BMS hebben, ik moest P2 hebben, niet P0.
Dus ik dacht: "Huh?! Die heb ik toch ook!". Nou, niet dus. Net gecontroleerd, ik heb een APX 55027-P0 gekregen, niet de APX 98034-P2 zoals besteld. De P0 is voor de MIN omvormers, de P2 voor de MOD omvormers... Maar eens kijken hoe ze dit gaan oplossen.

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 21:07:
Ik heb reactie van Growatt, ik zou de verkeerde BMS hebben, ik moest P2 hebben, niet P0.
Dus ik dacht: "Huh?! Die heb ik toch ook!". Nou, niet dus. Net gecontroleerd, ik heb een APX 55027-P0 gekregen, niet de APX 98034-P2 zoals besteld. De P0 is voor de MIN omvormers, de P2 voor de MOD omvormers... Maar eens kijken hoe ze dit gaan oplossen.
Dat verklaart wel een hele hoop.
Hopelijk wordt het netjes opgelost.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:44:
[...]

Dat verklaart wel een hele hoop.
Hopelijk wordt het netjes opgelost.
Ga hem morgen omruilen, komt goed dus!
Kan je misschien de settings van jouw meter doorgeven? De omvormer geeft een 401 aan wat een indicatie is dat er iets niet goed staat, maar ik kan niet echt vinden wat het dan wel zou moeten zijn, dit heb ik nu:

Addr: 002
Baud: 9.6k
Parity: none
Stop: 1
ct2: 0.04A
CT1: 0120
pt2: 400
pt rate: 0001
rly: kvarh
rate: 0.01
puls: 200
dit: 60
lp: 0
sys: 3p4

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Kan je misschien de settings van jouw meter doorgeven? De omvormer geeft een 401 aan wat een indicatie is dat er iets niet goed staat, maar ik kan niet echt vinden wat het dan wel zou moeten zijn, dit heb ik nu:

Is het dan geen kwestie van omschakelen naar type CT meter?
Volgens mij heeft die aanpassing in de omvormer namelijk alleen effect op het adres waar hij de meter probeert te vinden.

Mijn meter staat op adres 4 , 9600 Baud, 8n1.
Die andere instellingen zie ik zo snel niet voorbij komen.

Mijn meter is de Growatt TPM-6CTA-C-100A met totaal 6 CT spoelen

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Is het dan geen kwestie van omschakelen naar type CT meter?
Volgens mij heeft die aanpassing in de omvormer namelijk alleen effect op het adres waar hij de meter probeert te vinden.

Mijn meter staat op adres 4 , 9600 Baud, 8n1.
Die andere instellingen zie ik zo snel niet voorbij komen.

Mijn meter is de Growatt TPM-6CTA-C-100A met totaal 6 CT spoelen
Zou kunnen, volgens mij is het inderdaad de volgende combinatie die het adres bepaald:
1 of 3 fase
CT of meter
Retrofit of niet

Ik heb hem nu weer op CT gezet, daarmee verdwijnt wel de indicatie op de omvormer wat het verbruik is, dus ik heb geen idee of het werkt.

Het telefoonicoontje wat ik eerst regelmatig zag verschijnen op de meter zie ik nu ook niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door Pizzalucht op 28-10-2025 18:55 ]

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

Zou kunnen, volgens mij is het inderdaad de volgende combinatie die het adres bepaald:
1 of 3 fase
CT of meter
Retrofit of niet

Ik heb hem nu weer op CT gezet, daarmee verdwijnt wel de indicatie op de omvormer wat het verbruik is, dus ik heb geen idee of het werkt.
Als er nog wel gegevens binnen komen in de Shinephone app zal het wel goed zijn (mits de foutmelding weg is)

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:54:
[...]

Als er nog wel gegevens binnen komen in de Shinephone app zal het wel goed zijn (mits de foutmelding weg is)
Geen gegevens over het verbruik van het net, weet ook niet waar dat zou moeten staan. Ik ben er in ieder geval wel achter dat CT1 niet goed stond, die kwam niet overeen met mijn CT klemmen waardoor de meting niet klopte, heb hem aangepast en komt nu in ieder geval vrijwel overeen met de homewizard.

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:13:
[...]

Geen gegevens over het verbruik van het net, weet ook niet waar dat zou moeten staan. Ik ben er in ieder geval wel achter dat CT1 niet goed stond, die kwam niet overeen met mijn CT klemmen waardoor de meting niet klopte, heb hem aangepast en komt nu in ieder geval vrijwel overeen met de homewizard.
Ik krijg het volgende grafiekje in mijn Shinephone app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLyICZQ3T7JMc4RUC5lFXnHL5hA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryQpRexRCpdnTGu59rfoFfif.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1kL4HHbDntzJpcRpqY5Noeqe2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ktojkEGwob00CaHHemK7cHN.jpg?f=fotoalbum_large

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou dan in ieder geval nu geïmporteerd van het net verwachten, maar die staat op 0.

• Guust Flater
Pizzalucht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:50:
[...]

1 of 3 fase
CT of meter
Retrofit of niet

Het telefoonicoontje wat ik eerst regelmatig zag verschijnen op de meter zie ik nu ook niet meer.
Je moet hem op meter zetten. De CT is alleen van toepassing als er een CT-klem direct op je omvormer aangesloten is. De meter in jouw geval, werkt met CT klemmen, je hebt ook in-line-meters. Deze twee geven hetzelfde signaal door. De omvormer moet alleen weten welk signaal hij kan verwachten. Instellen op meter dus.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Guust Flater schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Je moet hem op meter zetten. De CT is alleen van toepassing als er een CT-klem direct op je omvormer aangesloten is. De meter in jouw geval, werkt met CT klemmen, je hebt ook in-line-meters. Deze twee geven hetzelfde signaal door. De omvormer moet alleen weten welk signaal hij kan verwachten. Instellen op meter dus.
Staat weer op Meter, verschillende adressen geprobeerd, allemaal de 401 melding. Ik zal het eens doormeten straks. Ik zie wel dat telefoonicoontje verschijnen op het ding dus hij probeert wel te communiceren...

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Het batterijsysteem werkt helemaal na de wisseltruc :*)

Nu alleen de meter nog, ik zie met mijn netwerktester een positief signaal op pin 5 op de netwerkkabel, ik kan mijn multimeter alleen niet zo snel vinden. Zou het nog kunnen dat ik hem te lang heb gemaakt? Ik heb hem verlengd naar zo'n 30 meter. Ik kan de kabel op zich inkorten naar 20 meter, voor de backup box was die 30m echter geen probleem dus lijkt me sterk dat het daaraan ligt. Daarbij laat de meter dus wel zien dat er iets van communicatie is...

[ Voor 7% gewijzigd door Pizzalucht op 29-10-2025 16:11 ]

• MuadDib007
Dat klinkt als vooruitgang.
Misschien de A en B omdraaien op de meter van de RS485 aansluiting?
Misschien zitten die verkeerd.

Is de firmware al wel helemaal geupdate van alle componenten?

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:45:
Dat klinkt als vooruitgang.
Misschien de A en B omdraaien op de meter van de RS485 aansluiting?
Misschien zitten die verkeerd.

Is de firmware al wel helemaal geupdate van alle componenten?
Ik heb die A en B wel 10x gecheckt, maar kan het eens proberen.
Firmware update nog niet uitgevoerd, is misschien ook niet nodig nu de batterij gewoon werkt?

Edit:
A en B omgedraaid, werkte niet, ik zag ook geen telefoonicoontje meer verschijnen, dus ergens denk ik wel dat de kabeltjes goed zitten maar dat een instelling niet goed staat.

Edit2:
Kabel ingekort, nog steeds hetzelfde. |:(

[ Voor 19% gewijzigd door Pizzalucht op 29-10-2025 19:43 ]

• Guust Flater
Pizzalucht schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:08:
[...]

Ik heb die A en B wel 10x gecheckt, maar kan het eens proberen.
Firmware update nog niet uitgevoerd, is misschien ook niet nodig nu de batterij gewoon werkt?

Edit:
A en B omgedraaid, werkte niet, ik zag ook geen telefoonicoontje meer verschijnen, dus ergens denk ik wel dat de kabeltjes goed zitten maar dat een instelling niet goed staat.

Edit2:
Kabel ingekort, nog steeds hetzelfde. |:(
De kabel mag wel 100 meter zijn volgens Growatt. Als je het telefoon icoontje ziet, is de communicatie tussen de meter en de omvormer in orde. Het duurt even voordat alles zichtbaar wordt in de app. Als alles goed is ingesteld, zul je in de app ook automatisch de meter toegevoegd zien worden. Kun je eens een screenshot van je Shinephone app maken?

Heb je ook al de AI Schedule module in je app zichtbaar?

• Guust Flater
MuadDib007 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik dit zo zie, dan werkt alles toch naar behoren?

• MuadDib007
Guust Flater schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Als ik dit zo zie, dan werkt alles toch naar behoren?
Bij mij werkt het idd prima maar bij @Pizzalucht niet.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Guust Flater schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

De kabel mag wel 100 meter zijn volgens Growatt. Als je het telefoon icoontje ziet, is de communicatie tussen de meter en de omvormer in orde. Het duurt even voordat alles zichtbaar wordt in de app. Als alles goed is ingesteld, zul je in de app ook automatisch de meter toegevoegd zien worden. Kun je eens een screenshot van je Shinephone app maken?

Heb je ook al de AI Schedule module in je app zichtbaar?
Dat icoontje zegt niet alles, het icoontje komt er onafhankelijk van welke address er ingesteld is bijvoorbeeld, dus volgens mij is het puur een indicatie van dat er activiteit is.

Op de inverter zelf staat Pm op 0 en hij geeft ook warncode 401 aan, dus wel echt iets mis volgens de inverter.
In de Shinephone app staat import/export op het grid ook op 0, als het werkte dan had daar wel iets gestaan.

• Guust Flater
Pizzalucht schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Je zegt dat je hem hier op adres 002 hebt staan, hij moet op 4 staan. Heb je dat al veranderd?

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Guust Flater schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:51:
[...]

Je zegt dat je hem hier op adres 002 hebt staan, hij moet op 4 staan. Heb je dat al veranderd?
Waarom denk je dat? Alles wat ik bekijk zegt 2. Maar ik heb eerder 1, 2, 3 en 4 geprobeerd om het maar uit te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1vNI8LWeUhr2kYKDm8O-0Dhdug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n00RVtLZYz6vsSvTcN6gOPCp.png?f=fotoalbum_large

Ik ga morgen maar eens de multimeter proberen te zoeken om te kijken of het voltage goed is.

[ Voor 6% gewijzigd door Pizzalucht op 29-10-2025 22:02 ]

• firecaps30
Kun je eens foto's maken van je kWh meter en hoe deze aangesloten zit? Zowel voor de stroom als RS485. En ook aan de omvormer kant; de RS485 aansluiting op de connector.

En welke instellingen heb je nu op de omvormer staan en check ook even het adres en instellingen zelf op de kWh meter zelf voor de zekerheid.

[ Voor 16% gewijzigd door firecaps30 op 30-10-2025 13:25 ]

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

firecaps30 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:24:
Kun je eens foto's maken van je kWh meter en hoe deze aangesloten zit? Zowel voor de stroom als RS485. En ook aan de omvormer kant; de RS485 aansluiting op de connector.

En welke instellingen heb je nu op de omvormer staan en check ook even het adres en instellingen zelf op de kWh meter zelf voor de zekerheid.
Zal ik vanavond even maken. De kWh meter registreert wel de goede waardes, dus dat lijkt me in orde.
De omvormer kwam met een RJ45 meter poort die al op de juiste pins zit, daar heb ik hem op aangesloten. Ik heb nog wel gecheckt of die wel op de juiste pins zitten maar dat lijkt allemaal te kloppen.

Verder kan ik geen adres instellen op de omvormer zelf lijkt het, ik kan alleen CT of Meter kiezen, verder niks?
De huidige instellingen van de meter staan hier ergens boven.

• firecaps30
Op pagina 45 en verder staan meter schema's. Op pagina 63 hoe je ook het omvormer adres in kan stellen. @Pizzalucht

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

firecaps30 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:38:
Op pagina 45 en verder staan meter schema's. Op pagina 63 hoe je ook het omvormer adres in kan stellen. @Pizzalucht
Thanks! Op zich staat daar niks nieuws, daar staat ook address 2 en verder niks. Het adres van de omvormer zelf heeft volgens mij niks met de meter te maken, dat is volgens mij als je zelf met de omvormer gaat verbinden via pin 3&4.

• firecaps30
Er staat mij iets van bij dat het omvormer adres ook goed ingesteld moet staan voor de meter verbinding. Proberen kan geen kwaad als dat nog het enige is waar het aan kan liggen toch? Maar laten we eerst de foto's afwachten.

Edit: zie ook hier waar ze het noemen ook op de omvormer te checken.

[ Voor 31% gewijzigd door firecaps30 op 30-10-2025 19:36 ]

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

firecaps30 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:34:
Er staat mij iets van bij dat het omvormer adres ook goed ingesteld moet staan voor de meter verbinding. Proberen kan geen kwaad als dat nog het enige is waar het aan kan liggen toch? Maar laten we eerst de foto's afwachten.

Edit: zie ook hier waar ze het noemen ook op de omvormer te checken.
Heb het geprobeerd, geen verschil. De foto's komen morgen, ik kan geen goede foto maken van de pins op de omvormer zonder de kabel los te halen, en als ik de kabel loshaal valt de stroom uit, waar de rest van het huishouden niet zo blij mee is.

Misschien dat het daarna wel opeens werkt als de omvormer herstart is :X

• firecaps30
Dat wilde ik ook nog als optie geven. Als je alles hebt gecheckt herstart dan de accu en omvormer eens. Heeft bij mij ook wel eens gewerkt.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

firecaps30 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:14:
Dat wilde ik ook nog als optie geven. Als je alles hebt gecheckt herstart dan de accu en omvormer eens. Heeft bij mij ook wel eens gewerkt.
Ja het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als hij bij het opstarten de adressen scanned en er dan 1 kiest, mijn meter stond eerst op adres 1, misschien dat hij dat nu blijft proberen oid. We gaan het morgen zien.

Vind het overigens best vreemd dat als de backup box op modus on-grid staat, dat de stroom uit valt als de omvormer wegvalt.

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Ja het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als hij bij het opstarten de adressen scanned en er dan 1 kiest, mijn meter stond eerst op adres 1, misschien dat hij dat nu blijft proberen oid. We gaan het morgen zien.

Vind het overigens best vreemd dat als de backup box op modus on-grid staat, dat de stroom uit valt als de omvormer wegvalt.
Dat uitvallen is niet correct, alles moet door blijven draaien zelfs al staat je omvormer uit!

Ik zal nog maar eens de vraag herhalen of alle firmwares ondertussen geupdate zijn.

Er is een hele goede reden voor firmware updates namelijk!

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

MuadDib007 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 06:54:
[...]

Dat uitvallen is niet correct, alles moet door blijven draaien zelfs al staat je omvormer uit!

Ik zal nog maar eens de vraag herhalen of alle firmwares ondertussen geupdate zijn.

Er is een hele goede reden voor firmware updates namelijk!
Misschien niet goed verwoord, je hebt gelijkt. Maar als je de COM eruit trekt dan gaat de backupbox op rood en heb je geen stroom tot je de bypass omzet.

Helaas heeft een herstart niks uitgehaald. Hierbij de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Tt50jkrfWOeW9pYyUE2WKsmJmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SS8FXkq4UXvsEcYzbR2zGjr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kessh6qfvsGt-PBgvM2Zgt3i470=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqwekLBvNbyRtb0W3vqXiTgH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD_VWdrY0noe2OE49j4VaD24tVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgCBQbfb84mdqL1BcLuJg0RL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal eens vragen om het updaten van de firmware, maar ze reageren tot nu toe maar 1x per dag dus dan is iets afstemmen wel lastig lijkt me. Liefste doe ik het eigenlijk gewoon zelf. :P

• Mirabis
  • Niet online
Hmm kan je niet gewoon met ShineTools als "installer" inloggen en dan een firmware update doen? Zo heb ik tot nu toe mijn Growatt omvormer geupdatet. Ben dan wel zelf de "installer" en "end user" omdat de zonnepanelen boer geen licentie had o.i.d.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Net de multimeter eraan gehangen, 4.5v van begin tot eind.
Mirabis schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:00:
Hmm kan je niet gewoon met ShineTools als "installer" inloggen en dan een firmware update doen? Zo heb ik tot nu toe mijn Growatt omvormer geupdatet. Ben dan wel zelf de "installer" en "end user" omdat de zonnepanelen boer geen licentie had o.i.d.
Ik heb net ShineTools gebruikt en hij heeft de logger geupdate, maar volgens mij kan die niet de omvormer updaten?

• _jap_
Guust Flater schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:28:
Je moet hem op meter zetten. De CT is alleen van toepassing als er een CT-klem direct op je omvormer aangesloten is. [...]
Ehm. Dank je wel voor deze tip. Ik heb nu voor het eerst een stabiele verbinding tussen de omvormer en de meter. 8)7

(ik snap alleen niet hoe het ding dan af en toe wel data kreeg terwijl-ie tegen het verkeerde adres stond te praten)

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik ben toch weer wat aan het nadenken over het limiteren van mijn export. Ik heb een setup met 2 Growatt inverters (MOD 6000TL3-X en 3600 MTL-S). Momenteel zit in beide een Growatt stick waarop esphome draait, daarmee lees ik ze uit en kan ik ook de output limiteren op percentage.

Ik kwam echter na wat surfen deze video tegen YouTube: Growatt MIN 2.5~6k TL X Smart Meter Export Limit Shinelink and Shine... waar ze gewoon een maximum wattage invoeren en dat ziet er qua werking prima uit op die manier.

Ik vraag mij af wat ik moet veranderen in mijn setup om dit mogelijk te maken. Iemand een idee hierover?

Ik heb ook nog een ShineLanBox op zolder liggen, zag in deze pdf dat daar ook een RS485 aansluiting op zit. Zou je daar ook een hoofdmeter op kunnen aansluiten?
[edit] Heb de ShineLanBox even aan het netwerk gehangen en zie daar deze settings:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khiCUE4Bi_aJ1D6pd8ZGLv6ttNI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S9E9oAkhJOwiualaFX3Xu8iF.png?f=user_large

Dat ziet er wel interessant uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 01-11-2025 12:27 ]

• firecaps30
@Beekforel volgens mij ondersteunt je MOD omvormer geen verbinding met de Shinelanbox, omdat er geen aansluiting zit voor de RF stick.

Een Shinemaster4g-X zou wel kunnen denk ik, wel dan alles bedraad over RS485. Zie een van mijn eerdere posts hier over.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

firecaps30 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:41:
@Beekforel volgens mij ondersteunt je MOD omvormer geen verbinding met de Shinelanbox, omdat er geen aansluiting zit voor de RF stick.

Een Shinemaster4g-X zou wel kunnen denk ik, wel dan alles bedraad over RS485. Zie een van mijn eerdere posts hier over.
Dat denk ik wel (weet ik wel zeker zelfs), daar was hij namelijk bijgeleverd en heeft daar ook een tijd op gedraaid. Ik heb hem er tussenuit gehaald omdat ik de data liever via esphome intern hield.

Ik twijfelde juist over de MTL maar daar zou deze stick wel in passen.

Maar gaat dat Anti-Reflux dan werken over beide omvormers is de vraag... Met zo'n Shinemaster4g-X is dat mogelijk?

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Pizzalucht schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:19:

[...]

Ik heb net ShineTools gebruikt en hij heeft de logger geupdate, maar volgens mij kan die niet de omvormer updaten?
Ik heb zojuist ook nog een compleet nieuwe kabel naar de omvormer geprobeerd, dus direct vanaf de meter naar de omvormer, zonder koppelstukjes of RJ45 poorten/plugs, zelfde resultaat...

Mijn laatste hoop is toch wel de update, en anders moet er wel wat kapot zijn ;(

• firecaps30
Denk het wel, de shinelanbox ondersteunt meerdere omvormers en heeft export limit functionaliteit, zou gek zijn als er dan maar 1 omvormer aangestuurd zal worden.

Edit: @Beekforel zie dit linkje

[ Voor 29% gewijzigd door firecaps30 op 01-11-2025 13:39 ]

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

firecaps30 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:32:
Denk het wel, de shinelanbox ondersteunt meerdere omvormers en heeft export limit functionaliteit, zou gek zijn als er dan maar 1 omvormer aangestuurd zal worden.

Edit: @Beekforel zie dit linkje
Nice, die had ik nog niet gevonden! Ze zijn wel wat spaarzaam in de informatie bij Growatt.

Binnenkort maar eens een testje opbouwen hiermee dan.

• Guust Flater
Pizzalucht schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 22:02:
[...]

Waarom denk je dat? Alles wat ik bekijk zegt 2. Maar ik heb eerder 1, 2, 3 en 4 geprobeerd om het maar uit te sluiten.

[Afbeelding]

Ik ga morgen maar eens de multimeter proberen te zoeken om te kijken of het voltage goed is.
Sorry,

Ik was ervan uitgegaan (weetooknietwaarom?) dat je de Chint meter had. Ik zie nu dat je de Eastron hebt. Dan moet deze op adres 2 staan.

• Guust Flater
Pizzalucht schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:19:

[...]

Dit kan wel met de ShineTools app. Dit kan ook het beste met de LAN datalogger i.v.m. de snelheid van het updaten. Doe dit niet wanneer je de RF-stick datalogger hebt. Deze is niet geschikt om grote data hoeveelheden te versturen.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Guust Flater schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:51:
[...]

Dit kan wel met de ShineTools app. Dit kan ook het beste met de LAN datalogger i.v.m. de snelheid van het updaten. Doe dit niet wanneer je de RF-stick datalogger hebt. Deze is niet geschikt om grote data hoeveelheden te versturen.
Ik zag het ja, maar daar heb je een speciaal account voor nodig denk ik? De end user login kan het niet.

---

Ik vraag me af of mijn smartmeter wel de growatt firmware heeft, weet iemand hoe je dat kan checken? Ik lees dat het ook niet werkt als je geen growatt firmware hebt (Ik heb wel de growatt versie gekocht, maarja er stond al 600kwh op dus geen idee wat hiermee gebeurd is).

• Guust Flater
Pizzalucht schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:12:
[...]

Ik zag het ja, maar daar heb je een speciaal account voor nodig denk ik? De end user login kan het niet.

---

Ik vraag me af of mijn smartmeter wel de growatt firmware heeft, weet iemand hoe je dat kan checken? Ik lees dat het ook niet werkt als je geen growatt firmware hebt (Ik heb wel de growatt versie gekocht, maarja er stond al 600kwh op dus geen idee wat hiermee gebeurd is).
De smartmeter heeft geen Growatt firmware. De meters werken "gewoon"met het MODbus protocol. Daarom is een firmware update niet nodig en ook niet mogelijk. Dat het de Growatt versie is, betekend alleen maar dat alle settings al goed staan om met Growatt omvormers te werken.

Om de rest te updaten via Shinetools heb je inderdaad een installateursaccount nodig. Die kun je zo bij Growatt aanvragen.

[ Voor 6% gewijzigd door Guust Flater op 01-11-2025 19:03 ]

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Guust Flater schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:00:
[...]

De smartmeter heeft geen Growatt firmware. De meters werken "gewoon"met het MODbus protocol. Daarom is een firmware update niet nodig en ook niet mogelijk. Dat het de Growatt versie is, betekend alleen maar dat alle settings al goed staan om met Growatt omvormers te werken.

Om de rest te updaten via Shinetools heb je inderdaad een installateursaccount nodig. Die kun je zo bij Growatt aanvragen.
Ik lees op verschillende plekken dat de versie die growatt levert is geflashed met hun eigen firmware.

Zal eens kijken of ik nog een reactie krijg van growatt mbt de aangevraagde updates, vraag ik gelijk om een installateursaccount.

• firecaps30
Ik heb ook een ‘standaard’ Eastron kWh meter verbonden met mijn Growatt omvormer en dat werkt probleemloos.

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:20
Pizzalucht schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:22:
[...]

Thanks! Op zich staat daar niks nieuws, daar staat ook address 2 en verder niks. Het adres van de omvormer zelf heeft volgens mij niks met de meter te maken, dat is volgens mij als je zelf met de omvormer gaat verbinden via pin 3&4.
Volgens mij heb ik hem op contact 5&6 zitten en de 3-fasemeter en omvormer ingesteld op adres 2

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Zojuist alles voorzien van firmware upgrades, helaas geen verschil, behalve dat de melding van 401 warncode naar "Meter Abnormal" is gegaan...

• Mirabis
  • Niet online
Pizzalucht schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:54:
Zojuist alles voorzien van firmware upgrades, helaas geen verschil, behalve dat de melding van 401 warncode naar "Meter Abnormal" is gegaan...
Die melding krijg ik als ik mijn modbus connectie via mijn patchpanel laat lopen. Leg ik de kabel via de trap rechtstreeks naar boven werkt het wel. Heb nog niet de tijd gehad om de UTP kabels uit de leiding te halen en te vervangen door STP kabels. Zelfde foutmelding krijg je als je de kabel eruit trekt.

• Pizzalucht

Pizzalucht

Snotneus.

Mirabis schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:10:
[...]

Die melding krijg ik als ik mijn modbus connectie via mijn patchpanel laat lopen. Leg ik de kabel via de trap rechtstreeks naar boven werkt het wel. Heb nog niet de tijd gehad om de UTP kabels uit de leiding te halen en te vervangen door STP kabels. Zelfde foutmelding krijg je als je de kabel eruit trekt.
Ik heb al een losse (STP) kabel geprobeerd (van meter tot omvormer, dus geen koppelingen behalve de COM stekker op de omvormer), dat gaf hetzelfde resultaat.

• MuadDib007
Mirabis schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:10:
[...]

Bijzonder, hier gaat hij ook via een patchpaneel via UTP (Cat6A) naar mn omvormer met ongeveer 12 meter kabel alles bij elkaar.

Dat werkt als een zonnetje.

Ik twijfel nu alleen of ik aan de kant van het patchpaneel de stekker niet heb vervangen om te zorgen dat beide signalen over 1 aderpaar gaan ipv via 2 aparte.
Kijkend naar de kleuren (blauw/wit en oranje/wit) gaan beide signalen over een andere ader.
Dat geeft meer kans op interferentie, al zal dat met een S(F)TP kabel minder snel problemen geven.

Wellicht kan dat dit gedrag verklaren.

• MuadDib007
Pizzalucht schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:26:
[...]

Ik heb al een losse (STP) kabel geprobeerd (van meter tot omvormer, dus geen koppelingen behalve de COM stekker op de omvormer), dat gaf hetzelfde resultaat.
Misschien gewoon een defecte meter?
Dat zou verklaren waarom er al wat kWh op de teller staat.

Ik heb volgens mij nog een 3 fase meter liggen, al is die zonder CT klemmen.
Mocht je eens willen testen of die op zijn minst wel communiceert....

Dan ben je alleen de verzendkosten kwijt, tenzij je hem wilt houden 😉

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste