Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:37:
[...]
De eerste grafiek is de uitgangstemperatuur van de CV, de warmwater temp ligt tegen de 40gr. Vervelende is alleen dat beide ingesteld zijn op 60gr en ik deze dus niet behaal. Douche is afgelopen dagen ook te koud volgens vrouwlief ;-) Ook hier zit een booster in, die heb ik laatste twee dagen al ingeschakeld tbv douchecomfort.
Ondanks dat de warmtepomp op zolder hangt en wij op de 1e slapen is wat mij betreft het geluid, ook door het aanzuiggeluid uit de badkamer die naast onze slaapkamer ligt, onaangenaam. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik extreem gevoelig ben voor geluiden tijdens het slapen
Qua legionella verwacht ik geen issues, het water in het buffervat functioneert bij mijn weten als themoaccu in een gescheiden systeem
Hoe zijn de luchtkanalen precies aangesloten? Werkt het volledig op ventilatielucht of gedeeltelijk ventilatielucht en gedeeltelijk buitenlucht? Misschien wat meer buitenlucht gebruiken? Zit er een geluiddemper tussen de warmtepomp en de badkamer?
Ik denk dat het inderdaad een hygieneboiler is, hier staat nog wat informatie.
Hygieneboiler en legionellaveiligheid
Met alle boosters altijd ingeschakeld zal het vat doorgaans wel dichtbij 60 graden blijven, is het wel veilig maar onnodig inefficient.
Als de warmtepomp 24/7 aan mag staan zal de buitentemperatuur waar boosters nodig zijn een paar graden lager komen te liggen dan wat het nu is.
Ben met installateur in gesprek, zijn voorstel is het vervangen van de mengverdeler van de vloerverwarming, hier krijg ik een voorstel voor, lastigste wordt verwacht ik nog de planning.
@
_JGC_
Nee deze snap ik niet. Als je een Ego hebt dan gaat er by design regelmatig een grote plens water van 60 graden naar de vloerverwarming.
Het lijkt me dat je dan juist een verdeler met pomp moet hebben (die beschermt de vloer door te mengen). Als je een pomploze neemt gaat er 60 graden de vloer en en dat is teveel. Je hebt dan kans dat de vloerverwarmingslangen losscheuren van het beton of zelfs kans op een scheur in de vloer.
Ook snap ik niet hoe de verdeler de oorzaak van het probleem kan zijn dat je beschrijft.
Ik zat alleen in mijn maag met de 30gr uitgangstemperatuur terwijl het elektrisch vermogen afnam van 1kwh naar 0,8kwh. Snap(te) niet waarom 30gr als akkoord wordt gezien en het systeem niet door blijft draaien op 1kwh om (langzaamaan) te komen tot een uitgangstemperatuur van 60gr, waar ie op ingesteld staat. Begreep uit een andere reactie van een warmptepomp bezitter dat dit echter niet ongewoon is.
Ja klopt. Ik denk dat het apparaat doet zoals het ontworpen is. Meer kun je denk ik niet verwachten van een relatief kleine warmtepomp die geen 24 uur per dag aan staat.
Het ontwerp is een compromis. Geen buitenunit (dus beperkt vermogen), gebruik van ventilatielucht (verbetert efficientie), geen boiler (dus geen verschillende temperaturen mogelijk tussen CV en warm water, minder tapwatercomfort, minder efficient), deze beperkingen worden aangevuld door de back up heaters (niet efficient).
Ik snap nog steeds niet waarom er geen gewone boiler is toegepast. Zoals de Nibe S735 en Inventum Modul-AIR die in dit topic vaak aangehaald worden.
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:16:
[...]
10 kuub bij koude dagen. Dat kon de afgelopen winter hooguit rond het vriespunt zijn (koudere dagen zijn er afgelopen winter niet geweest, laagste was hier -1.3 op 19 januari 2025), en betekent dus ca 15 kuub bij -10.
15 kuub gas maal 8 (of 9 bij VVW) = 120 kWh aan warmte. Delend door 21 verwarmingsuren (rest is voor defrosts en SWW) kom je dan op een vermogen van 5.7 kW, wat bijna het dubbele is van de 3 kW die de Ego volgens het subsidielabel bij vorst kan leveren.
Geen idee dus waar die waarde van 10 kuub als check vandaan komt, maar wat mij betreft is die bijna een factor twee te hoog. Als je boven de 5 à 6 kuub per dag zit met een gemiddelde etmaaltemperatuur van rond 0, dan is een Ego gewoon te klein.
Wat je schrijft klopt in de basis maar ik wil er aan toevoegen dat ook bij een beta factor van 0.5 de hoeveelheid COP 1 nog best acceptabel kan zijn.
https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/
Het tabelletje bij Betafactor Warmtepomp inzet.
Bij beta factor 0.5 doet de warmtepomp nog 92% van het werk. Jij vind 92% een erg laag getal maar iemand die graag een warmtepomp zonder buitenunit wil kan daar best tevreden mee zijn. (laten we geen discussie beginnen over netbelasting etc.)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)