Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Remco_1981
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:09
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:17:
[...]

Dat de boosters nodig zijn is in woningen die voorheen meer dan 800 m3 gas per jaar verbruikten en/of waar de warmtepomp geen 24 uur per dag aan staat wel te verwachten. Technisch gezien wat mij betreft een te verdedigen keuze, als het vooraf duidelijk gecommuniceerd is.

Gelukkig zijn de boosters niet elke dag nodig. Het grootste deel van het jaarlijkse verwarmen en tapwater verwarmen zal alsnog door de compressor gedaan worden.

Wat zegt je installateur hier over?
Booster zijn 'verkocht' als noodvoorziening, heb daar wellicht ook niet goed genoeg op doorgevraagd maar had verwacht dat die pas met temperaturen onder de zeg -5 nodig zouden zijn, niet al rond vriespunt.

Ben met installateur in gesprek, zijn voorstel is het vervangen van de mengverdeler van de vloerverwarming, hier krijg ik een voorstel voor, lastigste wordt verwacht ik nog de planning. Ik zat alleen in mijn maag met de 30gr uitgangstemperatuur terwijl het elektrisch vermogen afnam van 1kwh naar 0,8kwh. Snap(te) niet waarom 30gr als akkoord wordt gezien en het systeem niet door blijft draaien op 1kwh om (langzaamaan) te komen tot een uitgangstemperatuur van 60gr, waar ie op ingesteld staat. Begreep uit een andere reactie van een warmptepomp bezitter dat dit echter niet ongewoon is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
@Remco_1981 Ik weet niet wat de flow is door je CV systeem, maar met een paar graden verschil tussen aanvoer en retour bij voldoende flow zit je al snel aan 3KW warmte afgifte. Dan houdt zo'n warmtepomp van 4KW (bij 7 graden, bij -2 is het veel minder) niet over en krijg je de temperatuur niet omhoog.

Verdeler vervangen is altijd goed. Weg met hoge temperatuur mengverdelers, heb je niks aan.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:26:
Ego waren maar verbruik <800kuub, max dagverbruik <10kuub en dus de 50gr test op koude dagen.
10 kuub bij koude dagen. Dat kon de afgelopen winter hooguit rond het vriespunt zijn (koudere dagen zijn er afgelopen winter niet geweest, laagste was hier -1.3 op 19 januari 2025), en betekent dus ca 15 kuub bij -10.
15 kuub gas maal 8 (of 9 bij VVW) = 120 kWh aan warmte. Delend door 21 verwarmingsuren (rest is voor defrosts en SWW) kom je dan op een vermogen van 5.7 kW, wat bijna het dubbele is van de 3 kW die de Ego volgens het subsidielabel bij vorst kan leveren.
Geen idee dus waar die waarde van 10 kuub als check vandaan komt, maar wat mij betreft is die bijna een factor twee te hoog. Als je boven de 5 à 6 kuub per dag zit met een gemiddelde etmaaltemperatuur van rond 0, dan is een Ego gewoon te klein.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:37:
Ondanks dat de warmtepomp op zolder hangt en wij op de 1e slapen is wat mij betreft het geluid, ook door het aanzuiggeluid uit de badkamer die naast onze slaapkamer ligt, onaangenaam. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik extreem gevoelig ben voor geluiden tijdens het slapen O-)
Misschien een domme vraag, maar ik snap het echt niet:
Waarom koopt iemand die "extreem gevoelig is voor geluiden tijdens het slapen" een warmtepomp met enkel een binnenunit en dus de compressor binnen? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:48:
Snap(te) niet waarom 30gr als akkoord wordt gezien en het systeem niet door blijft draaien op 1kwh om (langzaamaan) te komen tot een uitgangstemperatuur van 60gr, waar ie op ingesteld staat. Begreep uit een andere reactie van een warmptepomp bezitter dat dit echter niet ongewoon is.
Het is 1 kW (zonder h). Maar het is heel simpel: De Ego heeft daarvoor gewoon te weinig vermogen. Rond het vriespunt heb je maar tussen de 3 en 4 kW beschikbaar, en bij 30 graden heeft je afgiftesysteem al dat vermogen. Om je CV-water warmer te krijgen heb je een sterkere WP nodig.
Voor jouw huis waarschijnlijk iets van 6 kW.

Een andere VWW-verdeler gaat je probleem in ieder geval niet verhelpen, want daarmee wordt het vermogen van je WP niet ineens op magische wijze groter.
Die andere verdeler is wél een goed idee als je een passende (grotere) WP aanschaft.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2025 20:24 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:06
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:37:
[...]
De eerste grafiek is de uitgangstemperatuur van de CV, de warmwater temp ligt tegen de 40gr. Vervelende is alleen dat beide ingesteld zijn op 60gr en ik deze dus niet behaal. Douche is afgelopen dagen ook te koud volgens vrouwlief ;-) Ook hier zit een booster in, die heb ik laatste twee dagen al ingeschakeld tbv douchecomfort.

Ondanks dat de warmtepomp op zolder hangt en wij op de 1e slapen is wat mij betreft het geluid, ook door het aanzuiggeluid uit de badkamer die naast onze slaapkamer ligt, onaangenaam. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik extreem gevoelig ben voor geluiden tijdens het slapen O-)

Qua legionella verwacht ik geen issues, het water in het buffervat functioneert bij mijn weten als themoaccu in een gescheiden systeem
Hoe zijn de luchtkanalen precies aangesloten? Werkt het volledig op ventilatielucht of gedeeltelijk ventilatielucht en gedeeltelijk buitenlucht? Misschien wat meer buitenlucht gebruiken? Zit er een geluiddemper tussen de warmtepomp en de badkamer?

Ik denk dat het inderdaad een hygieneboiler is, hier staat nog wat informatie.
Hygieneboiler en legionellaveiligheid
Met alle boosters altijd ingeschakeld zal het vat doorgaans wel dichtbij 60 graden blijven, is het wel veilig maar onnodig inefficient.
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:48:
[...]

Booster zijn 'verkocht' als noodvoorziening, heb daar wellicht ook niet goed genoeg op doorgevraagd maar had verwacht dat die pas met temperaturen onder de zeg -5 nodig zouden zijn, niet al rond vriespunt.
Als de warmtepomp 24/7 aan mag staan zal de buitentemperatuur waar boosters nodig zijn een paar graden lager komen te liggen dan wat het nu is.
Ben met installateur in gesprek, zijn voorstel is het vervangen van de mengverdeler van de vloerverwarming, hier krijg ik een voorstel voor, lastigste wordt verwacht ik nog de planning.
@_JGC_
Nee deze snap ik niet. Als je een Ego hebt dan gaat er by design regelmatig een grote plens water van 60 graden naar de vloerverwarming.
Het lijkt me dat je dan juist een verdeler met pomp moet hebben (die beschermt de vloer door te mengen). Als je een pomploze neemt gaat er 60 graden de vloer en en dat is teveel. Je hebt dan kans dat de vloerverwarmingslangen losscheuren van het beton of zelfs kans op een scheur in de vloer.
Ook snap ik niet hoe de verdeler de oorzaak van het probleem kan zijn dat je beschrijft.
Ik zat alleen in mijn maag met de 30gr uitgangstemperatuur terwijl het elektrisch vermogen afnam van 1kwh naar 0,8kwh. Snap(te) niet waarom 30gr als akkoord wordt gezien en het systeem niet door blijft draaien op 1kwh om (langzaamaan) te komen tot een uitgangstemperatuur van 60gr, waar ie op ingesteld staat. Begreep uit een andere reactie van een warmptepomp bezitter dat dit echter niet ongewoon is.
Ja klopt. Ik denk dat het apparaat doet zoals het ontworpen is. Meer kun je denk ik niet verwachten van een relatief kleine warmtepomp die geen 24 uur per dag aan staat.

Het ontwerp is een compromis. Geen buitenunit (dus beperkt vermogen), gebruik van ventilatielucht (verbetert efficientie), geen boiler (dus geen verschillende temperaturen mogelijk tussen CV en warm water, minder tapwatercomfort, minder efficient), deze beperkingen worden aangevuld door de back up heaters (niet efficient).

Ik snap nog steeds niet waarom er geen gewone boiler is toegepast. Zoals de Nibe S735 en Inventum Modul-AIR die in dit topic vaak aangehaald worden.
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:16:
[...]

10 kuub bij koude dagen. Dat kon de afgelopen winter hooguit rond het vriespunt zijn (koudere dagen zijn er afgelopen winter niet geweest, laagste was hier -1.3 op 19 januari 2025), en betekent dus ca 15 kuub bij -10.
15 kuub gas maal 8 (of 9 bij VVW) = 120 kWh aan warmte. Delend door 21 verwarmingsuren (rest is voor defrosts en SWW) kom je dan op een vermogen van 5.7 kW, wat bijna het dubbele is van de 3 kW die de Ego volgens het subsidielabel bij vorst kan leveren.
Geen idee dus waar die waarde van 10 kuub als check vandaan komt, maar wat mij betreft is die bijna een factor twee te hoog. Als je boven de 5 à 6 kuub per dag zit met een gemiddelde etmaaltemperatuur van rond 0, dan is een Ego gewoon te klein.
Wat je schrijft klopt in de basis maar ik wil er aan toevoegen dat ook bij een beta factor van 0.5 de hoeveelheid COP 1 nog best acceptabel kan zijn.
https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/
Het tabelletje bij Betafactor Warmtepomp inzet.
Bij beta factor 0.5 doet de warmtepomp nog 92% van het werk. Jij vind 92% een erg laag getal maar iemand die graag een warmtepomp zonder buitenunit wil kan daar best tevreden mee zijn. (laten we geen discussie beginnen over netbelasting etc.)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Andrehj
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:23:
Bij beta factor 0.5 doet de warmtepomp nog 92% van het werk. Jij vind 92% een erg laag getal maar iemand die graag een warmtepomp zonder buitenunit wil kan daar best tevreden mee zijn. (laten we geen discussie beginnen over netbelasting etc.)
Die netbelasting is (naast je eigen portemonnee) wel precies de reden waarom je die betafactoren niet moet willen.

• busscherski
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:26:
[...]

Die netbelasting is (naast je eigen portemonnee) wel precies de reden waarom je die betafactoren niet moet willen.
Wat je schrijft klopt als er veel mensen een warmtepomp hebben met lage betafactor. (ik denk dat er overigens al appartementengebouwen zijn die volledig verwarmd worden door Inventum Modul-AIR's, ik heb nog niet gehoord van grootschalige stroomuitval)

Het is op dit moment totaal geen issue voor een willekeurige warmtepomp gebruiker. Die voelt de consequenties niet. En zeker als er weinig van zijn dan zijn er ook nauwelijks consequenties qua netbelasting. Het is gewoon een keuze die gemaakt mag worden. Het is niet verboden. De gebruiker ondervind de nadelen niet (tenzij de halve wijk er een heeft en het extreem koud wordt)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:23:
Nee deze snap ik niet. Als je een Ego hebt dan gaat er by design regelmatig een grote plens water van 60 graden naar de vloerverwarming. Het lijkt me dat je dan juist een verdeler met pomp moet hebben (die beschermt de vloer door te mengen). Als je een pomploze neemt gaat er 60 graden de vloer en en dat is teveel.
We weten het hydraulische schema en regelgedrag van de Ego niet, maar als het schema hiermee overeenkomt dan hoeft het niet zo te zijn dat er 60 graden uitgegooid wordt. Er zit op die tekening een warmtewisselaar tussen het interne circuit en het CV circuit. Als het buffervat bv 30C is, en het interne watercircuit start eerder op dan de CV circulatiepomp zodat het interne circuit de temperatuur van het buffervat krijgt, kun je er voor zorgen dat het CV-water begint bij 30C, en als de compressor aangaat wordt het dan iets meer.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• busscherski
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:40:
[...]

We weten het hydraulische schema en regelgedrag van de Ego niet, maar als het schema hiermee overeenkomt dan hoeft het niet zo te zijn dat er 60 graden uitgegooid wordt. Er zit op die tekening een warmtewisselaar tussen het interne circuit en het CV circuit. Als het buffervat bv 30C is, en het interne watercircuit start eerder op dan de CV circulatiepomp zodat het interne circuit de temperatuur van het buffervat krijgt, kun je er voor zorgen dat het CV-water begint bij 30C, en als de compressor aangaat wordt het dan iets meer.
Kan die dan ook 40 graden naar CV sturen terwijl het buffervat 60 graden is?
Wel een leuke om te testen voor @Remco_1981

edit: als het zo is dan moet er toch een instelling mogelijk zijn lijkt me? Als je geen vloerverwarming hebt wil je gewoon buffertemperatuur naar je radiatoren sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 24-11-2025 20:57 ]

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:54:
Kan die dan ook 40 graden naar CV sturen terwijl het buffervat 60 graden is?
Wel een leuke om te testen voor @Remco_1981
Goed punt, nee, dat zou dan niet kunnen. Het CV water wordt voorverwarmd tot bijna buffervat-temperatuur. Dus het buffervat moet dan eerst afkoelen tot 40 graden voor je de verwarming aan zet. Of je moet de WP tijdelijk op koelen zetten.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• busscherski
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:05:
[...]

Goed punt, nee, dat zou dan niet kunnen. Het CV water wordt voorverwarmd tot bijna buffervat-temperatuur. Dus het buffervat moet dan eerst afkoelen tot 40 graden voor je de verwarming aan zet. Of je moet de WP tijdelijk op koelen zetten.
Oke, dan blijft wat mij betreft een mengende vloerverwarming verdeler belangrijk bij een Ego.

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Nu online
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:59:
Zitten er ook mede EGO-eigenaren in dit forum die hun ervaring willen delen? Ik heb de mijne in mei laten plaatsen, in de zomer met alleen douchen was het feest, dagelijks de WP in de middag uurtje inschakelen en zowel 's avonds (kinderen) en 's ochtends (wijzelf) douchen was geen probleem.

Maar toen kwam de koud en moest er verwarmd worden, en daar gaat het helaas mis. Het vermoede is dat dit te maken heeft met de mengverdeler van de vloerverwarming van de badkamer (die zit vlak bij de WP).

Wat ik alleen niet begrijp is waarom ik de WP niet meer zijn best zie doen, ik heb sinds kort de WP op een andere groep zitten en kan daardoor het stroomverbruik van die groep via HA monitoren. Daarbij die ik, naast elk uur een defrost, dat het stroom verbruik gedurende de dag afloopt van 1kwh naar 0,8kwh terwijl de temperatuur blijft hangen op 30 graden in plaats van de ingestelde 60 graden. [Afbeelding]
De EGO heeft andere regeling dan wat men hier gewoon is. Jij hebt hetzelfde als wat ik had bij de eerste keer verwarmen. Daar ben ik blij mee. Ik ga je proberen te helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jiW5UO-CnRbMXrQB7UnA11BLP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sPG66TN47XyRgU1lXQp92aur.png?f=fotoalbum_large
De DHW zou ik op 60°C draaien. De T out is de cv water temperatuur. Die stel je hier in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x63UYnGkGzF2VnKnassEkPGzCUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3vVEj1iAFMGIhuWbQfDfUvW.png?f=fotoalbum_large

Check ff waar je die 65/3° instelt.
Zo staat het bij mij met conventionele radiatoren. De truc is om je DHW water je cv-water te laten voor-verwarmen. Die moeten niet te ver uit elkaar liggen.

Standaard settings zijn: De e-boosters gaan pas bij -15°C aan. Gaan nu 5 min aan bij defrosten. Beide waardes kun je aanpassen. Maar zou ik niet doen. Bij mij nog nooit defrosten geweest.

Succes
Pagina: 1 2 3 4 Laatste