7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Ja dat heb ik dus ook. Wel jammer want misschien is het technisch niet eens zo'n verkeerd product voor de prijs. Maar zoveel rode vlaggen dat ik me hier niet aan ga branden.Elac schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:19:
Ik ook, daarom lees ik mee maar deze gaat er bij mij nooit komen. Ding heeft mij te veel rode vlaggen.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Precies wat ik dacht. Ik dacht nog ik reageer niet. Maar wat een verhaal. Allemaal laag verbruik en weet ik het wat. En vervolgens staat de houtkachel te fikken. Slechtste voorbeeld ooitMartin7182 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:14:
Over liegen en informatie achterhouden gesproken, wie stookte er ook alweer een kuub hout bij om de cijfertjes op te krikken? Ik ben wel een beetje klaar met dit topic
Dat is inderdaad jammer dat het zo moet. Als je zo’n ding hebt staan wil je ook gewoon kunnen kletsen en vragen erover publiekelijk. Dat is ook niet de bedoeling.Remco_1981 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:53:
Andersom speelt helaas precies hetzelfde, alles wat gedeeld wordt wordt in twijfel getrokken... Ik merk dat ik inhoudelijke vragen aan mede EGO eigenaren maar via PB's ben gaan vragen vanwege de negatieve sfeer die hier gecreëerd wordt waardoor ik geen ruimte voel voor open gesprek
Ik heb Ego een paar mails gestuurd met vragen, maar geen reactie. Dat ze een 06 nummer gebruiken vind ik altijd een beetje een red-flag, overigens nemen ze deze niet op. Dus ik dacht: ‘misschien hebben ze een showroom’. Die hebben ze dus, maar bij het zoeken op Google komt deze ruimte naar voren als een beschikbare bedrijfsruimte op de site van een makelaar. https://www.voorma-walch.nl/bedrijven/object/eemmeerlaan-2e-weesp/
Het tweede adres in Den Ilp is dan hetzelfde adres van het inmiddels failliete ‘ineendagvanhetgas’, HeatronX en TI-Green. Die lui van die inductieketels.
Het zal wellicht allemaal berusten op toeval, maar het lijkt allemaal behoorlijk onbetrouwbaar. Of ben ik nu te negatief?
Walk without Rythm, and you won't attract the worm!
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Er zijn gewoon ventilatie WP van gerenomeerde merken hoor. Niks jammers aan.ice-T106 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:45:
Je bent niet de enige iig. Wel jammer want kan verder voor sommige huizen best een mooie optie zijn. Maar komt allemaal niet top over. En op vragen reageren ze inderdaad niet.
Zelfde straatje als bij nieuwbouwhuizen die met een ventilatiewarmtepomp worden opgeleverd, ga je dan aan nachtverlaging doen, moet elke ochtend het COP=1 element meestoken om de nacht weer in te halen.
Het is geen slecht apparaat maar vooral heel erg de markt op gepusht met claims die niet waargemaakt kunnen worden. Tel daarbij dat de cascade setup sinds dit jaar niet meer volledig onder de subsidie valt... en zeg nou zelf, wie wil z'n hele zolder volbouwen met meerdere Ego's? Ze hadden ook prima een 6KW model kunnen ontwikkelen, wordt ie wat groter, en dan wel de juiste diameter buizen door het dak.
[ Voor 89% gewijzigd door Rwik op 02-06-2026 17:36 ]
Geluid, betrouwbaarheid en comfort kun je na een weekje in de zomer natuurlijk totaal niet beoordelen. Dat kan pas na een strenge winter.hessie1960 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:36:
Heb sinds 11 juni 2026 de beschikking over de Ego warmtepomp, in combinatie met mijn 9 zonnepanelen en Martek Venus E 3.0 (5.12 kw) thuisbatterij. Heel prettig is het contact dat ik heb met zowel Emile, Patrick en de aftersales afdeling (Ricardo) Ik kan met al mijn vragen en opmerkingen bij hen terecht, er wordt onmiddellijk een ticket aangemaakt en men duikt er adequaat in. De warmtepomp staat bij mij in het washok bij mijn wasmachine en is behoorlijk geruisloos, de wasmachine maakt veel meer lawaai. Fijn is ook dat er 1900 euro subsidie is op de warmtepomp hetgeen prettig is qua totaalinvestering. Complimenten voor de mensen die in in opdracht van Ego bij mij thuis de werkzaamheden hebben uitgevoerd zoals dakbebedekker, elektriciens en de installateurs van de Ego warmtepomp. Op verzoek van Emile gaat hij voor mij de meest optimale instellingen doen als ik naar Zonneplan overstap icm met mijn thuisbatterij. Kortom ik ben heel tevreden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In de winter wil wel maar dan moet je een goed geïsoleerde woning hebben anders springen de boosters te vaak aan. Dus heb ik als ondervang infra rood panelen in de woonkamer.
Het is een opkomend merk.
Elk merk heeft groei pijnen.
Wat betreft de groeipijnen en opkomend merk: dit ding wordt vermarkt als een 1-op-1 vervanging van een CV ketel voor middelgrote woningen. Er worden dingen geclaimd die natuurkundig gewoon niet mogelijk zijn. Dat zijn geen groeipijnen, dat is gewoon lekker geld verdienen over de rug van mensen die er geen verstand van hebben.
Voor een huis als de mijne zou dit ding prima kunnen functioneren, maar zodra het huis groter wordt of slechter geïsoleerd is heb je te weinig vermogen.
De cv ketel komt uit 2010 en is binnenkort aan vervanging toe. Ben al lange tijd aan het zoeken naar verschillende oplossingen om van het gas te gaan, maar loop altijd vast op de kosten. Met het lage gasverbruik is de investering van een full electric wp lastig terug te verdienen, maar deze EGO krijg ik zonder probleem rond gerekend.
Hoor graag jullie mening of dit een goede oplossing kan zijn in mijn situatie en op of aanmerkingen zijn welkom. Hou jullie ook graag op de hoogte van het vervolg.
Heb je mechanische ventilatie in je huis wat je kunt aansluiten op deze warmtepomp? Dat bepaalt nml of dit ding zijn geadverteerde COP haalt.
Verder raad ik je echt aan om al dat oude dubbelglas eruit te rammen en HR++ met kunststof spacers te plaatsen. Dan ga je van Ug=3 naar Ug=1, een wereld van verschil in energieverlies, maar vooral in comfort.
Edit: radiatoren kijken of het T21, T22, T33 of een convector is, die kan je boosten met ventilatoren en kan de temperatuur omlaag. Dan zou je vloer ook direct water van de warmtepomp kunnen krijgen zonder mengen. Wel ga je dan heel veel last krijgen van de koudeval van je dubbelglas, vandaar het advies om dat HR++ te maken.
[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 04-07-2026 10:32 ]
Qua prijs... bijna 7000 euro na aftrek van 1900 euro subsidie. Ik weet niet waarom FE installaties altijd zoveel moeten kosten, ik heb zelf een Aurea 5.1 omgebouwd naar FE, tweedehands RVS vat erbij voor tapwater en ik ben voor minder dan 2500 euro totaal klaar. Zonder subsidie. Pak je een nieuw RVS vat wordt het 1000 euro meer. Je bent alleen wel 2 dagen kwijt met installeren en er gaat tijd zitten in het schrijven van de software.
Zonder bijstook is het sowieso een moeilijk verhaal. Als de warme ventilatielucht van de EGO zelf moet komen, dan speel je behoorlijk vals. Of je hebt een perpetuum mobile uitgevonden. Daar krijg je dan de nobelprijs voor. Misschien wel twee_JGC_ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:33:
Zonder toevoer van je mechanische ventilatie gaat dat heel moeilijk worden om te halen zodra het een beetje koud wordt, denk dat je zo 1KW vermogen inlevert. Komt bij dat je dan ook vaker gaat defrosten, wat dankzij de bijmenging van warme ventilatielucht nauwelijks gebeurt.
Qua prijs... bijna 7000 euro na aftrek van 1900 euro subsidie. Ik weet niet waarom FE installaties altijd zoveel moeten kosten, ik heb zelf een Aurea 5.1 omgebouwd naar FE, tweedehands RVS vat erbij voor tapwater en ik ben voor minder dan 2500 euro totaal klaar. Zonder subsidie. Pak je een nieuw RVS vat wordt het 1000 euro meer. Je bent alleen wel 2 dagen kwijt met installeren en er gaat tijd zitten in het schrijven van de software.
Maar ik denk dat de EGO wel goed warmte kan herverdelen in huis en voor tapwater kan zorgen. Dan moet je dus wel (in dit geval) de airco units regelmatig aanzetten. Maar goed, het blijft speculatie van mijn kant (met inachtneming van de natuurwetten).
Wat betreft de prijs van FE, ik denk dat arbeidsloon en teveel aan complexiteit ook voor hoge kosten kunnen zorgen. Ik heb ook wel eens een installateur gebeld, alleen over een WPB en die haalde er van alles bij. Uiteindelijk heb ik van onze WPB een soort EGO-light gemaakt door de CV leidingen erop aan te sluiten. Het werkt, alleen niet heel efficient. Mijn eigen uren reken ik niet en aan materiaal, deels van MP, was ik niet veel kwijt.
Dat is energie die je normaal gewoon weggooit. Je warmtepomp kan daar nog flink wat energie uit terugwinnen (met name door het vocht dat erin zit zo ver te koelen dat het condenseert). De Ego heeft dat nodig om zijn specs te halen.
Voor tapwater en het beetje resterend gas kan dit apparaat gewoon ingezet worden, je verliest alleen nogal rendement en opbrengst als je geen ventilatielucht toevoert. Je blijft gewoon afhankelijk van de airco's want dit apparaat is te licht om een jaren 50 huis fatsoenlijk warm te houden.
[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 04-07-2026 23:46 ]
Dat is niet twijfelachtig, maar het is zeker dat ie dat niet levert. Het subsidievermogen is 3 kW. Ga daar dus maar vanuit.sanderk1991 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:47:. 4kw zou ook genoeg moeten zijn, maar zoals eerder ook al geschreven werd is het twijfelachtig of EGO dat kan leveren op koude dagen. .
En het is een ventilatieWP, ik begrijp niet hoe je die kunt overwegen in een huis zonder mechanische ventilatie, en al helemaal niet als je prima een buitenunit kwijt kunt..
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Voor vragen kon ik bij de helpdesk terecht en als men niet gelijk antwoord kon geven werd er een ticket aangemaakt, zo werkt het in mijn geval naar Ego toe iig. Het had betrekking op bepaalde meldingen die werden weergegeven op het display van de WP. Op afstand kijken ze dan met me mee via 4GTechnician- schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:21:
Als het ding probleemloos is en soepel geplaatst, hoe weet je dan dat er gelijk tickets aangemaakt worden?
De warmtepomp zelf doet ~1000W (praktisch een kwart tot de helft bij hele lage warmtevraag), de backup elementen doen 3KW per stuk. Het gemiddelde verbruik hangt af van hoeveel warmtevraag je hebt.evert.bl schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:39:
Wat is de stroom verbruik gemiddeld van de ego warmtepomp
[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 19-07-2026 19:57 ]
Die vraag is zo niet te beantwoorden, want net als bij een CV-ketel is het energieverbruik afhankelijk ban de warmtevraag van je woning.evert.bl schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:39:
Wat is de stroom verbruik gemiddeld van de ego warmtepomp
Als je het huidige energieverbruik (gas / stadsverwarming / hout) weet kan er een schatting gemaakt worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 19-07-2026 20:20 ]