WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat heb ik niet gezegd. Ik ken de installateur. Die inmiddels gestopt is. Ik ken de klanten niet persoonlijk. Jij laat stroomverbruik zien. Maar waar iedereen op wacht is stroomverbruik bij koude dagen. Niet bij matig weer boven de 8 graden.Green frog schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:26:
[...]
Jij hebt als installateur er toch drie geplaatst schreef je eerder? Vraag ze ff naar de print screen van het stroom verbruik, ben benieuwd man. Kan nie wachten.
Dus ja ben zeker benieuwd man.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Jammer dat Ego de specificaties bij lage buitentemperaturen geheim houdt. Ik ga er vanuit dat het niet het sterkste punt is.
Je airco zal denk ik +/- 5 kW zijn, een Ego heeft een lager vermogen dan dat.
Het lijkt me niet verstandig om je CV ketel te vervangen door een Ego.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Het beste is vloerverwarming en vloerisolatie met warmtepomp. Maar dat betekend natuurlijk een erg grote renovatie.
Anders kijken of het lukt met een kanaal airco. Daar is een topic over.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Want ik vrees dat ik mijn huis hiermee niet warm ga krijgen, terwijl ze hogere vermogens beloofd hebben.
De dT van 8 is voor VVW wel te hoog trouwens, die moet eigenlijk naar max 5. Dan moet de flow dus omhoog en dan kan je Ta wat naar beneden. Dan stijgt weliswaar je rendement, maar het maximum vermogen wordt daar (bij de meeste warmtepompen, van de Ego zijn helaas geen technische gegevens bekend) nauwelijks hoger van. Als je het nu dus binnen niet warm krijgt, zal dat niet echt verbeteren.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:27:
Hoi, Wij hebben sinds de zomer een EGO warmtepomp. Helaas wordt het niet echt (echt niet) warm in huis. Ik verwarm momenteel alleen beneden (vloerverwarming). De flowmeters geven aan dat er ongeveer 3,5 l/min door de vloer stroomt. De EGO heeft een delta-T van 8 graden op zijn aanvoer/retour. Ik kom dan uit op 2 kW thermisch vermogen. Hij neemt ongeveer 850 W op. Zijn dat te verwachten getallen?
Want ik vrees dat ik mijn huis hiermee niet warm ga krijgen, terwijl ze hogere vermogens beloofd hebben.
/f/image/XyHZT9EqK075mpo4NjoadGSo.png?f=fotoalbum_large)
850 W is te laag. Moet hoger zijn als er warmte vraag is.
Delta T van 8 is te veel. Wat geven C07 en C08 aan?
Waar lees je die flow van 3,5 ltr/min af?
Hoeveel ventilatie lucht voeg je toe?
Hoeveel gasverbruik / stadswarmteverbruik / houtkachel had je voorheen?
Heb je een foto van hoe de luchtkanalen zijn aangesloten en de diameters daarvan?
Misschien is er zoals @Green frog schrijft in de regeling nog 40% extra output te vinden, dat helpt maar is niet genoeg denk ik. Bij de meeste woningen zul je onder 4 graden buitentemperatuur toch echt de back up heaters aan moeten zetten om de woning bij te verwarmen. Of op een andere manier bijverwarmen (airco / houtkachel oid)
Edit:
Het kan ook zijn dat 1200 W verbruik niet mogelijk is bij de combinatie van aanvoerlucht en aanvoertemperatuur in jouw geval.
Heb je nog wel genoeg warm water?
[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 07-01-2026 11:43 ]
Ik zit met mijn Aurea nu op 1250W met 28 retour en 32 aanvoer (net defrost gehad). Dat is in het verleden wel anders geweest, ik heb opnieuw waterzijdig moeten inregelen hier, flow was te laag en ik had ook "hoge" deltaT's.
Ik ben me er van bewust dat de meters op de verdeler niet bijster nauwkeurig zijn, maar het is alles wat ik heb. Ik weet niet of de WP zelf ook het debiet meet en waar ik dat dan kan aflezen.
Eerder stond de circulatiepomp op 80%. Ik had toen een debiet van 9 l/min en een delta-T van 3. Toen kwam ik ook uit op ongeveer 2 kW thermisch vermogen. Sinds ik de circulatiepomp op 40% heb gezet heb ik wel het gevoel dat het iets warmer is geworden in huis (van 15º naar 17º). Tegen de tijd dat het water beneden is is het al flink afgekoeld, dus een hogere delta-T leek mij gunstig voor de warmteafgifte. Ik zal de circulatiepomp weer wat harder zetten.
C07/08 staan momenteel 28º en 31º (interne circuit temperaturen?). C04/05 (retour en aanvoer CV water) zijn 20º en 28º. Bij de hoge circulatiepompinstelling was de interne temperatuur ook rond de 30º.
Ik weet niet hoe ik de booster aanzet. De interne temperatuur staat ingesteld op 75º, maar hij komt niet hoger dan 31º. Lijkt me niet dat de WP zich in hoeft te houden, ik snap eigenlijk ook niet dat hij de boosters er niet bij aan zet (of waarom de COP zo laag is). Ik snap eigenlijk niets van wat het ding aan het doen is.....
Momenteel stuur ik al het water naar beneden zodat hij daar doenlijk is, als ik die 2 kW over het hele huis moet gaan verdelen verwacht ik dat het beneden weer een stuk kouder wordt.
Het buffervat is 55º, dus voor even heb ik nog genoeg warm water. Het opwarmen van het vat duurt erg lang voor een 4 kW WP, maar hij kreeg hem tot nu toe wel warm.
Ik voeg een beetje ventilatielucht toe, die ITHO staat op zijn laagste stand normaal en alleen bij douchen op hoog.
Ons gasverbruik was altijd rond de 700 m3.
Snap niets van je antwoorden. De pomp anders zetten zit achter pincode. Welke van de drie pompen?Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:06:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga proberen alle vragen hieronder te beantwoorden. Mocht ik iets missen, dan laat maar weten
Ik ben me er van bewust dat de meters op de verdeler niet bijster nauwkeurig zijn, maar het is alles wat ik heb. Ik weet niet of de WP zelf ook het debiet meet en waar ik dat dan kan aflezen.
Eerder stond de circulatiepomp op 80%. Ik had toen een debiet van 9 l/min en een delta-T van 3. Toen kwam ik ook uit op ongeveer 2 kW thermisch vermogen. Sinds ik de circulatiepomp op 40% heb gezet heb ik wel het gevoel dat het iets warmer is geworden in huis (van 15º naar 17º). Tegen de tijd dat het water beneden is is het al flink afgekoeld, dus een hogere delta-T leek mij gunstig voor de warmteafgifte. Ik zal de circulatiepomp weer wat harder zetten.
C07/08 staan momenteel 28º en 31º (interne circuit temperaturen?). C04/05 (retour en aanvoer CV water) zijn 20º en 28º. Bij de hoge circulatiepompinstelling was de interne temperatuur ook rond de 30º.
Ik weet niet hoe ik de booster aanzet. De interne temperatuur staat ingesteld op 75º, maar hij komt niet hoger dan 31º. Lijkt me niet dat de WP zich in hoeft te houden, ik snap eigenlijk ook niet dat hij de boosters er niet bij aan zet (of waarom de COP zo laag is). Ik snap eigenlijk niets van wat het ding aan het doen is.....
Momenteel stuur ik al het water naar beneden zodat hij daar doenlijk is, als ik die 2 kW over het hele huis moet gaan verdelen verwacht ik dat het beneden weer een stuk kouder wordt.
Het buffervat is 55º, dus voor even heb ik nog genoeg warm water. Het opwarmen van het vat duurt erg lang voor een 4 kW WP, maar hij kreeg hem tot nu toe wel warm.
Ik voeg een beetje ventilatielucht toe, die ITHO staat op zijn laagste stand normaal en alleen bij douchen op hoog.
Ons gasverbruik was altijd rond de 700 m3.
Ik zou contact leggen met Emile of ‘ie in je systeem kan kijken. Volgens mij ontregel je ‘m.
Emile reageert helaas niet op mijn verzoeken, vandaar dat ik hoop dat hier mensen zijn die meer verstand hebben van warmtepompen en wat goede adviezen kunnen geven. Want ik hoop toch echt dat een WP met een marketingvermogen van 13 kW meer vermogen kan leveren dan de huidige 2 kW.
Dat is echt helemaal fout. Een dT van 3 is prima. Die waterpomp snel terugzetten op 80%!Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:06:
Eerder stond de circulatiepomp op 80%. Ik had toen een debiet van 9 l/min en een delta-T van 3. Toen kwam ik ook uit op ongeveer 2 kW thermisch vermogen. Sinds ik de circulatiepomp op 40% heb gezet heb
Dat is een sprookje. Want dan zou een pompsnelheid van 0 maximale afgifte betekenen. Als je het bekijkt vanuit die ene waterdruppel die dan nog circuleert misschien wel, maar niet als je je huis wilt verwarmen.ik wel het gevoel dat het iets warmer is geworden in huis (van 15º naar 17º). Tegen de tijd dat het water beneden is is het al flink afgekoeld, dus een hogere delta-T leek mij gunstig voor de warmteafgifte.
Hogere flow is altijd meer vermogen.
Dat lijkt me een goed plan.Ik zal de circulatiepomp weer wat harder zetten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Meer verstand ervan dan Emile heeft niemandThoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
Ik heb de pincode dus ik kan P167 (circulatiepomp) aanpassen. Dat is het enige dat ik heb aangepast, dus heel veel zal ik het ding niet ontregelen. Er verandert ook nauwelijks iets. Het debiet ging omlaag en de temperatuur evenredig omhoog, de pomp zelf doet niets anders.
Emile reageert helaas niet op mijn verzoeken, vandaar dat ik hoop dat hier mensen zijn die meer verstand hebben van warmtepompen en wat goede adviezen kunnen geven. Want ik hoop toch echt dat een WP met een marketingvermogen van 13 kW meer vermogen kan leveren dan de huidige 2 kW.
Staat P01 op 3, P02 staat op 50 ( of zo), P167 op 6. Ventilatie lucht op max.
P01 staat op 3 en P02 op 75. Is P02 niet hetzelfde als 'Set Temp' op het hoofdscherm?
Klopt, maar zet set DWH eens op 50, en set Tout op 52, en je ventilatie op max.Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:22:
Ik heb de circulatiepomp weer hoger gezet en heb weer een delta-T van ongeveer 3.
P01 staat op 3 en P02 op 75. Is P02 niet hetzelfde als 'Set Temp' op het hoofdscherm?
Met Tout bedoel je neem ik aan de 'Set Temp' van de verwarming? Die heb ik nu op 52º gezet en DWH op 50º (al vind ik dat te laag voor normaal, maar voor nu prima).. P167 staat op 6.Green frog schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:45:
[...]
Klopt, maar zet set DWH eens op 50, en set Tout op 52, en je ventilatie op max.
Als ik de ventilatie op max zet kan ik me voorstellen dat het makkelijker wordt voor de WP, maar dan zuig ik wel de warmte uit mijn huis. Precies de warmte die de WP moet leveren. Is dat geen sigaar uit eigen doos?
Nee, want de efficiëntie zorgt dat dat afgezogen deel efficiënt wordt vervangen. Da’s het hele principe van dit type WP.Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:50:
[...]
Met Tout bedoel je neem ik aan de 'Set Temp' van de verwarming? Die heb ik nu op 52º gezet en DWH op 50º (al vind ik dat te laag voor normaal, maar voor nu prima).. P167 staat op 6.
Als ik de ventilatie op max zet kan ik me voorstellen dat het makkelijker wordt voor de WP, maar dan zuig ik wel de warmte uit mijn huis. Precies de warmte die de WP moet leveren. Is dat geen sigaar uit eigen doos?
Gaat nu de temperatuur omhoog lopen?
Stuur anders ff ‘n foto van het hoofdscherm.
Als je de lucht zwaar afkoelt tot ver onder de buitentemperatuur gaat dat idd werken, maar waar comfort in een huis met ventilatieroosters al ver te zoeken is meestal maak je dat nog een stap erger door geforceerd extra te ventileren.
Niet meer ventileren dan nodig (ook niet minder, trouwens).
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2026 15:33 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Green frog jij hebt zo’n mooie HomeWizard kWh meter. Zou je eens je verbruiksoverzicht van de afgelopen week kunnen delen?Green frog schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:08:
[...]
[Afbeelding]
850 W is te laag. Moet hoger zijn als er warmte vraag is.
Delta T van 8 is te veel. Wat geven C07 en C08 aan?
Waar lees je die flow van 3,5 ltr/min af?
Hoeveel ventilatie lucht voeg je toe?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Heb je PM gestuurdThoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:29:
Ik heb hem een tijdje laten draaien met de ventilatie op max, maar de interne temperatuur gaat niet omhoog:
[Afbeelding]
9.3 °C binnen?Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:29:
Ik heb hem een tijdje laten draaien met de ventilatie op max, maar de interne temperatuur gaat niet omhoog:
[Afbeelding]
Je waarneming klopt wel met wat je eerder zei:
Misschien kun je hem meer buitenlucht laten aanzuigen. De warmte moet per slot van rekening daar vandaan komen. Het (veelvuldig) dichtvriezen en ontdooien dat er waarschijnlijk bij komt is eerder een goed dan slecht teken. Zoals eerder opgemerkt, je moet een stuk kouder uitblazen dan de buitenlucht, anders warmt het huis niet op. Even vooropgesteld dat je geen supergeïsoleerd huis hebt dat minder dan ~1 kW thermisch verlies heeft (triple-glas, spouwmuren van een meter dik etc).
Die 9,3°C is niet z’n binnen temperatuurMartin7182 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:12:
[...]
9.3 °C binnen?![]()
Je waarneming klopt wel met wat je eerder zei:
:strip_exif()/f/image/HXS5JwuGhAXq8yWdP49FvSBC.gif?f=fotoalbum_large)