Ego Warmtepompen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-12 09:29

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Goed gevonden idd. Dit product lijkt een grote rode vlag te zijn, Gewoon een rebranded Chinees product in de markt zetten alsof ze iets compleet revolutionairs hebben uitgevonden. Zeker met die 3x3 boosters, dat wil je eigenlijk helemaal niet.

https://www.warmte365.nl/...de-gasketel-66A6B5B1.html

"Een van de gebruikers van de EGO warmtepomp, Gerard Elema, laat weten: “Als Senior Application Engineer bij Siemens Digital Industry Software kijk ik met een technisch oog naar alles wat ik in huis haal. De EGO warmtepomp sprak me direct aan – innovatief, slim en van Nederlandse bodem. Ik wist dat de ontwikkeling gestart is bij VDL, wat voor mij als tech-liefhebber extra interessant is. De installatie bij mij thuis is vakkundig uitgevoerd, zelfs op een andere wand dan waar het oude systeem zat. Sindsdien draait alles perfect. Een mooi staaltje Nederlandse techniek.”"

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:37
Gerard is meer van printplaten...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
EXCalibur_EeK schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 13:40:
Goed gevonden idd. Dit product lijkt een grote rode vlag te zijn, Gewoon een rebranded Chinees product in de markt zetten alsof ze iets compleet revolutionairs hebben uitgevonden. Zeker met die 3x3 boosters, dat wil je eigenlijk helemaal niet.

https://www.warmte365.nl/...de-gasketel-66A6B5B1.html

"Een van de gebruikers van de EGO warmtepomp, Gerard Elema, laat weten: “Als Senior Application Engineer bij Siemens Digital Industry Software kijk ik met een technisch oog naar alles wat ik in huis haal. De EGO warmtepomp sprak me direct aan – innovatief, slim en van Nederlandse bodem. Ik wist dat de ontwikkeling gestart is bij VDL, wat voor mij als tech-liefhebber extra interessant is. De installatie bij mij thuis is vakkundig uitgevoerd, zelfs op een andere wand dan waar het oude systeem zat. Sindsdien draait alles perfect. Een mooi staaltje Nederlandse techniek.”"
Staat wel in dat het een in China geproduceerde samengesteld product is, niet dat daarover gelogen wordt.

Alleen snap ik hoer geen drol van en nog steeds ook geen PI schema gezien
.
Bovendien is het systeem voorbereid op zonne-energie. “Onze klanten stellen vaak een timer in van 11:00 tot 14:00 uur, als de zon schijnt. Dan verwarmt de thermische accu het buffervat tot 70 graden met gratis zonne-energie. ’s Avonds heb je daar nog steeds profijt van.” Dankzij slimme aansturing kan het systeem ook optimaal omgaan met variabele zonnestroom, het draait dan niet op vol vermogen als je maar zes panelen hebt.
Een thermische accu verwarmd het buffervat?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:44
@Technician- Ik snap ook niet hoe het werkt. Wat Schmitt schrijft helpt niet om het te begrijpen.

Zolang niemand het hier begrijpt ga ik er maar vanuit dat Ego wil dat we het niet begrijpen. En dat voor tapwater altijd de elektrische elementen aan gaan om het tapwater na te verwarmen om het naar een bruikbare temperatuur te brengen.

Iets wat een beetje lijkt op een Inventum Modulair etc. Technisch gezien wat mij betreft prima in een woning met erg bescheiden verbruik voor tapwater en verwarming.
Ik stoor me vooral aan hoe het in de markt wordt gezet.

Edit: ik hoop dat wel de echte TNO het apparaat heeft goedgekeurd, en niet een ander bedrijf in een ander land die toevallig ook zo heet.

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 19-10-2025 15:06 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13:43
Heeft de stofwolk gang al ‘n ontevreden gebruiker gevonden? Moet ‘n makkie zijn met zo’n stom product

• busscherski
@Green frog
Ander product gelieerde organisatie
teacher in "CVi (inductie verwarming) alternatief voor hoge temp CV?"

edit: in de war met HeatronX

En vraag me af hoe Gerard Elema terugkijkt op die review.

Er is nog geen winter geweest.

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 19-10-2025 23:07 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:37
@Green frog We wachten rustig af. In de tussentijd proberen we te voorkomen dat iemand 6k uitgeeft aan een teleurstelling. Dus hou de magic gewoon geheim en wij doen gewoon ons ding.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• busscherski
Je hebt van alles gedaan aan marketing. Maar nagelaten om het bedrijf aan te melden bij Google Maps. (gratis en effectief maar waar je weinig controle hebt op reviews) Grote rode vlag.

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 19-10-2025 22:08 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:03

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Een aantal mensen kan het niet geloven en er worden allerlei dingen als rode vlaggen gezien, die mij nog niet overtuigen dat het een rode vlag is. Er kunnen voor al deze argumenten ook tegen argumenten worden gemaakt. De winters en voorgaande winters wijzen uit of die ego het doet ja of nee.
Ben wel benieuwd of iemand van VDL hier op het forum zit. Wellicht kan diegene wat uitzoeken/navragen.
Rest van de “bewijzen” vind ik maar matig.
Ik vind het product rete interessant. Ik volg het topic hier nauwlettend maar reageer niet zoveel.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Welke link leg je aan tussen Ego of het bedrijf?
Dit betreft een electrische cv ketel waarvan wordt beweerd hetzelfde te doen als de gas cv en in een slecht geïsoleerde woning wordt niet het beloofde rendement gehaald.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ApC_IcE schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

Kan je uitleggen wat je bedoelt? Welke link leg je aan tussen Ego of het bedrijf?
Dit betreft een electrische cv ketel waarvan wordt beweerd hetzelfde te doen als de gas cv en in een slecht geïsoleerde woning wordt niet het beloofde rendement gehaald.
CVi = HeatronX. Maar HeatronX is niet Ego.

HeatronX en Ego gebruiken in de basis dezelfde warmtepomp unit, maar Ego koppelt 'm aan een buffervat met 9KW backup heaters terwijl HeatronX er een CVi ketel bij doet.

Verder hebben beide fabrikanten hun eigen besturing van de pomp, daar kunnen ook nog grote verschillen in zitten.
Anders dan dezelfde warmtepompunit gebruiken is er naar mijn weten geen relatie tussen beide bedrijven.

• busscherski
Bedankt voor de correctie.

Ik zie overigens geen aanleiding om te denken dat het apparaat niet werkt. Wel lijkt me duidelijk dat bij woningen die dichtbij 1500 m3 gas historisch zaten de energiekosten tegen gaan vallen vergeleken met andere warmtepompen.

Daar komen alle shady dingen, onnavolgbare marketinguitspraken, rode vlaggen, gebrek aan specs bij. En zover ik nu kan beoordelen ook misleiding.

• _JGC_
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 23:21:
Bedankt voor de correctie.

Ik zie overigens geen aanleiding om te denken dat het apparaat niet werkt. Wel lijkt me duidelijk dat bij woningen die dichtbij 1500 m3 gas historisch zaten de energiekosten tegen gaan vallen vergeleken met andere warmtepompen.

Daar komen alle shady dingen, onnavolgbare marketinguitspraken, rode vlaggen, gebrek aan specs bij. En zover ik nu kan beoordelen ook misleiding.
Deze pomp zal in de basis gewoon functioneren. Voor tapwater heb je een 9KW boiler die trapsgewijs bijkomt naarmate je dat vat verder leegtapt, ik verwacht dat de backup heaters voor verwarming niet eens mee gaan doen.
Als je straks 4.1KW gaat vragen als het echt koud wordt zal met name het lawaai tegen gaan vallen, maar verder denk ik dat 'ie gewoon levert.

Het is vooral de marketing die het 'm doet. Specs niet 100% duidelijk, dan een hoge sCOP beloven en adverteren met 75 graden. Dat gaat niet samen, dat weten jij en ik, maar het wordt gewoon zo verkocht. Is Ego niet de enige in overigens. Wordt verkocht als "klaar in 1 dag" vervanger van een CV ketel, aandacht aan de afgiftekant is er niet. En juist die afgifte is waar je het rendement pakt.

Maargoed, mijn Atlantic pomp wordt ook gewoon als universele CV addon verkocht. Doet ook niet wat er beloofd wordt. Ding stond niet voor niks na 2 winters op Marktplaats.

Verder kan je een mening hebben over dat cascade gedoe. Er zijn meer die het doen, gewoon lekker verkopen op kosten van de belastingbetaler. Bij Ego kost ie net zoveel als de subsidie, bij Quatt moet je dik bijleggen. Vanaf volgend jaar kan je fluiten naar die dubbele subsidie, dus dan zullen ze net als Quatt met een 6KW unit moeten komen. Of gewoon eerlijk adverteren en aangeven dat het bij 800 kuub gasverbruik past.

Overigens gaan we altijd uit van 1 kuub=8KWh. Maar als iets me duidelijk is geworden sinds de aanschaf van een keukenboiler en sinds de plaatsing van een warmtepomp dat een CV ketel in het voorjaar en najaar en zeker niet bij tapwater ook maar in de buurt komt van die 8KWh uit een kuub.

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:43
_JGC_ schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 22:51:
CVi = HeatronX. Maar HeatronX is niet Ego.

Anders dan dezelfde warmtepompunit gebruiken is er naar mijn weten geen relatie tussen beide bedrijven.
En beiden geloven in de meerwaarde van inductieverwarming.

Een directe link tussen Ego en HeatronX is niet publiek te vinden, maar wel:
-Ego zit op hetzelfde adres als het niet meer actieve ineendagvanhetgas.nl
-ineendagvanhetgas.nl verkocht de beruchte inductie-CV van TI-Green/HeatronX

De B.V. achter ineendagvanhetgas.nl en de vermoedelijke holding daarachter hebben nog geen jaarrekeningen gedeponeerd, dat is volgens mij wel verplicht inmiddels, en dat is opmerkelijk gelet op de mogelijke rechtzaken over de inductie-CV ketel.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59
sommige situaties lossen zichzelf ook op, HeatronX en TI-green zijn failliet verklaard:
insolventies.rechtspraak.nl

maarja, als je dus idd zo'n unit van hen hebt hangen beginnen je problemen nu pas echt!

• D1rck
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14-11 19:50
Green frog schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:34:
Heeft de stofwolk gang al ‘n ontevreden gebruiker gevonden? Moet ‘n makkie zijn met zo’n stom product
Ja ik volgende een Groene Kikker en werd hier flink de grond ingeboord en hij wil geen grond warmte pomp.
Ik twijfelde over jou keuze, mooie Made in China en door DHL geholpen.
Mijn Dynamische en ik wacht nog winter op eerste resultaten.
Van de 50 verkochte vele uit 2024 die hier blijkbaar niet langs kwamen, straks april 2026 eens kijken en
subsidie bleef zelfde.

Ik kocht een verwaarloosde 1973 klus woning, mooie keuken maar spouw (nog wel) Leeg.
Dak maar 5 cm glaswol en vloer komt Ton Zon op... blijft Riool na herstel lekkage wel bereikbaar mee.
Dak gaat van 5 naar +18=23 glaswol...
Spouw gaat 12 cm erin + waterafstotend maken na net gereinigd.
Na de Slaapkamer met Kunststof ook kamer raam van dubbel naar HR+++ want die schuifpui + vaste kan dat best hebben.

Ook Kurk op muur gelijmd + tapijt, vreselijke klus en na vorstvrij houden in April / Mei wonen en dan mag de ook Horizontale boiler als alles bij jou goed ging zelfde als jou foto daar...
Ik begreep dat horizontale restruimte vulling geen meerprijs had.

En de matige oude radiatoren, zo lelijk, deel Vloerverwarming + nieuwe lage temperatuur ophangen.
Maar ik las: Groen Kikker heeft Stads Verarming, meestal is verplicht aangesloten en weghalen lukte zelden.
Wel die vaste kosten nog, bij Gas kun je kraan dicht doen en stoppen, hier niet helaas.
Ik weigerde in Purmerend de Stads Verarming en bij storingen steeg 't houtgebruik in gehele wijk daar.

Tijdelijk 2 woningen en dan hoekje met Garage... en smeerkuil erin!
Mooie hobby ruimte en als 't gas verbruik van vorige bewoner 1685 kuub kostende naar €1000,- gaat ben ik tevreden, vermoedelijk veel minder zal dat worden, denk €750,- maar dat kan ik pas voorjaar 2027 bevestigen.
Hoewel ik van toen E label naar A++ zal gaan, misschien A++++ maar dat weet ik pas bij verkoop.
Gekocht met waardeloze E Label dat nog 2 weken geldig is.

Green Frog, Ik blijf je Groene Kikkertje noemen.
Murphy, ik doe alles fout zodat Ambtenaren boos worden, en ik heb de wet aan mijn zijde. _/-\o_

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
@D1rck Lees je post hierboven even door en probeer er (desnoods met hulp van iemand anders of AI) leesbare zinnen van te maken.
Zo is er geen touw aan vast te knopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ApC_IcE

ApC_IcE

@D1rck
Holy shit, zelfs met 2x lezen krijg ik pijn in mijn ogen. Hier is geen kaas van te maken.
Ben je nou tevreden gebruiker of ben je een of ander wazig verhaal aan het typen?

• Green frog
D1rck schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:48:
[...]

Maar ik las: Groen Kikker heeft Stads Verarming, meestal is verplicht aangesloten en weghalen lukte zelden

Murphy, ik doe alles fout zodat Ambtenaren boos worden, en ik heb de wet aan mijn zijde. _/-\o_
Ik ben van de stadsverwarming af, drie afgedopte pijpjes in de meterkast. Alle kosten weg. De weg die ik gelopen heb: eerst warmtepomp werkend hebben, dan stadsverwarming kranen dicht, dan degene op wiens naam het contract staat op www.mijnaansluiting.nl ‘verhuizen’. Dan krijg de nieuwe bewoner post over de stadsverwarming. Je partner (de nieuwe bewoner), kan dan offerte vragen om het af te sluiten en leidingen definitief verwijderen. Succes.

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-12 18:34
D1rck schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:48:
[...]

Ja ik volgende een Groene Kikker en werd hier flink de grond ingeboord en hij wil geen grond warmte pomp.
Ik twijfelde over jou keuze, mooie Made in China en door DHL geholpen.
Mijn Dynamische en ik wacht nog winter op eerste resultaten.
Van de 50 verkochte vele uit 2024 die hier blijkbaar niet langs kwamen, straks april 2026 eens kijken en
subsidie bleef zelfde.

Ik kocht een verwaarloosde 1973 klus woning, mooie keuken maar spouw (nog wel) Leeg.
Dak maar 5 cm glaswol en vloer komt Ton Zon op... blijft Riool na herstel lekkage wel bereikbaar mee.
Dak gaat van 5 naar +18=23 glaswol...
Spouw gaat 12 cm erin + waterafstotend maken na net gereinigd.
Na de Slaapkamer met Kunststof ook kamer raam van dubbel naar HR+++ want die schuifpui + vaste kan dat best hebben.

Ook Kurk op muur gelijmd + tapijt, vreselijke klus en na vorstvrij houden in April / Mei wonen en dan mag de ook Horizontale boiler als alles bij jou goed ging zelfde als jou foto daar...
Ik begreep dat horizontale restruimte vulling geen meerprijs had.

En de matige oude radiatoren, zo lelijk, deel Vloerverwarming + nieuwe lage temperatuur ophangen.
Maar ik las: Groen Kikker heeft Stads Verarming, meestal is verplicht aangesloten en weghalen lukte zelden.
Wel die vaste kosten nog, bij Gas kun je kraan dicht doen en stoppen, hier niet helaas.
Ik weigerde in Purmerend de Stads Verarming en bij storingen steeg 't houtgebruik in gehele wijk daar.

Tijdelijk 2 woningen en dan hoekje met Garage... en smeerkuil erin!
Mooie hobby ruimte en als 't gas verbruik van vorige bewoner 1685 kuub kostende naar €1000,- gaat ben ik tevreden, vermoedelijk veel minder zal dat worden, denk €750,- maar dat kan ik pas voorjaar 2027 bevestigen.
Hoewel ik van toen E label naar A++ zal gaan, misschien A++++ maar dat weet ik pas bij verkoop.
Gekocht met waardeloze E Label dat nog 2 weken geldig is.

Dit moet Dirck Tabac van Facebook zijn.

• Remco_1981
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01-12 14:21
Zitten er ook mede EGO-eigenaren in dit forum die hun ervaring willen delen? Ik heb de mijne in mei laten plaatsen, in de zomer met alleen douchen was het feest, dagelijks de WP in de middag uurtje inschakelen en zowel 's avonds (kinderen) en 's ochtends (wijzelf) douchen was geen probleem.

Maar toen kwam de koud en moest er verwarmd worden, en daar gaat het helaas mis. Het vermoede is dat dit te maken heeft met de mengverdeler van de vloerverwarming van de badkamer (die zit vlak bij de WP).

Wat ik alleen niet begrijp is waarom ik de WP niet meer zijn best zie doen, ik heb sinds kort de WP op een andere groep zitten en kan daardoor het stroomverbruik van die groep via HA monitoren. Daarbij die ik, naast elk uur een defrost, dat het stroom verbruik gedurende de dag afloopt van 1kwh naar 0,8kwh terwijl de temperatuur blijft hangen op 30 graden in plaats van de ingestelde 60 graden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPmSxj1t_RknHlQ7-0v4tj-jb5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMfXm2lwQRGvmDnJyYGLjhA0.jpg?f=fotoalbum_large

• _JGC_
  • Nu online
@Remco_1981 Het is een 4.1KW warmtepomp met COP van 4.6, dan kom je uit op het stroomverbruik dat jij meet. De specs bij lage temperaturen staan niet op de website.

Je ziet bij inschakelen dat de boiler/buffer opgestookt wordt, douchen laat dat inzakken en op moment dat je gaat verwarmen trek je de warmte er harder uit dan dat je warmtepomp dat weer kan aanvullen. Bij 30 graden stabiliseert dat zich omdat je afgifte daalt en je warmtepomp dat kan bijhouden.

Die defrosts zijn wel fors in stroomverbruik overigens, gaat er dan een backup heater meewerken? Voor een defrost hoeft de compressor helemaal niet hard te draaien.

• Remco_1981
Die defrost is trouwens een aanname van mij, ik probeerde een logische verklaring te vinden voor het rare gedrag wat ik zag (dip in tem, piek in stroom) als iemand een beter verklaring heeft hoor ik het graag.

Voor wat betreft het stabiliseren op 30 graden, (ook) dat kan ik niet zo goed verklaren, waarom blijft de unit dan niet 1kwh verstoken en daarmee de temperatuur verhogen naar de ingesteld waarde van 60graden.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:16
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:12:
Voor wat betreft het stabiliseren op 30 graden, (ook) dat kan ik niet zo goed verklaren, waarom blijft de unit dan niet 1kwh verstoken en daarmee de temperatuur verhogen naar de ingesteld waarde van 60graden.
Dat is normaal en zie je vaker. Als onze 3 kW Hewalex voor SWW draait (tot 55 graden) dan verbruikt hij max. ~1100 W. Voor verwarming zakt dat naar ~650 W bij 35 graden aanvoer. De Hewalex kan niet moduleren, de compressor draait denk ik op vaste snelheid. Onder deellast bij 35 graden heeft hij gewoon niet meer stroom nodig dan de genoemde 650 W. Misschien werkt dat bij de Ego ook zo.

• Remco_1981
Ah ok, fijn om te horen dat dit herkend wordt, de test van je CV op 55gr om te checken of je woning klaar is voor warmte pomp gaat dan alleen niet helemaal op :( Ik zie de temperatuur in mijn woning langzaam zakken op die 30gr. Nu staan de boosters aan, komt er 47gr uit de WP en warmt het gelukkig op, maar het is niet rendabel als ik dagelijks de boosters nodig heb omdat de EGO het niet trekt zonder :(

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Remco_1981 om een huis op temperatuur te houden is allereerst vermogen nodig. Als je huis meer dan 4 kW (of 3kW met defrosts) verliest koelt het dus af als de Ego het alleen moet doen.

De 30 graden is vervolgens een consequentie van jouw afgiftesysteem bij dat vermogen. De test met CV op lage temperatuur is dus prima voor warmtepompgeschiktheid maar vertelt je niet of specifiek de Ego een voor jou geschikte warmtepomp is. Wederom: die is ongeschikt om een equivalent gasverbruik van meer dan 800-1000 m³ per jaar volledig te vervangen.

Wel interessante grafieken trouwens. Praktijkdata <3
Van welk gasverbruik kwam je?

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 24-11-2025 15:48 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• _JGC_
  • Nu online
@Remco_1981 Kan je 1 tip geven: warmhouden. 24/7 dezelfde temperatuur, of iig de nacht ingaan met de temperatuur waar je 's morgens mee wilt opstaan.
Ik heb gisteren de ketel 10 minuten gestookt om een einde te maken aan een koud huis en een defrost cycle van elke 40 minuten terwijl de warmtepomp buiten stond te loeien. Mijn straf voor knutselen met de regeling op een vorstdag, heb zaterdag een paar uur niet gestookt waardoor het huis afkoelde.

• busscherski
Mooie praktijkdata. Het doet ongeveer wat ik verwacht, valt me niet tegen.

Dat eerste grafiekje is denk ik de aanvoertemperatuur waarmee de buffer wordt verwarmd? Komt er wel 38 graden water uit de douche of is het iets frisser?

Wat gebeurt er als je gaat douchen terwijl boiler/buffer (het is me nog onduidelijk wat het precies is) 30 graden is?

Als het qua geluid kan, met dit weer inderdaad snachts laten doordraaien, zo`n klein warmtepompje heeft met dit weer al snel 24 draaiuren per dag nodig om voldoende energie te leveren om een woning op temperatuur te houden.

Ik weet niet hoe deze installatie precies werkt, is het qua legionella oke als de buffer/boiler een paar maanden lang geen 60 graden bereikt?

• busscherski
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:55:
Ik zie de temperatuur in mijn woning langzaam zakken op die 30gr. Nu staan de boosters aan, komt er 47gr uit de WP en warmt het gelukkig op, maar het is niet rendabel als ik dagelijks de boosters nodig heb omdat de EGO het niet trekt zonder :(
Dat de boosters nodig zijn is in woningen die voorheen meer dan 800 m3 gas per jaar verbruikten en/of waar de warmtepomp geen 24 uur per dag aan staat wel te verwachten. Technisch gezien wat mij betreft een te verdedigen keuze, als het vooraf duidelijk gecommuniceerd is.

Gelukkig zijn de boosters niet elke dag nodig. Het grootste deel van het jaarlijkse verwarmen en tapwater verwarmen zal alsnog door de compressor gedaan worden.

Wat zegt je installateur hier over?

• Remco_1981
Proton_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:28:
@Remco_1981 om een huis op temperatuur te houden is allereerst vermogen nodig. Als je huis meer dan 4 kW (of 3kW met defrosts) verliest koelt het dus af als de Ego het alleen moet doen.

De 30 graden is vervolgens een consequentie van jouw afgiftesysteem bij dat vermogen. De test met CV op lage temperatuur is dus prima voor warmtepompgeschiktheid maar vertelt je niet of specifiek de Ego een voor jou geschikte warmtepomp is. Wederom: die is ongeschikt om een equivalent gasverbruik van meer dan 800-1000 m³ per jaar volledig te vervangen.

Wel interessante grafieken trouwens. Praktijkdata <3
Van welk gasverbruik kwam je?
Mijn Gasverbuik zat hoog in de 700, tegen de 800 kuub aan. Ik heb voor ik de keus maakte voor de ego een aantal checks gedaan, weet alleen niet meer waar die vandaan kwamen en of ze specifiek voor de Ego waren maar verbruik <800kuub, max dagverbruik <10kuub en dus de 50gr test op koude dagen.

• Remco_1981
_JGC_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:13:
@Remco_1981 Kan je 1 tip geven: warmhouden. 24/7 dezelfde temperatuur, of iig de nacht ingaan met de temperatuur waar je 's morgens mee wilt opstaan.
Ik heb gisteren de ketel 10 minuten gestookt om een einde te maken aan een koud huis en een defrost cycle van elke 40 minuten terwijl de warmtepomp buiten stond te loeien. Mijn straf voor knutselen met de regeling op een vorstdag, heb zaterdag een paar uur niet gestookt waardoor het huis afkoelde.
Thnx voor de tip, die gaan ik vannacht zeker toepassen. Doordat de boosters aan hebben gestaan is er nu eindelijk weer warmte in huis, afgelopen viel dat er tegen en was het zonder bijstoken met openhaard niet warm te krijgen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, omdat er geen cijfers bij A-7 gegeven worden is dimensionering een gok :)
Nachtverlaging eraf geeft hopelijk meer comfort. Zeker als een SWW run ook nog 2 uur duurt...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is ook interessant om te vergelijken met @Green frog die een lagere warmtevraag heeft; is de hulpverwarming daar ook nodig tijdens defrosts?

• Remco_1981
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:39:
Mooie praktijkdata. Het doet ongeveer wat ik verwacht, valt me niet tegen.

Dat eerste grafiekje is denk ik de aanvoertemperatuur waarmee de buffer wordt verwarmd? Komt er wel 38 graden water uit de douche of is het iets frisser?

Wat gebeurt er als je gaat douchen terwijl boiler/buffer (het is me nog onduidelijk wat het precies is) 30 graden is?

Als het qua geluid kan, met dit weer inderdaad snachts laten doordraaien, zo`n klein warmtepompje heeft met dit weer al snel 24 draaiuren per dag nodig om voldoende energie te leveren om een woning op temperatuur te houden.

Ik weet niet hoe deze installatie precies werkt, is het qua legionella oke als de buffer/boiler een paar maanden lang geen 60 graden bereikt?
De eerste grafiek is de uitgangstemperatuur van de CV, de warmwater temp ligt tegen de 40gr. Vervelende is alleen dat beide ingesteld zijn op 60gr en ik deze dus niet behaal. Douche is afgelopen dagen ook te koud volgens vrouwlief ;-) Ook hier zit een booster in, die heb ik laatste twee dagen al ingeschakeld tbv douchecomfort.

Ondanks dat de warmtepomp op zolder hangt en wij op de 1e slapen is wat mij betreft het geluid, ook door het aanzuiggeluid uit de badkamer die naast onze slaapkamer ligt, onaangenaam. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik extreem gevoelig ben voor geluiden tijdens het slapen O-)

Qua legionella verwacht ik geen issues, het water in het buffervat functioneert bij mijn weten als themoaccu in een gescheiden systeem

• Remco_1981
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:17:
[...]

Dat de boosters nodig zijn is in woningen die voorheen meer dan 800 m3 gas per jaar verbruikten en/of waar de warmtepomp geen 24 uur per dag aan staat wel te verwachten. Technisch gezien wat mij betreft een te verdedigen keuze, als het vooraf duidelijk gecommuniceerd is.

Gelukkig zijn de boosters niet elke dag nodig. Het grootste deel van het jaarlijkse verwarmen en tapwater verwarmen zal alsnog door de compressor gedaan worden.

Wat zegt je installateur hier over?
Booster zijn 'verkocht' als noodvoorziening, heb daar wellicht ook niet goed genoeg op doorgevraagd maar had verwacht dat die pas met temperaturen onder de zeg -5 nodig zouden zijn, niet al rond vriespunt.

Ben met installateur in gesprek, zijn voorstel is het vervangen van de mengverdeler van de vloerverwarming, hier krijg ik een voorstel voor, lastigste wordt verwacht ik nog de planning. Ik zat alleen in mijn maag met de 30gr uitgangstemperatuur terwijl het elektrisch vermogen afnam van 1kwh naar 0,8kwh. Snap(te) niet waarom 30gr als akkoord wordt gezien en het systeem niet door blijft draaien op 1kwh om (langzaamaan) te komen tot een uitgangstemperatuur van 60gr, waar ie op ingesteld staat. Begreep uit een andere reactie van een warmptepomp bezitter dat dit echter niet ongewoon is.

• _JGC_
  • Nu online
@Remco_1981 Ik weet niet wat de flow is door je CV systeem, maar met een paar graden verschil tussen aanvoer en retour bij voldoende flow zit je al snel aan 3KW warmte afgifte. Dan houdt zo'n warmtepomp van 4KW (bij 7 graden, bij -2 is het veel minder) niet over en krijg je de temperatuur niet omhoog.

Verdeler vervangen is altijd goed. Weg met hoge temperatuur mengverdelers, heb je niks aan.

• Andrehj
  • Nu online
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:26:
Ego waren maar verbruik <800kuub, max dagverbruik <10kuub en dus de 50gr test op koude dagen.
10 kuub bij koude dagen. Dat kon de afgelopen winter hooguit rond het vriespunt zijn (koudere dagen zijn er afgelopen winter niet geweest, laagste was hier -1.3 op 19 januari 2025), en betekent dus ca 15 kuub bij -10.
15 kuub gas maal 8 (of 9 bij VVW) = 120 kWh aan warmte. Delend door 21 verwarmingsuren (rest is voor defrosts en SWW) kom je dan op een vermogen van 5.7 kW, wat bijna het dubbele is van de 3 kW die de Ego volgens het subsidielabel bij vorst kan leveren.
Geen idee dus waar die waarde van 10 kuub als check vandaan komt, maar wat mij betreft is die bijna een factor twee te hoog. Als je boven de 5 à 6 kuub per dag zit met een gemiddelde etmaaltemperatuur van rond 0, dan is een Ego gewoon te klein.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Andrehj
  • Nu online
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:37:
Ondanks dat de warmtepomp op zolder hangt en wij op de 1e slapen is wat mij betreft het geluid, ook door het aanzuiggeluid uit de badkamer die naast onze slaapkamer ligt, onaangenaam. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik extreem gevoelig ben voor geluiden tijdens het slapen O-)
Misschien een domme vraag, maar ik snap het echt niet:
Waarom koopt iemand die "extreem gevoelig is voor geluiden tijdens het slapen" een warmtepomp met enkel een binnenunit en dus de compressor binnen? :?

• Andrehj
  • Nu online
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:48:
Snap(te) niet waarom 30gr als akkoord wordt gezien en het systeem niet door blijft draaien op 1kwh om (langzaamaan) te komen tot een uitgangstemperatuur van 60gr, waar ie op ingesteld staat. Begreep uit een andere reactie van een warmptepomp bezitter dat dit echter niet ongewoon is.
Het is 1 kW (zonder h). Maar het is heel simpel: De Ego heeft daarvoor gewoon te weinig vermogen. Rond het vriespunt heb je maar tussen de 3 en 4 kW beschikbaar, en bij 30 graden heeft je afgiftesysteem al dat vermogen. Om je CV-water warmer te krijgen heb je een sterkere WP nodig.
Voor jouw huis waarschijnlijk iets van 6 kW.

Een andere VWW-verdeler gaat je probleem in ieder geval niet verhelpen, want daarmee wordt het vermogen van je WP niet ineens op magische wijze groter.
Die andere verdeler is wél een goed idee als je een passende (grotere) WP aanschaft.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2025 20:24 ]

• busscherski
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:37:
[...]
De eerste grafiek is de uitgangstemperatuur van de CV, de warmwater temp ligt tegen de 40gr. Vervelende is alleen dat beide ingesteld zijn op 60gr en ik deze dus niet behaal. Douche is afgelopen dagen ook te koud volgens vrouwlief ;-) Ook hier zit een booster in, die heb ik laatste twee dagen al ingeschakeld tbv douchecomfort.

Qua legionella verwacht ik geen issues, het water in het buffervat functioneert bij mijn weten als themoaccu in een gescheiden systeem
Hoe zijn de luchtkanalen precies aangesloten? Werkt het volledig op ventilatielucht of gedeeltelijk ventilatielucht en gedeeltelijk buitenlucht? Misschien wat meer buitenlucht gebruiken? Zit er een geluiddemper tussen de warmtepomp en de badkamer?

Ik denk dat het inderdaad een hygieneboiler is, hier staat nog wat informatie.
Hygieneboiler en legionellaveiligheid
Met alle boosters altijd ingeschakeld zal het vat doorgaans wel dichtbij 60 graden blijven, is het wel veilig maar onnodig inefficient.
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:48:
[...]

Booster zijn 'verkocht' als noodvoorziening, heb daar wellicht ook niet goed genoeg op doorgevraagd maar had verwacht dat die pas met temperaturen onder de zeg -5 nodig zouden zijn, niet al rond vriespunt.
Als de warmtepomp 24/7 aan mag staan zal de buitentemperatuur waar boosters nodig zijn een paar graden lager komen te liggen dan wat het nu is.
Ben met installateur in gesprek, zijn voorstel is het vervangen van de mengverdeler van de vloerverwarming, hier krijg ik een voorstel voor, lastigste wordt verwacht ik nog de planning.
@_JGC_
Nee deze snap ik niet. Als je een Ego hebt dan gaat er by design regelmatig een grote plens water van 60 graden naar de vloerverwarming.
Het lijkt me dat je dan juist een verdeler met pomp moet hebben (die beschermt de vloer door te mengen). Als je een pomploze neemt gaat er 60 graden de vloer en en dat is teveel. Je hebt dan kans dat de vloerverwarmingslangen losscheuren van het beton of zelfs kans op een scheur in de vloer.
Ook snap ik niet hoe de verdeler de oorzaak van het probleem kan zijn dat je beschrijft.
Ik zat alleen in mijn maag met de 30gr uitgangstemperatuur terwijl het elektrisch vermogen afnam van 1kwh naar 0,8kwh. Snap(te) niet waarom 30gr als akkoord wordt gezien en het systeem niet door blijft draaien op 1kwh om (langzaamaan) te komen tot een uitgangstemperatuur van 60gr, waar ie op ingesteld staat. Begreep uit een andere reactie van een warmptepomp bezitter dat dit echter niet ongewoon is.
Ja klopt. Ik denk dat het apparaat doet zoals het ontworpen is. Meer kun je denk ik niet verwachten van een relatief kleine warmtepomp die geen 24 uur per dag aan staat.

Het ontwerp is een compromis. Geen buitenunit (dus beperkt vermogen), gebruik van ventilatielucht (verbetert efficientie), geen boiler (dus geen verschillende temperaturen mogelijk tussen CV en warm water, minder tapwatercomfort, minder efficient), deze beperkingen worden aangevuld door de back up heaters (niet efficient).

Ik snap nog steeds niet waarom er geen gewone boiler is toegepast. Zoals de Nibe S735 en Inventum Modul-AIR die in dit topic vaak aangehaald worden.
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:16:
[...]

10 kuub bij koude dagen. Dat kon de afgelopen winter hooguit rond het vriespunt zijn (koudere dagen zijn er afgelopen winter niet geweest, laagste was hier -1.3 op 19 januari 2025), en betekent dus ca 15 kuub bij -10.
15 kuub gas maal 8 (of 9 bij VVW) = 120 kWh aan warmte. Delend door 21 verwarmingsuren (rest is voor defrosts en SWW) kom je dan op een vermogen van 5.7 kW, wat bijna het dubbele is van de 3 kW die de Ego volgens het subsidielabel bij vorst kan leveren.
Geen idee dus waar die waarde van 10 kuub als check vandaan komt, maar wat mij betreft is die bijna een factor twee te hoog. Als je boven de 5 à 6 kuub per dag zit met een gemiddelde etmaaltemperatuur van rond 0, dan is een Ego gewoon te klein.
Wat je schrijft klopt in de basis maar ik wil er aan toevoegen dat ook bij een beta factor van 0.5 de hoeveelheid COP 1 nog best acceptabel kan zijn.
https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/
Het tabelletje bij Betafactor Warmtepomp inzet.
Bij beta factor 0.5 doet de warmtepomp nog 92% van het werk. Jij vind 92% een erg laag getal maar iemand die graag een warmtepomp zonder buitenunit wil kan daar best tevreden mee zijn. (laten we geen discussie beginnen over netbelasting etc.)

• Andrehj
  • Nu online
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:23:
Bij beta factor 0.5 doet de warmtepomp nog 92% van het werk. Jij vind 92% een erg laag getal maar iemand die graag een warmtepomp zonder buitenunit wil kan daar best tevreden mee zijn. (laten we geen discussie beginnen over netbelasting etc.)
Die netbelasting is (naast je eigen portemonnee) wel precies de reden waarom je die betafactoren niet moet willen.

• busscherski
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:26:
[...]

Die netbelasting is (naast je eigen portemonnee) wel precies de reden waarom je die betafactoren niet moet willen.
Wat je schrijft klopt als er veel mensen een warmtepomp hebben met lage betafactor. (ik denk dat er overigens al appartementengebouwen zijn die volledig verwarmd worden door Inventum Modul-AIR's, ik heb nog niet gehoord van grootschalige stroomuitval)

Het is op dit moment totaal geen issue voor een willekeurige warmtepomp gebruiker. Die voelt de consequenties niet. En zeker als er weinig van zijn dan zijn er ook nauwelijks consequenties qua netbelasting. Het is gewoon een keuze die gemaakt mag worden. Het is niet verboden. De gebruiker ondervind de nadelen niet (tenzij de halve wijk er een heeft en het extreem koud wordt)

• arnoldniessen
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:23:
Nee deze snap ik niet. Als je een Ego hebt dan gaat er by design regelmatig een grote plens water van 60 graden naar de vloerverwarming. Het lijkt me dat je dan juist een verdeler met pomp moet hebben (die beschermt de vloer door te mengen). Als je een pomploze neemt gaat er 60 graden de vloer en en dat is teveel.
We weten het hydraulische schema en regelgedrag van de Ego niet, maar als het schema hiermee overeenkomt dan hoeft het niet zo te zijn dat er 60 graden uitgegooid wordt. Er zit op die tekening een warmtewisselaar tussen het interne circuit en het CV circuit. Als het buffervat bv 30C is, en het interne watercircuit start eerder op dan de CV circulatiepomp zodat het interne circuit de temperatuur van het buffervat krijgt, kun je er voor zorgen dat het CV-water begint bij 30C, en als de compressor aangaat wordt het dan iets meer.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• busscherski
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:40:
[...]

We weten het hydraulische schema en regelgedrag van de Ego niet, maar als het schema hiermee overeenkomt dan hoeft het niet zo te zijn dat er 60 graden uitgegooid wordt. Er zit op die tekening een warmtewisselaar tussen het interne circuit en het CV circuit. Als het buffervat bv 30C is, en het interne watercircuit start eerder op dan de CV circulatiepomp zodat het interne circuit de temperatuur van het buffervat krijgt, kun je er voor zorgen dat het CV-water begint bij 30C, en als de compressor aangaat wordt het dan iets meer.
Kan die dan ook 40 graden naar CV sturen terwijl het buffervat 60 graden is?
Wel een leuke om te testen voor @Remco_1981

edit: als het zo is dan moet er toch een instelling mogelijk zijn lijkt me? Als je geen vloerverwarming hebt wil je gewoon buffertemperatuur naar je radiatoren sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 24-11-2025 20:57 ]

• arnoldniessen
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:54:
Kan die dan ook 40 graden naar CV sturen terwijl het buffervat 60 graden is?
Wel een leuke om te testen voor @Remco_1981
[edit - hm, ja dat zou ook kunnen als je de debiet-verhoudingen op die warmtewisselaar goed regelt: CV water 2x zo hard doorpompen als intern water. Maar green frog zegt hieronder dat dit schema niet is wat er in de Ego zit.].

[ Voor 33% gewijzigd door arnoldniessen op 25-11-2025 17:51 ]

• busscherski
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:05:
[...]

Goed punt, nee, dat zou dan niet kunnen. Het CV water wordt voorverwarmd tot bijna buffervat-temperatuur. Dus het buffervat moet dan eerst afkoelen tot 40 graden voor je de verwarming aan zet. Of je moet de WP tijdelijk op koelen zetten.
Oke, dan blijft wat mij betreft een mengende vloerverwarming verdeler belangrijk bij een Ego.

• Green frog
Remco_1981 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:59:
Zitten er ook mede EGO-eigenaren in dit forum die hun ervaring willen delen? Ik heb de mijne in mei laten plaatsen, in de zomer met alleen douchen was het feest, dagelijks de WP in de middag uurtje inschakelen en zowel 's avonds (kinderen) en 's ochtends (wijzelf) douchen was geen probleem.

Maar toen kwam de koud en moest er verwarmd worden, en daar gaat het helaas mis. Het vermoede is dat dit te maken heeft met de mengverdeler van de vloerverwarming van de badkamer (die zit vlak bij de WP).

Wat ik alleen niet begrijp is waarom ik de WP niet meer zijn best zie doen, ik heb sinds kort de WP op een andere groep zitten en kan daardoor het stroomverbruik van die groep via HA monitoren. Daarbij die ik, naast elk uur een defrost, dat het stroom verbruik gedurende de dag afloopt van 1kwh naar 0,8kwh terwijl de temperatuur blijft hangen op 30 graden in plaats van de ingestelde 60 graden. [Afbeelding]
Je blijheid van het zomerdag verbruik van 1 kWh herken ik wel, had ik ook. *knip* laat dat
De EGO heeft andere regeling dan wat men hier gewoon is.

Jij hebt hetzelfde als wat ik had bij de eerste keer verwarmen. Daar ben ik blij mee. Ik ga je proberen te helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adR7bjr_6w3RsztrGP_gHepqb9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zucMoMEG7bj3Pxode5a9e6nH.png?f=fotoalbum_large

De DHW draait in de winter bij mij op 60°C. De T out is de cv water temperatuur. Die stel je hier in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x63UYnGkGzF2VnKnassEkPGzCUo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J3vVEj1iAFMGIhuWbQfDfUvW.png?f=fotoalbum_large

Check ff waar je die 65/3° instelt. Verwarming 65°C. Zo staat het bij mij met conventionele radiatoren. Ben er nog mee aan het spelen. Toen er nachtvorst was liet ik ‘m dus ‘s nachts doordraaien, nu al niet meer. De truc is om je DHW water je cv-water te laten voor-verwarmen. Die moeten niet te ver uit elkaar liggen, 2-3° lager is ideaal volgens mij.

Standaard settings zijn: De e-boosters gaan pas bij -15°C aan. Gaan nu 5 min aan bij defrosten. Beide waardes kun je aanpassen. Maar zou ik niet doen. Bij mij nog nooit defrosten geweest.

Jij draait nu alleen over je DHW vat, en WP warmt alleen je vat op. T out moet je iets hoger zetten dan DHW, anders hinkel je EGO ipv rennen. Dat verklaar ook het defrosten en je koude douche water. Ik had precies hetzelfde. Een van de 200 parameters had ik ook zonder het te realiseren verkeerd gezet. Denk dat jij dat ook hebt.
Als je d’r niet uitkomt ff de uitvinder zelf, Emile app’n, kan die in je systeem kijken en eea corrigeren en adviseren. Met <800 m3 gas moeten de boosters bij dit weer nog uit kunnen blijven lijkt me. Weet je zeker dat je die aangezet hebt? Die zitten bij mij achter een beveiligde pincode.

Zie je ook Ta? De temperatuur van de aangezogen lucht. Die moet ver van de buitenlucht temperatuur liggen, anders doet je mechanische afzuiging te weinig.
Succes

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 25-11-2025 15:18 ]

• Green frog
arnoldniessen schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:40:
[...]

Dat schema heeft niets met de EGO te maken die op m’n zolder staat

• arnoldniessen
busscherski schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:15:
Oke, dan blijft wat mij betreft een mengende vloerverwarming verdeler belangrijk bij een Ego.
Ik heb mijn opmerking moeten aanpassen - CV water loopt niet door het buffervat heen, dat is juist het SWW water. Dus je kunt in theorie wel 40C CV water uit het systeem halen als het buffervat 60C is. Als je het interne water maar veel langzamer rondpompt dan het CV water. Maar Green frog geeft net aan dat dit schema niet met de Ego overeenkomt.

• arnoldniessen
Green frog schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:25:
Dat schema heeft niets met de EGO te maken die op m’n zolder staat
Maar weet je hoe het dan wel zit ?

(nb: ik heb een opmerking van gisteren 21:05 hierboven nu gecorrigeerd)

• Green frog
arnoldniessen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:55:
[...]

Maar weet je hoe het dan wel zit ?

(nb: ik heb een opmerking van gisteren 21:05 hierboven nu gecorrigeerd)
Ja, ik heb ‘n schema. Maar dat ga ik, net zo min als inwendige foto’s, niet random delen op internet.

Ga een veelbelovende startup niet in de wielen rijden. Vind de innovatie techniek te leuk, ze zijn veels te succesvol momenteel. Ook door andere EGO bezitters hier al eerder gezegd, vraag het ze zelf maar.

• Andrehj
  • Nu online
Green frog schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:02:
Ja, ik heb ‘n schema. Maar dat ga ik, net zo min als inwendige foto’s, random delen op internet.
Huh? Hoe kun je nou een fatsoenlijke diagnose doen als je niet eens het hydraulisch schema van de unit hebt?
Bij normale fabrikanten (zoals Mitsubishi bijvoorbeeld) staan die schema's gewoon in de voor iedereen te downloaden installatiehandleidingen.

• ApC_IcE

ApC_IcE

Is het niet gewoon zo dat het water in de thermische accu stilstaat? en een gesloten systeem?
Dat SWW een aparte lus heeft in deze buffer.
Dat wat voor de verwarming een aparte lus heeft in deze buffer?
Kijk maar naar de aansluitingen?
Afbeeldingslocatie: https://ego.nl/wp-content/uploads/2024/12/EGObuffertank.jpg
van www.ego.nl
Andrehj schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:04:
[...]

Huh? Hoe kun je nou een fatsoenlijke diagnose doen als je niet eens het hydraulisch schema van de unit hebt?
Bij normale fabrikanten (zoals Mitsubishi bijvoorbeeld) staan die schema's gewoon in de voor iedereen te downloaden installatiehandleidingen.
Het is misschien een technologie die ze niet willen dat iedereen kopieert?
Geen idee ik roep maar wat

[ Voor 41% gewijzigd door ApC_IcE op 25-11-2025 20:06 ]

• Andrehj
  • Nu online
ApC_IcE schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:05:
Het is misschien een technologie die ze niet willen dat iedereen kopieert?
Geen idee ik roep maar wat
Als je dat zou willen kopiëren dan koop je er toch een en haal je die helemaal uit elkaar? Dan heb je in een uurtje het schema getekend.
En als je dan ook nog wat monitoring op alle kleppen aansluit weet je al snel hoe alles aangestuurd wordt.
Zo'n ding is echt geen ingewikkelde rocket science.

• arnoldniessen
Green frog schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:02:
Ja, ik heb ‘n schema. Maar dat ga ik, net zo min als inwendige foto’s, random delen op internet.

Ga een veelbelovende startup niet in de wielen rijden. Vind de innovatie techniek te leuk, ze zijn veels te succesvol momenteel. Ook door andere EGO bezitters hier al eerder gezegd, vraag het ze zelf maar.
Ik probeer alleen maar te begrijpen wat de voor- en nadelen zijn. Als je schrijft "T out moet je iets hoger zetten dan DHW" en je wilt echt 63C voor je radiatoren hebben, dan is dat bij jou mischien prima, maar als je vloerverwarming hebt klinkt dat niet erg efficient. Maar zonder schema is er weinig over te zeggen. Ik hou wel van een vernieuwend concept, als het werkt, maar ook van openheid, zeker gezien de historie met ineendagvanhetgas die CVi/thuisstroom verkocht. Tot nu toe zie ik 1 heel erg positieve tweaker, 1 gebruiker met (aanloop?)problemen, en verder nog een paar kopers maar nog weinig echte winter ervaringen.

• Green frog
arnoldniessen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:34:
[...]

Ik probeer alleen maar te begrijpen wat de voor- en nadelen zijn. Als je schrijft "T out moet je iets hoger zetten dan DHW" en je wilt echt 63C voor je radiatoren hebben, dan is dat bij jou mischien prima, maar als je vloerverwarming hebt klinkt dat niet erg efficient. Maar zonder schema is er weinig over te zeggen. Ik hou wel van een vernieuwend concept, als het werkt, maar ook van openheid, zeker gezien de historie met ineendagvanhetgas die CVi/thuisstroom verkocht. Tot nu toe zie ik 1 heel erg positieve tweaker, 1 gebruiker met (aanloop?)problemen, en verder nog een paar kopers maar nog weinig echte winter ervaringen.
Er zitten 208 instelbare parameters in, als mijn ouderwetse radiatoren met de EGO kunnen omgaan, dan zal dat bij modernere afgifte systemen al helemaal geen probleem zijn.

Er draaien ondertussen >500 systemen. Geen nieuws/geluid is goed nieuws met dit soort zaken.

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:18
Interessante WP. Het staat of valt met de juiste dimensionering, en daar zijn gedetailleerde specs voor nodig en een inschatting warmtevraag

Overigens is verbergen van specs achter een marketing filter zeer gebruikelijk. Maar deze branche zou duidelijk moeten zijn dat je je imago alleen maar afbreekt door verkeerde verwachtingen te wekken voor iets essentieels als verwarming met een hoog investeringsbedrag. Het is geen USB kabeltje bij Ali die bij nader inzien toch geen 240 Gb/s ondersteunt.......einde rant ;)

Mailtje naar EGO gestuurd voor wat meer specs. Voor over ik nu kan zien:
- 4.1 kw max (bij A7/W35? incl/excl bijmengen (hoeveel) ventilatielucht?) met een COP van 4.6
- SCOP 4.75
- geen specs @ A-7/W35 of A-10/W35

Ter vergelijking, de (ook redelijk nieuwe) BEN van Inventum doet:
- 5,38 kW(A7/W35) bij een COP van 3.24
- 4.07 kw (A -7/W35) bij een COP van 2.9
- SCOP 4.5 bij een warmtebehoefte van 11111 kW/jr (gemiddeld 1.3 kWh) en 3.5 bij 27778 kW/jr (3.17kW)

Als ik de COP's bij max vermogen A7/W35 (3.24 vs 4.6) vergelijk (uitgaand van vergelijkbare techniek) zou je bijna denken dat de COP van de EGO ventilatielucht bijmengt (en de BEN niet).

Heeft iemand daar data van? Heb t EGO ook gevraagd.

Maar mijn voorlopige gok is 4.1kW in voor/najaar, en in de winter 10 a 20% eraf (3.2-3.7kW). En dat alles met bijmengen ventilatielucht, zonder bijmengen vermoedelijk lagere waardes. En als je daarmee ook SWW wil verwarmen, moet je die kW er nog afhalen. Daaruit volgt je kW voor verwarmen. Daarmee hoeft het geen slecht apparaat te zijn, en voor woningen met lage warmtevraag en weinig buitenruimte met buren op je lip (binnensteden) zeker een oplossing. Maar een gedetailleerd spec sheet zou handig zijn om te bepalen voor wie

PS. Hier een leuk artikel over de beta factor

[ Voor 7% gewijzigd door Cruiseronline op 26-11-2025 13:00 ]

• Remco_1981
Dank @Green frog, heb gelukkig zeker contact met EGO en hun ondersteuning. Het lijkt erop dat ik een wat bijzondere situatie heb met twee vloerverwarmingen in het systeem. 1 voor de badkamer waarvan de pomp met mengverdeler op zolder hangt, direct onder de EGO. En dan nog 1, met meerdere groepen/circuits, voor de begane grond.

Gisteren weer monteur over de vloer gehad, weer stapje verder, zijn er nog niet maar heb er alle vertrouwen in dat we er wel gaan komen. Als e.e.a. in basis goed werkt zal ik zeker met Emile verder in de optimalisatie duiken. Door mijn startproblemen was ik vooral even opzoek naar bevestiging dat het wel kán werken ;-)

De boosters had Emile overigens even voor mij aangezet, al die parameters ga ik mijn vingers niet aan branden

• Martin7182
Cruiseronline schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:04:
Interessante WP. Het staat of valt met de juiste dimensionering, en daar zijn gedetailleerde specs voor nodig en een inschatting warmtevraag

Overigens is verbergen van specs achter een marketing filter zeer gebruikelijk. Maar deze branche zou duidelijk moeten zijn dat je je imago alleen maar afbreekt door verkeerde verwachtingen te wekken voor iets essentieels als verwarming met een hoog investeringsbedrag. Het is geen USB kabeltje bij Ali die bij nader inzien toch geen 240 Gb/s ondersteunt.......einde rant ;)

- 4.1 kw max (bij A7/W35? incl/excl bijmengen (hoeveel) ventilatielucht?) met een COP van 4.6
- SCOP 4.75

- SCOP 4.5 bij een warmtebehoefte van 11111 kW/jr (gemiddeld 1.3 kWh) en 3.5 bij 27778 kW/jr (3.17kW)

Als ik de COP's bij max vermogen A7/W35 (3.24 vs 4.6) vergelijk (uitgaand van vergelijkbare techniek) zou je bijna denken dat de COP van de EGO ventilatielucht bijmengt (en de BEN niet).

Maar mijn voorlopige gok is 4.1kW in voor/najaar, en in de winter 10 a 20% eraf (3.2-3.7kW). En dat alles met bijmengen ventilatielucht, zonder bijmengen vermoedelijk lagere waardes. En als je daarmee ook SWW wil verwarmen, moet je die kW er nog afhalen. Daaruit volgt je kW voor verwarmen. Daarmee hoeft het geen slecht apparaat te zijn, en voor woningen met lage warmtevraag en weinig buitenruimte met buren op je lip (binnensteden) zeker een oplossing. Maar een gedetailleerd spec sheet zou handig zijn om te bepalen voor wie

3.2 - 3.7 kW met bijmengen ventilatielucht. Daar moet je nog wat vermogen van afhalen want de Ego als verwarming zuigt een deel van zijn eigen warmte op. Ik ben wel benieuwd naar de specs, want dat geheimzinnige gedoe is een grote rode vlag.

• ApC_IcE

ApC_IcE

arnoldniessen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:34:
[...]

Ik vind het product mooi om te volgen maar krijg toch echt een gek gevoel hiervan.
Zijn er nog geen reviews te vinden van dit apparaat? met 500 installaties zou je dat allang moeten vinden. Als bedrijf die net begint zou je daar toch marketing technisch bij iedere klant om vragen?
De enige reviews zijn op hun eigen site en hier. dat is toch gek? Waarom niet op Google? 8)7

• ApC_IcE

ApC_IcE

[..]
- SCOP 4.75

Mega interessant ook voor een eigen topic die BEN, van 4 naar 5kW kan al een behoorlijk verschil zijn in verwarming van huizen.

De SCOP van de Ego betwijfel ik steeds meer hoe ik hier lees. 4,75 is wel hoog voor een apparaat met 9kW aan boosters zou je denken. |:(

• Green frog
[b]ApC_IcE in "Ego Warmtepompen"ApC_IcE schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:26[/

De SCOP van de Ego betwijfel ik steeds meer hoe ik hier lees. 4,75 is wel hoog voor een apparaat met 9kW aan boosters zou je denken.
Stuur anders ff een e-mail naar TNO dat ze verkeerd gemeten hebben. Die sukkels hebben zich volgens jou dus niet aan Europees vastgelegde procedures gehouden?!

Lees hieronder, die boosters kun je zelf helemaal niet aanzetten. Daar heb je de fabrikant voor nodig.

Bij mij is het glas halfvol, de klant die tevreden is hoor je meestal niet. Ik vind het vreemder dat je de problemen niet hoor, die zijn er dus niet of bijna niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Green frog op 26-11-2025 22:08 ]

• el-Raza
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 18:00
- SCOP 4.75

Wat bijmengen betreft: volgens het specificatieblad van de BEN scheelt dat maar ongeveer 0,5 op de SCOP. Het lijkt me niet dat dat dan ineens een verschil van 1,36 op de COP kan verklaren.

In het specificatieblad van de BEN staat verder een inderdaad een SCOP van 4.5 resp. 3.5 (beide zijn zonder bijmengen van ventilatielucht), maar ook 5,2 resp 3,9 als je wel ventilatielucht bijmengt, en zelfs 7,4 als de warmtevraag van je woning slechts 1389 kWh/jaar is. Als die SCOPs zo ver uit elkaar liggen en bij de EGO niet is gespecificeerd bij welke warmtevraag dat is gemeten en of daar ventilatielucht is bijgemengd of niet, dan kun je de SCOPs van die twee producten niet met elkaar vergelijken.

Verder vind ik een COP van 4,6 wel erg knap bij een (piek?)vermogen van 4,1 kW. Het is jammer dat ze niet opgeven bij welke buitentemperatuur dat is.

De BEN levert een vermogen van 4,07 kW (88%) bij A-7/W35 met een COP van 2,9 en de Nibe S735-4 doet dan 3,1 kW (89%?) met een COP van 2,6. Als de EGO werkelijk 4,1 kW kan leveren bij A-7/W35 met een COP van 4,6 dan steken ze met kop en schouders boven de rest uit, maar ik kan het maar moeilijk geloven. Als de prestaties werkelijk zo goed zijn dan zouden ze dat toch van de daken schreeuwen?

Aangezien de EGO een subsidiabel vermogen heeft van maar 3 kW, heb ik het vermoeden dat de EGO een piekvermogen heeft van 4,1 kW bij A7/W35 (of misschien een nog hogere buitentemperatuur), en een vermogen van tussen de 2,5 en 3,4 kW bij A-10/W35, met tot op heden onbekende COP. Mijn vermoeden is echter dat de COP bij A-10/W35 bij lange na geen 4,6 is. Dat vermoeden wordt nog eens versterkt door de bijstookelementen van 9 kW. Wat het dan wel is blijft gissen.

• Green frog
el-Raza schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:03:
[...]

Wat bijmengen betreft: volgens het specificatieblad van de BEN scheelt dat maar ongeveer 0,5 op de SCOP. Het lijkt me niet dat dat dan ineens een verschil van 1,36 op de COP kan verklaren.

In het specificatieblad van de BEN staat verder een inderdaad een SCOP van 4.5 resp. 3.5 (beide zijn zonder bijmengen van ventilatielucht), maar ook 5,2 resp 3,9 als je wel ventilatielucht bijmengt, en zelfs 7,4 als de warmtevraag van je woning slechts 1389 kWh/jaar is. Als die SCOPs zo ver uit elkaar liggen en bij de EGO niet is gespecificeerd bij welke warmtevraag dat is gemeten en of daar ventilatielucht is bijgemengd of niet, dan kun je de SCOPs van die twee producten niet met elkaar vergelijken.

Verder vind ik een COP van 4,6 wel erg knap bij een (piek?)vermogen van 4,1 kW. Het is jammer dat ze niet opgeven bij welke buitentemperatuur dat is.

De BEN levert een vermogen van 4,07 kW (88%) bij A-7/W35 met een COP van 2,9 en de Nibe S735-4 doet dan 3,1 kW (89%?) met een COP van 2,6. Als de EGO werkelijk 4,1 kW kan leveren bij A-7/W35 met een COP van 4,6 dan steken ze met kop en schouders boven de rest uit, maar ik kan het maar moeilijk geloven. Als de prestaties werkelijk zo goed zijn dan zouden ze dat toch van de daken schreeuwen?

Aangezien de EGO een subsidiabel vermogen heeft van maar 3 kW, heb ik het vermoeden dat de EGO een piekvermogen heeft van 4,1 kW bij A7/W35 (of misschien een nog hogere buitentemperatuur), en een vermogen van tussen de 2,5 en 3,4 kW bij A-10/W35, met tot op heden onbekende COP. Mijn vermoeden is echter dat de COP bij A-10/W35 bij lange na geen 4,6 is. Dat vermoeden wordt nog eens versterkt door de bijstookelementen van 9 kW. Wat het dan wel is blijft gissen.
4,1 kW bij A7/W35 en COP4,6 bij A7/W35 volgens de manual.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:27

- SCOP 4.75

Ik durf te wedden dan je geen antwoord krijgt. Snap niet goed waarom ze geheimzinnig doen.

Wat ik denk is dat ze een compressor gebruiken die meestal toegepast word in warmtepomp boiler.
Bijvoorbeeld deze: KL-270
https://www.alibaba.com/p...-Water_1601442290946.html
4kw, R290
met zo'n soort heatpump:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id9gUUuQUOYZuADyxHfPbblUt7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gwSzYO9atGn8WsFTEBkesMu9.png?f=fotoalbum_large
En dat zou volgens chatgpt redelijk passen in de ego:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN8ZYQ7kE6OXzHZPYQ0C37NVaBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vZb1Fbybs0Mja5AoeqQlvCWb.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• busscherski
@ice-T106

Plausibel maar heb je die plaatjes nu zelf gegenereerd met Chat GTP?

• ice-T106
busscherski schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:08:
@ice-T106

Plausibel maar heb je die plaatjes nu zelf gegenereerd met Chat GTP?
die laatste wel ja, heb ik er netjes bij gezet toch?
Die met de compressor unit is echt:
https://phnix-europe.com/products/airexpert.html

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:23
Sorry, maar waar gaat dit over? Je laat een plaatje zien van de internals van een ander product en geeft aan dat die ook hierin zou kunnen passen? Er worden wereldwijd honderden warmtepompboilers gemaakt, dus ik begrijp dit punt niet helemaal. Je ziet op de afbeelding overigens niet eens een compressor maar een verdamper en ventilatorbox. De meeste warmtepompboilers hebben overigens ook een aan/uit compressor en dit product een modulerende compressor.

[ Voor 14% gewijzigd door TheRealFreek op 27-11-2025 13:51 ]

• ice-T106
TheRealFreek schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:46:
Sorry, maar waar gaat dit over? Je laat een plaatje zien van de internals van een ander product en geeft aan dat die ook hierin zou kunnen passen? Er worden wereldwijd honderden warmtepompboilers gemaakt, dus ik begrijp dit punt niet helemaal. Je ziet op de afbeelding overigens niet eens een compressor maar een verdamper en ventilatorbox. De meeste warmtepompboilers hebben overigens ook een aan/uit compressor en dit product een modulerende compressor.
Dit is een hele unit met verdamper, ventilator en compresser van 4kW met R290 (vergelijkbaar met de EGO) Maar punt is juist dan je met de juiste warmtepomp boiler top unit uit China een heel eind bent.

• Technician-
  • Nu online
Wat ik nog steeds niet snap.
Je hebt VV met Ta 30C nodig.
Maar het cv water gaat door de sanitaire buffer (hygiëneboiler) en die is pak m beet 55C
Dan gaat je vloer toch kapot als je steeds een uur 55C erin stopt?
Bovendien koelt SWW af naar uiteindelijk vloertemp.

Of wordt de buffer dan naar 30C verwarmd en wordt SWW per definitie elektrisch naverwarmt met de 9kW booster?

• _JGC_
  • Nu online
Technician- schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:48:
Wat ik nog steeds niet snap.
Je hebt VV met Ta 30C nodig.
Maar het cv water gaat door de sanitaire buffer (hygiëneboiler) en die is pak m beet 55C
Dan gaat je vloer toch kapot als je steeds een uur 55C erin stopt?
Bovendien koelt SWW af naar uiteindelijk vloertemp.

Of wordt de buffer dan naar 30C verwarmd en wordt SWW per definitie elektrisch naverwarmt met de 9kW booster?
Daarom laat je de mengverdeler zitten. Zodat die 55 graden teruggemengd wordt naar 30 graden en er gewoon 45 graden retour komt naar de buffer.

• Technician-
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:54:
[...]

Daarom laat je de mengverdeler zitten. Zodat die 55 graden teruggemengd wordt naar 30 graden en er gewoon 45 graden retour komt naar de buffer.
Huh bij 55C is de COP toch nog maar 2 bij buiten 2C?

• _JGC_
  • Nu online
Technician- schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:55:
[...]

Huh bij 55C is de COP toch nog maar 2 bij buiten 2C?
Zou kunnen, maar je verkoopt gewoon een warmtepomp die 75 graden maakt en een COP heeft van 4.6. Dan kan 55 graden aanvoer uit een buffer er ook wel bij.

• Cruiseronline
@Martin7182 ja precies
(3.2-3.7kW). En dat alles met bijmengen ventilatielucht, zonder bijmengen vermoedelijk lagere waardes. En als je daarmee ook SWW wil verwarmen, moet je die kW er nog afhalen.
Nog niks gehoord van EGO. Als ik wat hoor laat ik het weten.

• Cruiseronline
Green frog schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:36:
[...]

4,1 kW bij A7/W35 en COP4,6 bij A7/W35 volgens de manual.
@Green frog thx voor de info. Staat er toevallig bij of dat is met alleen buitenlucht, of met bijmengen van ventilatielucht?

• Martin7182
Cruiseronline schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:56:
[...]

@Green frog thx voor de info. Staat er toevallig bij of dat is met alleen buitenlucht, of met bijmengen van ventilatielucht?
Dat zou niet uit moeten maken, 7 graden = 7 graden :)

• el-Raza
@ice-T106 We hoeven niet helemaal te gokken wat er in de EGO zit. Op hun site staat gewoon een render van het binnenwerk: ego.nl.

• el-Raza
Martin7182 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:01:
[...]
Dat maakt wel uit. A7/W35 betekent alleen dat de temperatuur van de buitenlucht 7 °C is. Als je ventilatielucht bij gaat mengen, dan haal je ook energie uit een andere bron (namelijk vieze maar warme lucht uit je huis van circa 20 °C). Daarmee stijgt de temperatuur van de lucht die de warmtepomp gebruikt en haal je dus een hogere efficiëntie.

Dit alles is wel onder de aanname dat je je huis ventileert, ook als je geen ventilatielucht zou bijmengen. In dat laatste geval blaas je vieze lucht van 20 °C direct naar buiten. De warmte die op die manier verloren gaat moet dan weer opgewekt worden door je warmtepomp die dan alleen maar een aanvoer van 7 °C heeft.

Een ventilatiewarmtepomp kan een groot deel van die energie hergebruiken. Bij de BEN is de SCOP daarom ook ongeveer 0,5 hoger als je ook ventilatielucht gebruikt.

• arnoldniessen
Technician- schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:48:
Als het schema hiervoor klopt (volgens Green frog dus niet) dan gaat niet het cv water zelf door de buffer, maar wel het primaire water circuit, en zit er een warmtewisselaar tussen primair en cv circuit.
SWW zou dan naverwarmd worden vanaf buffervat temperatuur met een combinatie van 3kW warmtepomp en booster(s).

In de zomer en aan de seizoensranden kan het buffervat 55C worden gestookt, terwijl het cv circuit toch (soms) op lage temperatuur draait, met een hoge temperatuursprong op de warmtewisselaar.

En in winter kan het buffervat geregeld worden met iedere temperatuur die hoger is dan de cv retour. Hoe hoger, hoe zuiniger sww is en hoe minder zuinig cv is.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdL_xWPBGzpxLHZoO7MZctBt0aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrzcR2A9yzehyzW3iqLbE9OA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULEdLvQqrrJXpOApazTBO3bneQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kg4hBg37l2CbJ5Fll9goX3jI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lA89AcQ4r7RSqNvDi0HiDLjgHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vez5c28xurwbHEtowThZU1e8.jpg?f=fotoalbum_large

Op de beurs in Den Bosch stond een unit met de schil eraf. In essentie komen de Vincent, Ben, Enzavu/Hotjet en ook warmtepompboilers allemaal op hetzelfde neer: vrij kleine verdamper waar de lucht doorheen moet.

• Green frog
[...]

Scroll ff terug naar mijn print screen toen het buiten 0°C was, was de aangezogen lucht 14°C.

Dus 7 is zeker geen 7.

Toen het afgelopen zomer die hittegolf was, liet ik ‘m alleen van buiten lucht aanzuigen. Dat scheelde 10% minder stroomverbruik. In de winter is die winst nog meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Green frog op 27-11-2025 22:57 ]

• Martin7182
Green frog schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:40:
[...]

Scroll ff terug naar mijn print screen toen het buiten 0°C was, was de aangezogen lucht 14°C.

Dus 7 is zeker geen 7.

Toen het afgelopen zomer die hittegolf was, liet ik ‘m alleen van buiten lucht aanzuigen. Dat scheelde 10% minder stroomverbruik.
Huh, A7/W35 is toch per definitie aangezogen lucht van 7 °C?
Waar komt jouw 14 °C vandaan? Heb je nog een warmtebron in huis, of zuigt de unit zijn eigen warmte weer op?

• Green frog
arnoldniessen schreef op donderdag 27 november 2025 @ 20:02:
[...]

Als het schema hiervoor klopt (volgens Green frog dus niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWeYlwrw0BPJ0nHJRZ_Q97623i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Za5nkJAtZFbboIiB4nSOux0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan klep 1, 2, en 3 instellen. Waar zitten die in jouw schema? Die zitten er niet.
Bedankt voor je verhaal, doen we niets mee.

• Green frog
Martin7182 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:53:
[...]

Huh, A7/W35 is toch per definitie aangezogen lucht van 7 °C?
Waar komt jouw 14 °C vandaan? Heb je nog een warmtebron in huis, of zuigt de unit zijn eigen warmte weer op?
Welkom bij de moderne efficiënte EGO, van Alibaba of toch misschien uitgevonden in NL

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:23
Onder aan het typeplaatje staat made in P.R.C, dus toch van Alibaba, net als de Renova Greenpump

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeeN6HpLUxBz6Ua1pjRgQZiH4bU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YkqBTSYFT9MQiOjdyQKe4H8.jpg?f=fotoalbum_large

• Green frog
TheRealFreek schreef op donderdag 27 november 2025 @ 23:10:
Onder aan het typeplaatje staat made in P.R.C, dus toch van Alibaba, net als de Renova Greenpump

[Afbeelding]
Duh. Geproduceerd ja, net als je iPhone of tesla.
Daarom koste de mijne, inclusief alles €4700.

[ Voor 5% gewijzigd door Green frog op 27-11-2025 23:30 ]

• arnoldniessen
Green frog schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:53:
Ik kan klep 1, 2, en 3 instellen. Waar zitten die in jouw schema? Die zitten er niet.
Misschien niet. Heb je een beter schema?

[ Voor 39% gewijzigd door arnoldniessen op 28-11-2025 07:37 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Green frog schreef op donderdag 27 november 2025 @ 22:40:
[...]
Eerder noemde je een luchtzijdige dT van 10, wat klopt met "geen defrosts".
De lucht wordt dus warmer uitgeblazen dan van buiten aangezogen.
Je begrijpt hopelijk dat je huis dus netto gekoeld wordt door Ego?
Dat icm met je extreem lage stadsverwarmingverbruik vóór de Ego doet vermoeden dat je een uitzonderlijke situatie hebt - iets houdt zonder dat je het weet je huis warm. Wandverwarming van de buren, stadsverwarmingsbuizen onder de vloer, iets anders...
Je hoeft niets met deze kennis te doen, behalve concluderen dat de Ego zo'n wonderapparaat is dat je huis zelfs opwarmt als de stekker er niet in zit.

• Green frog
Proton_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:32:
[...]

Eerder noemde je een luchtzijdige dT van 10, wat klopt met "geen defrosts".
De lucht wordt dus warmer uitgeblazen dan van buiten aangezogen.
Je begrijpt hopelijk dat je huis dus netto gekoeld wordt door Ego?
Dat icm met je extreem lage stadsverwarmingverbruik vóór de Ego doet vermoeden dat je een uitzonderlijke situatie hebt - iets houdt zonder dat je het weet je huis warm. Wandverwarming van de buren, stadsverwarmingsbuizen onder de vloer, iets anders...
Je hoeft niets met deze kennis te doen, behalve concluderen dat de Ego zo'n wonderapparaat is dat je huis zelfs opwarmt als de stekker er niet in zit.
Extreem laag verbruik valt ook wel mee, m’n laatste eindafrekening liet het equivalent van net boven de 500 m3 gas zien.

Er is niets bijzonders aan m’n huis, als ik de stekker eruit trek is het uiteraard stik koud in huis. Het is het werkingsprincipe van de EGO die het doet. Verschillende hier doorgronden het voordeel van dit type WP niet. Misschien is nu duidelijk waarom er geen gegevens zijn van lager dan A7/W.. condities, dat zouden condities zijn waar het apparaat simpelweg bij niemand terechtkomt.

• Technician-
  • Nu online
_JGC_ schreef op donderdag 27 november 2025 @ 16:17:
[...]

Zou kunnen, maar je verkoopt gewoon een warmtepomp die 75 graden maakt en een COP heeft van 4.6. Dan kan 55 graden aanvoer uit een buffer er ook wel bij.
Op het typeplaatje staat A7/55 COP 3,25 wat ook wel in de lijn ligt met andere warmtepompen.
Bij +2 / 70C is het ook gewoon COP <2 net zoals andere warmtepompen.

• Green frog
Technician- schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:20:
[...]

Op het typeplaatje staat A7/55 COP 3,25 wat ook wel in de lijn ligt met andere warmtepompen.
Bij +2 / 70C is het ook gewoon COP <2 net zoals andere warmtepompen.
Hij komt dus nooit bij A2/ uit. Als het buiten 0°C is ben je nog bij A14/

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-12 23:36
Green frog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:32:
[...]

Hij komt dus nooit bij A2/ uit. Als het buiten 0°C is ben je nog bij A14/
Het is natuurlijk geweldig dat je met A14 kan werken bij buiten 0°C... dat betekend echter wel dat de toevoeging van buiten kleiner is dan wat je uit je woning zelf trekt. Stel 100m3/h ventilatie van 20°C dan haal je in de warmtepomp slechts 70m3/h van 0°C binnen totaal flow is dan 170m3/h. Daar kan je niet heel veel warmte uit halen.
Voor droge lucht is het 918 J/K stel je koelt de lucht ver door van 14°C naar 0°C dan kan je maximaal 918*14*170 = 2.185 kJ warmte toevoegen aan je woning wat neerkomt op 0,607 kWh Dat is natuurlijk geen warmtevraag die in de buurt kom van 3,4 kW bij 0°C van een gemiddelde woning in Nederland.

Ik geloof best dat de Ego wel werkt met meer buitenlucht (doet mijn Hotjet immers ook) maar ik zou die temperatuursensor niet vertrouwen. Kan je wellicht jou casus zelf met berekeningen onderbouwen of mis je daarvoor gegevens zoals actueel luchtdebied en temperatuur lucht_uit?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Green frog
ArjoK schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:56:
[...]

Het is natuurlijk geweldig dat je met A14 kan werken bij buiten 0°C... dat betekend echter wel dat de toevoeging van buiten kleiner is dan wat je uit je woning zelf trekt. Stel 100m3/h ventilatie van 20°C dan haal je in de warmtepomp slechts 70m3/h van 0°C binnen totaal flow is dan 170m3/h. Daar kan je niet heel veel warmte uit halen.
Voor droge lucht is het 918 J/K stel je koelt de lucht ver door van 14°C naar 0°C dan kan je maximaal 918*14*170 = 2.185 kJ warmte toevoegen aan je woning wat neerkomt op 0,607 kWh Dat is natuurlijk geen warmtevraag die in de buurt kom van 3,4 kW bij 0°C van een gemiddelde woning in Nederland.

Ik geloof best dat de Ego wel werkt met meer buitenlucht (doet mijn Hotjet immers ook) maar ik zou die temperatuursensor niet vertrouwen. Kan je wellicht jou casus zelf met berekeningen onderbouwen of mis je daarvoor gegevens zoals actueel luchtdebied en temperatuur lucht_uit?
Als het gem. NL huis 3,4 kW vraagt, dan gaat de EGO dat prima voldoen met 4,1 kW.
Jouw berekening zal wel kloppen, maar de 100 m3/h is veels te weinig als ‘n huis volgens het bouwbesluit is geventileerd. En die 70 m3/h is al helemaal een aanname.

Geen idee wat actueel luchtdebied en temperatuur lucht uit is. Geloof niet dat ik dat kan zien.

• _JGC_
  • Nu online
Volgens bouwbesluit zit je op 0,7 liter per seconde per m2 voor verblijfsruimtes. Omgerekend kom je voor een beetje huis met 100m2 vloeroppervlak op:
0,7 * 3600s / 1000 * 100 = 252m3 per uur.
Ik ventileer met CO2 en vochtsensoren zelf fors minder dan dat.

Maar dan nog, om van 20 graden binnenlucht naar 14 graden lucht naar de warmtepomp te gaan terwijl het buiten 0 graden is...

(252 * 293) + (x * 273) = 287 * (x+ 252)
Volgens Gemini moet x dan 108m3/uur zijn om 14 graden te kunnen halen.

• Green frog
_JGC_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:13:
Volgens bouwbesluit zit je op 0,7 liter per seconde per m2 voor verblijfsruimtes. Omgerekend kom je voor een beetje huis met 100m2 vloeroppervlak op:
0,7 * 3600s / 1000 * 100 = 252m3 per uur.
Ik ventileer met CO2 en vochtsensoren zelf fors minder dan dat.

Maar dan nog, om van 20 graden binnenlucht naar 14 graden lucht naar de warmtepomp te gaan terwijl het buiten 0 graden is...

(252 * 293) + (x * 273) = 287 * (x+ 252)
Volgens Gemini moet x dan 108m3/uur zijn om 14 graden te kunnen halen.
Ik heb meer m2, en voor nieuwbouw is het 0,9.

Als de e-motor van de ventilator, compressor en interne waterpomp ook in die ruimte zitten straalt hun warmte ook nog uit op de lucht. Alsmede je warme cv-water.
Dan kun je blijkbaar 14°C aanzuig lucht halen als het buiten 0°C is.

[ Voor 5% gewijzigd door Green frog op 28-11-2025 14:29 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Green frog tja, we kunnen er wat natuurkunde tegenaan gooien (zal ik zo wel doen), maar het lijkt mij een korte discussie: als jij zegt dat de unit nog nooit een defrost gehad heeft en het wel 0 graden is geweest, dan klopt dat met mijn bewering dat hij warmere lucht blaast dan aanzuigt en dan zijn er toch echt maar twee mogelijkheden.
  • Je hebt geen idee wat een defrost is
  • De unit onttrekt geen warmte uit de buitenlucht
In het laatste geval heb je in ieder geval nog de 800 watt van de compressor die je huis opwarmt, maar dat is in feite COP1.
Als je dan ook het energieverbruik en andere data niet wil delen, geen vragen wil beantwoorden en niet nieuwsgierig bent dan houdt het (weer, nog steeds) op.

• _JGC_
  • Nu online
Green frog schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:12:
[...]

Ik heb meer m2, en voor nieuwbouw is het 0,9.

Als de e-motor van de ventilator, compressor en interne waterpomp ook in die ruimte zitten straalt hun warmte ook nog uit op de lucht.
0.7 is voor een verblijfsruimte. 0.9 is voor een verblijfsgebied.

Maar dan nog moet je meer dan factor 2 aan binnenlucht toevoegen aan je lucht van buiten om op 14 graden te komen.

• Martin7182
Proton_ schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:13:
@Green frog tja, we kunnen er wat natuurkunde tegenaan gooien (zal ik zo wel doen), maar het lijkt mij een korte discussie: als jij zegt dat de unit nog nooit een defrost gehad heeft en het wel 0 graden is geweest, dan klopt dat met mijn bewering dat hij warmere lucht blaast dan aanzuigt en dan zijn er toch echt maar twee mogelijkheden.
  • Je hebt geen idee wat een defrost is
  • De unit onttrekt geen warmte uit de buitenlucht
In het laatste geval heb je in ieder geval nog de 800 watt van de compressor die je huis opwarmt, maar dat is in feite COP1.
Als je dan ook het energieverbruik en andere data niet wil delen, geen vragen wil beantwoorden en niet nieuwsgierig bent dan houdt het (weer, nog steeds) op.
De unit onttrekt geen warmte uit de buitenlucht als het binnen 14 °C is of warmer. Het perpetuum mobile bestaat niet, de cijfers die de Ego aangeven zijn misleidend. Hoge COP betekent nog niet dat de unit netto warmte toevoegt. Eigenlijk is het zot om een huis te verwarmen met binnenlucht. Ik doe het hier ook wel eens via de WPB, maar:
1. Ik verplaats warmte uit de binnenlucht naar de vloerverwarming. De WPB draait dan met een mooie COP 4. Maar de systeem-COP is 1. Want ik verplaats alleen warmte +800 W die de WPB trekt.
2. Ik voeg netto warmte toe met een airco.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Overigens, de ventilatiedebieten uit het bouwbesluit zijn wat de installatie moet kunnen op standje maximaal. Dit om bv te kunnen spuien nadat de gourmet uit de hand gelopen is.
Het is niet de bedoeling om de ventilatie 24/7 op die max te laten draaien.

Dan de natuurkunde; aangenomen 400m³/h die van 14 naar 0 °C wordt afgekoeld: met 718 J/(kgK) en 1.2 kg/m³ levert dat 1.3 kW warmte op.
Hiervan wordt ca 280 m³/h uit huis gezogen met 20 graden, die lucht komt dus door kieren, roosters en brievenbussen met 0°C weer naar binnen. 280 m³/h met 20 graden opwarmen kost... 1.3 kW. Dat is geen toeval.

Elke watt warmte die je daarnaast door de ramen/dak/isolatie verliest wordt dus niet gecompenseerd met warmte uit de buitenlucht en wordt COP1 opgewekt (compressor-inefficiëntie, ventilator, pomp, booster). Onder de streep trek je dus vooral koude lucht door je huis terwijl de radiatoren heet zijn (niet echt waar de meeste mensen aan denken bij comfort).

Stel nu dat je in plaats daarvan 140 m³/h ventileert, voldoende voor 3-4 personen die kantoorwerk doen.
En dat je nog steeds 1.3 kW vermogen uit de lucht wil halen met 400 m³/h.
Dan zal je de lucht met -7 laten uitblazen en je halveert de ventilatieverliezen dus houd je 650 watt over om je huis daadwerkelijk op te warmen.

Stel nu dat je een WTW unit hebt zodat je geen drukverschillen in je huis hebt en dus geen koude trek.
Je kunt dan nauwelijks ventilatie-energie voor de warmtepomp gebruiken, maar je kunt het debiet dan makkelijk verhogen. Door rechte kanalen van 250 mm kan je wel 800 m³/h zonder overlast krijgen.
Je hebt dan nog steeds een uitblaas van -7°C maar zo goed als geen ventilatieverliezen meer, dus de hele 1.3 kW gaat van buiten je huis in.

(eea is achter de komma afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid maar voor dit sommetje doet dat er niet toe)

• Cruiseronline
[...]

@Martin7182 Das waar :z Zat met idee in mn hoofd dat A7 wordt gemeten als buitentemp in die test, maar is natuurlijk ingangstemp op de pomp.

Anyway, al met al redelijk normale waardes voor een WP. En als je momenteel je ventilatielucht nog zonder warmtewisselaar naar buiten gooit, maak je daar bij deze pomp dan "gratis" een beetje warm CV water mee. Wel even kijken welk volume hij afzuigt, en dat misschien zelf even limiteren met een tussenklepje ofzo (of misschien kan t in de software). Ik heb bij een vorige woning een WP boiler geinstalleerd, zelfde principe, daar heb ik de itho MV box ervoor laten zitten, om wat controle te houden op de flow, daar niks gevoeld qua comfort verlies binnen. Voor mij gaat de EGO niet genoeg vermogen zijn, maar er zullen zat appartementeigenaren mee geholpen zijn als hij netjes wordt gedimensioneerd en ingeregeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Cruiseronline op 30-11-2025 16:34 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste