Ego Warmtepompen

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

• Thoru
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 26-07 20:17
Voorlopig laatste update gezien de snelheid waarmee waardes veranderen:
- Radiatoren op zolder en groep 3 van de vloerverwarming
- Tset 47º
- Tout (intern circuit): 38,8º
- CV-aanvoer/-retour: 34,3º/30º
- Opgenomen vermogen: 1100W
- Debiet (geschat met meters op verdelers): 9 l/min (6 naar radiatoren, 3 naar vloerverwarming)
~ Geschat thermisch vermogen: 2511 W
~ Geschatte COP: 2,28

Helaas speel ik in tegenstelling tot @_JGC_ nog steeds het spelletje 'de vloer is ijs'.

Met de huidige snelheid van opwarmen zou ik over 33 uur rond de 44º CV-aanvoer moeten zitten.

• Remco_1981
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-06 13:17
Zie je nog een verschil in het aantal defrost als je 'speelt' met toevoeg aan radiatoren/vloerverwarming?

Er werd bij mij aangegeven dat het systeem de warmte niet kwijt zou kunnen (iets met flow niet niet optimaal zou zijn) en dat daardoor de defrost elke 45 a 50 minuten kwamen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
@Thoru In mijn geval was het een lusje van 45 meter door 12cm beton op 16cm PIR. En dat is de lus die als eerste in het systeem zit.

Deze machine zakt bij jou compleet door het ijs, kan niet leveren wat je nodig hebt. Je zult de boosters aan moeten zetten om je huis weer warm te krijgen. Mijn 5KW buitenunit doet er vandaag ook gewoon 5 uren over om een half graadje op te warmen en het water van 33 naar 41 graden te krijgen.

• Thoru
Remco_1981 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:00:
Zie je nog een verschil in het aantal defrost als je 'speelt' met toevoeg aan radiatoren/vloerverwarming?
Jazeker, met alleen de radiatoren (dus hoge CV-temperatuur en laag vermogen) deed hij bijna nooit een defrost. Nu ongeveer ieder uur. Dat is ook wel logisch denk ik.

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23:16
Thoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Jazeker, met alleen de radiatoren (dus hoge CV-temperatuur en laag vermogen) deed hij bijna nooit een defrost. Nu ongeveer ieder uur. Dat is ook wel logisch denk ik.
Dat komt omdat bij een lage aanvoertemperatuur je cop hoger is, dit houdt in dat het aandeel energie die uit de lucht getrokken wordt groter wordt ten opzichte van de elektrische energie en de verdamper dus meer arbeid verricht. Hierdoor vriest ie meer in en moet je vaker ontdooien, maar als het goed is is je gemiddelde cop inclusief ontdooingen wel hoger met lage aanvoertemperatuur, anders gaat er iets mis.

• Thoru
TheRealFreek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:53:
[...]

Dat komt omdat bij een lage aanvoertemperatuur je cop hoger is, dit houdt in dat het aandeel energie die uit de lucht getrokken wordt groter wordt ten opzichte van de elektrische energie en de verdamper dus meer arbeid verricht. Hierdoor vriest ie meer in en moet je vaker ontdooien, maar als het goed is is je gemiddelde cop inclusief ontdooingen wel hoger met lage aanvoertemperatuur, anders gaat er iets mis.
Ja, dat zie ik ook in mijn metingen. De vraag die dat wel bij mij oproept is dan: Als dadelijk/ooit mijn huis opgewarmd is, hoe stel ik de WP dan zo in dat het huis op temperatuur blijft bij een zo laag mogelijke temperatuur? Hoe bepaal ik die aanvoertemperatuur?

• TheRealFreek
Dat moet je iteratief bepalen. Ik weet niet hoe de stooklijn werkt bij deze warmtepomp, maar bij de meeste warmtepompen voer je twee punten in, eentje bijvoorbeeld bij -10 en eentje bij 16 graden. Je zult moeten kijken bij welke waarde de binnentemperatuur constant blijft.

• _JGC_
Ik stook hier gewoon op de thermostaat die ik ook voor de CV ketel gebruik. Met de warmtepomp kan ik de temperatuur op 0,1 graad nauwkeurig stabiel houden, hoef alleen de setpoint maar te volgen.

Stooklijn is leuk, maar in mijn huis zijn er teveel variabelen. Ventilatie, windrichting, koken, aantal personen, etc

• Remco_1981
Thoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:48:
[...]

Hier blijven de defrost komen, rond 11:30 de toestroom tot beide vloerverwarmingen uitgezet, de temperatuur gaat wel iets om hoog, zowel intern (T Out van 29 naar 34) als extern (C5 van 27 naar 30). Retourtemperatuur (C4) in consequent 2,5 graden lager.

Hoe lang duurde het bij jou toen je puur op radiatoren verwarmde dat je naar de 44graden uitgangstemperatuur ging?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezzhgvfDkgrOlWnoEqrEua1TdX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MSjhB5jdUXDlkX7joT19mYYp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Remco_1981 op 09-01-2026 16:17 . Reden: grafiek toegevoegd ]

• sendermen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:11
_JGC_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:49:
Stooklijn is leuk, maar in mijn huis zijn er teveel variabelen. Ventilatie, windrichting, koken, aantal personen, etc
Ik droom soms ook van een stooklijn, maar ach...schijnt de zon of bakken we pepernoten, dan kan het raam open.

• Thoru
Remco_1981 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Hier blijven de defrost komen, rond 11:30 de toestroom tot beide vloerverwarmingen uitgezet, de temperatuur gaat wel iets om hoog, zowel intern (T Out van 29 naar 34) als extern (C5 van 27 naar 30). Retourtemperatuur (C4) in consequent 2,5 graden lager.

Hoe lang duurde het bij jou toen je puur op radiatoren verwarmde dat je naar de 44graden uitgangstemperatuur ging?
[Afbeelding]
Het opwarmen met alleen de radiatoren ging heel vlot. Durf geen exacte tijd meer te noemen, maar het was meteen duidelijk waar het heen ging.

Welke entiteit lees jij uit voor Tout? Die kan ik niet echt vinden. Tc en Tin heb ik volgens mij. Heb jij C4/5 beschikbaar in HA?

Klopt het dat hij bij jou het buffervat telkens op temperatuur probeert te houden? Dat doet hij bij mij niet.

• Remco_1981
Thoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Het opwarmen met alleen de radiatoren ging heel vlot. Durf geen exacte tijd meer te noemen, maar het was meteen duidelijk waar het heen ging.

Welke entiteit lees jij uit voor Tout? Die kan ik niet echt vinden. Tc en Tin heb ik volgens mij. Heb jij C4/5 beschikbaar in HA?

Klopt het dat hij bij jou het buffervat telkens op temperatuur probeert te houden? Dat doet hij bij mij niet.
Ah duidelijk, bij mij was er wel even een stap(je) in de uitgangstemperatuur maar dat groeide zeker niet door naar 40gr + :-(

Voor Tout pak ik: ego_warmtepomp_remco_venting_temp

C4/5 heb ik helaas helaas niet. Hoe hangt ie bij jou in HA? met vergelijkbare plugin of gebruik je local tuya?

Buffervat zit in stopcontact, is een workaround omdat dan de aardlek/overspanningsautomaat er niet constant uitklapt. Is hier duidelijk iets goed mis met de unit :

[ Voor 9% gewijzigd door Remco_1981 op 09-01-2026 19:44 ]

• Thoru
Dank je, ik denk dat ik nu de belangrijkste temperaturen (behalve CV) kan weergeven.
Ik gebruik dezelfde integraties als jij, ik kijk later wel of local Tuya een goede optie is.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-08 17:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Green frog schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:19:
[...]
In mijn getallen zit ook warm water bereiding die via de HomeWizard loopt, in de jouwe niet begrijp ik.
Half, door het werkingsprincipe van de Edel Eau kan ik het niet zuiver scheiden. Het verbruik is gemeten met een SDM120. SWW is nogal gezinsafhankelijk, je mag overal 1 kWh bij optellen als je wil, maar het gaat hier niet om mijn systeem :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Remco_1981
Thoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:51:
Voorlopig laatste update gezien de snelheid waarmee waardes veranderen:
- Radiatoren op zolder en groep 3 van de vloerverwarming
- Tset 47º
- Tout (intern circuit): 38,8º
- CV-aanvoer/-retour: 34,3º/30º
- Opgenomen vermogen: 1100W
- Debiet (geschat met meters op verdelers): 9 l/min (6 naar radiatoren, 3 naar vloerverwarming)
~ Geschat thermisch vermogen: 2511 W
~ Geschatte COP: 2,28

Helaas speel ik in tegenstelling tot @_JGC_ nog steeds het spelletje 'de vloer is ijs'.

Met de huidige snelheid van opwarmen zou ik over 33 uur rond de 44º CV-aanvoer moeten zitten.
Is het uiteindelijk warm geworden? Ben je in de buurt van de 44gr gekomen?

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:16

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Valt het niet op dat er geen enkele keer verbruik wordt gepost tijdens de echt koude dagen? We weten nog steeds weinig tijdens deze dagen. Er moet toch iemand zijn die dat ding monitored op een homewizard oid?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-08 15:39
@ApC_IcE of ook maar iemand die z'n totale dagverbruik (gehele woning) bijhoudt.
Het lijkt wel of mensen een zwijgplicht opgelegd krijgen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• _JGC_
Volgens mij heb je dat al eens eerder benoemd: ApC_IcE in "Ego Warmtepompen"

• ApC_IcE

ApC_IcE

Lees die post nog een keer. Daar zie je niet dat ik bovenstaande post herhaal of wel?
Begrijp het doel van je post ook niet helemaal. 8)7

• _JGC_
ApC_IcE schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Lees die post nog een keer. Daar zie je niet dat ik bovenstaande post herhaal of wel?
Begrijp het doel van je post ook niet helemaal. 8)7
Wat @busscherski beschrijft heb jij al eerder genoemd, die post haalde ik aan. Had de gebruikers alleen doorelkaar gehaald.

Als je in een koud huis zit en afhankelijk bent van die partij ga je pas reviews schrijven als er geen zicht meer op een oplossing is.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 16-01-2026 19:41 ]

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-08 12:29
Hi all!

Nou, ik heb nu een paar maanden de Ego WP staan en dacht geef een update.
Alleen had ik zelf een beetje een snafu gemaakt en de verwarming in de woonkamer onder gedimensioneerd waardoor het warm water voor de CV nog redelijk hoog moest staan, waardoor het verbruik natuurlijk omhoog schiet en het niet erg representatief is (Die boosters werken wel maar vreten ook stroom. plus en minpunt?). Als het goed is heb ik alles tegen het eind van de maand opgelost. Dan zou ik later bijvoorbeeld het totale verbruik van de maand Februari kunnen posten van vorig jaar (pre WP) en dit jaar. Met gemiddelde temp erbij om een beetje context te geven. Ik ben namelijk ook wel benieuwd hoeveel de WP verbruikt, maar tegelijkertijd ben ik te lui om een p1 meter te installeren. Er ligt nog een hele backlog aan andere dingen die ik in huis moet doen.

Moet wel zeggen, de Ego heeft zeker voor-en nadelen. Installatie was allemaal in een dag geregeld, aardige gasten allemaal en enthousiast. Ik moet ook zeggen dat de Ego stiller is dan ik had verwacht. Als die aanstaat hoor je niet bepaald veel. Mocht je een deur ertussen hebben denk ik dat je helemaal niks hoort. Hij bromt zachtjes, je hoort een beetje lucht stromen maar mijn mechanische ventilatiebox op zolder maakt meer lawaai als die hard staat te blazen.
Dan in het gebruik is die ook redelijk makkelijk. Thermostaat ziet er netjes uit, geeft mooi alles weer. Het enige waar ik gek van wordt is dat als je de power button aanraakt gaat het scherm aan, maar als je die weer aanraakt gaat de hele thermostaat volgens mij uit. Ik ben een paar keer bij een koud huis thuisgekomen voordat ik die doorhad. Enig ander puntje is dat als ik de temp bijvoorbeeld op 19.5 zet, die de temp laat afzakken tot 18.5 voordat die weer aanslaat. Ik zou liever bijvoorbeeld een delta van .5 hebben voordat die begint te lopen. Maar mogelijk kan dat nog gefixt worden?

Dan is er de app. Dat is zover ik zie een of andere Chinese app die integreert met de software/firmware van de Ego. Hij doet het en je ziet alles, maar ik had daar op een dedicated app gehoopt. Nu was er wel aangegeven dat dat zou komen, dus we zullen zien.

Ik heb wel nog wat vragen over onderhoud en instellingen kunnen aanpassen. Tot nu toe is het aanpassen van de instellingen allemaal gelukt met Ego, maar dat is niet via een officieel hulpkanaal gegaan. Onderhoud moet ik nog even achteraan gaan.

Dus, kort samengevat:

Pluspunten:
- Stil
- Goedkoop (ik vind niet snel andere WP's met alleen binnenunit voor dat bedrag)
- Aardig wat potentieel, mits je je huis goed hebt ingericht (Ik denk persoonlijk dat sommige beweringen wat optimisch zijn).

Minpunten:
- Software/backoffice moet nog wat uitgewerkt worden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Muismat1991 Dank voor de review.
Nog een paar vragen en opmerkingen:
  • Jammer dat je geen verbruik kunt aangeven.
  • Je moet daarvoor overigens geen P1-meter hebben (daarmee meet je het verbruik van de hele woning), maar een kWh-meter enkel voor de groep(en) van je warmtepomp.
  • Wat was je gasverbruik in de winter van 2020/2021? (De winters daarna waren erg mild en niet bepaald representatief).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• _JGC_
@Andrehj Als je een beetje constant verbruik hebt kan je desnoods met de meterstanden bij je leverancier of op slimmemeterportal wel ruw inzichtelijk krijgen wat je warmtepomp doet.
Nee het is niet perfect, maar de meterstanden op mindergas moet je ook handmatig corrigeren voor tapwater en koken. Een dag niet onder de douche en 's avonds naar de snackbar geeft dan ook gewoon een vertekend beeld.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:03
Andere zware verbruikers geven sowieso een vertekend beeld, ook als je je WP apart meet. Want al die warmteontwikkeling draagt bij aan het opwarmen van de woning. Dit geldt natuurlijk ook voor houtkachels e.d.

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-08 09:00
Op veler verzoek hierbij mijn energie verbruik bij representatieve wintermaanden.

Figuren die hier hun halve energieverbruik delen en doen alsof het DHW verbruik erbij zit. Of die m’n complete doopcel willen weten. Zak er maar in.

M’n energieverbruik cv-water + DHW, november 211 kWh, december 323 kWh, januari loopt nog, nu 289 kWh. Dag stroomverbruik nog nooit >20 kWh geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_MIThNQFZaxzbMc2nPyhnL24-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cXEvM7fcUEXXATFUctFZoGxF.png?f=fotoalbum_large

Tussenwoning uit 1983 in de Randstad, 2-personen, leef oppervlakte 120 m2, energielabel C, overal normale radiatoren. Dacht m’n stadsverwarming verbruik te weten, maar heb door verschillende redenen geen idee van een betrouwbaar verbruik.

Ventilatie lucht van Duco box silent, lucht komt uit toilet, douche en zolder.

Defrosten, eenmaal per dag.
Boosters, nog nooit aan geweest voor energie ondersteuning.

[ Voor 4% gewijzigd door Green frog op 26-01-2026 19:22 ]

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:20
Green frog schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:35:
Op veler verzoek hierbij mijn energie verbruik bij representatieve wintermaanden.

Figuren die hier hun halve energieverbruik delen en doen alsof het DHW verbruik erbij zit. Of die m’n complete doopcel willen weten. Zak er maar in.

M’n energieverbruik november 211 kWh, december 323 kWh, januari loopt nog, nu 289 kWh. Dag stroomverbruik nog nooit >20 kWh geweest.

[Afbeelding]

Tussenwoning uit 1983 in de Randstad, 2-personen, leef oppervlakte 120 m2, energielabel C, overal normale radiatoren. Dacht m’n stadsverwarming verbruik te weten, maar heb door verschillende redenen geen idee van een betrouwbaar verbruik.

Ventilatie lucht van Duco box silent, lucht komt uit toilet, douche en zolder.

Defrosten, eenmaal per dag.
Boosters, niet aan geweest.
Mooi dat je het deelt!

In je openingspost schreef je dat je eerder ook hout stookte als temp < 5 graden.
Heb je dit seizoen ook hout gestookt?
Geen andere warmtebronnen in huis?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:12
En welke kleur is je muur en zit daar scan op of saus op stuc?

• Green frog
SebastiaanPs schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:13:
[...]

Mooi dat je het deelt!

In je openingspost schreef je dat je eerder ook hout stookte als temp < 5 graden.
Heb je dit seizoen ook hout gestookt?
Geen andere warmtebronnen in huis?
Klopt, ik stook per jaar 1,25 m3 hout weg.
Geen andere warmtebronnen.

• Andrehj
  • Niet online
Green frog schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:36:
Klopt, ik stook per jaar 1,25 m3 hout weg.
Geen andere warmtebronnen.
Enig idee hoeveel je in november en december aan hout hebt verstookt? Dan kun je vrij aardig de warmteopbrengst daarvan berekenen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Green frog
Andrehj schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Enig idee hoeveel je in november en december aan hout hebt verstookt? Dan kun je vrij aardig de warmteopbrengst daarvan berekenen.
Ik ga een poging wagen die ik hier elders vond.

Houthok 1,25 m3
25% van het hout nog aanwezig = 0,31 m3
Gebruikt dan 1,25 m3 - 0,31 m3 =0,94 m3
25% verdwenen in vuurkorf/bbq = 0,24 m3
75% gebruikt in houtkachel = 0,7 m3

0,7 m3 * spar hout 435 kg/m3 = 304,5 kg hout
304,5 kg * 4,53 kWh (energiewaarde) * 0,73 (kachelrendement, Duitse norm) = 1006 kWh verwarmingsenergie voor nov/dec/jan.

Bij een seizoens-COP van 3,5 (waar komt deze waarde vandaan?) zou dat neerkomen op 287 kWh elektrisch vermogen voor 3 maanden.

Nu nog januari afsluiten, en alles kan opgeteld worden.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:28
Na HeatronX nu de volgende kloon-leverancier ook failliet, namelijk Renova:

https://insolventies.rech.../08.ove.26.58.F.1300.1.26

markt is blijkbaar toch wat lastiger dan gedacht...

• _JGC_
@rooiekool Ik zie de link niet met Ego. Ik zie een bedrijf die adverteert met een CV-ketel vervanger die 85 graden kan halen, ze bieden een aantal verschillende monoblocks aan en een geïntegreerde toren voor binnenopstelling die misschien in de buurt komt van een Ego, maar daar houdt de link met Ego ook wel op.

Overigens is Renova wel gewoon open over hun beroerde COP, maar wie stookt een warmtepomp dan ook 80/30 8)7. Dat doe je zelfs met een CV ketel niet.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:28
_JGC_ schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:23:
@rooiekool Ik zie de link niet met Ego. Ik zie een bedrijf die adverteert met een CV-ketel vervanger die 85 graden kan halen, ze bieden een aantal verschillende monoblocks aan en een geïntegreerde toren voor binnenopstelling die misschien in de buurt komt van een Ego, maar daar houdt de link met Ego ook wel op.

Overigens is Renova wel gewoon open over hun beroerde COP, maar wie stookt een warmtepomp dan ook 80/30 8)7. Dat doe je zelfs met een CV ketel niet.
De Ego wordt onder meer namen verkocht, van binnen hetzelfde ding, zie ook: rooiekool in "Ego Warmtepompen" en hun eigen website . Daar heet hij de GreenPump Hybride Compact.

• _JGC_
rooiekool schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:03:
[...]

De Ego wordt onder meer namen verkocht, van binnen hetzelfde ding, zie ook: rooiekool in "Ego Warmtepompen" en hun eigen website . Daar heet hij de GreenPump Hybride Compact.
Het is dezelfde warmtepompmodule ja. Verkocht als hybride, zonder 9KW aan backup heaters en zonder boiler/buffervat erbij.
Ik zie daar het probleem niet in. Dat ding doet prima waar 'ie voor verkocht wordt, als het te koud wordt gaat je CV ketel weer aan ipv 9KW aan backup heaters.

Ik kan van deze toko geen enkele review vinden, op GoT zijn er een paar topics zonder verdere inhoud en dat is het wel. Ze hebben gewed op meerdere paarden waaronder een oversized warmtepomp van 6-22KW met CO2 als koudemiddel die 80 graden kan halen. Ik zie geen markt voor die dingen, de COP is te laag dus besparing tov een gasketel is er niet. Die paar onwetenden die zo'n ding gekocht hebben krijgen een pendeltoestel en gaan vervolgens klagen.

• Green frog
rooiekool schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Het zit je ook niet mee hè, weer ‘n random WP fabrikant failliet. Maar niet de gewenste, blijven zoeken zou ik zeggen, en zaken insinueren die niet correct zijn. Maar ben je tenminste van de straat, heb je wat te doen.

• Martin7182
Over liegen en informatie achterhouden gesproken, wie stookte er ook alweer een kuub hout bij om de cijfertjes op te krikken? Ik ben wel een beetje klaar met dit topic :Y)

• busscherski
Ik vind het juist een erg vermakelijk topic.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik ook, daarom lees ik mee maar deze gaat er bij mij nooit komen. Ding heeft mij te veel rode vlaggen.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Elac schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:19:
Ik ook, daarom lees ik mee maar deze gaat er bij mij nooit komen. Ding heeft mij te veel rode vlaggen.
Ja dat heb ik dus ook. Wel jammer want misschien is het technisch niet eens zo'n verkeerd product voor de prijs. Maar zoveel rode vlaggen dat ik me hier niet aan ga branden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Elac
  • Nu online
Inderdaad lijkt heel mooi maar……..

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• ApC_IcE

ApC_IcE

Martin7182 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 23:14:
Over liegen en informatie achterhouden gesproken, wie stookte er ook alweer een kuub hout bij om de cijfertjes op te krikken? Ik ben wel een beetje klaar met dit topic :Y)
Precies wat ik dacht. Ik dacht nog ik reageer niet. Maar wat een verhaal. Allemaal laag verbruik en weet ik het wat. En vervolgens staat de houtkachel te fikken. Slechtste voorbeeld ooit

• Remco_1981
Andersom speelt helaas precies hetzelfde, alles wat gedeeld wordt wordt in twijfel getrokken... Ik merk dat ik inhoudelijke vragen aan mede EGO eigenaren maar via PB's ben gaan vragen vanwege de negatieve sfeer die hier gecreëerd wordt waardoor ik geen ruimte voel voor open gesprek

• ApC_IcE

ApC_IcE

Remco_1981 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:53:
Andersom speelt helaas precies hetzelfde, alles wat gedeeld wordt wordt in twijfel getrokken... Ik merk dat ik inhoudelijke vragen aan mede EGO eigenaren maar via PB's ben gaan vragen vanwege de negatieve sfeer die hier gecreëerd wordt waardoor ik geen ruimte voel voor open gesprek
Dat is inderdaad jammer dat het zo moet. Als je zo’n ding hebt staan wil je ook gewoon kunnen kletsen en vragen erover publiekelijk. Dat is ook niet de bedoeling.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-08 19:03

Redwood

The Truth Is In Here

Heeft er nu daadwerkelijk iemand zo’n ding die z’n huis ermee warm krijgt, zonder bijverwarming? Een familielid leek het wel wat en vroeg mij of ik het kende. Niet dus.

Ik heb Ego een paar mails gestuurd met vragen, maar geen reactie. Dat ze een 06 nummer gebruiken vind ik altijd een beetje een red-flag, overigens nemen ze deze niet op. Dus ik dacht: ‘misschien hebben ze een showroom’. Die hebben ze dus, maar bij het zoeken op Google komt deze ruimte naar voren als een beschikbare bedrijfsruimte op de site van een makelaar. https://www.voorma-walch.nl/bedrijven/object/eemmeerlaan-2e-weesp/

Het tweede adres in Den Ilp is dan hetzelfde adres van het inmiddels failliete ‘ineendagvanhetgas’, HeatronX en TI-Green. Die lui van die inductieketels.

Het zal wellicht allemaal berusten op toeval, maar het lijkt allemaal behoorlijk onbetrouwbaar. Of ben ik nu te negatief?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:36
Je bent niet de enige iig. Wel jammer want kan verder voor sommige huizen best een mooie optie zijn. Maar komt allemaal niet top over. En op vragen reageren ze inderdaad niet.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Technician-
ice-T106 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 18:45:
Je bent niet de enige iig. Wel jammer want kan verder voor sommige huizen best een mooie optie zijn. Maar komt allemaal niet top over. En op vragen reageren ze inderdaad niet.
Er zijn gewoon ventilatie WP van gerenomeerde merken hoor. Niks jammers aan.

• Thoru
Ik heb een Ego en krijg daadwerkelijke mijn huis warm met alleen de pomp…

• _JGC_
Het kan ook wel gewoon met dit ding, je moet alleen niet teveel warmteverlies hebben en je moet vooral de temperatuur stabiel houden.

Zelfde straatje als bij nieuwbouwhuizen die met een ventilatiewarmtepomp worden opgeleverd, ga je dan aan nachtverlaging doen, moet elke ochtend het COP=1 element meestoken om de nacht weer in te halen.

Het is geen slecht apparaat maar vooral heel erg de markt op gepusht met claims die niet waargemaakt kunnen worden. Tel daarbij dat de cascade setup sinds dit jaar niet meer volledig onder de subsidie valt... en zeg nou zelf, wie wil z'n hele zolder volbouwen met meerdere Ego's? Ze hadden ook prima een 6KW model kunnen ontwikkelen, wordt ie wat groter, en dan wel de juiste diameter buizen door het dak.

• Rwik
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-08 19:00
Ego warmtepomp lost problemen uiteindelijk wel op

[ Voor 89% gewijzigd door Rwik op 02-06-2026 17:36 ]

• hessie1960
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10-08 13:54
Heb sinds 11 juni 2026 de beschikking over de Ego warmtepomp, in combinatie met mijn 9 zonnepanelen en Martek Venus E 3.0 (5.12 kw) thuisbatterij. Heel prettig is het contact dat ik heb met zowel Emile, Patrick en de aftersales afdeling (Ricardo) Ik kan met al mijn vragen en opmerkingen bij hen terecht, er wordt onmiddellijk een ticket aangemaakt en men duikt er adequaat in. De warmtepomp staat bij mij in het washok bij mijn wasmachine en is behoorlijk geruisloos, de wasmachine maakt veel meer lawaai. Fijn is ook dat er 1900 euro subsidie is op de warmtepomp hetgeen prettig is qua totaalinvestering. Complimenten voor de mensen die in in opdracht van Ego bij mij thuis de werkzaamheden hebben uitgevoerd zoals dakbebedekker, elektriciens en de installateurs van de Ego warmtepomp. Op verzoek van Emile gaat hij voor mij de meest optimale instellingen doen als ik naar Zonneplan overstap icm met mijn thuisbatterij. Kortom ik ben heel tevreden.

• _JGC_
@hessie1960 Je hebt nog niet hoeven stoken, of iig maar heel beperkt. Boiler verwarmen moet dat ding ook gewoon met 2 vingers in de neus kunnen, een warmtepompboiler doet dat met de helft van het beschikbare vermogen.

• Andrehj
  • Niet online
hessie1960 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:36:
Heb sinds 11 juni 2026 de beschikking over de Ego warmtepomp, in combinatie met mijn 9 zonnepanelen en Martek Venus E 3.0 (5.12 kw) thuisbatterij. Heel prettig is het contact dat ik heb met zowel Emile, Patrick en de aftersales afdeling (Ricardo) Ik kan met al mijn vragen en opmerkingen bij hen terecht, er wordt onmiddellijk een ticket aangemaakt en men duikt er adequaat in. De warmtepomp staat bij mij in het washok bij mijn wasmachine en is behoorlijk geruisloos, de wasmachine maakt veel meer lawaai. Fijn is ook dat er 1900 euro subsidie is op de warmtepomp hetgeen prettig is qua totaalinvestering. Complimenten voor de mensen die in in opdracht van Ego bij mij thuis de werkzaamheden hebben uitgevoerd zoals dakbebedekker, elektriciens en de installateurs van de Ego warmtepomp. Op verzoek van Emile gaat hij voor mij de meest optimale instellingen doen als ik naar Zonneplan overstap icm met mijn thuisbatterij. Kortom ik ben heel tevreden.
Geluid, betrouwbaarheid en comfort kun je na een weekje in de zomer natuurlijk totaal niet beoordelen. Dat kan pas na een strenge winter.

• ApC_IcE

ApC_IcE

En daarbij dat de wasmachine meer herrie maakt. Mijn v8 maakt ook meer herrie dan de stofzuiger.

• Elac
  • Nu online
Heb ook mijn twijfels bij deze post. Is op de dag van de post aangemaakt en slechts een post die wel heel erg positief is in een verder best wel kritisch draadje.

• Technician-
Als het ding probleemloos is en soepel geplaatst, hoe weet je dan dat er gelijk tickets aangemaakt worden?

• Rwik
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-08 19:00
Opzich is de warmtepomp van ego een prima ding in samenwerking met de lage temperatuur verwarming kan ik er ook mee licht koelen.

In de winter wil wel maar dan moet je een goed geïsoleerde woning hebben anders springen de boosters te vaak aan. Dus heb ik als ondervang infra rood panelen in de woonkamer.

Het is een opkomend merk.

Elk merk heeft groei pijnen.

• _JGC_
Of je nou de booster gebruikt of IR panelen... het is beide COP=1. Verschil is dat je onder/voor een IR paneel direct het gevoel hebt dat het warm is.

Wat betreft de groeipijnen en opkomend merk: dit ding wordt vermarkt als een 1-op-1 vervanging van een CV ketel voor middelgrote woningen. Er worden dingen geclaimd die natuurkundig gewoon niet mogelijk zijn. Dat zijn geen groeipijnen, dat is gewoon lekker geld verdienen over de rug van mensen die er geen verstand van hebben.

Voor een huis als de mijne zou dit ding prima kunnen functioneren, maar zodra het huis groter wordt of slechter geïsoleerd is heb je te weinig vermogen.

• sanderk1991
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 08-08 14:49
Na het lezen van dit topic nog wel mijn twijfels, maar heb nu toch offerte aangevraagd bij EGO. Mijn situatie: 2 onder een kap uit 1950, redelijk na geïsoleerd (geen vloer isolatie, benenden dubbel glas, 1ste etage 50/50 hr++ en dubbel glas, zolder dubbel glas, dak isolatie 12cm pir en zijgevel met isolatie bolletjes). 2 airco's in huis, 1 in de woonkamer en ander in trapgat op zolder. Beneden wordt 95% verwarmd met de airco. De rest van het huis met de cv, maar dat gaat om ongeveer 100 a 200 kuub per jaar. Gasverbruik is sinds de airco er hangen 400 kuub per jaar. Afgifte systeem: 15m2 vvw in de keuken en verder radiatoren.

De cv ketel komt uit 2010 en is binnenkort aan vervanging toe. Ben al lange tijd aan het zoeken naar verschillende oplossingen om van het gas te gaan, maar loop altijd vast op de kosten. Met het lage gasverbruik is de investering van een full electric wp lastig terug te verdienen, maar deze EGO krijg ik zonder probleem rond gerekend.

Hoor graag jullie mening of dit een goede oplossing kan zijn in mijn situatie en op of aanmerkingen zijn welkom. Hou jullie ook graag op de hoogte van het vervolg.

• _JGC_
Ik denk, omdat je de airco hebt als extra, dat dit ding gewoon gaat werken voor jou.
Heb je mechanische ventilatie in je huis wat je kunt aansluiten op deze warmtepomp? Dat bepaalt nml of dit ding zijn geadverteerde COP haalt.

Verder raad ik je echt aan om al dat oude dubbelglas eruit te rammen en HR++ met kunststof spacers te plaatsen. Dan ga je van Ug=3 naar Ug=1, een wereld van verschil in energieverlies, maar vooral in comfort.

Edit: radiatoren kijken of het T21, T22, T33 of een convector is, die kan je boosten met ventilatoren en kan de temperatuur omlaag. Dan zou je vloer ook direct water van de warmtepomp kunnen krijgen zonder mengen. Wel ga je dan heel veel last krijgen van de koudeval van je dubbelglas, vandaar het advies om dat HR++ te maken.

[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 04-07-2026 10:32 ]

• sanderk1991
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 08-08 14:49
Meeste van de radiatoren passen een booster op en heb er al een paar in gebruik, dat werkt zeker goed. Ik heb geen mechanische ventilatie in de woning, een van de redenen waarom ik nog twijfel om voor de EGO te gaan. Mn andere optie zou zijn om toch een WP te zoeken met een 5kw buitenunit, daar heb ik prima de ruimte voor. Alleen qua prijs is deze een stuk aantrekkelijker. 4kw zou ook genoeg moeten zijn, maar zoals eerder ook al geschreven werd is het twijfelachtig of EGO dat kan leveren op koude dagen. Beglazing ga ik ook nog eens goed naar kijken, bedankt voor die tip, dat is goed in elke situatie.

• _JGC_
Zonder toevoer van je mechanische ventilatie gaat dat heel moeilijk worden om te halen zodra het een beetje koud wordt, denk dat je zo 1KW vermogen inlevert. Komt bij dat je dan ook vaker gaat defrosten, wat dankzij de bijmenging van warme ventilatielucht nauwelijks gebeurt.

Qua prijs... bijna 7000 euro na aftrek van 1900 euro subsidie. Ik weet niet waarom FE installaties altijd zoveel moeten kosten, ik heb zelf een Aurea 5.1 omgebouwd naar FE, tweedehands RVS vat erbij voor tapwater en ik ben voor minder dan 2500 euro totaal klaar. Zonder subsidie. Pak je een nieuw RVS vat wordt het 1000 euro meer. Je bent alleen wel 2 dagen kwijt met installeren en er gaat tijd zitten in het schrijven van de software.

• Martin7182
_JGC_ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 18:33:
Zonder toevoer van je mechanische ventilatie gaat dat heel moeilijk worden om te halen zodra het een beetje koud wordt, denk dat je zo 1KW vermogen inlevert. Komt bij dat je dan ook vaker gaat defrosten, wat dankzij de bijmenging van warme ventilatielucht nauwelijks gebeurt.

Qua prijs... bijna 7000 euro na aftrek van 1900 euro subsidie. Ik weet niet waarom FE installaties altijd zoveel moeten kosten, ik heb zelf een Aurea 5.1 omgebouwd naar FE, tweedehands RVS vat erbij voor tapwater en ik ben voor minder dan 2500 euro totaal klaar. Zonder subsidie. Pak je een nieuw RVS vat wordt het 1000 euro meer. Je bent alleen wel 2 dagen kwijt met installeren en er gaat tijd zitten in het schrijven van de software.
Zonder bijstook is het sowieso een moeilijk verhaal. Als de warme ventilatielucht van de EGO zelf moet komen, dan speel je behoorlijk vals. Of je hebt een perpetuum mobile uitgevonden. Daar krijg je dan de nobelprijs voor. Misschien wel twee :D
Maar ik denk dat de EGO wel goed warmte kan herverdelen in huis en voor tapwater kan zorgen. Dan moet je dus wel (in dit geval) de airco units regelmatig aanzetten. Maar goed, het blijft speculatie van mijn kant (met inachtneming van de natuurwetten).
Wat betreft de prijs van FE, ik denk dat arbeidsloon en teveel aan complexiteit ook voor hoge kosten kunnen zorgen. Ik heb ook wel eens een installateur gebeld, alleen over een WPB en die haalde er van alles bij. Uiteindelijk heb ik van onze WPB een soort EGO-light gemaakt door de CV leidingen erop aan te sluiten. Het werkt, alleen niet heel efficient. Mijn eigen uren reken ik niet en aan materiaal, deels van MP, was ik niet veel kwijt.

• _JGC_
@Martin7182 Een beetje ventilatiebox doet in rust al 70 kuub per uur, de mijne heeft 4 standen: 45 (standby), 70, 150 en 325. Is met dipswitches evt hoger te zetten tot 525m3 per uur.
Dat is energie die je normaal gewoon weggooit. Je warmtepomp kan daar nog flink wat energie uit terugwinnen (met name door het vocht dat erin zit zo ver te koelen dat het condenseert). De Ego heeft dat nodig om zijn specs te halen.

Voor tapwater en het beetje resterend gas kan dit apparaat gewoon ingezet worden, je verliest alleen nogal rendement en opbrengst als je geen ventilatielucht toevoert. Je blijft gewoon afhankelijk van de airco's want dit apparaat is te licht om een jaren 50 huis fatsoenlijk warm te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 04-07-2026 23:46 ]

• Andrehj
  • Niet online
sanderk1991 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:47:. 4kw zou ook genoeg moeten zijn, maar zoals eerder ook al geschreven werd is het twijfelachtig of EGO dat kan leveren op koude dagen. .
Dat is niet twijfelachtig, maar het is zeker dat ie dat niet levert. Het subsidievermogen is 3 kW. Ga daar dus maar vanuit.
En het is een ventilatieWP, ik begrijp niet hoe je die kunt overwegen in een huis zonder mechanische ventilatie, en al helemaal niet als je prima een buitenunit kwijt kunt..

• hessie1960
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 10-08 13:54
Technician- schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:21:
Als het ding probleemloos is en soepel geplaatst, hoe weet je dan dat er gelijk tickets aangemaakt worden?
Voor vragen kon ik bij de helpdesk terecht en als men niet gelijk antwoord kon geven werd er een ticket aangemaakt, zo werkt het in mijn geval naar Ego toe iig. Het had betrekking op bepaalde meldingen die werden weergegeven op het display van de WP. Op afstand kijken ze dan met me mee via 4G

• evert.bl
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20-07 11:56
Wat is de stroom verbruik gemiddeld van de ego warmtepomp

• _JGC_
evert.bl schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:39:
De warmtepomp zelf doet ~1000W (praktisch een kwart tot de helft bij hele lage warmtevraag), de backup elementen doen 3KW per stuk. Het gemiddelde verbruik hangt af van hoeveel warmtevraag je hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 19-07-2026 19:57 ]

• Andrehj
  • Niet online
Die vraag is zo niet te beantwoorden, want net als bij een CV-ketel is het energieverbruik afhankelijk ban de warmtevraag van je woning.
Als je het huidige energieverbruik (gas / stadsverwarming / hout) weet kan er een schatting gemaakt worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 19-07-2026 20:20 ]

• Green frog
hessie1960 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:36:
Hessie, welkom hier. Gefeliciteerd met je goeie beslissing. Dit is helaas geen plek om gebruikerservaring uit te wisselen omdat dit lijntje vol gescheten wordt door enkele conventionele WP bezitters die denken deskundige te zijn maar geen idee hebben hoe de ego werkt door hun foute aannames en veronderstellingen. Ze doen dat niet op plekken als het forum hier van Nibe met ‘n soortgelijk apparaat dat al heel wat jaren prima bewijst, bijvoorbeeld omdat die veel geld kost. Als je wilt weten hoe onkunde, achterdocht en jaloezie er uitziet, dan hoef je hier maar te scrollen.

Zoals een ego bezitter hier schreef: alles wat gedeeld wordt wordt in twijfel getrokken... Ik merk een negatieve sfeer die hier gecreëerd wordt waardoor ik geen ruimte voel voor open gesprek.

Als je interesse hebt in ‘n plek met happy users dan moet je me maar een pb sturen. In ieder geval veel plezier met de ego WP met een top prijs, kwaliteit, efficiëntie verhouding.

[ Voor 6% gewijzigd door Green frog op 25-07-2026 22:19 ]

• Green frog
Op de ego website zit ‘n tool waar je jouw situatie kan invullen. Daar rol dan ook ‘n geschat stroomverbruik uit.

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Green frog schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Hessie, welkom hier. Gefeliciteerd met je goeie beslissing. Dit is helaas geen plek om gebruikerservaring uit te wisselen omdat dit lijntje vol gescheten wordt door enkele conventionele WP bezitters die denken deskundige te zijn maar geen idee hebben hoe de ego werkt door hun foute aannames en veronderstellingen. Ze doen dat niet op plekken als het forum hier van Nibe met ‘n soortgelijk apparaat dat al heel wat jaren prima bewijst, bijvoorbeeld omdat die veel geld kost. Als je wilt weten hoe onkunde, achterdocht en jaloezie er uitziet, dan hoef je hier maar te scrollen.

Zoals een ego bezitter hier schreef: alles wat gedeeld wordt wordt in twijfel getrokken... Ik merk een negatieve sfeer die hier gecreëerd wordt waardoor ik geen ruimte voel voor open gesprek.

Als je interesse hebt in ‘n plek met happy users dan moet je me maar een pb sturen. In ieder geval veel plezier met de ego WP met een top prijs, kwaliteit, efficiëntie verhouding.
Waarom reageer je op je eigen sockpuppet account?

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Green frog schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Why why why why???
Ik zit hier juist om te leren over ego!
Ik heb zelf een gewone warmtepomp maar mijn broer heeft een appartement en ik wil heel graag weten of een ego iets voor hem is.
Tot nog toe twijfel ik (op basis van wat ik hier gelezen heb)
- ik zie niet super veel ervaringen en de ervaringen die er zijn wisselen
- ik ben niet heel gerust op de professionaliteit.
@EXCalibur_EeK, ah….. is dat een telltale?

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• _JGC_
@Stefannn Afhankelijk van de isolatie van het appartement moet dit apparaat het gewoon kunnen doen. Zoals eerder gezegd, het is een 4.1KW machine bij A7W35, de capaciteit bij lagere temperaturen is afhankelijk van de input van je woonhuisventilatie.

Bij een appartement stoken je buren voor jou en hoef je maar weinig toe te voegen om het goed op temperatuur te krijgen. Enig dingetje is of je van de VVE extra pijpen door het dak mag maken.

Perpetuum mobiles bestaan niet, meer dan 4KW gaat deze machine niet maken. Als dat niet voldoende is moeten je 9KW backup heaters het werk opknappen. Voor een grote woning die meer dan 4KW nodig heeft vind ik dat crimineel tov het stroomnet, heb je er een houtkachel bij zoals GreenFrog dan kan het prima.

Ik veroordeel de machine niet, maar de marketing waarmee het ding verkocht wordt.

• Stefannn
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:27:
@Stefannn Afhankelijk van de isolatie van het appartement moet dit apparaat het gewoon kunnen doen. Zoals eerder gezegd, het is een 4.1KW machine bij A7W35, de capaciteit bij lagere temperaturen is afhankelijk van de input van je woonhuisventilatie.

Bij een appartement stoken je buren voor jou en hoef je maar weinig toe te voegen om het goed op temperatuur te krijgen. Enig dingetje is of je van de VVE extra pijpen door het dak mag maken.

Perpetuum mobiles bestaan niet, meer dan 4KW gaat deze machine niet maken. Als dat niet voldoende is moeten je 9KW backup heaters het werk opknappen. Voor een grote woning die meer dan 4KW nodig heeft vind ik dat crimineel tov het stroomnet, heb je er een houtkachel bij zoals GreenFrog dan kan het prima.

Ik veroordeel de machine niet, maar de marketing waarmee het ding verkocht wordt.
Dank
4.1kW is best behoorlijk veel. I’m gad begrepen dat het maar 2 of 2.5 was. Voor mijn broer had ik al uitgerekend dat 2.6kW gemiddeld genoeg was geweest afgelopen winter. Daar moet dan wel wat bovenop want dat was gemiddeld over de koudste maand. Dat kan bv dus wel werken.

Ik lees nog even mee.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Martin7182
Stefannn schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:13:
[...]

Dank
4.1kW is best behoorlijk veel. I’m gad begrepen dat het maar 2 of 2.5 was. Voor mijn broer had ik al uitgerekend dat 2.6kW gemiddeld genoeg was geweest afgelopen winter. Daar moet dan wel wat bovenop want dat was gemiddeld over de koudste maand. Dat kan bv dus wel werken.

Ik lees nog even mee.
4.1 kW is ook best veel. Maar de machine maakt niet 4.1 kW, maar ongeveer 1 kW en kan die samen met 3 kW van de bron rondpompen. Als je bron energetisch (dus niet volume) 50% binnenlucht is en 50% buitenlucht, dan warmt je huis met maar 2.5 kW op.

• Stefannn
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:15:
[...]

4.1 kW is ook best veel. Maar de machine maakt niet 4.1 kW, maar ongeveer 1 kW en kan die samen met 3 kW van de bron rondpompen. Als je bron energetisch (dus niet volume) 50% binnenlucht is en 50% buitenlucht, dan warmt je huis met maar 2.5 kW op.
Wuw?
Haalt hij ook binnenlucht op?
Ik dacht aanzuigen en uitblazen van buitenlucht?
Het is toch gewoon de lucht aan & afvoer van de cv?

• busscherski
@Martin7182 Ventileren moet je toch, als die lucht anders door ventilatie type D naar buiten geblazen zou worden is deze bron energie wel 'gratis'.

Kun je je sommetje nog eens doen voor buitentemperatuur -10 graden, 0 graden en + 10graden? (januari zit gemiddeld rond 3 graden)

• busscherski
Stefannn schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:18:
[...]
Het is toch gewoon de lucht aan & afvoer van de cv?
? Heb je het over de rookgasafvoer van de CV?

• Stefannn
  • Nu online
busscherski schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:24:
[...]

? Heb je het over de rookgasafvoer van de CV?
Dat had ik zo begrepen. Maar misschien heb ik het helemaal mis.

• _JGC_
Stefannn schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Dat had ik zo begrepen. Maar misschien heb ik het helemaal mis.
Je hebt een buis waar lucht naarbinnen wordt getrokken, daarop sluit je met een T-stuk de afvoer van je mechanische ventilatie aan.

Vervolgens gaat die lucht door de warmtepomp, wordt afgekoeld tot lage temperaturen en gaat dan via een tweede buis weer naar buiten.

Zonder toevoer vanaf mechanische ventilatie haalt dit apparaat de 4KW niet.

• Martin7182
busscherski schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:23:
@Martin7182 Ventileren moet je toch, als die lucht anders door ventilatie type D naar buiten geblazen zou worden is deze bron energie wel 'gratis'.

Kun je je sommetje nog eens doen voor buitentemperatuur -10 graden, 0 graden en + 10graden? (januari zit gemiddeld rond 3 graden)
Ja, dat klopt. Maar zonder WP zou je die lucht als warmteverlies hebben. Het verschil tussen 2.5 kW en -1.5 kW is dan wel 4 kW, maar je huis warmt dus maar 2.5 kW op i.p.v. 1.5 kW af te koelen. In dit voorbeeld dan.
De echte rekensom is niet eenvoudig; warmte in lucht van een bepaalde temperatuur reken je in principe vanaf het absolute nulpunt, maar de eigenschappen van het koelmiddel zijn hier meer bepalend. Wat wel vast staat is dat 20 graden verschil voor een WP best wel uitmaakt. Dus met een klein deel 20 graden binnenlucht en een groter deel 0 graden buitenlucht zit je energetisch al op 50%/50%.

Het gebruik van binnenlucht is tricky; een deel van de 4 kW die eruit komt wordt gebruikt om warmte binnen je huis rond te pompen. De COP laat misschien 4 zien, maar is in werkelijkheid een stuk lager.

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 26-07-2026 21:54 ]

• _JGC_
Vergeet ook niet dat die 20 graden lucht die je door de warmtepomp ventileert ook een redelijke hoeveelbeid vocht bevat die gegarandeerd gaat condenseren. Dat proces levert ook een bult energie op.

• busscherski
@Martin7182

Zolang je niet over ventileert is er niets aan de hand. Als je wel over ventileert krik je inderdaad de schijnbare COP op maar het helpt niet om effectief de woning sterker op te warmen en het helpt ook niet om het verbruik te verlagen.

Overventileren zal onder de streep averechts werken maar goede COP laten zien.

• Martin7182
_JGC_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:59:
Vergeet ook niet dat die 20 graden lucht die je door de warmtepomp ventileert ook een redelijke hoeveelbeid vocht bevat die gegarandeerd gaat condenseren. Dat proces levert ook een bult energie op.
Dat is wel een goed punt inderdaad. Maar zit die warmte niet al in de 4.1 kW, of komt die erbij? Dit is eigenlijk een algemene WP vraag.

• _JGC_
Martin7182 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:08:
[...]

Dat is wel een goed punt inderdaad. Maar zit die warmte niet al in de 4.1 kW, of komt die erbij? Dit is eigenlijk een algemene WP vraag.
4.1KW is bij A7W35. Bij hogere luchttemperatuur of lagere watertemperatuur kan het iets meer zijn, maar verwacht geen wonderen.
De 160mm pijpjes zijn eigenlijk te smal om 4.1KW met alleen buitenlucht te doen.

• TheRealFreek
Heeft deze firma al fatsoenlijke prestatiedata gedeeld? Ik kan nog steeds geen kwaliteitsverklaring vinden bij de BCRG. Als ze dat gewoon delen, zoals de andere fabrikanten doen, dan hoeven we hier ook niet allemaal te speculeren en weet iedereen waar ie aan toe is bij aanschaf van dit product. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is het vermogen bij a-7 of a-10, zonder ventilatielucht en met ventilatielucht.

[ Voor 16% gewijzigd door TheRealFreek op 26-07-2026 22:53 ]

• busscherski
Voor mij blijven na dit topic vooral de volgende vragen onbeantwoord:

Wat is het werkelijke compressorvermogen en de COP bij aanvoertemperaturen van 45, 55 en 75 °C?

Onder welke exacte omstandigheden zijn de genoemde COP 4,6 en SCOP 4,75 gemeten, inclusief ventilatieluchtdebiet?

Wat is het gemiddelde jaarlijkse boosterverbruik bij verschillende woningtypen?

Welke VDL-onderneming was precies betrokken en wat heeft die concreet ontwikkeld?

Welk deel van het systeem is Nederlands ontwikkeld en welk deel is afkomstig van de Chinese fabrikant?

Waar zijn de volledige onafhankelijke TNO- of TÜV-testresultaten, inclusief rapportnummer en meetgegevens?

Waarom zijn de volledige vermogenscurves, hydraulische schema’s, luchtdebieten en technische handleidingen niet openbaar?

Werkt het systeem volledig zonder cloud- of 4G-verbinding, en hoe is onderhoud geregeld wanneer EGO of de leverancier stopt?

Waarom zijn er na geschiktheidscontroles toch gebruikers die onvoldoende vermogen, veel bijverwarming of aanvullend hout/infrarood nodig hebben?

Zonder duidelijke, controleerbare antwoorden hierop blijft het lastig om de prestaties en geschiktheid van de EGO vooraf eerlijk te beoordelen.
edit:
vul aan wat ik vergeten ben

• _JGC_
@busscherski Allemaal valide vragen. Daarom ben ik ook terughoudend met dit ding adviseren. EGO verkoopt het allemaal als heel simpel en 1 op 1 je ketel omwisselen, ook in grote woningen, waar ik dit ding vooral interessant vind in kleine woningen die weinig warmteverlies hebben en geen ruimte hebben voor een buitenunit (zoals een appartement of een fatsoenlijk geïsoleerde tussenwoning).
De specs stellen alleen A7W35, terwijl er geadverteerd wordt met bijbehorende COP en dan claimen dat het ding 75 graden levert. Ding zal het kunnen leveren, maar niet met de geadverteerde COP en ook geen 4.1KW.

Als EGO deze gegevens ter beschikking stelt vallen ze door de mand, het past niet bij hun marketing dus delen ze die info niet.

• busscherski
_JGC_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:22:

Als EGO deze gegevens ter beschikking stelt vallen ze door de mand, het past niet bij hun marketing dus delen ze die info niet.
Dit topic eindigt wel hoog in Google als je op 'Ego warmtepomp' zoekt.

Al zal niet iedereen zover kijken.

• _JGC_
busscherski schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:32:
[...]

Dit topic eindigt wel hoog in Google als je op 'Ego warmtepomp' zoekt.

Al zal niet iedereen zover kijken.
Facebook, instagram, Linkedin, de 100% positieve reviews op hun eigen website... Je vindt bijna nergens andere reviews, alleen Facebook heeft er 2: eentje van GreenFrog en eentje die zwaar negatief is en aangeeft dat ze die wel snel zullen laten verwijderen.

Overigens put AI ook het nodige aan info uit dit topic...

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:08
TheRealFreek schreef op zondag 26 juli 2026 @ 22:49:
Heeft deze firma al fatsoenlijke prestatiedata gedeeld? Ik kan nog steeds geen kwaliteitsverklaring vinden bij de BCRG. Als ze dat gewoon delen, zoals de andere fabrikanten doen, dan hoeven we hier ook niet allemaal te speculeren en weet iedereen waar ie aan toe is bij aanschaf van dit product. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is het vermogen bij a-7 of a-10, zonder ventilatielucht en met ventilatielucht.
Ik denk dat je vraag anders is dan je hebt opgeschreven. De definitie van a (air/lucht in) is de temperatuur die de warmtepomp in gaat, dat is in geval van de ego het resultaat van menging Tbuiten en Tventilatie. Als je het vermogen bij Tbuiten wilt weten moet je naast Tventilatie ook de volumestromen Qbuiten en Qventilatie kennen.

Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Green frog
Stefannn schreef op zondag 26 juli 2026 @ 06:52:
[...]

Why why why why???
Ik zit hier juist om te leren over ego!
Ik heb zelf een gewone warmtepomp maar mijn broer heeft een appartement en ik wil heel graag weten of een ego iets voor hem is.
Tot nog toe twijfel ik (op basis van wat ik hier gelezen heb)
- ik zie niet super veel ervaringen en de ervaringen die er zijn wisselen
- ik ben niet heel gerust op de professionaliteit.
@EXCalibur_EeK, ah….. is dat een telltale?
Why? Nou dat lijkt me wel duidelijk als ik EXCalibur z’n reactie zie. Zoals door verschillende ego bezitters al aangeven, alles wordt hier in twijfel getrokken en belachelijk gemaakt, geen veilige vrije plek. Ego bezitters zijn voldoende aanwezig maar voelen zich niet vrij om met betrouwbare informatie te reageren.

Als je echt interesse hebt, lijkt het mij handiger om de fabrikant een telefoonnummer te vragen van iemand bij jouw in de buurt die in dezelfde situatie zit en die installatie evt. gaan bekijken als dat kan. Of vraag je vragen tijdens een bezoek op beurzen, of tijdens het verkoop traject.

Nu krijg je hier alleen antwoord van petrolheads of electrisch rijden iets voor je is.

[ Voor 4% gewijzigd door Green frog op 27-07-2026 07:11 ]

• Stefannn
  • Nu online
_JGC_ schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Je hebt een buis waar lucht naarbinnen wordt getrokken, daarop sluit je met een T-stuk de afvoer van je mechanische ventilatie aan.

Vervolgens gaat die lucht door de warmtepomp, wordt afgekoeld tot lage temperaturen en gaat dan via een tweede buis weer naar buiten.

Zonder toevoer vanaf mechanische ventilatie haalt dit apparaat de 4KW niet.
Het zal wel niet zo bedoeld zijn,..
Maar als je de aanvoer naar EGO op de mechanische ventilatie zet dan zou je dat ook zo moeten kunnen doen opdat hij bij een groter debiet dan het ventilatie debiet van buiten trekt in plaats van van binnen.
Dan moet er iets van een keerklep in, en een bypass met keerklep langs de ventilatie motor.
- lukt je alleen als je bij alles van de installatie kan.

• TheRealFreek
ArjoK schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:49:
[...]

Ik denk dat je vraag anders is dan je hebt opgeschreven. De definitie van a (air/lucht in) is de temperatuur die de warmtepomp in gaat, dat is in geval van de ego het resultaat van menging Tbuiten en Tventilatie. Als je het vermogen bij Tbuiten wilt weten moet je naast Tventilatie ook de volumestromen Qbuiten en Qventilatie kennen.
Als je kijkt naar de kwaliteitsverklaring van de Ben van Inventum, dan wordt daar gewoon aangegeven bij hun mixlucht verklaring wat het aandeel ventilatielucht is. Die beginnen zonder ventilatielucht en ze doen stapsgewijs meer ventilatielucht en dan zie je de prestatie ervan. Daarom was ik ook benieuwd naar de kwaliteitsverklaring van de Ego, omdat dit dan ook duidelijkheid zou moeten geven over de gebruikte luchtvolumes.

• Elac
  • Nu online
@Green frog Ik snap je frustratie maar de scepsis komt voort uit het feit dat deze warmtepomp best wel opgehemeld is maar als er gevraagd wordt naar technische specificaties die bij andere merken gewoon op de site of in andere openbare bronnen te vinden is komen er ontwijkende antwoorden. Zie het lijstje wat @busscherski hierboven heeft geplaatst. Als jij die nou zou kunnen beantwoorden dan denk ik dat er veel minder negatief over de ego gedacht wordt en zullen er waarschijnlijk ook wel weer een paar eigenaren bij komen. Ik misschien ook wel. Helaas zijn de technische gegevens die op de site staan erg summier en algemeen.
https://ego.nl/specs/

• _JGC_
Stefannn schreef op maandag 27 juli 2026 @ 07:42:
[...]

Het zal wel niet zo bedoeld zijn,..
Maar als je de aanvoer naar EGO op de mechanische ventilatie zet dan zou je dat ook zo moeten kunnen doen opdat hij bij een groter debiet dan het ventilatie debiet van buiten trekt in plaats van van binnen.
Dan moet er iets van een keerklep in, en een bypass met keerklep langs de ventilatie motor.
- lukt je alleen als je bij alles van de installatie kan.
Daar is het T stuk voor:
- bij warmtepomp uit gaat via de inlaat de ventilatielucht eruit
- bij warmtepomp aan trekt de warmtepomp via de inlaat extra lucht samen met output van ventilatiesysteem in

Ja de ventilatiebox zal licht opgetoerd worden, maar bedenk je dat invoer en afvoer dezelfde buisdiameter hebben en de open invoer veel minder weerstand heeft dan uit de ventilatiebox trekken.

Wat die ventilatielucht vooral voorkomt is defrost mania tussen -2 en +2. Waar buitenunits dan elk uur een minuut of 10 verspillen aan een defrost gaat dit ding gewoon door omdat de temperatuur simpelweg hoger ligt. Veel mensen gaan nat op defrosts met een te kleine warmtepomp.

• Martin7182
_JGC_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:36:
[...]

Daar is het T stuk voor:
- bij warmtepomp uit gaat via de inlaat de ventilatielucht eruit
- bij warmtepomp aan trekt de warmtepomp via de inlaat extra lucht samen met output van ventilatiesysteem in

Ja de ventilatiebox zal licht opgetoerd worden, maar bedenk je dat invoer en afvoer dezelfde buisdiameter hebben en de open invoer veel minder weerstand heeft dan uit de ventilatiebox trekken.

Wat die ventilatielucht vooral voorkomt is defrost mania tussen -2 en +2. Waar buitenunits dan elk uur een minuut of 10 verspillen aan een defrost gaat dit ding gewoon door omdat de temperatuur simpelweg hoger ligt. Veel mensen gaan nat op defrosts met een te kleine warmtepomp.
Dat laatste betwijfel ik. Als de EGO zijn eigen warmte gebruikt om te ontdooien dan blijft er net zo weinig warnte over voor het huis. Zo niet minder. Bij een ventilatielucht WP(B ) is het lood om oud ijzer of je binnenlucht of buitenlucht gebruikt. Om je huis op te warmen moet je koudere lucht uitblazen dan dat je via kieren e.d. binnentrekt.

• _JGC_
Martin7182 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:15:
[...]

Dat laatste betwijfel ik. Als de EGO zijn eigen warmte gebruikt om te ontdooien dan blijft er net zo weinig warnte over voor het huis. Zo niet minder. Bij een ventilatielucht WP(B ) is het lood om oud ijzer of je binnenlucht of buitenlucht gebruikt. Om je huis op te warmen moet je koudere lucht uitblazen dan dat je via kieren e.d. binnentrekt.
Je krijgt alleen de warmte die je anders weg zou ventileren. Natuurlijk heb je hier dan iemand zitten die zijn ventilatie op 100% draait en dan in de woonkamer de houtkachel stookt en claimt dat zijn Ego het huis warmhoudt met hoge COP, maar met gezond verstand ga je niet extra ventileren om je warmtepomp warm te houden.
En ja, het zal positieve invloed hebben maar defrosts voorkomen doet het idd niet: Remco_1981 in "Ego Warmtepompen"
Grafiekjes laten duidelijk de dipjes van de defrosts zien.

• Martin7182
_JGC_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:14:
[...]
En ja, het zal positieve invloed hebben maar defrosts voorkomen doet het idd niet: Remco_1981 in "Ego Warmtepompen"
Grafiekjes laten duidelijk de dipjes van de defrosts zien.
Oei, elk uur ontdooien met booster :o

• _JGC_
Martin7182 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:18:
[...]

Oei, elk uur ontdooien met booster :o
In die screenshot zie je een warmtepomp die met -2 de temperatuur niet hoger dan 30 graden krijgt omdat alle opgewekte warmte direct wordt afgenomen door de vloerverwarming. Die pomp draait daar op zijn max en dan is zoveel defrosts ook niet gek.

Toen ik mijn aurea op 1200W had draaien afgelopen winter bij -2 kon ik 40 minuten stoken en 15 minuten defrosten. Ik heb geen booster dus had lange defrosts en kreeg de keet niet meer warm. Moest toen de CV ketel even 10 minuten mee laten stoken om het proces te doorbreken.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste