Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De 4 kW van de Ego is bij +7 graden. Bij vorst en rond het vriespunt met veel defrosts, dus als je het vermogen echt nodig hebt, levert de Ego net als andere warmtepompen (veel) minder vermogen. Qua subsidie is ie geloof ik ingedeeld op 3 kW, dus bij gebrek aan betrouwbare data (wil je echt een WP kopen van een fabrikant die niet eens vertelt hoeveel vermogen deze levert ?!!?!?) gaan we maar even uit van die 3 kW.Hap schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:09:
@Andrehj
Bedankt voor je reactie.
Ik laat een casco woning bouwen, die ik zelf afbouw (alle installaties-binnenwanden/plafonds e.d.) Het is idd een vrijstaande woning van ca. 135m2
De warmte verlies berekening is een doc. van 44 pag. (puf...)
Ik heb een ventilatiesysteem C ( mechanische ventilatie co2 gestuurd) Deze kan maar hoeft niet aangesloten te worden op de inlaat van de Ego.
Volgens mij kan Ego met zijn capaciteit 4,1 KW toch wel de verwarming aansturen? (LT vloerverwarming 28 tot max. 35 gr. C.) Warmwater sanitair zou evt. i.c.m. 1-2 -of 3 boosters ondersteund kunnen.
Keuken zou dan ook nog met Qooker kunnen.
Ik durf er heel wat onder te verwedden dat jouw vrijstaande nieuwbouwwoning met ventilatiesysteem C niet genoeg heeft aan die 3 kW.
(Als je 200 m³/h ventileert is alleen het ventilatieverlies al 2.2 kW bij -10.... Zeker weten dat je geen WTW-ventilatie wilt inbouwen? Zie Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic)
Verder eens met @Proton_ hierboven. Open een eigen topic volgens de instructies in de faq, en koop daarna een passende WP met voldoende vermogen, waarvan je dan de buitenunit goed bereikbaar buiten in de tuin zet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Als je voor een Ego gaat is het aansluiten op ventilatie een must, alleen zo kan het ding 4KW halen. Ding gaat dan ook veel minder defrosten dan wanneer je alleen lucht van buiten trekt.
Ik zou er hier weinig profijt van hebben, de ventilatiebox zuigt alleen de bovenverdieping af en die is steevast kouder dan beneden, box draait ook eigenlijk de hele dag in standbymodus bij gebrek aan vocht en CO2. Beneden klepraampjes en roosters, daar kan een Ego niks uit terugwinnen.
Die komt van buiten. Net zoals bij een warmtepomp die in je tuin staat. Maar die 4KW haalt 'ie niet zonder aangevuld te worden met ventilatielucht.Martin7182 schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:15:
@_JGC_ leg dan eens uit waar die warme binnenlucht vandaan moet komen als de EGO de enige warmtebron in huis is?
Is een beetje hetzelfde idee als de Inventum Ecolution modul-air die je veel toegepast zag worden bij nieuwbouw (met een verschrikkelijk stroomverbruik omdat het ding op de backup heater draait zodra je wilt verwarmen ipv warmhouden). Maar waar de Ecolution 100% afhankelijk is van ventilatielucht kan de Ego ook warmte uit de buitenlucht halen.
Ik vind het voor een groot vrijstaand huis alleen niet een logische keuze. Vrijstaand heb je zat plek voor een buitenunit.
Er is voor het geld van een Ego genoeg alternatief te krijgen, waarbij elke installateur onderdelen kan bestellen bij elke technische groothandel. Dat is overigens ook wat ik tegen Quatt heb, het idee is leuk, de energietransitie krijgt een boost dankzij dit soort partijen, maar je zit zolang het ding hangt aan die partij vast, zowel qua onderdelen/onderhoud als aansturing van het apparaat.
Dat klopt. Maar als je de discussie hier een beetje volgt, dan zal er toch op vol vermogen rond de 500 m³/h door de Ego gezogen worden. Het grootste deel van de lucht komt rechtstreeks van buiten._JGC_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:06:
@Andrehj Als je idd 2.2KW afvoert aan energie met ventilatie haalt de Ego daar een heel groot deel van terug.
Als je voor een Ego gaat is het aansluiten op ventilatie een must, alleen zo kan het ding 4KW halen. Ding gaat dan ook veel minder defrosten dan wanneer je alleen lucht van buiten trekt.
Ook zal er 200 m³/h geventileerd wordt (wat bij zware vorst al serieus veel is), zal er dus nog 300 m³/h van buiten moeten komen. Dan haal je geen 7 graden meer als gemiddelde aanvoertemperatuur, maar ga je al richting de 0....
Maar zelfs al zou de Ego dan nog 4 kW kunnen leveren (wat ik niet geloof, gezien de uitgaande temperatuur van de lucht dan ver onder 0 zit en er dus ook nog gedefrost moet worden), dan nog blijft er maar 1.8 kW over voor het transmissieverlies van de woning van @Hap. Ik kan me niet voorstellen dat dat genoeg is. Maar het antwoord op die vraag staat zijn documentatie...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En op magische wijze haalt hij die 4 kW wel als hij zijn zelf opgewarmde binnenlucht weer opzuigt? Het lijkt wel een sprookje_JGC_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:35:
[...]
Die komt van buiten. Net zoals bij een warmtepomp die in je tuin staat. Maar die 4KW haalt 'ie niet zonder aangevuld te worden met ventilatielucht.
Binnenlucht die je anders gewoon zo weg had geventileerd zonder de warmte terug te halen.Martin7182 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:13:
[...]
En op magische wijze haalt hij die 4 kW wel als hij zijn zelf opgewarmde binnenlucht weer opzuigt? Het lijkt wel een sprookje
Maar als je toch nieuwbouw doet kan je beter een WTW balansventilatiesysteem aanleggen en die roosters weglaten. Dan hoef je ook geen ventilatielucht door je warmtepomp te voeren. Zou dan wel wat anders dan een Ego plaatsen.
CV water is bij ons nu 45 gr C en pomp loopt zowat 24-7. Verwarmen gebeurd op hout maar daar word ik een beetje moe en oud voor. Die Ego lijkt me wel wat. Bijmengen van ventilatielucht lijkt de sleutel.
Bijmengen met ventilatie lucht lijkt mij ook de sleutel tot een laag stroomverbruik.kawarider schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:22:
Bedankt Green Frog, nog meer gebruiksgegevens? Enig idee wat je warmtevraag deze dagen is? Verbruik met die Homewizard?
CV water is bij ons nu 45 gr C en pomp loopt zowat 24-7. Verwarmen gebeurd op hout maar daar word ik een beetje moe en oud voor. Die Ego lijkt me wel wat. Bijmengen van ventilatielucht lijkt de sleutel.
Ik weet niet wat mijn warmtevraag is. Ik weet wel wat mijn stroomverbruik is door een HomeWizard.
Mijn cv-water staat op 54°C, de cv-pomp loopt alleen als er warmtevraag is. De gewenste na-draai tijd kun je instellen. Jouw 45°C is nog gunstiger.
Een hout kachel als aanvulling/alternatief lijkt me ideaal. Leuk, beetje prutsen met hout.
De tank wordt bij dit weer tijdens ‘goedkope dynamische stroomtijden’ naar 70°C verwarmd door de WP. Efficiënt en langzaam dus, die wordt gedurende de uren erna, benut voor cv-water verwarmen tot de ingestelde SWW-water temperatuur bereikt is.
... totdat je gaat overventileren (meestal bij > 200 m³/h).Green frog schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:30:
[...]
Bijmengen met ventilatie lucht lijkt mij ook de sleutel tot een laag stroomverbruik.
Gemiste kans dus dat je dat niet deelt, of bereid je een mooie samenvattende post voor om op 1 januari op heel december terug te blikken? Dat zou mooi zijn, want het lijkt licht te gaan vriezen. Met een verbruik per dag over deze maand kunnen we eindelijk wat praktijkdata verwerken.Ik weet wel wat mijn stroomverbruik is door een HomeWizard.
[...]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik geloof het succesverhaal alleen nog als het totale stroomverbruik inzichtelijk wordt (en alle andere energiedragers als gas, hout, stadsverwarming). De EGO als enige warmtebron zien, is sowieso onzin, want er zijn in elk huishouden meer apparaten die warmte afgeven. Als ik de oven 24/7 aanzet, dan krijg ik met de 3 kW Hewalex 'als enige warmtebron' ook het huis warm. En het douchewater erbijProton_ schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:21:
[...]
... totdat je gaat overventileren (meestal bij > 200 m³/h).
[...]
Gemiste kans dus dat je dat niet deelt, of bereid je een mooie samenvattende post voor om op 1 januari op heel december terug te blikken? Dat zou mooi zijn, want het lijkt licht te gaan vriezen. Met een verbruik per dag over deze maand kunnen we eindelijk wat praktijkdata verwerken.
[ Voor 3% gewijzigd door Martin7182 op 22-12-2025 22:16 ]
Zoals je misschien wel gemerkt hebt houden tweakers heel erg van elkaar helpen met het delen van harde specificaties en metingen.
Dat is voor iedereen veel nuttiger dan zeggen dat ze het niet begrijpen en dat alles gewoon fantastisch. Denk dat er best veel mensen op een goede betaalbare ventilatie (met buitenlucht) warmtepomp zitten te wachten als het allemaal goed werkt.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik zat aan de stadsverwarmingkawarider schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:09:
Of gasverbruik van voor de WP. Of zat je aan de stadsverwarming?
Okay, ik zal je helpen. Deze vraag stelde je namelijk ook al 18 juli. Daar staat het antwoord, ook bij een reactie op 13 december, maar ook al bij 24 november trouwens.ice-T106 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:03:
Neem aan dat die voor het water tot 70 graden wel de boosters gebruikt?
Zoals je misschien wel gemerkt hebt houden tweakers heel erg van elkaar helpen met het delen van harde specificaties en metingen.
Dat is voor iedereen veel nuttiger dan zeggen dat ze het niet begrijpen en dat alles gewoon fantastisch. Denk dat er best veel mensen op een goede betaalbare ventilatie (met buitenlucht) warmtepomp zitten te wachten als het allemaal goed werkt.
Maar speciaal voor jouw, de boosters staan uit en die kun je zelf niet aanzetten omdat ze achter een pincode zitten.
Lijkt mij dat het thermo dynamisch prima klopt, alleen niet met formules die nu hier toegepast worden. Nu wordt het benzine verbruik van een elektrische auto uitgerekend. Je hebt blijkbaar andere formules nodig bij dit type WP.TheRealFreek schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:30:
Thermodynamisch klopt er geen hout van. Als de gemiddelde temperatuur 14 graden is van de lucht die binnen komt als het buiten 0 graden is en het is binnen 20 graden, dan moet 70% van jouw lucht volume van binnen komen en 30% van buiten. Zo lang je niet open bent over het warmteverlies van jouw woning en energiegebruik van de warmtepomp kunnen we het helemaal niet over techniek hebben. Verder ben ik benieuwd naar het ventilatiedebiet in de woning en of dat überhaupt ingeregeld is bij de installatie van dit toestel. Door wat voor diameter buis wordt de buitenlucht aangezogen? Een afbeelding van de installatie zou ook op prijs gesteld worden.
Je vraag over de diameter, en foto’s staan bij 18 en 19 juli.
Natuurlijk passen de gebruikte formules ook bij de EGO. De natuurwetten zijn echt niet veranderd door dit apparaat. Zoals je eerder hebt beantwoord heb jij geen inzicht in alle data die nodig is om je warmtebehoefte en de warmteopwek te berekenen. Daardoor kan in jou situtie niets met de theorie worden onderbouwd. Enige is dat jij in jou situatie tevreden bent en dat zegt helaas niets over de performance van de EGO, noch het succes bij toepassing in een andere situatie.Green frog schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:21:
[...]
Lijkt mij dat het thermo dynamisch prima klopt, alleen niet met formules die nu hier toegepast worden. Nu wordt het benzine verbruik van een elektrische auto uitgerekend. Je hebt blijkbaar andere formules nodig bij dit type WP.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Nu is het wat kouder en is het toch belangrijk om te weten hoe die presteert?
[ Voor 7% gewijzigd door ApC_IcE op 05-01-2026 08:34 ]
Jij hebt als installateur er toch drie geplaatst schreef je eerder? Vraag ze ff naar de print screen van het stroom verbruik, ben benieuwd man. Kan nie wachten.ApC_IcE schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:33:
Nog iets bekend met resultaten van de afgelopen dagen?
Nu is het wat kouder en is het toch belangrijk om te weten hoe die presteert?
Ben ook benieuwd.Green frog schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:26:
[...]
Jij hebt als installateur er toch drie geplaatst schreef je eerder? Vraag ze ff naar de print screen van het stroom verbruik, ben benieuwd man. Kan nie wachten.
Kan jij ook een screenshot van jouw stroomverbruik van je gehele warmtepomp delen? Dan hebben we eindelijk eens getallen voor dit soort koude dagen.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat heb ik niet gezegd. Ik ken de installateur. Die inmiddels gestopt is. Ik ken de klanten niet persoonlijk. Jij laat stroomverbruik zien. Maar waar iedereen op wacht is stroomverbruik bij koude dagen. Niet bij matig weer boven de 8 graden.Green frog schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:26:
[...]
Jij hebt als installateur er toch drie geplaatst schreef je eerder? Vraag ze ff naar de print screen van het stroom verbruik, ben benieuwd man. Kan nie wachten.
Dus ja ben zeker benieuwd man.
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Jammer dat Ego de specificaties bij lage buitentemperaturen geheim houdt. Ik ga er vanuit dat het niet het sterkste punt is.
Je airco zal denk ik +/- 5 kW zijn, een Ego heeft een lager vermogen dan dat.
Het lijkt me niet verstandig om je CV ketel te vervangen door een Ego.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; homey pro2019
Het beste is vloerverwarming en vloerisolatie met warmtepomp. Maar dat betekend natuurlijk een erg grote renovatie.
Anders kijken of het lukt met een kanaal airco. Daar is een topic over.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Want ik vrees dat ik mijn huis hiermee niet warm ga krijgen, terwijl ze hogere vermogens beloofd hebben.
De dT van 8 is voor VVW wel te hoog trouwens, die moet eigenlijk naar max 5. Dan moet de flow dus omhoog en dan kan je Ta wat naar beneden. Dan stijgt weliswaar je rendement, maar het maximum vermogen wordt daar (bij de meeste warmtepompen, van de Ego zijn helaas geen technische gegevens bekend) nauwelijks hoger van. Als je het nu dus binnen niet warm krijgt, zal dat niet echt verbeteren.
Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:27:
Hoi, Wij hebben sinds de zomer een EGO warmtepomp. Helaas wordt het niet echt (echt niet) warm in huis. Ik verwarm momenteel alleen beneden (vloerverwarming). De flowmeters geven aan dat er ongeveer 3,5 l/min door de vloer stroomt. De EGO heeft een delta-T van 8 graden op zijn aanvoer/retour. Ik kom dan uit op 2 kW thermisch vermogen. Hij neemt ongeveer 850 W op. Zijn dat te verwachten getallen?
Want ik vrees dat ik mijn huis hiermee niet warm ga krijgen, terwijl ze hogere vermogens beloofd hebben.
/f/image/XyHZT9EqK075mpo4NjoadGSo.png?f=fotoalbum_large)
850 W is te laag. Moet hoger zijn als er warmte vraag is.
Delta T van 8 is te veel. Wat geven C07 en C08 aan?
Waar lees je die flow van 3,5 ltr/min af?
Hoeveel ventilatie lucht voeg je toe?
Hoeveel gasverbruik / stadswarmteverbruik / houtkachel had je voorheen?
Heb je een foto van hoe de luchtkanalen zijn aangesloten en de diameters daarvan?
Misschien is er zoals @Green frog schrijft in de regeling nog 40% extra output te vinden, dat helpt maar is niet genoeg denk ik. Bij de meeste woningen zul je onder 4 graden buitentemperatuur toch echt de back up heaters aan moeten zetten om de woning bij te verwarmen. Of op een andere manier bijverwarmen (airco / houtkachel oid)
Edit:
Het kan ook zijn dat 1200 W verbruik niet mogelijk is bij de combinatie van aanvoerlucht en aanvoertemperatuur in jouw geval.
Heb je nog wel genoeg warm water?
[ Voor 14% gewijzigd door busscherski op 07-01-2026 11:43 ]
Ik zit met mijn Aurea nu op 1250W met 28 retour en 32 aanvoer (net defrost gehad). Dat is in het verleden wel anders geweest, ik heb opnieuw waterzijdig moeten inregelen hier, flow was te laag en ik had ook "hoge" deltaT's.
Ik ben me er van bewust dat de meters op de verdeler niet bijster nauwkeurig zijn, maar het is alles wat ik heb. Ik weet niet of de WP zelf ook het debiet meet en waar ik dat dan kan aflezen.
Eerder stond de circulatiepomp op 80%. Ik had toen een debiet van 9 l/min en een delta-T van 3. Toen kwam ik ook uit op ongeveer 2 kW thermisch vermogen. Sinds ik de circulatiepomp op 40% heb gezet heb ik wel het gevoel dat het iets warmer is geworden in huis (van 15º naar 17º). Tegen de tijd dat het water beneden is is het al flink afgekoeld, dus een hogere delta-T leek mij gunstig voor de warmteafgifte. Ik zal de circulatiepomp weer wat harder zetten.
C07/08 staan momenteel 28º en 31º (interne circuit temperaturen?). C04/05 (retour en aanvoer CV water) zijn 20º en 28º. Bij de hoge circulatiepompinstelling was de interne temperatuur ook rond de 30º.
Ik weet niet hoe ik de booster aanzet. De interne temperatuur staat ingesteld op 75º, maar hij komt niet hoger dan 31º. Lijkt me niet dat de WP zich in hoeft te houden, ik snap eigenlijk ook niet dat hij de boosters er niet bij aan zet (of waarom de COP zo laag is). Ik snap eigenlijk niets van wat het ding aan het doen is.....
Momenteel stuur ik al het water naar beneden zodat hij daar doenlijk is, als ik die 2 kW over het hele huis moet gaan verdelen verwacht ik dat het beneden weer een stuk kouder wordt.
Het buffervat is 55º, dus voor even heb ik nog genoeg warm water. Het opwarmen van het vat duurt erg lang voor een 4 kW WP, maar hij kreeg hem tot nu toe wel warm.
Ik voeg een beetje ventilatielucht toe, die ITHO staat op zijn laagste stand normaal en alleen bij douchen op hoog.
Ons gasverbruik was altijd rond de 700 m3.
Snap niets van je antwoorden. De pomp anders zetten zit achter pincode. Welke van de drie pompen?Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:06:
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga proberen alle vragen hieronder te beantwoorden. Mocht ik iets missen, dan laat maar weten
Ik ben me er van bewust dat de meters op de verdeler niet bijster nauwkeurig zijn, maar het is alles wat ik heb. Ik weet niet of de WP zelf ook het debiet meet en waar ik dat dan kan aflezen.
Eerder stond de circulatiepomp op 80%. Ik had toen een debiet van 9 l/min en een delta-T van 3. Toen kwam ik ook uit op ongeveer 2 kW thermisch vermogen. Sinds ik de circulatiepomp op 40% heb gezet heb ik wel het gevoel dat het iets warmer is geworden in huis (van 15º naar 17º). Tegen de tijd dat het water beneden is is het al flink afgekoeld, dus een hogere delta-T leek mij gunstig voor de warmteafgifte. Ik zal de circulatiepomp weer wat harder zetten.
C07/08 staan momenteel 28º en 31º (interne circuit temperaturen?). C04/05 (retour en aanvoer CV water) zijn 20º en 28º. Bij de hoge circulatiepompinstelling was de interne temperatuur ook rond de 30º.
Ik weet niet hoe ik de booster aanzet. De interne temperatuur staat ingesteld op 75º, maar hij komt niet hoger dan 31º. Lijkt me niet dat de WP zich in hoeft te houden, ik snap eigenlijk ook niet dat hij de boosters er niet bij aan zet (of waarom de COP zo laag is). Ik snap eigenlijk niets van wat het ding aan het doen is.....
Momenteel stuur ik al het water naar beneden zodat hij daar doenlijk is, als ik die 2 kW over het hele huis moet gaan verdelen verwacht ik dat het beneden weer een stuk kouder wordt.
Het buffervat is 55º, dus voor even heb ik nog genoeg warm water. Het opwarmen van het vat duurt erg lang voor een 4 kW WP, maar hij kreeg hem tot nu toe wel warm.
Ik voeg een beetje ventilatielucht toe, die ITHO staat op zijn laagste stand normaal en alleen bij douchen op hoog.
Ons gasverbruik was altijd rond de 700 m3.
Ik zou contact leggen met Emile of ‘ie in je systeem kan kijken. Volgens mij ontregel je ‘m.
Emile reageert helaas niet op mijn verzoeken, vandaar dat ik hoop dat hier mensen zijn die meer verstand hebben van warmtepompen en wat goede adviezen kunnen geven. Want ik hoop toch echt dat een WP met een marketingvermogen van 13 kW meer vermogen kan leveren dan de huidige 2 kW.
Dat is echt helemaal fout. Een dT van 3 is prima. Die waterpomp snel terugzetten op 80%!Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:06:
Eerder stond de circulatiepomp op 80%. Ik had toen een debiet van 9 l/min en een delta-T van 3. Toen kwam ik ook uit op ongeveer 2 kW thermisch vermogen. Sinds ik de circulatiepomp op 40% heb gezet heb
Dat is een sprookje. Want dan zou een pompsnelheid van 0 maximale afgifte betekenen. Als je het bekijkt vanuit die ene waterdruppel die dan nog circuleert misschien wel, maar niet als je je huis wilt verwarmen.ik wel het gevoel dat het iets warmer is geworden in huis (van 15º naar 17º). Tegen de tijd dat het water beneden is is het al flink afgekoeld, dus een hogere delta-T leek mij gunstig voor de warmteafgifte.
Hogere flow is altijd meer vermogen.
Dat lijkt me een goed plan.Ik zal de circulatiepomp weer wat harder zetten.
Meer verstand ervan dan Emile heeft niemandThoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
Ik heb de pincode dus ik kan P167 (circulatiepomp) aanpassen. Dat is het enige dat ik heb aangepast, dus heel veel zal ik het ding niet ontregelen. Er verandert ook nauwelijks iets. Het debiet ging omlaag en de temperatuur evenredig omhoog, de pomp zelf doet niets anders.
Emile reageert helaas niet op mijn verzoeken, vandaar dat ik hoop dat hier mensen zijn die meer verstand hebben van warmtepompen en wat goede adviezen kunnen geven. Want ik hoop toch echt dat een WP met een marketingvermogen van 13 kW meer vermogen kan leveren dan de huidige 2 kW.
Staat P01 op 3, P02 staat op 50 ( of zo), P167 op 6. Ventilatie lucht op max.
P01 staat op 3 en P02 op 75. Is P02 niet hetzelfde als 'Set Temp' op het hoofdscherm?
Klopt, maar zet set DWH eens op 50, en set Tout op 52, en je ventilatie op max.Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:22:
Ik heb de circulatiepomp weer hoger gezet en heb weer een delta-T van ongeveer 3.
P01 staat op 3 en P02 op 75. Is P02 niet hetzelfde als 'Set Temp' op het hoofdscherm?
Met Tout bedoel je neem ik aan de 'Set Temp' van de verwarming? Die heb ik nu op 52º gezet en DWH op 50º (al vind ik dat te laag voor normaal, maar voor nu prima).. P167 staat op 6.Green frog schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:45:
[...]
Klopt, maar zet set DWH eens op 50, en set Tout op 52, en je ventilatie op max.
Als ik de ventilatie op max zet kan ik me voorstellen dat het makkelijker wordt voor de WP, maar dan zuig ik wel de warmte uit mijn huis. Precies de warmte die de WP moet leveren. Is dat geen sigaar uit eigen doos?
Nee, want de efficiëntie zorgt dat dat afgezogen deel efficiënt wordt vervangen. Da’s het hele principe van dit type WP.Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:50:
[...]
Met Tout bedoel je neem ik aan de 'Set Temp' van de verwarming? Die heb ik nu op 52º gezet en DWH op 50º (al vind ik dat te laag voor normaal, maar voor nu prima).. P167 staat op 6.
Als ik de ventilatie op max zet kan ik me voorstellen dat het makkelijker wordt voor de WP, maar dan zuig ik wel de warmte uit mijn huis. Precies de warmte die de WP moet leveren. Is dat geen sigaar uit eigen doos?
Gaat nu de temperatuur omhoog lopen?
Stuur anders ff ‘n foto van het hoofdscherm.
Als je de lucht zwaar afkoelt tot ver onder de buitentemperatuur gaat dat idd werken, maar waar comfort in een huis met ventilatieroosters al ver te zoeken is meestal maak je dat nog een stap erger door geforceerd extra te ventileren.
Niet meer ventileren dan nodig (ook niet minder, trouwens).
[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2026 15:33 ]
@Green frog jij hebt zo’n mooie HomeWizard kWh meter. Zou je eens je verbruiksoverzicht van de afgelopen week kunnen delen?Green frog schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:08:
[...]
[Afbeelding]
850 W is te laag. Moet hoger zijn als er warmte vraag is.
Delta T van 8 is te veel. Wat geven C07 en C08 aan?
Waar lees je die flow van 3,5 ltr/min af?
Hoeveel ventilatie lucht voeg je toe?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Heb je PM gestuurdThoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:29:
Ik heb hem een tijdje laten draaien met de ventilatie op max, maar de interne temperatuur gaat niet omhoog:
[Afbeelding]
9.3 °C binnen?Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:29:
Ik heb hem een tijdje laten draaien met de ventilatie op max, maar de interne temperatuur gaat niet omhoog:
[Afbeelding]
Je waarneming klopt wel met wat je eerder zei:
Misschien kun je hem meer buitenlucht laten aanzuigen. De warmte moet per slot van rekening daar vandaan komen. Het (veelvuldig) dichtvriezen en ontdooien dat er waarschijnlijk bij komt is eerder een goed dan slecht teken. Zoals eerder opgemerkt, je moet een stuk kouder uitblazen dan de buitenlucht, anders warmt het huis niet op. Even vooropgesteld dat je geen supergeïsoleerd huis hebt dat minder dan ~1 kW thermisch verlies heeft (triple-glas, spouwmuren van een meter dik etc).
Die 9,3°C is niet z’n binnen temperatuurMartin7182 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:12:
[...]
9.3 °C binnen?![]()
Je waarneming klopt wel met wat je eerder zei:
Het mag natuurlijk wel wat kosten maar ik geef momenteel €6 á d€700 per jaar uit aan gas dus 10-15k uitgeven aan een warmtepomp is dan niet verstandig. Ketel is nu 17 jaar oud dus daar moet ik t.z.t. wel wat mee.busscherski schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:13:
Als het niet wat mag kosten en toch degelijk. Neem weer een CV ketel.
Het beste is vloerverwarming en vloerisolatie met warmtepomp. Maar dat betekend natuurlijk een erg grote renovatie.
Anders kijken of het lukt met een kanaal airco. Daar is een topic over.
Vloerverwarming is helaas geen optie, heb geen radiatoren dus dan heb ik boven geen verwarming meer.
De hele lucht verwarmings klimbim staat naast het trapgat opgestapeld en blaast naar beneden. De CV hangt daar naast, daar moet dan ook de warmtepomp boiler komen te staan.
De afzuigleiding uit de woning komt vlak voor de unit uit de vloer. Dat laat effectief 60 cm over als ik de hele installatie weg haal wat wel krap is voor een 7-10 kW unit
Heb nog geen een gevonden die naar beneden blaast.
Zou wel de mooiste oplossing zijn, kan dan ook 3 zones apart verwarmen en koelen.
Is dus nog geen gepasseerd station.
Nu doe ik alles nog zelf maar er komt een tijd dat ik het moet uitbesteden dus wil er dit keer geen hobby project van maken maar iets wat ook “serviceable” door een airco boer.
Je zegt "met deze temperaturen", maar zo koud is het niet. Zondag wordt het pas echt koud...!Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:24:
Weet iemand hoe/wanneer die boosters aangaan? Want ergens snap ik dat het lastig is om met deze temperaturen het huis warm te houden, maar waarom schakelt hij die 9 kW er niet bij?
Ik ben Emile niet, maar op basis van mijn eigen tweaks met een ventilatiewarmtepomp en een aanvullende gasketel (LTV, 30-40 graden, nog 200m3 per jaar) het volgende:Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
Ik heb de pincode dus ik kan P167 (circulatiepomp) aanpassen. Dat is het enige dat ik heb aangepast, dus heel veel zal ik het ding niet ontregelen. Er verandert ook nauwelijks iets. Het debiet ging omlaag en de temperatuur evenredig omhoog, de pomp zelf doet niets anders.
Onze ventilatiewarmtepomp doet het prima, maar als de verzamelde binnenluchttemperatuur te laag wordt, zakt de temperatuur steeds verder in en gaat de warmtepomp in AP4-pauze. Dat kan ik voorkomen door de ketel daarvoor toch preventief een heel klein beetje te laten stoken, zodat het CV-water boven de 25 graden blijft.
Als die impuls er niet is, neemt de warmtepomp een pauze en moet er later meer gas gestookt worden. Het is allemaal in verband met elkaar.
Misschien moet in jouw geval de booster net iets eerder ingrijpen?
Zijn die boosters wel aangesloten?Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:29:
[Afbeelding]
Kan me zo voorstellen dat je geen 3 fasen heb en er een 3kW boostertje van gemaakt is.
Of boostervrijgave staat nog uit.
Dit is allemaal toch niet zo ingewikkeld, er zal toch een manual bijzitten die vrijgave van boosters beschrijft en welke voorwaarde?
Helemaal correct.Technician- schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Zijn die boosters wel aangesloten?
Kan me zo voorstellen dat je geen 3 fasen heb en er een 3kW boostertje van gemaakt is.
Of boostervrijgave staat nog uit.
Dit is allemaal toch niet zo ingewikkeld, er zal toch een manual bijzitten die vrijgave van boosters beschrijft en welke voorwaarde?
Maar waarom zou je überhaupt de boosters aanzetten als je gasverbruik 700 m3 per jaar is? Zal de WP fluitend moeten kunnen. Ik zou doen wat de fabrikant adviseert.
Uit de screenshot hierboven begrijp ik dat die 9.1 graden de omgevingstemperatuur is waar de warmtepomp staat. Ik weet niet hoe jouw huis is gebouwd, maar in mijn huis zit de zolder in de geïsoleerde schil en is die maar enkele graden kouder dan de verdiepingen eronder.Green frog schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:05:
[...]
Helemaal correct.
Maar waarom zou je überhaupt de boosters aanzetten als je gasverbruik 700 m3 per jaar is? Zal de WP fluitend moeten kunnen. Ik zou doen wat de fabrikant adviseert.
Je gasverbruik kan 700m3 per jaar zijn, maar dat betekent niet dat een 4KW warmtepomp het altijd gaat redden. In dit geval is de woning te ver afgekoeld en heb je meer dan 4KW nodig om dat huis weer warm te krijgen. Als je dan ook nog 1KW van dat vermogen terugzuigt om de COP van je warmtepomp kunstmatig op te krikken houd je eigenlijk maar 3KW over.
Ik heb zelf een gasverbruik van 700m3 per jaar en heb een 5.1KW hybride warmtepomp geïnstalleerd (6KW buitenunit overigens). Vorig jaar ging hier na 22:00 de ketel gewoon uit en ging die om 6:00 opstarten op minimaal vermogen. Die ketel doet er op 6.5KW een uurtje over om de radiatoren 40 graden te maken en dan is het aangenaam. Ga ik datzelfde van de warmtepomp vragen, dan koelt het huis gewoon verder af (en vriest dat ding tussendoor steeds elke 45 minuten dicht).
Ik houd nu in de nacht gewoon warm op 20 graden, dan in de ochtend weer opstoken naar 20.5. Dat doet 'ie gewoon met 2 vingers in de neus, ook bij -5, maar een koud huis een paar graden opwarmen moet je niet vragen van een kleine warmtepomp in de winter.
Bij mij op zolder nog kouder dan. Waar zijn die boosters als je ze nodig hebt?_JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:27:
[...]
Uit de screenshot hierboven begrijp ik dat die 9.1 graden de omgevingstemperatuur is waar de warmtepomp staat. Ik weet niet hoe jouw huis is gebouwd, maar in mijn huis zit de zolder in de geïsoleerde schil en is die maar enkele graden kouder dan de verdiepingen eronder.
Je gasverbruik kan 700m3 per jaar zijn, maar dat betekent niet dat een 4KW warmtepomp het altijd gaat redden. In dit geval is de woning te ver afgekoeld en heb je meer dan 4KW nodig om dat huis weer warm te krijgen. Als je dan ook nog 1KW van dat vermogen terugzuigt om de COP van je warmtepomp kunstmatig op te krikken houd je eigenlijk maar 3KW over.
Ik heb zelf een gasverbruik van 700m3 per jaar en heb een 5.1KW hybride warmtepomp geïnstalleerd (6KW buitenunit overigens). Vorig jaar ging hier na 22:00 de ketel gewoon uit en ging die om 6:00 opstarten op minimaal vermogen. Die ketel doet er op 6.5KW een uurtje over om de radiatoren 40 graden te maken en dan is het aangenaam. Ga ik datzelfde van de warmtepomp vragen, dan koelt het huis gewoon verder af (en vriest dat ding tussendoor steeds elke 45 minuten dicht).
Ik houd nu in de nacht gewoon warm op 20 graden, dan in de ochtend weer opstoken naar 20.5. Dat doet 'ie gewoon met 2 vingers in de neus, ook bij -5, maar een koud huis een paar graden opwarmen moet je niet vragen van een kleine warmtepomp in de winter.
:strip_exif()/f/image/kPpken9qMr0mDXQrVpo4LUf4.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, gelukkig, ze zijn aan.
:strip_exif()/f/image/FaIzQ7KhqCWeBRKTQuq7Q7gS.jpg?f=fotoalbum_large)
Geloof niet dat je conclusie de juiste is.
Zou je je verbruiksoverzicht van je HomeWizard kWh meter van de afgelopen week met ons kunnen delen?
De eerste foto is van twee weken geledenGreen frog schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Bij mij op zolder nog kouder dan. Waar zijn die boosters als je ze nodig hebt?
[Afbeelding]
Oh, gelukkig, ze zijn aan.
[Afbeelding]
Geloof niet dat je conclusie de juiste is.
En hoe valt je opmerking te rijmen met dit:
Green frog schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 17:14:
[...]
Maar speciaal voor jouw, de boosters staan uit en die kun je zelf niet aanzetten omdat ze achter een pincode zitten.
[ Voor 15% gewijzigd door Martin7182 op 08-01-2026 14:58 ]
Als ik nu de leiding naar beneden een klein beetje openzet zakt de WP direct door zijn knieën en valt terug in het 'oude' gedrag (te lage temperatuur, iedere 45 min een defrost cycle).
Het lijkt op wat @_JGC_ zegt dat hij niet in staat is om het koude huis te verwarmen zonder hulp, het water komt te koud terug. Ik hoop dat hij, zodra de vloer op temperatuur is, het goed kan bijbenen; ik heb de pomp, ook over de radiatoren, nog niet meer vermogen dan 2 kW zien leveren. Om het huis initieel te verwarmen ga ik wel de boosters nodig hebben, denk ik.
Bij mij verwarm ik met radiatoren, de koude vloer van de berging gooide hier roet in het eten. Ik heb uiteindelijk de vloer geknepen en de radiatoren verder opengezet. Flow over het totale systeem nam toe en warmte komt nu waar ik het wil hebben.
Met de ketel had ik daar geen last van want die liet het RTL ventiel dichtlopen door te hoge temperatuur. De warmtepomp kan 24/7 de vloer voeden met zijn lage vermogen en duwt er ook gewoon weer koud water in bij defrosts.
Bij jou is de vloer je hoofdverwarming, die ga je in principe niet knijpen.
Wat ik bij mijn eigen warmtepomp merk is dat zodra je een hoger vermogen vraagt dat ding meteen gaat defrosten met dit weer. Het kan dus ook zijn dat jouw warmtepomp juist extra vermogen gaat leveren zodra je de vloer open zet en om dat te kunnen doen eerst de wisselaar moet ontdooien.
De EGO bevalt prima, ook met de vrieskou. Hij staat lekker te snorren. Ik stel vast dat niemand hier zijn HomeWizard verbruik deelt. Waarom zou ik dat wel doen?SebastiaanPs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:36:
@Green frog
Zou je je verbruiksoverzicht van je HomeWizard kWh meter van de afgelopen week met ons kunnen delen?
Ga hier geen verbruiksdata meer delen, dat moet ‘n andere EGO tweaker maar doen. Heb in augustus tweemaal enthousiast mijn data gedeeld, was erg onplezierig. Samenvatting van de reacties; leugenaar, flame boy, die werkt bij ego, waarom deel je incorrecte data, kan helemaal niet - snap je deze natuurkundige berekeningen niet? Eentje wilde langskomen om mijn input en systeem te controleren, eentje wilde m’n adres om me aansprakelijk te stellen, en eentje vroeg; waarom ga je niet van tweakers af. Belachelijke reacties.
Verbruik is laag zoals verwacht, val me niet tegen. Logisch met het gasverbruik van mijn poppenhuisje las ik. Dan vergelijk ik met het overzicht van Tomexergie van nov. & dec. vorig jaar of de recente jaardata van TinusA4 met een redelijk zelfde Nibe S735-4 kW, en elders. Vul je gegevens in op de ego website zou ik zeggen, dat jaarverbruik gaat bij mij kloppen verwacht ik na zes maanden.
Ik hou het erbij dat een typische winterdag <10 kWh is. Ben onverminderd positief.
[ Voor 3% gewijzigd door Green frog op 09-01-2026 03:27 ]
Ik heb verdelers zonder pomp._JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:03:
@Thoru Heb je een mengverdeler of eentje zonder pomp?
Ik knijp nu zones puur om te kijken hoe het systeem reageert. Uiteraard is het de bedoeling dat uiteindelijk alle ruimtes verwarmd worden.
Het defrosten is geen eenmalig iets. Dat doet hij iedere 45 min als hij zo 'koud' draait. Bij de hogere temperaturen, als ik alleen de radiatoren verwarm, dan defrost hij aanzienlijk minder tot niet, afhankelijk van het vermogen dat hij moet leveren.
@Green frog er zijn enorm veel Tweakers die elke maand hun verbruik delen, ikzelf doe dat ook, zie Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"Green frog schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:44:
[...]
De EGO bevalt prima, ook met de vrieskou. Hij staat lekker te snorren. Ik stel vast dat niemand hier zijn HomeWizard verbruik deelt. Waarom zou ik dat wel doen?
Ga hier geen verbruiksdata meer delen, dat moet ‘n andere EGO tweaker maar doen. Heb in augustus tweemaal enthousiast mijn data gedeeld, was erg onplezierig. Samenvatting van de reacties; leugenaar, flame boy, die werkt bij ego, waarom deel je incorrecte data, kan helemaal niet - snap je deze natuurkundige berekeningen niet? Eentje wilde langskomen om mijn input en systeem te controleren, eentje wilde m’n adres om me aansprakelijk te stellen, en eentje vroeg; waarom ga je niet van tweakers af. Belachelijke reacties.
Verbruik is laag zoals verwacht, val me niet tegen. Logisch met het gasverbruik van mijn poppenhuisje las ik. Dan vergelijk ik met het overzicht van Tomexergie van nov. & dec. vorig jaar of de recente jaardata van TinusA4 met een redelijk zelfde Nibe S735-4 kW, en elders. Vul je gegevens in op de ego website zou ik zeggen, dat jaarverbruik gaat bij mij kloppen verwacht ik na zes maanden.
Ik hou het erbij dat mijn dagverbruik nog nooit boven de 20 kWh is geweest, en een typische winterdag <10 kWh is. Ben onverminderd positief.
Enorm informatief voor alle gebruikers.
Beweringen van fabrikanten nemen de meesten wel met een klein korreltje zout… Als jij je verbruik deelt van bijv de maand december of de afgelopen week dan kunnen anderen een idee krijgen van de prestaties in de praktijk, heel waardevol.
Dus toch nog een inkijkjeGreen frog schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:44:
[...]
Ik hou het erbij dat mijn dagverbruik nog nooit boven de 20 kWh is geweest, en een typische winterdag <10 kWh is. Ben onverminderd positief.
20 kWh, bij 24/7 dus 833 W, ik denk dat de unit niet heel veel harder kan dan dit. Wat is een typische winterdag? De winter is nog maar een paar weken oud. Voor een klein huis is 20 kWh per dag best veel, maar ik had dit ook wel verwacht voor een ventilatieunit.
Probleem is niet het koud draaien, maar een retour die koud blijft. Defrosten elke 45 minuten doet mijn buitenunit ook op hogere vermogens. Dan is ie even 5 minuten uit, komt er wat damp van de buitenunit en duurt het daarna 5 minuten voordat ie weer ongeveer op de oude temperatuur zit.Thoru schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:13:
[...]
Ik heb verdelers zonder pomp.
Ik knijp nu zones puur om te kijken hoe het systeem reageert. Uiteraard is het de bedoeling dat uiteindelijk alle ruimtes verwarmd worden.
Het defrosten is geen eenmalig iets. Dat doet hij iedere 45 min als hij zo 'koud' draait. Bij de hogere temperaturen, als ik alleen de radiatoren verwarm, dan defrost hij aanzienlijk minder tot niet, afhankelijk van het vermogen dat hij moet leveren.
Als je systeem eenmaal op temperatuur is hoeft je warmtepomp minder vermogen te leveren en krijg je minder defrosts.
Je radiatoren trekken veel minder warmte uit het water, water komt warm terug en daardoor wil je retour stijgen en dus ook je aanvoer.
Kijk eens of je per lus samen met de radiatoren op kunt stoken. Toen ik hier de vloer opentrok qua flow was dat na een uur "the floor is lava", vloer was 32 graden geworden en zelfs de kat wilde er niet op lopen.
Bij mijn Aurea installeren mensen de bypass om het systeem sneller op een bepaalde temperatuur te krijgen en om een minimale flow te garanderen. Ik heb 'm er niet in zitten, ik heb 4 radiatoren (waarvan 2 hele grote) en een vloer die altijd open staan. Maar als die koud zijn terwijl het buiten vriest krijg ik de aanvoertemperatuur ook maar met moeite omhoog.
Blablabla. Kennis met zelfde huis met daikin stookt veel meer op zelfde dagen.Martin7182 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:38:
[...]
Dus toch nog een inkijkje
20 kWh, bij 24/7 dus 833 W, ik denk dat de unit niet heel veel harder kan dan dit. Wat is een typische winterdag? De winter is nog maar een paar weken oud. Voor een klein huis is 20 kWh per dag best veel, maar ik had dit ook wel verwacht voor een ventilatieunit.
Kan niet veel harder. Onzin. Van 24-07 uur staat ‘ie uit. En overdag toert ‘ie regelmatig uit. Hahahaha
Bedankt voor het bevestigen van mijn punten.
[ Voor 3% gewijzigd door Green frog op 08-01-2026 22:21 ]
@Green frog maar bij je kennis wordt de ingestelde kamertemperatuur wel behaalt en bij jou niet.
Tja, omdat je bepaalde info niet deelt, moet ik het zelf maar invullen. 20 kWh in 17 uur is dus een kleine 1200 W gemiddeld. Bij 3 kW thermisch betekent dat COP 2.5. Heel wat meer dan de COP 1 van een elektrische CVGreen frog schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:58:
[...]
Blablabla. Kennis met zelfde huis met daikin stookt veel meer op zelfde dagen.
Kan niet veel harder. Onzin. Van 24-07 uur staat ‘ie uit. Hahahaha
Bedankt voor het bevestigen van mijn punten.
Die kennis met de Daikin moet misschien zijn installateur eens bellen.
3 kW?Martin7182 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:29:
[...]
Tja, omdat je bepaalde info niet deelt, moet ik het zelf maar invullen. 20 kWh in 17 uur is dus een kleine 1200 W gemiddeld. Bij 3 kW thermisch betekent dat COP 2.5. Heel wat meer dan de COP 1 van een elektrische CV![]()
![]()
Die kennis met de Daikin moet misschien zijn installateur eens bellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Green frog op 09-01-2026 04:38 ]
Met de inschatting van 2 kW bij -10 zou de installatie rond het vriespunt ongeveer genoeg hebben aan de 1200W compressorenergie om het transmissieverlies te compenseren. Wat weer klopt met de theorie dat je met overventileren alleen warmte rondpompt en niet netto toevoegt.
Met een piek van 20 kWh en 10 kWh voor een "gewone" winterdag verbruikt het systeem ongeveer gelijk aan mijn hoekhuis van 140m² (zonder Homewizard of Ego:)
Als het vriest moet de ketel bijspringen. Die staat inmiddels op het minimale vermogen, maar nog steeds, dan gooit hij er in een paar uur 1-2 m3 in en blijft de vloer ineens 8 uur warm.
Vloerverwarming in combinatie met Paneelradiatoren (met heatfans) en op zolder jaga strada is best wat tweaken.
Hoe is jullie isolatie? Vrijstaande woning?
Uitgangspunt/Huidige situatie:
- Alleen radiatoren op zolder
- Tset 47º
- Tout (intern circuit): 47º
- CV-aanvoer/-retour: 43º/40º
- Opgenomen vermogen: ca. 800W (varieert tussen 1 kW en 700W met korte tussenpozen 'uit')
- Debiet (geschat met meters op verdelers): 6,5 l/min
~Geschat thermisch vemogen: 1360W
~Geschatte COP: 1,7
[ Voor 7% gewijzigd door Thoru op 09-01-2026 11:30 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]
FYI: de laatste eindnota gaf significant hoger jaarverbruik aan dan de 7,4 GJ doordat de meter defect was en vervangen is.Proton_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:40:
7.4 GJ/jaar.
Met een piek van 20 kWh en 10 kWh voor een "gewone" winterdag verbruikt het systeem ongeveer gelijk aan mijn hoekhuis van 140m² (zonder Homewizard of Ego:)
In mijn getallen zit ook warm water bereiding die via de HomeWizard loopt, in de jouwe niet begrijp ik. Dus is het appels met peren vergelijken, en zijn jouw getallen van je WP. De slager die z’n eigen vlees keurt.
Met zo'n overvloed aan warmte in je woonkamer snap ik dat je dan de ventilatie maximaal zet en die warmte door je huis heen pompt.
- Radiatoren op zolder en groep 3 van de vloerverwarming
- Tset 47º
- Tout (intern circuit): 38,3º
- CV-aanvoer/-retour: 34º/29,5º
- Opgenomen vermogen: 1100W
- Debiet (geschat met meters op verdelers): 9 l/min (6 naar radiatoren, 3 naar vloerverwarming)
~ Geschat thermisch vermogen: 2511 W
~ Geschatte COP: 2,28
Er is beneden aan de vloer nog geen warmte te voelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Thoru op 09-01-2026 10:56 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]
De CV-aanvoer/-retour die jij met, is dat die C05/C06 (dacht ik) parameter, en lees je die op het display af of kan je die ook op een andere manier uitlezen?
Heb de EGO In Home Assistant hangen, maar krijg helaas lang niet alle parameters en sensoren inzichtelijk
Tset/Tout lees ik van hoofdscherm af.
Welke integratie gebruik jij voor HA?
Dat klopt niet helemaal met het gegeven dat er 20 kWh binnen 17 uur gestookt is terwijl de buitentemperatuur nog niet lange tijd -10 geweest is. 2 kW warmteverlies bij -10 is zelfs voor een normale kleine woning wel erg weinig. Ik vermoed dat het eerder 2 kW bij 0 en 3 kW bij -10 is (op basis van 20 °C binnentemperatuur). Voor het gemak het periodiek ontdooien even buiten beschouwing gelaten.Proton_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:40:
De 7.4 GJ/jaar uit Green frog in "Ego Warmtepompen" geeft aan dat er bij -10°C ongeveer 2 kW verloren gaat (aanname standaard stookgrens, kan ook 3 kW zijn maar niet veel meer). Zo koud is het nog niet geweest, dus of de COP is lager, of het overventileren neemt bijzondere vormen aan.
Met de inschatting van 2 kW bij -10 zou de installatie rond het vriespunt ongeveer genoeg hebben aan de 1200W compressorenergie om het transmissieverlies te compenseren. Wat weer klopt met de theorie dat je met overventileren alleen warmte rondpompt en niet netto toevoegt.
[Afbeelding]
Edit: ik zie nu dat de meter defect was, het gemeten verbruik klopte dus ook niet met de werkelijkheid.
Dit komt aardig overeen met mijn eerdere schatting; 1200 W elektrisch, 3000 W thermisch, COP 2.5.Thoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:53:
Update nu een uur lang groep 3 van de vloerwarming (extra) openstaat:
- Tset 47º
- Tout (intern circuit): 38,3º
- CV-aanvoer/-retour: 34º/29,5º
- Debiet (geschat met meters op verdelers): 9 l/min (6 naar radiatoren, 3 naar vloerverwarming)
Er is beneden aan de vloer nog geen warmte te voelen.
Meten = weten en omdat jij jou meetgegevens wel in detail deelt, vertrouw ik dit meer dan de sprookjes die eerder verteld werden
Maak gebruik van Tuya en Xtend Tuya, die had ik al draaien voor andere zaken en de EGO kwam er vanuit het Tuya account automatisch tussen, ik weet niet precies welke bediening/sensor nu uit welke plugin komtThoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:31:
CV-aanvoer/-retour is C05/04.
Tset/Tout lees ik van hoofdscherm af.
Welke integratie gebruik jij voor HA?
- Tset 47º
- Tout (intern circuit): 38,8º
- CV-aanvoer/-retour: 34,3º/30º
Helaas speel ik in tegenstelling tot @_JGC_ nog steeds het spelletje 'de vloer is ijs'.
Met de huidige snelheid van opwarmen zou ik over 33 uur rond de 44º CV-aanvoer moeten zitten.
Er werd bij mij aangegeven dat het systeem de warmte niet kwijt zou kunnen (iets met flow niet niet optimaal zou zijn) en dat daardoor de defrost elke 45 a 50 minuten kwamen
Deze machine zakt bij jou compleet door het ijs, kan niet leveren wat je nodig hebt. Je zult de boosters aan moeten zetten om je huis weer warm te krijgen. Mijn 5KW buitenunit doet er vandaag ook gewoon 5 uren over om een half graadje op te warmen en het water van 33 naar 41 graden te krijgen.
Jazeker, met alleen de radiatoren (dus hoge CV-temperatuur en laag vermogen) deed hij bijna nooit een defrost. Nu ongeveer ieder uur. Dat is ook wel logisch denk ik.Remco_1981 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:00:
Zie je nog een verschil in het aantal defrost als je 'speelt' met toevoeg aan radiatoren/vloerverwarming?
Dat komt omdat bij een lage aanvoertemperatuur je cop hoger is, dit houdt in dat het aandeel energie die uit de lucht getrokken wordt groter wordt ten opzichte van de elektrische energie en de verdamper dus meer arbeid verricht. Hierdoor vriest ie meer in en moet je vaker ontdooien, maar als het goed is is je gemiddelde cop inclusief ontdooingen wel hoger met lage aanvoertemperatuur, anders gaat er iets mis.Thoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:48:
[...]
Jazeker, met alleen de radiatoren (dus hoge CV-temperatuur en laag vermogen) deed hij bijna nooit een defrost. Nu ongeveer ieder uur. Dat is ook wel logisch denk ik.
Ja, dat zie ik ook in mijn metingen. De vraag die dat wel bij mij oproept is dan: Als dadelijk/ooit mijn huis opgewarmd is, hoe stel ik de WP dan zo in dat het huis op temperatuur blijft bij een zo laag mogelijke temperatuur? Hoe bepaal ik die aanvoertemperatuur?TheRealFreek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:53:
[...]
Dat komt omdat bij een lage aanvoertemperatuur je cop hoger is, dit houdt in dat het aandeel energie die uit de lucht getrokken wordt groter wordt ten opzichte van de elektrische energie en de verdamper dus meer arbeid verricht. Hierdoor vriest ie meer in en moet je vaker ontdooien, maar als het goed is is je gemiddelde cop inclusief ontdooingen wel hoger met lage aanvoertemperatuur, anders gaat er iets mis.
Stooklijn is leuk, maar in mijn huis zijn er teveel variabelen. Ventilatie, windrichting, koken, aantal personen, etc
Hier blijven de defrost komen, rond 11:30 de toestroom tot beide vloerverwarmingen uitgezet, de temperatuur gaat wel iets om hoog, zowel intern (T Out van 29 naar 34) als extern (C5 van 27 naar 30). Retourtemperatuur (C4) in consequent 2,5 graden lager.Thoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:48:
[...]
Jazeker, met alleen de radiatoren (dus hoge CV-temperatuur en laag vermogen) deed hij bijna nooit een defrost. Nu ongeveer ieder uur. Dat is ook wel logisch denk ik.
Hoe lang duurde het bij jou toen je puur op radiatoren verwarmde dat je naar de 44graden uitgangstemperatuur ging?
[ Voor 19% gewijzigd door Remco_1981 op 09-01-2026 16:17 . Reden: grafiek toegevoegd ]
Ik droom soms ook van een stooklijn, maar ach...schijnt de zon of bakken we pepernoten, dan kan het raam open._JGC_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:49:
Stooklijn is leuk, maar in mijn huis zijn er teveel variabelen. Ventilatie, windrichting, koken, aantal personen, etc
Het opwarmen met alleen de radiatoren ging heel vlot. Durf geen exacte tijd meer te noemen, maar het was meteen duidelijk waar het heen ging.Remco_1981 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:16:
[...]
Hier blijven de defrost komen, rond 11:30 de toestroom tot beide vloerverwarmingen uitgezet, de temperatuur gaat wel iets om hoog, zowel intern (T Out van 29 naar 34) als extern (C5 van 27 naar 30). Retourtemperatuur (C4) in consequent 2,5 graden lager.
Hoe lang duurde het bij jou toen je puur op radiatoren verwarmde dat je naar de 44graden uitgangstemperatuur ging?
[Afbeelding]
Welke entiteit lees jij uit voor Tout? Die kan ik niet echt vinden. Tc en Tin heb ik volgens mij. Heb jij C4/5 beschikbaar in HA?
Klopt het dat hij bij jou het buffervat telkens op temperatuur probeert te houden? Dat doet hij bij mij niet.
Ah duidelijk, bij mij was er wel even een stap(je) in de uitgangstemperatuur maar dat groeide zeker niet door naar 40gr +Thoru schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:37:
[...]
Het opwarmen met alleen de radiatoren ging heel vlot. Durf geen exacte tijd meer te noemen, maar het was meteen duidelijk waar het heen ging.
Welke entiteit lees jij uit voor Tout? Die kan ik niet echt vinden. Tc en Tin heb ik volgens mij. Heb jij C4/5 beschikbaar in HA?
Klopt het dat hij bij jou het buffervat telkens op temperatuur probeert te houden? Dat doet hij bij mij niet.
Voor Tout pak ik: ego_warmtepomp_remco_venting_temp
C4/5 heb ik helaas helaas niet. Hoe hangt ie bij jou in HA? met vergelijkbare plugin of gebruik je local tuya?
Buffervat zit in stopcontact, is een workaround omdat dan de aardlek/overspanningsautomaat er niet constant uitklapt. Is hier duidelijk iets goed mis met de unit :
[ Voor 9% gewijzigd door Remco_1981 op 09-01-2026 19:44 ]
Ik gebruik dezelfde integraties als jij, ik kijk later wel of local Tuya een goede optie is.
Half, door het werkingsprincipe van de Edel Eau kan ik het niet zuiver scheiden. Het verbruik is gemeten met een SDM120. SWW is nogal gezinsafhankelijk, je mag overal 1 kWh bij optellen als je wil, maar het gaat hier niet om mijn systeemGreen frog schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:19:
[...]
In mijn getallen zit ook warm water bereiding die via de HomeWizard loopt, in de jouwe niet begrijp ik.
/f/image/zucMoMEG7bj3Pxode5a9e6nH.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HXS5JwuGhAXq8yWdP49FvSBC.gif?f=fotoalbum_large)
/f/image/ledHliO6pRRyRkkFXn0H4T2G.webp?f=fotoalbum_large)