Nu maak je me nieuwsgierig - dus even de patenten gezocht, en ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden. Ik zie nadelen en voordelen.
Ook gevonden dat een uitvinder dezelfde persoon is die ook reclame maakt voor de CVi inductie-CV. Dat geeft te denken.
Ik heb 2 patent families gevonden:
-13 dec 2023: CN117948627A, aanvraag nog niet verleend in CN, aanvraag in Europa van EP23216429 nog niet verleend, voor de methode en de onderdelenset voor de ombouw van een CV ketel situatie naar een Ego-achtig systeem, opinie Europees octrooibureau: onderdelenset niet nieuw, ombouw methode wel inventief, en
-13 dec 2023: US12253269B1, verleend in US, aanvraag in China N118031283A is nog niet verleend, aanvraag in Europa EP23216458 is nog niet verleend, voor een Ego-achtig systeem met o.a. een dubbele backup heater (dus eenvoudig te omzeilen door in plaats daarvan 1 grote backup heater te gebruiken), opinie Europees octrooibureau: uitvinding niet nieuw.
Als de Ego gebouwd is conform dit US octrooi, dan zit er een gesloten en best wel apart gesloten warmwatercircuit (W) in de Ego met achtereenvolgens:
-circulatiepomp (40),
-warmtewisselaar (24) voor koelmiddel (W),
-3x parallelle backup heater (7->8, 5, 6),
-SWW warmtewisselaar (81) voor sanitair warm water (F1, ingaand SWW water wordt eerst nog voorverwarmd door spiraal (33->34, 35) in het buffervat (30)),
-CV warmtewisselaar (82) voor CV circulatie water (F2), en
-doorstroom buffervat (31->32, 30).
Er zitten dus 2 circulatiepompen in, 1 circulatiepomp (40) voor het gesloten systeem (W), 1 circulatiepomp (39) voor het CV water (F2).
Omdat het buffervat aan het einde van de keten zit, zal dit in continue verwarmingsbedrijf de temperatuur hebben van het CV retourwater, en zal het SWW water dus maar beperkt opgewarmd kunnen worden voor het door de SWW warmtewisselaar gaat. SWW moet dan bijgewarmd worden door de 4kW warmtepomp + 3x3kW backup heaters. Kortom: in deze situatie wordt SWW vooral opgewarmd met de 3x3kW backup heaters en/of met warmte van het buffervat. Het maximale SWW vermogen is 13kW + de voorverwarming uit buffervat (2x, 1x via voorverwarming SWW en 1x via gebruik bufferwarmte in de warmwaterlus). Als het buffervat niet heel warm is, is dat ongeveer genoeg voor een douche, maar lijkt me weinig voor een bad.
Het buffervat is wel warmer te stoken als de CV circulatiepomp uitstaat of langzaam draait, zodat de warmte van de warmtepomp (of backup heater) het buffervat wel (deels) bereikt, wat goed mogelijk is in de zomer als je het huis niet verwarmt, maar in de winter werkt dat niet. Als de CV wel warmte nodig heeft en het buffervat warmer moet zijn dan het CV water (bv voor je bad), kan dat ook maar gaat dat ten koste van het rendement.
Het is in elk geval wel een heel andere systeemopzet dan andere merken (voor zover mij bekend).
[
Voor 89% gewijzigd door
arnoldniessen op 19-06-2025 09:00
]
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos