Ik ben Emile niet, maar op basis van mijn eigen tweaks met een ventilatiewarmtepomp en een aanvullende gasketel (LTV, 30-40 graden, nog 200m3 per jaar) het volgende:Thoru schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
Ik heb de pincode dus ik kan P167 (circulatiepomp) aanpassen. Dat is het enige dat ik heb aangepast, dus heel veel zal ik het ding niet ontregelen. Er verandert ook nauwelijks iets. Het debiet ging omlaag en de temperatuur evenredig omhoog, de pomp zelf doet niets anders.
Emile reageert helaas niet op mijn verzoeken, vandaar dat ik hoop dat hier mensen zijn die meer verstand hebben van warmtepompen en wat goede adviezen kunnen geven. Want ik hoop toch echt dat een WP met een marketingvermogen van 13 kW meer vermogen kan leveren dan de huidige 2 kW.
Onze ventilatiewarmtepomp doet het prima, maar als de verzamelde binnenluchttemperatuur te laag wordt, zakt de temperatuur steeds verder in en gaat de warmtepomp in AP4-pauze. Dat kan ik voorkomen door de ketel daarvoor toch preventief een heel klein beetje te laten stoken, zodat het CV-water boven de 25 graden blijft.
Als die impuls er niet is, neemt de warmtepomp een pauze en moet er later meer gas gestookt worden. Het is allemaal in verband met elkaar.
Misschien moet in jouw geval de booster net iets eerder ingrijpen?
/f/image/ledHliO6pRRyRkkFXn0H4T2G.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kPpken9qMr0mDXQrVpo4LUf4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FaIzQ7KhqCWeBRKTQuq7Q7gS.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/MSjhB5jdUXDlkX7joT19mYYp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/cXEvM7fcUEXXATFUctFZoGxF.png?f=fotoalbum_large)