Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 13:59
Ik ben in verwarring over de legionella veiligheid van een hygieneboiler.

Bij het zoeken kom ik verschillende meningen en uitgangspunten tegen

Er wordt gesteld dat door de opzet van de hygieneboiler er geen grote hoeveelheden stilstaand water is en daardoor legionella geen kans heeft.
Indien de boiler door een warmtepomp wordt verwarmd zijn dan ook geen legionella runs nodig.
Tot zover is me dat helder.

De vraag is: Indien de boiler dmv een driewegklep op een warmtepomp wordt aangesloten voor de opwarming van de boiler gebeurd dit meestal op een temperatuur van rond de 50 graden vanwege COP overwegingen.
Echter het warme tapwater zal dan ergens tussen de 45 en 48 graden liggen voor je douche etc. Op zich voldoende voor een warme douche, maar is dat dan nog wel legonella veilig of moet je warme tapwater gewoon wel boven de 55 graden verwarmd worden?

Daar start mijn verwarring. De een zegt: geen probleem > want hygieneboiler is legionella veilig.
De ander zegt > tapwaterpunt moet boven de 55 graden zijn, dus naverwarming toepassen (of iets dergelijks).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09
Ik haal dit van de website van een verkoper van dit soort boilers:
Hygiëneboilers zijn moderne warm water boilers die qua werking fundamenteel verschillen met de conventionele boilers. Een hygiëne boiler is in principe een buffervat die het leidingwater niet in het opslagvat verwarmt maar doet dit door gebruik te maken van het warme water dat zich in het buffervat bevindt. Het tapwater wordt door een RVS spiraal/warmtewisselaar met groot oppervlak geleidt waar het water opwarmt. Deze manier van drinkwater verwarmen heeft ook het grote voordeel dat er enkel water moet verwarmd worden wanneer er vraag naar is. Dit elimineert het gevaar voor besmetting met legionella bacterie en levert een hoog rendement op.
Ze werken dus als een ouderwetse gasgeiser, alleen wordt geen gas gebruikt om te verwarmen maar warm water uit het buffervat van de warmtepomp.
Er blijft dus geen grote hoeveelheid warm water in voorraad, vrijwel alles wordt direct verbruikt. Daarmee is de kans op legionella net zo groot of klein als met koudwaterleidingen.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 20-05-2024 12:44 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Dat klopt helemaal en had ik ook bedacht.
Maar de legionella instructie bij mijn combi cv ketel is om deze op 60 graden te zetten.

Betekend dat als vanzelf dat hygieneboiler ook... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
Het risico is inderdaad groter onder de 60 graden en zeker niet hetzelfde als koudwaterleidingen.
Echter wordt het risico wel aanvaardbaar geacht mits alle tappunten wekelijks worden gebruikt omdat er nergens een voorraad warm water is.
Stel je bent een maand op vakantie geweest is het dus wel wijs om te spoelen met 60 graden. Bij bedrijfsmatige activiteiten is minimaal 60 graden bij het tappunt altijd verplicht dacht ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Ok
Dus niet een zwart-wit antwoord maar in lijn met hoe Oeg het op de site formuleert: "die quasi alle gevaar op legionella besmetting elimineert."

Bijna helemaal dus.
Eigen keuze om het (kleine) risico te nemen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-05 14:53
Shutdown98 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:37:
Dus niet een zwart-wit antwoord maar in lijn met hoe Oeg het op de site formuleert: "die quasi alle gevaar op legionella besmetting elimineert."

Bijna helemaal dus.
Eigen keuze om het (kleine) risico te nemen neem ik aan.
Momenteel is wettelijk* vastgelegd dat een warmwatertappunt 55 °C moet kunnen bereiken. De achterliggende gedachte is dat de legionellaconcentratie in de leiding achter het verwarmingstoestel dan bij elk gebruik wordt verlaagd. Tijdens het afkoelen van je leidingen neemt de concentratie weer toe (32-42 °C is de ideale groeitemperatuur, sterfte begint boven 46 °C).

Stel je nu je warmwatertoestel af op 45 °C, dan heb je vanwege dat afkoelen een lichte legionellagroei ten opzichte van koud water.

Op deze site vind je een tabelletje met de relatie tussen de watertemperatuur en de snelheid van groei/sterfte van legionella.

Zwart-wit wordt het pas als je tot pakweg 80 °C gaat verhitten.

* Besluit bouwwerken leefomgeving > NEN 1006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
Tappunt 55 graden met onderliggende wetgeving is redelijk zwart - wit :-)
Bijzonder dat er dan best wat verwarring wordt gezaaid door termen als legionella veilig etc.

Hangt (bij een zonneboiler verwarmt vat) helemaal af van het seizoen.
In de winter niet zo veilig meer.

Met een lagere temperatuur (en een hoge cop) sww willen verwarmen is goedkoper, maar niet conform de regels. Om het goed te doen dus hogere temperatuur en wat extra centen uitgeven.
Pagina: 1