Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 23:13
Voor wie geïnteresseerd is, hierbij mijn stroomverbruik van 5 weken augustus. Dagverbruik <1 kWh voor warm water voor 2 personen die beide iedere dag douchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3S3G4EMJbo7453Bz4b3CkcNtR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LeWrzeRvsSuXROQDz4FmqLKm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Green frog op 07-09-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:57
@Green frog En wanneer draai je de anti-legionella run?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:26
Wat betreft de gratis cascade ego's, dat is alleen nog dit jaar. Zoals de plannen er nu liggen krijg je volgend jaar alleen nog subsidie op de eerste warmtepomp.

Dat zal ook de reden zijn waarom Quatt tegenwoordig iets dikkere warmtepompen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
BarryH schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:05:
@Green frog En wanneer draai je de anti-legionella run?
Na de eerste twee weken van augustus niet meer. Is goed terug te zien in verbruik. Legionella run is onzin bij dagelijks verbruik met de EGO. Het water in de buffertank verlaat de tank helemaal niet, is een ‘blauwe’ accu. Je warme water komt uit spiraal die door de tank loopt, en die spoelt dagelijks door. Legionella run ga ik alleen nog doen na een vakantie.

De derde week die je ziet was die extreem warme week. Toen de dagelijkse run alleen met warmere buitenlucht gedaan. Ook die besparing is goed te zien.
En de koude slang naar buiten toen losgemaakt. ‘Gratis’ kouwe airco lucht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:17
Green frog schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:14:
[...]

Na de eerste twee weken van augustus niet meer. Is goed terug te zien in verbruik. Legionella run is onzin bij dagelijks verbruik met de EGO. Het water in de buffertank verlaat de tank helemaal niet, is een ‘blauwe’ accu. Je warme water komt uit spiraal die door de tank loopt, en die spoelt dagelijks door. Legionella run ga ik alleen nog doen na een vakantie.

De derde week die je ziet was die extreem warme week. Toen de dagelijkse run alleen met warmere buitenlucht gedaan. Ook die besparing is goed te zien.
En de koude slang naar buiten toen losgemaakt. ‘Gratis’ kouwe airco lucht.
Maar ff serieus he?
Hoe werkt de opstelling dan, je noemt een buffer van 265L.
Is dat een hygiene boiler? Is er nog een andere buffer? Hoe gaat dat ‘s winters als je 30C nodig bent voor CV en 60C voor SWW?

Heb je een hydraulisch schema van de installatie?
Ik ben wel benieuwd!

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 12-09-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Technician- schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:34:
[...]

Maar ff serieus he?
Hoe werkt de opstelling dan, je noemt een buffer van 265L.
Is dat een hygiene boiler? Is er nog een andere buffer? Hoe gaat dat ‘s winters als je 30C nodig bent voor CV en 60C voor SWW?

Heb je een hydraulisch schema van de installatie?
Ik ben wel benieuwd!
Ik heb geen schema. Ik kan alleen maar constateren dat er een 265 liter buffervat zit waarvan ik de gewenste temperatuur kan instellen. Door het vat loopt een spiraal voor warm water. In zomers bedrijf (zonder verwarming) stook ik het vat met zonnepanelen energie of goedkope stroom op enig moment van de dag naar >46°C. Wat voldoende is om de dag (of dagen, afhankelijk van de vat temperatuur die je instelt). De WP zelf staat dan 23 uur van de dag in stand-by stand zonder te draaien.

Het water in het buffervat zelf circuleert intern naar de WP en terug naar het vat. In de winter als je warm cv-water wilt, zal dat vat warmer gezet moeten worden om cv-water van >50°C te krijgen, dan kan de WP ook cv-water bufferen om het later weer te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 00:17
Green frog schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:56:
[...]

Ik heb geen schema. Ik kan alleen maar constateren dat er een 265 liter buffervat zit waarvan ik de gewenste temperatuur kan instellen. Door het vat loopt een spiraal voor warm water. In zomers bedrijf (zonder verwarming) stook ik het vat met zonnepanelen energie of goedkope stroom op enig moment van de dag naar >46°C. Wat voldoende is om de dag (of dagen, afhankelijk van de vat temperatuur die je instelt). De WP zelf staat dan 23 uur van de dag in stand-by stand zonder te draaien.

Het water in het buffervat zelf circuleert intern naar de WP en terug naar het vat. In de winter als je warm cv-water wilt, zal dat vat warmer gezet moeten worden om cv-water van >50°C te krijgen, dan kan de WP ook cv-water bufferen om het later weer te gebruiken.
Bedankt voor je reactie.

Maar stel je hebt vloerverwarming die met 28C water werkt.
Dan is het tapwater dus ook 28C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:49
Je kunt natuurlijk een gesloten verdeler toepassen met eigen pomp, dan kan de aanvoer veel heter zijn dan 28 °C. Maar ik zie de bui al hangen; met 4.1 kW afgifte komt de temperatuur waarschijnlijk niet hoog genoeg om ook nog comfortabel te kunnen douchen. Laat staan dat je de hierboven genoemde 50 °C gaat halen met meerdere afgiftepunten. Ik heb hier een vrij kleine vloerverwarming op de begane grond en daar verdwijnt zo 3 kW in bij 35 °C.
Waarschijnlijk wordt het een kwestie van zorgvuldig plannen en/of de 3×3 kW elementen erbij zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Martin7182 op 15-09-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Martin7182 schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:43:
Je kunt natuurlijk een gesloten verdeler toepassen met eigen pomp, dan kan de aanvoer veel heter zijn dan 28 °C. Maar ik zie de bui al hangen; met 4.1 kW afgifte komt de temperatuur waarschijnlijk niet hoog genoeg om ook nog comfortabel te kunnen douchen. Laat staan dat je de hierboven genoemde 50 °C gaat halen met meerdere afgiftepunten. Ik heb hier een vrij kleine vloerverwarming op de begane grond en daar verdwijnt zo 3 kW in bij 35 °C.
Waarschijnlijk wordt het een kwestie van zorgvuldig plannen en/of de 3×3 kW elementen erbij zetten.
Precies, vloerverwarming cv-water zijdig regelen.

@martin7182: zoek ff TinusA4 z’n ervaring op, 4 kW mechanische ventilatie WP, huis van 170 m2, vloerverwarming, gezin die badderen, jaarverbruik 1500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Green frog schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:32:
[...]

@martin7182: zoek ff TinusA4 z’n ervaring op, 4 kW mechanische ventilatie WP, huis van 170 m2, vloerverwarming, gezin die badderen, jaarverbruik 1500 kWh.
TinusA4 heeft een Nibe S735, is dat niet een heel ander apparaat met z'n 180 liter RVS boilervat dat niet als buffer voor de verwarming gebruikt wordt? Ik neem aan dat Nibe een 3-weg klep heeft om te schakelen tussen SWW-vat en CV-leiding, heeft de Ego die ook? Ik geloof overigens best dat je je hele huis kunt verwarmen en SWW kunt maken met max. 4 kW. Zeker als je daarbij warmte uit ventilatielucht terugwint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green frog
Martin7182 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:27:
[...]

TinusA4 heeft een Nibe S735, is dat niet een heel ander apparaat met z'n 180 liter RVS boilervat dat niet als buffer voor de verwarming gebruikt wordt? Ik neem aan dat Nibe een 3-weg klep heeft om te schakelen tussen SWW-vat en CV-leiding, heeft de Ego die ook? Ik geloof overigens best dat je je hele huis kunt verwarmen en SWW kunt maken met max. 4 kW. Zeker als je daarbij warmte uit ventilatielucht terugwint.
Dat klopt, is ‘n ander apparaat, maar er zijn op hoofdlijnen meer overeenkomsten dan verschillen volgens mij. SCOP 4,7 tegen 4,75, bijna identiek. Beide geen buitenunit, beide ventilatie lucht gebruiken, beide grote watertank, beide recent ontwerp geënt op EU huizen en klimaat. Beide 4 kW met meerdere grote boosters. Beide R290.

De EGO heeft ook 3-weg kleppen om te schakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
Dat hangt er dus deels ook vanaf hoe het nu werkt met het gedeelde vat (en waar de boosters voor zijn). Heb Ego zelf een berichtje gestuurd met wat vragen. En heb ook een folder ontvangen. Zal laten weten als ik nog iets nuttigs leer.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Green frog schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:15:
[...]

Dat klopt, is ‘n ander apparaat, maar er zijn op hoofdlijnen meer overeenkomsten dan verschillen volgens mij. SCOP 4,7 tegen 4,75, bijna identiek. Beide geen buitenunit, beide ventilatie lucht gebruiken, beide grote watertank, beide recent ontwerp geënt op EU huizen en klimaat. Beide 4 kW met meerdere grote boosters. Beide R290.

De EGO heeft ook 3-weg kleppen om te schakelen.
Zit toch een aardig verschil in het vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hDVVBMZhcVKwFnFXuNV9hNJyeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y96MsvKcOWXyS9HhO1EK2epu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTufNbqkXahRND9_YLevcrbNiW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K8HSSuRYHgQX4KRQG13rDaBT.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is ook een KA27351 NIBE S735-4 die dichterbij Ego komt en die ook met 9 kW booster te krijgen is, maar ook van dat product zie ik het bestaansrecht niet; de 1fase variant heeft net zoveel subsidie maar is goedkoper en heeft lagere aansluitwaarde. En als je dat vermogen nodig hebt, koop je hopelijk de 7 kW variant waar een 9 kW booster meer in verhouding is.
Al met al zijn de Nibes geen voorbeeld of excuus voor de Ego :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ice-T106
Proton_ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:49:
Er is ook een KA27351 NIBE S735-4 die dichterbij Ego komt en die ook met 9 kW booster te krijgen is, maar ook van dat product zie ik het bestaansrecht niet; de 1fase variant heeft net zoveel subsidie maar is goedkoper en heeft lagere aansluitwaarde. En als je dat vermogen nodig hebt, koop je hopelijk de 7 kW variant waar een 9 kW booster meer in verhouding is.
Al met al zijn de Nibes geen voorbeeld of excuus voor de Ego :)
Ja en zelfs deze heeft volgens het RVO meer warmtepomp vermogen dan de Ego. (4kW ipv 3kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 16:55
Recent een offerte gekregen voor deze Ego met binnenunit. Als ik eerlijk ben klinkt het wat gek dat er geen buitenunit is. Ik maak me wat zorgen over het lawaai. Volgens de installateur maakt het ongeveer even veel geluid als de ventilatiebox die op zolder staat. Een tweede zorg is de 3x3kw boosters, die volgens hen maar 10 keer per jaar aan zal gaan. Ik heb daar mijn twijfels bij als ik eerlijk ben, het klinkt alsof ze het tekort aan vermogen gaan compenseren met boosters. Daarnaast zou mijn woning van 135m2 voldoende moeten zijn, maar Ego adverteert zelf met een max van 120m2.

Ben benieuwd naar de ervaringen hier. Prijs is wel erg scherp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Belecthor Wat is je gasverbruik op dit moment? Vloeroppervlak zegt nml niks.

Wat betreft lawaai, je hebt een ventilator, een circulatiepomp en een compressor. De ventilator hoeft niet meer herrie te maken dan die van je ventilatiebox, de circulatiepomp is net zo stil of stiller dan die van je CV ketel.
De compressor is het enige onderdeel wat je echt gaat horen, en hoeveel je die hoort is afhankelijk van wat je vraagt.
Ik heb sinds 3 weken een monoblock op de oprit staan, die hoor je niet als de warmtepomp op de laagste 2 vermogens draait. Ga je meer vermogen vragen, gaat de compressor flink geluid maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
_JGC_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:22:
@Belecthor Wat is je gasverbruik op dit moment? Vloeroppervlak zegt nml niks.

Wat betreft lawaai, je hebt een ventilator, een circulatiepomp en een compressor. De ventilator hoeft niet meer herrie te maken dan die van je ventilatiebox, de circulatiepomp is net zo stil of stiller dan die van je CV ketel.
De compressor is het enige onderdeel wat je echt gaat horen, en hoeveel je die hoort is afhankelijk van wat je vraagt.
Ik heb sinds 3 weken een monoblock op de oprit staan, die hoor je niet als de warmtepomp op de laagste 2 vermogens draait. Ga je meer vermogen vragen, gaat de compressor flink geluid maken.
Zo rond de 1000m3. We willen naar volledig elektrisch met een SWW-vat van zo'n 300L. Ik begrijp vooral niet waarom zo'n Ego kan werken als binnenunit. Er komt in de muur een gat voor de in- en uitvoer van lucht naar de binnenunit. Maar waarom hebben veel andere merken dan een losse buitenunit als het ook kan met een binnenunit? Ik kreeg ook het aanbod om een kleine extra binnenunit erbij te plaatsen als het vermogen niet voldoende zou zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 26-09-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Belecthor Volgens de koevlaas formule heb je dan 4,8KW nodig bij -10. Dat gaat deze pomp je niet geven en en draai je op koude dagen op de backup elementen. Die extra unit kan, dan verdubbel je het vermogen, maar vanaf volgend jaar krijg je daar geen subsidie meer op.

Je hebt onder warmtepompen 3 smaken: alles binnen, alles buiten of een deel buiten en een deel binnen.

Heeft allemaal met geluid, ruimte en kosten te maken. Beste is een split, waar je het te verwarmen water binnen houdt en het geluid buiten houdt, verbonden met een tweetal koelleidingen. Heb je geen plek voor een buitenunit, dan is iets als Ego interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
@_JGC_ Thanks, leek mij al onwaarschijnlijk dat dit haalbaar was. Ik zal verder kijken naar een variant met een buitenunit. Ik heb ruimte voor een buitenunit op de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Geen reactie ontvangen van Ego op de logische vragen die hier al lang rond gaan. Bij mij persoonlijk gaat die van optie lijst af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green frog
Belecthor schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 14:31:
@_JGC_ Thanks, leek mij al onwaarschijnlijk dat dit haalbaar was. Ik zal verder kijken naar een variant met een buitenunit. Ik heb ruimte voor een buitenunit op de garage.
Ik zou vooral het advies van de fabrikant volgen, of tweakers die er een hebben aangeschaft.
Er is veel skepsis rond dit moderne type zonder buitenunit, wellicht zegt het iets voor je dat bij mensen die er een hebben, geeneen, niemand niet, negatief is over de EGO of dit type in het algemeen.

Als 4 kW niet voldoende is kun je (later ook) er ‘n tweede unit voor de subsidie prijs bijzetten. Maar bij jouw gasverbruik snap ik dat de fabrikant dat niet eens adviseert.

Top product. Warme ventilatie lucht gebruiken ipv. koude buitenlucht=efficiëntie winst, ook bij defrosten weer winst. Geen legionella run= weer winst.
Kan bevestigen dat mijn EGO geluid gelijk is aan wat mijn mechanische afzuiging maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
@Green frog Mooi om te horen dat het jou goed bevalt. Wat voor type woning heb je en wat is de te verwarmen grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
ice-T106 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:03:
Geen reactie ontvangen van Ego op de logische vragen die hier al lang rond gaan. Bij mij persoonlijk gaat die van optie lijst af.
Je bent ook helemaal niet in de markt voor nieuwe WP volgens mij. In ander lijntje schrijf je wanneer je je huidige gekocht hebt. Heeft EGO goed aangevoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Green frog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:21:
[...]

Je bent ook helemaal niet in de markt voor nieuwe WP volgens mij. In ander lijntje schrijf je wanneer je je huidige gekocht hebt. Heeft EGO goed aangevoeld.
Zeker wel. Zoek voor mijn ouders een warmtepomp zonder buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green frog
Belecthor schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:15:
@Green frog Mooi om te horen dat het jou goed bevalt. Wat voor type woning heb je en wat is de te verwarmen grootte?
Tussenwoning uit 1983, 120 m2. Voormalige premie-A woning in Randstad. Ik heb laag energie verbruik doordat er (warme) stadsverwarming pijpleidingen onder m’n huis lopen. Bij mij denken ze (en ik ook ondertussen) dat de boosters bij mij nooit aangaan.

Je gasverbruik is leidend, 1000 m3 zou prima moeten kunnen met de EGO. Staar je niet blind op boosters als ze 10 maal uurtje aangaan.

Zoek ff op TinusA4, die heeft soortgelijk type van Nibe, de S735-4, in tussenwoning van 170m2 met gezin van 4, die heeft ‘m bijna jaar nu. Zijn boosters zijn nog nooit aangegaan bevestigde hij recent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Green frog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:08:
[...]

Ik zou vooral het advies van de fabrikant volgen, of tweakers die er een hebben aangeschaft.
Er is veel skepsis rond dit moderne type zonder buitenunit, wellicht zegt het iets voor je dat bij mensen die er een hebben, geeneen, niemand niet, negatief is over de EGO of dit type in het algemeen.

Als 4 kW niet voldoende is kun je (later ook) er ‘n tweede unit voor de subsidie prijs bijzetten. Maar bij jouw gasverbruik snap ik dat de fabrikant dat niet eens adviseert.

Top product. Warme ventilatie lucht gebruiken ipv. koude buitenlucht=efficiëntie winst, ook bij defrosten weer winst. Geen legionella run= weer winst.
Kan bevestigen dat mijn EGO geluid gelijk is aan wat mijn mechanische afzuiging maakt.
Die tweede unit is vanaf januari niet meer gratis, want nog maar 1 unit per adres waar je subsidie op krijgt.

Wat betreft die legionella run die jij niet doet, je gaat ofwel je vat op regelmatige basis naar 60+ brengen, ofwel de uitvoer van je vat op moment van afname boosten naar 60+. Beide kost energie. Doe je geen van beiden loop je kans op een legionella besmetting.

Ben het wel met je eens dat die backup units mogelijk maar enkele keren per jaar gaan boosten. Door het gebruik van ventilatielucht kakt deze pomp niet zo ver in als eentje die 100% met buitenlucht werkt. Verder gaat als het goed is die 9KW niet ineens aan, maar gaat dat per 3KW.

Overigens is aantal personen en vloeroppervlak geen goede indicatie of zo'n pomp voldoende gaat zijn. Ik heb net zoals de vorige bewoners een gezin van 4. Ik verbruik jaarlijks 740 kuub gas met 2500KWh stroom. Vorige bewoner deed 3300 kuub en 5000KWh per jaar. Zelfde huis, zelfde aantal personen, maar er zit 15 jaar aan verduurzaming tussen. Daarnaast doet gedrag ook een heleboel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
_JGC_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:48:
[...]

Die tweede unit is vanaf januari niet meer gratis, want nog maar 1 unit per adres waar je subsidie op krijgt.

Wat betreft die legionella run die jij niet doet, je gaat ofwel je vat op regelmatige basis naar 60+ brengen, ofwel de uitvoer van je vat op moment van afname boosten naar 60+. Beide kost energie. Doe je geen van beiden loop je kans op een legionella besmetting.

Ben het wel met je eens dat die backup units mogelijk maar enkele keren per jaar gaan boosten. Door het gebruik van ventilatielucht kakt deze pomp niet zo ver in als eentje die 100% met buitenlucht werkt. Verder gaat als het goed is die 9KW niet ineens aan, maar gaat dat per 3KW.

Overigens is aantal personen en vloeroppervlak geen goede indicatie of zo'n pomp voldoende gaat zijn. Ik heb net zoals de vorige bewoners een gezin van 4. Ik verbruik jaarlijks 740 kuub gas met 2500KWh stroom. Vorige bewoner deed 3300 kuub en 5000KWh per jaar. Zelfde huis, zelfde aantal personen, maar er zit 15 jaar aan verduurzaming tussen. Daarnaast doet gedrag ook een heleboel.
Die tweede unit blijft nog wel ff gratis denk ik. Moet eerst Den Haag het ergens eens over worden. Dat duurt nog wel ff. En dan nog komt er €1900 bij, is nog steeds messcherpe prijs.

De legionella baseer je op conventionele systemen. Niet op de moderne EGO. Het waarom niet nodig staat stukje hieronder beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Green frog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:14:
[...]

Die tweede unit blijft nog wel ff gratis denk ik. Moet eerst Den Haag het ergens eens over worden. Dat duurt nog wel ff. En dan nog komt er €1900 bij, is nog steeds messcherpe prijs.

De legionella baseer je op conventionele systemen. Niet op de moderne EGO. Het waarom niet nodig staat stukje hieronder beschreven.
Het voorstel voor afschaf van subsidie op cascade systemen (eens per 3 jaar subsidie voor een warmtepomp per adres) ligt er al, politiek hoeft er alleen maar een klap op te geven. We gaan het zien oktober/november als de regeling voor 2026 definitief wordt vastgelegd. Tot die tijd zou ik niet hopen op besluiteloosheid van de overheid. Subsidie voor cascade warmtepompen is gewoon een idioot concept en de achterban van populistische partijen heeft sowieso niks met warmtepompen, dus ga er maar vanuit dat die aanpassing erdoor komt.
Overigens is een tweede unit met een extra kanaal naar buiten, daar geldt een meerprijs voor, maar dat vertellen ze je niet als ze de eerste unit verkopen. Verder heeft die tweede unit een lager rendement dan de eerste omdat die op 100% buitenlucht moet draaien.

Wat betreft het revolutionaire ontwerp: De Ego is een doorstroomverwarmer achter een boiler/buffervat. Dan heb je idd geen legionella run nodig. De 9KW boosters worden ingezet voor tapwater als dat nodig is:
https://www.warmte365.nl/...de-gasketel-66A6B5B1.html
Een ‘gasketelervaring’, zonder gas
De EGO warmtepomp is een zogenoemde monoblock zonder buitenunit. De installatie bestaat uit een binnenhangende warmtepomp, een buffervat en slimme software. Daarnaast gebruikt de EGO drie ‘boosters’ met elk een vermogen van 3 kilowatt: elektrische elementen die modulair bijspringen bij piekvraag, bijvoorbeeld wanneer het hele gezin onder de douche staat. Hiermee kan de warmtepomp opschalen van een vermogen van 4,1 kilowatt naar 13,1 kilowatt, Schmitt: “We hebben echt ingezet op comfort. Je moet gewoon kunnen blijven douchen, ook als de warmtevraag piekt.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46
_JGC_ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:22:
Wat betreft lawaai, je hebt een ventilator, een circulatiepomp en een compressor. De ventilator hoeft niet meer herrie te maken dan die van je ventilatiebox,
Dat denk ik niet. De meeste ventilatieboxjes doen vaak maar rond de 100 m³/h. Om een beetje vermogen uit de lucht te kunnen halen moet een WP misschien wel het tienvoudige aan lucht verpompen. Vandaar ook dat er een afvoer én een aanvoer is, omdat ie aan het beetje lucht uit het ventilatiesysteem niet genoeg heeft.
Die veel grotere flow zal daarom ook meer geluid maken dan een ventilatieboxje, want de 160 mm diameter van een Ego is maar iets groter dan de 125 mm waar meestal een ventilatieboxje mee aan wordt gesloten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Green frog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:14:
Die "moderne" Ego gebruikt voor SWW een stroomvretende doorstroomverwarmer |:( 8)7 achter een buffervat...
Dit in tegenstelling tot conventionele systemen die het SWW altijd op de compressor warm maken, wat natuurlijk veel zuiniger is, en bovendien qua debiet quasi onbeperkt...

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 26-09-2025 19:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Andrehj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:49:
[...]

Dat denk ik niet. De meeste ventilatieboxjes staan doen vaak maar rond de 100 m³/h. Om een beetje vermogen uit de lucht te kunnen halen moet een WP misschien wel het tienvoudige aan lucht verpompen. Vandaar ook dat er een afvoer én een aanvoer is, omdat ie aan het beetje lucht uit het ventilatiesysteem niet genoeg heeft.
Die veel grotere flow zal daarom ook meer geluid maken dan een ventilatieboxje, want de 160 mm diameter van een Ego is maar iets groter dan de 125 mm waar meestal een ventilatieboxje mee aan wordt gesloten.
Net zoals met de compressor hoor je dat niet op lage vermogens. Pas bij hogere vermogens heb je meer flow nodig en is die ventilatielucht ook echt niet meer voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Laatst online: 21:08
Er zit een verloopstuk direct op de EGO als ik het goed zie van 225 naar 160. Het lijkt mij dat je dat als optie wel kunt weghalen en de buizen met 225 kunt doen. Dat is overigens een wat lastige diameter, dus wellicht een verloop naar 200mm of 250mm.

Maargoed, we hebben volgens mij nog steeds geen idee van het debiet dat de EGO doet. Maar alles boven de 350 m3/h gaat het al niet leuk vinden, die 160mm. En als die echt een flink debiet kan leveren zit je zeker op het 2 a drievoudige daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Flatisa schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:09:
Er zit een verloopstuk direct op de EGO als ik het goed zie van 225 naar 160. Het lijkt mij dat je dat als optie wel kunt weghalen en de buizen met 225 kunt doen. Dat is overigens een wat lastige diameter, dus wellicht een verloop naar 200mm of 250mm.

Maargoed, we hebben volgens mij nog steeds geen idee van het debiet dat de EGO doet. Maar alles boven de 350 m3/h gaat het al niet leuk vinden, die 160mm. En als die echt een flink debiet kan leveren zit je zeker op het 2 a drievoudige daarvan.
Heb je ‘n idee waarom de Nibe ook die verloop heeft? Waarom denk je dat je het beter weet dan verschillende leidende producenten. Die verloop naar 160 mm moet erop blijven zitten om de luchtsnelheid in de warmtepomp optimaal te hebben voor de hoogste warmteoverdracht. Als je de vernauwing weglaat wappert de lucht er ongebruikt doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Andrehj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:53:
[...]

Die "moderne" Ego gebruikt voor SWW een stroomvretende doorstroomverwarmer |:( 8)7 achter een buffervat...
Dit in tegenstelling tot conventionele systemen die het SWW altijd op de compressor warm maken, wat natuurlijk veel zuiniger is, en bovendien qua debiet quasi onbeperkt...
Wat was jouw stroomverbruik voor water verwarmen in augustus inclusief de boiler in je keukenkastje, ook <1 kWh per dag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3S3G4EMJbo7453Bz4b3CkcNtR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LeWrzeRvsSuXROQDz4FmqLKm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Green frog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:14:
Wat was jouw stroomverbruik voor water verwarmen in augustus inclusief de boiler in je keukenkastje, ook <1 kWh per dag?
22.00 kWh voor de compressor + 6.97 kW voor het element (legionellacyclus) = ca 29 kWh voor een gezin van vier personen.
Maar dit zegt natuurlijk allemaal niks over het rendement, want het is vooral afhankelijk van het verbruik. Ik heb bijvoorbeeld in augustus een auto (die aan zee had gestaan) gewassen met heet water om het zout op te lossen, toen was het SWW vat zo weer leeg.
Bovendien, de grote winst van de conventionele WP zit niet in de zomermaanden, want dan kan jouw Ego waarschijnlijk net als de mijne op de compressor het vat op temperatuur brengen.
Het verschil zit in de winter. Want dan heb je voor je verwarming (hopelijk) hooguit 35 graden water nodig, en staat jouw buffervat op 35 graden. De rest doet de Ego dan met de boosters, terwijl mijn WP dan nog steeds alles op de compressor (met COP 3) doet.
In de zomer haal ik COP 4 voor SWW.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 26-09-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Andrehj schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:32:
[...]

22.00 kWh voor de compressor + 6.97 kW voor het element (legionellacyclus) = ca 29 kWh voor een gezin van vier personen.
Maar de grote winst van de conventionele WP zit niet in de zomermaanden, want dan kan jouw Ego waarschijnlijk net als de mijne op de compressor het vat op temperatuur brengen.
Het verschil zit in de winter. Want dan heb je voor je verwarming (hopelijk) hooguit 35 graden water nodig, en staat jouw buffervat op 35 graden. De rest doet de Ego dan met de boosters, terwijl mijn WP dan nog steeds alles op de compressor (met COP 3) doet.
In de zomer haal ik COP 4 voor SWW.
En je plint boiler?

Zoek TinusA4 ff op, heeft huis 170 m2, bijna een jaar een ventilatie lucht systeem 4 kW met diverse grote boosters. Boosters zijn niet aan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Green frog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 15:08:
[...]

Beweer je dat de efficiency omhoog gaat als je warmte die eruit komt uiteindelijk weer gebruikt als invoer? Ik heb hier ook iets dergelijks aangelegd met een WPB met spiraal, maar omdat dit in feite(*) alleen warmte verplaatst binnenshuis moet er wel een externe warmtebron bij om het te laten werken. Hier is dat een airco-unit.
(*)Als je b.v. binnenlucht van 20 °C met de WP afkoelt tot 0 ° C en naar buiten blaast terwijl het buiten ook 0 °C is, dan draagt de WP niet bij aan de opwarming van je huis.

Ik geloof verder best dat deze WP goed werkt, alleen met iets minder efficiency dan een conventionele WP. Het is in feite een monoblock die binnen staat waarbij de luchtdoorvoer via buizen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Martin7182 Die binnenlucht van 20 graden die je met 0 graden naarbuiten blaast is lucht die anders door de ventilatiebox met 20 graden naar buiten was geblazen. In feite heb je zo een WTW, maar dan zonder balansventilatie.

Uiteraard zal die 150 kuub per uur uit zo'n ventilatiebox niet voldoende zijn en zal er extra lucht van buiten getrokken worden, maar dan nog is het temperatuurverschil tussen de lucht en het water minder groot dan bij een buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ja, met een ventilatiebox wordt het nog erger natuurlijk; voor 150 m3/h lucht van 20 °C naar buiten blazen moet je veel warmte toevoegen om je huis niet te laten afkoelen.
De WP werkt natuurlijk prima zo als WTW, maar welke warmte wil je terugwinnen? Die ene kW a.g.v. elektrisch verbruik tel ik even niet mee. We zijn het toch wel eens dat het perpetuum mobile niet bestaat?

[ Voor 9% gewijzigd door Martin7182 op 26-09-2025 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:03
Green frog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:05:
[...]

Heb je ‘n idee waarom de Nibe ook die verloop heeft? Waarom denk je dat je het beter weet dan verschillende leidende producenten. Die verloop naar 160 mm moet erop blijven zitten om de luchtsnelheid in de warmtepomp optimaal te hebben voor de hoogste warmteoverdracht. Als je de vernauwing weglaat wappert de lucht er ongebruikt doorheen.
Ik snap dit niet.
In de unit zit toch gewoon een fan die de lucht over de verdamper trekt en daarmee zowel de luchtsnleheid als het luchtdebiet bepaald. Er zou geen ruimte moeten zijn om er langs te gaan. Heb je een opengewerkt plaatje van de unit die meer laat zien dan het plaatje die @rooiekool eerder gepost heeft

Dit is wat ik zie, lucht in gaat van 125/160 via verloop naar 225 waardoor de luchtsnelheid richting de verdamper afneemt (tov luchtsnelheid door het aanvoerkanaal). Bij de uitlaat het omgekeerde: van 225 naar 160 met de koude lucht die met veel meer weerstand naar buiten moet.
Het liefst wil je de koude lucht na de verdamper zo snel mogelijk afvoeren, dat doe je het best met de minste weerstand dus de grootst mogelijke diameter. Zelfde geldt voor het behalen van een maximaal luchtdebiet, grotere diameters kunnen meer en makkelijker lucht verplaatsen.

De toevoeging van de verloop lijkt mij niets anders dan het kunnen aansluiten van de unit op gangbare reeds aanwezige aan-/afvoerkanalen.

Ter referentie mijn Enzavu/Hotjet 5Ai gaat gewoon met 250 naar binnen en naar buiten het versmallen van de aan/-afvoerkanalen werd juist afgeraden ivm hoger geluidsproductie bij benodigd luchtdebiet.
Om 4 kWh uit lucht te halen met een delta T van 10°C heb je luchtdebiet nodig van 1130 m3/h dat is een ruim 11 keer zoveel als bij normale ventilatie.

Om het belang van grote aan/afvoer-diameters aan te tonen heb ik een tabel gemaakt.
Luchtsnelheden in m/s bij verschillende buisdiameters en het beschikbare vermogen bij delta T=-10°C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE4h1ICeMZOM7IatCtL7l1P3brk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SEBZjJGqTtsChp1YOyRHmF9Z.png?f=user_large

Nog even een referentielinkje naar het KNMI. Ik wil liever geen storm door mijn luchtkanalen.

[ Voor 3% gewijzigd door ArjoK op 27-09-2025 10:57 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
ArjoK schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 01:19:
[...]

Ik snap dit niet.
In de unit zit toch gewoon een fan die de lucht over de verdamper trekt en daarmee zowel de luchtsnleheid als het luchtdebiet bepaald. Er zou geen ruimte moeten zijn om er langs te gaan. Heb je een opengewerkt plaatje van de unit die meer laat zien dan het plaatje die @rooiekool eerder gepost heeft

Dit is wat ik zie, lucht in gaat van 125/160 via verloop naar 225 waardoor de luchtsnelheid richting de verdamper afneemt (tov luchtsnelheid door het aanvoerkanaal). Bij de uitlaat het omgekeerde: van 225 naar 160 met de koude lucht die met veel meer weerstand naar buiten moet.
Het liefst wil je de koude lucht na de verdamper zo snel mogelijk afvoeren, dat doe je het best met de minste weerstand dus de grootst mogelijke diameter. Zelfde geldt voor het behalen van een maximaal luchtdebiet, grotere diameters kunnen meer en makkelijker lucht verplaatsen.

De toevoeging van de verloop lijkt mij niets anders dan het kunnen aansluiten van de unit op gangbare reeds aanwezige aan-/afvoerkanalen.

Ter referentie mijn Enzavu/Hotjet 5Ai gaat gewoon met 250 naar binnen en naar buiten het versmallen van de aan/-afvoerkanalen werd juist afgeraden ivm hoger geluidsproductie bij benodigd luchtdebiet.
Om 4 kWh uit lucht te halen met een delta T van 10°C heb je luchtdebiet nodig van 1130 m3/h dat is een ruim 11 keer zoveel als bij normale ventilatie.

Om het belang van grote aan/afvoer-diameters aan te tonen heb ik een tabel gemaakt.
Luchtsnelheden in m/s bij verschillende buisdiameters en het beschikbare vermogen bij delta T=-10°C:
[Afbeelding]

Nog even een referentielinkje naar het KNMI. Ik wil liever geen storm door mijn luchtkanalen.
Ik kan het niet duidelijker omschrijven voor je.

Op de website van ego staat nog een opengewerkt plaatje. Wellicht heb je daar iets aan.
De delta T=-10°C herken ik niet trouwens, die is in ieder geval in de zomer meer.
Je tabel klopt op zich, maar niet als de delta T anders is of zelfs varieert. De nibe S735-7 kW loopt al helemaal uit je tabel. Maar die unit word geroemd om het weinige geluid en heeft identieke diameters als de ego. Er zijn dus meer factoren die invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Voor geïnteresseerden, EGO staat op de vakbeurs energie van dinsdag 7 t/m donderdag 9 oktober 2025 in de Brabant hallen.
Pagina: 1 2 3 Laatste