mr_evil08 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
Inderdaad, terwijl andere fabrikanten al jarenlang ervaring hebben met warmtepompen in hun assortiment, denkt Ego het probleem wel even op te lossen met een veel kleinere warmtepomp.
Wacht maar tot we een echte winter krijgen met vorst.
Wil je andere fabrikanten met grote warmtepompen voor me definiëren? De energiebeurs in de Brabant hallen puilden uit van de kleine ventilatie lucht warmtepompen namelijk. Ik zag de EGO er schitteren met hun top efficiëntie sCOP, maar ook kleine units op de Nibe stand waaronder de S735-4 kW, de Steibel Eltron LWZ 5 kW CS Premium, de Qvantum QE 4 kW, de Alpha Innotec Paros 4, de inventum Ben dual-air 1-5 kW, inventum compacto. Hun overeenkomsten, NL of EU innovatieve sterke merken (koop eigen waar, dan helpen we elkaar), klein vermogen, boosters voor uitzondering momenten, hoge efficiëntie. Lage net belasting dus.
Wil je ook echte winter met vorst definiëren voor me?
Ik woon in de randstad, 40 km van de kust. Volgens de KNMI was er in de afgelopen 25 jaar in totaal 0,8 dag -10°C en 7,3 dagen -5°C. De andere 9118 dagen geen vorst, en dus een stroomnet ontlastend systeem. Die paar dagen doe ik wel m’n hout kachel aan. Maar al doe je dat niet, stel die 8 dagen gaat er de halve dag 6 kW booster aan, en stroom kost 0,25/kWh. Dan kost me dat €144. Dat is nog geen €6 gemiddeld per jaar over die 25 jaar! Waar hebben we het over.
Ik snap de ontwikkeling naar kleinere, efficiëntere systemen zonder lawaaierige, lelijke buiten units wel. Ik zit voor m’n werk regelmatig in Zweden. Daar heel wat S735-4 kW units ervaren, ook in de winter. Comfort was op orde.
Prima wie een andere afweging maakt. Maar voor veel, heel veel huizen is de EGO een sublieme oplossing. Voor mensen die meer aan de veiligere kant wil zitten, zet je ze in cascade voor zowat dezelfde kosten.