Green frog schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:05:
[...]
Heb je ‘n idee waarom de Nibe ook die verloop heeft? Waarom denk je dat je het beter weet dan verschillende leidende producenten. Die verloop naar 160 mm moet erop blijven zitten om de luchtsnelheid in de warmtepomp optimaal te hebben voor de hoogste warmteoverdracht. Als je de vernauwing weglaat wappert de lucht er ongebruikt doorheen.
Ik snap dit niet.
In de unit zit toch gewoon een fan die de lucht over de verdamper trekt en daarmee zowel de luchtsnleheid als het luchtdebiet bepaald. Er zou geen ruimte moeten zijn om er langs te gaan. Heb je een opengewerkt plaatje van de unit die meer laat zien dan
het plaatje die @rooiekool eerder gepost heeft
Dit is wat ik zie, lucht in gaat van 125/160 via verloop naar 225 waardoor de luchtsnelheid richting de verdamper afneemt (tov luchtsnelheid door het aanvoerkanaal). Bij de uitlaat het omgekeerde: van 225 naar 160 met de koude lucht die met veel meer weerstand naar buiten moet.
Het liefst wil je de koude lucht na de verdamper zo snel mogelijk afvoeren, dat doe je het best met de minste weerstand dus de grootst mogelijke diameter. Zelfde geldt voor het behalen van een maximaal luchtdebiet, grotere diameters kunnen meer en makkelijker lucht verplaatsen.
De toevoeging van de verloop lijkt mij niets anders dan het kunnen aansluiten van de unit op gangbare reeds aanwezige aan-/afvoerkanalen.
Ter referentie mijn Enzavu/Hotjet 5Ai gaat gewoon met 250 naar binnen en naar buiten het versmallen van de aan/-afvoerkanalen werd juist afgeraden ivm hoger geluidsproductie bij benodigd luchtdebiet.
Om 4 kWh uit lucht te halen met een delta T van 10°C heb je luchtdebiet nodig van 1130 m3/h dat is een ruim 11 keer zoveel als bij normale ventilatie.
Om het belang van grote aan/afvoer-diameters aan te tonen heb ik een tabel gemaakt.
Luchtsnelheden in m/s bij verschillende buisdiameters en het beschikbare vermogen bij delta T=-10°C:
Nog even een referentielinkje naar het
KNMI. Ik wil liever geen storm door mijn luchtkanalen.
[
Voor 3% gewijzigd door
ArjoK op 27-09-2025 10:57
]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)