Normaliter stem je het vermogen van een WP af op de ontwerptemperatuur, in NL meestal ergens tussen de -7 en -10. Dat moet je zonder elektrische verwarmingselementen kunnen halen.
En met 4 kW (als de Ego dat tenminste bij vorst haalt) kun je een groot deel van de tussenwoningen (vooral de wat nieuwere) prima verwarmen. Maar dan moet je deze WP niet aanbevelen voor elke woning tot ca 120 m², maar duidelijk je doelgroep aangeven.
Zoals ik al eerder aanhaalde, niet iedereen kan een split unit kwijt. Niet iedereen wilt/kan een buitenunit ergens kwijt. Heel fijn dat jij een Mitsubishi hebt die wellicht perfect is gedimensioneerd en full electric bent. Ook de aanschaf van zulke apparaten kan duurder en ingewikkelder zijn dat de Ego.
Zoals gezegd, als je tussenwoning (waar een buitenunit vaak wat problematischer is) goed geïsoleerd is én een geschikt afgiftesysteem heeft, dan kan 4 kW zomaar genoeg zijn, ook bij strenge vorst. En dan is een binnen-WP waarschijnlijk best een mooie oplossing.
Maar dan moet je niet 9 kW aan elektrische elementen erin hangen, want
1. Dat is duur in het gebruik
2. Vereist een onnodig grote elektriciteitsaansluiting
3. Veroorzaakt een onevenredig grote belasting op het elektriciteitsnet.
Zie de eerste alinea. En wederom gekke vraag. Jouw Mitsubishi heeft toch ook een backup (mijn Vaillant heeft dit ook) die had jouw gaskachel toch ook niet?
Nee. Het element van mijn Mitsubishi is hoofdzakelijk bedoeld voor het laatste stukje van de legionellacyclus. (Maar dat doe ik met een dompelelement). Bovendien is het element in mijn Mitsubishi maar 2 kW t.o.v. de 8 kW (bij -10!) van de compressor. De Ego levert bij -10 hooguit nog 3 kW, waardoor het elementvermogen dus 3x zo groot is als dat van de compressor...
Als mijn Mitsubishi ook een dergelijk idiote verhouding zou hebben, zou er 24 kW aan elementen in moeten zitten..... Volkomen krankjorum natuurlijk.
Helemaal mee eens! Die wil ik ook graag weten.
Normaliter kan ik me prima vinden in de posts die je maakt, Ik krijg bij deze het gevoel dat je je persoonlijk aangevallen voelt of wilt bewijzen. Dat is niet nodig. Ik denk dat we hetzelfde willen (en willen weten) van dit apparaat. Maar om hem meteen af te serveren is niet nodig. De vragen die je stelt zijn suggestief en plaatsen de Ego meteen in een frame. Dit kan net zo goed een fantastisch apparaat zijn. (of een flop) alleen niet voor iedereen (denk ik) (te grote huizen of huizen waarbij veel vermogen nodig is) maar dat is ook niet de doelgroep als ik zo lees.
Ik hoop dat we de discussie opbouwend en informatief kunnen houden

Nogmaals, ik heb niks tegen het (compressor) concept van de Ego, maar:
- Publiceer eerlijke data, vooral het vermogen bij -7 of -10 is relevant.
- Stop met die idiote stroomverslindende elementen.
- Wees eerlijk over de doelgroep. Stel dat er inderdaad maar 3 kW bij -10 aan vermogen over is, dan gaat dus over woningen met een gasverbruik van max ca 600 m³ per jaar
- Zorg voor dakdoorvoeren met grote (250 mm) doorlaat.
Zolang men bij Ego dit allemaal niet doet, kan ik ze moeilijk serieus nemen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.