Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:11
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:05:
[...]

Het gaat erom hoeveel m3/h over de wisselaar gaat in warmtepomp bedrijf dat bepaalt of je wel of niet aan over ventileren bent.

Tot heden kan ik daar niks over vinden, met 90 m3/h verwacht ik niet dat de 4kw met geadverteerde COP haalbaar gaat zijn.
Dat zal flink meer zijn dan 90 m3/h. Ik heb hier een Hewalex en die doet max. 500 m3/h bij 3 kW. En met de aanvoer van buiten hoef je niet te (over)ventileren.
Ik verwacht dat de gespecificeerde cijfers best haalbaar zijn. Het apparaat is groot genoeg om een flinke warmtewisselaar met genoeg luchtflow te hebben. Het ziet eruit als een monoblock die binnen staat in plaats van buiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Martin7182 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:22:
Dat zal flink meer zijn dan 90 m3/h. Ik heb hier een Hewalex en die doet max. 500 m3/h bij 3 kW. En met de aanvoer van buiten hoef je niet te (over)ventileren.
Dat klopt. @mr_evil08 denkt ten onrechte dat je het hele luchtdebiet van de WP uit het ventilatiesysteem haalt. @_JGC_ heeft hierboven ook al de ook bij WP-boilers gebruikelijke constructie met het T-stuk uitgelegd, maar @mr_evil08 begrijpt dat niet (of wil dat niet begrijpen).
Ik verwacht dat de gespecificeerde cijfers best haalbaar zijn. Het apparaat is groot genoeg om een flinke warmtewisselaar met genoeg luchtflow te hebben. Het ziet eruit als een monoblock die binnen staat in plaats van buiten ;)
Probleem is veel meer dat men een luchtleidingdiameter van slechts 160 mm voorschrijft. Als je daar zoveel vermogen uit wilt halen, krijg je een heel hoge stroomsnelheid (dus veel ventilatorvermogen en veel lawaai) of een heel grote dT (dus een lage COP). Beide wil je niet. De oplossing is eenvoudig, die diameter moet een stuk groter, minimaal 250 mm maar liever nog meer. Daar weer passende dakdoorvoeren bij vinden zal niet meevallen denk ik.
En vergeet vooral niet om die leidingen te isoleren, want die vormen een enorme koudebrug in je woning (vooral de uitgaande leiding van de WP).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Andrehj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Dat klopt. @mr_evil08 denkt ten onrechte dat je het hele luchtdebiet van de WP uit het ventilatiesysteem haalt. @_JGC_ heeft hierboven ook al de ook bij WP-boilers gebruikelijke constructie met het T-stuk uitgelegd, maar @mr_evil08 begrijpt dat niet (of wil dat niet begrijpen).
Klopt en is het meest logisch. Ik verwacht wel dat met een t-stuk de gemiddelde COP ver onder de geadverteerde waarde daalt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
sendermen schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:20:
Ik vind de Ego lijken op de Vincent. Speculatie: zouden de inhoud van de Itho Vincent (overschot Chinese fabriek wegens leveringsstop Itho) of soortgelijk product en de naverwarmer uit de inductieketel van ineendagvanhetgas samenkomen in dit product?
Ze hebben die gedachte zelf in elk geval ook gehad, een van de afhankelijke claims uit hun octrooi aanvrage is:
13. Heating system according to any of the preceding clauses, wherein at least one electrical heating tube is an induction heating tube.
Maar dat betekent nog niet dat ze het ook in de EGO toepassen.
sendermen schreef op zondag 18 mei 2025 @ 20:20:
Ik vind het een wonderlijk verhaal, deze warmtepomp.
Het is toch vreemd als dat bedrijf maar één werknemer heeft? Wie doet dan de productontwikkeling, etc. En wie zorgt voor ondersteuning?
Dat aantal hoeft niet te kloppen. En er zijn meerdere bedrijven te relateren aan de EGO. De octrooi aanvrages zijn ingediend op naam van 2 uitvinders van EG2 (European Green Energy Group, opgericht 2022), en zijn later overgedragen aan EGO IP B.V., waarbij onderling afgesproken is dat de uitvindingen door 1 andere uitvinder, van EGO, gedaan zijn. Zowel "In een dag van het gas B.V." (op hetzelfde adres als EGO) als EG2 adverteerden voorheen met de CVi van TI-green onder hetzelfde blauw-groene logo "ineendagvanhetgas". Ook werd VDL als samenwerkingspartner genoemd voor de EGO dus ontwerp en productie kan ook uitbesteed zijn. Daarnaast is er op hetzelfde adres van EGO ook een "Booster Installatie Bedrijf B.V." gevestigd, die zou installatie en ondersteuning kunnen doen. "In een dag van het gas B.V." had ook meerdere busjes rondrijden.

Het vreemde vind ik dat ondanks alles, de EGO voor een beperkte groep gebruikers toch een leuk niche product lijkt, redelijk vergelijkbaar met soortgelijke producten, en als je EGO moet geloven zuiniger - maar wel groter en duurder in aanleg mede door de elektra eisen, en in gebruik alleen efficient als je warmtebehoefte laag genoeg is zodat je de 4 backup heaters nauwelijks nodig hebt - maar waarom zitten ze er dan in?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@arnoldniessen
Interessante info over de bv-constructie achter de speciale "cv-constructie".

Je zou de vraag: "Waarom zitten ze [de backup heaters] er überhaupt in?"
aan de directie en de "ontwikkelaar" moeten stellen.
Of je er een zinnig antwoord op deze vraag krijgt is weer een ander verhaal.

Voor mij blijft de combinatie met een ventilatie-wp een uitwijkmanoeuvre om de elektrische cv-ketel
(al dan niet als inductieketel) als cv-toestel (voorlopig) te kunnen verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 22-06-2025 12:37 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Andrehj schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:06:
[...]

.
Ik begrijp het wel degelijk goed, toon de cijfers met hoeveel lucht over de wisselaar gaat.

Stel er gaat 700 m3/h overheen maar de ventilatielucht uit de woning is maar 90 m3/h dan is amper 1/7 terug te winnen...

Zijn al meer fabrikanten op terug gekomen want bewoners ventileerde niet zoveel als gedacht werd.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2025 16:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
mr_evil08 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:53:
Ik begrijp het wel degelijk goed,
Je bleef maar doorgaan op overventilatie, terwijl de WP via zo'n T-stuk gewoon het grootste deel van de lucht rechtstreeks van buiten kan halen. Dat verstoort de discussie enorm
men moet stoppen met geheimzinnig doen en de cijfers tonen over hoeveel lucht over de wisselaar gaat.
Daaruit kan ik concluderen of de geadverteerde COP wel haalbaar is.
Iets zegt me dat ervan uitgegaan wordt dat je ventilatie de heledag op een hoge stand staat.
Dat klopt, de fabrikant moet melden van welk ventilatiedebiet hij uitgaat, en ook welk debiet de WP in totaal nodig heeft om goed te werken. Zonder die data weet je niks.
Zo zijn daar meer fabrikanten op terug gekomen omdat blijkt dat er in praktijk minder afgezogen lucht vanuit de woning beschikbaar was en daardoor de COP lang niet haalbaar was.
Eens.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
mr_evil08 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Ik begrijp het wel degelijk goed, toon de cijfers met hoeveel lucht over de wisselaar gaat.

Stel er gaat 700 m3/h overheen maar de ventilatielucht uit de woning is maar 90 m3/h dan is amper 1/7 terug te winnen...

Zijn al meer fabrikanten op terug gekomen want bewoners ventileerde niet zoveel als gedacht werd.
Wie zegt dat je energie moet terugwinnen? Een buitenunit wint ook niks terug, maar haalt de warmte gewoon uit de buitenlucht.
Herrie is misschien een dingetje. Mijn WP maakt ook wel wat geluid met 500 m3/h. Maar goed, er komt dan wel 3 kW uit. Als deze WP voor 4 kW twee keer zoveel geluid zou maken, dan valt het nog steeds mee hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

En alweer een gesponsord artikel betreffende de ego op de vakkundige Installatie.nl website:
Vorige week 18 juni: "nieuwe binnenopgestelde warmtepomp".
Ik stel een nieuwe naam voor: de e-stop

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Green frog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 22:47
De EGO is geplaatst, ik hoor het wel als iemand wat wil weten.
Begreep van die mannen dat er per team 4-5 per week geplaatst worden sinds januari. En dat er verschillende bouw teams zijn. Mijn conclusie: kan de EGO warmtepomp iedereen aanbevelen. Mooi afgewerkt, goed doordacht apparaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Green frog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q1WHRk5vFkZzpGCr3ZyVcOG5bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EhCX5KbiZGacDVvyz1rgMl3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:12
Zou je kunnen kijken of de naverwarmers gebruikt worden als je nu in de zomer gaat douchen? En misschien de temperatuur van het vat?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
Green frog schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:38:
De EGO is geplaatst, ik hoor het wel als iemand wat wil weten.
Begreep van die mannen dat er per team 4-5 per week geplaatst worden sinds januari. En dat er verschillende bouw teams zijn. Mijn conclusie: kan de EGO warmtepomp iedereen aanbevelen. Mooi afgewerkt, goed doordacht apparaat.
Die conclusie kun je pas trekken als je er minimaal één (liefst strenge) winter mee hebt verwarmd en in die winter netjes het stroomverbruik hebt gemonitord (en liefst de warmte-opbrengst ook).
Zo'n conclusie trekken na enkel de installatie te hebben gezien kan niet. Een nieuwe auto beoordeel je toch ook niet door deze enkel in de showroom te hebben bekeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Green frog
ice-T106 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:47:
Zou je kunnen kijken of de naverwarmers gebruikt worden als je nu in de zomer gaat douchen? En misschien de temperatuur van het vat?
Kort beantwoord: de boosters worden in de zomer niet gebruikt tijdens het douchen. De temperatuur van het vat staat nu op 45°C, en dan kun je nog steeds de douche te warm zetten.

Wat uitgebreider. De warmte pomp heeft 266 parameters die je zelf kunt veranderen indien gewenst. Bij levering staan die allemaal in een bruikbare standaard stand. Voor de boosters is dat uit. Er werd bijgezegd ‘die kun je zo laten staan, die zijn bij mij thuis nog nooit nodig geweest’. De boosters hebben ook geen slider om ze aan te zetten, moet via de parameter setting.
Die boosters spelen, wellicht, hoogstens een rol in de winter bij het de-ice’n (of bij extreme weers-, of verbruikcondities). Maar je moet je realiseren dat de gehele unit niet buiten in de vrieskou staat te de-ice’n, en het warme buffervat ook een rol heeft, alsmede je verbruik. Ze voorspelden dat bij mij wellicht de boosters ook helemaal nooit aangaan. Ondertussen snap ik dat ze dat durven te voorspellen.

Ik ben echt verbaast hoe langzaam dat vat afkoelt. Ik ben nu dus de temperatuur van het vat stapje voor stapje aan het verlagen vanaf 60°C. Gisteren ging de warmtepomp ff aan toen die onder de 45°C kwam. Toen ‘ie weer uitging was ‘ie 47,5°C.
Ofwel, zelfs de warmtepomp staat hele dagen idle te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Andrehj schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Die conclusie kun je pas trekken als je er minimaal één (liefst strenge) winter mee hebt verwarmd en in die winter netjes het stroomverbruik hebt gemonitord (en liefst de warmte-opbrengst ook).
Zo'n conclusie trekken na enkel de installatie te hebben gezien slaat wat mij betreft nergens op. Een nieuwe auto beoordeel je toch ook niet door deze enkel in de showroom te hebben bekeken?
Dat ben ik dan niet met je eens. Ik heb Volkswagen’s, Renault‘s, en Volvo gereden. Nu Mercedes, na half uur rijden realiseer je ‘dit is veel beter’, zoals m’n vrouw zei na korte proefrit, ‘terug naar ander merk wordt lastig’ . Ik hoef geen jaar erin te rijden, service beurten hebben gehad, vakanties ermee doen, naar een circuit, om te weten dat het top is.

Prima als jij na jaar die conclusie trekt. Maar als TNO hier een bijzonder hoge SCOP van 4,75 op plakt en ik zie, en nu een paar dagen deze warmtepomp gebruikt, dit is goud.

[ Voor 4% gewijzigd door Green frog op 18-07-2025 13:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:14
Toch doet iets mij vermoeden dat @Green frog niet een normale klant is, maar één van de oprichters, een familielid, of op een andere manier gelieerd aan EGO. Die nu zelf de EGO warmtepomp laat installeren.

Een paar citaten:
Waar baseer jij één werknemer op?
Ik ken er drie bij naam, waarvan er twee op deze foto staan. Dat maakt dan zo wie zo vijf.
Green frog in "Ego Warmtepompen"
Iedereen die al dan niet in de EGO gelooft.
De EGO warmtepomp is te vinden op 4 en 5 juni op Green Heating Solutions in de Brabanthallen.
EGO heeft 50 units geplaatst, ik kan geen negatieve ervaringen vinden. Maar EGO bashen is bij vele hier een favoriete hobby. Dat stoort me. Een Nederlandse start-up verdient meer credits.
Bezoek ze op een beurs en ga dan rechtstreeks met ze in discussie.
(direct na installatie)

Maar goed het zal vast aan mij liggen

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:27

silverball

De wagen voor moderne mensen

Green frog schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Dat ben ik dan niet met je eens. Ik heb Volkswagen’s, Renault‘s, en Volvo gereden. Nu Mercedes, na half uur rijden realiseer je ‘dit is veel beter’, zoals m’n vrouw zei na korte proefrit, ‘terug naar ander merk wordt lastig’ . Ik hoef geen jaar erin te rijden, service beurten hebben gehad, vakanties ermee doen, naar een circuit, om te weten dat het top is.

Prima als jij na jaar die conclusie trekt. Maar als TNO hier een bijzonder hoge SCOP van 4,75 op plakt en ik zie, en nu een paar dagen deze warmtepomp gebruikt, dit is goud.
Die proefrit heb je nu nog niet eens gehad, want het is nog geen winter geweest.

Kom er maar mee voor de dag, je hebt op een of andere manier baat bij het apparaat , je bent (te) opvallend positief in al je berichten. :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
silverball schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Die proefrit heb je nu nog niet eens gehad, want het is nog geen winter geweest.

Kom er maar mee voor de dag, je hebt op een of andere manier baat bij het apparaat , je bent (te) opvallend positief in al je berichten. :P
Die proefrit van één jaar heeft TNO al gehad toen ze concludeerden SCOP 4,75.

Mijn relatie of baat met EGO is al tig keer besproken, scroll ff terug.

Goed nieuws is slecht te verteren als je zelf iets beroerder hebt blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:14
Green frog schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:16:
[...]

Die proefrit van één jaar heeft TNO al gehad toen ze concludeerden SCOP 4,75.

Mijn relatie of baat met EGO is al tig keer besproken, scroll ff terug.

Goed nieuws is slecht te verteren als je zelf iets beroerder hebt blijkbaar
TNO heeft geen proefrit, ze hebben een theorie analyse.
Denk jij dat ze een serieuze test uitvoeren op alle apparaten?

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Xerox schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:22:
[...]

TNO heeft geen proefrit, ze hebben een theorie analyse.
Denk jij dat ze een serieuze test uitvoeren op alle apparaten?
Zeker wel een proefrit in koude lab. Google ff met
New TNO lab puts heat pumps out in the cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:14
Green frog schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:37:
[...]

Zeker wel een proefrit in koude lab. Google ff met
New TNO lab puts heat pumps out in the cold
Dank, dit had ik nog niet gezien.

Betekent echter niet dat alle warmtepompen daar getest worden. In het verleden waren er ook een aantal warmtepompen in het TNO overzicht, die niet eens (volledig met die gegevens) geproduceerd waren/geleverd werden, waardoor o.a. de sCOP niet klopte.

Ik weet daardoor niet zeker of je er vanuit kan gaan dat alles wat in de TNO lijst staat correct is..

PSN: Redrafted

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, iemand heeft 'm in de klimaatkamer gehad om de vereiste EN 14825 testen te doen.
Maar die norm heeft geen week met 1°C en 99% RV. Die norm, en de meeste klimaatkamers, tikken af bij 90%, maar ons klimaat trekt zich daar weinig van aan.
Eventuele onnodige defrosts of juist te weinig komen niet terug in die tests.

Maar voor @Green frog zijn situatie lijkt het me een aardige match, daar hoeft maar het equivalent van 350 m³ gas vervangen te worden. Ik hoop dat hij er minimaal een kWh meter met minuut (liever seconde) logging aan hangt, bonuspunten voor een geijkte warmtemeter, zodat we deze herfst het gedrag kunnen zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 18-07-2025 19:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Green frog
Proton_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:46:
Tja, iemand heeft 'm in de klimaatkamer gehad om de vereiste EN 14825 testen te doen.
Maar die norm heeft geen week met 1°C en 99% RV. Die norm, en de meeste klimaatkamers, tikken af bij 90%, maar ons klimaat trekt zich daar weinig van aan.
Eventuele onnodige defrosts of juist te weinig komen niet terug in die tests.

Maar voor @Green frog zijn situatie lijkt het me een aardige match, daar hoeft maar het equivalent van 350 m³ gas vervangen te worden. Ik hoop dat hij er minimaal een kWh meter met minuut (liever seconde) logging aan hangt, bonuspunten voor een geijkte warmtemeter, zodat we deze herfst het gedrag kunnen zien.
De kWh meter wordt dinsdag in de meterkast geïnstalleerd.
Moet bekennen dat ik niet weet hoe de logging gaat. Ik ga het zien. Hij is al besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:50
Green frog schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Kort beantwoord: de boosters worden in de zomer niet gebruikt tijdens het douchen. De temperatuur van het vat staat nu op 45°C, en dan kun je nog steeds de douche te warm zetten.

Wat uitgebreider. De warmte pomp heeft 266 parameters die je zelf kunt veranderen indien gewenst. Bij levering staan die allemaal in een bruikbare standaard stand. Voor de boosters is dat uit. Er werd bijgezegd ‘die kun je zo laten staan, die zijn bij mij thuis nog nooit nodig geweest’. De boosters hebben ook geen slider om ze aan te zetten, moet via de parameter setting.
Die boosters spelen, wellicht, hoogstens een rol in de winter bij het de-ice’n (of bij extreme weers-, of verbruikcondities). Maar je moet je realiseren dat de gehele unit niet buiten in de vrieskou staat te de-ice’n, en het warme buffervat ook een rol heeft, alsmede je verbruik. Ze voorspelden dat bij mij wellicht de boosters ook helemaal nooit aangaan. Ondertussen snap ik dat ze dat durven te voorspellen.

Ik ben echt verbaast hoe langzaam dat vat afkoelt. Ik ben nu dus de temperatuur van het vat stapje voor stapje aan het verlagen vanaf 60°C. Gisteren ging de warmtepomp ff aan toen die onder de 45°C kwam. Toen ‘ie weer uitging was ‘ie 47,5°C.
Ofwel, zelfs de warmtepomp staat hele dagen idle te zijn.
ben ook wel benieuwd naar de gebruikte componenten. In tegenstelling tot de grote merken met eigen (gesloten) controllers worden in dit soort machines vaak standaard controllers en applicaties gebruikt van bijvoorbeeld Carel of Siemens. Hierdoor is het idd ultiem configureerbaar met die 266 parameters. Wellicht daardoor bruikbaarder dan een Vincent bijvoorbeeld.

Heb je een parameter manual oid? Graag een paar fotos van de interne componenten, display typenummers etc.

Verjongen van de luchtzijde aansluiting lijkt me niet zo handig, meer lucht is altijd beter! Ook oppassen voor kortsluiting van de lucht bovenop het dak, zit je je eigen afgekoelde lucht weer te circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Ik volg, dit wordt interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Ik zie een aansluiting die direct verjongd wordt van 200-160mm
Klopt dat? Zou mooier zijn om 200 uit het dak te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
rooiekool schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:19:
[...]

ben ook wel benieuwd naar de gebruikte componenten. In tegenstelling tot de grote merken met eigen (gesloten) controllers worden in dit soort machines vaak standaard controllers en applicaties gebruikt van bijvoorbeeld Carel of Siemens. Hierdoor is het idd ultiem configureerbaar met die 266 parameters. Wellicht daardoor bruikbaarder dan een Vincent bijvoorbeeld.

Heb je een parameter manual oid? Graag een paar fotos van de interne componenten, display typenummers etc.

Verjongen van de luchtzijde aansluiting lijkt me niet zo handig, meer lucht is altijd beter! Ook oppassen voor kortsluiting van de lucht bovenop het dak, zit je je eigen afgekoelde lucht weer te circuleren.
Controller merk zou ik niet weten. Zeg ‘ie zelf niet, en staat niet in de manual volgens mij. Ik ga de behuizing niet open schroeven voor de interne componenten of de achterkant van de controller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWErOZ8_s2E6TMNxfHlViHLXTuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z68GwEbjgbiq0UliVuYHK7wV.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een van de pagina’s, eindeloze reeks. Ook nog error codes reeks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zLsC51nxxzjfUDaX96QnFj_G6sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eou1rrpJHK3whtsbZAj4E57B.jpg?f=fotoalbum_large
En hoe dat op scherm eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Technician- schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Ik zie een aansluiting die direct verjongd wordt van 200-160mm
Klopt dat? Zou mooier zijn om 200 uit het dak te halen.
Hij verjongt binnen inderdaad naar 160 mm, en op dak weer vergroting. Ik snap je idee, maar in vollast vond ik het geluid meevallen. Me zoon slaap op die zolder, hij had geen klachten. Je kunt het systeem ook behoorlijk naar je hand zetten, iedere dag 4 timers om ‘m uit/aan te zetten en een nachtstand die vrij programmeerbaar is.
De Nibe S735-7 kW is ook met 160 mm uitgevoerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BPLgg1X6-WIch4EeWFKlEDxGEk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JgpDCxcIkXOEZq6TSlB9C7A.jpg?f=fotoalbum_large
Die onderste kleine pijp is de droger uitblaas.
De bovenste rvs pijp is de hout kachel.
De middelste grote is de aanzuig. Die vergroot weer >160 mm
De middelste lage is de uitblaas. De koude lucht zakt/loopt eruit. Het lijkt op de foto of het één pijp is, maar dat vertekend. Er zit echt wel ruimte tussen.

[ Voor 8% gewijzigd door Green frog op 19-07-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Green frog schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Hij verjongt binnen inderdaad naar 160 mm, en op dak weer vergroting. Ik snap je idee, maar in vollast vond ik het geluid meevallen. Me zoon slaap op die zolder, hij had geen klachten. Je kunt het systeem ook behoorlijk naar je hand zetten, iedere dag 4 timers om ‘m uit/aan te zetten en een nachtstand die vrij programmeerbaar is.
De Nibe S735-7 kW is ook met 160 mm uitgevoerd.
[Afbeelding]
Die onderste kleine pijp is de droger uitblaas.
De bovenste rvs pijp is de hout kachel.
De middelste grote is de aanzuig. Die vergroot weer >160 mm
De middelste lage is de uitblaas. De koude lucht zakt/loopt eruit. Het lijkt op de foto of het één pijp is, maar dat vertekend. Er zit echt wel ruimte tussen.
Ai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-09 15:40
Hi allemaal,

Van het weekend is ie dan bij mij geïnstalleerd, en wel onder andere door Emile zelf (met nog een installateur erbij). Emile zelf komt in ieder geval over als een heel enthousiaste kerel die volgens mij echt begaan is met zijn warmtepomp. In ieder geval dat of ik ben opeens heel slecht geworden in het lezen van mensen.

Zover de installatie gaat zal ik kort de pro's en con's geven:

Pro's
- Installatie is veel stiller dan ik had verwacht.
- Ziet er netjes uit (I know, maar een plus is een plus)
- levert ook goede warm water druk

Cons
- Buffervat is groot
- ik mis iets van een instructie, handleiding, handige tips (maar goed, niks wat ik niet zelf kan uitvogelen)

Als laatste is er nog het stroomverbruik, maar mijn energieleverancier lijkt de laatste paar dagen een probleem te hebben met het uitlezen van de meter op afstand. Dus ik moet nog even wachten voordat ik kan zien hoeveel stroom het heeft gekost om een heel buffervat op te warmen. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Muismat1991 het is altijd aan te raden je warmtepomp, als grote verbruiker, een eigen tussenmeter te geven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Je kunt anders ook even "uitvogelen" hoe je je totale verbruik op de slimme meter kunt uitlezen a.h.v. de meterstanden voor en na een WPB run ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
Muismat1991 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:15:
Hi allemaal,

Van het weekend is ie dan bij mij geïnstalleerd, en wel onder andere door Emile zelf (met nog een installateur erbij). Emile zelf komt in ieder geval over als een heel enthousiaste kerel die volgens mij echt begaan is met zijn warmtepomp. In ieder geval dat of ik ben opeens heel slecht geworden in het lezen van mensen.

Zover de installatie gaat zal ik kort de pro's en con's geven:

Pro's
- Installatie is veel stiller dan ik had verwacht.
- Ziet er netjes uit (I know, maar een plus is een plus)
- levert ook goede warm water druk

Cons
- Buffervat is groot
- ik mis iets van een instructie, handleiding, handige tips (maar goed, niks wat ik niet zelf kan uitvogelen)

Als laatste is er nog het stroomverbruik, maar mijn energieleverancier lijkt de laatste paar dagen een probleem te hebben met het uitlezen van de meter op afstand. Dus ik moet nog even wachten voordat ik kan zien hoeveel stroom het heeft gekost om een heel buffervat op te warmen. Ben benieuwd!
kun jij dan wellicht een paar detail fotos trekken, liefts ook van de binnenkant? Ben ook wel benieuwd naar de hoeveelheid R290 bijvoorbeeld, dat was nog een heel issue om de Vincent goedgekeurd te krijgen. Deze blijft ook altijd minimaal ventileren om een eventueel lek naar buiten af te voeren.

op Linkedin vond ik wel een plaatje van (een deel van) de ingewanden.

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4D22AQEad2SnLnGXeA/feedshare-shrink_2048_1536/B4DZfQb096HMAo-/0/1751548646015?e=2147483647&v=beta&t=eplIsR1suKcaS_I_bRHdGgRlI8i3odx2r3v4YLtj_Vk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
rooiekool schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:08:
[...]

kun jij dan wellicht een paar detail fotos trekken, liefts ook van de binnenkant? Ben ook wel benieuwd naar de hoeveelheid R290 bijvoorbeeld, dat was nog een heel issue om de Vincent goedgekeurd te krijgen. Deze blijft ook altijd minimaal ventileren om een eventueel lek naar buiten af te voeren.

op Linkedin vond ik wel een plaatje van (een deel van) de ingewanden.
Die foto is volgens mij accuraat als ik kijk naar de plaatsing van knoppen/wijzerplaten etc. Wat voor foto's zou je willen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
nou, igg het typeplaatje waar de vermogens en koelmiddel gegevens opstaan.

Daarnaast de componenten als de controller, display, frequentieregelaar, fan, pomp etc. met leesbare typenummers. Dat zegt veel over waar de machine vandaan komt / wie 'm gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
rooiekool schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:46:

Daarnaast de componenten als de controller, display, frequentieregelaar, fan, pomp etc. met leesbare typenummers. Dat zegt veel over waar de machine vandaan komt / wie 'm gemaakt heeft.
Is het niet handiger om het gewoon aan ego te vragen?
Je doet net of het een groot geheim is, maar toen ik m’n unit kocht werd het gewoon verteld hoor. Ook welke merken er ook bouwden. Maak mij niet zo uit heb het ook niet onthouden, zij bepalen en bewaken de kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
Green frog schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:08:
[...]

Is het niet handiger om het gewoon aan ego te vragen?
Je doet net of het een groot geheim is, maar toen ik m’n unit kocht werd het gewoon verteld hoor. Ook welke merken er ook bouwden. Maak mij niet zo uit heb het ook niet onthouden, zij bepalen en bewaken de kwaliteit.
Voor de meeste tweakers is zoiets nuttiger dan dat het voor jou als een Roll Roys aan voelt zonder een winter meegemaakt re hebben. EGO deelt erg weinig harde cijfers en feiten.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Verdict na ‘n eerste periode.
Stroom verbruik als de unit idle is, bijna de complete dag, bedraagt circa 10 W.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juIPPwrgZBAaRiIe-4Zn82jLM84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fyImrRbFqm9NsrL9TjTqQVKM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Als de warmtepomp eenmaal per dag het buffervat gaat oppiepen kost dat circa 1,2 kWh. Die stroom komt van mijn zonnepanelen die dat zelfs op bewolkte dag fluitend leveren. Maar je kan ook op die manier lage dynamische stroomprijzen benutten. Wanneer je die piek wilt hebben is prima stuurbaar door de aanwezigheid van de ‘blauwe accu’ en timers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGAyWvkqXzEcllpASTA3H0-9n5w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vunk0SdJQl2tzLqXrkGd7VVk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Green frog op 31-07-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
1,2 kWh per dag!? Bedenk dat de unit bruto 4,1 kW*24 uur/SCOP van 4,75=21 kWh beschikbaar heeft. De boosters waar vele bang van zijn staan in ieder geval 7-8 maanden te huilen.

[ Voor 38% gewijzigd door Green frog op 01-08-2025 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Knap hoor bij 20 graden.

Maar het verzoek van anderen om detailfoto's praat je omheen.

[ Voor 10% gewijzigd door Paul Hewson op 30-07-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Paul Hewson schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 23:48:
Knap hoor bij 20 graden.

Maar het verzoek van anderen om detailfoto's praat je omheen.
Dat verbruik is zeker wel lekker laag leerde mij een vergelijking bij twee kennissen. Die stonden ook in die 20°C.

Praat je omheen?! Ik ga dat ding niet open schroeven, geen denken aan, ben tevreden dat het zo prima werkt.

Ik heb al twee keer op ‘n beurs dat ding open zien staan. Wie de inhoud belangrijk vind kan het daar zelf zien, of ga bij ze langs als je daarover zoveel interesse hebt, of vraag het gewoon aan ze. Mogelijkheden te over.

[ Voor 9% gewijzigd door Green frog op 31-07-2025 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muismat1991
rooiekool schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:46:

Uhhh, niet slecht bedoeld en ik heb altijd respect voor mijn medetweakers, maar ik ga niet op verzoek van een rando mijn warmtepomp openschroeven en overal uitgebreid foto's van maken. Vind ik een beetje erg veel werk voor een willekeurig persoon op het internet. Als je contact opneemt met Ego, wat zeggen zij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
10 W standby-verbruik vind ik best veel, het gaat richting 90 kWh per jaar. Eigenlijk vind ik alles boven de 1 W al veel. Een display met wat elektronica zou daar genoeg aan moeten hebben.

Welke temperatuur hoort bij die 1.2 kWh? Ik gebruik 's zomers voor een 150 L vat ongeveer 0.4 kWh om het water op 44 °C te houden.

Edit: alle verbruik in kWh is hier elektrisch :)

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 01-08-2025 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Green frog schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:59:
Verdict na ‘n eerste periode.
Stroom verbruik als de unit idle is, bijna de complete dag, bedraagt circa 10 W.[Afbeelding]
Dat is best netjes voor een warmtepomp. Mijn Mitsubishi zit gemiddeld rond de 27 W.
Green frog schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:08:
1,2 kWh per dag!? Bedenk dat de unit bruto 4,1 kW*24 uur=98 kWh beschikbaar heeft. De boosters waar vele bang van zijn staan te huilen.
Deze vergelijking gaat mank. Die 1.2 kWh is elektrisch verbruik, en de 98 is thermisch. Die mag je dus niet zomaar vergelijken, want daar zit de COP nog tussen.

Over die boosters, ik begreep dat jij een vrij laag gasverbruik had (was het niet ca 500 m³?). Dan is niemand bang dat je veel stroom van die boosters nodig hebt.
Het probleem is nou juist dat Ego deze WP aanbiedt voor alle woningen tot 120 m² en daarbij (in ieder geval op de website) totaal niet kijkt naar gasverbruik of afgiftesysteem. Maar wel meldt dat de WP voor het geval dat nodig is maar liefst 9 kW kan leveren uit zgn "slimme" boosters. Maar dat is niet slim, maar hartstikke dom, want dat zorgt voor een enorm energieverbruik bij lage temperaturen en een erg hoge belasting op ons elektriciteitsnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Andrehj schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Dat is best netjes voor een warmtepomp. Mijn Mitsubishi zit gemiddeld rond de 27 W.

[...]

Deze vergelijking gaat mank. Die 1.2 kWh is elektrisch verbruik, en de 98 is thermisch. Die mag je dus niet zomaar vergelijken, want daar zit de COP nog tussen.

Over die boosters, ik begreep dat jij een vrij laag gasverbruik had (was het niet ca 500 m³?). Dan is niemand bang dat je veel stroom van die boosters nodig hebt.
Het probleem is nou juist dat Ego deze WP aanbiedt voor alle woningen tot 120 m² en daarbij (in ieder geval op de website) totaal niet kijkt naar gasverbruik of afgiftesysteem. Maar wel meldt dat de WP voor het geval dat nodig is maar liefst 13 kW kan leveren uit zgn "slimme" boosters. Maar dat is niet slim, maar hartstikke dom, want dat zorgt voor een enorm energieverbruik bij lage temperaturen en een erg hoge belasting op ons elektriciteitsnet.
Bedankt voor de correctie, je hebt helemaal gelijk natuurlijk dat de COP ertussen zit. Maar de belasting blijft 8 maanden van het jaar super laag. (Gecorrigeerd ondertussen)
Ik heb geen gasverbruik, zit aan de stadsverwarming en dan kost dat flut beetje energie €80/maand. Nu gaat dat naar een fractie daarvan. Daar ben ik heel tevreden over.

Factoren als gasverbruik of afgiftesysteem, naast vele andere, zijn bij mij zeker wel meegenomen tijdens de offerte fase.

Ik ben blij dat die boosters er zijn, ze garanderen mij een aantal zaken waar ik blij van word (al gaan ze nooit aan). De overbelasting van het elektriciteitsnet interesseert me niets als de elektriciteitsmaatschappijen dat ook niet doen door geen maatregelen te nemen die ze in de noordelijke landen wel doen. En zelf parken blijven bouwen op beroerde plekken. Die noordelingen hebben een beroerder net en meer e-afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Martin7182 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:29:
10 W standby-verbruik vind ik best veel, het gaat richting 90 kWh per jaar. Eigenlijk vind ik alles boven de 1 W al veel. Een display met wat elektronica zou daar genoeg aan moeten hebben.

Welke temperatuur hoort bij die 1.2 kWh? Ik gebruik 's zomers voor een 150 L vat ongeveer 0.4 kWh om het water op 44 °C te houden.
Je hebt gelijk, dat is van 40° naar 46°C. Ik wil een piek in de middag hebben. Begrijp dat jij het vat op constante temperatuur houd, ga ik ook ‘s proberen. Maar het verschil is enorm, dit vat zit energie technisch in de beste categorie. Ook afname is van belang, in mijn getal zitten drie douche beurten, eenmaal bad en een schoonmaak rondje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Id8Djk9aWI62e8OWbhbMg4qtAmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghfTYDwHsSDOds7q6xN4gM6H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryvanvelde
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-08 09:48
Wat is het voor een onzin dat diverse nieuwe bedrijven maar 2 jaar garantie geven zonder dat dit afgedekt is tegen omvallen . Denk hieraan als je met zo’n bedrijf in zee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik zit het hele topic door te lezen. Interessant apparaat lijkt me.
(verkapte tvp) Het valt me wel op dat het een " klinkt heel goed maar is het ook zo?" houding is hier. En ik snap als ik zo lees over het debiet aan lucht wat er langs gaat onderdeel kan zijn van de COP berekening.

Is er niemand te vinden die dit ding al heeft afgelopen winter?
En als het huizen tot 1000m3 gas van het gas af kan krijgen is het toch een mega goed apparaat zonder buitenunit als ik het zo lees. Vooral omdat er in NL super veel rijtjes woningen zijn die de buitenunit niet (goed, of volgens de regels) kwijt kunnen.

Ik hou het hier geïnteresseerd in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Green frog schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:26:
[...]

Je hebt gelijk, dat is van 40° naar 46°C. Ik wil een piek in de middag hebben. Begrijp dat jij het vat op constante temperatuur houd, ga ik ook ‘s proberen. Maar het verschil is enorm, dit vat zit energie technisch in de beste categorie. Ook afname is van belang, in mijn getal zitten drie douche beurten, eenmaal bad en een schoonmaak rondje.
[Afbeelding]
Ik hou het vat niet op constante temperatuur en laat de WPB eenmaal per dag lopen. Maar ik nam aan dat je het had over het verbruik om het warmteverlies te compenseren. 1.2 kWh vind ik dan aan de hoge kant voor een 265 L vat. Maar zeg je nu dat hier ook 3 douchebeurten en zelfs een bad inzit? Dat kan toch niet :? Of hoeft de unit slechts van 40 tot 46 °C op te warmen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
ApC_IcE schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:19:
Ik zit het hele topic door te lezen. Interessant apparaat lijkt me.
(verkapte tvp) Het valt me wel op dat het een " klinkt heel goed maar is het ook zo?" houding is hier. En ik snap als ik zo lees over het debiet aan lucht wat er langs gaat onderdeel kan zijn van de COP berekening.

Is er niemand te vinden die dit ding al heeft afgelopen winter?
En als het huizen tot 1000m3 gas van het gas af kan krijgen is het toch een mega goed apparaat zonder buitenunit als ik het zo lees. Vooral omdat er in NL super veel rijtjes woningen zijn die de buitenunit niet (goed, of volgens de regels) kwijt kunnen.

Ik hou het hier geïnteresseerd in de gaten.
Dit ding is net op de markt, dus komende winter gaat voor velen de eerste winter zijn. Pas dan weet je wat het in de praktijk doet.

Waarom men hier terughoudend is: het ding is gebouwd door een elektrische CV ketel producent die in het verleden met "inductie cv" kwam, met bijbehorende claims die niet klopten. Dat is ook de reden van die backup heaters: de producent gelooft er zelf niet 100% in en doet er 200% aan backup heater capaciteit bij.

Verder zijn er al een aantaal soortgelijke toestellen op de markt, waarbij er gewerkt moet worden met grote pijpen naar buiten om het geluid binnen de perken te houden. Daarnaast hebben we Itho nog met een soortgelijke warmtepomp die zowel qua geluid als qua prestaties niet doet wat het belooft. Als er dan een "revolutionair" apparaat op de markt komt dat met dunne pijpjes werkt, 200% aan backup heaters heeft en claimt dat er een hoge COP met laag geluidsniveau is moeten we dat nog gaan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Ja en daar bij komende is het ook nog onduidelijk hoe de warmtepomp met enkel buffervat nu omgaat met verwarmen en douchen in bij deze setup.
Het lijkt erop dat de verwarming altijd via dit vat gaat. Zo ja dat lijkt me dit erg onhandig. Voor douchen heb je normaal gesproken een hogere temperatuur nodig dan voor verwarmen.
Dus of het vat is te warm voor verwarming (inefficiënt). Of the koud voor de douche en dan volle bak de naverbranders aan (ook inefficient).
Misschien kan @Green frog een grafiekje delen van een dag waar die wel de douche gebruikt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:14
ice-T106 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:53:
Ja en daar bij komende is het ook nog onduidelijk hoe de warmtepomp met enkel buffervat nu omgaat met verwarmen en douchen in bij deze setup.
Het lijkt erop dat de verwarming altijd via dit vat gaat. Zo ja dat lijkt me dit erg onhandig. Voor douchen heb je normaal gesproken een hogere temperatuur nodig dan voor verwarmen.
Dus of het vat is te warm voor verwarming (inefficiënt). Of the koud voor de douche en dan volle bak de naverbranders aan (ook inefficient).
Misschien kan @Green frog een grafiekje delen van een dag waar die wel de douche gebruikt heeft?
Of heeft ie een apart buffervat en een SWW vat?

Op deze foto zie ik een staande unit en daarnaast een liggend vat: Green frog in "Ego Warmtepompen"

En op deze afbeelding lijkt er achterin die staande unit ook een vat te staan? rooiekool in "Ego Warmtepompen"

Dus twee vaten?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Ik baseer dit voor op da analyse van @arnoldniessen van de patenten. Zou wel logische4 zijn als de douche boiler gewoon het losse 270 liter vat is zoals bij andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

_JGC_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:45:
[...]

Dit ding is net op de markt, dus komende winter gaat voor velen de eerste winter zijn. Pas dan weet je wat het in de praktijk doet.

Waarom men hier terughoudend is: het ding is gebouwd door een elektrische CV ketel producent die in het verleden met "inductie cv" kwam, met bijbehorende claims die niet klopten. Dat is ook de reden van die backup heaters: de producent gelooft er zelf niet 100% in en doet er 200% aan backup heater capaciteit bij.

Verder zijn er al een aantaal soortgelijke toestellen op de markt, waarbij er gewerkt moet worden met grote pijpen naar buiten om het geluid binnen de perken te houden. Daarnaast hebben we Itho nog met een soortgelijke warmtepomp die zowel qua geluid als qua prestaties niet doet wat het belooft. Als er dan een "revolutionair" apparaat op de markt komt dat met dunne pijpjes werkt, 200% aan backup heaters heeft en claimt dat er een hoge COP met laag geluidsniveau is moeten we dat nog gaan zien.
Ik snap je punt hoor. Echter snap ik ook dat het niet zo revolutionair is. Echter kan het wel een goede oplossing zijn zo lijkt het voor rijtjeswoningen die van het gas af willen en dus geen buitenunit kwijt kunnen. Je argument dat de producent er niet 100% in gelooft en daarom backup heaters lijkt me een beetje vreemd. Wanneer een warmtepomp een buitentemp voor -10 heeft voor een week wil je ook verwarming, en aangezien je van het gas af bent moet er wel een backup zijn. Mijn split oplossing van de Vaillant heeft ook een backup als elektrisch element in de buitenunit. Maar ik snap ook je punt dat de komende koude periode (we zitten nog maar net in augustus) veel meer gaat laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ApC_IcE schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:12:
Ik snap je punt hoor. Echter snap ik ook dat het niet zo revolutionair is. Echter kan het wel een goede oplossing zijn zo lijkt het voor rijtjeswoningen die van het gas af willen en dus geen buitenunit kwijt kunnen.
Een woning die aan 4 kW verwarmingsvermogen genoeg heeft, heeft geen 9 kW aan backup vermogen nodig. Dat slaat echt compleet nergens op.
Je argument dat de producent er niet 100% in gelooft en daarom backup heaters lijkt me een beetje vreemd. Wanneer een warmtepomp een buitentemp voor -10 heeft voor een week wil je ook verwarming,
Je kunt toch gewoon (net als de meesten hier op Tweakers) een warmtepomp kopen die bij -10 (of desnoods -7, als je aan de (zuid)westkust woont) ook nog genoeg vermogen heeft?
Bovendien is de verhouding tussen bijverwarming en compressorvermogen bij de Ego compleet mesjokke. Mijn Mitsubishi heeft maar een 2 kW elektrische heater (die ik trouwens compleet uit heb gezet) op 8 kW WP vermogen.
Als je zoveel elektrisch vermogen nodig hebt, is je warmtepomp gewoon een factor 3 te klein.
en aangezien je van het gas af bent moet er wel een backup zijn.
Waarom heb je een backup nodig? Die zat toch ook niet in je gasketel? Of had je er toen ook een elektrische CV-ketel naast gemonteerd?

En na al deze discussies weten we nog steeds niet hoeveel kW's er van die 4.1 bij strenge vorst (als je het vermogen echt nodig hebt) eigenlijk over blijven...

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 01-08-2025 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Een woning die aan 4 kW verwarmingsvermogen genoeg heeft, heeft geen 9 kW aan backup vermogen nodig. Dat slaat echt compleet nergens op.

[...]

Je kunt toch gewoon (net als de meesten hier op Tweakers) een warmtepomp kopen die bij -10 (of desnoods -7, als je aan de (zuid)westkust woont) ook nog genoeg vermogen heeft?
Bovendien is de verhouding tussen bijverwarming en compressorvermogen bij de Ego compleet mesjokke. Mijn Mitsubishi heeft maar een 2 kW elektrische heater (die ik trouwens compleet uit heb gezet) op 8 kW WP vermogen.
Als je zoveel elektrisch vermogen nodig hebt, is je warmtepomp gewoon een factor 3 te klein.

[...]

Waarom heb je een backup nodig? Die zat toch ook niet in je gasketel? Of had je er toen ook een elektrische CV-ketel naast gemonteerd?

En na al deze discussies weten we nog steeds niet hoeveel kW's er van die 4.1 bij strenge vorst (als je het vermogen echt nodig hebt) eigenlijk over blijven...
IJzersterke argumenten.

Je beantwoord ze zelf al in een post hiervoor.
Op de website staat dat de unit geschikt is voor hele veel soorten huizen van wel 120m2
Dus ze doen dit om veel te kunnen verkopen. Niet alleen de niche van de tussenwoning met hooguit 4kw warmteverlies en nog CV ketel, die bestaan nauwelijks namelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 01-08-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Technician- Dat is de grap, ik heb een 2/1 kap woning van 1978 van 104m2 en ik zou deze WP ook gewoon kunnen gebruiken (740 kuub gasverbruik). Maar voor een warmtepomp ga ik niet de netbeheerder opdracht geven om de tuin van de buurman open te trekken (doortik aansluiting) voor het vermogen van de backup heaters die vermoedelijk nooit gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
_JGC_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:31:
@Technician- Dat is de grap, ik heb een 2/1 kap woning van 1978 van 104m2 en ik zou deze WP ook gewoon kunnen gebruiken (740 kuub gasverbruik). Maar voor een warmtepomp ga ik niet de netbeheerder opdracht geven om de tuin van de buurman open te trekken (doortik aansluiting) voor het vermogen van de backup heaters die vermoedelijk nooit gebruikt worden.
Zo'n gezamenlijke kabel voor rijtjeshuizen komt inderdaad soms voor bij rijtjeshuizen van dat bouwjaar en ouder. Dan moet er gegraven worden ja. Maar het zal ooit toch moeten gebeuren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Green frog
Vandaag niet zoveel tijd voor mijn mede tweakers, sorry daarvoor. Moet zo buiten de mannen helpen met het ingraven van de benodigde dedicated stroomkabel naar de elektriciteitscentrale om de winter door te komen, daarna naar vriend _JGC_ voor het ingraven van zijn transformator huisje. Hopelijk nog op tijd om een koptelefoon te kopen tegen het oorverdovende geluid door die te kleine pijpen.

Ik kan wel nogmaals bevestigen dat de curve met het dagverbruik van 1,2 kWh zo hoog was door 3 douche beurten, een bad gang en een schoonmaak rondje door het huis die dag. Hierbij een normale dag met twee douche beurten. Hierna stop ik met doorsturen want zie dat vele erdoor van slag raken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg7IhGjdnBDqphfXTRxLdIV43z4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/66hK3mH9LpvDN0LvydnkUIFC.png?f=fotoalbum_large

Misschien ook te verwarrend voor vele als ik meld dat ik me wel kan vinden in jullie inefficiënte beoordelingen van het systeem, niks slims aan. Want ik kan namelijk ook bevestigen dat in de warmtepomp links op mijn foto ook nog twee expansie tanken zitten, plus die veels te grote 270 liter horizontale buffervat die je ziet liggen en ook nog één expansievat die boven het buffervat hangt. Absurd, al die gekkigheid. Rommel.

Nu ga ik in mijn kleine poppenhuisje boven zitten huilen bij de meest efficiënte ventilatie lucht cv-water die er te koop is. Hoe kan TNO dat nou zo beoordelen. Als mijn tranen maar geen kortsluiting maken bij al die belachelijke boosters van de grote boze onbetrouwbare inductie leverancier. Lieve mede tweakers mag ik me bij jullie komen opwarmen van de winter als ik het koud heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
Even rekenen; 3 douchebeurten en een bad is minstens 300 liter water. Daar heb je 14 kWh aan warmte voor nodig (o.b.v. delta-T 40 °C). Oftewel 3.5 kWh elektrisch (o.b.v. COP 4). Dit is nog zonder compensatie van warmteverlies.

Ik vermoed dat je "koudwater" aansluiting zit aangesloten via de stadsverwarming o.i.d. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Andrehj schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:40:
[...]

Wel als dit apparaat op safe wilt spelen. Wat als je toch een winter hebt met een week -10 of kouder, en je wilt nog comfortabel in bad of douchen? dan heb je het maar?
Zoals ik al eerder aanhaalde, niet iedereen kan een split unit kwijt. Niet iedereen wilt/kan een buitenunit ergens kwijt. Heel fijn dat jij een Mitsubishi hebt die wellicht perfect is gedimensioneerd en full electric bent. Ook de aanschaf van zulke apparaten kan duurder en ingewikkelder zijn dat de Ego.
Zie de eerste alinea. En wederom gekke vraag. Jouw Mitsubishi heeft toch ook een backup (mijn Vaillant heeft dit ook) die had jouw gaskachel toch ook niet?
Helemaal mee eens! Die wil ik ook graag weten.
Normaliter kan ik me prima vinden in de posts die je maakt, Ik krijg bij deze het gevoel dat je je persoonlijk aangevallen voelt of wilt bewijzen. Dat is niet nodig. Ik denk dat we hetzelfde willen (en willen weten) van dit apparaat. Maar om hem meteen af te serveren is niet nodig. De vragen die je stelt zijn suggestief en plaatsen de Ego meteen in een frame. Dit kan net zo goed een fantastisch apparaat zijn. (of een flop) alleen niet voor iedereen (denk ik) (te grote huizen of huizen waarbij veel vermogen nodig is) maar dat is ook niet de doelgroep als ik zo lees.

Ik hoop dat we de discussie opbouwend en informatief kunnen houden O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Green frog schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:17:
-knip-

1,2kWh verbruik met 3 douchebeurten

-/knip-
Mijn gegevens (compleet ander systeem)
Ik heb met 2,5 douchebeurten gisteren totaal 5,4kWh (zonder legionella run 3-4kWh):
  • 2,6 kWh Buiten unit Vaillant 75/5
  • 1,6 kWh Binnenunit Vaillant uni tower (ik denk dat hij een legionella run heeft gedaan, overige dagen zijn 0,2 kWh)
  • 1,2 kWh 60L electrische boiler Nibe
Afgelopen week gemiddeld 3,7 kWh (totaal 26kWh)(inclusief legionella run)
totaal:
  • 14,2 kWh (buiten unit) aan warm water.
  • 2 kWh (tower)
  • 9,8 kWh (Nibe)
Wanneer we geen extra boiler hebben is het 2-3kWh per dag aan warm water met 2,5 x douchen ongeveer.

Let op dat onze Electrische boiler een luxe ding is. Onze buiten en binnenunits staan en aardig stuk van het huis af en om snel warm water te hebben zit deze er tussen. (is een hotfill vanuit de WP)
En we hebben een dochter van vier die graag lang onder de douche speelt wanneer wij al klaar zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door ApC_IcE op 03-08-2025 10:16 . Reden: cijfers goed gezet en totalen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
@Green frog Op zicht zijn wij tweakers natuurlijk heel blij met iemand die echte ervaringen deelt. Het verbruik wat je nu deelt lijkt wel heel erg laag voor het verbruik dat je beschrijft. Meet je ook het verbruikt van je boosters? Of heb je die uit staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
ApC_IcE schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:00:
Wel als dit apparaat op safe wilt spelen. Wat als je toch een winter hebt met een week -10 of kouder, en je wilt nog comfortabel in bad of douchen? dan heb je het maar?
Normaliter stem je het vermogen van een WP af op de ontwerptemperatuur, in NL meestal ergens tussen de -7 en -10. Dat moet je zonder elektrische verwarmingselementen kunnen halen.
En met 4 kW (als de Ego dat tenminste bij vorst haalt) kun je een groot deel van de tussenwoningen (vooral de wat nieuwere) prima verwarmen. Maar dan moet je deze WP niet aanbevelen voor elke woning tot ca 120 m², maar duidelijk je doelgroep aangeven.
Zoals ik al eerder aanhaalde, niet iedereen kan een split unit kwijt. Niet iedereen wilt/kan een buitenunit ergens kwijt. Heel fijn dat jij een Mitsubishi hebt die wellicht perfect is gedimensioneerd en full electric bent. Ook de aanschaf van zulke apparaten kan duurder en ingewikkelder zijn dat de Ego.
Zoals gezegd, als je tussenwoning (waar een buitenunit vaak wat problematischer is) goed geïsoleerd is én een geschikt afgiftesysteem heeft, dan kan 4 kW zomaar genoeg zijn, ook bij strenge vorst. En dan is een binnen-WP waarschijnlijk best een mooie oplossing.
Maar dan moet je niet 9 kW aan elektrische elementen erin hangen, want
1. Dat is duur in het gebruik
2. Vereist een onnodig grote elektriciteitsaansluiting
3. Veroorzaakt een onevenredig grote belasting op het elektriciteitsnet.
Zie de eerste alinea. En wederom gekke vraag. Jouw Mitsubishi heeft toch ook een backup (mijn Vaillant heeft dit ook) die had jouw gaskachel toch ook niet?
Nee. Het element van mijn Mitsubishi is hoofdzakelijk bedoeld voor het laatste stukje van de legionellacyclus. (Maar dat doe ik met een dompelelement). Bovendien is het element in mijn Mitsubishi maar 2 kW t.o.v. de 8 kW (bij -10!) van de compressor. De Ego levert bij -10 hooguit nog 3 kW, waardoor het elementvermogen dus 3x zo groot is als dat van de compressor... |:(
Als mijn Mitsubishi ook een dergelijk idiote verhouding zou hebben, zou er 24 kW aan elementen in moeten zitten..... Volkomen krankjorum natuurlijk.
Helemaal mee eens! Die wil ik ook graag weten.
Normaliter kan ik me prima vinden in de posts die je maakt, Ik krijg bij deze het gevoel dat je je persoonlijk aangevallen voelt of wilt bewijzen. Dat is niet nodig. Ik denk dat we hetzelfde willen (en willen weten) van dit apparaat. Maar om hem meteen af te serveren is niet nodig. De vragen die je stelt zijn suggestief en plaatsen de Ego meteen in een frame. Dit kan net zo goed een fantastisch apparaat zijn. (of een flop) alleen niet voor iedereen (denk ik) (te grote huizen of huizen waarbij veel vermogen nodig is) maar dat is ook niet de doelgroep als ik zo lees.

Ik hoop dat we de discussie opbouwend en informatief kunnen houden O+
Nogmaals, ik heb niks tegen het (compressor) concept van de Ego, maar:
  • Publiceer eerlijke data, vooral het vermogen bij -7 of -10 is relevant.
  • Stop met die idiote stroomverslindende elementen.
  • Wees eerlijk over de doelgroep. Stel dat er inderdaad maar 3 kW bij -10 aan vermogen over is, dan gaat dus over woningen met een gasverbruik van max ca 600 m³ per jaar
  • Zorg voor dakdoorvoeren met grote (250 mm) doorlaat.
Zolang men bij Ego dit allemaal niet doet, kan ik ze moeilijk serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
ice-T106 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:08:
@Green frog Op zicht zijn wij tweakers natuurlijk heel blij met iemand die echte ervaringen deelt. Het verbruik wat je nu deelt lijkt wel heel erg laag voor het verbruik dat je beschrijft. Meet je ook het verbruikt van je boosters? Of heb je die uit staan?
Ik realiseer me het lage verbruik. De kennis met een nieuwe installatie waarmee ik vergelijk heeft zowat dubbel zo hoge verbruiken. Maar het is wat het is. Ik hoop dat er meer EGO tweakers met kWh-meter hun verbruik melden.

Meet je ook het verbruikt van je boosters? Ja
Of heb je die uit staan? Ja, maar bij defrosten zou ‘ie ze toch kort aan kunnen zetten (maar de unit kan ook defrosten met ventilatie lucht, of buffer tank water, of tijd. Bepaald ‘ie zelf)

[ Voor 8% gewijzigd door Green frog op 03-08-2025 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Green frog schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:03:
[...]

Ik realiseer me het lage verbruik. De kennis met een nieuwe installatie waarmee ik vergelijk heeft zowat dubbel zo hoge verbruiken. Maar het is wat het is. Ik hoop dat er meer EGO tweakers met kWh-meter hun verbruik melden.

Meet je ook het verbruikt van je boosters? Ja
Of heb je die uit staan? Ja, maar bij defrosten zou ‘ie ze toch kort aan kunnen zetten (maar de unit kan ook defrosten met ventilatie lucht, of buffer tank water, of tijd. Bepaald ‘ie zelf)
Een COP van meer dan 10 voor tapwater, nog even los van stilstandverlies. Dat overschrijdt het theoretisch maximale rendement, het zogeheten Carnot-rendement. Ik geloof dat niet. Er moet een andere verklaring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
busscherski schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:37:
[...]

Een COP van maar dan 10 voor tapwater, nog even los van stilstandverlies. Dat overschrijdt het theoretisch maximale rendement, het zogeheten Carnot-rendement. Ik geloof dat niet. Er moet een andere verklaring zijn.
Mooi verhaal. Ik heb geen enkele reden om aan mijn output getallen te twijfelen. Bij de Nibe S735-4 unit elders op tweakers hebben ze het ook over 1-2 kWh als typisch dag zomer verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
Green frog schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Mooi verhaal. Ik heb geen enkele reden om aan mijn output getallen te twijfelen. Bij de Nibe S735-4 unit elders op tweakers hebben ze het ook over 1-2 kWh als typisch dag zomer verbruik.
Niet voor een bad en meerdere douche beurten. Naar mijn idee kan het ook niet kloppen, vandaar mijn vraag of de boosters misschien mee hielpen en gemeten zijn.
Voor jezelf ook wel prettig om goed inzicht in te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
ice-T106 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:55:
[...]

Niet voor een bad en meerdere douche beurten. Naar mijn idee kan het ook niet kloppen, vandaar mijn vraag of de boosters misschien mee hielpen en gemeten zijn.
Voor jezelf ook wel prettig om goed inzicht in te hebben.
Zeker prettig om goed inzicht te hebben van een modern top apparaat en jullie ontkenning te lezen. Bedankt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Green frog schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Mag ik een keer bij je langskomen om dat wonderlijke apparaat te komen bekijken? Er moet een verklaring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
busscherski schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Mag ik een keer bij je langskomen om dat wonderlijke apparaat te komen bekijken? Er moet een verklaring zijn.
Die verklaring is: dit is een moderner, efficiënter apparaat.
Zweedse Nibe tweakers zeggen dezelfde dag verbruiken. Maar ik begrijp dat jij denkt dat die niet gaan douchen.
In de app van de EGO zie je ook het actuele verbruik en je ziet de tijd dat ‘ie bezig is. Dat spoort met de kWh meter.

Bel ze, en laat de voorlichten zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Green frog schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:44:
[...]

Zweedse Nibe tweakers zeggen dezelfde dag verbruiken. Maar ik begrijp dat jij denkt dat die niet gaan douchen.
In de app van de EGO zie je ook het actuele verbruik en je ziet de tijd dat ‘ie bezig is. Dat spoort met de kWh meter.

Bel ze, en laat de voorlichten zou ik zeggen.
Je hebt (per ongeluk) indirect een onmogelijke COP verkondigd.
Je verhaal klopt niet, en er is niemand welkom om je beweringen te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
busscherski schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:56:
[...]

Je hebt (per ongeluk) indirect een onmogelijke COP verkondigd.
Je verhaal klopt niet, en er is niemand welkom om je beweringen te controleren.
Hij verkondigt geen onmogelijke COP, maar alleen een heel laag verbruik voor 3 keer douchen, een bad, schoonmaak rondje en een dag stilstandverlies.
Het kan nog steeds kloppen als je b.v. het boilervat vult met 40 graden "koud" water via de stadsverwarming. Een benzineauto kan ook 1:100 rijden, bergafwaards _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Martin7182 Ja of als er een ijsbad is genomen en koud is gedoucht.

[ Voor 11% gewijzigd door busscherski op 04-08-2025 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Andrehj schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Normaliter stem je het vermogen van een WP af op de ontwerptemperatuur, in NL meestal ergens tussen de -7 en -10. Dat moet je zonder elektrische verwarmingselementen kunnen halen.
En met 4 kW (als de Ego dat tenminste bij vorst haalt) kun je een groot deel van de tussenwoningen (vooral de wat nieuwere) prima verwarmen. Maar dan moet je deze WP niet aanbevelen voor elke woning tot ca 120 m², maar duidelijk je doelgroep aangeven.
Helder. De Verwarmingselementen zijn te grof. En zouden kleiner kunnen. Ik denk dat dat natuurlijk marketing is wat de " elke " woning tot 120m2 betreft.
[...]

Zoals gezegd, als je tussenwoning (waar een buitenunit vaak wat problematischer is) goed geïsoleerd is én een geschikt afgiftesysteem heeft, dan kan 4 kW zomaar genoeg zijn, ook bij strenge vorst. En dan is een binnen-WP waarschijnlijk best een mooie oplossing.
Maar dan moet je niet 9 kW aan elektrische elementen erin hangen, want
1. Dat is duur in het gebruik
2. Vereist een onnodig grote elektriciteitsaansluiting
3. Veroorzaakt een onevenredig grote belasting op het elektriciteitsnet.

[...]
Helder, het elektrische element is te groot.
Nee. Het element van mijn Mitsubishi is hoofdzakelijk bedoeld voor het laatste stukje van de legionellacyclus. (Maar dat doe ik met een dompelelement). Bovendien is het element in mijn Mitsubishi maar 2 kW t.o.v. de 8 kW (bij -10!) van de compressor. De Ego levert bij -10 hooguit nog 3 kW, waardoor het elementvermogen dus 3x zo groot is als dat van de compressor... |:(
Als mijn Mitsubishi ook een dergelijk idiote verhouding zou hebben, zou er 24 kW aan elementen in moeten zitten..... Volkomen krankjorum natuurlijk.

[...]
Ik meen te hebben gelezen dat er 3 boosters in zitten. dus 1 wordt gebruikt wanneer nodig.
En de 2e en 3e pas wanneer dit nodig is. Misschien is dit per design.
Nogmaals, ik heb niks tegen het (compressor) concept van de Ego, maar:
  • Publiceer eerlijke data, vooral het vermogen bij -7 of -10 is relevant.
  • Stop met die idiote stroomverslindende elementen.
  • Wees eerlijk over de doelgroep. Stel dat er inderdaad maar 3 kW bij -10 aan vermogen over is, dan gaat dus over woningen met een gasverbruik van max ca 600 m³ per jaar
  • Zorg voor dakdoorvoeren met grote (250 mm) doorlaat.
Zolang men bij Ego dit allemaal niet doet, kan ik ze moeilijk serieus nemen.
Ik hoop dat Ego met antwoorden komt op deze vragen.

Ander voorbeeld misschien: de Quatt Wp is ook 4kw. Dit is geplaatst bij kennis van me en die heeft 1100m3 gas. normaliter met rijtjeswoning (matig geisoleerd). Die heeft hem nu 14 maanden en heeft in 12 maanden 100m3 gebruikt en rest elektra. (was nog niet duidelijk hoeveel precies) maar dat gaat dus ook prima.
Ik ben nog even onderzoekende hoe die 100m3 gas zich vertaald naar kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voor verwarming wordt rond de 8,5kWh per m3 geleverd.
Het is afhankelijk van retour temperatuur… kan hoger kan lager.

Douchen meestal lager.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Ik zal het nog een keer herhalen.

De Nibe S735-4 is technisch behoorlijk hetzelfde, die is al langer op de markt. Wat zeggen die wat een typisch zomer dagverbruik is?

Tweaker cmgs: “het totale energieverbruik van de WTP nu in de zomer typisch 1-2 kWh”
Tweaker knowbody: “koffiedik kijken, maar denk aan 2 kWh “
Prima dat jullie denken dat er met de EGO iets mis is, ik niet de correcte getallen zeg, of koud douche. Maar ik begrijp dat jullie denken dat al de Nibe tweakers ook niet douchen?!

Zelfs de 7 kW unit van hun heeft ook 160 mm dakdoorvoeren en wordt geroemd om het weinige geluid.

Dusss: Als je de pot met goud niet wil omdat je het goud zo vind blinken in de zon prima.

Jullie hebben blijkbaar je redenen gehad om andere keuzes te maken. Wees tevreden met wat je hebt staan. Dat is goed, maar stop met jezelf belachelijk te maken.

Alle hieronder, bedankt voor het bevestigen dat de EGO een top keuze is voor mij en kan zijn een heleboel anderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Green frog op 04-08-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Green frog schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:42:
Ik zal het nog een keer herhalen.

De Nibe S735-4 is technisch behoorlijk hetzelfde, die is al langer op de markt. Wat zeggen die wat een typisch zomer dagverbruik is?

Tweaker cmgs: “het totale energieverbruik van de WTP nu in de zomer typisch 1-2 kWh”
Tweaker knowbody: “koffiedik kijken, maar denk aan 2 kWh “
Prima dat jullie denken dat er met de EGO iets mis is, ik niet de correcte getallen zeg, of koud douche. Maar ik begrijp dat jullie denken dat al de Nibe tweakers ook niet douchen?!

Zelfs de 7 kW unit van hun heeft ook 160 mm dakdoorvoeren en wordt geroemd om het weinige geluid.

Dusss: Als je de pot met goud niet wil omdat je het goud zo vind blinken in de zon prima.

Jullie hebben blijkbaar je redenen gehad om andere keuzes te maken. Wees tevreden met wat je hebt staan. Dat is goed, maar stop met jezelf belachelijk te maken.

Alle hieronder, bedankt voor het bevestigen dat de EGO een top keuze is voor mij en kan zijn een heleboel anderen.
Bedoel je deze post?:
cgms in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Tja, je wijzigt hier een citaat van een ander. Ik vind het jammer dat je zo een produkt als Ego te grabbel gooit. Het apparaat kan misschien best een goede oplossing zijn, maar wordt nu omgeven door een zweem van valse uitspraken en onduidelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@Green frog Je bent vast een professionele verkoper en gewend om meestal weg te komen met ongelovelijke uitspraken.

Maar die aanpak werkt hier niet. Het publiek is te groot, en iedereen kan op z'n gemak reageren.

En inderdaad zoals hierboven geschreven, het apparaat zelf hoeft niet perse slecht te zijn maar de manier hoe je het verkoopt maakt echt veel meer kapot dan het oplevert. Na een duidelijke leugen, aanhoudende onduidelijkheid en een boel er omheen praten krijgen jij en het apparaat echt het nadeel van de twijfel. En dat vind ik jammer want ik denk dat het een flinke stap voorwaarts is vergeleken met de inductie cv's (die onnodig vele malen duurder dan een e-cv's waren en onder valse voorwendselen verkocht zijn, daarnaast verboden om toe te passen als hoofdverwarming en mensen heel veel geld hebben gekost)

Mij lijkt het verstandiger om voor Kronotherm of Nibe te kiezen. (ik heb geen aandelen of belangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Green frog schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:44:
De verklaring is vooral de gemaakte keuzes die in de zomer gunstig uitvallen: hoge brontemperatuur zomerventilatie/buitenlucht, mogelijk laag ingestelde temperatuur van het buffervat, buffervat geplaatst op een zomers vaak relatief warme zolder, en misschien geen legionella-cyclus omdat het vat is aangesloten als een hygieneboiler.

Kun je de temperatuur van het buffervat en van de gebruikte lucht zien?

Doet het vat een legionella-cyclus en zoja, zit dat inbegrepen in de 1.2kWh/dag?

Een COP van minstens 8 lijkt me nu helemaal niet gek, en dan is 1.2kWh/dag zeker mogelijk. Bij 10W stand-by verbruik is dat ongeveer 1.0kWh/dag voor het opwarmen van het buffervat, en dat is heel netjes. Mijn netto verbruik voor warmwater in juli was 1.5kWh/dag en dat is verklaarbaar hoger door (1) relatief hoge boilertemperatuur 55C, (2) wekelijkse COP=1 legionella-cyclus, (3) iets hogere stilstandsverliezen boiler (beneden ipv zolder), en (4) verlies in waterleidingen tussen monoblock en boiler.

Veel belangrijker wordt het verbruik in de winter natuurlijk.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@arnoldniessen, maar kun jij met 1.5 kWh ook 3× douchen, 1× in bad, warm water maken voor een schoonmaak rondje door het huis en compenseren voor een etmaal stilstandverlies meegerekend?

[ Voor 4% gewijzigd door Martin7182 op 05-08-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Martin7182 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:47:
@arnoldniessen, maar kun jij met 1.5 kWh ook 3× douchen, 1× in bad, warm water maken voor een schoonmaak rondje door het huis en compenseren voor een etmaal stilstandverlies meegerekend?
Dat is wel voor 3 personen en stilstandsverlies maar zonder bad inderdaad. Als warmtepompboiler is de Ego in de zomer blijkbaar wel efficient, en dat is ook logisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een eenvoudige sanity check is om een dag met veel SWW gebruik te vergelijken met eentje met weinig/geen SWW gebruik. En inderdaad checken of de tellers van de stadsverwarming daadwerkelijk stilstaan :)

@Green frog kan je de natuurkunde volgen die stelt dat 300 liter SWW ongeveer 14 kWh thermisch kost?
En begrijp je dat de Carnot limiet echt een heel harde grens is, waarbij je heel blij mag zijn als je daar 60% van haalt?
Een verklaring zit dus eerder in een korte spaardouche + halfvol klein bad vlak na een antilegionelladag dan in een wonderapparaat :)

Maar als de nieuwsgierigheid er niet is om de onwaarschijnlijke cijfers te verklaren, dan houdt het op en heeft het geen enkele zin om hier getallen te posten.

(Persoonlijk kom ik op een badderdag niet onder de 1.8 kWh, meestal 2 kWh+ en dan heb ik nog een dwtw ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiel
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 06-08 10:06
Ik ben een nieuwe Tweaker en volg de reacties met veel plezier. Onlangs zag ik op de EGO website dat bij een woonoppervlak van180 m2 een 2de EGO warmtepomp wordt geadviseerd. Waarschijnlijk in een master/slave configuratie. ZIjn er Tweakers die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXCalibur_EeK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

EXCalibur_EeK

[EXC]EeK

Thiel schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 14:31:
Ik ben een nieuwe Tweaker en volg de reacties met veel plezier. Onlangs zag ik op de EGO website dat bij een woonoppervlak van180 m2 een 2de EGO warmtepomp wordt geadviseerd. Waarschijnlijk in een master/slave configuratie. ZIjn er Tweakers die hier ervaring mee hebben?
Lijkt mij niet echt een slim idee. Ja, je hebt wat redundancy, maar met één pomp krijg je het dan niet warm als het buiten goed koud is. Ook zul je dan seperate zones moeten hebben. Denk niet dat het dan een master/slave opstelling is. Lijkt me verstandiger om dan voor een 12ish kW unit te gaan, ook qua kosten.

Dan heb je twee ego's, de ene wil niet met de andere.... :D

[ Voor 4% gewijzigd door EXCalibur_EeK op 05-08-2025 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
In het Quatt topic zijn er mensen die ervaring hebben met 2 warmtepompen in een installatie. Als de aansturing goed is kan dat gewoon werken, maar ik snap de usecase niet zo van een EGO in een huis van 140m2 waar je er 2 nodig hebt... een 140m2 huis is meestal ook vrijstaand, dan kan je makkelijk ergens een buitenunit kwijt.

Verder mag ik hopen dat ze de 2e unit dan zonder backup heaters uitrusten en niet ook een 2de buffer/boiler erbij plaatsen, want met 6x3KW en 2x3KW backup heater heb je het over 104A aan backup heaters, goed om een 3x35A aansluiting volledig leeg te zuigen (3x35A is iets van 1500 euro per jaar duurder dan 3x25A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Ik kan de EGO zon wel in het water zien schijnen , maar Positief over EGO praten is hier niet de format Thiel.

De monteurs die bij mij waren hadden het erover. Begreep dat d’r een aantal test units “buiten” draaien. Heb je ook meegekregen hoeveel slaves mogelijk zijn, en wat die dan kosten? (Mocht er niets over zeggen tot het officieel goedgekeurd was)

Ik moet je wel waarschuwen, er schijnt van alles aan me te markeren. Maar mijn wiskunde skills zijn prima, 1-2 kWh dag verbruik is niet veel, en (3+1)*0=? Lukt me ook prima.

Welkom hier Thiel.

[ Voor 15% gewijzigd door Green frog op 05-08-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
[ n.a.v. link hieronder gedeeltelijk weggehaald ]

Het idee van een laag vermogen binnen-unit warmtepomp zoals de Ego met af- en/of aanzuiging is alleen leuk bij huizen met een beperkt warmteverlies waar een WTW niet mogelijk is. Je kunt je ventilatielucht maar 1x gebruiken. Als je niet goed uitkomt met een 4kW warmtepomp kun je beter een ander systeem kiezen.

Heb zelf 2 warmtepompen, historisch gegroeid: een hybride die is omgebouwd naar full-electric door de gasketel te vervangen door een 2e warmtepomp, en dat werkt prima als je het goed inregelt (zelfde flow, hydraulisch ontkoppelen, in cascade, 2e wp werkt alleen als het koud is, en beiden gestuurd op eigen AWT regeling).

[ Voor 11% gewijzigd door arnoldniessen op 05-08-2025 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thiel
Voor geinteresseerden verwijs ik naar www.ego.nl/cascade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiel
In de laatste alinea van Arnoldniessen staat precies wat een cascade regeling inhoud. Dat kan ook met 2 Ego warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Slim... dat is ook waarom Quatt inspeelt op duo installaties: 2x subsidie vangen.

Die tweede unit is dus gewoon de kale 4KW warmtepomp zonder boosters en zonder boiler/buffer. Ik vermoed ook gewoon 1 circulatiepomp. Wel is het rendement van die tweede unit iets lager dan de eerste omdat je meestal maar 1 ventilatiebox hebt om aan te sluiten.

Enig nadeel is dat je zolder maar beperkt is qua grootte en elke pijp door het dak is een warmtelek en minder ruimte voor zonnepanelen, maar verder steekt het wel slim inelkaar.

Mocht de overheid geen roet in het eten gaan gooien nu meer leveranciers het op dubbel subsidie vangen gooien, hoop ik dat ze die cascade opstelling gewoon de standaard maken en die 9KW booster unit laten vervallen. Heb je nog steeds 3KW in je boiler zitten voor een legionella run hartje winter bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Dank voor de link. Eens met @_JGC_. Geen 2 ego's dus maar een vrij kale warmtepomp als 2e heater, als die (zoals ik vermoed) ook een eigen warmtewisselaar heeft dan neem ik aan dat die 2e ego als pre-heater van het cv-water werkt omdat de master vanwege het buffervat op een hogere temperatuur zal draaien.

De subsidie-regeling zal er ongetwijfeld opnieuw op aangepast gaan worden, dit jaar is het subsidiestartbedrag al verlaagd en het is te verwachten dat dat nogmaals gebeurt of dat een 2e subsidie per adres geen startbedrag meer krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
_JGC_ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:24:
Mocht de overheid geen roet in het eten gaan gooien nu meer leveranciers het op dubbel subsidie vangen gooien, hoop ik dat ze die cascade opstelling gewoon de standaard maken en die 9KW booster unit laten vervallen. Heb je nog steeds 3KW in je boiler zitten voor een legionella run hartje winter bij -10.
Ik schat dat de Ego nog maar zo'n 3 kW doet bij strenge vorst (als ie dat al haalt). Je hebt dus maar liefst 4 WP's in cascade nodig om al die boosters te compenseren. |:(
En wat mij betreft wordt die methode van meerdere keren subsidie op dezelfde WP-installatie snel de nek om gedraaid, want dit is duidelijk niet de bedoeling van de regeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Andrehj schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:24:
[...]

Ik schat dat de Ego nog maar zo'n 3 kW doet bij strenge vorst (als ie dat al haalt). Je hebt dus maar liefst 4 WP's in cascade nodig om al die boosters te compenseren. |:(
En wat mij betreft wordt die methode van meerdere keren subsidie op dezelfde WP-installatie snel de nek om gedraaid, want dit is duidelijk niet de bedoeling van de regeling.
3KW met toevoer van warme ventilatielucht moet kunnen lijkt me.
Verder was het wel bekend dat die boosters overkill waren, je hoeft geen 12KW bij -10 in de meeste huizen. Ik zou aan 3,5KW voldoende hebben, zet je voor die laatste KW de ventilatorkachel in de woonkamer op die ene dag dat het -10 wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiel
EGO adviseert 1 warmtepomp voor huizen tot een woonopervlakte oppervlakte van 120 m2, en 2 warmtepompen voor huizen met een woonoppervlakte vqn 140 m2 .
De twee warmtepompen komen in een cascade opstelling.

Cascadeopstelling van twee warmtepompen
Een cascadeopstelling betekent dat twee (of meer) warmtepompen samenwerken in een trapsgewijze regeling. Bijvoorbeeld:
• Warmtepomp 1 (WP1) doet het basiswerk (bijv. tot 70% van de warmtevraag).
• Warmtepomp 2 (WP2) springt bij als de warmtevraag hoger wordt (bijv. bij piekbelasting of bij kouder weer).
• Bron 1 / 2 = bijvoorbeeld buitenlucht (lucht/water), bodemlus (brine/water) of grondwater
• WP1 / WP2 = warmtepompen, eventueel met elk een eigen regeling
• Hydraulische schakeling = zorgt voor menging en doorstroming van het warme water
• Buffer = warmwateropslag om schakelen te verminderen en constante temperatuur te garanderen
• Afgiftesysteem = waar de warmte naartoe gaat (zoals vloerverwarming)
🔁 Regeling in cascade
• Als er een lage warmtevraag is, werkt alleen WP1.
• Bij hogere vraag (bijvoorbeeld onder 0°C buiten) wordt WP2 automatisch bijgeschakeld.
• Zo werk je energiezuinig én vermijd je overdimensionering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

@Thiel

Wat goed. En die krijg je dus gratis als ik het zo lees?
Zo lang je de ruimte hiervoor hebt is het een beetje zoals quatt.
Heb je dan alsnog maar 1 buffer (warmwater opslag)? of wordt dan alles x2? En zitten daar dus geen boosters in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Thiel Je post heeft een heel hoog AI gegenereerd gehalte en zegt niks over hoe EGO die pompen laat werken.

@ApC_IcE Die pomp is net zo duur als de subsidie die je ervoor krijgt, dus is voor EGO gewoon lekker goedkoop extra apparaten wegzetten met subsidiegeld. Je krijgt dan alleen een 4KW warmtepomp erbij, zonder boosters en zonder extra boiler/buffer.

Overigens krijg je 'm niet gratis, de meerprijs voor een dakdoorvoer aanbrengen is 700 euro volgens de website.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 06-08-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
@ ApC_IcE.
Heb je dan alsnog maar 1 buffer (warmwater opslag)? of wordt dan alles x2? Je hebt 1 buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green frog
Yrrah19 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 23:41:
Hi allen hier, ik heb een bestelling gedaan bij EGO en ik wacht op de installatiedatum. Ik hik wel een beetje tegen de grootte van de "blauwe batterij" aan. 65x170cm. Ik nijg naar een liggende optie.
Ik houdt hier bij hoe het mij bevalt
Na dit bericht niets meer vernomen. Is de EGO ondertussen geplaatst?
Pagina: 1 2 3 Laatste