Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 111.922 views

Onderwerpen

Acties:
  • +109 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40
Een 3-daagse militaire operatie die precies 3 jaar geleden begon, en er is nog steeds geen einde in zicht.

Terwijl ik dit nu type, zo rond 04:00, precies 3 jaar geleden werden we wakker gebeld door mijn zwager in Oekraine. Het was een erg kort gesprek. "Het is begonnen". Dat was alles. We wisten genoeg.

Zorgen. Angst. Onzekerheid. Net zoals velen anderen probeerden we familie en vrienden uit Oekraine te krijgen, wat ook lukte. We hadden een vriendin uit Kyiv op bezoek die van het ene op het andere moment niet meer terug kon, en een half jaar bij ons heeft moeten wonen. Uiteindelijk hebben we alle mensen die we moesten helpen, kunnen helpen. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord, waar het niet goed is afgelopen. Wij hadden geluk.

Al drie jaar oorlog.

Het nodigt uit om een overzicht te maken van alle dieptepunten. Maar dat lukt mij niet. Ik ben het moe. 3 jaar lang persoonlijke verhalen die we horen van familie, vrienden, kennissen en mensen die we hebben de afgelopen 3 jaar hebben leren kennen. Gewone mensen met bizarre verhalen over leed, pijn, en dood... heel veel dood. Of de persoonlijke verhalen van soldaten aan het front, die soms te bizar zijn. Allemaal verschrikkelijke verhalen. We zijn het gewoon zo moe, maar we moeten door. En we blijven de verhalen aanhoren, dat is het minste wat we kunnen doen voor de mensen die dit overkomt.

111 jaar geleden begon de 1e wereldoorlog, en 86 jaar geleden begon de 2e wereldoorlog. En nu, in 2025, is er weer een oorlog gaande op het Europese continent. De precieze cijfers weten we niet, maar we kunnen denk ik wel met zekerheid zeggen dat er tussen de 1 miljoen en 1,5 miljoen slachtoffers zijn gevallen (doden en gewonden, soldaten en burgers, aan beide zijden).

Nogmaals: 1 miljoen a 1,5 miljoen slachtoffers.

In Europa.

In 2025.

Om nog maar te zwijgen over het leed van mensen. Ontheemd, vluchtend of gevangen in bezet gebied moeten leven onder tiranie.

Je zou denken dat we in grofweg 100 jaar gegroeid zijn als mensheid, als maatschappij. Maar eigenlijk zijn we alleen technologisch gegroeid. We zijn niet minder wreed dan 100 jaar geleden. We hebben alleen betere technologie tot onze beschikking om wreedheden te begaan. Als je het mij vraagt zijn we er in 100 jaar op achteruit gegaan als maatschappij zijnde. 100 jaar geleden waren nog bereid om te vechten voor vrijheid en vrede, ook al ging het om de vrijheid van mensen in een ander land. Nu hebben we een oranje clown in het Witte Huis die van mening is dat een land dat is binnengevallen de oorlog is begonnen. En om het nog erger te maken: er zijn veel mensen (ook in Nederland) dit soort idioterie gelooft.

We leven in een wereld waar mensen die leven in vrijheid, een vrijheid waar voor gevochten is, waar letterlijk miljoenen mensen hun leven voor hebben gegeven, van mening zijn dat een tiranie beter is. Dat Rusland/Putin zo slecht nog niet is. Waar mensen van mening zijn dat Oekraine maar moet stoppen met vechten en maar moet accepteren dat ze onder Russische controle komen. Ik beschouw mijzelf niet als extreem dom en kan denk ik redelijk redeneren, maar dit kan ik werkelijk echt niet begrijpen. Om nog maar te zwijgen over sommige "journalisten" en een peroxide clown waar blijkbaar 25% van Nederland op stemt.

Het is zorgwekkend waar we, als "het vrije westen", naar toe bewegen. Rechts rukt op. In Nederland, Frankrijk, Belgie, Oostenrijk, Duitsland, Italie. En ik ben er nog niet over uit hoe ik de afgelopen maand en 4 dagen in de Verenigde Staten moet kwalificeren. We zijn blijkbaar vergeten wat de waarde van vrijheid en vrede is. Er leeft niemand meer die kan ons er aan kan herinneren hoe het grofweg 100 jaar geleden was. Blijkbaar willen we onszelf weer in ellende storten, om het zelf te beleven. Zodat we zelf kunnen ervaren hoe het is als we geen vrijheid en vrede hebben?? Want dan hechten na de ellende meer waarde aan vrijheid en vrede? Ik mis iets, ik begrijp het niet. Je zou verwachten dat iedereen klaar zou staan om tiranie te bevechten.

Geen overzicht. Geen diepere inzichten. Geen optimisch beeld dat dit het jaar is dat de oorlog zal eindigen. Eigenlijk, om heel eerlijk te zijn: Alleen maar teleurstelling dat we het tot hier hebben laten komen.

Ik voeg doorgaans weinig toe aan dit topic, maar dat heeft (gek genoeg) meer te maken met mijn persoonlijke betrokkenheid bij de oorlog. Ik volg dit topic wel, elke dag. Dank iedereen voor het blijven posten van informatie. De betrokkenheid, de hoop/wanhoop en inzichten zijn heel waardevol. Al is het alleen maar om te kunnen zien dat er nog steeds mensen zijn die wel heel veel waarde hechten aan vrijheid en vrede.

Слава Україні! Slava Ukraini! Glory to Ukraine!

Anyway, hier de cijfers van gisteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUhZA3nC-EGXg0z4Wmbjs10_Ko4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHxMCLz3QNuSQnqQnp9a0MP8.jpg?f=fotoalbum_large

edit: de NOS heeft wel een samenhangend verhaal weten te maken: https://nos.nl/artikel/25...-zit-oekraine-in-het-nauw

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
beany schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:09:
Een 3-daagse militaire operatie die precies 3 jaar geleden begon, en er is nog steeds geen einde in zicht.

Terwijl ik dit nu type, zo rond 04:00, precies 3 jaar geleden werden we wakker gebeld door mijn zwager in Oekraine. Het was een erg kort gesprek. "Het is begonnen". Dat was alles. We wisten genoeg.

[..]

[Afbeelding]
@beany dank voor jou betrokkenheid en je dagelijkse updates. Elke ochtend kijk ik, en met mij vele andere, altijd even naar de verschrikkelijke cijfers die hier dagelijks voorbij komen. De cijfers zijn een herinnering aan al het leed wat er plaats vind. Ook aan de Russische kant ... Maar deze cijfers vertellen het verhaal van beide kanten. Nogmaals bedankt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
@beany een heel herkenbaar verhaal. Ik ben ook moe. Ik probeer zo weinig mogelijk te lezen/horen/zien, alleen de dingen die er echt toe doen (familie). Ik had niet kunnen denken dat het na 3 jaar full scale oorlog en 11 jaar oorlog in totaal, het er zo voor zou staan.

Gisteren bij de herdenking in Groningen geweest. Elk jaar krijgt het meer een karakter van een herdenking. Voor het eerst zag ik ook veteranen, en huilende kinderen die hun vader misten omdat die of dood is, of aan het front vecht.

Ik trek het allemaal slecht. Laten we maar hopen dat dit het dieptepunt is, en er het komende jaar lichtpuntjes zijn. Veel meer kunnen wij, behalve doneren, doneren, doneren, ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:28

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Schoof was te druk blijkbaar, net tijd voor een duimpje op FB :X
De Nederlandse regering heeft geen afvaardiging gestuurd naar Kyiv. Via sociale media stond premier Schoof wel stil bij de trieste mijlpaal van drie jaar oorlog. Hij benadrukte dat Nederland Oekraïne zal blijven steunen en dat een vredesakkoord goed moet zijn voor de Oekraïners en Europa.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Tens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:48:
Schoof was te druk blijkbaar, net tijd voor een duimpje op FB :X

[...]

[Twitter]
Terecht ook. Die hebben ook nog 0 extra bijgedragen aan de oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-04 08:07
Anton Gerashchenko heeft een thread over al de gebeurtenissen van dag 1. Veel detail wat ik destijds niet zo heb meegekregen.

24.02.2022: the chronicle of a day that changed the fate of the entire world ▪️ It all started with Putin's speech, in which he announced the decision to start the so-called "SMO". ⤵️

Anton Gerashchenko (@antongerashchenko.bsky.social) 24 februari 2025

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
beany schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:09:

Zorgen. Angst. Onzekerheid. Net zoals velen anderen probeerden we familie en vrienden uit Oekraine te krijgen, wat ook lukte. We hadden een vriendin uit Kyiv op bezoek die van het ene op het andere moment niet meer terug kon, en een half jaar bij ons heeft moeten wonen. Uiteindelijk hebben we alle mensen die we moesten helpen, kunnen helpen. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord, waar het niet goed is afgelopen. Wij hadden geluk.

Al drie jaar oorlog.

Het nodigt uit om een overzicht te maken van alle dieptepunten. Maar dat lukt mij niet. Ik ben het moe. 3 jaar lang persoonlijke verhalen die we horen van familie, vrienden, kennissen en mensen die we hebben de afgelopen 3 jaar hebben leren kennen. Gewone mensen met bizarre verhalen over leed, pijn, en dood... heel veel dood. Of de persoonlijke verhalen van soldaten aan het front, die soms te bizar zijn. Allemaal verschrikkelijke verhalen. We zijn het gewoon zo moe, maar we moeten door. En we blijven de verhalen aanhoren, dat is het minste wat we kunnen doen voor de mensen die dit overkomt.

111 jaar geleden begon de 1e wereldoorlog, en 86 jaar geleden begon de 2e wereldoorlog. En nu, in 2025, is er weer een oorlog gaande op het Europese continent. De precieze cijfers weten we niet, maar we kunnen denk ik wel met zekerheid zeggen dat er tussen de 1 miljoen en 1,5 miljoen slachtoffers zijn gevallen (doden en gewonden, soldaten en burgers, aan beide zijden).

Nogmaals: 1 miljoen a 1,5 miljoen slachtoffers.

In Europa.

In 2025.

Om nog maar te zwijgen over het leed van mensen. Ontheemd, vluchtend of gevangen in bezet gebied moeten leven onder tiranie.

Je zou denken dat we in grofweg 100 jaar gegroeid zijn als mensheid, als maatschappij. Maar eigenlijk zijn we alleen technologisch gegroeid. We zijn niet minder wreed dan 100 jaar geleden. We hebben alleen betere technologie tot onze beschikking om wreedheden te begaan. Als je het mij vraagt zijn we er in 100 jaar op achteruit gegaan als maatschappij zijnde. 100 jaar geleden waren nog bereid om te vechten voor vrijheid en vrede, ook al ging het om de vrijheid van mensen in een ander land. Nu hebben we een oranje clown in het Witte Huis die van mening is dat een land dat is binnengevallen de oorlog is begonnen. En om het nog erger te maken: er zijn veel mensen (ook in Nederland) dit soort idioterie gelooft.

We leven in een wereld waar mensen die leven in vrijheid, een vrijheid waar voor gevochten is, waar letterlijk miljoenen mensen hun leven voor hebben gegeven, van mening zijn dat een tiranie beter is. Dat Rusland/Putin zo slecht nog niet is. Waar mensen van mening zijn dat Oekraine maar moet stoppen met vechten en maar moet accepteren dat ze onder Russische controle komen. Ik beschouw mijzelf niet als extreem dom en kan denk ik redelijk redeneren, maar dit kan ik werkelijk echt niet begrijpen. Om nog maar te zwijgen over sommige "journalisten" en een peroxide clown waar blijkbaar 25% van Nederland op stemt.

Het is zorgwekkend waar we, als "het vrije westen", naar toe bewegen. Rechts rukt op. In Nederland, Frankrijk, Belgie, Oostenrijk, Duitsland, Italie. En ik ben er nog niet over uit hoe ik de afgelopen maand en 4 dagen in de Verenigde Staten moet kwalificeren. We zijn blijkbaar vergeten wat de waarde van vrijheid en vrede is. Er leeft niemand meer die kan ons er aan kan herinneren hoe het grofweg 100 jaar geleden was. Blijkbaar willen we onszelf weer in ellende storten, om het zelf te beleven. Zodat we zelf kunnen ervaren hoe het is als we geen vrijheid en vrede hebben?? Want dan hechten na de ellende meer waarde aan vrijheid en vrede? Ik mis iets, ik begrijp het niet. Je zou verwachten dat iedereen klaar zou staan om tiranie te bevechten.

Geen overzicht. Geen diepere inzichten. Geen optimisch beeld dat dit het jaar is dat de oorlog zal eindigen. Eigenlijk, om heel eerlijk te zijn: Alleen maar teleurstelling dat we het tot hier hebben laten komen.

Ik voeg doorgaans weinig toe aan dit topic, maar dat heeft (gek genoeg) meer te maken met mijn persoonlijke betrokkenheid bij de oorlog. Ik volg dit topic wel, elke dag. Dank iedereen voor het blijven posten van informatie. De betrokkenheid, de hoop/wanhoop en inzichten zijn heel waardevol. Al is het alleen maar om te kunnen zien dat er nog steeds mensen zijn die wel heel veel waarde hechten aan vrijheid en vrede.

[Afbeelding]

edit: de NOS heeft wel een samenhangend verhaal weten te maken: https://nos.nl/artikel/25...-zit-oekraine-in-het-nauw
Het gevecht wordt op meerdere fronten uitgevochten, en de media is er een van. Door aandacht te blijven besteden aan de strijd help je Oekraïne enorm, dank daarvoor aan jou en eenieder die hier informatie/analyses deelt. Zeker wanneer je persoonlijk betrokken bent zal de last op je gestel groter zijn dan wanneer je het op een afstand kunt volgen. Voor eenieder geldt; voel je vrij om wat afstand te nemen als je merkt dat het je gestel serieus beïnvloed.

offtopic:
Zelf heb ik geen directe betrokkenheid in de vorm van familie/vrienden/kennissen. Op het forum beperk ik me tot het dagelijks bij-lezen (met de nodige duimpjes als teken van dank). Van de media-berichten die ik op het Oekraïne discord tegenkom maak ik dagelijks een selectie die ik door kopieer naar een kleinere game-discord (de belangrijkste zaken zijn dan ook al hier gepost met de nodige duiding). Het is iets kleins, maar gezien het onrecht die Oekraïne wordt aangedaan zie ik dit als het minst wat ik kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 15:27
IJsbeer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:52:
[...]

Terecht ook. Die hebben ook nog 0 extra bijgedragen aan de oorlog.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Nederland heeft relatief veel bijgedragen aan de oorlog wat betreft materiaal, waaronder de F-16, YPR-765, PzH2000 pantserhouwitsers. Ook heeft Nederland meegeholpen aan het aankopen van T-72 tanks.

https://www.defensie.nl/o...eel%20aan%20Oekra%C3%AFne.

https://www.rijksoverheid...aine-bijna-6-miljard-euro

Er zijn grotere landen in Europa die het veel slechter doen (hallo Spanje!)

EDIT:
Dit heeft het vorige kabinet voor elkaar gekregen, het huidige kabinet heeft nog niks laten zien.

[ Voor 30% gewijzigd door PASware op 24-02-2025 10:46 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:05
PASware schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Nederland heeft relatief veel bijgedragen aan de oorlog wat betreft materiaal, waaronder de F-16, YPR-765, PzH2000 pantserhouwitsers. Ook heeft Nederland meegeholpen aan het aankopen van T-72 tanks.

https://www.defensie.nl/o...eel%20aan%20Oekra%C3%AFne.

https://www.rijksoverheid...aine-bijna-6-miljard-euro

Er zijn grotere landen in Europa die het veel slechter doen (hallo Spanje!)
Er wordt gesteld dat het huidige kabinet schoof nog niets aan hulp voor Oekraïne voor elkaar heeft gekregen. Die bewering staat los van wat Nederland onder het vorige kabinet heeft bewerkstelligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
analogworm schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Er wordt gesteld dat het huidige kabinet schoof nog niets aan hulp voor Oekraïne voor elkaar heeft gekregen. Die bewering staat los van wat Nederland onder het vorige kabinet heeft bewerkstelligd.
Oopsie, mijn excuus. Heb mijn vorige post aangepast.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
Spanje lijkt met een inhaalslag bezig te zijn:

https://en.defence-ua.com...nks_to_ukraine-12608.html

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
PASware schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:42:
Dit heeft het vorige kabinet voor elkaar gekregen, het huidige kabinet heeft nog niks laten zien.
Wilders heeft z'n keutel ingetrokken en Faber is heel hard haar hok weer in geschopt. 2-0 voor de grote mensen.

Brekelmans is waar hij moet zijn en is volstrekt duidelijk in zijn taal.

Een reisje naar Kyiv heeft geen waarde als er thuis geen politiek draagvlak is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Met betrekking tot de dagelijkse cijfers, vandaag is er het cijfer bereikt van 100k confirmed (!) dode Russische soldaten, dus dat betekend dat voor elk van deze personen de naam bekend is.

Link: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/LlM0UABr9i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheGhostInc schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Wilders heeft z'n keutel ingetrokken en Faber is heel hard haar hok weer in geschopt. 2-0 voor de grote mensen.

Weet niet of je het anders bedoelde, maar de speech was niet in Kyiv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
Ukraine is er bijna uit met de US over een deal rondom de grondstoffen:

Voor de duidelijkheid ..dit komt dus van iemand uit de regering van Ukraine.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7iUuQB3YHnX265gWhYaTKxF_tQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JDA7wy7SM5x5iM3WkrkwWmNg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bericht ook opgepikt door Kyiv Independent:

https://kyivindependent.c...al-stages-deputy-pm-says/

Ik zou toch wel even twee keer nadenken alvorens m'n ziel aan de duivel te verkopen... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 22:50
[...]

Uit het nu.nl artikel
Asielminister Marjolein Faber beweerde voor aanvang van de wekelijkse ministerraad in een interview dat Zelensky "niet democratisch gekozen" zou zijn. Na afloop nam Faber haar woorden terug. De minister sprak van "een misverstand".

Volgens Haagse bronnen gebeurde dat nadat Brekelmans zijn collega had terechtgewezen. Dat dit nodig was, leidde tot verbazing en grote zorgen bij de oppositie in de Tweede Kamer, maar ook bij regeringspartijen VVD en NSC.
Een misverstand? Hoe kan dit in godsnaam een misverstand zijn? Dan moet je toch wel echt onder 4 tot 5 stenen hebben geleefd de afgelopen 3 jaar. Dit is gewoon bewust gedaan door Faber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:20
duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:18:
Ukraine is er bijna uit met de US over een deal rondom de grondstoffen:

[Embed]

Voor de duidelijkheid ..dit komt dus van iemand uit de regering van Ukraine.

[Afbeelding]
Dit is wel echt een ernstig slechte ontwikkeling :(.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:59
Requiem19 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:30:
[...]

O, jij weet al wat de inhoud van de deal is?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 19:57

PowerFlower

être diable et jouer fleur

MikeyMan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:26:
Bericht ook opgepikt door Kyiv Independent:

https://kyivindependent.c...al-stages-deputy-pm-says/

Ik zou toch wel even twee keer nadenken alvorens m'n ziel aan de duivel te verkopen... :X
Zoals gebruikelijk, is dit waarschijnlijk vrijwel dezelfde deal die al onderhandeld werd met Biden afgelopen zomer. Het zullen waarschijnlijk exploitatie concessies zijn. Dat is mogelijk juist een voordeel voor Oekraïne, want het zijn goeddeels onontgonnen grondstoffen op het moment. En als het mijn land zou zijn, zou ik zoiets liever met Trump onderhandelen dan met Biden (Trump is notoir slecht in deals).

Interessanter voor het strijdverloop is natuurlijk waar die grondstoffen zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gck-LYITMS_Ek0l-4868ypU2Mr4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CtviXjL53GmdEQXV5a6jCBSp.jpg?f=user_large

En dan vraag ik me af welke gebieden Trump dan vind dat teruggeven moeten worden aan Oekraïne, en welke niet. Donbas vs Krim.

[ Voor 5% gewijzigd door PowerFlower op 24-02-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Requiem19 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:30:
[...]
We weten de details niet ... Dus daar kunnen we eigenlijk niets over zeggen. Ukraine is vrij duidelijk geweest over wat ze willen .. en wat er tegenover moet staan. En dat het "openingsbod" van 500 Miljard USD een beetje al te hoog gegrepen was. Daarnaast hebben ze herhaald dat de ondersteuning tot nu toe geen "lening" was.
Dus afwachten wat er bekend wordt over de details voordat we er daadwerkelijk iets over kunnen zeggen.

Ze zijn een zelfstandig land dat zelf keuzes mag maken wat ze met hun grondstoffen kunnen doen. Blijkbaar hebben ze dus wel wat kaarten in de onderhandelingen .. in tegenspraak van wat Trump beweert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:36:
[...]

We weten de details niet ... Dus daar kunnen we eigenlijk niets over zeggen. Ukraine is vrij duidelijk geweest over wat ze willen .. en wat er tegenover moet staan. En dat het "openingsbod" van 500 Miljard USD een beetje al te hoog gegrepen was. Daarnaast hebben ze herhaald dat de ondersteuning tot nu toe geen "lening" was.
Dus afwachten wat er bekend wordt over de details voordat we er daadwerkelijk iets over kunnen zeggen.

Ze zijn een zelfstandig land dat zelf keuzes mag maken wat ze met hun grondstoffen kunnen doen. Blijkbaar hebben ze dus wel wat kaarten in de onderhandelingen .. in tegenspraak van wat Trump beweert.
De inhoud van de deal gaat niet zoveel uitmaken. Het gaat om het principe dat je een ander land onder druk kunt zetten om grondstoffen te krijgen.

Zeker omdat afspraken met Trump nogal fluide zijn. Het is maar de vraag of hij uberhaupt iets nakomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:45
PowerFlower schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:35:
[...]

Zoals gebruikelijk, is dit waarschijnlijk vrijwel dezelfde deal die al onderhandeld werd met Biden afgelopen zomer. Het zullen waarschijnlijk exploitatie concessies zijn. Dat is mogelijk juist een voordeel voor Oekraïne, want het zijn goeddeels onontgonnen grondstoffen op het moment. En als het mijn land zou zijn, zou ik zoiets liever met Trump onderhandelen dan met Biden (Trump is notoir slecht in deals).

Interessanter voor het strijdverloop is natuurlijk waar die grondstoffen zitten:

[Afbeelding]

En dan vraag ik me af welke gebieden Trump dan vind dat teruggeven moeten worden aan Oekraïne, en welke niet. Donbas vs Krim.
Als Trump bij de grondstoffen wil komen dan zou dit makkelijker zijn in gebied dat van Oekraine is vs gebied dat door Rusland gecontroleerd wordt.
(of zou onderdeel van de toenadering tot Rusland zijn dat daar ook weer massaal Amerikaanse bedrijven gaan komen?)

Dus dan kan die vredesdeal er toch nog iets minder slecht uitzien voor Oekraine dan het doemscenario waar we nu rekening mee houden, alle bezette gebieden naar Rusland.
Het zou dan logischer zijn om de Krim aan Rusland te geven, maar de Donbass bij Oekraine te houden (even kort door de bocht als dictator gezegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
gustaveau schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:44:
[...]Dus dan kan die vredesdeal er toch nog iets minder slecht uitzien voor Oekraine dan het doemscenario waar we nu rekening mee houden, alle bezette gebieden naar Rusland.
Het zou dan logischer zijn om de Krim aan Rusland te geven, maar de Donbass bij Oekraine te houden (even kort door de bocht als dictator gezegd)
Zoiets zou zomaar kunnen.
Dan geef je US-bedrijven exploitatie voor grondstoffen in de Donbass, waardoor het een semi-verkapte veiligheidsgarantie kan zijn.
Immers, als daar Amerikaanse bedrijven gevestigd zijn, is dat misschien een grotere drempel voor Rusland om het in de toekomst nogmaals te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat Trump liever met Putin dealt dan met Zelensky. Die eerste ziet ie immers als een vriend en volgens mij kijkt ie ook tegen hem op.
Dus als ik Putin was zou ik tegen Trump zeggen:
Als jij je steun aan UA volledig stopzet mag je in het gebied wat nu nog UA is ongelimiteerd spullen uit de bodem halen zodra het in onze handen valt. Als je wilt dat die verovering sneller gaat, stop dan de sancties zodat wij meer middelen kunnen vrijmaken om het te bewerkstelligen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:20

Fanta

FordPerformance™️

MikeyMan schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:14:
[...]

Weet niet of je het anders bedoelde, maar de speech was niet in Kyiv.
Hij doelt op de Nederlandse afwezigheid in Kyiv, waar verschillende andere Europese leiders wel aanwezig waren.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:43
Apache4u schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:57:
Ik denk dat Trump liever met Putin dealt dan met Zelensky. Die eerste ziet ie immers als een vriend en volgens mij kijkt ie ook tegen hem op.
Dus als ik Putin was zou ik tegen Trump zeggen:
Als jij je steun aan UA volledig stopzet mag je in het gebied wat nu nog UA is ongelimiteerd spullen uit de bodem halen zodra het in onze handen valt. Als je wilt dat die verovering sneller gaat, stop dan de sancties zodat wij meer middelen kunnen vrijmaken om het te bewerkstelligen.
We weten niet hoe lang Oekraïne kan blijven vechten zonder steun van Trump. Verder staat rusland ook op instorten. En Trump wil graag een deal. Dus Trump moet 3 partijen (rusland, Oekraïne, Europese landen) onder druk zetten om een deal te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

*knip* graag bronvermeldingen met een url ipv een complete tekst te quoten

[ Voor 92% gewijzigd door polthemol op 24-02-2025 14:17 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Even opnieuw met bronvermelding dan (waarvan alleen een linkje ontbrak :+ Er stond wel bij dat het uit het liveblog van de Telegraaf kwam :p)
Rusland ziet niets in gehaast staakt-het-vuren Oekraïne

06:30 - Rusland ziet dat de Verenigde Staten zich inspannen om snel tot een wapenstilstand in Oekraïne te komen, maar waarschuwt dat Moskou niet meegaat in een gehaast plan. Staatspersbureau RIA meldt dat de Russische onderminister van Buitenlandse Zaken, Sergej Rjabkov, heeft aangegeven dat een dergelijke strategie ernstige gevolgen kan hebben voor de betrekkingen tussen de VS en Rusland.

"Een staakt-het-vuren zonder langetermijnafspraken zal leiden tot een snelle hervatting van het gevecht en tot een hervatting van het conflict met nog ernstigere gevolgen, waaronder gevolgen voor de Russisch-Amerikaanse betrekkingen", zou Rjabkov hebben gezegd. "Dat willen we niet."

Zondag liet Rjabkov weten dat er voor eind deze week een ontmoeting tussen Amerikaanse en Russische diplomaten staat gepland.
Dit zegt mij dat de deal momenteel niet uitermate gunstig lijkt te zijn voor Rusland.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-04 11:56
Glashelder schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:34:

Dit zegt mij dat de deal momenteel niet uitermate gunstig lijkt te zijn voor Rusland.
Of dat ze simpelweg bluffen door het te laten lijken alsof ze alle tijd van de wereld hebben en dat hun leger en economie totaaaaal niet op instorten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Ik denk dat een grondstoffen-deal, met akkoord van Oekraine de beste route is op weg naar overwinning, Oekraine is niet dom, en zal niet de huid verkopen voordat de (Russische) beer geschoten is.

Merendeel van de grondstoffen ligt in bezet gebied, geef ons (UA) de middelen om de Russen het land uit de verdrijven en USA mag samen met lokale contractors (werkgelegenheid) de grondstoffen uit de grond halen en daar delen in de winst samen met Oekraine.

Ik denk persoonlijk dat Oekraine niet met minder dan dat akkoord zal gaan, dus als er al een dealtje komt of dichtbij is, dan is dat wat mij betreft zeer positief nieuws - zeker na alle geluiden van afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Avalaxy schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Of dat ze simpelweg bluffen door het te laten lijken alsof ze alle tijd van de wereld hebben en dat hun leger en economie totaaaaal niet op instorten staan.
Ik hoor dit nu al een paar jaar dat Rusland bijna klaar is, maar echte tekenen daarvan zie ik niet. Heb jij een paar bronnen/experts die ik hierover kan nalezen?

Ik ontken niet dat je gelijk hebt overigens, wil er gewoon wat meer over lezen/weten/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gise schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:06:
Ik denk dat een grondstoffen-deal, met akkoord van Oekraine de beste route is op weg naar overwinning, Oekraine is niet dom, en zal niet de huid verkopen voordat de (Russische) beer geschoten is.
Een grondstoffen deal met Trump is per definitie geen overwinning...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Niet slecht, blijkbaar in totaal 154 arty systemen geproduceerd locally:
“Last year we produced 154 artillery systems of domestic production. This is a record. In our opinion, 154 systems in a year is more than all NATO countries did together last year. This year we will do more,” Volodymyr Zelenskyy added.
Met een ‘poke’ richting de NAVO :)
Dit lijkt binnen de context van SPG’s te zijn:
https://mil.in.ua/en/news...-in-2024/#google_vignette

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Als het bestaat uit wapenleveranties plus security guarantees in ruil voor grondstoffen, dan zie ik dat als een win persoonlijk.

maar voor nu is het speculeren en eerst maar zien of er uberhaupt een deal is of komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zo lang Ukraine het grondgebied terugkrijgt (inclusief Krim et cetera), en de Russen nog wat moeten betalen voor de aangerichte schade is er een hoop mogelijk. Vergeet niet dat Putin geen 2e kans meer krijgt, geef Ukraine een paar jaar opbouwtijd en ze zijn tot de tanden bewapend. Rusland kan zo snel niet terugbouwen, en zijn nu hun hele Koude-Oorlog-voorraad kwijt. Die paar Armatas die ze theoretisch misschien kunnen bouwen is het probleem niet meer.

Als ze er nog de deal uit slepen dat de USA helpt met opbouwen van de fabrieken voor al die grondstoffen is het helemaal leuk.

Echter heb ik 0 verwachtingen van Rusland op dat vlak, die gaan nog even kijken hoe ver ze kunnen duwen. Zodra ze uberhaupt ergens mee akkoord gaan zijn ze al stuk genoeg om geen deal meer nodig te hebben.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-04 11:56
Muncher schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:06:
[...]

Ik hoor dit nu al een paar jaar dat Rusland bijna klaar is, maar echte tekenen daarvan zie ik niet. Heb jij een paar bronnen/experts die ik hierover kan nalezen?
Nee die heb ik niet, het was puur speculatie over wat hun beweegredenen zouden kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Oude AD uit Ierland wordt nu schijnbaar gedoneerd:

🇮🇪The Government of Ireland is to donate a substantial portion of Ireland’s ageing air defence systems to protect towns and small cities in Ukraine. Giraffe Mark IV radar systems will be transferred to the Ukraine. Ireland possesses 7 of the Giraffe systems, at least 3 are to be handed over.

🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 24 februari 2025

Ierland was in het verleden nog aardig voorzichtig qua donaties.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
[...]

Ik ontken niet dat je gelijk hebt overigens, wil er gewoon wat meer over lezen/weten/
De betrouwbare bronnen zeggen dit dan ook niet al een paar jaar. De huidige schattingen zijn wel dat ze richting het einde van dit jaar door hun USSR voorraden heen zijn. Maar dat is nog steeds iets anders dan bijna klaar zijn.
En hetzelfde geldt ook voor de economie, die wordt slechter, maar dat is niet hetzelfde als instorten.

Het enige dat je kunt zeggen is dat het niet goed gaat met de voorraden en de economie. Maar wanneer dat impact op het strijdverloop gaat geven weet niemand.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh

Er zijn wel tekenen. De eerste is hoe snel het materiaal van rusland aan het front verslechterd. En paar jaar terug zou het ondenkbaar zijn dat rusland ezels aan het front in zou zetten.

De grootste aanwijzing is denk ik dat de russische centrale bank buitenspel gezet is. En nog wel publiek door
poetin en dat de president van de centrale bank daar in bedekte bewoordingen publiek over klaagt.

De inflatie in rusland loopt op maar de centrale bank mag de rente niet verhogen.

Ook recent nieuws is dat de russische regering russische banken gedwongen heeft om op zeer grote schaal leningen (tegen voor banken ongustige voorwaarden) te verlenen aan de russische wapenindustrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Volgens het hoofd van de Oekraïense buitenlandse inlichtingendienst wilt Rusland in 2025 welgeteld 3000 lange afstandsraketten (Iskander, Kalibr etc..) en 7 miljoen artillerie en grote mortier granaten produceren.

Dat zou in beide categorieën stukken meer zijn dan voorgaande jaren.

[ Voor 1% gewijzigd door Yakolev op 24-02-2025 15:46 . Reden: De / Het blijft voor mijn een issue ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:30

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Klopt, en bij dezen kan ik aankondigen dat ik 5 miljoen granaten van plan ben te produceren in mijn schuurtje, en minstens 40 hele tanks!

(voor het geval iemand de AIVD wil inschakelen: rustig maar, ik doe hetzelfde als Rusland: even wat roepen voor de aandacht)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:20

Fanta

FordPerformance™️

Yakolev schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:37:
Volgens de hoofd van de Oekraïense buitenlandse inlichtingendienst wilt Rusland in 2025 welgeteld 3000 lange afstandsraketten (Iskander, Kalibr etc..) en 7 miljoen artillerie en grote mortier granaten produceren.

[Twitter]
[Twitter]
Ze kunnen zoveel willen. De vraag is of ze het ook kunnen.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
FreezeXJ schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:42:
Klopt, en bij dezen kan ik aankondigen dat ik 5 miljoen granaten van plan ben te produceren in mijn schuurtje, en minstens 40 hele tanks!

(voor het geval iemand de AIVD wil inschakelen: rustig maar, ik doe hetzelfde als Rusland: even wat roepen voor de aandacht)
....
Volgens het hoofd van de Oekraïense buitenlandse inlichtingendienst

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Stel er zou geen draagvlak zijn dan zou het geen zin hebben.
Uit het verhaal van schoof is niet op te maken dat er geen draagvlak zou zijn.
NOS:
In Den Haag wordt vandaag op meerdere ministeries de Oekraïense vlag gehesen.
Niet komen (of mogen komen 8) ) is ook een statement.

Er is maar eentje die geen steun aan Oekraïne wil.

toch wel een vertegenwoordiging vanuit NL
Jesse Klaver is vanuit zijn rol als voorzitter van de Tweede Kamercommissie Buitenlandse Zaken wel aanwezig in Oekraïne.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:45
Het verhaal blijft hetzelfde, dit zegt iets over wat rusland zou willen, maar niet over de haalbaarheid. Afgelopen jaren waren de meldingen van wat ze wilden ook zelden in lijn met wat ze daadwerkelijk voor elkaar kregen. Maar ook die meldingen werden wel gedeeld door de inlichtingendiensten. Het blijft dus even afwachten bij dit soort mededelingen wat nu de echte praktijk zal zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Fanta schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Ze kunnen zoveel willen. De vraag is of ze het ook kunnen.
Het wijkt een beetje af van de schattingen van de productiecapaciteit in december:
Maar wat je zegt er is een verschil tussen willen en kunnen.
Russia's arsenal of long-range missiles currently consists of up to 1,400 units of various types, with a significant portion being a stockpile reserve. At the same time, the aggressor country is capable of producing 120 to 150 Iskanders, Kalibers, and X-101 missiles per month, states Andrii Yusov, representative of the Defense Intelligence of Ukraine.
https://newsukraine.rbc.u...te-shares-1735347294.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Het wijkt een beetje af van de schattingen van de productiecapaciteit in december:
Maar wat je zegt er is een verschil tussen willen en kunnen.

[...]

https://newsukraine.rbc.u...te-shares-1735347294.html
Ik vind een jaarlijkse productie obv december data van max 1800 long range missiles al behoorlijk eigenlijk. Ze willen dat nu dus opschalen naar 3000. Rusland kennende gaat dat uiteraard niet lukken, maar als ze van 1800 nu hun productie verhogen is dat al zorgelijk wmb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Ik vind een jaarlijkse productie obv december data van max 1800 long range missiles al behoorlijk eigenlijk. Ze willen dat nu dus opschalen naar 3000. Rusland kennende gaat dat uiteraard niet lukken, maar als ze van 1800 nu hun productie verhogen is dat al zorgelijk wmb.
Een productie van max 1800 van 3 verschillende typen (Iskander, X-101, Kalbr).

Rusland heeft echter nog een hele scala aan andere raketten die het ook produceert; Zircon, Kinzhal, X-59/69, P-800, en waarschijnlijk nog anderen.., dus de getallen kunnen vermoedelijk nog hoger liggen. Waarom hij deze niet noemt in dat artikel is mij niet duidelijk.

Eens even opgezocht wat de maandelijkse productiecijfers zijn van deze volgens verscheidene bronnen:

Kinzhal6-10
Zircon10
P-800 Oniks10-20
Kh-59/69Onbekend

Bronnen:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/09/23/7476408
https://bulgarianmilitary...ched-missiles-every-month
https://english.nv.ua/nat...ntelligence-50414888.html
https://global.espreso.tv...-missiles-military-expert

[ Voor 36% gewijzigd door Yakolev op 24-02-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
Yakolev schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:37:
Volgens het hoofd van de Oekraïense buitenlandse inlichtingendienst wilt Rusland in 2025 welgeteld 3000 lange afstandsraketten (Iskander, Kalibr etc..) en 7 miljoen artillerie en grote mortier granaten produceren.

[Twitter]
[Twitter]
In beide gevallen is het een intentie, ik kan ook roepen dat ik volgend jaar 1.000.000.000 wil verdienen. Dat is niet zo moeilijk.

Dit waarmaken, dat is moeilijk. (Hoewel ik denk dat Poetin wel te horen gaat krijgen dat die aantallen ook echt gehaald gaan worden, zo werkt het systeem nu eenmaal)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Three years of resistance.
Three years of gratitude.
Three years of support.
Three years of unity.
Three years of assistance.

Thank you for these three years of us standing together in defence of our state and our people.
Thank you for every battle Ukraine has won.
Thank you for every position that we - all Ukrainians - have secured.
Thank you for your contribution to our shared future.
Thank you to our warriors for their bravery, you are the best in the world.

Three years of full-scale war is a very long time, but the Ukrainian people have defended their right to independence and to a state of their own.

Thank you all for your support!
🫡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

let op de laatste seconden; zijn publiek lijkt hem niet te geloven.

uit de persco van bezoek Macron
🇺🇸🇺🇦🤔 "I hope Zelensky will come to the Oval Office to sign a peace agreement," - Trump

▪️Trump said "we'll see" when asked if Ukraine should cede territory.

▪️Trump: I hope Ukraine can get some of its land back.

▪️Putin told me he has no problem with deploying European troops in Ukraine as part of a peace deal.

[ Voor 59% gewijzigd door Tens op 24-02-2025 19:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

De VS stemt tegen op VN resolutie die Russische agressie veroordeelt en terugtrekking eist.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QT2ga8CZ6e79IUFwWsj8fOmBANw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DG1SQC4IxVvjzyzgBqBFa97o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 22:00
Tens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:42:
De VS stemt tegen op VN resolutie die Russische agressie veroordeelt en terugtrekking eist.

[Twitter]

[Afbeelding]
land of the free tussen de schurken staaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
[...]

Goed dat Brekelmans dit zegt natuurlijk, maar het moet niet met woorden gaan, maar met wapens. Daar is Oekraine meer mee geholpen.

Met de PVV in het kabinet heb ik niet veel hoop in het leveren van (extra) wapens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Tens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:42:

[Twitter]

[Afbeelding]
Lees even een paar posts terug over wat er daarna gebeurde ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

duvekot schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Lees even een paar posts terug over wat er daarna gebeurde ....
Grondstoffen deal en raketproductie, ik mis wat denk ik. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Tens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:50:
[...]

Grondstoffen deal en raketproductie, ik mis wat denk ik. :?
Sorry @Tens .. te veel overlap vandaag tussen twee topics ...
duvekot in "[ZT] Trump II en de Amerikaanse politiek"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:25
Tens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:35:
let op de laatste seconden; zijn publiek lijkt hem niet te geloven.

[Twitter]

uit de persco van bezoek Macron

[...]
Wat een deal! Grondstoffen opgraven voor een habbekrats terwijl de bondgenoten hun troepen mogen stallen voor de veiligheid! Wat een nare vent zeg.. Het wordt met de dag gekker daar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:35

pro_6or

amateur_60r

[...]

Vandaag op Twitter, een lange trein met een stuk of 20 BRDM2 en 10 (schat ik zo) 1V119.

Jompy gaf eind vorig jaar al aan dat deze nu uit de mottenballen kwamen. Nu dus op naar het front. Dit zijn die ontzettend duidelijke signalen die je wilde zien. Beide voertuigen zijn zeer matig geschikt voor de frontlijn. Niet is een beter woord. De 1V119 is een artillerie leidingsvoertuig. Geen bewapening en binnenruimte vol 30 jaar geleden out of date geraakte electronica. Brdm-2 een licht bewapende, nog lichter gepantserde verkenningswagen. Matig in terrein. Geen ruimte voor troepen. Denk dat ze die 1V119 als turtle troop carrier gaan inzetten.

[ Voor 21% gewijzigd door pro_6or op 24-02-2025 22:39 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
pro_6or schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Vandaag op Twitter, een lange trein met een stuk of 20 BRDM2 en 10 (schat ik zo) 1V119.

[Embed]

Jompy gaf eind vorig jaar al aan dat deze nu uit de mottenballen kwamen. Nu dus op naar het front. Dit zijn die ontzettend duidelijke signalen die je wilde zien. Beide voertuigen zijn zeer matig geschikt voor de frontlijn. Niet is een beter woord. De 1V119 is een artillerie leidingsvoertuig. Geen bewapening en binnenruimte vol 30 jaar geleden out of date geraakte electronica. Brdm-2 een licht bewapende, nog lichter gepantserde verkenningswagen. Matig in terrein. Geen ruimte voor troepen. Denk dat ze die 1V119 als turtle troop carrier gaan inzetten.
Rusland moet toch redelijk op z'n tandvlees lopen om deze dingen in te zetten.
Geeft me toch echt het gevoel dat met nog een half jaar oorlog er veranderingen kunnen komen in de slagkracht van Rusland, de enigzins moderne Soviet meuk is toch echt op aan het raken.

Zo jammer dat Trump in de zak van Poetin zit, wat voor informatie zou hij toch over hem hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Laatst online: 19:57

PowerFlower

être diable et jouer fleur

gustaveau schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:51:
Zo jammer dat Trump in de zak van Poetin zit, wat voor informatie zou hij toch over hem hebben?
Follow the money.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7i1zAfodHZABDPjah2dOBaK5ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8czLYISikMd9j3bckOIcY6F.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Gister na het werk weer een YPR tegen gekomen op de snelweg. (Achterop een trailer uiteraard)
Vziw worden die nog maar voor 1 reden opgeknapt en getransporteerd.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

YakuzA schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:35:
Gister na het werk weer een YPR tegen gekomen op de snelweg. (Achterop een trailer uiteraard)
Vziw worden die nog maar voor 1 reden opgeknapt en getransporteerd.
yep:
Nederland doneert 25 YPR-pantserrupsvoertuigen voor gewondentransport aan Oekraïne. Dat heeft minister Ruben Brekelmans vandaag gemeld tijdens een bijeenkomst van de Ukraine Defence Contact Group (UDCG). Hierin komen meer dan 50 landen samen voor de coördinatie van militaire steun aan Oekraïne.12 feb 2025

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Canadese MRAP’s worden (binnenkort) ook geproduceerd in Oekraïne:
Ukroboronprom, Roshel to Establish Armored Vehicle Manufacturing in Ukraine
https://mil.in.ua/en/news...-ukraine/#google_vignette

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

[...]

Geeft me toch echt het gevoel dat met nog een half jaar oorlog er veranderingen kunnen komen in de slagkracht van Rusland, de enigzins moderne Soviet meuk is toch echt op aan het raken.

*knip* offtopic

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 28-02-2025 08:22 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Lijkt me ook niet voor niets dat Putin nu ineens wel serieus aan het praten is voor vrede. Deels vanwege Trump, maar deels omdat het front ineens zomaar kan instorten als het spul echt op is.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:11

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

FunkyTrip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:01:
[...]

Lijkt me ook niet voor niets dat Putin nu ineens wel serieus aan het praten is voor vrede. Deels vanwege Trump, maar deels omdat het front ineens zomaar kan instorten als het spul echt op is.
Niks serieus. Hij bespeelt Trump omdat Trump wil kunnen zeggen dat hij het heeft opgelost.
Putin legt zo vooral de druk bij Oekraïne neer.

Niks serieus, zijn leger blijft elke dag onschuldigen vermoorden.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-04 23:17

tuinïnen

Eventus stultorum magister

FunkyTrip schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:01:
[...]

maar deels omdat het front ineens zomaar kan instorten als het spul echt op is.
Dit horen we natuurlijk al sinds 2022. Ga er maar vanuit dat zolang er geld is er materiaal, munitie en manschappen zijn, in welke vorm dan ook. In ieder geval voldoende om druk te blijven zetten op Oekraïne en langzaam terrein te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
tuinïnen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:00:
Dit horen we natuurlijk al sinds 2022. Ga er maar vanuit dat zolang er geld is er materiaal, munitie en manschappen zijn, in welke vorm dan ook. In ieder geval voldoende om druk te blijven zetten op Oekraïne en langzaam terrein te winnen.
Dat valt best mee. De verschuiving gaat langzaam maar is wel zichtbaar. rusland is begonnen met een enorme overmacht dus dat voordeel is niet zomaar weg. Maar beetje bij beetje zie je Oekraïne beter georganiseerd worden en het bij rusland meer chaos worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

tuinïnen schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Russisch instorten gaat niet gebeuren, maar het trage opschuiven zal naar verwachting echt wel stoppen als de extra panster voorraden op zijn. Niet voor niks blijven ze toch steeds maar alles aanslepen.

Als Putin nu een adempauze (want dat is een "vrede" onder US voorwaarden) gaat krijgen en de claims gelegitimiseed worden is Ukraine gewoon verraden. Onder geen beding mee akkoord gaan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
3 jaar oorlog alweer inderdaad, een lange tijd en een hoop gebeurd. Ik zie veel video’s online voorbij komen van die eerste paar dagen oorlog 3 jaar geleden.
Van vluchtende auto’s met gezinnen die onder vuur worden genomen, leger voertuigen die de steden binnenrijden en op alles wat beweegt lukraak het vuur openen. Toen waren de steden nog bewoond en werd er in de straten gevochten terwijl mensen vanuit hun huiskamer konden toekijken wat voor horror zich buiten afspeelde.

Een hoop beelden was ik ook al weer vergeten dus het is ook goed om weer even voorbij te zien komen (niet minder gruwelijk om te zien).

We zitten nu natuurlijk in een wezenlijk andere fase van de oorlog met een vooral statische frontlinie en de steden waarin nu gevochten wordt zijn de meesten ontvlucht.
Natuurlijk worden er nog steeds burgers onder vuur genomen met lange afstandsraketten, maar zoals ik zei, een wezenlijk andere situatie als die eerste dagen/weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy-WhSeROBmUw24uWji-b-qYv0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6p0JFL4F24o4a22AITak7J8i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:43
Die foto heeft wel hevig inspiratie opgedaan:

Afbeeldingslocatie: https://www.1728.org/iwo-jima3.png

Deze heet : Raising the flag on Iwo Jima.

[ Voor 19% gewijzigd door asing op 25-02-2025 19:27 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
asing schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:26:
Die foto heeft wel hevig inspiratie opgedaan:

[Afbeelding]

Deze heet : Raising the flag on Iwo Jima.
Klopt, deed mij daar ook direct aan denken. Daarnaast hebben we ook nog de bekende vlaggen foto vanuit Berlijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Kwam zojuist deze grafiek nog tegen mbt de dagelijkse casualties aan de kant van Rusland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uIw9NnuJzTUYls6eg5SKnkhfMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9fHogt4k7l1N4qHgJrSNxkc.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/h9MZMCrv16

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLF_9PwyFZHTiA2r9re9Ahvb7oU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Io4HQTtbGJbhY0fvMfsLNla3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Russische productie van Shahed-achtige drones blijft maar omhoog gaan. Ook wel te zien aan de dagelijkse aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:47

DropjesLover

Dit dus ->

Yakolev schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:03:
Russische productie van Shahed-achtige drones blijft maar omhoog gaan. Ook wel te zien aan de dagelijkse aanvallen.

[Twitter]
Als Oekraine kan opschalen, dan kan Rusland dat natuurlijk ook.

Vroeger waren het alleen dure kruisraketten die dergelijk bereik hadden, deze drones zijn zo veel goedkoper dat het echt de wereld veranderd heeft.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Shahed is zeer lichte (modelbouwwereld) motor en wat fiber glas en low grade electronica.

De massale raket aanvallen waar eerder nog steeds de berichten over werden gepost blijven gelukkig steeds vaker uit. Hopen dat dat zo blijft.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
*knip* Voeg s.v.p. een bron toe, je hebt dit ergens vandaan en dat missen we hier nu.

[ Voor 69% gewijzigd door teacup op 26-02-2025 17:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

Klaagzang van fighterbomber: De UMPK's glide bombs komen niet of nauwelijks meer aan, maar alles gaat volgens plan. "ask any officer ranked general of higher".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwoT6uKCx60aOELiFNh_F-rnlrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kcXHKLo1n7xBuflsTYlLqLqv.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qn5hnVjvV2PxSmbJJcp5rr7Spqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TecZx36IWwTYHao1XuZW4jc8.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AclAhyMZTqQYsMF7vZ0jAX5HmXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gESV4Z4L5WPfElD2VUejVZjV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:04:
Klaagzang van fighterbomber: De UMPK's glide bombs komen niet of nauwelijks meer aan, maar alles gaat volgens plan. "ask any officer ranked general of higher".

[Twitter][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De KPI van de Russische commandant/piloot is alleen maar het afvinken van het afwerpen van die bom, of die raak is of niet maakt voor de KPI niet echt uit, zolang er maar een vinkje op papier staat is het klaar en goed genoeg voor de commandant daarboven.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Schijnbaar afgelopen nacht ook drones naar de vliegvelden in de Krim gestuurd?
"Units of the Ukrainian Armed Forces’ unmanned systems, the Main Intelligence Directorate, in cooperation with other components of the Defense Forces, carried out strikes on a number of strategic Russian military targets in Russia’s Krasnodar territory and the temporarily occupied territory of Ukrainian Crimea during at nighttime on February 26, 2025. Among other things, fire strikes targeted military airfields Saki and Kacha, as well as the Tuapse oil refinery," the statement reads.
https://www.ukrinform.net...-tuapse-oil-refinery.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-04 14:29
Yakolev schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:03:

[Twitter]
En nu hopen dat de anti-drone laser voertuigen productie snel gaat toenemen...

7 ct energiestoot voor de prijs van een shahed... éérlijke ruil O-)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-KM9jif6nkLZ3J9hGBIiorO7VY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gL2e9Bruwfw50nX4xrfzTQy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Schijnbaar weer wat verse aanvoer uit Noord Korea:
The National Intelligence Service of South Korea said that the DPRK regime appears to have sent additional troops to support Russia's war against Ukraine, which have already been deployed to the front line in Russia’s Kursk region.
https://www.ukrinform.net...e-south-korean-intel.html

PSN

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:28
Zie ik dat goed dat de laatste weken (?) er heel weinig kruisraketten, ICBM's en medium-range raketten worden gelanceerd door RU?

[ Voor 12% gewijzigd door brecht_vb op 27-02-2025 16:28 ]

• Tens

Tens

brecht_vb schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:27:
Zie ik dat goed dat de laatste weken (?) er heel weinig kruisraketten, ICBM's en medium-range raketten worden gelanceerd door RU?
Al een tijdje inderdaad. Dacht dat ze opspaarden voor het drie jarig jubileum, binnenkort zal er wel weer een massa launch komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:52

Fiber

Beaches are for storming.

En de sloop van het Russische leger blijft gewoon onverminderd doorgaan ondanks alle gedoe in de politiek en zo. Echt ongelooflijk knap van de Oekraïners. _/-\o_

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SI3-dl9rqHWpOg2gaWVAufgbscA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vi3Syc6M2bIoG8hvlVsIGaUT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:47

DropjesLover

Dit dus ->

Tens schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Al een tijdje inderdaad. Dacht dat ze opspaarden voor het drie jarig jubileum, binnenkort zal er wel weer een massa launch komen.
Je zou verwachten dat het opgespaarde spul net op de 24e/25e verschoten zou worden, om een politiek statement te maken.
Of ze sparen het op ter ondersteuning van een voorjaarsoffensief.
Of
Of
Of
:P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
PoV filmpje van Russen in de aanval met Dessertcross nabij Pokrovsk

Link: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/UsF31WzVZP

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-04 14:29
ZOOOoooo... gaat ie goed....

Ukrainian army hit tons of Russian thermobaric munitions warehouse, caused massive explosion

https://www.youtube.com/watch?v=zX4W9W_e5Yw

en nu hopen dat het idd waar is... maar lijkt mij wel.

edit: en met wat info: https://www.youtube.com/watch?v=mp0vk1VPYy0

[ Voor 14% gewijzigd door Hansieo op 28-02-2025 16:24 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:22
'k Wacht met spanning af wat de gevolgen van het absurde verloop van het bezoek van Zelensky aan het Witte Huis zijn voor de strijd. Ik hoop dat mijn vrees dat Ru nu alles uit de kast gaat halen, onterecht zal blijken te zijn.
Als Starlink en inlichtingen op een laag pitje zouden worden gezet, zal Ru bloed ruiken vrees ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-04 22:00
Cranberry schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:25:
'k Wacht met spanning af wat de gevolgen van het absurde verloop van het bezoek van Zelensky aan het Witte Huis zijn voor de strijd. Ik hoop dat mijn vrees dat Ru nu alles uit de kast gaat halen, onterecht zal blijken te zijn.
Als Starlink en inlichtingen op een laag pitje zouden worden gezet, zal Ru bloed ruiken vrees ik....
Hoop het dan kunnen ze oprukken met hun ezels.

En dan keihard samen met EU terugslaan #hopen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
AD raketten te produceren in Oekraïne:

Norwegian Kongsberg is establishing a joint venture in Ukraine for the mass production of NASAMS missiles based on Ukrainian technologies. Production is set to launch in the coming months, enabling faster air defense supplies without import delays and strengthening Ukraine’s defense industry.

WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 28 februari 2025

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Muncher
Cranberry schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 22:25:
Toch bijzonder hoe iemand die een comedian was voor de oorlog nu president is en iemand die president was voor de oorlog nu een comedian (alhoewel een hele slechte).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
De gebeurtenissen van vandaag zetten mij wel aan het denken wat de gevolgen zullen zijn op het slagveld zou de Verenigde Staten besluiten alle steun aan Oekraïne stop te zetten.

Op korte termijn zal er denk ik weinig gebeuren. Ik vermoed dat Oekraïne van vrijwel alle Amerikaanse wapensystemen genoeg op voorraad heeft. Op het gebied van voertuigen zijn we (bijna) op het punt gekomen dat Oekraïne meer (en beter) materiaal heeft dan Rusland. Ik denk dus niet dat we hier ooit een gebrek aan zullen zien en de Europese landen kunnen meer geven zouden ze dat willen.

Waar ik vooral bang voor ben is het verliezen van Amerikaanse ISR. Geen enkel Europees land (of het hele collectief) komt bijvoorbeeld in de buurt van wat de Amerikanen hebben. Ja, wij hebben een aantal spionage satellieten, maar de Amerikanen (samen met de Chinezen, en ook in mindere mate de Russen) liggen hier ver op ons voor. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat Russische troepenbewegingen wellicht gemist zullen worden waardoor het Oekraïense leger minder tijd heeft om te reageren in bepaalde situaties.

Verder zullen er denk ik wel tekorten kunnen ontstaan van ammunitie van bepaalde high-tech wapen systemen als Patriot, of ATACMS en GLMRS raketten. Voor het eerste hebben we gelukkig een Europees alternatief, maar voor het tweede moet Merz eens heel snel opschieten om Taurus beschikbaar te stellen voor Oekraïne.

Gekoppeld met de aanhoudende mankracht issues zie ik het op middellange termijn somber in. Gelukkig is Rusland wel vrijwel al haar slagkracht kwijt, dus tenzij er een volledige instorting is van het Oekraïense leger zullen de grenzen denk ik vooralsnog vrij statisch blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:11

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Dit topic gaat sluiten.

Nieuwe reacties kunnen worden geplaatst in Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2025-M3

De Maart-reacties in dit topic gaan ook naar dat topic toe.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid