De gebeurtenissen van vandaag zetten mij wel aan het denken wat de gevolgen zullen zijn op het slagveld zou de Verenigde Staten besluiten alle steun aan Oekraïne stop te zetten.
Op korte termijn zal er denk ik weinig gebeuren. Ik vermoed dat Oekraïne van vrijwel alle Amerikaanse wapensystemen genoeg op voorraad heeft. Op het gebied van voertuigen zijn we (bijna) op het punt gekomen dat Oekraïne meer (en beter) materiaal heeft dan Rusland. Ik denk dus niet dat we hier ooit een gebrek aan zullen zien en de Europese landen kunnen meer geven zouden ze dat willen.
Waar ik vooral bang voor ben is het verliezen van Amerikaanse ISR. Geen enkel Europees land (of het hele collectief) komt bijvoorbeeld in de buurt van wat de Amerikanen hebben. Ja, wij hebben een aantal spionage satellieten, maar de Amerikanen (samen met de Chinezen, en ook in mindere mate de Russen) liggen hier
ver op ons voor. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat Russische troepenbewegingen wellicht gemist zullen worden waardoor het Oekraïense leger minder tijd heeft om te reageren in bepaalde situaties.
Verder zullen er denk ik wel tekorten kunnen ontstaan van ammunitie van bepaalde high-tech wapen systemen als Patriot, of ATACMS en GLMRS raketten. Voor het eerste hebben we gelukkig een Europees alternatief, maar voor het tweede moet Merz eens heel snel opschieten om Taurus beschikbaar te stellen voor Oekraïne.
Gekoppeld met de aanhoudende mankracht issues zie ik het op middellange termijn somber in. Gelukkig is Rusland wel vrijwel al haar slagkracht kwijt, dus tenzij er een volledige instorting is van het Oekraïense leger zullen de grenzen denk ik vooralsnog vrij statisch blijven.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.