"Binnen" als door het golfplaten dak heen gegaan en daar ontploft. Kijk even naar de beelden die al gedeeld zijn eerder vandaag.MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:44:
@YakuzA Binnen? Ernaast neem ik aan? Die sarcofaag is 10 meter dik.
Het gekke is, deze staat wel érg dichtbij BelaRus, dus als de wind verkeerd staat....Caelorum schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 14:41:
Geen idee of ze weer met een nieuwe bezig zijn, maar dat beton wordt kapot gestraald, dus moet periodiek wel iets nieuws overheen, want de oude eerst weghalen is ook risicovol.
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
De genoemde 10 meter thickness lijkt ook een beetje een overstatement te zijn...duvekot schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:50:
[...]
"Binnen" als door het golfplaten dak heen gegaan en daar ontploft. Kijk even naar de beelden die al gedeeld zijn eerder vandaag.
De structuur is van staal met zowel binnen als buiten sandwichpanelen. Tis geen massieve structuur.
de koepel is zoiets:MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:05:
[...]
De genoemde 10 meter thickness lijkt ook een beetje een overstatement te zijn...
De structuur is van staal met zowel binnen als buiten sandwichpanelen. Tis geen massieve structuur.
https://www.volkskrant.nl...re-bouwsel-ooit~bab4c8fe/
https://image.volkskrant.nl/72984253/width/1280/veiligheid
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2025 16:12 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
@YakuzA dit plaatje zette me op het verkeerde been, hier wordt 10m thickness genoemd. Wat een rekbaar begrip blijkt 
/f/image/VA0QEDQBdASHEp8b0WyT4cyl.png?f=fotoalbum_large)
Ja, ik begrijp de constructie ook niet helemaal, maar blijkbaar zitten in dat stuk ook weer vloeren en opbouw oid (plaatje #4):MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:16:
@YakuzA dit plaatje zette me op het verkeerde been, hier wordt 10m thickness genoemd. Wat een rekbaar begrip blijkt
[Afbeelding]
🤬 A Russian strike drone with a high-explosive warhead hit the shelter that protects the world from radiation from the destroyed 4th power unit of the Chernobyl nuclear power plant at night, — Zelensky
— MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 14 februari 2025
PSN
Rusland en Oekraïne leveren weer lichamen van gevallen soldaten aan elkaar uit. Oekraïne ontvangt de overblijfselen van 757 soldaten, de Russen ontvangen die van 45 soldaten. Eerdere keren was er een vergelijkbare ratio.
Russia and Ukraine Exchange More Than 800 Soldiers’ Bodies
https://www.themoscowtime...00-soldiers-bodies-a88017
Russia and Ukraine exchanged the remains of 802 fallen soldiers, officials from both countries said Friday.
Moscow received the bodies of 45 soldiers, Russian lawmaker Shamsail Saraliyev told the RBC news website. Kyiv, meanwhile, said the remains of 757 Ukrainian servicemen were returned.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ik zag het bericht ook voorbij komen. Eerlijk, ik heb geen onderzoek gedaan maar, waar zit het verschil in cijfers dan in? Zijn die russen dan meer MIA? Dat ze kwijt zijn zegmaar.Yakolev schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:53:
Rusland en Oekraïne leveren weer lichamen van gevallen soldaten aan elkaar uit. Oekraïne ontvangt de overblijfselen van 757 soldaten, de Russen ontvangen die van 45 soldaten. Eerdere keren was er een vergelijkbare ratio.
[...]
Daily driver; MB R171 SLK280
waarschijnlijk omdat rusland gebied in neemt, dat er meer lichamen van beide kanten aan hun zijde van het front liggen.mir4dor schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:56:
[...]
Ik zag het bericht ook voorbij komen. Eerlijk, ik heb geen onderzoek gedaan maar, waar zit het verschil in cijfers dan in? Zijn die russen dan meer MIA? Dat ze kwijt zijn zegmaar.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Heeft ook te maken met de richting van het front denk ik. Ik denk dat Oekrainers niet de grey zone in gaan om dode tussen te verzamelen uit gestrande aanvallen.
Verschil in Ratio kan ook framing zijn van de Russen.
We leveren 1000 dode UA soldaten uit voor 100 dode Russen, dat komt natuurlijk omdat er aan Oekraïnse kant zoveel meer slachtoffers vallen!
We leveren 1000 dode UA soldaten uit voor 100 dode Russen, dat komt natuurlijk omdat er aan Oekraïnse kant zoveel meer slachtoffers vallen!
Natuurlijk. De ratio is in groffe lijnen wel bekend. Dit is zo’n beetje het tegenovergestelde. Maskirovka.
Dat is alles wat dictaturen doen. De aankleding is belangrijker dan de waarheid.
Dat is alles wat dictaturen doen. De aankleding is belangrijker dan de waarheid.
een treffende spreuk
Een lichaam wat je niet terug krijgt is Mia en hoef je ook niet de familie voor te betalen. Rusland wil ze niet terug. Oekraïne wel, die wil ze kunnen begraven
Russian sources, en de enige soldaat die niet klaagt is een soldaat op verlof. Maar vrijwel geen bevoorrading en rotatie ten westen van Selidove is goed nieuws. een probleemfrequentie bekend maken maakt het dan weer twijfelachtig.
:strip_exif()/f/image/ysPQXoxFykdvqXC0d95AHDPn.jpg?f=fotoalbum_large)
https://x.com/wartranslated/status/1890725389305082327
:strip_exif()/f/image/ysPQXoxFykdvqXC0d95AHDPn.jpg?f=fotoalbum_large)
A Russian volunteer has “exploded”: she’s lamenting the absence of EW systems, which results in “boys” dying needlessly in bloody assaults, while Ukrainian EW jams "everything." She points out the uncoordinated work of Russian developers, who solder junk in their workshops and… pic.twitter.com/r5UuGjf0H0
— WarTranslated (@wartranslated) 15 februari 2025
[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 15-02-2025 19:06 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Helaas is de instelling dus 'geef goed spul we willen winnen' en niet 'laten we er lekker mee kappen'.Tens schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:44:
Russian sources, en de enige soldaat die niet klaagt is een soldaat op verlof. Maar vrijwel geen bevoorrading en rotatie ten westen van Selidove is goed nieuws. een probleemfrequentie bekend maken maakt het dan weer twijfelachtig.
[Afbeelding]
[Twitter]
@Wren prima scores toch.
Zeker,maar ik had die categorie nog niet eerder zo hoog gezien volgens mij, meer iets voor de categorie vehicles.MikeyMan schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:24:
[...]
Helaas is de instelling dus 'geef goed spul we willen winnen' en niet 'laten we er lekker mee kappen'.
@Wren prima scores toch.
Een reden voor de wat hogere ''verliezen'' is dat Rusland na een aantal ''rustige'' weken opeens weer massief druk zet op het front. Natuurlijk de vraag of ze het kunnen behouden.
According to Deepstate the lull in the frontline situation may have ended, with 250 attacks today (compared to 100 yesterday).
— John Helin (@J_JHelin) 15 februari 2025
More so, the Russians have surged forward on the southern edge of the former Kurakhove bulge reaching Kostyantynopil and Ulakly with fighting ongoing. pic.twitter.com/PlToUrOVWR
[ Voor 40% gewijzigd door Yakolev op 16-02-2025 10:35 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
https://index.minfin.com.ua/en/russian-invading/casualties/Wren schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:48:
[...]
Zeker,maar ik had die categorie nog niet eerder zo hoog gezien volgens mij, meer iets voor de categorie vehicles.
onder: Dynamics of losses of the Russian army:
Daar kun je per onderdeel de verliezen bekijken, per dag of totaal.
Plek vier of vijf, het lijkt er opdat er wel echt iets groots is gebeurd.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
We zagen de laatste tijd (1 - 1,5 week) dat Oekraïne het initiatief leek over te nemen op sommige plekken, nadat de stoom er een beetje uit leek te zijn aan de Russische kant.
Nu probeert Rusland dus weer het initiatief te nemen.
Rusland heeft tegenwoordig 2 weken nodig om “mankracht” te genereren voor een aanval.
een treffende spreuk
Ik zie het net iets anders: ze hebben er geen vertrouwen in dat Trump binnen z'n 24 uur, of 24 dagen een oplossing biedt, dus dan maar weer knokken.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
die hogere cijfers hebben wellicht hier iets mee te maken:gise schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:17:
We zagen de laatste tijd (1 - 1,5 week) dat Oekraïne het initiatief leek over te nemen op sommige plekken, nadat de stoom er een beetje uit leek te zijn aan de Russische kant.
:strip_exif()/f/image/NP5XyWWBSM2rrAhflmAMXWpS.jpg?f=fotoalbum_large)
👀👀👀 pic.twitter.com/YacPnddFqL
— MAKS 24 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 16 februari 2025
Je hoort steeds meer dat het grootste probleem voor Oekraïne is het tekort aan soldaten.
Wat ik mij dan afvraag is waarom er alleen mannen verplicht naar het front worden gestuurd in Oekraïne? Waarom geen vrouwen? Is dit een cultureel iets? Je zou toch zeggen dat onder deze omstandigheden ook vrouwen in dienst moeten.
Iemand die hier meer over weet?
Wat ik mij dan afvraag is waarom er alleen mannen verplicht naar het front worden gestuurd in Oekraïne? Waarom geen vrouwen? Is dit een cultureel iets? Je zou toch zeggen dat onder deze omstandigheden ook vrouwen in dienst moeten.
De vrouwen zijn hard nodig om de economie een beetje draaiend te houden. In WWII stonden die aan de lopende band om wapens en munitie te maken.marktweakt schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:44:
Je hoort steeds meer dat het grootste probleem voor Oekraïne is het tekort aan soldaten.
Oekraïne kan nog meer mannen oproepen als het land de minimumleeftijd voor mobilisatie zou verlagen naar 18 jaar.
In het oekrainse leger zijn ook echt wel een aantal vrouwen actief hoor. Maar man of vrouw, het zijn soldaten. Er staan dus nergens wervende teksten M/v gezocht.marktweakt schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:44:
En de beelden: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/HNxm9UWbI2Tens schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:39:
[...]
die hogere cijfers hebben wellicht hier iets mee te maken:
[Afbeelding]
[Twitter]
Zoals ik al dacht, het gaat om het 155th in Kursk.
Ik denk met name dat Rusland nu echt vaart wilt zeggen in het terugnemen van Kursk omdat ze niet het front kunnen bevriezen in de onderhandelingen terwijl UA ook een stukje Rusland bezet houdt.
Er zijn al 6 tegenaanvallen in Kursk geweest. Rusland wil dit al een tijdje met man en macht.gise schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:22:
[...]
En de beelden: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/HNxm9UWbI2
Ik denk met name dat Rusland nu echt vaart wilt zeggen in het terugnemen van Kursk omdat ze niet het front kunnen bevriezen in de onderhandelingen terwijl UA ook een stukje Rusland bezet houdt.
Precies wat Oekraïne verwacht.
een treffende spreuk
Quote van Kriegsforscher, emphasis addedgise schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:22:
[...]
En de beelden: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/HNxm9UWbI2
Russian bolsheviks from infamous 155 marine brigade with the help of 4 BTR-82A and 1 T-80BVM attacked our positions in Kursk oblast.
All the vehicles were stopped and destroyed. Need to say, that every time AFU strikes RUAF command posts in Kursk oblast I… I sincerely hope that we won’t strike 155 marine brigade command posts. These sleeping agents from theirs command should awarded with the highest Ukrainian medals. Russians from that brigade are only capable of dying achieving barely anything.
Due to my modest estimates this brigade has lost since October 24 till February 25 a huge amount of AFV:
• 23 T-80BV/BVM;
• 31 BTR-82A;
• 43 BMP-3;
• 21 MTLB
Just a brigade. And they are fine with that. Putin loves them.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Weet niet de exacte datum, maar hier ook nog beelden van een andere aanval van Rusland: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/YhvNJbt4rG

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
nogmaals raffinaderij bij Ilsky. Nog geen beelden bij daglicht
An explosive night in Russia: Ukrainian drones attacked the Ilsky oil refinery in Krasnodar Krai. The facility produced 6.5M tons of oil annually. Reports say 90 UAVs & a Neptune missile were involved. Russian officials deny refinery hits but mention damaged homes. pic.twitter.com/WzADFSINi7
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 17 februari 2025
[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 17-02-2025 10:15 ]
Er zijn wat geruchten dat er ook oude Griekse F16's (gaan) worden opgekocht om aan Oekraine te doneren.
Maar tot dusver alleen de geruchten en minder betrouwbare berichten daar over.
Zou ergens in de achtergrond met de eerste leveringen van F35 kunnen komen via de politieke achtergangen.
Maar tot dusver alleen de geruchten en minder betrouwbare berichten daar over.
Zou ergens in de achtergrond met de eerste leveringen van F35 kunnen komen via de politieke achtergangen.
PSN
@YakuzA Niet ongunstig, ze hebben er 150 staan.
Overigens ook grappig; ze hebben ook Mirages en Rafales.
Misschien handig om daar meer in te investeren.
Overigens ook grappig; ze hebben ook Mirages en Rafales.
Misschien handig om daar meer in te investeren.
Typerend voor de steeds modernere oorlogsvoering met drones:
Blijft wel surrealistisch als je geen tegenstander persoonlijk ziet.
Russian soldier on the battlefield hasn't seen a single Ukrainian - only drones. The only time he saw Ukrainian troops was in captivity.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 17 februari 2025
PSN
Sowieso gaat de oorlog al een hele tijd via artillerie en raketten, dan zie je elkaar ook niet echt.YakuzA schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:33:
Typerend voor de steeds modernere oorlogsvoering met drones:
[Bluesky]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Zoals eerder genoemd: er zit een klein nadeeltje aan de fiber besturing.
*knip* video voldoet niet aan beleid vastgelegd in Leidraad voor het posten van video's in het [UKR] forum.. Bijschrift uit de link licht toe wat hierboven wordt bedoeld:
Russian drone operators were tracked by following the optic fibre and bombarded by drones.
*knip* video voldoet niet aan beleid vastgelegd in Leidraad voor het posten van video's in het [UKR] forum.. Bijschrift uit de link licht toe wat hierboven wordt bedoeld:
Russian drone operators were tracked by following the optic fibre and bombarded by drones.
[ Voor 62% gewijzigd door teacup op 18-02-2025 19:05 ]
Zelensky nu aan het lobby'en in Turkije iig, goed om te zien dat ook de aandacht nog op de onderdrukte minderheden op de Krim blijft liggen in die regio:
https://www.ukrinform.net...mmunities-in-turkiye.htmlPresident Volodymyr Zelensky has begun his visit to Türkiye with a visit to the Ukrainian Embassy and a meeting with the Ukrainian and Crimean Tatar communities.
PSN
Drones (mogelijk shaheds) geland en geëxplodeerd in woonwijken in Odesa 
Odesa…
— MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 18 februari 2025
‼️ A hospital in Odesa was also hit by the Russians... As soon as Lavrov lied that the Russians were not attacking the energy sector, a massive attack on Odesa is now underway.
— The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 18 februari 2025
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 82% gewijzigd door YakuzA op 18-02-2025 23:46 ]
PSN
*knip* linkdrop: we verwachten een samenvatting van wat te zien is en waarom het relevant is voor de discussie
[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 19-02-2025 09:02 ]
https://nos.nl/artikel/25...der-stroom-na-droneaanvalYakuzA schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:51:
Drones (mogelijk shaheds) geland en geëxplodeerd in woonwijken in Odesa
[Embed]
[Embed]
***members only***
vandaag, 03:43
Groot deel Oekraïense stad Odesa zonder stroom na droneaanval
Een groot deel van de Oekraïense havenstad Odesa zit zonder stroom, water en verwarming na een droneaanval.
Volgens de burgemeester van de stad gaat het om een massale Russische droneaanval. Hij rept niet over slachtoffers, maar stelt dat ook "ziekenhuizen, klinieken en sociale infrastructuurplaatsen geen verwarming meer hadden".
Members only:
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 19-02-2025 09:21 ]
PSN
Members only:
Inloggen
De eerste van de Noord-Koreaanse Koksans kan op Oryx zo te zien:
⚡On the front line, fighters of the 412th NEMESIS Regiment in Luhansk destroyed a rare 170-mm North Korean M1978 Koksan self-propelled artillery unit. The firing range of this self-propelled gun with a high-explosive fragmentation shell reaches 43 km, and with an active-reactive shell – 54-60 km.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 18 februari 2025
PSN
'we vallen geen burgerdoelen aan':
[Twitter: https://x.com/TheDeadDistrict/status/1892143631693160784]
[Twitter: https://x.com/TheDeadDistrict/status/1892143631693160784]
Ik zie best forse aantallen vandaag. Zo te zien zijn de AA's doelwit geweest, die ontbreken soms wekenlang in de cijfers, nu de afgelopen week al regelmatig wel. Ik zie ook weer berichten over een olie installatie bij Syzran. Ook valt het aantal MLRS op, ook die komen niet dagelijks in de statistieken. En het aantal 'andere voertuigen' is ook al een aantal dagen flink hoog (niet elke dag, maar toch).
Bij Pokrovsk is Oekraïne nog steeds (voorzichtig succesvol) in de tegenaanval, maar daarmee kan ik deze cijfers nog niet verklaren. Mogelijk dat er iets in Kursk speelt, met zoals eerder gemeld het arriveren van de Koreaanse artillerie. Maar verder ben ik even aan het gissen, want wat ook opvalt is dat sites als 'liveuamap.com' de laatste dagen wat stil is met meldingen.
Misschien is het gewoon mijn stille hoop die mij dingen laat zien die er niet zijn. Maar ik blijf het met interesse volgen wat er allemaal gebeurd, zeker met in het achterhoofd dat het (zoals bij Pokrovsk) piept en kraakt bij de Russen.
[ Voor 3% gewijzigd door Freakertje op 19-02-2025 11:18 ]
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
@Freakertje
Kijk gewoon eens naar de laatste update van DeepState - De Russen proberen weer het momentum terug te pakken door overal speldenprikken te doen.
Russische aanvallen zijn dan ook weer aan het toenemen.
Kijk gewoon eens naar de laatste update van DeepState - De Russen proberen weer het momentum terug te pakken door overal speldenprikken te doen.
Russische aanvallen zijn dan ook weer aan het toenemen.
The 250 attacks was an outlier, but the Russian attacks are starting to pick up pace again.
— John Helin (@J_JHelin) 19 februari 2025
Considering that, it's likely that the slow down in January and early February was a Russian operational pause rather than the Russian offensive culminating. https://t.co/IVUHJUm5A3
Putin op weg naar vrede
810th is wel in Kursk regio, maar deepstate heeft de positie nog 20 km van de grens waar gister nog clashes gemeld werden.
Head of the Center for Countering Disinformation (CCD) at the National Security and Defense Council, Andriy Kovalenko over het gebeuren:
Putin claims "the start of an offensive on Ukraine" from the Kursk region, claiming Russian forces have crossed the border. "The latest info I received just an hour ago says that last night, the 810th brigade crossed the Russia-Ukraine border," he stated.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 19 februari 2025
Ukraine's Center for… pic.twitter.com/Smf5neda6o
Tass:Putin claims "the start of an offensive on Ukraine" from the Kursk region, claiming Russian forces have crossed the border. "The latest info I received just an hour ago says that last night, the 810th brigade crossed the Russia-Ukraine border," he stated.
Ukraine's Center for Countering Disinformation already refuted Putin's claims, calling it a plain lie.
Erg benieuwd, is dit echt, wordt hij voorgelogen of verzint hij het zelf?ST. PETERSBURG, February 19. /TASS/. Russian troops have crossed the border with Ukraine in the Kursk Region, President Vladimir Putin said on Wednesday.
"The latest information that I received literally an hour ago: fighters of the 810th Brigade crossed the border of the Russian Federation and Ukraine and entered the enemy’s territory over the night," Putin said, responding to reporters’ questions as he visited a drone manufacturing plant in St. Petersburg.
Russian troops continue to advance along the entire line of engagement, Putin said.
"Our forces are advancing along the entire line of contact," the head of state pointed out.
810th is wel in Kursk regio, maar deepstate heeft de positie nog 20 km van de grens waar gister nog clashes gemeld werden.
Head of the Center for Countering Disinformation (CCD) at the National Security and Defense Council, Andriy Kovalenko over het gebeuren:
The Russian subversive group that attempted to enter the territory of Ukraine from the Kursk region has been destroyed, and Russian dictator Vladimir Putin's information about a large-scale Russian offensive is a lie.
According to Ukrinform, the head of the Center for Countering Disinformation (CCD) at the National Security and Defense Council, Andriy Kovalenko, said this in a Telegram message.
“Regarding the information on Kursk region that appeared on social networks. There was an attempt by a Russian subversive group to enter the territory of Ukraine. The subversive group was destroyed. There is no group of Russian troops capable of carrying out a large-scale offensive on the territory of Ukraine. Attempts by Russian subversive reconnaissance groups are frequent, but the DRG is destroyed by the Defense Forces. Putin's information about a large-scale Russian offensive is a lie,” Kovalenko said.
As reported, earlier on February 19, Putin said that he had allegedly been informed that Russian troops had crossed the border with Ukraine in the Kursk region and that Russian Armed Forces troops were advancing along the entire contact line.
[ Voor 33% gewijzigd door Tens op 19-02-2025 16:52 ]
Bij eenieder mag men wachten op onafhankelijke verificatie bij een dergelijk bericht en de geschiedenis toont aan dat dat dubbel en driedubbel het geval is bij rusland.Tens schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:20:
Putin op weg naar vrede
[Twitter]
[...]
Tass:
[...]
Erg benieuwd, is dit echt, wordt hij voorgelogen of verzint hij het zelf?
[...]
Vergeet niet dat de woordendiarree uit die regio in 2022 nog claimde helemaal niet van plan te zijn de oorlog zo ver te intensiveren, terwijl de legers op foto's zichtbaar klaarstonden om naar Kiev op te stomen.

+6 air defense? Dat is wel heel erg veel.
Zouden die Franse Mirages daar goed in zijn?
Draaien die al missies? ZIjn op 7 feb in Oekraine aangekomen.gustaveau schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:00:
[...]
Volgens mij zijn die alleen voor de Scalp / Stormshadow, ter vervanging van de oude SU24's.gustaveau schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:00:
[...]
Wild Weasel missies zijn heel link, en Mirages worden niet in het artikel genoemd als vliegtuigen die daar voor geschikt zijn.
Het is in februari meer dan wat we de laatste 4-5 maanden zagen, maar bv de eerste negen maanden van vorig jaar was het gemiddeld hoger.gustaveau schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:00:
[...]
Misschien een verse batch Harm raketten, maar je ziet ook de laatste weken een stijging in MLRS wat mogelijk betekent dat er meer Oekraïense drones verder achter het front opereren.
Het kan zijn dat Oekraïne aan Trump wil laten zien dat ze het ook Trump moeilijk kunnen maken als deze 'onderhandelingen' de verkeerde kant op gaan. Een forst hoger olieprijs is in het algemeen niet gunstig voor een Amerikaanse president.Tens schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:55:
Misschien een verse batch Harm raketten, maar je ziet ook de laatste weken een stijging in MLRS wat mogelijk betekent dat er meer Oekraïense drones verder achter het front opereren.
Ligt eraan wat er met "Russian troops continue to advance along the entire line of engagement" wordt bedoeld.Tens schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:20:
Volgens Poetin: De Russische troepen verjagen de Oekraïners en winnen terrein.
Maar het kan ook zijn dat het gewoon "de troepen reizen van hun kamp naar het front" is en dat ze met gekruiste vingers zitten of ze daar wel heelhuids aankomen en niet eindigen zoals de vele wrakken waar ze langs rijden.
Maar Oekraïne doet ook aan tactisch terugtrekken. Dus wanneer ze overlopen dreigen te worden, zullen ze terugtrekken om erger verlies te voorkomen. Alleen zorgen ze er wel voor dat het een hoge prijs is voor Rusland. (hoewel... een dode soldaat hoef je niet te betalen, dus dat bespaart alleen maar)
Dat is aardig op weg naar 900k voor volgende maand en 1 miljoen voor de zomer. Tenzij het vredesoverleg succesvol is.
let the past be the past.
En ze schijnen ook wel wat AA raketten erbij te hebben om de vliegtuigen van de tegenstander meer te suppressen, maar voor de gevaarlijke anti AD missies zou ik ze ook niet zo snel verwachten.SiErRa schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:45:
[...]
Volgens mij zijn die alleen voor de Scalp / Stormshadow, ter vervanging van de oude SU24's.
PSN
Russian troops continue to advance along the entire line of engagement is ondubbelzinnig te vertalen als dat er op de hele front linie terrein winst wordt gemaakt, vanwege 'advance.'SPee schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:50:
[...]
Ligt eraan wat er met "Russian troops continue to advance along the entire line of engagement" wordt bedoeld.
Volgens Poetin: De Russische troepen verjagen de Oekraïners en winnen terrein.
Maar het kan ook zijn dat het gewoon "de troepen reizen van hun kamp naar het front" is en dat ze met gekruiste vingers zitten of ze daar wel heelhuids aankomen en niet eindigen zoals de vele wrakken waar ze langs rijden.
Maar Oekraïne doet ook aan tactisch terugtrekken. Dus wanneer ze overlopen dreigen te worden, zullen ze terugtrekken om erger verlies te voorkomen. Alleen zorgen ze er wel voor dat het een hoge prijs is voor Rusland. (hoewel... een dode soldaat hoef je niet te betalen, dus dat bespaart alleen maar)
[...]
Dat is aardig op weg naar 900k voor volgende maand en 1 miljoen voor de zomer. Tenzij het vredesoverleg succesvol is.
Nog wat voorbehoud, met deze beelden geen 100% bevestigd verlies. Maar als dit werkelijk een Russische heli minder betekent, is dat de eerste door een drone.
Russian soldier wanted to film a beautiful flight but ended up capturing the downing of a Mi-28 by a Ukrainian FPV drone. pic.twitter.com/zr6ngf8gBT
— WarTranslated (@wartranslated) 20 februari 2025
*knip* Allemaal voorstelbaar maar een dergelijke algemene uitspraak heeft een bron nodig die de algemeenheid ervan ondersteunt.Tens schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:20:
Achteraf gooiden ze de meat waves ertegenaan om de geclaimde terreinwinst te realiseren. Als er hard genoeg geduwd wordt, dan is buigen beter dan breken.
Het lobbyen begint met samenvattingen schrijven voor de politici die hun huiswerk niet doen. Dan krijg je dingen zoals SMO op russische wijze uitgelegd, klimaatverandering door oliemaatschappijen uitgelegd, privacy uitgelegd door Google,...
Saudi-Arabië is niet random gekozen. De vorige keer hadden ze een hekel aan Al Jazeera (De mensen konden dankzij Qatar's televisie live meekijken naar de vooruitgang van de Arabische Lente in de andere landen.). SA en Emiraten spendeerden tientallen miljoenen dollar aan donaties en propaganda om Trump te overtuigen op sancties op Qatar te zetten. SA had een anti-extremisme tentoonstelling gehouden om Trump in hun visie te doen geloven.
Het gedeelte over Qatar, SA en Emiraten begint vanaf 12:30
YouTube: The Wars of Donald Trump
De *knip* niet verbasteren ~ Russen zijn niet verfijnd en hebben buitenlandse consultants nodig. In de 18de eeuw huurden ze buitenlandse consultants om de vervalsde russische geschiedenis te schrijven. Nu hebben ze waarschijnlijk SA-expertise ingehuurd om Trump vol te laden met russische narratieven zoals hoe hij overtuigd werd om sancties op Qatar te zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door teacup op 20-02-2025 18:34 ]
Deepstate laat nu wel een Russische terreinwinst zien, bij de grens aan de westkant van het door Oekraïne bezette deel dan de regio. 810th Naval Infantry Brigade lijkt echter aan de oostkant te zitten.rapture schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:01:
Een gedeelte komt door de officieren die rond kerst en nieuwjaar terrein winsten geclaimd hadden om de bonussen binnen te halen. Achteraf gooiden ze de meat waves ertegenaan om de geclaimde terreinwinst te realiseren. Als er hard genoeg geduwd wordt, dan is buigen beter dan breken.
De Arabische landen zijn al jaren druk bezig te proberen salonfähig te worden, vooral door zich in de grote sporten in te kopen. Wat overigens niet betekent dat ze een meer westerse koers varen.
https://t.me/noel_reports/24630“A significant portion of the money sent to Ukraine actually ended up in the hands of U.S. officials. That’s why Zelensky says he received only 50% of the funds,” Elon Musk said.
[ Voor 40% gewijzigd door Spykie op 20-02-2025 20:11 ]
En zelfs mét geld komt Oekraïne nu al minder goed aan wapens:
https://t.me/noel_reports/24628"Europe provides funds, but arms deliveries from the US to Ukraine have stalled. Even weapons meant for sale are now on hold. Companies ready to supply them tomorrow are waiting—no decision yet. Everyone expects a resolution so that arms can keep flowing, even for money," Head of Ukraine’s Defense Committee Roman Kostenko said.
Wut? Dus ze gaan nu hun gezicht redden(uitspraken Trump) door de corruptie-beschuldigingsvinger naar de US te wijzen? Deep State dan natuurlijk.
Begrijp ik het zo goed?
Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.
Ik snap 'm ook nog niet helemaal. Begin van een nieuwe ontslag ronde ergens?Twee Dee schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:49:
[...]
Wut? Dus ze gaan nu hun gezicht redden(uitspraken Trump) door de corruptie-beschuldigingsvinger naar de US te wijzen? Deep State dan natuurlijk.
Begrijp ik het zo goed?
De levering van de eerste Belgische F-16's is vertraagd met een jaar.
Delays. The delivery of the first of in total 30 Belgian F-16s to Ukraine is delayed by at least a year due to hold-ups in F-35 deliveries from the U.S., says the Belgian General Staff.https://t.co/2YkddlaM6S
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 21 februari 2025
Goh... Daar begint dat gedonder ook al.Yakolev schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:03:
[Twitter]
Gelijk Rafales of Eurofighters bestellen!
Met dank aan de VS, maar op zich geen nieuws toch? in het plan van mei vorig jaar werden al diverse voorbehouden ingebouwd.Yakolev schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:03:
[Twitter]
https://businessam.be/bel...eren-oekraine-tegen-2028/Het plan: 30 F16’s leveren voor 2028, maar hoe dat moet, is nog niet duidelijk.
Voor 2028 moet Oekraïne 30 Belgische F-16’s hebben gekregen. Dit jaar wil ons land de eerste toestellen leveren. Maar in welk tempo de rest volgt, is nog niet geweten. Daarnaast wordt er ook munitie uit de Belgische voorraden gehaald om die F-16-gevechtsvliegtuigen te bewapenen.
Vorig jaar was toch al gemeld dat het 2028 zou worden, niet zo gek, want België heeft nog geen enkele F-35 voor zover ik weet.
https://www.hln.be/binnen...n-en-onderdelen~a95cdd0c/In het Amerikaanse Arizona heeft de eerste Belgische vlucht plaatsgevonden met de F-35A, het nieuwe gevechtsvliegtuig van de Belgische luchtmacht. Defensie heeft het over een “historisch moment”. De Belgische piloot die de eerste vlucht uitvoerde zei achteraf “dat het toestel verrassend gemakkelijk te besturen is”.
tg
Bron: BELGA
Vrijdag 13 december 2024 om 20:55
De eerste levering van Belgische F-16-gevechtsvliegtuigen aan Oekraïne gebeurt dan toch niet tegen eind dit jaar, hoewel de federale regering dat had gehoopt. Er zijn nog te weinig opgeleide Oekraïense piloten en er is een gebrek aan reserveonderdelen, legt minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) vrijdag uit aan nieuwsagentschap Belga.
Laatste update: 14-12-24, 06:11 Bron: Belga
Tegen 2028 wil België een dertigtal toestellen leveren. “België zal al het mogelijke doen, in overleg met de bondgenoten en de partners in de F-16-coalitie, om de eerste levering te versnellen, indien mogelijk voor het einde van 2024, zonder zijn veiligheid en de operationaliteit van zijn luchtcapaciteit in gevaar te brengen en rekening houdend met de levering van de F-35's”, staat in dat akkoord.
Trump heeft iig weer iets nieuws gehoord gisteren:
🧑🧒🧒🇺🇦🙏 Donald Trump says he can convince Putin to return children abducted from Ukraine. 🧐 The American president called the situation "quite tough." According to him, he only learned about the crime yesterday.
— MAKS 24 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 21 februari 2025
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 21-02-2025 22:27 ]
PSN
Nou... Misschien kan degene die dit Trump wijs heeft gemaakt hem ook de andere waarheden laten inzien? Dan is er nog hoop voor het oosten van Oekraïne.YakuzA schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 22:27:
Trump heeft iig weer iets nieuws gehoord gisteren:
[Bluesky]
https://mil.in.ua/en/news...-on-pigs/#google_vignetteUkrainian intelligence services tested “explosive” goggles for FPV drones on the heads of pigs before sending them to the Russian invaders.
Babel media reported on this, citing sources in the Ukrainian special services.
According to the report, between January and February 2025, a number of NGOs sent approximately 80 sets of Skyzone Cobra FPV goggles to various units of the Russian Armed Forces.
[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 21-02-2025 23:20 ]
PSN
Inspiratie opgedaan van de Mossad-piepers?
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Starlink is nu ook onderdeel van de chantage:
The U.S. has reportedly threatened to cut Ukraine’s access to Starlink unless Kyiv agrees to its demands on critical minerals, according to Reuters. After Zelensky refused to hand over 50% of these resources, Washington hinted at a potential shutdown. www.reuters.com/business/us-...
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 februari 2025
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 22-02-2025 09:38 ]
PSN
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Ik heb echt wel medelijden met de Oekraïners. Land wordt aangevallen, stukken land is veroverd.
Je probeert je land te verdedigen met steun van andere landen.
En wat gaat de uitkomst worden? Stukken land kwijt en een significant deel van je eigen bodemschatten.
Poeh, ze hebben echt geen enkele keuze. In mijn optiek is het gedrag van de VS, niet minder kwalijk dan het gedrag van de Russen. Beide landen plukken Oekraïne helemaal kaal.
Je probeert je land te verdedigen met steun van andere landen.
En wat gaat de uitkomst worden? Stukken land kwijt en een significant deel van je eigen bodemschatten.
Poeh, ze hebben echt geen enkele keuze. In mijn optiek is het gedrag van de VS, niet minder kwalijk dan het gedrag van de Russen. Beide landen plukken Oekraïne helemaal kaal.
Een aantrekkelijk contract trekt nieuwe rekruten naar het leger:
‘Voor Oekraïne is het grootste probleem op dit moment een tekort aan mankracht. Maar onlangs heeft het leger tienduizend militairen geworven. Dat zijn bijna allemaal 18- tot 24-jarigen. Die kunnen niet tegen hun zin naar het front worden gestuurd, maar wel op vrijwillige basis. Voor hen heeft het Oekraïense leger een aantrekkelijk contract opgesteld. Wie dat tekent, krijgt een renteloze hypotheek, een hoog salaris en de garantie dat je na één jaar vechten niet meteen opnieuw wordt gemobiliseerd.
‘Dit contract is een van de redenen dat Oekraïne standhoudt aan het front, en niet zomaar zal instemmen met een akkoord dat door Trump wordt aangereikt.’
@XWB en dat is nou precies iets waar we vrij makkelijk aan kunnen bijdragen.

We gaan richting de 25.000 artillerie systemen die kapot zijn. Al bekend hoeveel % ze nog ongeveer hebben?
Rusland zou haar grootste drone aanval op Oekraïne uitgevoerd hebben met in totaal 267 drones/Shahed’s.
138 zouden er neergeschoten zijn, 119 stuks verdwenen van de radar, waarschijnlijk door EW supression.
Dus mogelijk 10 stuks die doelen geraakt hebben.
Link: https://www.kyivpost.com/post/47657
138 zouden er neergeschoten zijn, 119 stuks verdwenen van de radar, waarschijnlijk door EW supression.
Dus mogelijk 10 stuks die doelen geraakt hebben.
Link: https://www.kyivpost.com/post/47657
[ Voor 8% gewijzigd door gise op 23-02-2025 10:31 ]
Dat is lastig om te zeggen omdat ook binnen die 23k die gerapporteerd zijn ook dingen als mortieren in allerlei formaten zijn meegenomen.Wackmack schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:52:
We gaan richting de 25.000 artillerie systemen die kapot zijn. Al bekend hoeveel % ze nog ongeveer hebben?
Betere metric is het in de gaten houden van de opslag basissen en daar tellen wat er nog staat, wat dus regelmatig gedaan wordt.
Daarnaast heeft Rusland nu ook nieuwe artillerie systemen van Noord Korea gekregen en ingezet.
Door de onduidelijkheid die deze getallen omhullen willen we in dit topic er geen lange discussies over hebben. In Militaire achtergronden omtrent de oorlog in Oekraïne is er meer ruimte om daarop door te gaan. Graag daar dus.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Oekraïne zou de F-16 dichterbij het front inzetten:
The Russians note an increase in the use of F-16s in the Kursk Operational Zone. They allegedly fly daily, accompanied by MiG-29s, and are mainly used to hunt Russian aircraft.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 23 februari 2025
Denk vanwege het bereik van de Amraam. De 120-c heeft 110 km bereik.XWB schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:00:
Oekraïne zou de F-16 dichterbij het front inzetten:
Er wordt tussen neus en lippen wel het neerschieten van een Oekraïense Mig-29 geclaimd, had ik gemist
Geen van de wat meer credible Russische kanalen melden het neerschieten van een MiG-29 op 21 Februari. Ik kan het hele bericht dan ook niet serieus nemen, ook kijkend naar de bron.
Wel hebben de Russen recentelijk (geen datum wordt gegeven, maar aan de grond te zien is het niet heel lang geleden) een Oekraïense S-300 launcher vernietigd. Die moeten toch ondertussen wel erg zeldzaam worden aan Oekraiense zijde wegens gebrek aan munitie.
Video in Tweet. (LostArmour is de Russische versie van Oryx)
Wel hebben de Russen recentelijk (geen datum wordt gegeven, maar aan de grond te zien is het niet heel lang geleden) een Oekraïense S-300 launcher vernietigd. Die moeten toch ondertussen wel erg zeldzaam worden aan Oekraiense zijde wegens gebrek aan munitie.
Video in Tweet. (LostArmour is de Russische versie van Oryx)
ОТРК "Искандер-М" уничтожает пусковую установку ЗРК С-300 ВСУ в районе н.п Великий Бобрик, Сумской области.
— Lost Armour (@lostarmour) 23 februari 2025
Геопривязка: https://t.co/FFiFVYDhMK
Видео: https://t.co/UCFz9ly054 pic.twitter.com/sE5mjHMMzs
Extra AD ingekocht door Zweden om te doneren:
🇸🇪Swedish government has procured air defense systems worth 1.2 billion kronor (112$ mln) to be donated to Ukraine. This concerns the Robot 70 and Tridon Mk2 systems, which will be procured through the Swedish Defence Materiel Administration. (Tridon Mk2 on a video).
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 23 februari 2025
PSN
Een 3-daagse militaire operatie die precies 3 jaar geleden begon, en er is nog steeds geen einde in zicht.
Terwijl ik dit nu type, zo rond 04:00, precies 3 jaar geleden werden we wakker gebeld door mijn zwager in Oekraine. Het was een erg kort gesprek. "Het is begonnen". Dat was alles. We wisten genoeg.
Zorgen. Angst. Onzekerheid. Net zoals velen anderen probeerden we familie en vrienden uit Oekraine te krijgen, wat ook lukte. We hadden een vriendin uit Kyiv op bezoek die van het ene op het andere moment niet meer terug kon, en een half jaar bij ons heeft moeten wonen. Uiteindelijk hebben we alle mensen die we moesten helpen, kunnen helpen. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord, waar het niet goed is afgelopen. Wij hadden geluk.
Al drie jaar oorlog.
Het nodigt uit om een overzicht te maken van alle dieptepunten. Maar dat lukt mij niet. Ik ben het moe. 3 jaar lang persoonlijke verhalen die we horen van familie, vrienden, kennissen en mensen die we hebben de afgelopen 3 jaar hebben leren kennen. Gewone mensen met bizarre verhalen over leed, pijn, en dood... heel veel dood. Of de persoonlijke verhalen van soldaten aan het front, die soms te bizar zijn. Allemaal verschrikkelijke verhalen. We zijn het gewoon zo moe, maar we moeten door. En we blijven de verhalen aanhoren, dat is het minste wat we kunnen doen voor de mensen die dit overkomt.
111 jaar geleden begon de 1e wereldoorlog, en 86 jaar geleden begon de 2e wereldoorlog. En nu, in 2025, is er weer een oorlog gaande op het Europese continent. De precieze cijfers weten we niet, maar we kunnen denk ik wel met zekerheid zeggen dat er tussen de 1 miljoen en 1,5 miljoen slachtoffers zijn gevallen (doden en gewonden, soldaten en burgers, aan beide zijden).
Nogmaals: 1 miljoen a 1,5 miljoen slachtoffers.
In Europa.
In 2025.
Om nog maar te zwijgen over het leed van mensen. Ontheemd, vluchtend of gevangen in bezet gebied moeten leven onder tiranie.
Je zou denken dat we in grofweg 100 jaar gegroeid zijn als mensheid, als maatschappij. Maar eigenlijk zijn we alleen technologisch gegroeid. We zijn niet minder wreed dan 100 jaar geleden. We hebben alleen betere technologie tot onze beschikking om wreedheden te begaan. Als je het mij vraagt zijn we er in 100 jaar op achteruit gegaan als maatschappij zijnde. 100 jaar geleden waren nog bereid om te vechten voor vrijheid en vrede, ook al ging het om de vrijheid van mensen in een ander land. Nu hebben we een oranje clown in het Witte Huis die van mening is dat een land dat is binnengevallen de oorlog is begonnen. En om het nog erger te maken: er zijn veel mensen (ook in Nederland) dit soort idioterie gelooft.
We leven in een wereld waar mensen die leven in vrijheid, een vrijheid waar voor gevochten is, waar letterlijk miljoenen mensen hun leven voor hebben gegeven, van mening zijn dat een tiranie beter is. Dat Rusland/Putin zo slecht nog niet is. Waar mensen van mening zijn dat Oekraine maar moet stoppen met vechten en maar moet accepteren dat ze onder Russische controle komen. Ik beschouw mijzelf niet als extreem dom en kan denk ik redelijk redeneren, maar dit kan ik werkelijk echt niet begrijpen. Om nog maar te zwijgen over sommige "journalisten" en een peroxide clown waar blijkbaar 25% van Nederland op stemt.
Het is zorgwekkend waar we, als "het vrije westen", naar toe bewegen. Rechts rukt op. In Nederland, Frankrijk, Belgie, Oostenrijk, Duitsland, Italie. En ik ben er nog niet over uit hoe ik de afgelopen maand en 4 dagen in de Verenigde Staten moet kwalificeren. We zijn blijkbaar vergeten wat de waarde van vrijheid en vrede is. Er leeft niemand meer die kan ons er aan kan herinneren hoe het grofweg 100 jaar geleden was. Blijkbaar willen we onszelf weer in ellende storten, om het zelf te beleven. Zodat we zelf kunnen ervaren hoe het is als we geen vrijheid en vrede hebben?? Want dan hechten na de ellende meer waarde aan vrijheid en vrede? Ik mis iets, ik begrijp het niet. Je zou verwachten dat iedereen klaar zou staan om tiranie te bevechten.
Geen overzicht. Geen diepere inzichten. Geen optimisch beeld dat dit het jaar is dat de oorlog zal eindigen. Eigenlijk, om heel eerlijk te zijn: Alleen maar teleurstelling dat we het tot hier hebben laten komen.
Ik voeg doorgaans weinig toe aan dit topic, maar dat heeft (gek genoeg) meer te maken met mijn persoonlijke betrokkenheid bij de oorlog. Ik volg dit topic wel, elke dag. Dank iedereen voor het blijven posten van informatie. De betrokkenheid, de hoop/wanhoop en inzichten zijn heel waardevol. Al is het alleen maar om te kunnen zien dat er nog steeds mensen zijn die wel heel veel waarde hechten aan vrijheid en vrede.
Слава Україні! Slava Ukraini! Glory to Ukraine!
Anyway, hier de cijfers van gisteren.
:strip_exif()/f/image/SHxMCLz3QNuSQnqQnp9a0MP8.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: de NOS heeft wel een samenhangend verhaal weten te maken: https://nos.nl/artikel/25...-zit-oekraine-in-het-nauw
Terwijl ik dit nu type, zo rond 04:00, precies 3 jaar geleden werden we wakker gebeld door mijn zwager in Oekraine. Het was een erg kort gesprek. "Het is begonnen". Dat was alles. We wisten genoeg.
Zorgen. Angst. Onzekerheid. Net zoals velen anderen probeerden we familie en vrienden uit Oekraine te krijgen, wat ook lukte. We hadden een vriendin uit Kyiv op bezoek die van het ene op het andere moment niet meer terug kon, en een half jaar bij ons heeft moeten wonen. Uiteindelijk hebben we alle mensen die we moesten helpen, kunnen helpen. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord, waar het niet goed is afgelopen. Wij hadden geluk.
Al drie jaar oorlog.
Het nodigt uit om een overzicht te maken van alle dieptepunten. Maar dat lukt mij niet. Ik ben het moe. 3 jaar lang persoonlijke verhalen die we horen van familie, vrienden, kennissen en mensen die we hebben de afgelopen 3 jaar hebben leren kennen. Gewone mensen met bizarre verhalen over leed, pijn, en dood... heel veel dood. Of de persoonlijke verhalen van soldaten aan het front, die soms te bizar zijn. Allemaal verschrikkelijke verhalen. We zijn het gewoon zo moe, maar we moeten door. En we blijven de verhalen aanhoren, dat is het minste wat we kunnen doen voor de mensen die dit overkomt.
111 jaar geleden begon de 1e wereldoorlog, en 86 jaar geleden begon de 2e wereldoorlog. En nu, in 2025, is er weer een oorlog gaande op het Europese continent. De precieze cijfers weten we niet, maar we kunnen denk ik wel met zekerheid zeggen dat er tussen de 1 miljoen en 1,5 miljoen slachtoffers zijn gevallen (doden en gewonden, soldaten en burgers, aan beide zijden).
In Europa.
In 2025.
Om nog maar te zwijgen over het leed van mensen. Ontheemd, vluchtend of gevangen in bezet gebied moeten leven onder tiranie.
Je zou denken dat we in grofweg 100 jaar gegroeid zijn als mensheid, als maatschappij. Maar eigenlijk zijn we alleen technologisch gegroeid. We zijn niet minder wreed dan 100 jaar geleden. We hebben alleen betere technologie tot onze beschikking om wreedheden te begaan. Als je het mij vraagt zijn we er in 100 jaar op achteruit gegaan als maatschappij zijnde. 100 jaar geleden waren nog bereid om te vechten voor vrijheid en vrede, ook al ging het om de vrijheid van mensen in een ander land. Nu hebben we een oranje clown in het Witte Huis die van mening is dat een land dat is binnengevallen de oorlog is begonnen. En om het nog erger te maken: er zijn veel mensen (ook in Nederland) dit soort idioterie gelooft.
We leven in een wereld waar mensen die leven in vrijheid, een vrijheid waar voor gevochten is, waar letterlijk miljoenen mensen hun leven voor hebben gegeven, van mening zijn dat een tiranie beter is. Dat Rusland/Putin zo slecht nog niet is. Waar mensen van mening zijn dat Oekraine maar moet stoppen met vechten en maar moet accepteren dat ze onder Russische controle komen. Ik beschouw mijzelf niet als extreem dom en kan denk ik redelijk redeneren, maar dit kan ik werkelijk echt niet begrijpen. Om nog maar te zwijgen over sommige "journalisten" en een peroxide clown waar blijkbaar 25% van Nederland op stemt.
Het is zorgwekkend waar we, als "het vrije westen", naar toe bewegen. Rechts rukt op. In Nederland, Frankrijk, Belgie, Oostenrijk, Duitsland, Italie. En ik ben er nog niet over uit hoe ik de afgelopen maand en 4 dagen in de Verenigde Staten moet kwalificeren. We zijn blijkbaar vergeten wat de waarde van vrijheid en vrede is. Er leeft niemand meer die kan ons er aan kan herinneren hoe het grofweg 100 jaar geleden was. Blijkbaar willen we onszelf weer in ellende storten, om het zelf te beleven. Zodat we zelf kunnen ervaren hoe het is als we geen vrijheid en vrede hebben?? Want dan hechten na de ellende meer waarde aan vrijheid en vrede? Ik mis iets, ik begrijp het niet. Je zou verwachten dat iedereen klaar zou staan om tiranie te bevechten.
Geen overzicht. Geen diepere inzichten. Geen optimisch beeld dat dit het jaar is dat de oorlog zal eindigen. Eigenlijk, om heel eerlijk te zijn: Alleen maar teleurstelling dat we het tot hier hebben laten komen.
Ik voeg doorgaans weinig toe aan dit topic, maar dat heeft (gek genoeg) meer te maken met mijn persoonlijke betrokkenheid bij de oorlog. Ik volg dit topic wel, elke dag. Dank iedereen voor het blijven posten van informatie. De betrokkenheid, de hoop/wanhoop en inzichten zijn heel waardevol. Al is het alleen maar om te kunnen zien dat er nog steeds mensen zijn die wel heel veel waarde hechten aan vrijheid en vrede.
:strip_exif()/f/image/SHxMCLz3QNuSQnqQnp9a0MP8.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: de NOS heeft wel een samenhangend verhaal weten te maken: https://nos.nl/artikel/25...-zit-oekraine-in-het-nauw
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
@beany dank voor jou betrokkenheid en je dagelijkse updates. Elke ochtend kijk ik, en met mij vele andere, altijd even naar de verschrikkelijke cijfers die hier dagelijks voorbij komen. De cijfers zijn een herinnering aan al het leed wat er plaats vind. Ook aan de Russische kant ... Maar deze cijfers vertellen het verhaal van beide kanten. Nogmaals bedankt.beany schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:09:
Een 3-daagse militaire operatie die precies 3 jaar geleden begon, en er is nog steeds geen einde in zicht.
[..]
[Afbeelding]
@beany een heel herkenbaar verhaal. Ik ben ook moe. Ik probeer zo weinig mogelijk te lezen/horen/zien, alleen de dingen die er echt toe doen (familie). Ik had niet kunnen denken dat het na 3 jaar full scale oorlog en 11 jaar oorlog in totaal, het er zo voor zou staan.
Gisteren bij de herdenking in Groningen geweest. Elk jaar krijgt het meer een karakter van een herdenking. Voor het eerst zag ik ook veteranen, en huilende kinderen die hun vader misten omdat die of dood is, of aan het front vecht.
Ik trek het allemaal slecht. Laten we maar hopen dat dit het dieptepunt is, en er het komende jaar lichtpuntjes zijn. Veel meer kunnen wij, behalve doneren, doneren, doneren, ook niet doen.
Gisteren bij de herdenking in Groningen geweest. Elk jaar krijgt het meer een karakter van een herdenking. Voor het eerst zag ik ook veteranen, en huilende kinderen die hun vader misten omdat die of dood is, of aan het front vecht.
Ik trek het allemaal slecht. Laten we maar hopen dat dit het dieptepunt is, en er het komende jaar lichtpuntjes zijn. Veel meer kunnen wij, behalve doneren, doneren, doneren, ook niet doen.
Schoof was te druk blijkbaar, net tijd voor een duimpje op FB 

De Nederlandse regering heeft geen afvaardiging gestuurd naar Kyiv. Via sociale media stond premier Schoof wel stil bij de trieste mijlpaal van drie jaar oorlog. Hij benadrukte dat Nederland Oekraïne zal blijven steunen en dat een vredesakkoord goed moet zijn voor de Oekraïners en Europa.
World leaders are arriving in Kyiv for the third anniversary of Russia's full-scale invasion. European Commission President Ursula von der Leyen, European Council President António Costa, and leaders from Spain, Canada, Latvia, Lithuania, and Estonia have arrived. 13 leaders are… pic.twitter.com/Q3vdbMTMN4
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 24 februari 2025
Terecht ook. Die hebben ook nog 0 extra bijgedragen aan de oorlog.Tens schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:48:
Schoof was te druk blijkbaar, net tijd voor een duimpje op FB![]()
[...]
[Twitter]
Anton Gerashchenko heeft een thread over al de gebeurtenissen van dag 1. Veel detail wat ik destijds niet zo heb meegekregen.
24.02.2022: the chronicle of a day that changed the fate of the entire world ▪️ It all started with Putin's speech, in which he announced the decision to start the so-called "SMO". ⤵️
— Anton Gerashchenko (@antongerashchenko.bsky.social) 24 februari 2025
Het gevecht wordt op meerdere fronten uitgevochten, en de media is er een van. Door aandacht te blijven besteden aan de strijd help je Oekraïne enorm, dank daarvoor aan jou en eenieder die hier informatie/analyses deelt. Zeker wanneer je persoonlijk betrokken bent zal de last op je gestel groter zijn dan wanneer je het op een afstand kunt volgen. Voor eenieder geldt; voel je vrij om wat afstand te nemen als je merkt dat het je gestel serieus beïnvloed.beany schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:09:
Al drie jaar oorlog.
In Europa.
In 2025.
[Afbeelding]
offtopic:
Zelf heb ik geen directe betrokkenheid in de vorm van familie/vrienden/kennissen. Op het forum beperk ik me tot het dagelijks bij-lezen (met de nodige duimpjes als teken van dank). Van de media-berichten die ik op het Oekraïne discord tegenkom maak ik dagelijks een selectie die ik door kopieer naar een kleinere game-discord (de belangrijkste zaken zijn dan ook al hier gepost met de nodige duiding). Het is iets kleins, maar gezien het onrecht die Oekraïne wordt aangedaan zie ik dit als het minst wat ik kan doen.
Zelf heb ik geen directe betrokkenheid in de vorm van familie/vrienden/kennissen. Op het forum beperk ik me tot het dagelijks bij-lezen (met de nodige duimpjes als teken van dank). Van de media-berichten die ik op het Oekraïne discord tegenkom maak ik dagelijks een selectie die ik door kopieer naar een kleinere game-discord (de belangrijkste zaken zijn dan ook al hier gepost met de nodige duiding). Het is iets kleins, maar gezien het onrecht die Oekraïne wordt aangedaan zie ik dit als het minst wat ik kan doen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid