Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:41
Ramon schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:03:
En het verbaast mij wel dat (volgens mij) populaire linux distro's als Ubuntu en Fedora er nog niet bij staan? Is dat met reden?
Ubuntu wordt ontwikkeld door Canonical Ltd. Wat is gevestigd in Zuid Afrika volgens mij. En Fedora hoort bij Red Hat wat Amerikaans is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:44
BaseBoyNL schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:24:
[...]

Ubuntu wordt ontwikkeld door Canonical Ltd. Wat is gevestigd in Zuid Afrika volgens mij. En Fedora hoort bij Red Hat wat Amerikaans is :)
Canonical is gevestigd op The Isle of Man en zou er dus wel bij horen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Ik heb een aantal reacties over de voor- en nadelen van het Linux model verwijderd. Dat ging wel erg ver offtopic. :)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

Anoniem: 2184602

Topicstarter

Update

• Nieuw topic titel: Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten.
  • Nieuw format staan live. Van 2040 naar 3826 regels code.
  • Alles gelabeld: "Europees" (EER + EVA): 🇪🇺 & Open Source: ⛭.
  • Open Source moet nog een criteria / definitie krijgen en nagelopen worden.
  • Bepaalde alternatieven zoals Signal naar de oranje lijst geplaatst, noemenswaardig - maar niet conform.
  • Ik verwacht dat ik nog een afgekeurde lijst ga maken waarin toelichting kan.
Deze vind ik ingewikkeld en wil ik wel wat gedachten over wisselen:
Llama + Deepseek zijn Open Source en stonden onder INT. Ik heb ze nu onder US en CN geplaatst en dus op de oranje lijst. Correct me if I'm wrong, maar naar mijn idee zijn het (open) producten van bedrijven die niet conform/wenselijk zijn. Hoe categoriseer je die? Ik heb nu te veel UBB code gezien om helder na te denken, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien.

Bij de volgende update zal ik voorgaande suggesties meenemen en nieuwe categorieën toevoegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 18-03-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
We are impressed! :Y d:)b _/-\o_

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:42
Anoniem: 2184602 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:44:

Update

• Nieuw topic titel: Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten.
  • Nieuw format staan live. Van 2040 naar 3826 regels code.
  • Alles gelabeld: "Europees" (EER + EVA): 🇪🇺 & Open Source: ⛭.
  • Open Source moet nog een criteria / definitie krijgen en nagelopen worden.
  • Bepaalde alternatieven zoals Signal naar de oranje lijst geplaatst, noemenswaardig - maar niet conform.
  • Ik verwacht dat ik nog een afgekeurde lijst ga maken waarin toelichting kan.
Llama + Deepseek zijn Open Source en stonden onder INT. Ik heb ze nu onder US en CN geplaatst en dus op de oranje lijst. Correct me if I'm wrong, maar naar mijn idee zijn het (open) producten van bedrijven die niet conform/wenselijk zijn. Hoe categoriseer je die? Ik heb nu te veel UBB code gezien om helder na te denken, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie dat zien.

Bij de volgende update zal ik voorgaande suggesties meenemen en nieuwe categorieën toevoegen.
Ik zie nu dat Aruba cloud tussen de zoekmachines staat, maar die hoort denk ik bij Cloud providers thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
*knip* trolling

[ Voor 93% gewijzigd door polthemol op 19-03-2025 14:28 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft niets met Tweakers te maken, dus nee.

Meteen herhalingen te voorkomen meteen het volgende in de lijst gezet:
• Moet Tweakers / Tech gerelateerd zijn. Dus geen boodschappen, kleding, meubels etc.

[ Voor 21% gewijzigd door polthemol op 19-03-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Wat de vliegtuigen betreft, dat punt komt vanzelf wel zodra Trump besluit dat de EU geen veiligheidseisen mag stellen aan Boeing.

Echter, tot dan kan je er in elk geval voor kiezen niet te SMS'en, bellen, of het internet gebruiken in toestellen van Amerikaanse maatschappijen voor het geval dat de toegangspunten van achterdeurtjes zijn voorzien (en dan heb ik het niet over de staartdeuren van het toestel ;) ).

[ Voor 8% gewijzigd door Amphiebietje op 19-03-2025 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58
Veel dank voor de update!

Voor de categorie 'online betalen' is Openbank inderdaad handig om wel contactloos te kunnen betalen (met android) ipv Google Pay, maar dat is natuurlijk alleen relevant voor betalen bij een betaalterminal, oftewel offline betalen.

Overigens zit je nog steeds vast aan de schema's van Mastercard (Debit, Credit en Maestro) en VISA (debit, credit, V-Pay) (en ook wel American Express).

Er wordt wel gewerkt aan een Europees alternatief (Wero), maar de focus daar ligt nu op online betalen.

Voor online betalingen is op dit moment iDeal de manier om ook de Amerikaanse kaartschema's te vermijden. Alle banken die iDeal ondersteunen hier opnoemen lijkt me niet handig. Enkele relevante topics zijn:
Het grote gratis bankentopic
Het 'welke bank' topic

iDeal is overgenomen door Wero.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Wally2002 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:03:
[...]

Veel dank voor de update!

Voor de categorie 'online betalen' is Openbank inderdaad handig om wel contactloos te kunnen betalen (met android) ipv Google Pay, maar dat is natuurlijk alleen relevant voor betalen bij een betaalterminal, oftewel offline betalen.

Overigens zit je nog steeds vast aan de schema's van Mastercard (Debit, Credit en Maestro) en VISA (debit, credit, V-Pay) (en ook wel American Express).

Er wordt wel gewerkt aan een Europees alternatief (Wero), maar de focus daar ligt nu op online betalen.

Voor online betalingen is op dit moment iDeal de manier om ook de Amerikaanse kaartschema's te vermijden. Alle banken die iDeal ondersteunen hier opnoemen lijkt me niet handig. Enkele relevante topics zijn:
Het grote gratis bankentopic
Het 'welke bank' topic

iDeal is overgenomen door Wero.
Jerie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:35:
Per DM kreeg ik de suggestie OpenBank voor NFC betalingen, die is van Spaanse Santander. Wel opletten met Spaanse jurisdictie (erfrecht). Ook deze is inmiddels verwerkt. Dan ga ik daarna aan de slag met de printers.
Openbank hoort dus niet in die categorie of die categorie heeft een verkeerde benaming. Google/Apple Pay zijn natuurlijk niet te vergelijken met op donatiegebaseerde betaaldiensten. Dan stel ik voorlopig voor: Digitaal betalen. Of we dan ook banken of linkjes naar die topics moeten plaatsen hou ik even in het midden.

Over Wero heb ik hier eerder geschreven. Ik hoop dat het volwassen (toegankelijk voor iedereen - ook zonder smartphone) gaat worden, maar de strategie lijkt zich te beperken tot "smart".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:25:
[...]

[...]

Openbank hoort dus niet in die categorie of die categorie heeft een verkeerde benaming. Google/Apple Pay zijn natuurlijk niet te vergelijken met op donatiegebaseerde betaaldiensten. Dan stel ik voorlopig voor: Digitaal betalen. Of we dan ook banken of linkjes naar die topics moeten plaatsen hou ik even in het midden.
Eens. 'Digitaal betalen' lijkt me een goede, ruimere titel waaronder ook betalingen aan de toonbank/ POS (Point of sale) gevat kunnen worden (niet zijnde cash).
Dan kan Openbank ook prima genoemd worden ivm betalen via NFC. Ik dacht niet dat er nog veel andere banken zijn die dit ondersteunen.
Verder zou je iDeal kunnen noemen als alternatief voor de online betaalmethodes Apple Pay, Google Pay, PayPal (en MasterCard/VISA/American Express). Dan hoef je niet alle banken te gaan noemen.
Over Wero heb ik hier eerder geschreven. Ik hoop dat het volwassen (toegankelijk voor iedereen - ook zonder smartphone) gaat worden, maar de strategie lijkt zich te beperken tot "smart".
Het is nog niet in NL ingevoerd dus sowieso nog niet relevant om te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:47
Nog een aanvulling voor de twee factor applicaties: https://2fas.com - open source - Online backup/sync wel via iCloud of Google Drive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als het gaat om openSUSE lijkt het eerste gezicht dat het gaat om een Amerikaans bedrijf.
SUSE LLC. Maar de openSUSE privacy policy verwijst wel weer naar SUSE privacy policy.

Persoonlijk vind ik het verwarrend waar ik nu mee te maken heb.
Tijdens de installatie had ik ook dat idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:44
https://www.nu.nl/tech/63...r-voor-signal-kiezen.html

Een vreemd artikel... Inclusief een Nederlandse topman van WhatsApp die in Amerika werkt en uitleg geeft.
Ze geven aan dat ze nog geen verschuiving zien in het gebruik, maar toch vinden ze dit nodig...

Let ook op dat ze wegblijven van het feit dat men juist van WA weggaat vanwege de eigenaar. Journalistiek die natuurlijk weer faalt om daarop door te vragen.
Vreemd artikel, maar geeft wel aan dat er iets aan het veranderen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:56
Trishul schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:05:
https://www.nu.nl/tech/63...r-voor-signal-kiezen.html

Een vreemd artikel... Inclusief een Nederlandse topman van WhatsApp die in Amerika werkt en uitleg geeft.
Ze geven aan dat ze nog geen verschuiving zien in het gebruik, maar toch vinden ze dit nodig...

Let ook op dat ze wegblijven van het feit dat men juist van WA weggaat vanwege de eigenaar. Journalistiek die natuurlijk weer faalt om daarop door te vragen.
Vreemd artikel, maar geeft wel aan dat er iets aan het veranderen is.
ah, ik kreeg maandag een bericht van whatsapp (officieel) met als titel "zelfs whatsapp kan je persoonlijk berichten niet bekeiken", nu snap ik de achtergrond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21
Ik heb het al eens eerder gevraagd maar bij de cloudopslag diensten mis ik het Canadese sync.com. Is daar een reden voor? Niet Europees maar wel een club die er al een tijdje is en een alternatief zou kunnen zijn voor Google Drive en Onedrive. Cloudopslag is iets waar ik al eerste actie op zou willen ondernemen en deze kwam, net als pCloud en het minder bekende Koofr, veel naar voren toen ik ging zoeken naar alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Toch wel benieuwd waarom de IKEA TRÅDFRI smarthome spullen nog niet in de lijst staan.

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 19-03-2025 10:35 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Aegir81 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:13:
Nog een aanvulling voor de twee factor applicaties: https://2fas.com - open source - Online backup/sync wel via iCloud of Google Drive
Mooi voorbeeld om even helder te krijgen hoe we erin staan wat betreft US Open Source diensten. Ik denk dat ik deze op de oranje lijst zou plaatsen omdat het duidelijk US based is. Te vergelijken met Bitwarden bijvoorbeeld.

Echter zien we liever alternatieven die niet van Amerikaanse afkomst zijn. Maar omdat er momenteel weinig MFA alternatieven zijn, zou ik deze accepteren.

Gaan we weer terug naar Bitwarden. Er zijn inmiddels voldoende wachtwoordmanagers om Bitwarden van de lijst te wieberen. Maar dan kom je weer terug bij Open Source.

Dilemma?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:22:
Toch wel benieuwd waarom de IKEA smarthome spullen nog niet in de lijst staan.
Ik denk dat ik maar een regel ga opnemen in de openingspost met:

S.v.p. geen reacties met: "Waarom staat product X nog niet op de lijst?"
Maak een suggestie, quote de tabel en vul deze in zodat we het sneller kunnen overnemen. Het antwoorden op deze vragen kost tijd die we liever besteden aan het verwerken van data.

Ik heb een paar posts terug aangegeven wat er veranderd is aan de lijst en de aankondiging dat nieuwe entrees volgen. Daarvoor heb ik al eens aangegeven dat we qua verwerking achterlopen. Het is dus geen onwelwillendheid, maar een kwestie van tijd. Wil je dat entrees sneller in de lijst komen? Maak het voor ons dan makkelijker door zelf het uitzoekwerk te doen in plaats van "Smarthome Ikea in lijst dank".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:56
Mooi topic! Voor mij zelf is het probleem 'gemak'. Dat is ook al vaker aangehaald. Ik gebruik zeker wat producten van de 'big-tech' maar daar komt het gemak bij kijken (Apple HomeKit bijvoorbeeld). Of een Windows / iPhone apparaat omdat dat 'normaal' is en met alles werkt (specifiek triple screen gamen en bepaalde programma's) waardoor een overstap niet zo makkelijk is / klinkt.

Maar ook diensten zoals Gmail of Google Drive zijn gewoon gemakkelijk (bestanden delen, samenwerken in Google Docs bestanden). Maar ook mijn thuisnetwerk en security draait volledig op Unifi (wat al vrij kostbare apparatuur is).

Voor mijn server zit ik bijvoorbeeld al op Linux. En verlichting gebruik ik nu Hue (maar dus ook gekoppeld met HomeKit).

Ik ben er al mee bezig en over na aan het denken, maar het gemak dat wegvalt is toch een struikelblok. Zeker omdat er meerdere mensen in mijn huishouden zitten die het ook moeten kunnen gebruiken...

Oftewel nog een hoop stof tot nadenken waar dit topic me wel bij kan helpen!

Zucht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

SgtElPotato schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:23:
Ik ben er al mee bezig en over na aan het denken, maar het gemak dat wegvalt is toch een struikelblok. Zeker omdat er meerdere mensen in mijn huishouden zitten die het ook moeten kunnen gebruiken...
Stapje per keer? Veranderen van browser en zoekmachine is de gemakkelijkste, denk ik. Het hoeft niet allemaal direct juist zijn. Probeer op je eigen tempo een aantal zaken uit. Als je overtuigd bent, is het nog zo gemakkelijk om het te verkopen aan de anderen thuis ;)

Yes, but no.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Topicstarter
Arrogant schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Tolino is van origine Duits en verbonden aan Libris boekhandels (Nederlands).
✅ Staat er in!

Deze post gebruik ik als markering om alles van afgelopen 19 dagen bij te werken
ookhoi schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:14:
Kan aan Browser het Europese Servo toegevoegd worden?
✅ als zijn experimenteel.
sjanssen15 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:48:
Hardware > Routers
- DrayTek (Taiwan, niet zeker hoe Chinees dit is?)
MicroTik moet zijn MikroTik (onder routers & switches staat deze foutief)

Verder weet ik niet of Mikrotik ook onder firewall/routing geplaatst kan worden. Zij bieden namelijk ook een self-hosted variant voor datacenters en/of thuis (wel licentie plichtig)

Smarthome > Speakers
- Denon (Japan) (network speakers & receivers en/of multi-room)
✅ DrayTek toegevoegd op de oranje lijst (twijfelgeval?!)
✅ MikroTik typo gewijzigd. Kun je linken naar de firewall/routing? Ik heb die kennis niet.
✅ Denon afgekeurd en toegevoegd aan de afgekeurde lijst.
Breezz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:19:
Zou one.com ook niet mooi in het lijstje mogen?
Lijkt compleet Europees en doe ook e-mail hosting.
✅ One.com toegevoegd aan nieuwe categorie ✅ Webhosting
Deze categorie gaat een draak worden om te beheren. Maar laten we een start maken (s.v.p. nu niet alle 3000 hosters gaan opnoemen).
Aegir81 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Dat is inderdaad Deens. Ik gebruik voor een domein + mail (werkt prima).
Kan iemand me voor one.com uit de brand helpen? Ik kom namelijk uit op Zweeds?

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 19-03-2025 17:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Hou het een beetje vriendelijk hier graag. Ik heb wat ruzieachtige posts verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aziraphale schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:57:
Hoe kijken jullie aan tegen CalyxOS? Ik zit nu op Lineage en wil van Google af, waarbij ik twijfel tussen Calyx en Iodé. Iodé is wel volledig Europees, maar Calyx lijkt me nog weer meer open source/privacy focussed. /e/OS valt voor mij af omdat ze nog op Android 14 zitten.
Over CalyxOS. Ik kom na een snelle search uit op Amerikaans. Op de website zie ik geen duidelijkheid wat betreft Open Source. Na een beetje doorklikken kom ik uit op https://calyxos.org/docs/about/opensource/
Dus hoe categoriseer je dit. LineageOS eigenlijk hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:48
Voor smartwatches kan Suunto toegevoegd worden.

https://www.suunto.com/en-be/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@brecht_vb

Ik wilde hem eerder ook al suggereren.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 21-03-2025 10:05 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal 'm toevoegen! ... Op de rode lijst :+ om in het vervolg niet meer te vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Over CalyxOS. Ik kom na een snelle search uit op Amerikaans. Op de website zie ik geen duidelijkheid wat betreft Open Source. Na een beetje doorklikken kom ik uit op https://calyxos.org/docs/about/opensource/
Klopt. Het is inderdaad Amerikaans, maar dus heel erg gericht op open source en dat maakt het lastig. Ik heb het nu draaien en mij bevalt het goed en ik ben nu ook van Google af. Iodé en /e/OS heb ik ook overwogen en Iodé ook geprobeerd, maar dat liep na de eerste start al vast... Aangezien Calyx ook.een goede focus op privacy heeft heb ik het er maar op laten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Aziraphale op 19-03-2025 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 17:15:
[...]

De meeste mensen gebruiken LineageOS met OpenGapps. OpenGapps is proprietary, dat zijn de Google Play Services (de hele mikmak met allerlei verschillende namen). De serverimplementatie is proprietary, maar client ook.

Daarom hebben wij het over LineageOS met microG. Dat zijn FOSS implementaties van de diverse Google Play Services. Helaas was de poll van Tijs daar niet specifiek over.

microG vormt de basis van de diverse AOSP en LineageOS forks die we noemen. Hierdoor heb je in hoge mate controle over hoeveel privacy je weggeeft. Vaak is dat een kwestie van consessies doen. Met UnifiedNlp kun je plaatsbepaling goed lokaal houden, maar dan is het wat minder accuraat (op basis van signaalsterkte zendmasten en WLAN), je hebt in ieder gevalde keuze. Men gebruikt ook gedeelde Gmail accounts voor Google Play.

Als de server-side proprietary is, noemt men bij F-droid dat non-free network. Hiervoor gebruiken ze het cloudy regen emoji, en die kun je eruit filteren. Voorbeeld hiervan is Proton. Als Proton nou server-side ook FOSS zou zijn, zou je het kunnen forken en self-hosten. Dat kan niet, maar met hydroxide heb je wel een proxy voor de Proton API. Hierdoor kun je een gewone IMAP client gebruiken.

Zo is KNMI client FOSS (ja, ook weerapps is een markt). Open API, open data, maar server-side is gesloten. Dus bijna goed. Goed genoeg? Oordeel zelf.

Signal is volledig FOSS, maar je mag enkel met officiële client verbinden. Bij Discord is het hetzelfde, maar daar handhaven ze beter (want mist dan telemetry). Signal wordt gemaakt door een Amerikaanse non-profit.

CalyxOS heeft een wat sterkere focus op privacy, en GrapheneOS op security.

Alledrie (LineageOS, CalyxOS, GrapheneOS) zijn ofwel volledig FOSS, ofwel alles client-side is FOSS (zoals bij Proton). AOSP is dat ook. Android is op AOSP gebaseerd. Men noemt Android FOSS, maar er is een substantieel gedeelte proprietary. iOS is ook deels FOSS. macOS idem. Volgens mij in percentage van laag naar hoog zou je uitkomen op iOS, macOS, Android. Ook SailfishOS is deels FOSS, maar de GUI niet, dacht ik. Voor Android en SailfishOS moet je allebei betalen. Wel kun je SailfishOS zonder Android emulatie porten. Dat kan met AOSP (zonder Google Play Services) ook. Maar SFOS zonder emulatie is ofwel beperkt ofwel je komt een webbrowser te gebruiken.

Calyx Institute is een Amerikaanse non-profit. GrapheneOS wordt als het meest veilige OS beschouwd. Maar het enige apparaat uit Europa waar deze op draait is vooralsnog de Fairphone 4, en due mist qua hardware enkele security features die Pixel wel hebben (van Amerikaanse Google). Fairphone is modulair en makkelijker te repareren. LineageOS is net als GrapheneOS ook van Amerikaanse devs.

Zo ook Bitwarden. De client is volledig FOSS. De server tegenwoordig ook. Maar voorheen had je al Vaultwarden, die ook FOSS is. Met die server software kun je self-hosten.

Wat betreft SailfishOS, ik snap niet hoe de verouderde browser die ze leveren veilig kan zijn. Is immers geen ESR.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Jerie Wat is hydroxide precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gisteren zijn twee nieuwe Pebble horloges aangekondigd. Batterij gaat maand mee. Bovendien kun je de radio's makkelijk uitzetten bij een Pebble. Maar het betreft pre-order. Het zijn eigenlijk opvolgers van de Pebble 2 (deels gecanceld) en de Pebble 2 Time (volledig gecanceld). De prijzen liggen dankzij inflatiecorrectie eerlijk t.o.v. de vorige producten, en qua features zitten er kleine extra upgrades in, zoals een barometer. Ook is het grotendeels FOSS, en ecosysteem dat er was is backwards compatible hoewel de resolutie tegenwoordig hoger ligt.

Helaas twee nadelen:

1) Pebble is een Amerikaans bedrijf. Migicovsky (de oprichter) is Canadees, die op het idee van Pebble kwam toen hij bij TU Delft studeerde. De main embedded dev (Kath Berry) is een Britse.

2) Dankzij onzeker Trump tarrifs (die ze in FAQ al aangekondigd hebben door te berekenen) zit je in onzekerheid. De Pebble 2 opvolger wordt in juni of juli geleverd (weet uit hoofd even niet welke het was). De Pebble 2 Time opvolger december. En dat is in de huidige geopolitiek jammerlijk lang.

Heel erg jammer, ook qua timing :/

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jerie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:15:
[...]

De meeste mensen gebruiken LineageOS met OpenGapps. OpenGapps is proprietary, dat zijn de Google Play Services (de hele mikmak met allerlei verschillende namen). De serverimplementatie is proprietary, maar client ook.

Daarom hebben wij het over LineageOS met microG. Dat zijn FOSS implementaties van de diverse Google Play Services. Helaas was de poll van Tijs daar niet specifiek over.

microG vormt de basis van de diverse AOSP en LineageOS forks die we noemen. Hierdoor heb je in hoge mate controle over hoeveel privacy je weggeeft. Vaak is dat een kwestie van consessies doen. Met UnifiedNlp kun je plaatsbepaling goed lokaal houden, maar dan is het wat minder accuraat (op basis van signaalsterkte zendmasten en WLAN), je hebt in ieder gevalde keuze. Men gebruikt ook gedeelde Gmail accounts voor Google Play.

Als de server-side proprietary is, noemt men bij F-droid dat non-free network. Hiervoor gebruiken ze het cloudy regen emoji, en die kun je eruit filteren. Voorbeeld hiervan is Proton. Als Proton nou server-side ook FOSS zou zijn, zou je het kunnen forken en self-hosten. Dat kan niet, maar met hydroxide heb je wel een proxy voor de Proton API. Hierdoor kun je een gewone IMAP client gebruiken.

Zo is KNMI client FOSS (ja, ook weerapps is een markt). Open API, open data, maar server-side is gesloten. Dus bijna goed. Goed genoeg? Oordeel zelf.

Signal is volledig FOSS, maar je mag enkel met officiële client verbinden. Bij Discord is het hetzelfde, maar daar handhaven ze beter (want mist dan telemetry). Signal wordt gemaakt door een Amerikaanse non-profit.

CalyxOS heeft een wat sterkere focus op privacy, en GrapheneOS op security.

Alledrie (LineageOS, CalyxOS, GrapheneOS) zijn ofwel volledig FOSS, ofwel alles client-side is FOSS (zoals bij Proton). AOSP is dat ook. Android is op AOSP gebaseerd. Men noemt Android FOSS, maar er is een substantieel gedeelte proprietary. iOS is ook deels FOSS. macOS idem. Volgens mij in percentage van laag naar hoog zou je uitkomen op iOS, macOS, Android. Ook SailfishOS is deels FOSS, maar de GUI niet, dacht ik. Voor Android en SailfishOS moet je allebei betalen. Wel kun je SailfishOS zonder Android emulatie porten. Dat kan met AOSP (zonder Google Play Services) ook. Maar SFOS zonder emulatie is ofwel beperkt ofwel je komt een webbrowser te gebruiken.

Calyx Institute is een Amerikaanse non-profit. GrapheneOS wordt als het meest veilige OS beschouwd. Maar het enige apparaat uit Europa waar deze op draait is vooralsnog de Fairphone 4, en due mist qua hardware enkele security features die Pixel wel hebben (van Amerikaanse Google). Fairphone is modulair en makkelijker te repareren. LineageOS is net als GrapheneOS ook van Amerikaanse devs.

Zo ook Bitwarden. De client is volledig FOSS. De server tegenwoordig ook. Maar voorheen had je al Vaultwarden, die ook FOSS is. Met die server software kun je self-hosten.

Wat betreft SailfishOS, ik snap niet hoe de verouderde browser die ze leveren veilig kan zijn. Is immers geen ESR.
Categoriseren - hoe? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Goede update, dank.

Bij open source is deel van de uitdaging denk ik (nog meer dan bij andere dingen): het is niet zwart-wit. De bijdragen aan open source product komen niet altijd van de initiatiefnemer, en jouw gebruik komt niet altijd ten bate van hen. Maar soms wel...

Gebruik je een library van Meta om de front-end van je product snel mooi te maken? Prima, volgens mij moet je hergebruik niet tegen gaan. Meta schiet er ook weinig mee op als je het alleen gebruikt. Bijdragen is een ander verhaal misschien.

Maar die taalmodellen zijn generatief. Zoals ik ook met adblocker niet op X kom (dan hebben ze weinig aan je bezoek, maar ben je wel beïnvloedbaar), wil ik ook niet dat DeepSeek mijn gedachten kan beïnvloeden.

Wil je hierin onderscheid maken dan kom ik ook nog niet verder dan: per productcategorie en bedrijf nagaan wat hun belang en jouw mogelijke nadelen van gebruik zijn. Alternatief is om dat niet te doen en dichter bij de kern te blijven: alternatieven bieden voor Amerikaanse dingen, zonder (standaard) uitzonderingspositie voor opeens source.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:20
"Open Source" bij taalmodellen betekent wel iets anders dan "open source" bij software.

Als je bij software een executable kunt downloaden zonder duiding of broncode, dan noemen we dat niet "open source". Ook al kun je die software naar believen draaien op je eigen systeem. Je kunt er namelijk niets aan aanpassen. Je kunt de code niet controleren op backdoors of fouten.

Bij taalmodellen is het in zwang geraakt om modellen "closed" te noemen als ze alleen in het datacentrum van de eigenaar draaien, en "open" als je het op een eigen machine mag draaien. Maar er is natuurlijk niets opens aan, je krijgt een grote mysterieuze bak met gewichten. Je kunt er niets aan aanpassen, en je kunt niets controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:21:
[...]

"Open Source" bij taalmodellen betekent wel iets anders dan "open source" bij software.

Als je bij software een executable kunt downloaden zonder duiding of broncode, dan noemen we dat niet "open source". Ook al kun je die software naar believen draaien op je eigen systeem. Je kunt er namelijk niets aan aanpassen. Je kunt de code niet controleren op backdoors of fouten.

Bij taalmodellen is het in zwang geraakt om modellen "closed" te noemen als ze alleen in het datacentrum van de eigenaar draaien, en "open" als je het op een eigen machine mag draaien. Maar er is natuurlijk niets opens aan, je krijgt een grote mysterieuze bak met gewichten. Je kunt er niets aan aanpassen, en je kunt niets controleren.
Is dat niet meer misbruik / marketing van de term? Zo ook bij bedrijven die de term gebruiken wanneer een gedeelte van hun product of dienst open source is. Hoe zou je dat onderscheid kunnen maken? Ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cosimo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-04 13:39
Mischien een beetje nitpicking, maar Zwitserland hoort niet bij de EU:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VEOpyK9WKNzStxDbDi4U8REfF4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ssJsYaFFzPhKHBgiooCzMLc9.png?f=user_large
Dit is een voorbeeldje.

oldest job in the world: http://www.comodo.com/resources/home/newsletters/nov-10/comodo-chuckles.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Cosimo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:36:
[Afbeelding]
Dit is een voorbeeldje.
Uitleg daarover in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-06 14:26
@Jerie Ontbreekt bij Instant Messengers niet Ginlo Private ?

Volledig Duits. Ik test het sinds gisteren op Android en werkt wel aardig (UI is wel voor verbetering vatbaar ;-)), op Apple werkt het nog niet zo lekker geloof ik.

[ Voor 5% gewijzigd door pastafan op 20-03-2025 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Via PM ook de volgende Instant Messenger suggestie ontvangen:
"Delta Chat (https://delta.chat/). Dit is een privacyvriendelijke, end-to-end versleutelde, gedecentraliseerde chat-app."

Zowel Ginlo als Delta prima suggesties lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Cosimo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:36:
[Afbeelding]
Dit is een voorbeeldje.
Maar wel bij schengen. Dat is practisch toch eu :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Ik denk dat ik maar een regel ga opnemen in de openingspost met:

S.v.p. geen reacties met: "Waarom staat product X nog niet op de lijst?"
Maak een suggestie, quote de tabel en vul deze in zodat we het sneller kunnen overnemen. Het antwoorden op deze vragen kost tijd die we liever besteden aan het verwerken van data.
Een template in de TS lijkt me handiger. Voor het toevoegen van een groene rij aan een tabel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://voorbeeld"]voorbeeld[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]servers in DE, alleen lokaal ook mogelijk[/td]
[td bgcolor=#f7fadb]NL[/td]
[td bgcolor=#f7fadb][center]🇪🇺[/center][/td]
[td bgcolor=#f7fadb][center]⛭[/center][/td]
[/tr]

Ik heb het volgende (eerder genoemde) ter aanvulling.

Voor onder Smarthome - Bediening:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://homematic-ip.com/nl/"]Homematic[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]DE[/td]
[td bgcolor=#f7fadb][/td]
[/tr]

Voor onder Smarthome - Thermostaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[/tr]

Voor onder Smarthome - Thermostaten in oranje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[td bgcolor=#ffddbc][url="https://plugwise.net"]Plugwise[/url][/td]
[td bgcolor=#ffddbc]beperkte functionaliteit zonder internet, hosted op AWS[/td]
[td bgcolor=#ffddbc]NL[/td]
[td bgcolor=#ffddbc][/td]
[/tr]

Voor onder Smarthome - Sensors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[/tr]

Voor onder Smarthome - Basisstations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb]internetverbinding niet vereist[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://raspberrymatic.de/"]RasperryMatic[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]open source alternatief voor Homematic IP CCU[/td]
[/tr]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:20
Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:59:
[...]

Is dat niet meer misbruik / marketing van de term? Zo ook bij bedrijven die de term gebruiken wanneer een gedeelte van hun product of dienst open source is. Hoe zou je dat onderscheid kunnen maken? Ideeën?
Wat mij betreft is het inderdaad volledig misbruik van de term voor marketingdoeleinden. Maar woorden hebben de betekenis die mensen er aan geven. AI-gebruikers zijn niet verplicht om terminologie op dezelfde manier te gebruiken als software-gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Aardig artikel van Trouw over de browserextensie Go European. De maker zit overigens ook in de internationale Go European groep, vandaar ook overlap met de naam.
https://www.trouw.nl/verd...oop-ik-het-niet~bb5b0cb5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
8088 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Een template in de TS lijkt me handiger. Voor het toevoegen van een groene rij aan een tabel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://voorbeeld"]voorbeeld[/url][/td]
[/tr]

Ik heb het volgende (eerder genoemde) ter aanvulling.

Voor onder Smarthome - Bediening:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[/tr]

Voor onder Smarthome - Thermostaten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[/tr]

Voor onder Smarthome - Thermostaten in oranje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[td bgcolor=#ffddbc][url="https://plugwise.net"]Plugwise[/url][/td]
[td bgcolor=#ffddbc]beperkte functionaliteit zonder internet, hosted op AWS[/td]
[td bgcolor=#ffddbc]NL[/td]
[/tr]

Voor onder Smarthome - Sensors:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[tr]
[/tr]

Voor onder Smarthome - Basisstations:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb]internetverbinding niet vereist[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://raspberrymatic.de/"]RasperryMatic[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]open source alternatief voor Homematic IP CCU[/td]
[/tr]
Ja er was een discussie na die quote, maar is verwijderd. Daarin opperde ik ook voor deze aanpak. Dank! Ik ga ze er meteen inzetten. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:47
Anoniem: 2184602 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Kan iemand me voor one.com uit de brand helpen? Ik kom namelijk uit op Zweeds?
Ik kom ook uit op Zweeds ondertussen, One.com zit onder Group One - https://group.one/contact

Ze hebben wel wereldwijd kantoren: https://www.one.com/nl/over-ons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

waarom staat samsung galaxy tab in de topicstart aangegeven als US? Samsung is toch zuid koreaans?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Salvatron schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:03:
waarom staat samsung galaxy tab in de topicstart aangegeven als US? Samsung is toch zuid koreaans?
Yup, mijn fout na nieuwe format. Haal ik uit de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Onder ‘thermostaten’ staat PlugWise er twee keer (groene en oranje blok). Wat is het nu?

En het EU vlaggetje ontbreekt bij de oranje.

En onder Smartwatches is Suunto in het rode blok gezet want Chinees, maar bij Smarthome staat Eufy dan weer in het oranje blok, maar is ook Chinees?

[ Voor 55% gewijzigd door Wally2002 op 21-03-2025 04:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Wally2002 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 04:39:
Onder ‘thermostaten’ staat PlugWise er twee keer (groene en oranje blok). Wat is het nu?

En het EU vlaggetje ontbreekt bij de oranje.

En onder Smartwatches is Suunto in het rode blok gezet want Chinees, maar bij Smarthome staat Eufy dan weer in het oranje blok, maar is ook Chinees?
Plugwise was weer een foutje van mij. Je hebt gelijk wat betreft Chinees. Eufy staat daar door de discussie, zie reactie van @Roelant daar in de opmerking. Alles wat Chinees is, maar op de afgekeurde lijst zetten? @Roelant hoe kijk jij hier nu tegenaan?

Er zullen nog wel meer foutjes in de lijst staan, blijf ze vooral noemen en probeer met oplossingen zodat we de criteria scherp krijgen. Het blijft een work-in-progress, suggesties die tussendoor komen, reageren op foutjes, inhaalslag maken qua verwerken, criteria updaten etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:08:
Je hebt gelijk wat betreft Chinees. Eufy staat daar door de discussie, zie reactie van @Roelant daar in de opmerking. Alles wat Chinees is, maar op de afgekeurde lijst zetten? @Roelant hoe kijk jij hier nu tegenaan?
Ik vind 'm ingewikkeld: het hangt af van de scope en je doel, en daar zit een tegenstrijdigheid in. Maar goed om dat even beet te pakken aan de hand van Eufy en Suunto.

Als je uitsluitend zoekt naar een alternatief voor een Amerikaans product, is Eufy een beter alternatief dan sommige van de Europese merken, zoals onderbouwd met de analyse van de privacystatements, waar je in die startpost ook naar verwijst. Ik vermoed zomaar dat @Wally2002 die niet gelezen heeft*, want het lijkt me dat dat anders voor zich zou spreken.

Een snelle zoekopdracht naar Suunto's privacy levert op dat dat voor Suunto absoluut niet geldt. Het tweede zoekresultaat levert dit interessante weetje op:
I noticed that after updating the android app in Europe today you are prompt to agree to a new privacy policy valid starting from November the 1st. In the new privacy policy is clearly stated that you personal data may be transferred to China whereas before (if I am not mistaken) Suunto OY Finland was the sole owner of personal data (I think at least in Europe). (...)
En dat zie ik inderdaad terug in de privacy policy:
  • Personal data regarding individuals who reside in a country or region other than mainland China that is controlled or jointly controlled by Suunto Oy, is stored on servers in EEA.
(...)

We may share your personal data with Our affiliates who are joint controllers as explained in Section 1 above.
Die "joint controllers" zijn er 5, waarvan "Suunto Oy" de Finse entiteit is, van de andere vier zijn er drie Chinees en zit er één in Hongkong.
We may also share your personal data with other companies when it is necessary for the purposes specified in this privacy policy, for example to transportation companies for the delivery, and to payment service providers for the processing the payment of the agreed products or Services.

In addition, your personal data may be disclosed to other parties when it is necessary to fulfil Our rights and legal obligations, in connection with legal proceedings, at the request of authorities or as part of business arrangements. Otherwise, personal data will not be disclosed to other parties without your consent.
Ik vind "Our rights" als grondslag altijd tricky, want er is behoorlijk wat discussie of bijv. Marketing een gerechtvaardigd belang is van een commerciële onderneming. Dat willen die ondernemingen graag, want dan is de toestemming opt-out in plaats van opt-in.

Verder is het lijstje generiek en niet specifiek:
We will transmit your personal data to following external subcontractors when it is necessary for them to perform services on Our behalf:
  • Providers of data analyzation tools and services, for example for analysing your interests and finding possible problems with the Service and connected devices,
  • Providers of marketing communications tools and services for communicating with you in the service, for example, to provide you information about new features,
  • Providers of customer survey tools and services to request your feedback about our products and Services,
  • Customer service providers to provide you help and support in case you have problems with our products and Services,
  • Providers of marketing tools and services who assist Us with marketing and advertising our products and Services,
  • ICT service providers
Each subcontractor processes personal data only to the extent necessary for the performance of the subcontractor's tasks. Subcontractors are bound by written agreements with Us on the processing of personal data, including conditions concerning confidentiality and data security.
De data wordt dus alle kanten op gedeeld. Waarbij geen specifiek onderscheid wordt vastgelegd tussen welke data, dus als ze vinden dat jouw gezondheidsdata "nodig" is voor marketing gaat dat ook gewoon mee. En vooral:
When We transfer personal data to recipients outside of EU and EEA, to countries where the level of data protection has not been accepted by European Commission (adequacy decision), We shall use following safeguards to ensure adequate level of data protection:
  • Transfers to USA to recipients certified in the EU-US Data Privacy Framework and/or to other recipients by concluding written agreements using standard contractual clauses approved by the European Commission 4 June 2021 (“the SCC”) or by other lawful procedure specified in Chapter V of the GDPR. The SCC can be found at: https://commission.europa...nternational-transfers_en
  • Transfers to China and other countries by concluding written agreements with the recipients using the SCC and applicable supplementary measures or by other lawful procedure specified in Chapter V of the GDPR.
... zowel richting de USA als China bijkbaar. Dat vind ik persoonlijk dus nog al een ander verhaal: actief delen met de US en China, in tegenstelling tot Eufy, waar de data zonder jouw toestemming je lokale apparaat niet verlaat.

Terug naar de tegenstrijdigheid qua scope dan: vanuit dat perspectief en de door de titel gesuggereerde scope, is goed uit te leggen dat Eufy oranje of rood is en Suunto alleen rood. Welke kleur je voor Eufy kiest, hangt af van je interpretatie van de scope.

Zuiver alleen voor het vermijden van Amerikaanse bedrijven/cloud etc is Eufy een prima alternatief: zolang je wegblijft van hun betaalde cloud storage dienst, gaat er niets naar Amerika, dus vandaar oranje en niet groen. Suunto geeft onvoldoende duidelijk aan wat er onder welke omstandigheid wel/niet naar Amerika gaat - dus je weet niet of je de Amerikaanse bedrijven kunt vermijden. Dan is uitsluitend rood een optie.

Dat gezegd hebbend, in de scope van de openingspost staat nog steeds "Voor Sino alternatieven (dat kan verstandig zijn) maakt men een ander, apart topic aan. Gaarne niet hier." (ik denk trouwens dat het goed kan zijn om Sino even van een hover-uitlegje te voorzien, maar dat terzijde). Als je dat hard onderdeel van de scope maakt, heeft Eufy naast de Europese ook gewoon een Chinese data controller die ook gewoon toegang heeft tot bepaalde gegevens, dusvanuit dat perspectief zou Eufy ook rood moeten zijn. Ongeachtof je voor oranje of rood kiest, kan onderstaande vootnoot nog verdere verduidelijking brengen, maar dat is (eenmalig) wel (nog) meer werk voor de topicstart.

*) Dat illustreert overigens mijn eerdere punt qua verwachtingen dat mensen het topic doorzoeken - als zelfs de gelinkte post bekijken al te veel moeite is. Het kan toch het overwegen zijn om ipv alleen te linken iets meer context toe te voegen - waardoor de verleiding door te klikken net wat groter wordt. Bijv zo:

BewakingscameraInhoud
NaamOpmerkingLand
ArloUS
Google NestUS
UbiquitiUS
NaamOpmerkingLand🇪🇺
NaamOpmerkingLand🇪🇺
Philips HueAWS IoT gebasseerdNL
🇪🇺
NetatmoGebruikt div. Amerikaanse SaaS-/ClouddienstenFR
🇪🇺
EufyAls je de betaalde cloudopslag niet gebruikt, worden geen Amerikaanse dienstverleners gebruikt en blijven je beelden lokaal. Wel Chinees.CN

Overigens ook goed om op te merken dat mijn kennis (en dus eerdere opmerkingen) beperkt is tot Eufy Security producten, voor andere "smart" producten van ze (bijv. robotstofzuigers) heb ik dit niet uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:12
nokiaan958GB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:18:
[...]

Even wat anders.
Ik had in de startpost de GOOD search engine gevonden maar ik lees nergens een review. In de de vergelijkingen van search engines wordt hij nergens genoemd. Wat is de bron waardoor hij wordt vermeldt? Blijkt daar ook uit het land van herkomst, de eigendomsstructuur en of het veilig is?
Misschien ook het vermelden waard dat de GOOD search engine een betaalde dienst betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZKP17ZlrUXtN-FXuSEfaMMnH1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CzF5iSwdHVpKQUz4jOeQpIrx.png?f=fotoalbum_large

Stay safe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Roelant schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Ik vind 'm ingewikkeld: het hangt af van de scope en je doel, en daar zit een tegenstrijdigheid in. Maar goed om dat even beet te pakken aan de hand van Eufy en Suunto.

Als je uitsluitend zoekt naar een alternatief voor een Amerikaans product, is Eufy een beter alternatief dan sommige van de Europese merken, zoals onderbouwd met de analyse van de privacystatements, waar je in die startpost ook naar verwijst. Ik vermoed zomaar dat @Wally2002 die niet gelezen heeft*, want het lijkt me dat dat anders voor zich zou spreken.

Een snelle zoekopdracht naar Suunto's privacy levert op dat dat voor Suunto absoluut niet geldt. Het tweede zoekresultaat levert dit interessante weetje op:

[...]

En dat zie ik inderdaad terug in de privacy policy:

[...]

Die "joint controllers" zijn er 5, waarvan "Suunto Oy" de Finse entiteit is, van de andere vier zijn er drie Chinees en zit er één in Hongkong.

[...]

Ik vind "Our rights" als grondslag altijd tricky, want er is behoorlijk wat discussie of bijv. Marketing een gerechtvaardigd belang is van een commerciële onderneming. Dat willen die ondernemingen graag, want dan is de toestemming opt-out in plaats van opt-in.

Verder is het lijstje generiek en niet specifiek:

[...]

De data wordt dus alle kanten op gedeeld. Waarbij geen specifiek onderscheid wordt vastgelegd tussen welke data, dus als ze vinden dat jouw gezondheidsdata "nodig" is voor marketing gaat dat ook gewoon mee. En vooral:

[...]

... zowel richting de USA als China bijkbaar. Dat vind ik persoonlijk dus nog al een ander verhaal: actief delen met de US en China, in tegenstelling tot Eufy, waar de data zonder jouw toestemming je lokale apparaat niet verlaat.

Terug naar de tegenstrijdigheid qua scope dan: vanuit dat perspectief en de door de titel gesuggereerde scope, is goed uit te leggen dat Eufy oranje of rood is en Suunto alleen rood. Welke kleur je voor Eufy kiest, hangt af van je interpretatie van de scope.

Zuiver alleen voor het vermijden van Amerikaanse bedrijven/cloud etc is Eufy een prima alternatief: zolang je wegblijft van hun betaalde cloud storage dienst, gaat er niets naar Amerika, dus vandaar oranje en niet groen. Suunto geeft onvoldoende duidelijk aan wat er onder welke omstandigheid wel/niet naar Amerika gaat - dus je weet niet of je de Amerikaanse bedrijven kunt vermijden. Dan is uitsluitend rood een optie.

Dat gezegd hebbend, in de scope van de openingspost staat nog steeds "Voor Sino alternatieven (dat kan verstandig zijn) maakt men een ander, apart topic aan. Gaarne niet hier." (ik denk trouwens dat het goed kan zijn om Sino even van een hover-uitlegje te voorzien, maar dat terzijde). Als je dat hard onderdeel van de scope maakt, heeft Eufy naast de Europese ook gewoon een Chinese data controller die ook gewoon toegang heeft tot bepaalde gegevens, dusvanuit dat perspectief zou Eufy ook rood moeten zijn. Ongeachtof je voor oranje of rood kiest, kan onderstaande vootnoot nog verdere verduidelijking brengen, maar dat is (eenmalig) wel (nog) meer werk voor de topicstart.

*) Dat illustreert overigens mijn eerdere punt qua verwachtingen dat mensen het topic doorzoeken - als zelfs de gelinkte post bekijken al te veel moeite is. Het kan toch het overwegen zijn om ipv alleen te linken iets meer context toe te voegen - waardoor de verleiding door te klikken net wat groter wordt. Bijv zo:

BewakingscameraInhoud
NaamOpmerkingLand
ArloUS
Google NestUS
UbiquitiUS
NaamOpmerkingLand🇪🇺
NaamOpmerkingLand🇪🇺
Philips HueAWS IoT gebasseerdNL
🇪🇺
NetatmoGebruikt div. Amerikaanse SaaS-/ClouddienstenFR
🇪🇺
EufyAls je de betaalde cloudopslag niet gebruikt, worden geen Amerikaanse dienstverleners gebruikt en blijven je beelden lokaal. Wel Chinees.CN

Overigens ook goed om op te merken dat mijn kennis (en dus eerdere opmerkingen) beperkt is tot Eufy Security producten, voor andere "smart" producten van ze (bijv. robotstofzuigers) heb ik dit niet uitgezocht.
Dank voor je inhoudelijke en heldere reactie. Ik begrijp je Eufy argumenten en zie ook dat het een valide optie zou kunnen zijn. Maar vanuit praktisch oogpunt hebben we als verwerker niet de capaciteit (tijd en kennis) om elk bedrijf (of het nu Chinees, Europees of Amerikaans is) zo onder de loep te nemen. Zelfs als je meer toelichting plaatst kan ik me voorstellen dat het lastig om te begrijpen waarom een product of dienst op die positie staat, ook hier van toepassing op alle landen. Bij die nuancering moet je de diepte in en dat kan wat complex zijn voor een lijst.

De scope is momenteel misschien niet optimaal geformuleerd, maar persoonlijk vat ik het grofweg samen dat het gaat over alternatieven uit het democratieën (toetsbaar, ranking) / westgeoriënteerde landen waarbij we extra waarde toekennen aan Europees. Open source is een bonus, privacy (vind ik persoonlijk ook heel belangrijk) en andere waarden zijn voor een ander topic i.v.m. complexiteit en te veel willen. Misschien dat we die later kunnen toevoegen wanneer er meer capaciteit is en we de huidige receptuur hebben geperfectioneerd.

Eens wat betreft Sino tooltip (ik weet niet of dat kan, misschien andere bewoording gebruiken?). Ik denk dat het wel een mooie tussenweg is om alles uit China op de rode lijst te zetten, maar wel met toelichting waar nodig zodat men zelf die afweging kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of ThenNext

Master FX schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Misschien ook het vermelden waard dat de GOOD search engine een betaalde dienst betreft.

[Afbeelding]
De GOOD search engine is Amerikaans en dus geen alternatief. Zie onderaan in https://www.goodsearch.com/privacy.

Onjuist, het betreft good-search.org.

[ Voor 4% gewijzigd door DevWouter op 21-03-2025 13:28 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
DevWouter schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:20:
[...]

De GOOD search engine is Amerikaans en dus geen alternatief. Zie onderaan in https://www.goodsearch.com/privacy.
https://good-search.org/en/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Anoniem: 2184602 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:31:
Via PM ook de volgende Instant Messenger suggestie ontvangen:
"Delta Chat (https://delta.chat/). Dit is een privacyvriendelijke, end-to-end versleutelde, gedecentraliseerde chat-app."

Zowel Ginlo als Delta prima suggesties lijkt mij.
@Anoniem: 2184602 @Jerie dienen deze apps dan niet in de tabel bij de eerste posting te worden opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
pastafan schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:44:
[...]

@Anoniem: 2184602 @Jerie dienen deze apps dan niet in de tabel bij de eerste posting te worden opgenomen?
Ja. Maar lees ook een stukje voorgeschiedenis dat we achterlopen op eerdere suggesties. Eigenlijk ben je nu aan het voordringen ;-) ... Daarnaast gun ik andere gebruikers vaak wat tijd om eventueel te reageren of te weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een tijdje terug als alternatief voor LinkedIn mijn hele oude Xing account maar weer eens afgestoft en bijgewerkt.
Dat is een Duits alternatief hiervoor.

https://www.xing.com/en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:01

knakworst

Get more sats!

Anoniem: 2184602 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:40:
[...]

Uit de privacy policy:

What countries will your personal information be sent to?
Information that you submit via the App is sent to and stored on secure servers located in the United Kingdom, other European Economic Area countries and in the United States. Information submitted by you may be transferred by us to our other offices and/or to the third parties mentioned in the circumstances described above, which may be situated outside the European Economic Area (for instance in the United States).

Beetje vaag. Ik zet 'm wel in de lijst met een opmerking hierover.
Citymapper mag wat mij betreft in het US lijstje. De eigenaar is namelijk VIA, met als hoofdkantoor, New York.

https://techcrunch.com/20...er-to-boost-transit-tech/
http://ridewithvia.com/about

Ook wordt alle data opgeslagen bij AWS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Roelant schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb die analyse wel gelezen en snap waarom Eufy zo opgenomen is. Het ging mij dan ook om Suunto, waar alleen gemeld werd dat het Chinees is en het in de rode lijst is opgenomen. Uit de lijst blijkt niet waarom hij rood is.

Een uitleg van wat Sino is is idd wel fijn.
En m.b.t. je voetnoot over een gelinkte post: die link ontbreekt dus bij Suunto (want die post was er niet tot jouw uitzoekwerk van de Suunto voorwaarden, waarvoor dank).

Wellicht is een apart dataveld/vinkje/stoplicht een idee, die het privacy aspect aangeeft. Dat kan dan ook een vraagteken zijn, als niemand dat nog (goed) uitgezocht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wally2002 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Ik heb die analyse wel gelezen en snap waarom Eufy zo opgenomen is. Het ging mij dan ook om Suunto, waar alleen gemeld werd dat het Chinees is en het in de rode lijst is opgenomen. Uit de lijst blijkt niet waarom hij rood is.

[...]

Een uitleg van wat Sino is is idd wel fijn.
En m.b.t. je voetnoot over een gelinkte post: die link ontbreekt dus bij Suunto (want die post was er niet tot jouw uitzoekwerk van de Suunto voorwaarden, waarvoor dank).

Wellicht is een apart dataveld/vinkje/stoplicht een idee, die het privacy aspect aangeeft. Dat kan dan ook een vraagteken zijn, als niemand dat nog (goed) uitgezocht heeft.
Ik zet al het Chinese spul in rood. Probleem opgelost ;)

Privacy is wel echt een andere tak van sport. Ik kan me niet voorstellen dat een vinkje daarvoor kan werken omdat je altijd toelichting nodig hebt. Wanneer zet je een vinkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
knakworst schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Citymapper mag wat mij betreft in het US lijstje. De eigenaar is namelijk VIA, met als hoofdkantoor, New York.

https://techcrunch.com/20...er-to-boost-transit-tech/
http://ridewithvia.com/about

Ook wordt alle data opgeslagen bij AWS.
✅ check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
pastafan schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:44:
[...]

✅ & ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een paar wijzigingen gemaakt op eigen initiatief als test (@Jerie kijk je even mee?):

Een paar items op de rode lijst gezet omdat:
- Geen Europees en geen open source label.
Voorbeelden:
Kagi en DuckDuckGo.
Ze scoren goed op privacy, maar dat is momenteel geen onderdeel van deze lijs/criteriat. Tot die tijd staan ze wat mij betreft op rood met eventueel een toelichting. Wanneer je wel een goed definieerbare criteria hebt van privacy, zou je daar een label van kunnen maken en ze vervolgens terug op de oranje lijst zetten.

Precursor uit Singapore op oranje gezet wegens de status van democratie in dat land. Daarentegen wel het "open source" label. Maar misschien moet ie zelfs wel naar rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:53
In mijn (huidige) bevlieging alternatieven te zoeken, toch maar eens op zoek gegaan naar een schappelijk alternatief voor Zwift. En misschien meteen een andere/nieuwe categorie?

Zoals ik het allemaal begrijp schijnt Rouvy een goed/redelijk alternatief te zijn. Én gelukkig ook nog Europees :-) (als ik het goed heb, Tsjechisch)

En eventueel Fulgaz. (= Australisch, maar overgenomen door Rouvy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 23:23
Voor Smarthomes heb je ook nog Loxone uit Oostenrijk. Misschien wel andere prijsklasse en koppelt niet met alles. Maar naast EU ook alles lokaal.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

offtopic:
In alle eerlijkheid, ik denk dat mijn verwarring verklaarbaar is. _O-

@Master FX Mijn excuses, ik had niet door dat het twee verschillende search engines waren.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kleuren en naamgeving lijst aangepast. In plaats van overal: "naam" nu het volgende:
- Rood: Alternatief voor
- Groen: Conform criteria
- Oranje > Grijs: Grijs gebied
- Rood: Afgekeurd

Does that make sense?

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 21-03-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Centauriprime schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:26:
Voor Smarthomes heb je ook nog Loxone uit Oostenrijk. Misschien wel andere prijsklasse en koppelt niet met alles. Maar naast EU ook alles lokaal.
Goede bijdrage. Niet eentje die ik tussendoor makkelijk kan toevoegen. Mocht je je vervelen, wat helpt is het als volgt aanleveren:
8088 in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21
@Jerie
@Anoniem: 2184602
Was sync.com niets voor de cloudopslag? Geen kleine speler dus zal niet snel ophouden te bestaan, scoort goed op veiligheid. Alleen niet Europees maar Canadees.

Geen ervaring mee verder. Ik overweeg hem wel, net als pCloud en Koofr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
.NCK schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:40:
[...]
Alternatief kan zijn NAD (tegenwoordig Canadees) of Sony (Japans).
NAD en zusterbedrijf BlueSound zijn Canadees. Zeer aan te raden, prachtige apparatuur 8)

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 23:23
Anoniem: 2184602 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Goede bijdrage. Niet eentje die ik tussendoor makkelijk kan toevoegen. Mocht je je vervelen, wat helpt is het als volgt aanleveren:
8088 in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"
Zoeits

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Smarthome - Basisstations

[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.loxone.com/nlnl/producten/miniserver/"]Loxone Miniserver[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]Made in EU en alles lokaal[/td]
[td bgcolor=#f7fadb]AT[/td]
[/tr]

Smarthome - Thermostaten

[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.loxone.com/nlnl/producten/binnenklimaat/"]Loxone Klimaat & comfort[/url][/td]
[/tr]

Smarthome - Bediening

[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.loxone.com/nlnl/producten/bedieningselementen/"]Loxone bedienings- elementen[/url][/td]
[/tr]

Streaming

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Streaming

[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.spotify.com"]Spotify[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]Zweeds muziek streaming[/td]
[td bgcolor=#f7fadb]SE[/td]
[/tr]

[ Voor 9% gewijzigd door Centauriprime op 21-03-2025 14:09 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Centauriprime schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Zoeits

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Smarthome - Basisstations

[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.loxone.com/nlnl/producten/miniserver/"]Loxone Miniserver[/url][/td]
[/tr]

Smarthome - Thermostaten

[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.loxone.com/nlnl/producten/binnenklimaat/"]Loxone Klimaat & comfort[/url][/td]
[/tr]

Smarthome - Bediening

[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.loxone.com/nlnl/producten/bedieningselementen/"]Loxone bedienings- elementen[/url][/td]
[/tr]

Streaming

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Streaming

[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.spotify.com"]Spotify[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]Zweeds muziek streaming[/td]
[td bgcolor=#f7fadb]SE[/td]
[/tr]
Loxone staat er in. Spotify nog niet, daar moet ik even een categorie voor aanmaken en meteen aanvullen met meer. Alvast voor Spotify: ze hebben gedoneerd aan de inauguratie van Trump, klein smetje. ;) Qobuz is de Franse tegenhanger die ik zelf gebruik (ik koop muziek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:12
DevWouter schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:27:
[...]

offtopic:
In alle eerlijkheid, ik denk dat mijn verwarring verklaarbaar is. _O-

@Master FX Mijn excuses, ik had niet door dat het twee verschillende search engines waren.
Het zij je vergeven.

Stay safe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
  • Laatst online: 08-06 05:02
Jerie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Dat is het netwerkeffect. Is lastig. Wat je nodig hebt is backwards compatibility, bridges (zie Matrix bijvoorbeeld), en open / federated protocollen gebruiken (zoals SMTP en Usenet ooit standaard waren). De EU wil federated (en ook mee kunnen lezen). Cross-protocol is E2EE dan stuk.
Nu we skype kwijtraken, kan ik die paar vaste contacten nog wel meekrijgen naar matrix. De oude geincorporeerde MSN contacten reageren toch niet.

Ik had er lang geleden al van gehoord, maar was er neit aan toegekomen, nu moet ik wel. Dus ik heb een speel accountje aangemaakt om het eens uit te proberen. Maar ja zonder contacten kun je de dienst/client (element) niet uitproberen. Als het wat is maak ik wel een nieuw/extra account onder eigen naam ter vervanging va Skype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
donaldk schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Nu we skype kwijtraken, kan ik die paar vaste contacten nog wel meekrijgen naar matrix. De oude geincorporeerde MSN contacten reageren toch niet.

Ik had er lang geleden al van gehoord, maar was er neit aan toegekomen, nu moet ik wel. Dus ik heb een speel accountje aangemaakt om het eens uit te proberen. Maar ja zonder contacten kun je de dienst/client (element) niet uitproberen. Als het wat is maak ik wel een nieuw/extra account onder eigen naam ter vervanging va Skype.
Matrix ben ik inmiddels vanaf gegaan. Anders had ik een eigen server moeten opzetten om eigenaar te blijven van mijn data (had ik geen zin in). Mensen kunnen me bellen, mailen, postduif sturen of face-to-face. Wat betreft interessante IM's: Berty lijkt er ook 1 te worden; P2P en open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Laatst online: 08-06 05:02
@majoef zo te zien geen PC client! Dat is voor mij essentieel, anders had ik Signal of telegram wel jaren geleden een nummer gegeven. En nog niet beschikbaar! MS slaat ook alles op, dus dat gokje wil ik nog wel nemen. Omdat de E2EE zou werken.

En dan google en apple alles laten opslaan via hun appstores, ahum...

Ook zie ik geen voice noch video enkel text chat... bij Berty.

Ik zoek dus even wat mensen met matrix accountje die mijn proefaccount willen toevoegen of andersom ik hen...

Als er mensen zijn die reden hebben om zo ver te gaan van; VM, Tails en dan daar encrypted diensten laag op zouden gaan, zouden die niet publiekelijk naar voren komen lijkt mij, zo erg is het hier niet, lol.

[ Voor 34% gewijzigd door donaldk op 21-03-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Ik gebruik al een paar dagen Ginlo als alternatief voor Whatsapp.
Nu schijnt er een issue te zijn om deze app op een IPhone te installeren (installatie procedure loopt vast). Zelf heb ik geen Iphone dus geen mogelijkheid om te testen.

Is er iemand die mee leest en Ginlo wil testen op een iPhone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:43
Jerie schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:49:
Hierbij is Signal vrijwel volledig FOSS (helaas niet federated)
Misschien een flauwe vraag, maar waarom is het voor de lijst interessant of een messenger federated is en of deze alternatieve clients toelaat? Dat lijkt me niet van wezenlijk belang voor de beoordeling of een alternatief afdoende onafhankelijk is van het Amerikaanse regime en FAMAG.

Ik zie het juist als een voordeel dat Signal niet federated is, daarmee voorkom je het Gmaileffect.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 09:39

SPT

Bij de categorie bewakingscamera's mogen de Axis producten zeker niet ontbreken. Heel erg op veiligheid georiënteerd, in Europa ontworpen en in Mexico geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:41
SPT schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:46:
Bij de categorie bewakingscamera's mogen de Axis producten zeker niet ontbreken. Heel erg op veiligheid georiënteerd, in Europa ontworpen en in Mexico geproduceerd.
Ik dacht dat Axis was overgenomen door Canon of vergis ik me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
Misschien wat interessante extra info. Ik ben mij aan het inlezen op een nieuwe robotstuifzuiger omdat onze iRobot e5, die net geen 5 is geworden, is overleden :'( RIP Robbie

Naast cloudafhankelijkheid en liefst geen Chinees, nu de wens "liefst Europees" en nog steeds geen cloud. Dat lijkt redelijk onmogelijk. In dit topic nog weinig info over robotstofzuigers, ik kan er later wel een tabelletje voor aanleveren.

Hier al wat bedenkingen over het privacy statement van Philips vind ik dat de 'consumer electronics' door Versuni wordt gemaakt. Alleen de merknaam is Nederlands, hun apparatuur is (inmiddels) Chinees. Niet helemaal 100% duidelijk maar ik vermoed dat de robotstofzuigers hier onder vallen. Wellicht geldt dit ook voor Hue?

Niet helemaal passend bij de strekking van dit topic maar wel interessant. Zoals gezegd wil ik nog wel een overzichtje maken voor de topicstart met een overzicht van (een aantal) fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
prutsger schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:34:
Misschien wat interessante extra info. Ik ben mij aan het inlezen op een nieuwe robotstuifzuiger omdat onze iRobot e5, die net geen 5 is geworden, is overleden :'( RIP Robbie

Naast cloudafhankelijkheid en liefst geen Chinees, nu de wens "liefst Europees" en nog steeds geen cloud. Dat lijkt redelijk onmogelijk. In dit topic nog weinig info over robotstofzuigers, ik kan er later wel een tabelletje voor aanleveren.

Hier al wat bedenkingen over het privacy statement van Philips vind ik dat de 'consumer electronics' door Versuni wordt gemaakt. Alleen de merknaam is Nederlands, hun apparatuur is (inmiddels) Chinees. Niet helemaal 100% duidelijk maar ik vermoed dat de robotstofzuigers hier onder vallen. Wellicht geldt dit ook voor Hue?

Niet helemaal passend bij de strekking van dit topic maar wel interessant. Zoals gezegd wil ik nog wel een overzichtje maken voor de topicstart met een overzicht van (een aantal) fabrikanten.
Robotstofzuiger lijkt mij prima "Tweakers". Hoog gadgetgehalte, tech, volgens mij zelfs topics hier op Tweakers. Als jij een lijstje maakt, lijkt mij het prima om deze in de OP te zetten.

Overigens: https://www.reddit.com/r/...ean_robot_vacuum_cleaner/

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 2184602 op 23-03-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:41
prutsger schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:34:
offtopic:
Hue is van Signify, dat v.z.i.w. de oude Philips lampen divisie is alleen afgesplitst naar een los bedrijf (dat de naam Philips mag gebruiken). En zit naar ik aanneem ook nog steeds in Nederland.
Alle andere dingen met een Philips naam (buiten medische apparatuur) wordt gemaakt door derden die Philips betalen om hun naam er op te mogen plakken. Zo zijn Philips TVs van TP-Vision, terwijl computerschermen van een ander merk zijn (ik meen hetzelfde merk als wat ook AOC spul uit brengt?).

Maar Philips is daar niet uniek in. De "laatste" Nokia telefoons waren van HMD (ook een Fins bedrijf als ik mij niet vergis), en die mochten ook de Nokia naam gebruiken (voor een X aantal jaar, volgens mij gebruiken ze tegenwoordig wel de HMD naam). En de Nokia Streaming Box (mediaspeler) wordt ook weer door een ander bedrijf / merk gemaakt die betalen om de Nokia naam er op te zetten.
Dit is helaas dus een praktijk die vaker voor komt. En schijnbaar lucratief is voor bepaalde bedrijven/merken om hun naam te "verkopen" (/in licentie geven) aan onbekende merken die vervolgens dus de "grote naam" op hun product plakken, in de hoop dat het zo beter verkoopt.

En daarnaast heb je nog traditioneel grote/bekende merken "bekend van hun kwaliteit" die ook zo nu en dan door een bv Chinees bedrijf worden opgekocht en je intussen "Chinesium" koopt terwijl je bv "Deutsche gründlichkeit" verwacht (ik meen dit opgevangen te hebben in het gereedschap topic v.w.b. het merk "Gedore").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
@Jerie , @Anoniem: 2184602 vraagje vwb EU criterium:
hoe gaan jullie om met een bedrijf dat in EU gevestigd is met een hoofdkantoor, maar een (bij)kantoor (vestigin) in de US hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Elektrisch gereedschap leek me wel interessant. Het heeft een eigen categorie in de Pricewatch en komt regelmatig terug in Bouwen en klussen en dan met name in de serie [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic. Dus, bij deze een lijst met merken en producenten die al dan niet regelmatig genoemd worden (in quote tags zodat het ingeklapt wordt):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
[table border=1 width=2000 cellpadding=4 fontsize="12px"]
[tr]
[th colspan=3 bgcolor=#000000 fontsize="18px"]Elektrisch gereedschap[/th] 
[th colspan=2 bgcolor=#000000][jump=Inhoudsopgave]Inhoud[/jump][/th]
[/tr]
[tr]
[th width="30%" bgcolor=#a11236]Alternatief voor[/th]
[th width="55%"bgcolor=#a11236]Opmerking[/th]
[th width="5%"bgcolor=#a11236]Land[/th]
[th width="5%" bgcolor=#a11236][/th]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ecd0d7]Black+Decker[/td]
[td bgcolor=#ecd0d7][/td]
[td bgcolor=#ecd0d7]US[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ecd0d7]DeWalt[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ecd0d7]Laguna[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ecd0d7]Milwaukee[/td]
[td bgcolor=#ecd0d7]eigendom van [url="https://en.wikipedia.org/wiki/Techtronic_Industries"]TTI[/url] (HK) sinds 2005[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ecd0d7]Senco[/td]
[td bgcolor=#ecd0d7]eigendom van [url="https://en.wikipedia.org/wiki/Kyocera"]Kyocera[/url] (JP) sinds 2017[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ecd0d7]Stanley[/td]
[/tr]
[tr]
[th width="30%" bgcolor=#d9e54d]Conform criteria[/th]
[th width="55%" bgcolor=#d9e54d]Opmerking[/th]
[th width="5%" bgcolor=#d9e54d]Land[/th]
[th width="5%" bgcolor=#d9e54d]🇪🇺[/th]
[th width="5%" bgcolor=#d9e54d]⛭[/th]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.axminstertools.com/eu?glCountry=NL&glCurrency=EUR"]Axminster[/][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]UK[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://bosch.com/"]Bosch[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.bosch-diy.com/nl/nl"]DYI (Groen)[/] / [url="https://www.bosch-professional.com/nl/nl/"]Professional (Blauw)[/][/td]
[td bgcolor=#f7fadb][center]🇪🇺[/][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.einhell.com"]Einhell[/url][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://fein.com/nl_nl/"]Fein[/url][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.ferm.com"]Ferm[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://ferm-diy.com/nl/"]DYI[/url] / [url="https://ferm-industrial.com/nl_pro/"]Pro[/url][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.festool.nl/"]Festool[/url][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.kaercher.com/nl/"]Kärcher[/url][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.hilti.nl/"]Hilti[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]LI[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.mafell.de/"]Mafell[/url][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.makita.nl/"]Makita[/][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]JP[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.nilfisk.com/nl-nl/"]Nilfisk[/url][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]DK[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://parkside-diy.com/nl"]Parkside[/url][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.proxxon.com/nl/"]Proxxon[/url][/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#f7fadb][url="https://www.recordpower.eu/"]Record Power[/][/td]
[td bgcolor=#f7fadb]UK[/td]
[/tr]
[tr]
[th width="30%" bgcolor=#828282]Grijs gebied[/th]
[th width="55%" bgcolor=#828282]Opmerking[/th]
[th width="5%" bgcolor=#828282]Land[/th]
[th width="5%" bgcolor=#828282][center]🇪🇺[/][/th]
[th width="5%" bgcolor=#828282]⛭[/th]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#d0d0d0]AEG Elektrowerkzeuge[/td]
[td bgcolor=#d0d0d0]gelicentieerd door Electrolux (DE) aan en geproduceerd door [url="https://en.wikipedia.org/wiki/Techtronic_Industries"]TTI[/url] (HK) sinds 2009[/td]
[td bgcolor=#d0d0d0]DE[/td]
[td bgcolor=#d0d0d0][center]🇪🇺[/][/td]
[td bgcolor=#d0d0d0][/td]
[/tr]
[tr]
[th width="30%" bgcolor=#a11236]Afgekeurd[/th]
[th width="55%" bgcolor=#a11236]Opmerking[/th]
[th width="5%" bgcolor=#a11236]Land[/th]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ecd0d7]Hikoki[/td]
[td bgcolor=#ecd0d7]eigendom van [url="https://en.wikipedia.org/wiki/Kohlberg_Kravis_Roberts"]KKR[/url] (US) sinds 2017[/td]
[td bgcolor=#ecd0d7]JP[/td]
[/tr]
[tr]
[td bgcolor=#ecd0d7]Metabo[/td]
[td bgcolor=#ecd0d7]eigendom van [url="https://en.wikipedia.org/wiki/Kohlberg_Kravis_Roberts"]KKR[/url] (US) sinds 2017 (als onderdeel van Hikoki sinds 2016)[/td]
[td bgcolor=#ecd0d7]DE[/td]
[td bgcolor=#ecd0d7][center]🇪🇺[/][/td]
[/tr]
[/table]
Preview:
Elektrisch gereedschapInhoud
Alternatief voorOpmerkingLand
Black+DeckerUS
DeWaltUS
LagunaUS
Milwaukeeeigendom van TTI (HK) sinds 2005US
Sencoeigendom van Kyocera (JP) sinds 2017US
StanleyUS
Conform criteriaOpmerkingLand🇪🇺
AxminsterUK
BoschDYI (Groen) / Professional (Blauw)DE
🇪🇺
EinhellDE
🇪🇺
FeinDE
🇪🇺
FermDYI / ProNL
🇪🇺
FestoolDE
🇪🇺
KärcherDE
🇪🇺
HiltiLI
🇪🇺
MafellDE
🇪🇺
MakitaJP
NilfiskDK
🇪🇺
ParksideDE
🇪🇺
ProxxonDE
🇪🇺
Record PowerUK
Grijs gebiedOpmerkingLand
🇪🇺
AEG Elektrowerkzeugegelicentieerd door Electrolux (DE) aan en geproduceerd door TTI (HK) sinds 2009DE
🇪🇺
AfgekeurdOpmerkingLand
Hikokieigendom van KKR (US) sinds 2017JP
Metaboeigendom van KKR (US) sinds 2017 (als onderdeel van Hikoki sinds 2016)DE
🇪🇺

"Grijs gebied" en "Afgekeurd" heb ik naar eigen smaak ingevuld. @Jerie, @Anoniem: 2184602, voel je vrij om te knippen en te plakken als jullie besluiten deze categorie op te nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 26-04-2025 20:48 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 23:03
Is Startpage nog wel EU? De eigenaar is System1 een Amerikaans bedrijf. Misschien hoort deze in grijs gebied thuis.

https://support.startpage...a-publicly-traded-company

[ Voor 9% gewijzigd door joint_me op 23-03-2025 18:33 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
joint_me schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:33:
Is Startpage nog wel EU? De eigenaar is System1 een Amerikaans bedrijf. Misschien hoort deze in grijs gebied thuis.

https://support.startpage...a-publicly-traded-company
Dank!

Volgens mij heb ik mijn idee hier nog niet helemaal lekker verwoord:
Anoniem: 2184602 in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"

Maar ik denk zodra er bij een US product of dienst sprake is van een Europees of Open source label, dan tolereer ik het op de grijze lijst. In dit geval lijkt het moederbedrijf van Startpage geen hoofdkantoor te hebben in de EER of EVA. Dus dan zou ik 'm op de rode lijst zetten en het label strippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
pastafan schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:08:
@Jerie , @Anoniem: 2184602 vraagje vwb EU criterium:
hoe gaan jullie om met een bedrijf dat in EU gevestigd is met een hoofdkantoor, maar een (bij)kantoor (vestigin) in de US hebben?
Het gaat niet om ons, maar de gebruikers hier. Wij proberen alleen alles te verwerken conform een set regels die we hier gezamenlijk overeenkomen. Als de meerderheid hier van mening is dat het bedrijf uitgesloten moet worden van de lijst, dan ga ik daar niet voor liggen. Volgens de huidige 'regels' is er niet zoveel aan de hand, maar ik begrijp wel je punt. Zo had ik dat met Heineken en Rusland. Maar dan heb je het meer over boycotten aan de hand van hoe ze bedrijfsvoering doen, niet over alternatieven. Of bedoel je het vanuit privacyperspectief? Privacy is heb ik een paar reacties geleden genoemd, voor ons nu niet te managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
8088 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:47:
Elektrisch gereedschap leek me wel interessant. Het heeft een eigen categorie in de Pricewatch en komt regelmatig terug in Bouwen en klussen en dan met name in de serie [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic. Dus, bij deze een lijst met merken en producenten die al dan niet regelmatig genoemd worden (in quote tags zodat het ingeklapt wordt):

[...]

Preview:

[...]

"Grijs gebied" en "Afgekeurd" heb ik naar eigen smaak ingevuld. @Jerie, @Anoniem: 2184602, voel je vrij om te knippen en te plakken als jullie besluiten deze categorie op te nemen.
Ik was bezig met toevoegen onder een nieuwe kop "huis en tuin". Toen kreeg ik de volgende melding:

Er is iets fout gegaan. Probeer het later nog eens, of ga terug.

De inhoud is te lang na conversie: 274,075 karakters na conversie, 11,931 karakters meer dan mogelijk. Probeer de reactie in te korten of plaats enkele losse reacties.

(interne identificatie: message::update::maxcolumnsize_exceeded)

We hebben de limiet van de openingspost bereikt denk ik. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 2184602 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:38:
We hebben de limiet van de openingspost bereikt denk ik. -O-
Lastig. Is het een idee om de tweede en derde post erbij te betrekken: Software in de eerste, Hardware in de tweede en Content en Smarthome in de derde? Zit je alleen met het ongedeelde auteurschap dat roet in het eten gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 06-06 10:36
Ik heb een paar weken Soverin geprobeerd. Ik ga denk ik toch overstappen naar Proton. Wat mij opvalt bij Soverin:

* zoeken in mail is traag. Echt heel traag, zit soms een minuut te wachten voordat ik een reactie heb (via de web interface).
* geen MFA op de inlog mogelijk. Komt er wel aan de komende maand(en) volgens support.
* geen makkelijke manier om in 1x grote hoeveelheden mail over te zette van de ene map naar de andere (bijv. alle geimporteerde Gmail).
* Geen makkelijker manier om dingen te archiveren (vergelijkbaar met Gmail).

Daarnaast heb ik even zitten rekenen. Naast mail, wil ik ook overstappen voor storage (nu OneDrive) en password manager (Bitwarden). Als ik dat op een rij zet qua kosten, dan is proton nog best een goede deal (of in ieder geval vergelijkbaar).

Soverin + 1Password + Jottacloud = 170 piek (en dan heb ik voor 1 persoon een mailbox)
Proton heeft mail + password manager + storage = 175 piek per jaar, voor 2 gebruikers. Heb voor Jottacloud gekozen omdat het makkelijk foto’s backupped voor iOS.

Mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Anoniem: 2184602 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Het gaat niet om ons, maar de gebruikers hier. Wij proberen alleen alles te verwerken conform een set regels die we hier gezamenlijk overeenkomen. Als de meerderheid hier van mening is dat het bedrijf uitgesloten moet worden van de lijst, dan ga ik daar niet voor liggen. Volgens de huidige 'regels' is er niet zoveel aan de hand, maar ik begrijp wel je punt. Zo had ik dat met Heineken en Rusland. Maar dan heb je het meer over boycotten aan de hand van hoe ze bedrijfsvoering doen, niet over alternatieven. Of bedoel je het vanuit privacyperspectief? Privacy is heb ik een paar reacties geleden genoemd, voor ons nu niet te managen.
Ik vind het geen probleem.

Als je gaat voor 100% no-USA kan je ook kijken naar de partijen waar ze mee werken en dat is niet te doen.

Bovendien hebben sommige bedrijven een kantoor in een bepaalde regio ivm support. Dus hoe ga je daar mee om?

En sommige zaken (zoals belastingen) vereist soms dat je een locatie, al is het maar een brievenbusfirma, hebt in het betreffende land.

Mijn persoonlijke criteria is in welk land de rechtszaken uitgevochten worden zoals die in de voorwaarden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Muncher schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:12:
Ik heb een paar weken Soverin geprobeerd. Ik ga denk ik toch overstappen naar Proton. Wat mij opvalt bij Soverin:

* zoeken in mail is traag. Echt heel traag, zit soms een minuut te wachten voordat ik een reactie heb (via de web interface).
* geen MFA op de inlog mogelijk. Komt er wel aan de komende maand(en) volgens support.
* geen makkelijke manier om in 1x grote hoeveelheden mail over te zette van de ene map naar de andere (bijv. alle geimporteerde Gmail).
* Geen makkelijker manier om dingen te archiveren (vergelijkbaar met Gmail).

Daarnaast heb ik even zitten rekenen. Naast mail, wil ik ook overstappen voor storage (nu OneDrive) en password manager (Bitwarden). Als ik dat op een zet qua kosten, dan is proton nog best een goede deal (of in ieder geval vergelijkbaar).

Soverin + 1Password + Jottacloud = 170 piek (en dan heb ik voor 1 persoon een mailbox)
Proton heeft mail + password manager + storage = 175 piek per jaar, voor 2 gebruikers. Heb voor Jottacloud gekozen omdat het makkelijk foto’s backupped voor iOS.

Mis ik iets?
Volgens mij niet. En ik weet niet hoe de iOS app van Proton Drive is, maar op Android loopt de fotobackup perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:45
Aziraphale schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Volgens mij niet. En ik weet niet hoe de iOS app van Proton Drive is, maar op Android loopt de fotobackup perfect.
Nou... perfect... De foto backup van Proton is bij mij duidelijk trager dan die van Onedrive. En Onedrive maakt een backup van alles wat in je Google Photos terecht komt. Proton lijkt alleen datgene te backuppen wat daadwerkelijk met je camera gemaakt is + screenshots. Beide heeft voor- en nadelen, maar ik zou iig graag de optie hebben om e.e.a. te kunnen instellen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 06-06 10:36
Cambionn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:40:
[...]
Ik ben nogsteeds van mening dat deze lijst niet objectief genoeg is, en vind dit topic dus ook niet per se het beste uitgangspunt/startpunt voor een artiekel. Mijn redenatie heb ik al eerder uitgebreid uitgelegd, dus zal ik niet herhalen tenzij daarom gevraagt wordt. Je mag mij ook prima via DM benaderen als je het niet in het topic wil of past. Ik ben zelf al ruim 2,5 jaar bezig met afstappen van big tech en heb ook niks meer naast een passief LinkedIn account. Ik hou morgen sessies over dit onderwerp bij de NLLGG, en ook bij de NLUUG voorjaarsconferentie in mei kom ik hierover vertellen. Het is een topic naar mijn hart. Zoals je wellicht ook gemerkt hebt bij de elite lunch :+ .

Ff los daarvan vind ik vooral de pol van categorie OS überhaupt niet bruikbaar in huidige vorm. Gezien ze niet meer willen toevoegen omdat ze niet weten hoe om te gaan met de vele distros mist er een hoop. Dan enkel uit deze korte lijst selecteren heeft naar mijn inziens weinig nut.

Ik heb de laatste 4 pols ingevuld. De 2e mis ik mijn favouriete antwoord maar mijn 2e keus staat erin dus die gedaan. De eerste kan ik niet het antwoord selecteren dat ik zou willen en vind ik dus te veel missen om nut te hebben, dus die laat ik open.

Edit: ik heb @TijsZonderH ff DM gestuurd met voorstel input te leveren voor het artikel of iets anders verwant aan het topic weg bij big tech/eu-alternatieven. Voor de duidelijkheid en transparantheid, dat is puur gericht op mijn perspectief op het onderwerp aan zich en kennis die ik kan leveren, en niet op de punten van kritiek die ik op dit topic heb. Laten we dat publiek houden zodat men de discussie kan lezen en zelf kan beslissen wat ze ervan vinden ;) .
Is deze presentatie ergens te zien/te volgen? Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
klaaas schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Nou... perfect... De foto backup van Proton is bij mij duidelijk trager dan die van Onedrive. En Onedrive maakt een backup van alles wat in je Google Photos terecht komt. Proton lijkt alleen datgene te backuppen wat daadwerkelijk met je camera gemaakt is + screenshots. Beide heeft voor- en nadelen, maar ik zou iig graag de optie hebben om e.e.a. te kunnen instellen.
De snelheid zou ik niet weten, maar ik kan in de app precies instellen wat er gebackupt moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prutsger
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
Anoniem: 2184602 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:52:
[...]

Robotstofzuiger lijkt mij prima "Tweakers". Hoog gadgetgehalte, tech, volgens mij zelfs topics hier op Tweakers. Als jij een lijstje maakt, lijkt mij het prima om deze in de OP te zetten.

Overigens: https://www.reddit.com/r/...ean_robot_vacuum_cleaner/
Ik bedoelde meer dat ik meer afwegingen maak dan wel/niet Europees alternatief. In je uitleg geef je al aan dat privacy een ondergeschikt onderwerp is, maar dat neem ik wel met hoge prio mee in mijn keuze. Als het er op aan komt om te kiezen tussen een Amerikaanse robotstofzuiger (al dan niet met cloudafhankelijkheid) of een Chinese kies ik toch echt voor de Amerikaanse.1 van mijn eisen is ook dat ik hem kan aansturen via HomeAssistant dus ik heb nog meer uitzoekwerk wat niet met dit topic te maken heeft.

Doe met de volgende lijst gerust wat je wil voor de topicstart. Hopelijk past er nog wat bij >:) Uit de andere categorieën maak ik op dat CN=afgekeurd. Ik heb aan de hand van de pricewatch een aantal veelgekochte/bekende merken opgehaald en die onderzocht. Bedankt voor de Reddit-post, daar heb ik ook een aantal merken uit opgepikt.

Ik heb ook Kärcher in de lijst opgenomen. Zie het Wikipedia-stukje over hun werk 'At the beginning of the World War II, the company was involved in the defence industry and produced cabin heaters and devices for de-icing wings and tail units for the Luftwaffe, among other things'. Ik kan mij voorstellen dat dat net zo goed een reden kan zijn om ze op de afgekeurde lijst te zetten.

RobotstofzuigersInhoud
iRobotUS
SwitchbotUS
AEGDE🇪🇺
KärcherZie stukje over WWIIDE🇪🇺
MieleDE🇪🇺
RowentaFR🇪🇺
SamsungKR
Grijs gebiedOpmerkingLand🇪🇺
AfgekeurdOpmerkingLand
DreameCN
EcovacsCN
EufyCN
EzvizOwned by HikvisionCN
ImouCN
MedionDE, maar owned by LenovoCN
Philipsprutsger in "Alternatieven..."CN
RoborockCN
TP-LinkCN
XiaomiCN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
prutsger schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Ik bedoelde meer dat ik meer afwegingen maak dan wel/niet Europees alternatief. In je uitleg geef je al aan dat privacy een ondergeschikt onderwerp is, maar dat neem ik wel met hoge prio mee in mijn keuze. Als het er op aan komt om te kiezen tussen een Amerikaanse robotstofzuiger (al dan niet met cloudafhankelijkheid) of een Chinese kies ik toch echt voor de Amerikaanse.1 van mijn eisen is ook dat ik hem kan aansturen via HomeAssistant dus ik heb nog meer uitzoekwerk wat niet met dit topic te maken heeft.

Doe met de volgende lijst gerust wat je wil voor de topicstart. Hopelijk past er nog wat bij >:) Uit de andere categorieën maak ik op dat CN=afgekeurd. Ik heb aan de hand van de pricewatch een aantal veelgekochte/bekende merken opgehaald en die onderzocht. Bedankt voor de Reddit-post, daar heb ik ook een aantal merken uit opgepikt.

Ik heb ook Kärcher in de lijst opgenomen. Zie het Wikipedia-stukje over hun werk 'At the beginning of the World War II, the company was involved in the defence industry and produced cabin heaters and devices for de-icing wings and tail units for the Luftwaffe, among other things'. Ik kan mij voorstellen dat dat net zo goed een reden kan zijn om ze op de afgekeurde lijst te zetten.

RobotstofzuigersInhoud
iRobotUS
SwitchbotUS
AEGDE🇪🇺
KärcherZie stukje over WWIIDE🇪🇺
MieleDE🇪🇺
RowentaFR🇪🇺
SamsungKR
Grijs gebiedOpmerkingLand🇪🇺
AfgekeurdOpmerkingLand
DreameCN
EcovacsCN
EufyCN
EzvizOwned by HikvisionCN
ImouCN
MedionDE, maar owned by LenovoCN
Philipsprutsger in "Alternatieven..."CN
RoborockCN
TP-LinkCN
XiaomiCN
Begrijp ik en goede toevoeging. Laten we @Jerie even lief aankijken of hij de OP kan splitsen over zijn twee posts daarna. O-) :>
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.