Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:02:
[...]
Ja, precies. Je verdwijnt niet van het internet door over te stappen naar Proton of een andere dienst. Het is op zichzelf geen totaaloplossing.
De definitie van privacy in de digitale wereld is namelijk ontzettend complex. Het is logisch dat je vrouw redeneert vanuit haar eigen perspectief en tot de conclusie komt dat er nog maar weinig is wat onbekend is over haarzelf, of in relatie tot jou en anderen.
Ik bekijk het meer vanuit een globale invalshoek: hoe meer data bedrijven van ons verzamelen, hoe beter ze daarop kunnen inspelen. Positief verwoord op onze behoeften, negatief verwoord op onze zwaktes. Onze gewoonten, klikgedrag en voorkeuren zijn op zichzelf misschien weinig waard, maar in combinatie met die van anderen vormen ze een zeer interessante bron van informatie.
Op het oog heb je niet veel te verbergen maar daar draait het mijns inziens ook totaal niet om.
Ik ben wel benieuwd hoe jij daar naar kijkt?
Laat voorop staan dat ik het een fascinerend onderwerp vind. Ik zal eraan toevoegen dat ik, als ik naar de wereld kijk vanuit een helikopter view, en het grote schaakspel analyseer.. ik vooral pessimistisch ben. Ik zou het graag door een naïeve regenboog bril willen bekijken, maar de mensheid is door de hele geschiedenis heen toch best een gewelddadig soort. Rijkdom, geweld en macht.
Met alle informatie die al jaren worden verzameld, zou het me niets verbazen als er in de toekomst machten spelen die jou of de samenleving kunnen straffen voor iets wat in het verleden is gebeurd. Iets wat je hebt gezegd in een chat, waarvan je dacht dat het prive was. Of misschien wat je in een woonkamer tegen je vrouw zei en je telefoon meeluisterde. Waar je bent geweest of wat je interesses zijn. Als die op dat moment door de machthebbende als fout wordt gezien... misschien kom je in de problemen met je baan, een lening loskrijgen, recht op zorg, geen toegang tot openbaar vervoer... verzin maar wat. Een doom scenario? Misschien. Zoals ik al zei, ik kijk er best pessimistisch naar.
Neem bijvoorbeeld scholen. Ik heb 3 kinderen en bij 2 gaat bijna alles over het google platform. Google docs, sheets, agenda en alles via een chromebook. Ze lopen ook gewoon met een normale samsung telefoon rond met android. Google kent mijn kinderen beter dan ik, grap ik wel eens. En ik vrees dat het niet eens een grapje is.
Ik vrees, dat we al lang het stadia voorbij zijn dat we iets aan onze privacy kunnen doen. We kunnen het nog een beetje tegenwerken. Maar ik denk dat het schip al lang de haven uit is en we ermee zullen moeten dealen.
Neemt niet weg dat ik zal proberen mijn gegevens goed te bewaren. Ik zou graag bij mijn kinderen willen doordringen, maar ik ben daar vooral de zeurpiet die het glas halfleeg ziet. Ze rollen al met hun ogen als ik over Proton begin haha.
Het is een ingewikkelde grote puzzel, nietwaar?
Anyway, dat is denk ik waar ik 'Privacy' onder versta. En dat hier verschillen in bestaan tussen naties zoals de VS of Europa. Echter vraag ik me wel af of er überhaupt 'goederikken' bestaan, of dat het allemaal hetzelfde is, maar net in een ander sausje. Ook over de EU is genoeg te vinden.
ps, beetje offtopic maar ook weer niet. Wie wel eens een boek lees zou ik 1984 adviseren. Geschreven net na de WW2, met een visie hoe de wereld er in 1984 uit zou zien. Het is bijna griezelig hoe goed de schrijver de wereld van nu kon voorspellen.
[
Voor 12% gewijzigd door
RoyK op 26-08-2025 13:41
]