Een maand verder, en nog steeds tevreden.Mawlana schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:59:
[...]
En het is mailbox.org geworden. Wel met een eigen inbound gateway (gehost bij hetzner) zodat ik aan split delivery kan doen. Dit heb ik nodig omdat sommige mails naar mailbox.org of Google workspace gaan, of zelfs naar een gmail/hotmail.
Door deze setup kan ik mijn mailbox nagenoeg overal onderbrengen, mits men niet controleert op de mx records. Ik heb bijvoorbeeld Startmail geprobeerd, maar Startmail wil per se dat je de mx records aanpast naar hun mx servers...
Excuses als het reeds ergens staat, maar als ik zoek op Ubiquiti of Unifi dan vind ik alleen Europese varianten voor de specifieke netwerkapparaten, maar niet direct een Europese concurrent voor de dienst 'UniFi' waarbij alle netwerkapparaten gezamenlijk één te monitoren systeem zoals met UniFi OS heeft.
Weet iemand of er een Europees equivalent van Ubiquiti's UniFi is?
Ik ben namelijk aan het overwegen om alle netwerkapparatuur van vooral Chinese makelij te vervangen en het netwerksysteem UniFi van Ubiquiti staat mij enorm aan. Maar ik besef mij dat de transparantie van dat systeem er automatisch voor zorgt dat ik de documentatie en transparantie (in kaart brengen) van mijn thuisnetwerk dan in principe deel met een Amerikaans bedrijf. Dát staat natuurlijk haaks op wat dit topic wenst te bestrijden.
Als ik Copilot vraag rolt er bijvoorbeeld OpenWISP uit Italië uit, maar wellicht dat er betere zijn en/of zijn er mensen die ervaringen hebben met andere systemen uit Europa hier?
Ik ben namelijk aan het overwegen om alle netwerkapparatuur van vooral Chinese makelij te vervangen en het netwerksysteem UniFi van Ubiquiti staat mij enorm aan. Maar ik besef mij dat de transparantie van dat systeem er automatisch voor zorgt dat ik de documentatie en transparantie (in kaart brengen) van mijn thuisnetwerk dan in principe deel met een Amerikaans bedrijf. Dát staat natuurlijk haaks op wat dit topic wenst te bestrijden.
Als ik Copilot vraag rolt er bijvoorbeeld OpenWISP uit Italië uit, maar wellicht dat er betere zijn en/of zijn er mensen die ervaringen hebben met andere systemen uit Europa hier?
Waarschijnlijk niet wat je zoekt, maar Mikrotik / Router OS (Latvia) is misschien een optie. Zij hebben geen fancy dashboad of single pane of glass ui.Ruben26 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:50:
Excuses als het reeds ergens staat, maar als ik zoek op Ubiquiti of Unifi dan vind ik alleen Europese varianten voor de specifieke netwerkapparaten, maar niet direct een Europese concurrent voor de dienst 'UniFi' waarbij alle netwerkapparaten gezamenlijk één te monitoren systeem zoals met UniFi OS heeft.
Maar wel stekere automation opties (CLI / API) en een AP config controller (CAPsMAN). Dus in weze kun je alles DIY'en.
Afaik ik ben gewsitched vanaf Tp-Link omdat ik gewoon "simpel" wou en cli (gewoon via ssh backups maken etc..). (Geen fancy java/cloud apps die erg zwaar zijn kwa resources en je dan weer ergens moet hosten). Mikrotik / Router OS is niet perfect en heef zijn eigen uitdagingen, maar het kan heel veel.
Bij UniFi kun je analyitcs aan/uit zetten en daar is voldoende gedoe over geweest (waarna er IIRC ook een wijziging van opt-out naar opt-in is gedaan). Het is dus niet zo dat je per definitie "alles" deelt met een Amerikaans bedrijf, dat is dan een eigen keuze.Ruben26 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:50:
Maar uiteraard blijft het wel een Amerikaans bedrijf waarmee je wellicht (/uberhaupt in de context van dit topic) geen zaken wilt doen.
Qua puur "niet Amerikaans" zou je daarbij ook nog kunnen kijken naar TP-Link Omada. Toen dat geïntroduceerd werd was hun hele controller een één-op-één kopie van de UniFi Controller en de hardware leek ook verdacht veel op UniFi. Waarschijnlijk hebben die dus de boel kunnen kopen "white label".
Qua alternatieven buiten "big tech" / "de grote namen" op dit vlak (uit VS of Azië) zul je dan al snel uitkomen bij Mikrotik v.w.b. echt eigen hardware. Alternatief is OpenWRT firmware gebruiken. Maar dan zul je nog steeds hardware kopen van de grote merken of semi no-name Chinees (met wellicht twijfels over (hardware) backdoors en dergelijke).
OpenWISP als beheer laag over OpenWRT heb ik in een ver verleden wel eens naar gekeken. Maar denk dat dat zo lang terug is dat het nog geen serieus product / optie was. Ik heb wél bij familie een oude router met OpenWRT draaien als switch + access point. Maar verder heb ikzelf alles al ~9 jaar UniFi (zelfde hardware al die jaren) en ook bij diezelfde familie verder alles van Ubiquiti / UniFi. Maar als ik OpenWISP nu zo snel zie is dat wellicht wel een interessante optie als ik alles zou vervangen.
Hierbij de vraag:
zijn er IP camera's van (grotendeels) Europese makelij? Denk hierbij aan de subcategorien: chips/hardware/driver (aansturings)software.
Zo ja, kunnen deze worden benoemd en worden opgenomen in het overzicht?
zijn er IP camera's van (grotendeels) Europese makelij? Denk hierbij aan de subcategorien: chips/hardware/driver (aansturings)software.
Blijft een mooi topic om af en toe als referentie even door te lezen, hulde @Jerie.
Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met my kSuite? Ik ben op zoek naar een mooie all-in-one office en cloud oplossing, en qua pricing lijkt dit toch wel de mooiste. Proton is namelijk best wel duur (maar natuurlijk wel de bekendere/degelijkere naam). €1,58 per maand als je een jaarlijks abonnement is zelfs goedkoper dan de goedkoopste dienst die ik online kan vinden: Microsoft 365 family komt uit op €21,50 per persoon per jaar als je met z'n zessen bent, en dat was inclusief de Office suite en 1 TB per persoon altijd wel de mooiste deal die ik kon vinden. Maar voor €19 heb je dus een jaar kSuite met 1 terabyte, waarbij je niet eens 5 familieleden/vrienden hoeft te zoeken. En er zit nog een AI service bij ook.
Kortom, klinkt bijna te mooi om waar te zijn...?
Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met my kSuite? Ik ben op zoek naar een mooie all-in-one office en cloud oplossing, en qua pricing lijkt dit toch wel de mooiste. Proton is namelijk best wel duur (maar natuurlijk wel de bekendere/degelijkere naam). €1,58 per maand als je een jaarlijks abonnement is zelfs goedkoper dan de goedkoopste dienst die ik online kan vinden: Microsoft 365 family komt uit op €21,50 per persoon per jaar als je met z'n zessen bent, en dat was inclusief de Office suite en 1 TB per persoon altijd wel de mooiste deal die ik kon vinden. Maar voor €19 heb je dus een jaar kSuite met 1 terabyte, waarbij je niet eens 5 familieleden/vrienden hoeft te zoeken. En er zit nog een AI service bij ook.
Netatmo is een Frans bedrijf en die maken security camera's. Zal wel voornamelijk uit Taiwanese onderdelen bestaan en ik vermoed in elkaar gedraaid door Chinese of Oeigoerse handjes.pastafan schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:33:
Hierbij de vraag:
Ik gebruik het zakelijk en privé en ben tevreden. Ik kom van Google + eigen domein. Ik heb eerst kort Proton gebruikt, maar dat vond ik wat te beperkt qua compatibiliteit met andere systemen. kSuite gebruikt gewoon calDAV bijvoorbeeld, dus dat werkt makkelijk samen met niet-kSuite gebruikers. Mijn domeinnaam + website zijn nu ook in beheer bij Infomaniak.DeNachtwacht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:09:
Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met my kSuite?
De ai chatbot (Euria) is best goed, maar ik heb recent vernomen dat die met een Chinees LLM werkt. Deze is in Zwitserland gehost, dus privacy is in principe OK, maar over Chinese politiek krijg je geen neutrale antwoorden.
Zoek eens op Infomaniak in dit topic, genoeg voorbij gekomen.DeNachtwacht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:09:
Blijft een mooi topic om af en toe als referentie even door te lezen, hulde @Jerie.
Ben zelf ook een tevreden gebruiker al een aantal jaar.
@IJsbeer dank, ja had ik gedaan maar zo heel veel vond ik het ook nog niet. Nu i.i.g. 2 positieve reacties erbij.. en hoe gaat Office documenten openen? Zijn er toch af en toe nog errors of werkt het eigenlijk vlekkeloos met Microsoft bestanden?
[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-03-2026 21:42 ]
Er zijn meer topics dan alleen dezeDeNachtwacht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:41:
@IJsbeer dank, ja had ik gedaan maar zo heel veel vond ik het ook nog niet. Nu i.i.g. 2 positieve reacties erbij.. en hoe gaat Office documenten openen? Zijn er toch af en toe nog errors of werkt het eigenlijk vlekkeloos met Microsoft bestanden?
Bijvoorbeeld:
Gratis legacyversie G Suite
De Infomaniak office integratie gebruik ik niet. Ik heb gewoon een kDrive account en LibreOffice.
Dat gebruik ik te weinig om er een goed oordeel over te hebben. Vanaf kSuite business heb je wel de keuze tussen "File editing with OnlyOffice" en "File editing with Microsoft Office Online".DeNachtwacht schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:41:
... Office documenten openen?
In de nieuwsbrief van C'T zag ik een item over https://office.eu/ wat gebouwd wordt op Nextcloud, ik heb me vast ingeschreven voor early acces, want de ambities zien er goed uit.
Mag ik dit dan wel wat bijzonder vinden?Diederik schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:19:
In de nieuwsbrief van C'T zag ik een item over https://office.eu/ wat gebouwd wordt op Nextcloud, ik heb me vast ingeschreven voor early acces, want de ambities zien er goed uit.
Ik had hier een hele harde "Ja" verwacht, en niet een vaag statement dat de oplossing privacy-verwachtingen ondersteund, en dat je als organisatie zelf maar een onderzoek moet gaan doen.Is Office EU GDPR-compliant?
GDPR compliance depends on how an organisation collects, uses, and secures personal data, not just the tool it uses. Thus, while Office EU supports privacy-by-design expectations, you should still do your own compliance assessment for your specific use case.
en daarnaast:
Hoezo "minimise"? Waarom wordt er kennelijk toch nog onnodig data verzameld?Privacy-first by default
Privacy shouldn't be an add-on. Office EU aims to minimise unnecessary data collection and give you clear, practical controls.
En als laatste, er draait een volledig Matomo-trackingimplementatie met profiling op de website die ongevraagd cookies lijkt te plaatsen (zonder cookiebanner). Nu houdt mijn adblocker dat wel tegen, maar ik vind er wel wat van.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik vind het, nu, nogal schimmig ogen. Bedrijf is in 2024 opgericht en zou nu een office pakket hebben ontwikkeld (lijkt me nogal snel). Er is geen info te vinden wie of wat achter dit bedrijf zit.Diederik schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:19:
Ze claimen 100% open source te zijn (al zeggen ze zelf de 'core' onderdelen), maar nergens is die source te vinden.
Ik zou het geweldig vinden als er een EU versie voor office komt, maar dit oogt me teveel marketing cq. we plempen wat bestaande open source spullen bij elkaar en verkopen het gewoon voor veel.
Uit hun FAQ:IJsbeer schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:51:
[...]
Ik vind het, nu, nogal schimmig ogen. Bedrijf is in 2024 opgericht en zou nu een office pakket hebben ontwikkeld (lijkt me nogal snel). Er is geen info te vinden wie of wat achter dit bedrijf zit.
Ze claimen 100% open source te zijn (al zeggen ze zelf de 'core' onderdelen), maar nergens is die source te vinden.
M.a.w. ze hoeven niet zoveel zelf te hebben ontwikkeld, ze borduren voort (of gebruiken ongewijzigd) gewoon Nextcloud. Of ze daarbij Collabra of OnlyOffice gebruiken als suite is niet duidelijk.Office EU is a European productivity suite for files, email, calendars, documents and calls, built on Nextcloud Hub. It brings Files, Talk, Groupware and Office together in one platform.
Het lijkt m.i. niet veel meer te zijn dan een nextcloud-hoster, en daar zijn er wel meer van
[ Voor 7% gewijzigd door dixet op 25-03-2026 11:36 ]
Ben er even verder op ingedoken. Even in steno:Question Mark schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:50:
[...]
Mag ik dit dan wel wat bijzonder vinden?
[...]
Ik had hier een hele harde "Ja" verwacht, en niet een vaag statement dat de oplossing privacy-verwachtingen ondersteund, en dat je als organisatie zelf maar een onderzoek moet gaan doen.
en daarnaast:
[...]
Hoezo "minimise"? Waarom wordt er kennelijk toch nog onnodig data verzameld?
En als laatste, er draait een volledig Matomo-trackingimplementatie met profiling op de website die ongevraagd cookies lijkt te plaatsen (zonder cookiebanner). Nu houdt mijn adblocker dat wel tegen, maar ik vind er wel wat van.
- De website is bedoeld om leads te verzamelen, er is geen product, alleen een wachtlijst
- Gezien het doel is om leads te verzamelen en men geen werkend product heeft is de privacy voorwaarden waardeloos (die gaat over het verzamelen en niet het uiteindelijke product)
- Het lijkt te gaan om whitelabel versie van NextCloud
- Het KVK nummer is vrij nieuw
- De website ziet er ook uit alsof gebouwd met AI (te veel inconsistentie)
Om eerlijk te zijn word ik een beetje moe van dit soort opportunistische partijen, het zou fijn zijn als ze direct een echt product/dienst aanbieden.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik zag hem inderdaad ook al voorbijkomen, de belofte is mooi natuurlijk. Ik heb mezelf wel even op de wachtlijst gezet maar ga inderdaad sowieso eens eerst kat uit de boom kijken. Laten we hopen dat het iets is, want een goed compleet Microsoft Office & Cloud alternatief heeft denk ik wel enorm veel kans van slagen.
Als ze een beetje succesvol zijn, kun je erop wachten dat MS een rechtzaak start over de naam ...
Aan de andere kant gebruiken ze die naam al een tijdje niet meer. Hoe lang heb je recht op een niet gebruikte naam?Cranberry schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:28:
Als ze een beetje succesvol zijn, kun je erop wachten dat MS een rechtzaak start over de naam ...
Toevoeging op bovenstaande:Diederik schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:19:
Vervolgens zie je logo's van een stuk of 15 organisaties in een carousel langskomen. Twee logo's (waarvan ik er eentje herken als Duitse overheidsinstantie) staat het logo gespiegeld. Die organisaties gebruiken allen 'office.eu' (terwijl er een wachtlijst is), of gebruiken die allemaal 'dezelfde technologie' zoals 'de Linux kernel' of 'Nextcloud'.All these companies work with the same technology
Eén van de orgs is UT. Misschien die contacteren met vragen? Of natuurlijk office.eu direct contacteren. Hier ligt een journalistieke taak.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Niet echt. Office is geen tm, dat is 'Microsoft Office'. Hetzelfde dacht ik ook ooit van Windows vs. Microsoft Windows, maar de Lindows/Linspire kwestie zegt anders (en, behalve dat windows en vensters toch generieke termen zijn, lijkt dat terecht). In ieder geval heeft Microsoft zat kans gehad hun Office trademark actief te verdedigen. StarOffice heeft die naam al sinds minstens 1998 Wikipedia: StarOffice (het is de oudste office suite), Borland Office is zelfs van 1993 Wikipedia: WordPerfect het is dus een vrij generieke term geworden: Wikipedia: Productivity software.Cranberry schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:28:
DOS is dat ook, MSDOS niet (Microsoft's versie van DOS). Windows, is eigenlijk maar één van (meerdere versies, allen van Microsoft). Desktop OSes heb je er wel meer van. Ubuntu Desktop is dan ook geen Ubuntu Windows.
Ik vind de term vrij generiek want stel je voor een LLM of CoPilot valt ook onder 'Productivity' of 'Office'.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Per DM ontving ik van @buglife het volgende:
Hoi,
Ik kan nog niet reageren op AWM, maar wanneer ik bij Office.eu op de ‘i’ klik boven de logo’s, hebben ze het over:
The organizations listed here use similar technology (Nextcloud) as part of their operations. Their inclusion is for illustrative purposes only.
Dus niet eens dat die organisaties ook de Linuxkernel of office.eu gebruiken, enkel Nextcloud. In ieder geval volgens Office.eu…
Vriendelijke groet,
buglife
Off-Topic, maar voor de liefhebbers een gouwe ouwe claim van Microsoft waar ik dan toch even aan moest denken ;)
Wikipedia: Microsoft v. MikeRoweSoft
Wikipedia: Microsoft v. MikeRoweSoft
Backups van m'n data die ik buitenshuis bewaar gaan momenteel naar Backblaze B2. Daarvoor naar Amazon S3. Maar lijkt mij goed om meer met europese diensten te doen, dus naar een alternatief aan het kijken.
Hoeveelheid data die ik momenteel bij Backblaze heb staan: 165GB. Is toch vooral heel veel uitgaande data, enkel af en toe iets terughalen om te kijken of dat nog werkt. Ofwel, ik heb weinig nodig.
Ik heb maar eens een snel prijsoverzichtje gemaakt:
Ofwel, er zit behoorlijk wat variatie in de prijzen. Lijkt er op dat voor mij Scaleway de meest interessante wordt. Binnenkort maar eens wat meer induiken...
Hoeveelheid data die ik momenteel bij Backblaze heb staan: 165GB. Is toch vooral heel veel uitgaande data, enkel af en toe iets terughalen om te kijken of dat nog werkt. Ofwel, ik heb weinig nodig.
Ik heb maar eens een snel prijsoverzichtje gemaakt:
| Backblaze | $6 / TB / month |
| Aruba | €24.4 / TB / month |
| Cyso | €55.0 / TB / month |
| Elastx | €45.0 / TB / month |
| Exoscale | €19.8 / TB / month |
| Gcore | €41.0 / TB / month |
| Hetzner | € 5.0 / TB / month (starting at 1TB) |
| Leaseweb | €17.3 / TB / month |
| OVHCloud | € 8.5 / TB / month |
| Scaleway | € 7.5 / TB / month |
| Seeweb: | €27.0 / TB / month (starting at 1TB) |
| Stackit | €30.0 / TB / month |
| TeamBlue | Unclear what products they have |
| Upcloud | €20.0 / TB / month (starting at 250GB) |
Hetzner heeft voor Backups ook de Storagebox, die is zelfs maar €3,87 / TB. Die heeft geen webportal, maar is wel via diverse protocollen te benaderen. De StorageShare van €5,19 / TB draait op Nextcloud (dus met webomgeving) en bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om via FTP(s) te verbinden (alleen apps en WebDAV)vanaalten schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:40:
Backups van m'n data die ik buitenshuis bewaar gaan momenteel naar Backblaze B2. Daarvoor naar Amazon S3. Maar lijkt mij goed om meer met europese diensten te doen, dus naar een alternatief aan het kijken.
Ik heb maar eens een snel prijsoverzichtje gemaakt:Ofwel, er zit behoorlijk wat variatie in de prijzen. Lijkt er op dat voor mij Scaleway de meest interessante wordt. Binnenkort maar eens wat meer induiken...
Backblaze $6 / TB / month Aruba €24.4 / TB / month Cyso €55.0 / TB / month Elastx €45.0 / TB / month Exoscale €19.8 / TB / month Gcore €41.0 / TB / month Hetzner € 5.0 / TB / month (starting at 1TB) Leaseweb €17.3 / TB / month OVHCloud € 8.5 / TB / month Scaleway € 7.5 / TB / month Seeweb: €27.0 / TB / month (starting at 1TB) Stackit €30.0 / TB / month TeamBlue Unclear what products they have Upcloud €20.0 / TB / month (starting at 250GB)
Ik hoef ook geen webportal, maar vooral gemak en niet persé de laagste prijs - en daarmee is S3 access voor mij wel een belangrijke voorwaarde. Ik heb nu een backupsysteem opgezet onder Linux op basis van Duplicity en ik wil zo min mogelijk tijd spenderen aan aanpassen van dat systeem. Liefst dus enkel een URL en wachtwoord ofzo veranderen en verder niet meer naar omkijken (en op die manier is het ook makkelijk om in de toekomst weer over te stappen).Wild Chocolate schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:08:
[...]
Hetzner heeft voor Backups ook de Storagebox, die is zelfs maar €3,87 / TB. Die heeft geen webportal, maar is wel via diverse protocollen te benaderen. De StorageShare van €5,19 / TB draait op Nextcloud (dus met webomgeving) en bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om via FTP(s) te verbinden (alleen apps en WebDAV)
(Maar, dank voor de tip en het meedenken! En wellicht heeft iemand anders wel wat aan die tip.)
Helaas, dit is allemaal voor "kleine" hoeveelheden data. Voor grote hoeveelheden gebruik ik Backblaze personal (35 TB), datacentrum in Amsterdam, 10,-/maand. Bij mijn weten bestaat hier geen betaalbaar volledig EU alternatief voor.vanaalten schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:40:
Ik heb maar eens een snel prijsoverzichtje gemaakt:Ofwel, er zit behoorlijk wat variatie in de prijzen. Lijkt er op dat voor mij Scaleway de meest interessante wordt. Binnenkort maar eens wat meer induiken...
Backblaze $6 / TB / month Aruba €24.4 / TB / month Cyso €55.0 / TB / month Elastx €45.0 / TB / month Exoscale €19.8 / TB / month Gcore €41.0 / TB / month Hetzner € 5.0 / TB / month (starting at 1TB) Leaseweb €17.3 / TB / month OVHCloud € 8.5 / TB / month Scaleway € 7.5 / TB / month Seeweb: €27.0 / TB / month (starting at 1TB) Stackit €30.0 / TB / month TeamBlue Unclear what products they have Upcloud €20.0 / TB / month (starting at 250GB)
Ik gebruik deze, zelfde prijsDjoeC schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:45:
[...]
Helaas, dit is allemaal voor "kleine" hoeveelheden data. Voor grote hoeveelheden gebruik ik Backblaze personal (35 TB), datacentrum in Amsterdam, 10,-/maand. Bij mijn weten bestaat hier geen betaalbaar volledig EU alternatief voor.
https://www.liveschijf.com/
Dat leek me wel iets totdat https://www.liveschijf.com/factsheet/#persoonlijk (o.a.):Arjantje72 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:56:
[...]
Ik gebruik deze, zelfde prijs![]()
- Bij de totale opslag van meer dan 5 TB leggen we een beperking op voor alleen de uploadbandbreedte van 20 Mbit/s.
- Aanmaken van uw eigen privé-encryptiesleutels wordt niet ondersteund.
- Geen historie zoals Backblaze 1 jaar "alles" bewaart
Waarom zou je dan eigenlijk niet rechtstreeks bij Jottacloud afnemen?Arjantje72 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:56:
[...]
Ik gebruik deze, zelfde prijs![]()
Weet ik eigenlijk niet, was jaren geleden een aanbieding geweest en ben blijven hangen.Trasos schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Waarom zou je dan eigenlijk niet rechtstreeks bij Jottacloud afnemen?
[ Voor 19% gewijzigd door Arjantje72 op 26-03-2026 18:00 ]
Beter nog, onder de faq motiveren ze waarom je voor hen zou moeten kiezen: onbeperkt, vaste jaarlijkse prijs.DjoeC schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:14:
[...]
Dat leek me wel iets totdat https://www.liveschijf.com/factsheet/#persoonlijk (o.a.):Wel een mooie (EU) site om als "externe" schijf te gebruiken en te delen met anderen.
- Bij de totale opslag van meer dan 5 TB leggen we een beperking op voor alleen de uploadbandbreedte van 20 Mbit/s.
De prijs komt overeen met die voor bijvoorbeeld https://jottacloud.com/en/ voor unlimited?
Of zit ik niet goed te kijken?
Dat zit wel Schnorr.
En dan wel een .com domeinnaam hebben. Minder afhankelijk van USA. Riiiiiiight....DjoeC schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:14:
[...]
Dat leek me wel iets totdat https://www.liveschijf.com/factsheet/#persoonlijk (o.a.):Wel een mooie (EU) site om als "externe" schijf te gebruiken en te delen met anderen.
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.
Hoe wordt er hier tegen Synology en hun backup oplossing aangekeken?
Wil sowieso een andere oplossing voor mijn twee hosted exchange mailboxen.
Wil sowieso een andere oplossing voor mijn twee hosted exchange mailboxen.
Ik zie proton hier heel vaak langskomen, maar een opmerking is toch wel op zijn plaats. Ze nemen de beveiliging enorm serieus. Dat is op zich prima maar het niveau met bijbehorende consequenties moeten wel aansluiten bij wat je persoonlijk een juiste afweging tussen veiligheid en ongemak vindt. En dat kon wel eens hoger liggen dan wat je vooraf verwacht.
Zelf heb ik de vpn dienst afgenomen. Bij registratie had mijn password manager het wachtwoord niet opgepikt en moest ik dus een reset uitvoeren. Daar zitten een aantal extra stappen in die niet zo gebruikelijk zijn. Ten eerste is er een wachttijd/afkoelperiode van 3 dagen. Daarna kan het alleen op het device waar je de reset aangevraagd had en ten slotte zijn daarmee de data in het account nog niet gedecrypt. Daarvoor moet je nog een secundaire herstelmethode gebruiken en als dat om wat voor reden niet lukt ben je je data kwijt. Bij een vpn maakt dat niet uit want dan is er geen data. Maar bij mail kan ik me voorstellen dat mensen dit toch vervelend vinden en er ook niet op rekenden dat dit zou gebeuren.
Persoonlijk vind ik dit aardig overdreven. De losse acties vind ik al wat ver gaan. Los van elkaar is er misschien iets voor te zeggen maar het geheel is wel vanuit een heel eenzijdige blik opgezet. Ik realiseer me dat er ook veel tweakers dit geheel echt briljant zullen vinden; het is dus absoluut geen waardeoordeel maar meer een waarschuwing vooraf even goed na te denken of dit bij je wensen aansluit. Als je er achteraf achter komt op het moment dat je data op slot zit is het namelijk wat laat.
Zelf heb ik de vpn dienst afgenomen. Bij registratie had mijn password manager het wachtwoord niet opgepikt en moest ik dus een reset uitvoeren. Daar zitten een aantal extra stappen in die niet zo gebruikelijk zijn. Ten eerste is er een wachttijd/afkoelperiode van 3 dagen. Daarna kan het alleen op het device waar je de reset aangevraagd had en ten slotte zijn daarmee de data in het account nog niet gedecrypt. Daarvoor moet je nog een secundaire herstelmethode gebruiken en als dat om wat voor reden niet lukt ben je je data kwijt. Bij een vpn maakt dat niet uit want dan is er geen data. Maar bij mail kan ik me voorstellen dat mensen dit toch vervelend vinden en er ook niet op rekenden dat dit zou gebeuren.
Persoonlijk vind ik dit aardig overdreven. De losse acties vind ik al wat ver gaan. Los van elkaar is er misschien iets voor te zeggen maar het geheel is wel vanuit een heel eenzijdige blik opgezet. Ik realiseer me dat er ook veel tweakers dit geheel echt briljant zullen vinden; het is dus absoluut geen waardeoordeel maar meer een waarschuwing vooraf even goed na te denken of dit bij je wensen aansluit. Als je er achteraf achter komt op het moment dat je data op slot zit is het namelijk wat laat.
Ik heb een hekel aan "lastig" maar beveiliging die "makkelijk" is om te resetten kan ook issues opleveren. Daarnaast zou een reset van beveiliging een Hele Grote Uitzondering moeten zijn. En ik neem aan (heb zelf geen Proton) dat er eventueel ook support bij te krijgen is.Yucon schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:28:
Ik zie proton hier heel vaak langskomen, maar een opmerking is toch wel op zijn plaats. Ze nemen de beveiliging enorm serieus. Dat is op zich prima maar het niveau met bijbehorende consequenties moeten wel aansluiten bij wat je persoonlijk een juiste afweging tussen veiligheid en ongemak vindt. En dat kon wel eens hoger liggen dan wat je vooraf verwacht.
Gebruik zelf nu al dik een jaar Proton Mail, VPN, Calender, Password manager en Drive en kan niet anders dan tevreden zijn. De beveiliging is super en gaat naar mijn mening mee met het hoogste standaard. Het feit dat ze zelfs overwegen om over te stappen naar scandinavië omdat zwitserland moeilijk begint te doen met privacy wetgeving is voor mij een enorme plus.Yucon schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:28:
Dat je extra stappen moet nemen omdat jij een wachtwoord vergeet op te slaan vind ik dan niet zo zeer een tegen argument maar eentje voor
"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier
Kan je een hosted exchange box ook makkelijk verhuizen naar Proton?gamerboy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:48:
[...]
Gebruik zelf nu al dik een jaar Proton Mail, VPN, Calender, Password manager en Drive en kan niet anders dan tevreden zijn. De beveiliging is super en gaat naar mijn mening mee met het hoogste standaard. Het feit dat ze zelfs overwegen om over te stappen naar scandinavië omdat zwitserland moeilijk begint te doen met privacy wetgeving is voor mij een enorme plus.
Dat je extra stappen moet nemen omdat jij een wachtwoord vergeet op te slaan vind ik dan niet zo zeer een tegen argument maar eentje voor
Oef goeie, ik heb zelf geen ervaring met hosted exchange box maar self toen overgestapt vanuit gmail naar proton en dat werd mij heel makkelijk gemaakt.C_V_S schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:51:
[...]
Kan je een hosted exchange box ook makkelijk verhuizen naar Proton?
Even een tijdje parallel omdat ik natuurlijk veel accounts moest omhangen.
Uiteindelijk is dat elke avond 5 minutjes aan besteden en voor je het weet ben je van Google af (in gmail opzichte dan
Alles gedaan met Proton easy switch: https://proton.me/support/easy-switch-emails
[ Voor 7% gewijzigd door gamerboy op 27-03-2026 17:28 ]
"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier
overstappen van een (1) account op "MS365 for business standard" was vrij simpel met EasySwitch.
App toegang geven in Entra en/of de gebruiker rechten geven om een app te approven.
App toegang geven in Entra en/of de gebruiker rechten geven om een app te approven.
Zie er makkelijk uit maar moet mijn domeinnaam dan ook die kant op laten wijzen lijkt mij.gamerboy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Oef goeie, ik heb zelf geen ervaring met hosted exchange box maar self toen overgestapt vanuit gmail naar proton en dat werd mij heel makkelijk gemaakt.
Even een tijdje parallel omdat ik natuurlijk veel accounts moest omhangen.
Uiteindelijk is dat elke avond 5 minutjes aan besteden en voor je het weet ben je van Google af (in gmail opzichte dan)
Alles gedaan met Proton easy switch: https://proton.me/support/easy-switch-emails
Even uitvogelen hoe we dat allemaal doen.
Outlook als client kan (voorlopig) nog?
Proton geeft ook de optie om een eigen mail app te gebruiken, werkt fantastisch op Android, Windows 11 en Linux (IOS vast ook maar kan ik zelf niet bevestigen)C_V_S schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:23:
[...]
Zie er makkelijk uit maar moet mijn domeinnaam dan ook die kant op laten wijzen lijkt mij.
Even uitvogelen hoe we dat allemaal doen.
Outlook als client kan (voorlopig) nog?
Nu ook een interview op de FP: review: Nextcloud met een strik erom: hoe uniek is Microsoft 365-concurrent O...Diederik schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:19:
Ik kan nou niet zeggen dat ze mij met zo'n interview erg enthousiasmeren
"530M+" met grote letters neerzetten in een sectie waar normaalgesproken statistieken in staan om het product ipv het aantal inwoners binnen de EU te promoten is wel redelijk vies...Diederik schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:19:
Dat zit wel Schnorr.
Nou inderdaad, die gast snapt niet wat Tweakers doet, of is iets mooier aan het verkopen dan het werkelijk is.EDIT schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:04:
[...]
Nu ook een interview op de FP: review: Nextcloud met een strik erom: hoe uniek is Microsoft 365-concurrent O...
Ik kan nou niet zeggen dat ze mij met zo'n interview erg enthousiasmeren
In het interview wordt vooral weggegeven dat men de aandacht heeft op zijn eigen backend processen. Het probleem is dus vooral dat de hype te vroeg gestart is en dat die niet kan omzetten.Diederik schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:38:
[...]
Nou inderdaad, die gast snapt niet wat Tweakers doet, of is iets mooier aan het verkopen dan het werkelijk is.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik lees het anders. Hier wordt de potentiële markt aangegeven. Een economisch blok met 530M+ mensen, dus als je wat wilt gaan ontplooien is dat serieus veel. Je hebt de ROTW niet nodig om succesvol te worden.Stukfruit schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:17:
[...]
"530M+" met grote letters neerzetten in een sectie waar normaalgesproken statistieken in staan om het product ipv het aantal inwoners binnen de EU te promoten is wel redelijk vies...
Ik zou ook graag nog even willen wachten met oordelen. Hij had heel simpelweg het interview niet moeten doen. Er zitten inderdaad een aantal lastige antwoorden in dat interview en haken/ogen aan het product, maar als alles goed en strak geregeld is als het eind dit jaar live gaat, vind ik het uiteindelijk prima. Uiteindelijk is een initiatief een echt gebruiksvriendelijke/complete Europese officesuite tegen een met Microsoft competitieve prijs neer te zetten natuurlijk te prijzen.
[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 29-03-2026 20:55 ]
Potentiële markt aangeven doe je niet voor een eindgebruiker die juist onderdeel van de markt is.R_Zwart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Ik lees het anders. Hier wordt de potentiële markt aangegeven. Een economisch blok met 530M+ mensen, dus als je wat wilt gaan ontplooien is dat serieus veel. Je hebt de ROTW niet nodig om succesvol te worden.
Zulke dingen zijn nuttig in een businessplan omdat de afnemer daarvan een ander type investering doet dan de eindgebruiker van dit spul.
Hier is het misleidend en een luchtkasteel omdat hij het niet eens waar kan maken. Zou mooi zijn als dat de totale markt is
Als meneer van office.eu het op een vreemde manier wel serieus zou bedoelen ipv als misleiding dan heeft hij in ieder geval nooit Dragon's Den gekeken
Edit: om het nog erger te maken, het is nog grotere nonsens omdat er minder mensen binnen de EU lijken te wonen.
[ Voor 8% gewijzigd door Stukfruit op 29-03-2026 22:33 ]
Dat zit wel Schnorr.
Oordeel over wat? Het product en dienst bestaat niet.DeNachtwacht schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:52:
Ik zou ook graag nog even willen wachten met oordelen.
Volgens hun eigen FAQ zouden de AI features al in Q1 van 2026 gepland zijn en verder is er geen enkele datum bekend. Gezien Q1 van 2026 al lang gepasseerd is, weet ik niet waar jouw vertrouwen op gepasseerd is. (Gezien jij al 3 maanden op de waitinglist, hoop ik dat je meer informatie heb)Er zitten inderdaad een aantal lastige antwoorden in dat interview en haken/ogen aan het product, maar als alles goed en strak geregeld is als het eind dit jaar live gaat, vind ik het uiteindelijk prima.
Echt? Compleet? Waar is dit oordeel op gebaseerd?Uiteindelijk is een initiatief een echt gebruiksvriendelijke/complete Europese officesuite tegen een met Microsoft competitieve prijs neer te zetten natuurlijk te prijzen.
Hij had moeten erkennen dat hij overdonderd was van alle aandacht en dat ze nog niet klaar waren om live te gaan. Het is oké om een reseller te zijn die niet onderscheidend te zijn.Hij had heel simpelweg het interview niet moeten doen.
Wat hij absoluut niet had moeten doen is fouten verbergen en geheimzinnig doen. Het feit dat hij ook tegenstrijdige uitspraak gedaan heeft over de gratis versie kost hem ook geloofwaardigheid.
Als hij heel slim is benadert hij gewoon de bestaande resellers en wordt hij een white-label.
Het wordt nog interessanter. Het begint er steeds meer op te lijken dat er redelijk met taalmodellen is geknutseld. De "review" bij bv. Computable lijkt niet van een mens en bij Dutchcowboys lijkt hij zelf iets geschreven te hebben.
Knutselen met taalmodellen is niet erg, maar dan moet je het wel waar kunnen maken en dat lijkt hier een beetje te ontbreken.
Verdere motivatie: eigenaar wordt bij CT aangekondigd met een studie aan Harvard: "Hij studeerde Financiën en Economie aan Harvard". Dat het eigenlijk zoiets als deze cursus lijkt te zijn waarbij je tegenwoordig 5 weken online aan het werk bent en 6 weken daar mag langskomen staat er niet bij.
Toegeven, het is Harvard. Maar het klinkt groter dan het is.
Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat hij een bedrijfje op hetzelfde adres heeft (ook te zien bij de voordeur) waarmee wereldwijd experts verhuurd zouden worden. Dat heeft hij richting Tweakers niet genoemd, dus nog een "code smell". Een ander bedrijf uit het verleden krijgt voornamelijk negatieve reviews op Trustpilot als je de fake-achtige reviews (mensen die overal enthousiast over zijn) negeert.
Wat mij betreft is office.eu een nieuwe melkkoe om te ontwijken. En bovendien niet eens Europees als deze reactie van @Aurora klopt.
Knutselen met taalmodellen is niet erg, maar dan moet je het wel waar kunnen maken en dat lijkt hier een beetje te ontbreken.
Verdere motivatie: eigenaar wordt bij CT aangekondigd met een studie aan Harvard: "Hij studeerde Financiën en Economie aan Harvard". Dat het eigenlijk zoiets als deze cursus lijkt te zijn waarbij je tegenwoordig 5 weken online aan het werk bent en 6 weken daar mag langskomen staat er niet bij.
Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat hij een bedrijfje op hetzelfde adres heeft (ook te zien bij de voordeur) waarmee wereldwijd experts verhuurd zouden worden. Dat heeft hij richting Tweakers niet genoemd, dus nog een "code smell". Een ander bedrijf uit het verleden krijgt voornamelijk negatieve reviews op Trustpilot als je de fake-achtige reviews (mensen die overal enthousiast over zijn) negeert.
Wat mij betreft is office.eu een nieuwe melkkoe om te ontwijken. En bovendien niet eens Europees als deze reactie van @Aurora klopt.
Dat zit wel Schnorr.
Uitstekende interview van Kevin Krikhaar. Daar wil ik het graag bij laten
deze meneer komt behoorlijk gestrest over, herkenbaar. Niets mis ook met reseller zijn. Maar wees er eerlijk over 
Interessanter vond ik deze: review: Q&A: Heb jij vragen voor Jos Poortvliet van Nextcloud?
Vergeet ook niet dat Nextcloud (en Collabora Online) ook leunen op bestaande technologieën. Ook weer niets mis mee, maar mag je wel benoemen.
Wat ik interessant vind is hoe kun je al je Nextcloud data eenvoudig exporteren. Zo voorkom je vendor lock-in.
Interessanter vond ik deze: review: Q&A: Heb jij vragen voor Jos Poortvliet van Nextcloud?
Vergeet ook niet dat Nextcloud (en Collabora Online) ook leunen op bestaande technologieën. Ook weer niets mis mee, maar mag je wel benoemen.
Wat ik interessant vind is hoe kun je al je Nextcloud data eenvoudig exporteren. Zo voorkom je vendor lock-in.
[ Voor 20% gewijzigd door Jerie op 30-03-2026 00:45 ]
Ja ik zag het maar moet even kijken of dat allemaal tegelijk gaat wennen. Sowieso blijf ik met hyper-v's werken voor de verschillende klanten (freelancer) die ik heb. Daar zal ik dan sowieso Outlook in draaien.gamerboy schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Proton geeft ook de optie om een eigen mail app te gebruiken, werkt fantastisch op Android, Windows 11 en Linux (IOS vast ook maar kan ik zelf niet bevestigen)
Maar een aparte app is vaak wat je niet wilt toch? Zeker bij het overstappen wil ik graag al mijn accounts in één oogopslag zien, zowel op de telefoon als de pc.gamerboy schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 20:17:
[...]
Proton geeft ook de optie om een eigen mail app te gebruiken, werkt fantastisch op Android, Windows 11 en Linux (IOS vast ook maar kan ik zelf niet bevestigen)
Dat begrijp ik vanuit gebruikersgemak wel, maar dat gaat dan (meestal) ten koste van je privacy.D-e-n schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:30:
[...]
Maar een aparte app is vaak wat je niet wilt toch? Zeker bij het overstappen wil ik graag al mijn accounts in één oogopslag zien, zowel op de telefoon als de pc.
Have you tried turning it off and on again?
Ik weet niet of dat in dit specifieke geval privacy kost. Kun je dat toelichten? Misschien mis ik iets in het geval van Proton Mail AppGr4mpyC3t schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Dat begrijp ik vanuit gebruikersgemak wel, maar dat gaat dan (meestal) ten koste van je privacy.
Ik wil gaan overstappen op Proton Mail ivm soeveriniteit en privacy dus ben inderdaad benieuwd wat daar dan de nadelen van zouden zijn
Als je de proton app gebruikt blijft je data e2e encrypted. Daarom is zoeken in proton ook zo ruk, ze kunnen de inhoud van de mail niet lezen, dus enkel de titel en bepaalde andere meta data is zoekbaar.gamerboy schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:24:
[...]
Ik weet niet of dat in dit specifieke geval privacy kost. Kun je dat toelichten? Misschien mis ik iets in het geval van Proton Mail App
Importeer je de hele mikmak naar een derde partij (app) dan verdwijnt deze privacy.
Ter info: zelf gebruik ik Apple Mail icm Proton Bridge op de laptop, maar gewoon de proton app op iOS. Bridge is nodig omdat je niet direct vanuit proton je mail binnen kan trekken. Je mail client heeft ook geen zicht op je inlog gegevens van proton (bridge maakt een andere login voor je mail client).
Ook van Proton
Proton Mail with a third-party mail app
We don’t currently integrate Proton Mail with third-party email clients on iOS devices. Third-party email clients for iOS are not capable of the encryption and decryption processes Proton Mail performs to keep your data safe.
[ Voor 30% gewijzigd door Hemingr op 30-03-2026 14:15 ]
Gecensureerd.
Dat is te omzeilen (ook zonder abonnement), wat ook handig is als je wilt migreren Jerie in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"Hemingr schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Als je de proton app gebruikt blijft je data e2e encrypted. Daarom is zoeken in proton ook zo ruk, ze kunnen de inhoud van de mail niet lezen, dus enkel de titel en bepaalde andere meta data is zoekbaar.
Importeer je de hele mikmak naar een derde partij (app) dan verdwijnt deze privacy.
Ter info: zelf gebruik ik Apple Mail icm Proton Bridge op de laptop, maar gewoon de proton app op iOS. Bridge is nodig omdat je niet direct vanuit proton je mail binnen kan trekken. Je mail client heeft ook geen zicht op je inlog gegevens van proton (bridge maakt een andere login voor je mail client).
Ook van Proton
[...]
Het doorzoeken van de inhoud kan wel met een lokale database, maar die optie moet je aanzetten:Hemingr schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Als je de proton app gebruikt blijft je data e2e encrypted. Daarom is zoeken in proton ook zo ruk, ze kunnen de inhoud van de mail niet lezen, dus enkel de titel en bepaalde andere meta data is zoekbaar.
https://proton.me/support/search#how-to-enable-search-message-content
Ben benieuwd of het tweakers artikel ook in die lijst komtStukfruit schreef op maandag 30 maart 2026 @ 00:03:
Het wordt nog leuker. Het begint er steeds meer op te lijken dat er redelijk met taalmodellen is geknutseld. De "review" bij bv. Computable is echt niet van een mens en bij Dutchcowboys lijkt hij zelf iets geschreven te hebben.
Nu unilever de laatste merken verkoopt aan de VS, gaan we hier ook eetwaren toevoegen aan de lijst of wordt het dan te groot? Of misschien een eigen topic?
Dat verdient wel een eigen topic. Denk dat we het hier moeten houden tot 'IT producten & diensten'.Pendora schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:28:
Nu unilever de laatste merken verkoopt aan de VS, gaan we hier ook eetwaren toevoegen aan de lijst of wordt het dan te groot? Of misschien een eigen topic?
Topictitel aanpassen is dan idd wel een idee.
Sinds vandaag is Proton Meet ook uit beta en voor iedereen beschikbaar! Daar ben ik wel blij mee. Ik was al helemaal van mijn zakelijke Google Workspace af, maar videobellen was nog tricky. Nu werkt dat ook meteen lekker samen met Proton Calendar.
Zo'n topic verdient een goede topicstart, maar wees niet bang met een begin dat nog niet af is. Samen kunnen we er iets moois van maken.IJsbeer schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:32:
[...]
Dat verdient wel een eigen topic. Denk dat we het hier moeten houden tot 'IT producten & diensten'.
Topictitel aanpassen is dan idd wel een idee.
Ik kan zelf e.e.a vertellen over specifiek pindakaas. Daar heb je werkelijk geen Calvé voor nodig...
*voor iedereen met een zakelijk abonnementMetalman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 19:47:
Sinds vandaag is Proton Meet ook uit beta en voor iedereen beschikbaar! Daar ben ik wel blij mee. Ik was al helemaal van mijn zakelijke Google Workspace af, maar videobellen was nog tricky. Nu werkt dat ook meteen lekker samen met Proton Calendar.
edit:
nee, is toch echt voor iedereenblijkt het, tot 50 deelnemers
Nu het landschap zo'n beetje compleet is, hoop ik dat Proton in de lente/zomer roadmap inzet op bruikbaarheid en stabiliteit van de meestgebruikte producten. Daar kan soms nog wat aan verbeteren, al ben ik wel tevreden met de produten als consument. Dat de Drive Linux client, maar past inmiddels in een illuster rijtje met o.a. Duke Nukem Forever en GTA 6.
nee, is toch echt voor iedereenblijkt het, tot 50 deelnemers
[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 31-03-2026 22:28 ]
Ik had dit nieuws hier wel op de Frontpage verwacht, maar dat zal daar ongetwijfeld snel gaan komen.
Zeven Nederlandse cloudbedrijven bundelen krachten en komen met alternatief voor Amerikaanse techreuzen
Zeven Nederlandse cloudbedrijven bundelen krachten en komen met alternatief voor Amerikaanse techreuzen
Blijkbaar is er europese fork van ONLYOFFICE: https://itsfoss.com/news/onlyoffice-forked/.
In het verleden heb ik OO (desktop versie) weleens geïnstalleerd en was ik er qua look&feel wel positief over. Vanwege de toch wel russische oorsprong, ben ik overgestapt naar LibreOffice.
Ben benieuwd of deze europese variant doorbreekt, al is er al wel de nodige controverse over deze fork.
Edit: er stond al een FP post over deze controverse: https://tweakers.net/nieu...n-opensourcelicentie.html
In het verleden heb ik OO (desktop versie) weleens geïnstalleerd en was ik er qua look&feel wel positief over. Vanwege de toch wel russische oorsprong, ben ik overgestapt naar LibreOffice.
Ben benieuwd of deze europese variant doorbreekt, al is er al wel de nodige controverse over deze fork.
Edit: er stond al een FP post over deze controverse: https://tweakers.net/nieu...n-opensourcelicentie.html
[ Voor 16% gewijzigd door Cranberry op 01-04-2026 23:30 ]
OnlyOffice komt uit Letland, maar heeft inderdaad een Russische oorsprong. Maar ik heb er weinig op tegen om het zelf ook te gebruiken. Zelfs de stad Lyon in Frankrijk gebruikt het.
Overigens, waar trek je de grens om software uit bepaalde landen niet te gebruiken. Geen USA maar wel Zuid-Amerika? Of India? Is Oost-Europese software ook niet meer geschikt, en vertrouwen we wel bijvoorbeeld Franse en Spaanse software?
Zolang er ook nog steeds Nederlandse gebruikers van de Russische virusscanner Kaspersky Lab zijn dat dieper in het systeem graaft en scant, heb ik geen problemen om OnlyOffice te gebruiken.
Overigens, waar trek je de grens om software uit bepaalde landen niet te gebruiken. Geen USA maar wel Zuid-Amerika? Of India? Is Oost-Europese software ook niet meer geschikt, en vertrouwen we wel bijvoorbeeld Franse en Spaanse software?
Zolang er ook nog steeds Nederlandse gebruikers van de Russische virusscanner Kaspersky Lab zijn dat dieper in het systeem graaft en scant, heb ik geen problemen om OnlyOffice te gebruiken.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Bij mij, bij voorkeur Europees, anders andere redelijk ontwikkelde landen (Japan, Australië, Zuid Korea, etc), en anders de rest minus VS (maar Russisch pas echt onderaan). Er is best wel wat Europees te vinden, alhoewel ik m'n iPhone heb ingeruild voor een Koreaanse Samsung met Frans /e/OS. Als spreadsheet gebruik ik LibreOffice op de computer (Linux) en Zoho (Indiaas) op de telefoon (vond andere spreadsheet apps maar matig tot slecht, inclusief volgens mij OnlyOffice).Onbekend schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:40:
OnlyOffice komt uit Letland, maar heeft inderdaad een Russische oorsprong. Maar ik heb er weinig op tegen om het zelf ook te gebruiken. Zelfs de stad Lyon in Frankrijk gebruikt het.
Vreemde beargumentatie... Omdat andere mensen rare dingen doen doe je dat zelf ook? Als iedereen in de sloot springt ga jij er achteraan? Een groot deel van de bevolking zit tot flink boven hun nek in het Google ecosysteem, maar ik raak Google troep toch echt met geen lange stok aan.Zolang er ook nog steeds Nederlandse gebruikers van de Russische virusscanner Kaspersky Lab zijn dat dieper in het systeem graaft en scant, heb ik geen problemen om OnlyOffice te gebruiken.
Verandering begint bij jezelf. Niemand heeft ooit iets veranderd door achter de kudde aan te lopen.
Voor mij gaat het twee dingen: waar staat de data en, als er kosten zijn, waar gaat het geld heen.Onbekend schreef op woensdag 1 april 2026 @ 23:40:
Ik heb geen problemen met het betalen voor iets als Proton: data staat in Europa, bedrijf is in Europa, geldstroom blijft in Europa. Als ik iemand in Australië zou moeten betalen, ook prima.
OnlyOffice is open source, gratis te gebruiken en ik neem aan dat je de data mag neerzetten waar je wilt. Dus prima. Ik ken het verder niet, ik gebruik voor mijn persoonlijke dingen LibreOffice
[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 02-04-2026 10:41 ]
Dit is juist een vreemde conclusie.kozue schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
Vreemde beargumentatie... Omdat andere mensen rare dingen doen doe je dat zelf ook? Als iedereen in de sloot springt ga jij er achteraan? Een groot deel van de bevolking zit tot flink boven hun nek in het Google ecosysteem, maar ik raak Google troep toch echt met geen lange stok aan.
Verandering begint bij jezelf. Niemand heeft ooit iets veranderd door achter de kudde aan te lopen.
Het gaat erom dat je minder interessant bent dan een ander. In tegenstelling tot een virusscanner heeft OnlyOffice geen internet nodig. Die toegang heeft deze bij mij dus ook niet.
Maar de andere Office pakketten vind ik helaas minder goed werken. Ik heb bijvoorbeeld OpenOffice en LibreOffice geprobeerd en helaas zijn beide pakketten geen goed alternatief t.o. Microsoft Office. OpenOffice ondersteunt niet het docx en xlsx-formaat goed waardoor documenten anders worden getoond, en bij LibreOffice is de UI erg traag en werkt het niet prettig.
Maar mocht je andere suggesties hebben, dan houdt ik mij aanbevolen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Even een vraag, ik had hier ooit Linux Mint (Frans-Iers) als optie voor een besturingsysteem geopperd maar vroeg me even af of het een bewuste keus was besturingssystemen niet mee te nemen. Natuurlijk is het ondoenlijk hele rijen linux klonen/forks te noemen, maar met elkaar een paar goede kandidaten selecteren die qua gebruiksgemak ook goed door de beugel kunnen lijkt me ook echt wat toevoegen?
Onderaan de streep blijft het natuurlijk vrij zinloos om helemaal over te stappen naar Europese software alternatieven als je de basis van het OS in zijn geheel buiten beschouwing laat. Natuurlijk wordt aan Linux ook flink bijgedragen door Amerikaanse tech industrie maar het staat natuurlijk wel als paal boven water dat een goede linux distibute al een stuk beter is dan een Windows pc doordrenkt van Onedrive en Copilot integraties. Je moet ergens beginnen.
Naast de desktop markt zijn er ook voor Android best interessante mogelijkheden, enige is dat voor de Apple liefhebbers dit helaas wat lastiger wordt natuurlijk.
Maar ik zou zeggen wat is er tegen om zo goed als mogelijk ook wat Europese besturingssystemen te selecteren met elkaar?
Onderaan de streep blijft het natuurlijk vrij zinloos om helemaal over te stappen naar Europese software alternatieven als je de basis van het OS in zijn geheel buiten beschouwing laat. Natuurlijk wordt aan Linux ook flink bijgedragen door Amerikaanse tech industrie maar het staat natuurlijk wel als paal boven water dat een goede linux distibute al een stuk beter is dan een Windows pc doordrenkt van Onedrive en Copilot integraties. Je moet ergens beginnen.
Naast de desktop markt zijn er ook voor Android best interessante mogelijkheden, enige is dat voor de Apple liefhebbers dit helaas wat lastiger wordt natuurlijk.
Maar ik zou zeggen wat is er tegen om zo goed als mogelijk ook wat Europese besturingssystemen te selecteren met elkaar?
[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-04-2026 19:11 ]
Linux Mint, Ubuntu, Zorin OS, Winux. Zomaar 4 populaire namen van distro's die in de kern van Debian afstammen. Linux als algemeen (want open source) zou wel in het overzicht thuis horen met eventueel de mededeling dat niet alle distro's Europees zijn. Zelf heb ik dan weer een distro op mijn desktop die helaas uit de VS komt.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Iedere switch weg van Big Tech is goed, hoe klein ook. Stel dat iemand LibreOffice gebruikt dan is dat al een pluspunt tov MS Office. Als iemand Proton gebruikt ipv outlook.com is dat een welkome stap, en ga zo maar door.DeNachtwacht schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:09:
Onderaan de streep blijft het natuurlijk vrij zinloos om helemaal over te stappen naar Europese software alternatieven als je de basis van het OS in zijn geheel buiten beschouwing laat.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Tuurlijk, helemaal eens dat elke stap al een mooie is en zeker alleen MS office overstap al een flinke. Maar mijn punt was dat het een beetje gek is om een topicstart met tientallen (goede) alternatieven in allerlei richtingen te hebben, maar de basis die iedereen heeft om die software te installeren (het besturingssysteem) niet genoemd wordt.Ramon schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:05:
[...]
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Iedere switch weg van Big Tech is goed, hoe klein ook. Stel dat iemand LibreOffice gebruikt dan is dat al een pluspunt tov MS Office. Als iemand Proton gebruikt ipv outlook.com is dat een welkome stap, en ga zo maar door.
[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-04-2026 22:15 ]
Leuk artikel van NRC om in dit topic te vermelden:
Digitale soevereiniteit: Het overheidsapparaat van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein is bezig alle software van Microsoft te vervangen door ‘open source’ alternatieven. Dat gaat niet van een leien dakje. "We moeten niet te ideologisch zijn. Belangrijk is vooral dat we ergens beginnen."
*knip*, het promoten van je eigen site (buiten je signature) is niet de bedoeling.
Digitale soevereiniteit: Het overheidsapparaat van de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein is bezig alle software van Microsoft te vervangen door ‘open source’ alternatieven. Dat gaat niet van een leien dakje. "We moeten niet te ideologisch zijn. Belangrijk is vooral dat we ergens beginnen."
*knip*, het promoten van je eigen site (buiten je signature) is niet de bedoeling.
[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 05-04-2026 23:42 ]
Er is een topic voor OS-keuze, wat voornamelijk over de verschillende Linux-Distro's gaat: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8DeNachtwacht schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:09:
Even een vraag, ik had hier ooit Linux Mint (Frans-Iers) als optie voor een besturingsysteem geopperd maar vroeg me even af of het een bewuste keus was besturingssystemen niet mee te nemen. Natuurlijk is het ondoenlijk hele rijen linux klonen/forks te noemen, maar met elkaar een paar goede kandidaten selecteren die qua gebruiksgemak ook goed door de beugel kunnen lijkt me ook echt wat toevoegen?
Ik denk niet dat het veel toevoegt hier ook een discussie daarover te voeren. Niet Amerikaans is één van de overwegingen die daar ook besproken kan worden.
Kun je mij dan uitleggen in welke mate Microsoft Windows en macOS en Android geen Amerikaans (software) product zijn?Wild Chocolate schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:30:
[...]
Er is een topic voor OS-keuze, wat voornamelijk over de verschillende Linux-Distro's gaat: Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8
Ik denk niet dat het veel toevoegt hier ook een discussie daarover te voeren. Niet Amerikaans is één van de overwegingen die daar ook besproken kan worden.
En graag ook even wat toelichting waarom van zo ongeveer 75-80% van de software die hier genoemd er ook al andere algemene of specifieke topics op tweakers te vinden zijn. Die kunnen hier dan ook uit het lijstje wat jou betreft? (Wel of) niet amerikaans bespreken is één van de overwegingen die ook daar besproken kan worden.
[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-04-2026 08:36 ]
Waar stelt @Wild Chocolate dat?DeNachtwacht schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:35:
[...]
Kun je mij dan uitleggen in welke mate Microsoft Windows en macOS en Android geen Amerikaans (software) product zijn?
Al die andere producten zijn geen (jaren oude/lange) vervelijkingstopics van? En vaak hoef je over een product ook niet te discussiëren of/in hoeverre het Amerikaans is (omdat het een zwart/wit antwoord is).En graag ook even wat toelichting waarom van zo ongeveer 75-80% van de software die hier genoemd er ook al andere algemene of specifieke topics op tweakers te vinden zijn. Die kunnen hier dan ook uit het lijstje wat jou betreft? (Wel of) niet amerikaans bespreken is één van de overwegingen die ook daar besproken kan worden.
En als je in het aangehaalde topic vraagt naar "ik ben op zoek naar... een Linux distro die niet Amerikaans is" zul je daar vast bij geholpen worden.
En het ligt natuurlijk aan waar je naar op zoek bent, niet Amerikaans of niet big-tech. Want Ubuntu zou ik dan toch semi onder big tech scharen (grote commerciële partij die vaak genoeg tegendraads is en hun eigen manier erdoor probeert te drukken door hun dominantie en naamsbekendheid), maar ze zijn niet in de VS gevestigd.
En zo zijn er vast ook 100% community driven distro's waarvan de oprichter / lead toevallig uit de VS is.
Plus dat je natuurlijk tientallen als niet honderden distro's zou kunnen vermelden als "niet Amerikaans". En daar is ook niemand mee geholpen omdat je dan door de bomen het bos niet meer ziet. Puur "Linux" als alternatief voor Windows Mac OS X benoemen met een link naar net "welke distro" topic lijkt ook mij dan beter.
Je zou hooguit nog wat voorbeelden uit de enigszins arbitraire lijst van grote distributies kunnen halen: https://distrowatch.com/dwres-mobile.php?resource=major
En je ook tot doe lijst beperken. Al heeft alles rondom Linux distributies altijd enorm de neiging in een ellenlange discussie te verzanden.
Zoals nu ook hier.
En je ook tot doe lijst beperken. Al heeft alles rondom Linux distributies altijd enorm de neiging in een ellenlange discussie te verzanden.
Zoals nu ook hier.
@Caelorum tsja sorry maar dat was dus precies wat ik voorstelde: met de expertise in deze groep 2-3 echt goede/gebruiksvriendelijke en zoveel mogelijk VS vrije Linux distributies vaststellen.
Die Linux discussie start ik hier zelf echt niet, ik vind het gewoon wat vreemd dat in een topic vol (prima) opensource software die vaak uit Linux voortkomt nota bene niet even met elkaar wat geschikte distro’s kunnen worden aanbevolen.
Ik ben simpelweg alleen maar benieuwd naar goede aanbevelingen vanuit deze insteek. Maar goed, laat maar als ik daar de enige in ben
Die Linux discussie start ik hier zelf echt niet, ik vind het gewoon wat vreemd dat in een topic vol (prima) opensource software die vaak uit Linux voortkomt nota bene niet even met elkaar wat geschikte distro’s kunnen worden aanbevolen.
Ik ben simpelweg alleen maar benieuwd naar goede aanbevelingen vanuit deze insteek. Maar goed, laat maar als ik daar de enige in ben
Ik begrijp wel waar je vandaan komt en zo heel gek zou het niet zijn om hier discussie over te voeren. Zelf zie ik dit topic meer als een lijstje van producten en diensten waar je bij wijze van spreken morgen naar over kunt stappen.DeNachtwacht schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:06:
@Caelorum tsja sorry maar dat was dus precies wat ik voorstelde: met de expertise in deze groep 2-3 echt goede/gebruiksvriendelijke en zoveel mogelijk VS vrije Linux distributies vaststellen.
Een Linux-distributie uitpluizen en daar over discussiëren is complex, want waar ga je dan op selecteren en wat zijn de criteria? Kijk je naar de maker van de distributie? En wat als het ook standaardsoftware meelevert dat Amerikaans is? En hoe zit het met ondersteuning en compatibiliteit? Allemaal vragen en discussiepunten die haast een eigen topic verdienen (denk ik).
@Gr4mpyC3t ja, dat punt snap ik dan wel weer. Op een bepaalde manier zou een zo weinig mogelijk Amerikaanse linux een apart topic verdienen. Aan de andere kant zou de ultieme linux distributie ook weer wél een soort sluitstuk van dit topic kunnen zijn juist omdat er inderdaad vaak een compleet softwarepakket mee wordt geleverd. Een distributie als Linux Mint bijv. is ook zó veel simpeler dan mensen zelf denken, ik vind macOS zelf nog steeds het fijnst/schoonst/soepelst, maar Mint steekt wat mij betreft in alles echt uit boven Windows. En zo zijn er vast meer distro's.
Maar ik ben het inderdaad ook wel weer eens met @Caelorum eens dat je wil voorkomen dat dit in bekend "ultieme linux distro" topic verzandt want die neiging hebben dat soort topics inderdaad ook snel.
Maar ik zal idd eens de mods aanschrijven of een "Europees linux" topic hiernaast geen goed idee is.
Maar ik ben het inderdaad ook wel weer eens met @Caelorum eens dat je wil voorkomen dat dit in bekend "ultieme linux distro" topic verzandt want die neiging hebben dat soort topics inderdaad ook snel.
Maar ik zal idd eens de mods aanschrijven of een "Europees linux" topic hiernaast geen goed idee is.
Je kan prima een topic maken toch? Heb je de mods niet voor nodig.DeNachtwacht schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:04:
@Gr4mpyC3t ja, dat punt snap ik dan wel weer. Op een bepaalde manier zou een zo weinig mogelijk Amerikaanse linux een apart topic verdienen. Aan de andere kant zou de ultieme linux distributie ook weer wél een soort sluitstuk van dit topic kunnen zijn juist omdat er inderdaad vaak een compleet softwarepakket mee wordt geleverd. Een distributie als Linux Mint bijv. is ook zó veel simpeler dan mensen zelf denken, ik vind macOS zelf nog steeds het fijnst/schoonst/soepelst, maar Mint steekt wat mij betreft in alles echt uit boven Windows. En zo zijn er vast meer distro's.
Mbt een usa vrij os: het lijkt mij ook niet raar om een aantal alternatieven op te nemen in het overzicht, eventueel met een linkje naar een ander topic, specifiek over verschillende Linux based alternatieven. Zoiets gebeurt ook bij auto's in dit topic (alhoewel ik dus wel 1 of 2 alternatieven al zou opschrijven). @Jerie wat denk jij?
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Gewoon starten ..
Alternatieven voor Amerikaanse Besturingssystemen
Edit: nog eventjes wachten .. topic is dicht totdat er meer duidelijkheid is
Alternatieven voor Amerikaanse Besturingssystemen
Edit: nog eventjes wachten .. topic is dicht totdat er meer duidelijkheid is
[ Voor 30% gewijzigd door duvekot op 06-04-2026 13:59 ]
Nog een toevoeging aan de reeds lange lijst, maar zowel in NL als BE is er grote US afhankelijkheid van bloedplasma. Dus een actie waar we zelf een steentje aan kunnen bijdragen is het doneren van bloed, maar vooral plasma. En plasma kan je zelfs iedere 14 dagen doneren. Kost maar een uurtje van je tijd.
Heb ook liggen zoeken voor access points voor een nieuw gebouw. Mikrotik durf ik niet goed aan want je leest wel heel veel klachten over extreme complexiteit, problemen met instellen en dat access points nu niet hun sterkste kant zijn. Lancom is ook een bekende speler maar echt extreem duur. uitvoering: Lancom LX-6400 (EU), per stuk Strikt gezien hebben ze blijkbaar ook geen overkoepelend portaal zoals bv. unifi (tenzij betalend abonnement) maar je zou het meeste wel per ap moeten kunnen instellen. Dus ben hier ook nog eventjes de kat uit de boom aan het kijken. Op betrouwbaarheid van de wifi wil ik toch niet inboeten en het mag gerust iets meer kosten maar lancom is wel extreem duur.Ruben26 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:50:
[ Voor 4% gewijzigd door ty5500 op 10-04-2026 13:43 ]
<knip> offtopic, laat dat maar achterwege a.u.b.
[ Voor 40% gewijzigd door darkrain op 10-04-2026 18:10 ]
Heeft er iemand ook een goed opkomend alternatief voor LinkedIn? Sowieso eigenlijk wel opvallend dat deze niet eens in de lijst staat als een Amerikaans bedrijf, terwijl vrijwel iedereen het heeft en Microsoft dus gewoon vrolijk meekijkt bij alles wat je zakelijk doet...
[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-04-2026 11:12 ]
Als je het mij vraagt is het beste alternatief voor LinkedIn geen LinkedIn. Zeker sinds het steeds meer een Facebook-kloon probeert te zijn. Sinds mijn werkgever mij probeert te dwingen hun commerciële uitingen over mijn professionele netwerk uit te strooien heb ik in ieder geval geen actief account meer daarDeNachtwacht schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:11:
Heeft er iemand ook een goed opkomend alternatief voor LinkedIn? Sowieso eigenlijk wel opvallend dat deze niet eens in de lijst staat als een Amerikaans bedrijf, terwijl vrijwel iedereen het heeft en Microsoft dus gewoon vrolijk meekijkt bij alles wat je zakelijk doet...
Anderen hier hebben gewezen op XING - dat vooral groot is in de Duitstalige wereld, maar niets behoedt ons kaaskoppen ons daar tussen te wurmen.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Zit hier ook erg over te twijfelen. Soms wel fijn om (oud-)collega's nog te kunnen spreken of om hun ontwikkelingen te zien, maar de berichten die er gepost worden zijn echt Facebook niveau inderdaad.Helixes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:16:
[...]
Als je het mij vraagt is het beste alternatief voor LinkedIn geen LinkedIn. Zeker sinds het steeds meer een Facebook-kloon probeert te zijn. Sinds mijn werkgever mij probeert te dwingen hun commerciële uitingen over mijn professionele netwerk uit te strooien heb ik in ieder geval geen actief account meer daar
Maar goed, ik had dezelfde twijfel voordat ik mijn Facebook account verwijderde. Dat was soms wel fijn om op de hoogte te blijven van familie, vrienden, etc. maar ik heb dat uiteindelijk nooit gemist. Voor de privacy eigenlijk ook alleen maar beter, gezien hoeveel data er ge-scraped wordt op platformen als deze.
En ook wat betreft werk is er online vaak wel genoeg te vinden mocht dat nodig zijn, daar heb je niet per se al die (vervelende) recruiters op LinkedIn voor nodig zou ik denken.
Heeft iemand kijk op hoe het bij Nederlandse (semi) overheids instellingen, is daar al een beweging weg van US-bigtech te merken?
Ik werk voor een Belgisch semi-overheids bedrijf en hier wordt de afhankelijkheid eigenlijk alleen maar groter, ondanks alle waarschuwingen. Foto's van installaties delen via Whats-app, alles volledig MS én cloud, van cctv systemen tot openbare verlichting alles niet-EU...
Ik werk voor een Belgisch semi-overheids bedrijf en hier wordt de afhankelijkheid eigenlijk alleen maar groter, ondanks alle waarschuwingen. Foto's van installaties delen via Whats-app, alles volledig MS én cloud, van cctv systemen tot openbare verlichting alles niet-EU...
Ehhh.... much talk, little action.robotomizer schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:02:
Heeft iemand kijk op hoe het bij Nederlandse (semi) overheids instellingen, is daar al een beweging weg van US-bigtech te merken?
Je moet bedenken dat de overheid alle wendbaarheid van een olietanker heeft. Beslissingen worden gemaakt op een manier die doet vermoeden dat het medium waarin dat alles gebeurd de consistentie van stroop heeft of zo. Implementaties kosten zo een factor 2-3 langer dan de industriestandaard.
Het heeft zeker de aandacht. Maar, in de uitvoering zie je dat voorlopig nog niet terug. Bij aanbestedingen zie je het echter steeds vaker wel terug.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Olietanker is positief tochHelixes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:10:
[...]
Ehhh.... much talk, little action.
Je moet bedenken dat de overheid alle wendbaarheid van een olietanker heeft. Beslissingen worden gemaakt op een manier die doet vermoeden dat het medium waarin dat alles gebeurd de consistentie van stroop heeft of zo. Implementaties kosten zo een factor 2-3 langer dan de industriestandaard.
Het heeft zeker de aandacht. Maar, in de uitvoering zie je dat voorlopig nog niet terug. Bij aanbestedingen zie je het echter steeds vaker wel terug.
En behoorlijk voorspelbaar waar het komende tijd naartoe gaat.robotomizer schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:16:
[...]
Olietanker is positief tochtraag en log maar ook groot en uiteindelijk ook wendbaar
De impact van fouten is ook direct vele malen groter dan bij een doorsnee bedrijf. Als een fabriek komt stil te liggen is het jammer voor het bedrijf en mogelijk klanten die langer moeten wachten, maar als bijvoorbeeld een systeem van de burgelijke stand uitvalt bij een migratie dan is de maatschappelijke impact veel groter. En echt hele grote outages bij de overheid zijn zeldzaam (en als het gebeurt vaak het gevolg van problemen met ingekochte software). In de marktsector is bijvoorbeeld een vloerbedekkingverkoper failliet gegaan omdat een IT project mislukte.Helixes schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:10:
[...]
Implementaties kosten zo een factor 2-3 langer dan de industriestandaard.
Totdat er onverwachts een zeestraat afgesloten wordtR_Zwart schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:58:
[...]
En behoorlijk voorspelbaar waar het komende tijd naartoe gaat.
Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.