Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:19:
[...]Het idee ziet er erg mooi uit, maar volgens mij hebben ze het verkeerde verdienmodel en is het geen normale opensource? Als je wil hosten (waardoor jij feitelijk het werk doet) rekenen ze jou daar $6 per maand voor voor 10 gebruikers.
Volgens mij betaal je die $6 per maand als je gebruik maakt van hun hosting. Als je het zelf wilt hosten volg je gewoon hun installatieinstructies.

Klinkt als een prima verdienmodel voor open source, zo werken wel meer open source oplossingen. Wil je niet zelf hosten? Dan zetten zij een instance voor je op en daar betaal je voor. Wil je zelf hosten? Prima, het is open source dus ga je gang

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-08 19:12
DeNachtwacht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Dat is een misvatting, Microsoft Office accepteert elk OpenDocument, dus als het er bij jou in Microsoft Word goed uit ziet, je het opslaat als .odt en je collega het nog even in Collabora controleert, en het daarna naar een klant gaat waar ze Microsoft Offfice gebruiken, dan blijft het er ook bij die klant hetzelfde uitzien. odt formaat werkt overal hetzelfde.

Uitzondering is als de klant werkt in een MS Office versie van voor 2021, dus wat dat betreft heb je wel een punt. Maar die werkt ook al niet meer fijn samen met de office formaten van MS zelf.

Het bestandsformaat zelf is geen issue meer, in windows 11 zie je dat standaard al niet eens meer als gebruiker. Zowel docx als odt zijn "een MS word document".
Je bekijkt het nu als techneut. Ja, je kunt het openen. Maar heel veel mensen hebben het trucje geleerd waar je op moet letten voordat je iets opent. Als je weet dat er .docx of .xlsx moet staan, en er staat opeens wat anders, dan zorgt dat voor onduidelijkheden bij sommige mensen. Dus als je via het "TENZIJ" statement kunt kiezen tussen .docx/.xlsx of iets wat (nu) minder bekend is, dan kiezen mensen voor het bekende. Als je over wilt stappen moet je geen TENZIJ optie toelaten. Zolang je een bekende manier van werken toe laat verzinnen mensen altijd wel een argument om niet te hoeven veranderen.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
R_Zwart schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Je bekijkt het nu als techneut. Ja, je kunt het openen. Maar heel veel mensen hebben het trucje geleerd waar je op moet letten voordat je iets opent. Als je weet dat er .docx of .xlsx moet staan, en er staat opeens wat anders, dan zorgt dat voor onduidelijkheden bij sommige mensen.
ik schreef hier boven al, dat is helemaal niet meer aan de orde want Windows 11 laat default helemaal geen extensie meer zien. En zowel docx als odt hebben zelfs exact hetzelfde Microsoft Word icoontje. Als de Office beheerder organisatiebreed instelt dat vanaf nu alles automatisch als odt wordt opgeslagen heeft 99% die wissel dus zelfs niet eens meer in de gaten.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-06-2026 17:32 ]

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Uitzondering is als de klant werkt in een MS Office versie van voor 2021, dus wat dat betreft heb je wel een punt. Maar die werkt ook al niet meer fijn samen met de office formaten van MS zelf.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de belangrijkere mensen dit vaak zonder twijfel blijven doen én niet bereid zijn om te upgraden, want moeilijk en tijdrovend.

n=1, maar in mijn ervaring is het in ieder geval geen uitzondering. Helaas, want ik heb geprobeerd om dat probleem te verhelpen. Echt waar :p

En waarom zou je überhaupt docx gebruiken als je doc hebt? Never change!

Dat zit wel Schnorr.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:07

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Het idee ziet er erg mooi uit, maar volgens mij hebben ze het verkeerde verdienmodel en is het geen normale opensource? Als je wil hosten (waardoor jij feitelijk het werk doet) rekenen ze jou daar $6 per maand voor voor 10 gebruikers. Dat is denk ik een recept voor falen. Het had denk ik best kansrijk geweest als iedere gebruiker bij aanmelden een euro moest betalen ofzo. Dat soort bedragen is men misschien wel bereid te betalen, maar een relatief hoog maandelijks bedrag rekenen aan degenen die voor jou nota bene hetgene doen dat de meeste kosten met zich meebrengt (hosting) voor een product dat geheel gratis elders verkrijgbaar is? Heb ik toch een beetje hard hoofd in.

Als dit echt opensource was geweest, ontwikkeld door de community, en dus gratis beschikbaar, was het denk ik wel behoorlijk kansrijk. Op die manier “betaalt” iedere host door zijn hosting bijdrage en is de incentive om over te stappen veel hoger. Via zo’n weg vind je bijvoorbeeld denk ik ook best snel partijen als universiteiten aan boord die dit wel willen doen (net zoals dat ze Linux hosten).

Hopen dat er een fork komt dus wat mij betreft ;), want het idee is wel mooi
Het is volledig open-source, maar ze bieden ook hun eigen dienst aan als je het niet zelf wilt opzetten en die partij is gevestigd in de UK. Overigens maakt het voor dit topic niet uit of het gratis/betaald is, zolang het maar een alternatief is voor Amerikaanse tech.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• DeNachtwacht
  • Niet online
DevWouter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 02:16:
[...]

Het is volledig open-source, maar ze bieden ook hun eigen dienst aan als je het niet zelf wilt opzetten en die partij is gevestigd in de UK. Overigens maakt het voor dit topic niet uit of het gratis/betaald is, zolang het maar een alternatief is voor Amerikaanse tech.
Als je goed leest, zie je dat het niet volledig open source, en zelf opzetten op een server kan juist alleen als je ervoor betaalt.
Snikket is built from many open-source components, and we have a strong belief in working together with projects and contributing back to them wherever possible. And of course any Snikket-specific changes that don’t go back to the original project (e.g. because it doesn’t make sense) are also open-source.
Ik heb ook nergens gezegd dat het verder hier niet gepost zou mogen worden ofzo, alleen dat ik denk dat door deze opzet het denk ik niet zoveel kans heeft.

Maar alsnog zeker een interessant project om in de gaten te houden :)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:17
@DeNachtwacht je leest het verkeerd. Ze hebben zelfs een guide over het zelf opzetten thuis https://snikket.org/service/quickstart/
Je hoeft ze dus niets te betalen als je het niet wilt.
Ze geven zelfs in je snippet aan dat ze alles open-source doen..

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 24-06-2026 08:57 ]

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

DeNachtwacht schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Als je goed leest, zie je dat het niet volledig open source, en zelf opzetten op een server kan juist alleen als je ervoor betaalt.
Het is volledig open source (GPL en Apache) en ik zie nergens dat je voor een self hosted versie moet betalen. Die 6 dollar betaal je als je wilt dat zij het hosten, opzetten en onderhouden. Voor self hosted zijn geen licentiekosten of zo iets vreemds.
[...]

Ik heb ook nergens gezegd dat het verder hier niet gepost zou mogen worden ofzo, alleen dat ik denk dat door deze opzet het denk ik niet zoveel kans heeft.

Maar alsnog zeker een interessant project om in de gaten te houden :)
I know, maar het topic heet niet "Kansrijke alternatieven" en een beetje positiviteit kan zo'n project helpen ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• DeNachtwacht
  • Niet online
Sorry, ik was niet helemaal scherp. Dus toch in de gaten houden, ziet er interessant uit!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:07
Bunny maakt zijn DNS service gratis. Je betaalt nog steeds minimaal 1 dollar per maand voor hun diensten, maar voor DNS zijn er geen extra gebruikskosten meer.

We’re making Bunny DNS free: because a faster internet won’t build itself

Nu nog de kosten naar EURO (ipv dollar) per maand doen .. en zorgen dat ze nog minder Amerikaanse additionele diensten gebruiken .. en dan eindelijk gaan doen wat ze vorig jaar zeiden te gaan doen.
That’s why we actively move away from vendors that don’t align with our values. We don’t rely on U.S. cloud giants that fall under the CLOUD Act. We’re steadily replacing external SaaS tools with EU vendors and self-hosted solutions. Every step we take reduces dependency, avoids hidden risks, and strengthens our collective digital autonomy.
https://bunny.net/blog/tr...o-europes-digital-future/

Op dit moment gebruiken ze nog de volgende partijen:Bron: https://bunny.net/privacy/
Volgens mij is alleen Coinify Europees (Deens) .. de rest is allemaal US.

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

duvekot schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:01:
Bunny maakt zijn DNS service gratis. Je betaalt nog steeds minimaal 1 dollar per maand voor hun diensten, maar voor DNS zijn er geen extra gebruikskosten meer.

We’re making Bunny DNS free: because a faster internet won’t build itself

Nu nog de kosten naar EURO (ipv dollar) per maand doen .. en zorgen dat ze nog minder Amerikaanse additionele diensten gebruiken .. en dan eindelijk gaan doen wat ze vorig jaar zeiden te gaan doen.

[...]

https://bunny.net/blog/tr...o-europes-digital-future/

Op dit moment gebruiken ze nog de volgende partijen:Bron: https://bunny.net/privacy/
Volgens mij is alleen Coinify Europees (Deens) .. de rest is allemaal US.
Ze gebruiken ook OpenAI voor hun "Fluffee chat", geen idee wat het is, want ik kan verder online niks van vinden, maar die staat ook bij hun Privacy Policy. (Bron: https://bunny.net/privacy/)

Verder vond ik ook dit artikel (https://techcrunch.com/2022/10/04/slovenias-bunny-net-raises-a-6m-round-to-offer-a-developer-friendly-cdn/) waarbij Runa Capital (Luxemburg) en Capital Genetics (Slovenië) VC investeerders zijn.

@duvekot Wat ik nog mis in jouw verhaal is wat je wilt me je post? Want DNS is nu geen categorie in dit topic.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:24:
[...]

@duvekot Wat ik nog mis in jouw verhaal is wat je wilt me je post? Want DNS is nu geen categorie in dit topic.
Prima info om te benoemen of discussiëren.

DNS is inderdaad geen categorie, maar al wel eens eerder besproken.

DNS servers heb je zat, maar meestal doelen we ermee op een uitgebreide, moderne featureset zoals blocking, anycast (geo-based), IPv6, TLS (diverse varianten zoals DNSSEC), enz.

Populair zijn Google (8.8.8.8) en Cloudflare (1.1.1.1). Beide Amerikaans.

In Europa hebben we het Zwitserse Quad9, gesponsord door IBM. En half vorig jaar: Wikipedia: DNS4EU

Mocht iemand nog andere initiatieven kennen, hoor ik het graag (wellicht is het een categorie waard, minstens discussie), en dan doel ik niet op non-USA root-servers of de DNS server van Freedom Internet ;)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

Jerie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:00:

Mocht iemand nog andere initiatieven kennen, hoor ik het graag (wellicht is het een categorie waard, minstens discussie), en dan doel ik niet op non-USA root-servers of de DNS server van Freedom Internet ;)
Zo uit mijn hoofd waren er een paar die "echt Europees" waren, maar die zijn volgens mij ook allemaal ondergegaan.

Persoonlijk vind ik mijn DNS server van mijn provider Europees genoeg ;)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:17
Ik mis nog een goed alternatief voor nextdns. De features die ik ervan gebruik zijn niet bij alternatieven te vinden helaas.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:10
Mawlana schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 00:23:
[...]

Een maand verder, en nog steeds tevreden. :) Nu zie ik ook hoeveel spam er daadwerkelijk is - fastmail hield het gros tegen (hard reject). :o
Ik blijf bezig. Qua stabiliteit ben ik hartstikke tevreden over de huidige setup (inbound gateway bij hetzner en mailbox bij mailbox.org).

Ik mis echter push notifications (iOS...) en een fatsoenlijke zoekfunctie. Wat dat betreft mis ik wel de fastmail app. Ook de fastmail webmail client mis ik... Het labelen van mails is ook zeker iets wat ik mis.

Hoewel fastmail een EU-datacenter aan het opzetten is weet ik nog niet of ik dat voldoende vind om terug naar fastmail te gaan.

Iemand nog suggesties voor een mailprovider? Eisen: goede zoekfunctie, push (dus waarschijnlijk eigen app), labels, custom domains en geen verplichting om mx records over te zetten. Oh, en de mogelijkheid om spamfilter volledig uit te kunnen zetten (dat laat ik over aan de inbound gateway).

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Kijk eens naar infomaniak. Ik gebruik het privé en zakelijk. Ik gebruik niet alle functies op je lijstje van eisen, maar ik kan gerust zaken testen als je het niet meteen terugvindt in de documentatie van infomaniak.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:10
willem7q schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 15:58:
Kijk eens naar infomaniak. Ik gebruik het privé en zakelijk. Ik gebruik niet alle functies op je lijstje van eisen, maar ik kan gerust zaken testen als je het niet meteen terugvindt in de documentatie van infomaniak.
Ik heb het maanden geleden geprobeerd, maar ik kreeg het niet werkend omdat ik de mx records niet wil aanpassen. :)

• Jerie
  • Niet online
@Emmychui heeft de volgende vraag maar kan hier niet posten:
"Hallo allemaal,

Ik zoek naar een Europees en privacyvriendelijke alternatief voor Todoist.

Ik gebruik Todoist vooral als een takenlijst voor huishoudelijke taken en voor dingen die ik moet doen voor mijn studie (dus eigenlijk vooral voor persoonlijke doeleinden). Ik heb geen behoefte om mijn taken te koppelen aan mijn calendar app of mijn taken te delen met anderen.

Het liefst wil ik dat de overzicht over welke taken ik heb net zo overzichtelijk is als bij Todoist. Ook is het belangrijk voor me dat de frequentie van de taken makkelijk instelbaar is (zoals elke 1e van maand, elke 2e zaterdag, iedere dinsdag, elke 2 maanden/weken, etc.)

Hebben jullie enige aanbevelingen voor mij?"

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

Jerie schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:21:
@Emmychui heeft de volgende vraag maar kan hier niet posten:

[...]
Dat is mijn categorie.

Allereerst kan ik vertellen dat mijn eigen product niet geschikt is ( :'( :+ ), dat is meer voor projecten bedoeld. En deze opmerking is vooral bedoeld om aan te geven dat ik er nogal wat van weet. ;)

Ten tweede adviseer ik hem om onderscheid te maken tussen herinneringen en taken. Voor herinneringen is de app op je mobiel geschikt, desnoods pak je de agenda. Veel standaard agenda-apps staan bijvoorbeeld ook toe dat je een extra losse agenda heb. Zo heb ik al mijn sport/trainer activiteiten in een losse agenda staan, zodat ik die heel snel kan uitfilteren.

Blijven de studie taken over. Als het vooral taken zijn met vervolg acties dan zijn er eigenlijk geen goeie apps/tools beschikbaar (los van project management tools zoals die van mij). Is het vooral "hoofdtaak met subtaken" dan zijn er genoeg te vinden. Echter, persoonlijk zou ik hem vooral vragen wat hij verlangt van die app. Zijn het de herinneringen, categorisatie, tagging, attachments, etc?

Samengevat:
  • Taken (die duidelijk, concreet en waar van je het begintijdstip en einde weet) kunnen in een (losse) agenda gezet worden, zeker als ze herhalend zijn.
  • Herinneringen kunnen gemakkelijk in de standaard app op je mobiel. Een herinnering kan alles zijn waar je geen vast tijdblok voor weet, maar die na uitvoering nog steeds een interval kent.
  • Voordat je een herinnering app zoekt, bedenk vooral hoe je het simpel kan houden. Als je elke dag in het lijstje kijk dan heb je bijvoorbeeld geen herinnering nodig, maar misschien weer wel een einddatum.
En dan nog mijn laatste advies: Soms is een papieren schrift waarbij je elke dag begint met het invullen van taken nog het beste. De meeste apps introduceren een structuur met veel complexiteit waardoor je aandacht gaat naar het "managen van je taken" ipv het "uitvoeren van je taken".

Wat betreft alternatieven: Die zijn er echt zat. Een todo-app is namelijk behoorlijk basic en kunnen vrij uitgebreid zijn. Als ik iets meer weet van zijn omstandigheid dan kan ik wel wat alternatieven aanleveren die Europees zijn.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:03
Ik gebruik zelf Everdo.

[ Voor 80% gewijzigd door denneappel op 24-07-2026 19:42 ]

• duvekot
denneappel schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:45:
Todoist is nuet privacy vriendelijk en wellicht draait het op een US cloud maar het is wel zeker Europees.
Zeker weten?
Doist Privacy Policy
Effective Date: May 18th, 2025

This privacy policy ("Policy") informs you of our practices when handling your Information through the Services (both as defined below). In this Policy, "Doist," "we," "our" or "us" refers to Doist Inc., a company registered in Delaware with its registered address located at 251 Little Falls Drive, Wilmington, DE 19808. When you use Doist Services in your personal capacity, we are the data controller under applicable privacy laws, and this Policy applies.
bron: https://doist.com/privacy
Klinkt als een redelijk Amerikaans adres.

En ook dit in hun privacy policy:
Your Information will be processed by our employees and service providers in the U.S. If you choose to use our Services from the European Economic Area ("EEA"), the United Kingdom ("UK") or other regions of the world with laws governing data collection and use that may differ from U.S. law, then please note that you are transferring your Information outside of those regions to the U.S. for storage and processing.
Dus klinkt echt niet Europees.

De oprichter is misschien wel Europees (Bosnië en Denemarken) .. maar het bedrijf zelf is dus 100% Amerikaans.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:03
Oeps! Heb het uit mijn post verwijdert.
Ik was er echt van overtuigd. Wat gek. Heb ooit een lifetime account gewonnen op een hackathon en toen was het Europees.

• duvekot
denneappel schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Oeps! Heb het uit mijn post verwijdert.
Ik was er echt van overtuigd. Wat gek. Heb ooit een lifetime account gewonnen op een hackathon en toen was het Europees.
De meeste "startups" gaan snel naar de US omdat het daar helaas makkelijker is om geld aan te kunnen trekken. En daarvoor moet er meestal een Amerikaanse (Delaware is daarvoor de beste staat) entiteit opgericht worden .. en daarmee vallen ze direct onder de Amerikaanse wetgeving etc.

Als ze (Doist) echt vinden dat ze Europees zijn dan zouden ze dat Amerikaanse deel op moeten geven en geld in Europa proberen op te halen ... (Wat niet eenvoudig is)

• Jerie
  • Niet online
Ik wil ook nog even ingaan op het todo gedeelte. Heb ik niet eerder gedaan want eigenlijk doe ik hier niet zoveel mee, dus het zijn eigenlijk wat brainfarts.

1) Bij self-hosting is dit vrij eenvoudig: Nextcloud heeft een kalendar module met taken. Gebruik je Nextcloud elders (bijv voor hosten van Nextcloud Photos), dan zit dit er waarschijnlijk ook in. Het kost een Nextcloud hoster ook nauwelijks data of CPU time, dus ze leveren die dienst graag.

2) Gebruik je alternatieve email provider dan heeft die naar alle waarschijnlijkheid ondersteuning voor CalDAV CardDAV (voor de contacten), en soms ook voor calendar CalDAV. Binnen CalDAV is ondersteunen 'taken' een eitje.

3) Technisch is de feature niet ingewikkeld (minder ingewikkeld dan een password manager), zeker als je de integratie niet hoeft met contacten/email. Het grootste issue zou zijn de UI (moet gebruikersvriendelijk zijn) en portability (dat je het fatsoenlijk wilt kunnen draaien op diverse platformen). Ik denk dan aan een JSON API, dat lijkt mij in 2026 de meest eenvoudige manier om zoiets nu te bedenken.

4) Qua client voor Nextcloud self-hosted gebruik ik DAVx5 en een fork van de AOSP calendar app. Bovendien heb je ook een applicatie Etar (het Arabische woord voor kalender?), die kan ongeveer hetzelfde. Beide FOSS, zitten in F-Droid. Maar dat gebruik ik eigenlijk niet voor note taking maar louter voor contacten en kalender.

5) Je zou ook kunnen denken aan self-hosting via git, wiki (Leafpad ed.), of bijvoorbeeld note taking apps zoals ~~~[alternatieven voor] Obsidium/Evernote. Denk hierbij ook aan zettelkasten principe, al gaat dat wel wat verder dan todo app, hebben die dat ook.

6) Dikke tien jaar geleden deed ik boodschappen in een fysieke supermarkt met een Pebble die de notes af kon strepen. Hoe dat under the hood werkte, weet ik niet meer. Wellicht Google Keep. Google Keep heeft op zich een prima UI, en het werkt cross-platform met meerdere clients, plus zo ingewikkeld is het technisch gezien niet. Wij doen inmiddels al bijna tien jaar de boodschappen laten bezorgen, en dat bevalt ons zeer goed. Daarmee is deze use-case weg, ook is mijn Pebble 2 in de tussentijd stuk gegaan.

7) Voor de CLI heb je behoorlijk wat van deze applicaties, FOSS, in diverse programmeertalen (waaronder Rust, moest ik even benoemen :+).

8) In een gezin vind ik het interessant om dit soort zaken zonder US cloud doch synced via een schermpje op een koelkast/prikbord te zetten. Wellicht e-ink dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 26-07-2026 12:35 ]

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:38
Afgelopen week kreeg ik ineens een mailtje van Google. Mijn review van mijn tandartsenpraktijk is verwijderd. Deze ging in tegen het beleid. Het was een 5 sterren review, met een referentie naar een persoonlijke situatie. Ik heb bezwaar aangetekend. Bezwaar is afgekeurd, ik zou geen band hebben met de praktijk. Ik woon inmiddels ergens anders, maar heb toch echt jaren daar gezeten. Ondertussen blijkt dat er negatieve reviews zijn geplaatst bij de praktijk door een concurrent, de mijne zal wel gerapporteerd zijn.

Lang verhaal, maar ik herinnerde me hoe vervelend Google eigenlijk is en ik nog steeds bezig ben met ontgooglen. Dat heb ik maar weer doorgezet en inmiddels zijn duizenden mails verwijderd. Profielen van Google play verwijderd. Volledige youtube historie is weg. Favorieten, likes, playlists heb ik grotendeels leeggehaald. Eigen foto's, inclusief profielfoto verwijderd. Toch weer een stap dichterbij om de overstap volledig te maken. Ik ga er bewust helemaal doorheen om zeker te zijn dat ik niks mis. Ook breng ik in kaart welke accounts ik heb etc. Files uit mails backup ik als ik zie dat ze belangrijk zijn. Digitaal orde aanbrengen en verminderen tegelijk. Inmiddels zit ik bij Proton en daar betaal ik ook voor.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-08 10:31
Zenomyscus schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:44:
Afgelopen week kreeg ik ineens een mailtje van Google. Mijn review van mijn tandartsenpraktijk is verwijderd. Deze ging in tegen het beleid. Het was een 5 sterren review, met een referentie naar een persoonlijke situatie. Ik heb bezwaar aangetekend. Bezwaar is afgekeurd, ik zou geen band hebben met de praktijk. Ik woon inmiddels ergens anders, maar heb toch echt jaren daar gezeten. Ondertussen blijkt dat er negatieve reviews zijn geplaatst bij de praktijk door een concurrent, de mijne zal wel gerapporteerd zijn.

Lang verhaal, maar ik herinnerde me hoe vervelend Google eigenlijk is en ik nog steeds bezig ben met ontgooglen. Dat heb ik maar weer doorgezet en inmiddels zijn duizenden mails verwijderd. Profielen van Google play verwijderd. Volledige youtube historie is weg. Favorieten, likes, playlists heb ik grotendeels leeggehaald. Eigen foto's, inclusief profielfoto verwijderd. Toch weer een stap dichterbij om de overstap volledig te maken. Ik ga er bewust helemaal doorheen om zeker te zijn dat ik niks mis. Ook breng ik in kaart welke accounts ik heb etc. Files uit mails backup ik als ik zie dat ze belangrijk zijn. Digitaal orde aanbrengen en verminderen tegelijk. Inmiddels zit ik bij Proton en daar betaal ik ook voor.
@Zenomyscus Mooi verhaal. Ik zit (helaas) nog volop in de Google atmosfeer. Zou er graag uitwillen. Maar ik vind de zoekfunctionaliteit in emails van Gmail zo sterk en die gebruik ik ook regelmatig. Ik heb nog geen gevonden van Europese bodem dat dezelfde krachtige zoekfuncties biedt. Proton bood helaas geen zoekfunctie vergelijkbaar met gmail (ik bedoel concreet: zoeken in de email content, dus niet alleen in de onderwerp regel afzenders,tijdstippen etc.). Mijn zoektocht dateert wel van enige tijd geleden. Is er iets Europees dat qua email dezelfde (of vergelijkbare) zoekfunctionaliteit biedt als Gmail?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lijkt me sterk dat Proton niet in de body zoekt. Ikzelf gebruik Infomaniak en die doet dat iig wel.
Maar zoeken zul je idd op achteruit gaan, daar is Google natuurlijk heer en meester in. Ik mis niets in het zoeken van mails tov GMail, maar heel intensief gebruik ik het ook niet.
Je zult dus consessies op dit gebied moeten doen of moeten accepteren dat je bij Google blijft.

• duvekot
pastafan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:34:
[...]

@Zenomyscus Mooi verhaal. Ik zit (helaas) nog volop in de Google atmosfeer. Zou er graag uitwillen. Maar ik vind de zoekfunctionaliteit in emails van Gmail zo sterk en die gebruik ik ook regelmatig. Ik heb nog geen gevonden van Europese bodem dat dezelfde krachtige zoekfuncties biedt. Proton bood helaas geen zoekfunctie vergelijkbaar met gmail (ik bedoel concreet: zoeken in de email content, dus niet alleen in de onderwerp regel afzenders,tijdstippen etc.). Mijn zoektocht dateert wel van enige tijd geleden. Is er iets Europees dat qua email dezelfde (of vergelijkbare) zoekfunctionaliteit biedt als Gmail?
De privacy van oa Proton en zoeken IN berichten is een lastige vanwege juiste de sterke privacy van Proton. Als ze de inhoud niet kunnen zien omdat het direct bij binnenkomst versleuteld wordt met je eigen sleutels .. dan kunnen ze er natuurlijk ook niet serverside in zoeken.

Een alternatief zou dan zijn om alle email weer lokaal in je email client te hebben .. en dan kan je wel weer zoeken, maar dat is dan lokaal en dus apparaat gebonden.

Signal en WhatsApp zoeken ook alleen maar in wat lokaal op je apparaat staat.

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 09:28
IJsbeer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:43:
Lijkt me sterk dat Proton niet in de body zoekt. Ikzelf gebruik Infomaniak en die doet dat iig wel.
Maar zoeken zul je idd op achteruit gaan, daar is Google natuurlijk heer en meester in. Ik mis niets in het zoeken van mails tov GMail, maar heel intensief gebruik ik het ook niet.
Je zult dus consessies op dit gebied moeten doen of moeten accepteren dat je bij Google blijft.
Protonmail encrypt alles en daar kun je niet door zoeken. Daarvoor moet je alles dus eerst lokaal halen en dan kun je wel zoeken. Dit kan via een cliënt met de proton Bridge, of via de app of web app. In de app en web app kun je ze ook downloaden en dan door berichten zoeken. Dan nog werkt het ruk trouwens 🤣

• pastafan
IJsbeer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:43:
Toch was dat destijds wel zo (Proton niet in de body kon zoeken). Dat was wel een optie maar dan moest je een app downloaden en de zoekfunctie werkte dan erg traag (was mij verteld). Misschien is dat tegenwoordig beter in Proton?
edit:
ah ja antwoord van @kramon zegt genoeg :)

[ Voor 5% gewijzigd door pastafan op 29-07-2026 11:17 ]

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Emmychui , @Jerie, over alternatief voor Todoist. Ik heb MyTinyTodo lokaal draaien. Doet zijn naam eer aan. Overzichtelijk met handige shortcuts. Als je als taak "+1 <taaknaam> #tag2" intikt wordt de taak met prio 1 en tag2 aangemaakt.

• Zenomyscus
[...]

Dat klopt inderdaad, maar ik ga tegenwoordig ook anders met mijn mail om. Ipv dat ik het eindeloos laat staan, duizenden onzinnige mailtjes, ruim ik het gelijk op. De meeste mails kan ik direct weggooien. Mails met facturen doe ik weg nadat ik de factuur ergens anders heb opgeslagen met een logische mappenstructuur. De meeste mails bekijk in de praktijk toch nooit meer. Ook mails met nieuwsbrieven van school. Leuk natuurlijk, maar de meeste informatie uploaden ze ook in de app en anders vraag ik er naar. Van de hele maand juli heb ik nog 4 mails over en er staan er 122 in de prullenbak. Die 4 kunnen gaan vanzelf weg, want ik moet er nog wat mee doen. Als dat gedaan is pleur ik ze weg. Ook bevestigingen van vakanties e.d. gaan weg als de vakantie geweest is.

Op die manier mis ik het zoeken niet. Een hoop oudere mails van 10 jaar geleden moet ik nog uitzoeken, maar nieuwste 50 mails gaan al terug tot 2024 waarvan de helft nog weg kan (ik moet enkel checken of de bijlages opgeslagen zijn).

• Spykie
  • Laatst online: 06:54
Zenomyscus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:03:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar ik ga tegenwoordig ook anders met mijn mail om. Ipv dat ik het eindeloos laat staan, duizenden onzinnige mailtjes, ruim ik het gelijk op. De meeste mails kan ik direct weggooien. Mails met facturen doe ik weg nadat ik de factuur ergens anders heb opgeslagen met een logische mappenstructuur. De meeste mails bekijk in de praktijk toch nooit meer. Ook mails met nieuwsbrieven van school. Leuk natuurlijk, maar de meeste informatie uploaden ze ook in de app en anders vraag ik er naar. Van de hele maand juli heb ik nog 4 mails over en er staan er 122 in de prullenbak. Die 4 kunnen gaan vanzelf weg, want ik moet er nog wat mee doen. Als dat gedaan is pleur ik ze weg. Ook bevestigingen van vakanties e.d. gaan weg als de vakantie geweest is.

Op die manier mis ik het zoeken niet. Een hoop oudere mails van 10 jaar geleden moet ik nog uitzoeken, maar nieuwste 50 mails gaan al terug tot 2024 waarvan de helft nog weg kan (ik moet enkel checken of de bijlages opgeslagen zijn).
Maar wat bereik je met al dat verwijderen precies? Ik verwijder nooit wat en kan dus altijd iets terugvinden (mits Thunderbird meewerkt).

Bereken je warmteverlies

• brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-08 22:29
@Spykie ik volg het concept van @Zenomyscus verwijder wat je niet meer nodig hebt. Verwijderen is eenvoudig en je hebt er nooit nog last van. Je gaat later ook gemakkelijker vinden wat je zoekt.

• josh-hill
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05
kramon schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:49:
[...]

Protonmail encrypt alles en daar kun je niet door zoeken. Daarvoor moet je alles dus eerst lokaal halen en dan kun je wel zoeken. Dit kan via een cliënt met de proton Bridge, of via de app of web app. In de app en web app kun je ze ook downloaden en dan door berichten zoeken. Dan nog werkt het ruk trouwens 🤣
Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Maar eigenlijk zeg je eigenlijk waar het naartoe moet: local-first.

Hier een video van iemand die de huidige geopolitieke situatie bespreekt in de context van cloud computing en dat we eigenlijk gewoon naar local-first moeten om ons te beschermen tegen onzekere tijden.
Alleen een hele hoop moet nog gebouwd worden, helaas. En dat terwijl het vroeger eigenlijk altijd local-first was. Of nja, meer "lokaal", want syncen met cloud/backup gebeurde vaak maar om de zoveel tijd, if at all.

[ Voor 4% gewijzigd door josh-hill op 02-08-2026 01:22 ]

jungletrain.net - 24/7 drum & bass radio

• Jerie
  • Niet online
[...]

Mijn MUAs (Mozilla Thunderbird, FairEmail) kunnen dat beide, maar dat doen ze door 1) de zooi te cachen (kost eenmalig veel data, kost je lokaal opslag, en kost je CPU time) 2) remote te laten zoeken.

Standaard is #1 wel beperkt aantal (weet niet op basis van GB of datum), op zich logisch. #2 willen mailservers daarom niet zo graag doen want het is relatief 'duur' aan de serverkant. Dat is ook een goede reden om de opslag te beperken, al was Gmail hierin een ware revolutie destijds. #1 kan eigenlijk altijd wel.

Beheer je de server en client kant ('webmail', de facto) dan zijn de kosten om te zoeken altijd aan jou. Overigens kun je Gmail ook per IMAP benaderen, en voor ProtonMail heb je ook een bridge (hydroxide), maar dat gaat een beetje in tegen de versleuteling. Want alle email die op je device staat, staat onversleuteld in een database. Al kan het at rest prima versleuteld zijn, is een smartphone doorgaans niet at rest ('AFU' i.p.v 'BFU').

Zo heb ik ook lokale kopieën van Wikipedia English en Nederlands. Als ik geen networking heb (bijv. stroomuitval, de rimboe), heb ik toch nog een snapshot van Wikipedia. Kost wel opslag, en eenmalig veel data. Voor de geïnteresseerden (ook andere projecten werken offline): zie de Zwitserse non-profit Kiwix: https://kiwix.org

• Jerie
  • Niet online
Zenomyscus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:03:
[...]

Dat is de oldschool methode :) of je doet er iets mee ('acteren op basis van deze email'), of je verwijdert het. Vroeger moest je ook wel, omdat je toen weinig dataopslag had. Je moest dus daadwerkelijk iets met je email doen, of het verwijderen. Want anders krijgt iemand die verstuurt de mail terug met foutmelding 'mailbox is vol'. Het hielp ook met overzicht, en hoe minder je dan zou bewaren, hoe minder je ook 'procrastinate' (van uitstel komt afstel ;)).

(Ongeveer dezelfde workflow had je ook met browsers. En kijk waar we nu zijn...)

Inmiddels hebben we dat probleem niet meer. Althans, mail providers leveren doorgaans makkelijk 1 GB per klant, en platte tekst licht compressed kost niet veel dataopslag.

Ik doe af en toe in een vakantie een 'pass' hierop. Toch ben ik wel huiverig met bepaalde email te verwijderen, omdat het bewijsmateriaal is van het een of ander. Bijvoorbeeld dat je een bepaald pakketje hebt verzonden of ontvangen. Dat laatste heb ik wel eens uit moeten zoeken, toen ik niet kon vinden of/wanneer ik het bij een zekere grote retailer zou hebben besteld, dit i.v.m de twee jaar garantie. (Zo zou ik bijvoorbeeld een doodsbedreiging ook altijd bewaren.)

Maar wat ik ook doe, is de boel archiveren op datum. Dus alle email van 2022 in het mapje 2022. Daarnaast gebruik ik al filters op de inbox om bepaalde onderwerpen (afzenders) te sorteren. Zoals je ook een RSS reader inkomend zou sorteren op bepaalde onderwerpen qua feeds. Zo komen bijvoorbeeld emails van De Correspondent, Follow The Money, en De Volkskrant in dezelfde map terecht. Bij FTM heb ik momenteel geen abonnement (meer), en bij hen is een artikel op dag publicatie gratis. Dus je hebt dan een naslagwerk. Al geldt hetzelfde trucje ook voor RSS.

Op zich heb je de trash bin, maar je moet dan wel voorzichtig zijn dat je niet denkt 'oh, leeg die maar' zonder er verder bij na te denken. Tenzij wanneer je deze heel bewust gebruikt. Maar ik heb al gehad dat ik per ongeluk mails in de trash heb gezet, met name bij touchscreen gestures ben ik er nogal een clown mee geweest.

• Zenomyscus
Spykie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Maar wat bereik je met al dat verwijderen precies? Ik verwijder nooit wat en kan dus altijd iets terugvinden (mits Thunderbird meewerkt).
Onder andere dat mijn mail al snel overzichtelijk is met de dingen waar ik echt wat mee moet. En, zeker niet onbelangrijk, ik vind het een risico om mails ergens lang te laten staan. Je kunt zo gruwelijk veel data eruit halen. Je weet eigenlijk precies hoe iemand is, je weet alles over hobbies, werk, aankopen, etc. Je kunt daar een profiel van maken die meer weet van een persoon dan de persoon zelf. Dat vind ik een risico. Die gegevens kunnen uitlekken. Die gegevens kunnen gevorderd worden door een overheid. Die gegevens kunnen verkocht worden. Ik vertrouw geen enkele partij wat dat betreft, ook Proton niet. Proton moet zich verder ook aan regels houden. Ik wil niet dat een mail van 15 jaar geleden mij ooit in de weg zit om wat voor reden dan ook.

Ik wil ook niet het risico lopen dat een Microsoft, Google of Proton mijn account blokkeert om een vage reden en ik er dan zelf niet meer bij kan. Of zij mij verplichten gegevens zoals een paspoort te delen met een willekeurige Amerikaanse schijtpartij ondat ik anders niet bij mijn data kom. Zij zien het uberhaupt niet als mijn data.

Dus ik zie het liever als een vluchtig medium waarbij ik slechts tijdelijk gebruik van de dienst, puur voor het verzenden en ontvangen.

Tot slot heb ik een handige mappenstructuur die veel overzichtelijker is dan mail. Mijn partner heeft toegang tot bepaalde mappen, maar niet mijn mail.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Met Proton kan je ook zoeken in de e-mailinhoud, je moet het alleen aanzetten:

https://proton.me/support/search-message-content

Geen idee of dat net zo goed werkt als Gmail.

March of the Eagles

• pastafan
XWB schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

Met Proton kan je ook zoeken in de e-mailinhoud, je moet het alleen aanzetten:

https://proton.me/support/search-message-content

Geen idee of dat net zo goed werkt als Gmail.
Dat is volgens mij de methode die eerder al is benoemd maar niet goed werkt (erg traag is/niet alles vindt). Zelf geen ervaring mee overigens.

• pastafan
josh-hill schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 00:44:
[...]

Elk voordeel heeft zijn nadeel.

Maar eigenlijk zeg je eigenlijk waar het naartoe moet: local-first.

Hier een video van iemand die de huidige geopolitieke situatie bespreekt in de context van cloud computing en dat we eigenlijk gewoon naar local-first moeten om ons te beschermen tegen onzekere tijden.

[YouTube: Martin Kleppmann — Local-first in an unstable world]

Alleen een hele hoop moet nog gebouwd worden, helaas. En dat terwijl het vroeger eigenlijk altijd local-first was. Of nja, meer "lokaal", want syncen met cloud/backup gebeurde vaak maar om de zoveel tijd, if at all.
Ik wil mijn mail niet lokaal hebben. Geen interesse daarin. Wel graag bij Benelux/Duitse partij of als dat niet kan een Europese partij waarbij geldt 100% AVG en CLOUD act proof én vergelijkbare kwaliteit van zoekfunctionaliteit van Gmail. Dat dekt 100% de lading wat ik zoek en zolang ik nog niets heb gevonden dat aan bovenstaande voldoet blijf ik (helaas) toch nog bij Google... En mijn geduld maar bewaren dan....

• brecht_vb
@pastafan het e-mail landschap is idd wel dunnetjes in EU.

Ik heb mailbox.org, maar de web cliënt is wel mager. Men spreekt hier gemakkelijk van infomaniak, maar ik zocht ook een gemakkelijk domein voor als je je e-mailadres moet delen.

Soms ben je dan nog het beste af met een mailbox van je internet provider.

• pastafan
brecht_vb schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:30:

Ik heb mailbox.org, maar de web cliënt is wel mager. Men spreekt hier gemakkelijk van infomaniak, maar ik zocht ook een gemakkelijk domein voor als je je e-mailadres moet delen.

@brecht_vb en hoe is de zoekfunctie van Infomaniak/mailbox.org? Kun je door de mails zelf zoeken?

• duvekot

Mailbox van de provider is altijd de slechtste keuze .. tenzij je daar je eigen domein aan kan hangen ..dan is het ietsjes minder erg .. maar bij een provider wissel (van wegen aanbiedingen of gewoon omdat ze stoppen) zit je toch klem. username@provider.nl kan je niet gebruiken als je overstapt naar username@nieuweprovider.nl ... En je moet iedereen weer op de hoogte stellen etc.

Dus email op je eigen domain .. met een goede email provider die werkt met open standaarden is altijd het beste omdat het je de vrijheid geeft om te bewegen.

• Jerie
  • Niet online

Een mailbox van je provider is mogelijk een probleem als je weg wilt bij die provider. Zie ook het Xs4all debacle. (Dat probleem heb je ook bij bijvoorbeeld KPN, Ziggo, eerdergenoemde Mailbox, of onderstaande Posteo.)

Dat gezegd hebbende: ik heb geen problemen met Soverin / Freedom (je krijgt ook een gratis domein bij ze, en die kun je altijd verhuizen; dan heb je dat probleem dat je vastzit aan een specifieke dienst niet). Roundcube is de webclient, zoals dat bij Xs4all ook zo was. Deze gebruik ik niet want IMAP.

Het Duitse Posteo is misschien ook een optie.
Migration
With the Posteo migration service you can securely bring up to three external email accounts including their folder structures across to Posteo. You can decide whether you would like to copy the entire content of your previous email account or just selected folders.
NEW: Cleanup Tool
With the innovative Cleanup Tool from Posteo you can quickly find the largest attachments, download and delete them. This allows you to quickly free up storage space.
Bij features noemen ze 'fast search'. Ze hebben ook filters, waardoor bijvoorbeeld gebruiker alice@ het mailadres alice+amazon@posteo.net kan gebruiken, en ook inkomend kunt sorteren als zijnde Amazon.

Zonder + heb je bij Posteo drie aliasen. Logisch dat ze niet teveel leveren, men moet immers het domein delen. Bij eigen domein heb je dat probleem niet.

Dit soort filters kun je ook instellen in andere email clients, zoals Mozilla Thunderbird, maar het is handiger als de server dat al doet.

Bron: https://posteo.de/en/site/features

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 02-08-2026 15:01 ]

• pastafan
duvekot schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Mailbox van de provider is altijd de slechtste keuze .. tenzij je daar je eigen domein aan kan hangen ..dan is het ietsjes minder erg .. maar bij een provider wissel (van wegen aanbiedingen of gewoon omdat ze stoppen) zit je toch klem. username@provider.nl kan je niet gebruiken als je overstapt naar username@nieuweprovider.nl ... En je moet iedereen weer op de hoogte stellen etc.

Dus email op je eigen domain .. met een goede email provider die werkt met open standaarden is altijd het beste omdat het je de vrijheid geeft om te bewegen.
dat laatste is persoonlijke keuze. Een webmail provider is ook onafhankelijk van je internetprovider. Bij gmail (als voorbeeld) hoef je ook niet bij een provider wissel iedereen op de hoogte te stellen...

• duvekot
pastafan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:01:
[...]
dat laatste is persoonlijke keuze. Een webmail provider is ook onafhankelijk van je internetprovider. Bij gmail (als voorbeeld) hoef je ook niet bij een provider wissel iedereen op de hoogte te stellen...
Klopt .. maar als je dus weg wil bewegen van een bepaalde webmail provider dan zit je toch ook klem. Ik zelf heb een aantal domeinen waarvan ik vrij vroeg bij Google de mogelijkheid kreeg om daar de email te doen op eigen domain. Dat is nu workspace geworden .. maar de oude gebruikers kunnen het (met beperkingen) nog steeds gratis gebruiken. Maar zelfs dat geeft je toch weer beperkingen om weg te bewegen .. want het Google account zit vast aan die workspace .. en kan je dus niet "herbruiken" zonder de email etc. Al je Play Store aankopen zitten aan dat account vast bijvoorbeeld.

Dus vandaar dat de meeste flexibiliteit er altijd is bij een onafhankelijke email provider met open standaarden.

• brecht_vb
@pastafan dit zie ik als zoekfunctie in de web ui op smartphone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEE0ck8ugjfibIGc82woAfTNDD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wQV0NfmzRgGjjjZwItNhyix.jpg?f=fotoalbum_large

• pastafan
brecht_vb schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:42:
@pastafan dit zie ik als zoekfunctie in de web ui op smartphone

[Afbeelding]
@brecht_vb en dat is bij mailbox.org? Ziet er goed uit, werkt het ook? (vul iets in bij "bevat de woorden", en vind je dan ook een mail hierop terug?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pastafan schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

@brecht_vb en dat is bij mailbox.org? Ziet er goed uit, werkt het ook? (vul iets in bij "bevat de woorden", en vind je dan ook een mail hierop terug?
Bij Infomaniak kun je ook op mailbody zoeken. Werkt prima en snel, zoals ik al eerder schreef: IJsbeer in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"

• pastafan
IJsbeer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:26:
[...]

Bij Infomaniak kun je ook op mailbody zoeken. Werkt prima en snel, zoals ik al eerder schreef: IJsbeer in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"
Ik zal eens een account aanmaken bij Infomaniak en evalueren of dat bij mij past... Dankje.

• brecht_vb
[...]

Net eens getest en dat werkt niet bij elke mail geweldig. Dat zijn dan doorgaans mails van webshops met veel html.

Een mail van be BE-belastingaangifte werd wel goed doorzocht.

Ik moet nog eens kijken welke web software je bij mailbox.org krijgt. zit ook excel/word/... alternatief bij.

• Jerie
  • Niet online
Met Thunderbird kan ik prima op to, from, subject, body zoeken. Moet het dan wel duidelijk aangeven welke wel en welke niet. Dat is handig als je filters in wilt stellen. Ik heb gisteravond even mijn mailboxen opgeruimd (lees: beter gesorteerd), en dat is een verademing. Zo kun je zaken sorteren op genres. Bijvoorbeeld: ik wil alles dat van de overheid komt hoge prioriteit geven, en in de map Overheid zetten. Wat is overheid? Rijksoverheid, politie, gemeente, maar ik schaar digid er ook onder, ook al is dat meer hybride. Ander voorbeeld: Email van mijn banken wil ik in het mapje Banking, dus die specifieke email adressen filteren daarop. Dit doe ik middels exacte matches i.p.v wildcards. Ander voorbeeld: mijn schoonmoeder stuurt me steeds YouTube filmpjes over hoe vreselijk Trump is. Ontvang ik van haar email adres 'Kijk [...] op YouTube' dan wordt deze gemarkeerd als spam, gaat naar spamfolder, en marked read. Emails van NS, GVB, RET, enz. gaan allemaal naar de map Transport. Zo heb ik een beter overzicht.

Die filters heb ik ingesteld in mijn MUA (Thunderbird), en deels ook in mijn andere MUA (FairEmail). Maar omdat ik verwacht over te stappen op Sailfish OS als vervanger van Android, voorzie ik dat ik in de nabije toekomst FairEmail niet meer ga gebruiken, dus die filters lopen een beetje achter (ook werkt de filtering daar ietsje anders, uiteindelijk kun je er hetzelfde mee zo is mijn inschatting). Daarnaast kun je het spamfilter op je email strenger afstellen op de server-side, en je kunt ook filters server-side instellen (bij Soverin / Freedom, ongetwijfeld ook bij andere email hosters). Sommige filters staan ook server-side.

Dit alles kun je bijvoorbeeld ook bij Gmail instellen, en ik quote al dat het bij Posteo ook kan. Het kan ook bij Soverin (o.a. Freedom Internet), en het zou me eigenlijk verbazen als het niet kan bij een email provider. Want mapjes, dat is juist een sterk punt van IMAP (POP3 had dit niet), en IMAP is al tijden gemeengoed. Vervolgens filtering toepassen is dan eigenlijk een kleine moeite, vooral sinds de opkomst van spam eind jaren '90. Ik hoor dan ook graag als iemand heeft uitgevonden dat het bij hun huidige Europese email provider niet kan, of niet lukt om het in te stellen. Dat is voer voor discussie.

• brecht_vb
[...]

Bij mailbox.org wordt er OX App Suite for Service Providers

maar ook niet de laatste versie als ik het zo bekijk

• Spykie
  • Laatst online: 06:54
*knip*, hoewel goed bedoeld valt dit toch onder reclame en promotie.

[ Voor 92% gewijzigd door NMH op 04-08-2026 17:57 ]

Bereken je warmteverlies

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43

Onbekend

...

Waarom moet een mailprovider altijd veel extra features aanbieden?
Veel (oudere) mensen gebruiken het alleen als brievenbus en hoeven geen kalender o.i.d. daaraan gekoppeld te hebben. Hoe minder mogelijkheden en knoppen in het scherm, des te beter.

[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 04-08-2026 17:56 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
Onbekend schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

Waarom moet een mailprovider altijd veel extra features aanbieden?
Veel (oudere) mensen gebruiken het alleen als brievenbus en hoeven geen kalender o.i.d. daaraan gekoppeld te hebben. Hoe minder mogelijkheden en knoppen in het scherm, des te beter.
Je kunt natuurlijk ook extra features qua mail hebben. Zoals (uitgebreide) server side filter / ... opties waar @Jerie het hierboven over had. Gaat AFAIK vaak via sieve, maar daarin "programmeren" is natuurlijk niks voor een leek. Waardoor mail providers denk ik vaak niet verder komen dan een out-of-office optie (wat weer een ingebakken sieve feature is meen ik). Maar opties om mails automatisch op basis van bv afzender te verplaatsen ontbreken denk ik nogal vaak? De echte web-based mail doet het wellicht wel (GMail is er groot door geworden?) maar bij ISPs en zo, waar je vaak gewoon een eigen client, via IMAP, gebruikt niet.

• Jerie
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:20:
[...]

Je kunt natuurlijk ook extra features qua mail hebben. Zoals (uitgebreide) server side filter / ... opties waar @Jerie het hierboven over had. Gaat AFAIK vaak via sieve, maar daarin "programmeren" is natuurlijk niks voor een leek. Waardoor mail providers denk ik vaak niet verder komen dan een out-of-office optie (wat weer een ingebakken sieve feature is meen ik). Maar opties om mails automatisch op basis van bv afzender te verplaatsen ontbreken denk ik nogal vaak? De echte web-based mail doet het wellicht wel (GMail is er groot door geworden?) maar bij ISPs en zo, waar je vaak gewoon een eigen client, via IMAP, gebruikt niet.
Was het maar Sieve, dan kon ik tenminste regels copy/pasten of in bulk editen. Wellicht is het dat intern. De UIs van FairEmail en Mozilla Thunderbird verschillen ietswat voor filtering, maar er is een andere, goede reden dat ik het server-side wil, twee zelfs:

1) Ten eerste moet ik die regels constant syncen tussen deze twee MUA (= email clients). Hoe meer MUAs (en webmail is ook weer een losse), hoe meer rules je hebt.

2) Het zijn twee verschillende stukjes software, hoewel je tegenwoordig ook Mozilla Thunderbird voor Mobile hebt.

3) Heel soms gebruik ik ook Neomutt (die kan het ook, want Mutt kon het ook al zo rond 2000 toen ik vrijwel alleen Mutt gebruikte), en dan zit je weer met dat die regels er niet zijn.

4) Tenslotte, als je MUA niet connected is, dan werken die rules ook niet.

Dus regel je het server-side, dan heb je er altijd profijt van, in iedere MUA die IMAP ondersteunt (en dat doet iedere moderne MUA), en het kost een server nagenoeg geen CPU time om te sorteren. Vroeger deden we dat enkel en alleen met procmail (er zijn ook zat alternatieven). Een server (MTA) kan het zelf ook, maar je kunt procmail (of een alternatief) ook door je MUA uit laten voeren.

Bij Freedom (= Soverin reseller) kan het op https://mijn.freedom.nl/mailbox/rules

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30Av8yFx5s4phLGOlEbnqoVb4qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSB5zpJULERkYrOtkYJw9Isa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVxFcJwKC_fkdteoN0xT5r88B6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9B2XYA7kC9ePgETJBGLuO71.png?f=fotoalbum_large

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het momenteel nog (vrijwel enkel) client-side doe.

In Thunderbird ziet de interface er zo uit (dark mode):

Je hovert over de contactnaam, en klikt dan op 'create filter for sender':

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEVYM8NQhRpRWcDJVGKRFOB52mE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OYAII8RWw3uNkwGZcEpKJNoy.png?f=user_large

(Alternatief: in de top bar: Tools -> Message Filters)

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1nVWkp7w0utxYwT7EpDIRVCIGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xjsAqH715PxJ8J3zVfCiLR3m.png?f=fotoalbum_large

(Voorbeelden zijn illustratief.)

Vervolgens kun je de filters ook laten draaien op mapjes, of een tijdje aanzien wat er zoal gaat gebeuren.

Tip: ga eerst zorgen dat je spamfilter goed werkt. Dat doe je door deze te trainen. Thunderbird keybind: over een spambericht dat niet als zodanig gemarkeerd is, en dan 'j'. Zie je in je spamfolder juist content die geen spam is? Gebruik dan 'J' (= shift + j).

Dit zijn twee voorbeelden, FairEmail werkt ietsje anders, zo heeft deze regexp (iets dat geen sterveling begrijpt :P) maar zonder dat gebruiken kun je denk ik ook ver komen. Ik vind de interface iets minder handig dan Thunderbird @ Desktop, maar dat heb ik al gauw. En ik weet zeker dat er zat andere software is, die dit ook kan. Ook voor Europese mail providers (Mozilla Thunderbird en FairEmail zijn beide FOSS).

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
@Jerie gaat nogal offtopic, maar het nadeel van server side is dan weer dat je alle mappen moet monitoren. Ben zelf ook een FairEmail gebruiker, maar die doet standaard dus weer niet alle mappen synchroniseren (live of periodiek), maar dus alleen de (top level) inbox. Je kunt het wel weer, per map (en meen optioneel incl alle submappen) aan zetten, maar vereist ook onderhoud :Y) Áls je de filtering in FairEmail doet hoef je wel alleen de inbox te monitoren, krijg je neem ik aan ook daarvan meteen de "nieuwe mail" melding, én zal die hem verplaatsen.
Note: ik filter, op mijn eigen mailserver, ook server side. En monitor wat specifieke mappen op mobiel.

V.w.b. server side regel beheer. Het kan natuurlijk ook prima een (3th party) frontend zijn waar vervolgens een sieve file uit rolt. Dan is het wel sieve, maar heb je er als gebruiker niks aan (lees: zoals je schrijft kun je de regels dan niet copy/pasten).
In Roundcube met de manage sieve plugin heb je ook zo'n halfbakken UI ervoor. Maar kun je wel ook het bestand zelf verwerken. Maar dat is lijkt mij niet iets dat je als mailprovider wilt aanbieden. Moet je ook weer support geven op die zelf gescheven regels.

• Jerie
  • Niet online
Tja, bestwel offtopic ja, maar ik zou ook niet weten in welk ander topic deze discussie beter past. Anders kunnen we het, met een referentie, aldaar bespreken. Maar ik denk wel dat het van belang is en blijft om te vermelden dat dit echt geen US-only features zijn.

Wellicht is het under the hood allemaal Sieve, en zijn dit frontends. In ieder geval lijkt het er behoorlijk op.

Met SFOS zal ik, denk ik, geen FairEmail meer draaien. Wat dan wel, dat weet ik nog niet. Ik weet ook nog niet of mijn overstap naar SFOS wel succesvol gaat zijn.

Ik denk erover om een lokale client te draaien, die dat constant (nagenoeg real-time) regelt. Bijvoorbeeld gewoon (weer) Neomutt. Want ik heb toch al glasvezel met een server machine die 24/7 aan staat, en zelf regelen is wellicht krachtiger, want ik zou best die Sieve regels handmatig willen kunnen bekijken en aanpassen. Eventueel ook met een TUI frontendje. Het kost hoe dan ook nauwelijks data of CPU time. Een bestand verplaatsen van de ene map daar de andere, verplaatst doorgaans niet de daadwerkelijke data, maar veranderd enkel de verwijzing.

Een andere optie is nog je IMAP contents (waar al je berichten in staan) leegtrekken en lokaal serveren. Daar is ook software voor, klinkt ingewikkelder dan het is. Vervolgens kun je de Maildir of mbox of wat het ook is lokaal benaderen, of weer via IMAP serveren. Dat is mogelijk ook interessant voor @Zenomyscus die de data niet op de mailserver wil laten staan. Vroeger hadden MUAs ook optie om email direct te verwijderen nadat het was opgehaald. Dan had je enkel lokaal een kopie, op de desktop computer. In de tijd van POP3 was dat vrij gangbaar, vanwege gebrek aan ruimte op de mailserver. Met IMAP en meerdere clients per gebruiker is dat verleden tijd.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:00

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:We gaan nu wel erg verder diepte in over e-mail beheer en daarmee weg bij het daadwerkelijk topic, zie ook de topicwarning. Graag terug ontopic.

• pastafan
We hebben het even over de zoekfunctie in Gmail gehad en dat daar nu toch wel (mogelijk) goede alternatieven voor zijn. Ik wil over dit onderwerp (anders teveel off topic) niet verder doorgaan.

Een ander argument daarentegen dat ik zo waardeer aan Google omgeving is de zoekfunctie in Google Drive: ik kan in Google drive (zowel via app op telefoon) als in browser zoeken in de inhoud van documenten (vergelijkbaar met zoeken op mailinhoud). Uiteraard alleen voor bestanden met herleidbare tekst: tekst, de bekende Office formaten en PDF's.

Zelfde vraag dus maar nu voor opslag van data en doorzoekbaarheid. Voor de duidelijkheid even uitsplitsen voor de duidelijkheid:
  • Opslag niet lokaal (dus online). Benaderbaar via webbrowser en app op telefoon.
  • Wel graag bij Benelux/Duitse partij of als dat niet kan een Europese partij
  • Waarbij geldt 100% AVG en CLOUD act proof én vergelijkbare kwaliteit van zoekfunctionaliteit van Goolge Drive.
  • Nice to have: integratie met mail (zelfde idee als Gmail met Google drive goed met elkaar integreert).

• pastafan
Hier een interessant achtergrond artikel met de argumenten waarom, risico's van de US afhankelijkheid.

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

pastafan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:01:
We hebben het even over de zoekfunctie in Gmail gehad en dat daar nu toch wel (mogelijk) goede alternatieven voor zijn. Ik wil over dit onderwerp (anders teveel off topic) niet verder doorgaan.

Een ander argument daarentegen dat ik zo waardeer aan Google omgeving is de zoekfunctie in Google Drive: ik kan in Google drive (zowel via app op telefoon) als in browser zoeken in de inhoud van documenten (vergelijkbaar met zoeken op mailinhoud). Uiteraard alleen voor bestanden met herleidbare tekst: tekst, de bekende Office formaten en PDF's.

Zelfde vraag dus maar nu voor opslag van data en doorzoekbaarheid. Voor de duidelijkheid even uitsplitsen voor de duidelijkheid:
  • Opslag niet lokaal (dus online). Benaderbaar via webbrowser en app op telefoon.
  • Wel graag bij Benelux/Duitse partij of als dat niet kan een Europese partij
  • Waarbij geldt 100% AVG en CLOUD act proof én vergelijkbare kwaliteit van zoekfunctionaliteit van Goolge Drive.
  • Nice to have: integratie met mail (zelfde idee als Gmail met Google drive goed met elkaar integreert).
CLOUD act is iets dat met Amerika te maken heeft. AVG is verplicht voor elke partij die in Europa opereert, ook de Amerikaanse partijen. Dus dat zijn non-criteria in dit topic.

Het probleem dat dit topic probeert aan te pakken is dat we afhankelijk zijn van Amerika. Verder zijn er genoeg van dit soort oplossingen in Europa, maar die richten zich vaak (bijna exclusief) op de zakelijke markt.

Europese consumenten markt is tricky.

• pastafan
DevWouter schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:52:
[...]

CLOUD act is iets dat met Amerika te maken heeft. AVG is verplicht voor elke partij die in Europa opereert, ook de Amerikaanse partijen. Dus dat zijn non-criteria in dit topic.

Het probleem dat dit topic probeert aan te pakken is dat we afhankelijk zijn van Amerika. Verder zijn er genoeg van dit soort oplossingen in Europa, maar die richten zich vaak (bijna exclusief) op de zakelijke markt.

Europese consumenten markt is tricky.
@DevWouter jij slaat de plank mis in deze vrees ik. CLOUD is echt niet iets dat "met Amerika te maken heeft". Het gaat ons (Europeanen) allemaal aan. En soeverein zijn komt overeen met uitsluiting van / niets te maken hebben met wetgeving waar we (als Europeanen) niets over te zeggen hebben (ic CLOUD act, maar er zijn nog meerdere acts/wetten). En dus wel degelijk relevant in mijn ogen. Hoe kom je erbij dat dit "non criteria" zijn? Ik verwijs hierbij expliciet naar bullet nr. 2 in de openingsposting. Veiligheid en privacy wetgeving. Heb je een idee wat de CLOUD act inhoudt?

Overigens wel eens met je dat afhankelijkheid van Amerika te groot is en afgebouwd moet gaan zien te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door pastafan op 04-08-2026 16:22 ]

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-08 17:45
De titel van dit topic is: Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Dan doet de Cloud act er niet meer toe, want dus niet Amerikaans. Qua privacy snap ik niet zo goed dat een alternatief dezelfde functionaliteit moet hebben als een Google dienst, doorzoekbaarheid is slecht verenigbaar met de gewenste prIvacy.

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

pastafan schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:17:
[...]

@DevWouter jij slaat de plank mis in deze vrees ik. CLOUD is echt niet iets dat "met Amerika te maken heeft". Het gaat ons (Europeanen) allemaal aan. En soeverein zijn komt overeen met uitsluiting van / niets te maken hebben met wetgeving waar we (als Europeanen) niets over te zeggen hebben (ic CLOUD act, maar er zijn nog meerdere acts/wetten). En dus wel degelijk relevant in mijn ogen. Hoe kom je erbij dat dit "non criteria" zijn? Ik verwijs hierbij expliciet naar bullet nr. 2 in de openingsposting. Veiligheid en privacy wetgeving. Heb je een idee wat de CLOUD act inhoudt?

Overigens wel eens met je dat afhankelijkheid van Amerika te groot is en afgebouwd moet gaan zien te worden.
De Wikipedia: CLOUD Act is een Amerikaanse wet van 2018. Misschien dat je iets anders bedoeld?

Elke dienst die in Europa aangeboden wordt of daar opereert moet aan de AVG voldoen. Aannemend dat jij in Europeaan of in Europa ben is dat criteria al impliciet afgedwongen.

Wat ik vermoed is dat jij vooral op zoek bent naar een privacy vriendelijk alternatief die verder gaat dan alleen de letter van de wet. Immers een bedrijf kan zich aan de AVG houden en toch je persoonsgegevens aan allerlei partijen aanbieden.

• duvekot
DevWouter schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

De Wikipedia: CLOUD Act is een Amerikaanse wet van 2018. Misschien dat je iets anders bedoeld?

Elke dienst die in Europa aangeboden wordt of daar opereert moet aan de AVG voldoen. Aannemend dat jij in Europeaan of in Europa ben is dat criteria al impliciet afgedwongen.

Wat ik vermoed is dat jij vooral op zoek bent naar een privacy vriendelijk alternatief die verder gaat dan alleen de letter van de wet. Immers een bedrijf kan zich aan de AVG houden en toch je persoonsgegevens aan allerlei partijen aanbieden.
Microsoft, Google en Amazon moeten in Europa idd voldoen aan de AVG (en een heleboel andere Europese regels) voor alle diensten die ze aanbieden om Europa. Maar ze moeten OOK voldoen aan de eisen die de CLOUD act aan ze stelt ... Omdat het dus Amerikaanse bedrijven zijn.

Pas als een bedrijf via welke route dan ook geen link heeft met de USA .. zullen ze niet gebonden zijn aan de CLOUD act.

Dus voor dit topic zoeken we bedrijven en oplossingen die dus totaal geen link hebben met wat dan ook met de USA. Dus een Europees bedrijf dat zijn software draait op AWS, Google of Azure zijn ook eigenlijk off-limits. In extremo is zelfs het gebruik van een .com domain eigenlijk al een probleem.

• Jerie
  • Niet online
Privacy of CLOUD-act kan een reden zijn voor interesse in dit topic, maar dat hoeft niet. Het topic is breder dan dat. Het omvat ook self-hosting. Maar de kern is Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten. Wat je beweegreden(en) is/zijn is aan jou (vb: ben jij een Nederlandse nationalist, dan kan dit topic jou wel degelijk prima bedienen, terwijl ik het politiek gezien waarschijnlijk met je oneens ben, en dat is prima).

Wel is het zo dat Trump's aantreden een katalysator was om het topic te starten (daarnaast waren er ook in tijdperk Biden al voorbeelden van machtsmisbruik VS, zoals ICC). De topicstart probeert meerdere use-cases te bedienen. Zo hebben we criteria zoals non-US versus EEA (European Economic Area), FOSS (free- and open source software), en OSHW (Open Source Hardware).

Liefst zou ik iets van logs hebben/linken om te bewijzen waar e.e.a. wordt gehost, bijv TLS certs, DNS, HTTP server, TLD, enz maar ook de financieringen, fysieke lokatie medewerkers bedrijf. Dat gaat wel wat ver. In de TS gaat dat hoe dan ook niet passen, maar ik nodig jullie uit om naar dergelijke informatie te linken, of het te quoten. Wellicht handig om te standaardiseren op welke informatie wel of niet, welke tooling, enz.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 04-08-2026 17:28 ]

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

Even wat anders: Dit is wel een mooi artikel waarom en hoe je een mailserver thuis kan draaien. https://blog.haschek.at/2026/you-should-selfhost-your-mail.html

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

duvekot schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:22:
[...]

Microsoft, Google en Amazon moeten in Europa idd voldoen aan de AVG (en een heleboel andere Europese regels) voor alle diensten die ze aanbieden om Europa. Maar ze moeten OOK voldoen aan de eisen die de CLOUD act aan ze stelt ... Omdat het dus Amerikaanse bedrijven zijn.

Pas als een bedrijf via welke route dan ook geen link heeft met de USA .. zullen ze niet gebonden zijn aan de CLOUD act.

Dus voor dit topic zoeken we bedrijven en oplossingen die dus totaal geen link hebben met wat dan ook met de USA. Dus een Europees bedrijf dat zijn software draait op AWS, Google of Azure zijn ook eigenlijk off-limits. In extremo is zelfs het gebruik van een .com domain eigenlijk al een probleem.
Ah, dat zou een verklaring zijn. Ik las het als “moet voldoen aan de CLOUD act” en niet als “CLOUD act mag niet van toepassing zijn”.

• duvekot
DevWouter schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:44:
Even wat anders: Dit is wel een mooi artikel waarom en hoe je een mailserver thuis kan draaien. https://blog.haschek.at/2026/you-should-selfhost-your-mail.html
Het kan .. het werkt .. maar ik zou het toch niet (meer) doen. Ik heb tijden een eigen mailserver gedraaid .. maar ik vond de tijd om het bij te houden, up to date te houden en spam en blacklist etc in de gaten houden gewoon te veel tijd kosten.
Ik vond de 19 euro per jaar om het te outsourcen naar Migadu in Zwitserland een veel betere investering .. en minder stressvol.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:44:
Zeker! Leuk artikel dat ook een aantal mythes uit de wereld helpt die een aantal jaar geleden misschien hout sneden, maar tegenwoordig niet echt relevant meer zijn.

Toch heb ik persoonlijk geen enkele behoefte om het zelf te hosten. Mail is voor mij communicatie, en als die Docker container weer platligt en daardoor mail mis, zit ik dat (natuurlijk altijd op een ongewenst moment) weer te fixen. Of je belandt toch op een blacklist, of je DMARC werkt niet, enzovoorts…

Dan liever hosten bij een betrouwbare partij en de balans vinden tussen privacy en gemak.

Have you tried turning it off and on again?

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 22:17
Ik heb een middenweg: mijn email wordt gehost (in de VS; geen big tech), maar ik heb via mailarchiver mijn archief lokaal staan (en elke paar uur synct mailarchiver de laatste mails).

Nu nog daadwerkelijk op de knop drukken om 20+ jaar aan mail die nog bij Gmail staat te verwijderen....

• duvekot
CubicQ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:37:
Ik heb een middenweg: mijn email wordt gehost (in de VS; geen big tech), maar ik heb via mailarchiver mijn archief lokaal staan (en elke paar uur synct mailarchiver de laatste mails).

Nu nog daadwerkelijk op de knop drukken om 20+ jaar aan mail die nog bij Gmail staat te verwijderen....
Dus .. als de US wil .. kunnen ze al je email dus gewoon lezen (maar dat zal vast niet gaan gebeuren .. tenzij je bijzondere "activiteiten" gaat ontplooien).

Maar belangrijker ...ze kunnen dus je gehele email plat leggen .. dan heb je wel de mails zelf .. maar niet meer de online toegang die je nu hebt.

(En ja ... Ik heb ook nog email bij Google staan .. nog niet alles verhuisd)

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
duvekot schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:52:
[...]

Dus .. als de US wil .. kunnen ze al je email dus gewoon lezen (maar dat zal vast niet gaan gebeuren .. tenzij je bijzondere "activiteiten" gaat ontplooien).

Maar belangrijker ...ze kunnen dus je gehele email plat leggen .. dan heb je wel de mails zelf .. maar niet meer de online toegang die je nu hebt.

(En ja ... Ik heb ook nog email bij Google staan .. nog niet alles verhuisd)
Dat lijkt me nog altijd beter dan die enkele kopie bij die partij daar?

Voor de rest komt ook wel een beetje op het punt van: iedere leverancier (in de VS of niet) kan dat ten alle tijden. Dat hoeft dan niet eens met politiek van doen te hebben.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:31
Voor Audio/Headphones kwam ik deze makers uit Roemenië tegen.

https://mezeaudio.com/

:9~ Dik spul

Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Jerie
  • Niet online
ZpAz schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:16:
Voor Audio/Headphones kwam ik deze makers uit Roemenië tegen.

https://mezeaudio.com/

:9~ Dik spul
Nice! Is dit ook repareerbaar en/of modulair? De in-ear buds zijn in ieder geval wel modulair. Je kunt de draadjes immers vervangen, zoals het hoort.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:31
Jerie schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 23:14:
[...]

Nice! Is dit ook repareerbaar en/of modulair? De in-ear buds zijn in ieder geval wel modulair. Je kunt de draadjes immers vervangen, zoals het hoort.
Nee, dat volgens mij niet. Daar is die Nederlandse die al in de lijst staat wel beter mee inderdaad. Volgens mij houd het bij draadjes vervangen op. Weet niet of dat een vereiste is om in de lijst te staan. Maar in het algemeen, repareerbaar is beter imho. Maar headphones met draad zijn denk ik sowieso al minder gevoelig voor slijtage dan chips en batterijen.

Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Kan Sennheiser worden toegevoegd aan de koptelefoons?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:31

spaceboy

Op grote hoogte

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Zeker! Leuk artikel dat ook een aantal mythes uit de wereld helpt die een aantal jaar geleden misschien hout sneden, maar tegenwoordig niet echt relevant meer zijn.

Toch heb ik persoonlijk geen enkele behoefte om het zelf te hosten. Mail is voor mij communicatie, en als die Docker container weer platligt en daardoor mail mis, zit ik dat (natuurlijk altijd op een ongewenst moment) weer te fixen. Of je belandt toch op een blacklist, of je DMARC werkt niet, enzovoorts…

Dan liever hosten bij een betrouwbare partij en de balans vinden tussen privacy en gemak.
Helemaal eens met dit antwoord. Ik merk dat in de zoektocht naar digitale soevereiniteit (waar ik al best een eindje op weg ben vind ik zelf) toch óók een niet verwaarloosbare druk legt op onderhoud en beheer van de infra + software. Ook na het lezen van het artikel ben ik niet helemaal overtuigd, ook bijv. het stuk locale LLM gebruiken om spam te weren... ik weet niet... voelt niet alsof ik daar klaar voor ben en het offer wil brengen qua onderhoud. Want het leest iets te mooi om waar te zijn.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:52
Meg schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:36:
Kan Sennheiser worden toegevoegd aan de koptelefoons?
Dan ook graag Samsung Galaxy Buds toevoegen. Is niet EU, maar wel uit een democratisch en westers land (vergelijkbaar met bv. Sony, die uit Japan komen en wél in de lijst staat).

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
spaceboy schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:51:
[...]

Helemaal eens met dit antwoord. Ik merk dat in de zoektocht naar digitale soevereiniteit (waar ik al best een eindje op weg ben vind ik zelf) toch óók een niet verwaarloosbare druk legt op onderhoud en beheer van de infra + software. Ook na het lezen van het artikel ben ik niet helemaal overtuigd, ook bijv. het stuk locale LLM gebruiken om spam te weren... ik weet niet... voelt niet alsof ik daar klaar voor ben en het offer wil brengen qua onderhoud. Want het leest iets te mooi om waar te zijn.
Nou precies, zo denk ik er ook over. Het werkt ongetwijfeld hartstikke goed, maar je krijgt de beheerlast er gratis bij.

Als je de tijd hebt om het zelf te doen en het ook nog eens leuk vindt dan is het een prima oplossing. Zodra er ook andere prioriteiten in het leven meespelen wordt het al snel een blok aan je been.

Ik werk al de hele dag en dan zou je ‘s avonds ook nog eens de computer aan moeten slingeren. Dat heb ik al eens geprobeerd en levert voor mij enkel irritatie op.

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. :)

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Die LLM gebruik je natuurlijk ook via een agent om automatisch technische problemen op te lossen.
spoiler:
Wie deze beheert? Tja.... ;)

Dat zit wel Schnorr.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-08 12:01

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik draai mijn eigen mailserver. Freedom geeft een vast ip4 adres en bieden ook PTR.
draai via Bhosted Bsmtp dus eerst komt alles bij hun binne op Nederlandse servers en sturen het daarna door maar wel via hun spam en antivirus filter, hierdoor heeft mijn antivirus en spamfilter het een stuk rustiger. op BIM na heb ik alles in orde, zelfs hotmail komt in hun postvak in binnen. Heeft wel wat mailtjes met Microsoft gekost. Ga binnekort ook eens kijken naar Mailcow kijken of dat lekker werkt.

sneller usenet? tips en tricks

• brecht_vb
Die selfhosting begrijp ik ook niet, dat is voor de echte tweaker.

Het doel van dit topic is toch ook een beetje de tools vinden die kunnen dien voor de gemiddelde gebruiker? Voor basis tools zoals e-mail en instant message geldt point-click en het moet werken.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-08 12:01

Mr-D.

interpunctie? no hero here

brecht_vb schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:43:
Die selfhosting begrijp ik ook niet, dat is voor de echte tweaker.

Het doel van dit topic is toch ook een beetje de tools vinden die kunnen dien voor de gemiddelde gebruiker? Voor basis tools zoals e-mail en instant message geldt point-click en het moet werken.
Dan neem je toch een mail only bij Bhosted.nl niet te duur maar weet niet hoe het exact werkt omdat i het niet gebruik. maar alles staat wel in Nederland. en dat heeft ook wel wat.

sneller usenet? tips en tricks

• Jerie
  • Niet online
Een post over Europese AI (Mistral), dus vind je dat niet interessant can't blame ya, sla het gerust over :Y)

Het Franse Mistral heeft weer een aantal modellen uitgebracht:

OCR 4, de opvolger van OCR 3 die ik al eerder noemde.

Uitstekende performance (volgens de slager):

Afbeeldingslocatie: https://mistral.ai/_astro/model-comparison%20(1)_nInzA.webp?dpl=6a71ffa2b153950008e88155

Afbeeldingslocatie: https://mistral.ai/_astro/ocr-model-performance-comparison%20(1)_ZrJw6x.webp?dpl=6a71ffa2b153950008e88155

(Ik zal niet alle plaatjes posten, zie de link.)

Vooral ook met diverse soorten talen.

Leanstral 1.5, de opvolger van Leanstral 1.0 is ook uit. Resultaten van PutnamBench:

Afbeeldingslocatie: https://mistral.ai/_astro/Leanstral-charts_Z1KXfze.webp?dpl=6a71ffa2b153950008e88155

Ook maakten ze FLTEval FOSS, en ook daar zie je dat Mistral innoveert op gebied van ~~~[relatief] zuinige AI:

Afbeeldingslocatie: https://mistral.ai/_astro/chart-2_ZSNQjN.webp?dpl=6a71ffa2b153950008e88155

Robostral Navigate is een model om robots te laten navigeren, met als passende voorbeeld: “Leave the lobby, walk through the corridor, enter the supply room, and stop to face the second shelf.” en dat zonder LiDAR (met slechts één RGB camera), maar wel met eenzelfde efficiëntie:
To perform such tasks, other models often employ depth sensors, LiDAR, or several cameras working together. Robostral Navigate uses only one ordinary RGB camera and no depth sensors, yet still achieves 76.6% on R2R-CE (Room-to-Room in Continuous Environments) validation unseen, the benchmark for following instructions in environments held out of training.
Ook hier verslaan ze alle andere modellen:

Afbeeldingslocatie: https://mistral.ai/cms-media/api/media/file/model-performance-comparison-(success-rate-%E2%86%91)%203-1.svg

En tenslotte nog:

https://mistral.ai/news/manage-prompts-and-skills-in-studio/
As of today, Studio gives your Prompts and Skills a system of record: a single place where each one is versioned, owned, and traceable.
Dit lijkt mij een prettige feature want ik zie soms door de bomen niet meer wat ik draai en welke iteratie/prompt/versie dat was.

Afgelopen dag heb ik Mistral veel gebruikt. Helaas zonder succes. Maar het 'goede' nieuws is: het Amerikaanse proprietary model van ChatGPT lukte het ook niet mee.

Mijn specifieke use-case was om een user-space NFS server op te zetten (NFS-Ganesha) op een Linux machine met DSM 7.4.2 met ZFS 2.2.5 (hierdoor kun je het storage framework van Synology niet gebruiken als je niet ook een schijf instelt als storage). Deze DSM 7.4.2 draait een oude, zwaar gemodificeerde Linux kernel, 4.4.302. Om Ganesha aan de praat te krijgen gebruikte ik Nixpkgs. Maar Ganesha 13 is waarschijnlijk helemaal nooit getest op deze Linux kernel, met dit OS (DSM 7.4.2). Mistral Vibe / Le Chat kwam ik er niet mee uit. De documentatie die hij gebruikte, leek verouderde syntax te zijn. Ook maakte hij steeds cirkelredeneringen, alsof hij vergeetachtig is. Probeer eens 1A. Uitkomst is 1B (deel ik netjes). Probeer dan eens 2A. Uitkomst is 2B (deel ik netjes). Om vervolgens na 4A en 4B toch maar weer eens bijvoorbeeld 2A te noemen. Nee, pannenkoek dat werkte niet, en dat gaat ook niet werken. Nu heb ik al vele maanden geen ChatGPT meer gebruikt, en had ook mijn account opgezegd, maar ik las dat Mistral nogal achterliep tegenwoordig. Dus die maar proberen Met ChatGPT (zonder account of abonnement) kwam ik er ook niet uit. Hij kon veel meer met de input, en was als een goede leraar die me feedback gaf. Hij ging veel dieper op de materie in, ik heb commando's gebruikt om te debuggen die ik normaal nooit zo gebruik. Zo ken ik strace, maar hij weet ook precies welke flags ik moet geven om de output te krijgen die nuttig is. Ook kwamen de suggesties overeen met de versie die ik gebruikte, alsof de documentatie deze keer wel geparsed kon worden. Enorm veel van op kunnen steken van de gegeven suggesties. En toch, na allerlei dingen te proberen, kwam ik er niet uit. Ook niet met Ext4 i.p.v. ZFS. De conclusie die hij gaf (waarschijnlijk kernel te oud), zou best waar kunnen zijn. In ieder geval werkt de allerlaatste Samba wel prima. Ik weet het, n=1 bij zoiets, maar toch.

Ondanks deze domper en confrontatie met hoe vergevorderd in ieder geval ChatGPT nu is, blijf ik wel enthusiast over Mistral. Zo heb ik gisteren nog even Voxstral gebruikt. De voice cloning blijft eng.

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08 14:02

DaFeliX

Tnet Devver
Jerie schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:37:
[... heel verhaal over Mistral ...]
Misschien handig om het Algemeen Mistral topic te vermelden dan?

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:04

3raser

⚜️ Premium member

Ik kreeg gisterenavond een e-mail dat Bunny.net twee nieuwe dataprocessors in de arm heeft genomen, waaronder Google BigQuery. Zie ook hier. Het totale aantal partijen waarmee zij hun data delen staat nu op 16(!).
To support our revenue reporting, operational analytics, and business intelligence, we use Google BigQuery to securely analyse customer and service data. This may include customer usage metrics, account identifiers, billing and transaction information, subscription plan details, historical spend data, and associated system identifiers required to generate reports and operational insights.
In hoeverre tast dit de veiligheid en privacy van hun klantdata aan vraag ik me dan af? En is het normaal dat een bedrijf zijn data met zoveel partijen deelt?

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

3raser schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:40:
Ik kreeg gisterenavond een e-mail dat Bunny.net twee nieuwe dataprocessors in de arm heeft genomen, waaronder Google BigQuery. Zie ook hier. Het totale aantal partijen waarmee zij hun data delen staat nu op 16(!).

[...]

In hoeverre tast dit de veiligheid en privacy van hun klantdata aan vraag ik me dan af? En is het normaal dat een bedrijf zijn data met zoveel partijen deelt?
Ik denk niet dat we daar niet al te zwaar aan moet tillen. In jouw post is de grootste zorg de privacy, maar dat is vanuit de EU wettelijk goed geregeld en bij grote partijen ben je ook vrij zeker dat ze zich daar aan houden.

Daarboven op zijn er sommige zaken waarbij het bijna onmogelijk is om compleet zonder Amerikaanse partijen te zijn. Zoals online betaling, waarbij ik als dienstverlener niet kan wachten tot WERO volledig uitgerold is. Het doel (voor mij) is de in elk geval de onnodige afhankelijkheid van Amerikaanse producten & diensten te verminderen.

Wat verder inhoudelijk op jouw reactie: Een dataverwerker is een partij die data ontvangt en verwerkt namens een externe partij. Als ondernemer ga je een dataverwerking overeenkomst aan om de verantwoordelijkheden vast te leggen juist zodat Google niet jouw klantdata gebruikt om dat door te verkopen aan klanten, tegelijk dwingt Google hiermee af dat ik, als ondernemer, verantwoordelijk ben voor het op juiste manier doorgeven van wijzigingen (zoals wanneer persoonsgegevens verwijderd moeten worden). Het is dus vooral het afdekken van verantwoordelijkheden.

Mijn advies: Zie het als een signaal. Een enkel waarschuwing signaal kan zorgelijk zijn, maar nog niet problematisch. Waar die grens precies ligt is echter weer compleet persoonlijk.

• duvekot
3raser schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:40:
[...]
Niet zo heel gek .. als je een boel externe partijen gebruikt voor delen van je bedrijfsvoering ipv het zelf te doen.

Wat wel gek is ...is dat ze steeds maar blijven kiezen voor Amerikaanse bedrijven.

Vorig jaar plaatste ze deze blog post:
Trust, speed, and sovereignty: bunny.net’s commitment to Europe’s digital future
From the very beginning, privacy and independence have been at the heart of bunny.net’s mission. Long before regulations tightened or buzzwords like “data sovereignty” became mainstream, we made deliberate choices to protect users’ trust, sometimes at the cost of convenience.
Mooi begin ...
Sovereignty isn’t only about what we build. It’s also about the ecosystem we choose to be part of.
Mooi streven idd
That’s why we actively move away from vendors that don’t align with our values. We don’t rely on U.S. cloud giants that fall under the CLOUD Act. We’re steadily replacing external SaaS tools with EU vendors and self-hosted solutions. Every step we take reduces dependency, avoids hidden risks, and strengthens our collective digital autonomy
En wat doen zo sinds die tijd ...

Microsoft toegevoegd
Google toegevoegd
dbt toegevoegd

Alle 3 Amerikaanse partijen .. alle 3 vallen ze onder de CLOUD act.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 06-08 19:12
Wellicht zit de crux in de woorden "we don't rely on". Je kunt het wel gebruiken maar als je het nu uit zet en je kunt iets anders gebruikt ben je er niet van afhankelijk. Je moet hoogstens je klanten/eindgebruikers overtuigen dat ze aan iets anders moeten wennen.

• duvekot
R_Zwart schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:42:
Wellicht zit de crux in de woorden "we don't rely on". Je kunt het wel gebruiken maar als je het nu uit zet en je kunt iets anders gebruikt ben je er niet van afhankelijk. Je moet hoogstens je klanten/eindgebruikers overtuigen dat ze aan iets anders moeten wennen.
Sommige partijen die ze gebruiken zijn nodig voor de facturatie en/of betalingen . Dus die hebben ze echt wel nodig.

• Jerie
  • Niet online
Als je in kunt loggen via SSO via Google als IdP dan moet dat al genoemd worden, en is Google een partij in deze kwestie. Google is dan echter optioneel. Of dat hier het geval is, weet ik niet.

Het is ook niet transparant dat dit onduidelijk is, maar is dat niet een hiaat in de wetgeving?

• duvekot
Jerie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:49:
Als je in kunt loggen via SSO via Google als IdP dan moet dat al genoemd worden, en is Google een partij in deze kwestie. Google is dan echter optioneel. Of dat hier het geval is, weet ik niet.

Het is ook niet transparant dat dit onduidelijk is, maar is dat niet een hiaat in de wetgeving?
ze gebruiken sinds kort dus Google BigQuery:
To support our revenue reporting, operational analytics, and business intelligence, we use Google BigQuery to securely analyse customer and service data. This may include customer usage metrics, account identifiers, billing and transaction information, subscription plan details, historical spend data, and associated system identifiers required to generate reports and operational insights.
https://bunny.net/privacy/

maar er zijn voor deze toepassingen ook wel Europese partijen te vinden ... en ze zeggen zelf in die blog post die ik eerder aanhaalde
Compliance is the floor. Trust is the ceiling. And at bunny.net, we’ll always choose the harder road if it leads to a more private, open, and sovereign digital future for Europe and for every customer who relies on us.
bron

maar blijkbaar ... is het toch te veel moeite.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

duvekot schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:00:
[...]

ze gebruiken sinds kort dus Google BigQuery:

[...]

https://bunny.net/privacy/

maar er zijn voor deze toepassingen ook wel Europese partijen te vinden ... en ze zeggen zelf in die blog post die ik eerder aanhaalde

[...]

bron

maar blijkbaar ... is het toch te veel moeite.
Ik heb de vraag gesteld aan Bunny en ze kwamen met dit antwoord.
TLDR; Er was geen EU aanbieder die de functionaliteit bood die ze zochten, en dus werd het Google.
We understand why this has raised questions. We aim to minimize the data shared with the processors we use and only provide the minimum information necessary. These services support areas such as product development, capacity planning, forecasting, and other business operations. We did a very thorough investigation into all the alternatives, and ultimately we decided to go with the best vendor for the use case, rather than compromising on a few key requirements to go with an EU-only alternative.

It's also important to clarify that these are not sub-processors, so they do not receive any customer traffic, content, or logging. Where US-based providers are used, they only receive the minimum account or business information required for their specific purpose.

Where possible, we will choose EU vendors or self-hosted solutions, and reducing our reliance on non-EU providers remains an ongoing effort. In this instance, functionality took priority.

• duvekot
3raser schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:37:
[...]

Ik heb de vraag gesteld aan Bunny en ze kwamen met dit antwoord.
TLDR; Er was geen EU aanbieder die de functionaliteit bood die ze zochten, en dus werd het Google.

[...]
dan kan je mooi hun eigen blog post en die laatste quote die ik hierboven gepost had terug sturen naar ze ....
Compliance is the floor. Trust is the ceiling. And at bunny.net, we’ll always choose the harder road if it leads to a more private, open, and sovereign digital future for Europe and for every customer who relies on us.
ik kreeg vorig jaar precies een zelfde soort antwoord van ze .. toen ze Microsoft Power BI hadden toegevoegd (als vervanger van Salesforce Tableau)

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

duvekot schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:42:
ik kreeg vorig jaar precies een zelfde soort antwoord van ze .. toen ze Microsoft Power BI hadden toegevoegd (als vervanger van Salesforce Tableau)
Daar zijn ze dan toch op terug gekomen zeker. De privacy pagina meld juist Salesforce en geen Power BI.

• duvekot
3raser schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Daar zijn ze dan toch op terug gekomen zeker. De privacy pagina meld juist Salesforce en geen Power BI.
Net onder Salesforce .. zonder naam van het bedrijf staat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjgRf0Nr7mJ6NG70AUJEmzdlCE8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qSjJnGR2H2kDTapXBM5SfAUW.png?f=fotoalbum_large

De Salesforce die er boven staat is een ander onderdeel van Salesforce .. niet de Tableau die ze vervangen hebben door Power BI.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum. Probeer ook niet te ver offtopic te gaan naar zaken als advertenties en verdienmodellen.