Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Aegir81 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:51:
Bij Mailbox.de kan dat bijv. wel, die gebruiken gewoon de standaard caldav & carddav, maar dat is dan weer niet geëncyrpteerd. Het is maar wart je het belangrijste vindt :-)
Voor de duidelijkheid, ik neem aan dat je E2EE bedoelt? De verbinding met de server kan, en zal, vast over een HTTPS verbinding gaan en dus encrypted. Alleen kunnen "ze" op de server de data zien?

Waar vermoed ik dat Proton wel E2EE is. Maar ik vraag me dan ook af of al die anderen (iCloud waar het mee begon, GMail, Outlook, ...) wel E2EE zijn. Als de huidige oplossing ook niet E2EE is maakt het natuurlijk niet heel veel uit als het Europese alternatief ook niet E2EE is. Tenzij het een wens is om in een keer ook een E2EE dienst te gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:28
RobertMe schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:28:
[...]

Voor de duidelijkheid, ik neem aan dat je E2EE bedoelt? De verbinding met de server kan, en zal, vast over een HTTPS verbinding gaan en dus encrypted. Alleen kunnen "ze" op de server de data zien?

Waar vermoed ik dat Proton wel E2EE is. Maar ik vraag me dan ook af of al die anderen (iCloud waar het mee begon, GMail, Outlook, ...) wel E2EE zijn. Als de huidige oplossing ook niet E2EE is maakt het natuurlijk niet heel veel uit als het Europese alternatief ook niet E2EE is. Tenzij het een wens is om in een keer ook een E2EE dienst te gebruiken hiervoor.
Klopt, ik had die wens wel en verkoos Proton, maar ik gebruik(te) ook mailbox en daar ben ik ook tevreden van. Levert een mooie dienst voor een eerlijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Jammer dat er nog geen goed zakelijk cloud hosting PaaS/ Serverless alternatief is voor cloud reuzen zoals Microsoft, Amazon en Google. Europese providers missen wel heel veel functionaliteit.

Ook voor CloudFlare is er überhaupt geen alternatief.

Europese providers hebben heel veel bla bla en sales teams waar je eerst mee moet praten terwijl US providers gratis tiers hebben of alleen een creditcard en je kunt een hele omgeving optuigen.

Het lijstje wat genoemd wordt is ook totaal niet realistisch om maar in de buurt te komen. Omdat ze misschien 10% van de functionaliteiten ondersteunen

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 04-04-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
GrooV schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:21:

Ook voor CloudFlare is er überhaupt geen alternatief.
Welke functies van Cloudflare bedoel je dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

theredspecial schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:54:
[...]

Misschien is dit forum niet helemaal de plek, maar hoe ga jij om met je adresboek? Ik gebruik nu Microsoft en heb daarmee "one source of truth" voor emailadressen, telefoonnummers, etc. Proton kan nog niet synchroniseren begrijp ik.
Ikzelf gebruik geen gesynchroniseerde adresboeken. Op mijn telefoon heb ik MyLocalAccount als adresboek. Op mijn computer/e-mailclient heb ik geen adresboek. In veruit de meeste, zo niet alle e-mailclients komt de contactpersoon als popup zodra je begint te typen in het To/Aan veld op basis van wat je typt en waar je eerder mee gemaild hebt. Werkt ook zo bij andere apps als Skype/Teams. Ik gebruik voor mijn contacten verschillende deelverzamelingen van mijn communicatie opties. Dus ik zie het nut van het delen van je adresboek met allerlei apps niet zo. In mijn geval is MyLocalAccount dan het adresboek waar iedereen instaat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:08
manzonderdas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:02:
het valt me trouwens op dat we antivirussoftware nog niet uitgezocht hebben. Dat lijkt ook nog een interessante categorie, met mcaffee, norton ed die we kunnen schrappen, kaspersky dat ook niet zo'n goed idee lijkt. Iemand wel goede suggesties (avira?)
Avira was ooit erg goed, maar is inmiddels overgenomen door een Crypto-bedrijf, dat (zoals te verwachten) de virusscanner heeft veranderd in een bitcoinminer.

Dat maakt het wat lastig om virusscanners (uit welk land dan ook) aan te bevelen: meestal zijn ze het soort malware waar ze je tegen claimen te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
duvekot schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:01:
[...]

Welke functies van Cloudflare bedoel je dan precies?
Er is geen andere anti-DDoS Reverse proxy met CDN die je voor je website kan zetten vanaf 0 euro per maand met onbeperkt data verkeer en wereldwijde any cast servers wat in een paar minuten opgezet is. Tel daar nog het hele Serverless developer platform bij en dan is CF echt uniek in zijn soort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
GrooV schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:12:
[...]

Er is geen andere anti-DDoS Reverse proxy met CDN die je voor je website kan zetten vanaf 0 euro per maand met onbeperkt data verkeer en wereldwijde any cast servers wat in een paar minuten opgezet is. Tel daar nog het hele Serverless developer platform bij en dan is CF echt uniek in zijn soort.
En als je die 0 euro los laat? ...
Want voor niets gaat alleen de zon op .. en Cloudflare gebruikt het als baseload en test omgeving voor hun diensten ..

Cloudflare workers is idd een ander soort geval .. zeker gecombineerd met die caching etc.

En ja ... Cloudflare is lastig na te maken in de EU zonder een paar hele diepe zakken ... Dus je zou het moeten doen met een aantal diensten gecombineerd waarschijnlijk . Als dat mogelijk is .. en die zou ik eigenlijk wel willen weten..

Ik zou het heel graag willen ... Een valide alternatief voor Cloudflare .. omdat het eigenlijk een veel te grote invloed heeft op het huidige internet verkeer.

(En ja ..ik gebruik het ook voor mijn eigen kleine familie websites etc .. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
evilution schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:26:
[...]

Ikzelf gebruik geen gesynchroniseerde adresboeken. Op mijn telefoon heb ik MyLocalAccount als adresboek. Op mijn computer/e-mailclient heb ik geen adresboek. In veruit de meeste, zo niet alle e-mailclients komt de contactpersoon als popup zodra je begint te typen in het To/Aan veld op basis van wat je typt en waar je eerder mee gemaild hebt. Werkt ook zo bij andere apps als Skype/Teams. Ik gebruik voor mijn contacten verschillende deelverzamelingen van mijn communicatie opties. Dus ik zie het nut van het delen van je adresboek met allerlei apps niet zo. In mijn geval is MyLocalAccount dan het adresboek waar iedereen instaat.
Ik heb mijn adresboek helemaal door de wasstraat gehaald en kan m in apps die er toe doen (mail, Signal en navigatie) gebruiken. Heeft iemand 2 mail adressen of 3 telefoonnummers, dan staan die onder 1 contact. Ook voor zakelijke contacten doe ik dat veel. Ik vind het persoonlijk dus heel fijn, maar zal eens kijken wat werkt voor mij. Ieder z'n workflow zogezegd.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:25
Het is idd handig om een adresboek in de cloud te hebben als single source of truth, maar vanwege privacy gebruik ik ook een “offline” adresboek en de wijzigingen op een apparaat (telefoon) toepassen en periodiek de andere apparaten (pc, laptop) updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
duvekot schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:35:
[...]

En als je die 0 euro los laat? ...
Want voor niets gaat alleen de zon op .. en Cloudflare gebruikt het als baseload en test omgeving voor hun diensten ..

Cloudflare workers is idd een ander soort geval .. zeker gecombineerd met die caching etc.

En ja ... Cloudflare is lastig na te maken in de EU zonder een paar hele diepe zakken ... Dus je zou het moeten doen met een aantal diensten gecombineerd waarschijnlijk . Als dat mogelijk is .. en die zou ik eigenlijk wel willen weten..

Ik zou het heel graag willen ... Een valide alternatief voor Cloudflare .. omdat het eigenlijk een veel te grote invloed heeft op het huidige internet verkeer.

(En ja ..ik gebruik het ook voor mijn eigen kleine familie websites etc .. )
Het mooie aan CF is dat ze over alle tiers de zelfde functionaliteit bieden (Oke, enterprise heeft wat meer).

Dus ook voor 200 euro per maand heb je nog geen EU alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Aegir81 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:51:
[...]

Proton Mail kan inderdaad de contacten niet synchroniseren met je telefoon of computer. Bij Mailbox.de kan dat bijv. wel, die gebruiken gewoon de standaard caldav & carddav, maar dat is dan weer niet geëncyrpteerd. Het is maar wart je het belangrijste vindt :-)
Ik gebruik Infomaniak en die hebben een losse app kSync, waarin je agenda en contacten kan syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:43

3raser

⚜️ Premium member

Mijn.Host heeft vanaf nu Public Cloud. Dat past in het rijtje Cloud alternatieven lijkt me?
De infrastructuur is volledig soeverein en voldoet aan zowel de Europese als Nederlandse wetgeving.
Het platform is gebouwd op het open-source systeem Apache CloudStack™. Hiermee zijn we het eerste bedrijf in Nederland dat deze technologie inzet als Public Cloud met een uitsluitend Nederlandse infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:31
3raser schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:49:
Mijn.Host heeft vanaf nu Public Cloud. Dat past in het rijtje Cloud alternatieven lijkt me?

[...]

[...]
Net als DirectVPS, die kan ook aan het lijstje toegevoegd worden maar dan op basis van OpenStack.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dit topic staat nu ook vermeld op de FP: review: Weg van big tech: tweakers maken complete gids met Europese alternati...

Hopelijk trekt het nog wat meer mensen over de streep zo :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoi allen,

Dit topic gaat danig op de schop. We (nou ja, ik, want @Anoniem: 2184602 is gestopt) gaan de onderwerpen onderverdelen over diverse subfora op GoT. Binnen deze subfora verwachten we ook meer inhoudelijke input van experts uit de betreffende subfora.

Dit topic wordt daardoor het centrale topic en het algemene discussie topic, zoals je dat op AWM gewend bent. Daarmee wordt de scope van dit topic iets anders. Daarom is vanaf heden het toegestaan om het nut van alternatieven voor te bespreken. Hier is behoefte aan; dat wist ik van te voren, maar het zou ook afleiden van de inhoud.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:38
Het verbaast me dat nog niemand (voorzover de zoekfunctie in dit topic mij laat zien) als Instant Messenging alternatief voor WhatsApp Conversations (voor Android) en Monal (voor iOS) genoemd heeft. Beide zijn in Duitsland gevestigd. Ze gebruiken het aloude federated XMPP-protocol, dat door middel van moderne uitbreidingen volledig geschikt is gemaakt voor mobiel gebruik, inclusief e2ee.

Het protocol wordt door een internationale gemeenschap bijgehouden, met veel Europese bijdragen. Het enige minpunt is dat de XMPP Standards Foundation officieel in de VS gevestigd is, maar als dat een breekpunt zou zijn dan zou er ook geen enkele Linux-distributie op de lijst kunnen staan, dus het lijkt me dat dat ok moet zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Jerie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:32:
Hoi allen,

Dit topic gaat danig op de schop. We (nou ja, ik, want @Anoniem: 2184602 is gestopt) gaan de onderwerpen onderverdelen over diverse subfora op GoT. Binnen deze subfora verwachten we ook meer inhoudelijke input van experts uit de betreffende subfora.

Dit topic wordt daardoor het centrale topic en het algemene discussie topic, zoals je dat op AWM gewend bent. Daarmee wordt de scope van dit topic iets anders. Daarom is vanaf heden het toegestaan om het nut van alternatieven voor te bespreken. Hier is behoefte aan; dat wist ik van te voren, maar het zou ook afleiden van de inhoud.
Hoe moet ik dat splitsen zien? Veertig categorieën? Je kunt er vergif op innemen dat een los topic over pakweg Ereaders of cad software dood gaat bloeden.

En waar moet je wat dan plaatsen? Ik heb een alternatief voor Autocad: waar bespreek ik dit? Ik heb een alternatief voor Google Drive? Waar breng ik dat in?

Ik vind het eerlijk gezegd de slechtste keuze denkbaar, mede omdat het centrale thema (we moeten alternatieven zoeken) waarschijklijk onder gaat sneeuwen in de populaire categorieën en helemaal gaat sneuvelen in de minder populaire.

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 26-04-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:52:
[...]

Hoe moet ik dat splitsen zien? Veertig categorieën? Je kunt er vergif op innemen dat een los topic over pakweg Ereaders of cad software dood gaat bloeden.

En waar moet je wat dan plaatsen? Ik heb een alternatief voor Autocad: waar bespreek ik dit? Ik heb een alternatief voor Google Drive? Waar breng ik dat in?

Ik vind het eerlijk gezegd de slechtste keuze denkbaar, mede omdat het centrale thema (we moeten alternatieven zoeken) waarschijklijk onder gaat sneeuwen in de populaire categorieën en helemaal gaat sneuvelen in de minder populaire.
Het is nogal wat werk, er is inmiddels een beginnetje gemaakt. Ik was ook cynisch; we gaan zien hoe het uit gaat pakken! Naar ik verwacht zal het hier en daar wat aanpassingsvermogen en creativiteit vereisen. Als het echt niet werkt kan een andere keuze altijd nog worden gemaakt.

Google Drive -> Subthread in het cloud forum.

AutoCAD -> Op de plaats waar je CAD software bespreekt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik denk persoonlijk ook dat het erg onverstandig is. Dit gaat een enorme versplintering opleveren, waardoor enorm veel van die topics dood zullen bloeden vanwege geen of nauwelijks reacties meer.

Daarnaast krijg je dubbelposten, omdat sommige onderwerpen wel in meerdere topics zouden passen. Dan lees je tig keer hetzelfde, en haken er nog meer mensen af.

Ik zou zeggen, niet doen. Houdt het centraal.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De startpost kan geen nieuwe informatie meer erbij krijgen vanwege het topiclimiet.

Daarnaast stonden we de metadiscussie nooit toe, terwijl daar wel duidelijk behoefte aan was (voor mij persoonlijk niet, maar dat is van ondergeschikt belang).

Mijn eerste keus is dat T.net het topiclimiet verhoogd of meerdere auteurs in een vervolgpost toestaat, maar dat gaat niet gebeuren.

Als je het op T.net/GoT wilt houden (en dat heeft zo diverse voor- en nadelen), dan is dit denk ik de beste keuze welke voortkwam als suggestie van diverse GoT mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
thomas_n schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:39:
Het verbaast me dat nog niemand (voorzover de zoekfunctie in dit topic mij laat zien) als Instant Messenging alternatief voor WhatsApp Conversations (voor Android) en Monal (voor iOS) genoemd heeft. Beide zijn in Duitsland gevestigd. Ze gebruiken het aloude federated XMPP-protocol, dat door middel van moderne uitbreidingen volledig geschikt is gemaakt voor mobiel gebruik, inclusief e2ee.

Het protocol wordt door een internationale gemeenschap bijgehouden, met veel Europese bijdragen. Het enige minpunt is dat de XMPP Standards Foundation officieel in de VS gevestigd is, maar als dat een breekpunt zou zijn dan zou er ook geen enkele Linux-distributie op de lijst kunnen staan, dus het lijkt me dat dat ok moet zijn.
Wat me bij deze alleen minder bevalt is dat de tekst uit de promotie (de website voor Conversations + OMEMO, waarbij laatstgenoemde van dezelfde developer blijkt te zijn) niet overeenkomt met de tekst uit het bijbehorende XMPP Extension Protocol:
Status: Experimental

WARNING: This Standards-Track document is Experimental. Publication as an XMPP Extension Protocol does not imply approval of this proposal by the XMPP Standards Foundation. Implementation of the protocol described herein is encouraged in exploratory implementations, but production systems are advised to carefully consider whether it is appropriate to deploy implementations of this protocol before it advances to a status of Draft.
Het concept zou moeten lijken op hetzelfde als dat van Signal, maar voorgaande en marketing van "A happy user", "A pleasantly surprised user" en "A lazy System Administrator" laten zien dat het nog niet echt heel stevig getest lijkt te zijn?

Om dat verder te motiveren heb ik even de meest recente audit uit 2016 (!!) bekeken waar ze trots naar linken, welke gedaan is door iemand van (in die tijd) 27 jaar en desondanks alsnog spreekt van mogelijke fouten in OMEMO (zo te zien afhankelijk van implementatie) en verder zaken buiten de specificatie afdoet als "I have not looked in to much detail, as this is outside the scope of the OMEMO specification, but there appears to be nothing wrong with this approach." (met hierbij mijn opmerking: but why?).

Bij elkaar genomen komt het voor mij op het eerste gezicht niet over als iets wat ik direct zou verkiezen boven Signal of zelfs Telegram (zelfde issues). Volgens de audit gebruikt Conversations trouwens ook een library van Signal.

Mijn vraag zou dan dus zijn: is daar al verbetering in te zien? :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Jerie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:08:
De startpost kan geen nieuwe informatie meer erbij krijgen vanwege het topiclimiet.

Daarnaast stonden we de metadiscussie nooit toe, terwijl daar wel duidelijk behoefte aan was (voor mij persoonlijk niet, maar dat is van ondergeschikt belang).

Mijn eerste keus is dat T.net het topiclimiet verhoogd of meerdere auteurs in een vervolgpost toestaat, maar dat gaat niet gebeuren.

Als je het op T.net/GoT wilt houden (en dat heeft zo diverse voor- en nadelen), dan is dit denk ik de beste keuze welke voortkwam als suggestie van diverse GoT mods.
Maar jij hebt nu toch 2 posts tot je beschikking?

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Jerie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:01:
[...]

Google Drive -> Subthread in het cloud forum.

AutoCAD -> Op de plaats waar je CAD software bespreekt.
De discussie over Autocad bloedt dan dus dood. Dat is zo'n specifieke markt: daar zijn nu ook amper discussies over. Maar in een centraal topic kan het een leuke zijdiscussie zijn die mensen op het idee brengt dat er ook daar alternatieven voor zijn.

Er wordt vergeten dat de meeste mensen hier in eerste instantie vrij globaal mee bezig zijn. Ze willen actie ondernemen maar weten nog niet waar en hoe. Hier worden ze vervolgens op diverse terreinen op het goede spoor gezet. Maar nu sloop je dat hoofdspoor.

De details zijn uiteindelijk helemaal niet zo belangrijk. Want als je het alternatief uiteindelijk echt gaat proberen zul je het gaan beoordelen op de inhoud zoals je dat ook met het Amerikaanse origineel doet. Concreet bij het Google Drive topic: hier kom ik op het idee om Koofr of Pcloud te proberen maar voor een uiteindelijke review kijk ik gewoon op sites waar ook Google Drive of Onedrive op staan.

Maar het centrale startpunt is zo belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:08:
Maar wat is er mis met mijn eerdere suggestie om de data zelf ergens anders te bewaren (bv. in die open "spreadsheet" waarvan ik de naam even kwijt ben, zodat je ook gebruikers kan toevoegen als editors) en na een update een RML-dump te maken voor in dit topic?

Dan behandel je beiden optimaal: de data heeft maar 1 duidelijke bron met bijbehorende functionaliteit en de discussie + output vindt gewoon plaats op GoT. Want wat je nu imho aan het proberen bent is om een forum te gebruiken voor meer dan discussie en output :)

En voor de bezoekers van het topic is het verder niet relevant omdat ze zelf in eerste instantie toch niet bij de startpost kunnen komen om het te editten.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Om nog even een ander praktijkvoorbeeld aan te halen: ik zal nooit uit mezelf gaan zoeken naar een alternatief voor Google Android. Ik gebruik mijn telefoon veel en ik zou gruwen als ook maar één app niet beschikbaar is. Ik zie het zelf als een op dit moment te complexe stap.

Op het moment dat je dat in een apart topic stopt maak je het idee van de overstap dus alleen maar onrealistischer voor mij. Terwijl er misschien hele goede ontwikkelingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:38
Stukfruit schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:14:
[...]

Wat me bij deze alleen minder bevalt is dat de tekst uit de promotie (de website voor Conversations + OMEMO, waarbij laatstgenoemde van dezelfde developer blijkt te zijn) niet overeenkomt met de tekst uit het bijbehorende XMPP Extension Protocol:

[...]

Het concept zou moeten lijken op hetzelfde als dat van Signal, maar voorgaande en marketing van "A happy user", "A pleasantly surprised user" en "A lazy System Administrator" laten zien dat het nog niet echt heel stevig getest lijkt te zijn?

Om dat verder te motiveren heb ik even de meest recente audit uit 2016 (!!) bekeken waar ze trots naar linken, welke gedaan is door iemand van (in die tijd) 27 jaar en desondanks alsnog spreekt van mogelijke fouten in OMEMO (zo te zien afhankelijk van implementatie) en verder alles buiten de specificatie afdoet als "I have not looked in to much detail, as this is outside the scope
of the OMEMO specification, but there appears to be nothing wrong with this approach."
(met hierbij mijn opmerking: but why?).

Bij elkaar genomen komt het voor mij op het eerste gezicht niet over als iets wat ik direct zou verkiezen boven Signal of zelfs Telegram (zelfde issues). Volgens de audit gebruikt Conversations trouwens ook een library van Signal.

Mijn vraag zou dan dus zijn: is daar al verbetering in te zien? :)
De XMPP Standards Foundation beweegt inderdaad vrij traag, dus net als bij allerlei andere protocollen (zoals HTML) zijn functies al jarenlang in gebruikt terwijl ze officieel nog altijd experimenteel zijn. Ik ondervind zelf eigenlijk nooit problemen met OMEMO. De audit is inderdaad van even geleden, maar het is bij de meeste andere messaging apps ook niet gebruikelijk om zeer regelmatig nieuwe audits te publiceren. Dat is nou eenmaal geen eenvoudig proces. Signal doet het op dat gebied inderdaad wat beter, maar zij zijn daarin toch wel de uitzondering binnen de wereld van instant messaging.

Vergeleken met Signal heeft XMPP als voordelen dat het federated en écht open is. Je hebt de vrijheid je eigen client te kiezen en je eigen server te kiezen (of eenvoudig zelf te hosten). Ik zal vast niet de enige zijn die dat belangrijker vind dan een recente security audit, omdat voor mij openheid en vrijheid een iets hogere prioriteit hebben dan veiligheid. Voor een ander zijn die afwegingen vast anders, maar een uitgemaakte zaak dat iedereen altijd Signal of Telegram zou verkiezen lijkt het me niet. Het is in elk geval genoeg reden om het als alternatief aan te bieden, zodat ieder voor zich kan zien wat de mogelijkheden, voor- en nadelen zijn.

Daarnaast is Signal natuurlijk wel wat Amerikaanser dan Conversations of Monal, dus voor mensen die graag Amerikaanse diensten vermijden (en daar ging het hier toch om) zou dat nog een goede reden zijn om deze XMPP-apps te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ruzor schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:16:
Maar jij hebt nu toch 2 posts tot je beschikking?
3.

Maar er zou ook een nieuw topic in AWM gestart kunnen worden waarbij @Jerie de eerste zoveel posts reserveert. Blijft de last van het bijhouden helaas wel op één paar schouders liggen.
Stukfruit schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:19:
een RML-dump te maken voor in dit topic?
Je blijft dan tegen de karakterlimiet aanlopen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
8088 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:47:
[...]

Je blijft dan tegen de karakterlimiet aanlopen.
Met hier en daar wat strategisch geplaatste links moet daar best uit te komen zijn :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
8088 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:47:
[...]
Blijft de last van het bijhouden helaas wel op één paar schouders liggen.
Dat verandert zo toch ook niet? Want hij heeft al meerdere posts aangemaakt op diverse forums, waarbij er eentje alweer door een moderator is gesloten dus daar gaat ook iets fout in de afstemming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Stukfruit schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:01:
Met hier en daar wat strategisch geplaatste links moet daar best uit te komen zijn :)
Ik zie het niet echt voor me, maar ik heb eerder wel gelezen dat dergelijke voorstellen afgekeurd werden omdat het de terugvind- en leesbaarheid niet ten goede zou komen.
D-e-n schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:04:
Dat verandert zo toch ook niet? Want hij heeft al meerdere posts aangemaakt op diverse forums, waarbij er eentje alweer door een moderator is gesloten dus daar gaat ook iets fout in de afstemming.
Ik kan me voorstellen dat het de bedoeling is/was om later mede-auteurs toe te voegen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:31
Had iemand al opgemerkt dat zowel Ziggo en Odido in handen zijn van Amerikaanse investeerders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:28
Een centraal topic waar alle suggesties in besproken worden vind ik het overzichtelijkst, want ik vind het even interessant om reacties te lezen over software die ik (nog) niet gebruik. Door alles in 1 topic te houden, is het eenvoudig om de volledige conversatie te volgen. Wanneer het opgesplitst wordt, dan ga ik niet meer op iets leuks/nieuws botsen.

1 link naar een document op een Nextcloud of https://cryptpad.fr waar alles in staat en dan hier een discussie erover, vind ik het overzichtelijkst. Maar het moet uiteraard haalbaar blijven voor de initiatiefnemers die er het meest werk in steken. Ik ben voornamelijk een voorbijganger die mee leest en profiteert van de kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
+1 om het centraal te houden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
toro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:20:
Had iemand al opgemerkt dat zowel Ziggo en Odido in handen zijn van Amerikaanse investeerders?
Op naar Jonaz of Freedom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59
toro schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:20:
Het wordt wel erg lastig dan, want een KPN heeft ook diverse grootaandeelhouders, die deels gestationeerd zitten in de USA.
En dat gaat dan nog enkel om degenen die boven de grens van de meldplicht zitten, want elke Amerikaan kan een stukje van een beursgenoteerd Nederlands of Europees bedrijf kopen, zonder dat dit gemeld moet worden in de desbetreffende registers voor het overgrote deel.

Maar op zich is dit niet zo'n probleem, zolang het maar zorgt voor werkgelegenheid in ons land/continent.
Het wordt alleen een ander verhaal - om maar iets te noemen - dat ze de Nederlandse klantenservice zouden vervangen voor Amerikaanse.
Of deze helemaal zouden vervangen door een AI oplossing van een Amerikaans bedrijf.
In die richting moet je wat denken denk ik, en dan kun je dan alsnog beslissen als consument zo'n bedrijf te boycotten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-06 20:27

L0g0ff

omg

Kan je niet op een (Europese) git alles specificeren en dat de discussie dan wel hier kan blijven?

Als Tweakers geen uitzondering kan/wil maken dan lijkt me dat een betere optie dan subdraadjes hier op GoT.

Ik volg dit specifieke topic. Maar subdraadjes volg ik ook niet en wat al eerder genoemd is zullen die subdraadjes waarschijnlijk snel doodbloeden.

Voordeel van git is dat iedereen een MR/PR kan inschieten buiten dit topic om. Zo zal je ook een bredere doelgroep aanspreken. Zeker als je ervoor kiest de lijst in het Engels op te stellen.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
L0g0ff schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:09:
Kan je niet op een (Europese) git alles specificeren en dat de discussie dan wel hier kan blijven?

[...]

Voordeel van git is dat iedereen een MR/PR kan inschieten buiten dit topic om. Zo zal je ook een bredere doelgroep aanspreken. Zeker als je ervoor kiest de lijst in het Engels op te stellen.
Spreekt elkaar natuurlijk nogal tegen. Als je het in git gaat zetten, op bv een Codeberg (Duitse non-profit, qua features semi gelijk aan GitHub) en PRs wilt gebruiken ga je natuurlijk automatisch ook een deel van de discussie verplaatsen naar dat platform.
Als Tweakers geen uitzondering kan/wil maken dan lijkt me dat een betere optie dan subdraadjes hier op GoT.
offtopic:
Tsja, waar een wil is is een weg. Maar de post lengte is een technische beperking (die best ook nog eens door de database kan komen). En dat alleen de startpost "mede auteurs" kan hebben is een keuze v.w.b features. En buiten dit topic zie ik voor die feature ook geen nut? Tweakers is geen StackOverflow waar iedereen elkaar posts kan aanpassen/aanvullen en waar het dus "logisch" is dat anderen elkaar posts kunnen bewerken. En voor extreme edge cases als deze zie ik Tweakers deze feature ook niet toevoegen.

Overigens ook "interessant" dat het topic de laatste tijd weer best stil was. En nu is er een frontpage artikel wat er naar verwijst en vind er ineens weer voornamelijk de meta discussie plaats over de uitvoering. En gaat het niet over de bedrijven / alternatieven.
Ik zou dus bijna zeggen dat er uberhaupt niet zo heel veel meer (inhoudelijk) te bespreken is?

En qua splitsen kan dat natuurlijk ook "groot". Een topic per "softwarepakket" is naar mijn idee nogal onzinnig. Logischer is naar mijn idee dan puur een topic (hoogstens) per Tweakers categorie. Dus een topic in "consumenten aankoopadvies" waar laptops, tablets, ... besproken worden, een topic in "software" waar alle software voorbij komt, een topic in "wonen" waar domotica hardware & software voorbij komt, .... Een topic over laptops, een topic over tablets, een topic over e-readers, een topic over wachtwoordmanagers, een topic over office pakketten, een topic over camera's, een topic over deurbellen, ... lijkt mij nogal onzinnig en voor veel teveel versplintering zorgen. Waarbij er ook nog eens overlap kan zijn. Want een merk dat camera's maakt maakt wellicht ook slimme deurbellen, om maar eens iets te noemen. En dan benoem ik gedeeltelijk bewust "hogere" categorieën ("Software" en niet "Windows software" / "Linux en overige" / "Server & cloud" / .... Waarbij AFAIK 1 topic ook prima in meerdere categorieën geplaatst kan worden, bv "Het grote ZFS topic" is zowel toegankelijk via "Opslag en back-up" als via "Linux en overige clients" (die ook nog eens aparte hoofd categorieën hebben, "Harde waren" vs "Softe goederen").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-06 20:27

L0g0ff

omg

RobertMe schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:39:
[...]

Spreekt elkaar natuurlijk nogal tegen. Als je het in git gaat zetten, op bv een Codeberg (Duitse non-profit, qua features semi gelijk aan GitHub) en PRs wilt gebruiken ga je natuurlijk automatisch ook een deel van de discussie verplaatsen naar dat platform.

[...]

offtopic:
Tsja, waar een wil is is een weg. Maar de post lengte is een technische beperking (die best ook nog eens door de database kan komen). En dat alleen de startpost "mede auteurs" kan hebben is een keuze v.w.b features. En buiten dit topic zie ik voor die feature ook geen nut? Tweakers is geen StackOverflow waar iedereen elkaar posts kan aanpassen/aanvullen en waar het dus "logisch" is dat anderen elkaar posts kunnen bewerken. En voor extreme edge cases als deze zie ik Tweakers deze feature ook niet toevoegen.

Overigens ook "interessant" dat het topic de laatste tijd weer best stil was. En nu is er een frontpage artikel wat er naar verwijst en vind er ineens weer voornamelijk de meta discussie plaats over de uitvoering. En gaat het niet over de bedrijven / alternatieven.
Ik zou dus bijna zeggen dat er uberhaupt niet zo heel veel meer (inhoudelijk) te bespreken is?

En qua splitsen kan dat natuurlijk ook "groot". Een topic per "softwarepakket" is naar mijn idee nogal onzinnig. Logischer is naar mijn idee dan puur een topic (hoogstens) per Tweakers categorie. Dus een topic in "consumenten aankoopadvies" waar laptops, tablets, ... besproken worden, een topic in "software" waar alle software voorbij komt, een topic in "wonen" waar domotica hardware & software voorbij komt, .... Een topic over laptops, een topic over tablets, een topic over e-readers, een topic over wachtwoordmanagers, een topic over office pakketten, een topic over camera's, een topic over deurbellen, ... lijkt mij nogal onzinnig en voor veel teveel versplintering zorgen. Waarbij er ook nog eens overlap kan zijn. Want een merk dat camera's maakt maakt wellicht ook slimme deurbellen, om maar eens iets te noemen. En dan benoem ik gedeeltelijk bewust "hogere" categorieën ("Software" en niet "Windows software" / "Linux en overige" / "Server & cloud" / .... Waarbij AFAIK 1 topic ook prima in meerdere categorieën geplaatst kan worden, bv "Het grote ZFS topic" is zowel toegankelijk via "Opslag en back-up" als via "Linux en overige clients" (die ook nog eens aparte hoofd categorieën hebben, "Harde waren" vs "Softe goederen").
Ik denk dat de discussies prima naast elkaar kunnen. Hier met elkaar en in codeberg lekker publiek. Het doel is op zoek naar de alternatieven. En hoe meer mensen aanhaken hoe beter.

Er is in iedergeval een grote behoefte aan Europese alternatieven. Dat maakt dit topic wel duidelijk :)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:37

nlboy

Alles kitz?

@Jerie voor digitaal betalen (incl. NFC!) zou ik graag Curve willen inbrengen. Zij zitten in Engeland en Wales. De Cruve Card voor Europa wordt uitgegeven door hun Litouwen vestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:19
nlboy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:19:
@Jerie voor digitaal betalen (incl. NFC!) zou ik graag Curve willen inbrengen. Zij zitten in Engeland en Wales. De Cruve Card voor Europa wordt uitgegeven door hun Litouwen vestiging.
Je kunt alleen kaarten koppelen van de volgende Amerikaanse merken:
Curve only supports Mastercard®, Visa, Diner and Discover branded debit and credit cards.
Ook de curve kaart zelf is een MasterCard (of VISA) kaart, dus Amerikaans. Maar als het contactloos betalen via een eigen implementatie gaat ipv Apple Pay of Google Pay, scheelt dat wel iets.
Edit: NFC werkt niet op rooted Android devices volgens de faq op de Curve site.

[ Voor 5% gewijzigd door Wally2002 op 01-05-2025 07:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-06 22:58
nlboy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:19:
offtopic:
Ontzettend grappig toen ik tijdens het lezen over het product op deze link drukte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTJxSKjaaWJC13B7TnaDhSvUoy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MO9K1Iat1VxpRhPZK1BYFbGp.jpg?f=fotoalbum_large

Toen kon ik mijn lachen niet inhouden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYas0_9t9Qd4eon8Fcs_6MH4x2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7tjuSpPJjHRZM5slMu0HatN.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:37

nlboy

Alles kitz?

Wally2002 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:41:
[...]

Je kunt alleen kaarten koppelen van de volgende Amerikaanse merken:

[...]

Ook de curve kaart zelf is een MasterCard (of VISA) kaart, dus Amerikaans. Maar als het contactloos betalen via een eigen implementatie gaat ipv Apple Pay of Google Pay, scheelt dat wel iets.
Edit: NFC werkt niet op rooted Android devices volgens de faq op de Curve site.
Klopt, je kunt er je huidige bankpassen/kaarten (mastercard, visa, paypal, etc.) aan toevoegen. Het is dan inderdaad nog deels Amerikaans tenzij je een pas van een andere verstrekker hebt? Welke banken bieden dat aan? Volgens mij nog geen één (helaas). Het lost in ieder geval een deel van Google Pay (NFC) op alhoewel je inderdaad geen rooted telefoon mag hebben.

Alleen is OpenBank niet heel duidelijk of zij nou wel of niet OpenBank Pay hebben, want in het overzicht staat alleen Apple Pay en Google Pay. Verder verstrekken zij ook alleen maar Amerikaanse kaarten, dus dan moet het overzicht ook worden aangepast. Dan vallen zij, net als Revolut, onder grijs gebied?

Ik heb topic gestart over draadloos betalen buiten Google Pay om: Mobiel betalen (NFC) zonder Google Pay, welke bank?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
nlboy schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:58:
[...]
Klopt, je kunt er je huidige bankpassen/kaarten (mastercard, visa, paypal, etc.) aan toevoegen. Het is dan inderdaad nog deels Amerikaans tenzij je een pas van een andere verstrekker hebt? Welke banken bieden dat aan? Volgens mij nog geen één (helaas). Het lost in ieder geval een deel van Google Pay (NFC) op alhoewel je inderdaad geen rooted telefoon mag hebben.
Alle gangbare kaartschema’s in Europa zijn Amerikaans. Er is dus geen alternatief.

Voor online betalen is iDeal een alternatief, daar is eerder in dit topic ook over gesproken.
Dit zal in de toekomst onder de naam Wero verder gaan. daar wordt ook gewerkt aan oplossingen voor toonbankbetalingen. Maar op dit moment nog niet in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinzwind
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-06 19:42
Zoho Mail? India. Erg goed en uitgebreid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 18:12
Wellicht is het al een keer gemeld, maar zijn self-hosted alternatieven zoals Immich (fotos), nextcloud (storage) en gewoon mail bij je internet provider al de revue gepasseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11:32
Misschien is het al genoemd maar is er ook naar Ente gekeken. Die doen niet alleen authenticatie maar bieden nu ook een self hosted photo opslag

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-06 15:58
marapuru schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:41:
Wat ik hier in lastig vind is het meekrijgen van familie, vrienden en collega’s.

Veel van de hier benoemde tools kun je als je alleen woont gewoon gaan gebruiken na een export / import. Maar zodra je een gezin hebt wordt het al lastiger. Laat staan een grotere groep mensen.

Heeft iemand daar misschien tips voor?
Ik ben ook zo'n familielid, vriend of collega die je een beetje vreemd aankijkt als je hierover begint. Die wellicht een paar vragen stelt om interesse te tonen. Die merkt dat de toon en energie van het gesprek toenemen als je ergens vraagtekens bij plaatst. De toon bitser en de energie net een tandje te hoog om te begrijpen waar het vandaan komt. Daarna liever niet weer over begint.

Het is de wens van een klein groepje eensgezinde personen, met dezelfde ideologische denkbeelden EN zich graag eindeloos verdiepen in technologie.

Terwijl Jan Modaal al na 10 seconden in het gesprek is afgehaakt. Just my two cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 15:32

marapuru

db.

Fornoo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:07:
[...]

Ik ben ook zo'n familielid, vriend of collega die je een beetje vreemd aankijkt als je hierover begint. Die wellicht een paar vragen stelt om interesse te tonen. Die merkt dat de toon en energie van het gesprek toenemen als je ergens vraagtekens bij plaatst. De toon bitser en de energie net een tandje te hoog om te begrijpen waar het vandaan komt. Daarna liever niet weer over begint.

Het is de wens van een klein groepje eensgezinde personen, met dezelfde ideologische denkbeelden EN zich graag eindeloos verdiepen in technologie.

Terwijl Jan Modaal al na 10 seconden in het gesprek is afgehaakt. Just my two cents.
Goed dat je dit weer oprakelt. Want het blijft wel het grootste probleem. Een alternatief vinden is het issue niet (los van feature parity etc), migratie, implementatie en acceptatie zijn de grootste hordes die hier nog niet of nauwelijks besproken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
marapuru schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:44:
[...]

Goed dat je dit weer oprakelt. Want het blijft wel het grootste probleem. Een alternatief vinden is het issue niet (los van feature parity etc), migratie, implementatie en acceptatie zijn de grootste hordes die hier nog niet of nauwelijks besproken zijn.
Graag gedaan. Acceptatie van wat? Mensen zijn gewoontedieren en overstappen is prima als de concurrent goedkoper is. Maar dat ideologie louter je keuze bepaald, nee. Dan kom je weer op het dilemma wat een product nou precies 'fout' maakt. Dat is voor een ieder weer een andere afweging. En voor velen een oncomfortabele afweging, want in bijna ieder product kun je waarschijnlijk wel iets vinden. Hetzij de wijze waarop de grondstof(fen) zijn gewonnen, de arbeidsomstandigheden van de arbeiders, het gedrag van de CEO's. Dan denken veel mensen "weet je, laat maar, wat eet ik vanavond?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:10

DevWouter

Creator of ThenNext

marapuru schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:44:
[...]

Men vergeet gemakshalve dat hun eerste adoptie van tech/platform/whatever ook tijd en energie heeft gekost.
Het tweede wat men vergeet is dat men gemakshalve vergeet dat men "verliefd is" op de merknaam. Denk maar aan "appie" of "tikkie" terwijl men het over SMS heeft of een betalingsverzoek via de bank zelf.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Interessant stuk om te lezen, dank! Zelf ben ik erg tevreden over Ecosia.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:19
Kwam deze app tegen op de app store
Detrumpez-vous

En de Github link
https://github.com/Sacha213/detrumpez-vous

Makkelijk je supermarkt producten scannen en controleren of ze EU of USA zijn.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Volgens mij mis ik DailyMotion als alternatief in de YouTube categorie:
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Info over upload restricties:
https://faq.dailymotion.c...-technical-specifications

Volgens wikipedia is DailyMotion frans:
Wikipedia: Dailymotion

Het platform is wel aardig dood volgens mij en er is een samenwerking aangegaan met de Mi app van Xiaomi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:40
Centauriprime schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:20:
Kwam deze app tegen op de app store
Detrumpez-vous

En de Github link
https://github.com/Sacha213/detrumpez-vous

Makkelijk je supermarkt producten scannen en controleren of ze EU of USA zijn.
Alhoewel het idee wel sympathiek is vind ik het een lastig concept, deze app. Ze kijken of de eigenaren Amerikaans zijn. Maar dat zegt in de huidige geglobaliseerde economie helemaal niets. De grootste auto-exporteur van de VS is ... BMW. En allerlei Amerikaanse bedrijven produceren natuurlijk gewoon hier. De Coca-Cola en Lays chips die je bij de appie koopt wordt natuurlijk niet in Amerika gemaakt. Een typisch Europese chocoladereep van Toblerone kan dan weer vol zitten met Amerikaanse amandelen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
T-MOB schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:46:
[...]

Alhoewel het idee wel sympathiek is vind ik het een lastig concept, deze app. Ze kijken of de eigenaren Amerikaans zijn. Maar dat zegt in de huidige geglobaliseerde economie helemaal niets. De grootste auto-exporteur van de VS is ... BMW. En allerlei Amerikaanse bedrijven produceren natuurlijk gewoon hier. De Coca-Cola en Lays chips die je bij de appie koopt wordt natuurlijk niet in Amerika gemaakt. Een typisch Europese chocoladereep van Toblerone kan dan weer vol zitten met Amerikaanse amandelen.
En we moeten ook oppassen dat we niet doorslaan in de trend waarbij alles wat naar de VS ruikt, ineens als slecht wordt gezien. Ruim 70 miljoen Amerikanen, iets minder dan de helft, hebben op iemand anders gestemd.

Dus inderdaad, de discussie is zoveel meer dan ‘Amerikaans of niet Amerikaans’.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
De topic starters doen hun best hier om zo goed mogelijk alternatieven voor US producten en diensten te verzamelen. Uit eerdere discussies hier blijkt dat al ingewikkeld (welke criteria hanteer je). Vandaar ook de verschillende kleuren/categorieën.
Ik zou ervoor willen waken om hier ook nog een discussie te voeren of de US wel/niet “slecht” is. Dat is voer voor een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:08
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:50:
Dus inderdaad, de discussie is zoveel meer dan ‘Amerikaans of niet Amerikaans’.
Als consument heb je er belang bij dat je als gebruiker van een product niet de machts/monopoliepositie van een bedrijf versterkt. Dus zou de keuze overwegend voor open source producten met open standaarden moeten zijn, tenzij er echt geen alternatief is.

Maar goed, dat roepen we al bijna dertig jaar, en niemand wil het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Werkt op Android niet zonder Google Play Services. Ironisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

8088 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:11:
[...]

Werkt op Android niet zonder Google Play Services. Ironisch.
Je kan ook gewoon per product bekijken wat je doet natuurlijk en dan in de vergelijking een voorkeur voor Europa hebben. Ik kijk ook wel iets meer naar Europees vergeleken met een paar jaar geleden, maar als ik een nieuwe telefoon zoek wordt dat toch een Android telefoon.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:01
Pixelunion misschien een mooi alternatief voor foto-opslag. Is een NL bedrijf.

16GB opslag is gratis en het systeem is gebasseerd op Immich. En alles op Europese servers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Mediacj schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:43:
En alles op Europese servers.
De website en registratiepagina niet, die staan op/in Google Cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:01
8088 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:03:
[...]

De website en registratiepagina niet, die staan op/in Google Cloud.
Ok zover was ik nog niet maar ik bedoelde de opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Yellow]
  • Niet online
Social Media - Video (Skype & Teams alternatief):
Jami uit CA jami.net Volledig open source GPLv3

Speakers:
Focal uit FR focal.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hee waarom staat PocketBook niet vermeld bij de Ereaders? Misschien nog niet aan gedacht? Het is een Zwitsers merk. https://pocketbook.ch

[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 08-05-2025 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Fornoo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:21:
[...]
En voor velen een oncomfortabele afweging, want in bijna ieder product kun je waarschijnlijk wel iets vinden. Hetzij de wijze waarop de grondstof(fen) zijn gewonnen, de arbeidsomstandigheden van de arbeiders, het gedrag van de CEO's. Dan denken veel mensen "weet je, laat maar, wat eet ik vanavond?".
Ik verwacht eigenlijk dat zodra de situatie langer duurt, de animo voor overstappen groter wordt. En aanbieders ook wel tools zullen gaan maken voor het overstappen. Zodat je gewoon met 1 druk op de knop alles kan importeren (nouja, na inlog enzo). Momenteel zijn er niet veel overstappers dus ik denk dat daarom niet zoveel gedaan is om dit te bemakkelijken.

Voor muziekdiensten als Spotify en Apple Music heb je zoiets al, daarmee kan je al je playlists over zetten van de een naar de andere. Ik heb een tijdje deezer geprobeerd en toen dat ook gedaan. Was zo gebeurd.

Zodra mensen het echt gaan merken aan bijv. hun baan verliezen of dingen veel duurder worden, denk ik dat er zeker animo voor is. De andere dingen die je noemt zoals arbeidsomstandigheden en grondstoffen zijn verder van je bed. Daar geeft niemand echt om, anders liepen we allemaal wel met Fairphones (ik ook niet hoor).

Ik zie wel dat er steeds minder behoefte is aan 'handige neefjes' waar Tweakers altijd reclame mee maakte. Mensen willen alles nu zelf kunnen doen. Logisch ook want er wordt steeds meer vertrouwelijk spul in de cloud en telefoon enzo gezet. Maar niet elke leverancier heeft daar al goed op ingespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:55
Ik heb een Europese SMTP relay nodig, zijn daar nog een aantal aan te raden?

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Llopigat schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat zodra de situatie langer duurt, de animo voor overstappen groter wordt. En aanbieders ook wel tools zullen gaan maken voor het overstappen. Zodat je gewoon met 1 druk op de knop alles kan importeren (nouja, na inlog enzo). Momenteel zijn er niet veel overstappers dus ik denk dat daarom niet zoveel gedaan is om dit te bemakkelijken.

Voor muziekdiensten als Spotify en Apple Music heb je zoiets al, daarmee kan je al je playlists over zetten van de een naar de andere. Ik heb een tijdje deezer geprobeerd en toen dat ook gedaan. Was zo gebeurd.

Zodra mensen het echt gaan merken aan bijv. hun baan verliezen of dingen veel duurder worden, denk ik dat er zeker animo voor is. De andere dingen die je noemt zoals arbeidsomstandigheden en grondstoffen zijn verder van je bed. Daar geeft niemand echt om, anders liepen we allemaal wel met Fairphones (ik ook niet hoor).

Ik zie wel dat er steeds minder behoefte is aan 'handige neefjes' waar Tweakers altijd reclame mee maakte. Mensen willen alles nu zelf kunnen doen. Logisch ook want er wordt steeds meer vertrouwelijk spul in de cloud en telefoon enzo gezet. Maar niet elke leverancier heeft daar al goed op ingespeeld.
Het enige wat mensen motiveert om te veranderen van product is prijs inderdaad.

Als je denkt dat Jan modaal dingen in de cloud heeft, heb ik nieuws voor je - die kijkt je wazig aan als je 'cloud' zegt. Dit is echt alleen iets voor de mensen met een technische achtergrond.

Sommigen leken maken gebruik van een iCloud omdat het in iOS zit ingebakken. Die gaan echt niet over op een andere cloud-service, laat staan een andere telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Fornoo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:00:
[...]

Als je denkt dat Jan modaal dingen in de cloud heeft, heb ik nieuws voor je - die kijkt je wazig aan als je 'cloud' zegt. Dit is echt alleen iets voor de mensen met een technische achtergrond.

Sommigen leken maken gebruik van een iCloud omdat het in iOS zit ingebakken. Die gaan echt niet over op een andere cloud-service, laat staan een andere telefoon.
Niet alleen iCloud, velen hebben een Google account (al dan niet op basis van Android) en via Android gaat ook al veel / alles naar Google Drive. Of ze hebben een Office 365 / Microsoft 365 account en dan heb je ook gewoon gratis en voor niks opslag in OneDrive incl. dat (zo ongeveer?) standaard documenten in OneDrive worden opgeslagen i.p.v. gewoon lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
[...]

Meh, ik ken genoeg leken die dropbox hebben bijvoorbeeld. Of alles op Google drive doen. Vooral jongere mensen (millennials, Gen Z), hebben alles met hun mobiel en weinig op met laptops. En zijn zich heel bewust van het risico van al je data in een makkelijk kwijt te raken apparaat op te slaan. Of ze het echt als 'cloud' zien denk ik niet maar ze maken er natuurlijk wel gebruik van. Ook zijn er veel die al hun foto's op insta ofzo zetten, ook dat is natuurlijk allemaal cloud.

Sterker nog: Ik ken eigenlijk niemand meer behalve de echte techneuten die nog een lokale HDD of NAS hebben. Sommige appelaars misschien met een timemachine maar windows nodigt lang niet zo uit om te gaan backuppen (ze proberen eerder hun onedrive sync te promoten).

En dit is nog maar het begin van Trump natuurlijk. Ik denk dat de meeste mensen hem alleen maar meer gaan haten door zijn acties die hen raken. En dat het net zoiets wordt als milieuvriendelijk doen, net zoals zo'n energielabel. Ik denk echt dat Amerika op termijn heel veel handel kwijt gaat raken. Die handelsbalans wordt alleen maar slechter.

[ Voor 19% gewijzigd door Llopigat op 08-05-2025 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Ik persoonlijk zou nochtans zeer graag zien dat de Unie bij Apple afdwingt dat er ook alternatieven voor iCloud gebruikt kunnen worden. Natuurlijk kun je bestanden op een andere cloud opslaan maar ik denk dat mensen pas overstappen wanneer alles gesynchroniseerd wordt zoals dat met iCloud ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Ik gebruik op dit moment Jottacloud voor mijn foto's, en vind de zoekfunctie erg fijn werken. Ik ben alleen benieuwd of er andere diensten zijn die een soortgelijke mogelijkheid bieden.

Ik weet dat Ente dit heeft, maar dit is een US-based service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
https://github.com/element-hq/element-call

Dit is ook wel een mooie. Element, maar dan voor videobellen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22
Zit met zo'n beetje m'n hele softwaresuite (Office / Business Central) in de cloud bij Microsoft.

Op zich altijd tevreden mee geweest, maar sinds de verkiezing van Trump werd dat toch een beetje ongemakkelijk. Want kan een bad-day van die idioot erin resulteren dat ik plots niet meer bij mijn data kan?

Was 2 weken geleden dan ook blij met de belofte van Microsoft dat ze de clouddiensten in Europa zouden beschermen tegen de strapatsen van Trump.

Door het nieuws van vandaag dat de hoofdaanklager van het ICC zijn Microsoft mail niet meer kan gebruiken door de sancties die de VS hebben opgelegd lijken dat echter loze woorden.

Ga nu toch maar eens verder kijken dan m'n neus lang is. Doemt echter al direct de eerste vraag op: in hoeverre zit je nog vast aan een contract met Microsoft? Richting het ICC plegen ze feitelijk contractbreuk door de toegezegde bescherming niet waar te maken. Kunnen andere bedrijven/partijen deze contractbreuk gebruiken om ook onder hun contracten met Microsoft uit te komen?

Om jezelf te beschermen zul je immers pro actief actie moeten ondernemen in plaats van rustig wachten op de dag dat je geen toegang meer hebt tot je gegevens.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:16
alexbl69 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:00:

Om jezelf te beschermen zul je immers pro actief actie moeten ondernemen in plaats van rustig wachten op de dag dat je geen toegang meer hebt tot je gegevens.
Toen de berichten naar buiten kwamen dat Microsoft en ongetwijfeld anderen zomaar je account toegang afsluiten als je maar een foto erop hebt staan die niet door HUN beugel kunnen, was ik wel klaar met onversleuteld cloud opslag...Je zal maar een fotootje van iemand via de mail krijgen die niet door de beugel kan...Beter voorkomen dan genezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:08
idef1x schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:21:
[...]

Toen de berichten naar buiten kwamen dat Microsoft en ongetwijfeld anderen zomaar je account toegang afsluiten als je maar een foto erop hebt staan die niet door HUN beugel kunnen, was ik wel klaar met onversleuteld cloud opslag...Je zal maar een fotootje van iemand via de mail krijgen die niet door de beugel kan...Beter voorkomen dan genezen...
Misschien heb je wat aan de tip van @Mediacj over een alternatief voor Google Foto's:
Mediacj in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
Spykie schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Misschien heb je wat aan de tip van @Mediacj over een alternatief voor Google Foto's:
Mediacj in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"
Nee heb ik niets aan, want ik heb gewoon een thuis servertje neergezet...als ik foto's wil delen doe ik het wel daarmee...Ik gebruik alleen cloudopslag voor mocht mijn huis eens worden leeggeroofd dan wel affikt oid...
En ik encrypt alles voordat het de cloud op gaat (met restic: https://restic.net/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 18:12
Ik gebruik al een tijd lang Immich op mijn thuis servetje, werkt erg goed. Al hebben ze nog geen stable release, en backup ik voor de zekerheid nog mijn fotos naar google tot ze wel stable zijn, is het stabiel en performed het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
idef1x schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Nee heb ik niets aan, want ik heb gewoon een thuis servertje neergezet...als ik foto's wil delen doe ik het wel daarmee...Ik gebruik alleen cloudopslag voor mocht mijn huis eens worden leeggeroofd dan wel affikt oid...
En ik encrypt alles voordat het de cloud op gaat (met restic: https://restic.net/)
Maak je die backup dan naar een Object Store ofzoiets? Er zijn aardig wat Europese Object Store's zo te zien: https://european-alternat.../object-storage-providers

Ik ben nog op zoek naar een betere backup voor onze foto's. Heb ze lokaal en op een Hosted Immich in de Deutsche Cloud, maar ik zou dealiter ook een file level backup inrichten met maandelijkse herstelpunten.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Spykie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Maak je die backup dan naar een Object Store ofzoiets? Er zijn aardig wat Europese Object Store's zo te zien: https://european-alternat.../object-storage-providers

Ik ben nog op zoek naar een betere backup voor onze foto's. Heb ze lokaal en op een Hosted Immich in de Deutsche Cloud, maar ik zou dealiter ook een file level backup inrichten met maandelijkse herstelpunten.
Nee gewoon naar een hetzner storage box van 5TB..via restic/sftp. https://www.hetzner.com/storage/storage-box/
Object storage kwam bij mij duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik heb wel eens wat te maken met PLC systemen die zaken aansturen en het lijkt er op dat veel van die dingen gewoon Windows draaien. In het kader van geopolitieke overwegingen vroeg ik mij af of er (Europese) PLC's zijn die native Linux draaien of een ander eigen OS. Ik kwam B&R en Bosch CtrlX tegen. Zijn hier mensen met ervaring in Industriële Automatisering die hier iets over kunnen zeggen? En zijn er Nederlandse bedrijven die hier mee overweg kunnen?

En zijn er nog andere dan die ik al gevonden had?

Ik kwam overigens ook deze reddit tegen waar nog wel wat te vinden ben nog wel benieuwd naar ervaringen van Tweakers!

[ Voor 23% gewijzigd door evilution op 28-05-2025 16:33 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 10-06 22:31
Volgens mij kan er nog een programma worden toegevoegd aan “alternatieven voor Creative Cloud”. DxO heeftalternatieve foto en videobewerkings programma’s en is volgens mij Frans.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marapuru
  • Laatst online: 15:32

marapuru

db.

De bredere media aandacht naar alternatieven lijkt zo langzamerhand ook wat meer los te komen.

https://nos.nl/artikel/25...end-meelezen-is-makkelijk

En zelfs een video special:

https://nos.nl/op3/video/...n-we-van-amerikaanse-tech

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

evilution schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:30:
Ik heb wel eens wat te maken met PLC systemen die zaken aansturen en het lijkt er op dat veel van die dingen gewoon Windows draaien. In het kader van geopolitieke overwegingen vroeg ik mij af of er (Europese) PLC's zijn die native Linux draaien of een ander eigen OS. Ik kwam B&R en Bosch CtrlX tegen. Zijn hier mensen met ervaring in Industriële Automatisering die hier iets over kunnen zeggen? En zijn er Nederlandse bedrijven die hier mee overweg kunnen?

En zijn er nog andere dan die ik al gevonden had?

Ik kwam overigens ook deze reddit tegen waar nog wel wat te vinden ben nog wel benieuwd naar ervaringen van Tweakers!
Gewoon Siemens toch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:50
Ik werk graag met een desktop email programma. Gebruik nu nog Outlook als onderdeel van MS365 van mijn werk. Sinds kort mogen we MS365 niet meer op privé computers zetten. Ben daarom aan het kijken voor een vervanger. Omdat ik een desktop programma fijn vindt werken ben ik rond aan het kijken voor een vervanging van Outlook.

Een aardige vervanger lijkt mij deze: eM Client. Gratis, maar dan maar met maximaal 2 email adressen. Voor meer adressen een betaalde versie van eM Client.

Van oorsprong Tsjechië.

Mensen die hier ervaring meehebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
TFZ61 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:10:
Ik werk graag met een desktop email programma. Gebruik nu nog Outlook als onderdeel van MS365 van mijn werk. Sinds kort mogen we MS365 niet meer op privé computers zetten. Ben daarom aan het kijken voor een vervanger. Omdat ik een desktop programma fijn vindt werken ben ik rond aan het kijken voor een vervanging van Outlook.

Een aardige vervanger lijkt mij deze: eM Client. Gratis, maar dan maar met maximaal 2 email adressen. Voor meer adressen een betaalde versie van eM Client.

Van oorsprong Tsjechië.

Al naar Thunderbird gekeken? Open Source van de Mozilla Foundation .. zo veel accounts als je maar wil ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
stevens20 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 02:45:
Volgens mij kan er nog een programma worden toegevoegd aan “alternatieven voor Creative Cloud”. DxO heeftalternatieve foto en videobewerkings programma’s en is volgens mij Frans.
Ziet er wel leuk uit maar is in zijn geheel geen alternatief voor Photoshop omdat het alleen voor grading en correctie is.

Dat is maar een relatief klein onderdeel van wat je met Photoshop kan doen. Het is meer een alternatief voor de vele, vele, vele varianten die al bestaan in de verschillende app stores.

Overigens is dat vaak ook precies het probleem bij het zoeken van een vervanger: aan sommige programma's is zo enorm lang gewerkt (en plugins overgekocht) dat je niet zomaar even in een paar jaar een alternatief kan neerzetten.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
duvekot schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Al naar Thunderbird gekeken? Open Source van de Mozilla Foundation .. zo veel accounts als je maar wil ..
Zeker, maar ook grijs gebied zoals Firefox dat ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Nu online
TFZ61 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Zeker, maar ook grijs gebied zoals Firefox dat ook is.
Het is dat ik een Chromebook gebruik .. anders had ik het ook gewoon gebruikt. Maar heel grijs vind ik het niet .. zeer licht grijs..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie

Van oorsprong Tsjechië.

Ik gebruik zelf ook al een tijd eM Client, ik vind het erg prettig werken! Spark wordt ook als erg prettig ervaren, kost wel wat:

Ik heb er eerder een blog over geschreven:
https://hosting.nl/blog/a...k-top-3-e-mailprogrammas/

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFZ61
Spykie schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:21:
[...]

Ik gebruik zelf ook al een tijd eM Client, ik vind het erg prettig werken! Spark wordt ook als erg prettig ervaren, kost wel wat:

Ik heb er eerder een blog over geschreven:
https://hosting.nl/blog/a...k-top-3-e-mailprogrammas/
Top! Heb nu eM Client geïnstalleerd, werkt prettig en ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Het is eigenlijk nog "***** lastig om voor sommige dingen een europees alternatief te vinden. Ik heb vandaag geprobeerd een europees serieus alternatief te vinden voor Microsoft Purview. Maar die zijn de afgelopen jaren allemaal opgekocht door USA bedrijven en vallen dus af :|

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:49:
Het is eigenlijk nog "***** lastig om voor sommige dingen een europees alternatief te vinden. Ik heb vandaag geprobeerd een europees serieus alternatief te vinden voor Microsoft Purview. Maar die zijn de afgelopen jaren allemaal opgekocht door USA bedrijven en vallen dus af :|
Purview kan je ook niet los zien van Office 365. Dus aan 365 zit je sowieso vast. En daar zijn ook geen goede EU alternatieven voor (was dat maar zo...). Wat was je plan dan, wel O365 blijven gebruiken maar dan met een andere DLP erop?

[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 09-06-2025 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Ik ken die client niet, maar ik moet zeggen: Als je werkgever blokkeert dat je MS365 op prive computers zet, dan zullen ze ook blokkeren dat je het met een third party client gebruikt via conditional access. Tenminste als ze verstand hebben van waar ze mee bezig zijn. Edit: Oh voor jou werkt het dus wel.. Kennelijk weten ze niet waar ze mee bezig zijn :D

Kan je niet de webversie gebruiken? Dat is sowieso niks anders dan de "nieuwe" outlook. Bij ons kan dat nog terwijl we de third party clients (en de officiele apps op prive PC's) al jaaaren geblokkeerd hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 09-06-2025 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Llopigat schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:01:
[...]

Purview kan je ook niet los zien van Office 365. Dus aan 365 zit je sowieso vast. En daar zijn ook geen goede EU alternatieven voor (was dat maar zo...). Wat was je plan dan, wel O365 blijven gebruiken maar dan met een andere DLP erop?
Purview kan je wel los zien van Microsoft 365 net als dat je Exchange, Teams, SharePoint los kan zien met andere tools kan dit ook met Purview. Momenteel is er geen goed alternatief ben ik met je eens maar was toch eens benieuwd.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 06:51:
[...]
Purview kan je wel los zien van Microsoft 365 net als dat je Exchange, Teams, SharePoint los kan zien met andere tools kan dit ook met Purview. Momenteel is er geen goed alternatief ben ik met je eens maar was toch eens benieuwd.
Maar Exchange, Teams, Sharepoint zijn allemaal onderdelen van M365, dat bedoel ik.

Als je M365 de deur uit doet (want Amerikaans), heb je ook niks meer aan purview. En andersom: waarom zou je alleen Purview willen vervangen? Je zit hoe dan ook aan Amerika vast als je onderdelen van M365 gebruikt. En Purview is gewoon een viewer van de backend (Microsoft Graph). Zelfs als je een third party tool gebruikt zit je data nog steeds in de MS cloud.

Als het doel is om onafhankelijk te worden van Amerikaanse diensten dan heeft het alleen zin als je de hele M365 suite laat vallen.

[ Voor 24% gewijzigd door Llopigat op 10-06-2025 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Llopigat schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:04:
[...]

Ik ken die client niet, maar ik moet zeggen: Als je werkgever blokkeert dat je MS365 op prive computers zet, dan zullen ze ook blokkeren dat je het met een third party client gebruikt via conditional access. Tenminste als ze verstand hebben van waar ze mee bezig zijn. Edit: Oh voor jou werkt het dus wel.. Kennelijk weten ze niet waar ze mee bezig zijn :D

Kan je niet de webversie gebruiken? Dat is sowieso niks anders dan de "nieuwe" outlook. Bij ons kan dat nog terwijl we de third party clients (en de officiele apps op prive PC's) al jaaaren geblokkeerd hebben.
Ik denk dat het om prive mail gaat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
Llopigat schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:25:
[...]
Als het doel is om onafhankelijk te worden van Amerikaanse diensten dan heeft het alleen zin als je de hele M365 suite laat vallen.
Dat kan natuurlijk prima in stukjes.

En zeggen dat er geen alternatieven voor 365 zijn, is natuurlijk een beetje een dooddoener. 365 omvat zo enorm veel Apps dat er inderdaad geen alternatief lijkt te zijn, terwijl gigantisch veel bedrijven maar een klein aantal Apps gebruiken waarvoor meestal een prima alternatief bestaat. Voor Mail, Office, Drive en Teams zijn prima alternatieven.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Spykie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Dat kan natuurlijk prima in stukjes.

En zeggen dat er geen alternatieven voor 365 zijn, is natuurlijk een beetje een dooddoener. 365 omvat zo enorm veel Apps dat er inderdaad geen alternatief lijkt te zijn, terwijl gigantisch veel bedrijven maar een klein aantal Apps gebruiken waarvoor meestal een prima alternatief bestaat. Voor Mail, Office, Drive en Teams zijn prima alternatieven.
Dat is natuurlijk het hele idee van de suite. Dat je denkt dat er geen alternatieven zjin. Telecombedrijven bieden ook het liefste bundels en geven daar kortingen op, maar zodra je die bundels gebruikt heb je minder alternatieven of is het moeilijker om over te stappen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.