Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Een combinatie van dat, de BDS lijst, het feit dat de Rabobank medeverantwoordelijk is voor de stikstof-apocalyps waarin ons land zich bevindt, en ook niet onbelangrijk, het feit dat Triodos de enige bank is waar ik als non-binaire klant echt welkom ben.
Klopt, ASN bank (De Volksbank) zegt hierover op Op weg naar genderinclusiviteit:
[...]

Klant worden

De weg naar genderinclusiviteit vraagt niet alleen om aanpassingen in communicatie, maar ook in onze IT-systemen. De systemen zijn momenteel zo ingericht dat het registreren van een gender verplicht is bij het openen van een bankrekening. Die keuze is beperkt tot man of vrouw. In onze systemen is een registratie van X in het paspoort nog niet mogelijk. Dat betekent voor nu dat we klanten helaas moeten vragen een keuze te maken tussen meneer of mevrouw als aanspreekvorm voor de communicatie die nog niet genderinclusief is. Wanneer je een X in je paspoort hebt en een rekening bij ons opent, nemen we hierover persoonlijk contact met je op.
Ze zijn er dus wel mee bezig.

Mij persoonlijk raakt het niet maar als het me wel zou raken zou ik het ook belangrijk vinden. Is er een specifiek topic op GoT (of website) voor bedrijven die wel werken met non-binaire geslachten, dan is het interessant om daar even naar te linken. Ik zou het niet opnemen als flag, maar in de startpost kan ik er wel naar linken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Triodos(.be) zegt hier zelf over:

[...]

Onze kinderen (dus eigenlijk juridisch wij) hebben een rekening bij deze toko, en als het van een sekte zou zijn zou ik het direct weghalen. Ook een partij zoals bunq (die nu lijken te willen uitbreiden naar de VS 8)7), dank u vriendelijk.
Ja dat is lekker, dus omdat ze het zelf zeggen is het niet waar? Dus WC-eend is ook echt goed? :o

Oké, goed, voor WC-eend maak ik wel een uitzondering 8)

Er is redelijk over geklaagd:
https://www.kwakzalverij....n-steunen-kwakzalverbank/

Of van hier (let op de datums):
In 2013 kreeg Triodos kritiek vanwege de (her)financiering van de Islamitische Universiteit Rotterdam. Uitspraken van de rector van deze instelling over het toepassen van de doodstraf voor homoseksualiteit zouden in contrast staan met de door Triodos voorgestane menselijke waardigheid. Het krediet werd in 2003 verstrekt en "enige tijd" voor januari 2014 door de bank ingetrokken.
Misschien hebben ze zichzelf verbeterd hoor, maar als je in dezelfde lijn misstappen blijft zetten en direct of indirect structureel projecten (publiek of niet) blijft financieren die o.a. dit soort gedachtengoed (zoekwoorden: nazi, spiritual, conspiracy) volgt, dan blijf ik er ver bij vandaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 09-01-2026 15:23 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Jerie
  • Niet online
@Stukfruit, dan gooi je ook alle vrije scholen op een hoop. Natuurlijk, ik ben ze (FvD-fanaten) tegengekomen op de vrije school. Ik ben er zelfs weggegaan omdat men in groep 1 al begon met inflexibel zijn jegens onze (destijds vermeende) autistische dochter. Ook bij Xs4all vroeger kon je zo'n beetje alles hosten. Daar maakte extreemrechts ook gebruik van.
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:55:
[...]

Ah, ik ging er vanuit dat het Canadees was omdat Migicovsky dat ook is. Vraag me af of er echt een product op de markt is dat aan al je wensen voldoet?
Persoonlijk ligt mijn focus op FOSS en Amerikaanse big-tech. Niet-Amerikaans is dan een mooie bijkomstigheid.

Voor het topic ligt de scope iets anders. Het is het wel waard om allerlei grijze gebieden te benoemen, ook in de comments. Ook in de VS gemarginaliseerde groepen benoemen is van belang.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:29:
@Stukfruit, dan gooi je ook alle vrije scholen op een hoop. Natuurlijk, ik ben ze (FvD-fanaten) tegengekomen op de vrije school. Ik ben er zelfs weggegaan omdat men in groep 1 al begon met inflexibel zijn jegens onze (destijds vermeende) autistische dochter. Ook bij Xs4all vroeger kon je zo'n beetje alles hosten. Daar maakte extreemrechts ook gebruik van.
Lees dat kwakzalver-artikel even. Het gaat niet echt om een vrije partij die per ongeluk misbruikt is. Punt is dat er best wel wat zaken voorbij zijn gekomen die niet passen bij iets wat ik zou zoeken als ik zou wegvluchten bij een andere partij.

Waarom wordt een bank die op basis van vreemde denkbeelden gesticht is hier zo makkelijk vrijgesteld van dat werk?

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 09-01-2026 15:44 ]

Dat zit wel Schnorr.

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:43:
[...]

Lees dat kwakzalver-artikel even. Het gaat niet echt om een vrije partij die per ongeluk misbruikt is. Punt is dat er best wel wat zaken voorbij zijn gekomen die niet passen bij iets wat ik zou zoeken als ik zou wegvluchten bij een andere partij.

Waarom wordt een bank die op basis van vreemde denkbeelden gesticht is hier zo makkelijk vrijgesteld van dat werk?
Ik had het al vluchtig doorgelezen.

Op de Wikipedia pagina die je linkt staat ook (uit ongeveer dezelfde tijd):
Triodos scoort volgens de Nederlandse Eerlijke Geldwijzer en de Belgische BankWijzer het beste ten opzichte van andere onderzochte banken op diverse ethische criteria in verband met haar duurzame investeringsbeleid op het vlak van rechten van de mens, klimaatverandering, bonussen, arbeidsrechten, natuur- en dierenwelzijn, wapenhandel, corruptie en transparantie.[26][27] Daarnaast is het beleid en de prestaties van de bank meermaals bekroond:

2000: ISO 14001-certificaat voor het milieumanagementsysteem.[28]
2007: klimaatvriendelijkste bank van Nederland volgens Milieudefensie.[29]
2009: meest duurzame bank ter wereld volgens de Financial Times.[30]
2011: Havelaarprijs van Max Havelaar voor eerlijke handel.[...]
Ze doen dus ook veel goeds. De zaken waar je naar linkt zijn net zo goed gedateerd en belangrijk. Ik ben ook nieuwsgierig hoe ze omgingen met de kritiek en of ze hun leven hebben gebeterd. Publiekelijk afstand nemen van Steiner zie je vaker terug binnen de antroposofische beweging, en gezien hoe mainstream extreemrechts inmiddels is geworden is dat misschien al helemaal zo taktisch niet meer.

Het is ook 2026, wapenhandel of kernwapens is niets om momenteel op tegen te zijn i.v.m. de verdediging van Europa. Dus het is wel degelijk van belang in hoeverre ze gedraaid zijn. Hetzelfde zie je ook (in negatieve zin) bij Amerikaanse big-tech terug. Trump krijgt de macht, en alle diversiteitsprogramma's gaan op de schop. Tot zover de normen en waarden van big-tech. Die blijken gebakken lucht.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:16
Yup

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Jerie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:32:
Ik ben al een hele tijd bezig om stapsgewijs allerlei dingen over te zetten... Maar allemaal wel met pragmatisme.

Neem bijvoorbeeld mijn overstap van Google naar Proton... Mijn oude GMail heb ik nog wel maar is feitelijk niet meer dan een spam box en mijn login voor Google dingen waar ik niet omheen kan zoals voor mijn Android telefoon en mijn auto met Android Automotive. En YouTube... Daar is gewoon geen volwaardig alternatief voor helaas.

Of het uitbannen van Meta... Facebook en Instagram is eenvoudig vanaf te komen, maar Whatsapp helaas niet. Er blijven toch een paar groepen die koppig op Whatsapp blijven zitten, maar verder heb ik die volledig vervangen door Signal en Discord.

Naast Google en Meta zo veel mogelijk de deur uit doen, ben ik ook Vivaldi als browser gaan gebruiken, Qwant als zoekmachine, en heb ik sinds kort geen privé Windows machine meer (daar draait nu Linux Mint op - op mijn andere privé machine draaide ik al heel lang Garuda Llinux). In het zelfde kader ook overgestapt van Rabobank naar Triodos en van Zilveren Kruis / Achmea naar Nationale Nederlanden / CZ en ondersteun ik vooral onafhankelijke journalistieke platforms (De Correspondent, OneWorld, Jacobin). Dingen als Netflix, Amazon en Disney+ had ik al langer eruit, in plaats daarvan steun ik liever onafhankelijke platforms zoals Dropout en Nebula... Ook Spotify opgezegd en in plaats daarvan Deezer en Pocket Casts genomen.

Wat ik doe is allemaal niet perfect (maar perfectie kan ook niet natuurlijk), het gaat stap voor stap, maar ik probeer wel in ieder geval met elke (over)stap die ik zet een stap de goede richting in te doen.
Dank voor je uitgebreide use-cases!

Perfectie is het perfecte voer voor defaitaisme. Dat het moeilijk was en is, dat wisten we al. Zie het artikel van (ik meen De Correspondent?) waar een journalist een maand lang zonder big tech probeert te leven.

Tegen vrijwel alle problemen (en pragmatische oplossingen) die je noemt loop ik ook aan. Qua smartphone heb je AOSP-based, en wil je het meest veilige OS draaien dan draai je GrapheneOS op een Google Pixel. Er zou een grote smartphonefabrikant bezig zijn met GrapheneOS.

Ook ik wil (en ga) nog steeds overstappen van bunq. Gezien ze het internet afstruinen, ga ik lekker niet vertellen waarheen ik ga. Nog niet in ieder geval. ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:15
Ik ging er vanuit dat Samsung = Google = VS, maar Samsung health is los van Google begrijp ik?

Overigens gaat geen Samsung horloge met mijn telefoon werken begreep ik. Zit op dat andere (Amerikaanse) ecosysteem :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Klopt, ASN bank (De Volksbank) zegt hierover op Op weg naar genderinclusiviteit:

[...]

Ze zijn er dus wel mee bezig.

Mij persoonlijk raakt het niet maar als het me wel zou raken zou ik het ook belangrijk vinden. Is er een specifiek topic op GoT (of website) voor bedrijven die wel werken met non-binaire geslachten, dan is het interessant om daar even naar te linken. Ik zou het niet opnemen als flag, maar in de startpost kan ik er wel naar linken.
Wat wat dat betreft wel interessant is, is dat de AVG al 8 jaar in werking is, die burgers het recht geeft om persoonsgegevens die worden opgeslagen te corrigeren, en bedrijven de verplichting geeft die gegevens dan ook te corrigeren... Daarnaast vloeit uit de AVG ook dat bedrijven alleen naar het gender/geslacht/aanhef mogen vragen als dat voor de verleende dienst noodzakelijk is - een gepersonaliseerde aanhef in correspondentie valt daar met name niet onder. Moet je eens zien hoeveel bedrijven dus de wet wat dat betreft overtreden! En al in 2014 publiceerde de Nationale Ombudsman een rapport waarin werd geconcludeerd dat transgender mensen het recht hebben om correct aangesproken te worden, dat is ondertussen ruim 11 jaar geleden... Je zou toch verwachten dat dat genoeg tijd is om systemen aan te passen. Ondertussen ben ik momenteel met de Nationale Ombudsman bezig om te proberen ervoor te zorgen dat de politie die plilcht ook eens serieus gaat nemen! Maar ja dat is een heel ander topic. Laat ik het erbij houden dat het wat dat betreft echt bedroevend gesteld is, zelfs bij overheidsdiensten, ziekenhuizen, banken, verzekeraars, etc...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Jerie
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:25:
[...]

Wat wat dat betreft wel interessant is, is dat de AVG al 8 jaar in werking is, die burgers het recht geeft om persoonsgegevens die worden opgeslagen te corrigeren, en bedrijven de verplichting geeft die gegevens dan ook te corrigeren... Daarnaast vloeit uit de AVG ook dat bedrijven alleen naar het gender/geslacht/aanhef mogen vragen als dat voor de verleende dienst noodzakelijk is - een gepersonaliseerde aanhef in correspondentie valt daar met name niet onder. Moet je eens zien hoeveel bedrijven dus de wet wat dat betreft overtreden! En al in 2014 publiceerde de Nationale Ombudsman een rapport waarin werd geconcludeerd dat transgender mensen het recht hebben om correct aangesproken te worden, dat is ondertussen ruim 11 jaar geleden... Je zou toch verwachten dat dat genoeg tijd is om systemen aan te passen. Ondertussen ben ik momenteel met de Nationale Ombudsman bezig om te proberen ervoor te zorgen dat de politie die plilcht ook eens serieus gaat nemen! Maar ja dat is een heel ander topic. Laat ik het erbij houden dat het wat dat betreft echt bedroevend gesteld is, zelfs bij overheidsdiensten, ziekenhuizen, banken, verzekeraars, etc...
Allerlei instanties hebben nog stokoude systemen (bijvoorbeeld COBOL). Als de database van die stokoude software dan zegt: het is 0 of 1 dan zul je een middleware glue moeten hebben die bij sommige personen die zaak modificeert. Dus bijvoorbeeld 2, ook al zegt de software 0 of 1. Naar buiten toe klopt het dan. Intern ook (zolang de middleware glue (bijv een MITM proxy) wordt toegepast). Alleen in de database zelf on disk niet. Maar niemand die uit die database direct de data haalt. Daar is immers de glue voor. Uiteindelijk kunnen ze door het ontwikkelen van een dergelijke glue ook hun software debuggen en omzetten naar iets recenters. Dat kost veel tijd, uitzoekwerk, en QA... maar... 8 jaar is lang.

• Stukfruit
  • Niet online
Of gewoon dat hele geslacht laten vallen. Een ING, een Rabobank, een PostNL, een verzekeraar, enz. hoeven niet te weten wat of hoe je bent. Je bent aanspreekbaar, simpel.

Als bedrijven hun klanten dan ook weer eens als volwassene beginnen aan te spreken ipv als iemand waar ze vroeger mee geknikkerd hebben (of nog erger: zulk neerbuigends als "wij horen u, maar...") wordt het nog interessanter :)

Maar goed, misschien nog even te veel gevraagd naast onafhankelijkheid van andere landen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 09-01-2026 18:57 ]

Dat zit wel Schnorr.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kunnen we de banken discussie sluiten? Die lijkt me nogal offtopic

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jerie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:15:
Allerlei instanties hebben nog stokoude systemen (bijvoorbeeld COBOL). Als de database van die stokoude software dan zegt: het is 0 of 1 dan zul je een middleware glue moeten hebben die bij sommige personen die zaak modificeert. Dus bijvoorbeeld 2, ook al zegt de software 0 of 1. Naar buiten toe klopt het dan. Intern ook (zolang de middleware glue (bijv een MITM proxy) wordt toegepast). Alleen in de database zelf on disk niet. Maar niemand die uit die database direct de data haalt. Daar is immers de glue voor. Uiteindelijk kunnen ze door het ontwikkelen van een dergelijke glue ook hun software debuggen en omzetten naar iets recenters. Dat kost veel tijd, uitzoekwerk, en QA... maar... 8 jaar is lang.
Tja ik ben ook een Tweaker dus ik begrijp dat soort technische beperkingen maar al te goed. Maar sinds wanneer is "het systeem kan het niet" een goede reden om je niet aan de wet te houden?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:11:
[...]

Een combinatie van dat, de BDS lijst, het feit dat de Rabobank medeverantwoordelijk is voor de stikstof-apocalyps waarin ons land zich bevindt, en ook niet onbelangrijk, het feit dat Triodos de enige bank is waar ik als non-binaire klant echt welkom ben.
Ik hou niet van dit soort stemmingmakerij en napraterij.
Stikstof is geen vergif maar een belangrijk element waar niemand zonder kan.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16:59
nokiaan958GB schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Ik hou niet van dit soort stemmingmakerij en napraterij.
Stikstof is geen vergif maar een belangrijk element waar niemand zonder kan.
Het probleem is dan ook niet stikstof maar stikstofverbindingen en dan met name ammoniak. Dat mag ondertussen toch bekend geacht worden na jarenlange discussie.

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:14:
Ik heb bij de keuze voor een nieuw sporthorloge specifiek gezocht naar een niet-Chinees en niet-Amerikaanse optie. Valt niet mee, want zoals Suunto (Fins) is net gekocht door China en Polar (ook Fins) doet niet alles netjes in de EU. Garmin is verder een optie, met ook niet helemaal EU-focus. Heb nu in ieder geval een Polar om de pols hangen ipv Apple Watch. Ook al koppelt die wel met een iPhone.

Tis in ieder geval een afweging die mee weegt.

Edit: Deense speakers gekocht (Dynaudio, wel Chinese investeerder erin inmiddels) en een Engelse receiver (Arcam), paar jaar terug.
Afhankelijk van je wensen voor een sporthorloge heeft Withings misschien goede opties, hun Scanwatch 2 is fantastisch voor health tracking maar zal mogelijk te beperkt zijn voor je sportwensen.

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:41
Homeland schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Afhankelijk van je wensen voor een sporthorloge heeft Withings misschien goede opties, hun Scanwatch 2 is fantastisch voor health tracking maar zal mogelijk te beperkt zijn voor je sportwensen.
Withings is inderdaad een mooi Europees merk (France volgens mij) voor health tracking, echter voor sporten inderdaad wel wat beperkt.

Smarthomer | Home Assistant

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40
(jarig!)
Vraagje voor jullie. Hoe kijken jullie tegen iFixit aan? Dat is een Amerikaans bedrijf en toch heeft het erg fijne diensten.

Strava | AP | IP | AW

• Jerie
  • Niet online
Webgnome schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:39:
Vraagje voor jullie. Hoe kijken jullie tegen iFixit aan? Dat is een Amerikaans bedrijf en toch heeft het erg fijne diensten.
The good guys. Voor milieu, voor portemonnee, en tegen afhankelijkheid big tech. Commercieel is niet per definitie slecht.

iFixit GmbH is een Duitse dochter. Als je iets bij eu.fixit.com zou bestellen, dan komt het daarvandaan. Ook de garantie is Duits / EU. Overigens is eu.ifixit.com qua inventory iets minder compleet dan VS variant.

De guides hebben de volgende licentie: Creative Commons BY-NC-SA.

De repair kits komen indirect uit China, maar als je bij AliExpress (of iets soortgelijks) gaat shoppen dan is het hit & miss qua kwaliteit. Bij iFixit weet je dat het een goede kwaliteit is, en dat de documentatie klopt. Zijn alle repair kits uit China slecht? Welnee.

Stopt iFixit morgen, dan hebben we alle guides nog in deze licentie, en de repair kits zullen dan direct uit China komen.

Qua risicoanalyse is afhankelijkheid van dit bedrijf dus zeer laag. Ongeveer hetzelfde niveau als Wikipedia (Wikimedia). Want ze leveren een dienst op basis van open content, en geen: software, clouddienst, en de hardware die ze leveren komt eigenlijk uit China. Mocht de VS de right to repair beweging dwarsbomen, dan zie ik die simpelweg verplaatsen naar Europa. Hetzelfde geldt voor organisaties zoals Wikimedia, Tor, Mozilla, Signal, ...

Die laatste drie leveren wel diensten en software; daardoor hoger risico. Dat Mozilla nog in San Francisco zit, vind ik onverteerbaar: peperhoge huur, en dit opkomende fascisme gaat niet verdwijnen. Signal dreigt EU zelfs te verlaten wanneer men Chat Control in zou voeren, aldus CEO Meredith Whittaker in Buitenhof.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 12-01-2026 10:39 . Reden: content is open verduidelijking ]

• Homeland
  • Niet online
BaseBoyNL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 00:55:
[...]

Withings is inderdaad een mooi Europees merk (France volgens mij) voor health tracking, echter voor sporten inderdaad wel wat beperkt.
Erg goed merk, maken echt goede producten, we hebben hier in huis ondertussen 2 horloges die 24/7 gedragen worden, een weegschaal en een bloeddrukmeter, werkt allemaal perfect samen.

• Jerie
  • Niet online
nieuws: Investeringsmaatschappij neemt Zwitserse privacychatdienst Threema over

Duitse investeringsmaatschappij. Zitten in Frankfurt.

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:29

nlboy

Alles kitz?

Er bestaat nog geen alternatief voor LinkedIn toch? Ik zag nog geen opties staan in de startpost. Hopelijk komt daar binnenkort iets Europees voor.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:24
nlboy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:59:
Er bestaat nog geen alternatief voor LinkedIn toch? Ik zag nog geen opties staan in de startpost. Hopelijk komt daar binnenkort iets Europees voor.
In de Duits-sprekende wereld is Xing een tijd populair geweest.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:29
nlboy schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:59:
Het alternatief voor LinkedIn is geen LinkedIn. Sowieso is het platform als professioneel netwerk medium behoorlijk aan verval onderhevig, en dreigt meer een sociaal medium te worden. Dáár zijn natuurlijk wél alternatieven voor.

Voor mij is het rendement van een LinkedIn-profiel te laag gebleken, en ik heb die verwijderd zonder over te stappen naar een nieuw medium.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:14:
[...]

Het alternatief voor LinkedIn is geen LinkedIn. Sowieso is het platform als professioneel netwerk medium behoorlijk aan verval onderhevig, en dreigt meer een sociaal medium te worden. Dáár zijn natuurlijk wél alternatieven voor.

Voor mij is het rendement van een LinkedIn-profiel te laag gebleken, en ik heb die verwijderd zonder over te stappen naar een nieuw medium.
Dit ligt echt extreem aan je functie en rol. Voor bijv. een accountmanager, recruiter, business developer gaat dit helaas niet op.

Dat gezegd hebbende, mensen in zo'n positie zijn ook heel erg afhankelijk van het netwerkeffect. En bij een lock-in medium zoals LinkedIn houdt het netwerk op waar de site ophoudt. Xing is Duits en komt nog het dichtst in de buurt denk ik, maar dat zou ik er persoonlijk vooral naast gebruiken om bereik te vergroten en zo'n platform in het zadel te helpen. Maar geen fediverse dus ook verre van ideaal.

Puur voor het vinden van een baan of medewerker: https://magnet.me/ (Nederlands, junior/medior), of natuurlijk https://tweakers.net/carriere/it-banen/zoeken/ (tech en ik geloof meer operationeel).

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:29
TheZeroorez schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:44:
Dit ligt echt extreem aan je functie en rol. Voor bijv. een accountmanager, recruiter, business developer gaat dit helaas niet op.
Ik denk dat je natuurlijk wel onderscheid moet maken tussen privaat- en professioneel gebruik - hoewel ik moet toegeven dat dat onderscheid in het geval van LinkedIn bijzonder vaag is. Je wordt bij veel werkgevers geacht je private LinkedIn account te gebruiken voor zaken die je uit hoofde van je functie uitvoert. Da's op zijn minst raar te noemen.

Maar goed. Ik doelde inderdaad op privaat gebruik.

Waar ik weinig over kan zeggen is zzp'ers die voor opdrachten veelal van het netwerkeffect van LinkedIn afhankelijk zijn. Voor hen kan ik me voorstellen dat geen LinkedIn inderdaad geen alternatief is. Het Netwerkeffect zorgt er gewoon voor dat LinkedIn de plaats is waar dat allemaal gebeurd.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vergelijkbaar met chatapps, maar dan nog een tikkeltje erger. De grootte van het platform bepaalt de bruikbaarheid van de zaken die je op zo’n platform wil doen.

Have you tried turning it off and on again?

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Helixes schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:51:
[...]
Je wordt bij veel werkgevers geacht je private LinkedIn account te gebruiken voor zaken die je uit hoofde van je functie uitvoert. Da's op zijn minst raar te noemen.
Gaat dat niet in tegen de AVG....

Wie du mir, so ich dir.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
eheijnen schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:29:
[...]

Gaat dat niet in tegen de AVG....
Waarom zou dat zo zijn?

• Stukfruit
  • Niet online
https://www.theverge.com/...ple-google-run-by-cowards

Nog een goede reden om ook maar eens de app stores naar buiten te schoppen.
They sold their principles for power, and now they don’t even control their own companies.
Oftewel: als je rijk of oplichter bent kun je dingen in de app stores zetten, zelfs als het alle regels overtreedt.

Dus nu hebben die hele stores eigenlijk geen nut meer.

Dat zit wel Schnorr.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:30
Mooi topic.. Ik ben ook bezig met een geplande US-CN detox (zolang dat mogelijk is). Dit zijn de vermoedelijke eerste stappen:

Gmail --> Proton (nb. Gmail als backup voor login op diverse sites)
Facebook - Instagram - Whatsapp --> Opzeggen en account wissen --> signal en sms
Snapchat --> Opzeggen
LinkedIn --> opzeggen (90% reklame en niet nodig in functie)
Windows / Office --> Linux en LibreOffice (voor mijn werk is dit geen optie)
Gmaps --> Tomtom (heb dit 2 weken getest en werkt eigenlijk prima met goede traffic info)
Youtube --> Dit ga ik waarschijnlijk missen maar als het helpt bereid om dit ook op te zeggen.

In de praktijk zijn dit dus 95% van de meest gebruikte apps. Hoe hebben andere dit aangepakt? Gewoon alles opzeggen en verdergaan? Is en alternatief om eerst alles gewoon te deactiveren voor een paar maanden om te kijken of de alternatieven daadwerkelijk goed genoeg zijn?

Overigens is een bijkomend voordeel dat schermtijd waarschijnlijk drastisch minder wordt. Ik heb bij de keuze van een nieuwe auto ook bewust gekozen voor een auto met focus op rijden en niet een 24" TV scherm in het midden :)

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:41
Rene schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:05:
Mooi topic.. Ik ben ook bezig met een geplande US-CN detox (zolang dat mogelijk is). Dit zijn de vermoedelijke eerste stappen:

Facebook - Instagram - Whatsapp --> Opzeggen en account wissen --> signal en sms
Snapchat --> Opzeggen
Gmaps --> Tomtom (heb dit 2 weken getest en werkt eigenlijk prima met goede traffic info)
Youtube --> Dit ga ik waarschijnlijk missen maar als het helpt bereid om dit ook op te zeggen.

In de praktijk zijn dit dus 95% van de meest gebruikte apps. Hoe hebben andere dit aangepakt? Gewoon alles opzeggen en verdergaan? Is en alternatief om eerst alles gewoon te deactiveren voor een paar maanden om te kijken of de alternatieven daadwerkelijk goed genoeg zijn?

Overigens is een bijkomend voordeel dat schermtijd waarschijnlijk drastisch minder wordt. Ik heb bij de keuze van een nieuwe auto ook bewust gekozen voor een auto met focus op rijden en niet een 24" TV scherm in het midden :)
Ik ben al een flinke tijd geleden gestopt met social media (op linkedin na). Eerste stap bij mij was app verwijderen, account heb je dan nog zodat je veilig kan "terug vallen" als dat nodig is. Na een paar maanden heb ik toen uiteindelijk het account verwijderd omdat ik merkte dat ik er geen behoefte meer aan had.

TomTom gebruik ik inmiddels al zo'n 1.5 jaar in de auto. Op m'n mobiel gebruik ik wel nog steeds GM om snel dingen te zoeken, daarvoor is TomTom helaas geen alternatief.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:35
greg-a schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Ik ben al een flinke tijd geleden gestopt met social media (op linkedin na). Eerste stap bij mij was app verwijderen, account heb je dan nog zodat je veilig kan "terug vallen" als dat nodig is. Na een paar maanden heb ik toen uiteindelijk het account verwijderd omdat ik merkte dat ik er geen behoefte meer aan had.

TomTom gebruik ik inmiddels al zo'n 1.5 jaar in de auto. Op m'n mobiel gebruik ik wel nog steeds GM om snel dingen te zoeken, daarvoor is TomTom helaas geen alternatief.
Ik zou de accounts niet verwijderen .. wel helemaal leeg maken .. maar laten bestaan zodat er niet iemand anders kan gaan claimen "greg-a" te zijn bijvoorbeeld.

• Jerie
  • Niet online
Rene schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:05:

Snapchat --> Opzeggen

Tip: doe voor je opzegt een takeout. Er is software die deze vervolgens kan parsen en importeren, afhankelijk van de dienst.

• nlboy
  • Laatst online: 10:29

nlboy

Alles kitz?

greg-a schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:32:
[...]

Ik kan je CoMaps (app-only) als Mapy.com (app en web) aanbevelen als alternatief voor GM. Beide werken redelijk goed om adressen en POI's op te zoeken. Mapy.com bevat ook reviews en openingstijden.

@Jerie Kan jij misschien
CoMaps (wereldwijde samenwerking, fork van Organic Maps ivm bestuurconflict)
Mapy.com (Tsjechië)
toevoegen aan de Navigatie lijst? Beide gebruiken OSM als bron.

[ Voor 19% gewijzigd door nlboy op 15-01-2026 08:39 ]

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

duvekot schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Ik zou de accounts niet verwijderen .. wel helemaal leeg maken .. maar laten bestaan zodat er niet iemand anders kan gaan claimen "greg-a" te zijn bijvoorbeeld.
Voor een BN'er of zo kan ik me daar nog wat bij voorstellen, maar voor een random persoon? Nee. Ik had alleen FB en Twitter. Keer een export gedaan en account laten verwijderen, tel ik ook niet meer mee als gebruiker. En mocht iemand zich toch voordoen als mij; de mensen die me kennen weten dat ik dat niet ben.

Verder hoop ik dat Proton snel met die Android contactenmanager komt.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
SayWhatAgain! schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:29:
[...]
En mocht iemand zich toch voordoen als mij; de mensen die me kennen weten dat ik dat niet ben.
Dat vind ik wel een aparte voor mensen die hun privacy serieus nemen. Als iemand jouw data wil misbruiken, zijn dat zelden je vrienden..

• Stukfruit
  • Niet online
Lankman schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:59:
[...]

Dat vind ik wel een aparte voor mensen die hun privacy serieus nemen. Als iemand jouw data wil misbruiken, zijn dat zelden je vrienden..
Maar wel steeds vaker vrienden, kennissen of familie die worden nagedaan door degene die dit uitbuit :Y

Laatst kreeg ik nog een tekstbericht om me te informeren dat mijn dochter een nieuw telefoonnummer had en de oude kon weg.

Twist: ik heb geen dochter...

Dat zit wel Schnorr.

• duvekot
Stukfruit schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:16:
[...]
Twist: ik heb geen dochter...
offtopic:
weet je dat zeker? >:)

• Stukfruit
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:25:
[...]
offtopic:
weet je dat zeker? >:)
offtopic:
Voor zover ik weet :+ Maar dan is een bericht over een oud telefoonnummer dus ook niet logisch :p

Dat zit wel Schnorr.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Lankman schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:59:
[...]

Ik bedoel dat als iemand zich voordoet als mij op (a)sociale media en vrienden of familie benadert, dan weten zij sowieso dat ik dat niet ben.
Ik wil überhaupt niet gelieerd zijn aan dat soort bedrijven en ik laat me niet 'gijzelen' om een account te behouden omdat anders iemand wel eens misbruik kan maken van jouw niet-geverifieerde identiteit op een anoniem platform.

• R_Zwart
SayWhatAgain! schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Voor een BN'er of zo kan ik me daar nog wat bij voorstellen, maar voor een random persoon? Nee. Ik had alleen FB en Twitter. Keer een export gedaan en account laten verwijderen, tel ik ook niet meer mee als gebruiker. En mocht iemand zich toch voordoen als mij; de mensen die me kennen weten dat ik dat niet ben.
.
Je zou ook juist niet je account kunnen verwijderen. Dan kost het zel we resources maar als er geen activitieit meer is, is jouw data op een gegeven niets meer waard. Adverteerders willen actuele data.

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:07
Het was even zoeken maar ik heb Proton Pass als password manager voor de Ecosia browser in kunnen stellen. Vanuit Firefox heb ik de inloggegevens in Proton Pass kunnen zetten.

Make Europe Great Again

• Jerie
  • Niet online
R_Zwart schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:08:
[...]

Je zou ook juist niet je account kunnen verwijderen. Dan kost het zel we resources maar als er geen activitieit meer is, is jouw data op een gegeven niets meer waard. Adverteerders willen actuele data.
(Wellicht past deze discussie beter in een 'persoonlijk privacy topic'.)

Mja, wat voor resources doel je op? Die paar kB aan database entries doet ze niets. Misschien 20 tot 30 jaar geleden.

Het feit is en blijft dat er geen koppeling zal zijn tussen de username (waarvan men vermoed dat jij dat bent) en jouw verdere PII die men niet zomaar toe zou mogen voegen (zoals email adres). Daarom moet je bij fatsoenlijke diensten ook bewijzen dat het email adres onder jouw beheer staat. Doet men vaak met een OTP. Vervolgens kun je email aan OTP hangen. Nadeel is wel dat een fatsoenlijke dienst deze kan MITMen. NSA kon dat al tijdens Snowden onthullingen. Rond die tijd had je natuurlijk ook opkomst van de evil twin methode, maar dankzij HTTP over TLS (HTTPS), cerificate pinning (o.a. HSTS) is dat minder effectief. Al proberen de Russen het nog steeds in Den Haag :+ iets als SSO en PEBCAK blijven ook gevaarlijke risico's.

Als deze dienst(en) niet in je risicoanalyse worden meegewogen dan is email ook voor jouw bekenden een adequate methode om uit te vinden dat jij het zou zijn. Maar een dienst als Signal is dat ook, mits de gebruiker van de smartphone ook de eigenaar is. Er zijn siruaties denkbaar waarbij dat niet het geval is (denk aan diefstal).

Het hele geintje van doxen is low effort OSINT omdat de PII lang en breed in allerlei pastes staan die je gratis op darknet kunt verkrijgen. Er valt weinig tegen te beginnen, behalve wanneer je vanaf dag 0 aan je OPSEC werkt, en daar geen fouten in maakt (gepakte criminelen maken er altijd fouten in, en die hebben er groot belang bij dat niet te doen; dus de kans dat jij er fouten in maakt is aanwezig). Nu ook weer is een complete DB van alle Reddit content gelekt. Ik meen 3 TB. Pareltje om in te graaien, ook al zit er geen PII uit Reddit's DB tussen (scraping).

Ik heb ooit een zeer bekende Nederlandse website gescraped. Eitje, en wat je zoal tegen komt in de data daar valt je mond van open. Ook hoe eenvoudig het ging. Geestig genoeg heeft ProtonVPN toen maatregelen getroffen. Maar de drie andere VPN diensten die ik gebruikte deden niets, en de website in kwestie ook niets. Helemaal niets. Wat deze toko wel deed was af en toe oude profielen vernietigen. Uiteindelijk heb ik de data moeten vernietigen, want AVG.

Mijn punt is gedraag je je net als alle Nederlanders dan zit je in diverse pastes. Wil je opvallen, dan val je op met OPSEC waarbij je tracht geen of weinig sporen achter te laten. Een good effort die uiteindelijk zal falen.

Voorbeeld: Kees in 'Instagram stopt ongevraagde resetmails die 'externe partij' kon sturen' tegen deze aanval kun je catch-all gebruiken. Username+hash. Vervolgens alles dat binnenkomt zonder een hash blokkeren, en de hash koppelen aan één enkele dienst. Specifiek bij gebruik Gmail kun je ook punten (dots) toevoegen in je gebruikersnaam omdat Google zich niet houdt aan de RFC. Catch-all wordt door alle fatsoenlijke MTAs ondersteunt. Je hebt ook diensten die je email forwarden. Dan kom je uiteindelijk uit op een soortgelijke oplossing, with a catch: waar staat die forwarder? En dan kom ik weer uit bij die post over Stalwart: Xanthorax in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten" zeer volledig qua standaarden en implementaties (ik ken alle RFC getallen niet uit mijn hoofd maar SMTP, IMAP, JMAP, CalDAV/CardDAV, DMARC, DKIM, IPv6, FOSS, geschreven in Rust.) Wil je performance bijhouden, dan moet je licentie afnemen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:14

DropjesLover

Dit dus ->

Wat is een goed Google maps alternatief dat goed werkt op zowel mobiel (lopen in steden en fiets) als Android Auto?
De integratie van Google maps met OV is ook handig als one-stop-shop, maar 9292OV en lokale apps zullen ook wel werken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:32
DropjesLover schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:05:
Wat is een goed Google maps alternatief dat goed werkt op zowel mobiel (lopen in steden en fiets) als Android Auto?
De integratie van Google maps met OV is ook handig als one-stop-shop, maar 9292OV en lokale apps zullen ook wel werken.
Android app dan (gezien je ook naar Android Auto vraagt)? Ik gebruik zelf (sporadisch) OsmAnd, en dat werkt ("gewoon"). Begreep laatst wel dat je voor Android Auto een abo moet hebben. Maar daar kwam ik achter nadat ik het als test had opgestart en gebruikt (ritje van A naar B door het dorp).

Edit:
Owja, heb geen ervaring met wandelen en fietsen. Maar die opties zitten wel in de app. (Incl dat je allemaal eigen instellingen kunt maken per "type". Dus bv wel spraak bij auto maar niet bij fiets etc).

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 16-01-2026 19:06 ]

• Jerie
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:05:
Ik zou zeggen zie de startpost en dan 'Maps en navigatie', en dan iets wat op OSM is gebaseerd. OsmAnd~ schijnt goed te zijn.

Misschien heb je ook hier iets aan: https://old.reddit.com/r/...rom_gmaps_but_it_is_very/

Verder zijn er verschillende use cases:

Auto
OV
Fiets
Voetganger
OSINT (Google Earth)

Voor Auto zou je eens kunnen kijken naar Sygic. Die kost iets van 25 EUR/jaar. Maps van TomTom/OSM.

Voor fiets/voetganger kun je eens kijken naar Organic Maps: https://f-droid.org/en/packages/app.organicmaps/

Voor OV zou Transportr kunnen werken, heb ik niet getest https://f-droid.org/en/packages/de.grobox.liberario/ want ik gebruik de NS app voor OV. Die heeft ook ondersteuning voor andere OV.

Wil je Google Maps gebruiken https://f-droid.org/en/packages/us.spotco.maps/ die zou je aan kunnen zetten als je je wijk uit bent, en over een VPN kunnen routen. Wel je scherm aan laten staan.

Ik vind de TTS vaak niet al te best. Maar over stemmen heb ik goed nieuws. Modellen kunnen inmiddels prima efficiënt TTS regelen. Zie bijvoorbeeld voor een efficiënte https://kyutai.org/tts

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:14

DropjesLover

Dit dus ->

Jerie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:49:
[...]

Ik zou zeggen zie de startpost en dan 'Maps en navigatie', en dan iets wat op OSM is gebaseerd. OsmAnd~ schijnt goed te zijn.

Misschien heb je ook hier iets aan: https://old.reddit.com/r/...rom_gmaps_but_it_is_very/

Verder zijn er verschillende use cases:

Auto
OV
Fiets
Voetganger
OSINT (Google Earth)

Voor Auto zou je eens kunnen kijken naar Sygic. Die kost iets van 25 EUR/jaar. Maps van TomTom/OSM.

Voor fiets/voetganger kun je eens kijken naar Organic Maps: https://f-droid.org/en/packages/app.organicmaps/

Voor OV zou Transportr kunnen werken, heb ik niet getest https://f-droid.org/en/packages/de.grobox.liberario/ want ik gebruik de NS app voor OV. Die heeft ook ondersteuning voor andere OV.

Wil je Google Maps gebruiken https://f-droid.org/en/packages/us.spotco.maps/ die zou je aan kunnen zetten als je je wijk uit bent, en over een VPN kunnen routen. Wel je scherm aan laten staan.

Ik vind de TTS vaak niet al te best. Maar over stemmen heb ik goed nieuws. Modellen kunnen inmiddels prima efficiënt TTS regelen. Zie bijvoorbeeld voor een efficiënte https://kyutai.org/tts
Maps is 1 ding, maar ook gebruik in de Android Auto inclusief verkeersdrukte is wat anders.
TomTom lijkt wel aardig te werken, maar nog met bugjes. De site pusht naar TomTom Go Pro voor vrachtwagenchauffeurs, dat is niet de bedoeling.
Ik weet van vroeger dat TomTom ook producten had voor op de fiets, maar is dat nu geïntegreerd of niet, kan ik niet vinden. Je zou zeggen, de functionaliteit van Google Maps namaken is niet zo moeilijk...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Jerie
  • Niet online
Bedoel je Wikipedia: TomTom AmiGO?

Google Maps heeft veel crowdsourced content (Apple Maps tegenwoordig ook). Het enige alternatief daarvoor is v.z.i.w. OSM (en je eigen contributies op deze proprietary platformen verwijderen!!). Karta is bijvoorbeeld Portugees: https://ndrive.com/product/karta-gps ze hebben een online en offline applicatie.

Sygic vergelijking die ik vond:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/dz3svk1nbgoe1.png

Voor KDE (een Linux/*nix desktop), Windows en macOS is er Marble https://marble.kde.org de Android versie lijkt me out of date, al is er wel een versie voor Plasma Mobile https://plasma-mobile.org/apps/

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:09
knakworst schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Goede post, ik begrijp je Spotify overweging maar die is natuurlijk wel Europees. Voordat iedereen hier Spotify inruilt voor Tidal of Apple Music >:)
Toch zijn dit moeilijke keuzes met mitsen en maren. Mijn vrouw is inmiddels ook overtuigd dat we Spotify vaarwel gaan zeggen, om meerdere principiële redenen. En dan zijn de Europese alternatieven dus Deezer of Qobuz. Maar de eerste betaalt de artiesten niet veel beter dan Spotify zelf en bij de tweede heb ik de nodige twijfels over de catalogus. Er schijnt nogal eens muziek te verdwijnen. Dus dan is het Amerikaanse alternatief toch best aanlokkelijk.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:02
[...]
Voor fiets ben ik erg te spreken over Naviki (Duits).
Of natuurlijk die van onze eigen fietsersbond

[ Voor 18% gewijzigd door dixet op 17-01-2026 12:52 ]

• R_Zwart
D-e-n schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:54:
[...]

Toch zijn dit moeilijke keuzes met mitsen en maren. Mijn vrouw is inmiddels ook overtuigd dat we Spotify vaarwel gaan zeggen, om meerdere principiële redenen. En dan zijn de Europese alternatieven dus Deezer of Qobuz. Maar de eerste betaalt de artiesten niet veel beter dan Spotify zelf en bij de tweede heb ik de nodige twijfels over de catalogus. Er schijnt nogal eens muziek te verdwijnen. Dus dan is het Amerikaanse alternatief toch best aanlokkelijk.
Spotify is Zweeds.

• D-e-n
Ja. Maar ze betalen artiesten slecht en er was ook al een dingetje met ICE advertenties. Plus de promotie van AI muziek die nu niet echt de artiest dient. Ik schat ze qua moraal niet beter in dan Amazon.

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:07
D-e-n schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:00:
[...]

Ja. Maar ze betalen artiesten slecht en er was ook al een dingetje met ICE advertenties. Plus de promotie van AI muziek die nu niet echt de artiest dient. Ik schat ze qua moraal niet beter in dan Amazon.
Maar daar gaat het hier niet om in dit topic.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:24
Wat wel mee kan spelen, en dat wist ik niet, is dat Spotify een donatie heeft gedaan aan Trump:
Donald Trump donation
In 2025, Spotify donated $150,000 to President Donald Trump's inauguration ceremony, as well as hosted an inauguration-related brunch.
Wikipedia: Spotify
https://www.avclub.com/spotify-donald-trump-brunch

Edit: @Gr4mpyC3t hieronder: ik blijf zelf voorlopig ook nog bij Spotify. Bovenstaande zette me wel aan het denken. En éénieder moet zelf stapjes zetten in deze transitie en bepalen waar de grens ligt. Zolang het maar bewuste keuzes zijn, en niet zoals voorheen vanuit gemakzucht.

[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 17-01-2026 19:35 ]

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:11:
Wat wel mee kan spelen, en dat wist ik niet, is dat Spotify een donatie heeft gedaan aan Trump:

[...]

Wikipedia: Spotify
https://www.avclub.com/spotify-donald-trump-brunch
En toch, in het belang van Europese spelers met marktaandeel, blijf ik bij Spotify. Wat is het alternatief dat ook nog eens beetje lekker werkt en een fatsoenlijke app heeft? Misschien Deezer, maar dat trekt me niet echt aan of zo.

• D-e-n
Arjantje72 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Maar daar gaat het hier niet om in dit topic.
De discussie begon met iemand die naast het vermijden van Amerikaanse waar ook Spotify had gedumpt. In reactie hierop werd opgemerkt dat het dan niet de bedoeling is dat mensen naar Amerikaanse diensten als Tidal of Apple gaan.

Dat laatste klopt natuurlijk vanuit de stelling in het topic redenerend dat we met zijn allen Europese waar moeten steunen om minder afhankelijk te zijn van de VS en China. Maar als een bedrijf (Spotify) dan de uiteindelijke veroorzaker van de huidige vijandigheid van de VS steunt dan is dat bedrijf wat mij betreft net zo'n groot probleem. Of misschien nog wel groter: niet alle Amerikaanse bedrijven zijn gevaarlijk geboefte natuurlijk. Ik wilde dus enkel aangeven dat het maken van de juiste keuze niet altijd zwart-wit en/of simpel is.

Overigens stappen wij dus het liefst over naar Deezer of Qobuz en die hebben allebei hun plussen en minnen maar wat mij betreft veel minder minnen dan Spotify.

Ps. Maar alles gaat met kleine stapjes. Niemand kan het perfect doen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 17-01-2026 20:36 ]

• D-e-n
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:25:
[...]
Misschien Deezer, maar dat trekt me niet echt aan of zo.
Hoe bedoel je dat? In de reviews wordt vaak gemeld dat de dienst het meest op Spotify lijkt. Ik vind de geringe bijdrage aan de artiest een dikke min maar Spotify is daarin nog slechter.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:51
D-e-n schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 00:54:
[...]

Ieder z'n eigen redenen natuurlijk maar het helpt de discussie niet als je niet verder uitweidt over de "meerdere principiële redenen".

Hier overigens een tevreden Deezer gebruiker, al jaren lang. En volgens deze link: https://edmranks.com/high...rms-for-royalty-payments/ betalen ze idd meer dan Spotify.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• D-e-n
Ramon schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:49:
[...]

Ieder z'n eigen redenen natuurlijk maar het helpt de discussie niet als je niet verder uitweidt over de "meerdere principiële redenen".
Ik vond het vanwege het onderwerp van dit topic niet zo belangrijk. Het ging mij om de alternatieven. De redenen staan echter een paar reacties eronder.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:17:
[...]

Hoe bedoel je dat? In de reviews wordt vaak gemeld dat de dienst het meest op Spotify lijkt. Ik vind de geringe bijdrage aan de artiest een dikke min maar Spotify is daarin nog slechter.
Toegegeven, ik heb al jaren Spotify en nooit naar iets anders gekeken. Volgens mij kreeg je Deezer destijds bij een T-Mobile abonnement of zo, en ik weet nog dat ik na 10 minuten helemaal klaar was met die app. Het aanbod was in die tijd ook niet al te best, maar het is al flink wat jaren geleden. Misschien tegenwoordig onterecht... ;)

• Jerie
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:15:
[...]

De discussie begon met iemand die naast het vermijden van Amerikaanse waar ook Spotify had gedumpt. In reactie hierop werd opgemerkt dat het dan niet de bedoeling is dat mensen naar Amerikaanse diensten als Tidal of Apple gaan.

Dat laatste klopt natuurlijk vanuit de stelling in het topic redenerend dat we met zijn allen Europese waar moeten steunen om minder afhankelijk te zijn van de VS en China. Maar als een bedrijf (Spotify) dan de uiteindelijke veroorzaker van de huidige vijandigheid van de VS steunt dan is dat bedrijf wat mij betreft net zo'n groot probleem. Of misschien nog wel groter: niet alle Amerikaanse bedrijven zijn gevaarlijk geboefte natuurlijk. Ik wilde dus enkel aangeven dat het maken van de juiste keuze niet altijd zwart-wit en/of simpel is.

Overigens stappen wij dus het liefst over naar Deezer of Qobuz en die hebben allebei hun plussen en minnen maar wat mij betreft veel minder minnen dan Spotify.

Ps. Maar alles gaat met kleine stapjes. Niemand kan het perfect doen.
Spotify is voor hun CDN in 2016 van AWS (S3) naar GCP geswitched om kosten te besparen. Het betrof destijds 3 PB (3k TB) aan data. Hun eigen servers zijn toen ook naar GCP gegaan.

Zie dit artikel van 2016: https://engineering.atspo...aging-machines-at-spotify de beslissing was genomen in 2015.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:09
Ik ben van Spotify, via Tidal vanwege de betaling van de artiesten, bij Qobuz beland ivm betaling artiesten en Europees. Zolang je qua muziek niet enorm niche zoekt en weet wat je wilt horen is het echt perfect.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
DropjesLover schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:41:
[...]

Maps is 1 ding, maar ook gebruik in de Android Auto inclusief verkeersdrukte is wat anders.
TomTom lijkt wel aardig te werken, maar nog met bugjes. De site pusht naar TomTom Go Pro voor vrachtwagenchauffeurs, dat is niet de bedoeling.
Ik weet van vroeger dat TomTom ook producten had voor op de fiets, maar is dat nu geïntegreerd of niet, kan ik niet vinden. Je zou zeggen, de functionaliteit van Google Maps namaken is niet zo moeilijk...
Het is jammer dat ANWB Onderweg als afgekeurd in de startpost staat, die app werkt namelijk net zo goed als Maps. Ook met verkeersdrukte. Achterliggend gebruikt het TomTom en OpenStreetMap maar vanwege de Mapbox SDK integratie wordt de app afgekeurd.

March of the Eagles

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:28:
[...]

Het is jammer dat ANWB Onderweg als afgekeurd in de startpost staat, die app werkt namelijk net zo goed als Maps. Ook met verkeersdrukte. Achterliggend gebruikt het TomTom en OpenStreetMap maar vanwege de Mapbox SDK integratie wordt de app afgekeurd.
Perfect is de vijand van goed. Je kunt bij afkeuringen kijken naar beweegredenen en dan een genuanceerde afweging maken. Voor ANWB Onderweg kiezen is nog altijd een vooruitgang t.o.v. Amerikaanse big tech. Zelf zoek ik met Mistral (LLM) en Kagi (Amerikaans, private owned, CEO Kroaat). Een verbetering t.o.v. Google, OpenAI, Grok, Microsoft. Want dat is ofwel US big tech, ofwel US techbro's. Maar je kunt ook beargumenteren dat zoeken middels LLM foute workflow is *insert shrug emoji*. Qua smartwatch kies ik voor een Pebble (Amerikaans, private owned, CEO Canadees). Al kun je die CEO wel als Amerikaanse techbro zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 17-01-2026 23:05 ]

• Maupertus
  • Laatst online: 21-01 22:41
Jerie schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 23:03:
[...]

Perfect is de vijand van goed. Je kunt bij afkeuringen kijken naar beweegredenen en dan een genuanceerde afweging maken. Voor ANWB Onderweg kiezen is nog altijd een vooruitgang t.o.v. Amerikaanse big tech. Zelf zoek ik met Mistral (LLM) en Kagi (Amerikaans, private owned, CEO Kroaat). Een verbetering t.o.v. Google, OpenAI, Grok, Microsoft. Want dat is ofwel US big tech, ofwel US techbro's. Maar je kunt ook beargumenteren dat zoeken middels LLM foute workflow is *insert shrug emoji*. Qua smartwatch kies ik voor een Pebble (Amerikaans, private owned, CEO Canadees). Al kun je die CEO wel als Amerikaanse techbro zien.
@Jerie wat is kort je ervaring met Kagi? Ik vind het idee heel erg interessant, maar merk dat ik de !bangs bij DDG heel erg makkelijk vind, zeker op mobiel. Ik probeer ook wel andere se's, maar kom steeds weer terug bij DDG. Op zich niet erg natuurlijk.

Jezus saves and takes half damage.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:23

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Maupertus schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:31:
[...]

@Jerie wat is kort je ervaring met Kagi? Ik vind het idee heel erg interessant, maar merk dat ik de !bangs bij DDG heel erg makkelijk vind, zeker op mobiel. Ik probeer ook wel andere se's, maar kom steeds weer terug bij DDG. Op zich niet erg natuurlijk.
Kagi heeft ook bangs (aanpasbaar).
Verder is het voor mij(!) qua resultaten gelijk aan Google zonder de ongevraagd rotzooi. DuckDuckGo doet het bij mij(!) qua resultaten wat minder, maar heeft ook iets minder rotzooi.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Maupertus
  • Laatst online: 21-01 22:41
DevWouter schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:52:
[...]

Kagi heeft ook bangs (aanpasbaar).
Verder is het voor mij(!) qua resultaten gelijk aan Google zonder de ongevraagd rotzooi. DuckDuckGo doet het bij mij(!) qua resultaten wat minder, maar heeft ook iets minder rotzooi.
Ik heb laatst voor het eerst in tijden Google gebruikt en begreep in 1 keer waar men het over had met de afkalving van kwaliteit. Het is, voor mij, echt onbruikbaar en niet vergelijkbaar met het gemak en de kwaliteit van DDG. Ik merk dat ik toch graag een Europees alternatief zou willen gebruiken, maar Qwant of Mojeek blijft niet bij me plakken. Kagi is Amerikaans, maar dan in ieder geval wel transparant in hoe het geld verdient en niet gelinkt aan reclames. Denk dat mijn sweet spot zou zijn een Europese Kagi, maar tot die tijd ben ik wat aan het twijfelen en drijven.

Jezus saves and takes half damage.

• Jerie
  • Niet online
Maupertus schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:31:
[...]

We hebben een apart topic over Kagi op GoT: Ervaringen met Kagi Search. Volgens mij heb ik daar diverse keren geschreven, maar er staan hoe dan ook diverse ervaringen.

Ik gebruik het steeds minder, moet ik toegeven, maar het staat laag op mijn prioriteitenlijstje om van af te stappen. Ik ben er tevreden over, en hun business model spreekt me aan. Als je het net gaat gebruiken, kun je allerlei blacklists instellen (sommige worden aangeleverd) waardoor je search permanent schoner wordt. Zo zie ik al die verdraaide nep-GitHub clones niet.

Waarom gebruik ik het minder? Vertalen doe ik lokaal met LibreTranslate (self-hosted) of Firefox Translations. Qua LLM (dat ik steeds meer gebruik om te zoeken, al lees ik dan met name de bronnen) gebruik ik louter Mistral. Qua e-mail gebruik ik Soverin (want klant Freedom). Qua browser gebruik ik een hardened Mozilla Firefox (een fork zou kunnen, maar daar val je denk ik meer mee op) of Tor Browser (ook weer gebaseerd op). Ik ben nauwelijks afhankelijk van Google, behalve Android (TV). Dat is me een doorn in het oog, maar ik ben er mee bezig.

Bottom-line is dat er nul goede alternatieve indexen zijn voor Google. Kagi is daar mee bezig, maar vooralsnog staat dat op een laag pitje. En dat maakt ze qua search nog steeds deels een proxy... maar dat kunnen wij ook. Als half Nederland een bepaalde cluster van SearXNG zou gebruiken, heb je ook meer privacy.

• D-e-n
[...]

Auto
OV
Fiets
Voetganger
OSINT (Google Earth)
De usecase OV in combinatie met lopen lijkt nogal een ondergeschoven kindje in de discussie? In Nederland gebruik ik gewoon de NS app maar soms is het in het buitenland wel handig om te zien welke treinen er op een station komen. Ik heb geen idee welke van de alternatieven uit de startpost dan in aanmerking komen. Wat in google maps ook goed werkt is het opslaan van favoriete locaties (restaurants en dergelijke) dus dat vind ik ook belangrijk.

• Jerie
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:55:
[...]

De usecase OV in combinatie met lopen lijkt nogal een ondergeschoven kindje in de discussie? In Nederland gebruik ik gewoon de NS app maar soms is het in het buitenland wel handig om te zien welke treinen er op een station komen. Ik heb geen idee welke van de alternatieven uit de startpost dan in aanmerking komen. Wat in google maps ook goed werkt is het opslaan van favoriete locaties (restaurants en dergelijke) dus dat vind ik ook belangrijk.
Voor Duitsland zou je Transportr kunnen proberen. Ik heb er geen ervaring mee. Of het ook buiten Duitsland aardig werkt, weet ik niet. Hoe dan ook heeft Duitsland een aardige presence op F-Droid.

• R_Zwart
Ik weet niet of dit al ter sprake is gekomen in dit topic, maar de modernisering van de IT van het Nederlandse ministerie van Defensie wordt gedaan door het Amerikaanse Kyndryl in het GrIT programma. In ieder geval de beschermingsniveau's TBB4 (Departementaal Vertrouwelijk) en TBB3 (Confidentieel). I.t.t. Office365 bij de belastingdienst heb ik dit nog niet uitgebreid in de media gezien. Dat programma zou ook prima door een Europese organisatie gedaan kunnen worden.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
R_Zwart schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:35:
Ik weet niet of dit al ter sprake is gekomen in dit topic, maar de modernisering van de IT van het Nederlandse ministerie van Defensie wordt gedaan door het Amerikaanse Kyndryl in het GrIT programma. In ieder geval de beschermingsniveau's TBB4 (Departementaal Vertrouwelijk) en TBB3 (Confidentieel). I.t.t. Office365 bij de belastingdienst heb ik dit nog niet uitgebreid in de media gezien. Dat programma zou ook prima door een Europese organisatie gedaan kunnen worden.
Dit topic gaat over alternatieven die je zelf gebruikt (zakelijk of privé). Lijkt me meer iets voor Overheid en onafhankelijkheid van Amerikaanse leveranciers

Tenzij jij Ruben Brekelmans bent :)

• Jerie
  • Niet online
R_Zwart schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:35:
Gezien het specifiek overheid betreft weet ik niet in welk topic dit het beste thuishoort, ik zie door de bomen het bos niet meer :)

Wanneer is die beslissing genomen?

Kyndryl is een offspin van IBM, en het bedrijf dat DigiD ook over wil nemen, en dat is niet misselijk:

DigiD is straks wél toegankelijk voor Amerikanen, ondanks belofte staatssecretaris 11 Dec 2025.

Waarom deze toko dan wel te vertrouwen zou zijn om onze IT infra te moderniseren is mij een raadsel. Overigens wordt dat netwerk van Defensie ook door andere overheidsdiensten gebruikt.
Wij zijn onafhankelijk en bouwen met focus verder aan onze fundering van excellentie door het creëren van innovatieve systemen [...]
Onafhankelijk, daar beginnen ze mee, soeverein zeker, ja ja. Klinkt als hetzelfde liedje als wat je Amazon ziet doen. Ze planten ook bomen, aldus: https://www.kyndryl.com/nl/nl/about-us vaak is dat een signaal van greenwashing / feel good.

En dit bedrijf werkt als puntje bij paaltje komt niet mee met de Amerikaanse overheid? Daar geloof ik geen drol van, helaas.

code:
1
Verstandig [ ] Onverstandig [x]

Wat betreft DigiD dit nieuws van gisteren:

Nieuw activistisch platform wil DigiD redden van Amerikaanse overname: ‘Die man in het Witte Huis is knettergek’
Smit, oud-hoofdredacteur van Follow the Money, wijst erop dat DigiD wettelijk is aangemerkt als vitale infrastructuur. 'Je hebt DigiD echt overal voor nodig', zegt hij. 'Het gaat om zeer vitale diensten: belastingen betalen, aangifte doen, contact met justitie, noem maar op. Met name zorg is ontzettend belangrijk.'

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:52
@Jerie, zou je Zeitkapsl toe kunnen voegen aan het lijstje? Ik gebruik deze nu sinds kort als alternatief voor Google Photos. Tot nu toe wel over te spreken, vrij basic nog qua featureset, maar de roadmap is goed gevuld.

[ Voor 22% gewijzigd door TheRicolaa10 op 20-01-2026 10:11 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

MJV

Vandaag ook maar eens begonnen met migreren van mail (eigen domein, van Outlook met premium abonnement) naar Proton. Erg onder de indruk hoe goed gedocumenteerd en eenvoudig dat is gegaan. DNS records instellen, en via de tool van Proton met Outlook connecten, die is nog even bezig met alle mail migreren.

Vervolg is om ook Google Photos achter me te gaan laten. Dat werkt al prima met Proton Drive. Enige gemis vooralsnog is een Family Sharing functionaliteit, zou mooi zijn als Proton dat nog zou toevoegen via Duo abbonement.

Al met al valt het qua extra kosten nog best mee. Ik stop straks met m365 family (zo veel gebruikte ik office niet prive) en 2TB Google storage. Bij elkaar zo'n beetje 170 euro per jaar. Denk dat een 2 jarig Duo abbonement bij Proton hetzelfde kost ongeveer.

Ander kleiner gemis is nog een Synology client voor Proton Drive.

[ Voor 12% gewijzigd door MJV op 20-01-2026 22:57 ]

• Homeland
  • Niet online
@Jerie nog een paar suggesties.

Audio merk: Sennheiser
Smartwearables/health devices: Withings

• Homeland
  • Niet online
Inmiddels ook aan het overstappen.

Van zo veel mogelijk Google producten naar het Proton ecosysteem.

Daarnaast ook nog:
Google Photos > Immich self-hosted
Google Maps/Waze > Here WeGo / CoMaps
Chrome > Vivaldi
Google Search > Qwant

Op termijn wil ik ook van Google Wallet af voor NFC betalingen, misschien maar gewoon terug naar de bankpas gebruiken.

Toch paar lastige dingen om volledig af te sluiten, Google Photos deel ik automatisch met mijn vrouw de fotos waar we beiden op staan, nog maar kijken of ik haar ook mee krijg naar Immich. Daarnaast hebben we in Google Calendar een gedeelde kalender.

Tevens voor YouTube geen echt alternatief, misschien een combinatie van YouTube-DL en een speellijst in Plex of een app gebruiken die alle reclame blokkeert. We betalen nu nog voor YouTube Premium maar elke Euro die nu nog naar de US gaat wil ik tegenhouden.

• TheZeroorez
  • Niet online
Homeland schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 00:00:
Daarnaast hebben we in Google Calendar een gedeelde kalender..
Mijn oplossing is tot nu toe: beiden eigen kalender en elkaar toegang geven. Elkaar uitnodigen voor gezamenlijke afspraken (auto archiveer filter op de mails, die afspraken accepteren doen wij niet aan).

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Op termijn wil ik ook van Google Wallet af voor NFC betalingen, misschien maar gewoon terug naar de bankpas gebruiken.
Dit zou ik sowieso doen, waarom mensen hun transactiedata via Google willen laten lopen heb ik nooit begrepen. Maar ook met een bankpas loopt je transactie nog via een Amerikaans bedrijf. Bij mij weten is contant betalen het beste alternatief.

• duvekot
Ondertussen in de Tweede Kamer:

Kamer: alles op alles zetten om DigiD-gegevens uit Amerikaanse handen te houden
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat het demissionaire kabinet en straks een nieuw kabinet alles op alles zet om te voorkomen dat Nederlandse DigiD-gegevens in handen van de Amerikaanse overheid komen. Er zijn zorgen dat dat kan gebeuren door een ophanden zijnde overname van Solvinity, een bedrijf dat essentieel is voor de toegang tot DigiD.
Ik ben benieuwd hoe die "technische meeting" die vandaag op het programma staat gaat verlopen.

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:42
duvekot schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:32:
Ondertussen in de Tweede Kamer:

Kamer: alles op alles zetten om DigiD-gegevens uit Amerikaanse handen te houden

[...]

Ik ben benieuwd hoe die "technische meeting" die vandaag op het programma staat gaat verlopen.
Een technische briefing is een moment waarop ambtenaren die betrokken zijn bij het onderwerp en andere experts over het onderwerp de inhoudelijk betrokken van de politieke partijen bijpraten. De term "technische briefing" wordt ook gebruikt bij andere onderwerpen zoals milieu, woningbouw of bijvoorbeeld asiel

Ben benieuwd wat er uit gaat komen en welk plan men nu gaat trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Saint2Saint op 21-01-2026 08:00 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:12

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Kalentum schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:27:
[...]

Dit zou ik sowieso doen, waarom mensen hun transactiedata via Google willen laten lopen heb ik nooit begrepen. Maar ook met een bankpas loopt je transactie nog via een Amerikaans bedrijf. Bij mij weten is contant betalen het beste alternatief.
Yep. Waarom mensen Google Pay gebruiken, snap ik echt niet.

Met je pinpas betalen gaat inderdaad ook via een Amerikaans bedrijf maar wel een bedrijf dat anoniem en efficient verwerken van card payments als core business heeft. Google haar core business is zoveel mogelijk te weten te komen over haar gebruikers. Staat zelfs haarfijn beschreven in de voorwaarden van Google Pay.

Daarnaast heeft Google veel meer info van je dan Visa/Maestro dus kunnen ze die betalingen veel effectiever gebruiken om een nog beter beeld van je te krijgen. Ik sla even over als jet het niet erg vindt (verder zit ik zelf ook nog in het de-Google proces hoor, vooral YouTube is wel een dingetje) .

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:49
Ik heb mijn pinpas achter het hoesje van mijn telefoon geplakt en betaal sindsdien nog sneller contact loos :-)

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:48

kaanmijo

Picobello B.V.

Misschien een vreemde eend in de bijt, maar 'Navigatie' is nu heel erg gericht op auto's. In zowel Apple- als Google Maps zit ook OV, daar zie ik nog geen alternatieven voor. Misschien 9292 en NS toevoegen?

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31

KL643

beeldaandemuur

denneappel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:49:
Ik heb mijn pinpas achter het hoesje van mijn telefoon geplakt en betaal sindsdien nog sneller contact loos :-)
Dat had ik ook maar voor mijn eigen gevoel heb ik dat toch weer teniet gedaan. Voelde niet helemaal lekker om die 2 samen tegelijk te "verliezen". Vandaar een klein hoesje apart voor mijn kaarten aangeschaft.

beeldaandemuur

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:21
kaanmijo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:58:
Misschien een vreemde eend in de bijt, maar 'Navigatie' is nu heel erg gericht op auto's. In zowel Apple- als Google Maps zit ook OV, daar zie ik nog geen alternatieven voor. Misschien 9292 en NS toevoegen?
Zit dat niet ook gewoon in HERE WeGo?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
En als je een Fairphone hebt, is dat helemaal goed ondersteund:

https://shop.fairphone.com/shop/fairphone-6-card-holder-1895

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
GerbenBK schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Ja

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• MJV

MJV

Daarnaast hebben we in Google Calendar een gedeelde kalender.
Ik werk al een tijdje met gedeelde .ics (?) linkjes tussen mijn agenda en die van mijn vrouw. Eerst via Outlook en Google, nu met Proton, is oude technologie, maar werkt prima.

Ondertussen dacht ik slim te zijn door 400GB aan Google take-out foto's op mijn NAS op te slaan en te extracten (wat moet je ook anders met 250GB aan SSD), ondersteund de Proton-drive geen foto's vanaf een netwerkschijf :+.

[ Voor 24% gewijzigd door MJV op 21-01-2026 20:41 ]

• Jerie
  • Niet online
*.ics gebruiken wij ook om onze calender events te delen. Je kunt ook subscriben aan elkaars calendar, die moet je dan publiek delen. Waarschijnlijk kunnen familie accounts ook wel met elkaar delen bij diensten zoals Proton, Ente, enz.
MJV schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:22:
[...]

Ik werk al een tijdje met gedeelde .ics (?) linkjes tussen mijn agenda en die van mijn vrouw. Eerst via Outlook en Google, nu met Proton, is oude technologie, maar werkt prima.

Ondertussen dacht ik slim te zijn door 400GB aan Google take-out foto's op mijn NAS op te slaan en te extracten (wat moet je ook anders met 250GB aan SSD), ondersteund de Proton-drive geen foto's vanaf een netwerkschijf :+.
Lijkt een probleem in Windows logica.

rclone (en varianten die dat gebruiken) kan Proton Drive als target gebruiken. Dat gaat middels fuse.

Zie bijv. https://github.com/dadtronics/protondrive-linux

fuse heb je ook voor Windows (Dokan) en macOS (osxfuse).

rclone is er vast ook wel voor Windows.

Ik gebruik rclone (duplicati) samen met Jottacloud.

Hoe dan ook is een NAS een computer. Vanaf die NAS zou je ook e.e.a. kunnen regelen want waarschijnlijk draait deze Linux, en voor bijvoorbeeld DSM heb je ook Docker en rclone. Let op!
rclone version
# Must be v1.64.0 or higher
In bijvoorbeeld Ubuntu LTS 24.04 zit nog rclone 1.60.1. Deze versie ondersteunt geen Proton Drive. Eenvoudig op te lossen met OCI (bijv. Docker), Linuxbrew, of met Nix.

Kant en klaar scriptje dat rclone gebruikt: https://www.reddit.com/r/...s/uxiypm/comment/j8kvl10/

[ Voor 34% gewijzigd door Jerie op 22-01-2026 03:18 ]

• Jerie
  • Niet online
kaanmijo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:58:
Mogelijk heb je hier iets aan:

Jerie in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"

Of NS en 9292 ook hun kaarten non-Google hebben weet ik niet. ANWB Onderweg gebruikt bijvoorbeeld Mapbox SDK, maar is verder wel lokaal. Soms moet je concessies doen. Ik gebruik zelf graag de NS app, maar als ik een bus moeten hebben en die komt niet dan neem ik een volgende. De e-ink bordjes bij de haltes kloppen vaak wel, dus die gebruik ik ook graag. Maar ik gebruik dan ook nagenoeg geen exotische haltes.

• D-e-n
GerbenBK schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Klopt en werkt op zich hoewel ik sowieso de NS app gebruik. Alleen wat ik echt wel mis is streetview. Prive gebruik ik dat met name bij trips en vakanties om in te schatten hoe een buurt er uit ziet en hoe rolstoelvriendelijk de route is. En voor mijn werk (constructief modelleur) is het soms ook een manier om te zien hoe de situatie in elkaar zit.

• D-e-n
Jerie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 03:06:
[...]

Of NS en 9292 ook hun kaarten non-Google hebben weet ik niet. ANWB Onderweg gebruikt bijvoorbeeld Mapbox SDK, maar is verder wel lokaal. Soms moet je concessies doen. Ik gebruik zelf graag de NS app, maar als ik een bus moeten hebben en die komt niet dan neem ik een volgende. De e-ink bordjes bij de haltes kloppen vaak wel, dus die gebruik ik ook graag. Maar ik gebruik dan ook nagenoeg geen exotische haltes.
Bij de stukjes lopen naar de halte toe opent de NS app google maps en volgens mij kun je daar niet onderuit?

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:28

Gotez

42

Jerie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 02:52:
*.ics gebruiken wij ook om onze calender events te delen. Je kunt ook subscriben aan elkaars calendar, die moet je dan publiek delen. Waarschijnlijk kunnen familie accounts ook wel met elkaar delen bij diensten zoals Proton, Ente, enz.

[...]

Lijkt een probleem in Windows logica.

rclone (en varianten die dat gebruiken) kan Proton Drive als target gebruiken. Dat gaat middels fuse.

Zie bijv. https://github.com/dadtronics/protondrive-linux

fuse heb je ook voor Windows (Dokan) en macOS (osxfuse).

rclone is er vast ook wel voor Windows.

Ik gebruik rclone (duplicati) samen met Jottacloud.

Hoe dan ook is een NAS een computer. Vanaf die NAS zou je ook e.e.a. kunnen regelen want waarschijnlijk draait deze Linux, en voor bijvoorbeeld DSM heb je ook Docker en rclone. Let op!

[...]

In bijvoorbeeld Ubuntu LTS 24.04 zit nog rclone 1.60.1. Deze versie ondersteunt geen Proton Drive. Eenvoudig op te lossen met OCI (bijv. Docker), Linuxbrew, of met Nix.

Kant en klaar scriptje dat rclone gebruikt: https://www.reddit.com/r/...s/uxiypm/comment/j8kvl10/
Ik krijg Rclone niet aan de praat met Proton, teminste, ik krijg alleen heel veel foutmeldingen. Vooral (Code=2501, Status=422) en alle bestanden groter dan 1kb willen niet syncen. Schijnbaar een bekend probleem. Hopelijk komen ze snel met een goede oplossing. Het schijnt dat proton met een SDK komt?

• TheZeroorez
  • Niet online
Gotez schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Ik krijg Rclone niet aan de praat met Proton, teminste, ik krijg alleen heel veel foutmeldingen. Vooral (Code=2501, Status=422) en alle bestanden groter dan 1kb willen niet syncen. Schijnbaar een bekend probleem. Hopelijk komen ze snel met een goede oplossing. Het schijnt dat proton met een SDK komt?
Voor Linux schijnt een SDK te komen, maar die laat al even op zich wachten. Het beste wat ik tot nu toe heb gevonden, is proton-drive-sync. Rclone gebaseerde oplossingen werkte niet of niet goed genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 22-01-2026 09:29 ]

• MJV

MJV

Dank @Jerie en @TheZeroorez. Ik ga eens kijken of ik dat op mijn Synology aan de praat krijg. De oplossing waarbij ik alle data op een USB-HD moet gaan zetten en vanaf daar weer via mijn laptop naar Proton is geen aantrekkelijke optie. Ik hoop/hoopte op een Synology package ook ivm bediening vanuit de web-interface, maar dit lukt vast ook. Zie dat er voor proto-drive-sync ook een docker-package genoemd staat onder Coming soon, dat zou ook handig kunnen zijn.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gotez schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:41:
[...]

Hier ook wisselende ervaringen met Rclone en Proton, welliswaar op TrueNAS en wel heel grote bestanden. Ik ervaar veel foutmeldingen en/of waarschuwingen wat uiteindelijk niet echt een robuuste oplossing lijkt voor synchronisatie. Ik ervaar minder problemen met andere platforms, bijv. op S3 gebaseerd of via WebDAV.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik het eigenlijk vooral als ik mijn pas kwijt of vergeten ben :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:35
Zelfhosted headscale hier. Op een kleine vps
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.