TheZeroorez schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:55:
Dit draadje is niet meer zo actief als een paar maanden geleden. Nu ben ik wel benieuwd in hoeverre de gevonden alternatieven, en het nieuwe gedrag om überhaupt over alternatieven na te denken, bij jullie zijn gebleven.
Bij mij zijn vrijwel alle FOSS/EU services alternatieven die de eerste selectie hebben doorstaan nog in gebruik. Ik ben blij met die wissel. Bij LLMs maak ik nijg wel veel gebruik van een Amerikaanse leverancier.
Bij nieuwe productaankopen doe ik ook nog mijn best om Europees te kopen, maar het is zeker geen hard criterium.
Naar dit topic werd (of wordt) veel gerefereerd in o.a. podcasts en kranten. Ik denk dat ook politici met digitale portefeuille het kennen, en degenen die over aanbestedingen gaan binnen organisaties hebben er ook profijt van. Dat gaat verder dan individuen, en vaak ook verder dan wat men kan delen. De hype/shock is inmiddels wel over, maar de informatie is nog nuttig, en je ziet wat betreft DigiD nu ook weer maatschappelijke discussie.
LLM gebruik ik Mistral, lokaal, of FastGPT middels Kagi (dat is Amerikaans maar geen big tech). Ik vind Mistral uitstekend. Andere AI gebruik ik niet, behalve lokaal gezichtsherkennig. SteamOS gebruik ik nog steeds. Want de Steam Deck had ik al, deze is zeer repareerbaar, en iets als CachyOS wordt ontwikkeld door Russen. Microsoft Windows account is lokaal, nog altijd geen Office 365 in gebruik, ik heb zelfs een prima werkende Linux distributie op die machines, maar een fatsoenlijke 100% overstap kost tijd. Kali Linux gebruik ik trouwens ook nog steeds (Offensive Security zit in VS, maar is geen big tech). Van Android switchen op smartphone heb ik al eerder gedaan maar nog geen tijd voor weten te vinden, al gebruik ik geen Google backups en geen enkele clouddienst. Nextcloud gebruikte ik al, backup nog steeds middels Jottacloud plus eigen hardware. Ook de STB (Nvidia Shield Pro) nog niet vervangen. Wel vrijwel alle streamingdiensten opgezegd, al is Jellyfin voor de kinderen nog steeds niet gelukt (ik moet dan alles handmatig cureren; kost veel tijd). Treurige is dat ik al eerder 100% Microsoft (Windows) en Android/Google-vrij ben geweest, al is Linux met Oroton tegenwoordig fantastisch. Ik denk dat gezien de nieuwe Android voorwaarden voor third party devs ik daar mijn focus op ga leggen.
Tijdens BF heb ik dit jaar minder aangeschaft (o.a. een iPad met 25% korting laten liggen), en ik denk er constant aan. Ook heb ik de Chinese cloud van mijn robotstofzuiger weten te donderen. Deze gebruikt nu Valetudo. Deze bevalt zeer goed. Mijn vrouw is toe aan een nieuwe smartphone, ik neig naar weer een Pixel maar dan meteen GrapheneOS erop zetten. Voor mijn moeder overweeg ik een Apple Watch; ze zit al in dat ecosysteem, en de gezondheid features zijn het het waard. Al met al toch nog veel werk aan de winkel, al zal de eerste computer voor mijn zoontje (nu vijf jaar oud) zeker enkel Linux gaan draaien

de nieuwe Pebble watch (deze is van Core Devices; Amerikaans maar geen big tech) de P2T toch maar aangeschaft, en ik overweeg de nieuwe VR bril van Valve. Ik ken geen Europees bedrijf dat AR of VR glasses maakt. Ook best ik minder; Chinese pakketjes gaan men moeilijk over doen en zelfs VK deed douane moeilijk omdat er geen bon bij zat (het was ook uitleen). VS bestelling mijdt ik. Pebble is hierin een grote uitzondering.