Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 21 september 2025 @ 12:53:
[...]

Waarschijnlijk kun je prima migreren. Ik heb vorige week "eindelijk" even een migratie gedaan van Gitea naar Forgejo.
Import vanuit GitHub werkt inderdaad prima voor Gitea en Forgejo :)
Het ideologisch argument van @Stukfruit vind ik ook een beetje gek. Dit hele topic is toch ook (gedeeltelijk? Voornamelijk?) gebaseerd op ideologie.
Sinds Donald is begonnen met het blokkeren van toegang tot diensten zoals die van Microsoft bij bv. leden van het ICC is het imho meer een praktische noodzaak geworden.

Ik snap dat dit voor velen wellicht niet de voornaamste reden zal zijn of dat er misschien wat overlap is omdat je niet wil meewerken aan fascisme. Count me in, ik steun ook niet graag een dictator.

Maar... aan het einde van de dag is het voor mij (en ik ben vast niet de enige?) alleen niet de hoofdzakelijke drijfveer om over te stappen omdat er maar 16 uur in een dag zit, waarvan een hoop uren niet productief kunnen zijn. Je "moet" daardoor ook realistisch zijn qua wat voor jezelf mogelijk is. Dus ik zoek vooral naar iets wat bij mij productiviteit kan behouden én betrouwbaar is.

Dat maakt het in mijn ogen vreemd om te switchen van onbetrouwbare partij X (de MAGA-VS) naar onbetrouwbare partij Y (de niet erg professioneel ingestelde personen achter sommige projecten).

Dat zit wel Schnorr.

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12 23:58
Stukfruit schreef op zondag 21 september 2025 @ 13:57:
Dus ik zoek vooral naar iets wat bij mij productiviteit kan behouden én betrouwbaar is.

Dat maakt het in mijn ogen vreemd om te switchen van onbetrouwbare partij X (de MAGA-VS) naar onbetrouwbare partij Y (de niet erg professioneel ingestelde personen achter sommige projecten).
Ben wel benieuwd waarop dit gebaseerd is. Ken de developers of het project verder niet maar volgens mij is het idee van opensource software dat de community het kan overnemen wanneer de huidige developers er geen zin meer in hebben of een koers inslaan die de community niet aanstaat.

Smarthomer | Home Assistant

• Stukfruit
  • Niet online
BaseBoyNL schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:42:
[...]

Ben wel benieuwd waarop dit gebaseerd is.
Stukfruit in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"
Ken de developers of het project verder niet maar volgens mij is het idee van opensource software dat de community het kan overnemen wanneer de huidige developers er geen zin meer in hebben of een koers inslaan die de community niet aanstaat.
Uiteindelijk willen mensen betaald worden voor hun tijd omdat de boodschappen, een goede internetverbinding en woonruimte niet gratis zijn.

Het idee van open source is dat je het zelf kunt compilen om controle te kunnen houden over o.a. je systemen. Niet per se dat mensen gratis voor je werken ;)

Als dat wordt opgelost door "de community" die vrolijk betaalt (zie bijvoorbeeld Blender voor een erg goed, en met Nederlandse roots, voorbeeld) dan is dat ook prima.

Maar het ging mij eigenlijk vooral om de instelling van mensen die aan zoiets werken. Als developer moet ik wel iets hebben waar ik op kan bouwen, want als het steeds uit elkaar valt dan ben ik zelf bezig met het bouwen en fixen van een GitHub-kloon ipv dat een ander dit doet.

Dat zit wel Schnorr.

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-12 23:58
Stukfruit schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:57:
Uiteindelijk willen mensen betaald worden voor hun tijd omdat de boodschappen, een goede internetverbinding en woonruimte niet gratis zijn.
Weet niet of ik het hier helemaal mee eens ben.

Zelf draag ik ook vrijwillig en met veel plezier bij aan opensource projecten omdat ik het leuk vind om een bijdrage te leveren en omdat het leerzaam is. En daar hoef ik geen geld voor te ontvangen.
Stukfruit schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:57:
Niet per se dat mensen gratis voor je werken ;)
Ik zal de laatste zijn die verwacht dat mensen gratis werken of dat ik uberhaupt iets kan eisen van een vrijwilliger.

Vind wel dat Forgejo netjes de financieen publiceerd eigenlijk:
https://codeberg.org/forgejo/sustainability

Smarthomer | Home Assistant

• Stukfruit
  • Niet online
BaseBoyNL schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:19:
[...]

Zelf draag ik ook vrijwillig en met veel plezier bij aan opensource projecten omdat ik het leuk vind om een bijdrage te leveren en omdat het leerzaam is. En daar hoef ik geen geld voor te ontvangen.
Kom over tien jaar nog eens terug en vertel dan of je er nog steeds zo in staat ;)

Maar het punt is dat het geen zoden aan de dijk zet en niet past bij professioneel gebruik. Als je er op dat vlak van afhankelijk wil of moet zijn dan heb je weinig aan 1 of 2 mensen die hier en daar wat werk verzetten omdat ze het leuk vinden.
Wat gelijk m'n punt bewijst. Daar kun je niet van leven.

Nogmaals, het is absoluut prima voor hobbymatig werk. In het verleden heb ik zelf ook meegewerkt aan projecten die open source waren. Niets mis mee. Maar we hebben het hier in dit topic, voor zover ik weet, over vervangende onderdelen voor professionele producten.

Als je werkt aan iets wat voor jou als eigen ondernemer of voor een werkgever geld moet opleveren, dan is het geen verstandig idee om afhankelijk te raken van iets wat spontaan kan omvallen door een laconieke houding en een gebrek aan goede financiering.

Dat zit wel Schnorr.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:26
Llopigat schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:09:

Van Microsoft ben ik zeker geen fan. Ik werk met die gasten op mijn werk en ik kan hun houding niet uitstaan. Met name dat Microsoft enorm "data driven" georienteerd is. Alles zit bomvol telemetrie. Office 365 zit vol met allerlei rapportjes van of je gebruikers wel genoeg functie X Y Z gebruiken en probeert je aan te sporen dat te veranderen. Ik ben erg tegen dat gegluur over je schouders. En ook dat gepush steeds van hun consultants ("Waarom gebruiken jullie geen edge, waarom stuur je attachments per email en niet per teams"). Ik ben al een paar keer uitgevallen tegen die gasten van waar bemoei je je mee. Jullie zijn een leverancier, verder niet. Maar ze hebben nogal kapsones, ze weten hoe afhankelijk je bent als je diep in hun ecosysteem moeras bent gezonken.

Dus ja, Ik zie ons op het werk liever van Microsoft afstappen. We hadden een stuk betere omgeving voordat we er op over gingen. Maar dat gaat niet gebeuren want ze hebben het hele hoofdbestuur ingepalmd. Zoals ze altijd zeggen: "Microsoft is beter in het praten met je baas dan jij dat bent". Dat is wel zo. En prive helemaal, alles is beter dan Microsoft, Google en Meta.

Maar ik zal niet minder kritisch zijn op iets omdat het toevallig Europees of Nederlands is. Dat soort loyaliteit heb ik helemaal niet. Ik ben totaal geen teamplayer :)
Het wekt vooral de indruk dat je dagelijks geconfronteerd wordt met mensen die een andere kijk hebben op bedrijfsvoering.

Het is makkelijk om Microsoft (of welke partij dan ook) de schuld te geven van het succes dat ze behalen met hun producten.

Draai het eens om: waarom zijn er geen alternatieven? Dat is echt niet omdat Microsoft gebakken lucht verkoopt, maar een totaalpakket (voor een goede prijs) dat over het algemeen doet wat het moet doen. Zij snappen kennelijk wel wat een bedrijf wil.

Probeer maar eens iets te vinden dat enigszins in de buurt komt van Microsoft Intune bijvoorbeeld. Het is er gewoon niet en als het er al is, mag je zelf de console in en alles aan elkaar knopen met brakke documentatie. Slechts éen voorbeeld, maar zo heb ik er nog wel een paar.

Have you tried turning it off and on again?

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:09
BaseBoyNL schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:19:
[...]

Weet niet of ik het hier helemaal mee eens ben.

[...]

Ik zal de laatste zijn die verwacht dat mensen gratis werken of dat ik uberhaupt iets kan eisen van een vrijwilliger.

Heel goed dat je vrijwilliger bent maar realiseer je dat vrijwillig NIET gelijk staat aan vrijblijvend. Vrijwilligers in een team/groep moeten wel op elkaar kunnen bouwen en elkaar kunnen vertrouwen anders stort de boel al snel in.

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:45:
[...]
Probeer maar eens iets te vinden dat enigszins in de buurt komt van Microsoft Intune bijvoorbeeld. Het is er gewoon niet en als het er al is, mag je zelf de console in en alles aan elkaar knopen met brakke documentatie. Slechts éen voorbeeld, maar zo heb ik er nog wel een paar.
Intune is juist een van de mindere MDM's. AirWatch en MobileIron zijn veel uitgebreider. We hebben zelf een hele tijd niet Intune kunnen implementeren omdat het dingen niet kon die we echt nodig hadden. Uiteindelijk hebben ze die wel toegevoegd maar het heeft heel lang geduurd.

Het grote voordeel is vooral dat het 'gratis' bij het E3/E5 pakket zit. Dus de kosten voor iets anders zijn 'extra'. Toen we begonnen met M365 hadden we voor bijna alles aparte diensten, maar die zijn steeds een voor een over gegaan naar Microsoft. Elke keer was het kwalitatief minder maar goedkoper vanwege die dubbele kosten, dus een van de managers kon daar de blits mee maken bij het hoofdbestuur (die speciale support krijgen dus de problemen niet zien).

Maargoed als je Amerika-af wil zijn dan is Microsoft sowieso geen optie dus voor dit topic misschien niet zo relevant.

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 24-09-2025 17:29 ]

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 20:31
Ramon schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Zoals ik het zie heb je 2 keuzes als je die bridge niet wil gebruiken: Proton Mail via zijn eigen apps of de webinterface gebruiken, of een andere emaildienst gebruiken. Daarvan staan er een aantal genoemd in de startpost, die ook allemaal onafhankelijkheid bieden van Amerikaanse big tech. Want dat is waar het om gaat in dit topic.
Uhh, Proton is tegenwoordig toch ook gewoon via imap te bereiken?

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:32
ahbart schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:42:
[...]

Uhh, Proton is tegenwoordig toch ook gewoon via imap te bereiken?
Met gebruik van de Proton Mail Bridge. ;)

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-12 16:29
Panzer_V schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:30:
Heb nog een mooi alternatief voor emailhosting ==> hostnet.nl

Je moet dan wel een domeinnaam afnemen, maar vervolgens kan je er ook voor weinig email hosten. Alle servers etc. staan binnen Nederland.
Ikzelf ben met email en domeinnaam al jaren geleden overgestapt naar hun. (Niet dat dit nou zoveel zegt 🫣🤔)

Waarom staat deze niet in het begin overzicht erbij?
Met moeite gevonden, maar 23,- euro per jaar voor een .nl domeintje, ahum!!!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
donaldk schreef op zondag 2 november 2025 @ 23:17:
[...]

Met moeite gevonden, maar 23,- euro per jaar voor een .nl domeintje, ahum!!!
Bijna oplichting, zulke bedragen. Dan kun je beter naar mijn.host voor 6,04 euro per jaar.

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:39
[Verkeerde thread]

[ Voor 94% gewijzigd door Maupertus op 03-11-2025 08:13 ]

Jezus saves and takes half damage.

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:00
Tdem schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:12:
[...]

Bijna oplichting, zulke bedragen. Dan kun je beter naar mijn.host voor 6,04 euro per jaar.
Site.nl heeft een leuk actietarief voor het eerste jaar.

Gouwepeer.nl

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:05

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Peer_76 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:05:
[...]

Site.nl heeft een leuk actietarief voor het eerste jaar.
De meeste partijen hebben een "leuk actietarief" het eerste jaar ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• donaldk
Tdem schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:12:
[...]

Ik zit nog bij Vimexx, is dit jaar iets meer dan dat, maar mij nog niet bekend wat het komend jaar word, moet begin 2026 verlengen. Je weet het nooit, want is nu onderdeel grote groep die prijzen zomaar met 400 of meer omhoog gooit, daarom daar ook geen hosting meer.

Die actie tarieven, €0.10 bij die, zijn enkel voor nieuw geregistreerde domeinen, heb je al een domein, betaal je direct de volle mep.

Inderdaad site.nl is niet zo'n hoge korting, maar ook voor verhuizen. 3,79. Normaal verlengen 5,09. Nergens lijken ze de BTW truc uit te halen, dus consumentenprijzen zoals het hoort.

[ Voor 25% gewijzigd door donaldk op 03-11-2025 14:38 ]

• Peer_76
donaldk schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:33:

Die actie tarieven, €0.10 bij die, zijn enkel voor nieuw geregistreerde domeinen, heb je al een domein, betaal je direct de volle mep.
Die €0,10 voor een .nl domeinnaam heb ik ook gebruik van gemaakt, gelijk met een aantal domeinnamen. Wel direct automatisch verlengen uitgeschakeld. Verhuizen kan altijd nog.

Gouwepeer.nl

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:14
DevWouter schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:39:
[...]

De meeste partijen hebben een "leuk actietarief" het eerste jaar ;)
En toch trapt groot deel Tweakers erin, zolang dat 1e jaar voordeel groot genoeg is (voorbeeld op dit moment is Youfone topic internet/tv). Ach, je kan niet verwachten dat ze je nog in je 3e jaar voordeel geven, dan kunnen ze opdoeken.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Sjah schreef op maandag 3 november 2025 @ 19:26:
[...]

En toch trapt groot deel Tweakers erin, zolang dat 1e jaar voordeel groot genoeg is (voorbeeld op dit moment is Youfone topic internet/tv). Ach, je kan niet verwachten dat ze je nog in je 3e jaar voordeel geven, dan kunnen ze opdoeken.
In het geval van een ISP kun je prima jaarlijks over stappen. Ik weet niet of dat bij domeinnamen ook is? Volgens mij is verlenging bij/na overstap vaak gewoon de volle mep betalen. (als in: nieuw te kopen domein krijg je korting, bestaand domein verlengen betaal je de volle prijs).

"Functioneel" kun je bij beiden wel prima overstappen. Van ISP als je eigen router hebt een kwestie van modem/ONT wisselen en klaar. Bij DNS kun je prima een onafhankelijke, gratis, nameserver gebruiken. In mijn geval is dat deSEC / desec.io als alternatief voor Cloudflare / .... Waarbij deSEC ook een Duitse non-profit is.

• Peer_76
RobertMe schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:04:

In het geval van een ISP kun je prima jaarlijks over stappen. Ik weet niet of dat bij domeinnamen ook is?
Een domeinnaam kan je prima verhuizen, los van waar de website zelf is gehost. Je moet dan wel de dns instellingen aanpassen en je kan enkele uren offline zijn. Voor de meeste hoby sites zal dat geen probleem zijn.

Gouwepeer.nl

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Peer_76 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:00:
[...]

Een domeinnaam kan je prima verhuizen, los van waar de website zelf is gehost. Je moet dan wel de dns instellingen aanpassen en je kan enkele uren offline zijn. Voor de meeste hoby sites zal dat geen probleem zijn.
Als je domeinnaam "enkele uren offline" is bij alleen een verhuizing van de registratie naar een andere partij dan doe je iets niet goed.

De DNS servers hoeven niet veranderd te worden, tenzij die van de oorspronkelijke registratie partij zijn, maar dan nog kan je die details exporteren en importeren in de nieuwe DNS server. Of je laat je publieke DNS uitvoeren door een andere partij dan de registratie partij, bijvoorbeeld bunny.net of andere Europese DNS hosting partijen los van de registratie partij.

• Gr4mpyC3t
duvekot schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:40:
[...]

Als je domeinnaam "enkele uren offline" is bij alleen een verhuizing van de registratie naar een andere partij dan doe je iets niet goed.

De DNS servers hoeven niet veranderd te worden, tenzij die van de oorspronkelijke registratie partij zijn, maar dan nog kan je die details exporteren en importeren in de nieuwe DNS server. Of je laat je publieke DNS uitvoeren door een andere partij dan de registratie partij, bijvoorbeeld bunny.net of andere Europese DNS hosting partijen los van de registratie partij.
En zet de TTL lekker laag. Tegenwoordig is er niet echt een noodzaak meer om dat hoog te houden? Of ben ik dan niet goed geïnformeerd? :P

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Modbreak:Beste mensen graag nog even aandacht voor de topic warning, de discussie over Domeinnamen, DNS en TTL past beter ergens anders :)

Tweakers Discord

• Peer_76
ICC gaat Duitse software gebruiken.
Internationaal Strafhof dumpt Microsoft en kiest voor Europees alternatief
Het artikel is vanaf nu 7 dagen zonder paywall te lezen.

Gouwepeer.nl

• donaldk
RobertMe schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:04:
[...]

" Bij DNS kun je prima een onafhankelijke, gratis, nameserver gebruiken. In mijn geval is dat deSEC / desec.io als alternatief voor Cloudflare / .... Waarbij deSEC ook een Duitse non-profit is.
DNS over httpsec krijg ik nooit lekker aan de praat, zeker niet in chrome browser, maar ook niet in Firefox. of de dns adres wordt niet goed geaccepteerd, dan heb je dus geen dns. Of hij loopt alsnog via dns van isp in ONT. Of de DNS waardoor libgen moet werken, wil niet eens de homepage laden. Bij een van de bekende wel, maar dan gaat het mis bij download url dns resolutie. Is toch een mooie testcase altijd libgen, wnt universeel geblokt.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:08
Kan OpenDesk worden toegevoegd aan de topic start? Dit lijkt de eerste complete vervanger van office te zijn die ik zie. Met zowel de office software, als e-mail. En de Duitse overheid staat er achter.

• duvekot
  • Nu online
MeTooPV schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:43:
Kan OpenDesk worden toegevoegd aan de topic start? Dit lijkt de eerste complete vervanger van office te zijn die ik zie. Met zowel de office software, als e-mail. En de Duitse overheid staat er achter.
Is niet beschikbaar voor consumenten
Is openDesk only for federal authorities?
While the current rollout focuses on federal institutions, openDesk is designed for the wider public sector. It can be used by state and municipal administrations. Please note, however, that while interest has been expressed by organisations from around the EU, we are funded by the Federal Ministry of the Interior and currently only catering to organisations from Germany with more than 500 users.
bron: https://www.opendesk.eu/e...y-for-federal-authorities

Edit:
Er is wel een opensource versie beschikbaar zie ik ..:

https://opencode.de/en/software/open-desk-1317

Maar de focus blijft op overheidsinstanties ... Persoonlijk zou ik voor huis tuin en keuken gebruik altijd LibreOffice aanraden

[ Voor 14% gewijzigd door duvekot op 05-11-2025 07:53 . Reden: opensource link toegevoegd + LibreOffice ]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:05
MijnBureau is de Nederlandse variant van OpenDesk: https://communities.surf....ng-surf-bzk-laat-het-zien

Bereken je warmteverlies

• MeTooPV
Dat ziet er niet zo best uit. Nederland ontwikkelt MIjn Bureau (Wat een naam), Frankrijk La Suite en vanuit Duitsland komt men dus met openDesk. Dat moet wel tot en daverend succes leiden.

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-12 00:53
MeTooPV schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:01:
Dat ziet er niet zo best uit. Nederland ontwikkelt MIjn Bureau (Wat een naam), Frankrijk La Suite en vanuit Duitsland komt men dus met openDesk. Dat moet wel tot en daverend succes leiden.
In het artikel wordt benoemd dat ze componenten van elkaar hergebruiken en de basis is bestaande OSS. De verschillen zijn vooral te wijten aan de organisatorische vereisten die ze hebben zover ik dat kan zien. Lijkt me niets mis mee in dat geval.

Zie ook:
Samen met Frankrijk en Duitsland onderhouden we een Europese suite van samenwerksoftware. Mijn Bureau is de Nederlandse implementatie daar van.

We gebruiken bewust componenten die we delen met veel en veel verschillende partijen. Zo worden de risico's gespreid en de investeringen gedeeld.

[ Voor 25% gewijzigd door mrdemc op 07-11-2025 13:07 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:29
1. wat is er mis met die naam? Het is Nederlands, dus een Nederlandse naam is niet gek
2. We willen juist van afhankelijkheid van andere landen af, dus dan ga je dat ook op deze manier doen

Strava | AP | IP | AW

• Gr4mpyC3t
mrdemc schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:04:
[...]

In het artikel wordt benoemd dat ze componenten van elkaar hergebruiken en de basis is bestaande OSS. De verschillen zijn vooral te wijten aan de organisatorische vereisten die ze hebben zover ik dat kan zien. Lijkt me niets mis mee in dat geval.

Zie ook:

[...]
In de kern is het een goed uitgangspunt, al kijk ik er wel met scepsis naar. Het is positief dat er op deze manier ontwikkeld wordt, maar het uiteindelijke succes hangt af van hoe de implementatie in de praktijk uitpakt.

Als het straks daadwerkelijk succesvol blijkt, neemt de complexiteit ook toe. In de zo’n conceptfase, waar alles nog overzichtelijk is, is dat prima te beheren.

Maar naarmate de complexiteit toeneemt, wordt het lastiger om bestaande componenten te gebruiken zonder ze alsnog te moeten aanpassen aan de eigen standaarden.

We gaan het wel zien en ik volg het in ieder geval met interesse. :)

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De naam is behoorlijk Nederlands en dat laat zien dat het voor de lokale markt is. Wat mij betreft een uitstekende naamgeving.

Ik denk niet dat wij zicht hebben op de vraag of het maatwerk nodig is versus enkel vertalen van bestaande oplossingen die we (lees: de bedrijven die de ondersteuning leveren) dan eenvoudig in allerlei EU landen uit kunnen rollen. Waar ligt de meeste overhead? Dan heb je toch echt e.e.a. aan insider kennis nodig, en die hebben wij niet. Ik zou er dan van uit willen gaan dat men dat maatwerk nodig heeft, en ook ondersteuning in de eigen taal nodig heeft, en er ook extra voor wil betalen (dat is een kosten-baten analyse). Want anders dan ging men wel gewoon over naar Nextcloud met Collabora Online. Dat is er al jarenlang, en werkt.

Collabora Online kan gewoon upstream patches leveren, zelfde zoals Proton dat doet met Wine (en Proton mogen we wel een succes noemen). Er is geen enkele reden waarom de bovengenoemde bedrijven dat ook niet kunnen. Wel is er wat vertraging op de lijn. Die moet het waard zijn.

Ook moeten we waken voor het 'perfect is de vijand van goed' scenario. Dit is hoe dan ook een stap voorwaarts.

[ Voor 10% gewijzigd door Jerie op 12-11-2025 13:27 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dit draadje is niet meer zo actief als een paar maanden geleden. Nu ben ik wel benieuwd in hoeverre de gevonden alternatieven, en het nieuwe gedrag om überhaupt over alternatieven na te denken, bij jullie zijn gebleven.

Bij mij zijn vrijwel alle FOSS/EU services alternatieven die de eerste selectie hebben doorstaan nog in gebruik. Ik ben blij met die wissel. Bij LLMs maak ik nijg wel veel gebruik van een Amerikaanse leverancier.

Bij nieuwe productaankopen doe ik ook nog mijn best om Europees te kopen, maar het is zeker geen hard criterium.

• MeTooPV
Ik ben niet verder gekomen dan Libre Office. Dat beviel prima, maar outlook / teams / onenote en bestaande templates hebben gemaakt dat ik inmiddels terug ben bij MS Office.

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:06
MeTooPV schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:04:
Ik ben niet verder gekomen dan Libre Office. Dat beviel prima, maar outlook / teams / onenote en bestaande templates hebben gemaakt dat ik inmiddels terug ben bij MS Office.
Dan zou ik eens OnlyOffice bekijken. Die lijkt heel erg op MS office en werkt m.i. prettiger dan Libreoffice.

Teams kom ik helaas ook nog niet vanaf omdat ik klanten heb die het gebruiken - net als Slack. OneNote heb ik vervangen door Joplin. Dit slaat op je eigen pc op, maar als je het opslaat in een Nextcloud map, wordt het ook gesynchroniseerd daarheen. Outlook heb ik vervangen door Thunderbird en is ook heerlijk.

• Jerie
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:55:
Dit draadje is niet meer zo actief als een paar maanden geleden. Nu ben ik wel benieuwd in hoeverre de gevonden alternatieven, en het nieuwe gedrag om überhaupt over alternatieven na te denken, bij jullie zijn gebleven.

Bij mij zijn vrijwel alle FOSS/EU services alternatieven die de eerste selectie hebben doorstaan nog in gebruik. Ik ben blij met die wissel. Bij LLMs maak ik nijg wel veel gebruik van een Amerikaanse leverancier.

Bij nieuwe productaankopen doe ik ook nog mijn best om Europees te kopen, maar het is zeker geen hard criterium.
Naar dit topic werd (of wordt) veel gerefereerd in o.a. podcasts en kranten. Ik denk dat ook politici met digitale portefeuille het kennen, en degenen die over aanbestedingen gaan binnen organisaties hebben er ook profijt van. Dat gaat verder dan individuen, en vaak ook verder dan wat men kan delen. De hype/shock is inmiddels wel over, maar de informatie is nog nuttig, en je ziet wat betreft DigiD nu ook weer maatschappelijke discussie.

LLM gebruik ik Mistral, lokaal, of FastGPT middels Kagi (dat is Amerikaans maar geen big tech). Ik vind Mistral uitstekend. Andere AI gebruik ik niet, behalve lokaal gezichtsherkennig. SteamOS gebruik ik nog steeds. Want de Steam Deck had ik al, deze is zeer repareerbaar, en iets als CachyOS wordt ontwikkeld door Russen. Microsoft Windows account is lokaal, nog altijd geen Office 365 in gebruik, ik heb zelfs een prima werkende Linux distributie op die machines, maar een fatsoenlijke 100% overstap kost tijd. Kali Linux gebruik ik trouwens ook nog steeds (Offensive Security zit in VS, maar is geen big tech). Van Android switchen op smartphone heb ik al eerder gedaan maar nog geen tijd voor weten te vinden, al gebruik ik geen Google backups en geen enkele clouddienst. Nextcloud gebruikte ik al, backup nog steeds middels Jottacloud plus eigen hardware. Ook de STB (Nvidia Shield Pro) nog niet vervangen. Wel vrijwel alle streamingdiensten opgezegd, al is Jellyfin voor de kinderen nog steeds niet gelukt (ik moet dan alles handmatig cureren; kost veel tijd). Treurige is dat ik al eerder 100% Microsoft (Windows) en Android/Google-vrij ben geweest, al is Linux met Oroton tegenwoordig fantastisch. Ik denk dat gezien de nieuwe Android voorwaarden voor third party devs ik daar mijn focus op ga leggen.

Tijdens BF heb ik dit jaar minder aangeschaft (o.a. een iPad met 25% korting laten liggen), en ik denk er constant aan. Ook heb ik de Chinese cloud van mijn robotstofzuiger weten te donderen. Deze gebruikt nu Valetudo. Deze bevalt zeer goed. Mijn vrouw is toe aan een nieuwe smartphone, ik neig naar weer een Pixel maar dan meteen GrapheneOS erop zetten. Voor mijn moeder overweeg ik een Apple Watch; ze zit al in dat ecosysteem, en de gezondheid features zijn het het waard. Al met al toch nog veel werk aan de winkel, al zal de eerste computer voor mijn zoontje (nu vijf jaar oud) zeker enkel Linux gaan draaien :) de nieuwe Pebble watch (deze is van Core Devices; Amerikaans maar geen big tech) de P2T toch maar aangeschaft, en ik overweeg de nieuwe VR bril van Valve. Ik ken geen Europees bedrijf dat AR of VR glasses maakt. Ook best ik minder; Chinese pakketjes gaan men moeilijk over doen en zelfs VK deed douane moeilijk omdat er geen bon bij zat (het was ook uitleen). VS bestelling mijdt ik. Pebble is hierin een grote uitzondering.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Jerie
  • Niet online
Azeron, Lets bedrijf, verkoopt one hand input devices. Denk hierbij aan alternatief voor Orbweaver. Zijn trots pro-Oekraïne, zelfs uitstekend in gebruik door oorlogsslachtoffers/oorlogsveteranen. Zelf gebruik ik de Cyro. De enige verticale muis met veel hardware keys die ik ken.

Website: https://www.azeron.eu

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 01-12-2025 00:19 ]

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12 23:15
Ik heb enkele stappen gezet:

Proton voor e-mail, passwords en cloud storage; incidenteel ook Lumo voor AI
Icedrive voor cloud storage
Ente voor foto's

Er zijn echt nog veel stappen te zetten, zoals Windows/Office en Cloudflare. Mijn drijfveer is dat ik voorzie dat vroeg of laat US (cloud)diensten al dan niet tijdelijk uit de lucht zullen gaan voor ons. Om prioriteiten te bepalen, kijk ik dan ook vooral welke scenario's voor mij de meeste impact hebben. Mijn grootste zorg is dat ik mijn foto's en bestanden niet meer heb en geen toegang meer heb tot veel zaken (waarvoor toegang tot mail een belangrijke voorwaarde is). Vandaar deze keuzes.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Voor cloud storage ben ik overgestapt op Filen.io (Duits), die hadden toevallig met Black Friday ook 1 van hun waarschijnlijk laatste keren dat ze een lifetime prijs aanboden zodat ik niet meer vast zit aan een abo.

Mijn Amazon account heb ik geheel opgeheven en ingeruild voor Bol.com, Zalando en Galaxus.

Streaming subscriptions van de US aanbieders houd ik beperkt tot 1 account tegelijk en heb nu ook een Jellyfin server lokaal draaien.

Mijn Gmail heb ik nu puur als spam account of voor dingen die ik wil uitproberen maar niet mijn primaire mail (eigen domein) wil gebruiken. Nadeel is dat Google me wel weer heeft met Gemini Pro, dat werkt fantastisch voor het maken van o.a. yaml code voor Home Assistant :P

En mijn nieuwe Megane EV, hoewel volledig gebouwd in Frankrijk met veel lokale supply chain inclusief accu, heef het nadeel dat alle nieuwe Renault modellen draaien op Android Automotive. Maar goed, lever er wel een Tesla voor in.

Misschien Mistral maar eens een kans geven als alternatief op Gemini.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-12 05:43
Beetje off-topic, maar Europa lijkt erg ver achter te lopen op veel punten (niet alle). Ik hoop dat de alternatieven daadwerkelijk goed van de grond gaan komen.
VS probeert invloed uit te oefenen op Europese wetgeving, zoals GDPR en AI act, ten gunste van de Amerikaanse techbedrijven. En dat lijkt succesvol, omdat we ons niet kunnen veroorloven die technologie te missen. Het is beangstigend dat we niet meer (volledig) vrij zijn onze eigen wetgeving te bepalen volgens een democratisch proces.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:18
Gmail en andere diensten van Google gebruik ik niet meer, maak veel gebruik van betaalde Proton diensten. Maps is wel een erg lastige omdat erg veel andere diensten/sites directe links gebruiken. Meta onderdeel whatsapp is hier ook volledig de deur uit, wat lastiger voor mijn vrienden maar ik vind de rust eigenlijk wel prima. “A-sociale media” gebruikte ik al niet.
Waar ik nog tegenaan hik is dat alle hardware hier in huis van Apple is, Fairphone (5] kon ik nog niet echt aan wennen. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat ook dat er uit gaat als het aan vervanging toe is en misschien begin ik er weer aan.
Wel benieuwd waarom de overheid niet een meerderheids aandeel kan nemen in een ict bedrijf als Solvenity zoals bijvoorbeeld de ASN en ABNAMRO, is volgens mij gewoon politieke onwil.
Dit draadje heeft echt wel geholpen en is voor mij nog steeds een informatie bron, dank daarvoor!

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15-12 21:29
Voor opslag gebruik ik Syncthing icm een backup naar Hetzner Storagebox. Met Syncthing kun je rechtstreeks synchroniseren tussen devices zonder dat er een externe partij nodig is. Voor sync over het internet gebruik ik wel nog de standaard service van Syncthing waardoor devices elkaar gemakkelijk kunnen vinden maar ook zonder deze dienst werkt het lokaal nog steeds.

Zie https://syncthing.net.

Ik heb daarnaast de volledige Proton suite maar als Linux gebruiker is Drive nog beperkt tot een web client. Ik gebruik dat nu met name om bestanden te delen met anderen, samen te werken en als archief door handmatig te uploaden.

• Roog1317
  • Nu online
TheZeroorez schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:55:
Ik had graag gezegd dat ik het vol gehouden heb, maar helaas. Ik heb er echt serieus werk van gemaakt en heel veel tijd gestoken in het proberen van en overstappen naar alternatieven.

We komen uit het Apple iCloud ecosysteem voor alles en ik was uiteindelijk overgaan naar Vivaldi (browser), Ecosia (zoekmachine), pCloud (bestanden opslag), Immich (foto's), Nextcloud (agenda en contacten), mijn.host met eigen domein (email), LibreOffice (office pakket), Mistral (AI chat), TomTom (navigatie) en zo kan ik nog even doorgaan. Dit na tal van producten en diensten te hebben geprobeerd.

Maar eerlijk is eerlijk: het werkt gewoon niet. De Amerikaanse producten en diensten zijn zoveel beter. iCloud is waanzinnig goed geïntegreerd en biedt zoveel gemak. Nieuwe iphone, je logt en even in en je kunt weer verder met je leven. Nu moest ik in tal van verschillende apps apart inloggen en zijn de integraties gewoon echt niet zo goed als die van de Apple diensten zelf. Om nog maar te zwijgen over het feit dat veel Europese alternatieven ook kwalitatief achterblijven. Een voorbeeld: hoe zeer ik een initiatief als Mistral ook toejuich, het komt echt niet in de buurt van ChatGPT of Gemini. Idem voor bijvoorbeeld LibreOffice, laat staan bij gebruik op je iPad of iPhone. Of iets als Google Maps: het is gewoon onovertroffen.

Ik werd er gek van en mijn gezin en ouders ook. Toen vervolgens mijn self hosted Nextcloud installatie kapot ging was ik er echt helemaal klaar mee. We zijn weer helemaal terug naar iCloud, ChatGPT, Google Maps en al die andere Amerikaanse tech. Alleen de mail is in Nederland gebleven. Het voelt als verliezen en ik sta er ideologisch ook niet achter, maar het is echt een zegen om weer terug te zijn bij iets dat zo fijn werkt.

Dus ja, het is geen fraai verhaal in de context van dit topic maar ik denk wel goed om de andere kant van de medaille te laten zien.

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:20
ik zat dus zo naar het lijstje te loeren in de TS, erg handig, maar toen viel me wel op, al die namen. Kan zijn dat ik biased ben, maar de benaming van Europese tools/software pakketten, daar zit toch weinig marketing achter, nextcloud, owncloud, opencloud, treema en wat nog meer.

• Stukfruit
  • Niet online
Roog1317 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:23:
[...]

iCloud, ChatGPT, Google Maps en al die andere Amerikaanse tech.
Weet je zeker dat je goede producten hebt geprobeerd?

Claude is namelijk best wel beter te noemen dan ChatGPT. Google Maps is volledig volgespamd met nepreviews + reclame, dus wat beoordeel je daar wat TomTom bv. niet heeft? iCloud is ook prima te vervangen.

Dus de vraag is: vervang je iets waarvan je alleen denkt dat het goed werkt?

Dat zit wel Schnorr.

• Roog1317
  • Nu online
Stukfruit schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:50:
[...]

Claude is namelijk best wel beter te noemen dan ChatGPT. Google Maps is volledig volgespamd met nepreviews + reclame, dus wat beoordeel je daar wat TomTom bv. niet heeft? iCloud is ook prima te vervangen.

Ik heb een aardig lijstje opgesomd en dat waren de uiteindelijke producten die ik sinds maart/april gebruikt heb. Ik denk dat het persoonlijk is wat wel of niet werkt voor iemand, maar in dit geval zijn 6 mensen heel erg opgelucht om weer gewoon terug te zijn naar Amerikaanse tech. Het is niet anders!

• Jerie
  • Niet online
Iedere keer als ik Microsoft Office of Google Docs weer eens moet gebruiken heb ik een learning curve omdat ik LibreOffice gewend ben. Hetzelfde had je als doorgewinterde Linux of macOS gebruiker die Windows moest gebruiken. Er is altijd een learning curve, en die opvangen is een skill an sich, vooral als je iets anders gewend bent. Voorbeeld: mijn dochter gebruikt op school ChromeOS (niet mijn keus...), als je die vervolgens achter een andere desktop zet dan is ze ChromeOS gewend. Dat is haar referentiekader. Toch heeft ze ook ChromeOS moeten leren gebruiken. Dat is in Google's voordeel, en om die reden is het het waard om dat spotgoedkoop met privacy aan leerlingen aan te bieden (ze hebben van Microsoft geleerd ;)).

Wat betreft Mistral, zou ik toch graag voorbeelden willen zien waarom deze niet adequaat zou zijn. Toen ChatGPT zich gedroeg als een slijmjurk vond ik dat helemaal niet zo fantastisch.

Verder noem je iCloud "zo gebruikersvriendelijk" maar ik heb toch echt liever dat ik bewezen enkel zelf de private key in bezit heb. Wel is het zo dat als je dat wel zou vertrouwen de integratie in iOS niet te verslaan is. Helaas ligt dat aan Apple. Want op ieder desktop OS (inclusief macOS) kan dat wel prima, en op AOSP-gebaseerde OSen kan dat ook prima. Het is een van de vele zaken waar de EU naar moet kijken.

Voor Google Maps zijn diverse op OSM gebaseerde alternatieven (TomTom is dat tegenwoordig ook). In Nederland is OSM aardig goed, al kan het beter. Mis je info? Uiteraard, maar ook veel onzin. Apple gaat in Apple Maps reclame stoppen. Alsof iemand daar op zit te wachten. Uitstekende reden om voor iets anders te gaan.

Hoe ging je self-hosted Nextcloud stuk? Waar draaide deze op? Met de AIO OCI zou dat niet mogen gebeuren.

• Stukfruit
  • Niet online
Maar mijn punt was niet gewenning, het was features :)
Zoals eigenlijk de hele tijd in dit topic :P

Self-hosted varianten zou ik ook slecht trekken omdat het support eist die bij self-hosting alleen van jouzelf zal komen.

Dat zit wel Schnorr.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:35
Stukfruit schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:50:
[...]

Claude? Gemaakt door Anthropic en gevestigd in San Francisco, USA? :D Of Mistral?

• Stukfruit
  • Niet online
Zsub schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:45:
[...]

Claude? Gemaakt door Anthropic en gevestigd in San Francisco, USA? :D Of Mistral?
Fck me, je hebt gelijk :X

Op een of andere manier associeer ik Claude steeds met Frankrijk :+

Dat zit wel Schnorr.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Voor een llm kun je ook lumo van proton gebruiken. https://lumo.proton.me/
Als je een abo hebt voledig, maar ook gratis beperkt te gebruiken.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
[...]

Ik had graag gezegd dat ik het vol gehouden heb, maar helaas. Ik heb er echt serieus werk van gemaakt en heel veel tijd gestoken in het proberen van en overstappen naar alternatieven.

We komen uit het Apple iCloud ecosysteem voor alles en ik was uiteindelijk overgaan naar Vivaldi (browser), Ecosia (zoekmachine), pCloud (bestanden opslag), Immich (foto's), Nextcloud (agenda en contacten), mijn.host met eigen domein (email), LibreOffice (office pakket), Mistral (AI chat), TomTom (navigatie) en zo kan ik nog even doorgaan. Dit na tal van producten en diensten te hebben geprobeerd.

Maar eerlijk is eerlijk: het werkt gewoon niet. De Amerikaanse producten en diensten zijn zoveel beter. iCloud is waanzinnig goed geïntegreerd en biedt zoveel gemak. Nieuwe iphone, je logt en even in en je kunt weer verder met je leven. Nu moest ik in tal van verschillende apps apart inloggen en zijn de integraties gewoon echt niet zo goed als die van de Apple diensten zelf. Om nog maar te zwijgen over het feit dat veel Europese alternatieven ook kwalitatief achterblijven. Een voorbeeld: hoe zeer ik een initiatief als Mistral ook toejuich, het komt echt niet in de buurt van ChatGPT of Gemini. Idem voor bijvoorbeeld LibreOffice, laat staan bij gebruik op je iPad of iPhone. Of iets als Google Maps: het is gewoon onovertroffen.

Ik werd er gek van en mijn gezin en ouders ook. Toen vervolgens mijn self hosted Nextcloud installatie kapot ging was ik er echt helemaal klaar mee. We zijn weer helemaal terug naar iCloud, ChatGPT, Google Maps en al die andere Amerikaanse tech. Alleen de mail is in Nederland gebleven. Het voelt als verliezen en ik sta er ideologisch ook niet achter, maar het is echt een zegen om weer terug te zijn bij iets dat zo fijn werkt.

Dus ja, het is geen fraai verhaal in de context van dit topic maar ik denk wel goed om de andere kant van de medaille te laten zien.
Ik vraag me wel af hoe vaak je nieuwe telefoons koopt als eenmalig op een aantal diensten inloggen zo een groot probleem is ;)

Maargoed, het is treffend hoe goed je het probleem aankaart inderdaad. Want juist die integratie van Apple is het probleem. Zo houden ze de competitie buiten de deur, want geen enkele andere dienst kan die integratie bieden, daar zorgt Apple wel voor. Je zit dus eigenlijk in een gouden kooi, moet je ook maar willen.

Goed dat je in ieder geval met je e-mail in Nederland bent gebleven. Als er dan iets gebeurt met je Apple account, dan kan je in ieder geval nog bij je e-mail. Want daar gaat het ook om he, grote big tech bedrijven die je hele leven in de war kunnen schoppen door accounts te blokkeren om random redenen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Idem voor bijvoorbeeld LibreOffice, laat staan bij gebruik op je iPad of iPhone.
Waarom werkt libreoffice voor jou niet?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12 11:15
Ik was op zoek naar een EU-alternatief voor Cloudflare en kwam op https://www.myrasecurity.com/. Ik had verwacht dat dit bedrijf wel in dit topic genoemd zou worden, maar volgens de zoekfunctie is Myra Security nog niet/nauwelijks bekend bij de Tweakers op dit forum.
Ze presenteren zich als het Europese alternatief voor Cloudflare.
Wel behoorlijk aan de prijs, trouwens. Het begint bij € 399/maand + een setup van 1,5x de maandprijs. Ik denk ex btw, maar zie het zo snel nergens staan en hun terms and conditions staan niet eens op de site: https://www.myrasecurity.com/en/terms-and-conditions/:
We happily inform you about our terms and conditions. To learn more, please send an email to info@myrasecurity.com.
Niet interessant voor de hobby, dus, maar wellicht toch een echt Europees alternatief voor Cloudflare, voor de wat grotere organisaties, zoals ziekenhuizen en gemeentes?
Ik ben erg benieuwd of er hier iemand is die er ervaring mee heeft.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:50
Ik heb ook geprobeerd zoveel mogelijk over te stappen. Niet alles gelukt maar mijn zoekmachines zijn Ecosia, op mijn thuisservertje toch Linux opgezet en die blijft, Le Chat van Mistral gebruik ik nog steeds primair.

Helaas wel terug naar iCloud voor het syncen tussen mijn Apple apparaten die ik ook nog niet vervangen heb :(

Het blijft lastiger doordat men zolang de VS spullen gewent zijn. Mijn kinderen zijn nu nog te jong om echt een voorkeur te hebben dus daar ga ik wel proberen om hun vooral met EU spullen in aanraking te brengen.

• DjoeC
dextertje schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:54:
Ik was op zoek naar een EU-alternatief voor Cloudflare en kwam op https://www.myrasecurity.com/. Ik had verwacht dat dit bedrijf wel in dit topic genoemd zou worden, maar volgens de zoekfunctie is Myra Security nog niet/nauwelijks bekend bij de Tweakers op dit forum.
Ze presenteren zich als het Europese alternatief voor Cloudflare.
Wel behoorlijk aan de prijs, trouwens. Het begint bij € 399/maand + een setup van 1,5x de maandprijs. Ik denk ex btw, maar zie het zo snel nergens staan en hun terms and conditions staan niet eens op de site: https://www.myrasecurity.com/en/terms-and-conditions/:

[...]

Niet interessant voor de hobby, dus, maar wellicht toch een echt Europees alternatief voor Cloudflare, voor de wat grotere organisaties, zoals ziekenhuizen en gemeentes?
Ik ben erg benieuwd of er hier iemand is die er ervaring mee heeft.
Het verschil tussen "gratis" Cloudflare en € 399/maand is wel erg groot voor mijn gebruik....

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:28:
[...]

Het verschil tussen "gratis" Cloudflare en € 399/maand is wel erg groot voor mijn gebruik....
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je Cloudflare nodig zou moeten hebben. Dus wat is dan jouw gebruik?

• DjoeC
Kalentum schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:38:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je Cloudflare nodig zou moeten hebben. Dus wat is dan jouw gebruik?
Ik gebruik Cloudflare voor forwarding van email op een aantal domeinen waar die domeinen (en een aantal interne) via de Coudflare DNS beschermd zijn tegen bots, en mijn eigen IP niet zichtbaar is. Daarnaast gebruik ik Cloudflare filtering waardoor alleen "toegestane" ip ranges naar mijn sites mogen/kunnen in combinatie met fail2ban die het restje filtert en die IP adressen in een Cloudflare banlist zet. En dat allemaal onder hun gratis aanbod.

• RobertMe
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:50:
[...]

Ik gebruik Cloudflare voor forwarding van email op een aantal domeinen waar die domeinen (en een aantal interne) via de Coudflare DNS beschermd zijn tegen bots, en mijn eigen IP niet zichtbaar is. Daarnaast gebruik ik Cloudflare filtering waardoor alleen "toegestane" ip ranges naar mijn sites mogen/kunnen in combinatie met fail2ban die het restje filtert en die IP adressen in een Cloudflare banlist zet. En dat allemaal onder hun gratis aanbod.
Advocaat van de duivel: de vraag was waarom je het nodig zou moeten hebben, niet waarvoor je het gebruik.

Is jouw (self hosted?) website zo'n groot target voor aanvallen? Kun je de beveiliging niet zelf regelen (of mogelijk een minder big-tech variant inzetten. Bv CrowdSec self hosten. Of Fail2ban dat je al aanhaalt). En om je thuis? IP te verbergen kun je bv ook een VPS opzetten VPN tunneltje, reverse proxy, klaar.

Ik draai op een VPS ook een website (echt publieke) en wat services (voor eigen gebruik) en een mailserver. Maar ik heb niet het idee dat ik Cloudflare nodig heb. En heb in al die jaren (10 denk ik dat ik al eigen mailserver draai. De "commerciële" publieke website staat er nu ~5 jaar op) heb ik niet het idee gehad dat er "issues" zijn geweest. Als in: de hosting provider heeft niet mijn VPS offline gehaald omdat... veel verkeer / spam sturen / ... noch kan ik zelf uit logging opmaken dat er "ingebroken" / misbruik gemaakt zou zijn.

• duvekot
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:50:
[...]
Ik gebruik Cloudflare voor forwarding van email op een aantal domeinen waar die domeinen (en een aantal interne) via de Coudflare DNS beschermd zijn tegen bots, en mijn eigen IP niet zichtbaar is.
email kan je prima voor "weinig" draaien bij migadu.com in Zwitserland. En die kunnen ook alles doorsturen naar een andere server als je dat perse wil.
Bunny.net CDN werkt (zoals ik het begreep, maar ben nog aan het ontdekken) het zelfde als bij Cloudflare, dus een reverse proxy die alles ophaalt bij de origin. En Bunny.net kan ook je DNS draaien voor je.
Daarnaast gebruik ik Cloudflare filtering waardoor alleen "toegestane" ip ranges naar mijn sites mogen/kunnen in combinatie met fail2ban die het restje filtert en die IP adressen in een Cloudflare banlist zet.
Filteren van wie er bij mogen is ook iets wat Bunny.net aanbied, en ze hebben ook een API dus kan je waarschijnlijk ook wel programmeren om extra blokkades toe te voegen vermoed ik.
En dat allemaal onder hun gratis aanbod.
Tsja ... Gratis gaat alleen de zon op (maar moet je ook betalen voor de mooiste plekjes) ... En ja .. Cloudflare heeft echt mooie producten en het werkt ook allemaal heel prettig .. maar als we nooit Europese alternatieve gaan omarmen dan zullen we dus altijd afhankelijk blijven van een zo'n partij.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:59:
[...]

Advocaat van de duivel: de vraag was waarom je het nodig zou moeten hebben, niet waarvoor je het gebruik.

Is jouw (self hosted?) website zo'n groot target voor aanvallen? Kun je de beveiliging niet zelf regelen (of mogelijk een minder big-tech variant inzetten. Bv CrowdSec self hosten. Of Fail2ban dat je al aanhaalt). En om je thuis? IP te verbergen kun je bv ook een VPS opzetten VPN tunneltje, reverse proxy, klaar.

Ik draai op een VPS ook een website (echt publieke) en wat services (voor eigen gebruik) en een mailserver. Maar ik heb niet het idee dat ik Cloudflare nodig heb. En heb in al die jaren (10 denk ik dat ik al eigen mailserver draai. De "commerciële" publieke website staat er nu ~5 jaar op) heb ik niet het idee gehad dat er "issues" zijn geweest. Als in: de hosting provider heeft niet mijn VPS offline gehaald omdat... veel verkeer / spam sturen / ... noch kan ik zelf uit logging opmaken dat er "ingebroken" / misbruik gemaakt zou zijn.
Ja ik doe zo ongeveer het zelfde, herkenbaar. Ik heb wel eens met die Cloudflare dingen gespeelt maar op een gegeven moment dacht ik... waarom... . Thuisnetwerk staat overigens helemaal dicht, ook geen VPN ofzo. De dingen die ik publiek wil hebben staan op een VPS.

• duvekot
  • Nu online
Het enige waar ik wel een goed alternatief voor zou willen hebben zijn de Cloudflare Tunnels .. want dat werkt wel erg mooi ..en ook goed samen met hun DNS en CDN en protection etc ..
Tailscale en andere zaken zijn meestal toch "net niet" wat ik zoek .. en zelf een VPS draaien met daarop de endpoints en dan tunnels terug naar de feitelijke server . Dat zal wel prettig zijn.

• RobertMe
  • Nu online
Kalentum schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:16:
Ik heb wel eens met die Cloudflare dingen gespeelt maar op een gegeven moment dacht ik... waarom... .
Ik ben er niet eens aan begonnen, want "waarom...". Enerzijds " zelf doen is leuker" anderzijds "wil geen big tech" (al voordat het "groot" was). Zo heb ik een jaar of 4 terug ook getwijfeld over Cloudflare voor DNS, maar gewoon niet gedaan, en uiteindelijk DeSEC (desec.io) gevonden.
Thuisnetwerk staat overigens helemaal dicht, ook geen VPN ofzo. De dingen die ik publiek wil hebben staan op een VPS.
Jup behalve de VPN. Wat ik thuis draai is voor mezelf en hoef ik in principe buiten de deur niet aan of wil ik niet achter internet stoppen (ik ga Home Assistant niet op een VPS draaien :p Niet zo handig als bv internet er uit zou liggen). Op de VPS staat primair één website, mijn mail(server) en wat "gedeelde" zaken. Bv de UniFi netwerk controller waar niet alleen mijn eigen apparaten in hangen maar ook de locatie van familie waar ik UniFi heb geplaatst. En daarnaast bv ook een password manager, caldav/carddav, ... wat we in de familie gebruiken. Dan hoef ik thuis niks open te zetten / is geen VPN verplicht. Alhoewel er voor o.a. backup doeleinden (maar ook UniFi) wel een mesh VPN is tussen de VPS, mijn thuis router en de router bij familie.

• DjoeC
[...]

Dit gaat OT, maar kort antwoord:
groot target: Nee, maar als er iets gebeurt vind _ik_ dat 1x te veel.
zelf regelen: Kan maar dat moet onderhouden worden. Coudflare ontzorgt mij. Het staat en het draait feilloos.
Europees alternatief: Graag, en ik zal de door jou genoemde Europeese alternatieven ook eens gaan bekijken.

O ja, ik ben altijd nog lerende maar moet m'n tijd verdelen...... Er zitten maar x bruikbare uren in een dag/week/leven. En er is MEER ;)

[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 03-12-2025 16:06 ]

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

eagle00789

Est. November 2005

Ik denk dat de start-post mbt auto's nog wel een opleukertje kan gebruiken, want Škoda wordt geproduceerd in Tsjechië en is onderdeel van de VolksWagen Group met het hoofdkantoor in Wolfsburg (Duitsland).
Lijkt me Europees genoeg om in de lijst op te nemen.

• DjoeC
eagle00789 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:20:
Ik denk dat de start-post mbt auto's nog wel een opleukertje kan gebruiken, want Škoda wordt geproduceerd in Tsjechië en is onderdeel van de VolksWagen Group met het hoofdkantoor in Wolfsburg (Duitsland).
Lijkt me Europees genoeg om in de lijst op te nemen.
Škoda 's worden deels ook "elders" geproduceerd (waaronder in Rusland): https://www.skoda-storybo...rywhere-skoda-is-at-home/ en binnenkort ook in Spanje

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:18
DjoeC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:28:
[...]

Škoda 's worden deels ook "elders" geproduceerd (waaronder in Rusland): https://www.skoda-storybo...rywhere-skoda-is-at-home/ en binnenkort ook in Spanje
In Rusland is al een tijdje geen Skoda fabriek meer actief…

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Jerie
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:28:
[...]

De kosten bij Cloudflare zijn qua DDoS protection allemaal Custom: https://www.cloudflare.com/plans/network-services/ op een gegeven moment als je verstokt bent aan Cloudflare dan komen ze met een.. ehh... voorstel, en dat ligt hoger dan 400 EUR/maand kan ik je verzekeren. Het is dan take it or leave it. Op zich mooi dat ze de kleintjes met rust laten, maar niet iedereen die groot is, maakt ook veel winst. Voor non-profits hebben ze trouwens andere regelingen.

• Jerie
  • Niet online
Mistral heeft v3 uitgebracht, FOSS: https://mistral.ai/news/mistral-3 het betreft Mistral Large 3 en Ministral 3. Zou gebaseerd zijn op DeepSeek R3. Ik zie nu dat T.net er zelf ook een newsitem over had: nieuws: Europees AI-bedrijf Mistral komt met nieuwe AI-modellen en maakt ze o...
Working in conjunction with vLLM and Red Hat, Mistral Large 3 is very accessible to the open-source community. We’re releasing a checkpoint in NVFP4 format, built with llm-compressor. This optimized checkpoint lets you run Mistral Large 3 efficiently on Blackwell NVL72 systems and on a single 8×A100 or 8×H100 node using vLLM.

Delivering advanced open-source AI models requires broad optimization, achieved through a partnership with NVIDIA. All our new Mistral 3 models, from Large 3 to Ministral 3, were trained on NVIDIA Hopper GPUs to tap high-bandwidth HBM3e memory for frontier-scale workloads. NVIDIA’s extreme co-design approach brings hardware, software, and models together. NVIDIA engineers enabled efficient inference support for TensorRT-LLM and SGLang for the complete Mistral 3 family, for efficient low-precision execution.
Voor OCR was er al een tijdje een oplossing van Mistral, mistral-ocr: https://mistral.ai/news/mistral-ocr

Lumo van Proton is inmiddels opgenomen in de topicstart. Is deze FOSS?

Ook Glm (van z.ai) en Kimi (van Moonshot) zijn FOSS, en Chinees.

Je kunt bij lmarena kijken hoe modellen zich tot elkaar verhouden volgens gebruikers: https://lmarena.ai/leaderboard/ helaas zul je dit met een korrel zou moeten nemen want een ieder kan beweren zonder te bewijzen. Puur voor text doet Mistral niet noemenswaardig onder jegens andere modellen.

• Jerie
  • Niet online
Proton Drive krijgt er ook functionaliteit bij: namelijk spreadsheets. Vrij basaal, maar wel E2EE. Momenteel wordt het gestaag uitgerold. Zie ook dit bericht van T.net:

nieuws: Proton krijgt software voor maken en bewerken spreadsheets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PFMLMS8Mj1C2s05Mw0V8XafCfM=/1280x/filters:strip_exif()/i/2007929116.webp?f=imagegallery

• Jerie
  • Niet online
Nog een alternatief: het Finse Jolla komt met een nieuwe smartphone, met SailfishOS (SFOS). Afgelopen jaren hadden ze enkel ports van SFOS voor andere apparaten, waaronder sommige smartphones van Sony.

Het betreft een op Linux-gebaseerd OS met proprietary UI welke een focus heeft op gestures. Under the hood draait het een Linux userland zoals je ook op de desktop en server dat wel kent. Daarnaast zit er een Android compatibility layer op waarmee je Android API kunt emuleren.

Tweakers had er een nieuwsartikel over: nieuws: Jolla lijkt aan nieuwe Sailfish-smartphone met fysieke switch te werken

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik heb mijzelf op zwarte zaterdag met 70 euro korting getrakteerd op een fijne Sony smartphone.
Helaas kun je amper om Android heen en op de verpakking staat made in china :-(

• Jerie
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:48:
Ik heb mijzelf op zwarte zaterdag met 70 euro korting getrakteerd op een fijne Sony smartphone.
Welke? Op sommige Sony smartphones draait Sailfish OS.

• Jerie
  • Niet online
Mistral brengt Devstral 2 (123B), Devstral Small 2 (24B), en Devstral Vibe uit
Today, we're releasing Devstral 2—our next-generation coding model family available in two sizes: Devstral 2 (123B) and Devstral Small 2 (24B). Devstral 2 ships under a modified MIT license, while Devstral Small 2 uses Apache 2.0. Both are open-source and permissively licensed to accelerate distributed intelligence.

Devstral 2 is currently free to use via our API.

We are also introducing Mistral Vibe, a native CLI built for Devstral that enables end-to-end code automation.
https://mistral.ai/news/devstral-2-vibe-cli

Momenteel tijdelijk gratis te proberen via hun API. Uiteindelijk gaan tokens wel geld kosten.

Over de efficiency zal ik niet e.e.a. quoten, dit plaatje zegt veel:

Afbeeldingslocatie: https://cms.mistral.ai/assets/3c7a5ea7-d83f-4dc4-9129-965c321bb379.png?width=1686&height=969

Dat is in vergelijking met andere open weight modellen. Het zou tot 7x minder kosten dan Claude Sonnet.

Tot zover de BS "..Europeanen kunnen niks.."

• duvekot
  • Nu online
@Jerie ik ga het eens uitproberen .. altijd leuk als experiment en om van te leren. Ik gebruik de gratis Mistral Chat de laatste tijd veel vaker dan ChatGPT omdat ik merk dat ook die de laatste flink vooruit is gegaan. En Claude Code met Sonnet 4.5 (en sinds vorige week ook Opus 4.5) werkt verbazingwekkend goed .. maar dat is dus betaald (20 euro per maand).

$0.40/$2.00 per million tokens (input/output)
vs
$3.00/$15.00 per million tokens (input/output) voor Sonnet 4.5

Dat is ook wel lekker 😁 en voor slechts 5 punten minder op de SWE benchmark (72.2 vs 77.2)

Edit: bij de introductie van Opus 4 (afgelopen Mei) haalde dat model 72.5 op de SWE bench.

[ Voor 7% gewijzigd door duvekot op 10-12-2025 14:11 . Reden: SWE bench Opus 4 ]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jerie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 01:28:
[...]

Welke? Op sommige Sony smartphones draait Sailfish OS.
Het is deze: uitvoering: Sony Xperia 10 VII Zwart

Geen Sailfish helaas.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

nokiaan958GB schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:48:
Fairphone, Nederlands merk en je kan hem zelfs met e/os/ erop kopen. Ja, het is Android maar wel compleet ontgoogled.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:24:
[...]

Fairphone, Nederlands merk en je kan hem zelfs met e/os/ erop kopen. Ja, het is Android maar wel compleet ontgoogled.
Helaas lopen Fairphone en e/os ver achter met beveiligingsupdates:
jurroen in 'Niet nader genoemde fabrikant Android-telefoons gaat GrapheneOS ondersteunen'

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

• Jerie
  • Niet online
Mwah, ik zie daar geen inhoudelijke data. Ten eerste krijg je tegenwoordig via Google Play (Project Treble) al patches, ten tweede lopen ze m.i. vaak een maand achter bij Fairphone (persoonlijk vind ik dat te lang). De eisen van GrapheneOS zijn ook streng. Zie de reactie op die post:
Eis nummer twee: "Complete monthly Android Security Bulletin patches without any regular delays longer than a week for device support code" diskwalificeert eigenlijk al iedere OEM behalve Google en Samsung, en we weten dat die niet willen meewerken.
Hebben we het nog niet over HSM.

Uit https://arstechnica.com/g...cellebrite-phone-hacking/ (artikel van 2025/10)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2025/10/80kwmt-1440x1080.jpg

Vorige datalekken van Cellebrite wezen al uit dat niet-Pixel Android telefoons eigenlijk allemaal te kraken zijn door Ufed (die gebruikt kwetsbaarheden om dat te bereiken). Dus, ja, de meest veilige smartphone is een recente Google Pixel (die uitstaat, met GrapheneOS erop), ofwel een Google Pixel met Android, GrapheneOS, of recente up-to-date Apple iPhone. Zeker als je tegenstander een Ufed met recente firmware heeft. Dan moet je denken aan statelijke actoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Jerie op 11-12-2025 10:00 ]

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12 11:15
[...]
Letterlijk was de vraag: "Dus wat is dan jouw gebruik?" })
Ik heb zelf de gratis versie van Cloudflare om het aanvalsoppervlak van mijn VPS te verkleinen. Die moet nodig een keer geüpdatet worden, maar ben daar nog niet aan toe gekomen.

[quote]duvekot schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:09:
[...]
Bunny.net CDN werkt (zoals ik het begreep, maar ben nog aan het ontdekken) het zelfde als bij Cloudflare, dus een reverse proxy die alles ophaalt bij de origin. En Bunny.net kan ook je DNS draaien voor je.
[...]

Dank voor het noemen. Ziet er uit als een alternatief voor Cloudflare dat een stuk goedkoper is dan Myra Security.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Leuk dat Android 16 QPR-1 aanbevolen wordt, maar voor de nieuwste beveiligingsupdates hoef je niet de laatste major Android versie te hebben, Android 14 en 15 krijgen nog steeds maandelijks beveiligingsupdates en zijn daarmee qua beveiliging ook up-to-date.

March of the Eagles

• Stukfruit
  • Niet online
Jerie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:52:
Mistral brengt Devstral 2 (123B), Devstral Small 2 (24B), en Devstral Vibe uit

[...]

https://mistral.ai/news/devstral-2-vibe-cli

Momenteel tijdelijk gratis te proberen via hun API. Uiteindelijk gaan tokens wel geld kosten.

Over de efficiency zal ik niet e.e.a. quoten, dit plaatje zegt veel:

[Afbeelding]

Dat is in vergelijking met andere open weight modellen. Het zou tot 7x minder kosten dan Claude Sonnet.

Tot zover de BS "..Europeanen kunnen niks.."
offtopic:
Vibe: "Oui Oui Baguette..." :D :')

Ze hebben in ieder geval wel betere humor dan Claude :p
Lijkt zich inderdaad wel redelijk te kunnen meten met Claude. Je moet alleen wat meer dingen expliciet opgeven.

Enige grote probleem is dat de agent na verloop van tijd heel traag wordt. Ik weet nog niet zeker of dit komt door een lekkende app of context.

Maar toch... ik ben wel benieuwd aan het worden hoe dit zich gaat gedragen met bijvoorbeeld Devstrall-2 via Ollama + OpenHands oid. Iemand dat al geprobeerd? Dan heb je onafhankelijkheid én de goedkoopste aanpak.

Dat zit wel Schnorr.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-12 18:07
Bij 3d printers wordt ultimaker als Nederlands gezien, maar is in eigendom van een Amerikaanse investeerder. Zou die dus laten afvallen.

• Jerie
  • Niet online
joenevd schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:36:
Bij 3d printers wordt ultimaker als Nederlands gezien, maar is in eigendom van een Amerikaanse investeerder. Zou die dus laten afvallen.
Volledige eigenaar / meerderheidsbelang?

• joenevd
Jerie schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:49:
[...]

Volledige eigenaar. (Zonder de investering waren ze allang failliet geweest.)

• joenevd
Jerie schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:49:
[...]

Ultimaker and MakerBot announce merger, completed in August. NPM Capital owns 53.5% of the combined company, while Stratasys owns the remaining 46.5%[15

Niet helemaal dus..

• Jerie
  • Niet online
joenevd schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:04:
[...]

Ultimaker and MakerBot announce merger, completed in August. NPM Capital owns 53.5% of the combined company, while Stratasys owns the remaining 46.5%[15

Niet helemaal dus..
Ik weet niet hoe ik kan deeplinken vanuit de Wikipedia app maar deze quote komt van Wikipedia.

NPM Capital is Nederlands en heeft een meerderheidsbelang van 53,5%.

Stratasys is Amerikaans-Israëlisch en heeft een minderheidsbelang van 46,5%.

Al heb ik niet geverifieerd of deze informatie nog recent is.

• duvekot
  • Nu online
Jerie schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:44:
[...]
NPM Capital is Nederlands en heeft een meerderheidsbelang van 53,5%.

Stratasys is Amerikaans-Israëlisch en heeft een minderheidsbelang van 46,5%.

Al heb ik niet geverifieerd of deze informatie nog recent is.
Zo te zien hebben ze nog steeds een belang:
UltiMaker

• Jerie
  • Niet online
Ik heb het in de opmerkingen toegevoegd met een verwijzing naar deze thread. Ik zit met een kleine backlog (van DM's), die wens ik in December 2025 weg te werken.

• Jerie
  • Niet online
Toegevoegd op veler verzoek team.blue in de categorie cloud diensten. Ze hebben diverse submerken, misschien moeten die eigenlijk los worden genoemd.

Toegevoegd (dank @sparcle) in de categorie Navigatie de ANWB Onderweg. Momenteel onder de afgekeurde lijst want voor de kaarten maakt men gebruik van het Amerikaanse Mapbox. Het is een mogelijk alternatief voor big tech van FAMAG en het mogelijk waard te vermelden in een topic over big tech, maar de scope van dit topic is stricter.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Jerie Lees ik er nou overheen, of staan er geen alternatieve diensten voor Google Photos in de startpost?

Via Reddit kwam ik https://ente.io/ tegen. Hoewel het bedrijf in de VS geregistreerd is, wordt de data in Europa opgeslagen. Er is ook een kantoor in Amsterdam.

Maar wellicht dus een idee om ook een tabel met fotodiensten op te nemen in de startpost.

March of the Eagles

• duvekot
  • Nu online
XWB schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:04:
@Jerie Lees ik er nou overheen, of staan er geen alternatieve diensten voor Google Photos in de startpost?

Via Reddit kwam ik https://ente.io/ tegen. Hoewel het bedrijf in de VS geregistreerd is, wordt de data in Europa opgeslagen. Er is ook een kantoor in Amsterdam.

Maar wellicht dus een idee om ook een tabel met fotodiensten op te nemen in de startpost.
Je kan zelf Immich draaien thuis ..

[ Voor 78% gewijzigd door duvekot op 14-12-2025 13:10 . Reden: Quote vergeten ]

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:04:

Klopt, die entry hebben we niet. Veel alternatieven van 'cloudopslag' hebben ook foto-ondersteuning, en als ik het me goed herinner daarom destijds besloten dat samen te benoemen.

Ente is inderdaad een alternatief voor big tech. Dit kun je ook zelf hosten, en dan voldoet het aan de eisen.

Nextcloud is Europees, uit mijn hoofd Duits, maar moet je hoe dan ook ergens hosten.

Immich is onderdeel van FUTO, die zitten in Austin, TX. Kun je zelf hosten.

PhotoPrism zitten in Berlijn, volgens mij kun je die ook bij hen hosten. Hoe dan ook zelf te hosten.

Vier gedegen FOSS alternatieven voor Google Photos.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sure, en Nextcloud Photos ook. Maar niet iedereen wil investeren in eigen opslag, dus iets van een Europese clouddienst is ook goed om te benoemen. In de startpost worden toch ook andere soorten clouddiensten genoemd.

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 14-12-2025 13:42 ]

March of the Eagles

• Jerie
  • Niet online
XWB schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:39:
[...]

Sure, en Nextcloud Photos ook. Maar niet iedereen wil investeren in eigen opslag, dus iets van een Europese clouddienst is ook goed om te benoemen. In de startpost worden toch ook andere soorten clouddiensten genoemd.
Ik ben het met je eens dat we Google Photos in ieder geval moeten benoemen voor (wat ik maar even benoem als) SEO.

Voor zover ik weet alle diensten die foto/film hosting doen, hebben ook cloudopslag. Echter software zoals Immich en PhotoPrism is puur voor self-hosted content.

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:05
XWB schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:39:
[...]

*knip*, mogelijk spam.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 15-12-2025 20:42 ]

Bereken je warmteverlies

• RobertMe
  • Nu online
Maar dan moet je *knip*, geknipte bedrijfsnaam wel op hun blauwe ogen vertrouwen. Immich doet immers 0,000 met encryptie en dus kan de hoster letterlijk alles inzien. Zou ik toch eerder voor een partij als Ente gaan. Waarbij alles end-to-end encrypted is. Op de server daar staat dus alleen maar een encrypted blob waarbij jij de enige bent die toegang heeft tot de encryptie sleutel (met het wachtwoord dus).

[ Voor 10% gewijzigd door NMH op 15-12-2025 20:41 ]

• Jerie
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:55:
[...]

Maar dan moet je *knip* wel op hun blauwe ogen vertrouwen. Immich doet immers 0,000 met encryptie en dus kan de hoster letterlijk alles inzien. Zou ik toch eerder voor een partij als Ente gaan. Waarbij alles end-to-end encrypted is. Op de server daar staat dus alleen maar een encrypted blob waarbij jij de enige bent die toegang heeft tot de encryptie sleutel (met het wachtwoord dus).
Datzelfde heb je ook met cloud diensten zoals (voorheen) STACK, Google Drive, Dropbox, iCloud, Jottacloud -- noem maar op. Ik vind het dan een beetje flauw om te zeggen dat je specifiek PixelUnion niet zou vertrouwen.

Bij de E2E oplossingen zoals Ente zul je ook de client moeten vertrouwen. Anders krijg je problemen zoals Zivver (Jerie in "Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie") waar allerlei overheidsorganisaties op bouwen en vertrouwen. Wat ik dan liever doe is de boel eerst lokaal versleutelen (met bijvoorbeeld Cryptomater of ZFS) en dan syncen (met bijvoorbeeld Syncthing. Rclone, of whatever).

Dus client (smartphone, laptop, enz) <-> NAS en die dan backups naar allerlei clouds later versturen die versleuteld zijn. Dan kan niemand daarbij.

[ Voor 0% gewijzigd door NMH op 15-12-2025 20:41 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

RobertMe schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:55:
[...]

Maar dan moet je *knip* wel op hun blauwe ogen vertrouwen. Immich doet immers 0,000 met encryptie en dus kan de hoster letterlijk alles inzien. Zou ik toch eerder voor een partij als Ente gaan. Waarbij alles end-to-end encrypted is. Op de server daar staat dus alleen maar een encrypted blob waarbij jij de enige bent die toegang heeft tot de encryptie sleutel (met het wachtwoord dus).
*knip*, geknipte bedrijfsnaam heeft ook geen end2end encryptie. Je moet er daarom vanuit gaan dat de partij bij al je foto's kan. De beheerder van de dienst heeft volledige toegang tot jouw data.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 15-12-2025 20:42 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.