Met Thunderbird kan ik prima op to, from, subject, body zoeken. Moet het dan wel duidelijk aangeven welke wel en welke niet. Dat is handig als je filters in wilt stellen. Ik heb gisteravond even mijn mailboxen opgeruimd (lees: beter gesorteerd), en dat is een verademing. Zo kun je zaken sorteren op genres. Bijvoorbeeld: ik wil alles dat van de overheid komt hoge prioriteit geven, en in de map Overheid zetten. Wat is overheid? Rijksoverheid, politie, gemeente, maar ik schaar digid er ook onder, ook al is dat meer hybride. Ander voorbeeld: Email van mijn banken wil ik in het mapje Banking, dus die specifieke email adressen filteren daarop. Dit doe ik middels exacte matches i.p.v wildcards. Ander voorbeeld: mijn schoonmoeder stuurt me steeds YouTube filmpjes over hoe vreselijk Trump is. Ontvang ik van haar email adres 'Kijk [...] op YouTube' dan wordt deze gemarkeerd als spam, gaat naar spamfolder, en marked read. Emails van NS, GVB, RET, enz. gaan allemaal naar de map Transport. Zo heb ik een beter overzicht.
Die filters heb ik ingesteld in mijn MUA (Thunderbird), en deels ook in mijn andere MUA (FairEmail). Maar omdat ik verwacht over te stappen op Sailfish OS als vervanger van Android, voorzie ik dat ik in de nabije toekomst FairEmail niet meer ga gebruiken, dus die filters lopen een beetje achter (ook werkt de filtering daar ietsje anders, uiteindelijk kun je er hetzelfde mee zo is mijn inschatting). Daarnaast kun je het spamfilter op je email strenger afstellen op de server-side, en je kunt ook filters server-side instellen (bij Soverin / Freedom, ongetwijfeld ook bij andere email hosters). Sommige filters staan ook server-side.
Dit alles kun je bijvoorbeeld ook bij Gmail instellen, en ik quote al dat het bij Posteo ook kan. Het kan ook bij Soverin (o.a. Freedom Internet), en het zou me eigenlijk verbazen als het niet kan bij een email provider. Want mapjes, dat is juist een sterk punt van IMAP (POP3 had dit niet), en IMAP is al tijden gemeengoed. Vervolgens filtering toepassen is dan eigenlijk een kleine moeite, vooral sinds de opkomst van spam eind jaren '90. Ik hoor dan ook graag als iemand heeft uitgevonden dat het bij hun huidige Europese email provider niet kan, of niet lukt om het in te stellen. Dat is voer voor discussie.
Die filters heb ik ingesteld in mijn MUA (Thunderbird), en deels ook in mijn andere MUA (FairEmail). Maar omdat ik verwacht over te stappen op Sailfish OS als vervanger van Android, voorzie ik dat ik in de nabije toekomst FairEmail niet meer ga gebruiken, dus die filters lopen een beetje achter (ook werkt de filtering daar ietsje anders, uiteindelijk kun je er hetzelfde mee zo is mijn inschatting). Daarnaast kun je het spamfilter op je email strenger afstellen op de server-side, en je kunt ook filters server-side instellen (bij Soverin / Freedom, ongetwijfeld ook bij andere email hosters). Sommige filters staan ook server-side.
Dit alles kun je bijvoorbeeld ook bij Gmail instellen, en ik quote al dat het bij Posteo ook kan. Het kan ook bij Soverin (o.a. Freedom Internet), en het zou me eigenlijk verbazen als het niet kan bij een email provider. Want mapjes, dat is juist een sterk punt van IMAP (POP3 had dit niet), en IMAP is al tijden gemeengoed. Vervolgens filtering toepassen is dan eigenlijk een kleine moeite, vooral sinds de opkomst van spam eind jaren '90. Ik hoor dan ook graag als iemand heeft uitgevonden dat het bij hun huidige Europese email provider niet kan, of niet lukt om het in te stellen. Dat is voer voor discussie.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
/f/image/OSB5zpJULERkYrOtkYJw9Isa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/c9B2XYA7kC9ePgETJBGLuO71.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OYAII8RWw3uNkwGZcEpKJNoy.png?f=user_large)
/f/image/xjsAqH715PxJ8J3zVfCiLR3m.png?f=fotoalbum_large)

/f/image/qSjJnGR2H2kDTapXBM5SfAUW.png?f=fotoalbum_large)