Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

  • MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:15
Misschien ter ondersteuning deze website https://www.thefirewall.eu/ over het bestrijden van “big tech”

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ligt het aan mij en is de categorie "social media - video" in de openingspost wat vreemd? Daar staan dan youtube en twitch onder, beide al best andere diensten, maar de alternatieven zijn dan jitsu en peertube.

Is een categorie "videoplatform" (youtube, peertube, twitch) en een categorie "videobellen" (jitsu) niet veel logischer?

Maar daarbij; ik mis dan bijvoorbeeld in de alternatievenlijst van videoplatform Dailymotion als prima alternatief voor YouTube. Alles wordt opgeslagen in Frankrijk en Luxemburg voor Europese gebruikers. Zie ik iets over het hoofd of is dit een goede om toe te voegen?

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 27-05-2026 20:56 ]


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hmmm... ergens wel bizar hoe snel zo'n draadje als dit dan weer doodloopt :P. De urgentie in het nieuws is weer wat weggezakt en iedereen lijkt alweer vergeten te zijn dat i.i.g. een aantal goede alternatieven hebben & steunen best een verstandig plan is ;)

  • clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:24
DeNachtwacht schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:26:
Hmmm... ergens wel bizar hoe snel zo'n draadje als dit dan weer doodloopt :P. De urgentie in het nieuws is weer wat weggezakt en iedereen lijkt alweer vergeten te zijn dat i.i.g. een aantal goede alternatieven hebben & steunen best een verstandig plan is ;)
Of zijn heel druk bezig met de implementatie ervan :) Of genieten gewoon van het mooie weer :9B

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245


  • Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 20:56
Denk aan het genieten van het mooie weer? Heeft iemand als kalender/contact syncrhonisatie aan de gang gekregen onder e/os? Wil namelijk namelijk in 2027/2028 de laatste sprong gaan wagen een mobiele telefoon zonder google.

  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:43
Zelf ook voornamelijk bezig met migratie en daarna kijk ik wel weer wat het volgende punt is dat verbeterd kan worden.

  • DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

DeNachtwacht schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:26:
Hmmm... ergens wel bizar hoe snel zo'n draadje als dit dan weer doodloopt :P.
No offense, kan het zijn dat jij de snelheid van handelen onderschat dan?

Aan de hand van dit topic ben ik bijvoorbeeld nu 11 maanden bezig om één voor één de door mij gebruikte toepassingen te vervangen. Soms lastig en langdurig (Microsoft 365 naar LibreOffice), soms snel (authenticator Google/Microsoft naar Aegis), soms nog niet afgerond (AWS Glacier naar Europese storage), maar het geheel gaat gestaag door zoals ik het wil.

Regelmatig raadplegen van de startpost en de laatste ongelezen postings doornemen helpt mij weer een stap verder in het proces. Dat geeft verder geen lawaai mijnerzijds, mogelijk daarom de qualificatie 'doodlopend'?

Specs ...ik doe er niets meer aan.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Alleen maar goed nieuws dus, ik vond de stilte wat opvallend maar gelukkig gebeurt er hier genoeg ;)
offtopic:
in de zon genieten doe je maar met een laptop op schoot terwijl je bezig bent met migratie naar EU tech ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 31-05-2026 17:47 ]


  • Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 20:56
De meeste moeite heb ik gehad om onedrive uit te faseren voor nextcloud maar draaid nu als een zonnetje onder Windows 11 en Linux. Heb van de week mijn onedrive leeggegooit dat was eventjes spannend. Had eerder moeten weten dat hetzner nextcloud aanbood dan was ik niet eens aan onedrive begonnen onder linux.

Voor office heb ik nu LIbreoffice. Voor mail heb ik migadu Voor password manager heb ik dashlane. Draai nu volledig europees op cloud gebied en niet te vergeten Aegis voor 2fa.

Het enige missende puzzelstukje is mijn mobiele telefoon. Als mensen daar een oplossing voor hebben :) zie het niet zo zitten om 2 telefoons te kopen. eentje met google en eos voor het geval dat het niet lukt. Wil dan aan de fairphone.

[ Voor 12% gewijzigd door Cybermage op 31-05-2026 17:54 ]


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Als ik de review van Arnoud Wokke las van de Fairphone begin dit jaar zou dit met Murena vrij aardig moeten lukken?
https://tweakers.net/reviews/14416/fairphone-6-met-e-os-vrijwel-moeiteloos-weg-van-big-tech.html

Ik ben inderdaad ook daarover aan het twijfelen, het is vooral dat ik liefst wel in 1x een smartphone heb die al dat soort privacy/onafhankelijke EU vinkjes goed aanvinkt. Ik hoef allemaal niet zoveel high-tech in een telefoon, als ik maar kan bellen en appen en af en toe een snel foto'tje (kwaliteit hoeft niet top te zijn) maar toch heb ik als ik bovenstaande review leest het gevoel "we zijn er nog net niet" hoewel er zeker al goede stappen gezet zijn weer.

  • Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 20:56
<KNIP>
Ik ben inderdaad ook daarover aan het twijfelen, het is vooral dat ik liefst wel in 1x een smartphone heb die al dat soort privacy/onafhankelijke EU vinkjes goed aanvinkt. Ik hoef allemaal niet zoveel high-tech in een telefoon, als ik maar kan bellen en appen en af en toe een snel foto'tje (kwaliteit hoeft niet top te zijn) maar toch heb ik als ik bovenstaande review leest het gevoel "we zijn er nog net niet" hoewel er zeker al goede stappen gezet zijn weer.
Dat zelfde gevoel heb ik dus ook. Net niet maar potentie is er. Goed Linux is ook van ver gekomen. Zakelijk heb zal ik een telefoon met google / microsoft spul houden. Dus of ik er dan wat mee opschiet. Dus tolereren we google maar.

  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:26:
Hmmm... ergens wel bizar hoe snel zo'n draadje als dit dan weer doodloopt :P. De urgentie in het nieuws is weer wat weggezakt en iedereen lijkt alweer vergeten te zijn dat i.i.g. een aantal goede alternatieven hebben & steunen best een verstandig plan is ;)
Vandaag nog op de FP: review: Rel rond DigiD-hoster toont probleem: niemand weet wat soevereine clo...

Mijn primaire focus is US big tech, niet specifiek US. Ik ben af aan het stappen van Google Android, en Microsoft Windows heb ik vervangen met een Linux distributie. Ik mis niets aan Microsoft Windows. Qua smartwatch een Canadees-Amerikaanse Pebble (met FOSS OS), qua smartphone OS ga ik voor SailfishOS op de Jolla smartphone.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Jerie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:41:
Mijn primaire focus is US big tech, niet specifiek US.
Ik denk nou juist niet dat de kleinere tech bedrijfjes in de VS het beste idee zijn... juist daar is de beveiliging of andere zaken soms niet op orde wat bij de Apple/Google/Microsoften van deze wereld in de basis natuurlijk supersterk is. Het probleem dat je echter bij élk US bedrijf hebt is de cloud act waardoor de overheid theoretisch bij al jouw data in hun servers kan, ongeacht of het bedrijf nu groot of klein is.

Dus kortom nee, ik richt me toch even even op tech binnen de EU zelf. Onderaan de streep is het heus niet zo dat we allemaal over móeten, maar stel dat het in de VS wel de verkeerde kant op blijft gaan is het wel superbelangrijk dat er softwarematig van alle tech een goed alternatief dat 100% kan wat de VW kan beschikbaar is. Nu zie je vaak toch dat veel VS producten zo'n grote voorsprong hebben dat ze die ook houden... we moeten dus vooral samen de markt pushen om i.i.g. voor de belangrijke zaken echt volwaardige EU alternatieven klaar hebben staan als het nodig is wat mij betreft.

  • dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:32
Cybermage schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:35:
Heeft iemand als kalender/contact syncrhonisatie aan de gang gekregen onder e/os? Wil namelijk namelijk in 2027/2028 de laatste sprong gaan wagen een mobiele telefoon zonder google.
Geen e/os, maar waar loop je tegen aan? Met m'n contacten en kalender op nextcloud en DavX op de telefoon heb ik google-loze synchronisatie.

  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
DeNachtwacht schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:46:
Alleen maar goed nieuws dus, ik vond de stilte wat opvallend maar gelukkig gebeurt er hier genoeg ;)
Maar wat moet er gepost worden dan? Het is niet alsof de alternatieven dagelijks uit de grond schieten. De alternatieven zijn al veelal benoemd en besproken in dit topic. En het lijkt mij een beetje onzinnig als iedereen hier "ongevraagd" gaat posten welke overstap(pen) die heeft gedaan. En voor specifieke vragen over bepaalde alternatieven v.w.b. installatie / ... lijkt dit mij zeer zeker niet de plek.

Overigens prima dat er zo nu en dan zo wat als nu gepost wordt. Om wat "grotere" ervaringen te lezen. Maar dat hier dagelijks pots zijn "ik ben van MS Office overgestapt op LibreOffice" of "ik ben van OneDrive / Google Drive over gestapt op Nextcloud" of .... lijkt mij niks toe te voegen. En de start met "goh, iedereen zijn interesse al kwijt" vind ik bijna schofferend.

En persoonlijk heb ik helemaal niks gedaan :Y) Gebruik al ~20 jaar Linux waarvan een jaar of 7 ook op het werk en daarmee 99,99% dat ik een PC / laptop gebruik. Heb altijd al aan self hosting gedaan dus nooit een Google Drive / OneDrive / Dropbox / ... gebruikt. Maar wel opslag op een servertje / NAS binnenshuis (Syncthing vanaf PC / laptop / telefoon) en offsite backup bij familie met een OrangePi met een SSD.
Telefoon altijd niches gebruikt. Van een Nokia feature phone na misschien wel 10 jaar gebruik de overstap gemaakt naar een Nokia N9 (MeeGo of nouja, eigenlijk Maemo 6 Harmattan) en de hele Android / iOS (/Windows Mobile) dus overgeslagen. Vervolgens naar een Jolla gegaan ("the one and only" hun introductie toestel dat simpelweg "Jolla" hete naar het merk). Door app gap uiteindelijk een OnePlus 3 gekocht later opgevolgd door een Pixel 6a. Wordt ik blij van Android? Niet perse, maar it just works. En dat was bij Sailfish toen niet zo. Mail heb ik self hosted en gebruik ik Fairmail voor. Contacten en agenda gaat via DAV naar een selfhosted Baikal instance met davx op de telefoon. De OnePlus na uit gebruik name (is dat een woord?) LineageOS op gezet, de Pixel is nog stock. Qua navigatie gebruik ik vervolgens ook OsmAnd en geen Google Maps (en op PC dan OpenStreetMaps). En op de telefoon staat de Google app ook uitgeschakeld.
V.w.b. tablet een antieke Asus Transformer, Windows based, maar staat al jaren Linux op (lekker makkelijk want gewoon een Intel Atom CPU dus x86). En toevallig dit weekend een Xiaomi Pad 6s Pro besteld ter vervanging. Ja, een Android toestel. Maar..., PostmarketOS kan er op, dus Linux, en dat gaat ook ASAP gedaan worden.
Qua browser ben ik 15+ jaar geleden Opera gaan gebruiken. Na hun overstap op een Chromium basis ben ik op de oude versie blijven plakken, vervolgens een relatief korte tijd Vivaldi gebruikt (ook Chromium basis) en nu al jaren Firefox.
Qua password manager gebruik ik al vele jaren ("pre corona") Bitwarden Vaultwarden, uiteraard ook self hosted dan.

Mijn grootste "schending" is dan Android, en ook nog eens stock. Zou ik nu opnieuw een Pixel kopen zou ik er direct GrapheneOS op zetten. Maar ik had 0 ervaring met custom roms en vind het nu wel prima. Google app is dan uitgeschakeld, navigatie / GMaps gebruik ik niet, locatie bepaling staat altijd uit. Echte alternatieven begin ik niet meer aan tenzij er een echt opstaat / door breekt (en ik denk dat het nieuwe Jolla toestel nog steeds te ver van Android / iOS zal staan. Geen bank apps bv en dat soort zaken).
En met nitpicking kun je dan nog Bitwarden / Vaultwarden aanwijzen. Maar dat is ook weer geen big tech, wel US tech. En Firefox / Mozilla, maar alternatieven zijn er niet want allemaal "Google based". Hoogstens dat je nog meer de niche kunt opzoeken met een Waterfox en zo qua andere Firefox / Gecko based browsers.

En in het algemeen: ik gebruikte dus al geen US (big) tech voordat het cool was.

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:06
DeNachtwacht schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:26:
Hmmm... ergens wel bizar hoe snel zo'n draadje als dit dan weer doodloopt :P. De urgentie in het nieuws is weer wat weggezakt en iedereen lijkt alweer vergeten te zijn dat i.i.g. een aantal goede alternatieven hebben & steunen best een verstandig plan is ;)
Hier vol in de Apple omgeving. Iets simpels dat ik nogal wat spreadsheets in Numbers had leverde al een maand werk op. Zijn helaas ook niet zomaar om te zetten naar een ander programma.

Server is nu vol over op Proxmox. En er staat Linux naast macOS. Maar goed 20+ jaar heb je niet in een maand over gezet.

  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:46:
[...]

Ik denk nou juist niet dat de kleinere tech bedrijfjes in de VS het beste idee zijn... juist daar is de beveiliging of andere zaken soms niet op orde wat bij de Apple/Google/Microsoften van deze wereld in de basis natuurlijk supersterk is. Het probleem dat je echter bij élk US bedrijf hebt is de cloud act waardoor de overheid theoretisch bij al jouw data in hun servers kan, ongeacht of het bedrijf nu groot of klein is.

Dus kortom nee, ik richt me toch even even op tech binnen de EU zelf. Onderaan de streep is het heus niet zo dat we allemaal over móeten, maar stel dat het in de VS wel de verkeerde kant op blijft gaan is het wel superbelangrijk dat er softwarematig van alle tech een goed alternatief dat 100% kan wat de VW kan beschikbaar is. Nu zie je vaak toch dat veel VS producten zo'n grote voorsprong hebben dat ze die ook houden... we moeten dus vooral samen de markt pushen om i.i.g. voor de belangrijke zaken echt volwaardige EU alternatieven klaar hebben staan als het nodig is wat mij betreft.
Snap ik, maar ik was en ben al bezig met self-hosted. Er zitten legio Linux kernel devs in VS. Kun je Torvalds compromisen, jackpot. En dat kon en kan de NSA. Trump schuwt dergelijke praktijken niet. En waar bevinden Proton devs zich, niet in Zwitserland. Verdienmodel en macht big tech sloopt onze markt. Met als recente voorbeeld de impact van RAM shortage door AI. Maar China's dumping doet hetzelfde.

Kiezen voor een speler zoals Pebble is dan klein bier. Net zoals ik zelf ook klein bier ben. Dat ik voorheen voor een Fairphone ging (standaard met Android, geassembleerd in China) is ook al vooruitgang, maar bij n=1 klein bier. Maar wanneer iemand voor Framework gaat (repairable, modulaire laptop) is dat ook een vooruitgang. En wanneer een bedrijf zoiets doet is dat meer volume. Daar zit hem de impact.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Maar wat moet er gepost worden dan? Het is niet alsof de alternatieven dagelijks uit de grond schieten. De alternatieven zijn al veelal benoemd en besproken in dit topic. En het lijkt mij een beetje onzinnig als iedereen hier "ongevraagd" gaat posten welke overstap(pen) die heeft gedaan. En voor specifieke vragen over bepaalde alternatieven v.w.b. installatie / ... lijkt dit mij zeer zeker niet de plek.

Overigens prima dat er zo nu en dan zo wat als nu gepost wordt. Om wat "grotere" ervaringen te lezen. Maar dat hier dagelijks pots zijn "ik ben van MS Office overgestapt op LibreOffice" of "ik ben van OneDrive / Google Drive over gestapt op Nextcloud" of .... lijkt mij niks toe te voegen. En de start met "goh, iedereen zijn interesse al kwijt" vind ik bijna schofferend.

En persoonlijk heb ik helemaal niks gedaan :Y) Gebruik al ~20 jaar Linux waarvan een jaar of 7 ook op het werk en daarmee 99,99% dat ik een PC / laptop gebruik. Heb altijd al aan self hosting gedaan dus nooit een Google Drive / OneDrive / Dropbox / ... gebruikt. Maar wel opslag op een servertje / NAS binnenshuis (Syncthing vanaf PC / laptop / telefoon) en offsite backup bij familie met een OrangePi met een SSD.
Telefoon altijd niches gebruikt. Van een Nokia feature phone na misschien wel 10 jaar gebruik de overstap gemaakt naar een Nokia N9 (MeeGo of nouja, eigenlijk Maemo 6 Harmattan) en de hele Android / iOS (/Windows Mobile) dus overgeslagen. Vervolgens naar een Jolla gegaan ("the one and only" hun introductie toestel dat simpelweg "Jolla" hete naar het merk). Door app gap uiteindelijk een OnePlus 3 gekocht later opgevolgd door een Pixel 6a. Wordt ik blij van Android? Niet perse, maar it just works. En dat was bij Sailfish toen niet zo. Mail heb ik self hosted en gebruik ik Fairmail voor. Contacten en agenda gaat via DAV naar een selfhosted Baikal instance met davx op de telefoon. De OnePlus na uit gebruik name (is dat een woord?) LineageOS op gezet, de Pixel is nog stock. Qua navigatie gebruik ik vervolgens ook OsmAnd en geen Google Maps (en op PC dan OpenStreetMaps). En op de telefoon staat de Google app ook uitgeschakeld.
V.w.b. tablet een antieke Asus Transformer, Windows based, maar staat al jaren Linux op (lekker makkelijk want gewoon een Intel Atom CPU dus x86). En toevallig dit weekend een Xiaomi Pad 6s Pro besteld ter vervanging. Ja, een Android toestel. Maar..., PostmarketOS kan er op, dus Linux, en dat gaat ook ASAP gedaan worden.
Qua browser ben ik 15+ jaar geleden Opera gaan gebruiken. Na hun overstap op een Chromium basis ben ik op de oude versie blijven plakken, vervolgens een relatief korte tijd Vivaldi gebruikt (ook Chromium basis) en nu al jaren Firefox.
Qua password manager gebruik ik al vele jaren ("pre corona") Bitwarden Vaultwarden, uiteraard ook self hosted dan.

Mijn grootste "schending" is dan Android, en ook nog eens stock. Zou ik nu opnieuw een Pixel kopen zou ik er direct GrapheneOS op zetten. Maar ik had 0 ervaring met custom roms en vind het nu wel prima. Google app is dan uitgeschakeld, navigatie / GMaps gebruik ik niet, locatie bepaling staat altijd uit. Echte alternatieven begin ik niet meer aan tenzij er een echt opstaat / door breekt (en ik denk dat het nieuwe Jolla toestel nog steeds te ver van Android / iOS zal staan. Geen bank apps bv en dat soort zaken).
En met nitpicking kun je dan nog Bitwarden / Vaultwarden aanwijzen. Maar dat is ook weer geen big tech, wel US tech. En Firefox / Mozilla, maar alternatieven zijn er niet want allemaal "Google based". Hoogstens dat je nog meer de niche kunt opzoeken met een Waterfox en zo qua andere Firefox / Gecko based browsers.

En in het algemeen: ik gebruikte dus al geen US (big) tech voordat het cool was.
Qua Firefox, is vrijwel volledig FOSS. De sync is E2EE en self-hosted is mogelijk.

Op de lange duur Ladybird. Volledig FOSS, Andreas Kling is Zweeds. Maar tis ondoenlijk om te zeggen het is FOSS maar devs zitten in VS. Ze komen (nog) niet terug naar Europa, helaas. Torvalds, Mozills, enz. zitten vooralsnog in VS. Al zijn enkelen wel (soms al eerder) van VS naar CA of EU gegaan.

Bitwarden is volledig self-hosted op te zetten, dus geen US tech als je wilt. Ga je nu uitrollen binnen een org, sure kun je meenemen maar om dan over te stappen op AliasVault, terwijl je Bitwarden al uit hebt gerold? Ik kan zelfs Bitwarden vanuit CLI aanspreken met rbw.

Ik denk dat Google Android / Google Chrome momenteel de grootste zorg is. Manifest v3 onlangs, en nu sideloading en hardware attestation voor auth tegen AI. Ook een Cloudflare is geen keuze van client maar van website eigenaar.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
Jerie schreef op maandag 1 juni 2026 @ 00:38:
[...]

Qua Firefox, is vrijwel volledig FOSS. De sync is E2EE en self-hosted is mogelijk.
Open source op zichzelf vind ik ook maar een iffy criteria. Chromium is immers ook open source, en Android / AOSP ook. Maar haal bij beiden eens Google weg als contributor. Denk dat beide projecten dan vrij snel zo goed als stil staan qua ontwikkeling. (Bij Chromium zal mogelijk Microsoft de vaandel overnemen. Maarja, is dat veel beter? En haal die dan ook weg want US big tech en je houd Opera, Vivaldi en Brave over, allemaal "miniscule" bedrijven). En hetzelfde geldt natuurlijk voor Firefox. Wat gebeurt daar mee als je Mozilla weghaalt? Ik denk dat het stil blijft staan en vervolgens uitsterft. Je kunt niet echt FOSS zo'n project onderhouden. Daarvoor is het te groot en complex waardoor je een (grote) groep vaste "medewerkers" nodig hebt en dus zal er een goede inkomstenbron moeten zijn om die te betalen. Want met honderden individuen / "hobbyisten" ga je geen browser, of OS, kunnen onderhouden.
Bitwarden is volledig self-hosted op te zetten, dus geen US tech als je wilt.
Maar je gebruikt dan nog steeds de Bitwarden browser extensie, Bitwarden app voor Android / iOS (ok, niet als je die OSen niet gebruikt), de Bitwarden desktop app. En, in Vaultwarden zit ook "gewoon" de Bitwarden web vault (met minime aanpassingen zodat die werkt). Dus zonder Bitwarden kun je Bitwarden niet self hosten accessen.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Jerie Ik vind dat je het wel stevig aanzet. Dat Torvalds in de VS zit wil niet meteen zeggen dat elke linux distributie "compromised" is. Ja hij heeft een stevige vinger in de pap in de kernel en is het beter om distributies te kiezen die hun basis buiten de VS hebben, maar ten eerste is die publiekelijk inzichtelijk en zouden gekke dingen al lang tot ophef bij andere programmeurs hebben geleid. Ten tweede gaat het in de basis natuurlijk om software die geen Amerikaanse cloudservices gebruikt en dat de gebruikersdata geheel binnen de EU blijft. Dus zowel voor Linux als elke andere software is er echt wel genoeg te kiezen :)

Er zal altijd wel een 'grijs gebied' blijven bij diverse soorten software maar ik vind de topicstart wel al een heel mooie basis om iig goede stappen te zetten, dus dank daarvoor :).

  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Open source op zichzelf vind ik ook maar een iffy criteria. Chromium is immers ook open source, en Android / AOSP ook. Maar haal bij beiden eens Google weg als contributor. Denk dat beide projecten dan vrij snel zo goed als stil staan qua ontwikkeling. (Bij Chromium zal mogelijk Microsoft de vaandel overnemen. Maarja, is dat veel beter? En haal die dan ook weg want US big tech en je houd Opera, Vivaldi en Brave over, allemaal "miniscule" bedrijven). En hetzelfde geldt natuurlijk voor Firefox. Wat gebeurt daar mee als je Mozilla weghaalt? Ik denk dat het stil blijft staan en vervolgens uitsterft. Je kunt niet echt FOSS zo'n project onderhouden. Daarvoor is het te groot en complex waardoor je een (grote) groep vaste "medewerkers" nodig hebt en dus zal er een goede inkomstenbron moeten zijn om die te betalen. Want met honderden individuen / "hobbyisten" ga je geen browser, of OS, kunnen onderhouden.


[...]

Maar je gebruikt dan nog steeds de Bitwarden browser extensie, Bitwarden app voor Android / iOS (ok, niet als je die OSen niet gebruikt), de Bitwarden desktop app. En, in Vaultwarden zit ook "gewoon" de Bitwarden web vault (met minime aanpassingen zodat die werkt). Dus zonder Bitwarden kun je Bitwarden niet self hosten accessen.
In een matrix met als doel overzicht kun je lastig nuanceren.

Wat betreft FOSS projecten die hostile gingen of met succes geforked zijn, zijn zat voorbeelden van.

MySQL (Oracle) -> MariaDB.

ZFS (Oracle) -> OpenZFS.

Solaris (Oracle) -> OpenSolaris.

KHTML (KDE / Konqueror) -> WebKit, Blink.

BSD -> NetBSD, FreeBSD (en OpenBSD weer van NetBSD).

Ook ZFS werd maar door 1 ontwikkelaar geprogrammeerd bij Sun, Jeff Bonwick, en zoiets overnemen of forken is niet niks. Toch gelukt.

Ook is Ladybird een mooi voorbeeld want dat is een volledige browser die door enkelen wordt geprogrammeerd (met in de hoofdrol een Zweed), met heel wat minder schatkist dan Mozilla dat heeft (Mozilla zelf heeft ook zat voorbeelden: Netscape -> Mozilla, Mozilla -> Firefox, Firefox -> Fennec (Firefox Mobile)). Het probleem bij een fork van Firefox is vooral de infra, en dat Mozilla het nog goed genoeg doet. Wil je dat ze down gaan, dan kunnen ze het beter in één keer hard verneuken. Dan is de kans op een succesvolle fork het grootst.

Punt qua Bitwarden is vooral: valt Bitwarden morgen om, dan is er niets proprietary aan Bitwarden. Een ieder kan de boel dan forken en overnemen. Dat voordeel had MariaDB ook of ZFS ook. Dat zijn, net zoals een webbrowser, wel nogal grote projecten. Een password manager is geen groot project; dat is betrekkelijk simpel. En ik noemde ook al rbw, dat is een client implementatie die geen Bitwarden gebruikt maar wel compatibel is met Bitwarden en Vaultwarden.

Torvalds was een goed voorbeeld om te noemen omdat hij een bekend voorbeeld is van een Europeaan die software engineer in VS is, en omdat hij jaren geleden is gevraagd of de NSA een backdoor in Linux wilde hebben. Zijn antwoord was in woord 'no' maar hij schudde 'yes'. Daarnaast heb je al sinds jaar en dag challenges om een kleine, elegante backdoors in software te programmeren (bijv in C).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Cybermage schreef op zondag 31 mei 2026 @ 17:50:
De meeste moeite heb ik gehad om onedrive uit te faseren voor nextcloud maar draaid nu als een zonnetje onder Windows 11 en Linux.
Een iets latere reactie maar mag ik vragen wat je onder "moeite" verstaat? Het werkte dus niet gelijk?

  • Cybermage
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 20:56
D-e-n schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:29:
[...]

Een iets latere reactie maar mag ik vragen wat je onder "moeite" verstaat? Het werkte dus niet gelijk?
Je moet de nextcloud wel van te voren inrichten zoals het aanzetten van 2fa / encryptie en daarna alle data kopieren.Daar gaat even tijd en zorgvuldigheid inzitten. Werkt allemaal niet wat minder initiutief als met onedrive onder windows. Hier gaat dus de moeite inzitten.

  • Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Op een self-hosted Nextcloud zou ik de versleuteling op filesystem of block device niveau regelen.

Een Nextcloud VM, account, of server huren (waarbij je niet de eigenaar van de hardware bent) zou ik de data inderdaad eerst versleutelen. Je clients zullen het dan wel moeten decrypten (anders doet je server dat). Let ook op de jurisdictie. Zo kent VK decryptiebevel. Niet meewerken staat paar jaar gevangenisstraf op. Maar meeste van NC spul dat ik zo her en der zie, zit in NL, DE, FR. Toch is zo'n decryptiebevel wel iets om rekening mee te houden, misschien zelfs benoemen waard in startpost.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.


  • gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-06 23:15
Proton voor Linux nu ook weer wat interessanter geworden:

nieuws: Proton brengt eerste Linux-app uit voor Drive en dat is commandlineve...

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dank @gamerboy ik ben al een tijdje aan het wachten op office.eu, ook na de positieve berichten hierover in de laatste c!t, dus ben benieuwd wat dat brengt maar ik zie het uiteindelijk best ook als goede mogelijkheid dat ik naar Proton stap. Puur omdat die al zo'n lange (en betrouwbare) track record heeft. Eind dit jaar zou zowel Proton Drive voor Linux als office.eu er moeten zijn, dus we wachten af ;)

  • nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Is office.eu iets anders dan het Euro-Office waar Italo Vignoli recent riep dat het geen échte soevereiniteit biedt?

  • Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:01
Niet helemaal: nieuws: Europees opensourceofficepakket Euro-Office komt 9 juni algemeen beschikbaar
Er zitten meerdere organisaties achter het initiatief, waaronder Nextcloud. Gebruikers van Nextcloud kunnen Euro-Office dan ook integreren in Nextcloud Hub 26, dat dan uitkomt. Ook Office.eu, dat uit Nederland komt, ondersteunt Euro-Office dan.
Het is wel erg verwarrend door de namen die op elkaar lijken. Office.eu is eigenlijk Nextcloud met een schil, iets wat je ook zelf zou kunnen opzetten (op een andere server) met het Euro-Office pakket in Nextcloud dan :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Aegir81 op 14-06-2026 10:01 ]


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nou, daar zit dus ook het verschil en in aanvulling op wat jij zegt:

office.eu is een nederlands bedrijf dat hard bezig is om een vervanging voor de gehele office 365 te maken, gebaseerrd op nextcloud. In C!T magazine stond vorige maand een vrij positief artikel met een eerste hands-on die zij hebben gehad. Het lijkt wel vooral voor de zakelijkere markt te zijn (er is 1 admin die andere gebruikers moet beheren e.d., net als bij het microsoft pakket in je bedrijf).

Euro Office is een initiatief van een samenwerking tussen o.a. Ionos en Nextcloud zelf en een fork van Only-Office. Uiteindelijk moet dit de huidige Collabora in Nextcloud gaan vervangen.

De grote vraag is dus ook hoe dit uitpakt, het zou kunnen zijn dat Euro Office via nextcloud dus ook weer in office.eu terecht komt. Het kan ook zijn dat office.eu simpelweg het commercieel gehost aanbieden van Euro Office is. Maar het is simpelweg afwachten denk ik tot eind deze zomer omdat beide pakketten dan uitgebracht zouden moeten zijn en er dus ook meer duidelijk is.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-06-2026 10:50 ]


  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:50
dbeaver, categorie database tool: is open source.

info: https://dbeaver.io/

  • pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:50
Ik dacht voor de categorie Bewakingscamera's: het merk Comelit . Dit is van oorsprong Italiaans merk (maar heb zelf helaas geen beeld van hoe verre dit merk "veramerikaniseerd" is (Amerikaanse takken heeft).

Ook weet ik niet of ze cloud opslag van camera beelden bieden en zo ja waar deze worden opgeslagen (maar misschien dat iemand anders dit weet?)

  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Volledig negeren. Is van iemand die niet te vertrouwen lijkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Stukfruit op 15-06-2026 15:09 . Reden: Een klein beetje milder ]

Dat zit wel Schnorr.


  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

pastafan schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:27:
dbeaver, categorie database tool: is open source.

info: https://dbeaver.io/
Bedrijf dat er achter zit is gevestigd in New York.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:36
Stukfruit schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:46:
[...]


Volledig negeren. Is van iemand die niet te vertrouwen is.
Kan je dit misschien onderbouwen?

Bereken je warmteverlies


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Spykie schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:41:
[...]

Kan je dit misschien onderbouwen?
Om @DevWouter te quoten: "Het product en dienst bestaat niet." ;)

Voor de onderbouwing kun je beter even de lijst met reacties achter die link bekijken. Gaat om iemand die niet normaal kan doen in interviews en leeft van prutsen in de marge met vage constructies, niets leveren en valse marketing.

Zo bestaat de media-pagina nu uit links naar alles over Euro-Office om legitiem over te komen, terwijl de FAQ dit zegt:
Will Euro-Office be fully integrated into Office EU?

Today, document editing runs on Collabora Online, and it works great. We are also an active contributor to Euro-Office and are following its development closely. We genuinely rate both editors and have not tied ourselves to either one. As the projects mature, our only commitment is to give you the most capable, sovereign editing experience, using whichever technology serves that best.
Dus ze backen nu zogenaamd als extra optie een heel verschillend project met andere codebase, waarvan Euro-Office pas ontstond in maart 2026 (als fork van OnlyOffice), overigens ruim na Q1 dat eerst als doel zou worden aangehouden.

Toch wordt het heel hard gebruikt als bewijs, terwijl er weinig publiek bewijs is.

En als contributor, wordt gezegd, maar nergens bewijs en de fork maakt sowieso niet echt sprongen vooruit. Zie de repositories en klik door; alleen commits voor kleine taken waarvan een deel door ontwikkelaars bij NextCloud, niets noemenswaardigs.

Office.eu staat geregistreerd als partner bij NextCloud zelf, maar om dat (in dit geval Gold Partner) te worden moet je een 500k target hebben, wat weinig zegt over de legitimiteit van de aanwezigheid op die pagina omdat een doel geen actuele vereiste is. Ik schrijf het er hier toch even bij, want als volgend jaar de waitlist nog steeds online staat terwijl de partnerstatus is verlopen dan is dat nog een hint dat office.eu vaporware is.

Als we het nu dan toch weer over die oneindige waitlist hebben: die leidt naar nog een extra formulier om te kunnen voorselecteren op hoe belangrijk je bent ipv dat je op een waitlist komt. Met een optie om te kiezen voor registratie als consument met verplichte bedrijfsnaam.

De laatste keer dat ik zoveel rode vlaggen zag was in Vietnam :+

En nogmaals: bekijk zeker even de gegevens over de andere bedrijven direct gerelateerd aan dezelfde persoon (zie links in dit topic of zoek op het adres van Office EU). Dit is niet het hele verhaal. Iedere partij op dit adres is schimmig en lijkt weinig concreets te leveren, zoals deze en deze en deze (zie kvk) en natuurlijk deze.

Leuk voor als je een befaamd AVG OK-vignet wil hebben, denk ik. Of een programmeur uit Kenia wiens kwaliteiten gescreend worden door dezelfde club.

Zou dit alles iets concreets kunnen opleveren? Zeker, maar ik heb genoeg ervaring met dit soort partijen om het zelf in ieder geval niet te geloven en jarenlange vaporware + vage stichtingen + redelijk misleidende marketing geven niet veel extra hoop.

Edit: had ik al gezegd dat ik bij die andere bedrijfjes terecht kwam door naar de pagina te gaan van een andere direct gerelateerde partij die deze in het portfolio had staan als werk voor externe partijen waarvoor ze behulpzaam zouden zijn geweest?

Wij van WC-eend...

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 15-06-2026 15:02 ]

Dat zit wel Schnorr.


  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stukfruit schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:00:
[...]


Om @DevWouter te quoten: "Het product en dienst bestaat niet." ;)
Daar mag wel iets meer context bij :)

Die opmerking was gemaakte in reactie op een andere poster die aangaf dat we wel erg makkelijk oordeelde over het product op basis van een interview.

De kritiek toen de tijd was dat de media het bracht als alternatief en wij er vooral snel achter kwamen dat het ging om het verzamelen van leads en er geen bewijs was dat het product überhaupt bestond. Na het interview met Tweakers ging de kritiek vooral over het gebrek aan openheid waardoor de twijfel over eerdere berichten versterkt werden.

P.s: @Stukfruit Ik ben het met je argument eens dat er heleboel reden zijn om twijfels te hebben, maar ik zou iets terughoudender zijn met het oordeel "iemand die niet te vertrouwen is".

Zowel "Absence of evidence is not evidence of absence" als "Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend" zijn hier van toepassing ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
DevWouter schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Daar mag wel iets meer context bij :)

Die opmerking was gemaakte in reactie op een andere poster die aangaf dat we wel erg makkelijk oordeelde over het product op basis van een interview.

De kritiek toen de tijd was dat de media het bracht als alternatief en wij er vooral snel achter kwamen dat het ging om het verzamelen van leads en er geen bewijs was dat het product überhaupt bestond. Na het interview met Tweakers ging de kritiek vooral over het gebrek aan openheid waardoor de twijfel over eerdere berichten versterkt werden.

@Stukfruit Ik ben het met je argument eens dat er heleboel reden zijn om twijfels te hebben, maar ik zou iets terughoudender zijn met het oordeel "iemand die niet te vertrouwen is".

Zowel "Absence of evidence is not evidence of absence" als "Als iets eruitziet als een eend, zwemt als een eend en kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk een eend" zijn hier van toepassing ;)
Of iemand niet te vertrouwen is is inderdaad een vrij stevige uitspraak. Wat ik in ieder geval wel kan zeggen en durf te zeggen is dat ikzelf deze persoon niet vertrouw, ook na wat dingen gezien en nagezocht te hebben n.a.v. het tweakers interview toentertijd. Het komt op mij op z’n minst over als iemand die snel geld wil verdienen met “wat dan ook” zonder basis en kennis. Misschien niet met slechte intenties, dat kan ik niet beoordelen.

ik zou er ook van wegblijven.

[ Voor 3% gewijzigd door mrdemc op 15-06-2026 12:44 ]


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DevWouter schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:20:
[...]

Daar mag wel iets meer context bij :)

Die opmerking was gemaakte in reactie op een andere poster die aangaf dat we wel erg makkelijk oordeelde over het product op basis van een interview.
Pardon :) Het was eerst een reactie met twee regels. Toen paste het nog. Nu lijkt het inderdaad alsof ik jouw uitspraak misbruik in een reactie over misbruik, dus sorry :) Omdat het nu toch al gequote staat heb ik er in ieder geval een extra (directe) link naar de bron voor die uitspraak aan toegevoegd.

Probleem is vooral dat ik daarna nog een keer naar de website ben gegaan om te kijken of Q1 nu al eens was aangepast.

Van het één kwam het ander.

Dat zit wel Schnorr.


  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stukfruit schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:09:
[...]


Pardon :) Het was eerst een reactie met twee regels. Toen paste het nog. Nu lijkt het inderdaad alsof ik jouw uitspraak misbruik in een reactie over misbruik, dus sorry :) Omdat het nu toch al gequote staat heb ik er in ieder geval een extra (directe) link naar de bron voor die uitspraak aan toegevoegd.

Probleem is vooral dat ik daarna nog een keer naar de website ben gegaan om te kijken of Q1 nu al eens was aangepast.

Van het één kwam het ander.
Dat excuus mag je terugnemen gezien ik er geen probleem mee had ;)
Ik wilde de extra context er bij hebben zodat deelnemers zoals @Spykie beter begrijpen waarom er geen vertrouwen is.

Het verhaal over nuance mag je hier los van zien en had ik beter moet aangeven.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:36
Heren, bedankt voor de duiding! Ik snap het nu (y)

Bereken je warmteverlies


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Spykie @DevWouter @Stukfruit lees even het artikel uit de C!T van mei, die zijn echt een stuk positiever dan tweakers.

https://www.ct.nl/reviews/office-eu-preview/?_gl=1*1mw3h1y*_up*MQ..*_ga*MjEwNTQzODIyNi4xNzgwMjU0NTkz*_ga_M05VGEN3CB*czE3ODE1MzMxOTYkbzMkZzAkdDE3ODE1MzMyMDMkajUzJGwwJGgw

Ik ben ook van "eerst zien, dan geloven" en wacht rustig af, maar vond dat tweakers artikel eerlijk gezegd ook wat stemming makend. Hij gaf zelf in het interview al aan "ik had geen ja moeten zeggen, want we zijn nog niet klaar, en nu gaan jullie tóch kritische vragen stellen".

Zoal gezegd wacht ik het allemaal rustig af of het wat is (ik blijf Proton ook een betrouwbaar alternatief vinden bijv.) maar wordt eerlijk gezegd af en toe ook wel een beetje moet van de "kop boven het maaiveld afhakken" mentaliteit hier in Nederland. Het is ook te prijzen dat iemand het lef heeft het te gaan proberen en als ze een enigszins betrouwbaar en degelijk startproduct afleveren hoop ik niet dat we hier massaal gaan afkraken dat office 365 beter blijft oid. Met die mentaliteit kan dit topic net zo goed op slot en komt er niks van de grond; ondernemerschap wat hier hard nodig is ga je er iig niet mee stimuleren.

  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:22:
@Spykie @DevWouter @Stukfruit lees even het artikel uit de C!T van mei, die zijn echt een stuk positiever dan tweakers.

https://www.ct.nl/reviews/office-eu-preview/?_gl=1*1mw3h1y*_up*MQ..*_ga*MjEwNTQzODIyNi4xNzgwMjU0NTkz*_ga_M05VGEN3CB*czE3ODE1MzMxOTYkbzMkZzAkdDE3ODE1MzMyMDMkajUzJGwwJGgw

Ik ben ook van "eerst zien, dan geloven" en wacht rustig af, maar vond dat tweakers artikel eerlijk gezegd ook wat stemming makend. Hij gaf zelf in het interview al aan "ik had geen ja moeten zeggen, want we zijn nog niet klaar, en nu gaan jullie tóch kritische vragen stellen".

Zoal gezegd wacht ik het allemaal rustig af of het wat is (ik blijf Proton ook een betrouwbaar alternatief vinden bijv.) maar wordt eerlijk gezegd af en toe ook wel een beetje moet van de "kop boven het maaiveld afhakken" mentaliteit hier in Nederland. Het is ook te prijzen dat iemand het lef heeft het te gaan proberen en als ze een enigszins betrouwbaar en degelijk startproduct afleveren hoop ik niet dat we hier massaal gaan afkraken dat office 365 beter blijft oid. Met die mentaliteit kan dit topic net zo goed op slot en komt er niks van de grond; ondernemerschap wat hier hard nodig is ga je er iig niet mee stimuleren.
Ik deel jouw mentaliteit. Van mij mag het ook een groot succes worden. Het probleem was echter dat we in een korte tijd een heleboel negatieve signalen vonden en weinig positieve.

Zou hij bijvoorbeeld aangegeven hebben dat het White label was met een goeie AVG dan hadden we hier een compleet andere discussie. Echter omdat de feiten niet overeenkwamen met wat er verteld werd is er nu een gebrek aan vertrouwen dat voorkomen had kunnen worden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Eens hoor, het was gewoon niet zo slim e.e.a. direct in de media zo te brengen. Maar ik heb het (dus ook door dat C!T artikel) niet meteen afgeschreven en ga echt even afwachten tot het product er daadwerkelijk is voor ik een oordeel heb.

Het verbaast mij gewoon dat er al zoveel oordelen klaar liggen zonder dat het product uberhaupt in bèta beschikbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-06-2026 16:38 ]


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:37:
Het verbaast mij gewoon dat er al zoveel oordelen klaar liggen zonder dat het product uberhaupt in bèta beschikbaar is.
Dat komt ook doordat sommigen in dit topic, en waarschijnlijk op deze site, jarenlange ervaring hebben met dit soort clubs. Iedere keer wordt hetzelfde patroon gevolgd: nepreviews, geen werk leveren, sterk leunen op mooie verhalen ipv feiten, uitstel, schimmige clubs die gerelateerd zijn, aanvraag van fondsen die niet bedoeld zijn voor werk dat niet geleverd wordt, enz.

Daarom kan ik een vermelding in de Nederlandse C'T ook niet helemaal serieus nemen. Ik kan niet het hele artikel lezen, maar als de screenshot een voorbeeld moet voorstellen van "is nog volop in ontwikkeling" dan geeft het weinig vertrouwen omdat de betreffende code al even niet meer geupdate is, ondanks het vibecoden van de rest. Maar goed, zoals ik zeg: de rest is voor mij niet te zien :)

Als ik ernaast zit hoor ik het graag, maar het zou bijzonder zijn.

Dat zit wel Schnorr.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Je zit er in die zin naast dat het een hands-on preview is waarin ze zelf hebben mogen testen en door de band genomen best positief zijn. DM me gerust als je wil dat ik je het volledige artikel stuur, want dat kan ik natuurlijk niet hier delen.

Maar nogmaals, ik verbaas mij waarom het oordeel van "twijfel, dit hebben we al vaker gezien en is misgegaan, etc" toch maar op tafel blijft liggen. Wat is daar nou het nut van? Je hebt het beta product nog niet gezien, er is naast dit artikel van C!T nog helemaal niemand die dat product in handen heeft gehad heeft mogen testen, en toch blijft overal maar "nou... waarschijnlijk zal het wel niks zijn" rond zweven.

Waarom in godsnaam niet gewoon even 1-2 maanden wachten met dat oordeel totdat je de bèta zelf ervaren hebt of diverse hands-on / preview ervaringen van journalisten leest? Ik snap niet waarom dat zo moeilijk is. Van de 82 pagina's in dit draadje gaat al bijna 1 volle pagina over speculatie over een product dat nog niemand zelf in handen heeft gehad.

Maar goed, laat ik er dan zelf ook over ophouden, het punt is nu wel gemaakt.

  • 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:17:
DM me gerust als je wil dat ik je het volledige artikel stuur, want dat kan ik natuurlijk niet hier delen.
Je kunt hier een samenvatting en/of relevante citaten plaatsen, conform het AWM beleid.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:17:
DM me gerust als je wil dat ik je het volledige artikel stuur, want dat kan ik natuurlijk niet hier delen.
Zie hierboven.
Maar nogmaals, ik verbaas mij waarom het oordeel van "twijfel, dit hebben we al vaker gezien en is misgegaan, etc" toch maar op tafel blijft liggen. Wat is daar nou het nut van? Je hebt het beta product nog niet gezien, er is naast dit artikel van C!T nog helemaal niemand die dat product in handen heeft gehad heeft mogen testen, en toch blijft overal maar "nou... waarschijnlijk zal het wel niks zijn" rond zweven.
Je haalt het nu uit context door alleen de uitdagingen in m'n laatste reactie te benoemen, terwijl er meer op die tafel ligt. Zet er dan tenminste het hele officepretpakket op ;)
Waarom in godsnaam niet gewoon even 1-2 maanden wachten met dat oordeel
Omdat die maanden inmiddels al dubbel voorbij zijn.

Dat zit wel Schnorr.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De eerste indruk van Office.EU is positief, vooral door de overzichtelijke en strak vormgegeven interface. Het centrale dashboard werkt intuïtief en geeft snelle toegang tot bestanden, apps en instellingen. Gebruikers kunnen het dashboard eenvoudig personaliseren, wat bijdraagt aan een prettige dagelijkse workflow.

EU Drive blijkt direct goed bruikbaar: bestanden beheren, delen en samenwerken verloopt soepel en herkenbaar voor wie eerder met cloudopslag heeft gewerkt. Ook het delen met externe gebruikers via links werkt praktisch. Samenwerken in documenten gebeurt vrijwel realtime, wat de productiviteit ten goede komt.

EU Talk functioneert als een eenvoudige maar effectieve communicatie­tool. Chatten en videobellen werken zonder problemen, met basisopties zoals scherm delen en chat tijdens gesprekken. De videokwaliteit was in eerste instantie wisselend, maar verbeterde zichtbaar, wat onderstreept dat het platform nog in ontwikkeling is.

De kantoorapplicaties (EU Docs, Spreadsheet en Presentation) bieden een herkenbare werkwijze, vergelijkbaar met Microsoft Office. Voor standaardgebruik voldoen ze goed: teksten schrijven, spreadsheets bewerken en presentaties maken gaat zonder veel leercurve. Wel lopen redacteuren tegen beperkingen aan bij complexere documenten, zoals afwijkende fonts, niet-bewerkbare embedded elementen en kleine compatibiliteitsproblemen bij import van Microsoft-bestanden.

Daarnaast waren er storingen bij basisfunctionaliteiten zoals kopiëren en plakken, wat het werken soms frustreert. Dit soort fouten maakt duidelijk dat de software nog niet volledig productierijp is.

Al met al ervaren redacteuren Office.EU als veelbelovend en werkbaar voor dagelijkse taken, met name dankzij de eenvoud en herkenbaarheid. Tegelijkertijd zorgen bugs en beperkte compatibiliteit ervoor dat het nog niet volledig kan concurreren met gevestigde tools in intensieve professionele omgevingen.

  • mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:17:
Je zit er in die zin naast dat het een hands-on preview is waarin ze zelf hebben mogen testen en door de band genomen best positief zijn. DM me gerust als je wil dat ik je het volledige artikel stuur, want dat kan ik natuurlijk niet hier delen.

Maar nogmaals, ik verbaas mij waarom het oordeel van "twijfel, dit hebben we al vaker gezien en is misgegaan, etc" toch maar op tafel blijft liggen. Wat is daar nou het nut van? Je hebt het beta product nog niet gezien, er is naast dit artikel van C!T nog helemaal niemand die dat product in handen heeft gehad heeft mogen testen, en toch blijft overal maar "nou... waarschijnlijk zal het wel niks zijn" rond zweven.

Waarom in godsnaam niet gewoon even 1-2 maanden wachten met dat oordeel totdat je de bèta zelf ervaren hebt of diverse hands-on / preview ervaringen van journalisten leest? Ik snap niet waarom dat zo moeilijk is. Van de 82 pagina's in dit draadje gaat al bijna 1 volle pagina over speculatie over een product dat nog niemand zelf in handen heeft gehad.

Maar goed, laat ik er dan zelf ook over ophouden, het punt is nu wel gemaakt.
Omdat de betreffende man een geschiedenis heeft van projecten. Dat staat dus al los van dit project. En mijn ervaring bij dergelijke personen die op die manier projecten aanvliegen is dat ze vrij eenvoudig bepaalde mensen meekrijgen in het toch wel lege verhaal met een hoop woorden en grootspraak. Uiteindelijk gaan we het zien natuurlijk (of niet).

Eén preview van een nextcloud hub installatie is zo gedaan, ik zie in ieder geval in het kleine stukje dat te zien is niets dat anders is dan een standaard nextcloud installatie. Dat is 5min. werk.

Zal eens m’n e-mail achterlaten om het artikel volledig te zien.
Ondertussen gedaan en ik zie niets dat uitbreid op of extra is tov nextcloud hub. Niks mis mee als je dat aanbiedt, maar de manier waarop het gebracht wordt schept andere verwachtingen.

[ Voor 17% gewijzigd door mrdemc op 15-06-2026 18:32 ]


  • mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:57
Ja deze omschrijving is exact de standaard tooling van nextcloud en stelt op zichzelf niets voor.

  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:17:
Je zit er in die zin naast dat het een hands-on preview is waarin ze zelf hebben mogen testen en door de band genomen best positief zijn. DM me gerust als je wil dat ik je het volledige artikel stuur, want dat kan ik natuurlijk niet hier delen.

Maar nogmaals, ik verbaas mij waarom het oordeel van "twijfel, dit hebben we al vaker gezien en is misgegaan, etc" toch maar op tafel blijft liggen. Wat is daar nou het nut van? Je hebt het beta product nog niet gezien, er is naast dit artikel van C!T nog helemaal niemand die dat product in handen heeft gehad heeft mogen testen, en toch blijft overal maar "nou... waarschijnlijk zal het wel niks zijn" rond zweven.

Waarom in godsnaam niet gewoon even 1-2 maanden wachten met dat oordeel totdat je de bèta zelf ervaren hebt of diverse hands-on / preview ervaringen van journalisten leest? Ik snap niet waarom dat zo moeilijk is. Van de 82 pagina's in dit draadje gaat al bijna 1 volle pagina over speculatie over een product dat nog niemand zelf in handen heeft gehad.

Maar goed, laat ik er dan zelf ook over ophouden, het punt is nu wel gemaakt.
Ik denk dat je het punt mist. Het werd gepresenteerd als een volwaardig dienst (service) die voldoet aan wettelijke regels, maar bij de eerste beste inspectie werd het duidelijk dat er niet voldaan werd aan allerlei basale eisen om zo’n dienst te draaien voor consumenten (B2B is een ander verhaal).

Het probleem is dus niet het product, maar de presentatie van de service.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik denk toch echt dat jij mijn punt mist ;)

Die conclusie wordt al direct getrokken zonder dat het product af was. Nogmaals; in het artikel van Tweakers zelf staat dat de makers helemaal niet gelukkig waren dat ze toch al met tweakers in contact gingen "want ons product is nog helemaal niet af". Het enige wat ze dus niet goed gedaan hebben is dat ze gewoon meteen hadden moeten zeggen 'sorry, we gaan geen interview geven want het is niet af'. De eerste iPhone is ook niet maanden voor release al door een paar journalisten afgeschoten omdat ze toegang hadden tot een half afgemaakte smartphone, die journalisten zijn vakkundig buiten de deur gehouden ;) want Apple kent die les wél al heel lang: een eerste indruk kun je maar 1x achterlaten dus dat moet in 1x goed. Maar wat mij betreft wil dat dus niet zeggen dat het product meteen maar de prullenbak in mag.

Maar goed we beginnen nu in een soort oneindige onzinherhalingscirkel te vervallen, volgens mij is het punt nu wel gemaakt. Ik vind de conclusie nog te voorbarig en wacht ermee tot de eerste publieke beta / reviews daarvan online komen, anderen trekken graag al hun conclusies op basis van dat artikel van tweakers zelf. We gaan elkaar toch niet overtuigen wie hier nu wel of niet het bij het juiste eind heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-06-2026 22:37 ]


  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:35:
Ik denk toch echt dat jij mijn punt mist ;)

Die conclusie wordt al direct getrokken zonder dat het product af was. Nogmaals; in het artikel van Tweakers zelf staat dat de makers helemaal niet gelukkig waren dat ze toch al met tweakers in contact gingen "want ons product is nog helemaal niet af". Het enige wat ze dus niet goed gedaan hebben is dat ze gewoon meteen hadden moeten zeggen 'sorry, we gaan geen interview geven want het is niet af'. De eerste iPhone is ook niet maanden voor release al door een paar journalisten afgeschoten omdat ze toegang hadden tot een half afgemaakte smartphone, die journalisten zijn vakkundig buiten de deur gehouden ;) want Apple kent die les wél al heel lang: een eerste indruk kun je maar 1x achterlaten dus dat moet in 1x goed. Maar wat mij betreft wil dat dus niet zeggen dat het product meteen maar de prullenbak in mag.

Maar goed we beginnen nu in een soort oneindige onzinherhalingscirkel te vervallen, volgens mij is het punt nu wel gemaakt. Ik vind de conclusie nog te voorbarig en wacht ermee tot de eerste publieke beta / reviews daarvan online komen, anderen trekken graag al hun conclusies op basis van dat artikel van tweakers zelf. We gaan elkaar toch niet overtuigen wie hier nu wel of niet het bij het juiste eind heeft.
Maar ook de website van die toko zegt niet zo heel veel. Vooral mooie stock foto’s, aangevuld met wat gephotoshopte Nextcloud screenshots.

En dan nog maar te zwijgen over bepaalde teksten die duidelijk strooien met krachttermen, maar eigenlijk niet zo heel veel zeggen.

Het verschil met de iPhone, is dat deze pas wereldkundig gemaakt werd toen het ‘af’ was.

Wat wil office.eu hier nou mee bereiken in deze fase?

Have you tried turning it off and on again?


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:38:
Wat wil office.eu hier nou mee bereiken in deze fase?
Nja op zich ook wel logisch; naamsbekendheid opbouwen, mensen nieuwsgierig maken. En tot dat tweakers artikel lukte dat ook vrij redelijk. Daarna is het wat ontploft in hun gezicht natuurlijk, maar goed de andere kant is alsnog dat veel mensen als ze wat uitbrengen nu wel willen gaan zien wat ze te bieden hebben natuurlijk.

  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:35:
Maar goed we beginnen nu in een soort oneindige onzinherhalingscirkel te vervallen, volgens mij is het punt nu wel gemaakt.
Akkoord, en nogmaals van mij mag het een succes worden (graag zelfs).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:47:
[...]

Nja op zich ook wel logisch; naamsbekendheid opbouwen, mensen nieuwsgierig maken. En tot dat tweakers artikel lukte dat ook vrij redelijk. Daarna is het wat ontploft in hun gezicht natuurlijk, maar goed de andere kant is alsnog dat veel mensen als ze wat uitbrengen nu wel willen gaan zien wat ze te bieden hebben natuurlijk.
Je zet jezelf wel in de spotlights en legt daarmee ook een bepaalde druk op om te leveren. Het Tweakers-artikel heeft dat natuurlijk uitvergroot, maar ook zonder die interviews straalt die website een bepaalde bravoure uit.

Ik vind bijvoorbeeld ook dat het in de markt wordt gezet als een ‘Microsoft 365/Google Workspace-alternatief, maar dan EU’. Als dat de visie is, dan is dat wat mij betreft geen echte visie. Nextcloud omdopen en eigen logo's op de zaak plakken is geen alternatief. Desondanks hoop ik (uiteraard) ook dat het wel een succes wordt, en ik er compleet naast zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 16-06-2026 09:13 ]

Have you tried turning it off and on again?


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Volgens mij zijn we het onderaan de streep ook gewoon hartstikke eens en hopen we op een goed alternatief :). Ik denk op zich wel dat het op zich een gat in de markt kan zijn áls ze het goed doen, maar wacht net als jullie echt nog even af voor ik ervoor ga.

Natuurlijk kun je zelf met nextcloud aan de slag maar dat is voor veel mensen niet weggelegd of, zoals in mijn geval, wil ik er al die moeite ook niet in steken. Een echt veilige setup voor je data is toch dat het in de cloud staat. Want het alternatief is een multi-nas setup in meerdere huizen. Kleine kans natuurlijk, maar als je huis in de fik staat wil je niet ook nog ontdekken dat alle gedigitaliseerde foto's van overgrootoma uit 1897 weg zijn omdat de NAS ook is overleden).

Dus ik ga hem afwachten en twijfel een beetje tussen proton en één van de nieuwe initiatieven die nu opkomen, maar die hebben sowieso natuurlijk al het nadeel dat ze geen lang track record hebben. Proton is helaas wel een andere prijs (en minder volledig) dan Microsoft 365...

[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-06-2026 09:19 ]


  • knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:39

knakworst

Get more sats!

Ik vind bijvoorbeeld ook dat het in de markt wordt gezet als een ‘Microsoft 365/Google Workspace-alternatief, maar dan EU’. Als dat de visie is, dan is dat wat mij betreft geen echte visie.
Eerlijk waar zijn de MS en Google producten gewoon geweldig en iedereen kent en gebruikt die. Dus dat is je markt. Als een EU product net zo goed is ben ik om.

Ik gebruik nu zelf diensten als cryptpad, maar het is wel een beetje houtje-touwtje.

  • brecht_vb
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:45
knakworst schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:03:
[...]


[...]

Eerlijk waar zijn de MS en Google producten gewoon geweldig en iedereen kent en gebruikt die. Dus dat is je markt. Als een EU product net zo goed is ben ik om.
Volg ik compleet, maar Teams en Sharepoint/Drive zijn trage malloten in het kwadraat - en Microsoft heefte de Audacity er niks aan te doen.


In EU is het een risico om een betalend product te lanceren dat wil concurreren, het zal nooit dat kwaliteitsniveau halen. Microsoft kan altijd onder de prijs gaan met integratie x y en z en pakketdeals.

Ik zie het liever ook anders.

[ Voor 28% gewijzigd door brecht_vb op 16-06-2026 10:24 ]


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
brecht_vb schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Volg ik compleet, maar Teams en Sharepoint/Drive is trage malloten in het kwadraat.
Ja, maar daar zie je dus nu juist ook het gat in de markt dat er ligt. Microsoft en Google hebben feitelijk een soort van monopolie waarin ze de markt mooi samen verdeeld hebben. Naast het stukje Europese onafhankelijkheid zijn juist dingen als dit waarom een frisse wind de concurrentie weer eens wat kan aanjagen.

  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:35:
Die conclusie wordt al direct getrokken zonder dat het product af was.
Daar doe je alleen de aanname dát ze een product gaan afmaken.

NextCloud Hub is, samen met wat andere losse apps, wat gebruikt lijkt te worden en dat is in principe "klaar", voor zover software dat kan zijn. Zaken die in je quote uit dat artikel van C'T staan komen dus of uit die software, of ontstaan door een gebrekkige setup met de eigen hosting en installatie van het spul.

Dus waar komt dat "zonder dat het product af was" vandaan? Ik heb in een reactie hierboven al een tipje opgelicht van de sluier die lijkt aan te tonen dat er in ieder geval niet publiek meegewerkt wordt aan de software die gebruikt wordt. Het lijkt hier te gaan om zaken die meer manmenskracht vereisen dan een paar handen die wat aanprutsen. Als bijvoorbeeld "beperkte compatibiliteit" inderdaad een probleem is, dan gaat dat in het komende jaar ab-so-luut niet worden opgelost door deze meneer en zijn team of geen team omdat de gemiddelde ontwikkelaar dat soort zaken niet binnen een maandje oplost.

Sterker nog, juist die compatibiliteit is een issue dat al meer dan 20 jaar loopt voor de software waarop dit gebaseerd is. Een paar maandjes wachten is niet realistisch.

Dat zit wel Schnorr.


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Ja, maar daar zie je dus nu juist ook het gat in de markt dat er ligt. Microsoft en Google hebben feitelijk een soort van monopolie waarin ze de markt mooi samen verdeeld hebben. Naast het stukje Europese onafhankelijkheid zijn juist dingen als dit waarom een frisse wind de concurrentie weer eens wat kan aanjagen.
Maar het veelvuldige gebruik van Teams is ontstaan door koppelverkoop ipv concurrentie.

Dat is wat nog wel eens wordt vergeten. Als je het alleen zou kunnen halen op basis van goede software dan zou het een stuk "makkelijker" geweest zijn om die monopolies te doorbreken.

Dat zit wel Schnorr.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Stukfruit schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:31:
Sterker nog, juist die compatibiliteit is een issue dat al meer dan 20 jaar loopt voor de software waarop dit gebaseerd is. Een paar maandjes wachten is niet realistisch.
Ik denk dat je onderschat hoe groot de zakelijke drive is om een alternatief voor de Amerikaanse cloud te hebben, met name in Frankrijk en Duitsland, maar zeker ook hier. De instellingen/bedrijven die ermee bezig zijn schieten uit de grond. En waar vraag is, zijn budgetten en ontstaat aanbod. Nextcloud is niet voor niets zelf al in dat gat gesproken met ontwikkeling richting Euro Office.

Natuurlijk zal ook e.e.a. afhangen van hoe de politiek in de VS verder loopt, maar ik denk dat velen onderschatten dat dit echt niet "Trump" is, maar een beweging die al jarenlang steeds meer doorgroeit. Vance wordt al klaargestoomd om (zwaar gesteund door Trump natuurlijk) over 2 jaar het stokje over te gaan nemen, en ook als er wél een democraat komt heeft die niet meteen even alle schade teruggedraaid.

Kortom, zeker in een land als Frankrijk is het (gelukkig) echt wel menens en gaat die verstap naar een VS-vrije cloud voor overheidsdiensten er al gewoon komen, dat zal niet blijven bij intenties. Dus ik zie de toekomst voor nextcloud echt wel in een stroomversnelling blijven gaan.

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
knakworst schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:03:
[...]


[...]

Eerlijk waar zijn de MS en Google producten gewoon geweldig en iedereen kent en gebruikt die. Dus dat is je markt. Als een EU product net zo goed is ben ik om.

Ik gebruik nu zelf diensten als cryptpad, maar het is wel een beetje houtje-touwtje.
Gedeeltelijk eens, al ligt dat natuurlijk wel iets genuanceerder. Als je goed kijkt zie je dat er ook best wat services en diensten in de Microsoft 365-suite zitten die minder relevant zijn voor het meerendeel van de afnemers. Feature parity is dus niet echt nodig om een goed alternatief te zijn.

Het blijft maar in cirkeltjes terugkomen, maar een bedrijf kiest (vanuit mijn ervaring) niet voor Microsoft 365 omdat de e-mail zo lekker werkt, maar vanwege de integratie met andere doelsystemen en de achterliggende backend. En dan ook nog eens bij één partij voor een scherpe prijs.

In de media en bij de overheid wordt de focus heel erg gelegd op het tastbare: e-mail, documenten (i.c.m. samenwerken) en videobellen. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg en kan iedereen zo opzetten (relatief gezien) i.c.m. Nextcloud en wat andere oplossingen.

Het gaat er mij om dat er geen enkele Europese partij is die zaken nu op een fatsoenlijke manier aan elkaar kan lijmen, zodat je ook maar een beetje in de buurt komt van het ecosysteem van Microsoft en Google. Daar is visie voor nodig met bijbehorende investeringen. En ja, da's niet sexy, want leg maar eens uit dat een goede API en integratiebackend eigenlijk veel belangrijker zijn dan waar de e-mail wordt gehost.

Have you tried turning it off and on again?


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@Gr4mpyC3t helemaal eens, en ook gecombineerd met een superscherpe prijs. voor €130 per jaar heb je 6TB en Office 365 voor 6 personen (en voor iedereen individueel op 5 apparaten).

Dat is echt een schijntje en krijg je nergens anders zo goedkoop en zakelijk is dat ook gewoon het knelpunt: wil je iets anders dan wordt het snel (fors) duurder, doordat je met een combinatie van softwarepakketten komt te zitten om iets vergelijkbaars te krijgen dat ook snel minder goed geintegreerd is.

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:52:
@Gr4mpyC3t helemaal eens, en ook gecombineerd met een superscherpe prijs. voor €130 per jaar heb je 6TB en Office 365 voor 6 personen (en voor iedereen individueel op 5 apparaten).

Dat is echt een schijntje en krijg je nergens anders zo goedkoop en zakelijk is dat ook gewoon het knelpunt: wil je iets anders dan wordt het snel (fors) duurder, doordat je met een combinatie van softwarepakketten komt te zitten om iets vergelijkbaars te krijgen dat ook snel minder goed geintegreerd is.
Precies. Dat het dan duurder zou zijn of minder goed werkt, is misschien nog te accepteren als men echt van Amerikaanse producten af wil. Maar aan het einde van de rit moet de schoorsteen bij bedrijven en overheden blijven roken. Als er te veel risico kleeft aan het Europese product, dan doen ze het gewoon niet. Stabiliteit en bepaalde garanties zijn nu eenmaal noodzakelijk voor een gezonde bedrijfsvoering.

Have you tried turning it off and on again?


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
"Jij denkt" vs 20+ jaar aan bewijs ;)
Natuurlijk zal ook e.e.a. afhangen van hoe de politiek in de VS verder loopt, maar ik denk dat velen onderschatten dat dit echt niet "Trump" is, maar een beweging die al jarenlang steeds meer doorgroeit. Vance wordt al klaargestoomd om (zwaar gesteund door Trump natuurlijk) over 2 jaar het stokje over te gaan nemen, en ook als er wél een democraat komt heeft die niet meteen even alle schade teruggedraaid.
Zeker, daarom moeten de budgetten ook als de wiedeweerga worden omgeleid naar Europese partijen ipv Amerikaanse.

Daar zal niemand (binnen Europa) het oneens met je zijn denk ik :)

Dat zit wel Schnorr.


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Stukfruit schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:04:
"Jij denkt" vs 20+ jaar aan bewijs ;)
- 5 jaar geleden was er 20+ jaar aan bewijs dat AI niks ging worden door gebrek aan krachtige hardware
- 20 jaar geleden was er 20+ jaar aan bewijs dat internet op smartphones niks zou worden omdat het apparaat er te klein voor was.

En zo kunnen we doorgaan. Budgetten gaan nooit "omgeleid" worden als er geen goed vervangend product is waar het naartoe kan. Ik kies dus liever voor een bekende Amerikaanse ;) quote:

"the people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do..."

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 17-06-2026 09:44 ]


  • idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:40
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:59:
[...]

Stabiliteit en bepaalde garanties zijn nu eenmaal noodzakelijk voor een gezonde bedrijfsvoering.
Is dat nu net niet juist de hele bedoeling van souverein worden? Je hebt geen garantie dat welke Amerikaanse cloud dan ook morgen nog werkt. Je hebt geen garantie dat de Amerikaanse cloud niet als pressiemiddel kan worden ingezet als wij niet doen wat Amerika wil. Dat is nu net hetgeen was Trump en consorten laat inzien.

  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:43
Het is ook een afweging tussen korte, middellange en lange termijn. Op korte termijn zijn de alternatieven van buiten de EU vaak beter om risico's af te dekken, maar op lange termijn is dat niet (meer) vol te houden.

Wij hanteren op het werk daarom ook dat we voor de bedrijfsvoering op korte termijn wel gebruik maken van de producten uit de VS. Op middellange termijn bouwen we afhankelijkheden af door in te zetten open standaarden en vendor-agnostische oplossingen waarbij er ook minimaal een aanbieder in de EU moeten bestaan en op lange termijn verwacht ik een migratie. En daarbij komt nog dat we ons niet willen binden aan 1 partij en het liefst open source met support contracten gebruiken, zodat we een escape hebben.

Min of meer die regels voer ik zelf ook als ik technologie kies voor mijn privéleven.

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
idef1x schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:27:
[...]

Is dat nu net niet juist de hele bedoeling van souverein worden? Je hebt geen garantie dat welke Amerikaanse cloud dan ook morgen nog werkt. Je hebt geen garantie dat de Amerikaanse cloud niet als pressiemiddel kan worden ingezet als wij niet doen wat Amerika wil. Dat is nu net hetgeen was Trump en consorten laat inzien.
Jawel, andersom redenerend heb je zeker een punt. Maar wat @Caelorum ook al enigszins zegt: continuering op korte termijn is net zo belangrijk als op de lange termijn.

Migreren naar incomplete producten en/of onbewezen vendoren is vragen om problemen. En eerlijk gezegd stoor ik mij regelmatig aan het feit dat te veel mensen roepen dat zoiets verstandig is onder het mom van 'maar Trump zet de cloud straks uit!'. Voor de lange termijn is het belangrijk dat de Europese Unie niet kijkt naar waar de e-mail naartoe moet, maar naar hoe ze een ecosysteem van bedrijven en leveranciers gaan ondersteunen om competitief te worden ten opzichte van de grote reuzen uit de VS.

En zoals ik al eerder schreef is feature parity met Microsoft of Google echt niet nodig, maar er zal meer moeten gebeuren dan het aanbieden van iets als Nextcloud as a Service en het hosten van dat spul in een datacenter ergens in de EU.

Aan de slag!

Have you tried turning it off and on again?


  • Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:36
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Jawel, andersom redenerend heb je zeker een punt. Maar wat @Caelorum ook al enigszins zegt: continuering op korte termijn is net zo belangrijk als op de lange termijn.

Migreren naar incomplete producten en/of onbewezen vendoren is vragen om problemen. En eerlijk gezegd stoor ik mij regelmatig aan het feit dat te veel mensen roepen dat zoiets verstandig is onder het mom van 'maar Trump zet de cloud straks uit!'. Voor de lange termijn is het belangrijk dat de Europese Unie niet kijkt naar waar de e-mail naartoe moet, maar naar hoe ze een ecosysteem van bedrijven en leveranciers gaan ondersteunen om competitief te worden ten opzichte van de grote reuzen uit de VS.

En zoals ik al eerder schreef is feature parity met Microsoft of Google echt niet nodig, maar er zal meer moeten gebeuren dan het aanbieden van iets als Nextcloud as a Service en het hosten van dat spul in een datacenter ergens in de EU.

Aan de slag!
Met deze mentaliteit kan geen enkele nieuwe leverancier in Europa zich bewijzen..

Bereken je warmteverlies


  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Spykie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Met deze mentaliteit kan geen enkele nieuwe leverancier in Europa zich bewijzen..
Lijkt me heel gezond dat je pas in zee gaat met een bedrijf wanneer je weet dat zij kunnen leveren wat je nodig hebt.

Have you tried turning it off and on again?


  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:43
Spykie schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Met deze mentaliteit kan geen enkele nieuwe leverancier in Europa zich bewijzen..
Dat klopt niet. Dit is juist wat nodig is om Europese leveranciers een kans te geven. Je kan niet vanuit een bedrijf ineens je bedrijfsvoering spaak laten lopen of enorme risico's gaan nemen alleen maar zodat je EU first bent. Met dit beleid geef je echter juist wel de ruimte en de mogelijkheid deze (later) te vullen door die bedrijven. Het alternatief is gewoon in zee gaan met de grite bekende bedrijven.

  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-06 23:48
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:42:
[...]

Lijkt me heel gezond dat je pas in zee gaat met een bedrijf wanneer je weet dat zij kunnen leveren wat je nodig hebt.
Hoe krijgen nieuwe bedrijven dan een kans?

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@R_Zwart dat is dus (helaas) ook precies waar het de afgelopen 20 jaar fout is gegaan. We zijn gewoon nooit bereid geweest wat meer te betalen voor de Europese variant. Zelfs de openbaar bekende truc van Amazon (eerst op kostprijs of met zeer weinig marge verkopen om concurrenten de markt uit te drukken, daarna prijzen verhogen) blijven we lastig vinden hoewel bol het gelukkig dapper vol kan houden d:)b

Maar iedereen herkent dat denk ik wel, laatste jaar is het gevoel / bereidheid om wat meer te betalen voor de Europese variant en/of wat minpuntjes voor lief te nemen wel flink gegroeid. Ik zie gelukkig iig dat er ook vele nieuwsberichten zijn op dit gebied de goede kant op van initiatieven, én dat veel partijen interessante dingen beginnen te ontwikkelen/maken.

Wat dat betreft is Trump misschien toch wel een zegen, we gaan weer even wat bewuster kiezen met elkaar en er als Europa hopelijk ook sterker uit komen.

  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
DeNachtwacht schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:20:
@R_Zwart dat is dus (helaas) ook precies waar het de afgelopen 20 jaar fout is gegaan. We zijn gewoon nooit bereid geweest wat meer te betalen voor de Europese variant. Zelfs de openbaar bekende truc van Amazon (eerst op kostprijs of met zeer weinig marge verkopen om concurrenten de markt uit te drukken, daarna prijzen verhogen) blijven we lastig vinden hoewel bol het gelukkig dapper vol kan houden d:)b

Maar iedereen herkent dat denk ik wel, laatste jaar is het gevoel / bereidheid om wat meer te betalen voor de Europese variant en/of wat minpuntjes voor lief te nemen wel flink gegroeid. Ik zie gelukkig iig dat er ook vele nieuwsberichten zijn op dit gebied de goede kant op van initiatieven, én dat veel partijen interessante dingen beginnen te ontwikkelen/maken.

Wat dat betreft is Trump misschien toch wel een zegen, we gaan weer even wat bewuster kiezen met elkaar en er als Europa hopelijk ook sterker uit komen.
Deze post heeft toch helemaal geen betrekking op de reactie waar je op reageert?

Nieuwe bedrijven krijgen lastiger een voet aan de grond omdat ze nog geen reputatie hebben. Dát is een veel groter probleem dan de prijs. Een bedrijf dat niemand kent zal geen klanten krijgen. En een klein lokaal bedrijfje zal vaak ook geen grote multinational als klant krijgen. Maar als dat kleine lokale bedrijfje groeit en niet meer lokaal is kan het best dat zo'n multinational er wel mee in zee gaat.

En een nieuw bedrijfje heeft dus ook geen track record. Dat nieuwr bedrijf kan ook over 1 jaar op de fles gaan. En daar heb je als afnemer ook niks aan omdat je niet steeds wilt wisselen. Je wilt gewoon één keer met een betrouwbare partij in zee gaan waarbij je er vanuit kunt gaan dat ze over 5 of 10 jaar ook nog de dienst leveren.

Immers is het echt niet zo dat op elk vlak iedereen altijd maar kiest voor de goedkoopste partij zoals jij schrijft. Bij mij op het werk nemen we bv hosting af van True. Kost klauwen vol geld. Terwijl het ook bij een of andere knaken hoster zou kunnen. Alleen heeft True een naam en reputatie dat ze betrouwbaar zijn en al jaren bestaan. Van een hosting partij om de hoek met 2 rackjes in een DC in de buurt zou ik niet zo snel verwachten dat ze betrouwbaar zijn (voor de schaal aan hosting die wij nodig zouden hebben).

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
R_Zwart schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Hoe krijgen nieuwe bedrijven dan een kans?
Gewoon zoals Microsoft, Apple, Google en vele anderen zijn begonnen: consistent waarde toevoegen en diensten leveren die interessant genoeg zijn voor de markt.

De harde realiteit is dat we in de EU maar weinig bedrijven hebben die op deze schaal opereren, en mijns inziens gaat het nog wel even duren voordat er ook maar één bedrijf mee kan komen op die schaal.

Zoals @RobertMe ook al zegt: bedrijven zoeken betrouwbare partners, en dat is nou eenmaal een kwestie van de lange adem.

Have you tried turning it off and on again?


  • TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:44:
[...]

Gewoon zoals Microsoft, Apple, Google en vele anderen zijn begonnen: consistent waarde toevoegen en diensten leveren die interessant genoeg zijn voor de markt.

De harde realiteit is dat we in de EU maar weinig bedrijven hebben die op deze schaal opereren, en mijns inziens gaat het nog wel even duren voordat er ook maar één bedrijf mee kan komen op die schaal.

Zoals @RobertMe ook al zegt: bedrijven zoeken betrouwbare partners, en dat is nou eenmaal een kwestie van de lange adem.
Een betrouwbare partner en lange adem, en misschien nog een beetje schaal ook. Dat is toch niet hetzelfde als een oligopolist die zowel verticaal als horizontaal volledig geïntegreerd is?

Of: waarom moet de leverancier van mijn zoekmachine ook thermostaten leveren, en smartphone besturingssystemen ontwikkelen?

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
TheZeroorez schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:59:
[...]

Een betrouwbare partner en lange adem, en misschien nog een beetje schaal ook. Dat is toch niet hetzelfde als een oligopolist die zowel verticaal als horizontaal volledig geïntegreerd is?

Of: waarom moet de leverancier van mijn zoekmachine ook thermostaten leveren, en smartphone besturingssystemen ontwikkelen?
Dat schrijf ik ook niet. Wat ik schrijf, is dat een bedrijf niet zomaar een Microsoft 365- of Google Workspace-omgeving nabouwt en dan kan verwachten dat bedrijven staan te springen om daar naartoe te migreren.

Have you tried turning it off and on again?


  • Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:46
knakworst schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:03:
[...]


[...]

Eerlijk waar zijn de MS en Google producten gewoon geweldig en iedereen kent en gebruikt die. Dus dat is je markt. Als een EU product net zo goed is ben ik om.

Ik gebruik nu zelf diensten als cryptpad, maar het is wel een beetje houtje-touwtje.
Dit gevoel heb ik al een tijdje niet meer. Google heeft heel veel webbased wat ik gewoon niet altijd lekker vindt werken. En de kwaliteit van MS producten is gewoon achteruit gegaan.

Het enige wat de huidige situatie bij mij heeft gedaan is door te kijken wat er verder aan producten is. En dan vindt ik dat we verrassend goede alternatieven hebben. Behalve voor smartphones en tablets.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zit een beetje tussen @Gr4mpyC3t en @Pasteis in, en dat gecombineerd met dat de geopolitiek nu i.i.g. de Fransen en Duitsers wel tot de goede beweging richting onafhankelijkheid zet, geeft me toch wel hoop dat "we" in Europa tot een paar mooie dingen moeten kunnen komen.

Maar helemaal onderaan de streep blijf ik het ook ergens altijd gek vinden dat iedereen zó conservatief zit te muiten over 1) een programma waarmee je teksten kan typen 2) een programma waarmee je cijfertjes kan verwerken 3) een programma waarmee je presentaties kan maken en 4) een cloud waarmee de bestanden die die drie gezamenlijk produceren online opgeslagen kunnen worden en met cross-platform programma's zodat je er overal bij kan. Alsof we dood gaan als die programma's die in windows 3.1 al in de basis hetzelfde waren, niet meer bij Microsoft zitten. Zelfs overstappen naar Apple of Google Office roepen we allemaal al "ja maar het is toch anders".

Kortom we zitten onszelf daar lekker in de voet te schieten met toch iets heel eenvoudigs.

Ja, ik weet dat het veel te simpel gezegd is. Maar ergens onderaan máken we het in onze gedachte ook allemaal heel complex. Als we morgen met elkaar afspreken dat we allemaal zakelijk onze Microsoft Office bestanden niet meer als docx, pptx of xlsx opslaan, maar in het OpenDocument formaat, wat gewoon ingebouwd zit, kan vanaf overmorgen iedereen met de gratis opensource varianten er zonder gezeur bij. Dat is bedrijfsmatig écht vrij makkelijk ook gewoon te doen.

Maar zelfs zo iets simpels als dit is nu na een heel jaar paniek over Europese onafhankelijkheid nog geen beleidsmaker op gekomen. Misschien vanuit dit topic maar eens onze netwerken inzetten om mensen die stap gaan laten zetten? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-06-2026 12:57 ]


  • Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:46
DeNachtwacht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:44:
Ik zit een beetje tussen @Gr4mpyC3t en @Pasteis in, en dat gecombineerd met dat de geopolitiek nu i.i.g. de Fransen en Duitsers wel tot de goede beweging richting onafhankelijkheid zet, geeft me toch wel hoop dat "we" in Europa tot een paar mooie dingen moeten kunnen komen.

Maar helemaal onderaan de streep blijf ik het ook ergens altijd gek vinden dat iedereen zó conservatief zit te muiten over 1) een programma waarmee je teksten kan typen 2) een programma waarmee je cijfertjes kan verwerken 3) een programma waarmee je presentaties kan maken en 4) een cloud waarmee de bestanden die die drie gezamenlijk produceren online opgeslagen kunnen worden en met cross-platform programma's zodat je er overal bij kan. Alsof we dood gaan als die programma's die in windows 3.1 al in de basis hetzelfde waren, niet meer bij Microsoft zitten. Zelfs overstappen naar Apple of Google office roepen we allemaal al "ja maar het is toch anders".

Kortom we zitten onszelf daar lekker in de voet te schieten met toch iets heel eenvoudigs.

Ja, ik weet dat het veel te simpel gezegd is. Maar ergens onderaan máken we het in onze gedachte ook allemaal heel complex. Als we morgen met elkaar afspreken dat we allemaal zakelijk onze Microsoft Office suite niet meer als docx, pptx of xlsx opslaan, maar in het OpenDocument formaat, kan vanaf overmorgen iedereen met de gratis opensource varianten er zonder gezeur bij. Dat is bedrijfsmatig écht vrij makkelijk ook gewoon te doen.

Maar zelfs zo iets simpels als dit is nu na een heel jaar paniek over Europese onafhankelijkheid nog geen standaard. Misschien vanuit dit topic maar eens onze netwerken inzetten om mensen die stap gaan laten zetten? ;)
Dat is het ook. We overschatten onszelf erg snel in van hoe afhankelijk we zijn van een bepaald product door bepaalde features. Ik denk dat 90% van de gebruikers daar ook gewoon dezelfde features bij alternatieven hebben en volledig kunnen gebruiken.

  • Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:44:
Ik zit een beetje tussen @Gr4mpyC3t en @Pasteis in, en dat gecombineerd met dat de geopolitiek nu i.i.g. de Fransen en Duitsers wel tot de goede beweging richting onafhankelijkheid zet, geeft me toch wel hoop dat "we" in Europa tot een paar mooie dingen moeten kunnen komen.

Maar helemaal onderaan de streep blijf ik het ook ergens altijd gek vinden dat iedereen zó conservatief zit te muiten over 1) een programma waarmee je teksten kan typen 2) een programma waarmee je cijfertjes kan verwerken 3) een programma waarmee je presentaties kan maken en 4) een cloud waarmee de bestanden die die drie gezamenlijk produceren online opgeslagen kunnen worden en met cross-platform programma's zodat je er overal bij kan. Alsof we dood gaan als die programma's die in windows 3.1 al in de basis hetzelfde waren, niet meer bij Microsoft zitten. Zelfs overstappen naar Apple of Google Office roepen we allemaal al "ja maar het is toch anders".

Kortom we zitten onszelf daar lekker in de voet te schieten met toch iets heel eenvoudigs.

Ja, ik weet dat het veel te simpel gezegd is. Maar ergens onderaan máken we het in onze gedachte ook allemaal heel complex. Als we morgen met elkaar afspreken dat we allemaal zakelijk onze Microsoft Office bestanden niet meer als docx, pptx of xlsx opslaan, maar in het OpenDocument formaat, wat gewoon ingebouwd zit, kan vanaf overmorgen iedereen met de gratis opensource varianten er zonder gezeur bij. Dat is bedrijfsmatig écht vrij makkelijk ook gewoon te doen.

Maar zelfs zo iets simpels als dit is nu na een heel jaar paniek over Europese onafhankelijkheid nog geen beleidsmaker op gekomen. Misschien vanuit dit topic maar eens onze netwerken inzetten om mensen die stap gaan laten zetten? ;)
Ik geloof ook dat we in Europa stappen kunnen zetten en echt wel capabel zijn om onze eigen broek op te houden. En ik ben het ook met je eens dat iets als Word, Excel en PowerPoint prima te vervangen is.

Ik heb ooit één keer een transitie meegemaakt van Microsoft naar Google, en wat voor een shit daar naar boven kwam… hele bedrijfsprocessen die op Excel-bestanden draaiden die na een jaar nog niet lekker naar Google Sheets te krijgen was. Is uiteindelijk wel gelukt, maar dat heeft wel echt doorzettingsvermogen en daadkracht geeist.

Ik probeer mede door die ervaringen een stapje verder te kijken dan dat. Het platform waarop die zaken met elkaar integreren zie ik als grootste uitdaging. Alleen al het account waarmee je inlogt op die apps, dus via Entra ID, is dé centrale plek waar alles samenkomt. Single sign on, voorwaardelijke toegang, gecombineerd met een beheerde werkplek via Microsoft Intune…

Het zit zo met elkaar verweven dat je als management een executive decision moet forceren. Anders lukt het simpelweg niet (is dus mijn ervaring). Is dat dan conservatief?

Have you tried turning it off and on again?


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:07:
Ik heb ooit één keer een transitie meegemaakt van Microsoft naar Google, en wat voor een shit daar naar boven kwam… hele bedrijfsprocessen die op Excel-bestanden draaiden die na een jaar nog niet lekker naar Google Sheets te krijgen was. Is uiteindelijk wel gelukt, maar dat heeft wel echt doorzettingsvermogen en daadkracht geeist.

...

Het zit zo met elkaar verweven dat je als management een executive decision moet forceren. Anders lukt het simpelweg niet (is dus mijn ervaring). Is dat dan conservatief?
Nee hoor, zeker niet. Want bedrijfsmatig ís gewoon heel complex. Maar mij verbaast dus dat je als bedrijven wél al vrij makkelijk kan zeggen "dames en heren, vanaf morgen zijn de OpenDocument formaten standaard bij iedereen aangezet en dat houden we zo TENZIJ je met compatibility zit."

En dat doen we helaas toch niet, terwijl hierboven terecht gezegd wordt dat 90% van het werk dat op scholen, hbo's, universiteiten, mkb et cetera gewoon de standaard zakelijke layout brieven enz. zijn die echt nauwelijks aanpassingen daar nodig hebben.

Op die manier blijf je lekker bij MS office, maar áls je dan een migratie naar een collabora of variant wil, of je hebt een klant die dat al heeft, is er direct geen enkel gezeur meer. Het verbaast mij dus vooral dat we dat soort "laaghangend fruit" niet massaal pakken met elkaar.

  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-06 23:48
DeNachtwacht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Nee hoor, zeker niet. Want bedrijfsmatig ís gewoon heel complex. Maar mij verbaast dus dat je als bedrijven wél al vrij makkelijk kan zeggen "dames en heren, vanaf morgen zijn de OpenDocument formaten standaard bij iedereen aangezet en dat houden we zo TENZIJ je met compatibility zit."

En dat doen we helaas toch niet, terwijl hierboven terecht gezegd wordt dat 90% van het werk dat op scholen, hbo's, universiteiten, mkb et cetera gewoon de standaard zakelijke layout brieven enz. zijn die echt nauwelijks aanpassingen daar nodig hebben.

Op die manier blijf je lekker bij MS office, maar áls je dan een migratie naar een collabora of variant wil, of je hebt een klant die dat al heeft, is er direct geen enkel gezeur meer. Het verbaast mij dus vooral dat we dat soort "laaghangend fruit" niet massaal pakken met elkaar.
De crux zit in het woord " TENZIJ". Binnen je eigen organisatie is het nog wel uit te leggen maar als je met anderen extern samenwerkt en je stuurt opeen geen .docx maar iets anders dan geeft dat gegarandeerd problemen. Probeer maar eens aan gewone gebruikers uit te leggen dat het helemaal niet gevaarlijk om een bestand met een andere extensie te openen als je eerst jaren hebt verteld dat je moet uitkijken. En niemand heeft zin om klanten of partners te gaan opvoeden.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
R_Zwart schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:27:
[...]

De crux zit in het woord " TENZIJ". Binnen je eigen organisatie is het nog wel uit te leggen maar als je met anderen extern samenwerkt en je stuurt opeen geen .docx maar iets anders dan geeft dat gegarandeerd problemen.
Dat is een misvatting, Microsoft Office accepteert elk OpenDocument, dus als het er bij jou in Microsoft Word goed uit ziet, je het opslaat als .odt en je collega het nog even in Collabora controleert, en het daarna naar een klant gaat waar ze Microsoft Offfice gebruiken, dan blijft het er ook bij die klant hetzelfde uitzien. odt formaat werkt overal hetzelfde.

Uitzondering is als de klant werkt in een MS Office versie van voor 2021, dus wat dat betreft heb je wel een punt. Maar die werkt ook al niet meer fijn samen met de office formaten van MS zelf.

Het bestandsformaat zelf is geen issue meer, in windows 11 zie je dat standaard al niet eens meer als gebruiker. Zowel docx als odt zijn "een MS word document".

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-06-2026 14:57 ]


  • Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

Yucon

*broem*

Je zou eigenlijk de situatie moeten krijgen dat OpenDocument als een soort 'freedom units' maar dan Europees gezien wordt. Zouden bedrijven als Airbus en ASML zo'n push niet voor elkaar kunnen krijgen als ze intern omschakelen?

  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Jerie

Kan https://snikket.org/ toegevoegd worden bij het kopje "instant messengers"?

- Het is open-source en je kan het lokaal draaien.
- De hosting partij die er achter zit in de UK

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:18:
@Jerie

Kan https://snikket.org/ toegevoegd worden bij het kopje "instant messengers"?

- Het is open-source en je kan het lokaal draaien.
- De hosting partij die er achter zit in de UK
Het idee ziet er erg mooi uit, maar volgens mij hebben ze het verkeerde verdienmodel en is het geen normale opensource? Als je wil hosten (waardoor jij feitelijk het werk doet) rekenen ze jou daar $6 per maand voor voor 10 gebruikers. Dat is denk ik een recept voor falen. Het had denk ik best kansrijk geweest als iedere gebruiker bij aanmelden een euro moest betalen ofzo. Dat soort bedragen is men misschien wel bereid te betalen, maar een relatief hoog maandelijks bedrag rekenen aan degenen die voor jou nota bene hetgene doen dat de meeste kosten met zich meebrengt (hosting) voor een product dat geheel gratis elders verkrijgbaar is? Heb ik toch een beetje hard hoofd in.

Als dit echt opensource was geweest, ontwikkeld door de community, en dus gratis beschikbaar, was het denk ik wel behoorlijk kansrijk. Op die manier “betaalt” iedere host door zijn hosting bijdrage en is de incentive om over te stappen veel hoger. Via zo’n weg vind je bijvoorbeeld denk ik ook best snel partijen als universiteiten aan boord die dit wel willen doen (net zoals dat ze Linux hosten).

Hopen dat er een fork komt dus wat mij betreft ;), want het idee is wel mooi

[ Voor 42% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-06-2026 15:28 ]


  • dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:32
DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:19:
[...]Het idee ziet er erg mooi uit, maar volgens mij hebben ze het verkeerde verdienmodel en is het geen normale opensource? Als je wil hosten (waardoor jij feitelijk het werk doet) rekenen ze jou daar $6 per maand voor voor 10 gebruikers.
Volgens mij betaal je die $6 per maand als je gebruik maakt van hun hosting. Als je het zelf wilt hosten volg je gewoon hun installatieinstructies.

Klinkt als een prima verdienmodel voor open source, zo werken wel meer open source oplossingen. Wil je niet zelf hosten? Dan zetten zij een instance voor je op en daar betaal je voor. Wil je zelf hosten? Prima, het is open source dus ga je gang

  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 24-06 23:48
DeNachtwacht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Dat is een misvatting, Microsoft Office accepteert elk OpenDocument, dus als het er bij jou in Microsoft Word goed uit ziet, je het opslaat als .odt en je collega het nog even in Collabora controleert, en het daarna naar een klant gaat waar ze Microsoft Offfice gebruiken, dan blijft het er ook bij die klant hetzelfde uitzien. odt formaat werkt overal hetzelfde.

Uitzondering is als de klant werkt in een MS Office versie van voor 2021, dus wat dat betreft heb je wel een punt. Maar die werkt ook al niet meer fijn samen met de office formaten van MS zelf.

Het bestandsformaat zelf is geen issue meer, in windows 11 zie je dat standaard al niet eens meer als gebruiker. Zowel docx als odt zijn "een MS word document".
Je bekijkt het nu als techneut. Ja, je kunt het openen. Maar heel veel mensen hebben het trucje geleerd waar je op moet letten voordat je iets opent. Als je weet dat er .docx of .xlsx moet staan, en er staat opeens wat anders, dan zorgt dat voor onduidelijkheden bij sommige mensen. Dus als je via het "TENZIJ" statement kunt kiezen tussen .docx/.xlsx of iets wat (nu) minder bekend is, dan kiezen mensen voor het bekende. Als je over wilt stappen moet je geen TENZIJ optie toelaten. Zolang je een bekende manier van werken toe laat verzinnen mensen altijd wel een argument om niet te hoeven veranderen.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
R_Zwart schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:12:
[...]

Je bekijkt het nu als techneut. Ja, je kunt het openen. Maar heel veel mensen hebben het trucje geleerd waar je op moet letten voordat je iets opent. Als je weet dat er .docx of .xlsx moet staan, en er staat opeens wat anders, dan zorgt dat voor onduidelijkheden bij sommige mensen.
ik schreef hier boven al, dat is helemaal niet meer aan de orde want Windows 11 laat default helemaal geen extensie meer zien. En zowel docx als odt hebben zelfs exact hetzelfde Microsoft Word icoontje. Als de Office beheerder organisatiebreed instelt dat vanaf nu alles automatisch als odt wordt opgeslagen heeft 99% die wissel dus zelfs niet eens meer in de gaten.

[ Voor 14% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-06-2026 17:32 ]


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:31:
[...]

Uitzondering is als de klant werkt in een MS Office versie van voor 2021, dus wat dat betreft heb je wel een punt. Maar die werkt ook al niet meer fijn samen met de office formaten van MS zelf.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de belangrijkere mensen dit vaak zonder twijfel blijven doen én niet bereid zijn om te upgraden, want moeilijk en tijdrovend.

n=1, maar in mijn ervaring is het in ieder geval geen uitzondering. Helaas, want ik heb geprobeerd om dat probleem te verhelpen. Echt waar :p

En waarom zou je überhaupt docx gebruiken als je doc hebt? Never change!

Dat zit wel Schnorr.


  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DeNachtwacht schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:19:
[...]

Het idee ziet er erg mooi uit, maar volgens mij hebben ze het verkeerde verdienmodel en is het geen normale opensource? Als je wil hosten (waardoor jij feitelijk het werk doet) rekenen ze jou daar $6 per maand voor voor 10 gebruikers. Dat is denk ik een recept voor falen. Het had denk ik best kansrijk geweest als iedere gebruiker bij aanmelden een euro moest betalen ofzo. Dat soort bedragen is men misschien wel bereid te betalen, maar een relatief hoog maandelijks bedrag rekenen aan degenen die voor jou nota bene hetgene doen dat de meeste kosten met zich meebrengt (hosting) voor een product dat geheel gratis elders verkrijgbaar is? Heb ik toch een beetje hard hoofd in.

Als dit echt opensource was geweest, ontwikkeld door de community, en dus gratis beschikbaar, was het denk ik wel behoorlijk kansrijk. Op die manier “betaalt” iedere host door zijn hosting bijdrage en is de incentive om over te stappen veel hoger. Via zo’n weg vind je bijvoorbeeld denk ik ook best snel partijen als universiteiten aan boord die dit wel willen doen (net zoals dat ze Linux hosten).

Hopen dat er een fork komt dus wat mij betreft ;), want het idee is wel mooi
Het is volledig open-source, maar ze bieden ook hun eigen dienst aan als je het niet zelf wilt opzetten en die partij is gevestigd in de UK. Overigens maakt het voor dit topic niet uit of het gratis/betaald is, zolang het maar een alternatief is voor Amerikaanse tech.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
DevWouter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 02:16:
[...]

Het is volledig open-source, maar ze bieden ook hun eigen dienst aan als je het niet zelf wilt opzetten en die partij is gevestigd in de UK. Overigens maakt het voor dit topic niet uit of het gratis/betaald is, zolang het maar een alternatief is voor Amerikaanse tech.
Als je goed leest, zie je dat het niet volledig open source, en zelf opzetten op een server kan juist alleen als je ervoor betaalt.
Snikket is built from many open-source components, and we have a strong belief in working together with projects and contributing back to them wherever possible. And of course any Snikket-specific changes that don’t go back to the original project (e.g. because it doesn’t make sense) are also open-source.
Ik heb ook nergens gezegd dat het verder hier niet gepost zou mogen worden ofzo, alleen dat ik denk dat door deze opzet het denk ik niet zoveel kans heeft.

Maar alsnog zeker een interessant project om in de gaten te houden :)

  • Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:43
@DeNachtwacht je leest het verkeerd. Ze hebben zelfs een guide over het zelf opzetten thuis https://snikket.org/service/quickstart/
Je hoeft ze dus niets te betalen als je het niet wilt.
Ze geven zelfs in je snippet aan dat ze alles open-source doen..

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 24-06-2026 08:57 ]


  • DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-06 15:52

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DeNachtwacht schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Als je goed leest, zie je dat het niet volledig open source, en zelf opzetten op een server kan juist alleen als je ervoor betaalt.
Het is volledig open source (GPL en Apache) en ik zie nergens dat je voor een self hosted versie moet betalen. Die 6 dollar betaal je als je wilt dat zij het hosten, opzetten en onderhouden. Voor self hosted zijn geen licentiekosten of zo iets vreemds.
[...]

Ik heb ook nergens gezegd dat het verder hier niet gepost zou mogen worden ofzo, alleen dat ik denk dat door deze opzet het denk ik niet zoveel kans heeft.

Maar alsnog zeker een interessant project om in de gaten te houden :)
I know, maar het topic heet niet "Kansrijke alternatieven" en een beetje positiviteit kan zo'n project helpen ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Sorry, ik was niet helemaal scherp. Dus toch in de gaten houden, ziet er interessant uit!

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:56
Bunny maakt zijn DNS service gratis. Je betaalt nog steeds minimaal 1 dollar per maand voor hun diensten, maar voor DNS zijn er geen extra gebruikskosten meer.

We’re making Bunny DNS free: because a faster internet won’t build itself

Nu nog de kosten naar EURO (ipv dollar) per maand doen .. en zorgen dat ze nog minder Amerikaanse additionele diensten gebruiken .. en dan eindelijk gaan doen wat ze vorig jaar zeiden te gaan doen.
That’s why we actively move away from vendors that don’t align with our values. We don’t rely on U.S. cloud giants that fall under the CLOUD Act. We’re steadily replacing external SaaS tools with EU vendors and self-hosted solutions. Every step we take reduces dependency, avoids hidden risks, and strengthens our collective digital autonomy.
https://bunny.net/blog/tr...o-europes-digital-future/

Op dit moment gebruiken ze nog de volgende partijen:Bron: https://bunny.net/privacy/
Volgens mij is alleen Coinify Europees (Deens) .. de rest is allemaal US.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum. Probeer ook niet te ver offtopic te gaan naar zaken als advertenties en verdienmodellen.