9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Qua MFA noemen we momenteel Aegis omdat ik deze van alle AOSP MFA apps het prettigst vind werken, deze FOSS is, en deze ook nog steeds wordt onderhouden. Omdat deze in F-Droid zit, is het ook voor AOSP gebruikers zonder Google een prima keuze.
Omdat de storage data (seed) voor MFA minder dan 1 MB is, kun je dit lokaal op de device plaatsen met (liefst versleutelde) backups remote. De app kan dit native, je hebt ook binnen AOSP het alternatief voor Android Backup, Seedvault.
Ente en Proton zijn eigenlijk bijna volledige alternatieven voor de diensten van Google en Apple, minus het OS. Hoe dat te verwerken, goede vraag.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ente is nog verre van volledig, maar ik denk wel dat het een alternatief wat in ieder geval te overwegen is, al zou dat vanwege US based in het grijze gebied vallen.Jerie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:41:
Ente en Proton zijn eigenlijk bijna volledige alternatieven voor de diensten van Google en Apple, minus het OS. Hoe dat te verwerken, goede vraag.
Proton heeft inderdaad een uitgebreidere suite aan diensten/producten en de overlap met Google/Apple/Microsoft is groter. Proton is al redelijk goed benoemd. Wat nog mist: Proton Authenticator onder MFA en Proton Drive kan ook genoemd worden onder Office Suites, Proton ondersteunt ook Docs en Sheets.
Wat betreft Ente Photos, dat zou je kunnen onderbrengen in een categorie 'Foto opslag (en synchronisatie)', dan zijn deze producten een alternatief voor Google Photos, OneDrive van Microsoft en de Apple equivalent.
Alternatieven die je in ieder geval kunt onderzoeken en benoemen zijn Ente Photos (grijs gebied vanwege US based, maar ook Self hosted), Proton Drive, Immich (self hosted), Zeitkapsl, NextCloud Photos, PixelUnion en dan vergeet ik er vast nog wel een paar.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
<knip> Hoe goed bedoeld ook, code draaien op deze manier is niet handig zonder het script eerst te checken.
Hiermee open je de Linux Software Gids om eenvoudig relevante software te kunnen installeren. Let op! Dit werkt alleen bij op Debian/Ubuntu gebaseerde distro's zoals Debian en Ubuntu zelf, Linux Mint, Zorin OS, Winux OS of Elementary
[ Voor 16% gewijzigd door darkrain op 14-02-2026 21:27 ]
<knip>Peer_76 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:31:
Misschien handig voor wie van Windows naar Linux wilt overstappen en daarbij in de knoop komt met de te installeren software: Zet onderstaande regel in de terminal:
Altijd een goed idee om bash scripts van random websites te runnenHiermee open je de Linux Software Gids om eenvoudig relevante software te kunnen installeren. Let op! Dit werkt alleen bij op Debian/Ubuntu gebaseerde distro's zoals Debian en Ubuntu zelf, Linux Mint, Zorin OS, Winux OS of Elementary
[ Voor 7% gewijzigd door darkrain op 14-02-2026 21:27 ]
Je intentie is denk ik goed, maar de manier waarop is twijfelachtig. Jij weet wat er in je scriptje staat, maar ik weet dat niet, en andere mogelijke Linux-gebruikers ook niet. Installeren van apps kan prima via de ingebouwde software repositories geregeld worden. Dus als er iets is wat je nieuwe Linux-gebruikers wil leren zou dat volgens mij moeten zijn: geen random code in je terminal copy/pasten.Peer_76 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:31:
Misschien handig voor wie van Windows naar Linux wilt overstappen en daarbij in de knoop komt met de te installeren software: Zet onderstaande regel in de terminal:
Hiermee open je de Linux Software Gids om eenvoudig relevante software te kunnen installeren. Let op! Dit werkt alleen bij op Debian/Ubuntu gebaseerde distro's zoals Debian en Ubuntu zelf, Linux Mint, Zorin OS, Winux OS of Elementary
[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 14-02-2026 21:32 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
En al helemaal niet random shell commands die shell scripts downloaden en direct uitvoeren. Dus wget https://.... | bash / curl https://... | bash. Al helemaal omdat server side scripts kunnen detecteren of deze constructie wordt toegepast en dus zelfs andere code kunnen sturen als ze dit detecteren. Daarom altijd de shell scripts downloaden en opslaan, dan reviewen, en dan pas uitvoeren. (of openen in de browser en met de hand stap voor stap uitvoeren als je begrijpt wat die regel / dat stukje doet)Ramon schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:32:
[...]
Je intentie is denk ik goed, maar de manier waarop is twijfelachtig. Jij weet wat er in je scriptje staat, maar ik weet dat niet, en andere mogelijke Linux-gebruikers ook niet. Installeren van apps kan prima via de ingebouwde software repositories geregeld worden. Dus als er iets is wat je nieuwe Linux-gebruikers wil leren zou dat volgens mij moeten zijn: geen random code in je terminal copy/pasten.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik gebruik als jarenlang Tofu op iOS: https://github.com/iKenndac/Tofubreinonline schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:10:
Betreft multifactorauthenticatie was ik op zoek naar een iOS alternatief. In de topicstart staat Aegis, maar dat is alleen voor Android. Ik heb lang gezocht en diverse, al dan niet open source, alternatieven gevonden maar de meeste hebben toch een basis in de US (kantoor / oorsprong / servers). En uiteindelijk kwam ik Proton Authenticator tegen. Wist niet dat ze die ook hadden. Multiplatform, ook Linux. Heb verder nog geen overstap naar Proton gemaakt en dat hoeft ook niet want deze is ook los te gebruiken.
@Jerie kan deze in de topicstart opgenomen?
Ontwikkeld door een Zweed. Wel heel basic, maar does the job
Daar heb jij inderdaad een punt. Nu is het bestand dat wordt gebruikt in het script vrij toegankelijk door de url in te typen, dus controle van wat erin staat is mogelijk, al zal iemand die net met Linux begint daar weinig chocolade van kunnen maken.Ramon schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:32:
[...]
Dus als er iets is wat je nieuwe Linux-gebruikers wil leren zou dat volgens mij moeten zijn: geen random code in je terminal copy/pasten.
Offline favicon database is slim, maar totaal geen updates afgelopen 5 jaar. Welke capabilities heeft deze applicatie nodig? Heeft dit programma netwerk capability?Peer_76 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:36:
[...]
Daar heb jij inderdaad een punt. Nu is het bestand dat wordt gebruikt in het script vrij toegankelijk door de url in te typen, dus controle van wat erin staat is mogelijk, al zal iemand die net met Linux begint daar weinig chocolade van kunnen maken.
Het programma heeft een nieuwe maintainer die een veel meer ervaren dev zou zijn maar ook die heeft de afgelopen twee jaar niets met dit programma gedaan (dat is master branch, hetzelfde geldt voor de andere branches). Hij is maintainer geworden, heeft er twee weekjes een paar commits gedaan, en daarna nooit meer naar omgekeken. Dat hoeft ook niet. Maar wij mogen dat wel observeren, en er iets van vinden.
Vergelijk met Aegis: Deze krijgt wel nog ontwikkeling. Met een laatste release in augustus 2025.
Verder is het voor mij echt de vraag of zelf zo'n database van favicons bij moet willen houden. Wat mij betreft onverstandig. Maar wat nog onverstandiger is, is zo'n applicatie networking capability te geven (bijv. om zelf favicons te downloaden). Eigenlijk moet je MFA op een offline toestel willen draaien, zoals een smartwatch zonder netwerk toegang. De seed moet je dan wel regelmatig versleuteld backuppen. Vandaar dat ik al vrij vroeg Precursor noemde (FPGA), dat ook mede gefinancierd is door ngi.eu.
Ik wil het programma overigens best vermelden, daar niet van, al dat niet met een link naar deze discussie. Er mag wel wat meer diversiteit in de categorie MFA.
De focus zou meer moeten liggen op het zodanig maken van Linux voor de desktop dat dit soort dingen niet nodig zijn. De gemiddelde gebruiker wil zijn nieuwe PC uitpakken en beginnen met de taken waarvoor hij/zij die PC heeft gekocht. Al het andere vinden wij leuk maar is voor de rest van de wereld overbodige ballast.Peer_76 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:31:
[mbr]<knip> Hoe goed bedoeld ook, code draaien op deze manier is niet handig zonder het script eerst te checken.[/mbr]
Wat had de wereld er mooi uit kunnen zien als alle energie die nu is gestopt in het maken van veel Linux distro's was gebruikt om een gebruikersvriendelijk alternatief te maken wat niet in de buurt komt van Windows / macOS maar beter is dan die 2.
Al in 2003 ongeveer gebruikte ik linux desktop. Toen was het snel een drama want alles brak zo snel. Nu anno 2026 is het al een stuk beter, maar verre van zo vlot als windows of macOS.
Heb hier sinds twee weken terug Fedora Gnome dekstop (asus i7 laptop met 16gb ram en rtx 3050):
- gnome UI is veel vlotter dan een aantal jaren terug (heeft dat te maken met Wayland?)
killing voor average user experience:
- laptop met mini-docking station naar HDMI: werkt beter dan verwacht, maar soms wil hij het extern scherm niet deftig aansturen, en blijft het zwart.
- in den beginnen had ik soms geen geluid meer, nu terug wel? Dit is killing qua user experience.
- spotify app rendert traag (kan aan Spotify dev liggen)
details:
- "software" applicatie heeft rendering issues wanneer je iets deinstalleert
- detail: Thunderbird (mail) is nu niet gebruiksvriendelijk te noemen
Edit: net NVIDIA drivers willen installeren, gefaald, alles stuk. Dit moet failsafe knopje klik zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door brecht_vb op 15-02-2026 16:39 ]
Zoiets als Android? Want dat is vanuit de basis ook Linux. Natuurlijk is Linux nu gebruikersvriendelijker dan pak hem beet 20 jaar geleden met nu de ingebouwde softwarewinkel en .deb of .rpm pakketten. Maar niet alles krijg je snel vlekkeloos werkend. Om die reden gebruik ik al jaren uitsluitend HP printers (even hplip installeren en gaan). Ik vermoed dat de populariteit ook een rol zal spelen. Hoe meer mensen overstappen op Linux hoe meer bedrijven drivers voor Linux gaan maken om klanten te behouden. Maar voor die tijd zal Linux eerst meer marktaandeel moeten verkrijgen.R_Zwart schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:46:
Wat had de wereld er mooi uit kunnen zien als alle energie die nu is gestopt in het maken van veel Linux distro's was gebruikt om een gebruikersvriendelijk alternatief te maken wat niet in de buurt komt van Windows / macOS maar beter is dan die 2.
Dit inderdaad.R_Zwart schreef op zondag 15 februari 2026 @ 15:46:
[...]
De focus zou meer moeten liggen op het zodanig maken van Linux voor de desktop dat dit soort dingen niet nodig zijn. De gemiddelde gebruiker wil zijn nieuwe PC uitpakken en beginnen met de taken waarvoor hij/zij die PC heeft gekocht. Al het andere vinden wij leuk maar is voor de rest van de wereld overbodige ballast.
En dan hebben we het hier nog hoofdzakelijk over thuisgebruik. Voor het bedrijfsleven, waar software slechts een middel is om hun werkzaamheden te kunnen doen is enkel van belang dat het altijd werkt en dat hun software compatible is met dat van hun partners. Die gaan echt geen distro's vergelijken of vage scriptjes starten om de boel werkend te krijgen. Die kopen gewoon een Windows/Mac oplossing en willen verder geen gedoe.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
En het is mailbox.org geworden. Wel met een eigen inbound gateway (gehost bij hetzner) zodat ik aan split delivery kan doen. Dit heb ik nodig omdat sommige mails naar mailbox.org of Google workspace gaan, of zelfs naar een gmail/hotmail.Mawlana schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 05:04:
[...]
Het bedrijf is gevestigd in AU, maar de servers staan in de VS...
Hoe fijn ik fastmail ook vind (vooral in combinatie met 1password en masked mails), ik ga wéér wat anders zoeken.
Door deze setup kan ik mijn mailbox nagenoeg overal onderbrengen, mits men niet controleert op de mx records. Ik heb bijvoorbeeld Startmail geprobeerd, maar Startmail wil per se dat je de mx records aanpast naar hun mx servers...
Wat vind je van de web interface bij mailbox.org? Ik twijfel zelf tussen deze of Soverin. Ik vind hun web interface er een beetje 'raar' uitzien. Maar beiden kan je niet testen zonder eerst een account aan te maken en een betaalmiddel te geven.Mawlana schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:59:
[...]
En het is mailbox.org geworden. Wel met een eigen inbound gateway (gehost bij hetzner) zodat ik aan split delivery kan doen. Dit heb ik nodig omdat sommige mails naar mailbox.org of Google workspace gaan, of zelfs naar een gmail/hotmail.
Wel jammer dat je bij mailbox.org 3 euro moet betalen voor een eigen domeinnaam. Ik had liever het 1 euro plan gehad. Misschien zou het met het 1 euro business plan wel kunnen maar ik heb geen bedrijf voor de BTW regeling.
De web interface van beide partijen vind ik maar niks. Wat dat betreft een dikke plus voor Fastmail, maar ook Startmail zag er gelikt uit. Ik gebruik gewoon Apple Mail op zowel m'n MacBook als telefoon.Llopigat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:10:
[...]
Wat vind je van de web interface bij mailbox.org? Ik twijfel zelf tussen deze of Soverin. Ik vind hun web interface er een beetje 'raar' uitzien. Maar beiden kan je niet testen zonder eerst een account aan te maken en een betaalmiddel te geven.
Wel jammer dat je bij mailbox.org 3 euro moet betalen voor een eigen domeinnaam. Ik had liever het 1 euro plan gehad. Misschien zou het met het 1 euro business plan wel kunnen maar ik heb geen bedrijf voor de BTW regeling.
Ik ben even aan het puzzelen of ik niet gewoon een leuke mailclient zelf kan kosten...
Mailbox.org kan je trouwens wel 30 dagen gratis testen geloof ik, je wordt wel behoorlijk beperkt met het versturen van emails. Bij business moet je trouwens een Service Package afnemen, goedkoopste is € 25 per maand.
Ah ja fastmail heb ik gezien maar al hun servers staan in Australie en dat vind ik netwerktechnisch gewoon niet zo handig, bovendien is 5 euro me gewoon te veel. En startmail vind ik ook te duur. Email is niet iets waar ik veel geld voor over heb, ik gebruik het ook nauwelijks. Bedankt voor de info over dat service plan. Jammer. Zoiets als een light plan van mailbox.org is ideaal maar het moet wel met een eigen domein kunnen werken.Mawlana schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:15:
[...]
De web interface van beide partijen vind ik maar niks. Wat dat betreft een dikke plus voor Fastmail, maar ook Startmail zag er gelikt uit. Ik gebruik gewoon Apple Mail op zowel m'n MacBook als telefoon.
Self hosten van de client is op zich geen gek idee. Vroeger had je roundcube maar dat loopt nu ook erg achter. En de opvolger roundcube next bleek een totale kickstarter oplichting.
[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 18-02-2026 16:24 ]
Ik ben infomaniak aan het testen met een gratis account. Maar vind het verwarrend. Inloggen op Thunderbird lukt me niet. En een ander wachtwoord op het gemaakte mailadres ook niet. Durf het nog niet aan om mijn eigen domeinnaam ernaartoe te verhuizen.IJsbeer schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:35:
Als de interface zo belangrijk is, dan is het waarschijnlijk niet wat. Maar Infomaniak -> 23 euro per jaar voor 5 mailboxen met eigen domein.
Hun producten portfolio is een chaos (als in: in verschilende versies zitten verschillende mogelijkheden). Dus weet niet hoe het voor jou werkt, maar de betaalde variant met domein zit er verschil in het inlogaccount (wat een emailadres is) en de email adressen zelf. Dat zijn twee volledig gescheiden dingen met eigen wachtwoorden.coenox schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:50:
[...]
Ik ben infomaniak aan het testen met een gratis account. Maar vind het verwarrend. Inloggen op Thunderbird lukt me niet. En een ander wachtwoord op het gemaakte mailadres ook niet. Durf het nog niet aan om mijn eigen domeinnaam ernaartoe te verhuizen.
Heeft mij een tijd geduurd voordat dat kwartje viel.
/Maar dti wordt wellicht wat teveel offtopic voor hier.
[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 18-02-2026 17:03 ]
Stalwart qua compleet pakket.Llopigat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:23:
[...]
Ah ja fastmail heb ik gezien maar al hun servers staan in Australie en dat vind ik netwerktechnisch gewoon niet zo handig, bovendien is 5 euro me gewoon te veel. En startmail vind ik ook te duur. Email is niet iets waar ik veel geld voor over heb, ik gebruik het ook nauwelijks. Bedankt voor de info over dat service plan. Jammer. Zoiets als een light plan van mailbox.org is ideaal maar het moet wel met een eigen domein kunnen werken.
Self hosten van de client is op zich geen gek idee. Vroeger had je roundcube maar dat loopt nu ook erg achter. En de opvolger roundcube next bleek een totale kickstarter oplichting.
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten
[ Voor 97% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-02-2026 18:03 ]
Ik gebruik zelf mijn Nextcloud instance als webmail. Daarin kan ik namelijk diverse mailboxen gebruiken (ophalen), zoals in Thunderbird op mijn pc.Llopigat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:23:
[...]
Ah ja fastmail heb ik gezien maar al hun servers staan in Australie en dat vind ik netwerktechnisch gewoon niet zo handig, bovendien is 5 euro me gewoon te veel. En startmail vind ik ook te duur. Email is niet iets waar ik veel geld voor over heb, ik gebruik het ook nauwelijks. Bedankt voor de info over dat service plan. Jammer. Zoiets als een light plan van mailbox.org is ideaal maar het moet wel met een eigen domein kunnen werken.
Zijn er mail providers die dit niet standaard leveren? Ik zou niet zonder willen.Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
Is er ook nog een aanbieder die een catchall adres toestaat? Tuta doet het, maar hun mail is wat lastig te gebruiken voor mijn vrouw :)
Soverin/Freedom levert dat in ieder geval.
Ze komen altijd uit in de mailbox van de user die voor de + staat.Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:04:
Geen idee, overal staat x aantal emailaliassen, maar met een catchall heb je in principe onbeperkt, toch?
Bijvoorbeeld caelorum+amazon@tweakers.invalid komt uit op caelorum@tweakers.invalid en die heeft dezelfde GB ruimte, instellingen (wachtwoord, spamfilter, enz) als alles daar op uit zou komen.
Migadu ondersteund catch all .. en zelfs een "send all" .. dus met 1 mailbox en wat configuratie (Thunderbird to the rescue) kan je eigenlijk alle "gebruikers" voor de @ gebruiken om te ontvangen en te verzenden.Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 18:26:
Is er ook nog een aanbieder die een catchall adres toestaat? Tuta doet het, maar hun mail is wat lastig te gebruiken voor mijn vrouw :)
Zie deze guide: Wildcard Sending Permission
En voor 19USD per jaar kan je onbeperkte mailboxen en domeinen er op zetten .. het pricing model is gebaseerd op verzend en ontvangst volumes en opslag volumes.
[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 18-02-2026 19:38 . Reden: Guide toegevoegd ]
De + aliassen is dus wat ik niet wil. Ik wil een mailbox kunnen aa wijzen waar alle *@tweakers.invalid heen gaan, behalve die aan een valide andere mailbox zitten.Jerie schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:26:
[...]
Ze komen altijd uit in de mailbox van de user die voor de + staat.
Bijvoorbeeld caelorum+amazon@tweakers.invalid komt uit op caelorum@tweakers.invalid en die heeft dezelfde GB ruimte, instellingen (wachtwoord, spamfilter, enz) als alles daar op uit zou komen.
Die + is er te makkelijk af te slopen na een datalek en sommige websites weigeren nog steeds dat soort adressen.
Maar ik heb mijn antwoord. Eens een proef absolute bij mailbox openen.
Ah excuus, ik was in de war. Dit heet inderdaad catch-all.Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:32:
[...]
De + aliassen is dus wat ik niet wil. Ik wil een mailbox kunnen aa wijzen waar alle *@tweakers.invalid heen gaan, behalve die aan een valide andere mailbox zitten.
Die + is er te makkelijk af te slopen na een datalek en sommige websites weigeren nog steeds dat soort adressen.
Maar ik heb mijn antwoord. Eens een proef absolute bij mailbox openen.
Qua ontvangen heb je dan oneindig, ja (al heb je dat met de + ook). Weet wel dat je niet per definitie kunt *versturen* vanaf hetzelfde adres als in de catch-all staat. Als dat belangrijk is, zou ik dat eerst even testen.
Ook is het nogal spamgevoelig, maar of dat tegenwoordig een probleem is weet ik niet. Misschien het filter op de catch-all wat strenger afstellen.
Ze zijn van plan het hele proces te delen:
In het artikel staat ook een overzicht van alle diensten die ze momenteel gebruiken, waarvoor deze gebruikt worden en waar ze gehost worden.Daarom doen we het transparant en mag iedereen meekijken. Daarbij hopen we natuurlijk dat jullie je eigen ervaringen met ons delen. We laten zien welke alternatieven we ontdekken, welke keuzes we maken, hoeveel tijd en geld die kosten, welke obstakels we tegenkomen en welke fouten we maken.
Mocht je nou denken "Daar wil ik bij helpen!", ze zoeken nog een projectleider voor het geheel.
[ Voor 7% gewijzigd door skimine op 19-02-2026 12:32 ]
misschien ook goed voor dit topic: Overheid en onafhankelijkheid van Amerikaanse leveranciersskimine schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:30:
Leuke 'case study': Follow the Money en De Correspondent willen onafhankelijker worden van Amerikaanse tech (en iedereen mag meekijken).
Ze zijn van plan het hele proces te delen:
[...]
In het artikel staat ook een overzicht van alle diensten die ze momenteel gebruiken, waarvoor deze gebruikt worden en waar ze gehost worden.
Mocht je nou denken "Daar wil ik bij helpen!", ze zoeken nog een projectleider voor het geheel.
edit: en NIET indereen kan meekijken .. want je moet je email adres af staan om dat artikel te kunnen lezen
[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 19-02-2026 15:36 . Reden: niet kunnen lezen van het artikel ]
Proton doet ook catch-all.Caelorum schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 19:04:
Geen idee, overal staat x aantal emailaliassen, maar met een catchall heb je in principe onbeperkt, toch?
Fastmail servers staan in de US.Llopigat schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:23:
[...]
Ah ja fastmail heb ik gezien maar al hun servers staan in Australie
Dank je wel voor deze mooie tip. Fluxer lijkt mij een veelbelovend alternatief voor Discord *en* lijkt ook geschikt voor self-hosting.cleef schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:16:
[...]
De servers staan wel in de USA (hoofstuk 4.2): https://fluxer.app/privacy#privacy-policy-summary overigens verzamelen ze ook veel data als ik dit goed lees (inclusief al je message en voice content). Maar ik ben geen privacy specialist verder.
De ontwikkelaar is een 22 jarige Zweed die aan het afstuderen is. Hij heeft een heel mooi verhaal geschreven: https://blog.fluxer.app/h...-a-discord-like-chat-app/
Ik ga hier zeker verder naar kijken - het lijkt erop dat ik zeker niet de enige ben
Een beetje een late reactie maar mag ik vragen welke cloudservice je dan gebruikt? En die heb je dan ook weer gekoppeld aan je NAS?R_Zwart schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:51:
[...]
Cloudopslag biedt ook nog andere use cases. Ik wil mijn NAS niet open stellen naar de buitenwereld, dus gebruik ik cloudservices om buiten bij mijn data te kunnen. Maar binnen heb ik lokale backups. Echt belangrijke zaken staan alleen in "de binnenwereld".
Gewoon nog de standaard OneDrive en Google Drive, maar ik kijk wel naar alternatieven. En die zijn volledig los van de NAS. Op de cloudstorage staan vooral foto's en filmpjes die ik aan anderen wil laten zien, of wat documentjes (denk aan dingen die je op vakantie nodig hebt) die ik op andere PC's of via mijn telefoon wil kunnen benaderen als ik ergens ben. En er staan sowieso geen foto's van mijn kinderen of vertrouwelijke documenten. Ik zit er wel aan rlte denken om een 2e (kleine) NAS neer te zetten voor een koppeling naar buiten, als vervanging voor cloudservices. Maar de "hoofd NAS" blijft offline voor de boze buitenwereld.D-e-n schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:08:
[...]
Een beetje een late reactie maar mag ik vragen welke cloudservice je dan gebruikt? En die heb je dan ook weer gekoppeld aan je NAS?
[ Voor 7% gewijzigd door R_Zwart op 22-02-2026 17:47 ]
Dank. Ik heb ook zo'n soort scheiding vandaar de vraag. Onze foto's (vooral van katten, geen kinderen hier) staan wel in de cloud maar we willen dus ook af van Onedrive. Aangezien het syncen van een NAS met encrypted clouddiensten als Tresorit sowieso niet zo standaard is overweeg ik er een Linux nucje bij te zetten voor dat doel.R_Zwart schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:45:
[...]
Gewoon nog de standaard OneDrive en Google Drive, maar ik kijk wel naar alternatieven. En die zijn volledig los van de NAS. Op de cloudstorage staan vooral foto's en filmpjes die ik aan anderen wil laten zien, of wat documentjes (denk aan dingen die je op vakantie nodig hebt) die ik op andere PC's of via mijn telefoon wil kunnen benaderen als ik ergens ben. En er staan sowieso geen foto's van mijn kinderen of vertrouwelijke documenten. Ik zit er wel aan rlte denken om een 2e (kleine) NAS neer te zetten voor een koppeling naar buiten, als vervanging voor cloudservices. Maar de "hoofd NAS" blijft offline voor de boze buitenwereld.
De mediaserver op de NAS kan ik overigens wel vanaf buiten benaderen.
[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 22-02-2026 18:44 ]
[ Voor 89% gewijzigd door brecht_vb op 22-02-2026 20:22 ]
Ik heb goede ervaringen met Filen hiervoor. Sinds kort heeft rclone daar native ondersteuning voor wat ideaal is voor een periodieke backup met rclone sync. Bij Filen wordt alle data standaard versleuteld, clients zijn open-source en de data centers staan in Duitsland.D-e-n schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:15:
Dank. Ik heb ook zo'n soort scheiding vandaar de vraag. Onze foto's (vooral van katten, geen kinderen hier) staan wel in de cloud maar we willen dus ook af van Onedrive. Aangezien het syncen van een NAS met encrypted clouddiensten als Tresorit sowieso niet zo standaard is overweeg ik er een Linux nucje bij te zetten voor dat doel.
[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 22-02-2026 20:45 ]
Ik heb ook Filen.io in gebruik en is hier in dit topic (o.a. door mij) ook vaker vermeld.D-e-n schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:15:
[...]
Dank. Ik heb ook zo'n soort scheiding vandaar de vraag. Onze foto's (vooral van katten, geen kinderen hier) staan wel in de cloud maar we willen dus ook af van Onedrive. Aangezien het syncen van een NAS met encrypted clouddiensten als Tresorit sowieso niet zo standaard is overweeg ik er een Linux nucje bij te zetten voor dat doel.
De mediaserver op de NAS kan ik overigens wel vanaf buiten benaderen.
Ik gebruik ook Aegis, nu ook FreeOTP+ erbij. Ik zie wel dat die al een tijdje niet meer is bijgewerkt. het (enige) voordeel van deze vond ik dat ik per stuk een key kan sharen naar andere app, en dit dan naar KeePassDX doe omdat ik die file in nextcloud heb staan en er overal bij kan. Was alleen de bedoeling als backup maar zag toen dat KeepassDX ook TOTP ondersteund.Jerie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:41:
TOTP is een RFC van, en is vrij makkelijk te implementeren. Dus er zijn veel programma's voor (vaak kwestie van enkel UI design, gezien je uitstekende libs hebt), van CLI tot GUI, in diverse programmeertalen en voor diverse platformen, vaak FOSS.
Qua MFA noemen we momenteel Aegis omdat ik deze van alle AOSP MFA apps het prettigst vind werken, deze FOSS is, en deze ook nog steeds wordt onderhouden. Omdat deze in F-Droid zit, is het ook voor AOSP gebruikers zonder Google een prima keuze.
Omdat de storage data (seed) voor MFA minder dan 1 MB is, kun je dit lokaal op de device plaatsen met (liefst versleutelde) backups remote. De app kan dit native, je hebt ook binnen AOSP het alternatief voor Android Backup, Seedvault.
https://www.reuters.com/s...y-initiatives-2026-02-25/
Dus we kunnen met z'n alle nog meer desinformatie verwachten uit kamp Rusland MAGA, want ze zijn bang voor censuur en willen niet begrijpen (met opzet of niet, I don't care) dat hun eigen censuur de enige is die de vorm aanneemt volgens de definitie van het woord.President Donald Trump's administration has ordered U.S. diplomats to lobby against attempts to regulate U.S. tech companies' handling of foreigners' data, saying in an internal diplomatic cable seen by Reuters that such efforts could interfere with artificial intelligence-related services.
Experts say the move signals the Trump administration is reverting to a more confrontational approach as some foreign countries seek limits around how Silicon Valley firms process and store their citizens' personal information - initiatives often described as "data sovereignty" or "data localization."
In the State Department cable, dated February 18 and signed by U.S. Secretary of State Marco Rubio, the agency said such laws would "disrupt global data flows, increase costs and cybersecurity risks, limit Artificial Intelligence (AI) and cloud services, and expand government control in ways that can undermine civil liberties and enable censorship."
Dat zit wel Schnorr.
Nog een extra reden om zsm onafhankelijk(er) te worden. Mag toch aannemen dat onze overheden (om het over de EU te hebben) niet gediend zijn van nog meer bemoeienis door het rode (nee ik bedoel voormaligr USSRStukfruit schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:08:
Zit blijkbaar al in de queue voor de nieuwstips, dus dan maar hier:
https://www.reuters.com/s...y-initiatives-2026-02-25/
[...]
Dus we kunnen met z'n alle nog meer desinformatie verwachten uit kamp Rusland MAGA, want ze zijn bang voor censuur en willen niet begrijpen (met opzet of niet, I don't care) dat hun eigen censuur de enige is die de vorm aanneemt volgens de definitie van het woord.
[ Voor 9% gewijzigd door ManiacsHouse op 27-02-2026 17:07 ]
Iemand die hier al ervaring mee heeft/ingedoken heeft?
"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier
Er is een firmware die je op een aantal stofzuigers kan zetten waarmee je tenminste de privacy (phone home) beter in de hand zou hebben (zie rotbotstofzuigerforumgamerboy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:24:
Misschien zijn hier al wat posts over op het topic geplaatst maar heeft iemand al een goed alternatief gevonden voor Robotstofzuigers? Ben daar zelf nu wat meer aan het induiken maar echt self hosted robotstofzuigers zie ik nog niet echt (out of the box) dus ik dacht de next best thing is een Europees alternatief.
https://valetudo.cloud/
"Free your vacuum from the cloud"
[ Voor 4% gewijzigd door PaulC op 28-02-2026 15:57 ]
Heb een oudere dreams L10 pro en afgelopen maand gekochte Eureka J15 Pro Ultra.
Is al eerder besproken: Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten
Helaas is de dev nogal toxic, schopt random mensen uit de Telegram community. Daarom is er een alternatieve community op Discord, en Reddit.
Ook voor Neato nieuws: Robotstofzuigerfabrikant Neato stopt, belooft stofzuigers 5 jaar te o... die kun je rooten https://github.com/Philip2809/neato-connected
'Rijksuniversiteit Groningen wil van big tech af, maar dat valt niet mee. ‘Het zit overal’' https://fd.nl/tech-en-inn...t-niet-mee-het-zit-overal
Goed dat het verandert is, want tot voorkort was de RUG maar al te happig om alles wat ze in eigen beheer hadden over te geven aan Google zonder hier over na te denken. Tijdens COVID was er ook zero beleid over welke partijen verstandig zouden zijn voor digitale tools. Het is schokkend om te zien hoe zelfs grote organisaties afhankelijk zijn van 1 figuur die, in dit geval, "Apple en Google gewoon tof" vindt.TheZeroorez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:51:
Rijksuniversiteit Groningen is ambitieus: in 2030 willen ze compleet van big tech af zijn, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Niet alleen om de dreiging en boosheid, maar ook omdat de manier van denken er teveel door beïnvloed wordt.
'Rijksuniversiteit Groningen wil van big tech af, maar dat valt niet mee. ‘Het zit overal’' https://fd.nl/tech-en-inn...t-niet-mee-het-zit-overal
Jezus saves and takes half damage.
Welke 1 figuur bedoel je precies?Maupertus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:09:
[...]
Goed dat het verandert is, want tot voorkort was de RUG maar al te happig om alles wat ze in eigen beheer hadden over te geven aan Google zonder hier over na te denken. Tijdens COVID was er ook zero beleid over welke partijen verstandig zouden zijn voor digitale tools. Het is schokkend om te zien hoe zelfs grote organisaties afhankelijk zijn van 1 figuur die, in dit geval, "Apple en Google gewoon tof" vindt.
Toen Poppema en (vooral Sterken) welke lijn door De Vries gewoon is doorgezet.
Jezus saves and takes half damage.
Ik vind wel dat het van big tech af willen niet in het extreme moet worden getrokken. Als het nodig is voor uitwisseling van informatie, of als er gewoon geen goed alternatief is moet je niet al te religieus er mee omgaan. En ik heb het al eerder geschreven: als je snelle adoptie wil in je organisatie moet je betere tools gaan gebruiken, geen tools die ongeveer net zo goed zijn.TheZeroorez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:51:
Rijksuniversiteit Groningen is ambitieus: in 2030 willen ze compleet van big tech af zijn, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Niet alleen om de dreiging en boosheid, maar ook omdat de manier van denken er teveel door beïnvloed wordt.
Commerciële belangen he.Maupertus schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:09:
[...]
Goed dat het verandert is, want tot voorkort was de RUG maar al te happig om alles wat ze in eigen beheer hadden over te geven aan Google zonder hier over na te denken. Tijdens COVID was er ook zero beleid over welke partijen verstandig zouden zijn voor digitale tools. Het is schokkend om te zien hoe zelfs grote organisaties afhankelijk zijn van 1 figuur die, in dit geval, "Apple en Google gewoon tof" vindt.
Ik ben al lang blij dat we hier expliciet hebben opgenomen dat NL tech/leveranciers de voorkeur hebben, dan EU, dan EER en dan de rest. Verder heeft ook de voorkeur om open standaarden te gebruiken. Wil je dat niet moet het goed onderbouwd worden. Alles wordt periodiek herzien en dan wordt ook naar die onderbouwing gekeken en nieuwe ontwikkelingen.
Maar dat afgesproken krijgen was nog niet echt eenvoudig, zelfs nu niet, en van de top van het bedrijf komt nog weinig beleid verder. Het is blijkbaar lastig de huidige realiteit als onderbouwing op te voeren van meer kosten maken. Dat zal bij een universiteit vast niet anders zijn.
Dit is de verkeerde boodschap wat mij betreft. We hebben strategische redenen om van de Amerikaanse dienstendominantie af te willen. Dus we willen alternatieven gebruiken, zelfs als die minder goed zijn. Uiteraard wel met de verwachting dat grotere adoptie van alternatieven die alternatieven ook helpt om de achterstand in te lopen. Maar je beperken tot 'betere' tools is zinloos; door de bank genomen zijn die er immers niet. We moeten dus af van selecteren op basis van 'beste tool', en richting 'tool die goed genoeg is, en onze strategische belangen dient'.R_Zwart schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:05:
Ik vind wel dat het van big tech af willen niet in het extreme moet worden getrokken. Als het nodig is voor uitwisseling van informatie, of als er gewoon geen goed alternatief is moet je niet al te religieus er mee omgaan. En ik heb het al eerder geschreven: als je snelle adoptie wil in je organisatie moet je betere tools gaan gebruiken, geen tools die ongeveer net zo goed zijn.
De plannen van de RUG zijn wat dat betreft heel sterk; die constateren dat de academische vrijheid bedreigd wordt door de Amerikaanse IT-fuik waar ze in zitten en zich daaraan ontworstelen is van strategisch belang.
[ Voor 9% gewijzigd door eamelink op 01-03-2026 10:49 ]
Slecht plan:Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:23:
Voor de mensen die Bluesky gebruiken, er is nu ook een Europees 'alternatief'. https://www.eurosky.tech/. Bluesky's protocol, AtProto, is distributed dus wat hier eigenlijk gebeurt is dat ze een aparte server hebben gemaakt die kan verbinden met de normale bluesky service.
- Het product bestaat niet, het is alleen nog maar een concept. Correctie: Het lijkt om een PDS-service te gaan welke nog steeds afhankelijk is van bluesky.
- De deadline "early february 2026" is al lang verstreken en de updates zijn minimaal.
- Privacy policy is onvoldoende. Zo wordt het recht voor publicatie niet benoemt of waar verschillen uitgevochten worden.
- AT protocol is geen publiek eigendom en ook geen publieke standaard (hoewel bluesky daar wel mee bezig is).
- eurosky heeft al kenmerken om een centrale server te worden en dat vereist veel kapitaal.
[ Voor 5% gewijzigd door DevWouter op 01-03-2026 19:58 ]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dit is ook iets wat je veel ziet in de discussie rondom afhankelijkheid van Microsoft 365. Met elk alternatief zijn er mensen die met bullet point lijstjes komen van dingen die M365 doet en het alternatief niet. Maar, in dat geval ben je niet naar een officepakket/cloudstorage aan het zoeken. Maar dan zoek je gewoon een andere M365. Je laat hen de randvoorwaarden en je denkrichting bepalen. Zo kom je er natuurlijk nooit vanaf. Want niemand is ooit beter in zichzelf zijn dan het origineel.eamelink schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Dit is de verkeerde boodschap wat mij betreft. We hebben strategische redenen om van de Amerikaanse dienstendominantie af te willen. Dus we willen alternatieven gebruiken, zelfs als die minder goed zijn.
M365 is helemaal niet het beste in alles. Er zijn voor de individuele componenten heel veel alternatieven te vinden die meestal zelfs beter zijn. Die ook prima te integreren zijn. Ik kan me niet voorstellen dat iemand MS adfs beter vindt dan Okta bijvoorbeeld. Die kosten wel afzonderlijk geld, en dat is waar het probleem meestal ligt.
M365 is beter als je helemaal in het M365 ecosysteem vastgeroest zit, ja. Maar als je dat bent dan ben je gewoon niet serieus op zoek naar alternatieven. Je moet wel open staan voor het herinrichten van je werkwijze, je niet blindstaren op wat je hebt, en ook geen oogkleppen hebben voor de voordelen van andere oplossingen.
Interessant. Het is mij een doorn in het oog dat basisscholen gebruik maken van Google in het onderwijs. Kinderen in groep 3 krijgen allen een Chromebook. En wij moeten Google op de blauwe ogen geloven dat ze zich aan de Nederlandse wet houden, ook nu Trump aan de macht is.TheZeroorez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:51:
Wat betreft Europese alternatieven. Ze moeten goed genoeg zijn. Voor mij is Mistral's Le Chat bijvoorbeeld een goed genoeg alternatief voor ChatGPT. Al meer dan een jaar. En de 'Linux desktop' is een goed genoeg alternatief voor Microsoft Windows 11 (welke trouwens ook al direct na introductie allerlei nadelen had t.o.v. Microsoft Windows 10).
bestaat niet? Ehm, er zijn al legio mensen die een account er hebben en succesvol gebruik van maken.DevWouter schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:54:
[...]
Slecht plan:Oprecht, ik zie vooral parallellen met W Social.
- Het product bestaat niet, het is alleen nog maar een concept.
- De deadline "early february 2026" is al lang verstreken en de updates zijn minimaal.
- Privacy policy is onvoldoende. Zo wordt het recht voor publicatie niet benoemt of waar verschillen uitgevochten worden.
- AT protocol is geen publiek eigendom en ook geen publieke standaard (hoewel bluesky daar wel mee bezig is).
- eurosky heeft al kenmerken om een centrale server te worden en dat vereist veel kapitaal.
Van Bluesky of van Eurosky? Als je het over die laatste hebt: bewijs?Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:18:
[...]
bestaat niet? Ehm, er zijn al legio mensen die een account er hebben en succesvol gebruik van maken.
Als je een beetje zoekt naar hun vorige projecten en het type verslaggeving op fringy "nieuws" sites dan zie ik vooral een hoop wol zonder inhoud. Bovendien zouden ze dan al minstens een dik half jaar bezig zijn met marketinguitingen om het bestaan aan te tonen.
Doorgaans betekent dit dat het opportunisten zonder product zijn. Of subsidiegebruikers die er zelf misschien wel in geloven maar niet de technische kennis hebben om het waar te maken.
Dat zit wel Schnorr.
Heb je daar een voorbeeld van? (Link naar een account op een non bluesky domain is goed genoeg).Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:18:
[...]
bestaat niet? Ehm, er zijn al legio mensen die een account er hebben en succesvol gebruik van maken.
Het “aanmeld formulier” voldoet namelijk niet aan allerlei eisen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Waarom post je dit dan niet meteen? We zitten hier in AWM heWebgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:31:
@DevWouter / @Stukfruit Gewoon de search gebruikt?
https://bsky.app/search?q=eurosky.social en dan People aanklikken.
https://eurosky.social/stats
Gevonden via de search van Bluesky. Het is dus alleen een custom domain? Dat was toch al mogelijk via Bluesky? Waarom is daar een intakeformulier en backing van de EU voor nodig?
Edit: blijkbaar misschien ook een PDS (wat jij inderdaad ook ongeveer schreef, maar link er dan svp even naar, want dit is AWM...). Waarom moet dit allemaal zo ingewikkeld gecommuniceerd worden met overbodige franje? En dat maakt het toch geen alternatief product?
[ Voor 50% gewijzigd door Stukfruit op 01-03-2026 19:46 ]
Dat zit wel Schnorr.
Niet beschikbaar tenzij je ingelogd ben en ik heb geen account.Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:31:
@DevWouter / @Stukfruit Gewoon de search gebruikt?
https://bsky.app/search?q=eurosky.social en dan People aanklikken.
man... Bluesky is wel een zeer brakke Mastodon server
Als je naar https://eurosky.social/ gaat dan krijg jeStukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:36:
[...]
Waarom post je dit dan niet meteen? We zitten hier in AWM he
https://eurosky.social/stats
Gevonden via de search van Bluesky. Het is dus alleen een custom domain?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| __ __
/\ \__ /\ \__
__ \ \ ,_\ _____ _ __ ___\ \ ,_\ ___
/'__'\ \ \ \/ /\ '__'\/\''__\/ __'\ \ \/ / __'\
/\ \L\.\_\ \ \_\ \ \L\ \ \ \//\ \L\ \ \ \_/\ \L\ \
\ \__/.\_\\ \__\\ \ ,__/\ \_\\ \____/\ \__\ \____/
\/__/\/_/ \/__/ \ \ \/ \/_/ \/___/ \/__/\/___/
\ \_\
\/_/
This is an AT Protocol Personal Data Server (aka, an atproto PDS)
Most API routes are under /xrpc/
Code: https://github.com/bluesky-social/atproto
Self-Host: https://github.com/bluesky-social/pds
Protocol: https://atproto.com |
Deze 'dienst' heeft dus een eigen PDS opgezet zodat de data daadwerkelijk in Europa gehost word. In dit geval maken ze gebruik van Hetzner (had het bij ze nagevraagd ). Duitse club. Ze hebben twee locaties. Germany en Finland. Geen idee waar dat deze staat
@DevWouter , wat je zegt over de search klopt niet. Ik kan gewoon zoeken in een anonieme browser tab als ik niet ben ingelogged.
En ja het is niet een 100% alternatief, het is echter een alternatief in de zin dat je data op een ander plek in de wereld staat opgeslagen.. (zover ik het atproto protocol ken worden er alleen referenties naar jou data opgeslagen bij anderen en dus niet de tekst etc puur alleen een id. Dat weet ik niet 100% dus dat moet ik een keer nazoeken )
[ Voor 24% gewijzigd door Webgnome op 01-03-2026 19:49 ]
En met betrouwbaar bedoel ik vooral: staat het er over 5 jaar nog steeds? Wordt er dan nog steeds betaald voor die VPS bij Hetzner? Of is het meer dan dat?
[ Voor 30% gewijzigd door Stukfruit op 01-03-2026 19:51 ]
Dat zit wel Schnorr.
In de FAQ van eurosky staat dat alles in de EU staat.Webgnome schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:47:
Het is niet alleen een custom domein. Het is een zgn. PDS (Personal Data Server). Het verschil met een custom handle is dat de data fysiek op een andere server staat. Standaard, wanneer je een account aanmaakt bij .bsky.social dan staat je data dus daar bij bsky.social. Ik kan een custom handle maken ( heb ik dus ook gedaan ). In mijn gevoel jeroensomhorst.eu. Dan staat mijn data nog steeds bij bsky.social. Oftewel een dns redirect als het ware.
Deze 'dienst' heeft dus een eigen PDS opgezet zodat de data daadwerkelijk in Europa gehost word. In dit geval maken ze gebruik van Hetzner (had het bij ze nagevraagd ). Duitse club. Ze hebben twee locaties. Germany en Finland. Geen idee waar dat deze staat
Een PDS is wel iets meer dan een custom-domein zoals ik het begrepen. Het is soort mailbox, S3-bucket, Git repository. Maar ik claim hier geen expertise. Ik heb mijn eigen Mastodon server gedraaid voor een jaar en als ik kijk naar infrastructuur van bluesky dan word ik een beetje boos dat ze durven te beweren dat het decentraal is ("letter van de tekst is niet de geest van de wet" probleem).
Vreemd, ik krijg namelijk dit te zien.@DevWouter , wat je zegt over de search klopt niet. Ik kan gewoon zoeken in een anonieme browser tab als ik niet ben ingelogged.
Je hebt niet op "Personen" gekliktDevWouter schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:53:
[...]
Vreemd, ik krijg namelijk dit te zien.
[Afbeelding]
Dat zit wel Schnorr.
Laten we beginnen met hun privacy voorwaarden, zoals ik al eerder concludeerde is die ver van voldoende.Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:50:
Oké, dat is duidelijk, maar is die server ook betrouwbaar? Want daar zie ik weinig bewijs voor.
En met betrouwbaar bedoel ik vooral: staat het er over 5 jaar nog steeds? Wordt er dan nog steeds betaald voor die VPS bij Hetzner? Of is het meer dan dat?
@Webgnome Ik neem trouwens die claim van dat het product niet bestaat weg en vervang die met "nog steeds afhankelijk van bluesky infrastructure en diensten".
Ah top, dankje.Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:54:
[...]
Je hebt niet op "Personen" gekliktIk ben ook niet ingelogd maar zie het dan wel.
De voorwaarden die @DevWouter terecht aanhaalt zijn bijvoorbeeld redelijk kneuterig: we do not sell personal data, maar we delen wel een deel met Google en Squarespace
Dat geeft weinig vertrouwen dat dit een partij is die zulks proffesioneel oppakt. Juist voor zoiets als CAPTCHA's bestaan tegenwoordig veel alternatieven als je technisch enigszins onderlegd bent.
[ Voor 25% gewijzigd door Stukfruit op 01-03-2026 22:29 ]
Dat zit wel Schnorr.
Stukfruit schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:03:
En hopelijk wordt dit niet gezien als een aanval op @Webgnome, ik ben zelf gewoon benieuwd naar wat de betrouwbaarheidsfactor is, net zoals bij andere producten van mensen die willen laten geloven dat het meer is dan de werkelijke technische realiteit aangeeft
Ik sluit me daarbij aan, tevens wil ik opmerken dat @Webgnome tot nu feitelijker en correcter is geweest dan ik en daar wil ik mij waardering voor uitspreken.
Het gaat er meer om wie er allemaal je data verwerkt en wat je rechten zijn. Zoals ik het nu begrijp (en @Webgnome mag me hier corrigeren) ben je nog steeds afhankelijk van een Amerikaanse partij (Bluesky) om dit product te gebruiken. Het is op dit moment(!) niet op een zichzelf staand product.De voorwaarden die @DevWouter terecht aanhaalt zijn bijvoorbeeld redelijk kneuterig: we do not sell personal data, maar we delen wel een deel met Google en Squarespace
Dat geeft weinig vertrouwen dat dit een partij is die zulks proffesioneel oppakt. Juist voor zoiets als CAPTCHA's bestaan tegenwoordig veel alternatieven als je technisch enigszins onderlegd bent.
De privacy voorwaarden zijn een rode vlag, omdat bij het aanbieden/afnemen van dit soort diensten er bepaalde voorwaarde zijn die niet beschreven zijn. Daarmee zitten ze voor mij al meteen in juridisch grijs gebied.
Wat mij vooral motiveert om het niet als alternatief te beschouwen is het feit dat de data nog steeds door een Amerikaanse partij wordt verwerkt. Het product zal, zover ik(!) weet(!), dan ook niet meer functioneren als voorheen als Bluesky zelf uit de lucht gaat.
(want er zijn ook genoeg alternatieve clients verkrijgbaar)
[ Voor 6% gewijzigd door Webgnome op 02-03-2026 08:29 ]
Dat is waar, Bluesky houdt ervan om de touwtjes in eigen handen te houden. Zoals de moderatie. Dat maakt het geen echt gefedereerd netwerk.DevWouter schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:39:
[...]
Wat mij vooral motiveert om het niet als alternatief te beschouwen is het feit dat de data nog steeds door een Amerikaanse partij wordt verwerkt. Het product zal, zover ik(!) weet(!), dan ook niet meer functioneren als voorheen als Bluesky zelf uit de lucht gaat.
Aan de andere kant snap ik het ook wel, bij fediverse moet je je eigen moderatie doen op je instance en er komt soms hele nare shit binnen van andere instances. Wat je niet altijd meteen merkt omdat het niet van je eigen users komt. Denk aan nazi, csam enz. Daarom wordt er in de fediverse zoveel afgekapt door hele instances te blokkeren. Ik denk dat ze dat in bluesky wilden voorkomen.
Persoonlijk zie ik ook het liefst een echt open echt gefedereerd ecosysteem maar ik snap het op zich wel van ze. Maar ik gebruik bluesky niet om die reden. Nostr wel, wat ik een veel beter alternatief vind. Daar hoef je niet eens een email adres op te geven om te registreren, je client bedenkt een keypair en dat is het.
"Self hosted"? Waarom moet er iets gehost worden? Gewoon "non-hosted". Geef het ding geen wifi credentials en je bent van alle narigheid af, ongeacht het merk. Wij hebben hier een Dreame en die werkt prima zonder verbinding of app. Ik heb nooit de app gedownload, dus hij kent ons wachtwoord niet eens en het ding kan dus niet bij de wifi. Geen phone home, geen dataverzameling, geen spionage via de ingebouwde camera's en geen cloud die ineens ongewenste updates installeert die functionaliteit verpesten of het apparaat onbruikbaar maakt. Hij maakt netjes schoon als je op de knop drukt. Meer hoeft ie van ons niet te doen.gamerboy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:24:
Misschien zijn hier al wat posts over op het topic geplaatst maar heeft iemand al een goed alternatief gevonden voor Robotstofzuigers? Ben daar zelf nu wat meer aan het induiken maar echt self hosted robotstofzuigers zie ik nog niet echt (out of the box) dus ik dacht de next best thing is een Europees alternatief.
Dreame is Chinees, net als andere populaire merken als Roborock en Eufy, maar er zijn ook Europese merken (Rowenta, Philips, Blaupunkt, etc). Eigenlijk is de VS aardig ondervertegenwoordigd, en ken ik alleen iRobot, dus wellicht hoort het niet eens in dit topic. Maar als je gewoon de app negeert maakt het niet meer uit waar het vandaan komt.
Had nog nooit van BirdyChat gehoord maar heb me maar eens aangemeld op de wachtlijst. De focus is meer het scheiden van zakelijk en privé berichten maar als ik met deze Europese oplossing al mijn Whatsapp contacten kan bereiken teken ik er voor.
https://www.birdy.chat/bl...nteroperate-with-whatsapp
November 14, 2025
Today we are excited to share a big milestone. BirdyChat is now the first chat app in Europe that can exchange messages with WhatsApp under the Digital Markets Act. This brings us closer to our mission of giving work conversations a proper home.
WhatsApp is currently rolling out interoperability support across Europe. As this rollout continues, the feature will become fully available to both BirdyChat and WhatsApp users in the coming months.
[ Voor 40% gewijzigd door kazuka op 04-03-2026 10:46 ]
Ik denk dat velen zo'n ding ook "slim" willen gebruiken? En dus (ook) niet handmatig op die knop willen drukken.kozue schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:14:
[...]
"Self hosted"? Waarom moet er iets gehost worden? Gewoon "non-hosted". Geef het ding geen wifi credentials en je bent van alle narigheid af, ongeacht het merk. Wij hebben hier een Dreame en die werkt prima zonder verbinding of app. Ik heb nooit de app gedownload, dus hij kent ons wachtwoord niet eens en het ding kan dus niet bij de wifi. Geen phone home, geen dataverzameling, geen spionage via de ingebouwde camera's en geen cloud die ineens ongewenste updates installeert die functionaliteit verpesten of het apparaat onbruikbaar maakt. Hij maakt netjes schoon als je op de knop drukt. Meer hoeft ie van ons niet te doen.
En self-hosted zou je denk ik als half correct kunnen zien. Als ik het goed begrepen heb doe je met Valetudo puur wat cloud functionaliteit / koppelingen op het apparaat vervangen door iets dat op het apparaat zelf draait. Het is dus ook geen volledige firmware maar het vervangt bepaalde componenten in de officiële firmware.
In hoeverre is (bv) Philips Europees? Volgens mij is Philips vooral heel goed in het licenseren van hun merknaam aan alles en iedereen en maken ze zelf nog alleen medische apparatuur? Zo zijn Philips TVs van TLC TP Vision en die hebben een licentie op het gebruik van de Philips naam voor TVs. En een andere fabrikant maakt computerschermen onder de naam Philips en AOC (ook onder licentie meen ik, het is dus ook niet dat AOC de fabrikant is). En Signify mag dan lampen produceren onder de Philips naam. Maar Signify is dan wel echt een afsplitsing van de lampen afdeling van Philips.Dreame is Chinees, net als andere populaire merken als Roborock en Eufy, maar er zijn ook Europese merken (Rowenta, Philips, Blaupunkt, etc). Eigenlijk is de VS aardig ondervertegenwoordigd, en ken ik alleen iRobot, dus wellicht hoort het niet eens in dit topic. Maar als je gewoon de app negeert maakt het niet meer uit waar het vandaan komt.
Edit:
@kozue, oeps, idd, TP Vision. Dat die Nederlands zijn wist ik niet. En wellicht ook afgesplitst zoals Signify?
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 04-03-2026 12:34 ]
TP Vision maakt TV's onder de Philips merknaam (TLC ging voor Sony bouwen geloof ik). TPV is misschien geen "echte" Philips, maar wel Nederlands. Wie de Philips stofzuigers maakt weet ik niet, maar als TPV en Signify bekende voorbeelden van Philips licentiehouders zijn zit het wel goed, Beide zijn nog steeds Nederlands, dus de kans dat je stofzuiger uit Europa komt is dan goed aanwezig.RobertMe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:26:
Zo zijn Philips TVs van TLC en die hebben een licentie op het gebruik van de Philips naam voor TVs.
@RobertMe TP Vision is geen afsplitsing van Philips maar een samenwerking met een Chinees bedrijf. Hun hoofdkantoor zit in Amsterdam.
[ Voor 10% gewijzigd door kozue op 04-03-2026 12:38 ]
Zolang het gros bij de officiële client blijft heb je er niks aan. Zeker niet als de enige die wil integreren een kleine partij is die alleen op invite gebruikers toelaat. Zelf hoef ik geen integratie met wat dan ook van Meta. Ik heb niet voor niks geen Whatsapp, ik heb er geen behoefte aan dat m'n data dan via andere partijen alsnog bij hun terecht komt.kazuka schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:23:
De eerste stap naar minder afhankelijkheid van Whatsapp in NL?
En dit soort onzin helpt natuurlijk ook niet om mensen van Whatsapp af te krijgen:
Hier heeft iemand niet begrepen van E2EE inhoudt. Het versleutelt de communicatie tussen de software (de app) op jouw apparaat en die aan de andere kant. Schakels daar tussenin, inclusief de telefoon en de Meta server, kunnen je berichten niet lezen. Maar *de app wel*. De app kan er alles mee, want die ontsleutelt de gegevens (is nodig om ze op het scherm te tonen, anders zag je alleen rare tekens). Zolang je berichten aankomen in een client gebouwd met Meta code zijn je berichten niet veilig van Meta. Als mensen dát eens in zouden gaan zien zouden ze nooit meer E2EE aanbrengen als argument waarom Whatsapp zo geweldig zou zijn. Dan zou iedereen eindelijk in gaan zien dat je data nooit veilig is zolang je Meta-troep blijft gebruiken, of in het geval van BirdyChat, communiceert met Meta-troep.Een gesprek tussen een WhatsApp-gebruiker en een BirdyChat-gebruiker is ook net zo goed beveiligd als een gesprek tussen twee WhatsApp-gebruikers. Dat betekent dat de bedrijven achter de apps niet kunnen zien wat er in je berichten staat of welke foto's je verstuurt.
Om hier nog even op terug te komen... ik verwacht dat de meesten m aan de wifi koppelen omdat ze dat verteld wordt in de handleiding, en braaf als een schaap de stappen volgen. Niet omdat ze nou daadwerkelijk iets anders met zo'n ding willen doen dan starten en z'n werk laten doen. In de hele "weg met Big Tech" discussie is het ont-clouden natuurlijk ook een belangrijke stap. Meestal houdt "slim"/connected/cloud-based in dat je data naar Big Tech gaat, dus iets van het internet afhalen wanneer het geen internet nodig heeft is een slimme stap daarin.RobertMe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:26:
Ik denk dat velen zo'n ding ook "slim" willen gebruiken? En dus (ook) niet handmatig op die knop willen drukken.
Plus, een belangrijk aspect van overstappen naar alternatieven is dat je soms genoegen moet nemen met het verliezen van bepaalde functies die de alternatieven niet hebben. Even een stapje terug doen ipv alleen "vooruit" (nou is cloud-based imho niet "vooruit", maar dat is weer een ander verhaal). Dus "haal m van het netwerk af" is wel degelijk een alternatief in dit geval, en ik denk voor velen ook een goede. Hoeveel boeit het nou echt daadwerkelijk dat je ipv een knopje op het apparaat op een knopje in een app kunt drukken? Als je kijkt naar de meerwaarde zullen dat voor de meesten voornamelijk schijnvoordelen zijn. Net zoals die connected lampen die je met je telefoon aan en uit kunt zetten. Welk probleem lost het op? Dat je niet naar de schakelaar hoeft te lopen en in plaats daarvan je telefoon moet pakken? Kost waarschijnlijk net zo veel tijd. Alleen als je je telefoon ergens anders hebt laten liggen, moet je nog veel verder lopen. Ik ken mensen die helemaal geen fysieke schakelaar meer hebben en zonder hun telefoon het licht in de woonkamer niet eens aan kunnen zetten. Dat schiet echt z'n doel voorbij
Helaas, iRobot is afgelopen december failliet gegaan en door Shenzhen Picea Robotics Co overgenomen.kozue schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:14:
[...]
"Self hosted"? Waarom moet er iets gehost worden? Gewoon "non-hosted". Geef het ding geen wifi credentials en je bent van alle narigheid af, ongeacht het merk. Wij hebben hier een Dreame en die werkt prima zonder verbinding of app. Ik heb nooit de app gedownload, dus hij kent ons wachtwoord niet eens en het ding kan dus niet bij de wifi. Geen phone home, geen dataverzameling, geen spionage via de ingebouwde camera's en geen cloud die ineens ongewenste updates installeert die functionaliteit verpesten of het apparaat onbruikbaar maakt. Hij maakt netjes schoon als je op de knop drukt. Meer hoeft ie van ons niet te doen.
Dreame is Chinees, net als andere populaire merken als Roborock en Eufy, maar er zijn ook Europese merken (Rowenta, Philips, Blaupunkt, etc). Eigenlijk is de VS aardig ondervertegenwoordigd, en ken ik alleen iRobot, dus wellicht hoort het niet eens in dit topic. Maar als je gewoon de app negeert maakt het niet meer uit waar het vandaan komt.
Maar wel fijn om te weten dat die dingen ook zonder app/verbinding werken. Alleen kan je er dan geen schema in zetten lijkt me? Elke dag om deze tijd beginnen ofzo?
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Scheelt weer een Amerikaans bedrijf, niks verloren dusJ2S schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:59:
Helaas, iRobot is afgelopen december failliet gegaan en door Shenzhen Picea Robotics Co overgenomen.
Er zijn modellen geweest met een remote waarmee je schema's in kunt stellen. Voor ons waren die geen optie, want wij hebben een grote drempel bij de keuken, dus we hadden er een nodig die met flinke drempels overweg kan (en de modellen met remote haalden het niet), maar zoiets zou je kunnen overwegen als je perse schema's wilt instellen.Maar wel fijn om te weten dat die dingen ook zonder app/verbinding werken. Alleen kan je er dan geen schema in zetten lijkt me? Elke dag om deze tijd beginnen ofzo?
Wij hebben daar geen behoefte aan. We draaien m niet iedere dag, dus een schema zou voor ons nutteloos zijn. We zetten m aan als het vies is, en alleen op tijden dat we zelf niet (op die verdieping) aanwezig zijn. Want TV kijken met zo'n lawaaierig ding om je heen is geen pretje
Dat komt omdat veel andere partijen die oorspronkelijk open stonden voor de uitwisseling met WhatsApp er snel mee gestopt zijn toen bleek dat Meta alleen op hun eigen speelveld wilden spelen en dus dat andere partijen naar hun moesten schikken.kazuka schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:23:
De eerste stap naar minder afhankelijkheid van Whatsapp in NL? https://nos.nl/artikel/26...het-kan-nu-voor-het-eerst
Had nog nooit van BirdyChat gehoord maar heb me maar eens aangemeld op de wachtlijst. De focus is meer het scheiden van zakelijk en privé berichten maar als ik met deze Europese oplossing al mijn Whatsapp contacten kan bereiken teken ik er voor.
https://www.birdy.chat/bl...nteroperate-with-whatsapp
[...]
Ja, jammer wel. Zo komen we nooit los van Meta. Whatsapp is hier zo geïntegreerd in een ieders dagelijkse leven dat het de traditionele SMS hier min of meer vervangen heeft. Ik zou het graag loslaten maar ik ontkom er gewoon niet aan omdat echt iedereen het gebruikt.DevWouter schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:50:
[...]
Dat komt omdat veel andere partijen die oorspronkelijk open stonden voor de uitwisseling met WhatsApp er snel mee gestopt zijn toen bleek dat Meta alleen op hun eigen speelveld wilden spelen en dus dat andere partijen naar hun moesten schikken.
De gemiddelde gebruiker gaat dit niet zo maar aan de kan gooien voor een alternatief. Signal is nog lang niet daar, de ander alternatieven ook niet.
Dit zijn toch echt niet de redenen waarom overstappen lastig is, het valt en staat met je sociale en werk contacten, ik ben al 18 maanden geleden overgestapt, voor mijn partner lukt dat niet door groepsdruk, die ontkomt niet aan wa………brecht_vb schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:41:
@kazuka ik zou ook van whatsapp af willen, maar het biedt veel functionaliteit: DM, groepen, polls, web ui, audio bellen, video bellen. En dat gaat allemaal redelijk vlekkeloos.
De gemiddelde gebruiker gaat dit niet zo maar aan de kan gooien voor een alternatief. Signal is nog lang niet daar, de ander alternatieven ook niet.
Ik heb toen Meta Whatsapp overnam Whatsapp verwijderd. Als mensen mij écht nodig hebben weten ze me heus wel te vinden. Ook zonder Whatsapp.kazuka schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:58:
[...]
Ja, jammer wel. Zo komen we nooit los van Meta. Whatsapp is hier zo geïntegreerd in een ieders dagelijkse leven dat het de traditionele SMS hier min of meer vervangen heeft. Ik zou het graag loslaten maar ik ontkom er gewoon niet aan omdat echt iedereen het gebruikt.
Meta teert op dergelijke angst. Maar angst is een slechte raadgever.
Letterlijk alles wat je noemt kan met Signal. Het gaat vooral om het netwerkeffect.brecht_vb schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:41:
@kazuka ik zou ook van whatsapp af willen, maar het biedt veel functionaliteit: DM, groepen, polls, web ui, audio bellen, video bellen. En dat gaat allemaal redelijk vlekkeloos.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Ik heb signal, en het netwerk effect is daar want maar weinig mensen hebben het.Ramon schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:21:
[...]
Letterlijk alles wat je noemt kan met Signal. Het gaat vooral om het netwerkeffect.
Er is geen web interface voor signal, die interface is te installeren op desktop.
De UI van WA is nog altijd een stuk gladder dan signal. (Edit) maar, er is ook al veel brol in de WA UI gekropen.
[ Voor 6% gewijzigd door brecht_vb op 04-03-2026 17:41 ]
UI of UX? Want dat laatste zit in Signal beter in elkaar.brecht_vb schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:32:
[...]
De UI van WA is nog altijd een stuk gladder dan signal. (Edit) maar, er is ook al veel brol in de WA UI gekropen.
WhatsApp:
Bericht forwarden? Dat kan alleen via kleine onduidelijke knopjes zonder omschrijving (niet iedereen begrijpt dat long-touch vaak overal kan) aan de bovenkant of een menu dat half verborgen is na long-touch. Probeer dat maar eens uit te leggen aan je ouders.
Signal:
Bericht forwarden? Long-touch, contextmenu, forward.
WhatsApp:
Media versturen? Zoeken in native en minder native dialoogjes, rekening houden met het feit dat je soms meerdere afbeeldingen per ongeluk los van elkaar onder elkaar zal sturen ipv automatisch gegroepeerd, gedoe met het überhaupt selecteren van meerdere afbeeldingen, enz. Probeer dat maar eens uit te leggen aan je ouders.
Signal:
Afbeelding sturen? Plusje klikken, foto kiezen, mogelijk nog een plusje erbij voor extra foto('s), klaar.
WhatsApp:
Persoon: "waarom zien mensen wat ik naar 1 persoon stuur?"
Jij: "je hebt een update gedaan ipv een bericht gestuurd........"
Signal:
...
Ik weet wel wat ik mensen aanraad die weinig besef hebben van concepten op dit gebied en Zuck zit in het verliezende team.
[ Voor 6% gewijzigd door Stukfruit op 04-03-2026 18:28 ]
Dat zit wel Schnorr.
Ik geef mensen duidelijke keuzes: Signal, SMS, bellen, email. Signal is de meest veilige van deze vier. Daarna email, dan bellen, en dan SMS. Maar mij maakt het niet uit als ontvanger zijnde, tenzij er PII in zou staan. Zivver geeft een vals gevoel van veiligheid; het is niet veiliger dan email.
Daarnaast is WhatsApp een goudmijn voor Meta qua metadata. Geeft ook wel een nieuwe dimensie aan de term metadata. Signal is geen goudmijn qua data; diverse jurisprudentie wijst dat uit.
[ Voor 77% gewijzigd door dutchnltweaker op 06-03-2026 08:36 ]
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.