Windscribe wellicht als VPN alternatief? Gebruik het al een tijdje en door email verificatie kun je 10GB/maand gratis gebruiken. Betreft een Canadees bedrijf.
Ik ben nog niet begonnen met testen. Tot nu toe alleen mail getest en in productie genomen. Aankomende weken zit ik in t buitenland maar daarna zal ik hier wel een korte update plaatsen.D-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Die is vrij duur meen ik? Bevalt die wel?
Wij zoeken ook nog een vervanger voor Onedrive. Ik had pCloud op het oog maar dat durf ik niet zo goed. Bij Proton heb ik geen goed gevoel en dan kom je op partijen als Koofr, Internext of Icedrive maar ik zie daarbij veel lifetime plannen voorbij komen en dat lijkt me allesbehalve houdbaar op lange termijn. En het liefst heb ik wel iets waar ik even blijf zitten.
Nu lijkt me Nextcloud ook wel interessant. Onder andere The Good Cloud, Antagonist en het Duitse Hetzner bieden dat aan zag ik. Maar dan is de vraag: hoe gaat die software zich op lange termijn gedragen? Want zonder de software heeft de provider ook niks.
Dat betekent, stam + t .
Kijk ook eens naar Infomaniak Kdrive. Vind ik er echt goed uitzien, Zwitsers, bedrijf bestaat al heel lang en heb geen incidenten in het verleden kunnen vinden.D-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Wij zoeken ook nog een vervanger voor Onedrive. Ik had pCloud op het oog maar dat durf ik niet zo goed. Bij Proton heb ik geen goed gevoel en dan kom je op partijen als Koofr, Internext of Icedrive maar ik zie daarbij veel lifetime plannen voorbij komen en dat lijkt me allesbehalve houdbaar op lange termijn. En het liefst heb ik wel iets waar ik even blijf zitten.
Nu lijkt me Nextcloud ook wel interessant. Onder andere The Good Cloud, Antagonist en het Duitse Hetzner bieden dat aan zag ik. Maar dan is de vraag: hoe gaat die software zich op lange termijn gedragen? Want zonder de software heeft de provider ook niks.
Het zou de discussie wel helpen denk ik als je vertelt waarom je pCloud niet aandurft en bij Proton geen goed gevoel hebt. Dan kunnen mensen dat op waarde schattenD-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Een aantal dagen terug kwamen er wat berichten over pCloud langs waarbij mensen bestanden van anderen in hun folders te zien kregen.Ramon schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:26:
[...]
Het zou de discussie wel helpen denk ik als je vertelt waarom je pCloud niet aandurft en bij Proton geen goed gevoel hebt. Dan kunnen mensen dat op waarde schatten
En bij Proton bespeur ik te eerste het gevaar dat ze alles willen doen waardoor je feitelijk weer een lock-in creëert, in plaats van Google zit je dan bij Proton. En ik vertrouw die meneer Yen niet. Zijn neutrale houding naar Trump toe doet mij afvragen in hoeverre het bewaken van privacy zich verhoudt tot het neutraal staan tegenover autocratische wereldleiders.
Ik heb Nextcloud via Hetzner (Storage Share), en heb totaal niet het idee dat het langzaam is ofzo. Het synchroniseren loopt prima op de achtergrond. En de web-interface vind ik ook prima reageren. En ik vind de prijs (€5,19/mnd voor 1 TB) ook heel netjes. 1 nadeel is wel, dat als je meer wilt, je gelijk naar 5 TB moet (€17,17/mnd). Maar een voordeel is weer (t.o.v. bijvoorbeeld OneDrive en consorten), dat je die opslagruimte kan delen met zoveel gebruikers als je wilt.Jerie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:56:
[...]
Jazeker, en dat kost elektriciteit die je ook mee moet rekenen. Er is een 'zuinig server' topic dat in deze context mogelijk interessant is, al levert men dan ook in op features. Voor een thuisserver wellicht acceptabel.
In hoeverre online leveranciers trage Nextcloud leveren, dat weet ik niet. Hoe hoog de kosten tegenwoordig liggen (dankzij energiekosten, inflatie) weet ik ook niet. Misschien kunnen anderen daar commentaar op leveren.
Ook valt het op papier op te lossen middels caching via NVMe. In ieder geval de thumbnails. In mijn geval gebruiken Nextcloud en Immich ook allebei een cache. Maar dan nog voelt Immich sneller aan.
Ook nog voordeel: immich-go importeert eenvoudig je Google Takeout.
Momenteel draait Nextcloud enkel nog voor enkele files (2FA backup, enkele Markdown bestanden, en private/public keypair voor rollover WPA-Enterprise) en de upload functie (voor Immich). Maar dat laatste kan wellicht ook met Immich, en het eerste met allerlei andere programma's (under the hood is het 'gewoon WebDAV') zoals Syncthing.
Nextcloud kan wel functioneren als SSO provider en met allerlei plugins kun je een heel functionele omgeving creëren. Maar gezien ik niet te spreken ben over performance (en soms features), heb ik nu maar individuele oplossingen.
Icedrive zou ik overslaan. Daar heb ik jaren terug al een licentie voor gekocht en nog steeds ondersteunen ze veel niet. Ze zeggen "full featured" te zijn, maar ondertussen zo te zien nog steeds geen mogelijkheid om van extra bestanden in de viewer af te komen (dubbele bestanden) en partial updates door te voeren. Communicatie lijkt niet erg aanwezig te zijn.D-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Tresorit is wel mooi. Duur, maar werkt prima. Optie om links te delen en te zien wie / wanneer de link geopend heeft is handig.
Dat zit wel Schnorr.
Nu je het zegt: ik kan me herinneren eens een review gelezen te hebben en daar werd ook iets genoemd waarvan ik dacht "zit dat er niet in?" maar ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat het wasStukfruit schreef op zondag 1 februari 2026 @ 02:37:
[...]
Icedrive zou ik overslaan. Daar heb ik jaren terug al een licentie voor gekocht en nog steeds ondersteunen ze veel niet. Ze zeggen "full featured" te zijn, maar ondertussen zo te zien nog steeds geen mogelijkheid om van extra bestanden in de viewer af te komen (dubbele bestanden) en partial updates door te voeren. Communicatie lijkt niet erg aanwezig te zijn.
Zou goed mogelijk kunnen zijn dat het in dezelfde hoek zatD-e-n schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:33:
[...]
Nu je het zegt: ik kan me herinneren eens een review gelezen te hebben en daar werd ook iets genoemd waarvan ik dacht "zit dat er niet in?" maar ik heb eerlijk gezegd geen idee meer wat het was
Voor mij is vooral het "geheimzinnige" ontwikkelproces een probleem. Er is geen communicatie (zie bijvoorbeeld het forum). Het is of een project met erg beperkte middelen, of het is een sterfhuisconstructie met die levenslange abo's om er zoveel mogelijk uit te halen.
De webapp is ook erg karig. Een afbeelding bekijken duurt bijvoorbeeld behoorlijk lang.
[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 01-02-2026 09:44 ]
Dat zit wel Schnorr.
Uiteindelijk vallen die kosten weg tegen je airco, inductieplaat, wp en ev. En het mooie is de oneindige flexibiliteit.Jerie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:56:
[...]
Jazeker, en dat kost elektriciteit die je ook mee moet rekenen. Er is een 'zuinig server' topic dat in deze context mogelijk interessant is, al levert men dan ook in op features. Voor een thuisserver wellicht acceptabel.
In hoeverre online leveranciers trage Nextcloud leveren, dat weet ik niet. Hoe hoog de kosten tegenwoordig liggen (dankzij energiekosten, inflatie) weet ik ook niet. Misschien kunnen anderen daar commentaar op leveren.
Overweeg een oude laptop als server in te zetten, kost je dan niets qua aanschaf en zijn ook als ze 8 jaar oud zijn zuinig.
Ik gebruik trouwens al decennia Resilio. Makkelijk te configgen (vooral fijn als je ook met andere wil delen) en rocksteady en supersnel. Heb nog nooit fileloss gehad. Lijkt weinig populair, maar vergeleken met Nextcloud echt fijner wmb.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Tresorit draait op Azure. Het hangt er natuurlijk vanaf waarom je een alternatief zoekt voor Amerikaanse diensten of dit een goede optie is.Apache4u schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:25:
…
Maar ik wil wel onze data en clouddiensten in Europa onderbrengen. Dat klinkt heftiger dan het is trouwen, want zoveel is het allemaal niet. Concreet:
Dropbox --> Tresorit
…
Wil je voorkomen dat de Amerikaanse overheid bij je data kan dan is het een prima alternatief. Het is ook privacy vriendelijk en wordt aangeraden door privacy-guides.org
Wil je Amerikaanse diensten niet financieel steunen of wil je zoveel mogelijk onafhankelijk worden van Amerikaanse diensten dan is Tresorit wat mij betreft geen goed alternatief. De Amerikaanse overheid kan je alsnog de toegang tot je data ontzeggen of bijvoorbeeld Tresorit beëindigen. Tresorit werkt fantastisch maar dit is voor mij een reden geweest om het niet verder te gebruiken.
[ Voor 17% gewijzigd door denneappel op 01-02-2026 10:44 ]
Die Yen is niet "de" eigenaar ofzo en heeft weinig invloed op beleid of features van Proton. Volledig anders dan een Bezos, Musk, Zuckerberg of die pipo van Toutube/Google/AlphabetD-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:41:
[...] En ik vertrouw die meneer Yen niet. Zijn neutrale houding naar Trump toe doet mij afvragen in hoeverre het bewaken van privacy zich verhoudt tot het neutraal staan tegenover autocratische wereldleiders.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
kDrive gebruik ik nu een paar jaar en nooit gedoe mee gehad. De betaalde maildienst gebruik ik al veel langer, daar twee keer een probleem mee gehad. De maildienst gebruik ik al veel langer, daar wel een keer een storing mee geweest, maar de communicatie die ze daar toen over gaven tijdens en na het incident vond ik heel netjes.knakworst schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:48:
[...]
Kijk ook eens naar Infomaniak Kdrive. Vind ik er echt goed uitzien, Zwitsers, bedrijf bestaat al heel lang en heb geen incidenten in het verleden kunnen vinden.
Ik overweeg om pixelunion een serieuze kans te geven nu hun app een "opruim" optie heeft (bestanden van mobiel weggooien als ze al gebackupped zijn). Deze optie miste ik eerder.
Niet als volledige backup waarschijnlijk, maar als optie om eenvoudig data van cloud naar pc te krijgen en dan zowel voor mij als mijn vrouw (nu is het handmatig verbinden met mijn telefoon en voor de Apple van mijn vrouw via goedkoopste iCloud abo).
Overigens de Universiteit Groningen heeft ook behoefte aan dit topic vermoed ik: https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovatie/10593189/universiteit-groningen-probeert-zich-los-te-rukken-van-big-tech-geen-alternatief-voor-microsoft dus als iemand nog connecties heeft ;)
Niet als volledige backup waarschijnlijk, maar als optie om eenvoudig data van cloud naar pc te krijgen en dan zowel voor mij als mijn vrouw (nu is het handmatig verbinden met mijn telefoon en voor de Apple van mijn vrouw via goedkoopste iCloud abo).
Overigens de Universiteit Groningen heeft ook behoefte aan dit topic vermoed ik: https://www.bnr.nl/nieuws/tech-innovatie/10593189/universiteit-groningen-probeert-zich-los-te-rukken-van-big-tech-geen-alternatief-voor-microsoft dus als iemand nog connecties heeft ;)
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Ok, dat wist ik niet! Dat is voor mij ook een reden om er van af te zien dan. Heb je wel iets vergelijkbaars gevonden in Europa?denneappel schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:42:
[...]
Tresorit draait op Azure. Het hangt er natuurlijk vanaf waarom je een alternatief zoekt voor Amerikaanse diensten of dit een goede optie is.
Wil je voorkomen dat de Amerikaanse overheid bij je data kan dan is het een prima alternatief. Het is ook privacy vriendelijk en wordt aangeraden door privacy-guides.org
Wil je Amerikaanse diensten niet financieel steunen of wil je zoveel mogelijk onafhankelijk worden van Amerikaanse diensten dan is Tresorit wat mij betreft geen goed alternatief. De Amerikaanse overheid kan je alsnog de toegang tot je data ontzeggen of bijvoorbeeld Tresorit beëindigen. Tresorit werkt fantastisch maar dit is voor mij een reden geweest om het niet verder te gebruiken.
Dat betekent, stam + t .
Je zou Filen.io kunnen overwegen, zijn veel Reddit gebruikers tevreden over en je data blijft binnen Duitsland.D-e-n schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Niet vergeten dat Immich en daarmee dus PixelUnion helemaal niet gemaakt is om hosted te draaien en als gevolg daarvan bv 0,0 aan encryptie doet. Als jij je fotos zit te uploaden kan de PixelUnion eigenaar doodleuk meekijken. (En de hosting partij waar de boel op draait vast ook)cleef schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:52:
Ik overweeg om pixelunion een serieuze kans te geven nu hun app een "opruim" optie heeft (bestanden van mobiel weggooien als ze al gebackupped zijn). Deze optie miste ik eerder.
Bij Ente en die ander (zeitgeist? Zeitkapsel) is de boel end-to-end encrypted en kan de hoster never nooit meekijken.
Edit:
Thanks @Bedge85.
MicroSoft volgt eigenlijk dezelfde strategie als de tabaksindustrie. Vanaf jongsafaan verslaafd maken. Licenties zijn peperduurcleef schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:52:
Positief dat er heel sterk nagedacht wordt, en nee migratie is niet makkelijk. De CIO lijkt me een aardige dame, ze heeft een mooi profiel op dit Amerikaanse bigtech platform
Beetje flauw ik zit er zelf ook en het enige alternatief is jezelf ervan verwijderen
Maar misschien moet ze eens naar Nextcloud kijken. Ook verwacht ik geen probleem met een universiteit en dat studententen en docenten echt wel met Linux overweg kunnen, alleen kan ik me voorstellen dat systeembeheerders schaars zijn.
Ik verwacht dat er over 5 jaar heel wat meer (semi)overheidsbedrijven weg zijn bij AWS, MS, en Google.
Ik las dit: https://pixelunion.eu/nl/help/other/data-security/#encryptie-tijdens-transport-data-onderweg-beschermen en daar hebben ze het over encryptie bij opslag en bij transport? Maar misschien begrijp ik dit niet volledig, nooit super goed in encryptie verdiept, dus enige toelichting is zeer welkom!RobertMe schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:04:
[...]
Niet vergeten dat Immich en daarmee dus PixelUnion helemaal niet gemaakt is om hosted te draaien en als gevolg daarvan bv 0,0 aan encryptie doet. Als jij je fotos zit te uploaden kan de PixelUnion eigenaar doodleuk meekijken. (En de hosting partij waar de boel op draait vast ook)
Bij Ente en die ander (zeitgeist? Zeitkapsel) is de boel end-to-end encrypted en kan de hoster never nooit meekijken.
Edit:
Thanks @Bedge85.
Tsja, leuk praatje. Maar het punt blijft staan. Jij bent niet de enige met de sleutel, sterker nog, jij hebt niet eens de sleutel. Dus iemand anders dan jijzelf is in het bezit van de sleutel en die zul je moeten vertrouwen.cleef schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:43:
[...]
Ik las dit: https://pixelunion.eu/nl/help/other/data-security/#encryptie-tijdens-transport-data-onderweg-beschermen en daar hebben ze het over encryptie bij opslag en bij transport? Maar misschien begrijp ik dit niet volledig, nooit super goed in encryptie verdiept, dus enige toelichting is zeer welkom!
Daarnaast is Immich dus helemaal niet gebouwd met de zaken die daar beschreven staan. Dus ik zou zeer sterk mijn twijfels er bij hebben of de zaken echt zo geregeld zijn als er staat. En de broncode ervan zal vast niet openbaar, noch geaudit, zijn, dus of het echt veilig is?
En dan moet je ook nog er op vertrouwen dat er geen exploits in Immich zitten waardoor bv de niet versleutelde data wordt doorgesluisd. (Exploit door een lek in Immich zelf, of door bv een gerichte aanval op PixelUnion waar de beheerder niks van weet).
Zelf zou ik het puur interpreteren als encryption at rest in de zin van een versleutelde HDD. En een versleutelde HDD kan een server niks mee, dus die wordt van het slot af gehaald tijdens het opstarten en that's it. En ja, wellicht staat die sleutel op een andere server, prima, voegt een inie minie klein beetje beveiliging toe dan. Maar als de server draait dan draait die en heeft de beheerder, malware met dezelfde toegangsrechten, etc etc er ook toegang toe.
En v.w.b. HTTPS doet dat natuurlijk alleen iets qua beveiliging over het internet. Niet over wat er op de server gebeurt. En HTTPS is niet 100% veilig, zeer incidenteel lekken root certificaten / CAs waardoor de "nieuwe eigenaar" zelf een certificaat voor allerlei domeinen kan genereren. Of er nestelt zich een onbetrouwbare CA op jouw systeem, of onoplettend klik je uberhaupt op een "Ik vertrouw deze website [ook al klopt het certificaat niet]" melding.
Wat je wilt is een systeem waarbij de client side software alles versleuteld en de sleutel nooit de software verlaat. Het onderliggende transport medium (http(s) of iets anders) is dan irrelevant. En encrypted at rest is dan de enige mogelijkheid doordat de server alleen een encrypted "blob" (binairy large object) ontvangt zonder de sleutel ye hebben. En dat is gewoon niet de opzet van Immich. Maar dus wel van Ente en Zeitkapsl. Daar zal alles versleuteld zijn met een per gebruiker unieke encryptiesleutel én die sleutel zelf is versleuteld met het wachtwoord en als dusdanig opgeslagen op de server. En bij inloggen wordt simpelweg de "versleutelde sleutel" van de server gehaald en wordt lokaal geprobeerd om de versleutelde sleutel met het ingevoerde wachtwoord te ontsleutelen, lukt dat dan is 1. Het wachtwoord correct; 2. De sleutel lokaal beschikbaar waarna de encrypted blobs van op de server lokaal ontsleuteld kunnen worden. Dus niet zoals bij PixelUnion "de sleutels staan op een andere server en dat maakt het veilig", maar "de sleutels staan op geen enkele server [in leesbare/bruikbare vorm] en zijn alleen lokaal bruikbaar". En dat is de enige manier om daadwerkelijk E2E encryptie te hebben. Terwijl PixelUnion at best op 2 plekken encryptie toepast maar die 2 niet direct op elkaar aansluiten (verwerking door Immich is niet encrypted) en er dus een gat in de encryptie zit waar dus gewoon leesbare tekst / foto's / ... voorbij komen. En dat gat los je alleen op met degelijke E2EE en heeft Immich niet en kan PixelUnion niet oplossen zonder een eigen client (en server) te hebben en dat hebben ze AFAIK niet en dat voeg je ook niet even after the fact toe. (Al helemaal als je wilt dat alles encrypted is. Met gezichtsherkenning wil je ook niet dat je de namen van personen in plain tekst opslaat, laat staan dat er in leesbare vorm allemaal links zijn waardoor PixelUnion / ... precies kan inzien: 1. Wie er op een foto staat; 2. Wanneer de foto is gemaakt; 3. Waar de foto is gemaakt; Dan kan de foto nog wel versleuteld en niet inzichtelijk zijn, maar wil je wel dat al deze metadata zichtbaar is? De daadwerkelijke "pixels" lijken mij namelijk niet heel interessant (tenzij het wellicht om foto's bruikbaar voor santage gaat, of eens een keer een ID kaart die er per ongeluk in komt
Wel, bij Facebook heeft Zuck een meerderheidsbelang (en n=1 bij de bus factor). Jeff Bezos (Amazon) en Musks spielerei weet ik niet.edie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:05:
[...]
Die Yen is niet "de" eigenaar ofzo en heeft weinig invloed op beleid of features van Proton. Volledig anders dan een Bezos, Musk, Zuckerberg of die pipo van Toutube/Google/Alphabet
Sundar Pichai (Google), Satya Nadella (Microsoft), Tim Cook (Apple) hebben geen meerderheidsbelang in hun bedrijf. Dat is ook relatief uitzonderlijk; het is iets dat Zuck heeft afgedwongen.
Dit zijn de poppetjes achter Proton: https://proton.me/about/team en de Proton Foundation is primary shareholder van het bedrijf: https://proton.me/foundation zo'n constructie zie je vaker.
Proton heeft kantoren door heel Europa heen, ook EU ('kantoortjes' is denk ik accurater
Ik denk dat Yen middels signalen probeert om MAGA/libertarisch publiek ook te stimuleren om zijn diensten te gebruiken.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Zijn ze ook mee bezig hoor. Er loopt al een groot traject om een cloud op te zetten in het noorden van NL. Geen idee hoe dat loopt op t moment.knakworst schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:56:
[...]
MicroSoft volgt eigenlijk dezelfde strategie als de tabaksindustrie. Vanaf jongsafaan verslaafd maken. Licenties zijn peperduurDan geef je toch (zo goed als) gratis weg aan de jongste doelgroep
`
Positief dat er heel sterk nagedacht wordt, en nee migratie is niet makkelijk. De CIO lijkt me een aardige dame, ze heeft een mooi profiel op dit Amerikaanse bigtech platformhttps://nl.linkedin.com/i...ng-griffioen-msc-a448b860
Beetje flauw ik zit er zelf ook en het enige alternatief is jezelf ervan verwijderen![]()
Maar misschien moet ze eens naar Nextcloud kijken. Ook verwacht ik geen probleem met een universiteit en dat studententen en docenten echt wel met Linux overweg kunnen, alleen kan ik me voorstellen dat systeembeheerders schaars zijn.
Ik verwacht dat er over 5 jaar heel wat meer (semi)overheidsbedrijven weg zijn bij AWS, MS, en Google.
Goodreads is een platform om bij te houden welke boeken je gelezen hebt en aanbevelingen te krijgen voor nieuwe boeken. Maar het is onderdeel van Amazon. Ik ben dus op zoek naar alternatieven.
Heeft iemand deze (of andere) alternatieven al geprobeerd?
https://thestorygraph.com/ Brits, niet open source.
https://bookwyrm.social/ Amerikaans (?), open source.
Bookwyrm gebruikt ActivityPub en is FOSS. Het zou kunnen zijn dat de org erachter Amerikaans is, of de main social website in VS staat. Belangrijker is het is federated en FOSS dus vergelijk met Mastodon. Je kunt zelf een server kiezen, of zelf publiekelijk hosten.willem7q schreef op maandag 2 februari 2026 @ 01:16:
Goodreads is een platform om bij te houden welke boeken je gelezen hebt en aanbevelingen te krijgen voor nieuwe boeken. Maar het is onderdeel van Amazon. Ik ben dus op zoek naar alternatieven.
Websites met grote DB aan user content zoals Goodreads en IMDB (en potentieel Discogs) moeten niet in bezit zijn van big tech. Die hebben geen belang bij de kwaliteit maar bij uitknijpen netwerkeffect en doorsluizen naar hun online shops, plus gigantische berg aan data analyse voor hun shop. Dat Discogs niet is overgenomen door Amazin is logisch; nagenoeg niemand koopt nog CDs (bij Amazon?), en audio streaming is all you can eat met richting 100% van het aanbod. Is ook geen brood mee te verdienen, de tragedy of the commons.
Een paar jaar geleden was er een schandaal bij Goodreads en toen ben ik weggegaan. In het begin toen Amazin Goodreads overnam, deden ze er ogenschijnlijk nog niets mee. Voordeel is wel dat je Goodreads makkelijk kunt exporteren. Dat deed ik dan ook. Vervolgens importeerde ik het naar Openlibrary. Dat is van Archive.org (een Amerikaanse non-profit). Maar eigenlijk gebruik ik de social features niet. Doe je dat wel, dan ga je last hebben van netwerkeffect. Waar gaan je huidige vrienden/contacten heen? Dat is de hamvraag. Wil je niet (meer) last hebben van dat verdraaide netwerkeffect dan is het voor de lange termijn verstandig om voor een federated FOSS alternatief te gaan.
Om lokaal lezen bij te houden gebruik ik een offline Kobo. Die zou ik kunnen aansluiten op Booklore (voorheen gebruikte ik Calibre), maar de Kobo is nog nooit via een vaste netwerkverbinding op het internet geweest. Ook niet op/via mijn (W)LAN; enkel middels 4G/5G tethering. Het apparaat is dus niet door big tech aan mij te koppelen. Wel door Bol (Ahold) en Kobo, maar dan hebben ze een 4G/5G CGNAT IPv4. Gevoelsmatig niet iets dat ik los wil laten; ben ook wel te spreken over de Bol.com integratie van Kobo, en de stock software. Er zit immers geen DRM op. De browser (beta feature) kan nooit up-to-date zijn qua security, maar die gebruik ik ook niet, al gebruikt de overige software voor de sync dat wellicht wel. Ook heeft mijn huidige Kobo een mic. Dat hoeft voor mij niet.
Aangezien ik de social features toch niet gebruik, is een Booklore een uitstekende optie voor mij. Mijn vuistregel is dat ik Nederlandstalige boeken koop als de bedragen fysiek / e-book bij elkaar liggen. Engelstalige boeken daarentegen doe ik niet moeilijk over. Soms koop ik ook van bronnen niet Bol.com; de sync kan dan handmatig. Van Booklore overzetten kan middels o.a. https://kobo.gg/how-to-send-epub-books-to-kobo of dus naar je Booklore browsen (tip: gebruik reverse proxy voor dit type zaakjes) of USB. Al is die laatste bij mij helaas brak, vandaar de kobo.gg website.
Enfin, het uitwijden is weer eens goed gelukt..
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Bij Multifactorauthenticatie kan Proton Authenticator toegevoegd worden. Land CH & source voor in ieder geval de Android app is beschikbaar: https://github.com/protonpass/android-authenticator
Die N en H zitten redelijk bij elkaar in de buurt op een toetsenbord.. maar geografisch is het resultaat van de typo toch wel ver van elkaar verwijderd. En ideologisch is het misschien nog wel verder uit elkaar.haagsepracht schreef op maandag 2 februari 2026 @ 03:56:
Bij Multifactorauthenticatie kan Proton Authenticator toegevoegd worden. Land CN & source voor in ieder geval de Android app is beschikbaar: https://github.com/protonpass/android-authenticator
Ik neem aan dat je CH wilde tikken maar het CN geworden is
Oeps! Ja, je hebt gelijk. Heb het aangepast in m'n post. Het was vroegduvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 06:54:
[...]
Ik neem aan dat je CH wilde tikken maar het CN geworden is
Ik heb al een tijdje Storygraph Plus (dus de abo, ik zou zeggen probeer gewoon de gratis versie een tijdje) en het bevalt me prima. Ik vind vooral de statistieken leuk en handig (het verbaast me altijd hoeveel ik in bepaalde genres of van bepaalde auteurs lees). Verder maak ik veel eigen tags aan om de boel voor mezelf te kunnen sorteren.willem7q schreef op maandag 2 februari 2026 @ 01:16:
Storygraph heeft minder reviews dan op Goodreads, maar daardoor ook veel minder bagger. En de content warnings zijn handig als je bepaalde dingen in een boek echt niet trekt.
Jerie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 02:54:
[...]
Bookwyrm ...
... Voordeel is wel dat je Goodreads makkelijk kunt exporteren. Dat deed ik dan ook. Vervolgens importeerde ik het naar Openlibrary. Dat is van Archive.org (een Amerikaanse non-profit).
... Booklore ...
Interessant, bedankt. Dit thema verdient misschien een plekje in de OP?
[ Voor 15% gewijzigd door willem7q op 02-02-2026 08:31 ]
Alle Amerikaanse producten loskoppelen is nog best lastig merk ik.
Maar goed Proton geeft steeds meer mogelijkheden.
Google Keep laatst vervangen door Joplin.
Binnenkort Cloudflare maar vervangen door bunny.
Joplin ziet er goed uit. Vind het wel aardig aan de prijs voor een simpele notitie-app. Als ik dit voor 2 personen zou willen gebruiken (met gedeelde notities e.d.) ben je al 120,- per jaar kwijt. Heel jammer dat dit nog niet in Proton zit, dat is wel echt iets wat ik mis daar.DVX73 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:45:
Het is ook meestal bedoeld om je eigen stack te complimenteren. Je kunt namelijk de data ook gewoon op je eigen NextCloud kwijt en dan kost het je niets.marqvds schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:22:
[...]
Joplin ziet er goed uit. Vind het wel aardig aan de prijs voor een simpele notitie-app. Als ik dit voor 2 personen zou willen gebruiken (met gedeelde notities e.d.) ben je al 120,- per jaar kwijt. Heel jammer dat dit nog niet in Proton zit, dat is wel echt iets wat ik mis daar.
Ik heb afgelopen week alles vanuit Cloudflare en AWS naar bunny.net overgehaald ... En direct alles ook maar in terraform gezet met de "infrastructure as code" repository op een locale Gitea server en de statefile op een S3 bucket die op Incus er standaard bij komt. Dus ook niets buiten de deur .. zelfs de deploy geautomatiseerd met Atlantis. En ja .. met de hulp van LLMs alle configuratie hulp gekregen .. zelf de opdrachten uitgevoerd om alles geïnstalleerd en geconfigureerd gekregen en daardoor zelf weer wat geleerd en een mooi document met de configuratie voor als ik daar op terug moet grijpen.DVX73 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:45:
Volgende activiteit wordt Google Photos parallel laten draaien aan Immich of Ente .. die keuze moet ik nog maken.
Joplin kan via meerdere manieren worden gesynced, lokaal filesysteem, webdav, nextcloud (,onedrive, dropbox) etc. Er is ook een server backend wat je zelf kan draaien, dat zou beter moeten performen zie jeanj in "Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.". (bij mij is het syncen van Joplin met Nextcloud op mijn Synology aan de trage kant)mamorunl schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:25:
[...]
Het is ook meestal bedoeld om je eigen stack te complimenteren. Je kunt namelijk de data ook gewoon op je eigen NextCloud kwijt en dan kost het je niets.
Everything is better with Bluetooth
Proton heeft "Standard Notes" recentelijk overgenomen:marqvds schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:22:
[...]
Joplin ziet er goed uit. Vind het wel aardig aan de prijs voor een simpele notitie-app. Als ik dit voor 2 personen zou willen gebruiken (met gedeelde notities e.d.) ben je al 120,- per jaar kwijt. Heel jammer dat dit nog niet in Proton zit, dat is wel echt iets wat ik mis daar.
https://proton.me/blog/proton-standard-notes-join-forces
https://app.standardnotes.com/
Ik gebruik de gratis versie inmiddels een aantal maanden en voor mij voldoet dit prima.
Dit klinkt erg interessant, welke diensten van Cloudflare had je en welke bunny.net tegenhanger heb je gebruikt?duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:15:
Ik heb afgelopen week alles vanuit Cloudflare en AWS naar bunny.net overgehaald ... En direct alles ook maar in terraform gezet met de "infrastructure as code" repository
Ik gebruik momenteel DNS en Tunnels en dat zou ik best willen overzetten.
Daarbij is automatisering voor mij erg belangrijk (zeker DNS), gezien ik traefik/acme/letsencrypt gebruik voor https certificaten. Liefst gooi ik de configuratie net als jij direct in IaC, ik heb e.e.a. al geautomatiseerd met Ansible en Terraform zou een mooie toevoeging zijn.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Deze gebruikt mijn partner volgens mij ook sinds dit jaar. En ze leest echt heeeeel veel dus zal wel oké zijnwillem7q schreef op maandag 2 februari 2026 @ 01:16:
[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 02-02-2026 12:10 ]
Hmmm ik heb op bijna alle e-books van Bol.com een DRM van Abobe. Iets waar ik me echt mateloos aan irriteer en wat enorm omslachtig is voor mij omdat de Adobe software geen Linux ondersteuning heeft. Hoe heb jij dit opgelost?Jerie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 02:54:
[...]
ben ook wel te spreken over de Bol.com integratie van Kobo, en de stock software. Er zit immers geen DRM op.
Smarthomer | Home Assistant
Bij de Nederlandstalige boeken die ik lees vaak niet (soms wel), maar ik lees op de Kobo dus geen last van. Hoe dan ook, die kopieerbeveiliging stelt niet zoveel voor. Ik mag hier niet delen hoe je die eraf haalt, maar het is niet zo moeilijk. Wettelijk gezien mag het niet. Maar ethisch gezien is het gerechtvaardigd dat jij een licentie op een gekocht boek kunt gebruiken waar je wilt, zolang je de licentie maar niet deelt (verkopen is ook nog zo'n dingetje...). Delen doe ik niet, al is het alleen al vanwege watermarks.BaseBoyNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:16:
[...]
Hmmm ik heb op bijna alle e-books van Bol.com een DRM van Abobe. Iets waar ik me echt mateloos aan irriteer en wat enorm omslachtig is voor mij omdat de Adobe software geen Linux ondersteuning heeft. Hoe heb jij dit opgelost?
Bij Cloudflare alleen DNS+proxy (CDN) met SSL en Cloudflare Pages en wat proxied CNAMES naar AWS S3 buckets (waar een origin check op zat).blackd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Dit klinkt erg interessant, welke diensten van Cloudflare had je en welke bunny.net tegenhanger heb je gebruikt?
Ik gebruik momenteel DNS en Tunnels en dat zou ik best willen overzetten.
Daarbij is automatisering voor mij erg belangrijk (zeker DNS), gezien ik traefik/acme/letsencrypt gebruik voor https certificaten. Liefst gooi ik de configuratie net als jij direct in IaC, ik heb e.e.a. al geautomatiseerd met Ansible en Terraform zou een mooie toevoeging zijn.
Nu Bunny DNS + CDN + Storage voor de static generator sites .. en de SSL certificate wordt automatisch door Bunny gedaan op zowel www als naked domain (ik moet nog de Edge Rules instellen voor de redirect van www naar naked domain)
Geen tunnels .. helaas heeft Bunny.net nog geen tunnels oplossing draaien .. we hadden begin 2025 wel gemeld bezig te zijn met "Rabbit Hole 🐇 🕳️ .. maar dat is nog niet klaar .. en dat zou een vervanging zijn voor tunnels naar de origin alleen.
Maar dus ruim voldoende voor mijn doel.
Nieuwe foto's staan momenteel bij mij op Proton Drive.duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:15:
[...]
Ik heb afgelopen week alles vanuit Cloudflare en AWS naar bunny.net overgehaald ... En direct alles ook maar in terraform gezet met de "infrastructure as code" repository op een locale Gitea server en de statefile op een S3 bucket die op Incus er standaard bij komt. Dus ook niets buiten de deur .. zelfs de deploy geautomatiseerd met Atlantis. En ja .. met de hulp van LLMs alle configuratie hulp gekregen .. zelf de opdrachten uitgevoerd om alles geïnstalleerd en geconfigureerd gekregen en daardoor zelf weer wat geleerd en een mooi document met de configuratie voor als ik daar op terug moet grijpen.
Volgende activiteit wordt Google Photos parallel laten draaien aan Immich of Ente .. die keuze moet ik nog maken.
Alle oude lokaal en bij trans-ip.
Ik wacht op een goede Linux CLI zodat alle foto's primair naar Proton Drive kunnen met een backup naar mijn lokale server.
Immich heb ik ook geprobeerd, echter qua beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid en het feit dat ik een betaald Proton Account hebt maakt voor mij Proton Drive een betere keuze
Het was nog best een karwei om Immich goed te laten draaien in een podman pod, met behulp van quadlets.
Zelf alles hosten heb ik overwogen, echter dit stelt andere eisen qua beschikbaarheid en informatiebeveiliging (Hardening, Reverse Proxy, WAF, automatische updates zijn toch wel het minimum dat je zou moeten doen).
Thanks, genoeg om daar eens in te duiken. Ik zie dat bunny.net ook wordt ondersteund in Traefik (via Lego) en de Terraform provider had ik ook al gevonden.duvekot schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:34:
Maar dus ruim voldoende voor mijn doel.
Dat ze nog geen alternatief hebben voor Tunnels is geen dealbreaker. Op termijn heb ik dat misschien niet meer nodig.
Terraform is Amerikaans, en bij Ansible heeft Redhat (=IBM) een flink vinger in de pap. Dus nog steeds werk aan de winkel om dat te vervangen zodra het mogelijk is :-).blackd schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:56:
[...]
ik heb e.e.a. al geautomatiseerd met Ansible en Terraform zou een mooie toevoeging zijn.
Ik krijg de beste aanbevelingen in de lokale boekwinkel. Zelfstandige ondernemer, geen onderdeel van een keten. En ze hebben er goede koffie.willem7q schreef op maandag 2 februari 2026 @ 01:16:
Goodreads is een platform om bij te houden welke boeken je gelezen hebt en aanbevelingen te krijgen voor nieuwe boeken.
Als je een Europees alternatief kent, hou ik me aanbevolen!R_Zwart schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:51:
Terraform is Amerikaans, en bij Ansible heeft Redhat (=IBM) een flink vinger in de pap. Dus nog steeds werk aan de winkel om dat te vervangen zodra het mogelijk is :-).
De meest bekende (althans, die ik ken) zijn Chef (bedrijf Progress) en Puppet (bedrijf Perforce) en beiden Amerikaans.
[ Voor 15% gewijzigd door blackd op 02-02-2026 17:03 ]
Ansible is volledig FOSS. Puppet is dual license. Terraform, is geforked sinds de licentie verandering: OpenTofu.
Jawel, maar hoe heet de categorie van deze software? Is het e-book management? Of is het sociale media? Subgroep van sociale media? Of gaat het om de reviews, of de links naar websites om boek eenvoudig aan te schaffen? Goodreads kan behoorlijk veel. Niet iedereen gebruikt deze software voor hetzelfde doel; de toepassingen liggen nogal ver uit elkaar.willem7q schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:28:
[...]
Interessant, bedankt. Dit thema verdient misschien een plekje in de OP?
Ik zei terraform .. maar ik draai ook lokaal openTofu ipv Terraform .. maar de syntax is gewoon "terraform" .. en voor de rest van de overige systemen maakt het (nog) niet uit of het openTofu of Terraform is.Jerie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 17:09:
Ansible is volledig FOSS. Puppet is dual license. Terraform, is geforked sinds de licentie verandering: OpenTofu.
Ik mis in de topicstart nog containeresatie (dat schrijf ik vast fout).
Docker is een commercieel Amerikaans product, wat velen gebruiken.
Alternatieven zijn:
Kubernetes (Non- profit, CNCF, US hoofdkantoor)
Podman (Non- profit, CNCF, US hoofdkantoor)
Alternatieven zijn:
Ha ik heb sinds kort heb ik de Paper Pro (vorige week de 1x per jaar korting op ReMarkable met de BTW weg ermee actie). Geweldig apparaat maar of je het tablet kan noemen. Tuurlijk kan je 'm eevoudig rooten en dan linux applicaties draaien. Maar let wel: geen bluetooth (wat veel e-readers toch wel hebben voor luisterboeken), geen speakers, en het scherm is ook niet geschikt voor bewegende beelden. Digitaal teken/notitieblok dekt de lading denk ik beter. Ohja, made in Vietnam (en de pro stylus in China) trouwensVerwijderd schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:59:
[...]
Categorie tablets toegevoegd met als eerste entry: ReMarkable.
Nu is dat wel een heel ander beestje dan een iPad. Maar voor nu (en bij gebrek aan opties) groepeer ik het even.
[ Voor 4% gewijzigd door XElD op 02-02-2026 19:22 ]
De een is een Google product en de ander een Red Hat product. Dus vergelijkbaar met Android / AOSP. Leuk allemaal die labels als non-profit en open source. Maar als Google / Red Hat stopt met ontwikkeling is het snel gedaan. En diegene die bezwaren hebben tegen AOSP zouden dat dus ook moeten hebben tegen Kubernetes en/of Podman.DVX73 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:42:
Alternatieven zijn:
En v.w.b. Docker. Hoe zit het met moby? Bij mijn weten is zeer veel als niet alles naar het moby project verplaatst. Zou mij niks verbazen als Moby vervolgens een zelfde opzet heeft (non profit, open source, ...) en Docker zich puur richt op Docker Desktop (al lang een commercieel product) en Docker Hub.
En hoeveel nut heeft het stoppen met het gebruik van Docker als he alle images vervolgens nog steeds van Docker Hub haalt? En sure, er zijn alternatieve registries. Maarja, de bekendste / populairste zal dat GitHub Container Registry zijn, en dan zit je weer bij Microsoft. Verder heb je ook nog Quay? maar die is een stuk minder bekend / populair, en volgens mij is die weer van Red Hat?
En terug naar Docker / container runtimes. Volgens mij gebruiken ze alle drie onderwater runc? Dat weer is afgesplitst van Docker zelf.
Dit is dus echt een extreem rabbit hole waarbij je echt niet snel om Amerikaanse big tech heen kunt.
[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 02-02-2026 19:22 ]
Incus ... Volledig Opensource systeem om Systeem containers, Applicatie containers (lees docker) en VMs te kunnen draaien .. en er zit ook nog extra een S3 compatible opslag in. Is een voortzetting van het LXD project ...DVX73 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:42:
Alternatieven zijn:
Docker en Podman zijn OCI-compatible, en volledig FOSS (Docker Desktop geloof ik niet, al heb je daar ook diverse alternatieven voor).DVX73 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:42:
Alternatieven zijn:
Omdat het volledig FOSS en open standaarden betreft, kun je support krijgen van ieder bedrijf waar men support hiervoor levert. Dat kan Amerikaans of Europees zijn of wat dan ook.
Met Rancher Desktop van SUSE heb je een FOSS frontend voor bovenstaande (Docker/Podman (OCI), Kubernetes (k3s), Helm, Lima-VM, ...). Het is wel een Electron frontend...
Docker is kernel-based, Podman is userland en heeft daardoor geen root nodig. Dat is een goede reden waarom je voor Podman zou willen kiezen (het is ook nog eens 100% compatibel met Docker want OCI).
Mocht je Europese bedrijven willen noemen die in deze markt support of software bieden, dan kan dat mogelijk interessant zijn.
Zowel Docker als Podman kun je rootfull en rootless draaien. Daarnaast zit Docker ook niet in de kernel. Docker is een user-space daemon die gebruikt maakt van verschillende kernel features zoals network, user en process namespaces (en chroots zoals al 20+ jaar bestaan). Maar veel meer software maakt daar gebruik van of kan daar gebruik van maken (zoals het chroot commandoJerie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:32:
Docker is kernel-based, Podman is userland en heeft daardoor geen root nodig. Dat is een goede reden waarom je voor Podman zou willen kiezen (het is ook nog eens 100% compatibel met Docker want OCI).
Het enige wat Docker (of Podman) doet is alle layers over elkaar heen mounten, waar nodig een network namespace aanmaken (of niet als je network-mode=host gebruikt), voor het network een bridge maken, wat veth interfaces in de "standaard" namespace aan de bridge hangen met het andere eind in de container zijn namespace en een process en mount namespace maken om het commando in af te trappen. Niks van al die zaken is nieuw of voor Docker gedaan. En er zijn zelfs PoC om OCI containers te starten met puur bash (die dus al deze stappen doet).
Docker heeft dus gewoon op een slimme manier al deze technieken gecombineerd en er een gebruikersvriendelijk systeem van gemaakt. En dát, wat ze gemaakt hebben, zit gewoon in de userspace en niet in de kernel.
Klopt, niet kernel.
De rootless ondersteuning in Docker is niet standaard en kent nogal wat nadelen. Podman heeft die nadelen niet, en heeft standaard rootless, dus een lagere attack surface. Bovendien kun je Podman hierdoor daemonless draaien, en dus direct vanuit systemd aanspreken.
De rootless ondersteuning in Docker is niet standaard en kent nogal wat nadelen. Podman heeft die nadelen niet, en heeft standaard rootless, dus een lagere attack surface. Bovendien kun je Podman hierdoor daemonless draaien, en dus direct vanuit systemd aanspreken.
Ik was op zoek naar een gratis alternatief voor Google keep of Colornotes, die ik enkel als shoppinglijstje gebruik.
Na wat hulp van mede Tweakers in een ander topic, ben ik op het volgende uitgekomen:
- Eerst de F-droid alternatieve app store installeren
- shoppinglist app van Wolfgang Popp (Duitse ontwikkelaar)
= open source stand alone app, zonder cloud component, vraagt ook geen permissies
- Shoppka vanJiri Matejka (chechisch) staat wel in Google play store,
heeft adds, maar niet overdreven tot nu toe, en je kan ook de add free versie kopen
Laat toe om lijstjes te sharen, naar een andere telefoon of in een browser,
zonder dat je een account moet aanmaken, zie https://www.shoppka.com/
Na wat hulp van mede Tweakers in een ander topic, ben ik op het volgende uitgekomen:
- Eerst de F-droid alternatieve app store installeren
- shoppinglist app van Wolfgang Popp (Duitse ontwikkelaar)
= open source stand alone app, zonder cloud component, vraagt ook geen permissies
- Shoppka vanJiri Matejka (chechisch) staat wel in Google play store,
heeft adds, maar niet overdreven tot nu toe, en je kan ook de add free versie kopen
Laat toe om lijstjes te sharen, naar een andere telefoon of in een browser,
zonder dat je een account moet aanmaken, zie https://www.shoppka.com/
[ Voor 7% gewijzigd door mbbs1024 op 03-02-2026 23:51 ]
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Notion. Ik wil het graag gebruiken in een klein team (van niet-IT'ers) en verkies een app die zelf de synchronisatie regelt.
Momenteel gebruik ik het voor het delen van informatie in een organisatie, wiki's en projecten. Heeft er iemand positieve ervaringen met een Europees alternatief? Het hoeft niet gratis te zijn.
Momenteel gebruik ik het voor het delen van informatie in een organisatie, wiki's en projecten. Heeft er iemand positieve ervaringen met een Europees alternatief? Het hoeft niet gratis te zijn.
edit:
ik vond zelf al https://obsidian.md/ , maar ik vraag me af of dit toegankelijk genoeg is.
ik vond zelf al https://obsidian.md/ , maar ik vraag me af of dit toegankelijk genoeg is.
[ Voor 16% gewijzigd door Aegir81 op 04-02-2026 15:11 ]
Ik had m al gezien, maar er Wordt vrij weinig nuttigs in verteld.
Mooi in Jip-en-Janneke taal uitgelegd. Maar das goed want dan creeer je ook bewustzijn bij de "normale" mens en niet alleen bij de Tweakers.
Wel pijnlijk moment in de video: als het voor jou prettig voelt om je foto's op je telefoon of laptop op te slaan, is dat ook een prima oplossing. Om over paar maanden te staan janken dat je al je foto's kwijt bent omdat je laptop gejat is.
As we speak sta ik met immich-go mijn Google take-out naar lokale Immich te pompen. Ja, ik was alvast begonnen
Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear
Confluence eventueel. Is Australisch (met ook Amerikaanse tak). Net zoals Obsidian is het niet precies hetzelfde als Notion. Het is wel meer op eindgebruikers gericht dan Obsidian.Aegir81 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:08:
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Notion. Ik wil het graag gebruiken in een klein team (van niet-IT'ers) en verkies een app die zelf de synchronisatie regelt.
Momenteel gebruik ik het voor het delen van informatie in een organisatie, wiki's en projecten. Heeft er iemand positieve ervaringen met een Europees alternatief? Het hoeft niet gratis te zijn.edit:
Ik zie dat https://joinloops.org/ nog niet is toegevoegd, een pixelfed gedecentraliseerd alternatief voor TikTok, wat net als mastodon uitmaakt van de fediverse.
Is nog in ontwikkeling, maar het werkt ook al voldoende om bruikbaar te zijn. De iOS app is al te downloaden, het werkt in de browser en via APK is het ook al op Android. Zelf vind ik het in de basis al het beste alternatief voor wat er verder op de markt is als alternatief voor tiktok, instagram, x, reels etc.
Is oa gefinancierd vanuit nederland (donaties van NLnet) , is in Canada gevestigd. Het is ook wel echt een leuk 1999 gevoel als je in de app zit, allemaal van dit totaal nutteloze flut filmpjes en iedereen heeft max 6 volgers
. Kan best leuk zijn om nu in te stappen als het ooit succesvol wordt kun je toch mooi zeggen 'ik was er vanaf het begin bij' :P
Is nog in ontwikkeling, maar het werkt ook al voldoende om bruikbaar te zijn. De iOS app is al te downloaden, het werkt in de browser en via APK is het ook al op Android. Zelf vind ik het in de basis al het beste alternatief voor wat er verder op de markt is als alternatief voor tiktok, instagram, x, reels etc.
Is oa gefinancierd vanuit nederland (donaties van NLnet) , is in Canada gevestigd. Het is ook wel echt een leuk 1999 gevoel als je in de app zit, allemaal van dit totaal nutteloze flut filmpjes en iedereen heeft max 6 volgers
[ Voor 43% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-02-2026 23:59 ]
youtube.com/@hisrep
Mooi filmpje. Ook voor Tweakers (ik zag in het filmpje trouwens ook het artikel van Tijs van afgelopen zomer, en men gebruikte dit topic ter info). Vergeet niet, niet iedereen op T.net heeft verstand op dit gebied (en er zijn ook nogal wat deelonderwerpen). Je hebt ook bezoekers die zijn kundig in iets specifieks, zoals bijvoorbeeld web design of CAD. Niets mis mee, ook dan ben je hier welkom, ook dan ben je een Tweaker. Hoewel het probleem primair door techneuten zal moeten worden opgelost, zullen we ook aan de gang moeten met het netwerkeffect.
Ook zie je in het filmpje allerlei (ogenschijnlijke) tegenstrijdigheden. Zoals bijvoorbeeld Amerikaans platform (YouTube), Android smartphone, Macbook Pro (ook dit bericht is getikt op een MBP, die nog lang niet uitgepoept is en zo wel is een modulaire Framework dan OK of moet ik voor een Asus o.i.d. gaan?). Maar je moet ergens beginnen, en concessies doen. Bovendien moet je een strategie ontwikkelen met het oog op data. Back-ups maar ook een figuurlijk (en letterlijk) back-up plan voor als het fout gaat. Het is twee stappen voorwaarts, eentje terug. Het gaat niet zonder slag of stoot. Het is niet meteen perfect. Er gaan spaanders vallen. Bijvoorbeeld: er gaan Europese bedrijven worden gehackt. Omdat het nog in de kinderschoenen staat misschien eerder vroeger dan later. Dan krijg je trollenlegioen dat zegt 'had je bij VS moeten blijven'. Enzovoorts.
Eerder deze week ging ik nog even door mijn administratie (inscannen voor Paperless-ngx), kwam ik een rekening tegen van 4x 12 TB datacenter HDD's voor de prijs van 75 USD + VAT + importheffing + S&H (uiteindelijk richting de 90 EUR per HDD) met 5 jaar garantie. Dat gaat nu niet meer lukken met de huidige hardware prijzen. Dus toen dacht ik... waarom ook geen LTO? Dus ben ik eens gaan kijken naar wat een LTO-6 drive zoal kost. Op de tweedehands markt toch wel al gauw 500 EUR. Dan moet je ook nog goed opletten op de slijtage, en je hebt iets van PCIe naar SAS kaartje nodig (kan goedkoop, tenzij je Mac compatibiliteit wilt) in een goedkope eGPU (1 PCIe lane is op papier al genoeg) via TB of dit kaartje in een computer met PCIe stoppen. Met wat tapes (~50 EUR per stuk voor 6 TB) erbij en de S&H / import dan kom ik al gauw uit op de 1000 EUR.
Un autre croissant, Voxtral Transcribe 2 van Franse bodem is uit! Dit is een realtime ('at the speed of sound') STT/ASR-model welke 13 talen spreekt, waaronder Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, Chinees, Russisch, en enkele andere talen. Je kunt het uittesten via Mistral Studio of via Huggingface middels een Mistral API token. Er zijn twee modellen: de Voxtral Mini Transcribe V2 en de Voxtral Realtime (voor live transcription). Lijkt me ook interessant voor de Europese Unie en Europese gemeenschap.
Over de performance, a picture says a thousand words:Voxtral Mini Transcribe V2: State-of-the-art transcription with speaker diarization, context biasing, and word-level timestamps in 13 languages.
Voxtral Realtime: Purpose-built for live transcription with latency configurable down to sub-200ms, enabling voice agents and real-time applications.
Best-in-class efficiency: Industry-leading accuracy at a fraction of the cost, with Voxtral Mini Transcribe V2 achieving the lowest word error rate, at the lowest price point.
Open weights: Voxtral Realtime ships under Apache 2.0, deployable on edge for privacy-first applications.

Interessant genoeg presteert Nederlands van de talen na Chinees het slechtst. Italiaans en Spaans het best, daarna komt Engels pas.
Ik heb het eerder op de avond getest op twee proefkonijntjes van vijf en acht, en ik was onder de indruk. Eigennamen klopte natuurlijk niets van. Ik wilde eigenlijk dit complete bericht maken middels Voxtral Mini Transcribe V2, maar dat was toch niet zo praktisch met name wegens opmaak.
Kortom, Mistral doet het weer na Mistral OCR 3, Mistral Devstral 2, en natuurlijk Mistral zelf.
Inmiddels heb ik sinds enkele dagen ook een abonnement genomen op Mistral Pro. Ik gebruik Mistral vrij vaak (Kagi Search ook) en kwam soms tegen de limiet van Free aan. En, lief dagboek, ook heb ik eindelijk een lifetime licentie afgenomen op het FUTO's Google Photos alternatief Immich Server (FOSS) voor ~115 EUR. Binnenkort mijn moeder's iCloud overzetten, scheelt dan ongeveer 1 EUR/maand voor deze ene gebruiker, maar ik verwacht samen met het hele gezin het er sneller uit te halen.
Speaking of Mistral, De Fransen zijn hoe dan ook flink aan de weg aan het timmeren. Greep uit nieuws van afgelopen weken gerelateerd aan Frankrijk:
nieuws: Frans parlement stemt voor socialemediaverbod voor kinderen onder de 15 jaar
nieuws: Frankrijk stapt over van Microsoft Teams, Zoom en meer naar eigen alternatief.
nieuws: Frans OM en Europol doorzoeken Parijs kantoor X
nieuws: Nederlandse overheid test Frans alternatief voor Teams, Zoom en Webex
Wat het eerste betreft staat een soortgelijk plan ook in het nieuwe regeerakkoord. Diverse landen zijn hier serieus mee bezig, en... er is ook al een tegenoffensief onderzoek. Twee en vier zijn aan elkaar gelinkt. De Fransen timmeren aan de weg qua soevereiniteit, en daar kunnen andere overheden op inhaken. Want de alternatieven zijn FOSS. iodéOS en /e/ (Murena) zijn ook AOSP alternatieven van Franse bodem. Derde is nieuws over X, betreft Grok en deepfakeporno. Of dat in Frankrijk strafbaar is weet ik niet. In Nederland in ieder geval wel.
Tenslotte is het topic nu een jaar oud, en heb ik een community award gewonnen omdat de startpost heel veel duimpjes heeft ontvangen. Hartelijk bedankt allemaal! Zoals ik vaker zeg, alle participanten maken het wat het is, en voor de lezers/lurkers doen we het. Ik wil dat verder niet ieder jaar bij gaan houden, het viel min of meer samen. En ja, ik loop nog steeds achter de feiten aan. Zo moet ik nog diverse DMs verwerken, diverse posts hier, en ik wil graag Stackcheck verwerken als tool, maar ook alles nalopen met deze tool. Helaas zit er een rate limiter op? Toedeloe, waarschijnlijk ben ik nog e.e.a vergeten te melden, dat komt dan later wel.
Zeker, is een interessante vernieuwing, al heb ik nul ervaring met TikTok (wel met het 1999 gevoelDeNachtwacht schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:54:
Ik zie dat https://joinloops.org/ nog niet is toegevoegd, een pixelfed gedecentraliseerd alternatief voor TikTok, wat net als mastodon uitmaakt van de fediverse.
Is oa gefinancierd vanuit nederland (donaties van NLnet) , is in Canada gevestigd. Het is ook wel echt een leuk 1999 gevoel als je in de app zit, allemaal van dit totaal nutteloze flut filmpjes en iedereen heeft max 6 volgers. Kan best leuk zijn om nu in te stappen als het ooit succesvol wordt kun je toch mooi zeggen 'ik was er vanaf het begin bij' :P
Federated duiden we voorlopig aan met 🔗 als icoontje. Loops is dan ook toegevoegd, WriteFreely (alternatief voor Substack) idem. Vaak zijn federated alternatieven FOSS, maar dat hoeft niet (je hebt ook proprietary email clients).
Ook de verschillende bovenstaande Mistral producten zijn toegevoegd.
De FOSS definitie wordt voorlopig aangeduid met criteria 'OSI approved'. Dat lijkt me een redelijke bottomline.
Wel hebben we nu behoorlijk wat categorien in de social media en AI onderwerpen. Er is hier en daar wat overlap.
@Jerie dank, ben benieuwd of het gaat aanslaan. Sowieso leuk topic, hou ik ook weer in de gaten!
youtube.com/@hisrep
@Jerie @DeNachtwacht
Social media alternatieven gaan pas als laatste aanslaan. Het is heel moeilijk om die grote massa die verslaafd (in de brede, ook niet-toxische zin) is aan Instagram en Whatsapp te doen migreren naar andere alternatieven.
Die applicaties werken allemaal gelikt en er zitten veel developers achter om de boel te onderhouden.
Daarbij is de extra drempel dat voor Instagram en mindere zin Whatsapp dat de idolen/grote accounts mee moeten volgen naar de alternatieven voordat mensen effectief mee verhuizen.
Social media alternatieven gaan pas als laatste aanslaan. Het is heel moeilijk om die grote massa die verslaafd (in de brede, ook niet-toxische zin) is aan Instagram en Whatsapp te doen migreren naar andere alternatieven.
Die applicaties werken allemaal gelikt en er zitten veel developers achter om de boel te onderhouden.
Daarbij is de extra drempel dat voor Instagram en mindere zin Whatsapp dat de idolen/grote accounts mee moeten volgen naar de alternatieven voordat mensen effectief mee verhuizen.
@brecht_vb toch blijft het mij verbazen hoe weinig alternatieven er op staan, met name voor bijv. chat. Een goede, gebruiksvriendelijke en intuïtieve chat app hoeft echt niet veel te doen. Je wil berichtjes heen en weer kunnen sturen, er moeten wat smilies en gifjes bij kunnen, en goede groepschat support. (video)bellen is wellicht qua server etc wat ingewikkelder, maar dat is het dan. Al die andere dingen als kanalen enz zijn ook maar pogingen van whatsapp de service uit te breiden, ergens wordt het daardoor een enorme janboel.
Je wil eigenlijk 1 goede tool voor je socials die 4 knoppen hebben
1. chatten doet op je telefoon = whatsapp
2. bellen / videobellen
3. filmpjes scrollen doet op je telefoon (tiktok/instagram)
4. een facebook wall achtige pagina om dingen met mensen te delen, pagina's te maken, groepen te volgen (substack/facebook)
En dan op je smartphone zitten die 4 knoppen onderin en ligt het accent iets meer op 1, 2 en 3, en op je laptop/desktop/tablet is de landing page 4 en zitten die knoppen links in het scherm. Dan heb je 1 totaalpakket en heb je verder niks meer nodig, kunnen al die apps van je telefoon af
.
Moet toch met de fediverse / vibecoding mogelijkheden van vandaag de dag niet al te ingewikkeld zijn. Mochten er hier devvers zijn die eens zin hebben ermee te gaan rommelen samen lijkt mij leuk projectje :)
Je wil eigenlijk 1 goede tool voor je socials die 4 knoppen hebben
1. chatten doet op je telefoon = whatsapp
2. bellen / videobellen
3. filmpjes scrollen doet op je telefoon (tiktok/instagram)
4. een facebook wall achtige pagina om dingen met mensen te delen, pagina's te maken, groepen te volgen (substack/facebook)
En dan op je smartphone zitten die 4 knoppen onderin en ligt het accent iets meer op 1, 2 en 3, en op je laptop/desktop/tablet is de landing page 4 en zitten die knoppen links in het scherm. Dan heb je 1 totaalpakket en heb je verder niks meer nodig, kunnen al die apps van je telefoon af
Moet toch met de fediverse / vibecoding mogelijkheden van vandaag de dag niet al te ingewikkeld zijn. Mochten er hier devvers zijn die eens zin hebben ermee te gaan rommelen samen lijkt mij leuk projectje :)
[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 06-02-2026 12:02 ]
youtube.com/@hisrep
whatsapp heeft ook de webinterface, en die blijft zelfs 2 weken actief zelfs als je telefoon af staat. Dat heeft heel wat impact op de security en data opslag infrastructuur die erachter zit.
Ik zou chat en tiktok/instagram tools uit die "social app". Als ik wil chatten met x en y, moet ik heel die brol er niet bij hebben, en al zeker geen account hebben in die context.
Aparte apps zijn het probleem niet, het alternatief is gewoon niet kwaliteitsvol genoeg.
Ik zou chat en tiktok/instagram tools uit die "social app". Als ik wil chatten met x en y, moet ik heel die brol er niet bij hebben, en al zeker geen account hebben in die context.
Aparte apps zijn het probleem niet, het alternatief is gewoon niet kwaliteitsvol genoeg.
Het probleem met chatapps is vooral kuddegedrag. Ik kan blijven vragen om te verkassen naar het alternatief maar zolang Jantje, de groepsapp, Buurtpreventie en de gym vereniging allemaal gebruik blijven maken van WhatsApp zijn wij hier de zwarte schapen van de kudde.
Hieronder mijn taktiek tot nu toe. Ben benieuwd hoe anderen het doen.
- WhatsApp krijgt geen rechten op mijn telefoon. Geen adresboek, geen notificaties, geen fotos.
-Ik neem niet actief deel aan WhatsApp gesprekken.
- Ik reageer met een dag of wat vertraging plus dat ik beter/sneller bereikbaar ben via ...
- Ik start er geen gesprekken. Desnoods gebruik ik sms.
- voor groepsapps start ik een schaduw groepsapp via Signal/Telegram bijvoorbeeld. Daar vind ik anderen die wel openstaan voor een alternatief en plannen we ook dingen. Fomo doet dan vaak een hoop voor de achterblijvers.
- WhatsApp krijgt geen rechten op mijn telefoon. Geen adresboek, geen notificaties, geen fotos.
- Ik reageer met een dag of wat vertraging plus dat ik beter/sneller bereikbaar ben via ...
- voor groepsapps start ik een schaduw groepsapp via Signal/Telegram bijvoorbeeld. Daar vind ik anderen die wel openstaan voor een alternatief en plannen we ook dingen. Fomo doet dan vaak een hoop voor de achterblijvers.
Wellicht is Plane(.so) een alternatief? De Founder komt uit India.Aegir81 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:08:
Momenteel gebruik ik het voor het delen van informatie in een organisatie, wiki's en projecten. Heeft er iemand positieve ervaringen met een Europees alternatief? Het hoeft niet gratis te zijn.edit:
De eerste punten zijn heel effectief om gebruik te verminderen, anderen te stimuleren en metadara thuis te houden.denneappel schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:35:
Het probleem met chatapps is vooral kuddegedrag. Ik kan blijven vragen om te verkassen naar het alternatief maar zolang Jantje, de groepsapp, Buurtpreventie en de gym vereniging allemaal gebruik blijven maken van WhatsApp zijn wij hier de zwarte schapen van de kudde.
De laatste doe ik persoonlijk niet, dat is de snelste manier om jezelf buiten een sociale groep te zetten. Tenzij er natuurlijk een ruime meerderheid voor wisselen is.
Ik zoek een alternatief voor 2 specifieke functies van Google Maps.
1: location history
Ik heb location history aanstaan in Google Maps. Ik gebruik dit om achteraf te weten hoeveel uren ik bij bepaalde klanten geweest ben, zodat ik mijn facturen correct kan opmaken. https://activitywatch.net lijkt een alternatief, maar is eigenlijk te uitgebreid voor mijn use-case. Er bestaan ook veel apps die bedoeld zijn voor time-tracking, maar waarbij je handmatig een timer moet starten. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon weten hoe lang (met begin- en einduur) ik op een bepaalde locatie geweest ben. https://owntracks.org is misschien nog beter/eenvoudiger. Heeft iemand aanbevelingen?
2: pinned locations
Ik heb binnen Google Maps een vrij grote hoeveelheid gepinde locaties, met daarbij telkens een kleine notitie. Welke kaarten-apps ondersteunen import van deze informatie vanuit Google Maps? Werkt dit goed in OsmAnd of OrganicMaps?
Ik heb location history aanstaan in Google Maps. Ik gebruik dit om achteraf te weten hoeveel uren ik bij bepaalde klanten geweest ben, zodat ik mijn facturen correct kan opmaken. https://activitywatch.net lijkt een alternatief, maar is eigenlijk te uitgebreid voor mijn use-case. Er bestaan ook veel apps die bedoeld zijn voor time-tracking, maar waarbij je handmatig een timer moet starten. Dat wil ik niet. Ik wil gewoon weten hoe lang (met begin- en einduur) ik op een bepaalde locatie geweest ben. https://owntracks.org is misschien nog beter/eenvoudiger. Heeft iemand aanbevelingen?
Ik heb binnen Google Maps een vrij grote hoeveelheid gepinde locaties, met daarbij telkens een kleine notitie. Welke kaarten-apps ondersteunen import van deze informatie vanuit Google Maps? Werkt dit goed in OsmAnd of OrganicMaps?
Ik zoek een EU alternatief voor Google Nest Audio apparatuur (dus de hardware), en het hiermee samenhangende platform (Google), om apparaten (slimme stekkers, thermostaat, etc), met mijn stem mee te kunnen bedienen.
Is/ zijn die er en zo ja welke zijn dat en welke ervaringen zijn er hiermee?
Ik gebruik zelf Overland met Nextcloud en de phonetrack-app daarbinnen. Daarnaast Locative voor specifieke locaties.willem7q schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:34:
Zoveel mogelijk onderbrengen binnen de projecten van Open Home Foundation?pastafan schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:37:
Voor het slimme gedeelte (stembesturing + platform) kan je kijken naar
Home Assistant + Home Assistant Voice (preview)
Voor het audio deel zou je kunnen kijken naar Music Assistant en bijpassende hardware.
Je zoekt geen time tracker maar een life-journal app met geo-fencing. Zie bijvoorbeeld https://www.geofency.com/willem7q schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:34:
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Voor die voice control kan je ook een M5Stack Atom Echo voor 15 euro kopen, en dan vanuit de browser ESPHome flashen.blackd schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 11:45:
[...]
Zoveel mogelijk onderbrengen binnen de projecten van Open Home Foundation?
Voor het slimme gedeelte (stembesturing + platform) kan je kijken naar
Home Assistant + Home Assistant Voice (preview)
Voor het audio deel zou je kunnen kijken naar Music Assistant en bijpassende hardware.
Ik heb dat vorige maand gedaan, en dat ging echt verrassend makkelijk. Ik had al wel Home Assistant draaien. Nu dus lokaal ook nog wyoming-speech-to-phrase, wyoming-openwakeword (en wyoming-piper) containers. Voor de rest niets te configureren, een paar aliasses toegevoegd in Home Assistant (mijn dochter wou 'mooie lamp' voor de lamp in haar kamer), en het werkt een stuk beter dan Google Home Mini (8j ? geleden) - dat was vooral frustratie dat hij me niet begreep. Vorig jaar (of het jaar ervoor) ook heel even wyoming-whisper geprobeerd (in de eerste maand dat dat uitgekomen was), maar dat werkte nauwelijks (en is voor m'n usecase 'zet de tv aan' ook totale overkill)
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met Europese alternatieven als het gaat om Dynamic DNS? Cloudflare, No-IP en wat andere spelers zijn dus geen optie. Als ik een beetje rondneus kom ik op tweetal opties:Hoeft niet gratis te zijn, maar wel stabiel en een goede interface. Andere suggesties ook welkom!
Have you tried turning it off and on again?
Gaat het erom dat je dynamisch (thuis) ip aan een domein komt te hangen? Voor sommige partijen zoals bijvoorbeeld transip kan je ook een docker container/script draaien waarmee je automatisch je DNS voor je bij hen geregistreerde domein laat updaten naar nieuw IP adres.
[ Voor 1% gewijzigd door krijn1985 op 09-02-2026 16:08 . Reden: fix typo ]
Ik gebruik hiervoor Soverin, dat bij mijn Freedom abonnement zit. Met curl en een hash kun je een record updaten.Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:52:
Zijn er Tweakers die ervaring hebben met Europese alternatieven als het gaat om Dynamic DNS? Cloudflare, No-IP en wat andere spelers zijn dus geen optie. Als ik een beetje rondneus kom ik op tweetal opties:Hoeft niet gratis te zijn, maar wel stabiel en een goede interface. Andere suggesties ook welkom!
Ik gebruik voor een eigen domein al verschillende jaren deSEC en ben daar tevreden over (of nouja, het werkt, en nooit storingen gehad / gemerkt).Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:52:
De dynDNS dienst heb ik dan geen ervaring mee.
Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Ik heb nog niet echt ingelezen in de mogelijkheden en weet eigenlijk niet zo goed waarom ik het niet zelf zou doen. Gemak? Stukje bescherming tegen DDoS wellicht?krijn1985 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:58:
Gaat het erom dat je dynamisch (thuis) ip aan een domein komt te hangen? Voor sommige partijen zoals bijvoorbeeld transip kan je ook een docker container/script draaien waarmee je automatisch je DNS voor je bij hen geregistreerde domein laat updaten naar nieuw IP adres.
Zo te zien biedt Soverin alleen e-mail aan voor particulieren. Heb je geluk omdat je via Freedom gebruik kunt maken van Soverin, of zie ik iets over het hoofd?Jerie schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:07:
[...]
Ik gebruik hiervoor Soverin, dat bij mijn Freedom abonnement zit. Met curl en een hash kun je een record updaten.
Freedom kun je in ieder geval ook zakelijk afnemen.Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Zo te zien biedt Soverin alleen e-mail aan voor particulieren. Heb je geluk omdat je via Freedom gebruik kunt maken van Soverin, of zie ik iets over het hoofd?
https://soverin.com/product/b2b-features
Linker zal voor Freedom gelden, middelste voor MKB. Welbraar dat je als MKB je eigen domein niet zou kunnen gebruiken. Onderaan staat: Want to learn more or get a quote (en dan) Contact us mailto:support@
Ik heb zelf (nog) geen DDoS protectie nodig gehad. Ik heb al jaren deze container draaien op mijn server welke mij nog niet in de steek heeft gelaten. Dit is voor mijn gevoel net zo makkelijk/makkelijker dan dat je weer met een 3rd party aan de slag moet.Gr4mpyC3t schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:41:
[...]
Ja, daar komt het eigenlijk wel op neer. Ik heb nog niet echt ingelezen in de mogelijkheden en weet eigenlijk niet zo goed waarom ik het niet zelf zou doen. Gemak? Stukje bescherming tegen DDoS wellicht?
Voor Mijn.host lijkt er bijvoorbeeld ook wat te zijn, zelf nog niet getest.
review: Discord-gebruikers dreigen te vertrekken: 5 vragen over de rel op het...
Call for action/feedback of iemand suggesties heeft voor alternatieven.
Natuurlijk heb je Mumble (FOSS), TeamSpeak dat je kunt self-hosten of voor een schappelijke prijs elders kunt hosten (Ventrilo is behoorlijk duur, en relatief hoge latency). Maar wat zijn zoal de andere alternatieven voor Discord?
In de comments las ik: https://www.rootapp.com maar dat lijkt me proprietary en Amerikaans.
Ik ken Zulip en Mattermost maar dat zijn eigenlijk meer FOSS alternatieven voor Slack; niet zozeer voor Discord.
Hoewel, hoe je dat precies zou bepalen, dat lijkt me nogal vaag.
Natuurlijk heb je Mumble (FOSS), TeamSpeak dat je kunt self-hosten of voor een schappelijke prijs elders kunt hosten (Ventrilo is behoorlijk duur, en relatief hoge latency). Maar wat zijn zoal de andere alternatieven voor Discord?
In de comments las ik: https://www.rootapp.com maar dat lijkt me proprietary en Amerikaans.
Ik ken Zulip en Mattermost maar dat zijn eigenlijk meer FOSS alternatieven voor Slack; niet zozeer voor Discord.
Ik kwam deze nog tegen: https://stoat.chat/ maar zelf niet gebruikt. Lijkt klein, alleen chat en ik weet verder niet hoe hun encryptie is, maar het lijkt erop dat ze verder wel in eu zitten, onder jurisdiction vond ik dit:Jerie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:33:
review: Discord-gebruikers dreigen te vertrekken: 5 vragen over de rel op het...
Jurisdiction Reason
United Kingdom - Service operator
Germany, Finland, Netherlands - Data storage
Netherlands - Media storage
European Union- Encompasses our area of operation
Yep, dat is weer net zoiets als die andere twee. Geen focus op VoIP. Dat is eigenlijk de feature waar Discord van origine voor gemaakt is. Alles eromheen met de chat ed. dat is meer Slack-achtig. Dan voldoet Matrix ook wel, denk ik.cleef schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:04:
[...]
Ik kwam deze nog tegen: https://stoat.chat/ maar zelf niet gebruikt. Lijkt klein, alleen chat en ik weet verder niet hoe hun encryptie is, maar het lijkt erop dat ze verder wel in eu zitten, onder jurisdiction vond ik dit:
[...]
Ik zeg trouwens niet dat geen enkele Discord community zou kunnen switchen naar deze alternatieven. Waarschijnlijk kan dat prima. Maar er zijn ook enkele communities waar de voice chat wel belangrijk is. Bijvoorbeeld voor mensen die graag samen willen gamen (waar Discord dus van origine voor is bedoeld), is voor bijvoorbeeld Bellingcat met hun stage talks, of de maandelijkse book club meeting.
Ja eens, twijfelde ook om dit te delen, maar lijkt lastige zoektocht naar eu alternatieven. Maar misschien weet iemand nog iets.Jerie schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:13:
[...]
Yep, dat is weer net zoiets als die andere twee. Geen focus op VoIP. Dat is eigenlijk de feature waar Discord van origine voor gemaakt is. Alles eromheen met de chat ed. dat is meer Slack-achtig. Dan voldoet Matrix ook wel, denk ik.
Ik zeg trouwens niet dat geen enkele Discord community zou kunnen switchen naar deze alternatieven. Waarschijnlijk kan dat prima. Maar er zijn ook enkele communities waar de voice chat wel belangrijk is. Bijvoorbeeld voor mensen die graag samen willen gamen (waar Discord dus van origine voor is bedoeld), is voor bijvoorbeeld Bellingcat met hun stage talks, of de maandelijkse book club meeting.
Nou ja, het is goed bedoeld (wordt overigens ook genoemd in de start-post, voorheen als Revolt omdat het zo eerst heette), en het is lastig om het precies te definiëren. Voor de ene gemeenschap zijn dat prima alternatieven, voor de andere niet. Als ik kijk naar de Discord gemeenschappen waar ik zit, dan zou een groot deel gewoon prima op Zulip/Mattermost/Stoat kunnen draaien.cleef schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:27:
[...]
Ja eens, twijfelde ook om dit te delen, maar lijkt lastige zoektocht naar eu alternatieven. Maar misschien weet iemand nog iets.
Maar neem bijvoorbeeld de Valetudo gemeenschap op Discord. Daar wordt ook via voice chat support geleverd. Al moet ik zeggen, de laatste keer dat ik Slack gebruikte, gebruikten mijn manager en ik ook voice chat om de werkweek te bespreken. De VrijMiBo bij dat bedrijf zat dan weer op Teams als ik het me goed herinner. Volgens mij hadden beide systemen ook screen sharing.
Momenteel hebben we vijf social media categoriën:
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_Foto
Vb: Instagram, Pixelfed, (Immich, Photoprism, Nextcloud Photos, ...)
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_Video
Vb: Twitch, YouTube, Jitsi, PeerTube.
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_Microblog
Vb: Twitter, Mastodon.
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_BulletinBoards
Vb: Discord, Reddit, Lemmy, Stoat.
Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten - #Social_Media_Short_Form_Video
Vb: TikTok, Loops.
Vooral de categorie BB(S) zint me niet. Discord en Reddit zijn toch wezenlijk anders. Reddit is niet real-time, en heeft geen voice chat. Ook Slack noemen we (nog) niet, net zoals we Mattermost en Zulip (nog) niet noemen.
Als potentieel alternatief voor Discord ben ik Fluxer op het spoor gekomen. Is Zweeds, FOSS en ik ben er wel van gecharmeerd.
De servers staan wel in de USA (hoofstuk 4.2): https://fluxer.app/privacy#privacy-policy-summary overigens verzamelen ze ook veel data als ik dit goed lees (inclusief al je message en voice content). Maar ik ben geen privacy specialist verder.Spykie schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:00:
Als potentieel alternatief voor Discord ben ik Fluxer op het spoor gekomen. Is Zweeds, FOSS en ik ben er wel van gecharmeerd.
Rocket.chat is er ook - of is dat te amerikaans? Het is zelf te hosten.
Is een usa bedrijf dus lijkt me te Amerikaans voor een usa-alternatiefbrecht_vb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:28:
Rocket.chat is er ook - of is dat te amerikaans? Het is zelf te hosten.
Ben zelf deze maand van Namecheap overgestapt naar www.site.eu voor domeinnamen (2x .com, 1x .eu), hosting en email. Nederlandse partij met erg betaalbare pakketten en tot nu toe meer dan tevreden.
Had tot nu to een persoonlijke .com domeinnaam met daaraan mijn email, dat nu overgezet op een .li domein (Liechtenstein) om ook bij eventuele problemen bij ICANN zelf geen risico te lopen.
Had tot nu to een persoonlijke .com domeinnaam met daaraan mijn email, dat nu overgezet op een .li domein (Liechtenstein) om ook bij eventuele problemen bij ICANN zelf geen risico te lopen.
Hmm, ziet er interessant uit, ook qua prijs. Alleen heb ik al 4 domeinen tot 2035 vooruitbetaald bij Namecheap....Homeland schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:55:
Ben zelf deze maand van Namecheap overgestapt naar www.site.eu voor domeinnamen (2x .com, 1x .eu), hosting en email. Nederlandse partij met erg betaalbare pakketten en tot nu toe meer dan tevreden.
Dat is wel een lange tijd, had zelf paar vooruitbetaald voor nog een paar jaar, ook nog een hostingpakket daar maar trek er gewoon de stekker uit, heb dat ook bij Namecheap aangegeven, ruim 13 jaar klant bij ze maar ik vertrek om minder zaken te doen met Amerikaanse bedrijven en verhuis het naar de EU.DjoeC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Hmm, ziet er interessant uit, ook qua prijs. Alleen heb ik al 4 domeinen tot 2035 vooruitbetaald bij Namecheap....
Hosting doe ik thuis op een Raspi, geen afhankelijkheid anders dan van een "lokale" provider. DNS staat nog in een gratis pakket bij Cloudflare vanwege de tunneling/filtering, maar dat is in een crisis zo weg te verhuizen.Homeland schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:59:
[...]
Dat is wel een lange tijd, had zelf paar vooruitbetaald voor nog een paar jaar, ook nog een hostingpakket daar maar trek er gewoon de stekker uit, heb dat ook bij Namecheap aangegeven, ruim 13 jaar klant bij ze maar ik vertrek om minder zaken te doen met Amerikaanse bedrijven en verhuis het naar de EU.
Normaliter betaal je voor de domeinnaam en niet voor de dienstverlening (of nouja, de combinatie). En bij verhuizen blijft de domeinnaam gewoon van jou en is die ook nog steeds voor die periode geregistreerd. Alhoewel dat weer wel per registar(?) kan afwijken, bij sommige mag je bv maar 1 jaar meenemen. (Dit geldt IIRC bij bij SIDN / .nl domeinen, maar volgens mij kun je die uberhaupt maar steeds met 1 jaar verlengen?).DjoeC schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:57:
[...]
Hmm, ziet er interessant uit, ook qua prijs. Alleen heb ik al 4 domeinen tot 2035 vooruitbetaald bij Namecheap....
Mogelijk dat je de domeinen nu dus al kunt verhuizen naar bv site.eu dan, met behoudt tot 2035. Maarja, alls je "te veel" hebt betaald krijg je natuurlijk niet het verschil terug, en tegen 2035 zit je wellicht wel weer bij een ander.
Het was domein/dns registratie dus inclusief NL naam. Bij aanmelden is het max 1-2 jaar, daarna kun je meteen verlengen (max 8 jaar er bovenop). Dat bespaarde de oplopende kostenRobertMe schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:21:
[...]
Normaliter betaal je voor de domeinnaam en niet voor de dienstverlening (of nouja, de combinatie). En bij verhuizen blijft de domeinnaam gewoon van jou en is die ook nog steeds voor die periode geregistreerd. Alhoewel dat weer wel per registar(?) kan afwijken, bij sommige mag je bv maar 1 jaar meenemen. (Dit geldt IIRC bij bij SIDN / .nl domeinen, maar volgens mij kun je die uberhaupt maar steeds met 1 jaar verlengen?).
Mogelijk dat je de domeinen nu dus al kunt verhuizen naar bv site.eu dan, met behoudt tot 2035. Maarja, alls je "te veel" hebt betaald krijg je natuurlijk niet het verschil terug, en tegen 2035 zit je wellicht wel weer bij een ander.
Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.