Ok zover was ik nog niet maar ik bedoelde de opslag.8088 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:03:
[...]
De website en registratiepagina niet, die staan op/in Google Cloud.
Hee waarom staat PocketBook niet vermeld bij de Ereaders? Misschien nog niet aan gedacht? Het is een Zwitsers merk. https://pocketbook.ch
[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 08-05-2025 03:43 ]
Ik verwacht eigenlijk dat zodra de situatie langer duurt, de animo voor overstappen groter wordt. En aanbieders ook wel tools zullen gaan maken voor het overstappen. Zodat je gewoon met 1 druk op de knop alles kan importeren (nouja, na inlog enzo). Momenteel zijn er niet veel overstappers dus ik denk dat daarom niet zoveel gedaan is om dit te bemakkelijken.Fornoo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:21:
[...]
En voor velen een oncomfortabele afweging, want in bijna ieder product kun je waarschijnlijk wel iets vinden. Hetzij de wijze waarop de grondstof(fen) zijn gewonnen, de arbeidsomstandigheden van de arbeiders, het gedrag van de CEO's. Dan denken veel mensen "weet je, laat maar, wat eet ik vanavond?".
Voor muziekdiensten als Spotify en Apple Music heb je zoiets al, daarmee kan je al je playlists over zetten van de een naar de andere. Ik heb een tijdje deezer geprobeerd en toen dat ook gedaan. Was zo gebeurd.
Zodra mensen het echt gaan merken aan bijv. hun baan verliezen of dingen veel duurder worden, denk ik dat er zeker animo voor is. De andere dingen die je noemt zoals arbeidsomstandigheden en grondstoffen zijn verder van je bed. Daar geeft niemand echt om, anders liepen we allemaal wel met Fairphones (ik ook niet hoor).
Ik zie wel dat er steeds minder behoefte is aan 'handige neefjes' waar Tweakers altijd reclame mee maakte. Mensen willen alles nu zelf kunnen doen. Logisch ook want er wordt steeds meer vertrouwelijk spul in de cloud en telefoon enzo gezet. Maar niet elke leverancier heeft daar al goed op ingespeeld.
Ik heb een Europese SMTP relay nodig, zijn daar nog een aantal aan te raden?
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
Het enige wat mensen motiveert om te veranderen van product is prijs inderdaad.Llopigat schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:48:
[...]
Ik verwacht eigenlijk dat zodra de situatie langer duurt, de animo voor overstappen groter wordt. En aanbieders ook wel tools zullen gaan maken voor het overstappen. Zodat je gewoon met 1 druk op de knop alles kan importeren (nouja, na inlog enzo). Momenteel zijn er niet veel overstappers dus ik denk dat daarom niet zoveel gedaan is om dit te bemakkelijken.
Voor muziekdiensten als Spotify en Apple Music heb je zoiets al, daarmee kan je al je playlists over zetten van de een naar de andere. Ik heb een tijdje deezer geprobeerd en toen dat ook gedaan. Was zo gebeurd.
Zodra mensen het echt gaan merken aan bijv. hun baan verliezen of dingen veel duurder worden, denk ik dat er zeker animo voor is. De andere dingen die je noemt zoals arbeidsomstandigheden en grondstoffen zijn verder van je bed. Daar geeft niemand echt om, anders liepen we allemaal wel met Fairphones (ik ook niet hoor).
Ik zie wel dat er steeds minder behoefte is aan 'handige neefjes' waar Tweakers altijd reclame mee maakte. Mensen willen alles nu zelf kunnen doen. Logisch ook want er wordt steeds meer vertrouwelijk spul in de cloud en telefoon enzo gezet. Maar niet elke leverancier heeft daar al goed op ingespeeld.
Als je denkt dat Jan modaal dingen in de cloud heeft, heb ik nieuws voor je - die kijkt je wazig aan als je 'cloud' zegt. Dit is echt alleen iets voor de mensen met een technische achtergrond.
Sommigen leken maken gebruik van een iCloud omdat het in iOS zit ingebakken. Die gaan echt niet over op een andere cloud-service, laat staan een andere telefoon.
Niet alleen iCloud, velen hebben een Google account (al dan niet op basis van Android) en via Android gaat ook al veel / alles naar Google Drive. Of ze hebben een Office 365 / Microsoft 365 account en dan heb je ook gewoon gratis en voor niks opslag in OneDrive incl. dat (zo ongeveer?) standaard documenten in OneDrive worden opgeslagen i.p.v. gewoon lokaal.Fornoo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:00:
[...]
Het enige wat mensen motiveert om te veranderen van product is prijs inderdaad.
Als je denkt dat Jan modaal dingen in de cloud heeft, heb ik nieuws voor je - die kijkt je wazig aan als je 'cloud' zegt. Dit is echt alleen iets voor de mensen met een technische achtergrond.
Sommigen leken maken gebruik van een iCloud omdat het in iOS zit ingebakken. Die gaan echt niet over op een andere cloud-service, laat staan een andere telefoon.
Meh, ik ken genoeg leken die dropbox hebben bijvoorbeeld. Of alles op Google drive doen. Vooral jongere mensen (millennials, Gen Z), hebben alles met hun mobiel en weinig op met laptops. En zijn zich heel bewust van het risico van al je data in een makkelijk kwijt te raken apparaat op te slaan. Of ze het echt als 'cloud' zien denk ik niet maar ze maken er natuurlijk wel gebruik van. Ook zijn er veel die al hun foto's op insta ofzo zetten, ook dat is natuurlijk allemaal cloud.Fornoo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:00:
[...]
Sterker nog: Ik ken eigenlijk niemand meer behalve de echte techneuten die nog een lokale HDD of NAS hebben. Sommige appelaars misschien met een timemachine maar windows nodigt lang niet zo uit om te gaan backuppen (ze proberen eerder hun onedrive sync te promoten).
En dit is nog maar het begin van Trump natuurlijk. Ik denk dat de meeste mensen hem alleen maar meer gaan haten door zijn acties die hen raken. En dat het net zoiets wordt als milieuvriendelijk doen, net zoals zo'n energielabel. Ik denk echt dat Amerika op termijn heel veel handel kwijt gaat raken. Die handelsbalans wordt alleen maar slechter.
[ Voor 19% gewijzigd door Llopigat op 08-05-2025 20:41 ]
Ik persoonlijk zou nochtans zeer graag zien dat de Unie bij Apple afdwingt dat er ook alternatieven voor iCloud gebruikt kunnen worden. Natuurlijk kun je bestanden op een andere cloud opslaan maar ik denk dat mensen pas overstappen wanneer alles gesynchroniseerd wordt zoals dat met iCloud ook is.Fornoo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:00:
[...]
Ik gebruik op dit moment Jottacloud voor mijn foto's, en vind de zoekfunctie erg fijn werken. Ik ben alleen benieuwd of er andere diensten zijn die een soortgelijke mogelijkheid bieden.
Ik weet dat Ente dit heeft, maar dit is een US-based service.
Ik weet dat Ente dit heeft, maar dit is een US-based service.
https://github.com/element-hq/element-call
Dit is ook wel een mooie. Element, maar dan voor videobellen.
Dit is ook wel een mooie. Element, maar dan voor videobellen.
Dat zit wel Schnorr.
Zit met zo'n beetje m'n hele softwaresuite (Office / Business Central) in de cloud bij Microsoft.
Op zich altijd tevreden mee geweest, maar sinds de verkiezing van Trump werd dat toch een beetje ongemakkelijk. Want kan een bad-day van die idioot erin resulteren dat ik plots niet meer bij mijn data kan?
Was 2 weken geleden dan ook blij met de belofte van Microsoft dat ze de clouddiensten in Europa zouden beschermen tegen de strapatsen van Trump.
Door het nieuws van vandaag dat de hoofdaanklager van het ICC zijn Microsoft mail niet meer kan gebruiken door de sancties die de VS hebben opgelegd lijken dat echter loze woorden.
Ga nu toch maar eens verder kijken dan m'n neus lang is. Doemt echter al direct de eerste vraag op: in hoeverre zit je nog vast aan een contract met Microsoft? Richting het ICC plegen ze feitelijk contractbreuk door de toegezegde bescherming niet waar te maken. Kunnen andere bedrijven/partijen deze contractbreuk gebruiken om ook onder hun contracten met Microsoft uit te komen?
Om jezelf te beschermen zul je immers pro actief actie moeten ondernemen in plaats van rustig wachten op de dag dat je geen toegang meer hebt tot je gegevens.
Op zich altijd tevreden mee geweest, maar sinds de verkiezing van Trump werd dat toch een beetje ongemakkelijk. Want kan een bad-day van die idioot erin resulteren dat ik plots niet meer bij mijn data kan?
Was 2 weken geleden dan ook blij met de belofte van Microsoft dat ze de clouddiensten in Europa zouden beschermen tegen de strapatsen van Trump.
Door het nieuws van vandaag dat de hoofdaanklager van het ICC zijn Microsoft mail niet meer kan gebruiken door de sancties die de VS hebben opgelegd lijken dat echter loze woorden.
Ga nu toch maar eens verder kijken dan m'n neus lang is. Doemt echter al direct de eerste vraag op: in hoeverre zit je nog vast aan een contract met Microsoft? Richting het ICC plegen ze feitelijk contractbreuk door de toegezegde bescherming niet waar te maken. Kunnen andere bedrijven/partijen deze contractbreuk gebruiken om ook onder hun contracten met Microsoft uit te komen?
Om jezelf te beschermen zul je immers pro actief actie moeten ondernemen in plaats van rustig wachten op de dag dat je geen toegang meer hebt tot je gegevens.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Toen de berichten naar buiten kwamen dat Microsoft en ongetwijfeld anderen zomaar je account toegang afsluiten als je maar een foto erop hebt staan die niet door HUN beugel kunnen, was ik wel klaar met onversleuteld cloud opslag...Je zal maar een fotootje van iemand via de mail krijgen die niet door de beugel kan...Beter voorkomen dan genezen...alexbl69 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:00:
Misschien heb je wat aan de tip van @Mediacj over een alternatief voor Google Foto's:idef1x schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:21:
[...]
Toen de berichten naar buiten kwamen dat Microsoft en ongetwijfeld anderen zomaar je account toegang afsluiten als je maar een foto erop hebt staan die niet door HUN beugel kunnen, was ik wel klaar met onversleuteld cloud opslag...Je zal maar een fotootje van iemand via de mail krijgen die niet door de beugel kan...Beter voorkomen dan genezen...
Mediacj in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"
Nee heb ik niets aan, want ik heb gewoon een thuis servertje neergezet...als ik foto's wil delen doe ik het wel daarmee...Ik gebruik alleen cloudopslag voor mocht mijn huis eens worden leeggeroofd dan wel affikt oid...Spykie schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:57:
[...]
Misschien heb je wat aan de tip van @Mediacj over een alternatief voor Google Foto's:
Mediacj in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"
En ik encrypt alles voordat het de cloud op gaat (met restic: https://restic.net/)
Ik gebruik al een tijd lang Immich op mijn thuis servetje, werkt erg goed. Al hebben ze nog geen stable release, en backup ik voor de zekerheid nog mijn fotos naar google tot ze wel stable zijn, is het stabiel en performed het goed.
Maak je die backup dan naar een Object Store ofzoiets? Er zijn aardig wat Europese Object Store's zo te zien: https://european-alternat.../object-storage-providersidef1x schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:52:
[...]
Nee heb ik niets aan, want ik heb gewoon een thuis servertje neergezet...als ik foto's wil delen doe ik het wel daarmee...Ik gebruik alleen cloudopslag voor mocht mijn huis eens worden leeggeroofd dan wel affikt oid...
En ik encrypt alles voordat het de cloud op gaat (met restic: https://restic.net/)
Ik ben nog op zoek naar een betere backup voor onze foto's. Heb ze lokaal en op een Hosted Immich in de Deutsche Cloud, maar ik zou dealiter ook een file level backup inrichten met maandelijkse herstelpunten.
Nee gewoon naar een hetzner storage box van 5TB..via restic/sftp. https://www.hetzner.com/storage/storage-box/Spykie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:29:
[...]
Maak je die backup dan naar een Object Store ofzoiets? Er zijn aardig wat Europese Object Store's zo te zien: https://european-alternat.../object-storage-providers
Ik ben nog op zoek naar een betere backup voor onze foto's. Heb ze lokaal en op een Hosted Immich in de Deutsche Cloud, maar ik zou dealiter ook een file level backup inrichten met maandelijkse herstelpunten.
Object storage kwam bij mij duurder uit.
Ik heb wel eens wat te maken met PLC systemen die zaken aansturen en het lijkt er op dat veel van die dingen gewoon Windows draaien. In het kader van geopolitieke overwegingen vroeg ik mij af of er (Europese) PLC's zijn die native Linux draaien of een ander eigen OS. Ik kwam B&R en Bosch CtrlX tegen. Zijn hier mensen met ervaring in Industriële Automatisering die hier iets over kunnen zeggen? En zijn er Nederlandse bedrijven die hier mee overweg kunnen?
En zijn er nog andere dan die ik al gevonden had?
Ik kwam overigens ook deze reddit tegen waar nog wel wat te vinden ben nog wel benieuwd naar ervaringen van Tweakers!
Ik kwam overigens ook deze reddit tegen waar nog wel wat te vinden ben nog wel benieuwd naar ervaringen van Tweakers!
[ Voor 23% gewijzigd door evilution op 28-05-2025 16:33 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Volgens mij kan er nog een programma worden toegevoegd aan “alternatieven voor Creative Cloud”. DxO heeftalternatieve foto en videobewerkings programma’s en is volgens mij Frans.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
De bredere media aandacht naar alternatieven lijkt zo langzamerhand ook wat meer los te komen.
https://nos.nl/artikel/25...end-meelezen-is-makkelijk
En zelfs een video special:
https://nos.nl/op3/video/...n-we-van-amerikaanse-tech
https://nos.nl/artikel/25...end-meelezen-is-makkelijk
En zelfs een video special:
https://nos.nl/op3/video/...n-we-van-amerikaanse-tech
Gewoon Siemens toch?evilution schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 16:30:
Ik heb wel eens wat te maken met PLC systemen die zaken aansturen en het lijkt er op dat veel van die dingen gewoon Windows draaien. In het kader van geopolitieke overwegingen vroeg ik mij af of er (Europese) PLC's zijn die native Linux draaien of een ander eigen OS. Ik kwam B&R en Bosch CtrlX tegen. Zijn hier mensen met ervaring in Industriële Automatisering die hier iets over kunnen zeggen? En zijn er Nederlandse bedrijven die hier mee overweg kunnen?
Ik werk graag met een desktop email programma. Gebruik nu nog Outlook als onderdeel van MS365 van mijn werk. Sinds kort mogen we MS365 niet meer op privé computers zetten. Ben daarom aan het kijken voor een vervanger. Omdat ik een desktop programma fijn vindt werken ben ik rond aan het kijken voor een vervanging van Outlook.
Een aardige vervanger lijkt mij deze: eM Client. Gratis, maar dan maar met maximaal 2 email adressen. Voor meer adressen een betaalde versie van eM Client.
Van oorsprong Tsjechië.
Mensen die hier ervaring meehebben?
Een aardige vervanger lijkt mij deze: eM Client. Gratis, maar dan maar met maximaal 2 email adressen. Voor meer adressen een betaalde versie van eM Client.
Van oorsprong Tsjechië.
Al naar Thunderbird gekeken? Open Source van de Mozilla Foundation .. zo veel accounts als je maar wil ..TFZ61 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:10:
Ik werk graag met een desktop email programma. Gebruik nu nog Outlook als onderdeel van MS365 van mijn werk. Sinds kort mogen we MS365 niet meer op privé computers zetten. Ben daarom aan het kijken voor een vervanger. Omdat ik een desktop programma fijn vindt werken ben ik rond aan het kijken voor een vervanging van Outlook.
Van oorsprong Tsjechië.
Ziet er wel leuk uit maar is in zijn geheel geen alternatief voor Photoshop omdat het alleen voor grading en correctie is.stevens20 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 02:45:
Volgens mij kan er nog een programma worden toegevoegd aan “alternatieven voor Creative Cloud”. DxO heeftalternatieve foto en videobewerkings programma’s en is volgens mij Frans.
Dat is maar een relatief klein onderdeel van wat je met Photoshop kan doen. Het is meer een alternatief voor de vele, vele, vele varianten die al bestaan in de verschillende app stores.
Overigens is dat vaak ook precies het probleem bij het zoeken van een vervanger: aan sommige programma's is zo enorm lang gewerkt (en plugins overgekocht) dat je niet zomaar even in een paar jaar een alternatief kan neerzetten.
Dat zit wel Schnorr.
Zeker, maar ook grijs gebied zoals Firefox dat ook is.duvekot schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:46:
[...]
Al naar Thunderbird gekeken? Open Source van de Mozilla Foundation .. zo veel accounts als je maar wil ..
Het is dat ik een Chromebook gebruik .. anders had ik het ook gewoon gebruikt. Maar heel grijs vind ik het niet .. zeer licht grijs..TFZ61 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Zeker, maar ook grijs gebied zoals Firefox dat ook is.
Ik gebruik zelf ook al een tijd eM Client, ik vind het erg prettig werken! Spark wordt ook als erg prettig ervaren, kost wel wat:TFZ61 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:10:
Van oorsprong Tsjechië.
Ik heb er eerder een blog over geschreven:
https://hosting.nl/blog/a...k-top-3-e-mailprogrammas/
Top! Heb nu eM Client geïnstalleerd, werkt prettig en ziet er goed uit.Spykie schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:21:
[...]
Ik gebruik zelf ook al een tijd eM Client, ik vind het erg prettig werken! Spark wordt ook als erg prettig ervaren, kost wel wat:
Ik heb er eerder een blog over geschreven:
https://hosting.nl/blog/a...k-top-3-e-mailprogrammas/
Het is eigenlijk nog "***** lastig om voor sommige dingen een europees alternatief te vinden. Ik heb vandaag geprobeerd een europees serieus alternatief te vinden voor Microsoft Purview. Maar die zijn de afgelopen jaren allemaal opgekocht door USA bedrijven en vallen dus af
Cloud ☁️
Purview kan je ook niet los zien van Office 365. Dus aan 365 zit je sowieso vast. En daar zijn ook geen goede EU alternatieven voor (was dat maar zo...). Wat was je plan dan, wel O365 blijven gebruiken maar dan met een andere DLP erop?HKLM_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 19:49:
Het is eigenlijk nog "***** lastig om voor sommige dingen een europees alternatief te vinden. Ik heb vandaag geprobeerd een europees serieus alternatief te vinden voor Microsoft Purview. Maar die zijn de afgelopen jaren allemaal opgekocht door USA bedrijven en vallen dus af
[ Voor 6% gewijzigd door Llopigat op 09-06-2025 23:04 ]
Ik ken die client niet, maar ik moet zeggen: Als je werkgever blokkeert dat je MS365 op prive computers zet, dan zullen ze ook blokkeren dat je het met een third party client gebruikt via conditional access. Tenminste als ze verstand hebben van waar ze mee bezig zijn. Edit: Oh voor jou werkt het dus wel.. Kennelijk weten ze niet waar ze mee bezig zijnTFZ61 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:10:
Kan je niet de webversie gebruiken? Dat is sowieso niks anders dan de "nieuwe" outlook. Bij ons kan dat nog terwijl we de third party clients (en de officiele apps op prive PC's) al jaaaren geblokkeerd hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 09-06-2025 23:05 ]
Purview kan je wel los zien van Microsoft 365 net als dat je Exchange, Teams, SharePoint los kan zien met andere tools kan dit ook met Purview. Momenteel is er geen goed alternatief ben ik met je eens maar was toch eens benieuwd.Llopigat schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:01:
[...]
Purview kan je ook niet los zien van Office 365. Dus aan 365 zit je sowieso vast. En daar zijn ook geen goede EU alternatieven voor (was dat maar zo...). Wat was je plan dan, wel O365 blijven gebruiken maar dan met een andere DLP erop?
Cloud ☁️
Maar Exchange, Teams, Sharepoint zijn allemaal onderdelen van M365, dat bedoel ik.HKLM_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 06:51:
[...]
Purview kan je wel los zien van Microsoft 365 net als dat je Exchange, Teams, SharePoint los kan zien met andere tools kan dit ook met Purview. Momenteel is er geen goed alternatief ben ik met je eens maar was toch eens benieuwd.
Als je M365 de deur uit doet (want Amerikaans), heb je ook niks meer aan purview. En andersom: waarom zou je alleen Purview willen vervangen? Je zit hoe dan ook aan Amerika vast als je onderdelen van M365 gebruikt. En Purview is gewoon een viewer van de backend (Microsoft Graph). Zelfs als je een third party tool gebruikt zit je data nog steeds in de MS cloud.
Als het doel is om onafhankelijk te worden van Amerikaanse diensten dan heeft het alleen zin als je de hele M365 suite laat vallen.
[ Voor 24% gewijzigd door Llopigat op 10-06-2025 07:27 ]
Ik denk dat het om prive mail gaatLlopigat schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:04:
[...]
Ik ken die client niet, maar ik moet zeggen: Als je werkgever blokkeert dat je MS365 op prive computers zet, dan zullen ze ook blokkeren dat je het met een third party client gebruikt via conditional access. Tenminste als ze verstand hebben van waar ze mee bezig zijn. Edit: Oh voor jou werkt het dus wel.. Kennelijk weten ze niet waar ze mee bezig zijn
Kan je niet de webversie gebruiken? Dat is sowieso niks anders dan de "nieuwe" outlook. Bij ons kan dat nog terwijl we de third party clients (en de officiele apps op prive PC's) al jaaaren geblokkeerd hebben.
Dat kan natuurlijk prima in stukjes.Llopigat schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:25:
[...]
Als het doel is om onafhankelijk te worden van Amerikaanse diensten dan heeft het alleen zin als je de hele M365 suite laat vallen.
En zeggen dat er geen alternatieven voor 365 zijn, is natuurlijk een beetje een dooddoener. 365 omvat zo enorm veel Apps dat er inderdaad geen alternatief lijkt te zijn, terwijl gigantisch veel bedrijven maar een klein aantal Apps gebruiken waarvoor meestal een prima alternatief bestaat. Voor Mail, Office, Drive en Teams zijn prima alternatieven.
Dat is natuurlijk het hele idee van de suite. Dat je denkt dat er geen alternatieven zjin. Telecombedrijven bieden ook het liefste bundels en geven daar kortingen op, maar zodra je die bundels gebruikt heb je minder alternatieven of is het moeilijker om over te stappen.Spykie schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:16:
[...]
Dat kan natuurlijk prima in stukjes.
En zeggen dat er geen alternatieven voor 365 zijn, is natuurlijk een beetje een dooddoener. 365 omvat zo enorm veel Apps dat er inderdaad geen alternatief lijkt te zijn, terwijl gigantisch veel bedrijven maar een klein aantal Apps gebruiken waarvoor meestal een prima alternatief bestaat. Voor Mail, Office, Drive en Teams zijn prima alternatieven.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
https://www.volkskrant.nl...-regels-bepalen~bf5e9e37/
De kennis van die gemeenschap ligt voor het oprapen. Al dat zoeken naar alternatieve diensten, bijvoorbeeld, had helemaal niet zo vermoeiend hoeven zijn: na twee weken ontdek ik op het forum van techsite Tweakers een uitputtende lijst van niet-Amerikaanse tech. Die wijst me onder meer op OpenStreetMap, dat prima Google Maps kan vervangen, en Collabora Online, een alternatief voor Google Docs dat vele malen beter werkt dan Cryptpad – godzijdank.
Dank voor deze info. Ook ik had dat niet door, zeker omdat het oorspronkelijk dacht ik wel degelijk Indiaas was: Als ik het zo lees is Enpass in 2016 opgericht door Hemant Kumar en Vinod Kumar. Ik gebruik het zelf sinds 2017, en op het moment dat ik het begon met gebruiken heb dat uitgezocht, en toen werd het geadverteerd als een product van Sinew.io, wat al in 2006 was opgericht in Gurugram, India. Lijkt bevestig te worden door https://tracxn.com/d/comp...rs-and-board-of-directors en https://tracxn.com/d/comp...aBd0VH0#about-the-company, waar gemeld wordt dat de Amerikaanse evenknie Enpass Technologies INC in 2019 opgericht is.
Hoe dan ook, ik zou het waarderen als het wordt opgenomen in het overzicht als Amerikaans bedrijf (dus in het grijze of rode gebied), al is het om mij en andere mensen op het juiste been te zetten.
Voor mijn gevoel is Enpass grijs gebied omdat het erg goed mogelijk is om het self-hosted te gebruiken (zoals ik al ruim 8 jaar doe). Maar ik zou de keuze voor rood gebied ook snappen, omdat de default tegenwoordig cloud-hosted is. Ik zou dan wel noemen dat self-hosting mogelijk is.
Hoe dan ook, ik blijf het aanraden aan mensen die hun wachtwoorden niet in de cloud willen, en ook niet maandelijks geld willen betalen, maar wel alle features willen van een goede ww-manager. Werkt goed, maar is niet perfect. Wat nog vaak mis gaat is dat mijn (big-tech liefhebbende) gezinsleden met Android nog regelmatig hun wachtwoorden bij Google opslaan (fijn, Chrome), en dan Enpass de schuld geven dat het niet werkt.
Detoxen van de Big Tech is niet makkelijk, dus nogmaals dank voor dit overzicht. Zeker behulpzaam!
Nog meer redenen om over te gaan op Signal of een andere message app:
WhatsApp krijgt advertenties, ondanks eerdere belofte reclamevrij te blijven
Making WhatsApp free and more useful
En dit was het statement van WhatsApp in 2016 toen ze zeiden dat ze geen geld meer voor WhatsApp gingen vragen..WhatsApp krijgt advertenties in de app. In het tabblad met updates zullen niet langer alleen berichten van eigen contacten te zien zijn, maar ook reclames van bedrijven en organisaties. De advertenties zullen niet tussen de chatberichten verschijnen.
Dus over 9 jaar toch advertenties tussen je chats?January 18, 2016
Naturally, people might wonder how we plan to keep WhatsApp running without subscription fees and if today's announcement means we're introducing third-party ads. The answer is no.
Het geld moet ergens vandaan komen, dus ik sta er niet echt van te kijken dat er linksom of rechtsom afgerekend moet worden door de eindgebruiker. Het zou Meta sieren om een betaalde optie erbij te introduceren, net zoals ze dat met Instagram hebben gedaan.duvekot schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:31:
[...]
En dit was het statement van WhatsApp in 2016 toen ze zeiden dat ze geen geld meer voor WhatsApp gingen vragen..
[...]
Dus over 9 jaar toch advertenties tussen je chats?
In die blog van 9 jaar geleden lees je ook dat het hele 'WhatsApp for Business' een inkomstenbron moest vormen zodat het voor de normale eindgebruikers gratis zou blijven. Dat is kennelijk na 9 jaar niet gelukt.
Het zal de meute geen **** interesseren dat er nu reclame te zien is in WhatsApp, want diezelfde meute zit ook nog steeds op Instagram.
Have you tried turning it off and on again?
Balen, maar gelukkig zit het alleen tussen de status shit. Die bekijk ik toch nooitduvekot schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:31:
[...]
En dit was het statement van WhatsApp in 2016 toen ze zeiden dat ze geen geld meer voor WhatsApp gingen vragen..
Ik vind instant messaging nog het lastigste om een goed alternatief te vinden trouwens. Er zijn zat oplossingen maar die zijn allemaal gecompromitteerd.
- RCS: Van Google (Amerika) en de providers (die je niet kan vertrouwen, zie de SMS kosten die ze jaren hebben gerekend). Bovendien is het in de praktijk toch alleen Google en Apple die mensen gebruiken.
- Signal: Te Amerikaans en nog steeds hard gekoppeld aan je telefoonnummer. Geen third-party apps toegestaan. Geen federatie.
- Telegram: Qua afkomst prima (Russisch maar Durov is een vijand van Putin) maar geen end to end encryptie. Geen federatie. Geven sinds de arrestatie van Durov gebruikersdata aan overheden.
- Matrix: Willen mensen niet aan op de een of andere manier, ik snap het ook niet helemaal want lastig is het niet. Een account opzetten moet je zo ongeveer voor alles doen tegenwoordig.
- XMPP: Technisch erg ingewikkeld door een wirwar aan extensions
- Threema en andere oplossingen: Te klein en niche om groot genoeg voor het netwerkeffect te kunnen worden
[ Voor 53% gewijzigd door Llopigat op 16-06-2025 20:38 ]
Telegram valt sowieso af ...Llopigat schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:21:
[...]
Balen, maar gelukkig zit het alleen tussen de status shit. Die bekijk ik toch nooit
Ik vind instant messaging nog het lastigste om een goed alternatief te vinden trouwens. Er zijn zat oplossingen maar die zijn allemaal gecompromitteerd.
- RCS: Van Google (Amerika) en de providers (die je niet kan vertrouwen, zie de SMS kosten die ze jaren hebben gerekend). Bovendien is het in de praktijk toch alleen Google en Apple die mensen gebruiken.
- Signal: Te Amerikaans en nog steeds hard gekoppeld aan je telefoonnummer. Geen third-party apps toegestaan. Geen federatie.
- Telegram: Qua afkomst prima (Russisch maar Durov is een vijand van Putin) maar geen end to end encryptie. Geen federatie. Geven sinds de arrestatie van Durov gebruikersdata aan overheden.
- Matrix: Willen mensen niet aan op de een of andere manier, ik snap het ook niet helemaal want lastig is het niet. Een account opzetten moet je zo ongeveer voor alles doen tegenwoordig.
- XMPP: Technisch erg ingewikkeld door een wirwar aan extensions
- Threema en andere oplossingen: Te klein en niche om groot genoeg voor het netwerkeffect te kunnen worden
https://istories.media/en/stories/2025/06/10/telegram-fsb/
Oh ja dat wist ik nog niet. Inderdaad, dat is dus het probleem van geen e2e encryptieduvekot schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:40:
[...]
Telegram valt sowieso af ...
https://istories.media/en/stories/2025/06/10/telegram-fsb/
Conclusie: Jij bent minder waard dan je dacht.eheijnen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:01:
Jaaah maar je betaalt toch al met je gegevens...?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dat eerste vooral qua bedrijfsstructuur, want voor zover ik weet werken er Europeanen aan mee.Llopigat schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:21:
[...]
Qua koppeling met je telefoonnummer zijn er usernames (geen verborgen nummer) + Phone Number Privacy (verborgen nummer).
Dat zit wel Schnorr.
Zal wel met iets als "inflatie" onderbouwd worden dat gebruikrs hun gegevens moeten afstaan EN er geld bij moet....DevWouter schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 00:13:
[...]
Conclusie: Jij bent minder waard dan je dacht.
Wie du mir, so ich dir.
Heeft er iemand al een Europees alternatief gevonden voor een robotstofzuiger? Het liefst zou ik hem lokaal willen aansturen.
Helaas bevatten veel van deze "europese" apparaten een tuya chip en dus zit je alsnog met je data in China.
Heb al wel een opensource firmware project https://valetudo.cloud/ gevonden maar het lijkt dat deze op steeds minder apparaten werkt...
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Helaas bevatten veel van deze "europese" apparaten een tuya chip en dus zit je alsnog met je data in China.
Heb al wel een opensource firmware project https://valetudo.cloud/ gevonden maar het lijkt dat deze op steeds minder apparaten werkt...
Wellicht de stofzuigers van Miele en AEG? Die hebben ook hun eigen app die zover ik weet niet gebaseerd is op Tuya.BaseBoyNL schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:55:
Heeft er iemand al een Europees alternatief gevonden voor een robotstofzuiger? Het liefst zou ik hem lokaal willen aansturen.
Samsung zou je ook nog kunnen kijkenBaseBoyNL schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:55:
@BaseBoyNL Voordat je wat koopt goed kijken welke firmware er wordt gebruikt. Wij hebben ooit een Duitse Rowenta gekocht en die gebruikt Tuya met geen enkele optie tot lokale API of evt. EU gebaseerd. China bepaalt of mijn stofzuiger het doet en wat hij doet.... Die is dus ook aan vervanging toe.
Valetudo werkt als ik het goed begrepen heb maar op 2 merken (dreame en roborock) en dan nog op veel merken die eigenlijk de hardware van een van deze fabrikanten heeft. En binnen die twee merken zijn inderdaad lang niet alle modellen ondersteund, wat voornamelijk komt doordat een groot deel een te zwakke processor heeft.
Ik heb uiteindelijk een ondersteunde dreame gezocht en die twee weken zonder verbinding gebruikt (volgens instructies van valetudo om te controleren of er defecten zijn). Daarna een avond gezeten voor het rooten. Ik vind valetudo super werken, mijn robot zit in een apart vlan zonder internet verbinding en heeft het internet ook nooit "gezien". Als je technisch goed onderlegd bent (lees maar eens een rooting tutorial die) is valetudo zeker een van de beste opties om een stuk hardware te gebruiken wat niet aan het internet is verbonden.
Ik heb uiteindelijk een ondersteunde dreame gezocht en die twee weken zonder verbinding gebruikt (volgens instructies van valetudo om te controleren of er defecten zijn). Daarna een avond gezeten voor het rooten. Ik vind valetudo super werken, mijn robot zit in een apart vlan zonder internet verbinding en heeft het internet ook nooit "gezien". Als je technisch goed onderlegd bent (lees maar eens een rooting tutorial die) is valetudo zeker een van de beste opties om een stuk hardware te gebruiken wat niet aan het internet is verbonden.
Ik had mijn crash backup vanaf mijn Synology NAS sinds jaar en dag naar Azure lopen. De laatste tijd toch eens aan het denken geweest of ik dit wat meer Europees kan inregelen.
Uiteindelijk aan de hand van o.a. dit topic en de bekende European alternatives website gekozen voor Exoscale waarbij ik als datacenter voor Frankfurt gekozen heb.
Mijn NAS staat nu te spinnen om de initiële uploads naar de S3 buckets te doen.
Qua kosten kom ik naar verwachting 40% duurder uit. Voor een halve TB aan files heb je het dan over een paar tientjes per jaar. Dat is mij deze beweging wel waard.
Uiteindelijk aan de hand van o.a. dit topic en de bekende European alternatives website gekozen voor Exoscale waarbij ik als datacenter voor Frankfurt gekozen heb.
Qua kosten kom ik naar verwachting 40% duurder uit. Voor een halve TB aan files heb je het dan over een paar tientjes per jaar. Dat is mij deze beweging wel waard.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Exoscale object storage komt bij mij voor 5TB op een € 1204,50/jaar uit (0.00002750 *5000 *24*365)?? Lijkt me een beetje veel? Mijn Hetzner 5TB box is € 158,268/jaar. Irritante van object storage providers wat ik vind is dat ze extra vragen voor uitgaand verkeer, dus als je je backup eens restored als test (je hebt geen backup als je die niet test van tijd tot tijd), ben je bij Exoscale nog eens een €100 kwijt...Dat geneuzel heb je allemaal niet bij zo'n Hetzner storage box.Panzer_V schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:30:
Ik had mijn crash backup vanaf mijn Synology NAS sinds jaar en dag naar Azure lopen. De laatste tijd toch eens aan het denken geweest of ik dit wat meer Europees kan inregelen.
Voor mijn Qnap gebruik ik nu Internxt storage. Wel via een workaround op mijn desktop. Ik heb daar een Qsync folder gemaakt voor mijn belangrijkste data en die backup ik dagelijks richting Internxt. Rechtreeks vanaf mijn Qnap lukt mij nog niet. Zou via CLI mogelijk moeten zijn maar daar heb ik de kennis niet voor. Had daar een tijdje geleden een aanbieding van Internet gekocht voor 5TB lifetime (voor wat het waard is) voor €290,-
Ik heb zojuist de website van Hetzner bekeken. Ik haak volledig af op het feit dat ze ook datacenters in de USA hebben. Daarmee is er in mijn optiek geen verschil tussen een Microsoft met data opgeslagen in Ierland of Hetzner met data opgeslagen in Duitsland. Beide opereren aan beide zijdes van de plas.idef1x schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:40:
[...]
Exoscale object storage komt bij mij voor 5TB op een € 1204,50/jaar uit (0.00002750 *5000 *24*365)?? Lijkt me een beetje veel? Mijn Hetzner 5TB box is € 158,268/jaar. Irritante van object storage providers wat ik vind is dat ze extra vragen voor uitgaand verkeer, dus als je je backup eens restored als test (je hebt geen backup als je die niet test van tijd tot tijd), ben je bij Exoscale nog eens een €100 kwijt...Dat geneuzel heb je allemaal niet bij zo'n Hetzner storage box.
Met dat verschil dat Hetzner een Duits bedrijf is en Microsoft een Amerikaans bedrijf. Waardoor dus ook een totaal ander recht er op van toepassing is etc.Panzer_V schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:15:
[...]
Ik heb zojuist de website van Hetzner bekeken. Ik haak volledig af op het feit dat ze ook datacenters in de USA hebben. Daarmee is er in mijn optiek geen verschil tussen een Microsoft met data opgeslagen in Ierland of Hetzner met data opgeslagen in Duitsland. Beide opereren aan beide zijdes van de plas.
Maar uiteraard is het een eigen keuze en heeft ieder zijn eigen "mening" er over en dus ook eigen criteria. Als jij geen zaken wilt doen met bedrijven die ook actief zijn in Amerika is dat natuurlijk een eigen keuze die prima te maken is.
Totdat de US overheid fysiek de datacenters van Hetzner in de USA binnenloopt en vanuit daar zichzelf toegang verschaft tot het netwerk. Er zal vast links of rechts een wet zijn die dat mogelijk maakt voor bedrijven die in de US zitten, ook al staat het HQ daar niet.RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:18:
[...]
Met dat verschil dat Hetzner een Duits bedrijf is en Microsoft een Amerikaans bedrijf. Waardoor dus ook een totaal ander recht er op van toepassing is etc.
Maar uiteraard is het een eigen keuze en heeft ieder zijn eigen "mening" er over en dus ook eigen criteria. Als jij geen zaken wilt doen met bedrijven die ook actief zijn in Amerika is dat natuurlijk een eigen keuze die prima te maken is.
En mij gaat het er in deze casus nou net om die fysieke scheiding. Niet alleen de papieren "Het HQ staat in land xyz" verhaal. Iedereen zijn eigen keuzes dus.
Ik ken de infrastructuur niet van Hetzner maar misschien zijn de datacenters niet verbonden? Ben bang dat het heel lastig wordt een partij te vinden die niet of geen zaken doet met de andere kant van de plas. Ben benieuwd welke het zijn als die er zijn. Volg het graag.Panzer_V schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:23:
[...]
Totdat de US overheid fysiek de datacenters van Hetzner in de USA binnenloopt en vanuit daar zichzelf toegang verschaft tot het netwerk. Er zal vast links of rechts een wet zijn die dat mogelijk maakt voor bedrijven die in de US zitten, ook al staat het HQ daar niet.
En mij gaat het er in deze casus nou net om die fysieke scheiding. Niet alleen de papieren "Het HQ staat in land xyz" verhaal. Iedereen zijn eigen keuzes dus.
De partij Exoscale heb ik dus o.a. uitgekozen omdat ze alleen datacenters hebben in de EER. Dat voelt als een groot verschil met een wereldwijd opererend bedrijf.BaseBoyNL schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:46:
[...]
Ik ken de infrastructuur niet van Hetzner maar misschien zijn de datacenters niet verbonden? Ben bang dat het heel lastig wordt een partij te vinden die niet of geen zaken doet met de andere kant van de plas. Ben benieuwd welke het zijn als die er zijn. Volg het graag.
Enfin, de toekomst zal het uitwijzen....
En hoe kijk je er dan tegenaan dat de kans heel groot is dat er infrastructuur in de Europese datacenters staat van Amerikaanse makelij? Of is dat dan weer te ver gezocht?Panzer_V schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:15:
[...]
Ik heb zojuist de website van Hetzner bekeken. Ik haak volledig af op het feit dat ze ook datacenters in de USA hebben. Daarmee is er in mijn optiek geen verschil tussen een Microsoft met data opgeslagen in Ierland of Hetzner met data opgeslagen in Duitsland. Beide opereren aan beide zijdes van de plas.
Kleine correctie/nuance, Hetzner heeft geen datacenters in de VS, hun diensten daar gaan via een derde partij.Panzer_V schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:15:
[...]
Je kan daarom dus ook geen root servers afnemen daar.
[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 20-06-2025 14:31 ]
Voor mij is dat te ver gezocht. Heb niets tegen Amerika. Heb wat tegen de manier waarop de huidige regering van Amerika opereert.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:20:
[...]
En hoe kijk je er dan tegenaan dat de kans heel groot is dat er infrastructuur in de Europese datacenters staat van Amerikaanse makelij? Of is dat dan weer te ver gezocht?
Helder. En als ik het goed begrijp, zit het 'm dan meer in de keuze om zaken te doen met de huidige Amerikaanse regering (en daarmee te moeten voldoen aan wetgeving) dan in het gebruik van spullen van Amerikaanse makelij?Panzer_V schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:42:
[...]
Voor mij is dat te ver gezocht. Heb niets tegen Amerika. Heb wat tegen de manier waarop de huidige regering van Amerika opereert.
Zit wel wat in.
Heb nog een mooi alternatief voor emailhosting ==> hostnet.nl
Je moet dan wel een domeinnaam afnemen, maar vervolgens kan je er ook voor weinig email hosten. Alle servers etc. staan binnen Nederland.
Ikzelf ben met email en domeinnaam al jaren geleden overgestapt naar hun. (Niet dat dit nou zoveel zegt 🫣🤔)
Waarom staat deze niet in het begin overzicht erbij?
Je moet dan wel een domeinnaam afnemen, maar vervolgens kan je er ook voor weinig email hosten. Alle servers etc. staan binnen Nederland.
Ikzelf ben met email en domeinnaam al jaren geleden overgestapt naar hun. (Niet dat dit nou zoveel zegt 🫣🤔)
Idem voor mijn.host wat mij betreftPanzer_V schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:30:
Heb nog een mooi alternatief voor emailhosting ==> hostnet.nl
Hier staat een heel lijstje Nederlandse hosting providers: https://hostingvergelijke...sting-snelheidstest-2025/ .
Of specifiek voor e-mail hosting: https://www.webhosters.nl/vergelijken/email-hosting/
Ze hebben ook deze lijst, maar is niet volledig: https://www.webhosters.nl...n/onafhankelijke-hosting/
Bij interesse wil ik gerust een lijstje maken met 25 volledig Nederlandse e-mails hosting providers (NL owned, niet of wel data ook buiten EU).
Of specifiek voor e-mail hosting: https://www.webhosters.nl/vergelijken/email-hosting/
Ze hebben ook deze lijst, maar is niet volledig: https://www.webhosters.nl...n/onafhankelijke-hosting/
Bij interesse wil ik gerust een lijstje maken met 25 volledig Nederlandse e-mails hosting providers (NL owned, niet of wel data ook buiten EU).
[ Voor 17% gewijzigd door Spykie op 21-06-2025 08:22 ]
Ik heb dit en de andere toepasselijke topics flink gescrollt en gezocht, maar kan niet meer de gratis alternatieve route planner eigendom of kaatenleverancier van automerken, die ok 45Kmh optie had. Ikkan hem nergens meer terugvinden.
En Matrix kom ik niet meer gewoon op via Element.
Sleutelconfiguratie
Reset your identity through your account provider and then come back and click “Retry”.
Go to your account
Opnieuw proberen zie ik bij openen van programma op de laptop.
Dus hoe pak je dit aan, want ze beginnen gelijk over verdwijnende gegevens.
En Matrix kom ik niet meer gewoon op via Element.
Sleutelconfiguratie
Reset your identity through your account provider and then come back and click “Retry”.
Go to your account
Opnieuw proberen zie ik bij openen van programma op de laptop.
Dus hoe pak je dit aan, want ze beginnen gelijk over verdwijnende gegevens.
In OsmAnd kan je je voertuig details opgegeven (volgens mij ook per "profiel" als ik het goed gelezen heb) waarin je kan aangeven wat de minimum en maximum snelheid van het voertuig is (inclusief afmetingen) dus kan je daarin ook een 45kmph voertuig configureren.donaldk schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:45:
Ik heb dit en de andere toepasselijke topics flink gescrollt en gezocht, maar kan niet meer de gratis alternatieve route planner eigendom of kaatenleverancier van automerken, die ok 45Kmh optie had. Ikkan hem nergens meer terugvinden.
Ik had via hier dus een webversie gevonden, waarbij ik dus lekker rustig routes kan plannen thuis. Die vind ik nu niet meer. Helaas zijn de meeste maps toepassingen 'Apps', net als dat op ov9292.nl ook al jaren geen OV route meer kunt vinden.duvekot schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:28:
[...]
In OsmAnd kan je je voertuig details opgegeven (volgens mij ook per "profiel" als ik het goed gelezen heb) waarin je kan aangeven wat de minimum en maximum snelheid van het voertuig is (inclusief afmetingen) dus kan je daarin ook een 45kmph voertuig configureren.
OpenStreetMap heeft nog prima een web route planner:donaldk schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Ik had via hier dus een webversie gevonden, waarbij ik dus lekker rustig routes kan plannen thuis. Die vind ik nu niet meer.
Lopen van de Dam naar Vondelpark
En ook dat werkt gewoon ..Helaas zijn de meeste maps toepassingen 'Apps', net als dat op ov9292.nl ook al jaren geen OV route meer kunt vinden.
Met het OV van de Dam naar Vondelpark
Die toont enkel routes waar je niet mag rijden, net als Google maps, maar die heeft ten minste nog streetview, waardoor je met extra werk kunt zien of je er mag rijden volgens borden.
Open Street Map data heeft OOK de borden als die beschikbaar zijn in openbare data in bijvoorbeeld Nederland ... Of als iemand het toe gevoegd heeft in de Open Street Map data set. Dus als je een bord tegenkomt waar van je merkt dat het niet in de Open Street Map staat . Kan je dat ook zelf toevoegen.donaldk schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:50:
Die toont enkel routes waar je niet mag rijden, net als Google maps, maar die heeft ten minste nog streetview, waardoor je met extra werk kunt zien of je er mag rijden volgens borden.
Het was zelfs zo dat minikaart.nl is overgestapt naar Open Street Map omdat de kwaliteit zo veel beter was dan Here .. wat ze eerst gebruikte.
Here was het. Ik had Here al eerder bekeken, maar als je eerst kijkt/invoert zie je de brommer optie icoontje niet. Pas toen ik zojuist even een proef vertrek en bestemming opgaf kwamen de icoontjes wel in beeld. Zo te zien klopt deze route, is redelijk eenvoudige die ik een maand geleden ook heb gebromd.
Ik vond op tweaker nieuwsbericht over verkoop door Nokai aan Duitse automerken, dus dacht dat moet hem dan toch zijn en probeerde het dus nog eens. En het klopte.
Ze noemen het Mototrfiets, maar voor 15,5 km is het 21 minuten, dus eerder 45 kmh als richtlijn.
Ik vond op tweaker nieuwsbericht over verkoop door Nokai aan Duitse automerken, dus dacht dat moet hem dan toch zijn en probeerde het dus nog eens. En het klopte.
Ze noemen het Mototrfiets, maar voor 15,5 km is het 21 minuten, dus eerder 45 kmh als richtlijn.
[ Voor 30% gewijzigd door donaldk op 26-06-2025 14:13 ]
Pas op, hij laat je wel de snelweg op draaien af en toe. Of andere wegen waar je met een brommer niet kan/mag rijden. Het is dus echt een motorfiets optie. Het verschil is dat hij anders om gaat met verkeer, en wat meer binnendoor prioriteert.donaldk schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:08:
Here was het. Ik had Here al eerder bekeken, maar als je eerst kijkt/invoert zie je de brommer optie icoontje niet. Pas toen ik zojuist even een proef vertrek en bestemming opgaf kwamen de icoontjes wel in beeld. Zo te zien klopt deze route, is redelijk eenvoudige die ik een maand geleden ook heb gebromd.
Bij de route options kun je maximum snelheid instellen en vermijden van snelwegen. Dus dan kun je er een echte/betere brommernavigatie van maken.
Ik merk dat Here Wego nog veel plekken niet kent, of niet precies. Verschilt een beetje per land hoe accuraat het is. Ben een trouwe gebruiker van de verbeter-optie inmiddels
@TheZeroorez Ja, ik had dat vermoeden ook. Ik gebruik de website, dus ik rijd niet blind op linksaf, rechtsaf aanwijzingen app. Ik bepaal route en schrijf desnoods herkennningspunt of kritische navigatiepunten op. Doe ik ook met google maps. Daar bij twijfel streetview naar kruispunt zettende.
https://maps.openrouteservice.org/ op basis van openstreetview kaarten/informatie laat echt erg duidelijk zien dat je met een L06 helemaal nergens mag rijden, waar er nog een (hulpmotor)rijwiel pad naast de Provinciale weg ligt, is die overal C9, dus kun helemaal niet van de ene plaats naar het andere grote dorp komen met een brommobiel. Kaart staat echt vol C9 bord icoontjes. Richting Hoofddorp is het bijvoorbeeld helemaal geweldig geregeld. Was eerst een parallelweg, maar die is deels vervangen door een (Brom)fietspad... Zag ik onlangs.
https://maps.openrouteservice.org/ op basis van openstreetview kaarten/informatie laat echt erg duidelijk zien dat je met een L06 helemaal nergens mag rijden, waar er nog een (hulpmotor)rijwiel pad naast de Provinciale weg ligt, is die overal C9, dus kun helemaal niet van de ene plaats naar het andere grote dorp komen met een brommobiel. Kaart staat echt vol C9 bord icoontjes. Richting Hoofddorp is het bijvoorbeeld helemaal geweldig geregeld. Was eerst een parallelweg, maar die is deels vervangen door een (Brom)fietspad... Zag ik onlangs.
Maar dat is niet echt een alternatief voor normale eindgebruikers zonder een extra laagje erbovenop, toch?pastafan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:12:
Suggestie om een categorie Virtualisatie software toe te voegen, met hierin o.a;
Qemu (open source)
Voor het meeste commerciële spul is wel een open variant te vinden die alleen als cli-tool werkt of op een andere basismanier beschikbaar is. Het is juist de aansturing waar je vervangers voor moet hebben.
Dat zit wel Schnorr.
Zijn er "normale eindgebruikers" die virtualisatie gebruiken? Volgens mij is dat toch een behoorlijk niche toepassing van computersoftware. Misschien dat er "eindgebruikers" zijn die oude MS-DOS spelletjes willen spelen, maar juist bij die groep zou ik verwachten dat ze niet meteen terugschrikken van een CLI-tool.Stukfruit schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:23:
Maar dat is niet echt een alternatief voor normale eindgebruikers zonder een extra laagje erbovenop, toch?
Voor het meeste commerciële spul is wel een open variant te vinden die alleen als cli-tool werkt of op een andere basismanier beschikbaar is. Het is juist de aansturing waar je vervangers voor moet hebben.
Vaardigheid is een continuüm. Ik ben zeker geen normale gebruiker, maar heb mij Home Assistant op een VM alleen werkend gekregen dankzij een how-to. Daar wil io zo veel mee zeggen als: ik ben wel handig, misschien een wannab tweaker, maar zonder opleiding of IT baan is het gewoon gehobby waarvoor het ook niet té ingewikkeld moet worden.CVTTPD2DQ schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Zijn er "normale eindgebruikers" die virtualisatie gebruiken? Volgens mij is dat toch een behoorlijk niche toepassing van computersoftware.
Ik besef me dat dit niet gaat over alternatieven zelf, maar raakt wel het punt: de alternatieven zijn lang niet altijd op de massa gericht.
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Tja, wat is de massa dan? Er zullen genoeg mensen zijn die hetzelfde zeggen over Home Assistant; dat het een leuk hobbyproject voor nerds is, maar geen geloofwaardig alternatief voor Apple HomeKit of Google Home.theredspecial schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:02:
Ik besef me dat dit niet gaat over alternatieven zelf, maar raakt wel het punt: de alternatieven zijn lang niet altijd op de massa gericht.
Er is altijd wel een (al dan niet theoretische) gebruiker te bedenken die geen tijd/zin heeft om te leren omgaan met een product dat nét iets anders werkt.
Je ziet nu dat zelfs een product dat bijna 1:1 WhatsApp kopieert (Signal) door veel mensen wordt afgeserveerd omdat het "te moeilijk"/"onhandig"/etc is.
"gebruiksgemak" is in dit soort discussies meestal code voor iets anders, namelijk dat men redelijk weinig waarde hecht aan het vermeende voordeel (openheid/niet-Amerikaansheid) van de alternatieve oplossing.
Aan het andere uiterste ken ik ook mensen die zonder al te veel opleiding of voorkennis zichzelf hadden geleerd hoe ze software van source konden compileren; in hun geval was de intrinsieke motivatie zo enorm groot dat ze allerlei bizarre usability hobbels konden overwinnen.
Veel mensen vallen hopelijk ergens in het midden tussen die extremen, maar voor mezelf heb ik me voorgenomen geen aandacht meer te besteden aan groep #1. Die wíllen gewoon niet, en als je hun problemen voor ze oplost verzinnen ze onmiddelijk iets anders.
In hoeverre richt Qemu zich uberhaupt op "eindgebruikers"? Is Qemu niet meer de onderliggende laag voor andere "oplossingen"? Proxmox gebruikt voor de VMs bv Qemu + KVM. Maar daar merk je als gebruiker niks van (in ieder geval niet zolang je alleen de Proxmox web UI gebruikt, en dat lijkt me juist een reden om voor Proxmox te gaan i.p.v. home grown).
En niet perse daarmee in lijn met "voor de massa". Maar Home Assistant is wel een "eind product". Home Assistant is niet de onderliggende technologie voor een systeem op een hoger niveau. In die vergelijking zou je eerder moeten kijken naar bv een Zigbee2mqtt of ZWave JS. Dat zijn vrij specifieke software pakketten die je vaak combineert met een Home Assistant / Domoticz / ... en zelfstandig niet echt een functie hebben maar in het grote geheel ("aansturen (van)uit Home Assistant" etc) wel degelijk een functie hebben. De vraag is vervolgens alleen hoe veel eindgebruikers er echt mee in aanraking komen (de Qemu CLI gebruiken of de Zigbee2mqtt web UI gebruiken. I.p.v. dus iets als Proxmox of een ander softwarepakket dat Qemu gebruikt of Home Assistant waarin alle Zigbee apparaten ook zichtbaar en te configureren zijn (waarbij onder water Home Assistant die taken door Zigbee2mqtt laat doen)).
En niet perse daarmee in lijn met "voor de massa". Maar Home Assistant is wel een "eind product". Home Assistant is niet de onderliggende technologie voor een systeem op een hoger niveau. In die vergelijking zou je eerder moeten kijken naar bv een Zigbee2mqtt of ZWave JS. Dat zijn vrij specifieke software pakketten die je vaak combineert met een Home Assistant / Domoticz / ... en zelfstandig niet echt een functie hebben maar in het grote geheel ("aansturen (van)uit Home Assistant" etc) wel degelijk een functie hebben. De vraag is vervolgens alleen hoe veel eindgebruikers er echt mee in aanraking komen (de Qemu CLI gebruiken of de Zigbee2mqtt web UI gebruiken. I.p.v. dus iets als Proxmox of een ander softwarepakket dat Qemu gebruikt of Home Assistant waarin alle Zigbee apparaten ook zichtbaar en te configureren zijn (waarbij onder water Home Assistant die taken door Zigbee2mqtt laat doen)).
It's turtles (eindproducten) all the way down ...RobertMe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:03:
En niet perse daarmee in lijn met "voor de massa". Maar Home Assistant is wel een "eind product". Home Assistant is niet de onderliggende technologie voor een systeem op een hoger niveau.
Misschien ook de moeite waard om toe te voegen aan de categorie hoofdtelefoons:
True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!
Europese cloud
Ik ben voor een partij aan het kijken naar een alternatief voor de bekende Amerikaanse cloud.We hebben twee clouds bekeken en ik ben niet zo onder de indruk.
Open Telekom Cloud
We hebben eens gespeeld met Open Telekom Cloud. Dat hele platform voelt als een half-functionerend samenraapsel van 25 jaar aan legacy cruft. Niet-werkende links, internal server errors als je rechten uitdeelt.
De terraform code werkt en je kunt werkende infrastructuur opspinnen, maar die portal omgeving geeft nul vertrouwen voor de lange-termijn.
Om eerlijk te zijn voelt die Open Telekom Cloud console als een security-disaster waiting to happen. Volgens mij zijn de Russen en Chinezen daar al jaren binnen. Alle claims over security certificaten die ze hebben ten spijt.
Bij OTK spreken ze over regions en availability zones, zoals bij AWS, maar laat je niet in de luren leggen.
Een Region bij OTK is één datacenter en een Availability zone is slechts een stukje datacenter met gescheiden power en netwerk uplink. Bij AWS is een region ook een regio en een availability zone is een separaat datacenter in die regio.
OVH
De portal ziet er een stuk beter uit dan OTK. Maar als je infrastructuur wilt automatiseren dan is er een mengeling van OVH Cloud API terraform en Open Stack API terraform. Ik ben zelf eerst met terraform de OVH Cloud API gaan gebruiken. Dan blijkt dat er gewoon een terraform module 'stuk' is en dat is dan al een half jaar zo, geen fix. Ik moet een - in mijn ogen - lelijke work-around vinden in een github issue om verder te kunnen. Geen waarschuwing in de documentatie.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met Europese cloud providers. Ik hoop eigenlijk op positievere ervaringen, zodat we misschien een partij kunnen vinden waar we wel op durven te bouwen. Maar minder positieve ervaringen zijn ook prima. Misschien is dit onderwerp ook een eigen topic waard. Weet niet of daar echt animo voor is.
Heb je al eens naar Scaleway gekeken? Ik ben daar wel gecharmeerd van. Al zit ik niet zwaar in de cloud (vooral niet orchestration, daar doe ik niks mee). Maar het voelt veel betrouwbaarder dan de OVH cowboys in elk geval. API's hebben ze in elk geval wel.Q schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:04:Europese cloud
Ik ben voor een partij aan het kijken naar een alternatief voor de bekende Amerikaanse cloud.
We hebben twee clouds bekeken en ik ben niet zo onder de indruk.
[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 09-07-2025 16:10 ]
Die hebben we om - voor dit topic niet relevante - redenen (puur onze eigen criteria) niet meegenomen.Llopigat schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:09:
[...]
Heb je al eens naar Scaleway gekeken? Ik ben daar wel gecharmeerd van. Al zit ik niet zwaar in de cloud (vooral niet orchestration, daar doe ik niks mee). Maar het voelt veel betrouwbaarder dan de OVH cowboys in elk geval. API's hebben ze in elk geval wel.
Dus daar hebben we geen ervaring mee / kennis van.
Ik zie net wel dat ze net als Uplcoud achter cloudflare zitten. Leuk dat je jezelf EU cloud noemt. Maar ik beschouw iedere byte door cloudflare heen als compromised. Ook al zullen cloud service zelf niet achter cloudflare zitten. OTK en OVH zitten niet achter cloudflare zover ik kan zien.
Ik vind persoonlijk - en daar voldoen deze clouds wel aan - dat een échte cloud (voldoende) Terraform support heeft om infrastructuur declaratief in te richten en aan te maken. Een requirement dat misschien goed is om expliciet te benoemen.
[ Voor 12% gewijzigd door Q op 09-07-2025 16:27 ]
Ja scaleway heeft juist een ruime API voor declaratieve management, ik gebruik die alleen zelf niet. Dat ze achter cloudflare zitten zie ik zelf niet terug, alle IP's die ik van ze heb komen rechtstreeks uit in hun datacenters. Maar ik gebruik alleen compute en een beetje S3 (glacier) voor backups. Misschien is hun CDN en S3 (het IP daarvan zie ik niet eens) dat wel, dat is inderdaad een stuk minder voor EU onafhankelijkheid dan.Q schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:25:
[...]
Die hebben we om - voor dit topic niet relevante - redenen (puur onze eigen criteria) niet meegenomen.
Dus daar hebben we geen ervaring mee / kennis van.
Ik zie net wel dat ze net als Uplcoud achter cloudflare zitten. Leuk dat je jezelf EU cloud noemt. Maar ik beschouw iedere byte door cloudflare heen als compromised. Ook al zullen cloud service zelf niet achter cloudflare zitten. OTK en OVH zitten niet achter cloudflare zover ik kan zien.
Ik vind persoonlijk - en daar voldoen deze clouds wel aan - dat een échte cloud (voldoende) Terraform support heeft om infrastructuur declaratief in te richten en aan te maken. Een requirement dat misschien goed is om expliciet te benoemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 09-07-2025 16:37 ]
Misschien ben ik de simpel maar ik zie dit en ik ben klaar.
code:
1
2
3
4
5
| ;; ANSWER SECTION: www.scaleway.com. 584 IN CNAME www.scaleway.com.cdn.cloudflare.net. www.scaleway.com.cdn.cloudflare.net. 284 IN A 172.67.8.213 www.scaleway.com.cdn.cloudflare.net. 284 IN A 104.22.20.81 www.scaleway.com.cdn.cloudflare.net. 284 IN A 104.22.21.81 |
Hi Q,Q schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:04:Europese cloud
Ik ben voor een partij aan het kijken naar een alternatief voor de bekende Amerikaanse cloud.
Open Telekom Cloud
We hebben eens gespeeld met Open Telekom Cloud. Dat hele platform voelt als een half-functionerend samenraapsel van 25 jaar aan legacy cruft. Niet-werkende links, internal server errors als je rechten uitdeelt.
De terraform code werkt en je kunt werkende infrastructuur opspinnen, maar die portal omgeving geeft nul vertrouwen voor de lange-termijn.
Om eerlijk te zijn voelt die Open Telekom Cloud console als een security-disaster waiting to happen. Volgens mij zijn de Russen en Chinezen daar al jaren binnen. Alle claims over security certificaten die ze hebben ten spijt.
Bij OTK spreken ze over regions en availability zones, zoals bij AWS, maar laat je niet in de luren leggen.
Een Region bij OTK is één datacenter en een Availability zone is slechts een stukje datacenter met gescheiden power en netwerk uplink. Bij AWS is een region ook een regio en een availability zone is een separaat datacenter in die regio.
OVH
De portal ziet er een stuk beter uit dan OTK. Maar als je infrastructuur wilt automatiseren dan is er een mengeling van OVH Cloud API terraform en Open Stack API terraform. Ik ben zelf eerst met terraform de OVH Cloud API gaan gebruiken. Dan blijkt dat er gewoon een terraform module 'stuk' is en dat is dan al een half jaar zo, geen fix. Ik moet een - in mijn ogen - lelijke work-around vinden in een github issue om verder te kunnen. Geen waarschuwing in de documentatie.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met Europese cloud providers. Ik hoop eigenlijk op positievere ervaringen, zodat we misschien een partij kunnen vinden waar we wel op durven te bouwen. Maar minder positieve ervaringen zijn ook prima. Misschien is dit onderwerp ook een eigen topic waard. Weet niet of daar echt animo voor is.
Naar welke services ben je zoals op zoek?
Wellicht voldoet https://cyso.cloud (formerly known as Fuga) aan jullie eisen?
Ze bieden: Compute, Kubernetes, Object Store, Volume Store, Volume Backups, Load Balancers en DNS aan. Ik weet dat DBaas en IDaas goed onderweg zijn.
Ik help je graag aan een kortingscode als je even wilt testen.
Disclaimer: Ik werk voor een zuster bedrijf van Cyso Cloud
[ Voor 3% gewijzigd door Spykie op 10-07-2025 12:13 ]
Dag @Spykie bedankt voor de transparantie en het aanbod maar voor nu is dat even niet nodig.
Ik krijg altijd het idee dat zodra er over cloud en compute service wordt gesproken je gelijk 2x zo duur uit bent als bij een VPS. Neem de small entry van Cyso hierboven genoemd...17,50/maand vergelijkbaar (mi.i) met een Hetzner VPS (CX32) voor ongeveer de helft? Enig idee waarom men toch voor compute gaat? Alleen betere orchestration mogelijkheden dan aan een API van de VPS boer vast te zitten?
disclaimer: heb totaal geen verstand van cloud, maar alles wat niet on-prem is zie ik als cloud ;-)
disclaimer: heb totaal geen verstand van cloud, maar alles wat niet on-prem is zie ik als cloud ;-)
Het businessmodel van de cloud leunt ook een beetje op het soort dienst dat men aanbiedt. Een voorbeeld:idef1x schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:05:
Ik krijg altijd het idee dat zodra er over cloud en compute service wordt gesproken je gelijk 2x zo duur uit bent als bij een VPS. Neem de small entry van Cyso hierboven genoemd...17,50/maand vergelijkbaar (mi.i) met een Hetzner VPS (CX32) voor ongeveer de helft? Enig idee waarom men toch voor compute gaat? Alleen betere orchestration mogelijkheden dan aan een API van de VPS boer vast te zitten?
In cloudterminologie noem je compute vaak Infrastructure-as-a-Service (IaaS). Op dat niveau beheer je zelfstandig een groot deel van de infrastructuur en het besturingssysteem. Je hebt veel controle, maar dat brengt ook een prijs met zich mee in de vorm van een hogere beheerslast. Dit is de minst aantrekkelijke optie voor alle partijen, want dit trucje kan je ook zelf in het eigen datacenter.
Een cloudprovider heeft natuurlijk ook als doel om (veel) geld te verdienen. Daarom vind je vaak ook Platform-as-a-Service (PaaS)-diensten, zoals Kubernetes. De cloudprovider biedt je dit platform aan, maar de onderliggende infrastructuur beheer je niet. En dan is er nog Software-as-a-Service (SaaS), waarbij je alleen de inrichting van het product hoeft te configureren.
Nou, goed verhaal, maar waarom is IaaS dan zo duur? Het mes snijdt aan twee kanten. De cloudprovider wil je een optimale omgeving bieden die eenvoudig te beheren is en lage kosten met zich meebrengt. Je creëert namelijk schaalvoordeel doordat alle afnemers hetzelfde platform gebruiken.
De andere kant van het verhaal is dat je diensten gaat afnemen die door die leverancier zijn ontwikkeld, waardoor je (een soort van) vendor lock-in krijgt. Al is het niet zo dat je er nooit meer vanaf komt.
Alles bij elkaar mag je best concluderen dat IaaS-diensten voor de cloudprovider niet interessant zijn en (vaak) alleen gepitcht worden als migratiepad naar de cloud. Zij zien graag dat je transformeert naar PaaS- of SaaS-diensten.
Dank voor je heldere uitleg. Dus eigenlijk betaal je meer om zelf een vendor lock-in te creeeren.
Nou ja dat moet ieder voor zichzelf dan bepalen of ze dat willen.
Nou, voor IaaS betaal je dus meer, en voor PaaS/SaaS minder. Het kan daarom interessant zijn om bepaalde zaken uit te besteden aan de cloudprovider. De redenen daarvoor lopen uiteen, maar dat gaat nu wat offtopic.idef1x schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:03:
Dank voor je heldere uitleg. Dus eigenlijk betaal je meer om zelf een vendor lock-in te creeeren.
Een vendor lock-in is niet per definitie een probleem. De term heeft van nature een negatieve lading, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als je een ERP-systeem koopt dat alleen on-premises op Windows Server 2019 draait, en je integreert daar vervolgens al je bedrijfsprocessen mee, dan heb je in feite hetzelfde resultaat. Je ontkomt daar simpelweg niet aan en is geen specifiek probleem voor cloud.
Een voordeel van de cloud vind ik bijvoorbeeld dat ze vaak een goede API en automatiseringsmogelijkheden bieden. Als een cloudprovider op een gegeven moment de prijzen met 300% verhoogt, dan heb je in elk geval de middelen om je data grotendeels via die automatiseringsroute weg te halen.
Ik ben niet voor/tegen cloud maar ook niet voor/tegen on-premises. Als je slim kiest dan is er een hele hoop mogelijk!
Dit topic gaat misschien weer wat nieuw leven krijgen...
https://www.nu.nl/algemee...procent-per-augustus.html
Trump kondigt importheffing voor EU aan: 30 procent per augustus
De Verenigde Staten willen de import van goederen uit de Europese Unie belasten met een heffing van 30 procent. Dat zal per 1 augustus gebeuren. De heffing is hoger dan het tarief van 20 procent dat in april werd aangekondigd.
https://www.nu.nl/algemee...procent-per-augustus.html
Trump kondigt importheffing voor EU aan: 30 procent per augustus
De Verenigde Staten willen de import van goederen uit de Europese Unie belasten met een heffing van 30 procent. Dat zal per 1 augustus gebeuren. De heffing is hoger dan het tarief van 20 procent dat in april werd aangekondigd.
Zelf ben ik goed te spreken over NextCloud (waarmee ik op mijn online opslag in kan loggen (gekoppeld aan een eigen domeinnaam). Misschien qua kosten niet voor iedereen even aantrekkelijk, maar wellicht zijn er meer hosting providers met Nederlandse of in elk geval Europese servers met vergelijkbare diensten.Q schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:04:Europese cloud
Open Telekom Cloud
OVH
Nextcloud is een heel ander iets dan waar ik het over heb. Ik heb het over cloud providers zoals AWS, Azure en GCP maar dan Europees. Laat je niet verwarren door “cloud” in de naam Nextcloud, Nextcloud is veel meer een self-hosted Google docs.Peer_76 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:56:
[...]
Zelf ben ik goed te spreken over NextCloud (waarmee ik op mijn online opslag in kan loggen (gekoppeld aan een eigen domeinnaam). Misschien qua kosten niet voor iedereen even aantrekkelijk, maar wellicht zijn er meer hosting providers met Nederlandse of in elk geval Europese servers met vergelijkbare diensten.
Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.