Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:21
Is een backup naar Hetzner storage box een optie? Aanzienlijk goedkoper én in Duitsland. Zoals deze user.

[ Voor 35% gewijzigd door Mawlana op 20-06-2025 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:33
Panzer_V schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:30:
Ik had mijn crash backup vanaf mijn Synology NAS sinds jaar en dag naar Azure lopen. De laatste tijd toch eens aan het denken geweest of ik dit wat meer Europees kan inregelen.

Uiteindelijk aan de hand van o.a. dit topic en de bekende European alternatives website gekozen voor Exoscale waarbij ik als datacenter voor Frankfurt gekozen heb.

Mijn NAS staat nu te spinnen om de initiële uploads naar de S3 buckets te doen.

Qua kosten kom ik naar verwachting 40% duurder uit. Voor een halve TB aan files heb je het dan over een paar tientjes per jaar. Dat is mij deze beweging wel waard.
Exoscale object storage komt bij mij voor 5TB op een € 1204,50/jaar uit (0.00002750 *5000 *24*365)?? Lijkt me een beetje veel? Mijn Hetzner 5TB box is € 158,268/jaar. Irritante van object storage providers wat ik vind is dat ze extra vragen voor uitgaand verkeer, dus als je je backup eens restored als test (je hebt geen backup als je die niet test van tijd tot tijd), ben je bij Exoscale nog eens een €100 kwijt...Dat geneuzel heb je allemaal niet bij zo'n Hetzner storage box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:13

KL643

beeldaandemuur

Voor mijn Qnap gebruik ik nu Internxt storage. Wel via een workaround op mijn desktop. Ik heb daar een Qsync folder gemaakt voor mijn belangrijkste data en die backup ik dagelijks richting Internxt. Rechtreeks vanaf mijn Qnap lukt mij nog niet. Zou via CLI mogelijk moeten zijn maar daar heb ik de kennis niet voor. Had daar een tijdje geleden een aanbieding van Internet gekocht voor 5TB lifetime (voor wat het waard is) voor €290,-

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:57
idef1x schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:40:
[...]

Exoscale object storage komt bij mij voor 5TB op een € 1204,50/jaar uit (0.00002750 *5000 *24*365)?? Lijkt me een beetje veel? Mijn Hetzner 5TB box is € 158,268/jaar. Irritante van object storage providers wat ik vind is dat ze extra vragen voor uitgaand verkeer, dus als je je backup eens restored als test (je hebt geen backup als je die niet test van tijd tot tijd), ben je bij Exoscale nog eens een €100 kwijt...Dat geneuzel heb je allemaal niet bij zo'n Hetzner storage box.
Ik heb zojuist de website van Hetzner bekeken. Ik haak volledig af op het feit dat ze ook datacenters in de USA hebben. Daarmee is er in mijn optiek geen verschil tussen een Microsoft met data opgeslagen in Ierland of Hetzner met data opgeslagen in Duitsland. Beide opereren aan beide zijdes van de plas.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Panzer_V schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:15:
[...]

Ik heb zojuist de website van Hetzner bekeken. Ik haak volledig af op het feit dat ze ook datacenters in de USA hebben. Daarmee is er in mijn optiek geen verschil tussen een Microsoft met data opgeslagen in Ierland of Hetzner met data opgeslagen in Duitsland. Beide opereren aan beide zijdes van de plas.
Met dat verschil dat Hetzner een Duits bedrijf is en Microsoft een Amerikaans bedrijf. Waardoor dus ook een totaal ander recht er op van toepassing is etc.

Maar uiteraard is het een eigen keuze en heeft ieder zijn eigen "mening" er over en dus ook eigen criteria. Als jij geen zaken wilt doen met bedrijven die ook actief zijn in Amerika is dat natuurlijk een eigen keuze die prima te maken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
RobertMe schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:18:
[...]

Met dat verschil dat Hetzner een Duits bedrijf is en Microsoft een Amerikaans bedrijf. Waardoor dus ook een totaal ander recht er op van toepassing is etc.

Maar uiteraard is het een eigen keuze en heeft ieder zijn eigen "mening" er over en dus ook eigen criteria. Als jij geen zaken wilt doen met bedrijven die ook actief zijn in Amerika is dat natuurlijk een eigen keuze die prima te maken is.
Totdat de US overheid fysiek de datacenters van Hetzner in de USA binnenloopt en vanuit daar zichzelf toegang verschaft tot het netwerk. Er zal vast links of rechts een wet zijn die dat mogelijk maakt voor bedrijven die in de US zitten, ook al staat het HQ daar niet.

En mij gaat het er in deze casus nou net om die fysieke scheiding. Niet alleen de papieren "Het HQ staat in land xyz" verhaal. Iedereen zijn eigen keuzes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-09 22:12
Panzer_V schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:23:
[...]

Totdat de US overheid fysiek de datacenters van Hetzner in de USA binnenloopt en vanuit daar zichzelf toegang verschaft tot het netwerk. Er zal vast links of rechts een wet zijn die dat mogelijk maakt voor bedrijven die in de US zitten, ook al staat het HQ daar niet.

En mij gaat het er in deze casus nou net om die fysieke scheiding. Niet alleen de papieren "Het HQ staat in land xyz" verhaal. Iedereen zijn eigen keuzes dus.
Ik ken de infrastructuur niet van Hetzner maar misschien zijn de datacenters niet verbonden? Ben bang dat het heel lastig wordt een partij te vinden die niet of geen zaken doet met de andere kant van de plas. Ben benieuwd welke het zijn als die er zijn. Volg het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
BaseBoyNL schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:46:
[...]

Ik ken de infrastructuur niet van Hetzner maar misschien zijn de datacenters niet verbonden? Ben bang dat het heel lastig wordt een partij te vinden die niet of geen zaken doet met de andere kant van de plas. Ben benieuwd welke het zijn als die er zijn. Volg het graag.
De partij Exoscale heb ik dus o.a. uitgekozen omdat ze alleen datacenters hebben in de EER. Dat voelt als een groot verschil met een wereldwijd opererend bedrijf.

Enfin, de toekomst zal het uitwijzen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:23
[...]

En hoe kijk je er dan tegenaan dat de kans heel groot is dat er infrastructuur in de Europese datacenters staat van Amerikaanse makelij? Of is dat dan weer te ver gezocht?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:09
[...]

Kleine correctie/nuance, Hetzner heeft geen datacenters in de VS, hun diensten daar gaan via een derde partij.
Je kan daarom dus ook geen root servers afnemen daar.

[ Voor 4% gewijzigd door dakka op 20-06-2025 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:20:
[...]

En hoe kijk je er dan tegenaan dat de kans heel groot is dat er infrastructuur in de Europese datacenters staat van Amerikaanse makelij? Of is dat dan weer te ver gezocht?
Voor mij is dat te ver gezocht. Heb niets tegen Amerika. Heb wat tegen de manier waarop de huidige regering van Amerika opereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Panzer_V schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:42:
[...]

Voor mij is dat te ver gezocht. Heb niets tegen Amerika. Heb wat tegen de manier waarop de huidige regering van Amerika opereert.
Helder. En als ik het goed begrijp, zit het 'm dan meer in de keuze om zaken te doen met de huidige Amerikaanse regering (en daarmee te moeten voldoen aan wetgeving) dan in het gebruik van spullen van Amerikaanse makelij?

Zit wel wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Heb nog een mooi alternatief voor emailhosting ==> hostnet.nl

Je moet dan wel een domeinnaam afnemen, maar vervolgens kan je er ook voor weinig email hosten. Alle servers etc. staan binnen Nederland.
Ikzelf ben met email en domeinnaam al jaren geleden overgestapt naar hun. (Niet dat dit nou zoveel zegt 🫣🤔)

Waarom staat deze niet in het begin overzicht erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
Panzer_V schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 07:30:
Heb nog een mooi alternatief voor emailhosting ==> hostnet.nl

Je moet dan wel een domeinnaam afnemen, maar vervolgens kan je er ook voor weinig email hosten. Alle servers etc. staan binnen Nederland.
Ikzelf ben met email en domeinnaam al jaren geleden overgestapt naar hun. (Niet dat dit nou zoveel zegt 🫣🤔)

Waarom staat deze niet in het begin overzicht erbij?
Idem voor mijn.host wat mij betreft

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:36
Hier staat een heel lijstje Nederlandse hosting providers: https://hostingvergelijke...sting-snelheidstest-2025/ .

Of specifiek voor e-mail hosting: https://www.webhosters.nl/vergelijken/email-hosting/

Ze hebben ook deze lijst, maar is niet volledig: https://www.webhosters.nl...n/onafhankelijke-hosting/

Bij interesse wil ik gerust een lijstje maken met 25 volledig Nederlandse e-mails hosting providers (NL owned, niet of wel data ook buiten EU).

[ Voor 17% gewijzigd door Spykie op 21-06-2025 08:22 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:56
Ik heb dit en de andere toepasselijke topics flink gescrollt en gezocht, maar kan niet meer de gratis alternatieve route planner eigendom of kaatenleverancier van automerken, die ok 45Kmh optie had. Ikkan hem nergens meer terugvinden.

En Matrix kom ik niet meer gewoon op via Element.

Sleutelconfiguratie
Reset your identity through your account provider and then come back and click “Retry”.

Go to your account
Opnieuw proberen zie ik bij openen van programma op de laptop.

Dus hoe pak je dit aan, want ze beginnen gelijk over verdwijnende gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Laatst online: 23:04
donaldk schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:45:
Ik heb dit en de andere toepasselijke topics flink gescrollt en gezocht, maar kan niet meer de gratis alternatieve route planner eigendom of kaatenleverancier van automerken, die ok 45Kmh optie had. Ikkan hem nergens meer terugvinden.
In OsmAnd kan je je voertuig details opgegeven (volgens mij ook per "profiel" als ik het goed gelezen heb) waarin je kan aangeven wat de minimum en maximum snelheid van het voertuig is (inclusief afmetingen) dus kan je daarin ook een 45kmph voertuig configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
duvekot schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:28:
[...]

In OsmAnd kan je je voertuig details opgegeven (volgens mij ook per "profiel" als ik het goed gelezen heb) waarin je kan aangeven wat de minimum en maximum snelheid van het voertuig is (inclusief afmetingen) dus kan je daarin ook een 45kmph voertuig configureren.
Ik had via hier dus een webversie gevonden, waarbij ik dus lekker rustig routes kan plannen thuis. Die vind ik nu niet meer. Helaas zijn de meeste maps toepassingen 'Apps', net als dat op ov9292.nl ook al jaren geen OV route meer kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
donaldk schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:03:
[...]
Ik had via hier dus een webversie gevonden, waarbij ik dus lekker rustig routes kan plannen thuis. Die vind ik nu niet meer.
OpenStreetMap heeft nog prima een web route planner:
Lopen van de Dam naar Vondelpark
Helaas zijn de meeste maps toepassingen 'Apps', net als dat op ov9292.nl ook al jaren geen OV route meer kunt vinden.
En ook dat werkt gewoon ..
Met het OV van de Dam naar Vondelpark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Die toont enkel routes waar je niet mag rijden, net als Google maps, maar die heeft ten minste nog streetview, waardoor je met extra werk kunt zien of je er mag rijden volgens borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
donaldk schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:50:
Die toont enkel routes waar je niet mag rijden, net als Google maps, maar die heeft ten minste nog streetview, waardoor je met extra werk kunt zien of je er mag rijden volgens borden.
Open Street Map data heeft OOK de borden als die beschikbaar zijn in openbare data in bijvoorbeeld Nederland ... Of als iemand het toe gevoegd heeft in de Open Street Map data set. Dus als je een bord tegenkomt waar van je merkt dat het niet in de Open Street Map staat . Kan je dat ook zelf toevoegen.

Het was zelfs zo dat minikaart.nl is overgestapt naar Open Street Map omdat de kwaliteit zo veel beter was dan Here .. wat ze eerst gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
Here was het. Ik had Here al eerder bekeken, maar als je eerst kijkt/invoert zie je de brommer optie icoontje niet. Pas toen ik zojuist even een proef vertrek en bestemming opgaf kwamen de icoontjes wel in beeld. Zo te zien klopt deze route, is redelijk eenvoudige die ik een maand geleden ook heb gebromd.

Ik vond op tweaker nieuwsbericht over verkoop door Nokai aan Duitse automerken, dus dacht dat moet hem dan toch zijn en probeerde het dus nog eens. En het klopte.

Ze noemen het Mototrfiets, maar voor 15,5 km is het 21 minuten, dus eerder 45 kmh als richtlijn.

[ Voor 30% gewijzigd door donaldk op 26-06-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
donaldk schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:08:
Here was het. Ik had Here al eerder bekeken, maar als je eerst kijkt/invoert zie je de brommer optie icoontje niet. Pas toen ik zojuist even een proef vertrek en bestemming opgaf kwamen de icoontjes wel in beeld. Zo te zien klopt deze route, is redelijk eenvoudige die ik een maand geleden ook heb gebromd.

Ik vond op tweaker nieuwsbericht over verkoop door Nokai aan Duitse automerken, dus dacht dat moet hem dan toch zijn en probeerde het dus nog eens. En het klopte.

Ze noemen het Mototrfiets, maar voor 15,5 km is het 21 minuten, dus eerder 45 kmh als richtlijn.
Pas op, hij laat je wel de snelweg op draaien af en toe. Of andere wegen waar je met een brommer niet kan/mag rijden. Het is dus echt een motorfiets optie. Het verschil is dat hij anders om gaat met verkeer, en wat meer binnendoor prioriteert.

Bij de route options kun je maximum snelheid instellen en vermijden van snelwegen. Dus dan kun je er een echte/betere brommernavigatie van maken.

Ik merk dat Here Wego nog veel plekken niet kent, of niet precies. Verschilt een beetje per land hoe accuraat het is. Ben een trouwe gebruiker van de verbeter-optie inmiddels :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldk
@TheZeroorez Ja, ik had dat vermoeden ook. Ik gebruik de website, dus ik rijd niet blind op linksaf, rechtsaf aanwijzingen app. Ik bepaal route en schrijf desnoods herkennningspunt of kritische navigatiepunten op. Doe ik ook met google maps. Daar bij twijfel streetview naar kruispunt zettende.

https://maps.openrouteservice.org/ op basis van openstreetview kaarten/informatie laat echt erg duidelijk zien dat je met een L06 helemaal nergens mag rijden, waar er nog een (hulpmotor)rijwiel pad naast de Provinciale weg ligt, is die overal C9, dus kun helemaal niet van de ene plaats naar het andere grote dorp komen met een brommobiel. Kaart staat echt vol C9 bord icoontjes. Richting Hoofddorp is het bijvoorbeeld helemaal geweldig geregeld. Was eerst een parallelweg, maar die is deels vervangen door een (Brom)fietspad... Zag ik onlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Laatst online: 05-09 10:19
Suggestie om een categorie Virtualisatie software toe te voegen, met hierin o.a;

Qemu (open source)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
pastafan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:12:
Suggestie om een categorie Virtualisatie software toe te voegen, met hierin o.a;

Qemu (open source)
Maar dat is niet echt een alternatief voor normale eindgebruikers zonder een extra laagje erbovenop, toch?

Voor het meeste commerciële spul is wel een open variant te vinden die alleen als cli-tool werkt of op een andere basismanier beschikbaar is. Het is juist de aansturing waar je vervangers voor moet hebben.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:52
Stukfruit schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:23:
Maar dat is niet echt een alternatief voor normale eindgebruikers zonder een extra laagje erbovenop, toch?

Voor het meeste commerciële spul is wel een open variant te vinden die alleen als cli-tool werkt of op een andere basismanier beschikbaar is. Het is juist de aansturing waar je vervangers voor moet hebben.
Zijn er "normale eindgebruikers" die virtualisatie gebruiken? Volgens mij is dat toch een behoorlijk niche toepassing van computersoftware. Misschien dat er "eindgebruikers" zijn die oude MS-DOS spelletjes willen spelen, maar juist bij die groep zou ik verwachten dat ze niet meteen terugschrikken van een CLI-tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:46:
[...]
Zijn er "normale eindgebruikers" die virtualisatie gebruiken? Volgens mij is dat toch een behoorlijk niche toepassing van computersoftware.
Vaardigheid is een continuüm. Ik ben zeker geen normale gebruiker, maar heb mij Home Assistant op een VM alleen werkend gekregen dankzij een how-to. Daar wil io zo veel mee zeggen als: ik ben wel handig, misschien een wannab tweaker, maar zonder opleiding of IT baan is het gewoon gehobby waarvoor het ook niet té ingewikkeld moet worden.

Ik besef me dat dit niet gaat over alternatieven zelf, maar raakt wel het punt: de alternatieven zijn lang niet altijd op de massa gericht.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
theredspecial schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:02:
Ik besef me dat dit niet gaat over alternatieven zelf, maar raakt wel het punt: de alternatieven zijn lang niet altijd op de massa gericht.
Tja, wat is de massa dan? Er zullen genoeg mensen zijn die hetzelfde zeggen over Home Assistant; dat het een leuk hobbyproject voor nerds is, maar geen geloofwaardig alternatief voor Apple HomeKit of Google Home.

Er is altijd wel een (al dan niet theoretische) gebruiker te bedenken die geen tijd/zin heeft om te leren omgaan met een product dat nét iets anders werkt.

Je ziet nu dat zelfs een product dat bijna 1:1 WhatsApp kopieert (Signal) door veel mensen wordt afgeserveerd omdat het "te moeilijk"/"onhandig"/etc is.

"gebruiksgemak" is in dit soort discussies meestal code voor iets anders, namelijk dat men redelijk weinig waarde hecht aan het vermeende voordeel (openheid/niet-Amerikaansheid) van de alternatieve oplossing.

Aan het andere uiterste ken ik ook mensen die zonder al te veel opleiding of voorkennis zichzelf hadden geleerd hoe ze software van source konden compileren; in hun geval was de intrinsieke motivatie zo enorm groot dat ze allerlei bizarre usability hobbels konden overwinnen.

Veel mensen vallen hopelijk ergens in het midden tussen die extremen, maar voor mezelf heb ik me voorgenomen geen aandacht meer te besteden aan groep #1. Die wíllen gewoon niet, en als je hun problemen voor ze oplost verzinnen ze onmiddelijk iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
In hoeverre richt Qemu zich uberhaupt op "eindgebruikers"? Is Qemu niet meer de onderliggende laag voor andere "oplossingen"? Proxmox gebruikt voor de VMs bv Qemu + KVM. Maar daar merk je als gebruiker niks van (in ieder geval niet zolang je alleen de Proxmox web UI gebruikt, en dat lijkt me juist een reden om voor Proxmox te gaan i.p.v. home grown).

En niet perse daarmee in lijn met "voor de massa". Maar Home Assistant is wel een "eind product". Home Assistant is niet de onderliggende technologie voor een systeem op een hoger niveau. In die vergelijking zou je eerder moeten kijken naar bv een Zigbee2mqtt of ZWave JS. Dat zijn vrij specifieke software pakketten die je vaak combineert met een Home Assistant / Domoticz / ... en zelfstandig niet echt een functie hebben maar in het grote geheel ("aansturen (van)uit Home Assistant" etc) wel degelijk een functie hebben. De vraag is vervolgens alleen hoe veel eindgebruikers er echt mee in aanraking komen (de Qemu CLI gebruiken of de Zigbee2mqtt web UI gebruiken. I.p.v. dus iets als Proxmox of een ander softwarepakket dat Qemu gebruikt of Home Assistant waarin alle Zigbee apparaten ook zichtbaar en te configureren zijn (waarbij onder water Home Assistant die taken door Zigbee2mqtt laat doen)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
RobertMe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:03:
En niet perse daarmee in lijn met "voor de massa". Maar Home Assistant is wel een "eind product". Home Assistant is niet de onderliggende technologie voor een systeem op een hoger niveau.
It's turtles (eindproducten) all the way down ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
Misschien ook de moeite waard om toe te voegen aan de categorie hoofdtelefoons:

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Europese cloud

Ik ben voor een partij aan het kijken naar een alternatief voor de bekende Amerikaanse cloud.
We hebben twee clouds bekeken en ik ben niet zo onder de indruk.

Open Telekom Cloud
We hebben eens gespeeld met Open Telekom Cloud. Dat hele platform voelt als een half-functionerend samenraapsel van 25 jaar aan legacy cruft. Niet-werkende links, internal server errors als je rechten uitdeelt.
De terraform code werkt en je kunt werkende infrastructuur opspinnen, maar die portal omgeving geeft nul vertrouwen voor de lange-termijn.

Om eerlijk te zijn voelt die Open Telekom Cloud console als een security-disaster waiting to happen. Volgens mij zijn de Russen en Chinezen daar al jaren binnen. Alle claims over security certificaten die ze hebben ten spijt.

Bij OTK spreken ze over regions en availability zones, zoals bij AWS, maar laat je niet in de luren leggen.
Een Region bij OTK is één datacenter en een Availability zone is slechts een stukje datacenter met gescheiden power en netwerk uplink. Bij AWS is een region ook een regio en een availability zone is een separaat datacenter in die regio.

OVH
De portal ziet er een stuk beter uit dan OTK. Maar als je infrastructuur wilt automatiseren dan is er een mengeling van OVH Cloud API terraform en Open Stack API terraform. Ik ben zelf eerst met terraform de OVH Cloud API gaan gebruiken. Dan blijkt dat er gewoon een terraform module 'stuk' is en dat is dan al een half jaar zo, geen fix. Ik moet een - in mijn ogen - lelijke work-around vinden in een github issue om verder te kunnen. Geen waarschuwing in de documentatie.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met Europese cloud providers. Ik hoop eigenlijk op positievere ervaringen, zodat we misschien een partij kunnen vinden waar we wel op durven te bouwen. Maar minder positieve ervaringen zijn ook prima. Misschien is dit onderwerp ook een eigen topic waard. Weet niet of daar echt animo voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Q schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:04:
Europese cloud
Ik ben voor een partij aan het kijken naar een alternatief voor de bekende Amerikaanse cloud.
Heb je al eens naar Scaleway gekeken? Ik ben daar wel gecharmeerd van. Al zit ik niet zwaar in de cloud (vooral niet orchestration, daar doe ik niks mee). Maar het voelt veel betrouwbaarder dan de OVH cowboys in elk geval. API's hebben ze in elk geval wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 09-07-2025 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Llopigat schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Heb je al eens naar Scaleway gekeken? Ik ben daar wel gecharmeerd van. Al zit ik niet zwaar in de cloud (vooral niet orchestration, daar doe ik niks mee). Maar het voelt veel betrouwbaarder dan de OVH cowboys in elk geval. API's hebben ze in elk geval wel.
Die hebben we om - voor dit topic niet relevante - redenen (puur onze eigen criteria) niet meegenomen.
Dus daar hebben we geen ervaring mee / kennis van.

Ik zie net wel dat ze net als Uplcoud achter cloudflare zitten. Leuk dat je jezelf EU cloud noemt. Maar ik beschouw iedere byte door cloudflare heen als compromised. Ook al zullen cloud service zelf niet achter cloudflare zitten. OTK en OVH zitten niet achter cloudflare zover ik kan zien.

Ik vind persoonlijk - en daar voldoen deze clouds wel aan - dat een échte cloud (voldoende) Terraform support heeft om infrastructuur declaratief in te richten en aan te maken. Een requirement dat misschien goed is om expliciet te benoemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 09-07-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Q schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Die hebben we om - voor dit topic niet relevante - redenen (puur onze eigen criteria) niet meegenomen.
Dus daar hebben we geen ervaring mee / kennis van.

Ik zie net wel dat ze net als Uplcoud achter cloudflare zitten. Leuk dat je jezelf EU cloud noemt. Maar ik beschouw iedere byte door cloudflare heen als compromised. Ook al zullen cloud service zelf niet achter cloudflare zitten. OTK en OVH zitten niet achter cloudflare zover ik kan zien.

Ik vind persoonlijk - en daar voldoen deze clouds wel aan - dat een échte cloud (voldoende) Terraform support heeft om infrastructuur declaratief in te richten en aan te maken. Een requirement dat misschien goed is om expliciet te benoemen.
Ja scaleway heeft juist een ruime API voor declaratieve management, ik gebruik die alleen zelf niet. Dat ze achter cloudflare zitten zie ik zelf niet terug, alle IP's die ik van ze heb komen rechtstreeks uit in hun datacenters. Maar ik gebruik alleen compute en een beetje S3 (glacier) voor backups. Misschien is hun CDN en S3 (het IP daarvan zie ik niet eens) dat wel, dat is inderdaad een stuk minder voor EU onafhankelijkheid dan.

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 09-07-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Misschien ben ik de simpel maar ik zie dit en ik ben klaar.

code:
1
2
3
4
5
;; ANSWER SECTION:
www.scaleway.com.   584 IN  CNAME   www.scaleway.com.cdn.cloudflare.net.
www.scaleway.com.cdn.cloudflare.net. 284 IN A   172.67.8.213
www.scaleway.com.cdn.cloudflare.net. 284 IN A   104.22.20.81
www.scaleway.com.cdn.cloudflare.net. 284 IN A   104.22.21.81

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie

Europese cloud

Open Telekom Cloud
We hebben eens gespeeld met Open Telekom Cloud. Dat hele platform voelt als een half-functionerend samenraapsel van 25 jaar aan legacy cruft. Niet-werkende links, internal server errors als je rechten uitdeelt.
De terraform code werkt en je kunt werkende infrastructuur opspinnen, maar die portal omgeving geeft nul vertrouwen voor de lange-termijn.

Om eerlijk te zijn voelt die Open Telekom Cloud console als een security-disaster waiting to happen. Volgens mij zijn de Russen en Chinezen daar al jaren binnen. Alle claims over security certificaten die ze hebben ten spijt.

Bij OTK spreken ze over regions en availability zones, zoals bij AWS, maar laat je niet in de luren leggen.
Een Region bij OTK is één datacenter en een Availability zone is slechts een stukje datacenter met gescheiden power en netwerk uplink. Bij AWS is een region ook een regio en een availability zone is een separaat datacenter in die regio.

OVH
De portal ziet er een stuk beter uit dan OTK. Maar als je infrastructuur wilt automatiseren dan is er een mengeling van OVH Cloud API terraform en Open Stack API terraform. Ik ben zelf eerst met terraform de OVH Cloud API gaan gebruiken. Dan blijkt dat er gewoon een terraform module 'stuk' is en dat is dan al een half jaar zo, geen fix. Ik moet een - in mijn ogen - lelijke work-around vinden in een github issue om verder te kunnen. Geen waarschuwing in de documentatie.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere mensen met Europese cloud providers. Ik hoop eigenlijk op positievere ervaringen, zodat we misschien een partij kunnen vinden waar we wel op durven te bouwen. Maar minder positieve ervaringen zijn ook prima. Misschien is dit onderwerp ook een eigen topic waard. Weet niet of daar echt animo voor is.
Hi Q,

Naar welke services ben je zoals op zoek?
Wellicht voldoet https://cyso.cloud (formerly known as Fuga) aan jullie eisen?

Ze bieden: Compute, Kubernetes, Object Store, Volume Store, Volume Backups, Load Balancers en DNS aan. Ik weet dat DBaas en IDaas goed onderweg zijn.

Ik help je graag aan een kortingscode als je even wilt testen.

Disclaimer: Ik werk voor een zuster bedrijf van Cyso Cloud

[ Voor 3% gewijzigd door Spykie op 10-07-2025 12:13 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Dag @Spykie bedankt voor de transparantie en het aanbod maar voor nu is dat even niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Ik krijg altijd het idee dat zodra er over cloud en compute service wordt gesproken je gelijk 2x zo duur uit bent als bij een VPS. Neem de small entry van Cyso hierboven genoemd...17,50/maand vergelijkbaar (mi.i) met een Hetzner VPS (CX32) voor ongeveer de helft? Enig idee waarom men toch voor compute gaat? Alleen betere orchestration mogelijkheden dan aan een API van de VPS boer vast te zitten?

disclaimer: heb totaal geen verstand van cloud, maar alles wat niet on-prem is zie ik als cloud ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
idef1x schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:05:
Ik krijg altijd het idee dat zodra er over cloud en compute service wordt gesproken je gelijk 2x zo duur uit bent als bij een VPS. Neem de small entry van Cyso hierboven genoemd...17,50/maand vergelijkbaar (mi.i) met een Hetzner VPS (CX32) voor ongeveer de helft? Enig idee waarom men toch voor compute gaat? Alleen betere orchestration mogelijkheden dan aan een API van de VPS boer vast te zitten?

disclaimer: heb totaal geen verstand van cloud, maar alles wat niet on-prem is zie ik als cloud ;-)
Het businessmodel van de cloud leunt ook een beetje op het soort dienst dat men aanbiedt. Een voorbeeld:

In cloudterminologie noem je compute vaak Infrastructure-as-a-Service (IaaS). Op dat niveau beheer je zelfstandig een groot deel van de infrastructuur en het besturingssysteem. Je hebt veel controle, maar dat brengt ook een prijs met zich mee in de vorm van een hogere beheerslast. Dit is de minst aantrekkelijke optie voor alle partijen, want dit trucje kan je ook zelf in het eigen datacenter.

Een cloudprovider heeft natuurlijk ook als doel om (veel) geld te verdienen. Daarom vind je vaak ook Platform-as-a-Service (PaaS)-diensten, zoals Kubernetes. De cloudprovider biedt je dit platform aan, maar de onderliggende infrastructuur beheer je niet. En dan is er nog Software-as-a-Service (SaaS), waarbij je alleen de inrichting van het product hoeft te configureren.

Nou, goed verhaal, maar waarom is IaaS dan zo duur? Het mes snijdt aan twee kanten. De cloudprovider wil je een optimale omgeving bieden die eenvoudig te beheren is en lage kosten met zich meebrengt. Je creëert namelijk schaalvoordeel doordat alle afnemers hetzelfde platform gebruiken.

De andere kant van het verhaal is dat je diensten gaat afnemen die door die leverancier zijn ontwikkeld, waardoor je (een soort van) vendor lock-in krijgt. Al is het niet zo dat je er nooit meer vanaf komt.

Alles bij elkaar mag je best concluderen dat IaaS-diensten voor de cloudprovider niet interessant zijn en (vaak) alleen gepitcht worden als migratiepad naar de cloud. Zij zien graag dat je transformeert naar PaaS- of SaaS-diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Dank voor je heldere uitleg. Dus eigenlijk betaal je meer om zelf een vendor lock-in te creeeren.
Nou ja dat moet ieder voor zichzelf dan bepalen of ze dat willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
idef1x schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:03:
Dank voor je heldere uitleg. Dus eigenlijk betaal je meer om zelf een vendor lock-in te creeeren.
Nou ja dat moet ieder voor zichzelf dan bepalen of ze dat willen.
Nou, voor IaaS betaal je dus meer, en voor PaaS/SaaS minder. Het kan daarom interessant zijn om bepaalde zaken uit te besteden aan de cloudprovider. De redenen daarvoor lopen uiteen, maar dat gaat nu wat offtopic.

Een vendor lock-in is niet per definitie een probleem. De term heeft van nature een negatieve lading, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als je een ERP-systeem koopt dat alleen on-premises op Windows Server 2019 draait, en je integreert daar vervolgens al je bedrijfsprocessen mee, dan heb je in feite hetzelfde resultaat. Je ontkomt daar simpelweg niet aan en is geen specifiek probleem voor cloud.

Een voordeel van de cloud vind ik bijvoorbeeld dat ze vaak een goede API en automatiseringsmogelijkheden bieden. Als een cloudprovider op een gegeven moment de prijzen met 300% verhoogt, dan heb je in elk geval de middelen om je data grotendeels via die automatiseringsroute weg te halen.

Ik ben niet voor/tegen cloud maar ook niet voor/tegen on-premises. Als je slim kiest dan is er een hele hoop mogelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Dit topic gaat misschien weer wat nieuw leven krijgen...

https://www.nu.nl/algemee...procent-per-augustus.html
Trump kondigt importheffing voor EU aan: 30 procent per augustus
De Verenigde Staten willen de import van goederen uit de Europese Unie belasten met een heffing van 30 procent. Dat zal per 1 augustus gebeuren. De heffing is hoger dan het tarief van 20 procent dat in april werd aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020

Europese cloud

Open Telekom Cloud

OVH

Zelf ben ik goed te spreken over NextCloud (waarmee ik op mijn online opslag in kan loggen (gekoppeld aan een eigen domeinnaam). Misschien qua kosten niet voor iedereen even aantrekkelijk, maar wellicht zijn er meer hosting providers met Nederlandse of in elk geval Europese servers met vergelijkbare diensten.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Peer_76 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:56:
[...]

Zelf ben ik goed te spreken over NextCloud (waarmee ik op mijn online opslag in kan loggen (gekoppeld aan een eigen domeinnaam). Misschien qua kosten niet voor iedereen even aantrekkelijk, maar wellicht zijn er meer hosting providers met Nederlandse of in elk geval Europese servers met vergelijkbare diensten.
Nextcloud is een heel ander iets dan waar ik het over heb. Ik heb het over cloud providers zoals AWS, Azure en GCP maar dan Europees. Laat je niet verwarren door “cloud” in de naam Nextcloud, Nextcloud is veel meer een self-hosted Google docs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:52
Hoi allen,

Eind oktober is het gedaan met de veiligheidsupdates van Office 2019. Ideale kans om eens te kijken naar alternatieven.
Zo ga ik LibreOffice eens een kans geven.

Maar ik zoek nog een alternatief voor Outlook.
Ik zie tussen software wel e-mail staan maar dat zijn dus providers, geen clients (programma's)
Is er software die men kan aanraden? Een snelle zoektocht op internet leidt mij gewoon naar providers.

Alsook PDF lezers, bestaan daar goede alternatieven die in dit topic thuis horen?

Edit: Na even verder zoeken ben ik toch nog iets op het spoor gekomen. EM Client. Volgens de website zitten zij in Tsjechië.
Dus in theorie zijn zij ok?

[ Voor 13% gewijzigd door Asterion op 21-07-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Laatst online: 20:47

knakworst

Get more sats!

Asterion schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:32:
Hoi allen,

Eind oktober is het gedaan met de veiligheidsupdates van Office 2019. Ideale kans om eens te kijken naar alternatieven.

Ik zie tussen software wel e-mail staan maar dat zijn dus providers, geen clients (programma's)
Is er software die men kan aanraden? Een snelle zoektocht op internet leidt mij gewoon naar providers.

Alsook PDF lezers, bestaan daar goede alternatieven die in dit topic thuis horen?

Edit: Na even verder zoeken ben ik toch nog iets op het spoor gekomen. EM Client. Volgens de website zitten zij in Tsjechië.
Waarom niet thunderbird? Volledig open source en ontwikkeld door "de wereld". Gebackt door Mozilla Foundation, met wortels in San Francisco. Dus een heel klein beetje grijs. Maar minder dan Firefox naar mijn idee vanwege de plug-ins en de commerciële belangen met advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
knakworst schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:44:
[...]

Waarom niet thunderbird? Volledig open source en ontwikkeld door "de wereld". Gebackt door Mozilla Foundation, met wortels in San Francisco. Dus een heel klein beetje grijs. Maar minder dan Firefox naar mijn idee vanwege de plug-ins en de commerciële belangen met advertenties.
Omdat Thunderbird van Mozilla is en dat is Amerikaans.
Ik dacht daardoor dat dit niet als alternatief kon gekozen worden.
Maar ik ben gelukkig al vrij bekend met Thunderbird in het verleden.

Ik probeer EM Client voor een paar weken en neem dan wel een besluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
OnlyOffice kan ook, das Lets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
knakworst schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:44:
[...]
Thunderbird werkt niet geweldig met exchange servers. En al helemaal niet met Exchange online/M365 (ja, ik weet het, ook Amerikaans, maar heel veel bedrijven zitten vast in dat moeras).

De helft van de mappen komen niet door, de agenda synct niet goed enz. Het is niet echt een waardige vervanging voor Outlook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Asterion schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Je bent toch vrij om te kiezen wat je zelf wilt? Ieder stelt zijn eigen criteria op in wat die gebruikt.

Ikzelf volg dit topic meer om "alternatieven" te zien, mogelijk uit een open source of self-hostable hoek. En als daar iets Amerikaans achter zit betekend dat niet per definitie dat ik het niet ga gebruiken. Maar ik ben dus per definitie niet op zoek naar de oplossingen van Microsoft / Google / Meta / .... En Mozilla is dan een stuk minder evil dan de alternatieven (Chrome of Chrome based browser of een Outlook van Microsoft).

Terwijl er dus ook zijn in dit topic die bv expliciet op zoek zijn naar hosting partijen die niet eens gebruik maken van de grote Amerikaanse merken (Dell, HP, ...). Voor mij gaat dat meerdere stappen te ver, maar als een ander dat als criteria stelt is dat toch helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
Hoi allen,

Ik werk privé nu een tijdje met LibreOffice, werkt echt goed. Sommige dingen is wel even uitzoeken als je lang Office gewend bent. Voor email gebruik ik eM Client (gratis) is dan wel max 2 mail adressen, maar dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:29

lordsnow

I know nothing

Er is nog "The Bat!". De makers RitLabs komen uit Moldova.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:51
Llopigat schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Thunderbird werkt niet geweldig met exchange servers. En al helemaal niet met Exchange online/M365 (ja, ik weet het, ook Amerikaans, maar heel veel bedrijven zitten vast in dat moeras).

De helft van de mappen komen niet door, de agenda synct niet goed enz. Het is niet echt een waardige vervanging voor Outlook.
Voordat ik alles had weggemigreerd van M365, gebruikte ik voor die koppeling OwlExchange. Werkt prima hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:17
Sjah schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:02:
OnlyOffice kan ook, das Lets.
@Asterion 'k Heb zelf ook gekeken naar OnlyOffice. Hoewel ik over het product zelf best enthousiast was, heb ik er toch niet voor gekozen. Er zijn aanwijziingen of vermoedens dat het bedrijf achter OnlyOffice banden met Rusland heeft. Of je nu door de kat of door hond gebeten wordt......

FreeOffice (Duits) is voor mij een beter alternatief, naast uiteraard LibreOffice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
pdf24 is niet alleen een lezer, maar een suite waarmee je ook bewerkingen kunt uitvoeren. Aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00
Asterion schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Maar ik ben gelukkig al vrij bekend met Thunderbird in het verleden.

Ik probeer EM Client voor een paar weken en neem dan wel een besluit.
Maar ben je ook al van Windows af dan? Ook Amerikaans toch? Als die ook die stap durft te wagen (naar Linux), zou ik je Evolution aanbevelen. Prima alternatief voor Outlook.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
theredspecial schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:44:
[...]

pdf24 is niet alleen een lezer, maar een suite waarmee je ook bewerkingen kunt uitvoeren. Aanrader.
Dank voor de tip!
De Desktop App is er helaas alleen voor Windows. Voor Linux dus op zoek naar andere tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Master FX schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Maar ben je ook al van Windows af dan? Ook Amerikaans toch? Als die ook die stap durft te wagen (naar Linux), zou ik je Evolution aanbevelen. Prima alternatief voor Outlook.
Maar wel een GNOME applicatie. Vraag is dan hoe lekker die integreert in andere desktop environments. Aan de KDE kant heb je dan weer KMail (/KOrganizer als totaal pakket met mail + contacten + agenda). Maar geen idee hoe lekker die werkt.

* RobertMe doet zo weinig met mail dat het of op telefoon (FairEmail) of webmail (Roundcube van selfhosted mailserver) is. En voor werk gewoon Outlook Web Access (dat ook niet goed werkt, met elke dag moeten inloggen incl 2FA, maar ook daar doe ik er weinig mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Ik heb KMail ook wel eens gebruikt (kort uitstapje naar KDE gemaakt). Voor mailen prima, maar de grootste design ergernis was voor mij die soort van langwerpige button links van je mail voor het switchen tussen HTML/plain txt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuujmvDnBpTYWGB3S_l3bWZGUzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VJCIYTho71rBJHc3gFLncMii.png?f=fotoalbum_large

Ik vond dat heel ergerlijk :-). Misschien kan dat ook wel anders (ergens verstopt in de settings), maar te kort gebruikt om me er verder in te verdiepen :)

En verder: Gnome ftw ;)

Stay safe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
Cranberry schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:11:
[...]

Dank voor de tip!
De Desktop App is er helaas alleen voor Windows. Voor Linux dus op zoek naar andere tools.
Daar had ik even overheen gelezen. Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
theredspecial schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Daar had ik even overheen gelezen. Sorry.
Mijn bericht was ook totaal niet negatief bedoeld hoor. Het was meer ter info voor degene die Linux gebruiken of preferen dat zij moeten omzien naar andere tools, hoewel PDF24 ook een uitgebreide set online-tools heeft (wat begrijpelijkerwijs voor velen ook niet wenselijk is ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je hebt een protonmail (+calendar) applicatie voor proton op Linux, mocht je dat toevallig gebruiken.
Ik heb ook nog Hotmail en Gmail, maar dat ben ik langzamerhand aan het uitfaseren / exposure aan het minderen, daarvan gebruik ik gewoon de webclients. Merk eigenlijk praktisch het verschil niet voor mijn gebruik.

Verder open ik PDF bestanden gewoon in Firefox. Werkt voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
Iemand ooit de ingebouwde mailclient van Vivaldi webbrowser geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:23
zx9r_mario schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:05:
Iemand ooit de ingebouwde mailclient van Vivaldi webbrowser geprobeerd?
Ja, samen met de ingebouwde kalender en nieuwslezer. Iets specifieks dat je wilt weten? Het werkte allemaal oké, maar ben toen terug naar Thunderbird gegaan en ondertussen zit alles bij Proton en gebruik ik hun applicatie(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
RobertMe schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:11:
[...]

Je bent toch vrij om te kiezen wat je zelf wilt? Ieder stelt zijn eigen criteria op in wat die gebruikt.
Tuurlijk ben je daarin vrij. Maar als ik de keuze heb dan wel liefst zo privacy-vriendelijk.
Ook rekening houdend met gebruiksgemak.
Master FX schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:53:
[...]

Nee, van Windows ben ik nog af.
Hoewel ik het niet heilig mag verklaren maar ik gebruik het met een lokaal account.
In hoeverre dat privacy gevoelig is, is een ander verhaal maar alleszins beter dan een verplichte aanmelding en alles in OneDrive op te slaan.

Ik zou bij de volgende aankoop kunnen overstappen naar een Mac. Privacy wat beter beschermd maar wel weer Amerikaans. Dat wel.

Linux moet ik even een poos proberen. Maar daar zou ik dan weer voor een bekende distro gaan a la Ubuntu of dergelijke.
Daarin ken ik mijn weg niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Asterion schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:49:
Linux moet ik even een poos proberen. Maar daar zou ik dan weer voor een bekende distro gaan a la Ubuntu of dergelijke.
Daarin ken ik mijn weg niet.
Ik ben oktober vorig jaar gewoon cold-turkey overgestapt naar Ubuntu na de zoveelste onverklaarbare BSOD op mijn laptop. Mede ingegeven door de aankondiging van Windows Recall en ander pusherig gedrag van MS. Mijn laptop met Ubuntu erop is stiller, stabieler, en de batterij gaat langer mee.

Ook mijn gaming PC die ik dit jaar heb aangeschaft heeft nog nooit Windows gezien maar ik heb er direct Bazzite opgezet.

Wat ik wil zeggen; twijfel je over Linux? probeer 't gewoon!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
Ramon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:38:
[...]
Ook mijn gaming PC die ik dit jaar heb aangeschaft heeft nog nooit Windows gezien maar ik heb er direct Bazzite opgezet.

Ik ben al jaren lang een Linux gebruiker en ga binnenkort weer eens een game pc bouwen gezien de prijzen van console games tegenwoordig.

Helaas zal ik hier wel Windows op moeten zetten gezien de anticheat software van veel moderne AAA games nogsteeds geen Linux support hebben 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:16
BaseBoyNL schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:39:
[...]

Ik ben al jaren lang een Linux gebruiker en ga binnenkort weer eens een game pc bouwen gezien de prijzen van console games tegenwoordig.

Helaas zal ik hier wel Windows op moeten zetten gezien de anticheat software van veel moderne AAA games nogsteeds geen Linux support hebben 🙁
Game nu al een jaar op Linux (distro Bazzite) en moet zeggen dat ik nog geen issues heb ondervonden. Ook met anti cheat niet.

Daarbij kun je je ook afvragen of je games moet spelen die anti cheat op kernel level willen hebbenaar dat is een discussie die al veel langer op andere forums loopt.

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ramon schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:38:
[...]
...
Twee maanden geleden ook overgestapt op Linux als desktop (Ubuntu). Echt 0 spijt. Linux is absoluut niet meer zoals 20 jaar geleden; voor die-hards only. En nu met AI hulp maakt het troubleshooting echt een stuk makkelijker mocht je ergens tegenaan lopen.

Mijn gedachte voor de overstap was; je kunt wel allerlei andere services gaan gebruiken, maar als de basis (je OS) nog Windows, Chrome OS, of Mac OS is, dan kun je eigenlijk niets echt vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseBoyNL
gamerboy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:42:
[...]

Game nu al een jaar op Linux (distro Bazzite) en moet zeggen dat ik nog geen issues heb ondervonden. Ook met anti cheat niet.

Daarbij kun je je ook afvragen of je games moet spelen die anti cheat op kernel level willen hebbenaar dat is een discussie die al veel langer op andere forums loopt.
Ben het helemaal met je eens maar goed de game industrie gaat niet zo snel om. En zelf heb ik er minder moeite mee als ik een dual boot met Windows alleen voor gaming gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:16
BaseBoyNL schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:00:
[...]

Ben het helemaal met je eens maar goed de game industrie gaat niet zo snel om. En zelf heb ik er minder moeite mee als ik een dual boot met Windows alleen voor gaming gebruik.
Heb daar met mijn nieuwe game pc ook over zitten twijfelen maar ik ben ook wat technischer dan de gemiddelde nederlander (niet dan de gemiddelde tweaker) en kan dus best handig overweg met wat bugs en troubleshooting hier en daar. Daarnaast speel ik op Rocket League na bijna geen games met online modus.

Dus zolang die game werkte was het voor mij geen bezwaar. Dat bevalt nu erg goed en zou zelf dus ook geen dual boot meer willen.

Echter begrijp ik heel goed waarom veel mensen dual booten of zelfs kiezen voor windows. :D

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Serieus? Hebben we tegenwoordig (nog maar) twee smaakjes waar het gaat om webhosting?
Volgens mij zijn er meer dan zat grotere en kleinere Europese hosters aan de lijst toe te voegen. En natuurlijk ook allerlei Amerikaanse waar je bij weg wilt blijven.
En om het niet (helemaal) als een loze kreet over te laten komen: Ik denk bij voor Europese hosters zo de even aan de volgenden:
  • Strato
  • TransIP / Combell / Team.blue
  • Allerlei (kleinere) Nederlandse of Europese hosters
En anderzijds Amerikaans:
  • (Toch weer) AWS
  • DigitalOcean (populair vanwege makkelijke VPS-en)
En dan is het natuurlijk bij andere, wereldwijd opererende bedrijven, zaak dat je oplet dat je data op Europese servers wordt opgeslagen... Bijvoorbeeld bij een Hostinger of een Siteground.

offtopic:
En dan zou je nog even kunnen kijken in welke groep je Wix (want Israelisch) wilt stoppen... alhoewel dat misschien in een aparte SaaS-categorie zou moeten

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaseBoyNL
Jester-NL schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:04:
Serieus? Hebben we tegenwoordig (nog maar) twee smaakjes waar het gaat om webhosting?
Volgens mij zijn er meer dan zat grotere en kleinere Europese hosters aan de lijst toe te voegen. En natuurlijk ook allerlei Amerikaanse waar je bij weg wilt blijven.
En om het niet (helemaal) als een loze kreet over te laten komen: Ik denk bij voor Europese hosters zo de even aan de volgenden:
  • Strato
  • (Toch weer) AWS
En dan is het natuurlijk bij andere, wereldwijd opererende bedrijven, zaak dat je oplet dat je data op Europese servers wordt opgeslagen... Bijvoorbeeld bij een Hostinger of een Siteground.

offtopic:
En dan zou je nog even kunnen kijken in welke groep je Wix (want Israelisch) wilt stoppen... alhoewel dat misschien in een aparte SaaS-categorie zou moeten
Helaas loopt de eerste post in dit topic tegen het maximale aantal tekens aan waardoor de lijst niet uitgebreid kan worden en dus niet alles er op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Jester-NL schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:04:
  • Strato
  • (Toch weer) AWS

offtopic:
Dit is wel een aardig Nederlands lijstje: https://www.webhosters.nl...hostingbedrijf-nederland/
Grootste Europese spelers zijn partijen als Hostinger, OVHcloud, Hetzner, A2Hosting (nu hosting.com) en IONOS

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Aegis is Open Source en mag een zonnetje in de tabel.
Tenminste: Tweakers zegt het en zijzelf ook.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
GeeBee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:15:
Aegis is Open Source en mag een zonnetje in de tabel.
Tenminste: Tweakers zegt het en zijzelf ook.
Zelf een maandje of wat geleden al mijn 2FA accounts omgezet van Authy naar Aegis (gevonden dankzij dit topic). Werkt prima. Iets wat ik graag zou willen is dat wanneer je de pincode invoert, je dan ook het cijfer-invoer toetsenbord van je smartphone krijgt. Nu moet ik de pincode invoeren met de cijfers boven het QWERTY gedeelte van mijn (Swiftkey) toetsenbord. Kun je dat op een of andere manier forceren?

Verder prima tool! :D

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Spykie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Dit is wel een aardig Nederlands lijstje: https://www.webhosters.nl...hostingbedrijf-nederland/
Grootste Europese spelers zijn partijen als Hostinger, OVHcloud, Hetzner, A2Hosting (nu hosting.com) en IONOS
hosting.com Europees?

https://hosting.com/about/
"A2 Hosting is founded in Ann Arbor, Michigan"
Misschien bedoelde je hosting.nl?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Stukfruit schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:34:
[...]
Misschien bedoelde je hosting.nl?
My bad! Ik was in de veronderstelling dat ze Brits waren vanwege Seb de Lemos, die Brits is.

Al zijn de Britten natuurlijk ook niet meer Europees, :O :+ O-)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
Spykie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:12:
[...]

Al zijn de Britten natuurlijk ook niet meer Europees, :O :+ O-)
Britten zijn nog steeds Europees, al zitten ze niet meer in de Unie. Europa is iets groter dan alleen de EU.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34
Mooi topic! Heb hem niet doorgelezen maar moet dit niet op een standalone site komen waar iedereen zijn/haar vrienden en familie heen stuurt en wellicht wat PR kan pakken?
Misschien gaan er dan nog wel meer iniatieven opstaan en krijgen we meer te kiezen. Met de tarieven nu moeten we als Europeanen toch echt de handen ineen slaan. Los van de mindere afhankelijk is dit ook zeer belangrijk voor onze economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
chielsen schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:09:
Mooi topic! Heb hem niet doorgelezen maar moet dit niet op een standalone site komen waar iedereen zijn/haar vrienden en familie heen stuurt en wellicht wat PR kan pakken?
Misschien gaan er dan nog wel meer iniatieven opstaan en krijgen we meer te kiezen. Met de tarieven nu moeten we als Europeanen toch echt de handen ineen slaan. Los van de mindere afhankelijk is dit ook zeer belangrijk voor onze economie.
https://european-alternatives.eu/ dit is waar de topic starter nu de meeste tijd in stopt dacht ik…

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseBoyNL
MarcelGo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 22:25:
[...]

https://european-alternatives.eu/ dit is waar de topic starter nu de meeste tijd in stopt dacht ik…
Dat klopt niet helemaal volgens mij. De maker van de site komt uit Oostenrijk namelijk... Het is wel een mooi overzicht overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:30
@BaseBoyNL Dat het niet zijn website is zegt niet veel over de tijd die hij erin stopt…

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Master FX schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:25:
[...]

Zelf een maandje of wat geleden al mijn 2FA accounts omgezet van Authy naar Aegis (gevonden dankzij dit topic). Werkt prima. Iets wat ik graag zou willen is dat wanneer je de pincode invoert, je dan ook het cijfer-invoer toetsenbord van je smartphone krijgt. Nu moet ik de pincode invoeren met de cijfers boven het QWERTY gedeelte van mijn (Swiftkey) toetsenbord. Kun je dat op een of andere manier forceren?

Verder prima tool! :D
Ik ben ook sinds vorige week om (met alles wat niet in 1password staat). Erg tevreden, maar begrijp nog niet helemaal waar de 'android cloud backup's komt te staan. Niet te zien op de 'backups' pagina op mijn verder lege Google Drive account.

Er is nog een alternatief sinds vandaag: Proton Authenticator. Voor zover ik het nu zie en begrijp is het wat fijner dan Aegis als multi-device wil werken, maar watinder volwassen en soepel als app. Gebrek aan focus en gevolgen daarvan zijn wat mij betreft ook direct het risico van Proton, ik ben benieuwd of en wanneer ze hier stappen in gaan zetten. De diensten die ik gebruik zijn oke, maar kunnen echt nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Swiftkey. Wat ik vooral fijn vind aan Swiftkey is de goede prediction en de ondersteuning voor twee talen tegelijkertijd. Ik kan maar niet wennen aan het Apple keyboard. Ik heb Typewise geprobeerd, maar de prediction ervan vind ik totaal niets vergeleken met Swiftkey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Mawlana schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:16:
Ik ben op zoek naar een alternatief voor Swiftkey. Wat ik vooral fijn vind aan Swiftkey is de goede prediction en de ondersteuning voor twee talen tegelijkertijd. Ik kan maar niet wennen aan het Apple keyboard. Ik heb Typewise geprobeerd, maar de prediction ervan vind ik totaal niets vergeleken met Swiftkey.
Ik gebruik nu een tijdje FUTO ipv Gboard op Android. Werkt goed, en als je 'multilingual typing' aanvinkt ook in twee talen. De spellings controls iets minder vergefelijk dan die van Gboard, dus foutvrij typen vergt iets meer aandacht, maar het is erg goed te doen moet ik zeggen.

Het is een open source product, dus misschien bestaat er een goede afgeleide voor je iPhone (ik denk dat je die hebt?). Ben niet zo thuis in het Apple ecosystem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 19:09

RoyK

Hobby tekenaar

Wat een leuk topic. Dank voor het werk hierin! Ik zit al een tijdje te (over)denken hoe ik de toekomst hier wil inrichten. En dan met name het versimpelen van zaken, en 'weg van big tech' en producten onder EU wetgeving. Het is een lastiger verhaal gebleken en loopt dit wat stroef. Het kost vooral veel geld als je het anders wil doen.

Waar ik nu over buig is verder gaan met Office365, ivm 6x 1TB) voor a 85 euro per jaar, of overgaan naar Proton family pack a 280 euro per jaar. Daar krijg je veel voor terug, alles bij elkaar bij 1 bedrijf wat het 'versimpelen' afchecked. Maar of het verstandig is alles bij 1 bedrijf onder te brengen.. Het zijn wel een boel centjes. Mijn vrouw loopt daar dan weer niet zo warm voor haha.

Echter.. mogelijk werkt Proton Drive niet met mn NAS, waar de cloud opslag eigenlijk voor bedoeld is.

[ Voor 17% gewijzigd door RoyK op 25-08-2025 19:13 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
RoyK schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 18:59:
Wat een leuk topic. Dank voor het werk hierin! Ik zit al een tijdje te (over)denken hoe ik de toekomst hier wil inrichten. En dan met name het versimpelen van zaken, en 'weg van big tech' en producten onder EU wetgeving. Het is een lastiger verhaal gebleken en loopt dit wat stroef. Het kost vooral veel geld als je het anders wil doen.

Waar ik nu over buig is verder gaan met Office365, ivm 6x 1TB) voor a 85 euro per jaar, of overgaan naar Proton family pack a 280 euro per jaar. Daar krijg je veel voor terug, alles bij elkaar bij 1 bedrijf wat het 'versimpelen' afchecked. Maar of het verstandig is alles bij 1 bedrijf onder te brengen.. Het zijn wel een boel centjes. Mijn vrouw loopt daar dan weer niet zo warm voor haha.

Echter.. mogelijk werkt Proton Drive niet met mn NAS, waar de cloud opslag eigenlijk voor bedoeld is.
Klopt, Proton Drive werk voor linux nog niet goed. De beste methode die ik ken is een rclone implementatie, HRT synchroniseert een deel van de tijd goed voor mij: https://gitlab.com/c0sf/p...ig-for-linux-using-rclone

Onthoud (en vertel je vrouw), dat bij alles waar je niet voor betaalt of veel te weinig voor betaalt, jij het product bent. Mail/Calendar, en als je dat gebruikt ook wachtwoorden, docs, VPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

TheZeroorez schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:22:
[...]
Klopt, Proton Drive werk voor linux nog niet goed. De beste methode die ik ken is een rclone implementatie, HRT synchroniseert een deel van de tijd goed voor mij: https://gitlab.com/c0sf/p...ig-for-linux-using-rclone

Onthoud (en vertel je vrouw), dat bij alles waar je niet voor betaalt of veel te weinig voor betaalt, jij het product bent. Mail/Calendar, en als je dat gebruikt ook wachtwoorden, docs, VPN.
Ik heb Office365 voor Onedrive. De prijs is best okay en het werkt natuurlijk gewoon subliem zo in Windows. Dat is het rotte altijd heh :D

Daarnaast heb ik Bitwarden en de gratis versie van Proton VPN. Het is best een stap om van 85 euro naar 280 euro te gaan. Mijn vrouw geeft er echt niets om. Het liefst zou die zo naar de jaren 80 teleporten en al die computers er niet zijn 8)7

Ik kan die 150+ euro bump dus niet zo lekker verkopen thuis

[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 25-08-2025 23:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
RoyK schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:12:
[...]

Ik heb Office365 voor Onedrive. De prijs is best okay en het werkt natuurlijk gewoon subliem zo in Windows. Dat is het rotte altijd heh :D

Daarnaast heb ik Bitwarden en de gratis versie van Proton VPN. Het is best een stap om van 85 euro naar 280 euro te gaan. Mijn vrouw geeft er echt niets om. Het liefst zou die zo naar de jaren 80 teleporten en al die computers er niet zijn 8)7

Ik kan die 150+ euro bump dus niet zo lekker verkopen thuis
Dat is zeker een stap, maar de lage prijs is ook één van de redenen waarom er het woordje big bij big tech staat. Het is verleidelijk om een abonnement voor niet al te veel geld af te nemen bij deze jongens.

Iedereen is voor meer privacy, maar als het meer (of te veel) geld gaat kosten dan zijn de principes vaak iets minder van belang. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 07:18:
[...]

Dat is zeker een stap, maar de lage prijs is ook één van de redenen waarom er het woordje big bij big tech staat. Het is verleidelijk om een abonnement voor niet al te veel geld af te nemen bij deze jongens.

Iedereen is voor meer privacy, maar als het meer (of te veel) geld gaat kosten dan zijn de principes vaak iets minder van belang. :9
Ja precies, daar tik je een goed punt aan: principes. Principes helpen heel vaak niet in het leven. En soms wel. Dit privacy onderwerp gecombineerd met alternatieve producten en diensten is me er wel eentje. Want laten we ook niet naïef zijn met elkaar. Als je morgen overstap op alle alternatieven, en een stuk hogere privacy is er niet plots geen profiel meer van je. En ben je niet onzichtbaar. We leven in een gigantische digitale wereld waarin je ook meer dan regelmatig niets te vertellen hebt wat er wordt gezien, geregistreerd en wordt opgeslagen.

We weten ook niet hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet en of je dan plots aan de hoogste boom hangt omdat je 6 jaar geleden eens wat tegen Piet heb gezegd in Signal over onderwerp X.

Met de kennis die ik bezit (is niet heel veel) is Onedrive al een betere stap dan Google. Echter zou mijn voorkeur misschien Proton zijn al schiet het niet op want ik moet mijn NAS backuppen. Overstappen naar Pronton zou mijn principe 150+ euro meer kosten per jaar, maar zet een kruisje bij mijn principe voor "alles simpeler maken". 8)7

Mijn vrouw is erg sceptisch over wat er dan nog te redden is. En ik kan haar daar niet echt ongelijk in geven. Zelf voel ik ook wel wat sceptische gedachten. Een lastige discussie thuis en als het dan honderden euro's meer gaat kosten zonder echt aan te kunnen tikken wat er dan werkelijk in het echt veranderd voor de buitenwereld... is het dan alleen voor je onderbuik, of veranderd er echt-echt iets?

Ik blijf met grote interesse dit topic volgen 8)

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 26-08-2025 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:53
@RoyK Voor het backuppen van je nas kan ik Hetzner Storagebox aanraden. Komen de kosten voor Proton dan wat lager uit voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52
RoyK schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Ja precies, daar tik je een goed punt aan: principes. Principes helpen heel vaak niet in het leven. En soms wel. Dit privacy onderwerp gecombineerd met alternatieve producten en diensten is me er wel eentje. Want laten we ook niet naïef zijn met elkaar. Als je morgen overstap op alle alternatieven, en een stuk hogere privacy is er niet plots geen profiel meer van je. En ben je niet onzichtbaar. We leven in een gigantische digitale wereld waarin je ook meer dan regelmatig niets te vertellen hebt wat er wordt gezien, geregistreerd en wordt opgeslagen.

We weten ook niet hoe de wereld er over 5 of 10 jaar uitziet en of je dan plots aan de hoogste boom hangt omdat je 6 jaar geleden eens wat tegen Piet heb gezegd in Signal over onderwerp X.

Met de kennis die ik bezit (is niet heel veel) is Onedrive al een betere stap dan Google. Echter zou mijn voorkeur misschien Proton zijn al schiet het niet op want ik moet mijn NAS backuppen. Overstappen naar Pronton zou mijn principe 150+ euro meer kosten per jaar, maar zet een kruisje bij mijn principe voor "alles simpeler maken". 8)7

Mijn vrouw is erg sceptisch over wat er dan nog te redden is. En ik kan haar daar niet echt ongelijk in geven. Zelf voel ik ook wel wat sceptische gedachten. Een lastige discussie thuis en als het dan honderden euro's meer gaat kosten zonder echt aan te kunnen tikken wat er dan werkelijk in het echt veranderd voor de buitenwereld... is het dan alleen voor je onderbuik, of veranderd er echt-echt iets?

Als het je op privacy gaat, je zou toch encrypted van je NAS naar de cloud (onedrive) kunnen backuppen? Nadeel is dat je dan niet foto's via de OneDrive app oid kan bekijken, maar je foto's staan iig veilig en MS kan het - als het goed is - niet bij. Scheelt toch weer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roog1317
  • Laatst online: 22:41
Ik heb ook lang getwijfeld en uiteindelijk besloten om niet voor Proton te gaan. En niet vanwege de kosten, maar vanwege het feit dat alle diensten bij 1 partij onderbrengen je ook weer kwetsbaar maakt (vendor lock-in). Bijvoorbeeld als het bedrijf een koers gaat varen waar je niet achter staat. Maar eerlijk is eerlijk, ze bieden wel een heel mooi en compleet pakket.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor meer spreiding van diensten: een eigen domeinnaam bij het Nederlandse mijn.host voor de email en agenda, 1password voor wachtwoord beheer, pcloud voor cloud opslag (voordeel: je kunt een lifetime abonnement aanschaffen). Maar wie weet maak ik alsnog wel de switch naar proton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
RoyK schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:17:
[...]

Ja, precies. Je verdwijnt niet van het internet door over te stappen naar Proton of een andere dienst. Het is op zichzelf geen totaaloplossing.

De definitie van privacy in de digitale wereld is namelijk ontzettend complex. Het is logisch dat je vrouw redeneert vanuit haar eigen perspectief en tot de conclusie komt dat er nog maar weinig is wat onbekend is over haarzelf, of in relatie tot jou en anderen.

Ik bekijk het meer vanuit een globale invalshoek: hoe meer data bedrijven van ons verzamelen, hoe beter ze daarop kunnen inspelen. Positief verwoord op onze behoeften, negatief verwoord op onze zwaktes. Onze gewoonten, klikgedrag en voorkeuren zijn op zichzelf misschien weinig waard, maar in combinatie met die van anderen vormen ze een zeer interessante bron van informatie.

Op het oog heb je niet veel te verbergen maar daar draait het mijns inziens ook totaal niet om.

Ik ben wel benieuwd hoe jij daar naar kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:53
Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Privacy gaat niet alleen om wat een ander van je weet maar des te meer om een machtsbalans. Ondanks alles wat een Google of Microsoft over mij weet zou ik vandaag de dag niet afhankelijk willen zijn van deze partij. De combinatie van die 2 is gevaarlijk. Proton daar en tegen heeft zelf geen toegang tot jouw data. Ze kunnen deze data niet tegen je gebruiken.

De macht over het hebben van toegang tot een dienst is bij Proton natuurlijk wel uit balans. Als eind gebruiker heb je te slikken wat een leverancier van een dienst besluit. Daarbij vind ik Proton wel van een totaal andere categorie dan Microsoft. Proton is tegenwoordig een stichting. Dat geeft nog wat meer vertrouwen.

De machtsbalans herstellen kun je mijn inziens het beste doen door een backup(plan) te hebben. Je risico spreiden door de standaard set aan kantoor diensten (office, storage, mail contacts, calendar) allemaal elders af te nemen gaat ten koste van je productiviteit. Maak ipv daarvan goede back-ups van je data en heb een plan zodat een onderbreking van de dienst een minder grote impact heeft. De reputatie van Proton is echt hoog en de kans dat je als eindgebruiker de klos bent lijkt mij kleiner dan een Microsoft / Google. Ik heb dus liever een plan dan verlies van productiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Proton daar en tegen heeft zelf geen toegang tot jouw data. Ze kunnen deze data niet tegen je gebruiken.
Dit is niet zo. Wat proton biedt is schijveiligheid. Je emails worden in cleartext door hun servers behandeld en dan pas encrypted in je mailbox gezet. Uitgaand ook, ze moeten in cleartext (met TLS eroverheen okee) naar de volgende mailserver. Dus de proton server krijgt de inhoud gewoon te zien. Tenzij je met die ene paardekop mailt die nog PGP gebruikt (of iemand die ook bij proton zit, ook niet echt een grote groep). Bijna al het mailverkeer gaat van of naar servers van google of microsoft.

Je moet ze dus op hun blauwe ogen geloven dat ze niets met je data doen als die door hun servers heen gaat voordat de encryptie begint. Dat kan je doen, maar dat maakt hun produkt niet echt heel anders dan dat van bijvoorbeeld een Microsoft. Bovendien leest die (of google) ook mee. Ik vind het zelf het hele gedoe met encryptie niet echt waard. Als het waterdicht zou zijn, dan wel ja. Maar dat is het niet, het is vooral theater.

Dit is niet Proton's schuld, email als protocol is gewoon door en door kapot. Maar ik heb dan liever een dienst zonder al dat hele gedoe met bridges voor iets wat toch niet zoveel toevoegt. Het is maar een halve oplossing voor een serieus probleem. Geeft je een feelgood gevoel dat je iets aan je privacy doet maar in de praktijk schiet je er weinig mee op.

[ Voor 66% gewijzigd door Llopigat op 26-08-2025 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:02:
[...]

Ja, precies. Je verdwijnt niet van het internet door over te stappen naar Proton of een andere dienst. Het is op zichzelf geen totaaloplossing.

De definitie van privacy in de digitale wereld is namelijk ontzettend complex. Het is logisch dat je vrouw redeneert vanuit haar eigen perspectief en tot de conclusie komt dat er nog maar weinig is wat onbekend is over haarzelf, of in relatie tot jou en anderen.

Ik bekijk het meer vanuit een globale invalshoek: hoe meer data bedrijven van ons verzamelen, hoe beter ze daarop kunnen inspelen. Positief verwoord op onze behoeften, negatief verwoord op onze zwaktes. Onze gewoonten, klikgedrag en voorkeuren zijn op zichzelf misschien weinig waard, maar in combinatie met die van anderen vormen ze een zeer interessante bron van informatie.

Op het oog heb je niet veel te verbergen maar daar draait het mijns inziens ook totaal niet om.

Ik ben wel benieuwd hoe jij daar naar kijkt?
Laat voorop staan dat ik het een fascinerend onderwerp vind. Ik zal eraan toevoegen dat ik, als ik naar de wereld kijk vanuit een helikopter view, en het grote schaakspel analyseer.. ik vooral pessimistisch ben. Ik zou het graag door een naïeve regenboog bril willen bekijken, maar de mensheid is door de hele geschiedenis heen toch best een gewelddadig soort. Rijkdom, geweld en macht.

Met alle informatie die al jaren worden verzameld, zou het me niets verbazen als er in de toekomst machten spelen die jou of de samenleving kunnen straffen voor iets wat in het verleden is gebeurd. Iets wat je hebt gezegd in een chat, waarvan je dacht dat het prive was. Of misschien wat je in een woonkamer tegen je vrouw zei en je telefoon meeluisterde. Waar je bent geweest of wat je interesses zijn. Als die op dat moment door de machthebbende als fout wordt gezien... misschien kom je in de problemen met je baan, een lening loskrijgen, recht op zorg, geen toegang tot openbaar vervoer... verzin maar wat. Een doom scenario? Misschien. Zoals ik al zei, ik kijk er best pessimistisch naar.

Neem bijvoorbeeld scholen. Ik heb 3 kinderen en bij 2 gaat bijna alles over het google platform. Google docs, sheets, agenda en alles via een chromebook. Ze lopen ook gewoon met een normale samsung telefoon rond met android. Google kent mijn kinderen beter dan ik, grap ik wel eens. En ik vrees dat het niet eens een grapje is.

Ik vrees, dat we al lang het stadia voorbij zijn dat we iets aan onze privacy kunnen doen. We kunnen het nog een beetje tegenwerken. Maar ik denk dat het schip al lang de haven uit is en we ermee zullen moeten dealen.

Neemt niet weg dat ik zal proberen mijn gegevens goed te bewaren. Ik zou graag bij mijn kinderen willen doordringen, maar ik ben daar vooral de zeurpiet die het glas halfleeg ziet. Ze rollen al met hun ogen als ik over Proton begin haha.

Het is een ingewikkelde grote puzzel, nietwaar?

Anyway, dat is denk ik waar ik 'Privacy' onder versta. En dat hier verschillen in bestaan tussen naties zoals de VS of Europa. Echter vraag ik me wel af of er überhaupt 'goederikken' bestaan, of dat het allemaal hetzelfde is, maar net in een ander sausje. Ook over de EU is genoeg te vinden.

ps, beetje offtopic maar ook weer niet. Wie wel eens een boek lees zou ik 1984 adviseren. Geschreven net na de WW2, met een visie hoe de wereld er in 1984 uit zou zien. Het is bijna griezelig hoe goed de schrijver de wereld van nu kon voorspellen.

[ Voor 12% gewijzigd door RoyK op 26-08-2025 13:41 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
Dit topic is niet om specifieke diensten in detail te bespreken of om support te vragen. Open daarvoor graag even een eigen topic in het relevante deel van het forum.