Dat ben ik niet met je eens. Bij Proton kan je er ook nog eens zeker van zijn dat ze je mail niet scannen voor trefwoorden, of een graph maken van wie met wie mailt, om zo advertenties te verkopen, want dat is niet hun verdienmodel. Bij Microsoft had ik ook veel last van spoofing, waarbij het heel vaak (zo'n 3 a 4 keer per week) voorkwam dat een legitieme mail van een dag eerder, gespoofd werd door een phishing of spam mail. Bij Proton niets van dat meegemaakt nog.Llopigat schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:46:
[...]
Dit is niet zo. Wat proton biedt is schijveiligheid. Je emails worden in cleartext door hun servers behandeld en dan pas encrypted in je mailbox gezet. Uitgaand ook, ze moeten in cleartext (met TLS eroverheen okee) naar de volgende mailserver. Dus de proton server krijgt de inhoud gewoon te zien. Tenzij je met die ene paardekop mailt die nog PGP gebruikt (of iemand die ook bij proton zit, ook niet echt een grote groep). Bijna al het mailverkeer gaat van of naar servers van google of microsoft.
Je moet ze dus op hun blauwe ogen geloven dat ze niets met je data doen als die door hun servers heen gaat voordat de encryptie begint. Dat kan je doen, maar dat maakt hun produkt niet echt heel anders dan dat van bijvoorbeeld een Microsoft. Bovendien leest die (of google) ook mee. Ik vind het zelf het hele gedoe met encryptie niet echt waard. Als het waterdicht zou zijn, dan wel ja. Maar dat is het niet, het is vooral theater.
Dit is niet Proton's schuld, email als protocol is gewoon door en door kapot. Maar ik heb dan liever een dienst zonder al dat hele gedoe met bridges voor iets wat toch niet zoveel toevoegt. Het is maar een halve oplossing voor een serieus probleem. Geeft je een feelgood gevoel dat je iets aan je privacy doet maar in de praktijk schiet je er weinig mee op.
Maar er is natuurlijk meer op de wereld dan alleen Proton aan de ene kant of Microsoft/google aan de andere kant. Je kan ook een emailaccount nemen bij een willekeurige hoster, zoals hierboven al eens aangegeven. Alles beter dan google of Microsoft.
Het zal er vanaf hangen hoe je er zelf instaat denk ik. Wat Google en Facebook gemeen hebben is dat ze jouw handelingen op hun websites, apps en alles wat ze tracken gebruiken als grondstof voor hun eigen voorspellingsproduct. Deze voorspelling verkopen ze dan aan geïnteresseerde partijen. Dat klinkt misschien onschuldig, maar kan zelfs gebruikt worden om stemmen te beinvloeden door mensen te targetten waarvan voorspelt wordt dat ze op X zouden willen stemmen en ze zo te bestoken met ads dat ze toch op Y stemmen. Zowel Google als Facebook hebben zich al schuldig gemaakt aan zulke beinvloedings-campagnes.denneappel schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 12:19:
Ik vind dit wel erg kort door de bocht. Privacy gaat niet alleen om wat een ander van je weet maar des te meer om een machtsbalans. Ondanks alles wat een Google of Microsoft over mij weet zou ik vandaag de dag niet afhankelijk willen zijn van deze partij. De combinatie van die 2 is gevaarlijk. Proton daar en tegen heeft zelf geen toegang tot jouw data. Ze kunnen deze data niet tegen je gebruiken.
De macht over het hebben van toegang tot een dienst is bij Proton natuurlijk wel uit balans. Als eind gebruiker heb je te slikken wat een leverancier van een dienst besluit. Daarbij vind ik Proton wel van een totaal andere categorie dan Microsoft. Proton is tegenwoordig een stichting. Dat geeft nog wat meer vertrouwen.
De machtsbalans herstellen kun je mijn inziens het beste doen door een backup(plan) te hebben. Je risico spreiden door de standaard set aan kantoor diensten (office, storage, mail contacts, calendar) allemaal elders af te nemen gaat ten koste van je productiviteit. Maak ipv daarvan goede back-ups van je data en heb een plan zodat een onderbreking van de dienst een minder grote impact heeft. De reputatie van Proton is echt hoog en de kans dat je als eindgebruiker de klos bent lijkt mij kleiner dan een Microsoft / Google. Ik heb dus liever een plan dan verlies van productiviteit.
Als je dus doorgaat met gebruik van deze diensten en alleen maar een backupstrategie hebt (wat heel goed is overigens!), hou je dus de bestaande werkwijze in stand en verandert er niets.
Echter als je overstapt naar een betaald alternatief haal je een belangrijke grondstof (jouw handelingen) weg bij Google/Facebook, maak je hun voorspellingsproduct minder lucratief om te verkopen, geef je een signaal af dat goede diensten geld mogen kosten en help je een bedrijf wat ethisch werkt.
Ik ben het ook niet echt met je eens dat alternatieve diensten verlies van productiviteit opleveren eigenlijk. Volgens mij zou er na een eventuele gewennigsperiode geen verschil moeten zitten in productiviteit. Sterker nog, ik vind bijvoorbeeld pCloud op Linux gebruikersvriendelijker dan OneDrive op Windows.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/