RobertMe schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:20:
[...]
Je kunt natuurlijk ook extra features qua mail hebben. Zoals (uitgebreide) server side filter / ... opties waar @
Jerie het hierboven over had. Gaat AFAIK vaak via sieve, maar daarin "programmeren" is natuurlijk niks voor een leek. Waardoor mail providers denk ik vaak niet verder komen dan een out-of-office optie (wat weer een ingebakken sieve feature is meen ik). Maar opties om mails automatisch op basis van bv afzender te verplaatsen ontbreken denk ik nogal vaak? De echte web-based mail doet het wellicht wel (GMail is er groot door geworden?) maar bij ISPs en zo, waar je vaak gewoon een eigen client, via IMAP, gebruikt niet.
Was het maar Sieve, dan kon ik tenminste regels copy/pasten of in bulk editen. Wellicht is het dat intern. De UIs van FairEmail en Mozilla Thunderbird verschillen ietswat voor filtering, maar er is een andere, goede reden dat ik het server-side wil, twee zelfs:
1) Ten eerste moet ik die regels constant syncen tussen deze twee MUA (= email clients). Hoe meer MUAs (en webmail is ook weer een losse), hoe meer rules je hebt.
2) Het zijn twee verschillende stukjes software, hoewel je tegenwoordig ook Mozilla Thunderbird voor Mobile hebt.
3) Heel soms gebruik ik ook Neomutt (die kan het ook, want Mutt kon het ook al zo rond 2000 toen ik vrijwel alleen Mutt gebruikte), en dan zit je weer met dat die regels er niet zijn.
4) Tenslotte, als je MUA niet connected is, dan werken die rules ook niet.
Dus regel je het server-side, dan heb je er altijd profijt van, in iedere MUA die IMAP ondersteunt (en dat doet iedere moderne MUA), en het kost een server nagenoeg geen CPU time om te sorteren. Vroeger deden we dat enkel en alleen met
procmail (er zijn ook zat alternatieven). Een server (MTA) kan het zelf ook, maar je kunt procmail (of een alternatief) ook door je MUA uit laten voeren.
Bij Freedom (= Soverin reseller) kan het op
https://mijn.freedom.nl/mailbox/rules
Voorbeeld:
Ik moet er wel bij zeggen dat ik het momenteel nog (vrijwel enkel) client-side doe.
In Thunderbird ziet de interface er zo uit (dark mode):
Je hovert over de contactnaam, en klikt dan op 'create filter for sender':
(Alternatief: in de top bar: Tools -> Message Filters)
Voorbeeld:
(Voorbeelden zijn illustratief.)
Vervolgens kun je de filters ook laten draaien op mapjes, of een tijdje aanzien wat er zoal gaat gebeuren.
Tip: ga eerst zorgen dat je spamfilter goed werkt. Dat doe je door deze te trainen. Thunderbird keybind: over een spambericht dat niet als zodanig gemarkeerd is, en dan 'j'. Zie je in je spamfolder juist content die geen spam is? Gebruik dan 'J' (= shift + j).
Dit zijn twee voorbeelden, FairEmail werkt ietsje anders, zo heeft deze regexp (iets dat geen sterveling begrijpt

) maar zonder dat gebruiken kun je denk ik ook ver komen. Ik vind de interface iets minder handig dan Thunderbird @ Desktop, maar dat heb ik al gauw. En ik weet zeker dat er zat andere software is, die dit ook kan. Ook voor Europese mail providers (Mozilla Thunderbird en FairEmail zijn beide FOSS).